Problemen met buren...ik weet niet meer wat ik moet doen!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philip020z
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-06-2020
Hi,

Info over mij:
Ik ben 30 jaar oud en heb nog nooit in mijn leven problemen gehad met buren. Ik ben alles gewend. Ik ben niet iemand die snel klaagt als ik geluidsoverlast of wiet ruik bij de buren.

Enkele jaren geleden heb ik een woning gekocht. Een rijtjeshuis, in deze gehele straat zijn het enkel koopwoningen te vinden.
Met uitzondering een deur naast mij...

Deze word verhuurt aan Oost-Europeanen. Om de half jaar of om de jaar komen er telkens nieuwe mensen in.
Heb ik opzich geen probleem mee, dus het is vooral niet racistisch bedoelt. Maar het blijft lastig als je om de half jaar met nieuwe mensen te maken hebt. Vooral als ze geen Nederlands spreken...

Voor mijn tijd:
Volgens een ander buurman klopt het dat ze het nonstop aan Oost-Europeanen verhuren en dat hij zelfs te maken had met extreme geluidsoverlast. Dit was in ieder geval voor mijn tijd, heb ik dus gelukkig niet meegemaakt. Dit waren toen ook weer andere inwoners, maar toevallig ook uit Oost-Europea.

Alleen 1 buurman & ik hebben dus last hiervan. De lastige inwoners wonen tussen ons in.
We delen de muren wel met elkaar. Dus achter de muurtje van mijn woonkamer is er een woonkamer van deze inwoners.

Probleem 1:
We hebben de politie+gemeente ingeschakeld omdat we al maanden lang last hadden van extreme wiet geur.
Het viel ons vooral op dat er geen onderhoud werd gepleegd aan hun tuin (wat mij niet boeit) maar ook dat al hun ramen bedekt waren met handdoek achtige dingen inplaats van gordijnen. Het zag er absoluut niet uit in ieder geval...

De politie+gemeente is langsgeweest en hebben van binnen gecontroleerd, ze hebben aangegeven dat het inderdaad "niet deugd" meer dan dat hebben ze niet verteld. Deze buren zijn plotseling weg.

Probleem 2:
Probleem 1 is opgelost, mooi! hopelijk kunnen we nu verder in vrede...maar NEE !

Nu hebben we weer nieuwe Oost-Europese buren en deze zijn nog erger! Ze wonen er inmiddels een jaartje ongeveer.

In de eerste 3 maanden hadden ze constant schreeuwend ruzie. Ze vloekten nonstop en sloegen de duren keihard dicht. Luid muziek wat door de gehele buurt afgespeeld word (gelukkig niet op gekke tijden maargoed).

Ik heb zelfs heel vaak in het begin meegemaakt dat een vrouw moest gillen. Alsof meerder mannen haar gingen aanvallen...

Geluids overlast is zo goed als weg gelukkig. Het kan zijn data de agressor is vertrokken? Ik hoop van wel.

Maar waar ik me nu aan irriteer is dat er weer extreme wiet geuren binnenkomt. Letterlijk in mijn woonkamer & voorraadkast. Ookal heb ik de tuindeur dicht. Het lijkt erop alsof ze wel bijna dagelijks wiet roken.

Ik ben geen zeikerd want ik heb altijd in de stad gewoond en van geluidsoverlast of een beetje wietgeur ben ik niet bang, maar dit is wel echt extreem.

Ik ben zo geirriteerd dat ik bij hun wil aankloppen en mijn verhaal wil doen. Maar de kans is groot dat er gezeik gaat ontstaan want ze gaan natuurlijk niet zeggen "oh we stoppen wel met wiet roken" of "we stoppen wel met lawaai maken meneer". Wantja ze spreken ook geen Nederlands |:(

Erger zelfs...het kan dat ze schade gaan veroorzaken en zomaar vertrekken. En dan zullen we weer andere random buren krijgen...

Probleem 3:
Het lijkt erop alsof ze thuis aan het klussen zijn. De eerste 2-3 maanden dacht de buurman en ik "oh ze zijn vast nog aan het verhuizen". Maar we zijn nu een jaar verder en ze blijven op hele rare tijden boren & kasten verschuiven.

Ik heb hier opzicht geen problemen mee omdat het heel even is. Maar blijft raar dat er ieder week wat verbouwt word of met kasten geschoven word.

Het is in ieder geval niet een eetstoel die ze verschuiven.

Probleem 4:
Ze hebben in hun tuin. Bij de tuindeur(uitgang naar de straat) een camera geplaatst bij hun schuur. Een hele rare locatie voor een camera want hiermee kijken ze naar hun eigen woning. Normaal plaats je het van je woning richting de tuin met de tuindeur mocht er invallers binnen klimmen.

Heb ik hier last van? Muah...
Ze kunnen dus onze tuin & slaapkamer gordijnen in de gaten houden. Dus als ze intensies hebben kunnen ze zelfs zien wanneer we wel of niet thuis zijn of op vakantie zefs! of hoelaat we slapen...

Wat moet ik in godsnaam? Gemeente neemt mij niet serieus omdat er telkens wat is...als ik ga aankloppen ga ik hoogstwaarschijnlijk ruzie krijgen omdat ze zelf ook geen Nederlands spreken en waarschijnlijk het zo prima vinden...ik kan contact zoeken met de huiseigenarese (zelfs Nederlands) maar wat gaat zij doen behalve een praatje doen? dan kan ik beter zelf aankloppen.

Opnieuw de politie inschakelen??? Ik wil gewoon geen ruzie of schade want als ik schade en ruzie krijg ben ik iemand die hun wat zou kunnen aandoen, en uiteindelijk zal ik achter de trailies eindigen 8)7

En als er schade is gaan zij het natuurlijk niet betalen, voordat je het weet zijn ze weer weg naar hun moederland en succes ;w

De buurman en ik vermoeden ook dat het allemaal zwart verhuurt word. Want hoe kan het zijn dat er jarenlang alleen Oost-Europeanen wonen in een woonwijk met gezinnen? Ze komen met meerdere mannen & vrouwen in 1 woning wonen. Ieder half jaar of om de jaar hebben we telkens nieuwe buren.

Dus ookal ben ik van deze buren af. Wie weet wat ik over een jaartje weer krijg :(
Je blijft zo bezig...

[ Voor 5% gewijzigd door philip020z op 27-05-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cue_
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-10-2023
Volgens mij mag je niet eens je camera op andermans terrein laten richten. Dus ook niet op jouw huis/slaapkamerraam. (enkel van horen/gezien een keer, dus pin me er niet op vast, maar misschien wel handig om eens na te zoeken/vragen)

Mbt hoe het kan dat zij er komen. Vroeger woonde ik in een buurt waar een x aantal huizen puur werden verhuurd aan asielzoekers. Zaten dan of een gezin in of een paar jongeren. Gelukkig gaven die (voor zover ik me kan herinneren) geen overlast.

Registratie van problemen en dit melden. Evt bij de woningbouw als je weet vanuit waar het verhuurt wordt en anders toch bij de politie.

Misschien kan je bij de gemeente nog wat voor het bestemmingsplan van die woning?

En als dat allemaal niet werkt, enige wat je dan nog kan doen is verhuizen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:57
Lees ik nou goed dat je nog nooit de buren hebt gesproken? Want dat lijkt me stap 1 als je overlast hebt. Ook bij een mogelijke taalbarriere.

Ik zou ook eens contact opnemen met de verhuurder. Je kunt in het kadaster zo zien wie de eigenaar is van het pand (kost je enkele euro’s). Hij moet er voor zorgen dat jij geen last hebt van zijn huurders. Hopelijk is het een woningcorporatie, die zijn wat redelijker dan huisjesmelkers.

Als de verhuurder niet wil meewerken, kun je in het kadaster ook eens opzoeken of er een hypotheek op het pand zit en zo ja, bij elke hypotheeknemer. Die kun je dan eens op de verhuur en slechte staat van onderhoud wijzen.

Wordt de sfeer allemaal niet beter op natuurlijk :+

Die camera op de schuur vind ik qua plek niet zo vreemd. Probleem is wel dat ze daarmee inbreuk maken op jouw privacy en dat mag niet. De camera mag alleen hun eigen grond/woning filmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• philip020z
cryptapix schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:01:
Lees ik nou goed dat je nog nooit de buren hebt gesproken? Want dat lijkt me stap 1 als je overlast hebt. Ook bij een mogelijke taalbarriere.

Ik zou ook eens contact opnemen met de verhuurder. Je kunt in het kadaster zo zien wie de eigenaar is van het pand (kost je enkele euro’s). Hij moet er voor zorgen dat jij geen last hebt van zijn huurders. Hopelijk is het een woningcorporatie, die zijn wat redelijker dan huisjesmelkers.

Als de verhuurder niet wil meewerken, kun je in het kadaster ook eens opzoeken of er een hypotheek op het pand zit en zo ja, bij elke hypotheeknemer. Die kun je dan eens op de verhuur en slechte staat van onderhoud wijzen.

Wordt de sfeer allemaal niet beter op natuurlijk :+

Die camera op de schuur vind ik qua plek niet zo vreemd. Probleem is wel dat ze daarmee inbreuk maken op jouw privacy en dat mag niet. De camera mag alleen hun eigen grond/woning filmen.
Zou jij aankloppen bij buren waarvan jij weet dat ze meer meerdere volwassen mannen daar wonen die geen Nederlands spreken? En zeer aggresief zijn.

Ik hoor ze vaak genoeg gillend ruzies maken. Letterlijk uit hun lijf gillen. Alsof iemand ze gaat vermoorden.
(zoals ik in mijn post aangaf is dit wel verminderd gelukkig maar toch weet je dan wat voor soort mensen het zijn)

Ben ik bang? Nee, maar ik ben niet iemand die over zich heen laat lopen en ben bang dat ik zelf aggresief terug zal reageren...

Kan ik een woningcoperatie\eigenaar van de woning op een of ander manier laten "forceren\dwingen" (achtig) ervoor zorgen dat ze de woning verkopen of verhuren aan een gezin ipv meerdere mannen?

[ Voor 3% gewijzigd door philip020z op 27-05-2020 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:54
Doe eens een rustig gesprek met de politie.
Neem alvast wat geluidsfragmenten op, en bepaal dan samen wat je kan doen.
Dat je niet direct aan de deur wil gaan bellen snap ik wel, en dat kan je ook aan de agent vertellen.

Overleg eens met hen wat je kan doen naar de eigenaar, en eventueel de huurders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:15
Gemeente en politie staat niet altijd goed in contact. Ik zou een melding doen bij de handhaving (bouwen & wonen) bij de gemeente. Deze zijn ze verplicht op te volgen. Kans is groot dat het een en ander niet voldoet aan het bestemmingsplan of aan het bouwbesluit. Ik wil niet zeggen dat dan alles opgelost wordt maar je bent dan wel een stapje verder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier zijn wijkagenten toch (onder andere) voor uitgevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 09:02

NSG

Je weet niks!

