[BBG] 1440p 144Hz gamesysteem - Juli 2020

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 18.496 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
De BBG wordt 1 juli gepost.

Als ik de discussie Intel/AMD goed heb begrepen, dan is de Intel processor momenteel iets beter, tegen veel te hoge meerprijs. Maar een betere processor zou kunnen helpen bij de volgende generatie videokaarten.

Zouden jullie niet toch voor die goedkopere videokaart gaan en dan bij de processor melden dat vanaf 7 juli de 3800XT en 3900XT processors beschikbaar zijn, waar het extra budget dan naar toe kan gaan?
Met die betere basis kan je eind dit jaar (of volgend jaar) een nieuwe generatie videokaart kopen en dan ben je klaar. Dat lijkt me momenteel de beste keuze.

Of geef de keuze:
Mensen die weinig upgraden: kies voor de3700X + RTX 2080 Ti .
(mocht je dan wel de videokaart gaan upgraden kan de processor sneller de bottleneck worden)

Mensen die een videokaart upgrade logisch vinden:
3800XT/3900XT + 2080 Super
(je zult sneller merken dat de videokaart geupgrade dient te worden)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
pino85 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:05:
En is pci-e 4.0 over enkele jaren nog steeds geen meer waarde, dat is de vraag.
Zolang deze PC interessant blijft voor het doel, high-end gaming op hoge resolutie zal het nut beperkt blijven lijkt mij.
Echter aangezien het standaard op de b550 borden zit. En dan komen we bij de vrm uit voor als je later wilt upgraden.

Mijn voorkeur heeft toch een B550 bord, er zijn genoeg testen te vinden die bv de B550 mortar aanwijzen als goed bord , ook voor zware upgrades later en een overclock.
Dat lijkt mij ieders voorkeur. Alleen de meerprijs is zo extreem tegenover B450 en zelfs X470 bij vergelijkbare moederborden. Bij veel mobo's lijkt de meerprijs iets van minimaal 50 euro te zijn tegenover een vergelijkbaar B450 moederbord.

De eerste genoemde pricewatch: ASRock B550M Pro4 is misschien nog wel interessant, maar daar is amper voorraad van, maar een stuk of 20 exemplaren bij de webshops en leveranciers samen.
mitsumark schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:11:

PS: nog steeds overal 1TB SSD, bij mij zit ik met 2x500gb continue games te verwijderen etc, erg lastig...
Met games die 200+gb zijn lijkt het me erg krap, al kun je er altijd over een jaartje nog 1 bij zetten natuurlijk.
1TB is niet ideaal, maar ik had express ook al een mobo genomen met twee M.2 aansluitingen. Op dit moment zijn 2TB SSD's ook slechter geprijsd dan twee van 1TB.
Quacka schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:32:

Als ik de discussie Intel/AMD goed heb begrepen, dan is de Intel processor momenteel iets beter, tegen veel te hoge meerprijs. Maar een betere processor zou kunnen helpen bij de volgende generatie videokaarten.
Het gaat hier om een verschil van enkele procenten in het voordeel van Intel en dat verschil is over enkele jaren nog steeds enkele procenten. Op het moment dat de AMD CPU dus te langzaam is geworden zal dat net zo goed gelden voor de vergelijkbare Intel omdat het verschil in prestaties dus zo klein is.
Zouden jullie niet toch voor die goedkopere videokaart gaan en dan bij de processor melden dat vanaf 7 juli de 3800XT en 3900XT processors beschikbaar zijn, waar het extra budget dan naar toe kan gaan?
Dat zijn niet echt interessante CPU's. Meer een prestige product om Intel weer even de loef af te steken en weer te zorgen dat je product weer bekend wordt door de duizenden reviews en nieuwsartikels die erover geschreven zullen worden. Qua prijs/prestatie blijft een Ryzen 7 3700X toch ongetwijfeld interessanter dan een Ryzen 7 3800XT zal worden.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 25-06-2020 12:59 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 13:15

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
PCI-e 4.0 lijkt me weinig interessant, ook in de toekomst. De 2080Ti wordt maar licht beperkt door PCI-e 3.0 x8 en tegen de tijd dat videokaarten snel genoeg zijn om significant baat te hebben bij PCI-e 4.0 is het hele platform al verouderd.

Intel biedt te weinig meerwaarde tegen te hoge kosten. Gezien het beperkte budget valt die wmbt af. Je hebt dan meer aan een snellere videokaart, dat verschil is absoluut gezien groter.

Wat vinden we van deze setup?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 113,90€ 113,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Ti Windforce€ 1.165,05€ 1.165,05
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,90€ 99,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 37,20€ 37,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 127,51€ 127,51
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 99,05€ 99,05
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,51€ 114,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.042,12

Licht over budget, maar goede balans me dunkt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-06 11:31

pino85

Im just a Bird in the Sky

@Blaat
Even persoonlijk,

Houd je er rekening mee dat mensen misschien een zwaardere cpu kopen in de toekomst en evt wel willen overclocken.
Bezuinig niet op de vrm aub.
Verder vind ik de andere onderdelen wel goede keuzes. Al zou ik nooit de meerprijs van een TI weten te rechtvaardigen maar ook dat is persoonlijk.
Ik zou een 2080 super kiezen of evt een 5700XT en het geld op zak houden voor aankomende kaarten.

Aan andere kant, je wilt nu alles op ultra met zo veel mogelijk frames kunnen draaien binnen het budget.. Afwegingen afwegingen

[ Voor 26% gewijzigd door pino85 op 25-06-2020 14:29 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vivec0
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-05 10:42
Setup ziet er goed uit @Blaat.

Als BBG-gebruiker (met iets minder kennis dan sommige hier), zou ik graag een alternatieve videokaart erbij zien met een iets betere prijs-kwaliteit verhouding. Prima als er het dan wat onder budget uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
pino85 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:27:
@Blaat
Even persoonlijk,

Houd je er rekening mee dat mensen misschien een zwaardere cpu kopen in de toekomst en evt wel willen overclocken.
Bezuinig niet op de vrm aub.
Verder vind ik de andere onderdelen wel goede keuzes. Al zou ik nooit de meerprijs van een TI weten te rechtvaardigen maar ook dat is persoonlijk.
Ik zou een 2080 super kiezen of evt een 5700XT en het geld op zak houden voor aankomende kaarten.

Aan andere kant, je wilt nu alles op ultra met zo veel mogelijk frames kunnen draaien binnen het budget.. Afwegingen afwegingen
Qua VRM is dit een prima bord. De VRM houdt zich goed onder een overgeclockte 2700x die op 1.4V loopt tijden p95 SFFT, wat in de praktijk bijna 200W slurpt.

Ik zou met droge ogen een 3950x er in durven prikken, mits je niet aan overclocken doet.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Met alle respect, 1 YouTube filmpje zegt me niet zo veel.
Heb je nog meer reviews waar het op gebaseerd is? En waarin te zien is hoe het zich verhoudt tot bv de b550 borden(oa mortar kwa vrm)?

How draait een overclockte 3900 serie erop?

[ Voor 42% gewijzigd door pino85 op 25-06-2020 17:00 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pino85 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:58:
Met alle respect, 1 YouTube filmpje zegt me niet zo veel.
Heb je nog meer reviews waar het op gebaseerd is? En waarin te zien is hoe het zich verhoudt tot bv de b550 borden(oa mortar kwa vrm)?

