Boete uit Italië via incassobureau

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddyJ_NL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik krijg zojuist een brief binnen van een Italiaanse incassobureau Nivi S.P.A. Firenze. De brief is in het nederlands en hierin staat dat ik op 30-8-2016 bij het Tolstation Brennero geen Toll heb betaald !!! Of ik alsnog de tol van €81,10 + rente €2,60 + incassokosten €37,95 = €118,69 wil betalen. Het kenteken die op de brief staat is die van mijn caravan en niet die van mijn auto. In 2016 ben ik inderdaad met de zomervakantie in Italie geweest in Trento, het zal wellicht rond deze datum zijn geweest. Ik betaal altijd en overal netjes mijn rekeningen maar een Tol niet betalen kan ik me niets bij voorstellen, het is inmiddels ook al 4 1/2 jaar geleden. Ik lees niet dat het een boete is maar het betalen van Tol. Ik heb een code/ww om in te loggen op hun site maar nog niet gedaan. Heb ook nooit een aangetekende brief gehad ofzo, Enig idee of ik deze rekening na 4 1/2 jaar nog moet betalen, wat is hierin mijn recht ?

*update: ik heb zojuist ook mijn rechtsbijstand gebeld maar die verwijzen naar de anwb site, en geven aan dat ik bezwaar brief moet schrijven, op de anwb site staat een voorbeeld maar die is voor nederlandse incassobureaus zie ik net, daar kom ik ook niet veel verder mee.

[ Voor 12% gewijzigd door EddyJ_NL op 19-02-2021 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Hier ook eenzelfde situatie bij de ANWB @EddyJ_NL

https://www.anwb.nl/exper...-van-tol-autowegen-italie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Ik had al veel artikelen gevonden maar deze nog niet maar wel redelijk vergelijkbaar, bedankt daarvoor. Baal er wel van want ik kan me hier echt niets van herinneren en dat ze er dan zo laat 4 1/2 jaar na dato mee komen is helemaal schandalig. Ik heb het idee dat ik in deze aan het kortste eind trek en de rekening maar ga betalen voordat er een boete bovenop komen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
Ben ik blij dat die ene keer dat ik een boete had op vakantie ik hem direct betaald heb. Was een parkeerboete in Hongarije, vind het nog steeds lullig want was betaald parkeren vanaf 9:00 's ochtends en wij stonden op het punt om weg te gaan om 8:30 maar toen werden we gebeld door de dierenambulance dat onze poes (thuis in Nederland) dood was gevonden. Uiteindelijk stapte we om 9:10 in de auto en niet eens gezien dat we een boete hadden. Gingen naar een markt toe en daar de auto (betaald) geparkeerd.

Pas toen we rond een uur of 12 weer terug bij de auto waren zagen we de boete. Kwamen erachter dat het makkelijkste was om die direct te betalen bij het postkantoor. Wij flink balen want een boete op vakantie vlak nadat je heb gehoord dat je poes is doodgereden is wel het laatste waar je zin in heb. Gelukkig bleek bij het betalen dat het bedrag omgerekend op ~15,- euro uitkwam. Dat vonden we dus niet zo erg, in de gemiddelde Nederlandse stad ben je dat sowieso kwijt voor een nacht parkeren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddyJ_NL
EddyJ_NL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:59:
Ik krijg zojuist een brief binnen van een Italiaanse incassobureau Nivi S.P.A. Firenze. De brief is in het nederlands en hierin staat dat ik op 30-8-2016 bij het Tolstation Brennero geen Toll heb betaald !!! Of ik alsnog de tol van €81,10 + rente €2,60 + incassokosten €37,95 = €118,69 wil betalen. Het kenteken die op de brief staat is die van mijn caravan en niet die van mijn auto. In 2016 ben ik inderdaad met de zomervakantie in Italie geweest in Trento, het zal wellicht rond deze datum zijn geweest. Ik betaal altijd en overal netjes mijn rekeningen maar een Tol niet betalen kan ik me niets bij voorstellen, het is inmiddels ook al 4 1/2 jaar geleden. Ik lees niet dat het een boete is maar het betalen van Tol. Ik heb een code/ww om in te loggen op hun site maar nog niet gedaan. Heb ook nooit een aangetekende brief gehad ofzo, Enig idee of ik deze rekening na 4 1/2 jaar nog moet betalen, wat is hierin mijn recht ?

*update: ik heb zojuist ook mijn rechtsbijstand gebeld maar die verwijzen naar de anwb site, en geven aan dat ik bezwaar brief moet schrijven, op de anwb site staat een voorbeeld maar die is voor nederlandse incassobureaus zie ik net, daar kom ik ook niet veel verder mee.
Ik zit net te kijken wat tol kost van Trento tot de grens van Oostenrijk en dat is €12,40 (incl. caravan) het incassobureau rekent €81,10 dat is behoorlijk wat meer !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:57
Brazos schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:39:
Over waarom je de 'boete' nu krijgt kan ik je nog wel iets vertellen, je gegevens zijn waarschijnlijk verkocht door de GGD. Binnen de incassobranch is er een levendige handel in gestolen GGD gegevens.
Heb je daar een bron van? Dat zou namelijk ongelooflijk illegaal zijn en ik kan me niet voorstellen dat incassobureau's dat riskeren om een handvol oude boetes te kunnen innen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandra78
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-03 15:14
Ik heb vandaag exact dezelfde boete gehad. Onze datum is 9 augustus 2016 en we zouden geen tol betaald hebben op de Brennero. Het kenteken is ook van onze caravan. Ik zeg eigenlijk grote onzin + dat ik 82,90 een flinke tol vindt voor de caravan niet? Ik lees idd dat dit 12,40 is voor auto en caravan. Mijn rekening nu is ruim 121 euro.

We hebben nog nooit een schrijven hierover ontvangen. Ik weet nog niet wat ik er mee aan moet maar betalen no way, hooguit die 12,40 dan.

[ Voor 25% gewijzigd door Sandra78 op 19-02-2021 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Sandra78 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 21:48:
Ik heb vandaag exact dezelfde boete gehad. Onze datum is 9 augustus 2016 en we zouden geen tol betaald hebben op de Brennero. Het kenteken is ook van onze caravan. Ik zeg eigenlijk grote onzin + dat ik 82,90 een flinke tol vindt voor de caravan niet? Ik lees idd dat dit 12,40 is voor auto en caravan. Mijn rekening nu is ruim 121 euro.

We hebben nog nooit een schrijven hierover ontvangen. Ik weet nog niet wat ik er mee aan moet maar betalen no way, hooguit die 12,40 dan.
Hoi Sandra78, Ik baal ook van deze rekening vooral omdat ik me van geen kwaad bewust ben, het 4,5jaar geleden is en de tolheffing +extra kosten een veelvoud is van de originele tolprijs. Echter schrik ik wel van het anwb artikel die @Freezerator doorstuurt.

-------------------------
Verjaring
De incasso door Nivi S.p.A. in opdracht van de Italiaanse tolwegexploitant is gebruikelijk. Deze naheffing is een civiele vordering. De verjaringstermijn is 10 jaar. De 360 dagentermijn die voor verkeerovertredingen geldt is hier niet van toepassing. Ook hoeven deze naheffingen niet aangetekend te worden verstuurd.
Als u niet op tijd betaalt, kan de vordering worden gestuurd naar de politie. U kunt dan naast de vordering een boete opgelegd krijgen. Deze boete ligt tussen 85 en 338 euro.

Ik heb nog niet aangemeld op de NIVI website want dan weten ze dat ik de brief heb ontvangen. Ik was ook niet van plan om de komende jaren naar Italie te gaan dus daar maak ik me ook niet druk om maar als de rekening uiteindelijk bij een CJIB terecht komt of een andere NL vorderings instantie met de extra boete van €338 dan ben je wel de klos. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt en weet nu ook niet goed wat te doen.

Ps. Het is ook toevallig dat het in dezelfde maand en jaar en plaats is ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

EddyJ_NL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:01:
[...]

Hoi Sandra78, Ik baal ook van deze rekening vooral omdat ik me van geen kwaad bewust ben, het 4,5jaar geleden is en de tolheffing +extra kosten een veelvoud is van de originele tolprijs. Echter schrik ik wel van het anwb artikel die @Freezerator doorstuurt.

Verjaring
De incasso door Nivi S.p.A. in opdracht van de Italiaanse tolwegexploitant is gebruikelijk. Deze naheffing is een civiele vordering. De verjaringstermijn is 10 jaar. De 360 dagentermijn die voor verkeerovertredingen geldt is hier niet van toepassing. Ook hoeven deze naheffingen niet aangetekend te worden verstuurd.
Als u niet op tijd betaalt, kan de vordering worden gestuurd naar de politie. U kunt dan naast de vordering een boete opgelegd krijgen. Deze boete ligt tussen 85 en 338 euro.

Ik heb nog niet aangemeld op de NIVI website want dan weten ze dat ik de brief heb ontvangen. Ik was ook niet van plan om de komende jaren naar Italie te gaan dus daar maak ik me ook niet druk om maar als de rekening uiteindelijk bij een CJIB terecht komt of een andere NL vorderings instantie met de extra boete van €338 dan ben je wel de klos. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt en weet nu ook niet goed wat te doen.

Ps. Het is ook toevallig dat het in dezelfde maand en jaar en plaats is ?!
Bezwaar maken hoe heb je betaald als dat per pin is moet je dan nog terug kunnen halen. Wie eist bewijst laat ze maar aantonen dat je door de slagbomen bent gereden en dus niet hebt betaald.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
42dpi schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Bezwaar maken hoe heb je betaald als dat per pin is moet je dan nog terug kunnen halen. Wie eist bewijst laat ze maar aantonen dat je door de slagbomen bent gereden en dus niet hebt betaald.
ik heb inderdaad ook teruggekeken naar mijn creditcard en bankgegevens echter zie ik geen betaling voor tol. Dat zou ook best kunnen want over het algemeen betaal ik vaak contant. Tsja, ben bij niet betalen huiverig hoever ze gaan en als ze verder gaan dan alleen deze brief dan kan het wel eens een dure grap worden. Ze hebben mij caravan kenteken dus wellicht is er een foto te zien als ik aanmeld op hun website maar dan hebben ze ook gelijk bewijs dat ik de brief heb gehad. dus wat te doen nu ?