Hoogstwaarschijnlijk is de woning gewoon gewoon gekocht door bijv. een kas eigenaar en biedt hij op deze manier z’n medewerkers onderdak voor noppes (ze krijgen gewoon minder betaald dan jij en ik).

Zoek uit waar ze werken zou ik zeggen en ga daar het gesprek aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tammo2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04 15:28
Mijn buren hebben in dezelfde situatie gezeten als jij, totdat wij het huis kochten.
Daarvoor 20 jaar lang verhuurd geweest aan seizoens arbeiders.. de verhalen die ik te horen heb
gekregen komen erg overeen...

Het lijkt mij het beste om meldingen te blijven maken, zodat je een dossier opbouwt.
De gemeente kan hierin mogelijk meer doen dan de politie, omdat de gemeente meer te maken heeft met de eigenaar van het pand, dan de mensen die er op dat moment wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 162126

philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:07:
[...]

Zou jij aankloppen bij buren waarvan jij weet dat ze meer meerdere volwassen mannen daar wonen die geen Nederlands spreken? En zeer aggresief zijn.
Je kan niet verwachten dat er ook maar iets veranderd als je dat niet duidelijk maakt. Leuk is anders, maar je zal toch moeten.
Kan ik een woningcoperatie\eigenaar van de woning op een of ander manier laten "forceren\dwingen" (achtig) ervoor zorgen dat ze de woning verkopen of verhuren aan een gezin ipv meerdere mannen?
Gelukkig leven we in een vrij land. Dus nee. Het zou wel raar zijn dat ik kan gaan bepalen wat voor type personen mijn buurman zijn woning aan mag verhuren. Wat je wel kan doen is de verhuurder aanspreken op het gedrag van zijn huurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:39
Zit hier wellicht iets bij waarmee je iets kan?
https://www.das.nl/wonen/huis-verhuren

Ik zie zaken als:
  • maximale duur om te (ver)huren
  • Voldoen aan brandvoorschriften als verhuurder
  • Verhuur mag niet altijd volgens de hypotheekacte (kan je deze als buitenstaander opvragen?)
Ik vraag me trouwens ook af wat jouw hypotheekverstrekker en die van de andere buurman vinden van deze overlast: zij kunnen schade lijden omdat jullie woningen als gevolg van deze overlast minder waard worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door SniperGuy op 27-05-2020 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philip020z
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:28:
[...]

Je kan niet verwachten dat er ook maar iets veranderd als je dat niet duidelijk maakt. Leuk is anders, maar je zal toch moeten.

[...]

Gelukkig leven we in een vrij land. Dus nee. Het zou wel raar zijn dat ik kan gaan bepalen wat voor type personen mijn buurman zijn woning aan mag verhuren. Wat je wel kan doen is de verhuurder aanspreken op het gedrag van zijn huurders.
We leven gelukkig in een vrij land. Maar zo vrij dat "misdaad loont" :'(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:38:
[...]

Pardon?

| live and give like no one else |

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:48
Constante wietgeur, steeds verbouwingsgeluiden en een camera gericht op het huis doen mij vermoeden dat er weleens een wietkwekerij kan zitten.
Mocht dat het geval zijn dan kan de burgemeester zo'n pand ook dicht laten spijkeren voor een aantal maanden.
Zijn er meer aanwijzingen daarvoor, bijvoorbeeld ventilatie die aangelegd is en 24u/dag loopt? Is de geur van het roken van wiet of kan het ook van planten zijn? Wanneer je een aantal aanwijzingen hebt dan kun je ook anoniem melden.
Belangrijk is dat je sowieso overlast blijft melden zodat het in de politiesystemen terecht komt, daarnaast ook voor jezelf documenteren zodat je een dossier aanlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Blijven klagen bij politie en zeker bij wietlucht. Je moet wel oppassen dat het geen criminele eigenaar is, dan kan je beter wegwezen. Die optie moet je gewoon in gedachte houden.
Bij het gillen van die vrouw, kan het niet zijn dat het een afwerkplaats is geweest? Dan blijven ze kort op de plek en dan wegwezen.
Je weet allemaal niet wat naast je afspeelt en misschien wil je het beter maar ook niet weten.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja, ik hoop dat de woningen naast mij ook nooit zo verhuurd gaan worden. Er wonen nu oude mensen in.

Er zit altijd wel een verschil in koopwoningen en huurwoningen. In mijn wijk is dat ook een mix en je ziet meteen het verschil (aan onderhoud, hoe schoon de stoep is, aan gordijnen of het gebrek daar aan). Daar kun je geen eisen aan stellen tenzij je er echt overlast (schade/ongedierte) van hebt.

Die camera kun je wel eisen aan stellen, is die niet geplaatst door de verhuurder om het in de gaten te houden naar aanleiding van je klachten? Dat zou ik wel even polsen voor je op hoge poten verhaal gaat halen daarover. Je kan vragen wat ze zien, even meekijken en dan een oplossing zoeken dat hij jou niet filmt (andere hoek of een scherm ervoor ofzo).

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 27-05-2020 08:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:17

Nogne

>.<

[...]

Ik hoor ze vaak genoeg gillend ruzies maken. Letterlijk uit hun lijf gillen. Alsof iemand ze gaat vermoorden.
(zoals ik in mijn post aangaf is dit wel verminderd gelukkig maar toch weet je dan wat voor soort mensen het zijn)

Ben ik bang? Nee, maar ik ben niet iemand die over zich heen laat lopen en ben bang dat ik zelf aggresief terug zal reageren...

Toevallig enkele jaren in hetzelfde schuitje gezeten, en ook ik had oost-europeanen naast mij wonen die de hele dag aan het blowen waren en schreeuwen icm harde muziek. Uiteindelijk ben ik gewoon langs gegaan en heb aangegeven dat de muren best gehorig waren en vroeg me af of ze het geluidsoverlast na 22:00 zouden willen verminderen.

En wat bleek, na een week werd het al een stuk rustiger qua geluid. De wietgeur bleef wel, want dat was iets waar ze zelf niet echt wat aan konden doen (tenzij stoppen met blowen, maar dat kan ik niet eisen/verwachten als iemand in zijn huis is).

Wat ik heb gemerkt is dat ze onderling best agressief zijn (misschien is dat een cultuur dingetje) maar tegen mij als buurman deden ze altijd super aardig. Na het gesprek wat ik met ze heb gehad hebben ze zelf voor weinig onze gezamenlijke voortuin verbouwd.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip020z
ASW1 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:50:
Constante wietgeur, steeds verbouwingsgeluiden en een camera gericht op het huis doen mij vermoeden dat er weleens een wietkwekerij kan zitten.
Mocht dat het geval zijn dan kan de burgemeester zo'n pand ook dicht laten spijkeren voor een aantal maanden.
Zijn er meer aanwijzingen daarvoor, bijvoorbeeld ventilatie die aangelegd is en 24u/dag loopt? Is de geur van het roken van wiet of kan het ook van planten zijn? Wanneer je een aantal aanwijzingen hebt dan kun je ook anoniem melden.
Belangrijk is dat je sowieso overlast blijft melden zodat het in de politiesystemen terecht komt, daarnaast ook voor jezelf documenteren zodat je een dossier aanlegt.
Ik hoor geen ventilatie. Geur van de wiet is ook niet 24u aanwezig.
Soms ruik ik het heel lichtjes en soms ook erg extreem.
Alsof de geur door de woonkamer muur dringt, terwijl de tuindeur dicht is.
Dat zou toch niet moeten kunnen zou je denken.

Maar we vermoeden dat de vorige inwoners wel een wietplantage hadden anders had de politie niet gezegd "het deugde inderdaad niet" met de plotselinge verdwijning van de oude inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-04 15:08
Zoals @sOid zegt, zoek eens uit wie je wijkagent is. Die kan dan een oogje in het zeil houden, leg aan deze agent uit wat je problemen zijn dan kan die daar op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:06
philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Dat klinkt dan niet echt als een kwekerij, maar meer als soms zit er 1 te blowen en soms zitten ze daar met 5 man te blowen. Dan ruik je het natuurlijk sterker als er meer zitten te blowen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

De Nelis

en anders maar niet...

Dit heb ik ook gehad toen ik mijn huur appartement betrok, 3 jaar lang gast arbeiders (6) in een 2 kamer appartement met alle herrie en bende van doen. Toch maar eens aan gebeld en het gesprek aan gegaan.

Het werd wat minder, maar om de zoveel maanden kwam er een nieuwe batch en begon het opnieuw. Uiteindelijk contact gezocht met de woningcorporatie en bleek het appartement zwart verhuurd te worden. Huurder eruit gezet, gastarbeiders weg.

Ik zou in ieder geval het gesprek aan proberen te gaan en anders de juiste instanties (wijkagent, gemeente etc.) aanspreken anders word het nooit opgelost.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:05:
[...]

Alsof de geur door de woonkamer muur dringt, terwijl de tuindeur dicht is.
Dat zou toch niet moeten kunnen zou je denken.

Maar we vermoeden dat de vorige inwoners wel een wietplantage hadden anders had de politie niet gezegd "het deugde inderdaad niet" met de plotselinge verdwijning van de oude inwoners.
Als de stank niet langdurig aanwezig is dan is er geen kwekerij; wietplanten meuren als ze ziekte als ze in de bloei staan, en doen dit dan 'altijd', dit is niet gekoppeld aan hun dag/nacht verlichting.
Als je een maand continu (24/7) echt een wietlucht ruimt dan zul je wel met een kweker te maken hebben. Maar als het echt in golven komt heb je gewoon te maken met een (groot?)verbruiker helaas.

Al is het wel slecht dat er geur door de muren heen kan trekken; dat zou dus ook inhouden daje de sterke parfum van je (andere) buurvrouw zou kunnen ruiken door de muur heen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Problemen met buren...ik weet niet meer wat ik moet doen!
Verhuizen...

In de straat waar ik woonde was iemand komen wonen die eerst in een begeleid wonen project zat.
9 jaar lang overlast door gehad: keiharde muziek midden in de nacht, bedreigingen, beschadigingen aan auto's, katten die "verdwenen" etc.

Het begon met de luide muziek 's nachts, dus je denkt, babbeltje maken, probleem opgelost.
Mis, toen begon de overige ellende...

Wat hebben we gedaan als buurt:
de wijkagent en politie ingeschakeld, de woningbouwvereniging, gemeente, buurtbemiddeling (die deden niks want hij wilde niet meewerken), zijn "begeleiding", zijn ouders etc.

