Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 20:05
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om een zonnepanelen (PV) systeem aan te schaffen en zelf aan te leggen. In eerste instantie heb ik meerdere offertes opgevraagd voor het laten aanleggen, maar geen enkele daarvan vond ik interessant genoeg. Hoofdoorzaak was met name de prijs (tussen de 1500 en 3000 euro bovenop de materiaalkosten voor het aanleggen 8)7 ), maar b.v. ook een aanbod van Vereniging Eigen Huis wat qua prijs nog het meest gunstige was, maar zei laten het doen door een externe partij waar de reviews gewoon slecht van zijn.

Kortom, ik heb besloten om het zelf aan te leggen, afgezien van het werk in de meterkast. Hiervan heb ik al een prijsopgave van gekregen van een lokale installateur en viel me heel erg mee (minder dan 250 euro).

Komend bij onze situatie, dan is er 1 groot pluspunt en 1 flink nadeel. Het pluspunt is dat onze tuin (en dus achterkant van het huis) vrijwel precies op het zuiden gericht ligt. Het nadeel daarbij is dat ons huis met allerlij stukken aanbouw, serre, dakkapellen etc. niet 1 mooi egaal stuk dak heeft waarop ik een hele reeks van panelen kan plaatsen. Ik heb daarom, om het wat te verduidelijken, een schitterende situatieschets in Paint gemaakt :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsZptd9DaspenL3qEGXxMnT4gmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RbJ7lx3LrMT3hZQSrNHb0fz9.png?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking: wat bovenin het plaatje als schuin dak en dakkapel bestempeld staat is bovenop de 2e verdieping. Hierop zou ik theoretisch gezien panelen kunnen plaatsen, maar dit deel van het dak is zeer slecht bereikbaar en ik zie mijzelf dit niet doen. Verder zijn de delen in het grijs de stukken waar gedurende de dag eventueel wat schaduw kan vallen, van bepaalde delen van het huis en/of bomen. Het ingetekende is wel het "worst case scenario"; de schaduw vallende op het dak van de logeerkamer en de garage begint pas tegen 17u en speelt dus met name in de late namiddag/avond. Schaduw op de overkapping is meer in de ochtend/begin van de middag.

Mijn idee is nu als volgt:
  • Tussen de 12 en 15 panelen plaatsen van ieder 320 tot 355WP (totaal systeem rond de 4500WP
  • Systeem op basis van een SolarEdge (SE4000H of SE5000H enkelfase) omvormer met optimizers (P370 of P404)
  • Te kiezen panelen nog niet geheel duidelijk, heb meerdere opties op het oog van Boviet, Longi en Trina Solar
  • De omvormer komt hoogstwaarschijnlijk buiten aan de muur te hangen van de logeerkamer, boven de garage
  • Indeling:
    • 6 op overkapping, 6 op logeerkamer, 3 op garage (zoals tekening) of...
    • 9 op logeerkamer en 3 op garage
De reden waarom ik een SolarEdge systeem overweeg is het deels hebben van schaduw gedurende de dag. Een vriend van mij heeft een soortgelijk systeem aangelegd en is daar tevreden over, maar ik zag hier op Tweakers dat er een apart topic is betreffende dit systeem, deels met mensen die minder goede ervaringen hiermee hebben.
Qua indeling twijfel ik ook nog; de eerste opzet, zoals die in de tekening, is gebaseerd op het meeste opbrengst en het meest toekomstbestendig. Toekomstbestendig in die zin dat mogelijk in de toekomst (lees: over 5+ jaar) er bij die logeerkamer nog een dakkapel komt. In dat geval zou ik met de panelen daar moeten gaan schuiven/verplaatsen (wellicht dan op het platte dak van de dakkapel).
In situatie optie 2 zoals hierboven beschreven laat ik de panelen op de overkapping achterwegen, vanwege dat deze een stuk verder weg liggen en leg ik er meer op de logeerkamer. Of dit handig/nodig is betwijfel ik, afstand tussen het ene setje panelen en de andere zou niet zoveel uit moeten maken (toch?).

