Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/J4J8Q04Y2loug5rVr7Is36fe/full.jpg

Inleiding - Standaard of Fly More Combo - Prijs - Handige links

Inleiding
Welkom bij het DJI Mavic Air 2 Informatie en Discussie topic. De drone is inmiddels te bestellen via de webstore van DJI en diverse leveranciers hier in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cldiZ3QtNSoNrTj3B3ea1ebs/full.jpg

Er is een goede review van Jeroen Horlings te vinden op Tweakers. Deze is zeker aan te raden alvorens je de topic in duikt.

reviews: DJI Mavic Air 2 - Minder air, meer pixels

De topic is dus bedoeld om overige informatie en ervaringen in de praktijk te delen.

Standaard of Fly More Combo

Je hebt de keuze tussen de Mavic Air 2 of de Mavic Air 2 Fly More Combo. De Fly More Combo heeft de volgende extra's:

- 2 extra Intelligent Flight Batterijen
- 3 extra Low-Noise Propellers (paar)
- ND Filters Set (ND16/64/256)
- Batterij Oplaad Hub
- Batterij Power Bank Adaptor
- Schouder tas

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/q4zuOCmCw8AJPqTPP50ErbdQ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Pgz9S2auBFoxqGPCgnpJb3pN/full.jpg

Prijs

De prijzen voor de Mavic Air 2 en de Mavic Air 2 Fly More Combo zijn te vinden in de pricewatch:

pricewatch: DJI Mavic Air 2 - Grijs

pricewatch: DJI Mavic Air 2 Fly More Combo - Grijs

Handige links

Wet en regelgeving en Airsense (ADS-B):
Er is nog het een een ander onduidelijk over Europese wet en regelgeving omtrent drones. Jeroen Horlings heeft voor de Mavic Air 2 hier een stukje aan gewijd in zijn review:
Praktijk en regelgeving
Twijfel aanschaf drone wet- en regelgeving
Should you buy a DJI Mavic Air 2 without the AirSense alert system?
EU droneregels: vanaf 1 januari 2023 nieuwe CE-labels voor drones
EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 31 december 2020 terecht?

Overige Links:
DJI aankondiging
Product Highlights and Features
DJI MAVIC AIR 2 Beginners Guide - Start Here

[ Voor 16% gewijzigd door Tasminos op 08-06-2020 14:09 . Reden: toevoeging links omtrent wet en regelgeving drones ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Toch maar een topic gestart waarin men ervaringen met de Mavic Air 2 uit de praktijk kan delen.

De Mavic Air 2 is voorzien is van OcySync 2.0 en is dus te gebruiken met de Smart Controller. Iemand al ervaring met deze combinatie?
(note: de Smart Controller moet voorzien zijn van de meest recente firmware upgrade)

[ Voor 255% gewijzigd door Tasminos op 24-09-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YOGI
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-05 22:56
Volgens mij werken de Smart Controller en de DJI Goggles juist (nog) NIET met de MA2, was 1 van de nadelen die ik tegenkwam toen ik research deed voor het aanschaffen.

Ik ben benieuwd of mensen ervaringen hebben de DJI Refresh verzekering. Voer net mijn drone gegevens in op de site https://www.dji.com/nl/service/djicare-refresh maar ik krijg de melding dat het S/N niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
YOGI schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:30:
Volgens mij werken de Smart Controller en de DJI Goggles juist (nog) NIET met de MA2, was 1 van de nadelen die ik tegenkwam toen ik research deed voor het aanschaffen.

..........
Klopt helemaal. Hij moet binnenkort nog compatible worden gemaakt met een firmware update. Bericht van DJI support:

Yes the DJI Smart controller works on the Mavic Air 2, however it will work on a future update.

Er is echter nog geen datum bekend.

De Goggles werken wel met de Smart Controller sinds de firmware update van 26-04-2020:

New Smart Controller Firmware Released (26/04/2020)

[ Voor 17% gewijzigd door Tasminos op 07-06-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
YOGI schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:30:
..........

Ik ben benieuwd of mensen ervaringen hebben de DJI Refresh verzekering. Voer net mijn drone gegevens in op de site https://www.dji.com/nl/service/djicare-refresh maar ik krijg de melding dat het S/N niet klopt.
Zojuist uitgevoerd. Als je klikt op Buy Now en kiest voor de Air 2 kun je je S/N opgeven. Bij mij ging dat in een keer goed. Gegevens ingevoerd en gekozen voor een iDeal betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Vandaag ook de Mavic Air 2 gekocht. Nu de fly more versie weer in de winkels ligt ( mediamarkt heeft verschillende winkels met nieuwe voorraad ) heb ik toegeslagen.
Het blijft toch een van mijn leukste hobby's en erg benieuwd hoe deze vliegt ook al heb ik al een Mavic 2 Zoom in bezit.

Nu alles opladen, updaten en de Care Refresh activeren. Morgen de lucht in. Hopelijk snel de smart controller update. Ook fijn dat de smart controller in de bag past maar was wel te verwachten aangezien de controller van de air 2 al flink groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Mediamarkt heeft inderdaad in verschillende winkels een fly more combo voorraad. Ook via Coolblue is de Fly more combo weer online te bestellen. Tijdelijk uitverkocht is nu veranderd in "Morgen in huis". Blijkbaar zijn er weer nieuwe batches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
T.E schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:58:
Vandaag ook de Mavic Air 2 gekocht. Nu de fly more versie weer in de winkels ligt ( mediamarkt heeft verschillende winkels met nieuwe voorraad ) heb ik toegeslagen.
Het blijft toch een van mijn leukste hobby's en erg benieuwd hoe deze vliegt ook al heb ik al een Mavic 2 Zoom in bezit.