Hij kon gewoon z'n gang blijven gaan want aan niets waren echte consequenties verbonden.
In het begin hielp het nog wel als de politie langskwam, maar die kwamen op een gegeven moment niet meer of pas uren later/de volgende dag. Of hij deed gewoonweg niet open...
Je kon dus de hele nacht van zijn muziek meegenieten en de volgende dag brak naar het werk.

Normaal geef ik niet gauw op, maar na 9 jaar gezeik ben ik verhuisd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 15:20
[...]

Ze zullen echt niet zomaar een buurman (of in ieder geval een onbekende) in elkaar timmeren, alleen omdat je geschreeuw hoort. Hiermee wil ik het geschreeuw niet bagatelliseren, maar met zekerheid zeggen dat er mishandelingen plaatsvinden? Als je nou de vrouw(en) met blauwe plekken ziet, oke. De politie kan je natuurlijk wel bellen als je iets gek hoort, die kunnen het het controleren.

Kortom, ik zou gewoon eens aanbellen, ze zullen vast een beetje Engels kunnen. Lach een beetje, vraag of ze van wiet houden en geef dan aan dat je wel last hebt van de geur. Wie weet staan ze er open voor op een ander raampje te openen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 162126

philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:38:
[...]

Nou, is het zo fout dat de verhuurder zijn woning verhuurt?

Het probleem is dat de huurder overlast veroorzaakt. Wat wel zo is, is dat als jullie vaak/continu last hebben van de huurders van die woning, dat jullie (samen met de andere buurman ook) inderdaad zoals anderen al aangeven een dossier van klachten opbouwen. Let op dat je niet de crying wolf wordt (of als zodanig wordt gezien), want dan krijg je minder bijval.

Het lijkt erop al meerdere jaren te spelen. Uiteindelijk kan je misschien wel de verhuurder aansprakelijk gaan stellen voor leed/schade etc. Maar daar zal je zeker een dossier voor nodig hebben.

edit: zinsopbouw

edit2: Sterkte trouwens! Ik ben een paar jaar geleden naar een vrijstaande woning verhuist en weet dat ik NOOOIIT meer in een tussenwoning of flat wil wonen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 27-05-2020 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:52

Sharky

Skamn Dippy!

Zoals eerder genoemd grote kans dat iets als een uitzendbureau eigenaar is en dit als huisvesting voor seizoensmedewerkers gebruikt. Een vriend van me heeft ook zo'n bureau en die is enorm streng. Hij gaat elke paar weken bij die huizen langs en ze mogen van hem niet eens drank in huis hebben. Verder hebben de buren zijn mobiele nummer zodat ze bij overlast hem meteen kunnen bellen. Misschien kun je achterhalen of dat hier ook het geval is, of in ieder geval wie de verhuurder is. Misschien is die er wel meer bij gebaat om geen klachten te krijgen dan gemeente of wijkagent.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zie probleem niet zo. Kun je huis niet aan de andere kant luchten?

Ik zou juist heel graag wietlucht hebben in plaats k*nker verwekkende rook van houtkachel van de buren. Maarja daar val jammer genoeg ook weinig tegen doen. Uiteindelijk heb je op elke plek wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:33
Ik denk dat je twee dingen kunt doen, voordat je gaat opschalen. Dossiervorming en contact met de eigenaresse.

Voor wat betreft de dossiervorming kun je denken aan foto's en geluidopnames, maar ook gewoon een logboekje: wanneer zie je mensen komen, wanneer vertrekken, wanneer is er ruzie, wanneer ruik je wiet, wanneer is er muziekoverlast etc. En rijden ze in eigen auto's, of worden ze gehaald en gebracht met een busje etc.

Iets gestructureerds, wat je kunt laten zien als je besluit toch de gemeente of de politie in te schakelen.

En contact met de eigenaresse. Het is handig om te weten of ze dit huis heeft als belegging, of tien huizen, of ze zelf de verhuur doet of dat het verhuurd is aan een bureautje dat zorgt voor huisvesting en werk van arbeidsmigranten, of misschien eigen werknemers er geplaatst heeft. Dat kan allemaal nogal uitmaken in hoe erg ze het vindt dat de buren last hebben van de bewoners van haar huis. Enig vooronderzoek kan dus handig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Verhuizen?! Vingers wijzen naar gastarbeiders... Het zijn toch echt de ras echte nederlandse ondernemers die veel eensgezins woningen wegkapen van de markt en die vol stoppen met hun goedkope arbeiders zonder enige vorm van overleg met buurt bewoners...

De eigenaar van het pand moet worden uitgezocht en die moet aansprakelijk gesteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-04 19:56
In mijn geboortedorp is ook veel overlast (geweest) met seizoenswerkers in woonwijken. Bleek zelfs dat een kweker een aanzienlijk deel van een nieuw te bouwen wijk had gekocht. Deze mensen werken vaak hard en wonen dan met (te) veel mensen in een woning. Dat geeft spanningen.

Hoeveel slaapkamers heeft het huis en hoeveel mensen wonen er. Is er grofweg 1 kamer per persoon? Als dat niet het geval is, ook even aankloppen bij de partij waar jij de laatste keer plaatselijk op gestemd hebt.
In mijn geboortedorp is (iets met welstand e.d.) afgedwongen dat er niet meer dan 1 persoon per slaapkamer mag wonen en niet meer dan zoveel % huishoudens per wijk, om integratie te bevorderen.

Verder dossier opbouwen, dossier opbouwen en nog eens dossier opbouwen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Voor iedere moraalridder die nog even wil reageren dat je vooral de dialoog moet aangaan met je buren zal ik je hoop op verbetering maar gelijk de kop indrukken. Niet doen, verspilling van je energie en er valt met dit soort mensen (erge overlast veroorzakers) geen fatsoenlijk woord te wisselen laat staan een afspraak mee maken.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten alleen dan niet met seizoensarbeiders. Wel een lokale koffieshop in een rijtjes huis in de vrije sector (wij betaalde bijna 1000 EUR huur per maand) met een gestoord wijf erin.

Klussen om 1:00 's nachts. Om 22:00 de trilplaat in de tuin zetten om het terras te gaan leggen. Om 23:00 de boormachine in de muur. Een constante wietgeur in de tuin, geschreeuw, ruzies, met k*nker schelden.

Politie is erbij geweest, ik heb geklaagd tot een ons woog. Geprobeerd met haar te praten. Dat gaat dan even goed totdat ze weer overlast veroorzaakteen ik rustig vroeg of ze niet ff op een ander tijdstip kon gaan klussen en dan moest ik mijn k*nkerbek houden.

Dit is een extreem voorbeeld maar wil maar 1 ding zeggen; wegwezen! Verhuis, neem je verlies. Ik weet het het is ff slikken dit. Maar voordat je het hele traject hebt doorlopen en genoeg dossier hebt opgebouwd om deze sitatie opgelost te krijgen zit je met een burn-out thuis.

Praten kan, met normale buren zoals je buurman een huis verderop. Daar kan je namelijk een afspraak mee maken. Tokkies die dit extreme sociaal onwenselijk gedrag veroorzaken kan je niet mee praten en dus ook geen afspraken mee maken.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:54:
Voor iedere moraalridder die nog even wil reageren [...]
Voor iedereen die met anekdotisch bewijs probeert te generaliseren [...] ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Je hebt 3 opties.

Of je praat met je buren en lost het zo op. Dat deze heren van een andere cultuur zijn maakt ze niet minder mens. Mijn ervaringen met gewoon contact zoeken en een balans vinden zijn goed. Er zonder contact van uit gaan dat het agressieve tokkies zijn is niet nodig.
Of je zorgt ervoor dat je lastig bent voor de eigenaar van de woning die dan op een gegeven moment de woning maar verruilt voor eentje in een buurt zonder gezeik.
Of je schuift je probleem af op de volgende bewoner en verkoopt de boel. Misschien dat het uitzendbureau interesse heeft.

Wat betreft de wiet lucht, het kost wat maar een filter doet wonderen. (ook betere geluidsisolatie kan wonderen doen, maar dat is meer in samenwerking dan op eigen initiatief)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

CurlyMo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Ik vind het zo'n enorme dooddoener in een topic als dit. Heb je al geprobeerd te praten? Terwijl de TS wanhoop nabij is, Met sommige mensen kan je niet praten. En soms kan je praten maar denk maar niet dat het dan afgelopen is, sommige mensen hebben gewoon geen enkel besef dat datgene wat zij doen overlast voor anderen veroorzaakt en zullen dit ook nooit krijgen.

Overlast is verschrikkelijk, en als je een keer op het punt zit dat je overlast ervaart kan je ook niet meer terug naar normaal. Verhuizen is dan gewoon de enige verstandige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:40
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:02:
[...]

Ik vind het zo'n enorme dooddoener in een topic als dit. Heb je al geprobeerd te praten? Terwijl de TS wanhoop nabij is, Met sommige mensen kan je niet praten. En soms kan je praten maar denk maar niet dat het dan afgelopen is, sommige mensen hebben gewoon geen enkel besef dat datgene wat zij doen overlast voor anderen veroorzaakt en zullen dit ook nooit krijgen.

Overlast is verschrikkelijk, en als je een keer op het punt zit dat je overlast ervaart kan je ook niet meer terug naar normaal. Verhuizen is dan gewoon de enige verstandige optie.
Goed dat je mijn punt nogmaals onderstreept :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

CurlyMo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:02:
[...]

Goed dat je mijn punt nogmaals onderstreept :p
Okay man... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

TWeaKLeGeND schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:59:
Je hebt 3 opties.

Of je praat met je buren en lost het zo op. Dat deze heren van een andere cultuur zijn maakt ze niet minder mens. Mijn ervaringen met gewoon contact zoeken en een balans vinden zijn goed. Er zonder contact van uit gaan dat het agressieve tokkies zijn is niet nodig.
Of je zorgt ervoor dat je lastig bent voor de eigenaar van de woning die dan op een gegeven moment de woning maar verruilt voor eentje in een buurt zonder gezeik.
Of je schuift je probleem af op de volgende bewoner en verkoopt de boel. Misschien dat het uitzendbureau interesse heeft.

