Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• [bassie]
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:31
Overweging zonnepanelen. Met rendement oogpunt.
Gem. jaarverbruik 2500kw
Dak voorkant zuidoost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngf2UYGQ2buZgGwvXeVabrV4aPI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3jIlYJvNvrdn7EbINwLUPL6E.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knPNj_h6tOSwbFJIfqxEUYQQza0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KQdSF9BDy6Q64rpHTMgcGpST.png?f=fotoalbum_tile

- Helling van dak 60%
- breedte dak 5,40 x 3,10
- dak uitbouw = 2,10 breed
- passen max 4 panelen (3 onder elkaar en 1 onder dakuitbouw)

Plat dak van zolder (achtergevel NW)
(geen foto)
- ligt zo'n 50cm van de nok van de dak, hierdoor veel zon op dit plat dak
- breedte 2,50 x 1,75mt
- passen 2 panelen op in lengte

Plat dak slaapkamer gesitueerd op de 2de verdieping (achtergevel NW):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-XZC0InxEJ-nV9c73vzhQ7f8qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycXHP8pXjLh5YLsIqZj96rG2.jpg?f=fotoalbum_large
- 4,5mt breed x 2,2mt lang
- hier passen 4 panelen op

In theorie passen er 10 panelen op
Legplan dak offerte, waarbij de 4 panelen op slaapkamer dak op NW komen te liggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J_qYBrJRQzuCzLhNbYHt3sGGmU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hfti6RWsnIKbuNs9nM00oLYB.png?f=user_large

Meterkast is voorbereid. de installateur zei dat de stroom terug geleverd kan worden aan wasmachine WCD. Hierdoor is installatie relatief simpel

Offerte;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnXq5OkM4XnbiN3JFDdJ_p_7gdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6FZuYVjPqJLBB1kXfBQna2e0.png?f=user_large

Overigens worden de platte daken allemaal opnieuw geplakt voordat de zonnepaneel installateur komt

Als je dit omrekent naar Kwh prijs wordt dit:
bij 10 LG zonnepanelen €1,76 - geschatte opbrengst 2992kwh
bij 10 DM320wp zonnepanelen €1,48 - geschatte opbrengst 2816

Offerte is ook opgemaakt met 6 panelen, dan vervallen de panelen in op plat dak slaapkamer;
LG - €1,71 per kwh
DM - €1,47 per kwh

Schiet er maar op los. Tips over passende zonnepanelen. legplan, offerte prijs, omvormers enz.
Ik ben bekend dat een ideale prijs rond €1,- tot €1,20 ligt.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Gelukkig begint deze installateur niet over SE op dit dak. Dat zou een ramp worden in dit geval.

Ik denk dat de prijs redelijk is voor een Enphase systeem met 10 panelen verdeeld over 3 dakvlakken.
Een alternatief met APS microomvormers is iets goedkoper. 2 x QS1 en 1 x YS600 komt mooi uit. Wellicht is Enphase iets meer kwaliteit dan APS, dat weet ik niet precies. Het ligt ook aan de voorkeur van de installateur.

Is er nog overwogen om een deel of alle panelen uit te voeren met langere panelen voor meer opbrengst?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• [bassie]
busscherski schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:34:
Gelukkig begint deze installateur niet over SE op dit dak. Dat zou een ramp worden in dit geval.

Ik denk dat de prijs redelijk is voor een Enphase systeem met 10 panelen verdeeld over 3 dakvlakken.
Een alternatief met APS microomvormers is iets goedkoper. 2 x QS1 en 1 x YS600 komt mooi uit. Wellicht is Enphase iets meer kwaliteit dan APS, dat weet ik niet precies. Het ligt ook aan de voorkeur van de installateur.

Is er nog overwogen om een deel of alle panelen uit te voeren met langere panelen voor meer opbrengst?
SE, refereer je naar solar edge systeem?

Langere panelen niet over gehad. Goede tip neem ik mee.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[bassie] schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:41:

- Helling van dak 60%
- breedte dak 5,40 x 3,10
- dak uitbouw = 2,10 breed
- passen max 4 panelen (3 onder elkaar en 1 onder dakuitbouw)
Waarom geen 5? In 5,4m breed passen gewoon 3 panelen van ~1,7 lang. Dan heb je een L van 3 breed, 3 hoog met de linkerbovenhoek van 2x2 weggelaten voor de dakkappel. Of 4 grote panelen van 2x1m; dan kom je wel op 4.
Niet of maar en >:)
Plat dak van zolder (achtergevel NW)
(geen foto)
- ligt zo'n 50cm van de nok van de dak, hierdoor veel zon op dit plat dak
- breedte 2,50 x 1,75mt
- passen 2 panelen op in lengte
Euh, hier zit een foutje in? In de foto lijkt me dat iets meer dan 2,5