Nu alles opladen, updaten en de Care Refresh activeren. Morgen de lucht in. Hopelijk snel de smart controller update. Ook fijn dat de smart controller in de bag past maar was wel te verwachten aangezien de controller van de air 2 al flink groot is.
Mag ik eens vragen wat je bedoelt met hobby? Ben je een filmmaker of racen of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

iLLuSion_xGen schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Mag ik eens vragen wat je bedoelt met hobby? Ben je een filmmaker of racen of?
Hobby drone vliegen. Gewoon voor de fun films maken van oa. kastelen, molens, landschappen en vooral reizen die we helaas nu niet meer maken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Lichtelijk teleurgestelde eerste indruk.
Het zit niet in de drone. Die ziet er goed uit, mooi klein en vliegt fantastisch.
Maar dan de settings.

4K 60fps = H.265. Dit kan je niet op H.264 zetten.
4K 30fps = keuze uit H.264 of H.265.
Ik kan H.265 niet afspelen dan flikkert het beeld en ook niet importeren in pinnacle studio.
Ofwel de 60fps functie is waardeloos.

Iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje90
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-01 13:52
T.E schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:57:
Het zit niet in de drone. Die ziet er goed uit, mooi klein en vliegt fantastisch.
Maar dan de settings.

Ik kan H.265 niet afspelen dan flikkert het beeld en ook niet importeren in pinnacle studio.

Als ik me niet vergis ligt dat flikkeren aan je computer, die is dan niet compatible om h.265 beelden te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
T.E schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:57:
Maar dan de settings.

Welke versie gebruik je? Zie de volgende link voor versie compatibiliteit:

https://www.pinnaclesys.c...pdf/p22-v2v-matrix-en.pdf

In de volgende link word beschreven hoe je dit met een converter voor mekaar moet kunnen krijgen:

http://www.brorsoft.com/v...c-in-pinnacle-studio.html

Ik gebruik zelf ook Pinacle Studio maar ben de komende periode wegens omstandigheden nog niet in de gelegenheid om het uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterzzs1984
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 17:58
Ben vanaf de release in bezig van de Mavic air 2. Hiervoor de eerste Mavic air gehad, wat een verschil! Echt een top drone.

Loop wel tegen een puntje aan en ben benieuwd of jullie dit ook herkennen.

De eerste keer heb ik netjes de 3 batterijen (heb de Fly More combo) stuk voor stuk opgeladen voor de hub te gebruiken. Nu gebruik ik alleen de hub nog. Wat ik merk is dat de batterijen zonder te gebruiken erg snel leeglopen. In een week tijd branden er van de vier lampjes nog maar twee.
Merken jullie ook dat batterijen erg snel leeglopen als je ze niet gebruikt? Erg vervelend omdat je soms denkt dat je alles netjes hebt opgeladen terwijl je dit dan opnieuw moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

masterzzs1984 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:47:
Ben vanaf de release in bezig van de Mavic air 2. Hiervoor de eerste Mavic air gehad, wat een verschil! Echt een top drone.

De eerste keer heb ik netjes de 3 batterijen (heb de Fly More combo) stuk voor stuk opgeladen voor de hub te gebruiken. Nu gebruik ik alleen de hub nog. Wat ik merk is dat de batterijen zonder te gebruiken erg snel leeglopen. In een week tijd branden er van de vier lampjes nog maar twee.
Merken jullie ook dat batterijen erg snel leeglopen als je ze niet gebruikt? Erg vervelend omdat je soms denkt dat je alles netjes hebt opgeladen terwijl je dit dan opnieuw moet doen.
Je kan toch in het menu instellen dat de batterijen na zoveel dagen gaan ontladen? Dit moet je per batterij instellen zijn inteligente batterijen. Tenminste dit was met de vorige mavics zo lijkt me dat dat bij mavic air 2 ook kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
masterzzs1984 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:47:

In de DJI Go 4 app voor de overige mavic drones kon je dit inderdaad instellen. Voor zover ik weet kan dat in de DJI fly app voor de Mavic Air 2 niet. De batterijen hebben een zogenaamde auto discharge functie. Dit is wat er in de handleiding staat:

"Auto-Discharging Function: To prevent swelling, the battery automatically discharges to 96% of the battery level when it is idle for one day, and automatically discharges to 60% of the battery level when it is idle for five days. It is normal to feel moderate heat being emitted from the battery during the discharging process.”

dus:
- automatisch naar 96% na 1 dag.
- automatisch naar 60% na 5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Tasminos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:15:
[...]

In de DJI Go 4 app voor de overige mavic drones kon je dit inderdaad instellen. Voor zover ik weet kan dat in de DJI fly app voor de Mavic Air 2 niet. De batterijen hebben een zogenaamde auto discharge functie. Dit is wat er in de handleiding staat:

"Auto-Discharging Function: To prevent swelling, the battery automatically discharges to 96% of the battery level when it is idle for one day, and automatically discharges to 60% of the battery level when it is idle for five days. It is normal to feel moderate heat being emitted from the battery during the discharging process.”

dus:
Oke dus pas opladen dag van of 1 dag voor gebruik. Hopelijk wordt dit aangepast in een update want na 1 dag leeglopen is wel erg snel.

