Klinkt handig, maar heeft de buurman dan niet een stuk grond gewonnen?TheBorg schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:08:
[...]
Ik herhaal dit maar even want daarmee is zo ongeveer alles gezegd.![]()
Zelf zou ik wel accepteren dat de nieuwe buitenmuur van de buren gelijk komt met jouw binnenmuur (min een centimeter voor stucwerk). Dat ik handig als je zelf later ook een uitbouw wilt.
Moeten ze niet eerst een gat graven om het beton in te laten gieten? Oftewel is het niet gewoon al zichtbaar tot waar het doorgaat?_Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:02:
@deepbass909 Nee, de aanbouw is niet vergunningsplichtig. Het is namelijk minder dan 4 meter diep.
Vanmorgen om 7 uur waren ze ineens beton aan het gieten, dus ben snel naar beneden gelopen om te vragen hoe en tot waar dat doorging. Volgens hun zou het oude muurtje blijven staan.
Want normaliter (afaik) giet je beton in een vorm zodat het niet alle kanten opgaat, oftewel aan de vorm kan je de exacte afmetingen zien en zien of hij dus de regenpijp of het schuurtje hanteert als afscheiding tussen jullie gebouwen.
Eerst in overleg. Mijn keuze zou zijn om de spouwmuur precies op de erfgrens te laten bouwen, en dan het buitenblad in jouw tuin. Kost je een 10 cm tuin, maar als je gaat uitbouwen, dan scheelt het je weer flink in de kosten, en aangezien het buitenblad in jouw tuin staat, kun jij besluiten dat je er klimop tegenaan laat groeien.
De klimop zou ik me nu niet zo druk om maken, da's nu idd niet zo leuk, maar de kans is vrij groot dat je na het bouwen toch nieuwe moet poten. Dat spul groeit snel zat. 2 Jaar en het is weer helemaal dichtgegroeid.
Dat tuinmuurtje sneuvelt dan ook, maar daar krijg je dan een wand voor terug.
En een goede relatie met de buren is ook wat waard. Daarom nu eerst in overleg en je wensen kenbaar maken.
De klimop zou ik me nu niet zo druk om maken, da's nu idd niet zo leuk, maar de kans is vrij groot dat je na het bouwen toch nieuwe moet poten. Dat spul groeit snel zat. 2 Jaar en het is weer helemaal dichtgegroeid.
Dat tuinmuurtje sneuvelt dan ook, maar daar krijg je dan een wand voor terug.
En een goede relatie met de buren is ook wat waard. Daarom nu eerst in overleg en je wensen kenbaar maken.
Nonsensical line goes here <---
Waarom blijf jij maar over die heg bezig. Je moet aangeven dat je van mening bent dat de erfafscheiding (minimaal) midden op de regenpijp ligt en dat hij daar achter moet blijven. En als hij dat anders wil (bijvoorbeeld met een toekomstige verbouwing in het achterhoofd), dat allemaal eerst duidelijk op papier moet komen._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:02:
@deepbass909
Daarna de buurman opgebeld, die is even langsgeweest. Hij wist het ook niet precies, maar hij komt als het goed is straks weer even langs met de aannemer. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik bang ben dat de heg ineens wordt gesloopt.
[ Voor 11% gewijzigd door celshof op 08-06-2020 11:15 ]
*knip* dergelijke reacties voegen niks toe
[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 09-06-2020 11:28 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Ik zou me inderdaad ook minder druk maken om een heg, en meer of er straks niet eens een muur in jouw tuin staat.
Ik vind dit een goede opmerking. Ik kwam in dit topic omdat mijn buren ook een uitbouw gaan plaatsen (3m) en ik mij afvroeg wat voor toestemming ik zal verlenen met betrekking tot de erfscheiding (er staat een stenen muurtje van een 1 x 2m. Wij hebben nu geen behoefte aan een uitbouw, maar als dit wel in de toekomst een wens is dan zal dit dus goedkoper zijn.SkiFan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:14:
Eerst in overleg. Mijn keuze zou zijn om de spouwmuur precies op de erfgrens te laten bouwen, en dan het buitenblad in jouw tuin. Kost je een 10 cm tuin, maar als je gaat uitbouwen, dan scheelt het je weer flink in de kosten, en aangezien het buitenblad in jouw tuin staat, kun jij besluiten dat je er klimop tegenaan laat groeien.
What's in the case?
Bovendien levert deze constructie je, indien je zelf gaat uitbouwen je een extra 15 cm binnenruimte op, omdat je geen spouwmuur meer hoeft te bouwen. Wel eisen dat je buurman gelijk de spouw isoleert. Is gelijk bij het bouwen wel zo makkelijk.Ron!n schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:26:
[...]
Ik vind dit een goede opmerking. Ik kwam in dit topic omdat mijn buren ook een uitbouw gaan plaatsen (3m) en ik mij afvroeg wat voor toestemming ik zal verlenen met betrekking tot de erfscheiding (er staat een stenen muurtje van een 1 x 2m. Wij hebben nu geen behoefte aan een uitbouw, maar als dit wel in de toekomst een wens is dan zal dit dus goedkoper zijn.
Sowieso vastleggen dat je zijn buitenmuur ook als buitenmuur mag gebruiken voor eventueel toekomstige aanbouw. Anders kan het nog weleens vervelend wordenSkiFan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:29:
[...]
Bovendien levert deze constructie je, indien je zelf gaat uitbouwen je een extra 15 cm binnenruimte op, omdat je geen spouwmuur meer hoeft te bouwen. Wel eisen dat je buurman gelijk de spouw isoleert. Is gelijk bij het bouwen wel zo makkelijk.
Float like a butterfly, sting like a bee.
GPS betekent niet automatisch dat je iets nauwkeurig inmeet, he?deepbass909 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:56:
Kadaster erbij halen kan, maar waarschijnlijk zal de conclusie zijn dat het muurtje ooit verkeerd geplaatst is (in de jaren 60 hadden ze nog geen GPS, dus 20cm verkeerd is zo gebeurd)
Aan de andere kant, waarom zou je in de jaren '60 er zo maar 20cm naast zitten?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
En ik denk dat als je dat goed overlegt, het doorgaans geen probleem is. Zoals ik het nu kan zien lijkt me het midden van dat muurtje de erfgrens. Lijkt me het meest logische.
Daarom: Even in overleg met de buren. Nu vallen dingen nog makkelijk aan te passen.
Daarom: Even in overleg met de buren. Nu vallen dingen nog makkelijk aan te passen.
Betalen voor een opgemaakt rapportje op basis van data uit de Digitale Kadastrale Kaart... waar je geen rechten aan kunt ontlenen? 🤔Kees-Jan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:18:
https://www.planviewer.nl/kaart
Volgens mij kan je hier wel iets mee...
Afgezien van het zagen en slopen van het muurtje. Daar heb ik geen zicht op hoe dat nu precies zit daar.N3oC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:00:
[...]
Please do explain!?Hoe ga je een muur metselen zonder de binnenmuur waar die voor komt te staan? Gewoon stapelen en hopen dat het werkt? Lijkt mij niet echt een oplossing (IANAAannemer). Ik denk dat het niet als goed alternatief wordt gezien (huidige buitengevel moet ook weggezaagd worden, het al niet alleen metselen zijn gok ik zo)
Maar het opbouwen:
Uitkisten fundering: Tot aan de erfgrens. Dus geen bekisting op grond van de TS (goede buren zijn wil de nieuwe buurman toch niet)
Metselen: Tja, dan maar eerst de buitengevel metsen....
Eh... ik ben geen bouwvakker.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Anoniem: 39993
Volgens mij is het ook vrij gebruikelijk om het zo te doen. De uitbouw van onze buren staat ook een paar cm op onze grond, want dan kan ons huis daarna ook uitgebouwd worden tegen de bestaande uitbouw van de buren aan. Dan sloop je inderdaad gewoon de buitenmuur en bouw je er op dezelfde manier tegenaan. Dan heeft uiteindelijk niemand een verspringing in z'n woonkamer.Ron!n schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:26:
[...]
Ik vind dit een goede opmerking. Ik kwam in dit topic omdat mijn buren ook een uitbouw gaan plaatsen (3m) en ik mij afvroeg wat voor toestemming ik zal verlenen met betrekking tot de erfscheiding (er staat een stenen muurtje van een 1 x 2m. Wij hebben nu geen behoefte aan een uitbouw, maar als dit wel in de toekomst een wens is dan zal dit dus goedkoper zijn.
Maar dat het gebruikelijk is, is natuurlijk geen garantie dat iedereen het ermee eens is. Dus even overleggen voor je gaat graven en slopen is dan toch wel een goed idee. Je kan ook iemand treffen die er heilig van overtuigd is nooit uit te gaan bouwen en daarom ook geen 10 cm tuin af wil staan. Maar blijkbaar zijn jouw buren in ieder geval langs geweest met hun plannen.
Het proces hangt nu even op dat de buurman met de aannemer gaan uitleggen wat de plannen zijn. Als het goed is gaat dat vandaag gebeuren.
Ik lees hier af en toe over een mogelijkheid waarbij de buitenmuur van hun uitbouw op onze grens staat ('in onze tuin'), en hun spouwmuur precies op de erfgrens. Dit zou het makkelijk mogelijk moeten maken om een evt. toekomstige uitbouw van ons tegen die van hun te bouwen omdat het een muurtje scheelt.
Kan dit ook indien zij hun buitenmuur op hun erfgrens laten lopen? Isolatie zit immers al in hun uitbouw, waardoor wij geen isolatie nodig zouden hebben?
Ik lees hier af en toe over een mogelijkheid waarbij de buitenmuur van hun uitbouw op onze grens staat ('in onze tuin'), en hun spouwmuur precies op de erfgrens. Dit zou het makkelijk mogelijk moeten maken om een evt. toekomstige uitbouw van ons tegen die van hun te bouwen omdat het een muurtje scheelt.
Kan dit ook indien zij hun buitenmuur op hun erfgrens laten lopen? Isolatie zit immers al in hun uitbouw, waardoor wij geen isolatie nodig zouden hebben?
NOSIG
Als je dat doet staat een deel van jouw woonkamer op hun erf. Lijkt me niet wenselijk. Het gaat onder andere om de fundering. Zie dit plaatje voor een doorsnede_Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:55:
Het proces hangt nu even op dat de buurman met de aannemer gaan uitleggen wat de plannen zijn. Als het goed is gaat dat vandaag gebeuren.
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Zover ik weet zou je dan de buitenmuur als binnenmuur kunnen afwerken (of vervangen, als dit gedeeld over de erfgrens staat), je trekt de huidige spouw zegmaar door._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:55:
Ik heb er gewoon voor gekozen alles op eigen erf te doen om gewoon discussie te voorkomen (als de buren willen uitbouwen moeten zij hetzelfde doen, en komt hun muur dus net zoveel naar binnen). Als jij de muur van de buren wilt hergebruiken zul je dat in overleg netjes moeten regelen (kan en mag dus niet zomaar) zover ik heb kunnen vinden!
https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl
Wat er gebeurt is dat de buitenmuur afgebroken wordt aangezien die dan niet meer nodig is. Als de buitenmuur op hun erf staat en afgebroken wordt zal jij dus op hun terrein jouw binnenmuur plaatsen. Daarnaast zal hun uitbouw dan een verspringing naar binnen hebben en die van jou een verspringing naar buiten, niet geheel wenselijk._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:55:
En het is natuurlijk een rare situatie. Zij moeten zich in bochten wringen voor een uitbouw en jij zou daar zo maar even van profiteren doordat je meer ruimte krijgt als jij wilt uitbouwen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik zat meer te denken in de richting van: SonOfSam in "Wat is de erfgrens, buurman gaat ineens verbouwen"Tsurany schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:24:
[...]
