Kosten installatie nieuwe CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 02:09
Ik heb een vraag over een offerte die ik heb gekregen voor het vervangen van mijn CV-installatie.

Mijn CV-ketel (Nefit HR uit 1995) lekt koolmonoxide. Het is nog niet veel, en vanuit de ruimte waar de ketel staat is een rooster dat naar de schoorsteen gaat, maar er moet dus met spoed iets nieuws komen. Hij draait nog wel, dus ik zit niet in de kou - heb wel van de monteur die langskwam de opdracht gekregen om de verwarming zo laag mogelijk te zetten (nu op 16) en de deuren naar de ruimte waar de ketel staat dicht te houden.

Nu heb ik van het installatiebedrijf een offerte gekregen voor een nieuwe, maar de kosten zijn nogal hoog. Dwz, als ik de voorgestelde ketel met bijbehorende thermostaat online opzoek is dat samen zo'n 1300 euro, maar de totale offerte voor installatie is 3500 euro.

Gezien het feit dat het ding koolmonoxide lekt (en de verwachting is dat het lek erger zal worden) wil ik zo snel mogelijk een nieuwe hebben, dus ik kan niet weten bezig zijn met andere installateurs langs laten komen.

Wat ik in de offerte lees is dat de huidige installatie niet meer aan de voorschriften voldoet en dat er daarom nogal wat moet gebeuren - dus het zou zomaar kunnen dat dit bedrag gewoon klopt. Er moet o.a. een luchtaan- en -afvoer van buiten komen - dus de buis die er nu zit (alleen afvoer) moet vervangen worden. Verder zie ik dat ze het overstortventiel, de gaskraan en het wateraftappunt gaan vervangen. En uiteraard moet de huidige ketel weggehaald en de nieuwe geplaatst worden.

Vraag is dus: Is deze offerte redelijk of moet ik toch nog met spoed meer offertes opvragen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:44
3500 lijkt me ook wat hoog. Denk dat je met 1750-2750 als range ook klaar moet kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 21:58
Ik heb een maand geleden een CV laten plaatsen voor 1500 euro door een lokale installateur. Het ging hierbij om een Remeha avanta 28c. Dus 3500 euro lijkt me een beetje veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pool69
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-05 19:03
De installateur probeert voor mijn gevoel gebruik te maken van de onrust die er gemaakt is in de media.

Als een verbrandingstoestel koolmonoxide produceert moet hij per direct het toestel buiten gebruik stellen, doet hij dit niet is is hij aansprakelijk voor alle gevolgen die er uit voort komen.

Ik raad je daarom ook aan eerst een koolmonoxidemeter te plaatsen en op zoek te gaan naar een eerlijke installateur.

Als een ketel moet worden vervangen mag dit mag dit ongeveer € 2000 max. kosten [ketel €1000 rookgas afvoeren aansuitmatriaal incl.expantievat en thermostaat € 350] voor deze prijzen koop je het zelf in de winkel zonder korting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 13:25
@pool69 ik ken de situatie niet. Maar als je nu een dubbelwandig kanaal moet trekken...
Ligt aan de locatie van de ketel natuurlijk.
Als het eraf halen is, met andere terugzetten zonder aanpassingen (wel expansievat natuurlijk) dan is de range 1500-2000 wel aan de orde ja.
Maar omdat hier een grote aanpassing gedaan moet worden kan het wat meer kosten.
Overigens vindt ik 3500 ook een hoop geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Geen idee of het veel of weinig is gegeven de werkzaamheden (heb vorig jaar voor 2200 een nieuwe ketel op laten hangen, met wat meerwerk erbij) maar je zou op zijn minst nog kunnen proberen wat af te dingen. Ben je toch snel geholpen maar wellicht een honderd of 3 goedkoper uit.

Ik zou op z'n minst nog even rondbellen voor wat meer offertes. Ik weet niet hoe zeer je de verwarming nodig hebt (scheelt bijvoorbeeld of je alleen woont of met een gezin) maar er zijn genoeg installateurs. Persoonlijk zou ik het apparaat direct helemaal uitzetten (maar dat zeg ik zonder verstand van zaken te hebben, of eigenlijk juist daarom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:45
Ik heb twee maanden terug mijn ketel laten vervangen door een Remeha Tzerra CW4.

