Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verduurzamen stap 1 Zonnepanelen advies

Pagina: 1
Acties:

• streafer
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Graag zou ik mijn huis willen verduurzamen

Vol goede moet rond gezocht op het internet naar aanbieders maar bij het eerste gesprek dat ik had gaf de beste meneer aan dat ik het beter niet kon doen (ligging dak en type dak)! Auch. Dat is jammer.
Een dag later kreeg ik echter een offerte binnen via een ander bedrijf die mijn vraag over schuine daken + bitumen volkomen negeerde. Daarnaast komt er een meneer langs die hele verduurzaamheid traject op wilt starten (kosten 250 euro als ik met het plan akkoord ga en zij alles mogen leveren of 500 euro voor het plan) Hij komt nu eerst inventariseren en kijken of ik er een "goed" gevoel bij heb.

Tot die tijd wil ik me toch nog even beter laten informeren en dus richt ik me alvast op jullie!

Dit is de huidige situatie
Verbruik: rond 2100- 2300 kwh
Toekomstig verbruik: mogelijk hoger ivm aanschaf elektrische auto (mits ik daar ook panelen voor kan krijgen)
Gas: 1000m3
Terugverdientijd is niet superbelangrijk maar het moet nog wel een nuttige investering zijn.

Ligging huis

Op het platte dak Noorden georrienteerd - slagschaduw van 2 verdieping huis (vooral in winter)
Op het platte dak Westen georrienteerd - slagschaduw van 2e verdieping huis ( tot 12 - 1 uur ) en rond 19:00 +
Op het schuine dak richting noord hoek +/- 20 graden - ligging slecht ?
Op het schuine dak richting west hoek +/- 20 graden - 1e aannemer zij dat er heel veel problemen waren met gaten maken in schuine bitumen daken met lekkages.

Offerte van aannemer 2:

Mijn vragen aan jullie
1. Kan je zonnepanelen installeren op bitumen daken of gaat dat vroeg of laat toch lekken?
2. Hoe goed is offerte 2?
3. Zou andere orientatie ivm slagschaduw op het westelijke dak niet beter zijn?
4. Zijn er andere/betere alternatieven? mis ik iets? etc

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan gewoon op bitumen daken zonnepanelen monteren, dat wordt heel vaak gedaan.

Bij offerte 2 betaal je iets meer dan 4200 euro voor 2925WP, dat komt uit op een bedrag van 1,45 euro per WP. Doorgaans zijn bedragen rond de 1 euro per WP goed te doen waarbij kleinschalige systemen er iets boven komen en grootschalige systemen er ruim onder moeten komen. Je hebt ook wel een vrij slecht dak voor zonnepanelen qua ligging dus de opbrengst zal ook niet fantastisch hoog zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13-04 17:43
Verduurzamen begint bij isolatie. Wat is daar de status van?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:55
Ik ben blij dat je een topic hebt aangemaakt want Aannemer 2 weet kennelijk heel weinig van SolarEdge.
De 3 panelen op het schuine dak gaan bij weinig of geen bewolking en op momenten dat de 6 andere panelen in de schaduw liggen maar de helft van hun potentie opbrengen, vanwege clippende optimisers.
Met P404 optimisers was het minder slecht geweest maar nog steeds onacceptabel.
En dan ook nog eens duur.
Ik zou zeker niet met deze partij in zee gaan, ze bieden gewoon een matig werkend systeem aan! Ook geen kans geven om hun fout te herstellen. (Je leest het, ik ben hier echt een beetje boos over)

SolarEdge zou mogelijk een oplossing kunnen zijn indien je alle dakvlakken vol legt, en P404's toepast.
Dat noord dak 20 graden helling is niet zo slecht, passen daar ook maar 3 panelen op van 1.7m?

Enphase of APS microomvormers is het best voor jouw situatie, maar mogelijk kom je met SE iets goedkoper uit als dat werkt. Maar mijn SE plan moet nog wel gecontroleerd worden op clipping met behulp van de SE designer.

Je dak is inderdaad uitdagend, maar er moet iets van te maken zijn.
Zoek in dit forum eens op "bitumen", dan vind je wel info.

Edit: vind je full black op alle daken belangrijk? Bij een dak met helling 20 graden ga je er vanaf de grond niet veel van zien.