[ Voor 12% gewijzigd door EddyJ_NL op 20-02-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het kan aan mij liggen, maar ik heb het gevoel dat het ook veel bluf is. Mensen die daarvan schrikken zullen snel betalen, maar ik denk dat je niets meer van ze hoort als je ook gewoon niet van je laat horen. 4,5 jaar geleden is wel erg lang geleden en hoe kan je niet betalen voor tol en toch doorrijden? 8)7

Snelste is gewoon betalen. Bezwaar maken kost ook weer allemaal veel moeite, dus lijkt mij idd een lastige keuze. Ik denk alleen niet dat ze de moeite nemen om voor zo'n bekeuring te ver door te gaan? En verder mogen ze je ook niet toegang tot Italië weigeren voor het niet betalen van zo'n boete heb ik begrepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sandra78
dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door deepbass909 op 27-03-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra78
EddyJ_NL schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 14:15:
[...]

ik heb inderdaad ook teruggekeken naar mijn creditcard en bankgegevens echter zie ik geen betaling voor tol. Dat zou ook best kunnen want over het algemeen betaal ik vaak contant. Tsja, ben bij niet betalen huiverig hoever ze gaan en als ze verder gaan dan alleen deze brief dan kan het wel eens een dure grap worden. Ze hebben mij caravan kenteken dus wellicht is er een foto te zien als ik aanmeld op hun website maar dan hebben ze ook gelijk bewijs dat ik de brief heb gehad. dus wat te doen nu ?
Wij betalen meestal ook contant, ik vind het erg toevallig dat de bekeuring van jou precies op dezelfde dag bij ons binnenkomt en ook nog over hetzelfde jaar en dezelfde plaatst gaat.
De brief zat in een blanco envelop zonder logo van Nivi en was niet aangetekend. Ik ga er daarom niets mee doen. Laat een rechter in Nederland mij dan maar vertellen dat ik bijna 5 jaar geleden tol niet betaald heb en nu geen 12,40 maar 121 euro moet betalen. Als de kosten dan hoger worden neem ik dat risico wel. Hoe dan geen tol hebben betaald? Al zou het poortje door een defect open gestaan hebben lijkt mij dat een vervelend probleem voor Italië en niet voor een toerist die zich van geen kwaad bewust is.....
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiljah
  • Laatst online: 13-05-2021
Gisteren ook eenzelfde boete ontvangen, geen tol betaald in zomer 2016. Ingelogd op de site die op de brief vermeld stond. De site is deels in het Nederlands. Als je klikt op het tabblad: ‘over ons”, krijg ik de volgende tekst in beeld:

Mogelijk doet deze website zich voor als www.nivicredit.it om je persoonlijke en financiële gegevens te stelen. Ga terug naar de vorige pagina.

Ik heb niet betaald en de site verlaten. Opvallend was ook dat de brief verstuurd is in een envelop zonder logo en gestempeld is door PostNL.
Ik heb een kopie opgestuurd naar de Fraude helpdesk, maar hier nog geen reactie op ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Wiljah schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:31:
Gisteren ook eenzelfde boete ontvangen, geen tol betaald in zomer 2016. Ingelogd op de site die op de brief vermeld stond. De site is deels in het Nederlands. Als je klikt op het tabblad: ‘over ons”, krijg ik de volgende tekst in beeld:

Mogelijk doet deze website zich voor als www.nivicredit.it om je persoonlijke en financiële gegevens te stelen. Ga terug naar de vorige pagina.

Ik heb niet betaald en de site verlaten. Opvallend was ook dat de brief verstuurd is in een envelop zonder logo en gestempeld is door PostNL.
Ik heb een kopie opgestuurd naar de Fraude helpdesk, maar hier nog geen reactie op ontvangen.
Ohw bijzonder, ben heel benieuwd naar de reactie van de Fraude helpdesk. De witte enveloppe is inderdaad opmerkelijk, alsof de brieven in NL zijn uitgeprint en hier in NL op de post zijn gegaan. Normaliter zou het volgens mij een voorbedrukte enveloppe zijn die verstuurd is vanuit Italië.
Zou je ons aub op de hoogte willen houden van de Fraude helpdesk @Wiljah Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiljah
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik laat het weten als ik iets gehoord heb van de fraude helpdesk. Ik heb de vraag inmiddels ook gesteld aan anwb. Hier zijn deze week al meer vragen gesteld door mensen die ook een naheffing hebben gekregen. Advies is: gewoon betalen.
Ik ben echter niet overtuigd dat het hier geen oplichting betreft. Ik zal het ook laten weten als anwb gereageerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Ik ben ook wel heel benieuwd hoever ze gaan als je niet betaald. Wellicht eerst nog een brief met extra boete (tot €383,- extra) en wat daarna, zullen ze dan een Nederlands incassobureau inhuren of laten ze het daarbij? Zou mooi zijn als iemand zijn ervaring hier kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28

paQ

Ozzie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:07:

Pas toen we rond een uur of 12 weer terug bij de auto waren zagen we de boete. Kwamen erachter dat het makkelijkste was om die direct te betalen bij het postkantoor. Wij flink balen want een boete op vakantie vlak nadat je heb gehoord dat je poes is doodgereden is wel het laatste waar je zin in heb. Gelukkig bleek bij het betalen dat het bedrag omgerekend op ~15,- euro uitkwam. Dat vonden we dus niet zo erg, in de gemiddelde Nederlandse stad ben je dat sowieso kwijt voor een nacht parkeren.
Heb een keer in eenFrans plaatsje zoiets gehad. 'boete' met een envelop onder de ruitenwisser. Als ik even 7,90 in een envelop zou doen in de blauw brievenbus midden op de parkeerplaats was het daarmee ook afgedaan :')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Vandaag is het alweer vier weken geleden dat ik de brief heb gekrgen en na vandaag is de betalingstermijn verlopen. Ik ben er nog steeds niet over uit of ik de €118,00 moet betalen. Een te 'dure' rekening (de tol zou eigenlijk slechts €12,50 zijn) en dat na 4,5 jaar. Maar ik ben ook bang voor een verhoging/boete en uiteindelijk een nederlands incassobureau die het afdwingt om te betalen met evt. flinke boete erbovenop. Het zit me niet lekker en denk dat ik toch maar ga betalen of het moet zijn dat iemand weet of ze het niet kunnen verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddyJ_NL
Kwam deze site nog tegen, dit zijn zoals ik het lees het incassobureau dat in NL de 'boetes' binnenharkt namens NIVI.
Ik ben gezwicht en heb zojuist toch maar betaald om gezeur later te voorkomen.
Ondanks dat het 'maar' 118euro is moet ik zeggen dat ik er wel goed ziek van ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandra78
EddyJ_NL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:23:
Kwam deze site nog tegen, dit zijn zoals ik het lees het incassobureau dat in NL de 'boetes' binnenharkt namens NIVI.
Ik ben gezwicht en heb zojuist toch maar betaald om gezeur later te voorkomen.
Ondanks dat het 'maar' 118euro is moet ik zeggen dat ik er wel goed ziek van ben.
Ik heb niet betaald en was het ook niet van plan. Die boete in niet aangetekend verstuurd dus laat ze eerst maar bewijzen dat je deze boete überhaupt hebt ontvangen. Ik ben gelukkig niet zo snel bang, laat ze maar komen en me voor de rechter slepen. Ik geloof nooit dat het zover zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik geloof ook niet dat het in praktijk zo ver zal komen, maar wat betreft de bewijslast van ontvangen post ligt die geloof ik andersom. Het klinkt heel scheef, maar volgens mij moet jij kunnen bewijzen dat je die nooit ontvangen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
Ik heb vandaag een boete ontvangen uit Bellagio, dat ik een ZTL zone binnen ben geweest. Dat klopt ook, omdat het hotel in het centrum van het dorpje zit. Deze hadden ons gemeld dat wij in het centrum mochten komen met de auto om zo de koffers uit te laden. Het hotel meldt het kenteken aan bij de comune

Wij hebben vandaag het hotel ge-emailed, en deze hebben per abuis ons kenteken verkeerd geregistreerd. Een typfoutje waar een 'Y' genoteerd staat in plaats van een van een 'J'. Het hotel geeft ook deze fout toe in een email. Het hotel heeft de politie gevraagd of de boete kwijtgescholden kan worden, maar feedback van de politie was kortgezegd 'pech'.

Voel mij gewoon genaaid terwijl wij niks verkeerd hebben gedaan. Echt een menselijke fout van iemand in het hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Chillmeister schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:05:

Voel mij gewoon genaaid terwijl wij niks verkeerd hebben gedaan. Echt een menselijke fout van iemand in het hotel.
En wat vond het hotel van het idee dat ze hun eigen puinhoop oplossen. Dan wel zelf de boete betalen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:54
jack zomer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:39:
[...]

En wat vond het hotel van het idee dat ze hun eigen puinhoop oplossen. Dan wel zelf de boete betalen?
Dat kan natuurlijk altijd, maar is natuurlijk van de zotte als je dit verhaal leest. Er moet gewoon geen sprake zijn van een boete, daar is niemand bij gebaat en is niet waar deze wet voor bedoeld is. De politie (overheid) is degene die zich nogal star opstelt.

Waarbij ik je mening deel dat TS je daar als gast zo min mogelijk (geen ) last van moet hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Naar mijn idee komt het (bijna) nooit zo ver dat ze het in NL komen verhalen die boetes uit het buitenland, maar theoretisch kan dat idd altijd. Vervelende situaties wel en het helemaal als boetes niet redelijk zijn.

