Boete uit Italië via incassobureau

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haasrmc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-03 10:41
Beste mede tweakers,

Even in het kort wat me 2 weken geleden is overkomen. Er lag ineens een brief in de bus van een incassobureau (Als de naam relevant is, hoor ik dat graag), met het verzoek of ik even EUR. 460,60 wil betalen voor een overtreding in Pisa. Op de site van dat incassobureau kan ik inloggen en daar kan ik het originele proces-verbaal zien van de gemeente van Pisa. Datum van de overtreding was 8 augustus 2016. De hoogte van boete was origineel EUR. 116,70.
Echter, wij hebben nooit wat gehoord uit Italië en derhalve ook nooit in de gelegenheid geweest om de boete te voldoen. Voor de goede orde, wij zijn er echt niet op uit om koste wat het kost om er onder uit te komen, maar deze absurde verhoging vinden wij niet rechtvaardig. En waarom loopt dit niet via het CJIB?
Nu lees je op internet best wel veel over soortgelijke gevallen van mensen die hetzelfde is overkomen. Maar eigenlijk wil ik wel weten hoe ik in mijn recht sta en hoe zoiets verder afloopt. En daar lees je verder bijna niets over.
Zijn er hier misschien lezers die zoiets dergelijks is overkomen en/of zoiets gehoord hebben in hun omgeving.

Mvrgr.
Rob

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ooit eens een tweetal boetes uit Siena ontvangen ivm inrijverbod of zo. Heb ik genegeerd en nooit meer wat van gehoord.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04 21:15

XallaX

Meow

In Italië moet de boete binnen een termijn van 360 dagen na de overtreding verzonden worden.
Bezwaar maken bij de instantie waar de brief vandaan komt dat de boete niet binnen 360 dagen verzonden is. Meestal wordt hij dan kwijtgescholden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Goed, laten we even de europese wetgeving er bij pakken:
https://e-justice.europa....n.do?clang=en&idSubpage=5

Daar staat dat je een bericht voor overtreding *binnen* 150 dagen dient te ontvangen. Dit is ook zo voor Italianse burgers, overigens. Elders op het internet heb ik "1 jaar" als termijn voor overtredingen gezien voor buitenlanders. Daar zitten we allemaal royaal buiten.

Zie ook deze quotes van het bovenstaande document:
The report will be sent to you within 150 days from the identification of the offender or the individual who is responsible for the payment of the fine (usually the owner).
(for offenders of an other member state) "If the vehicle is not seized, the notification of the report to people living abroad is made within 360 days of the report being written."
EDIT : Even verder onderzoek gedaan, en dit nog aantroffen:
"Violators are not pulled over or stopped, and there is no personal contact with a police officer. The fines imposed for these violations should be forwarded to the U.S. citizen’s residence abroad within 360 days from the date of the violation. Should the statute of limitations run out the fine must still be contested before the competent Italian authorities in order to avoid payment." (bron)

"In general, Italian law allows two ways of contesting the fine. One can either write a letter to the Prefetto (local representative of the national government) of the city where the violation occurred asking them to cancel the ticket, or one can file an appeal through the Justice of Peace (Giudice di Pace) for that city (in person or through a legal representative). A list of English-speaking attorneys can be found at Local Legal Services." (bron)

Kortom, voor dit bedrag loont het om in verweer te gaan. Je staat zo te zien in je recht om het geld niet te hoeven betalen. Maar dat moet je dan wel schriftelijk aanvragen. Eventueel even rechtshulp bellen of je reisverzekering?

[ Voor 47% gewijzigd door majic op 24-05-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haasrmc
Ok, ik heb natuurlijk nu pas, na bijna 4 jaar, via een incassobureau bericht gekregen. Dat is ruim meer als 360 dagen. Maar hoe kan ik bewijzen dat ik echt geen (aangetekende) brief heb gehad. Bij Postnl kunnen ze niet meer nagaan of je zolang geleden iets aangeboden hebt gekregen via de Post. Misschien hebben ze vanuit Italië wel op tijd iets naar mij verstuurd, maar is dat niet bij mij aangekomen.
Voor het aantekenen van bezwaar bij de gemeente van Pisa is het al te laat. Ik zal dit via het incassobureau moeten proberen af te handelen.