How draait een overclockte 3900 serie erop?
B550 mortar kost ook €170,-
B450 Gaming pro Carbon MAX kan ook prima 3900X(PBO) aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Hackus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Als je oa hier even leest, lees je dat OC weinig nut heeft tov niet OC, en de 10700K de meerprijs tov Non K niet waard is https://www.techpowerup.c...el-core-i7-10700k/16.html. Ook zie je dan gelijk het verschil in 3700X v 10700. het verschil is in veel games marginaal, dus is een Intel BBG eens wat afwisseling, en niet het afbranden waard. wil je nog meer argumenten ?(meer voorbeelden via link)
Dus het argument bestaat eruit dat je circa €80 extra wil uitgeven voor gemiddeld 4% sneller. Daarnaast zit je op een duurder en slechter platform en met een CPU die beduidend meer verbruikt en dus een betere CPU koeler nodig heeft. En omdat je dan helemaal door het budget gaat, nemen we maar een videokaart die makkelijk 20% langzamer is op 1440p waardoor je onder de streep een langzamer systeem hebt...
Blaat schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:16:
PCI-e 4.0 lijkt me weinig interessant, ook in de toekomst. De 2080Ti wordt maar licht beperkt door PCI-e 3.0 x8 en tegen de tijd dat videokaarten snel genoeg zijn om significant baat te hebben bij PCI-e 4.0 is het hele platform al verouderd.

Intel biedt te weinig meerwaarde tegen te hoge kosten. Gezien het beperkte budget valt die wmbt af. Je hebt dan meer aan een snellere videokaart, dat verschil is absoluut gezien groter.

Wat vinden we van deze setup?

1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 113,90€ 113,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.042,12

Voor €20 meer heb je alleen een betere voeding, videokaart en een veel beter moederbord. Een extra setje van 16GB kan iedereen er ook veel makkelijker bij plaatsen als het nodig is. Dat moederbord vervangen is heel wat kostbaarder en complexer.

Dat is het punt juist. Verder even heel bot, maar waarom denk je dat AMD zo druk bezig is om PCI-E 4.0 te pushen op een voornamelijk DIY gamingplatform? Zelfs de RTX2080Ti gebruikt net iets meer dan de helft van 3.0. Het klinkt als een enorme kostenpost voor nul gewin. En of het een kostenpost was voor X570. Ik geloof dus niet zo in toeval, zeker niet met AMD die direct belang hebben bij synergie tussen de CPU en GPU. We zijn zo gewend dat alle data voor de GPU via de CPU komt, meestal op HDD snelheden. Er zijn games die enig gebruik weten te maken van een SATA SSD en misschien is er ook iets dat gebruik kan maken van van een langzame M.2 SSD. De snellere echt niet.

Ik ben alleen behoorlijk geïntrigeerd door wat Sony en AMD doen met de PS5. De sprong van circa 100MB/s naar 5GB/s+ neem je niet als je geen plannen hebt. Je had ook goedkoop een vrij standaard M.2 kunnen nemen, maar dat deed Sony dus niet. Er zijn redenen voor, primair datatoegang van de GPU tot de SSD om de utilisatiegraad van de GPU te verhogen. Als je dus nu pas op ongeveer 25% van PCI-E 4.0 zit met een videokaart van het kaliber RTX2080Ti, tja dat is nogal wat bandbreedte om iets anders mee te gaan doen.

En dat sluit aan bij waar DX12 naartoe lijkt te gaan met DX12 Ultimate. Het doel daarvan is DX12 updaten naar de nieuwste standaarden en de API gelijktrekken voor de Xbox Series X. Kijk eens wat de XSX heeft, een dedicated hardware decompressie blok die de CPU moet ontlasten (Microsoft heeft het over 3 Zen cores met hun SSD, Sony uit mijn hoofd zelfs acht met hun extreem snelle SSD) en veel meer data toegankelijk moet maken voor de GPU zodat ze met veel hogere resolutie textures kunnen gaan werken.
Xbox Velocity Architecture – The Xbox Velocity Architecture is the new architecture we’ve created for the Xbox Series X to unlock new capabilities never-before seen in console development. It consists of four components: our custom NVMe SSD, a dedicated hardware decompression block, the all new DirectStorage API, and Sampler Feedback Streaming (SFS). This combination of custom hardware and deep software integration allows developers to radically improve asset streaming and effectively multiply available memory. It will enable richer and more dynamic living worlds unlike anything ever seen before. It also effectively eliminates loading times, and makes fast travel systems just that: fast.
https://news.xbox.com/en-...6/xbox-series-x-glossary/

Nu voor de kicker. Ik zou helemaal niet verbaast zijn als AMD die dit al jaren weet aangezien ze het zelf hebben ontworpen voor zowel Sony en Microsoft, een dedicated hardware decompressie chip op RDNA2 heeft gezet die via PCI-E 4.0, toegang heeft tot een SSD met DX12 Ultimate als API. Ik zou eigenlijk ook niet verbaast zijn als Ampère dit ook blijkt te hebben. Zoiets zal namelijk besproken moeten zijn omtrent het neerzetten van DX12 Ultimate standaard en dan is het geheim wel bekend zijn geworden voor het andere kamp.

Deze BBG wordt ook samengesteld met een grote maar, Ampère vs. RDNA2. We weten dat de RTX2080Ti op het einde van haar cyclus zit en vervangen gaat worden. Het is voor veel mensen waarschijnlijk beter om dat af te wachten en volgens mij had je al aangegeven dat die disclaimer in deze BBG komt. Met dit allemaal in gedachten zit ik liever veilig dan dat ik een beetje kosten eraf schaaf op circa €2050. Als je toch al bereid bent om €2000 uit te geven, tja dan kan dit ook nog wel.

En als ik er compleet naast zit voor RDNA2 op PC, tja dan heb je in slechtste geval nu ongeveer €30 extra betaald voor een moederbord met een twee M.2 sloten, betere I/O, VRM's etc. Dat lijkt me toch acceptabel. ;)

1MoederbordenAsus TUF Gaming B550-PLUS€ 160,-€ 160,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC€ 1.210,90€ 1.210,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 69,90€ 69,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 22,90€ 22,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 84,29€ 84,29
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 116,-€ 116,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.063,50

[ Voor 101% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-06-2020 17:10 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

@Hackus Klopt je betaald extra . 50 euro op een budget van 2000 euro. Net wat je belangrijk vind natuurlijk.
Prima als het belangrijker is hoe dan ook een videokaart van 1100+ er in te plaatsen wat meer dan 50% van de hele build is tja. Ik bespaar liever nu iets meer en investeer een kleiner deel daarvan in een beter bord en ook om aan het einde van het jaar een nieuwe videokaart aan te schaffen. Die stap gaat echt niet gering zijn TOV de TI.
Dat is me veel meer waard dan nu 1100+ uit te geven aan de TI.
Persoonlijke afweging.

[ Voor 29% gewijzigd door pino85 op 25-06-2020 17:13 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DaniëlWW2 Duidelijk dat je er niet onderuit kunt. Dan maar Budget CPU-koeler op Ryzen 3700 X en vasthouden aan 16GB RAM. gesloten kast met 2 fans en 300w + gpu
(edit) voor de zekerheid maar 660w voeding
_O-

[ Voor 34% gewijzigd door Hackus op 25-06-2020 17:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Blaat schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:16:

Waarom de Crucial P1 over een Kingston A2000? Bij een zelfde prijs zou ik toch altijd de Kingston A2000 verkiezen. Ook al is het verschil in de praktijk meestal maar klein, voor de enkeling die wat zwaardere dingen doet is het toch de betere keuze lijkt mij.