Wat er gebeurt is dat de buitenmuur afgebroken wordt aangezien die dan niet meer nodig is. Als de buitenmuur op hun erf staat en afgebroken wordt zal jij dus op hun terrein jouw binnenmuur plaatsen. Daarnaast zal hun uitbouw dan een verspringing naar binnen hebben en die van jou een verspringing naar buiten, niet geheel wenselijk.
En het is natuurlijk een rare situatie. Zij moeten zich in bochten wringen voor een uitbouw en jij zou daar zo maar even van profiteren doordat je meer ruimte krijgt als jij wilt uitbouwen.
Dan zouden we hun buitenmuur laten staan en afwerken zodat het onze binnenmuur wordt. Als we dit komende dagen schriftelijk kunnen vastleggen lijkt het me een prima oplossing. Dat gaat wellicht iets ten koste van hun perceel, maarja het heeft verder geen praktische impact op hun en hadden zij maar eerst met ons moeten overleggen voordat ze gingen bouwen. Extra voordeel voor ons is dat het muurtje en schutting op originele plek kunnen blijven staan. Ben benieuwd hoe jullie over deze oplossing denken.
NOSIG
Heeft vrij veel impact op jullie buren voor een paar stukjes onkruid die je wilt behouden. Vergeet niet dat dit betekent dat bij hun de woonkamer bij de uitbouw naar binnen springt terwijl hij bij jullie dus naar buiten gaat springen._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:31:
[...]
Ik zat meer te denken in de richting van: SonOfSam in "Wat is de erfgrens, buurman gaat ineens verbouwen"
Dan zouden we hun buitenmuur laten staan en afwerken zodat het onze binnenmuur wordt. Als we dit komende dagen schriftelijk kunnen vastleggen lijkt het me een prima oplossing. Dat gaat wellicht iets ten koste van hun perceel, maarja het heeft verder geen praktische impact op hun en hadden zij maar eerst met ons moeten overleggen voordat ze gingen bouwen. Extra voordeel voor ons is dat het muurtje en schutting op originele plek kunnen blijven staan. Ben benieuwd hoe jullie over deze oplossing denken.
Ik weet niet hoe de rest van de tuin er uit ziet maar wil je werkelijk lastig gaan doen om wat klimop dat opnieuw geplant moet worden?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je maakt je veel te druk over die klimop. Je moet je druk maken over de erfgrens, waar ligt die precies? Als de klimop op een erfafscheiding staat moet je er gezamenlijk met de buurman uit komen, maar het zou ook goed kunnen dat deze volledig op eigen grond staat en dan heeft de buurman er niet zoveel over te zeggen. Het lijkt me aannemelijk dat de hemelwaterafvoer op de erfgrens staat, en dan staat de klimop dus enkel op jouw grond. Maak dat eerst eens helder, maar daar lijk je niet echt op te reageren in dit topic. Niet zo star vasthouden aan iets onnozels als een klimop, maak je liever druk over het feit dat er mogelijk een uitbouw in jouw tuin gebouwd wordt.
[ Voor 28% gewijzigd door MarcoC op 08-06-2020 12:48 ]
Als je hun buitenmuur later/ooit als binnenmuur wil gebruiken, dan zou ik dat nu vast overleggen.
1- dat je zijn fundering mag gebruiken aan die kant, eventueel als iets breder voor je vloer oplegging zodat je de de balken van de broodjesvloer niet hoeft in te hakken.
2- een ankerloze spouw. Tenzij je graag geluid van de buren wil horen.
1- dat je zijn fundering mag gebruiken aan die kant, eventueel als iets breder voor je vloer oplegging zodat je de de balken van de broodjesvloer niet hoeft in te hakken.
2- een ankerloze spouw. Tenzij je graag geluid van de buren wil horen.
[ Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 08-06-2020 12:50 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Kun je bij het Kadaster niet gewoon de RD-coördinaten opvragen van je eigen perceel? En zelf inmeten? Ik wil namelijk hier ook eens weten hoe het zit qua schutting. En kan zelf over lm apparatuur beschikken.RayNbow schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:28:
[...]
De onderliggende bron is daar ook de Kadastrale Kaart; die heeft dus geen enkele waarde als het gaat om meten.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Klopt, ik maak me niet zo druk over waar de erfgrens ligt. Ik heb er namelijk vrede mee als alles zou blijven zoals het nu is (d.w.z. muurtje+schutting = grens, huidige situatie as is, ws al tig decennia). Of hun uitbouw een paar extra centimeter aan zijn kant blijft of dat die pal tegen het muurtje aan komt kan me niet zoveel schelen, ook al zou het mijn grond zijn. Ik heb nu immers ook al geen fysieke toegang tot die paar centimeter grond achter de schutting+muurtje (= op de foto rechts van het muurtje).MarcoC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:39:
Je maakt je veel te druk over die klimop. Je moet je druk maken over de erfgrens, waar ligt die precies? Als de klimop op een erfafscheiding staat moet je er gezamenlijk met de buurman uit komen, maar het zou ook goed kunnen dat deze volledig op eigen grond staat en dan heeft de buurman er niet zoveel over te zeggen. Het lijkt me aannemelijk dat de hemelwaterafvoer op de erfgrens staat, en dan staat de klimop dus enkel op jouw grond. Maak dat eerst eens helder, maar daar lijk je niet echt op te reageren in dit topic. Niet zo star vasthouden aan iets onnozels als een klimop, maak je liever druk over het feit dat er mogelijk een uitbouw in jouw tuin gebouwd wordt.
En er is geen gevaar dat hij door het muurtje heen komt, want ons balkon zit daar 'in de weg'. Dus zo ver kan zijn uitbouw niet eens.
Wat me wel uitmaakt is als er iets verandert, want we vinden het mooi zoals het nu is. Dus als hij de schutting+klimop gaat weghalen ofzo. Bovendien maakt mij meer uit wat onze uitbouwmogelijkheden zijn nadat hij klaar is.
We zijn nu in afwachting in het gesprek met de buurman en zijn aannemer. En kijken wat daaruit komt.
NOSIG
Er is geen garantie dat RD-coördinaten van je eigen perceel direct zijn op te vragen. Je perceelgrens kan bepaald zijn op basis van andere punten, waarvoor misschien ook niet direct RD-coördinaten bekend zijn. Het veldwerk waarop je perceelgrens is ontstaan kan zelf ook nog eens afhangen van metingen die op andere veldwerken staan.evilution schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:49:
[...]
Kun je bij het Kadaster niet gewoon de RD-coördinaten opvragen van je eigen perceel? En zelf inmeten? Ik wil namelijk hier ook eens weten hoe het zit qua schutting. En kan zelf over lm apparatuur beschikken.
Echter, als je de landmeetkundige kennis hebt, dan kun je wel een veldwerk bestellen en zelf de grens uitzetten.
Ik zou dit als buurman nooit accepteren, ik wil best tot aan de grens bouwen, maar never nooit niet dat jij hier iets mee mag doen._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:31:
[...]
Of we kunnen het gezamelijk oplossen en het voor nu over de erfgrens zetten zodat het in de toekomst eerlijk wordt, of we gaan allebei op eigen terrein bouwen en hebben geen voordeel van elkaars bouwsels.
Zolang de buurman alles aan zijn kant houdt qua muren, ga er dan maar vanuit dat jij met jouw uitbouw alsnog een dubbele muur (ivm spouw) neer mag gaan zetten. (gespiegeld aan de erfgrens dus)_Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:59:
Of hun uitbouw een paar extra centimeter aan zijn kant blijft of dat die pal tegen het muurtje aan komt kan me niet zoveel schelen
Bovendien maakt mij meer uit wat onze uitbouwmogelijkheden zijn nadat hij klaar is.
Heb je de boel wel gelijk ++++ goed geïsoleerd.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Eerlijk gezegd verwacht ik niet zoveel van het gesprek met de buurman en zijn aannemer, aangezien jij op je stokpaardje zit dat er niets moet veranderen omdat jij het nu mooi vindt. En dat is simpelweg pech voor jou._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Klopt, ik maak me niet zo druk over waar de erfgrens ligt. Ik heb er namelijk vrede mee als alles zou blijven zoals het nu is (d.w.z. muurtje+schutting = grens, huidige situatie as is, ws al tig decennia). Of hun uitbouw een paar extra centimeter aan zijn kant blijft of dat die pal tegen het muurtje aan komt kan me niet zoveel schelen, ook al zou het mijn grond zijn. Ik heb nu immers ook al geen fysieke toegang tot die paar centimeter grond achter de schutting+muurtje (= op de foto rechts van het muurtje).
...
Wat me wel uitmaakt is als er iets verandert, want we vinden het mooi zoals het nu is. Dus als hij de schutting+klimop gaat weghalen ofzo. Bovendien maakt mij meer uit wat onze uitbouwmogelijkheden zijn nadat hij klaar is.
We zijn nu in afwachting in het gesprek met de buurman en zijn aannemer. En kijken wat daaruit komt.
Er gaat minimaal iets veranderen, die schutting gaat sowieso weg (als die op de erfgrens staat of op zijn helftt), oftewel je kan beter constructief gaan meedenken over hoe je het in de toekomst het mooiste kan krijgen.
Ipv te blijven hangen in hoe mooi je het nu wel niet vindt terwijl een deel van het mooi van de buurman is, die gaat zijn gedeelte van het mooi veranderen... Het is nu aan jou om mee te denken hoe je er het beste uit komt. En dat betekent niet dat je vast kan blijven houden aan hoe het nu is.
Kijk even op de site van DAS: https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens
Grappige is dat ik het bedoelde als voorbeeld dat dit niet gaat. Je kan niet zomaar een vloer tussen een muur proppen (oke kan wel, maar is gemiddeld duurder dan nieuwe muur. Je moet er voor inkassen)._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:31:
[...]
Ik zat meer te denken in de richting van: SonOfSam in "Wat is de erfgrens, buurman gaat ineens verbouwen"
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Als je naar de foto's kijkt dan zie je de 2 ramen. Precies op de helft van het muurtje tussen deze 2 ramen zie je de regenpijp. In veel gevallen is bij rijtjeshuizen de regenpijp op de erfgrens geplaatst. Om deze redenen neem ik dat dus aan voor deze situatie, maar zoals ik aangeef zal je door het Kadaster moeten laten meten in hoeverre dat klopt.Nougat schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:41:
[...]
Hoezo is de regenpijp de erfgrens? Bij onze 2-onder-1-kapper uit 2016/17 staat de regenpijp 20cm binnen onze erfgrens.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dat is nu net het hele punt, dat interesseert TS niet zo veel, het gaat hem puur om het huidige aanzicht wat behouden moet blijven.Bosrol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:19:
Kijk even op de site van DAS: https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens
Alleen als het huidige aanzicht deels opgebouwd is uit een stukje van de buurman, dan gaat dat veranderen.
Daarom is het voor TS wel makkelijk om erfgrenzen etc te gaan bekijken, zodat hij de schade aan zijn aanzicht kan inschatten, alleen voorlopig wil TS dat niet en wil die alleen maar dat zijn aanzicht gelijk blijft.