@majic,
Dank voor je research, maar de bronnen waar je naar verwijst zijn van de Amerikaanse ambassade in Italië. Is het niet zo dat Italië in de Eurozone een andere afspraak heeft?

[ Voor 14% gewijzigd door haasrmc op 24-05-2020 15:57 ]

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:29
Dit is eigenlijk een soort semi scam, incassabureau's vinden oude overtredingen en proberen dan op deze manier geld binnen te halen in de hoop dat mensen bang worden en alsnog gewoon betalen.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
@OP ja ik heb dit eerder meegemaakt! In mijn geval was het een kwestie van negeren en er nooit meer last van hebben. Maar ik snap dat het in jouw geval wat genuanceerder kan liggen gezien het boetebedrag belachelijk is.

Ik ben van mening dat _Drake_ zijn bericht erg accuraat is;
_Drake_ schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:56:
Dit is eigenlijk een soort semi scam, incassabureau's vinden oude overtredingen en proberen dan op deze manier geld binnen te halen in de hoop dat mensen bang worden en alsnog gewoon betalen.
Dit is namelijk hoe sommige incassobureaus uit die regio nog wat centjes binnen willen harken wanneer de zaken niet zo goed gaan.

Ik ga je niet adviseren hoe je dit het beste aan kan pakken, daar weet ik namelijk te weinig van af om daar over mee te kunnen praten. Bovendien hebben andere mensen hier er overduidelijk meer verstand van.
Maar ik wil wel even mijn ervaring delen :)

Succes met de situatie!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:13
Bij TROS radar hadden ze ook een keer aandacht besteed aan een dergelijke casus:
https://radar.avrotros.nl...land-moet-je-die-betalen/

Strekking van het verhaal was vooral niet negeren omdat je bij verstek alsnog voor het bijltje kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan zou ik toch echt in mijn beste steenkolen-Italiaans kijken en controleren of de boete ook daadwerkelijk daar vandaan komt en of die ook echt nog open staat. Zoals hierboven geschreven zijn er incassobureaus die van alles uithalen om zichzelf te verrijken door dit soort zaken op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haasrmc
Mijn eerste gedachte was ook dat incassobureau's op deze manier proberen geld te verdienen aan oude zaken. Het is geen gerechtelijke instantie die dit naar mij verstuurd. Maar de grote vraag is, kan het wel een gerechtelijke zaak worden?
Allen bedankt voor het reageren, en hopelijk komen er nog meer reacties, omdat dit een zeer actueel onderwerp is, gezien het aantal mensen die het toch overkomt. Ik ga voorlopig alleen een reactie sturen naar dat incassobureau, dat ik het geheel niet eens ben met dit verzoek.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van het verdere verloop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zeker een boete voor het overtreden van een beruchte Italiaanse ZTL? Daar zal je de eerste toerist niet mee zijn.

ANWB heeft hier ook eens een goed artikel over geschreven (als antwoord op een vraag van een ANWB-lid): https://www.anwb.nl/exper...casso-na-bekeuring-italie

Zou hem iig niet zomaar negeren, dat is nooit slim. Dat is net zoiets als de vingers in de oren stoppen, 'tralalala' zingen, en dan denken dat het probleem is opgelost.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:03

edeboeck

mie noow noooothing ...

haasrmc schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:24:
Mijn eerste gedachte was ook dat incassobureau's op deze manier proberen geld te verdienen aan oude zaken. Het is geen gerechtelijke instantie die dit naar mij verstuurd. Maar de grote vraag is, kan het wel een gerechtelijke zaak worden?
Allen bedankt voor het reageren, en hopelijk komen er nog meer reacties, omdat dit een zeer actueel onderwerp is, gezien het aantal mensen die het toch overkomt. Ik ga voorlopig alleen een reactie sturen naar dat incassobureau, dat ik het geheel niet eens ben met dit verzoek.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van het verdere verloop.
Zou het niet beter zijn om rechtstreeks met de prefect van de stad contact op te nemen? Ik neem aan dat zij inschikkelijker zullen zijn dan een incassobureau dat er misschien op uit is om je een oor aan te naaien.
Bij nader inzien: best om in eerste instantie toch jouw rechtsbijstand te contacteren als je die hebt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