Plat dak slaapkamer gesitueerd op de 2de verdieping (achtergevel NW):
[Afbeelding]
- 4,5mt breed x 2,2mt lang
- hier passen 4 panelen op
Vier 2x1m panelen past ook.
Als je dit omrekent naar Kwh prijs wordt dit:
bij 10 LG zonnepanelen €1,76 - geschatte opbrengst 2992kwh
bij 10 DM320wp zonnepanelen €1,48 - geschatte opbrengst 2816

Offerte is ook opgemaakt met 6 panelen, dan vervallen de panelen in op plat dak slaapkamer;
LG - €1,71 per kwh
DM - €1,47 per kwh

Schiet er maar op los. Tips over passende zonnepanelen. legplan, offerte prijs, omvormers enz.
Ik ben bekend dat een ideale prijs rond €1,- tot €1,20 ligt.
Je rekent normaal naar €/Wp waarmee je LG offerte op €1,55/Wp zit en die andere op €1,30/Wp

Volgens mij kan dit prima op een normale omvormer met 2 MPPT's mits je de twee sets achterom dezelfde kant op richt (Bijvoorbeeld zuidwest met 10 graden hellingshoek)

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-06-2020 00:59 ]

• busscherski
  • Nu online
[bassie] schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:23:
[...]

SE, refereer je naar solar edge systeem?
Ja

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• [bassie]
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 00:54:
[...]

Waarom geen 5? In 5,4m breed passen gewoon 3 panelen van ~1,7 lang. Dan heb je een L van 3 breed, 3 hoog met de linkerbovenhoek van 2x2 weggelaten voor de dakkappel. Of 4 grote panelen van 2x1m; dan kom je wel op 4.

[...]

Niet of maar en >:)

[...]

Euh, hier zit een foutje in? In de foto lijkt me dat iets meer dan 2,5

[...]

Vier 2x1m panelen past ook.

[...]

Je rekent normaal naar €/Wp waarmee je LG offerte op €1,55/Wp zit en die andere op €1,30/Wp

Volgens mij kan dit prima op een normale omvormer met 2 MPPT's mits je de twee sets achterom dezelfde kant op richt (Bijvoorbeeld zuidwest met 10 graden hellingshoek)
Net zoals busscherski is er geen sprake geweest van langere panelen. In pricip zou het moeten passen idd (in theorie). Ik zal deze tip voorleggen.

Bij de foto kijk jij naar de foto van slaapkamer dak, in de tekst staat dat er geen foto is toegevoegd aan de zolderdak.

Ik snap alleen je berekening niet, jij schrijft dat je op 1,55/Wp komt en ik kom uit op 1,71Wp. Ik heb gerekend met verwachte opbrengst (2992kw), niet met geïnstalleerde opbrengst (3400kw)

• busscherski
  • Nu online
Iedereen gebruikt een andere factor om van EUR/kWp naar EUR/kWh/Jaar te komen.

Dat is lastig aanbieders vergelijken.
Daarom denken we hier in EUR/kWp. En dan excl BTW.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[bassie] schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Bij de foto kijk jij naar de foto van slaapkamer dak, in de tekst staat dat er geen foto is toegevoegd aan de zolderdak.
Nee hoor. Ik heb het (denk ik dan) echt over dat vlak van 2,5x1,75. In het onderste plaatje staan daar 2 panelen ingetekend in elkaars verlengde; dat is dan 3,40x1,0; dat zou dan al niet passen.
[bassie] schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:26:
Ik snap alleen je berekening niet, jij schrijft dat je op 1,55/Wp komt en ik kom uit op 1,71Wp. Ik heb gerekend met verwachte opbrengst (2992kw), niet met geïnstalleerde opbrengst (3400kw)
Nee, jij rekent niet naar €/Wp, maar naar €/(kWh/jaar). Dat is compleet zinloos om te vergelijken en daarom rekenen we naar €/Wp. Want anders is het offertes vergelijken nogal lastig, want of je nu een dak volgooit op West of of Zuid kost natuurlijk netzoveel, maar het dak op West levert minder op, maar dat is niet de offerte aan te rekenen.

Opbrengst gaat in kWh, niet kW. kW is vermogen, kWh is energie.

• [bassie]
kabeltjekabel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:40:
[...]

Nee hoor. Ik heb het (denk ik dan) echt over dat vlak van 2,5x1,75. In het onderste plaatje staan daar 2 panelen ingetekend in elkaars verlengde; dat is dan 3,40x1,0; dat zou dan al niet passen.

[...]

Nee, jij rekent niet naar €/Wp, maar naar €/(kWh/jaar). Dat is compleet zinloos om te vergelijken en daarom rekenen we naar €/Wp. Want anders is het offertes vergelijken nogal lastig, want of je nu een dak volgooit op West of of Zuid kost natuurlijk netzoveel, maar het dak op West levert minder op, maar dat is niet de offerte aan te rekenen.