Even heel cru, maar je wordt stelselmatig gepasseerd. Ik vraag me echt af of je dit door hebt. Prima, de uitbouw is met drie meter niet vergunningsplichtig (omgevingsvergunning, er is ook nog zoiets als burenrecht), dat wil echter niet zeggen dat er geen consequenties zullen zijn bij het mogelijk / waarschijnlijk veranderen van de fysieke situatie op het terrein. Waarbij als het op welke wijze dan ook nu of later ten koste gaat van jou (situatie, mogelijke plannen in de toekomst, woongenot - wat dan ook) jij een probleem hebt omdat je het allemaal toegestaan hebt._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:02:
@deepbass909 Nee, de aanbouw is niet vergunningsplichtig. Het is namelijk minder dan 4 meter diep.
Vanmorgen om 7 uur waren ze ineens beton aan het gieten, dus ben snel naar beneden gelopen om te vragen hoe en tot waar dat doorging. Volgens hun zou het oude muurtje blijven staan.
Daarna de buurman opgebeld, die is even langsgeweest. Hij wist het ook niet precies, maar hij komt als het goed is straks weer even langs met de aannemer. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik bang ben dat de heg ineens wordt gesloopt.
Kortom, de status is nu dat we met hem en zijn aannemer naar de situatie gaan kijken en dat ze gaan uitleggen wat de plannen zijn. (dit terwijl het beton er nu inmiddels al ligt)
En dat is een flink recept voor problemen. Daarbij, mocht je zelf in een situatie van verkoop komen en er wordt door makelaar / aspirant koper een meting aangevraagd (wat niet uitzonderlijk is) en er blijkt dan iets niet correct te zijn, dan kost het je.
Het is serieus tijd om zaken stil te leggen. Eerst meten, dan weten. Daarbij, meestal is een vergunning nodig, soms niet (en dus niet andersom). De uitzonderingen zijn hier te vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2020-01-01/#BijlageII Zelfs wanneer een bouw vergunningsvrij is moet alsnog voldaan worden aan het bouwbesluit uit 2012: https://www.rijksoverheid...elgeving/bouwbesluit-2012 En dan blijft burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek preferent, het staat dus eerst.
Maar, als je niet op je strepen gaat staan om op zijn minst eerst a) het zaakje stil te leggen en b) het zaakje te laten controleren dan slik je alles. Wat dan ook. En daar heb je niet eens zicht op. Je staart je blind op aanzicht, gooit daarmee elke mogelijkheid om aanzicht te behouden / beschermen weg. Bovenop alle overige risico's.
Opmerking terzijde, als ik alles zo lees zul je ook rekening moeten houden met verhuur door de buurman.
[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 08-06-2020 13:40 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dit.Gomez12 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:18:
[...]
Eerlijk gezegd verwacht ik niet zoveel van het gesprek met de buurman en zijn aannemer, aangezien jij op je stokpaardje zit dat er niets moet veranderen omdat jij het nu mooi vindt. En dat is simpelweg pech voor jou.
Er gaat minimaal iets veranderen, die schutting gaat sowieso weg (als die op de erfgrens staat of op zijn helftt), oftewel je kan beter constructief gaan meedenken over hoe je het in de toekomst het mooiste kan krijgen.
Ipv te blijven hangen in hoe mooi je het nu wel niet vindt terwijl een deel van het mooi van de buurman is, die gaat zijn gedeelte van het mooi veranderen... Het is nu aan jou om mee te denken hoe je er het beste uit komt. En dat betekent niet dat je vast kan blijven houden aan hoe het nu is.
De buurman is misschien een eikel dat hij je niet van tevoren inlicht, maar laat dat los en probeer er het beste van te maken. Dat is in dit geval ervoor zorgen dat je de bestaande spouwmuur doortrekt tot de lengte die de buurman wenst. Die muur is voor jou gratis, en je kunt er tegenaan zetten wat je wilt. Als je graag klimop wilt, zet je er weer klimop tegenaan. Wil je later uitbouwen, dan scheelt dat een stuk in de kosten. Wil je dat niet, dan staat die muur tenminste netjes als je de boel weer verkoopt ooit.
Ik snap dat je nog in de verontwaardigde modus zit, maar daar moet je asap wat aan doen, het is een verkapt rouwproces:
1. Ongeloof
2. Boosheid
3. Triestheid
4. Acceptatie
5. Optimisme
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
(niet alles gelezen dus vergeef me als het al gepost is)
aannemer opbellen dat er nog een uitbouw bij moet, gelijk meebouwen. Kosten zijn nu veel lager dan wanneer je het zelf later doet omdat de aannemer er toch al is. Rente is laag dus dat ga je dubbel en dwars terugverdienen in de waarde van je huis en woonplezier.
Anders zit je straks in een donkere tuin als de buurman zijn uitbouw klaar heeft.
zo te horen klinkt je nieuwe buurman als iemand die het gaat verhuren trouwens.
aannemer opbellen dat er nog een uitbouw bij moet, gelijk meebouwen. Kosten zijn nu veel lager dan wanneer je het zelf later doet omdat de aannemer er toch al is. Rente is laag dus dat ga je dubbel en dwars terugverdienen in de waarde van je huis en woonplezier.
Anders zit je straks in een donkere tuin als de buurman zijn uitbouw klaar heeft.
zo te horen klinkt je nieuwe buurman als iemand die het gaat verhuren trouwens.
Realiseer je dat het voor jou consequenties zal hebben wanneer de grens komt te verschuiven ten gevolge van het door jou toestaan van werkzaamheden zonder meting of toetsing. Waarmee je ook elke mogelijkheid tot behoud van aanzicht weggeeft._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Klopt, ik maak me niet zo druk over waar de erfgrens ligt. Ik heb er namelijk vrede mee als alles zou blijven zoals het nu is (d.w.z. muurtje+schutting = grens, huidige situatie as is, ws al tig decennia). Of hun uitbouw een paar extra centimeter aan zijn kant blijft of dat die pal tegen het muurtje aan komt kan me niet zoveel schelen, ook al zou het mijn grond zijn. Ik heb nu immers ook al geen fysieke toegang tot die paar centimeter grond achter de schutting+muurtje (= op de foto rechts van het muurtje).
En er is geen gevaar dat hij door het muurtje heen komt, want ons balkon zit daar 'in de weg'. Dus zo ver kan zijn uitbouw niet eens.
Die aannemer werkt voor je buurman. Je gaat dus een gesprek hebben met één partij. Niet met twee. De aannemer heeft een commercieel belang bij zijn opdracht én dus ook in zijn ondersteunende rol voor je buurman.
Hij is aldus geen expert, geen externe of onafhankelijke partij.
Kort gezegd: er is geen enkele afspraak te maken die op ook maar enige wijze garanties geeft.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Is dit je eerste koophuis? Voor een huurder kan ik me deze instelling wel voorstellen, maar als eigenaar maak je je druk over de verkeerde dingen. Geeft alleen maar gedoe in de toekomst voor jezelf of voor de toekomstige koper. En die toekomstige koper komt er dan achter wat voor zooitje jij er van hebt gemaakt en dat je dit allemaal wist, maar niet gemeld hebt._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:59:
[...]
En ik zou nooit zijn buitenmuur als binnenmuur gaan gebruiken. Wat als een toekomstige bewoner de uitbouw sloopt?
Je hoeft niet op de man te spelen
Je geeft aan dat je later eventueel ook een uitbouw wilt, maak er dan gebruik van en geef aan dat je zijn muur later ook wilt gebruiken.
Je geeft aan dat je later eventueel ook een uitbouw wilt, maak er dan gebruik van en geef aan dat je zijn muur later ook wilt gebruiken.
[ Voor 29% gewijzigd door Outerspace op 09-06-2020 01:48 ]
Poeh, indrukwekkend om te zien hoe schaamteloos je buurman dit er door aan het drukken is.
Even pappen en nathouden, je bent weer rustig en hoppa ze gaan het beton alvast gieten.
Achja, jij weer even een beetje boos, oke even praten en dan kunnen ze morgen weer door!
Je maakt je druk over een paar plantjes van max 100 euro, terwijl je mogelijk nooit meer een fatsoenlijke uitbouw kan doen zonder dat je woonkamer een verspringing op die plek krijgt.
Dat heeft echt negatieve impact op de waarde van je huis...
Even pappen en nathouden, je bent weer rustig en hoppa ze gaan het beton alvast gieten.
Achja, jij weer even een beetje boos, oke even praten en dan kunnen ze morgen weer door!
Je maakt je druk over een paar plantjes van max 100 euro, terwijl je mogelijk nooit meer een fatsoenlijke uitbouw kan doen zonder dat je woonkamer een verspringing op die plek krijgt.
Wat is er indrukwekkend aan? Als ik de buurman was en ik merkte dat ik iemand naast me had wonen die zoveel om zijn aanzicht geeft dat hij alle realiteit uit het oog verliest, tja dan zou ik bij het kadaster de erfgrens opvragen en alles op eigen terrein bouwen.Smobbo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:56:
Poeh, indrukwekkend om te zien hoe schaamteloos je buurman dit er door aan het drukken is.
In overleg treden met TS leidt tot dagen praten en nadenken terwijl ik gewoon door wil gaan dan maar op mijn eigen terrein, dan scheelt het me maar 15 cm.
Tja, dat is aan TS zelf.Je maakt je druk over een paar plantjes van max 100 euro, terwijl je mogelijk nooit meer een fatsoenlijke uitbouw kan doen zonder dat je woonkamer een verspringing op die plek krijgt.
Hij wordt niet gepasseerd voor zover ik kan lezen, hij wordt alleen nergens om toestemming gevraagd en ik vermoed dat dat zo is omdat er geen toestemming nodig is.Virtuozzo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:34:
[...]
Even heel cru, maar je wordt stelselmatig gepasseerd.
Ik zou eerst even aan de buurman gaan vragen of die het niet toevallig al allemaal heeft laten uitmeten, dat zou ik namelijk gedaan hebben.Het is serieus tijd om zaken stil te leggen. Eerst meten, dan weten.
Ja, je moet als eerste de metingen weten, alleen dat betekent niet dat je per definitie iets moet stilleggen, een beetje handige buurman heeft jouw verzaakte werk namelijk al lang gedaan.
Stop schreeuwen leidt alleen maar tot ruzie.
Wederom iets waar TS niets mee te maken heeft.Opmerking terzijde, als ik alles zo lees zul je ook rekening moeten houden met verhuur door de buurman.
DIt soort dingen schreeuwen leidt wederom alleen maar tot ruzie.
- Beplanting word ineens zonder overleg weggehaaldGomez12 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:09:
[...]
Wat is er indrukwekkend aan? Als ik de buurman was en ik merkte dat ik iemand naast me had wonen die zoveel om zijn aanzicht geeft dat hij alle realiteit uit het oog verliest, tja dan zou ik bij het kadaster de erfgrens opvragen en alles op eigen terrein bouwen.
- Direct gesprek met buren gestart
- Buren zeggen 'weet het ook niet, zoeken we op'
- Buren gaan ondertussen gewoon door met bouwen, zonder overleg
Dan kun jij wel minachtend blijven doen naar TS, maar als ik zo'n hork naast me had met zijn verbouwplannen had ik 'm ook verplicht om tot op het laatst stukje onkruid weer terug te plaatsen.
Je gaat niet lopen kutten aan een erfgrens zonder overleg.
Dat is ook een prima oplossing. Alles op je eigen grond doen, kun je doen en laten (tot op zekere hoogte) wat je wil.In overleg treden met TS leidt tot dagen praten en nadenken terwijl ik gewoon door wil gaan dan maar op mijn eigen terrein, dan scheelt het me maar 15 cm.