Inmiddels al wat vluchten gemaakt. En wat is dit een geweldige drone. Hij vliegt heerlijk, heb 1km ver gevlogen maar geen enkel hikje gehad. En vooral dat hij licht en klein is toch een verademing tegenover de Mavic 2 Zoom. Die zoomfunctie gebruikte ik nauwelijks dus die mis ik niet. Wel even wennen de dji fly app tegenover de Dji Go 4 ( al kende ik het al van de mavic mini )
Een simpelere versie. Minder opties maar eerlijk veel opties had ik nooit aangeraakt.

Nu nog een goede variabele filterset. En hopelijk snel een update voor de Smart Controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Iemand een goede Carrying Case voor de Mavic Air 2 icm de Smart Controller? Ik kwam deze tegen maar weet dus niet of de Smart Controller er in past:

https://www.pgytech.com/c...mavic-air-2-carrying-case

Waar ik naar op zoek ben is een Schoudertas met een hardere buitenkant (zie link). Ik vind die standaard tas die je bij de Fly more Combo krijgt net te fragiel. Ook wil ik dat in ieder geval de Smart Controller er in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterzzs1984
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 17:58
Tasminos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:15:
[...]

dus:
Dus toch verstandig om zo af en toe de handleiding te lezen :-). Wel erg snel inderdaad na 1 dag maar het is al fijn dat ik weet dat het zo hoort.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Tasminos schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:52:
Iemand een goede Carrying Case voor de Mavic Air 2 icm de Smart Controller? Ik kwam deze tegen maar weet dus niet of de Smart Controller er in past:

https://www.pgytech.com/c...mavic-air-2-carrying-case

Waar ik naar op zoek ben is een Schoudertas met een hardere buitenkant (zie link). Ik vind die standaard tas die je bij de Fly more Combo krijgt net te fragiel. Ook wil ik dat in ieder geval de Smart Controller er in past.
De smart controller zal hier niet in passen. Ik heb exact deze case maar dan voor de Mavic 2 Pro gehad en alle vakjes zijn exact op maat gemaakt naar de onderdelen die er in horen en dat is in dit geval de standaard meegeleverde controller. Tenzij de smartcontroller kleiner is, dan valt ie binnen het gat en zal ie wat losjes liggen.

Wel een enorm fijne case, bedankt dat je me er via deze manier op wijst, ik ga hem direct bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Vandaag tijdens het vliegen op een plek waar wat meeuwen waren. Meeuwen werden erg luidruchtig en een vloog als een soort aanval de drone achterna. Snel op sport mode gezet en terug gevlogen. Meeuw deed nog een paar pogingen totdat ik de drone omlaag vloog. Iemand eerder zo’n soort ervaring gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:47

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Nee, (nog) niet met vogels. Ik had wel van de week tijdens het landen van m'n drone, dat er een stuk of 7,8 bijen meekwamen. Ze bleven rondom m'n drone vliegen, en door de windverplaatsing van de propellors werden ze naar beneden geblazen. Zag er wel apart uit.

Ik gok dat ze op het geluid afkwamen.

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Vandaag wederom gehad dat een tweetal meeuwen helemaal tekeer gingen. Bizar om mee te maken. Hoop dat schade door een meeuw gedekt wordt met dji Care Fresh.

[ Voor 84% gewijzigd door Tasminos op 20-06-2020 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

Tasminos schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 18:33:
Vandaag wederom gehad dat een tweetal meeuwen helemaal tekeer gingen. Bizar om mee te maken. Hoop dat schade door een meeuw gedekt wordt met dji Care Fresh.
Als je crasht is alles gedekt of dat nu een aanval van een meeuw is of een vlucht tegen de muur. Als je de drone maar bij elkaar kunt rapen en opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

VERINGTENTJE schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:13:
Nee, (nog) niet met vogels. Ik had wel van de week tijdens het landen van m'n drone, dat er een stuk of 7,8 bijen meekwamen. Ze bleven rondom m'n drone vliegen, en door de windverplaatsing van de propellors werden ze naar beneden geblazen. Zag er wel apart uit.

Ik gok dat ze op het geluid afkwamen.
Ik was een keer in sri lanka en daar stonden verbodsborden voor dronevliegen omdat wespen erop afkwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Wel balen dat de Smart Controller nog steeds niet compatible is met de Mavic Air2. Er is een post op het DJI Forum die ik af en toe bekijk:

https://forum.dji.com/for...057&extra=page%3D1&page=2

En dan te bedenken dat het 2 weken na release geregeld zou zijn:

DJI Mavic Air 2 + Smart Controller Compatibility - Will It Work?

:( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Hebben jullie al ND filters en zoja welk merk?
Ik denk dat ik aan een ND 8 genoeg heb.
Bij de Mavic 2 zoom nooit gewisseld. Teveel gedoe en die was voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
T.E schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:44:
Hebben jullie al ND filters en zoja welk merk?
Ik denk dat ik aan een ND 8 genoeg heb.
Bij de Mavic 2 zoom nooit gewisseld. Teveel gedoe en die was voor mij prima.
Ik heb laatst de standaard meegeleverd ND 16 gebruikt. Ik was zelf niet echt tevreden over het beeld. Het was mij net te donker allemaal. Ik heb nu de standaard DJI 4, 8 en 32 ND filters. De volgende keer wil ik testen met de ND 4.