Opbrengst gaat in kWh, niet kW. kW is vermogen, kWh is energie.
Qua dak heb je gelijk, deze is idd breder. 3,5mt moet dit zijn.

Het omrekenen naar €/Wp wist ik niet, ik heb een aanname gedaan in beoogd opbrengst ipv geïnstalleerd vermogen.
Nog 3 partijen offerte aangevraagd. Coolblue haakte af: helling dak doen zij niet, en verwachten dat het niet rendabel is (+8jr terugverdien tijd).

• busscherski
  • Nu online
Heb je overwogen om de installatie zelf te doen? Eventueel een elektricien vragen voor het werk in de meterkast.
Als je zelf bedenkt op welke plekken er een 1.7 m en waar een 2 m paneel past kunnen we je helpen om een bouwpakket samen te stellen.
Je installateur vind verschillende types panelen wellicht te ingewikkeld.

Ook al is de offerte met Enphase niet heel duur voor een dergelijk systeem verdeeld over 3 daken, het is ook niet echt een tvt die geweldig is.
Ik eigen beheer en als je je eigen uren niet rekent kom je al een stuk gunstiger uit.

• [bassie]
busscherski schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:20:
Heb je overwogen om de installatie zelf te doen? Eventueel een elektricien vragen voor het werk in de meterkast.
Als je zelf bedenkt op welke plekken er een 1.7 m en waar een 2 m paneel past kunnen we je helpen om een bouwpakket samen te stellen.
Je installateur vind verschillende types panelen wellicht te ingewikkeld.

Ook al is de offerte met Enphase niet heel duur voor een dergelijk systeem verdeeld over 3 daken, het is ook niet echt een tvt die geweldig is.
Ik eigen beheer en als je je eigen uren niet rekent kom je al een stuk gunstiger uit.
Snap ik, ik zou het graag willen. En ik vertrouw op je expertise. Maar ik weet niet hoe te beginnen.... Op de platte daken zou ik het nog aandurven. Maar 60% helling dak op de 3e etage met een zonnepaneel van 25kg naar boven krijgen........
Alhoewel ik wel makkelijk aan een steiger kan komen (food for tought).

Tenzij jij een goed voorstel hebt ;)

• busscherski
  • Nu online
Ja je dakgoot zit best hoog, en de zonnepanelen nog weer hoger.
Maar met een goed steiger moet het veilig kunnen denk ik.

Het bevestigingsmateriaal voor de platte daken heb ik niet inbegrepen want dat kan veel goedkoper dan de standaard sets van Winkelman. Gewoon een dakrail + klemmen kopen en dat op een stapel aan elkaar gemaakt stoeptegels maken, voorbeelden genoeg in dit forum.
Er komt nog wat AC kabel, een groep in de meterkast en wat klein spul van APS bij maar in de basis zijn dit de componenten die je nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jsUa-tua7QVsqzFcVU0wW0qRpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyqO9utWk1RZ3Un3mmbKPmlT.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard mag je allerlei verschillende panelen door elkaar gebruiken voor verschillende plekken. Misschien wil je alleen op het schuine dak full black en de rest niet. Of op sommige plekken een groter paneel.

Misschien past dit wel op sommige plekken.
https://www.winkelman-zon...65wp/52224/?display=tiles

• [bassie]
De volgende offerte is binnen.
Dit keer wel met Solar Edge. Er was wat negatieviteit rondom dit systeem. Ik ben benieuwd waarom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYmSoP3PMEhb3CeLYqNWBhfodcc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QATy9qLqdvcZ8sD7UV3stmiU.png?f=user_large

€1,51wp
Bij het opstellen van deze post zie ik een fout, groene gedeelte 12 panelen, witte gedeelte 11 panelen.

LegplanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpCMSiTDIPm6qS29Ujkv7NQAam0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jMe30qpzeWAUZAWtMgJfIrQN.png?f=fotoalbum_large

• [bassie]
busscherski schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 23:49:
Ja je dakgoot zit best hoog, en de zonnepanelen nog weer hoger.
Maar met een goed steiger moet het veilig kunnen denk ik.

Het bevestigingsmateriaal voor de platte daken heb ik niet inbegrepen want dat kan veel goedkoper dan de standaard sets van Winkelman. Gewoon een dakrail + klemmen kopen en dat op een stapel aan elkaar gemaakt stoeptegels maken, voorbeelden genoeg in dit forum.
Er komt nog wat AC kabel, een groep in de meterkast en wat klein spul van APS bij maar in de basis zijn dit de componenten die je nodig hebt.