Kostte 1800 euro en was inclusief een nieuwe dakdoorvoer, expansie vat, etc

[ Voor 6% gewijzigd door Gebanned op 04-02-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 21:33
Ik heb de ketel bij cvtotaal weg.. kijk maar watje daar betaald voor installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:03
Goedemorgen, vorig jaar heb ik onze ketel laten vervangen door de eilanden, volgens mij doen deze door heel Nederland plaatsen.

Alles was goed geregeld en de prijzen zijn ook heel netjes.

Prijzen staan op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvandesande
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 13:13
1200 euro voor een remeha tzerra 28 plus cw4 inc. installatie en een nieuw rookgaskanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 21:33
Ik was overigens voor een tzerra 39c en het nodige leidingwerk ook ongeveer 1200 kwijt. (Kwam van een brede nefit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier 1500 voor een Nefit Proline hrc24/cw4 incl alle toebehoren (expansievat, rookgaskanaal ed)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-05 20:27

mb1

Joh rij ff naar de bouwmarkt en haal één of twee elektrische kacheltjes en een CO melder.
Zet de CV voorlopig uit of alleen voor tapwater maar dan met de CO melder ernaast.

Zoals gezegd klinkt het als minstens 100% te duur!
Maar nu koop je jezelf wat tijd om ruistig een aantal prijzen op te vragen elders.
Als de ketel verbrandingsgas lekt, had de installateur deze buiten bedrijf moeten stellen!
Ik denk dat het wellicht wel meevalt, maar controleer zelf even met een spiegel (deze beslaat als er warme rookgassen op condenseren) of er sprake is van lekkage.
Ik denk eerder dat het toestel wat CO produceert wat gewoon via de rookgasafvoer naar buiten gaat, maar dat zou je op het rapportje van de installateur moeten kunnen aflezen.
Let op ik wil dit absoluut niet baggataliseren, CO is levensgevaarlijk, het inademen van 1% (10000 ppm) CO in lucht kan al binnen 8 minuten tot de dood leiden, echter meestal gaan die rookgassen netjes naar buiten en bevatten deze bij lange na geen 1% CO.
Er zullen dus twee problemen gelijktijdig moeten zijn bij jouw ketel als ik het relaas van de installateur zo hoor. 1 de ketel produceert CO (slechte verbranding) 2. er is spraken van rookgas lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met iedereen eens. Indien het een normale installatie is zou je voor 1500 klaar moeten zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
DukeBox schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:01:
Met iedereen eens. Indien het een normale installatie is zou je voor 1500 klaar moeten zijn.
Dat kan nogal tegenvallen.

Inderdaad mogelijk als je een goedkope ketel + willekeurige internetketelhanger kiest. Of bepaalde delen van het land.

Maar op basis van mijn ervaring met offertes van lokale installateurs (erkend door het betreffende merk) in een grote stad moet je realistisch rekenen op 1750-2250.

3500 is een woekertarief. Er is bijna geen scenario denkbaar wat het meerwerk verklaart. Je kunt bij wijze van spreken wel heel veel meter PP rookgasafvoer aanschaffen met bijbehorende installatiemanuren om dat te verantwoorden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:49
Vorig jaar bij ons een Intergas HReco 36 (CW5) CV laten plaatsen en daarbij gekozen voor een nieuwe thermostaat (Honeywell touch nog wat ding) en hij heeft ook nog de expensievat vervangen en een aparte kraan ervoor gemaakt. Totale kosten: €1.345,-. Dus zoals iedereen al aangeeft is €3.500,- toch wel aan de erg hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:32
De Consumentenbond heeft een actie en komt morgen met scherpe offertes voor iedereen die zich heeft aangemeld voor collectief de CV ketel vervangen.