Maar als je OP de erfgrens dingen wil doen, dan zul je dat echt moeten overleggen.
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Buurman heeft helemaal niets laten meten, want dan hadden er markeringspinnen in de grond gezeten.Gomez12 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:09:
[...]
Wat is er indrukwekkend aan? Als ik de buurman was en ik merkte dat ik iemand naast me had wonen die zoveel om zijn aanzicht geeft dat hij alle realiteit uit het oog verliest, tja dan zou ik bij het kadaster de erfgrens opvragen en alles op eigen terrein bouwen.
In overleg treden met TS leidt tot dagen praten en nadenken terwijl ik gewoon door wil gaan dan maar op mijn eigen terrein, dan scheelt het me maar 15 cm.
[...]
Tja, dat is aan TS zelf.
[...]
Hij wordt niet gepasseerd voor zover ik kan lezen, hij wordt alleen nergens om toestemming gevraagd en ik vermoed dat dat zo is omdat er geen toestemming nodig is.
[...]
Ik zou eerst even aan de buurman gaan vragen of die het niet toevallig al allemaal heeft laten uitmeten, dat zou ik namelijk gedaan hebben.
Ja, je moet als eerste de metingen weten, alleen dat betekent niet dat je per definitie iets moet stilleggen, een beetje handige buurman heeft jouw verzaakte werk namelijk al lang gedaan.
Stop schreeuwen leidt alleen maar tot ruzie.
[...]
Wederom iets waar TS niets mee te maken heeft.
DIt soort dingen schreeuwen leidt wederom alleen maar tot ruzie.
Wil ook niet zeggen dat hij zelf verkeerd gemeten heeft natuurlijk. Maar een "grens" is typisch iets wat 2 partijen aangaat. Werkt eigenlijk net als met landen: als je eenzijdig een grens aanpast of vaststelt dan kan dat leiden tot een oorlog. Dit is alleen op wat kleinere schaal.
Precies, en dan ook nog gesprek met buurman en aannemer alsof het twee separate partijen zijn.Koffie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:36:
[...]
- Beplanting word ineens zonder overleg weggehaald
- Direct gesprek met buren gestart
- Buren zeggen 'weet het ook niet, zoeken we op'
- Buren gaan ondertussen gewoon door met bouwen, zonder overleg
Hij wordt gewoon gepasseerd. De TS lijkt de gevolgen daarvan niet goed in het zicht te hebben, vanwege fixatie op aanzicht. Waarbij het aspect burenrecht net zo gepasseerd wordt als beschaafde interactie.
Gebrekkige communicatie gaat zelden goed, het is eerder recept voor kosten en complicaties. Wanneer zaken dan ondertussen gewoon doorgezet worden, tja, dat leidt tot consequenties. Waarbij de TS geen enkele positie meer heeft.
Succes TS.
Ik zou op mijn strepen blijven staan, ook al gaat het jou om de Hedra.
Als de buurman hier mee weg komt (bouwen op jou gronden) dan is dit de basis voor een scheve relatie. Het klinkt of hij zich nergens wat van aan trekt en het is duidelijk dat jou mening hem totaal niet interesseert. 'Ikke ikke ikke'.
Nu is het moment om je rug recht te houden, en een volwaardig gespreks- en onderhandelpartner van je buurman te worden. Anders loopt hij de komende 20 jaar nog 15 keer over je heen, en staat op het einde de schutting op jou erf, zijn halve schuur, hangt zijn boom deels over je tuin, en staat zijn auto in je voortuin (*oké ik overdrijf, maar je snapt t denk ik wel)
Ik zou op mijn strepen blijven staan, ook al gaat het jou om de Hedra.
Als de buurman hier mee weg komt (bouwen op jou gronden) dan is dit de basis voor een scheve relatie. Het klinkt of hij zich nergens wat van aan trekt en het is duidelijk dat jou mening hem totaal niet interesseert. 'Ikke ikke ikke'.
Nu is het moment om je rug recht te houden, en een volwaardig gespreks- en onderhandelpartner van je buurman te worden. Anders loopt hij de komende 20 jaar nog 15 keer over je heen, en staat op het einde de schutting op jou erf, zijn halve schuur, hangt zijn boom deels over je tuin, en staat zijn auto in je voortuin (*oké ik overdrijf, maar je snapt t denk ik wel)
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ik zou er vooral voor waken om me onder druk te laten zetten om nu snel beslissingen te nemen die je niet meer terug kunt draaien. Het is inderdaad jammer voor de buurman dat hij al begonnen is met de werkzaamheden, maar dat zou ik vooral bij hem laten. Bedenk dat hij iets nodig heeft van jou, en niet andersom. Dat hij zijn huiswerk niet gedaan heeft, dat ligt niet aan jou en dat hoef je ook niet voor hem op te lossen. Niks mis mee om behulpzaam te zijn, maar dan wel op jouw voorwaarden.
[ Voor 7% gewijzigd door Vistajevski op 08-06-2020 15:42 ]
Ook wanneer door de gemeente een vergunning verstrekt is, hebben de bouwer en opdrachtgever (hier 'de buren') simpelweg de privaatrechtelijke eigendommen van anderen te respecteren. Het wel/niet met toestemming van de buur over de erfgrens bouwen, daar oordeelt de gemeente in de vergunningaanvraag niet over.deepbass909 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:56:
Ik mis in het hele verhaal nog steeds een belangrijk punt, is de hele verbouwing vergunningsplichtig (waarschijnlijk wel) en is deze vergunning aangevraagd, toegekend en inmiddels onherroepelijk?Zo ja, dan wordt het namelijk een lastig verhaal want de bouwtekeningen en alles zijn goedgekeurd.
Een verstrekte bouwvergunning betekent dus niet per definitie dat er ook daadwerkelijk gebouwd mag worden!
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dat heb ik inmiddels ook wel geleerd ja. Ik weet niet of ze het expres doen, maar het lijkt soms wel of "de brutalen" je bewust overrompelen met een krankzinnige situatie op het moment dat ze al onderweg zijn en niet zonder veel schade of extra werk meer terug kunnen.Vistajevski schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:40:
Ik zou er vooral voor waken om me onder druk te laten zetten om nu snel beslissingen te nemen die je niet meer terug kunt draaien. Het is inderdaad jammer voor de buurman dat hij al begonnen is met de werkzaamheden, maar dat zou ik vooral bij hem laten. Bedenk dat hij iets nodig heeft van jou, en niet andersom. Dat hij zijn huiswerk niet gedaan heeft, dat ligt niet aan jou en dat hoef je ook niet voor hem op te lossen. Niks mis mee om behulpzaam te zijn, maar dan wel op jouw voorwaarden.
Daar moet je ecth je schouders voor ophalen, want anders maak je er jouw probleem van. Natuurlijk kun je meedenken over een oplossing, maar in de meeste gevallen komen ze niet voor "een" oplossing maar willen ze hun probleem oplossne met "maar een paar centimeter" van jouw grond of "maar een paar dagen overlast omdat jouw voordeurpad geblokkeerd is door de bus van hun klusser".
Laat ik het zo zeggen: de volgende die al het hout voor zijn veranda 4 centimeter te lang afzaagt, heeft gewoon nog wat meer zaagwerk te doen. "Ach joh, gelukkig heb je het niet 4 centimeter te kort afgezaagd. Dat was veel erger geweest!"
Wat wil de buurman van de TS wat ie niet zou mogen? Zijn eigen erf mag hij binnen de wetgeving gewoon op bouwen (en vaak zonder vergunning), daar mag de TS wat van vinden maar heeft geen invloed op de uitkomst... Meedenken kan dan zijn in het HOE (heg/schutting vervangen, bos bloemen etc) maar niet de OF (tot de erfgrens mag hij lekker bouwen)Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:22:
[...]
Dat heb ik inmiddels ook wel geleerd ja. Ik weet niet of ze het expres doen, maar het lijkt soms wel of "de brutalen" je bewust overrompelen met een krankzinnige situatie op het moment dat ze al onderweg zijn en niet zonder veel schade of extra werk meer terug kunnen.
Daar moet je ecth je schouders voor ophalen, want anders maak je er jouw probleem van. Natuurlijk kun je meedenken over een oplossing, maar in de meeste gevallen komen ze niet voor "een" oplossing maar willen ze hun probleem oplossne met "maar een paar centimeter" van jouw grond of "maar een paar dagen overlast omdat jouw voordeurpad geblokkeerd is door de bus van hun klusser".
Laat ik het zo zeggen: de volgende die al het hout voor zijn veranda 4 centimeter te lang afzaagt, heeft gewoon nog wat meer zaagwerk te doen. "Ach joh, gelukkig heb je het niet 4 centimeter te kort afgezaagd. Dat was veel erger geweest!"
De buurman mag dus tot aan de erfgrens bouwen (ik vermoed dat dat ook toevallig exact gelijk is aan het midden van de spouw/tussenmuur == makkelijk meetbaar). Als de buurman het geniale idee heeft om de huidige muurtje/schutting exact door midden te zagen en in de grond te laten staan is de TS dus geholpen?

Wat ik zo lees denkt de TS dat er gebouwd wordt op zijn grond, maar weet dat niet zeker:Meten is weten, kijk waar het midden van de tussenmuur zit en kijk tot waar nu gebouwd wordt of de beton bekisting staat.
Mits de heg/muurtje 50/50 op de erfgrens staat: De TS wil de situatie houden as-is; Live with it, gaat niet lukken de buren mogen bouwen tot aan de erfgrens, als daar een halve heg voor in de weg staat mag die halve heg weg. Voelt misschien niet fijn om zoiets ineens te leren maar zo is het. Ik zou een nette vervangen heg dan nog beter vinden dan een half verwijderde heg, maar he ik ben TS niet
Vreemde opstelling van je nieuwe buurman, maar ook van TS eerlijk gezegd.
Die erfgrens is er niet voor niets. Houd je er gewoon aan. Ook al maakt het jou niet uit: wie weet verander je ooit van mening en anders is het degene die nou jou in dat huis woont die er anders over denkt.. kadaster erbij, lijntje trekken en klaar.
Ik zit zelf in een verbouwing en ben blij dat alles netjes staat. Ieder zijn eigen muur, geen gedoe.
Die erfgrens is er niet voor niets. Houd je er gewoon aan. Ook al maakt het jou niet uit: wie weet verander je ooit van mening en anders is het degene die nou jou in dat huis woont die er anders over denkt.. kadaster erbij, lijntje trekken en klaar.
Ik zit zelf in een verbouwing en ben blij dat alles netjes staat. Ieder zijn eigen muur, geen gedoe.
Voor zover ik weet heeft de TS vanmiddag (of nu?) een gesprek met de buurman en de aannemer over hoe en wat precies (buurman wist het eigenlijk ook niet). Da's toch een beetje raar als ze ondertussen wel al begonnen zijn met de gezamelijke haag af te breken, of niet? Dat herken ik inmiddels als een mogelijke "overrompel" techniek. De aannemer van de buurman heeft de buurman natuurlijk ook haarfijn uitgelegd hoe dat werkt met verspringende binnenmuren en hoe dat "normaal" opgelost wordt door "een paar cm" over de grens heen te bouwen. Zou me niks verbazen (maar dat is inderdaad speculatie) als ze dat er nog even door gaan proberen te drukken. Want dat is toch eigenlijk wat iedereen wil.... en wat het meeste waarde toevoegt.N3oC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:34:
[...]