[Afbeelding]

Uiteraard mag je allerlei verschillende panelen door elkaar gebruiken voor verschillende plekken. Misschien wil je alleen op het schuine dak full black en de rest niet. Of op sommige plekken een groter paneel.

Misschien past dit wel op sommige plekken.
https://www.winkelman-zon...65wp/52224/?display=tiles
Bedankt voor je inzet!
Echter zie ik het niet zitten. Op de achterzijde dak durf ik het nog wel aan, voorzijde niet. De voorzijde met 60% helling en het dak steekt er ruim een meter uit de gevel. Dit durf ik niet aan.....

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:46
[bassie] schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:57:
De volgende offerte is binnen.
Dit keer wel met Solar Edge. Er was wat negatieviteit rondom dit systeem. Ik ben benieuwd waarom?
Het is duurder, omdat je een optimizer van SE per paneel nodig hebt, er is meer electronica die kapot kan gaan. Je hebt inderdaad schaduwmanagement (en dus ook grafiekjes) per paneel, maar als je geen schaduw hebt, heb je amper vooordelen, maar wel een veel complexere installatie, dus ook nog een stuk duurder is.

1.50/Wp vind ik erg duur, mi zou het meer richting de 1 / 1.10 moeten liggen, alhoewel installaties met relatief weinig panelen wel duurder zijn.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

_Arthur

blub

[bassie] schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:57:
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

• [bassie]
borft schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Het is duurder, omdat je een optimizer van SE per paneel nodig hebt, er is meer electronica die kapot kan gaan. Je hebt inderdaad schaduwmanagement (en dus ook grafiekjes) per paneel, maar als je geen schaduw hebt, heb je amper vooordelen, maar wel een veel complexere installatie, dus ook nog een stuk duurder is.

1.50/Wp vind ik erg duur, mi zou het meer richting de 1 / 1.10 moeten liggen, alhoewel installaties met relatief weinig panelen wel duurder zijn.
Doordat het legplan op verschillende daken treft en op verschillende niveau's heb je wel degelijk te maken met optimizers om voldoende rendement per paneel uit te persen. Je hebt immers wel te maken met schaduw.

Een beredeneerde keuze zou kunnen zijn om ervoor te kiezen om alleen panelen aan de voorkant (welke ZO georiënteerd is). Maar dan heb je het over 4 a 5 panelen en zijn je aanloopkosten hoog.

Alhoewel ik bekend ben dat een optimale prijs rond 1 zou moeten liggen. Is het realistisch om dit te verwachten met mijn installatie?

• [bassie]
Helder dank je!

Ik heb deze teruggeven aan de offerte opmaker. Hun ervaring is 40st optimizers vevangen op 17.000 geïnstalleerde panelen in 2019.
Ze vertelde mij dat dit ook aan de installateur kan liggen welke dikte materialen hij gebruikt.

ik realiseer mij dat de informatie alleen van hun kant komt

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Men is over het algemeen wat positiever over Enphase dan over Solaredge
https://www.mcelectrical.com.au/micro-inverters/
https://www.mcelectrical....nverter-optimiser-review/

Dateert inmiddels weer wel uit 2019.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• [bassie]
3de offerte is binnen

In deze offerte is gebruik gemaakt van 10 Phono Solar 325Wp All Black PERC zonnepanelen
gemonteerd met het Clickfit Evo en Flatfix Fusion montagesysteem van Esdec. De micro omvormers
die gebruikt worden zijn de IQ7 omvormers van Enphase in combinatie met een Envoy-S Metered.
De installatie wordt op 1 fase aangesloten in de meterkast en is inclusief online monitoring.

Het is tevens mogelijk om te kiezen voor Q-Cells 340Wp panelen met 25 jaar garantie. Wanneer u dit wenst vervang ik tevens de IQ7 voor het IQ7+ model om het extra vermogen van de panelen goed te kunnen verwerken. De meerprijs van de Q-Cells panelen is in totaal € 400,- excl. btw.

Legplan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVCt5whHQSbDDono0GHPl9HMX9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TW2yHD3poxbunbUXuSVGNKyB.jpg?f=fotoalbum_large

Prijs 4150(ex) Phono solar - (3250wp): 1, 276
4550 q celss (3400wp): 1,338

Qua prijsstelling een stuk scherper.
Wat vinden jullie er van?

• busscherski
  • Nu online
Ja ziet er goed uit doe maar.

• _Arthur

_Arthur

blub

In dit geval zou ik voor de 325 wp's gaan; de specs zijn prima van die panelen. Denk dat de meerprijs voor die 150wp extra het niet waard is (lees; langere terugverdientijd).