Wat betreft de wiet lucht, het kost wat maar een filter doet wonderen. (ook betere geluidsisolatie kan wonderen doen, maar dat is meer in samenwerking dan op eigen initiatief)
Een goed filter kost de kop niet; een woonhuisventilatiebox kost misschien 100 euro (Marktplaats), en een los koolstoffilter die je op een buis aan kan sluiten kost ook nog geen 5 tientjes. Zij plaatsen beide in huis, en laten de ventilatiebox naar buiten blazen op standje 'medium' Door de onderdruk die dan in de woning gecreëerd wordt zal er geen lucht/stank weglekken, en dankzij het koolstoffilter blijft de stank in het filter achter. Dan is een luchtdichte woning niet eens meer nodig.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Het zijn polen; veelal van een bepaalde leeftijd. Er is een taal die zij altijd snappen en spreken. Bel eens aan met een sixpack bier en probeer dan een gesprek aan te gaan :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:08
@CurlyMo heeft natuurlijk gelijk.
Misschien is de kans groot dat het niks helpt en verspilling van energie is.
Maar als je het niet probeert weet je het ook niet toch?
Desnoods met Google Translate met ze praten.
De eerste stap is altijd praten, ook met een barrière zoals taal en andere cultuur. Ook al is de kans misschien klein dat het helpt en zijn er veel voorbeelden dat het niet helpt, niet geschoten is altijd mis.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Voor diegene die roepen 'verhuizen' ... let erop dat er een historie is aan geluidsoverlast door TS. Als je pech hebt gaat een eventuele koper hier moeilijk over doen en er is genoeg jurispridentie bekend over annuleringen van koopovereenkomsten omdat het niet gemeld is.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 27-05-2020 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:14:

Ik zou juist heel graag wietlucht hebben in plaats k*nker verwekkende rook van houtkachel van de buren.
Een woningruil met TS is dan misschien een optie. Je ziet het probleem toch niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
@philip020z Weet je of er nog een hypotheek zit op het huis? In dat geval heb je misschien iets meer kans van slagen bij het continu melden van probleemgedrag bij de verhuurder. Die verhuurt dan immers vrijwel zeker zonder toestemming van haar bank (meeste banken staan verhuur van hun eigendom niet zomaar toe) en zal dus niet zo'n zin hebben in gedoe of kans op problemen. Al zal een bank niet snel ingrijpen zolang gewoon de lasten betaald worden.

Sowieso heb ik het idee (zonder waardeoordeel) dat je de verhuurder nogal beschermt als in 'zij kan er ook weinig aan doen'. Volgens mij zit hier een kans: gewoon keihard overlast melden bij HAAR en niet bij de huurders. Als zij maar genoeg brieven en telefoontjes krijgt, of foto's of geluidsopnames dan is de kans toch groter dat ze er iets mee gaat doen. Al blijft die kans vrees ik beperkt, want kan mij niet voorstellen dat ze niet al lang op de hoogte is van dat haar huis nu compleet uitgeleefd wordt...

Tot slot: hele kleine kans, maar heb je bij gemeente geinformeerd of er nog beperkingen zitten aan verhuuropties in jouw wijk? Soms mag je bijvoorbeeld geen kamers verhuren / studentenhuis van een woning maken. Nu is het maar de vraag of deze volwassenen kamers huren of in praktijk gewoon als "een huishouden" staan geregistreerd, maar dat terzijde.

Kortom, geen oplossingen voor je, maar zou je er zéker niet bij neerleggen. Al is het maar omdat je huis waarschijnlijk gewoon 20% minder waard is bij verkoop als een kijker in een wietlucht staat met gillende keukenmeiden op de achtergrond en een tuin naast zich waar de ratten uit schieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Ik vind je instelling echt bizar. Je bent bang dat je zelf agressief wordt? Dat zegt meer over jou dan over je buren. Je hebt ze dus nooit gesproken en vindt dat ze agressief zijn? En dat leid je af uit ruzies? Ook mensen die onderling ruzie maken kunnen voor rede vatbaar zijn als je zegt dat je last hebt van ze. Het is toch normaal dat je er eerst met je buren uit probeert te komen voor je de boel compleet escaleert?

Stel dat ze zo agressief zijn als jij denkt. Dan zou een melding bij politie etc. er best eens voor kunnen zorgen dat ze nog erger je leven zuur gaan maken. Want “zo zijn dat soort mensen dan”.

Dus: ja ik zou aanbellen.

Nee je kunt een verhuurder niet dwingen te verhuren aan een gezin/samenstelling die jou wel bevalt en al helemaal niet dwingen te verkopen. Wat je wel kunt doen is de verhuurder dwingen de overlast te beperken. Dat dwingen gaat via vervelende gerechtelijke procedures, dus ik zou daar niet te snel op inzetten. Logischer lijkt mij contact leggen met de buren en de verhuurder. Eventueel gemeentelijke bemiddeling etc. Maar overleg wel op een constructieve manier. Als jij agressief doet, krijg je dat ook terug en bereik je niets.
[...]

Tja, als je er al van uitgaat dat je met die mensen niet kunt praten zonder ze ooit te hebben gesproken. Zo kan ik er dan ook wel alvast van uitgaan dat met TS niet te praten valt. Hij geeft immers zelf al aan bang te zijn agressief te worden.

[ Voor 18% gewijzigd door cryptapix op 27-05-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip020z
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:14:

Ik zou juist heel graag wietlucht hebben in plaats k*nker verwekkende rook van houtkachel van de buren. Maarja daar val jammer genoeg ook weinig tegen doen. Uiteindelijk heb je op elke plek wel wat.
Het probleem is dat als ik NIET laat luchten. Dus met alle deuren dicht ruik ik ook wiet.

En het is geen licht wiet geurtje wat je wel eens op straat ruikt maar een hele zware doordringende geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip020z
Wowhead schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:40:
Verhuizen?! Vingers wijzen naar gastarbeiders... Het zijn toch echt de ras echte nederlandse ondernemers die veel eensgezins woningen wegkapen van de markt en die vol stoppen met hun goedkope arbeiders zonder enige vorm van overleg met buurt bewoners...

De eigenaar van het pand moet worden uitgezocht en die moet aansprakelijk gesteld worden.
Eigenaresse is toevallig een nette aardige Nederlands afkomstige dame. Zij is ook aangesproken en reageerde schokkend. Dat ze alles zou doen om het op te lossen maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip020z
Purzelbaum schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:46:
In mijn geboortedorp is ook veel overlast (geweest) met seizoenswerkers in woonwijken. Bleek zelfs dat een kweker een aanzienlijk deel van een nieuw te bouwen wijk had gekocht. Deze mensen werken vaak hard en wonen dan met (te) veel mensen in een woning. Dat geeft spanningen.

Hoeveel slaapkamers heeft het huis en hoeveel mensen wonen er. Is er grofweg 1 kamer per persoon? Als dat niet het geval is, ook even aankloppen bij de partij waar jij de laatste keer plaatselijk op gestemd hebt.
In mijn geboortedorp is (iets met welstand e.d.) afgedwongen dat er niet meer dan 1 persoon per slaapkamer mag wonen en niet meer dan zoveel % huishoudens per wijk, om integratie te bevorderen.

Verder dossier opbouwen, dossier opbouwen en nog eens dossier opbouwen...
circa 4 slaapkamers en ze wonen met minimaal 4-5 lwassenen volgens mij. Dus gebrek aan ruimte zit het niet.

Maar wel goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip020z
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:54:
Voor iedere moraalridder die nog even wil reageren dat je vooral de dialoog moet aangaan met je buren zal ik je hoop op verbetering maar gelijk de kop indrukken. Niet doen, verspilling van je energie en er valt met dit soort mensen (erge overlast veroorzakers) geen fatsoenlijk woord te wisselen laat staan een afspraak mee maken.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten alleen dan niet met seizoensarbeiders. Wel een lokale koffieshop in een rijtjes huis in de vrije sector (wij betaalde bijna 1000 EUR huur per maand) met een gestoord wijf erin.

Klussen om 1:00 's nachts. Om 22:00 de trilplaat in de tuin zetten om het terras te gaan leggen. Om 23:00 de boormachine in de muur. Een constante wietgeur in de tuin, geschreeuw, ruzies, met k*nker schelden.

Politie is erbij geweest, ik heb geklaagd tot een ons woog. Geprobeerd met haar te praten. Dat gaat dan even goed totdat ze weer overlast veroorzaakteen ik rustig vroeg of ze niet ff op een ander tijdstip kon gaan klussen en dan moest ik mijn k*nkerbek houden.

Dit is een extreem voorbeeld maar wil maar 1 ding zeggen; wegwezen! Verhuis, neem je verlies. Ik weet het het is ff slikken dit. Maar voordat je het hele traject hebt doorlopen en genoeg dossier hebt opgebouwd om deze sitatie opgelost te krijgen zit je met een burn-out thuis.

Praten kan, met normale buren zoals je buurman een huis verderop. Daar kan je namelijk een afspraak mee maken. Tokkies die dit extreme sociaal onwenselijk gedrag veroorzaken kan je niet mee praten en dus ook geen afspraken mee maken.
Wat jij hebt meegemaakt wil ik dus voorkomen. Vooral dat ze tegen mij gaan schreeuwen of vloeken.
Als ik in jouw situatie had gezeten en zo een dame naar mij met k@nker had gescholden tegen mij had ik haar wel een vuist verkocht >:)

De kans dat ze super aardig en met empathie gaan reageren als ik aanklop zie ik niet zitten.
Misschien denk ik heel verkeerd maar met sommige mensen is het niet te praten.
Wat ik doe is vooroordelen mja ik wil toch een echte conflict vermijden.

Vandaar dat ik radeloos werd omdat de politie en gemeente ook niet zo snel wat kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip020z
CurlyMo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Helaas generaliseer ik ook met vooroordelen... :9

Terwijl ik er geen bedoelingen erbij heb.

Als het een oude man of een blanke Nederlander was geweest had ik eerder aan de deur geklopt denk ik.

Het is in ieder geval niet racistisch bedoelt maar zo kan het wel overkomen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 3x3

3x3

philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Vooral dat ze tegen mij gaan schreeuwen of vloeken. [...]
Als ik in jouw situatie had gezeten en zo een dame had gescholden tegen mij had ik haar wel een vuist verkocht >:)

[...]Misschien denk ik heel verkeerd maar met sommige mensen is het niet te praten. [...]
Ben je zelf wel zo'n fijne buurman als je niet eerlijk man tegen man bereid bent om te zeggen als je iets dwars zit en je bereid bent geweld te gebruiken, alleen met het uitspreken van iets kun je werken aan een oplossing.

Nu communiceer je niet, ben je schijnbaar bereid met hele lage drempel geweld te gebruiken loop je achterom te klikken bij gemeente en justitie.

Het is een hele nare manier van handelen en mentaliteit, waarbij ik je wil meegeven dat je waarschijnlijk de reactie vanuit je omgeving krijgt die je toe komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:08
philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:42:
[...]

Als het een oude man of een blanke Nederlander was geweest had ik eerder aan de deur geklopt denk ik.

Dat is ook het probleem met de samenleving van tegenwoordig, je mag er niets over zeggen want oh "Het is racistisch". Nee wat jij zegt is niet racistisch, het is helaas gewoon een geconstateerde feit dat de arbeiders lui die hier zitten vaak voor overlast zorgen en meestal onfatsoenlijk zijn.

