Wat is de erfgrens, buurman gaat ineens verbouwen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 12:10

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Beste allen,

Onlangs heb ik met mijn vriendin een huis gekocht uit de jaren 60. Het zijn simpele standaard rijtjeshuizen met rechthoekige percelen.

Momenteel loopt er een muurtje + schutting met mooie klimop tussen onze achtertuinen in. Ik weet niet of dit exact op de erfgrens loopt. Het lijkt erop dat het al langere tijd zo staat, maar ik weet niet of het al langer dan 20 jaar zo staat.

1 maand daarna is het huis van de buren verkocht. Ze willen een uitbouw maken van 3 meter diep, we kwamen hierachter via andere mensen in de straat. Er werd namelijk ineens een hoop verbouwd hiernaast. Daarna werd ineens de klimop tussen onze tuinen weggehaald door hun aannemer. Gelukkig zag mijn vriendin het op tijd en heb ik hun aannemer tegen kunnen houden waardoor de schade beperkt is.

Hierop hebben wij de buurman gebeld (hebben zijn nummer gekregen via een briefje in de brievenbus). Hij is op bezoek geweest, situatie besproken alleen hadden we tijdens dat gesprek geen conclusie over de uitbouw op de erfgrens. Hij wist namelijk niet precies hoe het zat met zijn aanbouw i.c.m. de erfgrens.

Een week later werd ineens fundering gelegd voor hun en heeft mijn vriendin nog maar eens geappt. Nu blijkt dat ze al een plan aan het uitvoeren zijn, ons muurtje op de erfgrens willen slopen en de klimop weghalen. Daar moet de muur van hun aanbouw dan gaan komen.

Alleen wij willen de klimop situatie houden. De vraag is:
Staat de schutting nu volledig op onze erfgrens?
Zo ja, mooi dan kunnen we de klimop houden.
Zo nee, jammer maar dan moeten we proberen de buurman mee te laten werken om de klimop te houden.

Ik verwacht in dit topic geen definitief antwoord, maar enig extra inzicht, ervaring of plan van aanpak zou ik waarderen :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QkP4om9.jpg

En een close up:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fk1TAW2.jpg

NOSIG

Acties:
  • +76 Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:47
Dit zijn bij uitstek de momenten om het Kadaster te laten komen en te bepalen waar de erfgrens ligt. Hiermee voorkom je een hoop ergernis en behoudt je een goede relatie met je buren.

3960wp SE | Model Y RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

Tazzios

..

Wat vond je in de koopakte over de erfgrens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die buren beginnen goed! Inderdaad het Kadaster verzoeken om inmeting. Die kosten zou je met de buren kunnen delen, of de buren verzoeken die kosten volledig te vergoeden aangezien zij de situatie willen wijzigen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-05 10:56
Huh, willen ze een nieuwe muur metselen op de plek waar nu het muurtje/schutting staat? Dan komen ze onder je balkon uit, en de regenpijp gaat dan binnendoor?

Het lijkt mij dat de regenpijp de erfgrens is, maar zoals gezegd zou je het kadaster kunnen uitnodigen voor zekerheid. Maar ik denk niet dat het huidige muurtje/schutting de erfgrens is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:20
Bij rijtjeshuizen kun je als algemeen idee aanhouden dat je een lijn trekt door het midden van de gedeelde binnenmuur. Op die lijn staat die gedeelde muur en de schutting.

Drie meter uitbouw levert een flinke muur op naast jouw tuin. Ik verwacht dat ze de kamer rechtdoor verlengen en dus niet over de erfgrens gaan bouwen. In die zin is de vraag of je er misschien geen voordeel van hebt om gratis een drie meter lange (en hoge?) muur naast je tuin te hebben. Mijn buren hebben een stenen garage tegen mijn tuin, vind ik een hele handige en mooie toevoeging voor mijn tuin.
Ik ben hiermee op zoek naar een win-win situatie.

Hoe dan ook, zo maar een muur en klimop weghalen op een erfgrens is niet toegestaan. Daar kun je werk van maken. Zoals anderen al zeiden, kadaster laten meten zal wel nodig kunnen zijn hier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Logisch gedacht verwacht je dat de regenpijp op de grens staat.. maar zoals iedereen al roept weet je het pas zeker als je de juiste partij daarvoor raadpleegt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Ik denk niet dat de buren heel gevoelig zijn voor het klimop verhaal, die mensen zijn bezig met een project van tienduizenden euro's en de buren maken zich druk om 'een paar plantjes'.
Stel de klimop staat aan de kant van de TS en de buren bouwen netjes strak langs de grens, hoe groot is de kans dat die klimop het gegraaf gaat overleven?

Ik zou gewoon afspreken dat ze bij dooie klimop nieuwe regelen. Dat spul kost ca €100 per meter als het al tot schuttinghoogte opgekweekt is.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@_Christiaan_ Dit moet je even uitmeten. Meet binnen in je woning de afstand van kozijn tot muur. Doe dit bij de buren net zo. Daarna meet je de buitenmuur tussen de beide kozijnen. Vervolgens haal je de afmetingen die je binnen hebt gemeten af van de maat die je buiten meet Wat je overhoudt is de dikte van de tussenmuur. Op de helft daarvan is je erfgrens.

Dus stel je voor dat bij jou de afstand van kozijn tot binnenmuur 30cm is, bij de buren is het ook 30 cm. Samen dus 60cm. Stel je voor dat de muur buiten zo'n 75 breed is. Dan zou je er van uit kunnen gaan dat de tussenmuur 15cm dik is. Op de helft daarvan zit dan je erfscheiding.

In deze berekening houd ik er geen rekening mee dat jij misschien een dikke stuclaag op de muur hebt zitten en de buren een behangetje.

De buren hebben in ieder geval van jouw muurtje af te blijven. Staat op jouw grond en is van jou. Dat het handig is dat het muurtje weg gaat omdat zij dan netjes hun muur kunnen metselen is duidelijk. Dat zij bouwen op de plek van het muurtje en dan tegen het balkon aan is onaanvaardbaar. Dat is landjepik.

Het komt er op neer dat je moet opkomen voor je eigendommen. Het gevolg hiervan kan best eens zijn dat de relatie met de nieuwe buurman onherstelbaar beschadigt, maar ja "hij begon"... Dit betekent dus dat je morgen de bouw stil laat leggen totdat er duidelijkheid over de erfgrens is. Dit gaat geld kosten voor de aannemer en de buurman. De aannemer zou beter moeten weten. De buurman is een eikel wanneer hij dit doorzet.

Zorg er voor dat je zaken en afspraken zwart op wit zet, foto's maakt en een dossier aanlegt. Laat het kadaster komen op kosten (€485) van de buurman: https://www.kadaster.nl/s...enzen/conflict-over-grens

Tot die tijd de poot stijf houden en zorgen dat er op geen enkele manier wordt gebouwd zonder duidelijkheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
Beetje asociaal van de buren om dit zonder overleg te doen. Het lijkt erop dat de regenpijp de grens is en dan is het stukje schutting jou eigendom. Staat de schutting wel op de erfgrens dan zijn jullie samen eigenaar.

Aan de hand van de scheidingswand binnen kan je toch ook wel zien waar ongeveer de grens is ?

Mensen willen ook nog wel eens uitbouwen zonder verspringing in de binnenmuur en dan bouwen ze de buitenmuur en isolatie over de erfgrens. Zonder vooraf overleg gehad te hebben zou ik er niet aan mee werken.

Oja, maak nu vooral vast veel foto's hoe de situatie nu is. Voor evetueel het aantonen van schades door de bouw of erna.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Wanneer ik de muur tussen de 2 ramen bekijk dan staat regenpijp precies op de erfgrens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 13:31

cruncher

wanna crunch someone?

let op de regenafvoer, heb meegemaakt dat deze opeens weg was bij een aanbouw. en waar moet het water dan heen...

can you read my mind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:29

M2M

medicijnman

cruncher schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:42:
let op de regenafvoer, heb meegemaakt dat deze opeens weg was bij een aanbouw. en waar moet het water dan heen...
Als maar genoeg mensen hun regenpijp weghalen in een rijtjeshuis, kun je inderdaad net zo goed de dakgoot compleet verwijderen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:07
In theorie als alles letterlijk zwart/wit is dan is het midden van die muur de erfgrens.

Dit kun je heel makkelijk zien door de term meten is weten ;).

Maar nu de praktische kant. Stel het muurtje is idd van jullie. Dan zullen de buren die moeten laten staan.

Voor de fundering ga je minimaal 60cm + dikte fundering ~80cm de grond in. Ik denk dat je zelf wel kan bedenken wat er dan met het muurtje gaat gebeuren. Vooral omdat de fundering van dat muurtje 100% zeker over de erfgrens komt en wss een stuk hoger zal liggen.

Bouwen voorbij het midden is zoiezo niet mogelijk want je krijgt het bij het balkon nooit waterdicht dus de buitenmuur zal er iets naast moeten komen (net als bij ons waar we het zelfde hadden).

