Als je nooit eerder bericht hierover hebt gekregen (geen mails, telefoon of SMS, maar brief in de postbus) kan je dit aanvechten, je hebt als consument op z'n minst het recht om 1) geïnformeerd te worden en 2) tijd te hebben om te reageren/betalen zonder vermeerdering van schuld.
Nu ben ik ook maar een consument en dateert mijn ervaring met incasso's al van ettelijke jaren terug, maar m'n vrouw ontving toenertijd regelmatig incasso's (waarbij ook gewoon pogingen tot oplichting) waardoor ik eigenlijk soort van gedwongen was me erover te informeren.
De oplichters haal je er zo uit (die zullen je bvb. opbellen en je op die manier onder druk zetten, échte incassobureaus MOGEN je zelfs niet telefonisch contacteren) maar vaak zitten de echte incassobureau's ook in een juridische schemerzone en dat maakt het wel wat moeilijker.
Wat ik toen opgezocht heb (en laten bevestigen bij bevoegde overheidsinstantie) is mogelijks gedateerd, maar toen was de essentie dat de consument bewijsstukken mag eisen en indien incassobureau die niet kan voorleggen, je de schuld kan en moet aanvechten. Eigen ervaring leert dat een correct, maar duidelijk bericht naar hen toe, waarbij je de bewijsstukken opvraagt en aangeeft uitsluitend nog via schriftelijke weg te willen communiceren (in geval ze je opbellen bvb.), vaak als gevolg heeft dat ze hun verlies nemen en je met rust laten, zélden hebben ze hun huiswerk gemaakt, zéker als het gaat om een schuld dat al enkele jaren oud is, en al evenveel jaren interesten en verzuimkosten heeft opgelopen, het is aan hén om alle documentatie over jouw zogenaamde schuld, in hun bezit te hebben.
Incassobureau's zijn opportunistisch en teren grotendeels op angst en goedgelovigheid van consumenten.
Bewijsstukken die je kan opvragen en ze je moeten kunnen leveren zijn bvb.
- een gedetailleerd overzicht van de oorpsronkelijke schuld bij het bedrijf waarvan ze de schuldvordering overgenomen hebben + kopijen van de herinneringsbrieven die zij (of het incassobureau) in het verleden naar je
zouden hebben opgestuurd, die de vermeerdering van de schuld verklaren.
Uiteraard -in geval van mijn vrouw toen- ook een bewijs van overeenkomst waarover de schuld gaat, het ging toen meestal om één of ander shady lidmaatschap dat zij volgens hen was aangegaan, was het geen boekenclub of voedingssupplementenpillenboer, was het wel één of andere muziekstreamingdienst 4x duurder dan Spotify, met zetel in Tsjechië, maar nooit bereikbaar. enfin, om maar te zeggen: over termijn van een tiental jaar is het minstens 5x voorgevallen, slechts één keer was het incasso terecht, konden ze bewijsstukken leveren en hebben wij ons verlies moeten nemen.
OP is weliswaar al oud, had ik niet gezien dat hier recente aanvullingen waren, had ik ook niet gereageerd.
Maar dit alles maakt me wel benieuwd: Wat heeft TS gedaan in Pisa? Op het gras gelopen om de beruchte foto (Toren van Pisa omver duwen) te nemen? Want naar het schijnt, zou de ideale positie voor die foto, op een graspleintje liggen waar het verboden is om op te stappen, en zou de italiaanse politie hier idd. nogal streng tegen optreden. (maar weet niet of dit waar is, ben er zelf nog nooit geweest.)
[
Voor 15% gewijzigd door
PinusRigida op 15-01-2022 11:45
]