Ik heb pas een parkeerboete (gewoon in NL) voor mijn vader aangevochten, omdat hij die wel gewoon betaald had. Maar volgens hun was die 4 minuten te laat aangemeld.. Je hebt ik NL blijkbaar maar 5 minuten om je parkeergeld te betalen. Mijn vader zat de gehele tijd in zijn auto om het via zijn parkeerapp geregeld te krijgen, maar blijkbaar was er al gelijk gecontroleerd. Ook aardig lullig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:51
Ik kan ook een duit in het zakje doen.. Vorig jaar zomer ook in Bellagio geweest. De weg om het centrum in te gaan, er staat 1 camera die ik voorbij rijd. Vervolgens staat er nog 1 camera verderop dus ik keer tussen de 2 camera's in (tussen de 2 camera's in een 2 richtingsweg maar voorbij de 2e camera een eenrichtingsweg) mijn auto.. want ik denk dit gaat mij niet gebeuren. Dit is mij dus 3 jaar geleden in Sicilië ook overkomen, denk je dat ik GEEN boete zou krijgen? Nee hoor... gewoon een boete in de bus vandeweek. Echt, op deze manier ben ik toch wel aardig klaar met Italië als vakantieland hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
We hebben uiteindelijk betaald, terwijl ik weet dat wij niks fout gedaan hebben. Een vooroordeel misschien, maar de gedachte was dat de kans klein is dat ik ga winnen ten opzichte van de Italiaanse bureaucratie terwijl de boete intussen alleen groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-10 22:41
Verkeersboetes uit de EU kunnen geïnd worden via het CJIB. Als je een brief van het CJIB krijgt met een boete uit de EU weet je zeker dat dat ook klopt omdat aan bepaalde voorwaarden moet zijn voldaan voordat ze deze versturen. Maar in veel gevallen word hier niet aan voldaan en daarom worden ze dan niet verstuurd via het CJIB maar door het land zelf en/of een incassobureau die ingeschakeld word!.

Als de boete je pas na langer als een jaar bereikt kan je ervan uitgaan dat deze verjaard is.
Vaak proberen ze het dan alsnog in de hoop dat je dan gewoon betaald, je kan dan ook besluiten om gewoon het bedrag te betalen zonder de verhogingen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:23

Blokker_1999

Full steam ahead

KnoxNL schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Dat kan natuurlijk altijd, maar is natuurlijk van de zotte als je dit verhaal leest. Er moet gewoon geen sprake zijn van een boete, daar is niemand bij gebaat en is niet waar deze wet voor bedoeld is. De politie (overheid) is degene die zich nogal star opstelt.

Waarbij ik je mening deel dat TS je daar als gast zo min mogelijk (geen ) last van moet hebben :)
Het was bekend dat dit ging gebeuren, daarom ook dat het hotel dus voor een uitzondering zorgt. Daar het hotel daarbij een fout heeft gemaakt is het imho het hotel dat de boete moet betalen. Dat het hotel er zich eenvoudig vanaf maakt door gewoon aan de politie te vragen de boete te schrappen is geen oplossing. Het hotel had moeten zeggen: bezorg ons een kopie van die boete en wij handellen het af.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-10 06:34
xileS schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:16:
Naar mijn idee komt het (bijna) nooit zo ver dat ze het in NL komen verhalen die boetes uit het buitenland, maar theoretisch kan dat idd altijd. Vervelende situaties wel en het helemaal als boetes niet redelijk zijn.
Ik kan je verklappen dat als ze effe tijd hebben gewoon langskomen. Had een keer op zondagochtend de politie aan de deur (08.30) voor een parkeerboete uit België (bij Kadekee, Poppel) 2 jaar ervoor. :F De mannen hebben een bakje koffie gekregen en de belofte dat ik het zou regelen (en ook gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
TWCRay schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Ik kan je verklappen dat als ze effe tijd hebben gewoon langskomen. Had een keer op zondagochtend de politie aan de deur (08.30) voor een parkeerboete uit België (bij Kadekee, Poppel) 2 jaar ervoor. :F De mannen hebben een bakje koffie gekregen en de belofte dat ik het zou regelen (en ook gedaan).
Oei dat is een dure. Een boete en ook nog een bakje koffie!

Maar ik hoorde eigenlijk altijd andere verhalen over boetes uit buitenland. Beste is uiteraard gewoon betalen, dan hoef je niks meer te verwachten en scheelt weer een bezoekje van de politie. Ik heb iig genoeg verhalen gehoord, dat men niks meer had gehoord na niet betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinbolhuis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05-2021
Wij hebben vandaag 30 april ook een brief ontvangen van Nivi S.p.A. Firenze. Inhoud: niet betaling van tol volgens artikel176 Italiaanse Verkeerswet. We zouden 3 jaar geleden geen tol hebben betaald bij het passeren van tolstation bij Ovieto met onze caravan. Dat hebben we dus wel en konden we ook aantonen met ons afschrift van de ING. In dit geval hadden we met onze ING-pas betaald en niet contant. Vaak komt het voor dat er contant moet worden betaald omdat een betaalpas niet wordt geaccepteerd. Hier worden fouten gemaakt in Italie door Autostrade per L'Italia SPA en onterecht heffingen verstuurd via incassobureau's. Dergelijke heffingen zouden volgens ons niet mogen plaatsvinden. Slagbomen kunnen alleen worden gepasseerd als er is betaald. In alle andere gevallen ligt de fout bij het tolstation. Ook als de slagboom open staat en betalen niet mogelijk is. Kan niet meer worden bewezen. Ik adviseer om niet te betalen. Je kunt verwijzen naar ons voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

martinbolhuis schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:29:
Wij hebben vandaag 30 april ook een brief ontvangen van Nivi S.p.A. Firenze. Inhoud: niet betaling van tol volgens artikel176 Italiaanse Verkeerswet. We zouden 3 jaar geleden geen tol hebben betaald bij het passeren van tolstation bij Ovieto met onze caravan. Dat hebben we dus wel en konden we ook aantonen met ons afschrift van de ING. In dit geval hadden we met onze ING-pas betaald en niet contant. Vaak komt het voor dat er contant moet worden betaald omdat een betaalpas niet wordt geaccepteerd. Hier worden fouten gemaakt in Italie door Autostrade per L'Italia SPA en onterecht heffingen verstuurd via incassobureau's. Dergelijke heffingen zouden volgens ons niet mogen plaatsvinden. Slagbomen kunnen alleen worden gepasseerd als er is betaald. In alle andere gevallen ligt de fout bij het tolstation. Ook als de slagboom open staat en betalen niet mogelijk is. Kan niet meer worden bewezen. Ik adviseer om niet te betalen. Je kunt verwijzen naar ons voorbeeld.
Een tolweg waar de overtreding die genoemd is eigenlijk niet eens kan, is toch iets anders dan genoemd in de TS?

Voor andere tolweg boetes die achteraf komen is dit idd wel een goede referentie.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkOever
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05-2021
Goedemorgen,
Ook ik heb 1/5/2021 een nepbrief van de Nivi ontvangen voor het niet betalen van een tol van de caravan bij Como precies 2 jaar geleden. Boete is slechts 27 eur, maar met toch.
Reden is het missen van een automatische tolpoort MCS (telepass) terwijl ik altijd cash bij een operator betaal.
Bij de anwb hoef je ook niet op steun te rekenen. Ciao maffia, Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pctracer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-10-2024
EddyJ_NL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:59:
Ik krijg zojuist een brief binnen van een Italiaanse incassobureau Nivi S.P.A. Firenze.
Ik heb afgelopen januari ook 2 brieven van Nivi S.P.A. ontvangen voor tol die ik niet betaald zou hebben op de motor in september 2017. Heb het na het ontvangen van de herinnering toch maar iets serieuzer genomen en een bezwaar aangetekend. Ben benieuwd hoe dit afloopt, ik vrees dat ik moet gaan betalen - het gaat in mijn geval om tolgeld van €8.42 dat nu is verwerkt naar €300,- :X .
Wel erg maf want het gaat om iets van ongeveer 4 jaar geleden.

4 jaar geleden:
  • Woonde ik op 't zelfde adres
  • Kwam mijn post altijd netjes aan
  • Had ik dezelfde motor
  • Waren mijn adres gegevens netjes bekend bij de RDW
Dan nemen ze toch wel riant de tijd om 't uit te zoeken...

De informatie op dit topic is in ieder geval erg waardevol. _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door pctracer op 10-05-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
In Italië geld de regel dat de boete binnen 360 dagen verstuurd moet zijn.
Maar ze proberen het dan toch, omdat er toch nog een kans is dat er betaald word.

• jv belgie
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-12-2023
hoi allen

4 jaar en 2 maand na het feit(Tol niet betaald) krijg ik ook van Nivi vandaag zo een brief!
Punt 1, geen aangetekende brief ooit ontvangen!
Punt 2, moet binnen de 360 dagen aangetekend aankomen.
Punt 3, rare witte envelop zonder logo of italiaans opschrift met Bpost vanuit brussel.
Punt 4, hoe kan je in godsnaam doorrijden als je niet betaald hebt??

ECCbelgie Consumenten melden ons dat zij een betalingsaanmaning ontvingen van het Italiaanse incassobureau Nivi SpA. Het gevorderde bedrag, meestal rond de 20 euro, betreft een onbetaalde, Italiaanse tolheffing. In de meeste gevallen dateert het vermeende feit van enkele jaren geleden.

dus ik heb een bedrag van 16,18 euro gekregen.

besluit >:) >:) >:) IK BETAAL NIEEEET en reageer totaal niet op deze brief, heb niets gehad of gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-09 13:44
jv belgie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:04:
besluit >:) >:) >:) IK BETAAL NIEEEET en reageer totaal niet op deze brief, heb niets gehad of gezien.
Altijd een slecht idee. Je kan gewoon bezwaar indienen bij hen. Laat hen het maar aantonen.
Ik weet dat het bij tolwegen soms mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 09:38
Heb 5 aangetekende brieven vanuit Italie, met boetes voor inrijden milieu zone in Florence. Uiteraard was ik daar ten tijde van de bekeuringen niet en betrof het mijn Duitse export kenteken wat toen al niet meer geldig was.