• [bassie]
Laatste offerte ronde:
2de offerte is terug naar de tekentafel gegaan door mijn feedback (wat ook die van jullie is)

Was offerte met Solar Edge:
"Ook heb ik voor u een speciaal rapport laten maken en hieruit is gebleken dat optimizers onder elk paneel, niet nodig zijn. Onze omvormer is voorzien van 2 MPP-trackers waardoor de panelen aan de voorzijde en achterzijde op 2 veschillende strings aangesloten worden waardoor er voor u een positieve opbrengst zal worden gegenereerd. Belangrijk is wel dat zoals eerder besproken, de ontluchtingspijp van de badkamer verplaatst zal worden zodat er ruimte is voor de monage van 3 panelen op het dakkapel van de eerste verdieping. Tevens is het met deze omvormer mogelijk om een verdeelkastje op de wasmachineaansluiting te monteren zodat wij het huidige kabeltraject naar de meterkast kunnen gebruiken"
Investering en winstberekening
Panelen: 6 Bisol 320Wp Premium Full Black + 5 Bisol 325Wp Premium White Sheet
Omvormer: SMA SB3.0
Aantal panelen 11
Nominaal vermogen (Wattpiek, Wp) 3.545
Correctiefactor van uw dak voor oriëntatie t.o.v. de zon 0,91
Uw netto productie (kiloWattuur, kWh)* 3.097
Jaarlijkse opbrengst bij gemiddelde kosten van 25 ct/kWh € 774
Uw investering excl. BTW € 4.893
Terug te vorderen BTW component € 1.028
Uw investering voor dit systeem incl. BTW € 5.921

1,38€WP

Wat vinden jullie hiervan? (laatste keer)

• _Arthur

_Arthur

blub

[bassie] schreef op maandag 22 juni 2020 @ 15:47:
Wat vinden jullie hiervan? (laatste keer)
Wat vind je vooral zelf.

• busscherski
  • Nu online
Wacht

Je hebt de panelen toch in 3 richtingen?

[ Voor 102% gewijzigd door busscherski op 22-06-2020 16:38 ]

• [bassie]
_Arthur schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:22:
[...]

Wat vind je vooral zelf.
ik probeer niet jullie antwoorden te sturen. Ik heb geen verstand van de aangeboden systemen. Zoals in het openingspost al kan merken is voor mij belangrijk rendement/investering belangrijk.

Als een hogere investering nodig is voor betere rendement is dat geen probleem. Vanuit de antwoorden scherp ik mijn mening aan en kies ik voor de beste partij

• [bassie]
busscherski schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:36:
Wacht

Je hebt de panelen toch in 3 richtingen?
Ik heb nog geen panelen :)

Offerte 1 alles op ZO, heeft wel een schouw gedaan
offerte 2 kiest ervoor om de voorgevel op ZO te liggen, achtergevel op NW. (+ aangepaste offerte) geen schouw gedaan, telefonisch doorgenomen op basis van offerte 1
Offerte 3 heeft geen schouw gedaan, alles op ZO (niet over gehad), telefonisch doorgenomen op basis van offerte 2 + 3

• busscherski
  • Nu online
Kun je de hellingen er nog even bijzetten?

Voorbeeld:
Offerte 2:
2 panelen ZO 30 graden helling
3 panelen ZO 15 graden helling
4 panelen NW 20 graden helling.

En dat voor allemaal.
Ik snap het anders zo snel niet meer.

Edit: en welke omvormer ze aanbieden

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 22-06-2020 17:32 ]

• [bassie]
busscherski schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:23:

Voorbeeld:
Offerte 2:
2 panelen ZO 30 graden helling
3 panelen ZO 15 graden helling
4 panelen NW 20 graden helling.

En dat voor allemaal.
Ik snap het anders zo snel niet meer.

Edit: en welke omvormer ze aanbieden
Ik kom hier op terug....

Thx voor je inzet!

• [bassie]
busscherski schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:23:
Resumé! moet zeggen dat het lijstje verhelderend werkt zo....

Offerte 1: wel schouw
10 panelen
Alle panelen gericht op ZO
4 panelen op voorgevel dak - 60% helling
2 panelen op zolder uitbouw plat dak - landscape, helling wordt niet benoemd
4 panelen op uitbouw slaapkamer plat dak - verticaal, helling wordt niet benoemd
10x Enphase micro omvormers
10 LG zonnepanelen 3400w geïnstalleerd vermogen = 1,55/wp
10 DM320wp zonnepanelen 3200w geinstalleerd vermogen = 1,30/wp
Optie B=
6x panelen. Dan vervallen de 4 panelen op uitbouw slaapkamer, met de enphase omvormers
6 LG zonnepanelen 2040w geïnstalleerd vermogen = 1,71/wp
6 DM320wp zonnepanelen 1940w geinstalleerd vermogen = 1,47/wp