Mijn vragen die ik bij dit alles heb:
  1. Is mijn keuze/veronderstelling dat ik het beste voor een SolarEdge systeem kan gaan correct?
  2. Heb ik in dat geval aan een SE4000H omvormer genoeg, of kan/moet ik voor een SE5000H gaan?
  3. Bij de desbetreffende SolarEdge omvormers staat op de specsheet dat deze "2x MC4 paar" bevatten. Betekent dit dat ik hierop 2 aparte lussen met panelen kan aansluiten?
  4. Aansluitend hierop: is er een minimaal aantal panelen wat ik per lus kan/moet aansluiten om de gewenste spanning te behalen (bv: lus nr 1: 6 panelen van overkapping, lus nr 2: 6 op logeerkamer + 3 op garage)?
  5. Zijn er zwaarwegende redenen om er NIET voor te kiezen om panelen op de overkapping te plaatsen, vanwege b.v. de afstand?
  6. Klopt mijn veronderstelling als ik zeg dat ik het beste P370 optimers kan gaan, gezien het maximale voltage van de omvormers?
  7. En als laatste: is het bijvoorbeeld mogelijk om verschillende types/vermogens van zonnepanelen te gebruiken in eenzelfde lus?
Goed.. een hele lap tekst en een waslijst met vragen, hopelijk kan iemand mij in ieder geval voor een deel op weg helpen. Ik heb tevens al wat vragen uitgestuurd richting SolarEdge over hun omvormers, maar daar heb ik van hen nog geen antwoord op. Alle info/ervaringen/feedback is welkom. :)

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:47

DjVe

Hatsaflats!

Het is lastig om aan de hand van je paint een goed beeld te krijgen van de situatie, maar ik verwacht dat je door de verschillende dakvlakken met verschillende hellingen en schaduw wel wat problemen gaat krijgen met een SolarEdge systeem (te weinig spanning).

Ik zou overwegen om de installatie met een Enphase systeem te doen. Dan weet je zeker dat je daar geen last van hebt en je kan later altijd nog uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DjVe schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:06:
Het is lastig om aan de hand van je paint een goed beeld te krijgen van de situatie, maar ik verwacht dat je door de verschillende dakvlakken met verschillende hellingen en schaduw wel wat problemen gaat krijgen met een SolarEdge systeem (te weinig spanning).
Dank voor de info. Ik denk dat ik het "probleem" van schaduw iets moet afzwakken, zijnde ja.. op bepaalde tijdstippen heb ik iets van schaduw, maar zoals de panelen ingetekend staan hebben alle panelen op de overkapping + garage nooit schaduw en op de logeerkamer hebben 4 v.d. 6 panelen ook nooit schaduw.

Hieronder bij deze wat echte foto's, deze zijn eind april genomen rond 16u:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op de 1e en 2e foto kun je zien dat er van bomen/struiken wat slagschaduw is (zoals ook ingetekend). Dit omzeil ik door op de stukken waar daar schaduw valt gewoon geen panelen te leggen.
Het schuine dak van de logeerkamer heeft hier dus (om 16u) nog altijd geen schaduw, de hele ochtend en middag niet, alleen rond de avond op een deel. Dit mitigeer ik dus ook al door aan de "linkerzijde" geen panelen te leggen. In theorie zou ik er, in portrait mode, 3 breed en 3 hoog kunnen leggen, met nog zo'n 80cm over aan de linkerzijde (indien meest rechts uitgelijnd).
Op de garage valt gedurende langere periode op de dag schaduw van de logeerkamer (zie de laatste foto), daarom dat ik hier ook alleen aan de "rechterzijde" een aantal panelen wil plaatsen. Dit gedeelte heeft verder geen schaduw van ons huis, het huis van de buren of omliggende bomen.
...