[ Voor 4% gewijzigd door Tasminos op 07-07-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-05 18:05
Geen Mavic 2 prijs topic?
Dan plemp ik hem hier neer. Hij is nu voor 733 euro te koop bij Amazon (de gewone, niet de combo): https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 19:22
rimave schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:31:
Geen Mavic 2 prijs topic?
Dan plemp ik hem hier neer. Hij is nu voor 733 euro te koop bij Amazon (de gewone, niet de combo): https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
De combo 929 euro. Leuke prijs voor deze geweldige drone.
Geen moment spijt dat ik de Mavic 2 Zoom ingeruild heb voor de Mavic Air 2.
Enigste grote minpunt: Nog steeds geen smart controller update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01:07

amphora

Websites & Fotografie

Sinds zondag ook de trotse eigenaar van een Mavic Air 2 en na wat gevlogen te hebben en foto's gemaakt te hebben is me iets vreemds opgevallen. Ik schiet RAW+JPEG en vreemd genoeg lijken de jpg's meer beeld te vangen? Als je onderstaande foto's opent in een nieuw venster en tussen de twee switched zie je aan de randen duidelijk dat de DNG blijkbaar barrel distortion corrigeert en daardoor wat moet croppen? Wat ik erg vreemd vind, RAW zou juist alles moeten laten zien?

DNG (bewerkt maar niet gecropt of distortion correctie)

JPG (onbewerkt direct vanaf SD wel verkleind)

Edit: Hoogst waarschijnlijk komt dit omdat Lightroom automatisch een lens profiel toepast maar wat blijkbaar niet uitgezet kan worden....

[ Voor 27% gewijzigd door amphora op 04-08-2020 11:35 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-05 20:43
ik heb ook een dji mavic air 2 gekocht. Wat voor case hebben jullie er bij gekocht? ik vind de bijbehorende tas voor mijn doeleinden niet altijd even stevig.
pgytech heeft wel enkele mooie. Graag hoor ik jullie ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

harrybeuker schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:20:
ik heb ook een dji mavic air 2 gekocht. Wat voor case hebben jullie er bij gekocht? ik vind de bijbehorende tas voor mijn doeleinden niet altijd even stevig.
pgytech heeft wel enkele mooie. Graag hoor ik jullie ervaringen :)
Ik stop die tas onderin mijn rugzak als ik ga wandelen en de afgelopen vijf weken ging dat prima. Een sterkere tas zal vast mooi zijn maar ook een stuk zwaarder meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrybeuker
baviaan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Ik stop die tas onderin mijn rugzak als ik ga wandelen en de afgelopen vijf weken ging dat prima. Een sterkere tas zal vast mooi zijn maar ook een stuk zwaarder meestal.
ik heb deze gekocht
https://mc-cases.com/cata...e-transport/category/134/
neem hem ook vaak mee met vissen en dan ligt die op een kruiwagen. Met deze koffer kan die er wel een keer afvallen of als het regent hoef ik mij ook geen zorgen meer te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
Net wat movies gemaakt in 4k 60 fps maar ik krijg ze niet vloeiend afgespeeld op mijn pc.

ik heb een i7 920 2.8 ghz
GTX 670
6gb ram
SSD

wat zijn de specs om een beetje een 4k movie af te kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

harrybeuker schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:01:
Net wat movies gemaakt in 4k 60 fps maar ik krijg ze niet vloeiend afgespeeld op mijn pc.

ik heb een i7 920 2.8 ghz
GTX 670
6gb ram
SSD

wat zijn de specs om een beetje een 4k movie af te kunnen spelen?
H.264 of 265? Dat maakt nogal uit. H.265 vereist veel meer van je grafische kaart

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Software speelt ook een rol. Windows 10 met laatste updates? Probeer VLC eens. En kijk naar de settings voor hardware-acceleration. Ook kan je de files eerst bewerken (bijvoorbeeld omzetten naar 1080p of 30 fps). Zelfs nieuwe PC's hebben een probleem als je films 4K/60p/10bit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
amphora schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:11:
[...]

H.264 of 265? Dat maakt nogal uit. H.265 vereist veel meer van je grafische kaart
denk h265 want als ik hem met binnen windows wil afspelen dan moetst ik de 265 codec kopen.

edit:
3840*2160 (16:9) met 60 fps en dan HEVC

mijn videokaart kan het niet aan. Wellicht ga ik die even vervangen voor een gtx1050