Wel netjes bezwaar gemaakt, contact gehad met de lokale politie, die bevestigden dat het niet mijn auto/kenteken was, maar van het bezwaar nooit meer wat gehoord. Tis wel aangekomen daar, ik heb het aangetekend gestuurd. Duurde overigens 2 weken voor het werd aangenomen daar.

Voordeel: ik kan nooit meer met dat kenteken aangehouden worden in Italie, maar vervelend is het wel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italia
  • Laatst online: 25-11-2021
jv belgie schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:04:
hoi allen

4 jaar en 2 maand na het feit(Tol niet betaald) krijg ik ook van Nivi vandaag zo een brief!
Punt 1, geen aangetekende brief ooit ontvangen!
Punt 2, moet binnen de 360 dagen aangetekend aankomen.
Punt 3, rare witte envelop zonder logo of italiaans opschrift met Bpost vanuit brussel.
Punt 4, hoe kan je in godsnaam doorrijden als je niet betaald hebt??

ECCbelgie Consumenten melden ons dat zij een betalingsaanmaning ontvingen van het Italiaanse incassobureau Nivi SpA. Het gevorderde bedrag, meestal rond de 20 euro, betreft een onbetaalde, Italiaanse tolheffing. In de meeste gevallen dateert het vermeende feit van enkele jaren geleden.

dus ik heb een bedrag van 16,18 euro gekregen.

Er zijn ook tolpoortjes waar je niet hoeft te stoppen, maar achteraf op kenteken dient te betalen.

Als je bij Chiasso de A9 oprijdt, dus niet via de reguliere grensovergang, wij werden door de navigatie binnen doorgestuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMH4sZnaTj6KSf5sdl-cK2Ms7vE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wPrAEhS7Nq4xmUkD04IWqdFm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pViJPI9jXT1yNfszD6HQ0hZm9lM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8KxJqJhx000wDOKSJPmQtH8X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
(jarig!)
Ik lees een aantal keer 'caravan'; hangt de helft van de camera's daar naar de voorkant van de auto en de helft van de camera's naar de achterkant gemikt of zo?

Als je betaalt voor het kenteken dat op de voorkant zit (dat van de auto, of bij een motor: geen kenteken) en de volgende poort registreert het kenteken dat op de achterkant zit (die van je caravan) dan snap ik dat ze denken dat je niet betaald hebt...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:30
@Paul
Daar dacht ik ook al aan.

De vraag is wat ze van je willen, beide kentekens betaald of een registratie van de combinatie. Door het systeem ga je bijna standaard het dubbele betalen volgens mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jv belgie
Akemi schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Altijd een slecht idee. Je kan gewoon bezwaar indienen bij hen. Laat hen het maar aantonen.
Ik weet dat het bij tolwegen soms mis gaat.
Waarom een slecht idee? ze zijn verplicht het binnen 360 dagen aangetekend kenbaar te maken en dat doen ze niet.
Enkel incassobureaus die geregistreerd zijn bij de FOD Economie mogen in België onbetaalde schulden innen. De lijst van erkende incassobureaus kunt u raadplegen op de website van de FOD Economie. Nivi komt niet voor op deze lijst. Dit Italiaanse incassobureau is dus niet gemachtigd in België. Bijgevolg is haar vraag tot betalen nietig.

Goed om te weten: de handhavingsautoriteit, dit is de onderneming die de snelweginfrastructuur beheert, moet u de overtreding binnen 360 dagen per aangetekend schrijven meedelen. Deze termijn gaat in op de dag van de overtreding als u met een privévoertuig reed

Is deze kennisgevingstermijn niet in acht genomen? Dan bent u niet verplicht om de boete te betalen. Ontving u deze kennisgeving wel op tijd, dan hebt u 60 dagen vanaf de datum van ontvangst om de boete te betalen of te betwisten.

dus wat gaan die nog doen ...... niets ze proberen je dat nog te laten betalen ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jv belgie
Het was mijn 1ste keer en zeker de laatste keer dat ik in dat maffia land nog binnen kom, echte dieven zijn het met hun tol daar, meer als 200 euro heb ik betaald voor van het gardameer naar de bloemenriviera te rijden, dikke 260 km, daar is frankrijk nog niets tegen van prijs. een echte schande!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59
Italia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:21:
[...]
Er zijn ook tolpoortjes waar je niet hoeft te stoppen, maar achteraf op kenteken dient te betalen.

Als je bij Chiasso de A9 oprijdt, dus niet via de reguliere grensovergang, wij werden door de navigatie binnen doorgestuurd:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm nooit file daar, dat iemand die kleine lettertjes wil gaan lezen ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
gekkie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

Hmm nooit file daar, dat iemand die kleine lettertjes wil gaan lezen ? :+
Het was dat ik op de terugweg opmerkte dat we nét na de tolpoort de snelweg op kwamen en dat ik mij dat Telepass kon herinneren.

Toen toch even via Google maps de Borden gaan lezen en een mail gestuurd omdat de 15 dagen reeds verstreken waren.

Ik heb een betaal link voor €1,70 gekregen, liever dit dan over 5 jaar €180 na incassokosten 😅

Verder een belachelijke gang van zaken. Alles is zo decentraal geregeld daar. Ieder stukje weg een eigen puncto blu. Bij andere punten kunnen ze je niet helpen. Dra-ma.

Of Z.T.L zones…
Met een EV krijg je in de ene stad vrij toegang, in de andere stad niet. Maar iedere stad moet je afzonderlijk mailen en aanvragen 🤭

[ Voor 23% gewijzigd door Italia op 28-08-2021 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italia
jv belgie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:52:
Het was mijn 1ste keer en zeker de laatste keer dat ik in dat maffia land nog binnen kom, echte dieven zijn het met hun tol daar, meer als 200 euro heb ik betaald voor van het gardameer naar de bloemenriviera te rijden, dikke 260 km, daar is frankrijk nog niets tegen van prijs. een echte schande!
Dan doe je écht iets verkeerd!
Wij betalen voor Zwitserland-Rome iets van €35 totaal.

Verder is Frankrijk een heel mooi land, maar die Fransen met hun taal-fetisj weerhouden mij van Frankrijk.

Nee Italië bevalt mij prima, maar inderdaad, het loopt wat achter in verhouding tot Nederland 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv belgie
Italia schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Dan doe je écht iets verkeerd!
Wij betalen voor Zwitserland-Rome iets van €35 totaal.

Verder is Frankrijk een heel mooi land, maar die Fransen met hun taal-fetisj weerhouden mij van Frankrijk.

Nee Italië bevalt mij prima, maar inderdaad, het loopt wat achter in verhouding tot Nederland 😅
nee gewoon de autostrades rond Milaan en het ene tolhokje na het andere en als we alles dan optellen komen we aan dat maffia bedrag MAAR is wel met een camper van 7.40 lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
jv belgie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:45:
[...]

Waarom een slecht idee? ze zijn verplicht het binnen 360 dagen aangetekend kenbaar te maken en dat doen ze niet.
Daar ga jij vanuit. Dat TS zegt niets gezien te hebben wil niet zeggen dat hij niets ontvangen heeft.
Kan hij gewoon opvragen bij NIVI. Die moeten bewijs hebben liggen dat hij is aangeschreven.
jv belgie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:45:
Goed om te weten: de handhavingsautoriteit, dit is de onderneming die de snelweginfrastructuur beheert, moet u de overtreding binnen 360 dagen per aangetekend schrijven meedelen. Deze termijn gaat in op de dag van de overtreding als u met een privévoertuig reed
Even een nuance. Dit termijn gaat in op het moment dat ze over uw gegevens beschikken. Niet op de dag van overtreding. De gegevens moeten eerst opgevraagd worden bij RDW.

Niet betalen is een optie. Zou alleen niet meer op vakantie gaan in Italië. Als ze je staande houden staat je een leuk bedrag te wachten. In Italië zijn ze niet lullig met verhogingen en alles is in de wet geregeld.

Dus niet reageren is altijd dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv belgie
Deze termijn gaat in op de dag van de overtreding als u met een privévoertuig reed

En dat is nu 4 jaar en 3 maand geleden dat ik er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv belgie
Zou alleen niet meer op vakantie gaan in Italië. Was ik toch zowiezo al van plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv belgie
En die Nr plaat heb ik al niet meer ondertussen camper verkocht en Nr plaat ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv belgie
kijk het gaat er bij mij over dat ze alle regels aan hun laars lappen en dat doodleuk ff na meer als 4 jaar komen cachen! Die 16,18 euro gaat het zeker niet om bij mij maar de manier waarop stoort me zeer erg.
En ik heb GEEN aangetekend papiertje gekregen weet ik zeker, krijg er bijna nooit een dus dat zou ik zeker onhouden!
Maar ik lees hier enkele die zijden dat ze ook niets hadden gezien en komen ze doodleuk uit Italia met de melding geweigerd, JAAAAAAAA hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv belgie
zou het mss oplichting kunnen zijn 1 of meerdere die in het systeem ginder gegevens kunnen jatten? want mijn oorspronkelijk bedrag was Val niet omver 1,80 euro en dat ze het ginder normaal zo laten en dat oplichters die er uit filteren.

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Italia schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Het was dat ik op de terugweg opmerkte dat we nét na de tolpoort de snelweg op kwamen en dat ik mij dat Telepass kon herinneren.

Toen toch even via Google maps de Borden gaan lezen en een mail gestuurd omdat de 15 dagen reeds verstreken waren.

Ik heb een betaal link voor €1,70 gekregen, liever dit dan over 5 jaar €180 na incassokosten 😅

Verder een belachelijke gang van zaken. Alles is zo decentraal geregeld daar. Ieder stukje weg een eigen puncto blu. Bij andere punten kunnen ze je niet helpen. Dra-ma.