Enige fatsoenlijke oplossing is muurtje weg en buurman zorgt dat de huidige klimop bewaard blijft of dat er een nieuwe klimop komt.

Regenpijp is geen issue is een kwestie van over laten lopen naar de uitbouw en bij uitbouw nieuwe regenpijp naar de hwa.

De kans dat de regenpijp op de erfgrens staat is erg klein want ivm de fundering zal die naar rechts of links verschoven moeten zijn om onder het huis door te gaan (er vanuit gaande dat de hwa naar voren loopt). Of er moet onder de grond een knik zitten natuurlijk. Maar ook hier is het weer meten is weten.

Bij mijn huis loopt ook alles via mijn kruipruimte en de hwa staat dus in zijn geheel op mij terrein.

[ Voor 23% gewijzigd door Jan-man op 07-06-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat ik wel typisch vind is dat de buurman na jullie overleg en zonder uitsluitsel verder gaat met bouwen.

Wat is jouw belangrijkste zorg? Die klimop? Dan regelen dat de buurman iets nieuws regelt. Dat hij niet over de erfgrens gaat? Er van uitgaande dat het in het midden ligt van de kozijnen even meten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
Uiteraard is de oplossing om het in te laten meten de juiste.
Maar als leuk schot voor de boeg zou ik aannemen dat de regenpijp 50-50 is en dus op de erfgrens staat.

Als de buurman die aanhoudt zou het best kunnen dat hij daardoor binnen een versmalling krijgt ter hoogte van de uitbouw. Dat wil hij niet, maar dat wil jij als je later een uitbouw wil maken ook niet!

Let dus echt goed op dat je dit probleem niet gaat krijgen.
Werkzaamheden nu dus laten stoppen, als de uitbouw er eenmaal staat ga je die niet zo maar meer weg krijgen!

(Wat een aso move van de nieuwe buren trouwens, die willen geen vrienden maken. Misschien huis uitbouwen, opknappen en weer verkopen?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wanneer je even meld aan de buurman dat de regenpijp moet blijven en dat ie van je muurtje afblijft kan die niet veel anders dan aan zijn kant van de pijp te gaan aanbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Smobbo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:02:
Uiteraard is de oplossing om het in te laten meten de juiste.
Maar als leuk schot voor de boeg zou ik aannemen dat de regenpijp 50-50 is en dus op de erfgrens staat.
Normaal zegt het weinig waar de regenpijp zich bevindt, maar in dit geval lijkt het gegeven de afstanden wel heel waarschijnlijk. Methode om het midden van de woningscheidende muur te bepalen is hierboven door sypie al gegeven.

Overigens bepaalt de uitkomst alleen de plaats van de buitenmuur. Voor het bestaande muurtje en klimop is het een kwestie van herstel van de schade (vrij weinig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
Ik weet niet of die uitbouw vergunningsplichtig is en of je er ook tekeningen bij de gemeente over op kunt vragen. Als ze vergunningsplichtig zijn en of geen vergunning hebben, of het niet uitvoeren volgens vergunning dan kan een gemeente ook handhaven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Er zijn twee fatsoenlijke oplossingen. Hij kan op zijn perceel bouwen, precies tot aan de erfgrens. Dan is dat muurtje van jullie nutteloos, dus lijkt het me logisch dat jullie akkoord gaan met het verwijderen van het muurtje en als ik de buurman was zou ik jullie nieuwe beplanting aanbieden die je dan tegen zijn nieuwe muur kan laten groeien. Voor de regenpijp zijn wel wat oplossingen. Zorg er wel voor dat de buurman naar voren afwatert en niet richting gevel en dan naar jouw perceel zoals we in een topic een maandje terug hebben gezien.

De andere optie is afspreken om de spouwmuur zoals die in het huis zit door te trekken. Maar dan moet dat een muur zijn die jij ook als binnenmuur kan gebruiken als je wilt gaan uitbouwen. Dan kan je buurman bouwen zonder dat de muur naar binnen komt, en dat is wel zo fraai. Kost jou nu een beetje tuin. Op deze manier zit mijn uitbouw in elkaar. Buitenblad van mijn spouwmuren van de uitbouw staat op het perceel van de buren. Als zij willen uitbouwen hoeven ze dus een muur minder te bouwen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Xrypta schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:00:
Dit zijn bij uitstek de momenten om het Kadaster te laten komen en te bepalen waar de erfgrens ligt. Hiermee voorkom je een hoop ergernis en behoudt je een goede relatie met je buren.
Dat x1000, die lui komen langs met zo'n gps stok en dan weet je precies waar je aan toe bent.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Dit moet je via het Kadaster doen. Let wel, de originele PDF die je kan kopen is vectorbased, dus kan je meten. Ook is de dataset via PDOK te downloaden en via QGIS kan je dan exact de maten bepalen van de erfgrens. Om gezeik en gezeur te voorkomen, is het wellicht nog beter om het Kadaster te laten komen. De fundamenten moeten op eigen terrein gemaakt worden, dus de muur komt iets naar binnen voor hun om ruimte te laten voor boeiboord en dakrand. Die worden graag vergeten bij uitzetten van metselwerk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sypie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:32:
@_Christiaan_ Dit moet je even uitmeten. Meet binnen in je woning de afstand van kozijn tot muur. Doe dit bij de buren net zo. Daarna meet je de buitenmuur tussen de beide kozijnen. Vervolgens haal je de afmetingen die je binnen hebt gemeten af van de maat die je buiten meet Wat je overhoudt is de dikte van de tussenmuur. Op de helft daarvan is je erfgrens.

Dus stel je voor dat bij jou de afstand van kozijn tot binnenmuur 30cm is, bij de buren is het ook 30 cm. Samen dus 60cm. Stel je voor dat de muur buiten zo'n 75 breed is. Dan zou je er van uit kunnen gaan dat de tussenmuur 15cm dik is. Op de helft daarvan zit dan je erfscheiding.

In deze berekening houd ik er geen rekening mee dat jij misschien een dikke stuclaag op de muur hebt zitten en de buren een behangetje.
Dit is wel het geen je het beste zo snel mogelijk kunt doen, en dan ook met je digidi nloggen op: https://mijn.overheid.nl/wonen/kadaster/ , hier kun j een digitale kadastrale kaart downloaden.
Kun je in ieder geval of de grens dus inderdaad precies doorloopt als het midden van de binnenmuur, of er nog een verspringing inzit.
Mocht er daarna nog discussie zijn kun je altijd nog het kadaster laten komen (op kosten van de buren).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Als tussenweg, voor je het kadaster laat komen, kan je de oospronkelijke bouwtekeningen van het huis bij de gemeente opvragen. Dan kan je zien hoe de woningscheidende wand loopt tov de kozijnen. Hart van de woning scheidende wand of spouwmuur is in de regel erfgrens.

Als de buren op jouw grond willen bouwen, hoef je daar geen toestemming voor te geven. Dan krijgen zij een sprong in de woonkamer. Maar dan mogen ze ook niet voorbij het hart van de woning scheidende wand bouwen, wat dus nog een stukje terugligt tov het muurtje wat er staat.
Als er door het bouwen schade aan jouw kant ontstaat, kan je dat verhalen.

Je kan ook wél toestemming geven, maar zwart op wit zetten dat je in de toekomst als je ook wil uitbouwen hun buitenmuur en isolatie mag verwijderen, zodat jij ook een rechte binnenmuur kan maken, en dat die grond onder hun muur jouw eigendom blijft en niet hun eigendom wordt door horizontale natrekking.

Alleen kan het niet zo zijn dat deze zo ver op jouw erf komt dat het tegen je balkon aan komt.. Dan moeten ze maar dunnere isolatie nemen.

Maar je hoeft dus geen toestemming te geven. Als je het muurtje wil behouden is kans dan wel dat er overhands gemetseld wordt, waardoor jouw kant heel lelijk gaat worden.

Overigens eens met dat het van je buren niet de schoonheidsprijs verdient.. En dat is zacht uitgedrukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06
Señor Sjon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:14:
Dit moet je via het Kadaster doen. Let wel, de originele PDF die je kan kopen is vectorbased, dus kan je meten. Ook is de dataset via PDOK te downloaden en via QGIS kan je dan exact de maten bepalen van de erfgrens. Om gezeik en gezeur te voorkomen, is het wellicht nog beter om het Kadaster te laten komen. De fundamenten moeten op eigen terrein gemaakt worden, dus de muur komt iets naar binnen voor hun om ruimte te laten voor boeiboord en dakrand. Die worden graag vergeten bij uitzetten van metselwerk.
Als je je kadaster kaart plot op een satelliet kaart, dan kan dat door lensvertekening van die satelliet of hoek t.o.v. de aarde waarop de foto is gemaakt best een paar cm afwijking geven. Precies die paar cm waar dit soort 'conflicten' vaak over gaan. Ik zou dus netjes op de grond door het kadaster laten meten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is geen satellietkaart, maar de dataset van het kadaster. Het is open data tegenwoordig. Alleen je weet dan nog niet alles, want ramen en andere referentiepunten zie je niet zomaar op die lijntekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Señor Sjon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:48:
Dat is geen satellietkaart, maar de dataset van het kadaster. Het is open data tegenwoordig. Alleen je weet dan nog niet alles, want ramen en andere referentiepunten zie je niet zomaar op die lijntekeningen.
Precies, je zult toch je huis erop moeten zien te plotten. Daar heb je de luchtfoto's voor van PDOK, maar die zijn dan weer niet precies genoeg :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
Señor Sjon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:48:
Maar als de erfgrens als 1 lijn doorloopt tussen de tuin en het huis dan weet je genoeg..
Bij rijtjeshuizen is het midden van de scheidende muur de erfgrens.