Aan de andere kant ( als ze goed engels kunnen of nederlands ) zijn het vaak ook de leukste lui om een dagje weg mee te gaan, want vervelen zal je je nooit met dat soort gasten. Je wilt ze alleen niet naast je hebben wonen

Ik heb zelf ervaring met heel veel arbeiders uit Portugal, mijn moeder verhuurt heel veel appartementen voor deze mensen. Ik moet zeggen dat zij over het algemeen erg netjes zijn ( soms iets te aardig eigenlijk ). Ik denk dat het gewoon iets is in de cultuur van oostbloklanden? Iets dat wij wellicht "Too much" vinden

[ Voor 14% gewijzigd door hollandnick op 27-05-2020 12:48 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:42:
[...]

Volgens mij bende gij gewoon een miet. :D
Bel nou gewoon even aan, eventueel met een six pack bier zoals al eerder gesuggereerd werd.

Eerst spreken ze de taal niet, en nou gaan ze je misschien wel uitschelden met iets met kanker erin. Boe hoe.

En als je echt zo gevaarlijk bent voor de omgeving, dan neem je toch iemand mee "om je tegen te houden"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:35:
[...]

Eigenaresse is toevallig een nette aardige Nederlands afkomstige dame. Zij is ook aangesproken en reageerde schokkend. Dat ze alles zou doen om het op te lossen maar helaas.
Als je contactgegevens van haar hebt, dat kan je daar toch ook je klachten kwijt?

En voor diegene die Ts zwak vinden? Ik begrijp het wel hoor. Hij zit in die situatie. Jullie niet. Als hij zegt dat daar meerdere aggressieve personen wonen waar je al slecht mee kan communiceren hoe verwacht je in vredesnaam dan dat een bak bier wel gaat helpen. Dat is denk ik erg naief.

[ Voor 27% gewijzigd door RodeStabilo op 27-05-2020 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Het is heel gemakkelijk om met het correcte vingertje te wijzen, dit zie ik wel vaker op topics in Tweakers gebeuren. En het geeft niet, het moet ook, de wereld wordt er een betere plek van als we normaal en fatsoenlijk met elkaar omgaan.

Ik noem met opzet geen afkomst, dat maakt namelijk niet zo heel veel uit. Overlast veroorzakers die dit in extreme mate doen valt geen woord mee te wisselen... echt niet.

Ik ben wel benieuwd of de mensen die hier zeggen dat je verkeerd handelt zelf in deze sitatie hebben gezeten. Op een gegeven moment is je tolerantie niveau zo laag dat je gewoon echt niet meer weet wat je moet doen.

Dossier opbouwen is een meer jaren traject, echt! Dat is niet even wat gevalletjes melden. Daar moeten alle instanties voor bijelkaar komen omdat de huurder in NL enorm goed beschermd wordt. Enm zorg ervoor dat het liefst het hele blok klaagt, klaagt en nog eens klaagt.

ALs je echt verandering wilt zou je kunnen overwegen de eigenares van het huis onder druk te gaan zetten en met juridische stappen te dreigen als er geen verbetering komt in je woonsituatie.

Maar nogmaals, hoeveel is het je allemaal waard, uiteindelijk is verhuizen gewoon de meest makkelijke weg omdat ik meerdere overlast sitaties van dichtbij heb meegemaakt en uiteindelijk altijd de omwonende aan het kortste eind trekken of een enorm lange adem moeten hebben om niet gillend gek te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:10
[...]

zou je het niet eerst eens een keer proberen ?
ik dacht vroeger ook dat ik geen spruitjes lustte totdat ik het echt een keer proefte, toen bleken ze niet eens zo vies als dat ik dacht ;) ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:52:
Het is heel gemakkelijk om met het correcte vingertje te wijzen, dit zie ik wel vaker op topics in Tweakers gebeuren. En het geeft niet, het moet ook, de wereld wordt er een betere plek van als we normaal en fatsoenlijk met elkaar omgaan.

Ik noem met opzet geen afkomst, dat maakt namelijk niet zo heel veel uit. Overlast veroorzakers die dit in extreme mate doen valt geen woord mee te wisselen... echt niet.

Ik ben wel benieuwd of de mensen die hier zeggen dat je verkeerd handelt zelf in deze sitatie hebben gezeten. Op een gegeven moment is je tolerantie niveau zo laag dat je gewoon echt niet meer weet wat je moet doen.

Dossier opbouwen is een meer jaren traject, echt! Dat is niet even wat gevalletjes melden. Daar moeten alle instanties voor bijelkaar komen omdat de huurder in NL enorm goed beschermd wordt. Enm zorg ervoor dat het liefst het hele blok klaagt, klaagt en nog eens klaagt.

ALs je echt verandering wilt zou je kunnen overwegen de eigenares van het huis onder druk te gaan zetten en met juridische stappen te dreigen als er geen verbetering komt in je woonsituatie.

Maar nogmaals, hoeveel is het je allemaal waard, uiteindelijk is verhuizen gewoon de meest makkelijke weg omdat ik meerdere overlast sitaties van dichtbij heb meegemaakt en uiteindelijk altijd de omwonende aan het kortste eind trekken of een enorm lange adem moeten hebben om niet gillend gek te worden.
Heel mooi en fantastisch allemaal en je hebt zeker gelijk. MAAR: Ik vind persoonlijk en volgens mij delen meerdere mensen die mening hier, dat je ze wel een kans moet geven om zich aan te passen. Hoe kun je nu zulke conclusies trekken, zonder überhaupt te hebben aangebeld? Dat slaat toch helemaal nergens op?
RodeStabilo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Als je contactgegevens van haar hebt, dat kan je daar toch ook je klachten kwijt?

En voor diegene die Ts zwak vinden? Ik begrijp het wel hoor. Hij zit in die situatie. Jullie niet. Als hij zegt dat daar meerdere aggressieve personen wonen waar je al slecht mee kan communiceren hoe verwacht je in vredesnaam dan dat een bak bier wel gaat helpen. Dat is denk ik erg naief.
Waar slecht mee te communiceren valt? TS zegt zelf dat hij nog nooit heeft aangebeld! Wie kan hier niet communiceren?

[ Voor 14% gewijzigd door dehardstyler op 27-05-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:07

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hoe zit het eigenlijk met de rest van de buurt? Heb je daar al geïnformeerd of hun ook problemen zien in deze bewoners? Zo ja, dan kan je toch als groep verzamelen en jezelf sterker maken bij de gemeente? Grote kans dat ze snel wat aan deze situatie gaan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 27-05-2020 13:02 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philip020z
3x3 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:47:
[...]

Ben je zelf wel zo'n fijne buurman als je niet eerlijk man tegen man bereid bent om te zeggen als je iets dwars zit en je bereid bent geweld te gebruiken, alleen met het uitspreken van iets kun je werken aan een oplossing.

Nu communiceer je niet, ben je schijnbaar bereid met hele lage drempel geweld te gebruiken loop je achterom te klikken bij gemeente en justitie.

Het is een hele nare manier van handelen en mentaliteit, waarbij ik je wil meegeven dat je waarschijnlijk de reactie vanuit je omgeving krijgt die je toe komt.
Daar zit zeker wat in...ik denk dat jullie wel gelijk hebben.

Ik heb mezelf vol gepropt met negatieve gedachtes waardoor dit is zo ontstaan, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wifikabelhuren
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-11-2021
Organiseer een buurtbarbeque en nodig ze uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:04:
[...]

Ik heb mezelf vol gepropt met negatieve gedachtes waardoor dit is zo ontstaan, helaas.
Hoe kun je dat ombuigen, om de invloed te krijgen deze situatie naar je hand te zetten?

Met een druppel honing vang je meer vliegen dan met een vat azijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
[...]

En dus is het advies haar te blijven mailen, bellen, app'en, met alles waar je tegenaan loopt. Zij lijkt vooralsnog de enige die enige druk kan uitoefenen dus val haar gewoon lastig, anders gebeurd er niets. Draai het eens om: als jij verhuurder was en iemand klaagt één keer over iets, en je hoort daarna niets meer, dan heb je geen enkele incentive om er nog achteraan te zitten. Krijg je wekelijks mails, brieven, app's, etc. dan vind je dat zelf ook irritant en wil je ook voorkomen dat het verder escaleert. Meer kans dat ze dan wél actie onderneemt. Zij is verhuurder, en de baas. Als blijkt dat dit haar maar genoeg gedoe kost zal ze misschien bij de volgende huurderswissel eieren voor haar geld kiezen, net iets minder verdienen en een gewoon gezin in de woning gooien. Als die dan nog bewoonbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

[...]

Dat gebeurt op den duur ik ken het. Probeer het dialoog dan maar eens aan te gaan. Ja is moeilijk, doe het desnoods met de buurman aan de andere kant. Probeer het positief te houden.

Als je je buren aardiger vindt, kan je ook meer van ze verdragen dat is een feit.

Maar steek er niet te veel energie, als de overlast aanhoudt dan moet je gewoon eieren voor je geld gaan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Enige wat je kunt doen is verhuizen.
Praktisch gezien dien je in Nederland elke vorm van burenoverlast te tolereren tenzij:
1 het ernstig gevaar voor personen opleverd (alleen dan wil politie/gemeente/verhuurder ingrijpen)
2 Je zelf de juridische weg bewandeld om je recht op woongenot af te dwingen.

Verhuizen is bijna altijd makkelijker.
Ik ga hopelijk volgend jaar voor de 2de keer verhuizen wegens burenoverlast -O-

[ Voor 84% gewijzigd door eL_Jay op 27-05-2020 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
eL_Jay schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:32:
Enige wat je kunt doen is verhuizen.
Ja, en tienduizenden euro's inleveren omdat de volgende bewoner ook niet zit te wachten op zo'n situatie. Mooi kut dus. Ik zou mij hier niet bij neerleggen en gewoon verhuurder overladen met klachten in de hoop dat daar beweging komt. Af en toe een anonieme tip naar brandweer/politie ("Ik zie heel vaak heel veel verschillende mensen naar binnen gaan en dure auto's stilstaan met motor aan", "alle ramen zijn afgeschermd en er hangt altijd een wietlucht om het huis" , "er staan vaak vrouwen in de tuin in badjas te roken" , etc. De verhuurder zal daar echt ook wel van balen als er elke keer mensen komen polsen of er geen drugsplantage, dealers of bordeel in het pand zit. Niet zo netjes, mogelijk wel effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:02
[...]