Of Z.T.L zones…
Met een EV krijg je in de ene stad vrij toegang, in de andere stad niet. Maar iedere stad moet je afzonderlijk mailen en aanvragen 🤭
Hoe lang duurde het bij jou dat je een reactie via de mail kreeg? Ik heb tot nu toe 2 mail adressen geprobeerd, maar nog steeds geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Sinees schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:47:
[...]

Hoe lang duurde het bij jou dat je een reactie via de mail kreeg? Ik heb tot nu toe 2 mail adressen geprobeerd, maar nog steeds geen reactie.
Twee weken ofzo. Best wel lang…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM BAss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-09-2021
Ik heb ook een aanmaning gehad van Nivi om tol te betalen die ik niet betaald heb in Milaan in 2019. Ik ben echter de laatste 15 jaar niet meer in Italië geweest!. Ook geven zij geen informatie buiten de nr plaat. (Welk automerk?). Lijkt me dus pure fraude! 2 maand geleden kreeg ik een eerste brief (met vermelding van Brusselse gerechtsdeurwaarder. Dar was het een antwoordapparaat. Ik heb daar een mail naar gestuurd (zonder antwoord). Gisteren een tweede aanmaning (niet aangetekend). Deze keer laat ik het voor wat het is denk ik.

[ Voor 0% gewijzigd door JM BAss op 08-09-2021 15:37 . Reden: tipfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinees
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Italia schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:32:
[...]

Twee weken ofzo. Best wel lang…
Door jouw post was ik gerustgesteld, ik wilde ze namelijk alweer gaan spammen gisteren.

Maar ik heb nu antwoord van ze gekregen (na iets meer dan een week) en ik mag €3 meer aftikken dan het originele bedrag. Dus ik zal blij zijn als er vanaf ben.

Gelukkig heb ik jouw post bij toeval gezien over Pedemontana, anders had ik waarschijnlijk jaren later meer moeten betalen. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Even informerend in dit topic, aangezien ik lees dat mensen in 2021 boetes krijgen uit 2019.

Ik heb in 2019 in Italië bij een tolpoort gestaan waar mijn pas het niet deed en ik had geen cash. Ik kreeg toen een bonnetje waarmee ik binnen een week of 2 online moest betalen. Prima. Echter, helemaal vergeten te betalen door omstuimige privé-omstandigheden vlak daarna.

Nu komt het: voertuig waarmee ik toen reed is inmiddels verkocht en staat al sinds begin 2020 niet meer op mijn naam.

Hoe groot is de kans dat dit ooit nog bij mij terecht komt, en hoe/bij wie kan ik dat voorkomen door contact met ze op te nemen?

Edit: vooral dat laatste is wel van belang; ik wil namelijk nog wel betalen. Maar ik lees dat alles gedecentraliseerd is?

[ Voor 9% gewijzigd door Ethiron op 08-09-2021 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
Ethiron schreef op woensdag 8 september 2021 @ 23:01:

Hoe groot is de kans dat dit ooit nog bij mij terecht komt, en hoe/bij wie kan ik dat voorkomen door contact met ze op te nemen?

Edit: vooral dat laatste is wel van belang; ik wil namelijk nog wel betalen. Maar ik lees dat alles gedecentraliseerd is?
Dat de auto verkocht is maakt niets uit. Ze kunnen gewoon bij RDW opvragen wie de auto in bezit had op een bepaalde datum.

Als je het bonnetje niet meer hebt wordt het wel moeilijk. Je kan hoogstens de eerste brief afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jv belgie
Nu 3 maand later en niet op die beruchte brief gereageerd en NIET betaald is het doodstil er rond! Ik blijf er bij, dit is een oplichtingszaak vanuit Italie! 4 jaar later.................................... yea right.
En zoniet dan hebben ze geen poot om op te staan! ik ga nog verder afwachten en eens zien dat er een volgende aanmaning van komt.

[ Voor 19% gewijzigd door jv belgie op 08-11-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddyJ_NL
jv belgie schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:51:
Nu 3 maand later en niet op die beruchte brief gereageerd en NIET betaald is het doodstil er rond! Ik blijf er bij, dit is een oplichtingszaak vanuit Italie! 4 jaar later.................................... yea right.
En zoniet dan hebben ze geen poot om op te staan! ik ga nog verder afwachten en eens zien dat er een volgende aanmaning van komt.
Ben benieuwd, ik ben gezwicht door het lezen van de extra hoge boetes die volgen als er niet betaald wordt. Ik heb voor 100euro geen zin in die ellende en ik slaap er ook slecht van. Echt balen dus de rekening maar betaald terwijl ik maar voor 9euro Toll weg heb gereden. Italie staat bij mij tegenwoordig iig op een no-go lijst :(

De ANWB is bekend met deze boetes (zelf destijds gebeld) en zeggen dat ze in hun recht staan om deze alsnog te innen dus ook als voelt het als oplichting het is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snaaf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-09 18:45
Niet betalen. Ze (de Italianen) kùnnen er hier geen zaak van maken, en de postduiven (deurwaarders) kunnen dat ook niet. Wat ze beiden wel kunnen, is je honderden keren aanschrijven, in de hoop dat je uiteindelijk betaalt _/-\o_

Ik ken iemand die een aantal boetes van een vakantie in Italie een paar jaar geleden open heeft staan. Zij krijgt daar keurig eens of tweemaal per jaar een schrijve over, dan weer van deze, dan weer een andere (incasso-) partij, met (betaal-)motiverend taalgebruik, en zogenaamd indrukwekkende incasso samenwerkingen met vooraanstaande gerechtsdeurwaarders, pretenderen te schrijven uit naam van grote Zwitserse bureaus, etc. , etc.,... Je lacht je deaud, het is best leuk leesvoer. Ze hangen op haar toilet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv belgie
EddyJ_NL schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:38:
[...]

Ben benieuwd, ik ben gezwicht door het lezen van de extra hoge boetes die volgen als er niet betaald wordt. Ik heb voor 100euro geen zin in die ellende en ik slaap er ook slecht van. Echt balen dus de rekening maar betaald terwijl ik maar voor 9euro Toll weg heb gereden. Italie staat bij mij tegenwoordig iig op een no-go lijst :(

De ANWB is bekend met deze boetes (zelf destijds gebeld) en zeggen dat ze in hun recht staan om deze alsnog te innen dus ook als voelt het als oplichting het is het niet.
Hoeveel heb je dan betaald 100 euro? of die 9 euro? het Italiaanse incassobureau Nivi SpA is in Belgie niet erkend en heeft dus totaal geen recht om boetes te innen dus daar sta ik al zeer sterk in. Je moet mijn posten hier eens lezen van begin Augustus, zal veel duidelijkheden oplossen. heb speurwerk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
Als je het oorspronkelijke bedrag alsnog betaald, laten ze het er vaak ook bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:52
Ik zit in het zelfde schuitje en ontving in mei 2021 een in het Nederlands gestelde brief van Nivi voor een gemiste tolpoort bij Como in 2019. Tolbedrag was 2,30 en daar komt een opslag van 21,95 bovenop voor rente, boete en incassokosten. Wat mij betreft zijn als die opslagen fantasiebedragen.

Mijn Italiaanse vrienden geven éen advies: non pagare le multe, oftewel 'niet je boetes betalen'. Dat is daar een volkssport.

Nivi heeft van mij twee keer als antwoord gekregen dat ik best bereid ben om de achterstallige tol te betalen, maar een aan de fantasie ontsproten opslag beslist niet. Ik ben nu bij stap vier en heb twee brieven van Avvocato Eliana Baldi uit Firenze ontvangen.

Ze krijgt elke keer hetzelfde antwoord als hierboven. "Ik maak bezwaar, ik ben bereid een redelijk bedrag te betalen, op de betreffende dag heb ik in totaal 50,- euro aan tol betaald, de overtreding is niet opzettelijk gemaakt, doe svp een passend voorstel"

Ik ben benieuwd wat er verder gebeurt. Wordt het bedrag op enig moment door een Nederlandse deurwaarder ingevorderd, blijven ze periodiek brieven sturen, of stopt het op enig moment en laten ze het er bij zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SJFjbqeKBsSavs3wedO3qTKrlI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WI8IVxfHWgyfij0jQs2n4BYq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
haasrmc schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:04:
Beste mede tweakers,

Even in het kort wat me 2 weken geleden is overkomen. Er lag ineens een brief in de bus van een incassobureau (Als de naam relevant is, hoor ik dat graag), met het verzoek of ik even EUR. 460,60 wil betalen voor een overtreding in Pisa. Op de site van dat incassobureau kan ik inloggen en daar kan ik het originele proces-verbaal zien van de gemeente van Pisa. Datum van de overtreding was 8 augustus 2016. De hoogte van boete was origineel EUR. 116,70.
Echter, wij hebben nooit wat gehoord uit Italië en derhalve ook nooit in de gelegenheid geweest om de boete te voldoen. Voor de goede orde, wij zijn er echt niet op uit om koste wat het kost om er onder uit te komen, maar deze absurde verhoging vinden wij niet rechtvaardig. En waarom loopt dit niet via het CJIB?
Nu lees je op internet best wel veel over soortgelijke gevallen van mensen die hetzelfde is overkomen. Maar eigenlijk wil ik wel weten hoe ik in mijn recht sta en hoe zoiets verder afloopt. En daar lees je verder bijna niets over.
Zijn er hier misschien lezers die zoiets dergelijks is overkomen en/of zoiets gehoord hebben in hun omgeving.

Mvrgr.
Rob
Hoe komen ze überhaupt aan jouw persoonlijke gegevens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jv belgie
Hencksch schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:00:
Ik zit in het zelfde schuitje en ontving in mei 2021 een in het Nederlands gestelde brief van Nivi voor een gemiste tolpoort bij Como in 2019. Tolbedrag was 2,30 en daar komt een opslag van 21,95 bovenop voor rente, boete en incassokosten. Wat mij betreft zijn als die opslagen fantasiebedragen.

Mijn Italiaanse vrienden geven éen advies: non pagare le multe, oftewel 'niet je boetes betalen'. Dat is daar een volkssport.