De behuizing zou ik trouwens aanpassen, deze heeft zo te zien één zo'n moderne USB 3.x header nodig, terwijl het mobo twee van die oudere 20 pin headers heeft.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:04:

Dat is het punt juist. Verder even heel bot, maar waarom denk je dat AMD zo druk bezig is om PCI-E 4.0 te pushen op een voornamelijk DIY gamingplatform?
Oh die weet ik! De gemiddelde gamer kun je alles wijs maken en die kijkt alleen maar naar een cijfertje, waarbij hoger automatisch beter is.
Zelfs de RTX2080Ti gebruikt net iets meer dan de helft van 3.0.
Dat zie je verkeerd. Een RTX 2080 Ti kan de PCI Express bus zowel volledig dicht trekken als genoeg hebben aan 1 lane PCI Express 2.0. Waarbij in beide gevallen de GPU 100% staat te stampen. Het licht echter helemaal aan de toepassing. Bij bijvoorbeeld mining gaat er amper data door de PCI Express bus, daarom zijn die PCI Express x1 adapter ook prima hiervoor, of zelfs USB naar PCI Express adapters. Er zijn echter dus ook toepassingen welke heel veel data door de PCI Express bus drukken en dan kan PCI Express 3.0 x16 wel eens heel krap zijn voor een RTX 2080 Ti.

Gaming zit hier dus wat tussen in, verschilt zelf nog per game, bij de ene heeft het meer invloed als bij de andere. Maar waar het dus om gaat is dat er nog maar een hele enkele game is waar het een beetje verschil maakt en de rest maakt het helemaal niet uit. En zo zal het de komende generaties ook nog wel even zo blijven, dus vandaar dat PCI Express 4.0 niet de belangrijkste overwegen voor het mobo.
Het klinkt als een enorme kostenpost voor nul gewin.
Dat zie je precies verkeerd om. Geen PCI Express 4.0 is de enorme kostenpost. Doordat de workstation en server GPU's van AMD dezelfde GPU gebruiken en dus PCI Express nodig hebben. Zou het een enorme kostenpost zijn omdat eruit te slopen voor de consumenten versie. Dan praat je over vele miljoenen euro's voor het ontwerpen van een nieuwe GPU en PCB. Dat is echt totaal onlogisch om te doen. PCI Express 4.0 kost immers amper moeite. Bijna alle AM4 PCI Express 3.0 mobo's kunnen het aan, alleen omdat het niet uitgebreid getest en gecertificeerd is houdt AMD het tegen en schakelen de mobo's in de firmware terug van PCI Express 4.0 naar 3.0 bij een geschikte CPU. Er hoeft immers maar één op de duizend mobo's een probleem te hebben met PCI Express 4.0 en je zit met een kostenpost van vele miljoenen euro's. Dus vanuit AMD en mobo fabrikanten is het een logische keuze om het te blokkeren.
De sprong van circa 100MB/s naar 5GB/s+ neem je niet als je geen plannen hebt.
Die hebben ze, games niet echt afsluiten maar de data van het geheugen naar de SSD verplaatsen en weer terug zodat je razendsnel van de ene game naar de andere kunt, midden in de game. Zonder games helemaal te hoeven starten en de save game weer te laden. Zeg maar zoals de slaapstand van Windows, maar dan alleen voor een enkele game.
Dat lijkt me toch acceptabel. ;)
Eh nee en daar kwam je ook al mee. Je hebt niks gedaan met de opmerkingen over sommige onderdelen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Vivec0 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:27:
Setup ziet er goed uit @Blaat.

Als BBG-gebruiker (met iets minder kennis dan sommige hier), zou ik graag een alternatieve videokaart erbij zien met een iets betere prijs-kwaliteit verhouding. Prima als er het dan wat onder budget uitkomt.
Eens. Een videokaart van 1200 euro is echt bizar. Ja het is misschien de snelste, maar dat geld kun je wat mij betreft wel beter besteden. Zoals het niet in je PC stoppen.
-The_Mask- schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:56:
[...]
Die hebben ze, games niet echt afsluiten maar de data van het geheugen naar de SSD verplaatsen en weer terug zodat je razendsnel van de ene game naar de andere kunt, midden in de game. Zonder games helemaal te hoeven starten en de save game weer te laden. Zeg maar zoals de slaapstand van Windows, maar dan alleen voor een enkele game.
Sony gaat toch niet voor niets een veel snellere SSD dan Microsoft gebruiken voor hun nieuwe console? Microsoft heeft games pauzeren al laten zien. Wisselen duurt zo'n 5 seconden. Dat is snel zat voor iets wat je niet extreem vaak zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Tk55 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:06:
Sony gaat toch niet voor niets een veel snellere SSD dan Microsoft gebruiken voor hun nieuwe console? Microsoft heeft games pauzeren al laten zien. Wisselen duurt zo'n 5 seconden. Dat is snel zat voor iets wat je niet extreem vaak zal doen.
Doe je toch heel vaak? Iets vergelijkbaars doe ik ook gewoon met Windows, Alt+tab voor iets anders en dan bijvoorbeeld een uur later met de game verder. Eventueel de volgende dag en de PC in slaapstand zetten. Dit gaat alleen nog iets verder doordat je ook gemakkelijk tussen verschillende games kan wisselen en de game in "slaapstand" zet. Nu heb ik zelf nog nooit een console gehad, maar als ik hem zou kopen, wat ik niet ga doen overigens, zou ik er dus altijd gebruik van maken.
Tk55 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Eens. Een videokaart van 1200 euro is echt bizar. Ja het is misschien de snelste, maar dat geld kun je wat mij betreft wel beter besteden. Zoals het niet in je PC stoppen.
Ja het beste advies is ook om de videokaart niet te kopen. :p Als je kijkt naar een RX5700XT dan is die vanaf ongeveer 400 euro te krijgen. Een RTX 2080 Ti is ongeveer 50% sneller, dus een vanaf prijs van 600 euro zou vrij realistisch zijn. Maar je moet dus het dubbele betalen. 8)7 Omdat de nieuwe generatie er binnen enkele maanden ook aankomt, die wel een stuk sneller gaat zijn, is het beste advies dan ook gewoon wachten hierop.

[ Voor 30% gewijzigd door -The_Mask- op 25-06-2020 21:36 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ook een gaming PC wordt voor meer gebruikt dan alleen maar gaming. En zelfs als je het beperkt tot gaming: Chrome + Spotify + Discord + streaming gaat aardig in de GBs lopen.

Ga alsjeblieft voor 32GB RAM. Er komen al games uit waar 32GB ideaal is (Flight Simulator 2020). Dat is gewoon het begin. Je wil toch niet in midden-2020 een computer aanraden waarvan je volgend jaar al beide (dure) sticks RAM moet vervangen, of duur moet bijkopen?

Dan zijn er nog vele games waar het mogelijk is met extreem veel mods te gamen. Dan loopt je RAM ook snel vol.

Doe gewoon 2x 16GB in dit systeem. Dan ben je voorbereid op de toekomst. Ik zou dan de SSD terugbrengen naar 512GB (OS en software), met daarnaast een 1TB SSD (niet M.2) voor weinig voor de games.

Een recente test voor PC performance door Linus Tech Tips:

Linus Tech Tips: Will More RAM Make your PC Faster?? (2020)
YouTube: Will More RAM Make your PC Faster?? (2020)

De conclusie is dat 16GB ideaal is voor puur en alleen gamen, niet meer dan dat. Maar als je video's wil editen, of wil browsen, of streamen, of chatten, of internet browsen terwijl je in de queue staat voor de volgende match, dan wil je niet dat je RAM constant vol loopt.

Zo'n PC als dit moet nog een jaar of 2 mee kunnen gaan zonder upgrades nodig te hebben.

Ik denk dat de games, zeker na de nieuwe consoles later dit jaar, in de toekomst veel hogere eisen gaan stellen aan je RAM. Zeker met de nieuwe videokaarten die eraan komen. Je hebt in 2021 gegarandeerd te weinig aan een magere 16GB RAM.