Offerte 2: geen schouw
11 panelen
6 panelen Bisol 320Wp Premium Full Black op voorgevel dak - 60% helling
2 panelen NW Bisol 325Wp Premium White Sheet op zolder uitbouw plat dak - landscape, helling wordt niet benoemd
3 panelen NW Bisol 325Wp Premium White Sheet uitbouw slaapkamer plat dak - landscape, helling wordt niet benoemd
11x omvormer van het merk Solar Edge, model SE3000H inclusief 11 optimizers.
1,51/wp
Optie B= aangepast wegens feedback solar edge
Zelfde panelen, zelfde opstelling. Geen optimizers.
3545w geinstalleerd vermogen 1,38/wp

Offerte 3: geen schouw
5x ZO op voorgevel dak 60% helling
2x ZO op zolder uitbouw plat dak - landscape, helling wordt niet benoemd
3x ZO op uitbouw slaapkamer plat dak, landscape, helling wordt niet benoemd
gemonteerd met het Clickfit Evo en Flatfix Fusion montagesysteem van Esdec. De micro omvormers
die gebruikt worden zijn de IQ7 omvormers van Enphase in combinatie met een Envoy-S Metered.
10x Phono Solar 325Wp All Black PERC zonnepanelen
3250w geinstalleerd vermogen 1,30/wp
Optie B:
10x Q-Cells 340Wp panelen met 25 jaar garantie. Wanneer u dit wenst vervang ik tevens de IQ7 voor het IQ7+ model om het extra vermogen van de panelen goed te kunnen verwerken
3400w geïnstalleerd vermogen 1,36/wp

• busscherski
  • Nu online
Onconventioneel om de helling van een zonnepaneel te vermelden in procenten. Ik neem aan dat je graden bedoeld? Het maakt verder niet zoveel uit voor het advies nu.

Ik heb het hele topic niet meer in mijn hoofd maar heb je nagemeten of de legplannen van offerte 2 en 3 mogelijk zijn? Anders kom je daar op de dag van de installatie achter en geven ze per paneel dat niet past bijvoorbeeld slechts 250 euro korting.

Deze optie vind ik niet heel duur voor een Enphase systeem op 3 dakvlakken.
Offerte 1:
10 DM320wp zonnepanelen 3200w geinstalleerd vermogen = 1,30/wp
Op zich vind ik Enphase wel iets mooier dan een string omvormer. Maar zelf zou ik zoiets doen. Eigenlijk gewoon een variant op onderstaande quote maar dan met een goedkopere omvormer en iets efficientere panelen (wel met dezelfde buitenmaten).
Optie B= aangepast wegens feedback solar edge
Zelfde panelen, zelfde opstelling. Geen optimizers.
3545w geinstalleerd vermogen 1,38/wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vzZz1jPEy_Ew715uyrFTepl88o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lu4rFRnPdHvImVQPer2wmt5b.jpg?f=fotoalbum_large

3255 euro / 3655 Wp = 0.89 euro / Wp

Als je toch liever een SMA hebt kan dat ook, dat kost ongeveer 500 euro extra.

Kun je het verschil tussen de legplannen verklaren en zie je misschien een mogelijkheid voor een beter legplan?

edit: en ben je gebonden aan panelen van 1.665 x 1.002 of mag het ook net iets langer? Dan kan een set met Qcells van 1.74 m lang een optie zijn. Die hebben meer vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 23-06-2020 22:24 ]

• [bassie]
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:20:
Onconventioneel om de helling van een zonnepaneel te vermelden in procenten. Ik neem aan dat je graden bedoeld? Het maakt verder niet zoveel uit voor het advies nu.
Fair enough, my bad!

• [bassie]
Ik heb het hele topic niet meer in mijn hoofd maar heb je nagemeten of de legplannen van offerte 2 en 3 mogelijk zijn? Anders kom je daar op de dag van de installatie achter en geven ze per paneel dat niet past bijvoorbeeld slechts 250 euro korting.
Kort antwoord nee,
lang antwoord dakpannen zijn geteld, dakpannen zijn fysiek opgemeten tot hetgene wat zichtbare gedeelte is. Vanuit daar is een legplan/offerte gebaseerd. Dat lijkt solide

• [bassie]
Deze optie vind ik niet heel duur voor een Enphase systeem op 3 dakvlakken.
Ok, Vind je offerte 1 beter als offerte 3? Aangezien ze dezelfde prijs per WP hebben. Dus kies je voor DM zonnepanelen of Sono Polar? Waarbij je iets meer vermogen is geïnstalleerd.

• [bassie]
3255 euro / 3655 Wp = 0.89 euro / Wp
Heb je link naar de website?
Deze manier ken ik nog niet

• [bassie]
Kun je het verschil tussen de legplannen verklaren en zie je misschien een mogelijkheid voor een beter legplan?

edit: en ben je gebonden aan panelen van 1.665 x 1.002 of mag het ook net iets langer? Dan kan een set met Qcells van 1.74 m lang een optie zijn. Die hebben meer vermogen.
Ik heb voornemens om morgen de platte daken na te meten (in vroege ochtend) om de legplan na te meten.
Verschil legplan voorgevel is dat offerte 2 gebruik maakt van kleinere panelen en grote panelen.