[Voor 5% gewijzigd door busscherski op 07-06-2020 00:33]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:04:
Verduurzamen begint bij isolatie. Wat is daar de status van?
Officieel heeft het huis een A label, onofficieel vind ik dat het huis nog best snel kan afkoelen in de winter.
- Ramen zijn overal dubbelglas
- vloer is geissoleerd (schuim in kruipruimte)
- Cv ketel is oud (13 jaar) dus daar zit ik ook naar te kijken.
- Er zit een tussenlaag in het plafon maar weet niet of die geisoleerd is. (wel een holle ruimte dus dat zou veel moeten tegenhouden?
- Achter alle radiatoren zit reflectiemateriaal + isolatie in de niet stenen delen van de muur.
(weet niet hoe de weinige stukken spauwmuur die ik heb zijn geisoleerd)
busscherski schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:31:
Ik ben blij dat je een topic hebt aangemaakt want Aannemer 2 weet kennelijk heel weinig van SolarEdge.
De 3 panelen op het schuine dak gaan bij weinig of geen bewolking en op momenten dat de 6 andere panelen in de schaduw liggen maar de helft van hun potentie opbrengen, vanwege clippende optimisers.
Met P404 optimisers was het minder slecht geweest maar nog steeds onacceptabel.
En dan ook nog eens duur.
Ik zou zeker niet met deze partij in zee gaan, ze bieden gewoon een matig werkend systeem aan! Ook geen kans geven om hun fout te herstellen. (Je leest het, ik ben hier echt een beetje boos over)
Dank je wel voor bevestiging van mijn mening (altijd fijn op de zondagochtend) Ik had ook al het vermoeden dat de orientatie niet klopte.
SolarEdge zou mogelijk een oplossing kunnen zijn indien je alle dakvlakken vol legt, en P404's toepast.
Dat noord dak 20 graden helling is niet zo slecht, passen daar ook maar 3 panelen op van 1.7m?
Ik denk dat daar makkelijk meer panelen op kunnen maar ga voor je de exacte afmetingen opmeten.
Maar dacht dat noord niet echt een goede kant was?
Enphase of APS microomvormers is het best voor jouw situatie, maar mogelijk kom je met SE iets goedkoper uit als dat werkt. Maar mijn SE plan moet nog wel gecontroleerd worden op clipping met behulp van de SE designer.

Je dak is inderdaad uitdagend, maar er moet iets van te maken zijn.
Zoek in dit forum eens op "bitumen", dan vind je wel info.

Edit: vind je full black op alle daken belangrijk? Bij een dak met helling 20 graden ga je er vanaf de grond niet veel van zien.
Hoe de panelen eruit is niet van belang. Waar zou ik zo'n SE plan kunnen laten opstellen of moet ik even zelf aan de slag?

Nogmaals bedankt voor alle info !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

Hoe geschikt noord is hangt af van de helling. Hoe vlakker hoe beter. 20 graden is best vlak.
Ik gebruik deze tabel als indicatie.
Noord 20 graden helling zonder schaduw haalt nog 70% van optimaal. Dat lijkt me ongeveer gelijk aan je platte daken met gedeeltelijke schaduw. Uiteraard is west 20 graden beter met 85% van optimaal maar heel veel verschilt het niet.

Ik wil wel even proberen of ik eruit kom met de SE Designer. Maar anders kan een systeem met APS of Enphase Micro omvormers zeker.

Heb je overwogen om de installatie in eigen beheer te doen met technisch advies van ons en hulp van een dakdekker en eventueel elektricien?
Het leuke van dit dak is dat het niet steil is en weinig gevaar om eraf te vallen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:10:

Hoe geschikt noord is hangt af van de helling. Hoe vlakker hoe beter. 20 graden is best vlak.
Ik gebruik deze tabel als indicatie.
Noord 20 graden helling zonder schaduw haalt nog 70% van optimaal. Dat lijkt me ongeveer gelijk aan je platte daken met gedeeltelijke schaduw. Uiteraard is west 20 graden beter met 85% van optimaal maar heel veel verschilt het niet.

Ik wil wel even proberen of ik eruit kom met de SE Designer. Maar anders kan een systeem met APS of Enphase Micro omvormers zeker.

Heb je overwogen om de installatie in eigen beheer te doen met technisch advies van ons en hulp van een dakdekker en eventueel elektricien?
Het leuke van dit dak is dat het niet steil is en weinig gevaar om eraf te vallen.
Ik ga morgen even dak precies opmeten qua oppervlakte en qua hoek. (als het even droog is)
Bedankt dat je me hier alvast mee wilt helpen.

Eigen beheer vind ik beetje eng omdat ik wel beetje kan klussen maar nooit iets heb gedaan van deze orde en elektriciteit beetje zwakte is van me. De hoogte is wat minder een probleem, gedurende de zomer ben ik vaak op wat hogere en dunnere randjes te vinden (ben bergbeklimmer)

Nogmaals top dat je in ieder gevalt wilt meedenken en helpen. Geldt natuurlijk ook voor de rest.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Titlefix :)

Wise enough to play the fool

• streafer
  • Niet online
Op het dak gestaan

westelijke dak is 4.45 x 5.05 m = 22.47
noordelijke dak is 3.20 x 5.50= 17.6 m2
schuine dak is 2 x een driehoek met 5 x 5.2 x 7.2 = 13m2 dus 26m2

De hellingshoek is 21 graden.