Nou kan het zijn dat er een muur op de erfgrens staan die niet 90 graden op de gevel staat maar 89 of 88. Dat maakt veel uit voor de erfgrens achter in de tuin. Maar voor een uitbouw van 3 meter is het te verwaarlozen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je moet nog steeds van binnen naar buiten meten, het is niet zonder meer het midden van een metselwerk penant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Señor Sjon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:00:
Je moet nog steeds van binnen naar buiten meten, het is niet zonder meer het midden van een metselwerk penant.
Als het een rijtjeshuis is, dat in 1 project is gebouwd, wel. Als 1 huis er al (veel) eerder stond en er is daarna iets tegenaan gebouwd dan kan de erfgrens helemaal aan 1 kant van de scheidende muur zitten. Maar aan het verband van de stenen in de gevel kun je zien dat deze 2 huizen tegelijk zijn gebouwd. De erfgrens ligt dus midden in de muur.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
RocketKoen schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:03:
[...]

Als het een rijtjeshuis is, dat in 1 project is gebouwd, wel. Als 1 huis er al (veel) eerder stond en er is daarna iets tegenaan gebouwd dan kan de erfgrens helemaal aan 1 kant van de scheidende muur zitten. Maar aan het verband van de stenen in de gevel kun je zien dat deze 2 huizen tegelijk zijn gebouwd. De erfgrens ligt dus midden in de muur.
Erm, wie zegt dat het ene kozijn niet dichter op de woningscheidende wand zit dan de andere? Dat kan je aan het metselverband buiten niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:19
Op perceelloep.nl kun je misschien ook wat duidelijker zien waar de grens ongeveer ligt. Kadaster is uiteraard de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheva
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:19
Als je een eigen tekening van je huis hebt en het huis van de buren is identiek, dan kun jij zodra de gevel open ligt redelijk makkelijk zien waar de erfgrens ligt. Vaak een x-aantal tegels van de spouw af, maar exacte afstand zou je dan van je eigen tekening kunnen aflezen. Kan alleen moeilijk inschatten dat wanneer ze de gevel slopen of jouw muurtje dat overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Had niet verwacht dat er zoveel respons zou komen.

Naar nu blijkt is dat het muurtje bij ieder huis in de straat op deze asymmetrische manier is gebouwd. (dus lijkt iets teveel naar links op de foto). Alleen ons balkon is net iets meer naar rechts, zoals is te zien op de foto. Dit kan te maken hebben met het feit dat elk huis een soort loze ruimte in de tussenmuur heeft waardoor rookgaskanalen etc. gaan. Als je op de foto kijkt, dan loopt deze 'rookgaskanalen-ruimte' van de buren ongeveer achter de regenpijp.

Feit is dat het mij niet boeit dat de muur van hun uitbouw komt op de plek waar nu het muurtje staat. Alleen:
1) Ons balkon zit op die plek, dus hun uitbouw moet anyhow een stukje naar rechts op de foto t.o.v. het bestaande muurtje
2) We willen de klimop houden. We vinden het nogal zuur dat ze die met ingang van het zomerseizoen gaan slopen. Is ook zonder inspraak van ons al 'besloten'
3) Gezien de gang van zaken tot nu toe moeten we continu gaan monitoren of ze niet zonder overleg al beginnen met slopen.

Ik twijfel sterk om het kadaster te laten komen, die kan namelijk ook in ons nadeel gaan werken. Stel dat ons balkon teveel aan hun kant blijkt te zitten. Ik vind de huidige grens (muurtje en de schutting met de klimop) namelijk wel prima zo.

Verder lijkt ons balkon, in vergelijking met andere huizen in het rijtje, net een paar cm teveel naar de buren te zitten (dus ons balkon teveel naar rechts op de foto).

@eamelink ik begrijp niet precies wat je bedoelt met "de andere optie". Ik vind het verder wel een valide punt om een eventuele eigen toekomstige uitbouw mee te wegen.

NOSIG

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_Christiaan_ schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:28:

Ik twijfel sterk om het kadaster te laten komen, die kan namelijk ook in ons nadeel gaan werken. Stel dat ons balkon teveel aan hun kant blijkt te zitten. Ik vind de huidige grens (muurtje en de schutting met de klimop) namelijk wel prima zo.
Dat balkon is allang verjaart. Dat gaat echt niet meer verplaatst moeten worden.

Maar die klimop is wel een vrij matig argument om een uitbouw tegen te houden, ze kunnen toch gewoon wat nieuwe planten neerzetten? Dat zijn de kosten niet en dat onkruid groeit toch snel genoeg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Of je doet het goed of je doet het niet. Maar dan kan je natuurlijk niet achteraf gaan klagen ;)
Meten is weten, gissen is missen

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 07-06-2020 23:48 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-05 16:57
In mijn beleving groeit klimop als kool, en zou je dan maar een beperkte tijd zonder hoeven zitten als ze 't weg zouden halen. Mijn suggestie zou - ook om de relatie met je nieuwe buren goed te houden - dat je akkoord geeft op sloop van het huidige muurtje+klimop, maar dat jij dan wel de kleur steen mag kiezen van hun buitenmuur.

Zodra zij klaar zijn met bouwen zet je er nieuwe klimop tegenaan, en volgend jaar is die muur weer vol begroeid. In de tussentijd heb je dan in ieder geval een stenen muur die niet lelijk is (die heb je immers zelf uitgezocht).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Buurman wil aanbouw plaatsen dus logischerwijze moet die eerst uitzoeken waar de erfgrens precies loopt.
Zelf zou ik zonder meting gewoon uitgaan van de regenpijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Ik kan mij voorstellen dat de buren liever geen klimop tegen hun nieuwe muur willen laten groeien. Zeker als ze van plan zijn daar lang te wonen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een woekerende klimop voor problemen zorgt. Tegenwoordig mestel en voegwerk heeft er gelukkig niet echt last van. Wel is het altijd nog goed uitkijken hoe een klimop groeit op het dak.

https://appeltern.nl/nl/t...elix_slecht_voor_je_muur/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Señor Sjon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:06:
[...]

Erm, wie zegt dat het ene kozijn niet dichter op de woningscheidende wand zit dan de andere? Dat kan je aan het metselverband buiten niet zien.
Zoals eerder al is uitgelegd. Je meet binnen de afstand van kozijn tot muur. Bij jezelf en bij de buren.
En dan buiten de afstand tussen de kozijnen.
De erfgrens ligt, vanaf jouw kozijn gezien, op ((afstand buiten)-(afstand binnen bij jezelf)-(afstand binnen bij buren))/2 + (afstand binnen bij jezelf).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:54
Wat is de buurman van plan met zijn buren aan zijn andere kant? Soortgelijk? Kan het Kadaster daar ook gelijk even inmeten.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Qwerty-273 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:01:
Ik kan mij voorstellen dat de buren liever geen klimop tegen hun nieuwe muur willen laten groeien. Zeker als ze van plan zijn daar lang te wonen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een woekerende klimop voor problemen zorgt. Tegenwoordig mestel en voegwerk heeft er gelukkig niet echt last van. Wel is het altijd nog goed uitkijken hoe een klimop groeit op het dak.

https://appeltern.nl/nl/t...elix_slecht_voor_je_muur/
Interresant punt. Ik dacht eigenlijk dat ze daar niks over te zeggen hebben. Maar:
Bij een muur op de erfgrens als scheiding tussen 2 erven is het eigendom gedeeld. Maar als de muur onderdeel is van de woning (bij bijvoorbeeld een uitbouw) dan is de muur volledig eigendom van de eigenaar van de woning.
https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Napsju schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:03:
Wat is de buurman van plan met zijn buren aan zijn andere kant? Soortgelijk? Kan het Kadaster daar ook gelijk even inmeten.
Meestal zijn dit soort huizen steeds met woonkamers tegen elkaar gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:54
@Anoniem: 197141 Dat klopt en hier hebben wij (rijtjeshuis) de zelfde situatie met die regenpijp precies in het midden. Die regenpijp is hier wel de erfgrens.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Totdat tegendeel bewezen is zou ik daar als TS ook gewoon van uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Napsju schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:03:
Buurman kan ook op de hoek zitten natuurlijk. Maar inderdaad; indien niet; die buren ook vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

RocketKoen schreef op maandag 8 juni 2020 @ 00:07:
[...]