Het zou fijner zijn als ze geschokt zou reageren, maar dat terzijde... ;)

Zij is uiteindelijk toch voor een behoorlijk deel verantwoordelijk voor de situatie. Je probleem is niet uniek, dit speelt in het hele land. Als je dan als verhuurder niet bent voorbereid op de gevolgen van overbewoning door bewoners die geen binding met de omgeving hebben (en die in de regel ook geen moer te doen hebben buiten de werktijden), dan moet je misschien niet aan verhuren beginnen. Daarnaast: er zijn kennelijk eerdere signalen geweest, en eerdere bewoners waarmee het mis ging (of was dat onder een andere eigenaar?).

Dan kan ze nog zo aardig zijn, maar dat is voor jou hoogstens van belang in de wijze waarop je haar op haar verantwoordelijkheid wijst. En dat zou ik sowieso net zo lang doen tot a) je een dossier hebt of b) het ophoudt.

Daarnaast kun je natuurlijk altijd de bewoners aanspreken op wat hun gedrag voor jou tot gevolg heeft (als je geen ervaring hebt met feedback geven, lees je dan vooral even in, kan een hoop schelen). Die bewoners zijn echter over een tijdje weer weg en die eigenaar is er dan nog. Je hebt er op de lange termijn dus meer aan als de eigenaar zich (mede-)verantwoordelijk voelt voor jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Valorian schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:36:
[...]

Ja, en tienduizenden euro's inleveren omdat de volgende bewoner ook niet zit te wachten op zo'n situatie. Mooi kut dus. Ik zou mij hier niet bij neerleggen en gewoon verhuurder overladen met klachten in de hoop dat daar beweging komt. Af en toe een anonieme tip naar brandweer/politie ("Ik zie heel vaak heel veel verschillende mensen naar binnen gaan en dure auto's stilstaan met motor aan", "alle ramen zijn afgeschermd en er hangt altijd een wietlucht om het huis" , "er staan vaak vrouwen in de tuin in badjas te roken" , etc. De verhuurder zal daar echt ook wel van balen als er elke keer mensen komen polsen of er geen drugsplantage, dealers of bordeel in het pand zit. Niet zo netjes, mogelijk wel effectief.
Heel veel succes heb zelf met dit bijltje gehakt in een vrij kansvolle situatie. (Junk die in woning was geplaatst en slechts zeer beperkte huurderbescherming genoot, optrekken met meerdere buren). Ook daar kon ik mijn recht op woongenot niet verzilveren waardoor ik maar verhuisd ben. Woongenot ,(en peace of mind daarover) is voor mij >10k p.j. waard. Wat het voor jou waard is kan ik niet bepalen. De gezondheid die het gebrek aan woongenot kost is niet eens in geld uit te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Dat denk ik ook. Maar het is ook niet heel gek. Je stoort je aan gedrag van je buren. Ik zou ook gek worden van de overlast die jij beschrijft. Het probleem is dat je er niets aan hebt gedaan (in de veronderstelling dat de buren toch niet willen luisteren). Wellicht is die veronderstelling juist, maar wat er daardoor gebeurt is dat je het opkropt. Zo worden de irritaties alleen maar erger. Het is vrij lastig om daar uit te komen. Maar het begin is er: je kijkt nu ook naar jezelf.

Kennelijk heb je al contact gehad met de verhuurder en dat verliep dus zonder problemen. Ik zou vooral met haar in gesprek blijven over de overlast. Niet dreigend of agressief, maar gewoon je zorgen uitten. Kijk of je samen tot een oplossing kunt komen. Uiteindelijk is de verhuurder er ook niet bij gebaat dat de buurt klaagt over haar huurders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
eL_Jay schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:43:
[...]

Heel veel succes heb zelf met dit bijltje gehakt in een vrij kansvolle situatie. (Junk die in woning was geplaatst en slechts zeer beperkte huurderbescherming genoot, optrekken met meerdere buren). Ook daar kon ik mijn recht op woongenot niet verzilveren waardoor ik maar verhuisd ben. Woongenot ,(en peace of mind daarover) is voor mij >10k p.j. waard. Wat het voor jou waard is kan ik niet bepalen. De gezondheid die het gebrek aan woongenot kost is niet eens in geld uit te drukken.
Helemaal eens. Woongenot is zeker niet in geld uit te drukken. Maar ik zou het als ik TS was op zijn minst proberen. Jaren lang vechten zeker niet, dan zou ik ook weg gaan ja. Gelukkig ben ik niet TS en wens ik hem vooral veel sterkte. Het is erg jammer dat mensen die het verpesten in een huis zo lastig aan te pakken zijn, of dat nu huurders zijn of kopers. Ik heb veel van dit soort topics op tweakers gelezen en in heel veel gevallen lijkt de enige remedie om inderdaad gewoon de biezen te pakken en een ander huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philip020z
3x3 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:15:
[...]

Hoe kun je dat ombuigen, om de invloed te krijgen deze situatie naar je hand te zetten?

Met een druppel honing vang je meer vliegen dan met een vat azijn.
Maar laten we zeggen dat jij gelijk hebt....ik ga bij de deur aankloppen en ze geven me gelijk.

Moet ik dit om de half jaar dan blijven doen? Want ieder keer komen en gaan nieuwe mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:29

Agent47

I always close my contracts.

Je kunt jezelf een keer proberen uit te nodigen daar voor een bakje koffie. Als ze je binnen laten hebben ze waarschijnlijk geen wiet kwekerij of iets. Je kunt aangeven elkaar wat beter te leren kennen?

Als je geduld hebt en het gaat weer sneeuwen ooit dan kan je snel genoeg zien als hun dak leeg blijft en de rest ligt bepakt met sneeuw :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:56:
[...]

Maar laten we zeggen dat jij gelijk hebt....ik ga bij de deur aankloppen en ze geven me gelijk.

Moet ik dit om de half jaar dan blijven doen? Want ieder keer komen en gaan nieuwe mensen.
Ik denk dat de discusse ten einde loopt man, je hebt het pakweg 3 opties:

1. Praten, met je mede buren en hopen dat dit gewenste effect geeft
2. Klagen, klagen klagen, bij alle instanties, eigenaresse zowel jij als alle buren zet de hele buurt erop en probeer iedereen een klacht te laten indienen. Eigenaresse met alles wat je kan onder druk zetten. schade vergoeding eisen omdat je weg wilt, je huis minder waard is geworden etc. Gooi alles in de strijd.
3. Verhuizen

Anyway, door de huurregels in NL trek je als niet-veroorzaker ALTIJD aan het kortste eind. Onthoud dat, slik dat, en vecht er niet tegen want dat is een verloren strijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Agent47 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:59:
Je kunt jezelf een keer proberen uit te nodigen daar voor een bakje koffie. Als ze je binnen laten hebben ze waarschijnlijk geen wiet kwekerij of iets. Je kunt aangeven elkaar wat beter te leren kennen?

Als je geduld hebt en het gaat weer sneeuwen ooit dan kan je snel genoeg zien als hun dak leeg blijft en de rest ligt bepakt met sneeuw :)
Zie het al voor me...

> Dag Ik ben de buurman, ik wou graag even kennis maken met jullie.
< Co powiedziałeś?
> Hallo, ik ben van hiernaast. Ik wou jullie leren kennen! Koffie drinken!
< Naprawdę cię nie rozumiem.
> :?
< :w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:29

Agent47

I always close my contracts.

AW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:03:
[...]

Zie het al voor me...

< Co powiedziałeś?
Vodka ? :9
* Deur gaat wijd open ineens

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

[...]

Heet ze een warm welkom, welkom in je nieuwe woning, welkom in dit land.
Ik ben je buurman, als je hulp nodig hebt vraag maar. Zullen we rekening houden met elkaar?

de kosten/baten als dat de kans op een half jaar woongenot verhoogd lijken mij het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
AW_Bos schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:03:
[...]

Zie het al voor me...

< Co powiedziałeś?
Daarom neem je dus ook bier mee en geen koffie, dat werkt veel beter en dat begrijpen ze ook zonder een woord te zeggen.
Wat is dat voor iets geks? Dat kennen we hier toch helemaal niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

dehardstyler schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:04:

Daarom neem je dus ook bier mee en geen koffie, dat werkt veel beter en dat begrijpen ze ook zonder een woord te zeggen.
Juist, dan wordt het dus dit:

Warka?
Warka! :)
* deur gaat open *

[ Voor 65% gewijzigd door AW_Bos op 27-05-2020 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

3x3 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:04:
[...]

Heet ze een warm welkom, welkom in je nieuwe woning, welkom in dit land.
Ik ben je buurman, als je hulp nodig hebt vraag maar. Zullen we rekening houden met elkaar?

de kosten/baten als dat de kans op een half jaar woongenot verhoogd lijken mij het waard.
Hahaha, volg dit advies op en post daarna je ervaring in dit topic. Alle hulde aan deze oplossing als het werkt. Maar ik denk niet dat deze meneer vaker met dit bijltje heeft gehakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
[...]

Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Niet te ver op vooruit lopen, niet gaan denken over de precieze aanvalstactiek voor over 3 jaar.

Begin eens met een simpel open gesprek. Breek desnoods het ijs even met de vraag waar ze vandaan komen of waar ze werken ofzo. Laat dan eens rustig vallen dat je last hebt van hun wietlucht. Desnoods onder het mom van dat je benieuwd bent hoe de lucht in jouw huis komt als de ramen dicht zijn. Je kan even vragen of ze roken in een specifieke kamer, dat maakt de zoektocht makkelijker.

Ja er zullen cultuurverschillen zijn, maar niet elke oostblokker zal tuig zijn. Misschien hebben ze helemaal niet door dat ze overlast veroorzaken (hoe moeten ze het immers weten als je nooit een woord hebt gezegd).

Misschien helpt het --> mooi
Misschien doen ze moeilijk, doen ze niks, of .... Dan draai je je om, en neem je contact op met de verhuurder (nog steeds constructief), gemeente, politie (in die volgorde denk ik).

Zonder ook maar 1 woord met ze gewisseld te hebben meteen aannemen dat de exorcist naast je woont is m.i. toch wat overdreven.

[ Voor 4% gewijzigd door timberleek op 27-05-2020 14:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Mond open van verbazing.

Duidelijk dat sommige reagerende tweakers nog nooit overlast hebben gehad van seizoensarbeiders en alles met een dialoog denken te kunnen oplossen. De enige optie bij aanhoudende overlast is verhuizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

timberleek schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:08:
[...]

Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Niet te ver op vooruit lopen, niet gaan denken over de precieze aanvalstactiek voor over 3 jaar.