Ik zou overwegen om de installatie met een Enphase systeem te doen. Dan weet je zeker dat je daar geen last van hebt en je kan later altijd nog uitbreiden.
Ik heb het Enphase systeem ook wel eens voorbij zien komen, maar het leek mij duurder, complexer en waarschijnlijk overkill voor mijn situatie. Met mijn beoogde layout heb ik schat ik hooguit in de avond 2 panelen voor een klein deel in de schaduw. Ik zal in ieder geval het hele Enphase systeem nog eens wat verder onderzoeken, wat er allemaal nodig is (van wat ik zo snel vind micro-omvormers, Enphase Envoy, Enphase relais).

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:17
Met SolarEdge moet je erop letten dat je voldoende panelen van ruwweg dezelfde richting en helling tegelijk in de zon hebt. Anders verliezen de panelen die wel in de zon liggen opbrengst.

Liggen alle panelen richting zuid maar de helling verschilt? Welke hellingen kies je? Dat is wel een dingetje om op te letten bij SE ivm genoeg string voltage. Bij twijfel kies je P404 optimisers.

https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

Ik weet niet goed waarom, in gevallen waar SE geschikt is, veel zelfbouwers alsnog voor Enphase of APS gaan. Hoe zit het met de 25 jaar garantie op de optimisers?

Ja je mag verschillende afmetingen of kleuren zonnepanelen gebruiken. Wel moeten alle optimisers in 1 string gelijk zijn.
Aansluiten in 2 strings doe je meestal alleen in geval het vermogen van al je zonnepanelen samen boven 5700 Wp is. Dat is 15x380Wp. 5700 Wp haal je denk ik alleen als overal panelen van 1x2 meter passen.

Omvormervermogen kun je bepalen met behulp van de solaredge designer. Indien alle panelen op zuid liggen maar de orientatie verschilt tussen 10 en 40 graden, zal je voldoende omvormer vermogen hebben als dat 75% van je Wp is. 0.75*4500Wp=3375 W omvormer. (zou ik naar boven afronden als die omvormer een beperkte meerprijs heeft)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
busscherski schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:55:
Met SolarEdge moet je erop letten dat je voldoende panelen van ruwweg dezelfde richting en helling tegelijk in de zon hebt. Anders verliezen de panelen die wel in de zon liggen opbrengst.

Liggen alle panelen richting zuid maar de helling verschilt? Welke hellingen kies je?
In ons geval ligt de tuin en dus ook de daken vrijwel precies op het zuiden, hooguit 5 graden afwijking richting het zuidwesten. De hellingshoek van het schuine dak is 40 graden (zojuist opgemeten).
Volgens de plaatjes in de openingspost van het PV panelen topic is dit dan zo goed als ideaal. Hier in Zuid Limburg zitten we dan met zo'n 1000 kWh instraling per m2 per jaar, minder dan in b.v. Noord Holland maar goed, ik kan niet mn huis ineens verplaatsen ;)

De panelen die op het vlakke dak komen maak ik voor het gemak dan ook gewoon op 40 graden helling.
Ik weet niet goed waarom, in gevallen waar SE geschikt is, veel zelfbouwers alsnog voor Enphase of APS gaan. Hoe zit het met de 25 jaar garantie op de optimisers?
Ik min inderdaad dat er 25 jaar garantie zit op de optimizers. Maar dat soort dingen pin ik mijzelf niet vast, in die tijd is voor mij de hele installatie allang afgeschreven, zeker als de terugverdientijd al maar zo'n 5 tot 7 jaar is.
Het Enphase verhaal met micro omvormers moet ik straks nog eens gaan uitpluizen, om te kijken hoe zich dit verhoudt qua kosten, efficiëntie, installatiegemak enzovoorts.
Ja je mag verschillende afmetingen of kleuren zonnepanelen gebruiken. Wel moeten alle optimisers in 1 string gelijk zijn.
Ah, goed om te weten. De reden waarom ik het vroeg is deze: met name voor het schuine dak wil ik kijken wat de meest efficiënte manier is van legging. Oftewel komt alles in portrait liggen, alles in landscape, een mix van beiden en bij welke afmeting panelen krijg ik er het meeste op met zo min mogelijk (liefst geen) last van slagschaduw (in de avond).
Na wat meetwerk wat ik zojuist gedaan heb denk ik dat grote panelen overal (alleen maar de iets grotere van 1.77x1.05) sowieso de "way to go" zijn.
Correctie: ik zie dat ik scheel gekeken heb, de panelen zijn slecht 1.66m lang dus het is al helemaal geen probleem,