Ik zou even informeren of je daar nog aan mee kunt doen. Ik schat dat de prijzen tussen de 1000 en 1500 zijn (afhankelijk van welke ketel je wilt)

https://cvketelcollectief.consumentenbond.nl/

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 04-02-2018 10:28 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Rukapul schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:19:
Maar op basis van mijn ervaring met offertes van lokale installateurs (erkend door het betreffende merk) in een grote stad moet je realistisch rekenen op 1750-2250.
Mijn beste vriend heeft een groot en bekend installatie bedrijf in de randstad. Ik help hem vaak met zijn website e.d. waardoor ik redelijk inzicht heb wat een gemiddelde instsllatie kost. 1750 met rookgas is idd aan de krappe kant maar is het verder gewoon een vervanging met wat standaard onderdelen is 1500 echt wel de standaard met de genoemde remeha of intergas.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 19:38

Theo

moederbord

Tijdje geleden heb ik de CV laten vervangen; er hing een CV ketel en een indirect gestookte boiler van 100 liter. Ik heb alles weg laten halen en laten vervangen voor een CW5 ketel. Kosten lager onder de 2000 euro.

Met een offerte van 3500 euro geeft de aannemer aan dat hij geen zin heeft in deze klus en je beter naar een ander kan gaan..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-05 20:11
Door Cvtotaal vorig jaar een Remeha Avanta CW4 laten ophangen,
incl. dakdoorvoer, expantievat en Flamco (lucht/vuil afscheider) €1310,00
Let op dat ze je dakdoorvoer en buizen op de juiste wijze monteren,
deze dienen tegenwoordig gebeugeld te worden, en aan de dakdoorvoer moet een "stormbeugel".
PS: foto is van tijdens installatie, maar geeft een idee:
Afbeeldingslocatie: https://i7.photobucket.com/albums/y286/hoksbeb/IMG_2861.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Bushie op 04-02-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:29
Rukapul schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:19:
[...]

Dat kan nogal tegenvallen.

Inderdaad mogelijk als je een goedkope ketel + willekeurige internetketelhanger kiest. Of bepaalde delen van het land.

Remeha tzerra 4 plus + q sense thermostaat + volledige installatie voor 999. Wordt geinstalleerd door feensta of guidion (erkende installateurs? Feensta is marktleider.).

[ Voor 5% gewijzigd door Ruben0s op 04-02-2018 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bushie schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:48:
Door Cvtotaal vorig jaar een Remeha Avanta CW4 laten ophangen,
incl. dakdoorvoer, expantievat en Flamco (lucht/vuil afscheider) €1310,00
Let op dat ze je dakdoorvoer en buizen op de juiste wijze monteren,
deze dienen tegenwoordig gebeugeld te worden, en aan de dakdoorvoer moet een "stormbeugel".
CVtotaal...bleek dat die een standaard 'montage binnen 3 weken'hanteren. Wil je sneller dan moet je bijbetalen.

Ik houd niet van dat doort trucjes, op de website goedkoop overkomen en dan achteraf met dat soort onzin aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
  • Laatst online: 08-05 20:11
Cvtotaal monteert zelf helemaal niets.Sturen een koerier met de ketel, en daarna nog één met de overige zaken.
Vervolgens komt er een lokale installateur langs, om e.e.a. te monteren.
In mijn geval een installateur, die mij ook zelf een offerte had uitgebracht (voor zelfde ketel, zelfde werkzaamheden) van >€1500,00. Geeft wel een rare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 16:30
Ik heb via CVtotaal ook 2 jaar terug een ketel gekocht en laten plaatsen door één van hun verbonden installateurs. Kostte me echt vele malen minder dan de bekendere namen zoals Feenstra of via Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld.

Ik had een Vaillant ketel die in een hoop winkels destijds ruim €2000 kostte exclusief installatie, en uiteindelijk was ik voor minder dan €2000 klaar, én had ik er een aansluitpakket en expansievat bij, én een Flamco vuilafscheider. En in het vorige huis waar ik zat heb ik de toen bestaande VR ketel vervangen voor een HR ketel, en die hebben zonder al teveel meerwerk een dubbelwandige buis geplaatst, nieuw expansievat e.d., en dat kostte (7 jaar terug) ook nog geen €2000.