Interresant punt. Ik dacht eigenlijk dat ze daar niks over te zeggen hebben. Maar:
Bij een muur op de erfgrens als scheiding tussen 2 erven is het eigendom gedeeld. Maar als de muur onderdeel is van de woning (bij bijvoorbeeld een uitbouw) dan is de muur volledig eigendom van de eigenaar van de woning.
https://www.das.nl/wonen/regels-bouwen-erfgrens
Dat maakt niet echt uit. Je mag daar gewoon klimop planten. Zolang het maar niet onder de dakrand groeit kan die muur daar prima tegen. Ik zou er ook klimop tegenaan laten groeien, als de muur me zou storen. De snelste manier om het dicht te laten groeien en heel veel ruimte neemt het niet in.
Freeaqingme schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:52:
In mijn beleving groeit klimop als kool, en zou je dan maar een beperkte tijd zonder hoeven zitten als ze 't weg zouden halen. Mijn suggestie zou - ook om de relatie met je nieuwe buren goed te houden - dat je akkoord geeft op sloop van het huidige muurtje+klimop, maar dat jij dan wel de kleur steen mag kiezen van hun buitenmuur.

Zodra zij klaar zijn met bouwen zet je er nieuwe klimop tegenaan, en volgend jaar is die muur weer vol begroeid. In de tussentijd heb je dan in ieder geval een stenen muur die niet lelijk is (die heb je immers zelf uitgezocht).
Dat eerste zou ik dus zeker niet doen. Zoiets moet van 2 kanten komen om te werken. De buren hebben inmiddels vrij duidelijk gemaakt geen behoefte te hebben aan een goede relatie. Sterker nog, die hebben al netjes duidelijk gemaakt schijt aan iedereen te hebben. :)

Ik zou verdere acties vooral af laten hangen van wat de buren nu gaan doen. Ze zijn een paar stappen vergeten in het hele proces, dus die moeten nu nog gezet worden. Als ze van plan zijn om gewoon stoicijns door te gaan met bouwen, dan zou ik er dus nu met gestrekt been in gaan: schriftelijk sommeren te stoppen met bouwen op jouw grond en zoniet dan advocaat erop en in kort geding sloop van het gebouwde te eisen en herstel van je tuin. Maar.... dan moet je dus wel weten waar die grens precies loopt en dat kan dus betekenen dat je het kadaster zult moeten laten komen om de erfgrens te laten reconstrueren. Kost een paar honderd euro, maar dan heb je wel zekerheid. Aangezien jij in deze de eisende partij bent, zijn die kosten voor jou. Met het oog op de eventuele verkoop van je huis in de toekomst, zou ik dit zeker doen. Niet laten zitten, want dat gaat je op lange termijn gewoon geld kosten.

Mooiste zou zijn als je zelf uitbouwplannen hebt en alsnog met de buren overeen kunt komen dat je op dat moment hun zijmuur kunt verwijderen en jouw uitbouw tegen die van hun aan kunt bouwen. Gaan ze daar niet in mee, dan gaat de uitbouw over de erfgrens niet door. Dan zullen ze op hun eigen grond moeten bouwen. Dan is het niet anders.
Tsurany schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:41:
[...]

Dat balkon is allang verjaart. Dat gaat echt niet meer verplaatst moeten worden.

Maar die klimop is wel een vrij matig argument om een uitbouw tegen te houden, ze kunnen toch gewoon wat nieuwe planten neerzetten? Dat zijn de kosten niet en dat onkruid groeit toch snel genoeg.
Zo op het eerste oog is dat balkon helemaal geen probleem. Het steekt nog geen baksteen uit ten opzichte van het kozijn van de TS. Volgens mij valt dat netjes binnen de lijntjes. Het lijkt erop, dat de hwa hier inderdaad op de erfgrens staat (is bij ons ook het geval, precies in het midden). Dat verklaart ook waarom dat muurtje volledig op de grond van de TS staat: in de wederopbouw periode moest alles vooral zo snel mogelijk, want we hadden massa's huizen nodig. Ze keken dus niet zo nauw en dit was gewoon de makkelijkste oplossing: overal aan dezelde kant naast de hwa. Zou zomaar kunnen dat deze woningen destijds door een (al dan niet sociale) verhuurder gebouwd zijn en dat er zich toen niemand druk maakte over het verlies van waarde door een eventuele uitbouw van de buren. Een huurhuis bouw je immers toch niet uit en als je het bij ieder huis op dezelfde manier doet, loopt er niemand grond mis.

Dat het balkon de buurman mogelijk verhindert om over de grens te bouwen, dat zou wel kunnen. Maarja, dat wist hij vooraf. Blijkbaar denkt hij van niet, want het eerste contact over de verbouwing was op initiatief van de TS.

Ben wel benieuwd wat hij van plan is met de hwa, want die is gedeeld en die mag hij dus niet zomaar weghalen. Dient beide percelen. Meestal verander je zoiets dan ook in overleg (maar ik begrijp dat de buren van de TS niet zo van het overleggen zijn). :)

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-06-2020 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 23:34

RayNbow

Kirika <3

Señor Sjon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:14:
Ook is de dataset via PDOK te downloaden en via QGIS kan je dan exact de maten bepalen van de erfgrens.
Je doelt hier hopelijk toch niet op de Kadastrale Kaart? De Kadastrale Kaart is niets meer dan een plaatje, weliswaar gebaseerd op veldwerken, waaraan je geen enkele rechten kunt ontlenen.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

CurlyMo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:51:
[...]

Precies, je zult toch je huis erop moeten zien te plotten. Daar heb je de luchtfoto's voor van PDOK, maar die zijn dan weer niet precies genoeg :)
De oorspronkelijke luchtfoto's zouden dacht ik met een nauwkeurigheid van 20cm gepositioneerd moeten zijn. De foto's die publiekelijk beschikbaar zijn echter gedownsampled naar 25cm grondresolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RayNbow schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:10:
[...]

Je doelt hier hopelijk toch niet op de Kadastrale Kaart? De Kadastrale Kaart is niets meer dan een plaatje, weliswaar gebaseerd op veldwerken, waaraan je geen enkele rechten kunt ontlenen.
Die kadastrale kaarten zijn inderdaad niet altijd super nauwkeurig. Ik ben toevallig aan het kijken naar een ander huis en nou kwam ik iets interessants tegen. Het zal een ver- en uitbouwproject worden mochten we hier voor gaan. Ik heb dus wat data:
- breedte perceel 14,5 meter
- breedte woning "in huidige vorm": 6,1 meter

Dat leert mij dat ik in totaal (beide kanten) naast de woning ongeveer 8,4 meter vrije ruimte zou moeten hebben (garage staat helemaal achter op het erf). Maar als je dan de kadastrale kaart erbij pakt en de liniaal er tegenaan legt, dan kloppen de verhoudingen toch merkbaar niet helemaal. Ik moet dus toch echt ter plekke gaan meten om dat te controleren. (Is voor mij van belang omdat er geen ramen met zicht op het erf van de buren op minder dan 2 meter afstand van de grens mogen zitten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
@_Christiaan_ Ik zou het als volgt spelen:
Precies tussen jullie kozijn is de erfgrens (waar nu de regenpijp zit). Stel voor dat hij tot de erfgrens mag bouwen. Dus zijn complete muur staat op zijn grond.
In ruil daarvoor wil jij wel je muurtje en klimop weghalen zodat hij er goed bij kan en als hij na oplevering je een nieuwe klimop geeft.
Hiermee wordt effectief jou tuin groter. En mocht jij in de toekomst ook een uitbouw willen kan die van jou wel gewoon rechtdoor lopen!
Die uitbouw ga je niet meer tegenhouden, enkel de plek waarop hij exact komt. Hoe meer die op het perceel van de buren is, hoe voordeliger voor jou. En daar zou ik wel een klimop voor willen opofferen. Die krengen groeien zo snel, dat je na 1 jaar weer een groene muur heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Anoniem: 39993 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:58:
[...]

Die kadastrale kaarten zijn inderdaad niet altijd super nauwkeurig.
Dat komt omdat gemeten grenzen worden ingepast in de bestaande kaart. Als er eerder geschoven is met lijnen in de kaart, dan heeft dat effect op alle toekomstige grenzen. De Kadastrale Kaart dient echt alleen maar om te zoeken waar een bepaald perceel ongeveer ligt.

Als je wilt weten waar een grens ligt, dan moet je die opnieuw reconstrueren met een of meerdere veldwerken.
(En het lezen van die dingen is een vak apart.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RayNbow schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:14:
[...]

