Dus het argument bestaat eruit dat je circa €80 extra wil uitgeven voor gemiddeld 4% sneller. Daarnaast zit je op een duurder en slechter platform en met een CPU die beduidend meer verbruikt en dus een betere CPU koeler nodig heeft. En omdat je dan helemaal door het budget gaat, nemen we maar een videokaart die makkelijk 20% langzamer is op 1440p waardoor je onder de streep een langzamer systeem hebt...
Blaat schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:16:
PCI-e 4.0 lijkt me weinig interessant, ook in de toekomst. De 2080Ti wordt maar licht beperkt door PCI-e 3.0 x8 en tegen de tijd dat videokaarten snel genoeg zijn om significant baat te hebben bij PCI-e 4.0 is het hele platform al verouderd.
Intel biedt te weinig meerwaarde tegen te hoge kosten. Gezien het beperkte budget valt die wmbt af. Je hebt dan meer aan een snellere videokaart, dat verschil is absoluut gezien groter.
Wat vinden we van deze setup?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 285,- | € 285,- |
1 | Moederborden | MSI X470 Gaming Plus Max | € 113,90 | € 113,90 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Windforce | € 1.165,05 | € 1.165,05 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 37,20 | € 37,20 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 127,51 | € 127,51 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 99,05 | € 99,05 |
1 | Solid state drives | Crucial P1 1TB | € 114,51 | € 114,51 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 2.042,12 |
Licht over budget, maar goede balans me dunkt.
Voor €20 meer heb je alleen een betere voeding, videokaart en een veel beter moederbord. Een extra setje van 16GB kan iedereen er ook veel makkelijker bij plaatsen als het nodig is. Dat moederbord vervangen is heel wat kostbaarder en complexer.
Dat is het punt juist. Verder even heel bot, maar waarom denk je dat AMD zo druk bezig is om PCI-E 4.0 te pushen op een voornamelijk DIY gamingplatform? Zelfs de RTX2080Ti gebruikt net iets meer dan de helft van 3.0. Het klinkt als een enorme kostenpost voor nul gewin. En of het een kostenpost was voor X570. Ik geloof dus niet zo in toeval, zeker niet met AMD die direct belang hebben bij synergie tussen de CPU en GPU. We zijn zo gewend dat alle data voor de GPU via de CPU komt, meestal op HDD snelheden. Er zijn games die enig gebruik weten te maken van een SATA SSD en misschien is er ook iets dat gebruik kan maken van van een langzame M.2 SSD. De snellere echt niet.
Ik ben alleen behoorlijk geïntrigeerd door wat Sony en AMD doen met de PS5. De sprong van circa 100MB/s naar 5GB/s+ neem je niet als je geen plannen hebt. Je had ook goedkoop een vrij standaard M.2 kunnen nemen, maar dat deed Sony dus niet. Er zijn redenen voor, primair datatoegang van de GPU tot de SSD om de utilisatiegraad van de GPU te verhogen. Als je dus nu pas op ongeveer 25% van PCI-E 4.0 zit met een videokaart van het kaliber RTX2080Ti, tja dat is nogal wat bandbreedte om iets anders mee te gaan doen.
En dat sluit aan bij waar DX12 naartoe lijkt te gaan met DX12 Ultimate. Het doel daarvan is DX12 updaten naar de nieuwste standaarden en de API gelijktrekken voor de Xbox Series X. Kijk eens wat de XSX heeft, een dedicated hardware decompressie blok die de CPU moet ontlasten
(Microsoft heeft het over 3 Zen cores met hun SSD, Sony uit mijn hoofd zelfs acht met hun extreem snelle SSD) en veel meer data toegankelijk moet maken voor de GPU zodat ze met veel hogere resolutie textures kunnen gaan werken.
Xbox Velocity Architecture – The Xbox Velocity Architecture is the new architecture we’ve created for the Xbox Series X to unlock new capabilities never-before seen in console development. It consists of four components: our custom NVMe SSD, a dedicated hardware decompression block, the all new DirectStorage API, and Sampler Feedback Streaming (SFS). This combination of custom hardware and deep software integration allows developers to radically improve asset streaming and effectively multiply available memory. It will enable richer and more dynamic living worlds unlike anything ever seen before. It also effectively eliminates loading times, and makes fast travel systems just that: fast.
https://news.xbox.com/en-...6/xbox-series-x-glossary/
Nu voor de kicker. Ik zou helemaal niet verbaast zijn als AMD die dit al jaren weet aangezien ze het zelf hebben ontworpen voor zowel Sony en Microsoft, een dedicated hardware decompressie chip op RDNA2 heeft gezet die via PCI-E 4.0, toegang heeft tot een SSD met DX12 Ultimate als API. Ik zou eigenlijk ook niet verbaast zijn als Ampère dit ook blijkt te hebben. Zoiets zal namelijk besproken moeten zijn omtrent het neerzetten van DX12 Ultimate standaard en dan is het geheim wel bekend zijn geworden voor het andere kamp.
Deze BBG wordt ook samengesteld met een grote maar, Ampère vs. RDNA2. We weten dat de RTX2080Ti op het einde van haar cyclus zit en vervangen gaat worden. Het is voor veel mensen waarschijnlijk beter om dat af te wachten en volgens mij had je al aangegeven dat die disclaimer in deze BBG komt. Met dit allemaal in gedachten zit ik liever veilig dan dat ik een beetje kosten eraf schaaf op circa €2050. Als je toch al bereid bent om €2000 uit te geven, tja dan kan dit ook nog wel.
En als ik er compleet naast zit voor RDNA2 op PC, tja dan heb je in slechtste geval nu ongeveer €30 extra betaald voor een moederbord met een twee M.2 sloten, betere I/O, VRM's etc. Dat lijkt me toch acceptabel.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 285,- | € 285,- |
1 | Moederborden | Asus TUF Gaming B550-PLUS | € 160,- | € 160,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti Gaming OC | € 1.210,90 | € 1.210,90 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Slim | € 22,90 | € 22,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 84,29 | € 84,29 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 660W Platinum | € 116,- | € 116,- |
1 | Solid state drives | Crucial P1 1TB | € 114,51 | € 114,51 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 2.063,50 |
[
Voor 101% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 25-06-2020 17:10
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.