haasrmc schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:53:
Ok, ik heb natuurlijk nu pas, na bijna 4 jaar, via een incassobureau bericht gekregen. Dat is ruim meer als 360 dagen. Maar hoe kan ik bewijzen dat ik echt geen (aangetekende) brief heb gehad. Bij Postnl kunnen ze niet meer nagaan of je zolang geleden iets aangeboden hebt gekregen via de Post. Misschien hebben ze vanuit Italië wel op tijd iets naar mij verstuurd, maar is dat niet bij mij aangekomen.
Voor het aantekenen van bezwaar bij de gemeente van Pisa is het al te laat. Ik zal dit via het incassobureau moeten proberen af te handelen.
Wie eist bewijst.
Contact opnemen met die lui verhaal vertellen over 360 dagen termijn en als ze daar tegen in willen, gaan ze maar met bewijzen komen. Grote kans te veel moeite voor ze of ze hebben niks.

Italianen zijn goed in veel schreeuwen en blaf bluffen in de hoop dat de tegenpartij maar akkoord gaat, tegenin gaan is sowieso een vereist.

[ Voor 18% gewijzigd door 42dpi op 24-05-2020 16:51 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:58
majic schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:25:
Goed, laten we even de europese wetgeving er bij pakken:
https://e-justice.europa....n.do?clang=en&idSubpage=5

Daar staat dat je een bericht voor overtreding *binnen* 150 dagen dient te ontvangen. Dit is ook zo voor Italianse burgers, overigens. Elders op het internet heb ik "1 jaar" als termijn voor overtredingen gezien voor buitenlanders. Daar zitten we allemaal royaal buiten.
Is dat wel zo? Ik heb altijd begrepen dat die termijnen inderdaad gaan lopen vanaf moment van de overtreding, maar alleen wanneer zij beschikken over de gegevens van de overtreder. Beschikken zij niet over deze gegevens dan gaat de termijn pas lopen op het moment dat zij deze gegevens ontvangen (volgens mij wel met een verjaringstermijn van 5 jaar). Mocht dat inderdaad zo zijn dan kan je volgens mij op basis van de gegevens in de TS niet stellen dat deze termijnen verstreken zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 24-05-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Ik ben afgelopen zomer ook een Italiaanse ZTL ingereden.
Nu kreeg ik ongeveer 4 maanden later een aangetekende brief.
Met het accepteren van de aangetekende brief wilde ik voor de rest geen risico lopen op verhoging, dus ik heb de boete meteen betaald.
Ik denk dat in dit geval belangrijk is om eens te onderzoeken bij wie de bewijslast ligt.
In mijn geval was de boete wel netjes aangetekend verzonden, dus daarmee was er bewijs van aflevering.
Geen idee of ze dit in 2014 ook al deden.
Ik zou zelf toch even contact opnemen en aangeven dat je de originele boete nooit ontvangen hebt. Ook denk ik niet dat het de moeite loont om helemaal van de boete af te komen, maar het zou fijn zijn als ze met het normale tarief akkoord zouden gaan (is iets van 150 euro dacht ik).

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:58
Was het een Nederlands incassobureau of een Italiaanse? En ben je in het Nederlands aangeschreven? Zo nee, dan enkel een briefje terugsturen dat je een vertaling wenst omdat je niet snapt wat ze van je willen. Ik heb even gezocht en hier staan nog een paar oude casussen die je misschien nog helpen:

https://forumindex.nl/ove...ng-uit-italie-t52260.html

https://forumindex.nl/ove...en-ontheffing-t91527.html

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
haasrmc schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:53:

@majic,
Dank voor je research, maar de bronnen waar je naar verwijst zijn van de Amerikaanse ambassade in Italië. Is het niet zo dat Italië in de Eurozone een andere afspraak heeft?
Wie eist bewijst. Net zoals jij niet kunt aantonen dat je de boete niet gehad hebt, kunnen zij niet aantonen dat je hem wel gehad hebt.
(hoe toon je aan dat je iets niet gehad hebt, 4 jaar lang camera opnames van alles wat er door je brievenbus komt ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-04 17:30
Mijn schoonfamilie heeft iets soortgelijks gehad. Een parkeerboete uit Kroatië.
Aldaar vonden zij een briefje onder de ruitenwisser met wat tekst die ze niet begrepen.