Nivi heeft van mij twee keer als antwoord gekregen dat ik best bereid ben om de achterstallige tol te betalen, maar een aan de fantasie ontsproten opslag beslist niet. Ik ben nu bij stap vier en heb twee brieven van Avvocato Eliana Baldi uit Firenze ontvangen.

Ze krijgt elke keer hetzelfde antwoord als hierboven. "Ik maak bezwaar, ik ben bereid een redelijk bedrag te betalen, op de betreffende dag heb ik in totaal 50,- euro aan tol betaald, de overtreding is niet opzettelijk gemaakt, doe svp een passend voorstel"

Ik ben benieuwd wat er verder gebeurt. Wordt het bedrag op enig moment door een Nederlandse deurwaarder ingevorderd, blijven ze periodiek brieven sturen, of stopt het op enig moment en laten ze het er bij zitten?

[Afbeelding]
En heb je antwoord van dat NIVI gedoe gekregen op je vragen? ik heb 3 weken terug een redelijke duidelijke mail naar hen toegestuurd dat ik zeker niet ga betalen en hoe ze aan mijn privegegevens komen en nog andere zeer moeilijke vragen. Zij mogen je prive gegevens niet hebben en gebruiken is een prive bedrijf dus mag niet, heb tot nu toe nog steeds geen antwoord gekregen op mijn mail die ik uiteraard in het nl heb verstuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filibost
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-08 16:53
Ik had ook el enkele maanden geleden een brief in de bus van Nivi S.p.a voor het betalen van een tol tarief in Italië. Ik heb op deze oproep niet gereageerd.
Enkele maanden later kreeg ik een herinnering voor het betalen van de tol + extra kosten. Het juiste bedrag weet ik niet meer gezien ik ook op deze oproep niet ben in gegaan.

Nu kreeg ik op 3/1/2022 een schrijven van het advocaten kantoor AVV.Eliana Baldi een uitnodiging tot betaling van tolbedrag €31.82 + €59.20 extra kosten te betalen binnen de 15 dagen of er wordt een gerechtelijke procedure opgestart.

Ik heb nu eens de moeite genomen om het eens uit te zoeken en te reageren naar het advocaten kantoor.
Het verschuldigde bedrag staat op datum 03/07/2015 (dit is volgens mij al lang verjaard). Ik heb mijn nr plaat eens opgevraagd en deze was al op 21/11/2014 geschrapt uit het register.
https://www.mobilit.fgov....stv1?SUBSESSIONID=3617728
Ik kan bij gevolg nooit met deze nr plaat aan het tol station hebben gestaan.

Volgens mij zijn het allemaal frauduleuze praktijken. Ik wacht nu af hoe het kantoor zal reageren.

https://www.mobilit.fgov....stv1?SUBSESSIONID=3617728

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craysv2
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 23:10
ook net zo een brief ontvangen van Baldi.
mijn eerste gevoel is fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:52
jv belgie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:08:
[...]

En heb je antwoord van dat NIVI gedoe gekregen op je vragen? ik heb 3 weken terug een redelijke duidelijke mail naar hen toegestuurd dat ik zeker niet ga betalen en hoe ze aan mijn privegegevens komen en nog andere zeer moeilijke vragen. Zij mogen je prive gegevens niet hebben en gebruiken is een prive bedrijf dus mag niet, heb tot nu toe nog steeds geen antwoord gekregen op mijn mail die ik uiteraard in het nl heb verstuurd.
Mevrouw Baldi blijft gewoon brieven sturen en gaat nergens op in. Ik heb de 3,- euro voor het gemiste tolpoortje betaald. Dat vind ik redelijk. Voor de rest kan ze wat mij betreft de boom in.
Het is geen fraude, maar zoals ik hier geleerd heb, is het een bedrijf dat om betaling vraagt. Als ze wat redelijker zouden zijn, zou ik het nog doen ook, maar aangezien met veel te hoge opslagen rekenen, pakken ze het wat mij betreft verkeerd aan. Ze doen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:26

LankHoar

Langharig tuig

Hencksch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:32:
[...]
Ik heb de 3,- euro voor het gemiste tolpoortje betaald.
En dus schuld bekent. Weet niet of dat handig is..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik heb een jaar terug 5 aangetekende brieven gehad uit Florence met 5 x milieu zone inrijden daar in 2 maanden tijd. Op een import kenteken wat inderdaad van mij is geweest voor 8 dagen en ik 1 dag mee heb gereden. Na contact met de politie blijkt dat het niet mijn auto en kenteken was, maar moest toch beroep aantekenen. Probleem is dat dit moest in het italiaans en fysiek in de rechtbank, blijkbaar. Ik heb per aangetekende post een heel dossier opgestuurd en de e-mailwisseling met de politie en dit is na zo'n 60 dagen pas aangenomen door de post. Had ik NOOIT op tijd daar kunnen krijgen ivm de kortere reactietijd. Verder niets meer van gehoord en met dat kenteken rij ik natuurlijk sowieso nooit meer rond.

Als je een fout maakt en je krijgt een prent, gewoon dokken. Shit happens. Als het niet klopt, dan moet je alleen wel knap beroep aan kunnen tekenen en als ze ZELF als zien dat het niet klopt al helemaal. Ik snap dat iedereen vindt dat je niet hoeft te betalen, maar dit was wel suf. Wel legitiem in mijn geval, al heb ik ook flink moeten zoeken om te checken dat het niet oplichting was. Scheelde dat ze aangetekend en op mijn naam stonden, ze hadden hun voorwerk gedaan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
(jarig!)
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:10:
Als je een fout maakt en je krijgt een prent, gewoon dokken.
Ik vermoed dat dit voor veel mensen ook niet het struikelblok is. Dat je pas na jaren bericht krijgt, met een paar flinke verhogingen er overheen wel.

Ik vind het prima om op de blaren te zitten van de dingen die ik fout doe. Is niet leuk, maar fout is fout. Echter, het bedrag een aantal keer over de kop doen omdat ik "niet op tijd heb gereageerd" slaat helemaal nergens op, want om te kunnen reageren moet ik eerst iets ontvangen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Paul eens: ik kreeg dan ook 3 jaar naar dato een eerste boete. Dat is binnen de wettelijke termijn (als ze moeten wachten op jouw gegevens loopt de teller bijv niet door) en ik kreeg dus niet meteen een verhoging - alleen kon ik bijna onmogelijk aan de beroepsprocedure voldoen. Na uitblijven van nieuwe post uit Italie neem ik maar aan dat het geregeld is en anders hoor ik het wel weer.

Eerder al zoiets uit Portugal met tol, ook zonder verhoging, wel via voor mij vage incasseur. Bleek na check te kloppen en heb toen iets van 70€ incl administratiekosten moeten betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 05:41
Ik was afgelopen zomer in Italie. Ik heb half oktober een sms ontvangen van de verhuurmaatschappij dat ik een ZTL in Bologna ben ingereden. Verder geen info hoeveel de boete is of hoe ik kan betalen.
3 weken terug een aangetekende brief ontvangen met dat ik de boete binnen 5 dagen kan betalen (88,60 euro), of 5 tot 60 dagen (113,50), na 60 dagen (196,50). Aangezien het niet duidelijk is welk bedrag ik als "day of notification" kan hanteren een mail gestuurd naar ene "Babyloweb" instantie maar geen reactie ontvangen.

Nu heb ik online mijn gegevens ingetikt op de officiele website van Politie van Bologna. https://www.comune.bologn...nt-fines-residents-abroad. Daar haalt die netjes alle gegevens op (kenteken, locatie etc). Ik kon online betalen tegen een gereduceerd tarief van 58 euro ipv 88,60.
Ik heb dat gedaan. Als ik nu nogmaals de kenteken gegevens intik staat er dat de boete is betaald.
Ik hoop dat dit afdoende is. Als ik over 5 jaar een brief ontvang heb ik in ieder geval bewijs dat ik heb betaald :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:25

PinusRigida

I put the p in pool.

Als je nooit eerder bericht hierover hebt gekregen (geen mails, telefoon of SMS, maar brief in de postbus) kan je dit aanvechten, je hebt als consument op z'n minst het recht om 1) geïnformeerd te worden en 2) tijd te hebben om te reageren/betalen zonder vermeerdering van schuld.

Nu ben ik ook maar een consument en dateert mijn ervaring met incasso's al van ettelijke jaren terug, maar m'n vrouw ontving toenertijd regelmatig incasso's (waarbij ook gewoon pogingen tot oplichting) waardoor ik eigenlijk soort van gedwongen was me erover te informeren.

De oplichters haal je er zo uit (die zullen je bvb. opbellen en je op die manier onder druk zetten, échte incassobureaus MOGEN je zelfs niet telefonisch contacteren) maar vaak zitten de echte incassobureau's ook in een juridische schemerzone en dat maakt het wel wat moeilijker.

Wat ik toen opgezocht heb (en laten bevestigen bij bevoegde overheidsinstantie) is mogelijks gedateerd, maar toen was de essentie dat de consument bewijsstukken mag eisen en indien incassobureau die niet kan voorleggen, je de schuld kan en moet aanvechten. Eigen ervaring leert dat een correct, maar duidelijk bericht naar hen toe, waarbij je de bewijsstukken opvraagt en aangeeft uitsluitend nog via schriftelijke weg te willen communiceren (in geval ze je opbellen bvb.), vaak als gevolg heeft dat ze hun verlies nemen en je met rust laten, zélden hebben ze hun huiswerk gemaakt, zéker als het gaat om een schuld dat al enkele jaren oud is, en al evenveel jaren interesten en verzuimkosten heeft opgelopen, het is aan hén om alle documentatie over jouw zogenaamde schuld, in hun bezit te hebben.

Incassobureau's zijn opportunistisch en teren grotendeels op angst en goedgelovigheid van consumenten.