Ditzelfde geldt voor het stuk op de garage. Hier is het minder een probleem. Kijkend naar de foto's van mijn eerdere reactie is de afstand vanaf de opstaande rand rechts tot de 2e lijn in de bitumen 1.82m. De wat grotere panelen die ik op het oog heb zijn 1.77m 1.66m en de slagschaduw komt alleen op het einde van de garage net over die lijn. Haal ik het eerste paneel een halve meter van de voorzijde van de garage af, heb ik al geen last meer van schaduw; 1 of 2 volgende panelen (allen in landscape gemonteerd) hebben sowieso geen schaduw.
Aansluiten in 2 strings doe je meestal alleen in geval het vermogen van al je zonnepanelen samen boven 5700 Wp is. Dat is 15x380Wp. 5700 Wp haal je denk ik alleen als overal panelen van 1x2 meter passen.
Dan lijkt het mij niet zinvol om het over 2 strings te verdelen. Er komt dan wel enkele meter kabel te liggen tussen de panelen op de overkapping en de rest (toch al snel 10 meter), maar dat is geen probleem. Dat werk ik ook nog wel netjes weg.
Omvormervermogen kun je bepalen met behulp van de solaredge designer. Indien alle panelen op zuid liggen maar de orientatie verschilt tussen 10 en 40 graden, zal je voldoende omvormer vermogen hebben als dat 75% van je Wp is. 0.75*4500Wp=3375 W omvormer. (zou ik naar boven afronden als die omvormer een beperkte meerprijs heeft)
Ik was al bekend met die SolarEdge designer, maar of ik heb niet goed gekeken, of je kunt alleen maar na aanschaf hiervan gebruik maken. De site waarop ik terecht kwam vroeg namelijk om een serienummer van de omvormer of iets dergelijks. Zal nog eens gaan kijken hoe en wat.

Edit: correctie op afmetingen van de zonnepanelen 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Moi_in_actie op 09-06-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:17
Lol nee, die panelen op het platte dak moet je echt niet onder een hoek van 40 graden zetten. SolarEdge gaat het wel slikken als die op het platte dak een helling van 15 graden hebben.
Desnoods maximaal 20 graden doen. Anders maak je schaduw op de panelen er achter.

Met garantie bedoel ik. Ik weet niet hoe je aan een nieuwe optimiser komt onder garantie. Het zal vast kunnen hoor, ik weet gewoon niet hoe.

Ik zou denk ik op het schuine dak full black panelen kiezen en op het platte dak iets goedkopere die niet volledig zwart zijn.