Het zou kunnen dat die prijs inderdaad inclusief de meerkosten is als je een VR-ketel hebt en er echt dingen verbouwd moeten worden. Maar vaak plaatsen ze voor een HR-ketel ook een dubbelwandige buis zodat ze aan- en afvoer door dezelfde buis kan. De water- en/of gasleidingen moeten misschien wat aangepast worden als je van een VR naar een HR ketel gaat... maar dan nog klinkt €1500 meer voor dit werk wel als erg veel.

Al met al: we kunnen de situatie natuurlijk niet zien bij jou thuis, maar wat leidingen (ver)leggen, een dubbelwandige buis doorvoeren naar het dak, en misschien nog wat ander klein werk... dat voelt bij mij niet als iets wat dan totaal €3500 moet gaan kosten inclusief CV-ketel. Ik heb trouwens in een appartement een aantal jaar geleden, een totaal nieuwe CV-installatie moeten laten aanleggen omdat ze nog een gaskachel hadden zonder radiatoren... dát was een hoop werk omdat letterlijk alles moest worden aangelegd, van leidingen en radiatoren tot de gas- en wateraanvoer e.d. Dat was ~€5200, maar dan zijn ze wel een kleine week bezig geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door Kapotlood op 04-02-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Gezien de ontwikkelingen de laatste tijd rond gas: al een L/W warmtepomp overwogen?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:53:
[...]

CVtotaal...bleek dat die een standaard 'montage binnen 3 weken'hanteren. Wil je sneller dan moet je bijbetalen.

Ik houd niet van dat doort trucjes, op de website goedkoop overkomen en dan achteraf met dat soort onzin aankomen.
Wat een gedoe allemaal. Wij hebben hier nog een installateur waarmee je gewoon belt en dan afhankelijk van de urgentie in goed overleg afspreekt wanneer hij er is. En nee, het is geen beun de haas, of makkelijk centen scoorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potkamp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11-2023
Net 2 weken geleden een nieuwe Nefit Trendline II HR030-CW5 en Nefit Easy thermostaat laten installeren door de lokale installateur. Kostte €1825 en heb de €150 cashback van Nefit al op de rekening staan, dus totaal €1675.
Installatie was als vervanging van een oude HR ketel, dus bestaande dakdoorvoer kon gebruikt worden. Verder wel nieuw expansievat en alle aan- en afvoerleidingen opnieuw gelegd/aangesloten. Al met al zo'n 4,5 uren werk voor de installateur geweest.
Een nieuwe dakdoorvoer met wat uurloon zal hooguit een paar honderd extra zijn, dus €3500 gaat richting oplichting.
Als referentie had ik een paar offertes opgevraagd via internet maar die waren allemaal duurder. Feenstra heb ik geeneens gevraagd, de ketel zonder installatie kostte op de site al meer dan de complete offerte van de lokale installateur.
Ik heb de lokale installateur wel expliciet gevraagd of de offerte een echte totaalprijs was en geen verborgen kosten nog achteraf erbij zouden komen. Dit kreeg ik keurig per mail bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
Lees de offerte nog eens goed door zit er bv niet gelijk een onderhouds contract in voor X jaar
Anders eens na denken over een lease constructie met X jaar "gratis" onderhoud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

pool69 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 05:38:
De installateur probeert voor mijn gevoel gebruik te maken van de onrust die er gemaakt is in de media.

Als een verbrandingstoestel koolmonoxide produceert moet hij per direct het toestel buiten gebruik stellen, doet hij dit niet is is hij aansprakelijk voor alle gevolgen die er uit voort komen.

Ik raad je daarom ook aan eerst een koolmonoxidemeter te plaatsen en op zoek te gaan naar een eerlijke installateur.
Hier lijkt het inderdaad op. Ik zou het een beetje met een korrel zout nemen, en zoals gezegd een CO meter halen. Dat is sowieso een verstandig idee.

En zoals in het topic gezegd wordt maar eens een warmtepomp overwegen. Nu nog een cv ketel installeren is misschien wat zonde als je kijkt naar de levensduur van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:53

P_Tingen

omdat het KAN

Koolmonoxidemelder is bij de Action iets van €15 en heeft een goed keurmerk. Zou ik misschien toch even ophalen.