Nu heb ik wel uiterste maten gepakt en nog geen rekening gehouden met slagschaduw maar volgens mij kunnen er meer panelen op dan eerder is aangegeven.

• busscherski
streafer schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:48:
schuine dak is 2 x een driehoek met 5 x 5.2 x 7.2 = 13m2 dus 26m2
Hoe bedoel je deze maten? Desnoods even in een plaatje tekenen.

• streafer
  • Niet online

• busscherski
Ah, tuurlijk. Als ik er aan toe kom zal kijken wat voor panelen hierin passen met bijvoorbeeld minstens een randafstand van 30 cm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski

Met 30 cm randafstand aan de lange kant en 20 cm bij de puntjes aan de onderkant kom ik op max 3 panelen van 1x2 meter. (extra lang)

edit:
of nog grotere panelen maar dan wordt de randafstand wel iets minder.

[Voor 29% gewijzigd door busscherski op 10-06-2020 16:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Of als je de puntjes kort tegen de rand legt kun je ook 4 normale kwijt. Of 4.5 als je samen met je buren doet. Wellicht lastig om allebei je buren te overtuigen haha.

Voor dit legplan denk ik liever iets kortere panelen dan 1700 mm. Maar daar zijn er veel van.

Dan kun je bijvoorbeeld 4 x 330 = 1320 Wp doen.
Of hetzelfde piekvermogen in 3 extra grote panelen 3 x 440 Wp = 1320 Wp.
https://ymxsolar.com/product/ymx-72pe-440m-zonnepaneel/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Wat vind je van deze legplannen?

Bijvoorbeeld met 2x1 meter panelen (dan kom je nog uit met goedkopere P404 optimisers in plaats van 9 euro per stuk duurdere P505's).

https://www.winkelman-zon...0wp/51738/?display=detail

Dan passen er west denk ik comfortabel 6, noord 5 en 2 x 3 boven op je dak. Totaal 17.

Enkelfase SolarEdge mag max 5700 Wp per string. Dus wat dat betreft ligt er een optimum bij 5700 / 380 = 15 panelen. Of bij de nog grotere 440 Wp panelen 12 panelen.

edit:
Voorbeeldje

Er komen nog een paar tientjes per paneel bij voor bevestigingsmateriaal en nog een beetje kabel.
Reken daarvoor 1000 euro excl btw en nog even een dakdekker vinden die je houten balken
wil vastbranden voor een redelijk tarief.
Het lijkt me dat je voor minder dan 5000 euro excl btw ongeveer 4000 kWh per jaar kunt produceren.

edit2:
Maak een SolarEdge systeem liever niet te klein. Als je met jouw dak toch liever 2000 kWh per jaar wilt opwekken krijg je eerder dat optimisers gaan clippen. Bij twijfel kun je het simuleren met de SE designer. Of anders liever kiezen voor micro omvormers zoals Enphase of APS.

[Voor 47% gewijzigd door busscherski op 12-06-2020 22:15]

• streafer
  • Niet online
Hey, Wat fijn dat je hier zo uitgebreid mee komt.
Gisteren had ik gesprek met verduurzamingsexpert dus was even daarop aan het anticiperen.

Zal even stapsgewijs de punten doornemen
- Legplannen zien er goed uit. De mogelijk om daar te gaan tot de rand is aanwezig omdat laatste stukje dak een opstaande rand is. Wel vraag ik me af hoe erg het is als daardoor dus klein beetje schaduw op je paneel komt. (waarschijnlijk is het dus handiger om iets van de rand af te blijven).
- Buren gaan sowieso niet meedoen dus de laatste is sowieso geen optie

- Noord dak lijkt me nog wel beetje tricky omdat dat voor groot gedeelte van dag in de schaduw ligt ( vooral in de winter) In de zomer is dit geen probleem. (Is er een website waar ik dit zou kunnen berekenen aan de hand van graden en hoogte?) (foto 7 )

- Bovenste dak heeft soort schoorsteen moet ik hier nog rekening mee houden? (foto 3)

Stel dit zijn allemaal geen pijnpunten hoe dit aan te pakken.
- hoofdaannemer?
- zelf een elektricien regelen en een dakdekker? - zeker in kader met schuine dak wil ik wel echt geen lekkage's
- wat kan ik zelf doen met 0 kennis.