Dat komt omdat gemeten grenzen worden ingepast in de bestaande kaart. Als er eerder geschoven is met lijnen in de kaart, dan heeft dat effect op alle toekomstige grenzen. De Kadastrale Kaart dient echt alleen maar om te zoeken waar een bepaald perceel ongeveer ligt.

Als je wilt weten waar een grens ligt, dan moet je die opnieuw reconstrueren met een of meerdere veldwerken.
(En het lezen van die dingen is een vak apart.)
Precies. Je weet ongeveer waar het perceel is, wat de indeling van het perceel ongeveer is... maar daar houdt het wel mee op. Op basis van die kaart durf ik dus ook niet eens uitspraken te doen over wat "ongeveer" de afstand tot de erfgrens vanaf onze beoogde uitbouw aan de achter- en (klein stukje) zijkant van het huis zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb je enig idee hoe diep de uitbouw word? Ik lees overal dat zolang het onder de 4 meter is, je blijkbaar zonder vergunning mag uitbouwen.

Los van een mogelijk verjaring van dat balkon, de nieuwe buurman heeft zijn huis zo gekocht en daarmee dat evt. verkeer geplaatste balkon as is for granted aangenomen. Althans dergelijke dingen roept Mr. Visser altijd op de TV :P

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31
Over het algemeen loopt de HWA op de erfgrens. In jou foto kan je ook zien dat achter de HWA het metselwerk anders is, (je ziet een kopse steen ipv een liggende steen). Dit is ook een indicatie van de grens.

Ik zou beginnen met beiden op te meten wat aan de binnenmuur de afstand tussen het kozijn en de woningscheidende muur is. Dit kan je dan op de buitenmuur met stoepkrijt oid even aftekenen. Dan blijft er op de buitenmuur zichtbaar hoe dik de woningscheidende wand is. Hier het midden van is logischerwijs de erfgrens.

Als er dan een conflict ontstaat: kadaster erbij halen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het muurtje+schutting volledig op jou erf staat (op basis van de foto)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Koffie schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:40:
Heb je enig idee hoe diep de uitbouw word? Ik lees overal dat zolang het onder de 4 meter is, je blijkbaar zonder vergunning mag uitbouwen.

Los van een mogelijk verjaring van dat balkon, de nieuwe buurman heeft zijn huis zo gekocht en daarmee dat evt. verkeer geplaatste balkon as is for granted aangenomen. Althans dergelijke dingen roept Mr. Visser altijd op de TV :P
Met de nieuwe regels mag je inderdaad vergunningsvrij tot 4 meter diep uitbouwen (achtererf), zolang je maar niet in de knel komt met het maximaal te bebouwen percentage van je bebouwingsgebied of te maken krijgt met extra regels vanwege een monument status of beschermd stads- / dorpsgezicht ofzo. Heel ingewikkeld, maar zolang je geen heel klein perceel hebt kun je uitgaan van max. 4 meter.

Dat soort tussenwoningen (maximaal uitgebouwd op de begane grond) vind ik vaak enorm in onbalans. Die mensen lijken vaak eigenlijk maar oog voor 1 ding gehad te hebben: grote echoput. En dn ben je bij het bezichtigen van zo'n huis net bijgekomen van die gigantische over-the-top balzaal beneden.... en dan kom je op een bovenverdieping waar je je kont nauwelijks kunt keren... om te eindigen in een niet-meer-zo-groot achtertuintje.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

caspervc schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:11:
Over het algemeen loopt de HWA op de erfgrens. In jou foto kan je ook zien dat achter de HWA het metselwerk anders is, (je ziet een kopse steen ipv een liggende steen). Dit is ook een indicatie van de grens.

Ik zou beginnen met beiden op te meten wat aan de binnenmuur de afstand tussen het kozijn en de woningscheidende muur is. Dit kan je dan op de buitenmuur met stoepkrijt oid even aftekenen. Dan blijft er op de buitenmuur zichtbaar hoe dik de woningscheidende wand is. Hier het midden van is logischerwijs de erfgrens.

Als er dan een conflict ontstaat: kadaster erbij halen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het muurtje+schutting volledig op jou erf staat (op basis van de foto)
Alles wat je zegt klopt behalve dat we achter de regenpijp een kopse steen zien. Dat is niet de kopse kant van een baksteen, maar een klezoor of een kop. Als je naar de rest van het verband kijkt zie je dat er strekken, koppen, klezoren en drieklezoren allemaal zijn gebruikt. Ik ben verder geen metselaar dus ik weet niet hoe dit verband heet O-)

Verder lijkt het mij ook wel aannemelijk dat in het midden achter die regenpijp de erfgrens ligt, maar goed het is al vaker geroepen in dit topic: meten is weten. :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie_ op 08-06-2020 09:25 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04

timovd

Voorsprong door techniek

Aanname: de buren willen de binnenmuur recht doorgetrokken hebben en niet een muur die wat verder naar binnen komt. Dat zou je zelf ook willen als je een uitbouw gaat nemen. Ik zou kijken of je daar een oplossing in kunt vinden. Bijvoorbeeld door af te spreken dat als jij gaat verbouwen, je dit gemakkelijk kunt doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
caspervc schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:11:
Over het algemeen loopt de HWA op de erfgrens.
Dat zou ik niet zo algemeen durven stellen. Ik heb 4 regenpijpen: 2 op de erfgrens (met de ene buren voor, met de andere buren achter), nr3 zit bij mij, nr4 zit bij de buren.

Bij veel huizen zit er juist ook een muurtje exact op de erfgrens, en de regenpijp aan een van beide kanten van dat muurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RayNbow schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:10:
[...]

https://downloads.pdok.nl/kadastralekaart/viewer/

Die gebruik ik om te downloaden en te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Laatst online: 04-05 22:04
De buren hebben hier ook nog best wat rechten, zij mogen jouw grond gebruiken als het niet anders kan (met de nodige echt Nederlandse mitsen en maren). Uiteindelijk hebben zij ook ruimte nodig om te metselen en fundering graven, maar als ze schade aanrichten moeten ze dit herstellen. Schutting herstellen en (nieuwe)plant plaatsen lijkt mij normaal.

https://www.das.nl/wonen/gebruik-maken-grond-buren
https://www.unive.nl/blog/uitbouw-buren

Ik heb zelf een gedeelde schutting moeten herstellen en straatwerk recht moeten leggen bij onze verbouwing, hier ging alles goed in overleg met de buren. Zolang de muur 100% op hun eigen perceel staat mogen zij bepalen wat er mee gedaan wordt tot op zekere hoogte (je mag geen schade veroorzaken, een klimplant lijkt mij hier al "gevaarlijk".

https://www.rechtenvastgo...bruik-van-andermans-muur/

En pro-tip: Wat ik zo zie op je foto gaat het om een hedra; deze groeit in korte tijd weer terug, die is zo weer de oude (source: ik ben nog in gevecht met die stomme plant om hem weg te krijgen uit de tuin...)

[ Voor 4% gewijzigd door N3oC op 08-06-2020 10:18 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Al dat geleuter over de klimop die snel weer op zijn oude niveau is : prima, laat die buurman dan lekker die klimop kweken.
Wat nou als de buurman zegt 'hier heb een paar dozen kleine klimop plantjes, groeien weer aan' en vervolgens overleven ze de winter niet?

Zou wat zijn als in een zelfde situatie gezegd word 'alsjeblieft hier heb je spijkers, schroeven, balken en palen. Je kunt je schutting weer terugzetten'.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
N3oC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:16:
De buren hebben hier ook nog best wat rechten, zij mogen jouw grond gebruiken als het niet anders kan (met de nodige echt Nederlandse mitsen en maren). Uiteindelijk hebben zij ook ruimte nodig om te metselen en fundering graven, maar als ze schade aanrichten moeten ze dit herstellen. Schutting herstellen en (nieuwe)plant plaatsen lijkt mij normaal.
Juist het lastige en complicerende in dit verhaal is het compleet missen van het tijdig op de hoogte stellen van de buren en het blijven informeren van de buren. Het bewust doorgaan met het bouwen terwijl er nog zaken onduidelijk zijn en het al verwijderen van groen.

Bij de rechten horen plichten en daar zijn ze zwaar in tekort geschoten. Je kan niet zomaar een muur op de erfgrens willen weghalen zonder communicatie, het is gedeeld bezit. De enige optie is communiceren en afstemmen.

Over welk groen het gaat is niet heel relevant, de bewoner wil het behouden en dat is natuurlijk ook zijn recht. Of de buren, wij of wie dan ook het niets vindt is irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

De onderliggende bron is daar ook de Kadastrale Kaart; die heeft dus geen enkele waarde als het gaat om meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
Bedankt voor de reacties. Had niet verwacht dat er zoveel respons zou komen.