De prijs van je offerte is te hoog maar dat had je al door. Hier ook een maand of drie terug een Remeha Tzerra laten installeren voor €1535. Dat was inclusief alles, dus montage, afvoeren oude rommel, Remeha iSense thermostaat, nieuw watertappunt (is overigens echt maar 10 minuten werk max) en ook een nieuwe aan/afvoerbuis + extra beugeling want dat is inderdaad nieuw (ook iets van kwartier werk). De volledige ketel-vervang-operatie ws in drie en een half uur klaar. Inclusief koffiepauze halverwege.

Die €3500 is poep.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:40
Inmiddels is wel duidelijk voor de TS dat de gehanteerde prijs erg hoog is.

Wat ik wel als tip wil meegeven, en hier al iets over las, let goed op de rookgasafvoer/luchttoevoer.

Ben zelf werkzaam bij een installatiebedrijf en wij installeren enkel ketels met een compleet nieuwe rookgasafvoer/luchttoevoer met nieuwe dakdoorvoer.
Waarom? Omdat je als installateur verantwoordelijk bent voor een deugdelijke installatie en niemand de garantie kan geven dat de rookgasafvoer/luchttoevoer in combinatie met de dakdoorvoer 2 ketellevens mee gaat.
Dit is trouwens ook het advies van de Rogafa, het platform wat achter het nieuwe beugelen zit.
Mocht jij, of je installateur, toch denken van ik neem het risico de dakdoorvoer niet te vervangen, zorg er dan voor dat men de juiste materialen gebruikt. Gebruikt men kunststof voor de rookgasafvoer, dan dient de dakdoorvoer vervangen te worden want bij een oudere ketel is de dakdoorvoer 99,99% zeker enkel geschikt voor aluminium. Gaat men dat combineren, dan is dat vragen om problemen (lekkages).
De nieuwe dakdoorvoeren zijn er verkrijgbaar in kunststof (PP) en aluminium, dat bepaald gelijk wat voor materiaal er voor de rookgasafvoer gebruikt mag worden. De luchttoevoer mag altijd in kunststof uitgevoerd worden.

Verder zou ik altijd concentrisch adviseren (buis in buis) in plaats van parallel. Bij concentrisch heb je het voordeel dat wanneer de rookgas gaat lekken dit uitkomt in de luchttoevoer en je ketel vanzelf in storing valt. In plaats van dat de rookgas in de ruimte lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Wat er precies aan de hand was: De monteur kwam binnen, haalde de kap van de ketel af en zag toen gele aanslag op de voorkant zitten. Conclusie was dat daar "rookgas" lekte (dus niet via de normale afvoer maar gewoon aan de voorkant van de ketel, die blijkbaar aan het doorroesten is).

Hij had het over CO, maar heeft niks gemeten, dus als het ding goed brandt zou er geen CO in moeten zitten. Maar, als er iets lekt gaat dat dus niet rechtstreeks de schoorsteen in maar komt in de ruimte waar de ketel staat terercht.

Hij heeft nog even gevoeld toen de ketel aansprong en voelde niks - de conclusie daarvan was het lek nog heel klein moet zijn. Heeft er wat tape omheengedaan om nog wat tegen te houden.

Over de afvoer naar buiten: Dat moet sowieso vervangen worden omdat het nu een eenrichtings-ding is en het moet naar binnen en naar buiten worden. Dus ze gaven al aan dat wat er nu zit niet meer aan de eisen voldoet.

Over een warmtepomp: Daar was ik wel over aan het denken, zeker als er zoveel installatiekosten inzitten om alles up-to-date te krijgen, maar gezien de grootte en leeftijd van het huis (jaren 70, 640 m^3) vrees ik dat dat een erg grote inverstering wordt - alles zal vermoedelijk veel beter geisoleerd moeten worden.