[ Voor 18% gewijzigd door harrybeuker op 31-08-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
James3 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:19:
Software speelt ook een rol. Windows 10 met laatste updates? Probeer VLC eens. En kijk naar de settings voor hardware-acceleration. Ook kan je de files eerst bewerken (bijvoorbeeld omzetten naar 1080p of 30 fps). Zelfs nieuwe PC's hebben een probleem als je films 4K/60p/10bit zijn.
heeft geen nut gehad. Ik ga nog een keer een vlucht maken en dan op fullhd

dit was die op 4k
YouTube: DJI 0011

[ Voor 4% gewijzigd door harrybeuker op 31-08-2020 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric1705
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-11-2021
Ik heb nu de mavic air 2 sinds 2 weken in bezit ,eerst in bezit van de mavic air en ik vind het een flinke vooruitgang.
Al heb ik wel een kritische punt ..
Waar ik tegenaan loop is dat de mavic air 2 geen 32bit ondersteuning bied. Ik heb hier nog niemand over gehoord omdat de meeste waarschijnlijk met een moderne smartphone vliegen van 64 bit maar mijn tablet Samsung tab A 10.1 is niet compatible omdat deze 32bit is.
Na wat te hebben gegoogled kom ik velen tegen met dit probleem (kwam dit ook tegen voor de mini ) ,zelfs mensen die hem terug hebben gebracht naar de winkel omdat hun smartphone niet compatible was terwijl de fabrikant alleen aangeeft android v6.0 of later maar er word niet gesproken over de bitwaarde . Ik zelf overweeg dan maar wel een 64bit tablet aan te schaffen .
DJI schijnt er niets aan te willen doen .
Dus Indiën je deze drone wilt aanschaffen ga eerst na of je een 64 bit Tablet of smartphone in het bezit hebt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06-2022
Sinds dit weekend de Mavic 2 Air voor het eerst op laten stijgen op het strand. Dat ging super ondanks de vrij harde wind.
Ook het geluid van de props zijn een stuk zachter dan de Mavic 1.

Wat mij wel een klein beetje verbaasde was dat ik tijdens een range test van ongeveer 1km al vrij korte disconnects kreeg.
Ik dacht dat je met Ocusync toch wel minimaal 2 km moet kunnen vliegen zonder problemen?
Niet dat ik dat van plan ben... maar toch. Ze geven het aan dat het kan. Dit ervaar ik niet.

Wat ik ook nog wel een klein beetje eng vind, is om de ND filters te swappen. De lens voelt best stevig om de camera en ben bang dat als ik uitschiet ik de camera per ongeluk breek :o
Iemand nog een tip om dit makkelijker los te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERINGTENTJE

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

v1co schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:44:

Wat mij wel een klein beetje verbaasde was dat ik tijdens een range test van ongeveer 1km al vrij korte disconnects kreeg.
Hier heb ik niet echt last van, zeker niet als er geen obstakels zijn. Ik heb al meerdere malen 6+ km ver gevlogen zonder disconnects. Het verste is iets van 7.5km.
Wat ik ook nog wel een klein beetje eng vind, is om de ND filters te swappen. De lens voelt best stevig om de camera en ben bang dat als ik uitschiet ik de camera per ongeluk breek :o
Iemand nog een tip om dit makkelijker los te krijgen?
Dit had ik ook de eerste paar keer, maar nu gaat het soepel, dus gewoon nog een paar keer wisselen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
Ik zal nog wel een keer vliegen om dit nogmaals te testen. Ik stond namelijk wel tussen de bomen, dus wellicht dat dat nadelig was voor de range.
Zal de range verder goed kunnen testen als ik naar Zwitserland met vakantie ga. Ben benieuwd!

Heb overigens gisteren ( nog binnen de 48 uur ) DJI Care aangeschaft. Heb daarna een bevestiging gehad dat de polis is geactiveerd voor een jaar.
Wat mij wel verbaasd is dat ik in mijn account bij order process nog niet "completed" zie staan.

Iemand hiermee bekend? Gebeurd dit automatisch?
Als ik namelijk via https://service.dji.com/djicare/coverage mijn serie nummer invul dan is mijn warranty actief.

[ Voor 19% gewijzigd door v1co op 15-09-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1co
Wat zijn overigens goeie ND filters voor video opnames op zonnige dagen?
Ik weet niet of ND16 wellicht toch iets te donker is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
v1co schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:33:
Wat zijn overigens goeie ND filters voor video opnames op zonnige dagen?
Ik weet niet of ND16 wellicht toch iets te donker is?
Ik gebruik zelf de ND4 omdat ik de rest te donker vind. Is denk ik ook een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:21
Tasminos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:32:
Vandaag tijdens het vliegen op een plek waar wat meeuwen waren. Meeuwen werden erg luidruchtig en een vloog als een soort aanval de drone achterna. Snel op sport mode gezet en terug gevlogen. Meeuw deed nog een paar pogingen totdat ik de drone omlaag vloog. Iemand eerder zo’n soort ervaring gehad.
Ik heb een Mavic Air 1, en heb precies hetzelfde. Als er vogels in de buurt zijn, dan weet ik zeker dat ze eraan komen. (ik bedoel de grotere vogels, niet de mussen)

Woon zelf op Cyprus en als ik boven het water vlieg, of over het strand..., dan zie je ze gewoon uit de bomen "opstijgen" om naar mijn Mavic Air te vliegen..., dacht eerst dat het de kleur was (heb de rode), maar ook een sticker maakte geen verschil.

Heb er mee leren omgaan :P

• v1co
Hebben jullie wel eens een kompas calibratie gedaan? Voorheen moest ik als ik de auto uitstapte mijn Mavic Air 1 altijd calibreren na het zien van een foutmelding.

Dat heb ik met de MA2 nog tot nu toe niet meegemaakt.

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 12:20
Ik ervaar het bereik tussen de controller en de drone wel aanzienlijk minder dan bij mijn mavic 2 zoom. Dit geld zowel voor de standaard controller als de smart controller die nou ook gekoppeld kan worden.