Ga je (net als ik inmiddels) over op een warmtepomp wanneer je CV ketel kapot is? Elektrische auto? Kans op gezinsuitbreiding? Misschien alvast voldoende PV klaarleggen. BTW teruggave kan op eigen naam namelijk maar eens per 3 jaar tegenwoordig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
busscherski schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:23:
Lol nee, die panelen op het platte dak moet je echt niet onder een hoek van 40 graden zetten. SolarEdge gaat het wel slikken als die op het platte dak een helling van 15 graden hebben.
Desnoods maximaal 20 graden doen. Anders maak je schaduw op de panelen er achter.
Ik kan een mindere hellingshoek nemen, maar volgens mijn bierviltjes berekening daarstraks moet ik ook met een grotere hoek genoeg ruimte in totaal hebben om tussen de panelen op t platte dak voldoende ruimte hebben om bijna tegen de 40 graden aan te houden. Echter, stel ik maak hier 20 van, scheelt ruimte, scheelt kabellengtes etc. Goed punt dus.
Ik zou denk ik op het schuine dak full black panelen kiezen en op het platte dak iets goedkopere die niet volledig zwart zijn.
Het verschil in prijs vind ik niet zo schokkend en noem me gek, maar het oog wil ook wat, dus ik neem gewoon overal mono full black panelen.
Ga je (net als ik inmiddels) over op een warmtepomp wanneer je CV ketel kapot is?
Voorlopig niet. CV is vorig jaar vernieuwd en gasverbruik lijkt met mijn huidige schatting dit jaar op slechts 1250m3 uit te komen, gezien een huis met tegen de 900m3 inhoud al bijzonder laag. Hierdoor de komende 10 tot 15 jaar geen plannen om de CV te vervangen, tenzij de overheid gasgebruik zo belachelijk onaantrekkelijk maakt, maar dat geloof ik niet.
Elektrische auto? Kans op gezinsuitbreiding? Misschien alvast voldoende PV klaarleggen. BTW teruggave kan op eigen naam namelijk maar eens per 3 jaar tegenwoordig.
Electrishe auto denk ik niet snel, gezinsuitbreiding komt er binnen nu en 5 jaar vast wel. Ik denk op dit moment aan 15 of 16 panelen van 330WP, resulterende in 4950 tot 5280WP. Volgens onze ligging etc. is dat iets van 4200 tot 4500kWh per jaar, precies ons verbruik; vorig jaar was het exact 4200kWh, dit jaar lijkt het minimaal naar de 4500 of 4800 kWh te gaan vanwege sinds maart fulltime thuiswerken. 100% dekking hoef ik ook niet perse, het is voormij op dit moment gewoon een zeer rendabele investering, wellicht help je er het milieu ook nog ietsjes mee maar voor je eigen beurs op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
We zijn een week verder, ik heb nog wat dingen zitten uitpluizen. Het hele hoe/waar is inmiddels wel helder, het worden 16 panelen; 7 op het schuine dak, portrait mode met 3 rijen van 2-2-3 panelen, nog eens 3 panelen op de garage in landscape en 6 in landscape op de overkapping.

Ook heb ik het inmiddels duidelijk, na overleg met mijn vader, van hoe en waar we het beste de omvormer kunnen hangen en hoe de kabel richting de meterkast te trekken. Dat laatste blijkt nu een stuk eenvoudiger, aangezien op de 2e verdieping aan de binnenzijde langs de buitenmuur nu al leidingen lopen van de vloerverwarming. Die gaan een kort stuk langs de muur bij de trap en dan recht naar beneden, door de meterkast, naar de kelder. Naast deze buizen is nog wat ruimte over waar makkelijk de kabel van de omvormer naar de meterkast kan en bij mij stond toch (ooit) nog op de planning om deze leidingen netjes weg te werken (met wat hout een omkisting te maken bij de trap/CV ketel). Een kabeltje meer of minder daar gaat prima lukken.

Hetgeen waar ik nog over twijfel is welke PV panelen ik nu koop (prijs vs. WP), met name geleid door het waar te kopen. Ik heb een aantal websites bekeken, o.a. Solar Bouwmarkt, Blijmetzonnepanelen en Solar Outlet, en daarbij ook gekeken naar reviews. Ik had recentelijk een mooie optie gezien van 330WP panelen voor slechts 105 euro het stuk, maar na wat reviews over de desbetreffende webshop (Blijmetzonnepanelen) had ik zoiets van hmm... nee daar ga ik misschien liever niet mee in zee. Dit omdat van wat ik vond er op hetzelfde adres heel wat BV's geregistreerd staan (Blijmetzonnepanelen, iets met stofzuigers, MAC reparaties) en men is niet over alles te spreken.