Naar nu blijkt is dat het muurtje bij ieder huis in de straat op deze asymmetrische manier is gebouwd. (dus lijkt iets teveel naar links op de foto). Alleen ons balkon is net iets meer naar rechts, zoals is te zien op de foto. Dit kan te maken hebben met het feit dat elk huis een soort loze ruimte in de tussenmuur heeft waardoor rookgaskanalen etc. gaan. Als je op de foto kijkt, dan loopt deze 'rookgaskanalen-ruimte' van de buren ongeveer achter de regenpijp.

Feit is dat het mij niet boeit dat de muur van hun uitbouw komt op de plek waar nu het muurtje staat. Alleen:
1) Ons balkon zit op die plek, dus hun uitbouw moet anyhow een stukje naar rechts op de foto t.o.v. het bestaande muurtje
2) We willen de klimop houden. We vinden het nogal zuur dat ze die met ingang van het zomerseizoen gaan slopen. Is ook zonder inspraak van ons al 'besloten'
3) Gezien de gang van zaken tot nu toe moeten we continu gaan monitoren of ze niet zonder overleg al beginnen met slopen.

Verder lijkt ons balkon, in vergelijking met andere huizen in het rijtje, net een paar cm teveel naar de buren te zitten (dus ons balkon teveel naar rechts op de foto).

@eamelink ik begrijp niet precies wat je bedoelt met "de andere optie". Ik vind het verder wel een valide punt om een eventuele eigen toekomstige uitbouw mee te wegen.
toon volledige bericht
Misschien is het al genoemd hoor, maar hou ook rekening met het volgende:
Wanneer de buitenmuur van de aanbouw op of zelfs over de erfgrans komt, betekent dit dat wanneer jullie ooit een aanbouw zouden willen plaatsen je een probleem kunt hebben.
Wanneer ze namelijk weigeren om hun buitenmuur te laten gebruiken als buitenmuur voor jouw aanbouw, dan ga je dus een heel stuk naar binnen komen in je woonkamer.
Ik zou dus zeker vragen waar de muur precies gaat komen!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3oC
Napo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Juist het lastige en complicerende in dit verhaal is het compleet missen van het tijdig op de hoogte stellen van de buren en het blijven informeren van de buren. Het bewust doorgaan met het bouwen terwijl er nog zaken onduidelijk zijn en het al verwijderen van groen.

Bij de rechten horen plichten en daar zijn ze zwaar in tekort geschoten. Je kan niet zomaar een muur op de erfgrens willen weghalen zonder communicatie, het is gedeeld bezit. De enige optie is communiceren en afstemmen.

Over welk groen het gaat is niet heel relevant, de bewoner wil het behouden en dat is natuurlijk ook zijn recht. Of de buren, wij of wie dan ook het niets vindt is irrelevant.
Eens, communiceren is een kunst en had het voor iedereen makkelijker gemaakt!

Ik krijg het gevoel dat TS de huidige schutting wil houden as-is, en ongeacht de bedoeling denk ik dat dat niet realistisch is. Je weet niet waarom buren niets gezegd hebben (onwetendheid over wat de aannemer gaat uitspoken en nodig heeft?), maar ook dan is de kans groot dat ze dit technisch gezien mogen doen alleen beter hadden kunnen aanpakken.

En over het groen; De buren moeten het netjes oplossen wat inderdaad kan betekenen dat je een jonge plant krijgt, dat is in mijn ogen realistisch en prima (het is geen 100jaar oude eik die terug geplaatst moet worden) Misschien valt de schutting uit elkaar als ze aan de slag gaan, dan moet dit ook "vernieuwd" worden. Ga het gesprek aan, maar verwacht niet dat je alles zomaar kan laten voor wat het is :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
Drardollan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:15:
Het lijkt mij dat de regenpijp de erfgrens is, maar zoals gezegd zou je het kadaster kunnen uitnodigen voor zekerheid. Maar ik denk niet dat het huidige muurtje/schutting de erfgrens is.
Hoezo is de regenpijp de erfgrens? Bij onze 2-onder-1-kapper uit 2016/17 staat de regenpijp 20cm binnen onze erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
timovd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:27:
Aanname: de buren willen de binnenmuur recht doorgetrokken hebben en niet een muur die wat verder naar binnen komt. Dat zou je zelf ook willen als je een uitbouw gaat nemen.
Wel het mooiste, maar daar heeft hij geen recht op. Bij nieuwbouw ligt dat anders, daar komt de buitenmuur op de grond van de buren te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36

Punkrocker

Mostly harmless

N3oC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:16:

https://www.das.nl/wonen/gebruik-maken-grond-buren
https://www.unive.nl/blog/uitbouw-buren

Ik heb zelf een gedeelde schutting moeten herstellen en straatwerk recht moeten leggen bij onze verbouwing, hier ging alles goed in overleg met de buren. Zolang de muur 100% op hun eigen perceel staat mogen zij bepalen wat er mee gedaan wordt tot op zekere hoogte (je mag geen schade veroorzaken, een klimplant lijkt mij hier al "gevaarlijk".

https://www.rechtenvastgo...bruik-van-andermans-muur/

En pro-tip: Wat ik zo zie op je foto gaat het om een hedra; deze groeit in korte tijd weer terug, die is zo weer de oude (source: ik ben nog in gevecht met die stomme plant om hem weg te krijgen uit de tuin...)
toon volledige bericht
Alleen als het echt niet anders kan mogen ze op jouw grond komen!

Maar dat is dus niet nodig. Ze kunnen ook vanaf je buurman de muur metselen zonder bij jou te moeten komen. Je krijgt dan alleen geen mooi gevoegde muur om tegenaan te kijken. Maar aangezien je er toch klimop wilt planten is dat geen probleem 8)

En inderdaad. De goedkoopste (giftige) Hedera groeit razendsnel.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik mis in het hele verhaal nog steeds een belangrijk punt, is de hele verbouwing vergunningsplichtig (waarschijnlijk wel) en is deze vergunning aangevraagd, toegekend en inmiddels onherroepelijk?Zo ja, dan wordt het namelijk een lastig verhaal want de bouwtekeningen en alles zijn goedgekeurd.

Is het vergunningsplichtig, maar niet aangevraagd, dan heeft je buurman een probleem, want hij is illegaal aan het bouwen (zou ook echt niet de eerste keer zijn), is het niet vergunningsplichtig, dan zullen jullie er samen uit moeten komen. Kadaster erbij halen kan, maar waarschijnlijk zal de conclusie zijn dat het muurtje ooit verkeerd geplaatst is (in de jaren 60 hadden ze nog geen GPS, dus 20cm verkeerd is zo gebeurd) en inmiddels door verjaring het het recht verlopen is en de muur nu als erfgrens geldt.

Over die klimop zou ik me echt geen zorgen maken. Hedra is extreem makkelijk te stekken (een vers blad in de grond steken is al haast genoeg) en met een jaar is de plant waarschijnlijk weer net zo groot als hij was.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
Punkrocker schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Alleen als het echt niet anders kan mogen ze op jouw grond komen!

Maar dat is dus niet nodig. Ze kunnen ook vanaf je buurman de muur metselen zonder bij jou te moeten komen. Je krijgt dan alleen geen mooi gevoegde muur om tegenaan te kijken. Maar aangezien je er toch klimop wilt planten is dat geen probleem 8)

En inderdaad. De goedkoopste (giftige) Hedera groeit razendsnel.
Please do explain!? :P Hoe ga je een muur metselen zonder de binnenmuur waar die voor komt te staan? Gewoon stapelen en hopen dat het werkt? Lijkt mij niet echt een oplossing (IANAAannemer). Ik denk dat het niet als goed alternatief wordt gezien (huidige buitengevel moet ook weggezaagd worden, het al niet alleen metselen zijn gok ik zo)

Ik vermoed dat TS geen keuze heeft dan accepteren en voorstellen om eens een bak koffie te pakken om te bespreken wat er nu is gebeurd! Stel ook voor dat hij de schutting herplaatst met nieuwe planten (zijn de kosten ook niet) Een aannemer zegt vrij makkelijk: ja joh is geen probleem en mag gewoon, we staan maandag bij u op de stoep |:( (zij wonen er toch niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
N3oC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:39:
En over het groen; De buren moeten het netjes oplossen wat inderdaad kan betekenen dat je een jonge plant krijgt, dat is in mijn ogen realistisch en prima (het is geen 100jaar oude eik die terug geplaatst moet worden)
De vraag is natuurlijk wat realistisch is of niet. Je kan inderdaad een volgroeide schutting vervangen door:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ia6zk1j.png
of
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LSFmJAh.png
of
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yli9U4P.png
of
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gMMiIil.png

De kosten van het groen zullen in het niet vallen van de gehele verbouwing, de buren geven tot nu toe weinig om @_Christiaan_. Wat is acceptabel is dan natuurlijk de vraag. Het gaat natuurlijk nooit direct dekkend zijn maar er zit nogal een verschil tussen de opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
@deepbass909 Nee, de aanbouw is niet vergunningsplichtig. Het is namelijk minder dan 4 meter diep.