Prijs
- 3543 voor zonnepanelen

verduurzamingsexpert schatte de andere kosten op
- 1000 - 1500 voor meterkast
- 2000 - 2500 voor dak (25m2 x 70 - 100 m2)

hoe werkt het dan eigenlijk met garantie en zijn er bedrijven die een goede naam hebben met beide? (dakdekker en zonnepanelen?)

Alvast bedankt ik ga ook even kijken of ik wat offertes kan krijgen voor elektricien en dakdekkers

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Op welke uren van de dag en van het jaar heb je een beetje schaduw op een hoekje?
Rond zonsopgang of zonsondergang is het niet erg. Of op momenten dat de zon onder een lage hoek op dat paneel schijnt.
Anders beter voorkomen.

Ja, je kunt de instraling berekenen met PVGIS of bekijken met zonneatlas en het is ook mogelijk een installatie simuleren met Sunnydesign of in jouw geval beter SE designer.
Er zal ruwweg hetzelfde uitkomen als

Ja die schoorsteen maakt de opbrengst van je noord dak niet beter. Verder niet zo'n probleem met een goed ontworpen SE systeem of micro optimisers (die moest je toch al)

Aanpak:
Als je het zelf aandurft kun je zelf je eigen hoofdaannemer zijn. Je besteld de onderdelen, dakdekker en een elektricien voor de meterkast en bekijkt of je de rest zelf wilt doen.
Zoek in dit forum op bitumen. Heb je dat gedaan? Tag desnoods wat ervaringsdeskundigen hier.

Je kunt ook het geheel uitbesteden, daarvoor had je al een offerte, met P404's zal dat denk ik matig werken.

Het gaat er niet om hoeveel kennis je nu hebt. Het gaat erom dat je het aandurft er de tijd en moeite in wilt steken om het in eigen beheer te doen.

Uiteraard heb je garantie op lekkage bij de dakdekker. Werkzaamheden in de meterkast garantie heb je bij de elektricien als je dat bij een bedrijf uitbesteed.
Garantie op de onderdelen komt denk ik van de webshop waar je de onderdelen koopt.
Garantie op je eigen werkzaamheden geeft je uiteraard zelf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 18:27
Krijg je een gouden meterkast? :9 Dit lijkt me namelijk een érg ruime schatting.

Kan je eens een foto maken van je huidige kast?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
De nog niet goude meterkast !

Slimme meter voor elektriciteit
Slimme meter voor gas, in ieder geval op afstand uit te lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Als je toch bezig bent zou je die kunnen vervangen ja. Geen overbodige luxe.

Welke tekst staat er op de schakelaar onder de elektriciteitmeter?

25, 35 of 40A?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeeVv
Die mag inderdaad wel vervangen worden. Een nieuwe Eaton-kast incl. aardlekautomaat voor je panelen komt bij een willekeurige site op €321 incl. BTW. Komen dan alleen nog kosten voor een elektriciën bij, die zijn geen €700. Je hebt het voordeel dat je een hoofdautomaat hebt, dus de stroom kan gewoon afgeschakeld worden bij het vervangen van de meterkast.

Voorbeeld:

Daarnaast is het niet een bijzondere configuratie, dus je kan ook iets van Marktplaats plukken, dan ben je voor <€100 klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
40A

Ja, zeker omdat er ook af en toe piekspanning in het huis zit.
Op welke uren van de dag en van het jaar heb je een beetje schaduw op een hoekje?
Rond zonsopgang of zonsondergang is het niet erg. Of op momenten dat de zon onder een lage hoek op dat paneel schijnt.
Schaduw is denk ik in de winter voor de helft van het dak. gedurende de hele dag

Ik ben nog even aan het kijken of ik een schets/plan kan maken voor alle daken in zo'n programma.
De offerte die ik nu heb, ga ik niet mee akkoord en van de verduurzamingsgast ga ik waarschijnlijk heel veel duurder uit zijn. Dus dat wil ik ook niet.

Denk dat het me nu een stap te ver is om het in eigen beheer te doen met mijn huidige expertise. Dus zoek eigenlijk een bedrijf die ongeveer kan leveren wat jij aangeeft. Met dus dat soort panelen en omvormers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• streafer
  • Niet online
PeeVv schreef op zondag 14 juni 2020 @ 01:19:
Die mag inderdaad wel vervangen worden. Een nieuwe Eaton-kast incl. aardlekautomaat voor je panelen komt bij een willekeurige site op €321 incl. BTW. Komen dan alleen nog kosten voor een elektriciën bij, die zijn geen €700. Je hebt het voordeel dat je een hoofdautomaat hebt, dus de stroom kan gewoon afgeschakeld worden bij het vervangen van de meterkast.