Een half jaar later kregen ze post van een Nederlands incassobureau met de mededeling dat ze de oorspronkelijke boete (rond de 20 euro) niet hebben betaald en nu maar even 287,50 euro moesten betalen.

Tegelijk werd er op het forum van de ANWB ook een topic geopend (https://www.anwb.nl/exper...htsdeurwaarders-ontvangen) en daar verzamelden zich een hoop mensen die in dezelfde situatie zaten. Sommige gevallen waren overigens al meer dan 3 jaar oud. Maar daaruit bleek dus wel dat een incassobureau deze zaken 'opkoopt' en ze dan vervolgens in bulk aan Nederlanders verstuurt zodra er genoeg zaken zijn.

Mijn schoonfamilie heeft echter gewoon betaald (Nederlands incassobureau dus die gaan je waarschijnlijk toch wel vinden) maar als het mij was overkomen had ik er werk van gemaakt. Vooral omdat de verhoging niet te rijmen was met de oorspronkelijke sanctie.

[ Voor 7% gewijzigd door Aomi op 25-05-2020 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

_JGC_ schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:10:
[...]

Wie eist bewijst. Net zoals jij niet kunt aantonen dat je de boete niet gehad hebt, kunnen zij niet aantonen dat je hem wel gehad hebt.
(hoe toon je aan dat je iets niet gehad hebt, 4 jaar lang camera opnames van alles wat er door je brievenbus komt ofzo?)
Als je bijv. de belastingdienst als voorbeeld neemt: die hoeven niet te bewijzen dat iets is ontvangen. Als de belastingdienst kan bewijzen dat iets is verzonden, dan gaat de wetgever ervan uit dat dit ook aan komt. Heel krom maar helaas wel hoe het (in ieder geval in NL) werkt.

Ik ga met @GreatDictator mee. Als je in het Italiaans bent aangeschreven zou ik in het NL terugsturen dat je geen idee hebt waar die brief over gaat omdat het is geschreven in een taal die je niet machtig bent. Elke rechtsvervolging moet je kunnen volgen in je moedertaal.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:06
Ik vind het werkelijk niet te geloven dat overheidsmaatregelen als boetes nu ook al commercieel uitgemolken worden EU breed. @Akemi: tnx voor de uitleg. Het komt er op neer dat iedereen nog een paar jaar kan bibberen die in Italië is geweest.

[ Voor 33% gewijzigd door pennywiser op 26-05-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Glashelder schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:21:
[...]

Als je bijv. de belastingdienst als voorbeeld neemt: die hoeven niet te bewijzen dat iets is ontvangen. Als de belastingdienst kan bewijzen dat iets is verzonden, dan gaat de wetgever ervan uit dat dit ook aan komt. Heel krom maar helaas wel hoe het (in ieder geval in NL) werkt.

Ik ga met @GreatDictator mee. Als je in het Italiaans bent aangeschreven zou ik in het NL terugsturen dat je geen idee hebt waar die brief over gaat omdat het is geschreven in een taal die je niet machtig bent. Elke rechtsvervolging moet je kunnen volgen in je moedertaal.
Belastingdienst is omgekeerde bewijslast: jij moet je aangifte kunnen bewijzen, kan je dat niet mogen ze schatten. Wat betreft adres is het ook eigen schuld: je bent verplicht de overheid te informeren over je adres. Als de belastingdienst dus 2x een brief stuurt en daarna overgaat tot maatregelen is dat in principe eigen schuld (of je hebt net die ene bezorger die blauwe brieven weggooit).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
Niet betalen. Als ze geld willen kunnen ze dat lekker via het officiële kanaal doen; Het CJIB.
Dit is gewoon een stapel opgekochte boetes door het incassobureau, ze hebben geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
[...]Ik ga met @GreatDictator mee. Als je in het Italiaans bent aangeschreven zou ik in het NL terugsturen dat je geen idee hebt waar die brief over gaat omdat het is geschreven in een taal die je niet machtig bent. Elke rechtsvervolging moet je kunnen volgen in je moedertaal.
Ik denk zelfs (maar dat weet ik niet zeker) dat je kumt vragen om een vertaling van de oorspronkelijke Italiaanse boete.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haasrmc
In de applicatie van het incassobureau zit een pdf bijlage van de originele boete van de gemeente Pisa. Deze is in het Italiaans en Engels. Om nu, na 4 jaar, nog een briefje terug te sturen voor een vertaling van de originele boete lijkt mij wat overdreven. Ik zal dit met het incassobureau moeten zien te regelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Ho ho hier is niks van scam aan. Ts ontkent niet dat hij de overtreding heeft gepleegt. Het opkopen van vorderingen is een serieuze bedrijfstak en volledig legaal.