Vanmorgen om 7 uur waren ze ineens beton aan het gieten, dus ben snel naar beneden gelopen om te vragen hoe en tot waar dat doorging. Volgens hun zou het oude muurtje blijven staan.

Daarna de buurman opgebeld, die is even langsgeweest. Hij wist het ook niet precies, maar hij komt als het goed is straks weer even langs met de aannemer. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik bang ben dat de heg ineens wordt gesloopt.

Kortom, de status is nu dat we met hem en zijn aannemer naar de situatie gaan kijken en dat ze gaan uitleggen wat de plannen zijn. (dit terwijl het beton er nu inmiddels al ligt)

NOSIG

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:02:
@deepbass909 Nee, de aanbouw is niet vergunningsplichtig. Het is namelijk minder dan 4 meter diep.

Vanmorgen om 7 uur waren ze ineens beton aan het gieten, dus ben snel naar beneden gelopen om te vragen hoe en tot waar dat doorging. Volgens hun zou het oude muurtje blijven staan.

Daarna de buurman opgebeld, die is even langsgeweest. Hij wist het ook niet precies, maar hij komt als het goed is straks weer even langs met de aannemer. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik bang ben dat de heg ineens wordt gesloopt.

Kortom, de status is nu dat we met hem en zijn aannemer naar de situatie gaan kijken en dat ze gaan uitleggen wat de plannen zijn. (dit terwijl het beton er nu inmiddels al ligt)
Gemeente bellen en een bouwstop aanvragen, de buurman gaat gewoon stug door ondanks jouw vragen en dan moet je er asap een stokje voor steken.
Grote kans dat je het vandaag allemaal nog uitgelegd gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

sypie schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:32:

De buren hebben in ieder geval van jouw muurtje af te blijven. Staat op jouw grond en is van jou. Dat het handig is dat het muurtje weg gaat omdat zij dan netjes hun muur kunnen metselen is duidelijk. Dat zij bouwen op de plek van het muurtje en dan tegen het balkon aan is onaanvaardbaar. Dat is landjepik.

Het komt er op neer dat je moet opkomen voor je eigendommen. Het gevolg hiervan kan best eens zijn dat de relatie met de nieuwe buurman onherstelbaar beschadigt, maar ja "hij begon"... Dit betekent dus dat je morgen de bouw stil laat leggen totdat er duidelijkheid over de erfgrens is. Dit gaat geld kosten voor de aannemer en de buurman. De aannemer zou beter moeten weten. De buurman is een eikel wanneer hij dit doorzet.

Zorg er voor dat je zaken en afspraken zwart op wit zet, foto's maakt en een dossier aanlegt. Laat het kadaster komen op kosten (€485) van de buurman: https://www.kadaster.nl/s...enzen/conflict-over-grens

Tot die tijd de poot stijf houden en zorgen dat er op geen enkele manier wordt gebouwd zonder duidelijkheid.
toon volledige bericht
Ik herhaal dit maar even want daarmee is zo ongeveer alles gezegd. :)

Zelf zou ik wel accepteren dat de nieuwe buitenmuur van de buren gelijk komt met jouw binnenmuur (min een centimeter voor stucwerk). Dat ik handig als je zelf later ook een uitbouw wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 12:30

Pff wat een overleg vanuit de buurman (not). Ik zou eigenlijk het gesprek opnemen, of op papier zetten dat ze aan de juiste kant van de regenpijp/scheiding blijven. Als ze dit niet ondertekenen (of mondeling toezeggen op je al dan niet aangegeven opname) idd een stokje voor steken op welke mogelijke manier dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 12:30
TheBorg schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:08:
[...]

Ik herhaal dit maar even want daarmee is zo ongeveer alles gezegd. :)

Zelf zou ik wel accepteren dat de nieuwe buitenmuur van de buren gelijk komt met jouw binnenmuur (min een centimeter voor stucwerk). Dat ik handig als je zelf later ook een uitbouw wilt.
Klinkt handig, maar heeft de buurman dan niet een stuk grond gewonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023

Moeten ze niet eerst een gat graven om het beton in te laten gieten? Oftewel is het niet gewoon al zichtbaar tot waar het doorgaat?

Want normaliter (afaik) giet je beton in een vorm zodat het niet alle kanten opgaat, oftewel aan de vorm kan je de exacte afmetingen zien en zien of hij dus de regenpijp of het schuurtje hanteert als afscheiding tussen jullie gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 09:29
Eerst in overleg. Mijn keuze zou zijn om de spouwmuur precies op de erfgrens te laten bouwen, en dan het buitenblad in jouw tuin. Kost je een 10 cm tuin, maar als je gaat uitbouwen, dan scheelt het je weer flink in de kosten, en aangezien het buitenblad in jouw tuin staat, kun jij besluiten dat je er klimop tegenaan laat groeien.

De klimop zou ik me nu niet zo druk om maken, da's nu idd niet zo leuk, maar de kans is vrij groot dat je na het bouwen toch nieuwe moet poten. Dat spul groeit snel zat. 2 Jaar en het is weer helemaal dichtgegroeid.

Dat tuinmuurtje sneuvelt dan ook, maar daar krijg je dan een wand voor terug.

En een goede relatie met de buren is ook wat waard. Daarom nu eerst in overleg en je wensen kenbaar maken.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:39
@deepbass909

Waarom blijf jij maar over die heg bezig. Je moet aangeven dat je van mening bent dat de erfafscheiding (minimaal) midden op de regenpijp ligt en dat hij daar achter moet blijven. En als hij dat anders wil (bijvoorbeeld met een toekomstige verbouwing in het achterhoofd), dat allemaal eerst duidelijk op papier moet komen.

[ Voor 11% gewijzigd door celshof op 08-06-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
*knip* dergelijke reacties voegen niks toe

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 09-06-2020 11:28 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:01
https://www.planviewer.nl/kaart

Volgens mij kan je hier wel iets mee...

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 18:46
Ik zou me inderdaad ook minder druk maken om een heg, en meer of er straks niet eens een muur in jouw tuin staat.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Laatst online: 05-05 00:45
SkiFan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:14:
Eerst in overleg. Mijn keuze zou zijn om de spouwmuur precies op de erfgrens te laten bouwen, en dan het buitenblad in jouw tuin. Kost je een 10 cm tuin, maar als je gaat uitbouwen, dan scheelt het je weer flink in de kosten, en aangezien het buitenblad in jouw tuin staat, kun jij besluiten dat je er klimop tegenaan laat groeien.
Ik vind dit een goede opmerking. Ik kwam in dit topic omdat mijn buren ook een uitbouw gaan plaatsen (3m) en ik mij afvroeg wat voor toestemming ik zal verlenen met betrekking tot de erfscheiding (er staat een stenen muurtje van een 1 x 2m. Wij hebben nu geen behoefte aan een uitbouw, maar als dit wel in de toekomst een wens is dan zal dit dus goedkoper zijn.

What's in the case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Ron!n schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Ik vind dit een goede opmerking. Ik kwam in dit topic omdat mijn buren ook een uitbouw gaan plaatsen (3m) en ik mij afvroeg wat voor toestemming ik zal verlenen met betrekking tot de erfscheiding (er staat een stenen muurtje van een 1 x 2m. Wij hebben nu geen behoefte aan een uitbouw, maar als dit wel in de toekomst een wens is dan zal dit dus goedkoper zijn.
Bovendien levert deze constructie je, indien je zelf gaat uitbouwen je een extra 15 cm binnenruimte op, omdat je geen spouwmuur meer hoeft te bouwen. Wel eisen dat je buurman gelijk de spouw isoleert. Is gelijk bij het bouwen wel zo makkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:23
SkiFan schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:29:
[...]

Bovendien levert deze constructie je, indien je zelf gaat uitbouwen je een extra 15 cm binnenruimte op, omdat je geen spouwmuur meer hoeft te bouwen. Wel eisen dat je buurman gelijk de spouw isoleert. Is gelijk bij het bouwen wel zo makkelijk.
Sowieso vastleggen dat je zijn buitenmuur ook als buitenmuur mag gebruiken voor eventueel toekomstige aanbouw. Anders kan het nog weleens vervelend worden ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

deepbass909 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:56:
Kadaster erbij halen kan, maar waarschijnlijk zal de conclusie zijn dat het muurtje ooit verkeerd geplaatst is (in de jaren 60 hadden ze nog geen GPS, dus 20cm verkeerd is zo gebeurd)
GPS betekent niet automatisch dat je iets nauwkeurig inmeet, he? :) Ja, je kan een nauwkeurigheid van een paar centimeter halen als je vrij zicht hebt op de satellieten, maar in de buurt van bebouwing kan die nauwkeurigheid omlaag gaan.

Aan de andere kant, waarom zou je in de jaren '60 er zo maar 20cm naast zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
En ik denk dat als je dat goed overlegt, het doorgaans geen probleem is. Zoals ik het nu kan zien lijkt me het midden van dat muurtje de erfgrens. Lijkt me het meest logische.