Daarnaast is het niet een bijzondere configuratie, dus je kan ook iets van Marktplaats plukken, dan ben je voor <€100 klaar.
Hmm erg fijn voor de tip. Dit plaatst de duurzaamheid dude wel in ander (negatiever) daglicht. Want waarom zou je zeggen 1000 + zeggen.. Hij moet er verdorie verstand van hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
PeeVv schreef op zondag 14 juni 2020 @ 01:19:

Voorbeeld:
[Afbeelding]

Voor 311 euro thuisbezorgd kun je dezelfde kast kopen maar dan gewoon met allemaal aardlekautomaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Die schaduw maar gewoon accepteren denk ik dan.
Ik denk dat het noord dak ondanks alles nog even efficiënt is als de anders twee. Zonder die drie panelen gaat SE denk ik minder goed werken in geval de platte daken grotendeels in de schaduw komen.
Je kunt het ook volledig uitbesteden ja. Veel goedkoper dan je huidige offerte wordt het dan niet. Alsnog liever eerst even de meterkast laten renoveren en minstens 6 plekken vrijlaten voor toekomstige groepen.
Uiteraard kost zo'n duurzaamheid dude geld, die moet ook iets verdienen en legt vele verkoop bezoekjes af waar niets uit voortkomt.

• streafer
  • Niet online
en zo zijn we 3 maanden verder (vele leuke vakanties en drukke periodes)

Maar afgelopen vrijdag kwam er van Susteen een verduurzaamheidsrapport.

https://1drv.ms/w/s!AlEo5N-UnWG98XlThWeaBkVtl5zX?e=cxBMVb rapport Susteen in docx
https://1drv.ms/b/s!AlEo5N-UnWG98XrASp1ltY2_NhuC?e=lSOHJv Rapport in PDF

even een samenvatting hieronder

Aantal vragen vanuit mij aan susteen.
- Waarom geen hybride warm water pomp
- Waarom geen "betere cv ketel" intergas extreme
- Geen CW 5 nodig voor mogelijk regendouche?
- Moet de meterkast niet vervangen worden?

Vragen vanuit mij naar jullie?
Zijn de offertes een beetje redelijk?
- Noord erbij laten leggen voor meer energie voor mogelijke hybride warm water pomp?
- Zitten er (grote) fouten in?
- Gaan zonneboiler + hybride warm water pomp vloeken of is dat overkil?

Dan gaan we volgende week de knoop doorhaken ( moet ik na 3 maanden maar eens doen)
Alvast bedankt

ps. Bus, als het nu weer fout gaat, ga ik ze inderdaad zelf leggen :)

• PeeVv
streafer schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:17:
Zonnepanelen: nee. De rest heb ik niet zoveel verstand van. Maar een prijs van €2,- per Wp is errug hoog.

Deze panelen kosten zo'n €100,- per stuk. Zes optimizers à €50,- per stuk erbij. HD2200 is €621,00. Totaal hiervan komt dan op ~€1600. €2000 euro voor montagemateriaal en het monteren zelf is veel teveel.

Komt dit op het platte dak? Dan gewoon zoveel mogelijk goedkope panelen op een Goodwe string-omvormer knallen. Omvormer eventueel van marktplaats, stond laatst een nieuwe GoodWe 4200D-NS voor €300 op. 2 trackers, dus de helft die het eerste uit de schaduw is op de ene tracker, de rest op de andere. Schaduw in de ochtend voor lief nemen, daar kan een SolarEdge ook niks mee, al helemaal niet bij 6 panelen. Zelf een paar betonvoeten maken of Flatfix o.i.d. gebruiken. Ben je voor de helft van het geld klaar en heb je twee keer zoveel opbrengst :Y)

Ik heb zelf ook een GoodWe omvormer en veel schaduw van de dakkapel van de buren. Opbrengst afgelopen jaar was 0,85kWh/kWp. De rechtse acht panelen zitten samen op een tracker. De eerste 4 doen hun werk rond 11.30, de rest komt er rond 12.30 bij. Schaduwmanagement doet dus goed zijn werk.

• PeeVv
Overigens staan in dit topic wat prijzen voor nieuwe CV ketels, daar varieert het van €1200 tot €2000, wederom stukken goedkoper dan jouw offerte.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:53
71m3 voor 1600 voor spouwmuur klinkt als een acceptabele prijs, maar zou ook nog wel wat goedkoper kunnen met goed rond shoppen.

Wat is de staat nu? Is het totaal niet geisoleerd of al wel, maar matig? En wat is 'matig' dan exact?