Anyway, ik ga een CO-alarm halen (ik heb wel een paar rookmelders maar er staat niks op over CO, dus daar zal 'ie wel niet op waarschuwen), en bij wat andere bedrijven een offerte vragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Specy op 04-02-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:02
Regel een tijdelijke ketel en overweeg een warmtepomp...just my two cents

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Laatst online: 07-05 23:09
Kan je een foto posten van de huidige situatie ? Waar zit je riool afvoer ?
3500 is erg veel. behalve als het 2 dagen werk is. tenzij men bijv een nieuw riool moet leggen over de zolder.
of de ketel aan de andere kant van de woning/zolder komt te hangen.(dan is het redelijke prijs)
Maar een nieuw gat zagen in je dak en een nieuwe rookgasdoorvoer zullen de kosten/arbeid niet zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door miciel op 05-02-2018 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:16
Je kunt hem altijd vragen om de offerte wat meer op te delen in sub porties:
-Kosten ketel
-Kleinmateriaal
-Materiaal kosten nieuwe afvoer
-Uurloon plaatsen ketel
-Enz.

Misschien dat je dan een beter beeld krijgt wat hij doet voor het geld. (vervangt hij meteen het leidingwerk in de badkamer en wordt die ook opnieuw betegeld, dan is het niet zo duur ;-))

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Ben nu niet thuis dus ik kan geen foto maken (vanavond wel), maar volgens de offerte zijn dit de werkzaamheden (ik neem maar even de volledige lijst inclusief onzinpunten over):
- Aftappen huidige cv installatie
- Demonteren en afvoeren van bestaande cv ketel
- Leveren en monteren van een schoorsteenkap op het bestaande rookgas kanaal
- Leveren en monteren van de concentrische flexibele rookgas afvoer
- Leveren en monteren van een gecombineerde schachtaansluiting
- Leveren en monteren van een Nefit Trendline HRC 30 CW 5 klasse combitoestel (1229 euro online)
- Leveren en monteren van een Nefit Moduline 3000 ruimteklokthermostaat (170 euro online)
- Leveren en monteren van de benodigde hulp/aansluitmaterialen
- Het in bedrijf stellen van de nieuwe cv ketel
- Schoon er ordentelijk opleveren van de door ons gebruikte werkruimte

Prijs: 3577 incl BTW

In het verhaal erboven staat nog een losse zin: "Het monteren van een nieuwe inlaatcombinatie, gaskraan, overstortventiel, expansievat en vul/-aftapkraan is voorzien".

O ja, en: "De cv-ketel wordt aangesloten op de bestaande leidingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:36
Niet gespecificeerd wat het per onderdeel kost??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Prijs vind ik niet eens zo heel raar. Je kiest voor een stevige CW5 ketel van een van de duurste merken, online kosten die dingen idd ~1250 euro, bij de installateur kan je daar zo een paar honderd euro bijtellen. Dan nog alle zooi die erbij komt, het werk dat daar bij komt kijken en je zit zo aan een fors bedrag.

Wat is overigens de reden dat je weer een Nefit wilt en dan vooral een CW5? Niet dat het een slechte ketel is, maar mensen laten zich altijd erg makkelijk een hele dikke dure ketel aanpraten terwijl een CW4 ketel van 500 euro minder ook prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:32
De duurste ketel inclusief installatie bij de consumentenbond is iets minder dan €2213,- ik weet niet of het per plaats anders is, maar ik woon in de buurt van Eindhoven.

De Nefit Trendline II HRC 30 CW5 is €2140,- incl montage.

Overigens kwam deze Nefit niet zo best uit de test, niet dat die slecht is, maar deze kreeg een 7,1 tov 7,9 van de beste ketel uit de test (Intergas Xtreme36, CW5).

[ Voor 26% gewijzigd door DutchKel op 05-02-2018 10:18 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dagon89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 22:04
Ikzelf heb deze ketel paar weken geleden laten plaatsen voor €2295

Hierbij zat het volgende:

1. Bestaande gasleiding afpersen; indien deze lekt wordt deze na opdracht op regie basis
gerepareerd.
2 Bestaande C.V. installatie aftappen en ketel afkoppelen.
3 Bestaande waterinstallatie aftappen.
4. Afgekoppelde ketel afvoeren.
5. Nieuwe ketel plaatsen en aansluiten op C.V.-, gas-en waterleiding
6. Aansluiten van rookgasafvoer
7. Plaatsen van een nieuwe inlaatcombinatie, overstortventiel
8. Geleverde kamerthermostaat aansluiten (indien van toepassing)
9. Gehele gasleiding nogmaals controleren op dichtheid.
10. Installatie vullen en in bedrijf stellen.