Jullie adviseren eindelijk een gamesysteem van 1440p/144Hz (kudos, echt! :) ) maar ga dan niet besparen op onderdelen als het RAM van de PC. Want ook vandaag de dag is 16GB voor heel veel gebruikers al te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 13:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

Blue-eagle schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:58:
Ga alsjeblieft voor 32GB RAM. Er komen al games uit waar 32GB ideaal is (Flight Simulator 2020). Dat is gewoon het begin. Je wil toch niet in midden-2020 een computer aanraden waarvan je volgend jaar al beide (dure) sticks RAM moet vervangen, of duur moet bijkopen?
Ik draai een hele hoop achtergrond applicaties, Firefox met een hoop tabs, en discord naast games zoals warzone en zit dan op 13GB van de 16GB vergeven. Het filmpje van linus geeft zoals ik het zie gewoon aan dat 16GB prima is. Waar zegt hij dat 32GB voor gaming nodig is?

Wat is het voordeel dan van 32GB volgens jou in bovenstaande situatie? Games die 32GB vereisen zie ik niet zo snel komen zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door spartacusNLD op 26-06-2020 11:47 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Je hebt het nu over één game, Call of Duty, die sowieso nog nooit zwaar is geweest en dan heb je zelfs nog maar 3GB beschikbaar. Daarmee geef je direct het nut al aan voor zwaardere games en toekomstige games.

[ Voor 43% gewijzigd door -The_Mask- op 26-06-2020 11:59 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
spartacusNLD schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:45:
[...]

Ik draai een hele hoop achtergrond applicaties, Firefox met een hoop tabs, en discord naast games zoals warzone en zit dan op 13GB van de 16GB vergeven. Het filmpje van linus geeft zoals ik het zie gewoon aan dat 16GB prima is. Waar zegt hij dat 32GB voor gaming nodig is?
Lees mijn post dan nog even goed. Dat zeg ik helemaal niet. Ik geef juist aan dat bijna niemand een "gaming PC" enkel en alleen gebruikt puur om te gamen en verder niks. Mensen zitten vaak een half uur te wachten op een online game en hebben opeens 20 tabs open in Chrome, dan merk je in je gameplay ook dat je laagste FPS opeens een stuk lager uitvalt dan normaal te doen gebruikelijk.
Wat is het voordeel dan van 32GB volgens jou in bovenstaande situatie? Games die 32GB vereisen zie ik niet zo snel komen zelf.
|:( Die games zijn al aangekondigd!

Serieus jongens, in 2014 zei men ook dat 16GB overkill was. Ik had in mijn 2011 PC al 16GB gestopt en dat systeem is met alleen een GPU-upgrade ruim 8 jaar meegegaan. In 2020 beginnen met 32GB heet gewoon "future proofing". Dat is gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Met 32GB ben je de komende 10 jaar gewoon klaar. Nieuwe Windows? Zwaardere games? Meer achtergrondtaken? Wil je toch even video's gaan editen? Emulatiesoftware draaien? Dan ben je gewoon klaar. Nogmaals, "future proofing". Het is simpelweg verstandig.

En de kosten voor RAM zijn redelijk laag te noemen vandaag de dag. Bespaar dan gewoon op die SSD want met 1TB opslag kan je ook makkelijk 3 tot 4 grote triple-A titels installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 13:37

spartacusNLD

This is Sparta!!

@-The_Mask- @Blue-eagle Thanks voor jullie feedback :)

Zelf in eerste instantie 16GB in mijn systeem gestoken, na het lezen van jullie reacties en wat google werk kom ik i.d.d tot de zelfde conclusie.

16GB stikjes gauw onder herroepingsrecht retour gemeld en 32GB versie besteld. 60% hogere kosten maar wel 100% meer werkgeheugen. Klopt dat dat dus een betere deal is achteraf.

Thanks! :)

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Volgende poging dan om hier nog iets van te maken...

Systeem een.
Ik ga toch terug naar de Windforce voor alle GPU opties en zet er een derde ventilator bij. De balans hier is het veel betere moederbord voor 16GB RAM.

1MoederbordenAsus TUF Gaming B550-PLUS€ 158,99€ 158,99
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 65,85€ 65,85
1VentilatorenNoctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 14,90€ 14,90
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 119,31€ 119,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.015,34

Systeem twee is het omgedraaide.
Hier pak ik juist wel 32GB RAM en ga ik voor een goedkoper B450 moederbord. Kanttekening hier is dan er een aantal goedkopere B550 borden zijn die nog niet in de pricewwatch staan. Niet zo goedkoop als deze, meer tussen deze en de €160 van de TUF in.

1MoederbordenMSI B450-A Pro Max€ 91,05€ 91,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.998,01

Systeem drie dan.
Deze zou wil willen beschrijven als geen compromissen meer. Het budget is ruim €2000, een beetje extra mag wel.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.065,95

Systeem vier dan.
Tja dit is de "waarom koop je nog een RTX2080Ti een paar maanden voor Ampere vs. RDNA2".
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio€ 812,43€ 812,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.713,33

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nog steeds is het minder dan systemen die hier al langs zijn gekomen. Dus ik zou zeggen bespaar jezelf de tijd met het maken van mindere systemen. Of leg iig de keuzes uit. Als dat je niet lukt, dan moet het toch vrij duidelijk zijn dat het geen nut heeft om met iets anders te komen.

[ Voor 32% gewijzigd door -The_Mask- op 26-06-2020 14:46 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 06:52
[...]

Waarom de Crucial P1 over een Kingston A2000? Bij een zelfde prijs zou ik toch altijd de Kingston A2000 verkiezen. Ook al is het verschil in de praktijk meestal maar klein, voor de enkeling die wat zwaardere dingen doet is het toch de betere keuze lijkt mij.
De A2000 schijnt een probleemgeval te zijn. Hoorde van TD dat er heel veel terugkomen. Ook hier iemand, die het benoemt > Djarune in "Game PC €500-600 zonder monitor" Zonde want het is een razend populaire SSD. Zie ook niks bij Kingston over een firmware update ofzo. Laatst eentje geinstalleerd op een ASRock DeskMini A300, maar de software is wel echt Windows 98, maar ja dat is die van Corsair ook. :X

P1 is wel budget en niet zo snel. Binnenkort komt de P5 uit. Ligt wel meer in het straatje van 970 EVO enzo dus wel duurder. Wellicht de pricewatch: WD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C) of pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB als alternatieven? Zijn ook wel redelijk populaire SSD's.

Zie nu pas dat het om een high-end systeem gaat van 2000 euro, dan moet er toch echt wel een SSD in van een hoger segment a la 970 EVO/MP600/KC2500, vind ik.

@Hackus Ik zou ook best een i7 willen hoor :9~

1ProcessorsIntel Core i7-10700KF Boxed€ 384,82€ 384,82
1MoederbordenASRock Z490 Extreme4€ 194,31€ 194,31
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2080 Super Black€ 788,-€ 788,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact€ 99,90€ 99,90
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3€ 48,60€ 48,60
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 171,-€ 171,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 193,18€ 193,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.978,86

Heb die kast gezien, vind hem echt mooi. Zware kasten ook wat getuigt van kwaliteit. EVGA kaarten heb ik ook gezien (heb zelf een teruggekomen 1660 Super apart gelegd) zijn ook echt mooi en kwalitatief goed, vind ik. Mooie thermal pads tussen de VRM's en heatsink en de "E" van EVGA op de fans lijken op waterdruppels. Vind ik wel apart, ook al zie je het misschien niet in de kast.

[ Voor 57% gewijzigd door chim0 op 27-06-2020 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:39:
[...]