Wat wil de buurman van de TS wat ie niet zou mogen? Zijn eigen erf mag hij binnen de wetgeving gewoon op bouwen (en vaak zonder vergunning), daar mag de TS wat van vinden maar heeft geen invloed op de uitkomst... Meedenken kan dan zijn in het HOE (heg/schutting vervangen, bos bloemen etc) maar niet de OF (tot de erfgrens mag hij lekker bouwen)
De buurman mag dus tot aan de erfgrens bouwen (ik vermoed dat dat ook toevallig exact gelijk is aan het midden van de spouw/tussenmuur == makkelijk meetbaar). Als de buurman het geniale idee heeft om de huidige muurtje/schutting exact door midden te zagen en in de grond te laten staan is de TS dus geholpen?Als buur heb je nu eenmaal soms andere belangen maar dezelfde rechten, tot aan de erfgrens.
Wat ik zo lees denkt de TS dat er gebouwd wordt op zijn grond, maar weet dat niet zeker:Meten is weten, kijk waar het midden van de tussenmuur zit en kijk tot waar nu gebouwd wordt of de beton bekisting staat.
Mits de heg/muurtje 50/50 op de erfgrens staat: De TS wil de situatie houden as-is; Live with it, gaat niet lukken de buren mogen bouwen tot aan de erfgrens, als daar een halve heg voor in de weg staat mag die halve heg weg. Voelt misschien niet fijn om zoiets ineens te leren maar zo is het. Ik zou een nette vervangen heg dan nog beter vinden dan een half verwijderde heg, maar he ik ben TS niet
Mwah, wist die het niet of wilde TS het niet vertellen...Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:32:
[...]
Voor zover ik weet heeft de TS vanmiddag (of nu?) een gesprek met de buurman en de aannemer over hoe en wat precies (buurman wist het eigenlijk ook niet).
Toch wel ietwat apart dat er beton gestort wordt zonder graafwerk of bekisting om het bij elkaar te houden, dat beton loopt dan over de tuin van de 1e 5 buren heen, of er is gewoon bekisting geplaatst waaraan je gewoon kan zien wat de buurman van plan is.
Maarja TS heeft wel het beton gezien maar de bekisting even gemist...
Is het uberhaupt wel een gezamelijke haag? Of het is een klimop van de buurman die gewoon vrije ruimte gekregen heeft?Da's toch een beetje raar als ze ondertussen wel al begonnen zijn met de gezamelijke haag af te breken, of niet?
Ehm, dat voegt ook voor iedereen het meeste toe...De aannemer van de buurman heeft de buurman natuurlijk ook haarfijn uitgelegd hoe dat werkt met verspringende binnenmuren en hoe dat "normaal" opgelost wordt door "een paar cm" over de grens heen te bouwen. Zou me niks verbazen (maar dat is inderdaad speculatie) als ze dat er nog even door gaan proberen te drukken. Want dat is toch eigenlijk wat iedereen wil.... en wat het meeste waarde toevoegt.
Als je ooit iets van een aanbouw wil dan verspringt er op deze manier niets bij jou en niets bij de buren.
Als je nooit een aanbouw wilt, tja dan kun je zeggen dat hij het op zijn gebied moet houden zodat hij inspringt.
Maar als je ooit toch een aanbouw wilt en je doet het zonder dat stukje dan heb jij een verspringing en je buurman ook, is zonde van alletwee.
Ik heb van een bevriende advocaat begrepen dat de grond de bebouwing volgt. Dat wil zeggen dat als een muur op de erfgrens staat de muur gedeeld is. Maar als de muur bij een gebouw hoort dat de muur niet gedeeld is.
Als de buren een aanbouw neerzetten dan mag jij niets met die muur doen, zelfs geen plant tegenaan laten groeien.
Ik denk dat het verstandigste is tegen de buurman te zeggen dat die in het verlengde van de spouwmuur mag doorbouwen (en de muur dus iets over de erfgrens komt) maar dat jij dan zwart op wit de toezegging krijgt dat je klimop tegen de muur mag laten groeien en later mogelijk de muur mag gebruiken voor jouw uitbouw.
Dat is bouwtechnisch voor beiden de fraaiste oplossing en een muur is veel onderhoudsvrijer dan een schutting. Voor de privacy is het meteen dicht dus is het alleen het uitzicht van groen dat even wat minder is maar dat is na 2 jaar alweer grotendeels terug.
Houd een goede relatie met de buren maar zet het zwart op wit om te voorkomen dat jullie straks zelf niet meer kunnen uitbouwen.
Als de buren een aanbouw neerzetten dan mag jij niets met die muur doen, zelfs geen plant tegenaan laten groeien.
Ik denk dat het verstandigste is tegen de buurman te zeggen dat die in het verlengde van de spouwmuur mag doorbouwen (en de muur dus iets over de erfgrens komt) maar dat jij dan zwart op wit de toezegging krijgt dat je klimop tegen de muur mag laten groeien en later mogelijk de muur mag gebruiken voor jouw uitbouw.
Dat is bouwtechnisch voor beiden de fraaiste oplossing en een muur is veel onderhoudsvrijer dan een schutting. Voor de privacy is het meteen dicht dus is het alleen het uitzicht van groen dat even wat minder is maar dat is na 2 jaar alweer grotendeels terug.
Houd een goede relatie met de buren maar zet het zwart op wit om te voorkomen dat jullie straks zelf niet meer kunnen uitbouwen.
Dat is niet zo zwart/wit overigens. Je komt uiteindelijk bij een rechter uit en die gaat dan toetsen in hoeverre je benadeeld bent door bijvoorbeeld die 2 gaatjes om 2 plantjes op te hangen. Hinder heb je er niet van, want het zit op een stuk muur waar je geen zicht op hebt. Schade heb je eigenlijk ook niet, want zo'n muur gaat met 2 gaatjes erin net zo lang mee als zonder die 2 gaatjes. Een Hedra planten naast de muur van de buurman is ook geen enkel probleem. Jouw tuin, jij bepaalt (binnen de regeltjes) welke planten daar staan. Als de buurman geen Hedra vlak langs zijn muur geplant wil hebben, dan moet hij zijn muur maar 10 cm van de grens af zetten. Dan is de grond voor de muur van hem en kan hij precies bepalen welke planten daar wel of niet groeien.nklaver234 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:44:
Ik heb van een bevriende advocaat begrepen dat de grond de bebouwing volgt. Dat wil zeggen dat als een muur op de erfgrens staat de muur gedeeld is. Maar als de muur bij een gebouw hoort dat de muur niet gedeeld is.
Dit zal dan dus wel in de vorm van een dienstbaarheid beschreven moeten worden bij de notaris om de eerste verhuizing te overleven. Een eventuele koper is namelijk niet gebonden aan afspraken die niet door de notaris beschreven zijn als zijnde dienstbaarheid behorende bij de zaak. Dus als ik nu de wereld beloof aan mijn buren en morgen mijn huis verkoop zonder dat er ook maar iets is vastgelegd, dan heeft de koper van mijn huis daar niets mee te maken en krijgen de buren de wereld waarschijnlijk niet.Ik denk dat het verstandigste is tegen de buurman te zeggen dat die in het verlengde van de spouwmuur mag doorbouwen (en de muur dus iets over de erfgrens komt) maar dat jij dan zwart op wit de toezegging krijgt dat je klimop tegen de muur mag laten groeien en later mogelijk de muur mag gebruiken voor jouw uitbouw.
Qua Hedra is het niet van toepassing, die groeit simpelweg al als de nieuwe koper komt, dus dan is het al een voldongen feit.Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:03:
[...]
Dit zal dan dus wel in de vorm van een dienstbaarheid beschreven moeten worden bij de notaris om de eerste verhuizing te overleven. Een eventuele koper is namelijk niet gebonden aan afspraken die niet door de notaris beschreven zijn als zijnde dienstbaarheid behorende bij de zaak. Dus als ik nu de wereld beloof aan mijn buren en morgen mijn huis verkoop zonder dat er ook maar iets is vastgelegd, dan heeft de koper van mijn huis daar niets mee te maken en krijgen de buren de wereld waarschijnlijk niet.
En qua uitbouw, moet je dat echt vastleggen? Is dat niet deels inherent geregeld doordat hij over jouw grond gaat? Kijk, in principe bouw je later niet over de erfgrens heen, je gebruikt gewoon een stuk muur wat ook specifiek voor dat doel op jouw terrein staat.
Het is het veiligste om dat vast te leggen (alleen dan krijg je wel weer de vraag hoeveel verhuizingen je wil overleven want hoe meer hoe gecompliceerder/duurder).
Maar is er voor de buurman bijv ook echt een nadeel waardoor hij het niet zou willen? (als je zeg maar praat over binnen 10 jaar, bij 30 jaar etc krijg je rot etc en kan je hedra de muur aangetast hebben, oftewel dan wordt het iets anders maar binnen een redelijke termijn?)
Ik ben heel benieuwd wat er uit het gesprek komt! Ik zie vooral rechten van de buurman op dit moment met de huidige aangeleverde feiten (en een iets wat paniek reactie van de TS vanwege het ontbreken van communicatie)Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:32:
[...]
Voor zover ik weet heeft de TS vanmiddag (of nu?) een gesprek met de buurman en de aannemer over hoe en wat precies (buurman wist het eigenlijk ook niet). Da's toch een beetje raar als ze ondertussen wel al begonnen zijn met de gezamelijke haag af te breken, of niet? Dat herken ik inmiddels als een mogelijke "overrompel" techniek. De aannemer van de buurman heeft de buurman natuurlijk ook haarfijn uitgelegd hoe dat werkt met verspringende binnenmuren en hoe dat "normaal" opgelost wordt door "een paar cm" over de grens heen te bouwen. Zou me niks verbazen (maar dat is inderdaad speculatie) als ze dat er nog even door gaan proberen te drukken. Want dat is toch eigenlijk wat iedereen wil.... en wat het meeste waarde toevoegt.
Ik weet niet welke aannemer jij gebruikt, maar die van mij heeft gewoon netjes uitgelegd zonder overrompel techieken zoals jij ze noemt:
1. Als je het met de buren regelt KAN je op de erfgrens bouwen en wordt een inspring overbodig. moet dit wel goed geregeld worden
2. Het makkelijkste is gewoon aan je eigen kant bouwen, voorkomt gezeik en 1 muur komt iets naar binnen (10/15 cm)
Wij hebben gewoon in overleg optie 2 gekozen, mijn muur mijn regels
Het staat natuurlijk gewoon als een paal boven water, dat de buurman die uitbouw gewoon volledig op eigen grond mag zetten. Maar dan nog vind ik het een kwestie van fatsoen om dit soort plannen ruim vooraf aan te kondigen bij je buren.N3oC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:13:
[...]
Ik ben heel benieuwd wat er uit het gesprek komt! Ik zie vooral rechten van de buurman op dit moment met de huidige aangeleverde feiten (en een iets wat paniek reactie van de TS vanwege het ontbreken van communicatie)
Ik weet niet welke aannemer jij gebruikt, maar die van mij heeft gewoon netjes uitgelegd zonder overrompel techieken zoals jij ze noemt:
1. Als je het met de buren regelt KAN je op de erfgrens bouwen en wordt een inspring overbodig. moet dit wel goed geregeld worden
2. Het makkelijkste is gewoon aan je eigen kant bouwen, voorkomt gezeik en 1 muur komt iets naar binnen (10/15 cm)
Wij hebben gewoon in overleg optie 2 gekozen, mijn muur mijn regelsAannemer doet wat je hem vraagt, helemaal als je hem daar gewoon voor betaald
Heb ik ook gedaan toen ik van plan was om een parkeerplaatsje voor de bakfiets te maken bij de voordeur. Daar kwam uit, dat de buren dan liever van het gedeelde pad af wilden en ieder een eigen pad wilden. Prima toch? Kon ik alles in 1 keer opnieuw bestraten en hoefde ik niet een tweede keer aan de slag voor een nieuw pad.