Tevens heb ik een dakdoorvoer, 2 riooldakdoorvoeren en EMS-OT converter erbij zitten voor die prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 10:43
Specy schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:49:

- Leveren en monteren van de concentrische flexibele rookgas afvoer
- Leveren en monteren van een gecombineerde schachtaansluiting
Ik denk dat de kosten met name hierdoor een stuk duurder zijn.
Als ik dit zo lees wordt er in de bestaande bouwkundige schoorsteen een RVS of kunststofbuis getrokken.

Dit doe je met 2 man en dat tikt snel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die tests moet je met 3 pakken zout nemen.

Consumentenbond doet regelmatig tests van dingen waar ze geen verstand van hebben, en dan vaak ook geen praktijktests, maar tests op basis van specificaties. Ze hebben het ooit geflikt om een Atag CV ketel als best getest te stempelen terwijl dat ding nog niet eens op de markt was. Geen monteur die ooit zo'n ding heeft opgehangen, geen monteur die ooit service uitgevoerd heeft op zo'n ding en toch als beste getest. Rara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41

TheBorg

Resistance is futile.

Evink schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat de kosten met name hierdoor een stuk duurder zijn.
Als ik dit zo lees wordt er in de bestaande bouwkundige schoorsteen een RVS of kunststofbuis getrokken.

Dit doe je met 2 man en dat tikt snel aan.
Een situatie foto zou dan een hoop verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:46
Ketel op dezelfde plek terugplaatsen incl. aanpassingen aan leidingwerk en enkele appendages vervangen incl r.g.a. zou rond de 2000 euro moeten kosten.
Verplaatsen, duurdere ketel (CW5/merk) en een kamerthermostaat kunnen het duur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 19:38

Theo

moederbord

Stel je hebt momenteel een oud huis met een rookkanaal die uitkomt op de schoorsteen op het dak. Je open haard(en) en je CV ketel zitten op dezefde schoorsteen aangesloten. En je ketel staat niet direct onder het dak of bij een buitenmuur.
IN zo'n geval moet er een compleet nieuwe aan/afvoer gemaakt worden voor je CV ketel in de bestaande schoorsteen. En dat kost veel geld.

Maar als 1 van de volgende situaties WEL van toepassing is dan kan er ook goedkoper een lokale aan/afvoer gemaakt worden:
- Je CV ketelhok zit op zolder onder de kap
- Een van de muren van je CV ketelhok is een buitenmuur.

Ketel plaatsen (ook een CW5) is 1500 tot 2000 euro in de standaardgevallen. Speciaal meerwerk, zoals een complete nieuwe aan/afvoer maken kost meer.

Vraag meerdere offertes op bij meerdere loodgieters!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Specy
Even een update: Er is een ander langsgeweest, die willen precies dezelfde ketel ophangen voor 1100 euro minder. Dus........

Eigenlijk 1300 minder, want voor die 1100 minder hadden ze er ook een of ander filter bijzitten dat het water schoon houdt of zo. Geen idee nog of dat nuttig is of niet (nog geen tijd gehad om te Googelen)

[ Voor 45% gewijzigd door Specy op 04-03-2018 17:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evink
Specy schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:14:
Even een update: Er is een ander langsgeweest, die willen precies dezelfde ketel ophangen voor 1100 euro minder. Dus........

Eigenlijk 1300 minder, want voor die 1100 minder hadden ze er ook een of ander filter bijzitten dat het water schoon houdt of zo. Geen idee nog of dat nuttig is of niet (nog geen tijd gehad om te Googelen)
En vervangt die goedkopere loodgieter ook de rookgasafvoer?
Ik mag namelijk hopen van wel, het moet immers weer zo'n 15 jaar meegaan.

Betreft de filter, Wij merken bij de nieuwe ketels een vergrote uitval van pompen wat allemaal toe te schrijven valt aan zogenaamde klasse A pompen welke permanent magnetisch zijn.
IJzerdeeltjes uit de cv-leidingen hechten zich hier aan waardoor ze wel erg snel de geest geven.