De A2000 schijnt een probleemgeval te zijn. Hoorde van TD dat er heel veel terugkomen. Ook hier iemand, die het benoemt > Djarune in "Game PC €500-600 zonder monitor" Zonde want het is een razend populaire SSD. Zie ook niks bij Kingston over een firmware update ofzo. Laatst eentje geinstalleerd op een ASRock DeskMini A300, maar de software is wel echt Windows 98, maar ja dat is die van Corsair ook. :X
Maar dat is hem dus juist. Dat ding is razend populair, dan ga je er ook veel terug krijgen bij een RMA rate van bijvoorbeeld 1%. Van een niet populaire SSD zul je weinig problemen horen, tenzij er iets goed mis mee is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zolang Kingston nog geen firmware update uitgeeft (wat alleen bij de KC2000 is gedaan) zou ik geen A2000 aanraden. Kans dat het BBG voorstel dan met problemen in GoT verschijnt is groot. Om dezelfde reden adviseren we ook geen Corsair RAM bij Ryzen 3000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:35:
[...]

Maar dat is hem dus juist. Dat ding is razend populair, dan ga je er ook veel terug krijgen bij een RMA rate van bijvoorbeeld 1%. Van een niet populaire SSD zul je weinig problemen horen, tenzij er iets goed mis mee is.
Nou, dat geloof ik niet. Ik geloof wel dat er een probleem is met dat product.
Hackus schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:50:

Om dezelfde reden adviseren we ook geen Corsair RAM bij Ryzen 3000.
Mja, ook dat is een apart verhaal want we krijgen nu ook Corsair geheugen binnen waar "AMD Ryzen" op staat. Schijnen verschillende versies van te zijn. We verkopen het veel i.c.m. Ryzen en B450/X570 borden, maar hebben eigenlijk nooit klachten. Met G.Skill of andere merken hebben we ook weleens combi's die niet werken, dus ja daar is ook geen pijl op te trekken.

[ Voor 39% gewijzigd door chim0 op 27-06-2020 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dread89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 12:50
Interessant topic met veel goed onderbouwde meningen. Waar ik in het verlengde van dit onderwerp zelf mee struggle en wat me in dit draadje niet perse duidelijk wordt, is de keuze omtrent het moederbord.

In het geval van een 3700x CPU; waarom wordt er over de linie gekozen voor een B550 bord en is een X570 bord de meerprijs niet waard? Ben je met die laatste niet meer toekomst bestendig vanwege de PCI 4.0, de veelal betere stroom toevoer en de betere audio chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
B550 heeft ook pcie4.
Stroomtoevoer en audio chip staan los van de chipset, goede en minder goede vind je op beide.
Op een instap B550 zoals de pricewatch: ASRock B550M Pro4 kun je al probleemloos een (stock) 3950x draaien.

[ Voor 100% gewijzigd door mitsumark op 27-06-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

chim0 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:34:
[...]

[...]

Mja, ook dat is een apart verhaal want we krijgen nu ook Corsair geheugen binnen waar "AMD Ryzen" op staat. Schijnen verschillende versies van te zijn. We verkopen het veel i.c.m. Ryzen en B450/X570 borden, maar hebben eigenlijk nooit klachten. Met G.Skill of andere merken hebben we ook weleens combi's die niet werken, dus ja daar is ook geen pijl op te trekken.
ja,met AMD sticker in een winkel, maar hoe vind je dat online ?
Als je 3-4 versies verkoopt voor hetzelfde type RAM....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Echt filteren op SKU hé. Zeker bij geheugen is dat gewoon wat ik ingeef in de Pricewatch ondertussen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Klopt, exacte SKU over nemen.
Enige nadeel is dat Corsair binnen 1 SKU verschillende chips gebruikt, vandaar liever Crucial of eventueel Gskill (ook van die merken zijn niet alle SKU's perfect maar dan weet je in ieder geval zeker welke chips gebruikt zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Zo werkt dat, op internet worden wel meer populaire producten afgebrand omdat men veel defecten tegenkomt. Maar dan gaat het gewoon om het populairste product en die heeft automatisch de meeste defecten. Dus tenzij je echte data hebt is het onwaarschijnlijk dat de SSD problemen heeft. Er is immers amper iets te vinden. Het ding is miljoenen keren verkocht, hoeveel mensen met problemen heb je gevonden? Honderdduizenden?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Hackus schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:06:
[...]

ja,met AMD sticker in een winkel, maar hoe vind je dat online ?
Als je 3-4 versies verkoopt voor hetzelfde type RAM....
Klopt, is ook lastig. De echte kenners vragen er ook om bij opmerkingen, maar als magazijn zijnde is dat niet bij te houden. Net zoals die "AMD 3000 series ready" sticker op B450 en A320 borden. Veel klanten vragen of we kunnen checken of de laatste BIOS versie erop staat, zo niet updaten, maar als magazijn is dat niet bij te houden. Dan moet je het doorsturen naar klantenservice wat tijd en geld kost. Wanneer die sticker erop staat, sturen we het gewoon op en anders kunnen ze een BIOS update service kopen. Maar ik kan je vertellen dat de laatste maanden alle borden, die wij iig krijgen, allemaal die sticker hebben.

Zelfde met revisies en EAN's. Wij werken met EAN's. Dat is op zich best wel te doen, want die verandert in principe nooit. Gigabyte, zoals je weet, heeft veel revisies met hun borden, maar ze houden tenminste wel dezelfde EAN aan. TP-Link daarentegen, verandert bij elke revisie ook meteen de EAN. Waarom denk ik dan? Gaat om hetzelfde product, maar dan een nieuwere versie. Hou gewoon dezelfde EAN aan. In dat soort gevallen doen we er vaak een notitie bij dat het om hetzelfde product gaat, maar dan een nieuwere versie, mocht de klant er een probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

chim0 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 05:30:
[...]

Klopt, is ook lastig. De echte kenners vragen er ook om bij opmerkingen, maar als magazijn zijnde is dat niet bij te houden. Net zoals die "AMD 3000 series ready" sticker op B450 en A320 borden. Veel klanten vragen of we kunnen checken of de laatste BIOS versie erop staat, zo niet updaten, maar als magazijn is dat niet bij te houden. Dan moet je het doorsturen naar klantenservice wat tijd en geld kost. Wanneer die sticker erop staat, sturen we het gewoon op en anders kunnen ze een BIOS update service kopen. Maar ik kan je vertellen dat de laatste maanden alle borden, die wij iig krijgen, allemaal die sticker hebben.

Zelfde met revisies en EAN's. Wij werken met EAN's. Dat is op zich best wel te doen, want die verandert in principe nooit. Gigabyte, zoals je weet, heeft veel revisies met hun borden, maar ze houden tenminste wel dezelfde EAN aan. TP-Link daarentegen, verandert bij elke revisie ook meteen de EAN. Waarom denk ik dan? Gaat om hetzelfde product, maar dan een nieuwere versie. Hou gewoon dezelfde EAN aan. In dat soort gevallen doen we er vaak een notitie bij dat het om hetzelfde product gaat, maar dan een nieuwere versie, mocht de klant er een probleem van maken.
Kan me ook niet voorstellen dat je nu een ongeschikte bios krijgt op je MB. BIOS-Update is van eind juni/juli 2019. alle bordjes die na juli 2019 zijn verdeelt zijn al geschikt. MSI heeft het slim aangepakt om snel MAX versie uit te brengen, en Asus kwam ook al snel met geschikte uitlevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 05:30:
[...]

