Tijd voor een nieuwe BBG met een nieuw gamesysteem. Dit maal is het budget vastgesteld op €2000,- en er wordt gericht op 1440p144 gaming op Ultra settings.
Drie kanttekeningen voordat ik van wal steek met mijn opzetje:
CPU: Vooralsnog lijkt de 3700x mij de beste balans tussen zeer goed game prestaties en productiviteit. Hetzelfde aantal threads bij Intel krijgen is nog steeds duurder en de verkrijgbaarheid van die CPU's is nog niet top. Daarom voor nu AMD, ook al scoort Intel iets hoger bij de hoge framerates. Als kostenreductie kan er ook voor een 3600 gekozen worden.
Mobo: Goed bord, goede VRM, prima featureset. Je hoeft je met dit bord geen zorgen te maken over eventuele Ryzen 4xxx support.
RAM: Verkrijgbaarheid niet top, maar nog steeds de beste set die je voor Ryzen kan kopen wegens het gebruik van Micron E-die. Als alternatief kan ik Corsair LPX noemen, die wat goedkoper zijn, maar je levert dan in op overclockbaarheid.
Videokaart: Een 2080S past prima in het budget en we kunnen er zelfs een pakken met een goede koeler. De MSI gebruikt als 1 van de weinigen fans met kogellagers, waardoor deze wat mij betreft een streepje voor heeft. Als alternatief wil ik een 2070S aandragen, daar de performance marginaal lager ligt tegen een flink lagere prijs.
Behuizing: Altijd lastig, maar met de meshify kan je niet fout gaan. Goed geventileerd, mooi glazen zijpaneel en prima bouwkwaliteit.
Fans: Worden te vaak vergeten imo, dus ik heb een zooi toegevoegd.
CPU koeler: Waarschijnlijk al overkill voor deze CPU, daarom niet voor de Pro gekozen. Verder is deze koeler gewoon goed en stil, en flink goedkoper dan een AIO.
SSD: Er was ruimte in het budget voor een 2TB SSD. Met de gekozen 660p kan je denk ik niet fout gaan. Voor gamers is QLC iig geen issue, terwijl je wel profiteert van hoge sequentiële reads.
PSU: Tried and tested, gewoon goede voeding. Hogere capaciteit is denk ik niet nodig maar kan handig zijn als je later dit jaar componenten wil kopen die meer verbruiken.
Wie o wie heeft suggesties?
Drie kanttekeningen voordat ik van wal steek met mijn opzetje:
- Ik ben mij bewust van het feit dat er nieuwe generaties spullen voor de deur staan en dat het niet handig is nu zo veel geld uit te geven. Dit zal ik dan ook noemen op het frontpage artikel. Echter is het wel zo dat er altijd mensen zijn die NU een PC willen kopen. Voor hun is dit artikel.
- Het budget is ruim bemeten en je zou kunnen argumenteren dat 1440p144 ook met minder geld kan. Dit is waar en ik zal daarom ook goedkopere alternatieven noemen in het frontpage artikel om de prijs te drukken.
- In een later stadium gaan we kijken of we onze werkwijze kunnen verbeteren. Op budgetbasis keuzes maken is niet altijd slim dus dat moet in de toekomst wellicht anders. We hebben er echter voor gekozen om de nieuwe BBG-er eerst in te werken voor we dat gaan doen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X Boxed | € 289,- | € 289,- |
1 | Moederborden | Asus TUF Gaming X570-PLUS | € 210,95 | € 210,95 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2080 Super Gaming X Trio | € 818,- | € 818,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock 4 | € 60,87 | € 60,87 |
2 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm | € 8,09 | € 16,18 |
2 | Ventilatoren | be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm | € 9,06 | € 18,12 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK | € 86,71 | € 86,71 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 108,90 | € 108,90 |
1 | Solid state drives | Intel 660p 2TB | € 257,- | € 257,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.955,63 |
CPU: Vooralsnog lijkt de 3700x mij de beste balans tussen zeer goed game prestaties en productiviteit. Hetzelfde aantal threads bij Intel krijgen is nog steeds duurder en de verkrijgbaarheid van die CPU's is nog niet top. Daarom voor nu AMD, ook al scoort Intel iets hoger bij de hoge framerates. Als kostenreductie kan er ook voor een 3600 gekozen worden.
Mobo: Goed bord, goede VRM, prima featureset. Je hoeft je met dit bord geen zorgen te maken over eventuele Ryzen 4xxx support.
RAM: Verkrijgbaarheid niet top, maar nog steeds de beste set die je voor Ryzen kan kopen wegens het gebruik van Micron E-die. Als alternatief kan ik Corsair LPX noemen, die wat goedkoper zijn, maar je levert dan in op overclockbaarheid.
Videokaart: Een 2080S past prima in het budget en we kunnen er zelfs een pakken met een goede koeler. De MSI gebruikt als 1 van de weinigen fans met kogellagers, waardoor deze wat mij betreft een streepje voor heeft. Als alternatief wil ik een 2070S aandragen, daar de performance marginaal lager ligt tegen een flink lagere prijs.
Behuizing: Altijd lastig, maar met de meshify kan je niet fout gaan. Goed geventileerd, mooi glazen zijpaneel en prima bouwkwaliteit.
Fans: Worden te vaak vergeten imo, dus ik heb een zooi toegevoegd.
CPU koeler: Waarschijnlijk al overkill voor deze CPU, daarom niet voor de Pro gekozen. Verder is deze koeler gewoon goed en stil, en flink goedkoper dan een AIO.
SSD: Er was ruimte in het budget voor een 2TB SSD. Met de gekozen 660p kan je denk ik niet fout gaan. Voor gamers is QLC iig geen issue, terwijl je wel profiteert van hoge sequentiële reads.
PSU: Tried and tested, gewoon goede voeding. Hogere capaciteit is denk ik niet nodig maar kan handig zijn als je later dit jaar componenten wil kopen die meer verbruiken.
Wie o wie heeft suggesties?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.