Een vraag die ik dus nog zou willen stellen (of eigenlijk 2):
- Zijn er webshops (zoals bovenstaanden) die af te raden zijn, of juist aan te raden?
- Zijn er bepaalde merken van panelen echt af te raden zijn (panelen in de 310-335WP range)?

Ik heb voor deze vragen ook al wat door de laatste 2 iteraties van het PV panelen topic gebladerd, maar ik vind er weinig over. Nu denk ik zelf dat het merk paneel niet zo heel veel uitmaakt, maar meer of een bedrijf betrouwbaar is. Ik wil niet duizenden euro's overmaken en dan niets geleverd krijgen, of dingen veel te laat/beschadigd/niet compleet etc.

Ter illustratie, een lijstje wat ik qua panelen aan het bekijken ben:

PaneelWPPrijsEuro/WPGarantieWebshop
Boviet BVM6610M-325L 325Wp3251130.3512Blijmetzonnepanelen
Munchen Solar 330WP Full Black3301390.4212Solar-Bouwmarkt
Munchen Solar 335WP Perc3351390.4112Solar-Bouwmarkt
Trina Solar TSM-325DD06M.05(II) (version2)3251200.3710Blijmetzonnepanelen
Seraphim SRP-330-BMB-HV3301050.3215Blijmetzonnepanelen
Talesun TP6H60M-3353351120.3312Blijmetzonnepanelen
URE 330 WP MONO3301290.3910Solar-Outlet

Mijn oog is recentelijk gevallen op de Seraphim panelen. Dit omdat de prijs/WP gewoon het beste is, in combinatie met de langste garantie van bovenstaande panelen. Maar goed, de vraag blijft of die website (die op dezelfde fysieke locatie nog meerdere webshops geregistreerd heeft staan met zeer wisselende reviews) te vertrouwen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Winkelman heeft ook best goede aanbiedingen (zeker als een een compleet pakket afneemt). Ik heb er zelf goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DjVe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:05:
Winkelman heeft ook best goede aanbiedingen (zeker als een een compleet pakket afneemt). Ik heb er zelf goede ervaringen mee.
Die naam heb ik nog niet eerder voorbij zie komen. Als ik op hun website kijk, vind ik de prijzen voor de panelen niet echt goedkoop (gemiddeld hooguit), setprijzen voor complete systemen (SolarEdge) ziet er al een stuk interessanter uit. Zal het eens bekijken, is de vraag of het goedkoper is dan dat ik de onderdelen zelf bij elkaar samenstel bij Solar-Outlet (daar had ik nu een lijst van vrijwel alles, op de panelen na). Maar het is wel zo handig/fijn qua garantie om alles (in ieder geval alles behalve het bevestigingsmateriaal en kabels) bij een en dezelfde shop te bestellen.

edit: 1 korte wedervraag: ik zie bij hun pakketten dat zij overal 4mm2 kabels kiezen. Is dat wel voldoende, als ik iets van +-5200WP totaal in de string zet, met ook nog wat lange kabels tussen de 3 afzonderlijke dakdelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Moi_in_actie op 16-06-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Moi_in_actie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:16:
[...]

edit: 1 korte wedervraag: ik zie bij hun pakketten dat zij overal 4mm2 kabels kiezen. Is dat wel voldoende, als ik iets van +-5200WP totaal in de string zet, met ook nog wat lange kabels tussen de 3 afzonderlijke dakdelen?
4mm2 is meer dan afdoende. Vergeet niet voldoende aardedraad mee te bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DjVe schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:26:
[...]