Ik ben zeer benieuwd naar het gesprek. Laat je niet opjagen. Nu is het moment van duidelijke afspraken. Als de uitbouw er eenmaal staat dan is het veel meer gedoe.
Anoniem: 511810
Aangenomen dat de buurman geen hoekhuis heeft, hoe is het geregeld met de buren aan de andere kant? Of komt hij daar niet op de scheiding?
Ik heb altijd begrepen dat de spouw tussen twee huizen niet geïsoleerd moeten worden vanwege het contact geluid. Misschien iets om mee te nemen als je de muur in de toekomst wilt gaan gebruiken
Om hier trouwens nog op terug te komen... stel dat in de jaren '60 de meetapparatuur zo bar slecht was, dat de standaardafwijking van een bepaald type meting 20cm was. Als je weet dat de meting zo beroerd is, dan kun je door metingen te herhalen en te middelen een betere schatting krijgen. Herhaal het 45 keer en je σ daalt onder de 3cm.deepbass909 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:56:
(in de jaren 60 hadden ze nog geen GPS, dus 20cm verkeerd is zo gebeurd)
Er zijn 2 manieren:grigori1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:05:
Ik heb altijd begrepen dat de spouw tussen twee huizen niet geïsoleerd moeten worden vanwege het contact geluid. Misschien iets om mee te nemen als je de muur in de toekomst wilt gaan gebruiken
- Dikke massieve muur, wordt veel toegepast als er in beton wordt gebouwd
- Een ankerloze spouwmuur die iets minder zwaar is. Vooral bij kalkzandsteen
Grappig dat ik aan het begin van dit topic vooral te doen had met TS, maar naarmate het vordere steeds meer de kant van de buurman ga begrijpen.
Ik kan me voorstellen dat die buurman zijn planning niet gaat aanpassen omdat @_Christiaan_ aankomt met het verhaal over de klimop.
Ja het was chique geweest als de buurman even met je had voorgesproken wat er ging gebeuren, maar zelf maak je ook niet een hele sterkte indruk. Hierdoor wordt er nu een loopje met je genomen.
Ik kan me voorstellen dat die buurman zijn planning niet gaat aanpassen omdat @_Christiaan_ aankomt met het verhaal over de klimop.
Ja het was chique geweest als de buurman even met je had voorgesproken wat er ging gebeuren, maar zelf maak je ook niet een hele sterkte indruk. Hierdoor wordt er nu een loopje met je genomen.
Ik moet zeggen dat ik die klimop nu wel het minst belangrijke aspect vind. Koop/vraag dan gewoon een nieuwe denk ik dan. Dat bouwen op zijn grond lijkt mij belangrijker.Wootism schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:55:
Grappig dat ik aan het begin van dit topic vooral te doen had met TS, maar naarmate het vordere steeds meer de kant van de buurman ga begrijpen.
Hedera is gewoon onkruid en de pest voor je muren, als je iets mooi wilt plaats je niet woekerende bamboe heb je ook nog eens wat beschutting.Wootism schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:55:
Alhoewel er nu een torenhoge muur komt
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Klimop beschadigt moderne muren niet. Je moet alleen goed opletten op de plekken waar het bijv. tussen de muur en een dakrand of kozijn kan groeien, want zodra het ergens tussen kan groeien kan dat na verloop van tijd schade veroorzaken. Wat ik niet zou aanraden, is klimop planten naast een heel oude muur met beschadigd metsel- en voegwerk. Dat zou weleens problemen kunnnen veroorzaken.Bad Brains schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:38:
[...]
Hedera is gewoon onkruid en de pest voor je muren, als je iets mooi wilt plaats je niet woekerende bamboe heb je ook nog eens wat beschutting.
Alhoewel er nu een torenhoge muur komt
De meeste horror-verhalen over klimop kloppen niet en komen nog uit de tijd dat men met veel zachtere materialen bouwde.
De buurman hoort inderdaad "mijn woekerplantjes gaan stuk" in plaats van "je bent op mijn grond aan het bouwen, dat gaat zo maar niet".Wootism schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:55:
@caspervc We hebben het vandaag gehad over de erfgrens en de plannen. Uit tekeningen van het kadaster blijkt dat het muurtje de erfgrens is, dit bleken ze al onderzocht te hebben voordat ze aan het project begonnen. Aan hun andere kant is het net zo (dus daar lijkt het alsof de buren wat minder grond hebben, terwijl aan mijn kant lijkt het alsof de buren wat meer grond hebben). Waarom dit is weet ik niet zeker, maar ik denk vanwege kanalen die aan één kant in je muur zitten en die bij je eigen huis horen. Voor ons is dit precies hetzelfde aan de andere kant, dus daar lijken we wat meer grond te hebben. Het kanaal van de buren loopt op de foto als het ware achter de regenpijp.
Muurtje == erfgrens, dit verhaal is ook bevestigd door een advocaat die ik op de achtergrond om advies heb gevraagd. Dat het balkon iets overhangt doet daar niet toe.
Ons balkon hangt dus iets over de erfgrens naar de buren toe. Daar gaan de buren als het ware omheen met hun uitbouw, dus daar wordt rekening mee gehouden. Hun uitbouw is daardoor een paar cm kleiner.
Ook hebben we het gehad over de regenpijp, deze blijft actief dus die gaan ze omleggen.
Voor de plant gaan ze nieuwe verzorgen.
Dit gesprek had gevoerd moeten worden voordat ze gingen kutten aan de erfgrens. Dit weten ze ook, ze hebben nu wel beloofd om eerst goed met ons te overleggen voordat ze aan de erfgrens komen. Dat ze eerder al wel eraan hebben gezeten was fout.
Los van bovenstaande verbaas ik mij een beetje over hoe fel een paar enkelingen hier reageren zonder kennis van zaken te hebben, meteen een kant kiezen, meteen aannemen dat de buurman het gaat verhuren (terwijl ik weet dat hij hier met zijn gezin gaat wonen), etc. Maargoed, ik heb in de topicstart zelf gevraagd om enig extra inzicht, ervaring of plan van aanpak, blijkbaar hoort dat er dan ook bij.
Muurtje == erfgrens, dit verhaal is ook bevestigd door een advocaat die ik op de achtergrond om advies heb gevraagd. Dat het balkon iets overhangt doet daar niet toe.
Ons balkon hangt dus iets over de erfgrens naar de buren toe. Daar gaan de buren als het ware omheen met hun uitbouw, dus daar wordt rekening mee gehouden. Hun uitbouw is daardoor een paar cm kleiner.
Ook hebben we het gehad over de regenpijp, deze blijft actief dus die gaan ze omleggen.
Voor de plant gaan ze nieuwe verzorgen.
Dit gesprek had gevoerd moeten worden voordat ze gingen kutten aan de erfgrens. Dit weten ze ook, ze hebben nu wel beloofd om eerst goed met ons te overleggen voordat ze aan de erfgrens komen. Dat ze eerder al wel eraan hebben gezeten was fout.
Los van bovenstaande verbaas ik mij een beetje over hoe fel een paar enkelingen hier reageren zonder kennis van zaken te hebben, meteen een kant kiezen, meteen aannemen dat de buurman het gaat verhuren (terwijl ik weet dat hij hier met zijn gezin gaat wonen), etc. Maargoed, ik heb in de topicstart zelf gevraagd om enig extra inzicht, ervaring of plan van aanpak, blijkbaar hoort dat er dan ook bij.
NOSIG
@_Christiaan_ , niets van aantrekken al die aannames, gewoon de voor jou relevante info eruit filteren en de rest laten voor wat het is.
@_Christiaan_
Goed dat er een constructief gesprek is geweest! Er is in ieder geval nu duidelijkheid en een soort van excuses.
Goed dat er een constructief gesprek is geweest! Er is in ieder geval nu duidelijkheid en een soort van excuses.
offtopic:
Weet je zeker dat je de hedera terug wil? Wat een k*t plant is dat zeg. In mij nieuwe huis zat dat ding overal. Loop nu nog elke keer overal stukken uit te trekken. Je moet deze echt goed bijhouden want anders woekert hij als een gek en sloopt alles. Ik heb inmiddels twee aanhangers verwijderd en ben er nog steeds niet helemaal vanaf.
Weet je zeker dat je de hedera terug wil? Wat een k*t plant is dat zeg. In mij nieuwe huis zat dat ding overal. Loop nu nog elke keer overal stukken uit te trekken. Je moet deze echt goed bijhouden want anders woekert hij als een gek en sloopt alles. Ik heb inmiddels twee aanhangers verwijderd en ben er nog steeds niet helemaal vanaf.
@_Christiaan_ Tja, mooi dat er een gesprek is geweest, maar ik blijf het apart vinden dat je een plantje van een paar tientjes belangrijker vind dan :
Het bovenstaande kan al snel duizenden euro's schelen._Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Bovendien maakt mij meer uit wat onze uitbouwmogelijkheden zijn nadat hij klaar is.
Heb je deze Kadaster tekeningen ook zelf gezien of vertrouw je de buren op hun woord?_Christiaan_ schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:10:
...Uit tekeningen van het kadaster blijkt dat het muurtje de erfgrens is, dit bleken ze al onderzocht te hebben voordat ze aan het project begonnen...
Idd... ik geloof er eigenlijk geen donder van dat de perceelgrens niet precies op de grens van de woningen ligt. Dat daar dan een regenpijp zit en daardoor de erfafscheiding/muurtje/schutting iets verschoven moest worden doet daar niets aan af.ZieglerNichols schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:38:
[...]
Heb je deze Kadaster tekeningen ook zelf gezien of vertrouw je de buren op hun woord?
Gezien de geschiedenis van dit project zou ik de buurman en zijn aannemer echt niet op hun blauwe ogen vertrouwen...
Jij loopt hier grote financiële schade door op en mogelijk kom je bij wijze van spreken met een onverkoopbaar huis te zitten doordat hun uitbouw jouw de mogelijkheid tot een fatsoenlijke uitbouw ontneemt.
Dat aanzicht en die Hedra is maar een bijzaak...
edit* oeps gereageerd op eerste pagina van de discussie
In ons oude huis hebben de buren ook een uitbouw geplaatst. Zei hebben het netjes in overleg gedaan en netjes de 2 opties met ze besproken:
Het is denk ik wat je zelf wilt op dit moment. Let wel op de afwatering die moet netjes gaan aansluiten bij jouw situatie.
In ons oude huis hebben de buren ook een uitbouw geplaatst. Zei hebben het netjes in overleg gedaan en netjes de 2 opties met ze besproken:
- De muur op de ergrens. Heeft voordeel als je ooit zelf ook een uitbouw wil plaatsen. Dan komt hij wel op je gezamelijke stuk uit
- De muur volledig op hun eigen grond. Dan blijven ze binnen hun eigen perseel.Als je dan een uitbouw plaatst krijg je een dubbele buitenmuur op die plek
Het is denk ik wat je zelf wilt op dit moment. Let wel op de afwatering die moet netjes gaan aansluiten bij jouw situatie.