Bewijsstukken die je kan opvragen en ze je moeten kunnen leveren zijn bvb.
- een gedetailleerd overzicht van de oorpsronkelijke schuld bij het bedrijf waarvan ze de schuldvordering overgenomen hebben + kopijen van de herinneringsbrieven die zij (of het incassobureau) in het verleden naar je zouden hebben opgestuurd, die de vermeerdering van de schuld verklaren.

Uiteraard -in geval van mijn vrouw toen- ook een bewijs van overeenkomst waarover de schuld gaat, het ging toen meestal om één of ander shady lidmaatschap dat zij volgens hen was aangegaan, was het geen boekenclub of voedingssupplementenpillenboer, was het wel één of andere muziekstreamingdienst 4x duurder dan Spotify, met zetel in Tsjechië, maar nooit bereikbaar. enfin, om maar te zeggen: over termijn van een tiental jaar is het minstens 5x voorgevallen, slechts één keer was het incasso terecht, konden ze bewijsstukken leveren en hebben wij ons verlies moeten nemen.

OP is weliswaar al oud, had ik niet gezien dat hier recente aanvullingen waren, had ik ook niet gereageerd.

Maar dit alles maakt me wel benieuwd: Wat heeft TS gedaan in Pisa? Op het gras gelopen om de beruchte foto (Toren van Pisa omver duwen) te nemen? Want naar het schijnt, zou de ideale positie voor die foto, op een graspleintje liggen waar het verboden is om op te stappen, en zou de italiaanse politie hier idd. nogal streng tegen optreden. (maar weet niet of dit waar is, ben er zelf nog nooit geweest.) :D

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 15-01-2022 11:45 ]

• jv belgie
Het is nu al eind febr. en toen ik in nov. een nogal dreigende herinnering kreeg voor direct te betalen binnen de 14 dagen is het muisstil er rond, vreemd?????? Mss heeft mijn gepeperde mail die ik toen naar hun heb verstuurd ze schaakmat gezet.

[ Voor 20% gewijzigd door jv belgie op 24-02-2022 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jv belgie
6 maand later en niets meer over gehoord, allen die hier toch hebben betaald, tja verloren geld dat ze NOOIT rechtmatig hun konden toe eigenen! maar je ziet wel, wat bluf en druk uit oefenen van NIVI en er zijn er toch die zwichten...............

Een goede raad betaal deze legale oplichtingspraktijken niet mensen!!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
BadEendTerror schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 01:41:
Verkeersboetes uit de EU kunnen geïnd worden via het CJIB. Als je een brief van het CJIB krijgt met een boete uit de EU weet je zeker dat dat ook klopt omdat aan bepaalde voorwaarden moet zijn voldaan voordat ze deze versturen. Maar in veel gevallen word hier niet aan voldaan en daarom worden ze dan niet verstuurd via het CJIB maar door het land zelf en/of een incassobureau die ingeschakeld word!.

Als de boete je pas na langer als een jaar bereikt kan je ervan uitgaan dat deze verjaard is.
Vaak proberen ze het dan alsnog in de hoop dat je dan gewoon betaald, je kan dan ook besluiten om gewoon het bedrag te betalen zonder de verhogingen,
Het verjaringstermijn is nog altijd 5 jaar daarnaast mogen adminstratieve sancties op elke legale wijze worden geind, er is geen enkele zinnige reden voor hun om de weg via het CJIB te bewandelen.

...............................

Daarnaast maken mensen hier een ernstige denkfout de verkregen aanslagen zijn GEEN boetes, italie heeft net als nederland(en belgie??) haar boetes gefiscaliseerd voor relatief kleine gevallen.

Je krijgt dus geen boete maar een adminstratieve sanctie, deze valt onder het civiele recht in italie, dat betekend dat er voor de overheid veel meer mogelijk is dan bij een echte boete.

Ik weet dat het nederlandse OM vrolijk boete zegt als ze bedoeld een adminstratieve sanctie.

[ Voor 7% gewijzigd door Grert op 14-05-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
jv belgie schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:45:
6 maand later en niets meer over gehoord, allen die hier toch hebben betaald, tja verloren geld dat ze NOOIT rechtmatig hun konden toe eigenen! maar je ziet wel, wat bluf en druk uit oefenen van NIVI en er zijn er toch die zwichten...............

Een goede raad betaal deze legale oplichtingspraktijken niet mensen!!!! _/-\o_
Kijk maar uit, dit soort sancties verjaren niet zolang ze eens per 5 jaar een brief sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jv belgie
Grert ze zijn van het 1ste jaar al in de fout gegaan; geen aangetekende zending van de boete dus ze hebben geen poot om op te staan! en na 4 jaar komen ze er mee af en proberen de mensen met wat dreigbriefjes te laten betalen! niet bij mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grert
jv belgie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:21:
Grert ze zijn van het 1ste jaar al in de fout gegaan; geen aangetekende zending van de boete dus ze hebben geen poot om op te staan! en na 4 jaar komen ze er mee af en proberen de mensen met wat dreigbriefjes te laten betalen! niet bij mij!
Een aangetekende zending is niet verplicht de italiaanse wet gaat er vanuit dat jij hun post ontvangen hebt tenzij je bewijst dat je niks ontvangen hebt, de nederlandse(en waarschijnlijk belgische) wet heeft ook van die fratsen.

Daarnaast is 4 jaar ruim binnen het verjaringstermijn en hebben ze de verjaring ook weer verlengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaaf
Moraal: Nooit betalen, boete's uit Italie _/-\o_

Meer dan dreigbrieven sturen kunnen ze niet, en de weg van het CJIB zullen ze ook niet doen, want ze willen zelf de boete cashen, ipv dat het boetedag bij het CJIB blijft -en dus in de Nederlandse staatskas verdwijnt-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
Snaaf schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:25:
Moraal: Nooit betalen, boete's uit Italie _/-\o_

Meer dan dreigbrieven sturen kunnen ze niet, en de weg van het CJIB zullen ze ook niet doen, want ze willen zelf de boete cashen, ipv dat het boetedag bij het CJIB blijft -en dus in de Nederlandse staatskas verdwijnt-
Ik hoop voor jou dat je nooit meer in Italië komt dan...... kan je nog wel eens voor een nare verrassing komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaaf
Akemi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Ik hoop voor jou dat je nooit meer in Italië komt dan...... kan je nog wel eens voor een nare verrassing komen te staan.
Absoluut! Niet met het vliegtuig gaan, en zorgen dat je niet in contact met de politie daar komt, voor een jaar of zes à zeven na het begaan van de overtreding. Hoe moeilijk is dat? Alsof je ooit in aanraking met de politie komt :D (ik niet althans)

Plus, als je een boete hebt gebaseerd op een overtreding begaan in het Noorden (alles boven Rome) is er geen halve agent die daar in het Zuiden een punt van gaat maken. Het zal het Zuiden een rotzorg zijn dat het Noorden een boete wil cashen. Sowieso is het Zuiden van Italie 10x leuker dan het Noorden, wat mij betreft, dus ik zie geen probleem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Snaaf schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Absoluut! Niet met het vliegtuig gaan, en zorgen dat je niet in contact met de politie daar komt, voor een jaar of zes à zeven na het begaan van de overtreding. Hoe moeilijk is dat? Alsof je ooit in aanraking met de politie komt :D (ik niet althans)

Plus, als je een boete hebt gebaseerd op een overtreding begaan in het Noorden (alles boven Rome) is er geen halve agent die daar in het Zuiden een punt van gaat maken. Het zal het Zuiden een rotzorg zijn dat het Noorden een boete wil cashen. Sowieso is het Zuiden van Italie 10x leuker dan het Noorden, wat mij betreft, dus ik zie geen probleem 8)
Maar schijnbaar heb je eerder wel een boete gehad, diezelfde overtreding kan je zomaar opnieuw begaan, en wat als de agent je staande houd ipv een foto maakt? Of wat als je betrokken bent bij een ongeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12
Ik vind niet betalen een raar advies. Ik verzeker je dat je je nooit meer fijn voelt zodra je de Italiaanse grens nadert en overgaat. 100% dat je op dat moment denkt had ik die 25-50 euro maar betaald toen het nog kon.

Er wordt ergens gezegd dat het frauduleus is, zijn daar harde bewijzen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Verschilt ook per situatie denk ik. 25-50 euro zou ik idd ook gewoon betalen. Als je ineens herinneringen krijgt van honderden euros bij elkaar waar je niks vanaf wist en nooit eerder post hebt van ontvangen, dan zou ik het ook niet zomaar gaan betalen. Vaak krijg je ook niks meer te horen na een paar (dreig)brieven na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv belgie
Nee zeker ook niet die 25 a 50 euro betalen! ze doen alles onwettelijk. als je dat toch betaald steun je de legale oplichting van Italie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaaf
xileS schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:06:
Als je ineens herinneringen krijgt van honderden euros bij elkaar waar je niks vanaf wist en nooit eerder post hebt van ontvangen, dan zou ik het ook niet zomaar gaan betalen. Vaak krijg je ook niks meer te horen na een paar (dreig)brieven na.
Precies dat. Ging echt om vele duizenden euro's. Kansloos. ZTL, en dan vele malen over twee-drie dagen, zelfde stad, allemaal andere stadsdelen, elk stadsdeel eigen overtreding, meermaals per dag (beetje rond touren).

Ach, ze kunnen het in ieder geval vragen, wellicht treffen ze eens in de zoveel keer iemand die bereid is om het te betalen. _/-\o_

Het is ook al jaaaaaren geleden inmiddels :), de brieven en herinneringen zijn ook alweer jaren gestopt. Hetgeen ik helemaal snap, want tsja, wat moet je dan :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08 12:54
martinbolhuis schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:29:
Ik heb ook zo'n zelfde gevalletje hier. 2 jaar geleden zoiets kreeg ik voor het eerst een aanmaningsbrief van Nivi S.p.A. dat ik een tolweg niet betaald zou hebben in Italië. Wij betalen die ook altijd contant, vaak kan het alleen maar contant, je moet dit afgeven aan zo'n Italiaanse pipo die in zo'n tolhuisje zit en de slagboom dan open doen. En dan ineens een paar jaar later een aanmaning dat je niet betaald zou hebben?