Offerte 1 heeft daadwerkelijk opgemeten en is tot dit legplan gekomen, waarbij ik opmerk dat zij alleen met deze systemen werken. En niet met andere merken. Wellicht is dat dan niet mogelijk

ik zit niet vast aan de maat, vanuit het opmeten morgen hoop ik wat meer duidelijkheid te hebben

• busscherski
  • Nu online
[bassie] schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:08:
[...]

Ok, Vind je offerte 1 beter als offerte 3? Aangezien ze dezelfde prijs per WP hebben. Dus kies je voor DM zonnepanelen of Sono Polar? Waarbij je iets meer vermogen is geïnstalleerd.
De panelen maken denk ik niet zoveel verschil. De prijs per Wp is hetzelfde dus als je tussen die twee twijfelt zou ik het de lokale installateur gunnen.
Heb je link naar de website?
Deze manier ken ik nog niet
https://www.solar-bouwmarkt.nl/

Ja ga maar even meten, dan weet je meer.

• [bassie]
busscherski schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:37:
Ja ga maar even meten, dan weet je meer.
Nou dat heb ik gedaan (iets later als gepland). Dak op zolder klopte helemaal niks van :), in mijn voordeel overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHuGCzalhQnCW7veabXokZfH9dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2y6URCn9842aJRBNy1QFh3a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom uit op 13 panelen max!

Met de volgende opmerkingen.
Dak voorgevel:
Ik heb de zichtbare gedeelte van een dakpan opgemeten, effectieve ruimte per dakpan is 28,5x20cm. Ik heb de dakpannen geteld. Naast de uitbouw liggen er 15 dakpannen (15,5x20=310cm) in principe zouden daar 3 panelen naast elkaar kunnen. De vraag is wel of je dat moet willen, ik heb namelijk dan wel schaduw van de dakuitbouw. Wat vand jij?

Plat dak zolder:
meer ruimte dan gedacht!
Vragen hierbij:
- portrait laten liggen of kiezen voor landscape? (30 cm tot aan nok dak)
- welke richting zou je adviseren om ze te liggen? NW of ZO?

Plat dak slaapkamer:
zoals in offerte 1 is ingetekend heeft deze installateur er voor gekozen om ze landscape te liggen. Ik kan hem hierbij wel volgen. Omdat je dan in de donkere maanden veel schaduw heeft. Aan de andere kant als je ze landscape ligt kan je er meer kwijt. Wat vind jij?
En ik welke richting de zonnepanel gericht, NW of ZO?

Doordat ik zelf een legplan heb gemaakt wordt ik wel enthousiast om het via solar bouwmarkt te laten doen. Zijn er goede ervaringen hiervan?

Overigens zijn de panelen die ik geplaatst heb 1665x1002 Munchen solar. Voorkant Full black (325W), achterkant alle perc (335W). Als je kijkt naar de afbeelding heb ik ook 2mt panelen meegenomen, alleen kon ik deze nergens gunstig plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjoIm70yz-kVTRbk8NX6NjXZJq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j71DiaeanQQnjF0IZadjV6Dx.png?f=fotoalbum_large
4325W geinstalleerd vermogen= €0,84WP
Ik kan alleen niet vinden of je de montage ook portrait kan laten liggen, of dat je daar enkele systemen voor moet nemen

Overall vraag:
Advies over optimizers, wat zou je adviseren?

Veel vragen, enorm bedankt voor je inzet!!! _/-\o_

• busscherski
  • Nu online
Oke, op een plat dak houden veel installateurs een minimale afstand tot de rand van 30 cm aan. Of de hoogte van de panelen.
Ook tot de nok wordt vaak 30 cm aangehouden.
Van deze richtlijnen kun je overigens afwijken als je wat extra ballast of enkele extra dakhaken gebruikt.

Het pijpje van de badkamer is niet echt 40 cm, of wel?

Ik zie dat je goed je best gedaan hebt om de situatie te tekenen. Maar ik snap nog niet volledig hoe het zit met de schaduw.

Wellicht snap ik het goed genoeg als je een screenshot neemt van Google Maps (straatnamen en eventueel andere onbelangrijke dingen weghalen) en daar even netjes op schaal de obstakels en je legplan in tekent.

Het is belangrijk dat het noorden boven is.