• Tasminos
  • Niet online
Zojuist de firmware update uitgevoerd voor de DJI Smart Controller. De DJI Mavic Air 2 toevoegen is gelukt. De DJI Fly app is te gebruiken om de Mavic Air 2 aan te sturen. Ik heb er nog niet mee kunnen vliegen maar dat komt wel. Iemand al ervaring in de praktijk met de combinatie

Een step by step voor wie er behoefte aan heeft,-):

YouTube: DJI mavic air 2 SMART CONTROLLER update! STEP BY STEP.

[ Voor 22% gewijzigd door Tasminos op 24-09-2020 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerFrits
Tasminos schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:44:
Zojuist de firmware update uitgevoerd voor de DJI Smart Controller. De DJI Mavic Air 2 toevoegen is gelukt. De DJI Fly app is te gebruiken om de Mavic Air 2 aan te sturen. Ik heb er nog niet mee kunnen vliegen maar dat komt wel. Iemand al ervaring in de praktijk met de combinatie

Een step by step voor wie er behoefte aan heeft,-):

YouTube: DJI mavic air 2 SMART CONTROLLER update! STEP BY STEP.
Ik heb nu ongeveer 2 uur gevlogen met de smart controller en de air 2. Gaat prima. Met je smart Phone is echt waardeloos als je een smart controller gewend bent.

• Tasminos
  • Niet online
Ik ervaar de laatste keren telkens een Proccesor Overheated melding na een minuut of 10 vliegen. De drone gaat in RTH en RTH is vervolgens niet te cancellen. Dit heeft me een paar keer in een lastige situatie gebracht. Ik heb inmiddels contact met DJI gehad en moet mijn Mavic Air 2 opsturen. Ik lees online best wel soortgelijke ervaringen bij anderen.

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

BoerFrits schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:48:
[...]

Ik heb nu ongeveer 2 uur gevlogen met de smart controller en de air 2. Gaat prima. Met je smart Phone is echt waardeloos als je een smart controller gewend bent.
Wat is het grote verschil? Ik zit te kijken naar een Smart Controller maar ik vind ze nog best prijzig.

• BoerFrits
baviaan schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:13:
[...]

Wat is het grote verschil? Ik zit te kijken naar een Smart Controller maar ik vind ze nog best prijzig.
Vooral het laagdrempeler vliegen. Even snel je drone de lucht in en niet eerst allerlei dingen aan gaan koppelen. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij woon dus de drempel om vanaf huis te vliegen is laag. Verder vind ik het vervelend als je tijdens het vliegen appjes krijgt die je dan amper kunt beantwoorden. Daarnaast is het scherm van de controller heel erg helder

• baviaan
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

BoerFrits schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:24:
[...]

Vooral het laagdrempeler vliegen. Even snel je drone de lucht in en niet eerst allerlei dingen aan gaan koppelen. Nu moet ik wel zeggen dat ik vrij woon dus de drempel om vanaf huis te vliegen is laag. Verder vind ik het vervelend als je tijdens het vliegen appjes krijgt die je dan amper kunt beantwoorden. Daarnaast is het scherm van de controller heel erg helder
Dat is ook de reden dat ik naar de controller kijk. Gewoon dat ding pakken en vliegen, niet eerst moelijk doen met mijn telefoon. Bedankt voor je inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:27
Ik zit te twijfelen of ik deze drone wel/niet zou kopen i.v.m. de aankomende nieuwe Europese regelwetgeving.

Heb nu de dji mavic mini mijn eerste drone(tje) en wil wel een maatje groter hebben.

Maar ik maak mij wel zorgen om de nieuwe aankomende wetgeving en de Air 2. De Air 2 heeft hier in Europa geen Airsense ADS-B.

Ik wil wel normaal kunnen vliegen er mee met de nieuwe regelwetgeving. Ik heb er geen problemen mee om op te gaan voor een certificaat en een registratie straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
toro schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:55:
Ik zit te twijfelen of ik deze drone wel/niet zou kopen i.v.m. de aankomende nieuwe Europese regelwetgeving.

Heb nu de dji mavic mini mijn eerste drone(tje) en wil wel een maatje groter hebben.

Maar ik maak mij wel zorgen om de nieuwe aankomende wetgeving en de Air 2. De Air 2 heeft hier in Europa geen Airsense ADS-B.

Ik wil wel normaal kunnen vliegen er mee met de nieuwe regelwetgeving. Ik heb er geen problemen mee om op te gaan voor een certificaat en een registratie straks.
Het blijft lastig. Mocht je wat meer informatie willen dan zijn er een aantal links in de TS die wel handige informatie bieden. Verder kan de volgende topic je ook misschien helpen met beslilssen:

Twijfel aanschaf drone wet- en regelgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

toro schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:55:

Zoals het er nu uit ziet valt de air 2 (en vrijwel iedere drone nu op de markt) vanaf 1 januari 2022 in de zwaarste categorie en mag je dus bijna niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:27
Als we nou de FCC versie kopen via grijze import die wel ADS-B heeft zijn we dan wel meer voorbereid op de nieuwe aankomende wetgeving?

Vind het zo jammer de Air 2 lijkt me voor mij in ieder geval de perfect drone maar ik wil geen geld verspillen dat ik er dan straks niets meer mee mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

toro schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:31:
Als we nou de FCC versie kopen via grijze import die wel ADS-B heeft zijn we dan wel meer voorbereid op de nieuwe aankomende wetgeving?

