Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Certh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 14:49
Ha goedeavond,

Vandaag is de Mavic Air 2 aangekondigd waar ik al een tijdje naar uit kijk. Ik ben al een tijdje aan het kijken om een drone aan te schaffen en na wat leaks heb ik gewacht tot er een nieuwe van DJI zou uitkomen. Buiten het feit dat de Mavic air 2 de drone is die ik zoek heb ik wat twijfels.

Op verschillende plekken lees je dat het vliegen van een drone in Nederland niet zo eenvoudig is door de strenge wet- en regelgeving. Ook dat deze wet- en regelgeving gaat veranderen, eerst zou dit halverwege 2020 zijn nu door corona is dit verplaatst naar 2021. Ik lees op verschillende plekken dat de Mavic air 2 geen C1 CE label heeft, waardoor deze na een aantal jaar (2023 geloof ik) eigenlijk niet meer mag vliegen vanwege de nieuwe regels. Betekent dit dat de aanschaf van de Mavic Air 2 voor eventjes leuk is, totdat de wetgeving is aangepast? Om iets te kopen als hobby, van 800+ om hem na 2,5 jaar bij het oud vuil te kunnen zetten is mij wat te duur.

De bedoeling is om hem puur hobby matig te gebruiken, dus in Nederland op mooie plekken vliegen (waar mogelijk aangezien godrone.nl dat je op weinig interessante plekken legaal mag vliegen) en mee te nemen op vakanties wanneer dit weer mogelijk is...

Ook vroeg ik mij af wat jullie ervaringen is m.b.t. controle op het vliegen van drones en hoe streng ze hier in zijn?

Edit: C1 CE label i.p.v. CE keurmerk

Beste antwoord (via Certh op 29-04-2020 11:05)

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:56
Certh schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:13:
...
Ik lees op verschillende plekken dat de Mavic air 2 geen C1 CE label heeft, waardoor deze na een aantal jaar (2023 geloof ik) eigenlijk niet meer mag vliegen vanwege de nieuwe regels. Betekent dit dat de aanschaf van de Mavic Air 2 voor eventjes leuk is, totdat de wetgeving is aangepast? Om iets te kopen als hobby, van 800+ om hem na 2,5 jaar bij het oud vuil te kunnen zetten is mij wat te duur.
...
Zo is het niet helemaal, het is wat genuanceerder. De (puinhoop) omtrent de nieuwe regelgeving is nu compleet door Corona. Onze overheid is er op het moment totaal nog niet op voorbereid. Zoals het er nu uitziet wordt de nieuwe regelgeving per januari 2021 van kracht (op zijn vroegst). Iedereen die nog oude drones heeft op dat moment (zonder nieuw CE keurmerk) mag nog 2 jaar doorvliegen onder de oude regelgeving (dus dat betekent ook geen opdrachten vliegen als particuliere vlieger).
Na 2 jaar mag je nog steeds vliegen met deze drones, maar dan vallen ze automatisch in categorie A3, waardoor je meer afstand moet nemen tot mensen en gebouwen.

Mijn advies: als je nu een drone wilt vliegen, gewoon kopen en er van genieten. De kans is groot dat je nog een klein jaar moet wachten totdat de eerste gecertificeerde drone uitkomt die aan de nieuwe regels voldoet.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
https://www.dji.com/nl/euro-compliance/mavic

Staat daar niet gewoon 't CE-keurmerk van de Mavic Air 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Certh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 14:49
Klopt, ik bedoelde eigenlijk het C1 CE label.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Certh schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:13:
...
Ik lees op verschillende plekken dat de Mavic air 2 geen C1 CE label heeft, waardoor deze na een aantal jaar (2023 geloof ik) eigenlijk niet meer mag vliegen vanwege de nieuwe regels. Betekent dit dat de aanschaf van de Mavic Air 2 voor eventjes leuk is, totdat de wetgeving is aangepast? Om iets te kopen als hobby, van 800+ om hem na 2,5 jaar bij het oud vuil te kunnen zetten is mij wat te duur.
...
Zo is het niet helemaal, het is wat genuanceerder. De (puinhoop) omtrent de nieuwe regelgeving is nu compleet door Corona. Onze overheid is er op het moment totaal nog niet op voorbereid. Zoals het er nu uitziet wordt de nieuwe regelgeving per januari 2021 van kracht (op zijn vroegst). Iedereen die nog oude drones heeft op dat moment (zonder nieuw CE keurmerk) mag nog 2 jaar doorvliegen onder de oude regelgeving (dus dat betekent ook geen opdrachten vliegen als particuliere vlieger).
Na 2 jaar mag je nog steeds vliegen met deze drones, maar dan vallen ze automatisch in categorie A3, waardoor je meer afstand moet nemen tot mensen en gebouwen.

Mijn advies: als je nu een drone wilt vliegen, gewoon kopen en er van genieten. De kans is groot dat je nog een klein jaar moet wachten totdat de eerste gecertificeerde drone uitkomt die aan de nieuwe regels voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Verder aankoopadvies:
  • 1: Koop de Mavic Mini: vanwege het gewicht onder de 250 gram zal deze drone in category A1 blijven vallen, ook na de overgangsperiode. Alleen registratie wordt verplicht vanwege de camera
  • 2: of koop de Mavic Air 2: Wat mij de beste drone prijs/kwaliteit. Vanwege occusync ga je hier veel plezier aan beleven. Ik verwacht ook dat deze drone wel redelijk waardevast zal blijven mocht je de drone later weer willen verkopen
De Mavic 2 heeft momenteel geen hele grote voordelen meer t.o.v. de Mavic Air 2 en is een stuk duurder. Ook is de verwachting dat deze drone in de nabije toekomst weer een update krijgt (eind 2020/begin 2021?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jules_nl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09-2023
Om geen nieuw onderwerp te hoeven starten haak ik even in op deze.
Ik ben namelijk ook een beetje aan het kijken naar de aanschaf van een drone (wel voor een groot deel professioneel gebruik, dus wellicht maakt dit een aantal regels anders / strenger).