• [bassie]
Ik heb mijn best gedaan.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjwSkEvyzbIidPDvFkXRcoZVTDE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CATSoEwPcpRgMqWN0yoFnIy9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ltl42iR0RFb4olDk2VpQx5hWrtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6yIf3jnq9lCgFHioqJ94aGVK.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het legplan aangepast aan de scrrenshot van google maps. Ik hoop dat het nu duidelijk is

• busscherski
  • Nu online
Oke, ja het is je eigen dak dus jij snapte het allemaal al maar ik begin het nu ook te snappen :)

Dus de uitbouw van de buren is 1 meter hoger dan het eerste verdieping dak en 1.6 meter lager dan je zolder dak? Best nog wel ingewikkeld die achterkant bij jullie :)
Die uitbouw zal wel enige schaduw werpen.

Een CV pijp van 25 cm zal denk ik niet veel lager kunnen. De badkamer pijp kan dat wel.
Beiden zullen inderdaad enige schaduw werpen.

De nok zal grote delen van het jaar in de ochtend een schaduw werpen. Dat heeft wel invloed.
De gedeelde schoorsteen doet dat ook.

Je dakgoot zit op ongeveer 5.5 meter boven de grond maar midden in de winter zul je alsnog wel wat schaduw krijgen van die boom.

Maar goed, dat boodschappenlijstje wat je had kan zeker werken.
Als je een Tigo optimizer toevoegd aan de panelen met de meeste schaduw gaat het beter. Maar goed, ook die kan kapot. En je moet goed zoeken want ze lijken slecht leverbaar.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ts4-r-optimizing.html

Wellicht heeft een string omvormer een net iets kortere tvt maar verdien je met SolarEdge meer na 15 jaar.
Ik vind het lastig om te voorspellen.

De meesten hier bij DE&D zijn niet zo fan van SolarEdge omdat het vaak onnodig wordt toegepast en ook wel eens fout ontworpen en de betrouwbaarheid is niet geweldig.
Maar ik denk dat het bij jou wel een goede keuze kan zijn.
Het haalt er zeker meer uit dan een string omvormer.
En er zijn genoeg mensen met veel mooiere daken die er ook voor kiezen (ook al kiezen die niet allemaal rationeel)

Het voordeel van SolarEdge is dat ze ook niet meer precies in dezelfde richting hoeven. Maar je moet ook niet te gek doen met de richtingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mp0Y1jHoTHFiQWqLInGSg0c1zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fufnzr5KrkaPnQ5oMwFrQoM3.png?f=fotoalbum_large

Het kost je ongeveer 765 euro inclusief btw extra.

Van mij mag het allemaal.
Plat dak zolder:
meer ruimte dan gedacht!
Vragen hierbij:
- portrait laten liggen of kiezen voor landscape? (30 cm tot aan nok dak)
- welke richting zou je adviseren om ze te liggen? NW of ZO?
4 x 2 meter.
Als je nog wat ruimte over wilt houden aan de rand is 3 paneeln wel het maximum denk ik.
Overweeg eventueel deze, die zijn net iets groter dan de Munchen solars.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/g8-duo-355wp-perc-copy.html

Het kan denk ik NW als ZO. Ik vind het lastig om een voorkeur uit te spreken.
Plat dak slaapkamer:
zoals in offerte 1 is ingetekend heeft deze installateur er voor gekozen om ze landscape te liggen. Ik kan hem hierbij wel volgen. Omdat je dan in de donkere maanden veel schaduw heeft. Aan de andere kant als je ze landscape ligt kan je er meer kwijt. Wat vind jij?
En ik welke richting de zonnepanel gericht, NW of ZO?
Ook hier kan allebei. Met een string omvormer moeten de platte daken dezelfde orientatie. Met SolarEdge hoeft het niet perse maar is het wel beter om dat ongeveer ook te doen.

Kies maar iets, wat je ook kiest. Het gaat allemaal werken.

• [bassie]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7JwWBtswA0S3J8vpKWIE0NARCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XF9uxDTAzMxuK2mZBNUYuHW6.png?f=fotoalbum_large
Dit gaat hem worden.

Ik vind de montagesysteem voor platte daken erg duur. Helaas heb ik bij solar bouwmarkt geen keuze, ze werken niet met andere systemen.

Zelf installeren zie ik niet zitten, dak voorgevel (2de verdieping) 40graden helling + 1mtr loopt het dak uit de voorgevel.
Toch gekozen voor Enphase, veel complexe schaduwstukken. En Enphase bied 20jr garantie, andere omvormers moet je rekening houden met vervaning na 10 jaar.
Via solar bouwmarkt @busscherski bedankt voor de tip!!!! Hier kom ik uit op 1,09WP. Dat is een betere deal dan de andere offertes waarbij ik minimaal op 1,30WP zit met minde geïnstalleerd vermogen.

Twijfel of de opstelling dak op 1e verdieping op NW gesitueerd moet worden, wellicht heeft de installateur op de dag zelf goede ideeen over.
Pagina: 1