Gigabyte die bezuinigd op de kosten door voor een ander product dezelfde EAN (of SKU) te hergebruiken. Zo hoef je niet alles opnieuw te certificeren. Dat bespaart hun veel kosten, maar dat hoort natuurlijk niet. TP-Link doet het zo het hoort. Bij veel producten maakt het ook gewoon veel verschil en is de ene revisie ook echt anders dan de andere. De naam mag misschien hetzelfde zijn en regelmatig ook het uiterlijk, toch kunnen er intern best wel grote verschillen in revisies zitten.

In geval van bijvoorbeeld TP-Link kan het zijn dat er zelf een volledig andere SoC wordt gebruikt. Kan zijn dat de ene bijvoorbeeld werkt met een custom firmware welke je wil gebruiken en de andere juist weer niet. Bij Gigabyte kan het bijvoorbeeld zijn dat de ene wel standaard ondersteuning heeft voor jouw CPU en de andere weet niet. Kan ook zijn dat de ene een beter VRM heeft, waardoor je daar beter mee kan overklokken.

Corsair is nog zo'n fabrikant die bij het geheugen meerdere verschillende types van verschillende fabrikanten onder dezelfde SKU en EAN verkoopt. Bijzonder onhandig als de ene wel goed werkt en de andere weer niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
Een tip voor de BBG zou misschien zijn om op het einde van de guide een poll te maken voor wat mensen in een volgende BBG willen zien. Ik neem aan (uit wat je hier op het forum leest) dat de vraag voor een PC tussen de 1000-1500€ (all in met monitor) zeker 20x hoger ligt dan een "ultra settings PC" van 2000€ zonder monitor... Ik vermeld die monitor er even bij want dat is net het onderdeel waar het wel interessant is om iets meer uit te geven omwille van de levensduur.

In de poll mssn een combinatie plaatsen van budget & monitor specs (res & refresh)...

Tis misschien zinvoller om een discussie te hebben over een systeem dat vele mensen effectief willen kopen ipv eentje voor de happy few (en eigenlijk is het niet omdat dat syteem 2000€ kost dat je er happy van wordt of leuker om kan gamen...). Nu is het hier een 6 pagina welles nietes discussie over een systeem dat vrij snel verouderd zal zijn.

Vroeger zag je enkele webstores ook de exacte BBG build aanbieden, de kans dat stores dat gaan doen is mssn groter met een meer gangbaar systeem/budget wat dan misschien weer tot betere deals kan leiden (of ga ik nu te ver? :))

En de uiteindelijke build misschien ergens pinnen als eerste topic in dit forum. Want als je het hier zo leest dan vinden steeds minder mensen hun weg en inspiratie in de BBG's.

[ Voor 7% gewijzigd door Inrage op 29-06-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ik ga voor deze BBG bij deze setup blijven.

Ik betwijfel dat ik iedereen tevreden kan stellen maar er moeten spijkers met koppen geslagen worden. Daarnaast denk ik dat ik de meerderheid van alle wensen en kritieken (niet allemaal helaas) bediend heb ermee.

Het is in elk geval duidelijk dat deze werkwijze niet optimaal is. Ik ga de discussie op dat gebied aanslingeren naar boven toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:25:
Ik ga voor deze BBG bij deze setup blijven.

Ik betwijfel dat ik iedereen tevreden kan stellen maar er moeten spijkers met koppen geslagen worden. Daarnaast denk ik dat ik de meerderheid van alle wensen en kritieken (niet allemaal helaas) bediend heb ermee.

Het is in elk geval duidelijk dat deze werkwijze niet optimaal is. Ik ga de discussie op dat gebied aanslingeren naar boven toe.
[...]

De behuizing zou ik trouwens aanpassen, deze heeft zo te zien één zo'n moderne USB 3.x header nodig, terwijl het mobo twee van die oudere 20 pin headers heeft.
Gemist? Je kunt in deze configuratie de USB-C aansluiting namelijk niet aansluiten en de P1 verkiezen boven een A2000 is ook nogal vreemd. Behuizing is ook uitverkocht trouwens.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:30:
[...]

[...]

Gemist? Je kunt in deze configuratie de USB-C aansluiting namelijk niet aansluiten en de P1 verkiezen boven een A2000 is ook nogal vreemd. Behuizing is ook uitverkocht trouwens.
Zo dan?

1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 114,90€ 114,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Ti Windforce€ 1.164,04€ 1.164,04
1BehuizingenFractal Design Define S€ 72,90€ 72,90
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 115,87€ 115,87
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.025,53

De A2000 wil ik geen risico mee lopen, ik lees er te veel gekke dingen over. Daarnaast is de kans klein dat je in de praktijk het verschil zou merken tussen de A2000 en de P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Blaat Een 2080Ti in zga dichte kast ?

een goed dat nu moeilijk verkrijgbaar is, blijf je altijd mee zitten. 500DX heeft zeker mijn voorkeur
pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 29-06-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
A2000 kun je prima aanraden, die paar gevallen met problemen over de zoveel verkochte units...
Daarnaast is hij op alle vlakken beter de Crucial.

Behuizingen zijn genoeg alternatieven genoemd in de afgelopen weken.
Mijn voorkeur: https://tweakers.net/pric...e/1157457;1157459;923729/

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 29-06-2020 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:43:
[...]

De A2000 wil ik geen risico mee lopen, ik lees er te veel gekke dingen over. Daarnaast is de kans klein dat je in de praktijk het verschil zou merken tussen de A2000 en de P1.
Heb je ook gezocht naar de problemen van de P1 dan? En heb je dit tegen het aantal verkochte units gehouden?

https://www.google.com/search?q=crucial+p1+problems ziet er niet best uit, dan toch maar een SSD die nog niemand heeft gekocht, veel betrouwbaarder. :p

[ Voor 16% gewijzigd door -The_Mask- op 29-06-2020 12:24 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
https://www.google.com/se...egQIARAP&biw=1847&bih=932

https://www.google.com/se...qQKHSViC8oQ4dUDCAw&uact=5

Blijkbaar meer issues met de P1 ? (nee nee is niet wetenschappelijk onderbouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ok dan. A2000 it is. De huidig gekozen 2080Ti lijkt goed in de Meshify C te passen dus dan kom ik weer terug op de behuizing waarmee ik begon in de TS. :P

1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 84,70€ 84,70
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 115,85€ 115,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.037,31

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inrage
Voor de 400€ meerprijs van de 2080Ti tov de 2080Super heb je ineens de 1440p 144hz monitor in huis waar deze build over gaat. (de populaire LG Ultragear reeks bijvoorbeeld...) Ik zoek nog steeds naar een goede verantwoording om dit type PC aan te raden op de frontpage van Tweakers. Het gaat toch steeds om "best buy" niet om zo nodig de hoogste score te halen op ultra settings...

Als je dan toch zo hard je eigen regels wil volgen, je zit nu al boven je budget zeker met verzendingskosten en als je zoals de meeste doen bij minder verschillende winkels wil bestellen. Idem voor de nutteloze 32GB RAM, maar die discussie is mssn ook te laat nu, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Wat voor chips zitten er op dit geheugen? Lijkt cheapo Hynix en dit exacte model staat ook niet op de QVL.
Het zal wel werken, maar is toch een klein risico.
Ik snap wel dat de populaire Crucials weer een stuk duurder zijn.
https://www.msi.com/Mothe...G-PLUS-MAX#support-mem-19

@Inrage 32GB is al recommended voor sommige games, en 16GB wordt regelmatig al (bijna) vol getrokken, zelfs bij minder krachtige hardware.
Ga je nu voor 16, dan zul je over korte tijd alweer moeten upgraden.