Blijft over of de gemeente zich aan de termijnen heeft gehouden.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
haasrmc schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:25:
In de applicatie van het incassobureau zit een pdf bijlage van de originele boete van de gemeente Pisa. Deze is in het Italiaans en Engels. Om nu, na 4 jaar, nog een briefje terug te sturen voor een vertaling van de originele boete lijkt mij wat overdreven. Ik zal dit met het incassobureau moeten zien te regelen.
Neehoor, niks overdreven aan. Jij hebt het recht als Nederlands ingezetene om in het Nederlands aangeschreven te worden. Sterker nog, als je wilt mag je ze zelfs in het Fries aanschrijven dat je graag een brief in je eigen taal wil. Dat zal dan Nederlands worden, want Nederlands is ook een officiële voertaal binnen Nederland, net als Fries ook een officiële voertaal is, maar zij mogen een brief in het Fries niet weigeren. Net als je het EP en dergelijke ook gewoon in het Fries mag aanschrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 26-05-2020 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
TheBrut3 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:43:
Niet betalen. Als ze geld willen kunnen ze dat lekker via het officiële kanaal doen; Het CJIB.
Dit is gewoon een stapel opgekochte boetes door het incassobureau, ze hebben geen poot om op te staan.
Nee voor afhandeling door het cjib zijn er inprincipe alleen afspraken gemaakt op nationaal niveau. Buitenlandse lagere overheden zoals gemeentes mogen hun eigen weg kiezen.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
Pizza_Boom schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:33:
[...]
Neehoor, niks overdreven aan. Jij hebt het recht als Nederlands ingezetene om in het Nederlands aangeschreven te worden. Sterker nog, als je wilt mag je ze zelfs in het Fries aanschrijven dat je graag een brief in je eigen taal wil. Dat zal dan Nederlands worden, want Nederlands is ook een officiële voertaal binnen Nederland, net als Fries ook een officiële voertaal is, maar zij mogen een brief in het Fries niet weigeren. Net als je het EP en dergelijke ook gewoon in het Fries mag aanschrijven.
Klopt maar wat schiet je ermee op?? Mijn ervaring is dat overheden templates hebben klaar liggen in elke denkbare taal. Je wint hoogstens een paar weken.

Niet de echte!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Meestervisser schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:35:
Klopt maar wat schiet je ermee op?? Mijn ervaring is dat overheden templates hebben klaar liggen in elke denkbare taal. Je wint hoogstens een paar weken.
Dat je de te volgen stappen netjes in het Nederlands krijgt. En je daarmee de Italianen dwingt moeite te doen. In Duitsland werkte het, in ieder geval in het verleden, bij bepaalde deelstaten heel goed terug te sturen dat je geen interesse had in de door hun aangeboden foto (als je het niet durfde Duitse post te negeren).