Nu is denk ik de Mavic Air 2 inderdaad een mooi model, maar ik zit er ook een beetje mee dat deze wellicht niet meer altijd te gebruiken is over 'slechts' 2 jaar, wanneer deze in de A3 categorie gaat vallen. Ik kan dan natuurlijk nog gewoon in de vrije open lucht vliegen, maar 150 meter van mensen af is voor professioneel gebruik mogelijk een belemmering.

Met een C1 gecertificeerde drone zou ik in de A1 categorie zitten en blijven in de toekomst als ik het goed begrijp. Dit zie ik wel als een aanzienlijk voordeel.

Nu heb ik ook begrepen dat een drone niet achteraf een C1 certificaat kan krijgen, dus daarom was ik benieuwd of er al drones op de markt zijn die dit Cx certificaat al hebben? Of dat de Mavic Air 2 deze mogelijk heeft als ik 'm later koop? Of dat er dan weer een nieuw model moet komen? En mocht een van die twee laatste het geval zijn, wanneer zouden de eerste drones met Cx keurmerk op de markt komen naar verwachting? Is dat überhaupt mogelijk voordat de nieuwe regelgeving (die nu 1 jan 2021 ingaat als ik het goed begrijp) ingaat?

Dus kort samengevat is de belangrijkste vraag, is het mogelijk dat er een C1 drone, zijnde het een bestaand model drone wel met dit keurmerk of een nieuw model met dit keurmerk voor 1 januari, het moment dat de nieuwe regelgeving ingaat, op de markt komt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Gronkjaer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07-2024
Jules_nl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:15:
Om geen nieuw onderwerp te hoeven starten haak ik even in op deze......

Nu heb ik ook begrepen dat een drone niet achteraf een C1 certificaat kan krijgen, dus daarom was ik benieuwd of er al drones op de markt zijn die dit Cx certificaat al hebben? Of dat de Mavic Air 2 deze mogelijk heeft als ik 'm later koop? Of dat er dan weer een nieuw model moet komen? En mocht een van die twee laatste het geval zijn, wanneer zouden de eerste drones met Cx keurmerk op de markt komen naar verwachting? Is dat überhaupt mogelijk voordat de nieuwe regelgeving (die nu 1 jan 2021 ingaat als ik het goed begrijp) ingaat?

Dus kort samengevat is de belangrijkste vraag, is het mogelijk dat er een C1 drone, zijnde het een bestaand model drone wel met dit keurmerk of een nieuw model met dit keurmerk voor 1 januari, het moment dat de nieuwe regelgeving ingaat, op de markt komt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ben hier ook benieuwd na! Met name of het mogelijk is dat de latere Mavic Air 2 modellen alsnog een C1 certifcaat zouden kunnen krijgen. Er is echter nog veel onduidelijkheid dus vermoed dat dit voor iedereen nog gissen is op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

Gelukkig heb ik net een drone gekocht om mee te beginnen .

Deze Visuo Battleshark weegt slechts 162 gram . en zelfs met de nieuwe regels kan ik als C0 blijven vliegen toch ?
Zit wel een 4K camera in.. weet niet of dat nog restricties heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-09 05:52
Vandaag gevlogen in België met de mavic mini.

Daar is de huidige regelgeving niet hoger dan 10m.

Weet iemand hoe dat word als de Europese regelwetgeving ingaat volgend jaar of dat dan anders word?

Tevens zit ik flink te tobben, wel kopen of niet kopen de mavic air 2. Op YouTube zie ik al die filmpjes van de Amerikaanse Mavic Air 2 met ADBS zodat je vliegtuigen ziet aankomen wat onze CE air 2's niet hebben.

Balen want het is een fantastische drone de Air 2 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:28
Ik heb mij vandaag een Mavic Air 2 bestelt en zou maandag geleverd worden.
Ik vermoed, of eerder hoop, dat deze in 2023 toch wel bruikbaar blijft.

1 vraag: kan deze in BE hoger dan 10m vliegen of stopt die automatisch??

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazzzdafke
Update: na mij wat meer in te lezen heb ik de bestelling geannuleerd.
Ik wil weten waar ik aan toe ben, en dat zal hopelijk volgend jaar wel duidelijk worden.
Maar nu een drone kopen zonder de juiste ce, of hw, nee.. dat risico neem ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMS080
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:07
kazzzdafke schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:18:
Update: na mij wat meer in te lezen heb ik de bestelling geannuleerd.
Ik wil weten waar ik aan toe ben, en dat zal hopelijk volgend jaar wel duidelijk worden.
Maar nu een drone kopen zonder de juiste ce, of hw, nee.. dat risico neem ik niet.
Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik twijfel ook tussen de Mavic Air 1 en Mavic Air 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Nog niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Wow, de nieuwe DJI AIR 2s ziet er zo een geweldig toestel uit, echter als ik het goed begrijp is deze boven 500gr en dus moet je hiervoor een examen afleggen?

Heeft deze trouwens al het C1 CE label?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:37

qless

...vraag maar...

Alles boven de 250 gram is examen afleggen. En nee, de Air 2S heeft geen C1 label, dus valt in legacy A2/A3. (A2 tot 1-1-2023)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ja had het ondertussen ook kunnen lezen ergens..

Voor mij is dan de boodschap, wachten tot CE label uitkomt.. zit niets anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Vandewall
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-09 01:17
*knip* illegaal aanbod

[ Voor 100% gewijzigd door Gonadan op 11-06-2025 17:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004