Begin eens met een simpel open gesprek. Breek desnoods het ijs even met de vraag waar ze vandaan komen of waar ze werken ofzo. Laat dan eens rustig vallen dat je last hebt van hun wietlucht etc....
Als je het niet vertrouwd, neem even iemand mee voor de zekerheid. Je weet niet waar het op uitmondt (of in de toekomst).
Misschien als je even je brede maat van de sportschool meeneemt die even je broer of een goede vriend speelt, zullen ze zich misschien wel temperen als het echt luidruchtige figuren zijn. Verder niet provoceren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Anoniem: 590973 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:11:
Mond open van verbazing.

Duidelijk dat sommige reagerende tweakers nog nooit overlast hebben gehad van seizoensarbeiders en alles met een dialoog denken te kunnen oplossen. De enige optie bij aanhoudende overlast is verhuizen!
Nou inderdaad, ik verbaas mij ook echt enorm over de morele vinger die gewezen wordt. Ik denk echt dat die mensen niet weten hoe het is om constant overlast te ervaren van je buren.

Ik hoor graag een ander geluid maar mensen die extreme overlast veroorzaaken hebben geen sociaal kompas, die storen zich niet aan het feit of men iets acceptabel vindt of niet. Die doen waar ze zin in hebben.

Er zijn er bij die heel aardig zijn in de omgang, maar 's avonds met drank op een heel ander persoon zijn. Dan valt er geen land mee te bezeilen.

Mensen die zeggen ga eens rustig het dialoog aan met bier vergeten dat drank in veel gevallen juist de hele aanzetter is tot dit gedrag. De hele dag een wietgeur waarbij ook gedronken,wordt (ja dat is aanname maar kan je rustig stellen) zijn geen mensen waarbij een normaal gesprek helpt.

Dus de mensen die hier reageren en zelf lekker op een rustige 2-onder-1-kapper zitten met leuke buren waarbij de bal eens een keer over het hek geschopt wordt in de plantenbak en leuk een praatje met de buurman maken, ja daar werken dit soort aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Mond open van verbazing.

Je zal zeker een hoop niet kunnen oplossen.

Maar niet 1 woord durven spreken en bij wijze van spreken al in staat zijn om het leger op te roepen is m.i. het andere uiterste.

TS kan ook direct gaan klagen bij de verhuurder, maar als ik als verhuurder dat zou horen zou mijn eerste stap zijn om de huurders aan te spreken. Als die vervolgens zeggen dat ze nooit 1 woord van klachten hebben gehoord zou ik toch minder zwaar tillen aan de klacht van de buurman.

Zeg niet dat TS dr phil moet gaan spelen voor een jarenlang begeleidinstraject, zeker niet. Maar 0 effort is wel het andere uiterste imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als het zwartverhuur is, is het zo opgelost.
Wowhead schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:40:

Slapend rijkworden wil iedere Nederlander, en dit is een makkelijke manier. :P
Het wordt allemaal mogelijk gemaakt, ook de wiet overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sponsjeee
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-02 11:23
Ik ken genoeg mensen die bij de 1e keer wietgeur al direct de politie bellen, die komen maar al te graag langs voor dit soort "tips".
Ik heb zelfs mee gemaakt dat een zak aarde naar binnen brengen voldoende bewijs is om de tent eens te onderzoeken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:13
Mond open van verbazing.

Mond open van verbazing.

Duidelijk dat sommige reagerende tweakers nooit hebben leren praten. Leer vooral je buren niet kennen, maar hou lekker vast aan alle vooroordelen.

Zo.... en dan nu het verhaal van iemand die zelf overlast heeft veroorzaakt:

In een ver verleden, toen ik nog wat jonger was, heb ik ook weleens voor overlast gezorgd. Net op kamers, vrij van je ouders en dus lekker los gaan. Harde muziek draaien, veel vrienden over de vloer, soms tot midden in de nacht, en natuurlijk veel zuipen en blowen.

Totdat de buurman voor mijn deur stond. Hij vond dat ik teveel lawaai maakte. Muziek maakte in princiepe niet uit, alleen het volume was soms te hard en het tijdstip was ook niet altijd handig. En de blowlucht was soms ook wel wat storend.

En wat heb ik toen gedaan? Me rot geschrokken. Mijn excuses aangeboden en een bloemetje gehaald voor zijn vrouw. Gezegd dat ik rekening met ze zou houden. Vervolgens hebben ze nooit meer last van mij gehad.

En ja, ik ben ook zo'n vieze, geimporteerde buitenlander. Zo'n buitenlander waar niemand in de tram naast wil zitten ' omdat hij een kleurtje heeft'. Maar deze ' buitenlander' houd wel degelijk rekening met andere mensen. Deze' buitenlander' kan je gewoon aanspreken op zijn gedrag.

Moraal van het verhaal: assumption is the mother of all f*ck ups

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

ChojinZ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Mond open van verbazing.

Duidelijk dat sommige reagerende tweakers nooit hebben leren praten. Leer vooral je buren niet kennen, maar hou lekker vast aan alle vooroordelen.

In een ver verleden, toen ik nog wat jonger was, heb ik ook weleens voor overlast gezorgd. Net op kamers, vrij van je ouders en dus lekker los gaan. Harde muziek draaien, veel vrienden over de vloer, soms tot midden in de nacht, en natuurlijk veel zuipen en blowen.

Totdat de buurman voor mijn deur stond. Hij vond dat ik teveel lawaai maakte. Muziek maakte in princiepe niet uit, alleen het volume was soms te hard en het tijdstip was ook niet altijd handig. En de blowlucht was soms ook wel wat storend.

En wat heb ik toen gedaan? Me rot geschrokken. Mijn excuses aangeboden en een bloemetje gehaald voor zijn vrouw. Gezegd dat ik rekening met ze zou houden. Vervolgens hebben ze nooit meer last van mij gehad.

En ja, ik ben ook zo'n vieze, geimporteerde buitenlander. Zo'n buitenlander waar niemand in de tram naast wil zitten ' omdat hij een kleurtje heeft'. Maar deze ' buitenlander' houd wel degelijk rekening met andere mensen. Deze' buitenlander' kan je gewoon aanspreken op zijn gedrag.

Waarom haal je nu gelijk die kleur en ras erbij?? Daar gaat het in dit topic toch helemaal niet over? Fijn om te horen dat je zo geschrokken bent, je was nog jong, je was je van geen kwaad bewust, 1 keer was dus voldoende om je te beseffen dat je gedrag invloed op anderen heeft.

Dit betreft mensen die volgens TS al een jaar lang overlast veroorzaken. Steeds vervangen worden door door andere arbeiders. Een permanente overlast situatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

ChojinZ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:23:
[...]

Mond open van verbazing.

Seizoensarbeiders vergelijken met een student die de muziek te hard aanheeft.. You go!

Blijkbaar zit je het diep, maar afkomst/uiterlijk heb ik nergens erbij gehaald, dus hoe je daar bijkomt, joost mag het weten

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ChojinZ
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:27:
[...]

Waarom haal je nu gelijk die kleur en ras erbij??
Serieus? Er word bijna 4 pagina's lang allerlei relatie's gelegd tussen gastarbeiders en overlast. TS vermeld zelf nadrukkelijk het ras. Ik geef (althans dat probeer ik maar is blijkbaar niet gelukt) met mijn betoog aan dat je juist NIET naar ras en kleur moet kijken en daar val jij vervolgens over? Hmmm.... :/ dat is wel heel selectief te werk gaan.
[...]

Dit betreft mensen die volgens TS al een jaar lang overlast veroorzaken. Steeds vervangen worden door door andere arbeiders. Een permanente overlast situatie dus.
En? Mijn buurman kwam ook pas na 9 maanden. Het is nooit te laat om te praten. En praten is het eerste wat je doet. Waarom een hoop mensen deze stap willen overslaan snap ik totaal niet.
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Seizoensarbeiders vergelijken met een student die de muziek te hard aanheeft.. You go!
En daar ga je weer de fout in door wederom aannames te maken. Ik heb namelijk nooit gestudeerd. ;) En zo braaf was ik niet in die tijd. Integendeel...
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Blijkbaar zit je het diep, maar afkomst/uiterlijk heb ik nergens erbij gehaald, dus hoe je daar bijkomt, joost mag het weten
Dat heb je wel gedaan. Of hebben gastarbeiders geen afkomst? Waarom uberhaubt benoemen dat het om gastarbeiders gaat? Is dat een type volk wat voor meer overlast zorgt? Zoja, dan wil daar weleens wat cijfers over zien. Vergeet ook niet dat je enkel de gastarbeiders hoort die overlast veroorzaken.

[ Voor 31% gewijzigd door ChojinZ op 27-05-2020 14:41 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dehardstyler
[...]

Waarom haal je nu gelijk die kleur en ras erbij?? Daar gaat het in dit topic toch helemaal niet over? Fijn om te horen dat je zo geschrokken bent, je was nog jong, je was je van geen kwaad bewust, 1 keer was dus voldoende om je te beseffen dat je gedrag invloed op anderen heeft.

Daar gaat het wel over? Hij gaat niet aanbellen, want het zijn Polen en die spreken de taal niet. En jij begrijpt hem VOLLEDIG, want het zijn seizoensarbeiders en die zijn gewoon allemaal kut. Jij zou ook niet aanbellen toch? En dan nu verbaasd zijn dat iemand kleur / ras erbij haalt? Waar ben ik in beland... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

dehardstyler schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Daar gaat het wel over? Hij gaat niet aanbellen, want het zijn Polen en die spreken de taal niet. En jij begrijpt hem VOLLEDIG, want het zijn seizoensarbeiders en die zijn gewoon allemaal kut. Jij zou ook niet aanbellen toch? En dan nu verbaasd zijn dat iemand kleur / ras erbij haalt? Waar ben ik in beland... :')
Het gaat daar toch helemaal niet om? Hij noemt de taalbarriere als obstakel. Het punt is, wat ik ook probeer te maken zonder daarbij ras, afkomst etc te noemen dat extreme overlast veroorzakers heel moeilijk is om mee te communiceren.

Het is zo verschrikkelijk flauw om constant die racisme kaart hier te trekken wat elke vorm van discussie gelijk op een ander vlak brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

De Nelis

en anders maar niet...

TS doe jezelf een lol, bel een keer aan. Gaat het goed en komen jullie eruit fijn.

Maar over een half jaar dan? Hetzelfde, tenzij je in de tussentijd contact blijft houden en melden bij de verhuurder zal zij er ook gek van worden en er iets aan doen. Zo niet blijf overlast melden en laat een andere instantie het contact met de verhuurder overnemen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
philip020z schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:36:
[...]

circa 4 slaapkamers en ze wonen met minimaal 4-5 lwassenen volgens mij. Dus gebrek aan ruimte zit het niet.

Maar wel goed om te weten!
Wel frapant dat er dus alleen maar polen in worden weg gestopt voor korte verblijven...

Maar ze vind het wel echt vervelend voor je hoor en doet er "alles aan om het op te lossen" :F Ik zou der niet op der blauwe ogen geloven lol.