• streafer
  • Niet online
ID-College schreef op zondag 6 september 2020 @ 21:59:
71m3 voor 1600 voor spouwmuur klinkt als een acceptabele prijs, maar zou ook nog wel wat goedkoper kunnen met goed rond shoppen.

Wat is de staat nu? Is het totaal niet geisoleerd of al wel, maar matig? En wat is 'matig' dan exact?
Spouwmuur is nu volgens mij 3 van de 7 cm (zeg ik nu uit mijn hoofd) geïsoleerd.
Overigens staan in dit topic wat prijzen voor nieuwe CV ketels, daar varieert het van €1200 tot €2000, wederom stukken goedkoper dan jouw offerte.
Dit is inclusief installatie, ik had even gekeken en de betreffende en klein materiaal. Ik had even gekeken en deze ketel staat ongeveer te koop voor 1100 euro nieuw. 400 om hem te installeren is dus te duur?

Panelen lijken nu inderdaad op platte dak te komen, ik wil eigenlijk op noord met hellingshoek 15 ook nog wat panelen leggen maar misschien hadden ze het idee om daar zonneboiler panelen neer te leggen.
Prijs vond ik ook wat aan hoge kant.

Enig voordeel als ik hier mee in zee zou gaan is dat ik te maken heb met 1 partij.

bedankt alvast

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:53
Als er nog 4cm ruimte ongeveer is (moet je wel zeker weten) dan loont het om die na te isoleren. Er is nu ook subsidie in de vorm van SEEH dus met 2 maatregelen heb je kans dat ie vrijwel gratis is. Heb zelf ook onlangs vloer en spouwmuur na geïsoleerd en door de subsidie heb ik de spouwmuur er gratis bijgekregen. Dat maakt je TVT 0 maanden dus dat is sowieso waard om te onderzoeken!

• busscherski
Aantal vragen vanuit mij aan susteen.
- Waarom geen hybride warm water pomp
- Waarom geen "betere cv ketel" intergas extreme
- Geen CW 5 nodig voor mogelijk regendouche?
- Moet de meterkast niet vervangen worden?

Vragen vanuit mij naar jullie?
- Noord erbij laten leggen voor meer energie voor mogelijke hybride warm water pomp?
- Zitten er (grote) fouten in?
- Gaan zonneboiler + hybride warm water pomp vloeken of is dat overkil?
Wat is een warm water pomp?
Misschien is het verstandig om deze, welliswaar verouderde, topicstart en de laatste 10 pagina's even door te nemen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8
Met hybride blijf je zitten met onderhoud aan de ketel, en gas vastrecht. Alleen doen als het niet anders kan.
Wat doet een betere cv ketel beter? Hoe zit het met kosten en baten?
Zowel zonneboiler, als L/W warmtepomp plus CV ketel wordt te ingewikkeld. Houdt het simpel, daar heb je meer aan.

• Slarno
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22:26
Wellicht kun je nog wel even wachten met het vervangen van de CV ketel en het plaatsen van de zonneboiler. Eerder gaf je aan dat je woning een A label heeft, in dat geval zou je met na-isolatie van de spouw mogelijk direct al over kunnen schakelen op een lucht/water warmtepomp.

Als je twee temperaturen in kunt stellen op je CV ketel (sanitair warm water en verwarming) dan kun je de verwarming eens instellen op een lage temperatuur van 30 tot 45 graden. In geval je woning gewoon warm wordt dan moet een lucht/water warmtepomp het ook redden.

• streafer
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:11:
[...]

Wat is een warm water pomp?
Misschien is het verstandig om deze, welliswaar verouderde, topicstart en de laatste 10 pagina's even door te nemen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8
Met hybride blijf je zitten met onderhoud aan de ketel, en gas vastrecht. Alleen doen als het niet anders kan.
Wat doet een betere cv ketel beter? Hoe zit het met kosten en baten?
Zowel zonneboiler, als L/W warmtepomp plus CV ketel wordt te ingewikkeld. Houdt het simpel, daar heb je meer aan.
1. bedoelde natuurlijk een warmtepomp op basis van water.
2. De terugverdientijd van hybride lijkt veel beter te zijn dan van gas af.
3. Huis heeft op dit moment label C maar de expert gaven aan B en met de besparingen dat het naar A zou gaan.
4. Cv ketel beter doet - goede vraag - hij is wel gekozen als beste koop consumentengids en nam aan dat het ook meer comfort zou bieden Cw 4 naar Cw 5.
5. simpel houden is misschien wel beter.
6. SEEH subsidie ziet er aantrekkelijk uit. Sowieso voor spouwmuur, nu nog even kijken wat de andere besparing wordt.
Wellicht kun je nog wel even wachten met het vervangen van de CV ketel en het plaatsen van de zonneboiler. Eerder gaf je aan dat je woning een A label heeft, in dat geval zou je met na-isolatie van de spouw mogelijk direct al over kunnen schakelen op een lucht/water warmtepomp.