4mm2 is meer dan afdoende. Vergeet niet voldoende aardedraad mee te bestellen!
Aardedraad had ik al op de lijst staan, eventueel kan ik die ook bij de lokale Hornbach per meter halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een tijdje geleden gezocht naar 6mm2 soepel aardedraad bij de Hornbach, maar niet gevonden. Zorg er voor dat je ook ringkabelschoenen (met groot oogje) meeneemt, zodat je die gemakkelijk om je schroef kunt doen.
Bijvoorbeeld:
https://www.winkelman-zon...er-6mm2-geel-groen/50789/
en een handje vol van deze:
https://www.winkelman-zon...0mm2-klemko-101180/50877/

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
timovd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:13:
Ik heb een tijdje geleden gezocht naar 6mm2 soepel aardedraad bij de Hornbach, maar niet gevonden. Zorg er voor dat je ook ringkabelschoenen (met groot oogje) meeneemt, zodat je die gemakkelijk om je schroef kunt doen.
Bijvoorbeeld:
https://www.winkelman-zon...er-6mm2-geel-groen/50789/
en een handje vol van deze:
https://www.winkelman-zon...0mm2-klemko-101180/50877/
Hornbach heeft zeker aardedraad:
https://www.hornbach.nl/s...-5-m/7230639/artikel.html

Deze is dan een vaste lengte, maar ze hebben t ook per meter. Heb ook nog redelijk redelijk wat daarvan in huis (van het klussen aan de elektra na aankoop van t huis), moet alleen een kijken wat de diameter daarvan is.

Die ringkabelschoenen heb ik nog met de honderden/duizenden liggen in tal van maten. Al dat soort klein spul is ook maar een minor detail, het gaat met name om het grotere/specifiekere spul (panelen, omvormer, MC4 connectoren, montage rails,dakhaken etc.) wat ik in een keer bij een shop wil bestellen. Waarschijnlijk bestel ik dingen als aardedraad ook gewoon mee, tenzij dat dubbel zo duur is als de Hornbach.
Ik moet b.v. ook nog wat hardhouten latten halen, aangezien ik de panlatjes die ze op dat schuine dak gebruikt hebben niet bepaald vertrouw. Mijn vader heeft 15+ jaar geleden ook al zelf een PV systeem geinstalleerd en een goede vriend vorig jaar en zelf ben ik ook redelijk handig, dus in dat opzicht redden we ons ook wel. En het hoeft van mij niet in 1 dag af, wil er gerust een weekend of desnoods 2 over doen, lekker op t gemak.

In ieder geval allen dank voor de aanvullende informatie, vanavond of morgen eens kijken of ik tot een conclusie voor mezelf kan komen en dan een dezer dagen wat spullen gaan bestellen.
Wellicht dat ik tzt wat foto's plaats van hoe het er geinstalleerd bij ligt, maar aangezien ik geen gillende haast heb en nog 101 andere dingen/projectjes bezig ben soms, kan het wellicht even duren voordat ze erop liggen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53

timovd

Voorsprong door techniek

@Moi_in_actie, dat is vd-draad en schoentjes er op persen is niet aan te raden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:32
Moi_in_actie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:56:
We zijn een week verder,
- Zijn er webshops (zoals bovenstaanden) die af te raden zijn, of juist aan te raden?
Knip
Ken je deze al:
https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-06-15.csv.xz.html

Nog wat anders: als je zelf gaat leggen op het schuine dak; zorg dat je voldoende reserve dakpannen hebt. Je kan ze stuk lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
wmeester schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:36:
[...]