[ Voor 26% gewijzigd door mitsumark op 29-06-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:53:
Ok dan. A2000 it is. De huidig gekozen 2080Ti lijkt goed in de Meshify C te passen dus dan kom ik weer terug op de behuizing waarmee ik begon in de TS. :P
Die is niet te koop.
mitsumark schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:09:
Wat voor chips zitten er op dit geheugen? Lijkt cheapo Hynix en dit exacte model staat ook niet op de QVL.
Het zal wel werken, maar is toch een klein risico.
In de userreviews wordt vermeld dat ze prima met Ryzen werken.

[ Voor 37% gewijzigd door -The_Mask- op 29-06-2020 13:11 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Die is niet te koop.

[...]
Whoeps, ik bedoelde de TG variant natuurlijk. :$

1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 89,90€ 89,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 115,85€ 115,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.042,51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Inrage schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:06:
Voor de 400€ meerprijs van de 2080Ti tov de 2080Super heb je ineens de 1440p 144hz monitor in huis waar deze build over gaat. (de populaire LG Ultragear reeks bijvoorbeeld...) Ik zoek nog steeds naar een goede verantwoording om dit type PC aan te raden op de frontpage van Tweakers. Het gaat toch steeds om "best buy" niet om zo nodig de hoogste score te halen op ultra settings...
Het geld zou je inderdaad in een monitor kunnen investeren ja. Dan heb je in mijn ogen ook meteen meer waar voor je geld. Tweakers telt randapparatuur niet mee in het budget.
Mbt een goede verantwoording voor deze TI keuze, deze is er wel in ogen van een groep, het is de snelste kaart.
Echter kan je best buy op meerdere manieren interpreteren ja. Ik kies zelf ook liever voor de optie waar jij het over hebt. Het is alleen een advies, niets meer dan dat , en blijkbaar moet er hoe dan ook een ti in no matter what. Dat is een keuze, maar iedereen mag daar natuurlijk zelf ook van afwijken.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 11:04
Ik blijf de Ti ook absoluut niet in de BBG vinden passen... Mensen die het snelste van het snelste willen en er geld naar willen smijten doen dat toch wel, mensen die om price/performance geven kun je never nooit een Ti aanraden. Vooral inderdaad omdat je voor 300 - 500 euro een 1440p 144HZ scherm en 450 euro een goeie 5700XT kan halen. Dan heb je nog 200 euro over om een 500 series moederbord te halen, kun je de koeler upgraden naar bijv. een dark rock en van 100 euro nog een ijsje halen, of een muis en ramplank, of een headset, noem het op.

Bottom line: voor 2000 euro kun je een compleet systeem incl. randapparatuur neerzetten, wat in mijn ogen inderdaad richting best buy gaat, of je kan het stuk gooien op belachelijke componenten die onderaan de streep alleen maar bragging rights opleveren (totdat de RTX3000 over 2 maanden uitkomt ofc, goeie investering van 1200 euro...)

Ik bedoel, even voorbeeldje:

1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 148,83€ 148,83
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 464,67€ 464,67
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 473,-€ 473,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 127,90€ 127,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.833,51

Arguably zou je dan zelfs nog voor een pricewatch: AOC Q27G2U/BK Zwart kunnen gaan in plaats van de LG en een 3600 als cpu indien puur voor gamen. Dan heb je dus voor 300 euro meer dan puur je 2080 Ti een volledig gamesysteem inclusief de monitor...

[ Voor 64% gewijzigd door kgd92 op 29-06-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
pino85 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:19:
[...]

Het geld zou je inderdaad in een monitor kunnen investeren ja. Dan heb je in mijn ogen ook meteen meer waar voor je geld. Tweakers telt randapparatuur niet mee in het budget.
Mbt een goede verantwoording voor deze TI keuze, deze is er wel in ogen van een groep, het is de snelste kaart.
Echter kan je best buy op meerdere manieren interpreteren ja. Ik kies zelf ook liever voor de optie waar jij het over hebt. Het is alleen een advies, niets meer dan dat , en blijkbaar moet er hoe dan ook een ti in no matter what. Dat is een keuze, maar iedereen mag daar natuurlijk zelf ook van afwijken.
Ja maar wil je met een artikel op je main page niet eerder een grote groep bereiden dan een niche van gebruikers die persé de nieuwste en snelste GPU moet hebben??? (ook al is die zwaar overpriced en wordt die al relatief binnenkort vervangen door een nieuwe gen) Nu verwacht ik niet dat er een andere kaart in komt want Blaat is niet in staat om van een mening af te wijken blijkbaar, ik hoop gewoon dat er in de bijhorende text gewoon op z'n minst een vermelding komt dat je ook kan kiezen voor een 2080Super, 2070Super of 5700XT waar je ZEKER ook heel prettig mee op 1440p 144hz kan gamen EN het vrijgekomen budget dan BETER kan besteden aan meer toekomst bestendige onderdelen... We zullen het Woensdag zien, maar ik vrees ervoor.

Zie ook de post hierboven... hoe kan je dat systeem met de 2080Ti dan nog verantwoorden?

[ Voor 5% gewijzigd door Inrage op 29-06-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Dat kan je niet, maar ja er is ook een gamesysteem van rond de 1000 euro.
Een systeem wat kgd post is veel verstandiger (met wel die 32 GB werkgeheugen natuurlijk), met daarbij de vermelding dat eind van het jaar een nieuwe generatie videokaarten komt, waar je het bespaarde geld tegen die tijd in kunt steken.
Maar ja als je de keuze voor een highend overpriced systeem hebt genomen, dan kan je niet twee dagen voor de BBG dat nog omgooien.
Maar 57% van je budget besteden aan een videokaart, je zou wel gek zijn. Als je dat van plan ben, gooi dan ook een 3900X processor, highend moederbord en de snelste Samsung SSD in een luxere kast. Dan heb je tenminste een systeem dat een beetje in verhouding is. Maar goed, gelukkig mogen meningen verschillen in dit land en op deze site.
Wij hoeven het systeem niet te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Wat moet je in een game systeem met een 3900x, een highend moederbord, een samsung ssd en een nog duurdere kast? Voegt helemaal niks toe...

Ik vind de 2080ti ook belachelijk duur en ik zou mijn geld er niet in steken, maar het is wel de beste performance die je kunt kopen met dit budget.
Dat het niet de beste bang for buck is dat moge duidelijk zijn, maar er zijn genoeg mensen die er alsnog voor (willen) kiezen.

En dan kun je met een systeem van 1350 aan komen zetten (ex monitor), maar wat voegt dat toe aan deze discussie? Het budget is 50% hoger.
Vervolgens start je met je 5700XT een "oude" game zoals Witcher 3 op, zet je wat settings omhoog en heb je by far nog geen 100 fps, nee daar moet je blij mee zijn.
https://www.techpowerup.c...rtx-2070-super-ko/24.html

Met dit budget komt je simpelweg niet op de beste bang for buck (dat heb je met 1500 of zelfs 1000 euro ook al niet), maar de mensen die dat geld hebben liggen willen toch liever een 2080ti dan een 5700xt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Inrage schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:38:
[...]Blaat is niet in staat om van een mening af te wijken blijkbaar[...]
Voordat je dergelijke beschuldigingen maakt, kijk dan even goed hoeveel van mijn oorspronkelijke systeem uit de TS er nog in het laatste lijstje zit wat ik heb gemaakt. Welgeteld 2 onderdelen, de CPU en een fan. Sterker nog, in mijn oorspronkelijke opzet zat geen 2080Ti.

Verder ga ik net als in de vorige BBG gewoon noemen dat een aantal zaken ook anders kunnen, zoals de videokaart. Zie ook mijn opmerkingen in de TS:
Het budget is ruim bemeten en je zou kunnen argumenteren dat 1440p144 ook met minder geld kan. Dit is waar en ik zal daarom ook goedkopere alternatieven noemen in het frontpage artikel om de prijs te drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Blaat op 30-06-2020 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
mitsumark schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:39:
Wat moet je in een game systeem met een 3900x, een highend moederbord, een samsung ssd en een nog duurdere kast? Voegt helemaal niks toe...