Als je twee temperaturen in kunt stellen op je CV ketel (sanitair warm water en verwarming) dan kun je de verwarming eens instellen op een lage temperatuur van 30 tot 45 graden. In geval je woning gewoon warm wordt dan moet een lucht/water warmtepomp het ook redden.
De ketel is dusdannig oud dat ik dit bij mijn weten niet kan instellen. (oude nefit VR ketel)
Ik zou dus met de besparingen van Susteen in A komen en waarschijnlijk nog niet in de groep dat het efficient genoeg is voor warmtepomp.

Bedankt voor alle tips

• streafer
  • Niet online
@busscherski Mag ik je nog een vraag stellen?
De rest is natuurlijk ook welkom om te antwoorden.

Ik ben om! Je hebt me overtuigd en ga het zelf doen! (Duurt bij mij soms lang.. iets met koppigheid aldus vriendin)

We gaan alleen gebruik maken van de platte daken zodoende hebben we ook geen problemen met lekkage en dan durf ik het zelf te installeren.

Er zijn ongeveer 3 legplan mogelijkheden

1.

hier liggen 3 zonnepanelen portrait op het noordelijk dak, gericht op zuid.
6 panelen landscape op het westelijke dak gericht op zuid.
voordeel
- alles op zuid,
nadeel
- alles op zuid misschien minder goed met terugsaldering ?
- Oostelijke panelen van het westelijke dak pakken pas rond 1 uur volledig zon.

2.

4 panelen in oost-west opstelling op noordelijke dak
3 panelen landscape zuid
2 panelen landscape op zuid west

voordeel
- gelijdelijke opbrengst gedurende de dag.

nadelen
- duurdere installetie omdat ik meer stellages moet kopen.
- zuidelijkste oost west opstelling pakt wel in de zomer alles mee, maar in de winter bijna niks

3. combi van bovenstaande

In mijn winkelmandje zit het volgende.

Kom ik uit op een kost ex btw van 2900
(zal nog wat kabels etc bij moeten dus zeg 3100 - 3200 euro.

Ik heb een 40a stoppenkast en kan op 1 groep
410x9 = 3690 .. dat zou op 1 groep mogen?

Dan komt er dus nog een elektricien om de meterkast te vervangen en eventueel te helpen bij het aansluiten.

mijn vragen:
1. zitten er grote fouten in wat ik hier schrijf
2. mag dat allemaal op 1 groep? (ik lees dat eigenlijk 3500 de max is maar omdat de panelen geen 100% halen....
3. reden voor micro-omvormers is a. omdat ik twijfel over opbrengst van een aantal panelen. b. omdat als er een elektrische auto komt deze dan ook aangesloten kan worden.
4. Wat zouden jullie/jij doen qua opstelling?

• busscherski
Goed bezig :)
Welk legplan je kiest maakt niet zo heel veel uit, vrij plat zuid gedraagt zich niet zo heel veel anders dan vrij plat oostwest.

Vanuit de lucht vind ik legplan 2 op het oostelijke dak een beetje rommelig eruit zien.

Het sommetje is trouwens niet 9 * 410 Wp = 3690 W maar 9 * 295 W = 2655 W.
Want een IQ7+ zal nooit meer dan 295 W kunnen produceren. Dan mag het dus op 1 groep van 16A.

Dat er maar 295 W uit komt is overigens niet zo'n probleem, het effect op de jaaropbrengst is beperkt tot hooguit 2% van de jaaropbrengst, ik denk minder.

• streafer
  • Niet online
Heb na mijn post met Winkelman gebeld en die gaf dat ook al aan. Zei adviseerde om dan IQ7A te kopen. Die kan dat dan weer wel aan. Heeft een iets hogere minimale opstartvermogen nodig. (met andere woorden.. zij vonden het wel een groter verschil dan 2%)

IQ7A 33 V / 58 V
IQ7 22 V / 48 V
IQ7plus 22 V / 60 V

Heeft dat grotere gevolgen dan een hogere piek?
Is met solar edge dit beter te leggen? (of gewoon in string?)

Bedankt alweer alvast voor de moeite.

[Voor 7% gewijzigd door streafer op 04-12-2020 20:55]

• busscherski
De IQ7 heeft wel een erg laag vermogen icm een 410 Wp paneel.
De andere 2 kunnen prima.