[ Voor 4% gewijzigd door DaydreamBelieve op 16-06-2020 12:46 ]
Lijkt mij dat de regenpijp de scheiding is en logischerwijs zou de buurman de aanbouw tegen de muur rechts van de regenpijp moeten plaatsen. Als hij komt op de plek van het muurtje op de foto dan staat de aanbouw op jou terrein.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Regenpijp hoeft zeker niet de erfgrens te zijn. Mijn buurman en ik (in rijtjeshuizen) delen 2 regenpijpen. De regenpijp aan de achterkant van onze huizen staat op mijn grond, die aan de voorkant staat op zijn grond. Neemt niet weg dat zowel hij als ik ons allebei verantwoordelijk voelen voor allebei de regenpijpenDrardollan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:15:
Huh, willen ze een nieuwe muur metselen op de plek waar nu het muurtje/schutting staat? Dan komen ze onder je balkon uit, en de regenpijp gaat dan binnendoor?
Het lijkt mij dat de regenpijp de erfgrens is, maar zoals gezegd zou je het kadaster kunnen uitnodigen voor zekerheid. Maar ik denk niet dat het huidige muurtje/schutting de erfgrens is.
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Hoe wil hij ook gaan metselen zonder op jullie grond te komen? Overleg was wel het minste dat hij kon doen na het goed uit (laten) zoeken.
Let op dat hij iets wil en dus aan zet is qua kosten ed.. aan jullie om te bepalen wat voor relatie jullie met ze willen en wat jullie eigen wensen zijn.
Let op dat hij iets wil en dus aan zet is qua kosten ed.. aan jullie om te bepalen wat voor relatie jullie met ze willen en wat jullie eigen wensen zijn.
Heb je die tekeningen ook zelf gezien? Of aangenomen dat de aannemer die betaald wordt door je buren het beste met je voor heeft en altijd de waarheid zal vertellen?_Christiaan_ schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:10:
@caspervc Uit tekeningen van het kadaster blijkt dat het muurtje de erfgrens is, dit bleken ze al onderzocht te hebben voordat ze aan het project begonnen. Aan hun andere kant is het net zo (dus daar lijkt het alsof de buren wat minder grond hebben, terwijl aan mijn kant lijkt het alsof de buren wat meer grond hebben). Waarom dit is weet ik niet zeker, maar ik denk vanwege kanalen die aan één kant in je muur zitten en die bij je eigen huis horen. Voor ons is dit precies hetzelfde aan de andere kant, dus daar lijken we wat meer grond te hebben. Het kanaal van de buren loopt op de foto als het ware achter de regenpijp.
Is het kadaster komen meten? Die tekeningen zijn namelijk niet zo heel erg precies kan ik je wel vertellen
Het lijkt mij ook logisch dat de erfscheiding in het midden zit (dus ter hoogte van de hemelwaterafvoer).
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
Hangt natuurlijk af wat voor tekeningen het zijn. Plotje gegenereerd uit DKK? Geen enkele waarde. Stapeltje veldwerken? Prima, uitgaande dat je ze kunt lezen.Saffie_time schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:56:
Die tekeningen zijn namelijk niet zo heel erg precies kan ik je wel vertellen
Eens met @ZieglerNichols @Saffie_time e.a.: zorg dat je 200% zeker weet dat wat die buren/aannemer vertelt ook echt klopt. Als je nu iets aanneemt wat niet zo blijkt te zijn wordt jouw grond een stuk kleiner, heb je een merkwaardige constructie (want uitbouw ongeveer tegen jouw balkon aan) voor niets. En als de andere buren dan ook gaan uitbouwen en het blijkt dat het hele erfgrens-niet-in-midden verhaal niet klopt en zij bouwen wél netjes tot het midden dan ben je natuurlijk helemaal de pineut.
PS: Ik geloof zelf ook graag in 'het goede van de mens' hoor, dus ben niet per definitie pessimistisch ingesteld, maar kennelijk hebben die buren/aannemer de kadaster-info opgevraagd, dus lijkt mij kleine moeite om te vragen of jij die ook even mag zien...
Dat gezegd hebbende moet ik ook toegeven: het verhaal klinkt zo bizar dat ik wel denk dat ze gelijk hebben, zoiets ga je ook niet verzinnen met het risico dat iemand daar voor het verjaard is alsnog een zaak van maakt in de toekomst, want dan kan je de boel weer afbreken.
PS: Ik geloof zelf ook graag in 'het goede van de mens' hoor, dus ben niet per definitie pessimistisch ingesteld, maar kennelijk hebben die buren/aannemer de kadaster-info opgevraagd, dus lijkt mij kleine moeite om te vragen of jij die ook even mag zien...
Dat gezegd hebbende moet ik ook toegeven: het verhaal klinkt zo bizar dat ik wel denk dat ze gelijk hebben, zoiets ga je ook niet verzinnen met het risico dat iemand daar voor het verjaard is alsnog een zaak van maakt in de toekomst, want dan kan je de boel weer afbreken.
[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 16-06-2020 23:26 ]
Ik zou het wel bijzonder vinden als ze inderdaad gegevens van het Kadaster hebben opgevraagd en die dan niet even met de buren hebben doorgenomen. En dat ze daar ook niet over begonnen zijn in eerdere communicatie.
Ik zou zeggen: kom maar op met die gegevens. Ze wijken af van mijn verwachtingen, dus ik ben erg benieuwd (en eventueel bereid om te betalen voor een reconstructie).
Ik zou zeggen: kom maar op met die gegevens. Ze wijken af van mijn verwachtingen, dus ik ben erg benieuwd (en eventueel bereid om te betalen voor een reconstructie).
Waarom zou hij dat willen? Je hebt gewoon het recht om in de tuin van de buren te moeten zijn om eigen onderhoud etc te moeten doen (ik meende dat het iets van ladderrecht oid was)A4-tje schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:57:
Hoe wil hij ook gaan metselen zonder op jullie grond te komen?
Aannemer heeft met een groene kleurenstift van te voren aangegeven waar de hedra zit, hierdoor was het voor TS perfect te lezenRayNbow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:13:
[...]
Hangt natuurlijk af wat voor tekeningen het zijn. Plotje gegenereerd uit DKK? Geen enkele waarde. Stapeltje veldwerken? Prima, uitgaande dat je ze kunt lezen.
WOW O_O nieuwe buren en die beginnen meteen zonder overleg of kennis making beplanting te verwijderen... TF. :x
Zo te zien op de foto's is het aannemelijk dat hart regepijp de erfgrens is.
Hoop voor je, zodra ze gaan metselen en op jouw grond staan, dat ze hun zooi ook opruimen en niet de helft laten liggen.
Hoop voor je, zodra ze gaan metselen en op jouw grond staan, dat ze hun zooi ook opruimen en niet de helft laten liggen.
servies schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:17:
[...]
Idd... ik geloof er eigenlijk geen donder van dat de perceelgrens niet precies op de grens van de woningen ligt. Dat daar dan een regenpijp zit en daardoor de erfafscheiding/muurtje/schutting iets verschoven moest worden doet daar niets aan af.
Gezien de geschiedenis van dit project zou ik de buurman en zijn aannemer echt niet op hun blauwe ogen vertrouwen...
Jij loopt hier grote financiële schade door op en mogelijk kom je bij wijze van spreken met een onverkoopbaar huis te zitten doordat hun uitbouw jouw de mogelijkheid tot een fatsoenlijke uitbouw ontneemt.
Dat aanzicht en die Hedra is maar een bijzaak...
rimave schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:50:
Lijkt mij dat de regenpijp de scheiding is en logischerwijs zou de buurman de aanbouw tegen de muur rechts van de regenpijp moeten plaatsen. Als hij komt op de plek van het muurtje op de foto dan staat de aanbouw op jou terrein.
*snip* doesliefUnknown Alien schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:47:
WOW O_O nieuwe buren en die beginnen meteen zonder overleg of kennis making beplanting te verwijderen... TF. :x
Ik heb het zelf op tekeningen gezien EN het verhaal werd al bevestigd door mijn advocaat EN het verhaal wordt bevestigd door het feit dat het bij iedereen in het blok hier zo is. Dat laatste heb ik kunnen zien omdat ik keer met mn drone over het blok ben gevlogen. Dusja... geen twijfel.
Dus wat @Pietervs hieronder zegt. De rest moeten eens nadenken voordat ze allerlei aannames in het rond gaan slingeren.
Nu even los van die erfgrens (waarvan ik allang wist dat dat zo was) hebben we genoeg ander gezeik met ze. Er is al een deuk in mn auto gekomen à raison de €750 doordat er bouw rommel uit hun bouwcontainer op mijn auto is gekomen. En eergisteren zijn ze aan de uitbouw begonnen op het dakterras, hebben ze het bitumen op de erfgrens doorgezaagd en niet afgedekt, gaat het regenen. Ik ben daar zelf achter gekomen, heb ze gebeld en is hun aannemer in allerijl de boel komen afdekken en tijdelijk af purren.Pietervs schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:21:
[...]
Regenpijp hoeft zeker niet de erfgrens te zijn. Mijn buurman en ik (in rijtjeshuizen) delen 2 regenpijpen. De regenpijp aan de achterkant van onze huizen staat op mijn grond, die aan de voorkant staat op zijn grond. Neemt niet weg dat zowel hij als ik ons allebei verantwoordelijk voelen voor allebei de regenpijpen
Daarnaast hebben we al genoeg overlast omdat we door hun verbouwing al dikke 6 weken in de boor herrie zitten. Dit alles gaat niet in de koude kleren zitten als je zelf net bent verhuisd en zelf net het zwaarste van je eigen verbouwing achter de rug hebt.
Uiteraard hebben ze geen vergunning aangevraagd voor dit alles, dus mijn vriendin heeft gisteren de gemeente gebeld, die gaan het intern bekijken en hopelijk er iets mee doen.
De verbouwing wordt gedaan door een stel Turken die uiteraard geen woord Nederlands kunnen (behalve de hoofdaannemer) dus er is weinig van communicatie bij.
[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 21:14 ]
NOSIG
*snip* los dit via DM op zonder gelijk de SJW te spelen.
[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 17-06-2020 21:15 ]
Hij stelt hiermee dat:VVeld schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:00:
[...]
Ik lees even mee maar wat een frustratie zeg. Maar de opmerking “stel Turken die uiteraard geen woord Nederlands kunnen” kan echt niet. Wat suggereer je daarmee? Dat Turken de Nederlandse taal niet machtig zijn? Meeste zijn hier geboren. Ps: Ben zelf geen Turk.
1)Hij het heel slecht getroffen heeft met Turkse werklieden.
2)Hij moet communiceren met Turken terwijl die geen Nederlands kunnen.
3)Dat het hem tot hier zit.
Ik wens de TS veel sterkte en hoop dat de ellende snel voorbij is. Mijn buren hebben ooit een jaar over hun schuurtje gedaan. Ik krijg flash backs.
Ik ben vooral benieuwd hoe die tekeningen er uitzagen. Waren het veldwerken?_Christiaan_ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:46:
Ik heb het zelf op tekeningen gezien
Sorry maar ik vind het wel heel zielig om te stellen 'we hebben net zelf herrie gemaakt en zijn klaar om te genieten van onze woning, dus een ander mag het niet'._Christiaan_ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:46:
[...]