Bij het gebruik van een vuilfilter in de retour voorkom je dus vervuiling van de pomp en dit is zeker aan te raden bij nieuwe ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Ok, helder, thanks. Ja, die andere vervangt ook de rookgasafvoer (hij zei meteen dat wat er nu zat tegenwoordig onacceptabel is). Grootste verschil is dat de vorige (duurdere) loodgieter de buis via een bocht door de schoorsteen wou halen (die een meter naast de ketel zit), en de nieuwe recht omhoog wil gaan en dan een speciale dakpan met uitlaat wil gebruiken (de ketel zit ook 1-2 meter onder het dak). En dat filter dus (als ik dat bij die andere er nog bij moet doen komt dat er nog eens bij, dus wordt het verschil waarschijnlijk 1300 ipv 1100 euro).

Iemand vertelde mij trouwens dat een afvoer met bocht erin niet optimaal zou zijn ivm condensvorming, klopt dat?

[ Voor 13% gewijzigd door Specy op 06-03-2018 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
Specy schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:16:
Ok, helder, thanks. Ja, die andere vervangt ook de rookgasafvoer (hij zei meteen dat wat er nu zat tegenwoordig onacceptabel is). Grootste verschil is dat de vorige (duurdere) loodgieter de buis via een bocht door de schoorsteen wou halen (die een meter naast de ketel zit), en de nieuwe recht omhoog wil gaan en dan een speciale dakpan met uitlaat wil gebruiken (de ketel zit ook 1-2 meter onder het dak).
Dat betekend dus dat er naast je schoorsteen een nieuwe dakdoorvoer gemaakt zal worden, als je hier geen problemen mee hebt, gewoon doen dus, veel goedkoper.
Specy schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 23:16:
Iemand vertelde mij trouwens dat een afvoer met bocht erin niet optimaal zou zijn ivm condensvorming, klopt dat?
Zolang er voldoende afschot gemaakt wordt zul je daar geen last van hebben, enkel bij ophoping van condenswater is er een grotere kans op lekkage van de buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1049239

Ik ben het compleet eens met de laatste berichten van Evink.

Hoge kosten kunnen vaak zitten in het trekken van een rookgasafvoer voering, Let er dus inderdaad goed op dat dit ook echt gebeurd. Wij komen het in de praktijk nog wel eens tegen dat deze niet helemaal gedaan worden maar alleen het kleine stukje in de woning. Als je het niet erg vind dat je een langer stuk van deze buis ziet zitten zou ik hem ook gewoon lekker recht omhoog laten gaan. Qua condenswater heb je alleen ellende bij horizontale stukken. Hij moet dus goed op afschot lopen of er moet een condensafvoer incl. siphon worden geplaatst in het horizontale deel.

Ook wat betreft deze zuinige A pompen. Gaan inderdaad vaak stuk door stukje verrot metaal die door je leidingen zwerven. Over het algemeen onschuldige maar deze A pompen kunnen daar niet zo goed tegen.
De juiste oplossing hiervoor is inderdaad een vuil afscheider plaatsen. Wat soms ook goed kan helpen is het gehele systeem alleen spoelen om het bestaande vuil eruit te halen. Alleen hoopt zich in de loop der jaren met je nieuwe ketel ook weer op, waardoor dit ellende kan geven.

Tip 1: Laat voor die kleinere meerprijs een vuil afscheider plaatsen en voorkom ellende. Zo heb je zo lang mogelijk plezier van je investering.

Tip 2: Waarom een moduline 3000 en een Nefit easy? ideale slimme thermostaat die meer opties heeft en het prijsverschil (inkoop) is minimaal?

P.s. Laat de installateur de ketel ook inregelen. De Nefit Trendline is hier uitermate voor geschikt en je hebt enkel het vermogen van een CW5 nodig voor je warmwater voorziening. Met het inregelen draait de ketel aanzienlijk rustiger en zuiniger waardoor je direct extra bespaart op je energie kosten.
Pagina: 1