Vind het zo jammer de Air 2 lijkt me voor mij in ieder geval de perfect drone maar ik wil geen geld verspillen dat ik er dan straks niets meer mee mag.
Adb-s is volgens mij niet noodzakelijk voor de eu regelgeving. Het gaat om het Cx CE keurmerk die een drone moet krijgen en die zijn er nog steeds niet.

Edit: nieuwe drones moeten straks wel voorzien zijn van een remote Id zender maar die heeft de mavic air 2 ook niet, die ziet alleen anderen die wel zenden.

[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 16-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
is het normaal dat die accu's allemaal leeglopen? ik heb 3 weken met de drone gevlogen en daarna alles volledig opgeladen. Vandaag wou ik weer vliegen en alle 3 de accu's geven 2 volle leds aan en de 3e knipperd. Een volle accu is overigens 4 leds. Ik vind het maar vreemd dat die krengen dus leeg lopen als je ze niet gebruikt. Ik ben benieuwd of jullie dit ook zo ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Yup, dat is normaal bij deze batterijen. Na 1 dag al 5%. Check de handleiding maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 20:48
Iemand die in Italië woont en er 2 kan doorsturen voor mij. :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSeXI1RxgTEYwCIr3Lchy7DM0NM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NtPMbFul5BtnjBJYJfebslpm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
heeft iemand nog enkele LUT voor adobe premiere pro en dan voornamelijk voor movies in de sneeuw?
heb er nu enkele gevonden online maar meer is nooit verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 16:11
toro schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:31:

Vind ik ook ja. Ik twijfel tussen de Air en Air 2, maar door de nieuwe droneregels per 1-1-2021. Hierdoor zal de Air 2 in categorie A2 vallen. Het lijkt mij dan beter om voor de normale Air (1) te kiezen. Dit betekent dus dat je geen aanvullend praktijk examen hoeft te verrichten op locatie maar alleen de A1/A3 online. Tevens is het jammer dat de Air 2 geen Cx label heeft waardoor deze in Categorie A1/A3 zou vallen i.p.v. A2.

[ Voor 9% gewijzigd door BMS080 op 15-03-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

BMS080 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:17:
[...]

Vind ik ook ja. Ik twijfel tussen de Air en Air 2, maar door de nieuwe droneregels per 1-1-2021. Hierdoor zal de Air 2 in categorie A2 vallen. Het lijkt mij dan beter om voor de normale Air (1) te kiezen. Dit betekent dus dat je geen aanvullend praktijk examen hoeft te verrichten op locatie maar alleen de A1/A3 online. Tevens is het jammer dat de Air 2 geen Cx label heeft waardoor deze in Categorie A1/A3 zou vallen i.p.v. A2.
Op dit moment zou ik alleen adviseren om de Mini 2 te kopen. Deze is misschien qua camera vrijwel hetzelfde als de Air 1, maar mist avoidance en wellicht minder stabiel omdat ie kleiner en lichter is.
Ik heb de Air 2 en heb juist vanwege de nieuwe regels de Mini 2 er ook bij gekocht. Ga binnenkort wel m'n A2 examen doen zodat ik ook met de Air 2 buiten mag spelen. A1/A3 heb ik al gehaald maar is voor beide drones niet nodig (tenzij je graag met de Air in A3 wil vliegen maar daar is natuurlijk geen reet aan).

[ Voor 11% gewijzigd door amphora op 15-03-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-05 16:11
amphora schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Op dit moment zou ik alleen adviseren om de Mini 2 te kopen. Deze is misschien qua camera vrijwel hetzelfde als de Air 1, maar mist avoidance en wellicht minder stabiel omdat ie kleiner en lichter is.
Ik heb de Air 2 en heb juist vanwege de nieuwe regels de Mini 2 er ook bij gekocht. Ga binnenkort wel m'n A2 examen doen zodat ik ook met de Air 2 buiten mag spelen. A1/A3 heb ik al gehaald maar is voor beide drones niet nodig (tenzij je graag met de Air in A3 wil vliegen maar daar is natuurlijk geen reet aan).
Je moet voor die A2 (Mavic Air 2) wel dus die extra aanvullende examen maken wat je waarschijnlijk 150 euro extra gaat kosten in vergelijking tot A1/A3 examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alowo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-04-2021
Weet iemand hoe ik de sd kaart gegevens van de drone kan overzetten op mijn Android tablet, i.p.v. de PC ,bv tijdens de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERINGTENTJE

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Alowo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:59:
Weet iemand hoe ik de sd kaart gegevens van de drone kan overzetten op mijn Android tablet, i.p.v. de PC ,bv tijdens de vakantie.
Dat zou moeten lukken met een card reader en een USB-OTG adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Zijn er nog mensen die overwegen de drone aan te schaffen, met alle regelgevingen etc. op komst?
Ik ga voor een paar maanden naar het buitenland en zou er zo graag eentje willen meenemen, maar wil straks niet ontzettend beperkt worden door de (extra) regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