Misschien heb ik morgen tijd om de opbrengst van allebei te berekenen.

Wat heeft een elektrische auto te maken met micro's?

Ik ben niet zo'n fan van SolarEdge in dit geval. Maar als je het wilt, kies dan optimisers die 85 V kunnen uitsturen.

• streafer
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:07:
De IQ7 heeft wel een erg laag vermogen icm een 410 Wp paneel.
De andere 2 kunnen prima.

Misschien heb ik morgen tijd om de opbrengst van allebei te berekenen.

Wat heeft een elektrische auto te maken met micro's?

Ik ben niet zo'n fan van SolarEdge in dit geval. Maar als je het wilt, kies dan optimisers die 85 V kunnen uitsturen.
Dan kan ik meer kw opwekken door hoge dak erbij te betrekken (uitbreidingsmogelijkheid)

En dat zou ik erg waarderen. Ben wel benieuwd namelijk.

• busscherski
Welk legplan gaat het precies worden?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Je mist nog het Q-relay in het lijstje.

• streafer
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:46:
Welk legplan gaat het precies worden?
Ik denk dus met de 3 panelen op zuid (noordelijke dak)
Tenzij mensen nu gaan roepen dat met salderen oost/west een stuk voordeliger gaat zijn.
Je mist nog het Q-relay in het lijstje.

Dit is mijn hele lijstje.
Mis ik daar dan nog dingen in?

Vraag me af of ik die tang wel ga nodig hebben bijvoorbeeld.
Daarnaast lees ik verschillende verhalen over wel of niet pakken van de EQ7A of juist de EQ7plus

[Voor 5% gewijzigd door streafer op 06-12-2020 01:47]

• busscherski
3 op zuid + 6 op zuid?
Prima hoor.

Je hebt wel door dat die panelen 2 meter lang zijn hè?

Een MC4 tang en MC4 connectoren hoeft niet als de DC kabels aan de panelen lang genoeg zijn. Verder heb ik geen praktijk ervaring met Enphase.

• streafer
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 6 december 2020 @ 07:22:
3 op zuid + 6 op zuid?
Prima hoor.

Je hebt wel door dat die panelen 2 meter lang zijn hè?

Een MC4 tang en MC4 connectoren hoeft niet als de DC kabels aan de panelen lang genoeg zijn. Verder heb ik geen praktijk ervaring met Enphase.
3 op zuid + 6 op zuid. Nogmaals, enige twijfel is ivm salderingsregeling of oost/west niet beter is voor het noordelijke dak.

panelen zijn idd 2 meter lang en dat past prima.

• streafer
  • Niet online
Er zijn nog 3 (hopelijk) laatste vragen :)

1. Welke omvormer is beter geschikt (winkelman zegt IQ7A, internet zegt soms wat anders)

IQ7+ (€ 116)
Piek uitgangsvermogen 295 VA
Maximum continuous output power 290 VA
Nominal (L-N) voltage range ² 230 V / 184-276 V

IQ7A (€ 149)
Piek uitgangsvermogen 366 VA
Maximaal continu uitgangsvermogen 349 VA
Nominale (L-N) spanning/bereik4 230 V / 219–264 V

Verschil is toch 300 euro op 9 omvormers.

2. Welk paneel is beter ( wat is het verschil?)

https://www.winkelman-zon...ono-perc-zilver-fram.html (€ 145)
of
https://solargarant.nl/zo...as-mono-perc-zonnepaneel/ (€ 137.50)

3. Maakt het voor saldering nog later uit als ik ipv van een zuid opstelling op het noordleijke dak een oostwest opstelling doe?

• busscherski
1) Ik doe in deze simulatie even 1 paneel na, maar Sunnydesign werkt beter met 10 panelen. Deel alles even door 10.

Indien je geen schaduw hebt is het jaarlijkse verschil zo`n 5 kWh per paneel. Dat is hooguit een euro per paneel per jaar verschil dus.
De meerkosten voor de duurdere micro's verdien je dus nooit terug.
Je zou wel uit principe kunnen kiezen voor de duurdere, dan heb je altijd de maximale opbrengst.
De netbeheerder is blijer met je indien je kiest voor de kleinere micro's (lagere piekbelasting)

2) Is de ene glas-glas en de andere niet? Bij gelijke prijs lijkt glas-glas me beter.

3) Ja of je oost-west of zuid doet maakt wel iets uit qua saldering. Het is geen groot verschil. Oost-west spreidt zomers de opbrengst iets beter maar levert per paneel wat minder op.
In de winter heb je wellicht weer iets meer aan zuid als het geen schaduw heeft.
Het maakt niet zoveel uit wat je kiest.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True