Je leest hier en elders op internet (incl bij de ANWB) zoveel tegenstrijdige berichten. De situaties zijn ook vaak anders en daarmee de betrokken instanties ook.
Ik heb na de 3 aanmaningen van Nivi SPA elke keer netjes via hun site een beklag ingediend dat ik bewijs wil hebben dat ik heb gedaan waar ze me van beschuldigen. Laat maar een foto of iets dergelijks zien, want ik heb altijd netjes betaald. Nooit geen reactie, alleen nieuwe aanmaningen.

Begin deze maand kreeg ik van Omnicas incassojuristen een vorderingsbrief of ik de boete en buitengerechtelijke incassokosten wil betalen. Vandaag kreeg ik daar een herinnering op.
Ook bij Omnicas heb ik netjes een bericht achter gelaten dat ik graag een bewijs wil zien dat ik heb gedaan waar ik van beschuldigd wordt, ook daar blijft een reactie uit.

Als ik toch steeds netjes bij elke aanmaning en vorderingsbrief een reactie/beklag opstuur naar de betreffende instantie en zij mij nooit een reactie sturen, anders dan de volgende herinneringsbrief, dan kunnen ze wat mij betreft de pot op met hun boete.

Ik betaal niks, ook deze laatste herinnering van Omnicas niet. Dit is nu een principe kwestie, ook al is de boete maar €20 en de incassokosten €40.
Akemi schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:54:
Ik werk bij een incassobureau die ook dit soort overtredingen behandeld.

Italiaanse wetgeving is leidend in dit geval. Zij dienen inderdaad binnen 360 dagen een aangetekende brief te sturen NADAT men de adresgegevens heeft ontvangen. Bij een huurauto kan dat dus inderdaad langer duren.

Als het goed is kan je bij het incassobureau de aangetekende brief opvragen en ook de status daarvan. Getekend of nooit opgehaald. Ook dient er een foto beschikbaar te zijn.

De boetes die de italianen rekenen zijn echt belachelijk maar wel vastgelegd in de wet. Die kunnen zomaar verdubbelen. Ik heb bekeuringen gezien van wel 900 euro.
Ik kan niet controleren of je daar daarwerkelijk werkt, je geeft ook geen links naar sites waar staat beschreven wat je beweert dus ik neem je reactie met een korrel zout.
Het zou wel kunnen dat sommige echt zijn, maar ik denk dat er ook malafide zaken tussen zitten. Als jij geflitst bent, of een agent heeft ergens een boete uitgeschreven omdat je verkeerd geparkeerd stond zou ik je geloven.

Maar het feit blijft, en dat zeg je zelf ook, dat er een foto beschikbaar dient te zijn bij overtredingen als tolweg gemist, snelheids overtreding, door rood rijden etc.
Nivi S.p.A. is een commerciële exploitant van de tolwegen. Ze zijn geen overheid. Ze kunnen wel de tolpoortjes dichthouden tenzij je betaalt, maar als jij kon doorrijden om wat voor reden dan ook dan ligt de fout bij hun. Ze kunnen dreigen met boetes en incasso, maar meer niet.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een betaald parkeerterrein van een commercieel bedrijf. Ze kunnen je vragen om parkeergeld te betalen op hun privé terrein, maar een wielklem uitdelen mogen ze niet. Ook de politie of handhaving zal niet komen omdat het geen gemeente grond is. Zodoende kan dat commerciële bedrijf ook geen boetes achteraf gaan schrijven omdat je niet had betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patieh
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 11:40
Ik heb dit forum even doorgelezen. Ik ben in september 2020 met mijn partner op vakantie geweest en heb vandaag een brief van het Nivi SpA op de deurmat gekregen waarin in staat dat ik even €115,44 af moet gaan tikken. Op de achterkant van de brief staat als reden "V88 - Binnenkomst niet gedetecteerd". Aka het poortje zal open zijn geweest oid, dus waarom zou ik niet doorrijden.

Als ik het zo lees is het beste om een mail te sturen met een vraag naar een foto en/of ander bewijsmateriaal en eerst niet te betalen? De brief zelf heeft een datum van 07/07/2022 en ik moet binnen 30 dagen betalen, dus mijn wettelijke betaaltermijn is ook 'nog' maar 10 dagen. Of is het anders niet beter om te wachten tot ze officieel via het CJIB aankloppen? (Als dit een ding is)?

Ik vind het een obscure bedoeling zo, ik heb niet eerder enige vorm communicatie/ mededeling gehad over deze kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driesvisser
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-07-2022
Vandaag heb ik ook 2 brieven ontvangen van Nivi S.p.A. omdat ik geen tol zou hebben betaald. De ene betreft een bedrag van € 50,35 (waarvan € 24,80 tolgeld) bij Barberino op 08/07/2015. Als reden staat de code MCS aangegeven. De tweede rekening betreft een bedrag van € 85,75 (waarvan 48,80 tolgeld) bij Valdichiana op 23/07/2015 met als reden V88.

Maar las ik dit nu goed, was dit echt gebeurd in 2015? Dat is ZEVEN JAAR geleden. Ik kon dit niet geloven. Dat is bijna een mensenleven geleden ... mijn dochter was toen nog klein. Ik zal dat jaar ook zeker in Italië zijn geweest met mijn partner en dochter. Maar hoe is het mogelijk. In al die jaren heb ik niet eerder een bericht of wat dan ook gekregen.

Na een zoektocht op google kwam ik jullie verhalen over Nivi S.p.A. tegen. Zoals velen van jullie vraag ik mij ook in alle ernst of of ik wel zal betalen. Het is toch werkelijk niet te filmen. Bovendien kan ik mij niet herinneren dat ik een tolpoortje of slagboom aan gort heb gereden. Ik moet nog uitzoeken of ik een afschrift van mijn creditcard terug kan vinden. Maar ook al kan ik die informatie niet meer vinden, dan nog. Waar haalt Nivi S.p.A. het lef vandaan om mensen op deze wijze een poot uit te trekken.

Mijn vraag aan jullie is of ik er verstandig aan doe om bezwaar aan te tekenen of misschien maar gewoon alles op z'n beloop te laten en helemaal niets te doen. Graag jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
driesvisser schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:25:
Vandaag heb ik ook 2 brieven ontvangen van Nivi S.p.A. omdat ik geen tol zou hebben betaald. De ene betreft een bedrag van € 50,35 (waarvan € 24,80 tolgeld) bij Barberino op 08/07/2015. Als reden staat de code MCS aangegeven. De tweede rekening betreft een bedrag van € 85,75 (waarvan 48,80 tolgeld) bij Valdichiana op 23/07/2015 met als reden V88.

Maar las ik dit nu goed, was dit echt gebeurd in 2015? Dat is ZEVEN JAAR geleden. Ik kon dit niet geloven. Dat is bijna een mensenleven geleden ... mijn dochter was toen nog klein. Ik zal dat jaar ook zeker in Italië zijn geweest met mijn partner en dochter. Maar hoe is het mogelijk. In al die jaren heb ik niet eerder een bericht of wat dan ook gekregen.

Na een zoektocht op google kwam ik jullie verhalen over Nivi S.p.A. tegen. Zoals velen van jullie vraag ik mij ook in alle ernst of of ik wel zal betalen. Het is toch werkelijk niet te filmen. Bovendien kan ik mij niet herinneren dat ik een tolpoortje of slagboom aan gort heb gereden. Ik moet nog uitzoeken of ik een afschrift van mijn creditcard terug kan vinden. Maar ook al kan ik die informatie niet meer vinden, dan nog. Waar haalt Nivi S.p.A. het lef vandaan om mensen op deze wijze een poot uit te trekken.

Mijn vraag aan jullie is of ik er verstandig aan doe om bezwaar aan te tekenen of misschien maar gewoon alles op z'n beloop te laten en helemaal niets te doen. Graag jullie reactie!
Ik weet niet of ik goed advies kan geven hierin, maar ik kan wel zeggen wat ik zou doen. Als je mogelijkheid hebt om makkelijk online te reageren bv. dan kan je altijd om bewijs vragen. Zo te lezen van andere forumleden, krijgen ze daar niet eens een reactie op.. Andere makkelijkste mogelijkheid is om gewoon simpelweg te negeren. Je gaat vast nog wel meer aanmaningen en dreigbrieven ontvangen. Als je daar zenuwachtig van wordt, dan zal ik je deze optie niet aanraden :P . Zo ver ik het van anderen hoor, stopt het op een gegeven moment en komt het zelden zover dat een deurwaarder het op jouw adres komt verhalen. En zover ik de Italiaanse wetgeving heb begrepen moeten ze wel binnen 1 jaar jou een berichtgeving hierover hebben gestuurd. Dat je pas na 7 jaar iets over te horen krijg, klopt iig niet. Alleen het lastige hier is geloof ik weer dat het bewijslast bij jou ligt 8)7 .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snaaf
driesvisser schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:25:
of misschien maar gewoon alles op z'n beloop te laten en helemaal niets te doen. Graag jullie reactie!
Absoluut op beloop laten, en helemaal niks doen.

Dat kan ik iedereen aanraden. In alle gevallen. Laat ze lekker schrijven, zo eens in de zoveel maanden proberen ze te communiceren met een of ander vooringevuld briefje, en op een gegeven moment houdt het op :)

Simple as that

[ Voor 30% gewijzigd door Snaaf op 28-07-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Snaaf schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:46:
[...]

Absoluut op beloop laten, en helemaal niks doen.

Dat kan ik iedereen aanraden. In alle gevallen. Laat ze lekker schrijven, zo eens in de zoveel maanden proberen ze te communiceren met een of ander vooringevuld briefje, en op een gegeven moment houdt het op :)

Simple as that
Vind je het dan nog fijn om naar Italië te gaan volgende keer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Snaaf schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Wat een flut advies.
Pagina: 1 2 3 Laatste