Daarom: Even in overleg met de buren. Nu vallen dingen nog makkelijk aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Betalen voor een opgemaakt rapportje op basis van data uit de Digitale Kadastrale Kaart... waar je geen rechten aan kunt ontlenen? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36

Punkrocker

Mostly harmless

N3oC schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:00:
[...]

Please do explain!? :P Hoe ga je een muur metselen zonder de binnenmuur waar die voor komt te staan? Gewoon stapelen en hopen dat het werkt? Lijkt mij niet echt een oplossing (IANAAannemer). Ik denk dat het niet als goed alternatief wordt gezien (huidige buitengevel moet ook weggezaagd worden, het al niet alleen metselen zijn gok ik zo)
Afgezien van het zagen en slopen van het muurtje. Daar heb ik geen zicht op hoe dat nu precies zit daar.
Maar het opbouwen:
Uitkisten fundering: Tot aan de erfgrens. Dus geen bekisting op grond van de TS (goede buren zijn wil de nieuwe buurman toch niet)
Metselen: Tja, dan maar eerst de buitengevel metsen....
Eh... ik ben geen bouwvakker. ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ron!n schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Volgens mij is het ook vrij gebruikelijk om het zo te doen. De uitbouw van onze buren staat ook een paar cm op onze grond, want dan kan ons huis daarna ook uitgebouwd worden tegen de bestaande uitbouw van de buren aan. Dan sloop je inderdaad gewoon de buitenmuur en bouw je er op dezelfde manier tegenaan. Dan heeft uiteindelijk niemand een verspringing in z'n woonkamer.

Maar dat het gebruikelijk is, is natuurlijk geen garantie dat iedereen het ermee eens is. Dus even overleggen voor je gaat graven en slopen is dan toch wel een goed idee. Je kan ook iemand treffen die er heilig van overtuigd is nooit uit te gaan bouwen en daarom ook geen 10 cm tuin af wil staan. Maar blijkbaar zijn jouw buren in ieder geval langs geweest met hun plannen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Het proces hangt nu even op dat de buurman met de aannemer gaan uitleggen wat de plannen zijn. Als het goed is gaat dat vandaag gebeuren.

Ik lees hier af en toe over een mogelijkheid waarbij de buitenmuur van hun uitbouw op onze grens staat ('in onze tuin'), en hun spouwmuur precies op de erfgrens. Dit zou het makkelijk mogelijk moeten maken om een evt. toekomstige uitbouw van ons tegen die van hun te bouwen omdat het een muurtje scheelt.

Kan dit ook indien zij hun buitenmuur op hun erfgrens laten lopen? Isolatie zit immers al in hun uitbouw, waardoor wij geen isolatie nodig zouden hebben?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 18:59
_Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:55:
Het proces hangt nu even op dat de buurman met de aannemer gaan uitleggen wat de plannen zijn. Als het goed is gaat dat vandaag gebeuren.

Ik lees hier af en toe over een mogelijkheid waarbij de buitenmuur van hun uitbouw op onze grens staat ('in onze tuin'), en hun spouwmuur precies op de erfgrens. Dit zou het makkelijk mogelijk moeten maken om een evt. toekomstige uitbouw van ons tegen die van hun te bouwen omdat het een muurtje scheelt.

Kan dit ook indien zij hun buitenmuur op hun erfgrens laten lopen? Isolatie zit immers al in hun uitbouw, waardoor wij geen isolatie nodig zouden hebben?
Als je dat doet staat een deel van jouw woonkamer op hun erf. Lijkt me niet wenselijk. Het gaat onder andere om de fundering. Zie dit plaatje voor een doorsnede

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC

Zover ik weet zou je dan de buitenmuur als binnenmuur kunnen afwerken (of vervangen, als dit gedeeld over de erfgrens staat), je trekt de huidige spouw zegmaar door.

Ik heb er gewoon voor gekozen alles op eigen erf te doen om gewoon discussie te voorkomen (als de buren willen uitbouwen moeten zij hetzelfde doen, en komt hun muur dus net zoveel naar binnen). Als jij de muur van de buren wilt hergebruiken zul je dat in overleg netjes moeten regelen (kan en mag dus niet zomaar) zover ik heb kunnen vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat er gebeurt is dat de buitenmuur afgebroken wordt aangezien die dan niet meer nodig is. Als de buitenmuur op hun erf staat en afgebroken wordt zal jij dus op hun terrein jouw binnenmuur plaatsen. Daarnaast zal hun uitbouw dan een verspringing naar binnen hebben en die van jou een verspringing naar buiten, niet geheel wenselijk.

En het is natuurlijk een rare situatie. Zij moeten zich in bochten wringen voor een uitbouw en jij zou daar zo maar even van profiteren doordat je meer ruimte krijgt als jij wilt uitbouwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:24:
[...]

Wat er gebeurt is dat de buitenmuur afgebroken wordt aangezien die dan niet meer nodig is. Als de buitenmuur op hun erf staat en afgebroken wordt zal jij dus op hun terrein jouw binnenmuur plaatsen. Daarnaast zal hun uitbouw dan een verspringing naar binnen hebben en die van jou een verspringing naar buiten, niet geheel wenselijk.

En het is natuurlijk een rare situatie. Zij moeten zich in bochten wringen voor een uitbouw en jij zou daar zo maar even van profiteren doordat je meer ruimte krijgt als jij wilt uitbouwen.
Ik zat meer te denken in de richting van: SonOfSam in "Wat is de erfgrens, buurman gaat ineens verbouwen"

Dan zouden we hun buitenmuur laten staan en afwerken zodat het onze binnenmuur wordt. Als we dit komende dagen schriftelijk kunnen vastleggen lijkt het me een prima oplossing. Dat gaat wellicht iets ten koste van hun perceel, maarja het heeft verder geen praktische impact op hun en hadden zij maar eerst met ons moeten overleggen voordat ze gingen bouwen. Extra voordeel voor ons is dat het muurtje en schutting op originele plek kunnen blijven staan. Ben benieuwd hoe jullie over deze oplossing denken.

NOSIG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_Christiaan_ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Ik zat meer te denken in de richting van: SonOfSam in "Wat is de erfgrens, buurman gaat ineens verbouwen"

Dan zouden we hun buitenmuur laten staan en afwerken zodat het onze binnenmuur wordt. Als we dit komende dagen schriftelijk kunnen vastleggen lijkt het me een prima oplossing. Dat gaat wellicht iets ten koste van hun perceel, maarja het heeft verder geen praktische impact op hun en hadden zij maar eerst met ons moeten overleggen voordat ze gingen bouwen. Extra voordeel voor ons is dat het muurtje en schutting op originele plek kunnen blijven staan. Ben benieuwd hoe jullie over deze oplossing denken.
Heeft vrij veel impact op jullie buren voor een paar stukjes onkruid die je wilt behouden. Vergeet niet dat dit betekent dat bij hun de woonkamer bij de uitbouw naar binnen springt terwijl hij bij jullie dus naar buiten gaat springen.

Ik weet niet hoe de rest van de tuin er uit ziet maar wil je werkelijk lastig gaan doen om wat klimop dat opnieuw geplant moet worden?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:48
Je maakt je veel te druk over die klimop. Je moet je druk maken over de erfgrens, waar ligt die precies? Als de klimop op een erfafscheiding staat moet je er gezamenlijk met de buurman uit komen, maar het zou ook goed kunnen dat deze volledig op eigen grond staat en dan heeft de buurman er niet zoveel over te zeggen. Het lijkt me aannemelijk dat de hemelwaterafvoer op de erfgrens staat, en dan staat de klimop dus enkel op jouw grond. Maak dat eerst eens helder, maar daar lijk je niet echt op te reageren in dit topic. Niet zo star vasthouden aan iets onnozels als een klimop, maak je liever druk over het feit dat er mogelijk een uitbouw in jouw tuin gebouwd wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door MarcoC op 08-06-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
Als je hun buitenmuur later/ooit als binnenmuur wil gebruiken, dan zou ik dat nu vast overleggen.
1- dat je zijn fundering mag gebruiken aan die kant, eventueel als iets breder voor je vloer oplegging zodat je de de balken van de broodjesvloer niet hoeft in te hakken.
2- een ankerloze spouw. Tenzij je graag geluid van de buren wil horen.

[ Voor 20% gewijzigd door Erwin_83 op 08-06-2020 12:50 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

RayNbow schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:28:
[...]

De onderliggende bron is daar ook de Kadastrale Kaart; die heeft dus geen enkele waarde als het gaat om meten.
Kun je bij het Kadaster niet gewoon de RD-coördinaten opvragen van je eigen perceel? En zelf inmeten? Ik wil namelijk hier ook eens weten hoe het zit qua schutting. En kan zelf over lm apparatuur beschikken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1 2 Laatste