Ik vind de 2080ti ook belachelijk duur en ik zou mijn geld er niet in steken, maar het is wel de beste performance die je kunt kopen met dit budget.
Dat het niet de beste bang for buck is dat moge duidelijk zijn, maar er zijn genoeg mensen die er alsnog voor (willen) kiezen.

En dan kun je met een systeem van 1350 aan komen zetten (ex monitor), maar wat voegt dat toe aan deze discussie? Het budget is 50% hoger.
Vervolgens start je met je 5700XT een "oude" game zoals Witcher 3 op, zet je wat settings omhoog en heb je by far nog geen 100 fps, nee daar moet je blij mee zijn.
https://www.techpowerup.c...rtx-2070-super-ko/24.html

Met dit budget komt je simpelweg niet op de beste bang for buck (dat heb je met 1500 of zelfs 1000 euro ook al niet), maar de mensen die dat geld hebben liggen willen toch liever een 2080ti dan een 5700xt...
Het voegt voor gamen niets toe. Maar als je zoveel geld voor een videokaart uitgeeft dan boeit geld je niets, of je hebt totaal geen benul wat de waarde van geld is. Dus dan kan je beter een systeem nemen dat op alle vlakken idioot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Quacka schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:07:
[...]

Het voegt voor gamen niets toe. Maar als je zoveel geld voor een videokaart uitgeeft dan boeit geld je niets, of je hebt totaal geen benul wat de waarde van geld is. Dus dan kan je beter een systeem nemen dat op alle vlakken idioot is.
Of je wilt meer dan 60fps bij RDR2 op maximale settings...
https://www.techpowerup.c...rtx-2070-super-ko/19.html
Misschien dat geld je niet zoveel boeit, maar dat betekent niet dat je het moet uitgeven aan dingen die niks toevoegen (behalve dan misschien een jaartje extra levensduur van de 3900x).
De 2080ti geeft tenminste nog fps winst.

Maargoed, het is duidelijk dat jij het er niet voor over zou hebben (en ik ook niet), maar dan maken we deze BBG dus voor iemands anders.
Er zijn namelijk genoeg mensen die een 2080ti graag willen 2000 euro over hebben voor een game pc, dat betekent niet dat we ze moeten opzadelen met een 2500-3000 euro "investering".

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 30-06-2020 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kgd92
mitsumark schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Of je wilt meer dan 60fps bij RDR2 op maximale settings...
https://www.techpowerup.c...rtx-2070-super-ko/19.html
Misschien dat geld je niet zoveel boeit, maar dat betekent niet dat je het moet uitgeven aan dingen die niks toevoegen (behalve dan misschien een jaartje extra levensduur van de 3900x).
De 2080ti geeft tenminste nog fps winst.

Maargoed, het is duidelijk dat jij het er niet voor over zou hebben (en ik ook niet), maar dan maken we deze BBG dus voor iemands anders.
Er zijn namelijk genoeg mensen die een 2080ti graag willen 2000 euro over hebben voor een game pc, dat betekent niet dat we ze moeten opzadelen met een 2500-3000 euro "investering".
In mijn ervaring zijn 90+% van de mensen die een 2080Ti kopen de mensen die gewoon het snelste willen en de prijs niet uitmaakt. Die gaan da nook echt geen 3700x willen, maar zetten er "gewoon" een i9 in (en gaan vervolgens League of Legends en World of Tanks spelen... :+ )

Verder ja: de Ti is de enige kaart in die performanceklasse en dus automatisch de best buy, echter voor de frames/euro zou ik hem niet met droge ogen aan kunnen raden in een best buy guide.

Conclusie zou ofwel moeten zijn: wacht met bouwen! Of: een budget van 2000 euro is momenteel niet interessant, dus pak nu iets in lijn met wat ik hier eerder gepost heb en upgrade later.

Edit: alternatief is geen BBG 1440p144Hz systeem, maar een no-compromises build voor de mensen die het geld er voor over hebben:

1ProcessorsIntel Core i9-10900K Boxed€ 549,-€ 549,-
1MoederbordenMSI MPG Z490 Gaming Plus€ 174,05€ 174,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.314,10€ 1.314,10
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,05€ 74,05
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 113,99€ 113,99
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 127,90€ 127,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.570,50

(geen idee of dat moederbord ook maar enigszins oke is, ik adviseer normaal geen Z490's)

Ondanks dat deze build belachelijk is, is er in ieder geval nog iets voor te zeggen, want dit gaat je op dit moment de meeste prestatie geven die je kunt krijgen.

[ Voor 50% gewijzigd door kgd92 op 30-06-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:28
Ik heb even in een vogelvlucht het topic gelezen en ik opteer toch weer voor het genoemde B550 bord: Asus TUF Gaming B550-PLUS i.p.v. van het EOL (en dus al na 1 jaar bejaarde) X470 bord. Ik snap heel goed het argument dat AM5 bijna voor de deur staat en dat het op basis daarvan de meerprijs niet interessant is. Echter zo’n B550 bord biedt toch wel zeker 3 voordelen die de meeste Tweakers wel interessant vinden:
- beter geluid ALC S1200A
- 2,5 Gbps LAN
- RGB verlichting

Het extra M.2 slot, geleeltelijk PCIe 4.0 etc. zitten ze waarschijnlijk minder op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
@kgd92: Het is eerder al gezegd, maar die MSI kaart past niet in de Meshify C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LievenD schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:29:
@kgd92: Het is eerder al gezegd, maar die MSI kaart past niet in de Meshify C...
Wel als je de fan verplaatst, front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
LievenD schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:29:
Pakken we toch een iets grotere case: pricewatch: Lian Li LANCOOL II Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
@kgd92 Als we dan toch het budget loslaten dan zou ik alsnog de i9 weglaten en de rest wat beter.
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG Z490 Tomahawk€ 198,18€ 198,18
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC€ 1.295,05€ 1.295,05
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 123,90€ 123,90
2VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-12 Zwart, 120mm€ 15,95€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 168,90€ 168,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 113,99€ 113,99
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 250,95€ 250,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.671,77

Maargoed, het is de laatste van de maand, dus ik gok dat het uiteindelijke systeem is gekozen en dat de tekst al is geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:01

Q

Au Contraire Mon Capitan!

- Spuit 11.

[ Voor 99% gewijzigd door Q op 09-07-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasagnacat
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-08-2020
Quacka schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:21:
Dat kan je niet, maar ja er is ook een gamesysteem van rond de 1000 euro.
Een systeem wat kgd post is veel verstandiger (met wel die 32 GB werkgeheugen natuurlijk), met daarbij de vermelding dat eind van het jaar een nieuwe generatie videokaarten komt, waar je het bespaarde geld tegen die tijd in kunt steken.
Maar ja als je de keuze voor een highend overpriced systeem hebt genomen, dan kan je niet twee dagen voor de BBG dat nog omgooien.
Maar 57% van je budget besteden aan een videokaart, je zou wel gek zijn. Als je dat van plan ben, gooi dan ook een 3900X processor, highend moederbord en de snelste Samsung SSD in een luxere kast. Dan heb je tenminste een systeem dat een beetje in verhouding is. Maar goed, gelukkig mogen meningen verschillen in dit land en op deze site.
Wij hoeven het systeem niet te kopen.
Die 3900x heeft helemaal geen meerwaarde wat gaming betreft en SSD idem. Je merkt nauwelijks verschil met een iets 'mindere' SSD. Dit is gewoon geld weggooien.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.