cliors schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 00:49:
Zijn er nog mensen die overwegen de drone aan te schaffen, met alle regelgevingen etc. op komst?
Ik ga voor een paar maanden naar het buitenland en zou er zo graag eentje willen meenemen, maar wil straks niet ontzettend beperkt worden door de (extra) regels.
Als je er na 31 december 2022 nog plezier van wil kunnen hebben (en je de regels wil volgen) zou ik het zeker niet doen. En zelfs nu is het vrij beperkt. Je moet nu je a1/a3 bewijs halen en ook a2 om er het maximale uit te halen. Ik zou nu adviseren om een mavic mini 2 te kopen want daar mag je veel meer mee, zelfs zonder bewijs, en pas een grotere/betere kopen zodra de C0/C1 gekeurde drones op de markt komen (hopelijk de mavic pro 3 bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
amphora schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Als je er na 31 december 2022 nog plezier van wil kunnen hebben (en je de regels wil volgen) zou ik het zeker niet doen. En zelfs nu is het vrij beperkt. Je moet nu je a1/a3 bewijs halen en ook a2 om er het maximale uit te halen. Ik zou nu adviseren om een mavic mini 2 te kopen want daar mag je veel meer mee, zelfs zonder bewijs, en pas een grotere/betere kopen zodra de C0/C1 gekeurde drones op de markt komen (hopelijk de mavic pro 3 bijvoorbeeld)
Thanks d:)b
Ik ga eens even kijken hoeveel je "inlevert" wanneer je de mini 2 neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

cliors schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:40:
[...]

Thanks d:)b
Ik ga eens even kijken hoeveel je "inlevert" wanneer je de mini 2 neemt.
Je levert niet heel veel in. Ik heb beide drones. De air is groter en daardoor stabieler en heeft een betere camera maar de mini is ook echt wel goed. De air heeft wel obstacle avoidance sensoren en de mini niet. En de mini mist object tracking/autofollow wat ik wel jammer vind. Maar daarentegen is ie goedkoper, lichter en kleiner (handig op reis) en je mag meer. Ga je toch voor de air dan zou ik de net nieuwe 2S nemen vanwege de nog betere camera.

Oh ja, en ga sowieso voor de fly more combo. Extra accu's en accessoires zijn het echt wel waard.

[ Voor 7% gewijzigd door amphora op 11-05-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Na heel lang twijfelen tussen een DJI mini 2,Air 2 en Air 2s uiteindelijk voor een Air 2s fly more combo gegaan.

De mini 2 lijkt mij echt een ideale drone zonder restricties maar helaas zonder obstacle sensors en tracking functie. Toen ik eindelijk de keuze gemaakt had om voor de Air 2 te gaan toch maar voor de geringe meer prijs voor een Air 2s gegaan.

Ben benieuwd :) mijn vorige drone was een mavic Platinum pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomB89
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-03 19:37
Ik heb mijn Air 2 uit de VS (met ADS-B), en begrijp dat ik in Nederland dus een A1/A3 cursus moet doen, voor 59,90 Euro zie ik.
Waarom zou ik ook nog een A2 afleggen? Dat is toch niet nodig? Lijkt me alleen iets voor mensen die (reclame?) shoots doen dat heel dichtbij andere mensen is.

Moet ik nu ook nog een of ander nummer bij de RDW aanvragen?
RDW is niet duidelijk voor me: "Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer."
Ik gebruik de drone alleen voor mezelf en mijn eigen (vakantie)filmpjes. Ik ben dan toch geen "exploitant"...?

In ieder geval nogal een gedoe allemaal. Een Mini 2 klinkt nu wel aantrekkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05 17:11

qless

...vraag maar...

Voor alle DJI drones geldt dat het geen speelgoed is (als in voor -14 jaar) en dat er camera's opzitten, dus registratie is verplicht. Helaas kost dat in NL geld, andere landen doen dat gratis.

A2 is maar tijdelijk voor de Air 2(s), want na de overgangsperiode mag je deze toch alleen vliegen in A3.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

TomB89 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:58:
Ik heb mijn Air 2 uit de VS (met ADS-B), en begrijp dat ik in Nederland dus een A1/A3 cursus moet doen, voor 59,90 Euro zie ik.
Waarom zou ik ook nog een A2 afleggen? Dat is toch niet nodig? Lijkt me alleen iets voor mensen die (reclame?) shoots doen dat heel dichtbij andere mensen is.

Moet ik nu ook nog een of ander nummer bij de RDW aanvragen?
RDW is niet duidelijk voor me: "Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer."
Ik gebruik de drone alleen voor mezelf en mijn eigen (vakantie)filmpjes. Ik ben dan toch geen "exploitant"...?

In ieder geval nogal een gedoe allemaal. Een Mini 2 klinkt nu wel aantrekkelijk...
Zonder A2 moet je op 150 meter van mensen en gebouwen blijven dus dan ben je wel heel beperkt. Met A2 mag je binnen bebouwde kom en 50 meter van mensen (wat ook nog best lastig kan zijn). En inderdaad, vanaf 31 december 2022 alleen nog maar A3 regels voor de Air 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacZappa
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-05 07:21
BMS080 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:17:
[...]

Je moet voor die A2 (Mavic Air 2) wel dus die extra aanvullende examen maken wat je waarschijnlijk 150 euro extra gaat kosten in vergelijking tot A1/A3 examen.
Zou het kunnen dat dit in België anders is (hoewel Europese wetgeving is toch voor alle landen in Europa)? Toch volgens deze pagina https://www.dronedepot.be/europese-drone-wetgeving-2021/
Pagina: 1

Let op:
Vragen en discussie rondom regelgeving, brevetten/cursussen en zulke zaken kunnen in Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2