Ken je deze al:
https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-06-15.csv.xz.html

Nog wat anders: als je zelf gaat leggen op het schuine dak; zorg dat je voldoende reserve dakpannen hebt. Je kan ze stuk lopen.
Die site kende ik niet nee, maar het bevestigd min of meer wat ik al wist (blijmetzonnepanelen is de goedkoopste). En ja, ik heb nog flink wat pannen (ik schat zo'n 100) ergens achteren in de tuin achter het kippenhok liggen, voor het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
timovd schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:31:
@Moi_in_actie, dat is vd-draad en schoentjes er op persen is niet aan te raden.
Niet alleen niet aan te raden... gewoon absoluut niet doen.

https://www.sandervunderi...-k-montagesnoer-6mm2.html

Te koop per 2,3,5,10,100 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Betreffende de bekabeling is duidelijk. Ik had wel nog 1 vraag, meer een sanity-check. Als ik naar een aantal van de voorbeeld panelen die ik hierboven heb genoemd kijk, b.v. die van Seraphim of Trina Solar, dan staan deze in hun specsheets opgegeven als "120 cells" panelen, met de term "half cut". Kijk ik naar de specsheet van SolarEdge optimzers, dan staat bij de P370 modellen "60/72 cells". Bij de pakketten op de website van Winkelman zie ik ook dat dit soort panelen gebundeld geleverd worden met P370 optimizers.

Zijn het dan eigenlijk gewoon 60 cells panelen, maar vanwege het "half-cut" worden ze bestempeld als zijnde 120 cells en werkt het gewoon met die P370 optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timb91
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10-2022
Moi_in_actie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:24:
Betreffende de bekabeling is duidelijk. Ik had wel nog 1 vraag, meer een sanity-check. Als ik naar een aantal van de voorbeeld panelen die ik hierboven heb genoemd kijk, b.v. die van Seraphim of Trina Solar, dan staan deze in hun specsheets opgegeven als "120 cells" panelen, met de term "half cut". Kijk ik naar de specsheet van SolarEdge optimzers, dan staat bij de P370 modellen "60/72 cells". Bij de pakketten op de website van Winkelman zie ik ook dat dit soort panelen gebundeld geleverd worden met P370 optimizers.

Zijn het dan eigenlijk gewoon 60 cells panelen, maar vanwege het "half-cut" worden ze bestempeld als zijnde 120 cells en werkt het gewoon met die P370 optimizers?
Dat werkt idd gewoon met de P370. Let vooral op de Voc/Vmpp van de panelen en houd rekening met temperatuurverschillen. Meestal wordt gesimuleerd tussen -10 C en 75 C, dat is met de temperatuurscoefficiënt van de Vmpp makkelijk uit te rekenen. Als dat allemaal binnen de limieten van die optimizer valt, is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
timb91 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Dat werkt idd gewoon met de P370. Let vooral op de Voc/Vmpp van de panelen en houd rekening met temperatuurverschillen. Meestal wordt gesimuleerd tussen -10 C en 75 C, dat is met de temperatuurscoefficiënt van de Vmpp makkelijk uit te rekenen. Als dat allemaal binnen de limieten van die optimizer valt, is het geen probleem.
Oke. Nou, als ik het goed zie zou het moeten werken, kijkende naar de beide specsheets:

Seraphim 330WP panelen
SolarEdge optimizers

Als ik het goed zie kunnen de optimizers tussen de 8 en 60 volt aan, met een max. short circuit current van 11. De panelen leveren maximaal 34.4 volt en hebben een short circuit current van 10.11. Dit naar het schijnt bij 25 graden. Wanneer ik dan temperatuur afhankelijke waardes van de panelen meereken, dan zou bij de maximale temperatuur van 85 graden er nog 34.4 + (-0.28 * 60) = 17.6V over. Tenzij ik deze rekensom verkeerd om reken, anders zou er 34.4 + 16.8 = 51,2 uitkomen. In beide gevallen binnen de range van de optimizers (8 tot 60).

edit: verschillen gerekend richting de -10 graden zijn kleiner dan dit (35 graden delta ipv. 60), dus dat zal ook altijd wel binnen de marge vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Moi_in_actie op 18-06-2020 15:46 ]

Pagina: 1