Nu even los van die erfgrens (waarvan ik allang wist dat dat zo was) hebben we genoeg ander gezeik met ze. Er is al een deuk in mn auto gekomen à raison de €750 doordat er bouw rommel uit hun bouwcontainer op mijn auto is gekomen. En eergisteren zijn ze aan de uitbouw begonnen op het dakterras, hebben ze het bitumen op de erfgrens doorgezaagd en niet afgedekt, gaat het regenen. Ik ben daar zelf achter gekomen, heb ze gebeld en is hun aannemer in allerijl de boel komen afdekken en tijdelijk af purren.
Daarnaast hebben we al genoeg overlast omdat we door hun verbouwing al dikke 6 weken in de boor herrie zitten. Dit alles gaat niet in de koude kleren zitten als je zelf net bent verhuisd en zelf net het zwaarste van je eigen verbouwing achter de rug hebt.
Uiteraard hebben ze geen vergunning aangevraagd voor dit alles, dus mijn vriendin heeft gisteren de gemeente gebeld, die gaan het intern bekijken en hopelijk er iets mee doen.
De verbouwing wordt gedaan door een stel Turken die uiteraard geen woord Nederlands kunnen (behalve de hoofdaannemer) dus er is weinig van communicatie bij.
Enig overlast van een verbouwende buurman zul je echt moeten dulden, anders moet je vrijstaand kopen.
- Schade aan je privéspullen is niet leuk, maar daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden. Gevalletje oplossen en klaar
- Lekkage tijdens regen omdat iets nog niet waterdicht is, is ruk. Maar soms liggen dingen even open. Wellicht wat knullig geregeld maar ook hier zijn verzekeringen en aansprakelijk stellen voor uitgevonden
- Nogmaals : iedereen heeft recht op verbouwen, niet alleen jij en de rest niet.
- Was er al niet geconstateerd dat een dergelijke uitbouw vergunningsvrij is tegenwoordig?
- Wat zal jou het je reet roesten wat het geboorteland of moedertaal van de werklui is? Betaal jij ze? Nee? Mooi, hoef je ook niet met ze te communiceren
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Leuk dat alle puntjes afzonderlijk misschien niet heel spectaculair zijn. Bij elkaar opgeteld zegt dit gewoon een hele hoop over wat mensen de nieuwe buren zijn en over hoe het hele project verloopt, en wat de toekomst wellicht nog gaat brengen.Koffie schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:37:
[...]
Sorry maar ik vind het wel heel zielig om te stellen 'we hebben net zelf herrie gemaakt en zijn klaar om te genieten van onze woning, dus een ander mag het niet'.
Enig overlast van een verbouwende buurman zul je echt moeten dulden, anders moet je vrijstaand kopen.
- Schade aan je privéspullen is niet leuk, maar daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden. Gevalletje oplossen en klaar
- Lekkage tijdens regen omdat iets nog niet waterdicht is, is ruk. Maar soms liggen dingen even open. Wellicht wat knullig geregeld maar ook hier zijn verzekeringen en aansprakelijk stellen voor uitgevonden
- Nogmaals : iedereen heeft recht op verbouwen, niet alleen jij en de rest niet.
- Was er al niet geconstateerd dat een dergelijke uitbouw vergunningsvrij is tegenwoordig?
- Wat zal jou het je reet roesten wat het geboorteland of moedertaal van de werklui is? Betaal jij ze? Nee? Mooi, hoef je ook niet met ze te communiceren
Dan weet je dus ook dat je gewoon continu alles in de gaten moet blijven houden omdat de buren lekker doen wat ze zelf willen.
[ Voor 4% gewijzigd door FSSF op 17-06-2020 21:44 ]
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
@Anoniem: 37297 Klimop groeit ook wel aan moderne muren dus geen nood, muurtje eruit en nieuwe muur erin zie ik geen issue en klimop er tegenaan is niet zo moeilijk.
Erfgrens is simpel bel even het Kadaster.
Erfgrens is simpel bel even het Kadaster.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Tja toch wel grappig, het enige wat ik erin lees zegt voornamelijk iets over TS.FSSF schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:43:
[...]
Leuk dat alle puntjes afzonderlijk misschien niet heel spectaculair zijn. Bij elkaar opgeteld zegt dit gewoon een hele hoop over wat mensen de nieuwe buren zijn en over hoe het hele project verloopt, en wat de toekomst wellicht nog gaat brengen.
Dan weet je dus ook dat je gewoon continu alles in de gaten moet blijven houden omdat de buren lekker doen wat ze zelf willen.
Ik denk dat TS in zijn handjes mag knijpen met deze buurman.
Kijk meestal als men dit soort dingen schrijft :
Zegt men ook dit soort dingen. Waardoor het gewoon des te duidelijker wordt dat het TS alleen maar ging zijn aanzicht en dat het voor de rest alleen maar opklopperij is.Nu even los van die erfgrens (waarvan ik allang wist dat dat zo was)
Als hij mij als buurman zou hebben gehad dan was ik naar het tuincentrum gereden, had daar voor een paar honderd euro hedra's gekocht en die over zijn hele tuin verspreid. Kijken of hij dat over 2 jaar nog zo'n mooi aanzicht vindt...
Dat of die turken vinden hem gewoon geen woord waardig met zijn gezeur over irrelevante dingen.
Praktisch gezien ben ik heel erg weinig Turkse / Poolse (of wat voor buitenlanders dan ook) tegengekomen die echt geen NL konden, al was het maar extreem gebrekkig zodat ze het konden leren en oefenen.
Alleen tja, ik ken wel een heleboel buitenlanders die gaan doen alsof ze geen NL kunnen als jij je niet normaal kan gedragen.
Ach tja, de buurman lijkt vooralsnog een plan te hebben met een planning en de werknemers ervoor, het grootste obstakel lijkt voornamelijk de TS zelf te zijn die wil gaan koffiedrinken over dingen die hij wel/niet zelf weet.Ik wens de TS veel sterkte en hoop dat de ellende snel voorbij is. Mijn buren hebben ooit een jaar over hun schuurtje gedaan. Ik krijg flash backs.
Het is de toon die de muziek maakt, en de TS heeft in ieder geval duidelijk de toon gezet bij buurman en aannemer en werklieden.
Ja... een advocaat kan ook als beste kadaster tekeningen lezen... Nou rest nog steeds de vraag: welke tekeningen heb je gezien. Die van de buurman/aannemer of heb je deze zelf opgevraagd?_Christiaan_ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:46:
[...]
Ik heb het zelf op tekeningen gezien EN het verhaal werd al bevestigd door mijn advocaat EN het verhaal wordt bevestigd door het feit dat het bij iedereen in het blok hier zo is. Dat laatste heb ik kunnen zien omdat ik keer met mn drone over het blok ben gevlogen. Dusja... geen twijfel.
En idd: bij iedereen staat dat muurtje daar, maar dat betekent niet dat dat ook de erfgrens is... Dat metselde toen wat makkelijker... en dat leek wat mooier, allemaal hetzelfde.... En als ze dat niet overal zouden doen dan kwam er minimaal 1 tuin bij die smaller zou zijn dan de rest....
Waarom ben je dan het topic gestart???Nu even los van die erfgrens (waarvan ik allang wist dat dat zo was)
Kijkende naar de titel van het topic, toch iets met een erfgrens.
Blijkbaar is het nu duidelijk voor de TS: buurman heeft nu volgens de TS gelijk en bouwt volledig op eigen grond..
In dat geval: case closed en wat bouwschade herstellen als de uitbouw er staat.
Aandringen op een directe bouwstop vanuit de gemeente met een dwangsom er op voor elke overtreding._Christiaan_ schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:46:
Want? een uitbouw binnen bepaalde grenzen mag zonder vergunning uitgevoerd worden, je kan dit checken bij de gemeente maar grote kans dat die weinig kunnen doen. Overlast moet natuurlijk binnen grenzen blijven, maar tijdens normale werkuren kunnen ze best weken bezig zijn (wij hadden met een vrij soepel lopende verbouwing ook al snel 8 weken sloop/bouw werk gehad; zagen, heien, boren, fresen, etc). Ik heb niets gezien wat met de huidige informatie wijst op vergunningplicht._Arthur schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:19:
[...]
Aandringen op een directe bouwstop vanuit de gemeente met een dwangsom er op voor elke overtreding.
TS heeft zelf ook niet het beste voor met regels lijkt het, boven huizen vliegen en in tuinen kijken (privacy anyone?) vind ik ook niet echt van respect spreken. Ik zou als buur dan al argwanend kijken voor er ook maar 1 woord is gesproken...
Kijk zelf even naar de situatie door wat afstand te nemen, misschien helpt het om te relativeren en je niet op te n**ien voordat je op hoge poten alleen onwil gaat bereiken...
[ Voor 6% gewijzigd door N3oC op 18-06-2020 12:29 ]
Op basis waarvan dan? Het bouwen van een vergunningsvrije uitbouw op het achtererfgebied zonder vergunning? Je moet natuurlijk wel feiten hebben waarop gehandhaafd moet worden. Maar nu blijkt dat de TS al lang wist waar de erfgrens liep en dat de buurman daar niet overheen (of erop) gaat bouwen, zul je toch met iets beters moeten komen._Arthur schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:19:
[...]
Aandringen op een directe bouwstop vanuit de gemeente met een dwangsom er op voor elke overtreding.
Een bouwstop is een zwaar middel. Er moet wel echt wat loos zijn als de gemeente daarvoor kiest. Dat doen ze niet omdat 2 buren niet met elkaar communiceren en met halve zachte beschuldigingen komen voortvloeiend uit algemene irritaties.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-06-2020 06:49 ]
Klopt, alleen verzoek je de gemeente niet om een bouwstop maar om te handhaven op omgevingsvergunning of bouwvoorschriften.Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 06:46:
[...]
Op basis waarvan dan? Het bouwen van een vergunningsvrije uitbouw op het achtererfgebied zonder vergunning? Je moet natuurlijk wel feiten hebben waarop gehandhaafd moet worden. Maar nu blijkt dat de TS al lang wist waar de erfgrens liep en dat de buurman daar niet overheen (of erop) gaat bouwen, zul je toch met iets beters moeten komen.
Een bouwstop is een zwaar middel. Er moet wel echt wat loos zijn als de gemeente daarvoor kiest. Dat doen ze niet omdat 2 buren niet met elkaar communiceren en met halve zachte beschuldigingen komen voortvloeiend uit algemene irritaties.
Het klopt dat een gebrek aan communicatie van de verbouwende buur geen reden is om de gemeente te verzoeken tot handhaving. En een discussie over waar de erfgrens ligt, zou volgens mij ook geen reden zijn om de gemeente te verzoeken om te handhaven op de bouwvoorschriften. Bovendien is een uitbouw niet vergunningsplichtig.
Wat echter wel een reden kan zijn is dat er verbouwd wordt zonder vergunning terwijl men vergunningsplichtig is, en waarbij tijdens de verbouwing schade ontstaat aan aangrenzende huizen. Dat laatste is bij ons zeker wel het geval door het doorzagen van de waterdichte daklaag, niet terugzetten van dakpannen bij ons en het doorzagen van de dakgoot van het woonblok, waardoor de regenafvoer van het woonblok op ons niet-meer-waterdichte dakterras klettert. Het advies van de gemeente is dan ook om in ons geval een verzoek tot handhaving in te dienen, zodat je juridisch sterker staat als er schade in je huis ontstaat doordat je buren verbouwen.
NOSIG
En natuurlijk overal foto's van maken he! Doe je vast al...