Ze zit gewoon lekker centjes binnen te harken door een lading polen in haar huis weg te stoppen, en doet lekker meelevend en alsof ze met de rug tegen de muur staat. Als dit al langere tijd speelt en ze is er al met meerdere huurders van op de hoogte.. zou ze inmiddels als aan de bel hebben getrokken en er andere type mensen in laten wonen met een aangepast contract die niet voor korte huren geldt.

[ Voor 29% gewijzigd door Wowhead op 27-05-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

ChojinZ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Serieus? Er word bijna 4 pagina's lang allerlei relatie's gelegd tussen gastarbeiders en overlast. TS vermeld zelf nadrukkelijk het ras. Ik geef (althans dat probeer ik maar is blijkbaar niet gelukt) met mijn betoog aan dat je juist NIET naar ras en kleur moet kijken en daar val jij vervolgens over? Hmmm.... :/ dat is wel heel selectief te werk gaan.

[...]

En? Mijn buurman kwam ook pas na 9 maanden. Het is nooit te laat om te praten. En praten is het eerste wat je doet. Waarom een hoop mensen deze stap willen overslaan snap ik totaal niet.

[...]

En daar ga je weer de fout in door wederom aannames te maken. Ik heb namelijk nooit gestudeerd. ;) En zo braaf was ik niet in die tijd. Integendeel...

[...]

Dat heb je wel gedaan. Of hebben gastarbeiders geen afkomst? Waarom uberhaubt benoemen dat het om gastarbeiders gaat? Is dat een type volk wat voor meer overlast zorgt? Zoja, dan wil daar weleens wat cijfers over zien. Vergeet ook niet dat je enkel de gastarbeiders hoort die overlast veroorzaken.
Waar rook is, is vuur zeggen ze weleens. Maar in dit topic gaat het voornamelijk over hoe omgaan met notoire overlast veroorzakers. Vooroordelen zijn gedaan over het feit of een gesprek helpt met overlast veroorzakers, daar zijn de meningen over verdeeld. Daarin speelt afkomst en ras geen rol dunkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:39:
[...]

Het punt is, wat ik ook probeer te maken zonder daarbij ras, afkomst etc te noemen dat extreme overlast veroorzakers heel moeilijk is om mee te communiceren.
En dat is dus het punt wat niet altijd klopt: Sommige personen zijn wel degelijk vatbaar voor een goed gesprek. Maar dat weet je alleen als je dat gesprek ook aangaat.

Bij voorbaat al er vanuit gaan dat het niet lukt, is jezelf gewoon te kort doen.
Daarnaast gaan "we' er nu vanuit dat de TS ontzettende last heeft van zijn buren. Maar is dat wel zo? Wellicht is de TS gewoon een zeikerd die weinig kan hebben en vallen de buren eigenlijk wel mee.

Niet dat ik dat nu wil beweren. Maar we kennen maar 1 kant van het verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:39:
[...]

Het gaat daar toch helemaal niet om? Hij noemt de taalbarriere als obstakel. Het punt is, wat ik ook probeer te maken zonder daarbij ras, afkomst etc te noemen dat extreme overlast veroorzakers heel moeilijk is om mee te communiceren.
Daar ga jij dus bij voorbaat van uit. Waarom? Omdat je ook een keer problemen hebt gehad met iemand in de buurt?
Jij gooit toch alles op een hoop? TS heeft nog geen woord met de mensen gewisseld, en jij bent er heilig van overtuigd dat er geen gesprek mee te voeren is. Hoppa, zet jij het verkoopbord maar in de tuin TS, want iemand in mijn buurt blowde ook en daar kon je ook niet mee praten. :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Ik heb meerdere ervaringen gehad en mijn moeder was vroeger woningopzichter bij een grote sociale huurcoorperatie. Ik weet wel degelijk waarover ik praat.

Er zijn talloze cases voorbij gekomen. Het probleem is dat het huurbeleid zo in elkaar steekt dat overlast altijd wordt ingezet op woningontvreemding.

Dat zijn extreme ingrijpen en dus wettelijk heel goed vastgelegd. Er moet een dijk van een dossier liggen, zelfs voor een woningcoorperatie, om dit soort huurders aan te pakken.

Praten kan je altijd proberen, maar de omschrijving zoals die door TS wordt genoemd neigt niet naar sociaal wenselijk gedrag en zal, icm de taalbarriere een moeizaam verloop kennen om de situatie te verbeteren.

Daarnaast vind ik het wel een beetje typisch Tweakers om altijd aan de TS te twijfelen. Een beetje een spiegel voorhouden is prima maar je kan toch ook gewoon zijn kant van het verhaal voor waar aannemen want hoor en wederhoor is toch niet mogelijk in een topic op tweakers.

[ Voor 16% gewijzigd door juggle op 27-05-2020 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:52:

Daarnaast vind ik het wel een beetje typisch Tweakers om altijd aan de TS te twijfelen. Een beetje een spiegel voorhouden is prima maar je kan toch ook gewoon zijn kant van het verhaal voor waar aannemen want hoor en wederhoor is toch niet mogelijk in een topic op tweakers.
7(8)7

Wij twijfelen aan de TS die zelf zegt dat hij nog nooit heeft aangebeld? Dat heb ik voor waar aangenomen, was dat onterecht? -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als ik de verhuurster was zou ik ook de vermoorde onschuld spelen. Kan me niet voorstellen dat die niet prima weet wat er aan de hand is, maar geen gezeik wilt. Dat is iig wel de persoon waar je het in de eerste instantie het beste mee kan overleggen voor een oplossing als het telkens wisselende seizoensarbeiders betreft.

[ Voor 15% gewijzigd door -36- op 27-05-2020 15:13 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• VicTheTrader
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:05
Ik ben zelf een Oost-Europeaan en nu vraag ik me af of ik overlast aan mijn buren veroorzaak zonder dat ik dat besef. Hopelijk niet.

Begrijpelijk dat je aarzelt om ze aan te bellen aangezien dat ze aggressief zijn, ik zou ook wat bang voor zijn, ongeacht hun afkomst. Ik zou zeggen dat het toch moeite waard is om te proberen, maar er bestaat wel een kans dat ze gewoon geen Engels kunnen.

Als ik dit lees je probleem zit meestal met de (aardige Nederlandse) eigenaresse - ze zou aansprakelijk moeten zijn voor de overlast die vanuit haar woning veroorzaakt is.

Succes, en sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:08
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:52:
Ik heb meerdere ervaringen gehad en mijn moeder was vroeger woningopzichter bij een grote sociale huurcoorperatie. Ik weet wel degelijk waarover ik praat.

Er zijn talloze cases voorbij gekomen. Het probleem is dat het huurbeleid zo in elkaar steekt dat overlast altijd wordt ingezet op woningontvreemding.

Dat zijn extreme ingrijpen en dus wettelijk heel goed vastgelegd. Er moet een dijk van een dossier liggen, zelfs voor een woningcoorperatie, om dit soort huurders aan te pakken.

Praten kan je altijd proberen, maar de omschrijving zoals die door TS wordt genoemd neigt niet naar sociaal wenselijk gedrag en zal, icm de taalbarriere een moeizaam verloop kennen om de situatie te verbeteren.

Niemand claimt dat je het kunt oplossen door een keer aan te bellen al dan niet met bier, koffie of Wodka.
Wel wordt er zeer terecht gezegd dat je het altijd een keer moet proberen. Je hoeft echt niet elke avond aan te bellen of de muziek zachter mag of de wietlucht wat minder is maar op z'n minst 1x is echt wel nodig.
Wordt je dan uitgescholden of bedreigd, jammer, dat werkt dus niet, volgende stappen.
Wordt er naar je geluisterd en beterschap beloofd al dan niet via Google Translate, mooi!
Misschien kunnen ze wel Engels bijvoorbeeld.

Aanbellen en praten is niet direct een oplossing maar wel een eerste stap die je kunt nemen.
Desnoods schrijf je een brief in het Pools via Google Translate, zullen ze vast wel kunnen lezen.

Als je het niet geprobeerd hebt weet je ook niet of het werkt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Met verbazing dit topic gelezen en daarnaast nog verbaasder over hoe menig tweaker reageert op de situatie. Bel gewoon aan, ga het dialoog aan, neem een krat bier mee of een fles vodka en praat met de seizoensarbeiders die daar tijdelijk wonen.

Elk half jaar, opnieuw, opnieuw en opnieuw. Hopend dat iedere nieuwe bewoner eventueel hetzelfde reageert. Met bewoners van een woning die continu wisselen, weet je nooit wat je kunt verwachten. Situatie waar ik zelf wat mee heb te maken, is dat ik thuis rook en laatst een onderbuurvrouw voor de deur had staan, of ik even naar beneden wilde komen (flat) want ze had wat voor me. Geen flauw idee wie het was, wat ze kwam doen of wat ze van me wilde. Maar vertellen wat ze voor me had, dat wilde ze niet. Ik moest maar naar beneden komen.

Op dat moment was ik met andere dingen bezig, dus heb zelf geen tijd om haar even te woord te staan. (Iemand die zo raar doet, ga ik ook niet te woord staan _O- ) en vervolgens blijkt dat ze last hebben van mijn rookgedrag. Schijnt naar beneden in hun woning te trekken. Prima. Maar vertel dat dan normaal in plaats van aan de deur te gaan dreigen met, als je niet stopt met roken dan gaan we het anders oplossen (bedreiging much?). Na een melding daarover te hebben gedaan bij de woningcorporatie werd het advies gegeven bij de betreffende persoon aan te bellen en het dialoog aan te gaan. Geloof me, dat begon direct met een tirade, geschreeuw en een bedreiging van heb ik jou daar.

Ik snap de TS dus wel, dat hij niet even aan gaat bellen en al helemaal niet als het continu wisselt want elk halfjaar ben je opnieuw de sjaak *O*

Nu na, mijn ervaring met buren. Mijn advies; neem je verlies, en verhuis. Klinkt heel kort door de bocht, ja je maakt wellicht wat verlies op de woning. Maar in dit soort situaties heb je gewoon te maken met een huisjesmelker die de woning volpropt met seizoensarbeiders en daar een leuk zakcentje aan overhoudt. Tenzij, ze besluit om gezien de overlast en de gezelligheid voor de buurt, de woning te verkopen, op te knappen en aan een net gezin te verhuren maar ja, daar kun je alleen op hopen.

Sterkte!
juggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Prima bijdrage man.. zullen we het on-topic houden? Klaarblijkelijk zijn je inhoudelijke argumenten op...
offtopic:
Hij heeft een term geleerd die eerder in het topic naar voren is gekomen. Laat hem even trots zijn! :(:)
Pagina: 1 2 Laatste