Je kan natuurlijk ook eerst trollen door terug te schrijven dat je geen interesse hebt in de aangeboden parkeervergunning voor de stad Pisa en derhalve afziet van hun aanbieding en geen verdere communicatie wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:36
@haasrmc Wat ik niet zo snel kan teruglezen is, heb je de brief van het incassobureau aangetekend gekregen? De brief komt dus wel uit Italië door een italiaans incassobureau gestuurd? Hoe komen ze aan je adres vraag ik mij af. Kan je de brief retour afzender sturen? Ik zou hem denk ik negeren.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-04 18:43
Je hebt ingelogd op die website, daarvoor moet je een code inkloppen waarmee je impliciet aangeeft dat je de brief gelezen hebt en kunt begrijpen. Dus aangeven dat je een vertaling wilt is daarmee al niet meer nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:15
beefstick schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:13:
Je hebt ingelogd op die website, daarvoor moet je een code inkloppen waarmee je impliciet aangeeft dat je de brief gelezen hebt en kunt begrijpen. Dus aangeven dat je een vertaling wilt is daarmee al niet meer nuttig.
Een url en een code uit een brief halen is niet zo moeilijk. Daar hoef je echt niet de rest voor te begrijpen. Daarnaast is het prima mogelijk dat je het enigzins spreekt, maar bepaalde nuances kunt missen. Daarom vragen om het in je eigen taal te krijgen, zodat je zeker weet dat je het begrijpt is zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:10
Hm. Wat zegt je rechtsbijstandsverzekering? Sommige reisverzekeringen dekken ook onenigheden met lokale overheden.

Ik heb geen ervaring met Italiaanse overtredingen. Wellicht is het mogelijk bezwaar te maken, en het dossier op te vragen. Daaruit zal in ieder geval moeten blijken dat er binnen de geldende termijn een kennisgeving is verzonden. Let wel - ik vermoed dat men niet hoeft aan te tonen dat die ook daadwerkelijk is ontvangen. De jurisprudentie daaromtrent is nogal raar. Eerste kennisgeving meer dan vier jaar naar dato lijkt mij onder normale omstandigheden wel voldoende reden voor een sepot of vernietiging, maar we weten natuurlijk niet welke moeite de Italianen hebben gedaan.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:20
@Meestervisser wanneer begint het volgende seizoen van de rijdende rechter?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-04 13:14
Wij kregen ook een boete voor het inrijden van een verkeersluwe zone en inrijverboden. De beruchte Zona Traffico Limitato (ZTL). Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen na vaststelling, echter deze termijn was ruim verstreken (~540 dagen).

Normaliter betaal ik boetes wel, maar ik mocht niet eens meer het lage bedrag betalen gezien de dagtekening en aankomst van brief. Dan ben ik er wel klaar mee.

Daarna hun aangeschreven dat gezien de termijn verstreken was, ik niet van plan de boete te betalen. Het enige wat ik terug kreeg (na maanden) is dat de Nederlands sprekende collega al geruime tijd ziek was en ik het ook in Engels mocht aangeven. Uiteraard niet gedaan. Inmiddels is het medio 2020 en heb ik er nooit meer iets van gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haasrmc
@gielie
Ik heb de brief van een Nederlands incassobureau gekregen. Deze brief was niet aangetekend verstuurd, maar viel hier gewoon op de mat. In de brief stond een website genoemd waar ik met de bijgevoegde inlog gegevens kon zien wat het bedrag was en een pdf van de originele brief (proces verbaal) van de gemeente Pisa.

Ik ga niet mijn kop in het zand steken. Ik probeer er achter te komen hoe dit soort zaken af kunnen lopen.
Gezien het grote aantal meldingen van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, maar bijna geen meldingen over hoe dit soort zaken afloopt. Daar probeer ik duidelijkheid in te krijgen. Voor mij maar voor alle andere slachtoffers.

Ik heb overigens al een mailtje gestuurd dat ik niet akkoord ga met hun verzoek. Een eerste stap, en kijken wat hun reactie is. Ik ga het ze niet heel makkelijk maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:17
Dit ga ik volgen, vorig jaar november ook in Pisa, Florence en Bologna gereden maar dan met een huurauto, dat kan nog weer een vertraging en extra 'hoe zit het met de meldingstermijn'-factor opleveren....

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:00
Huh, aangetekend verstuurd maar jij hebt niet getekend? Dat kan toch niet? Wie bewijst dan dat jij de brief hebt gehad?
Kan je ergens bij PostNL de handtekening zien? Dan zou ik daar ook achteraan gaan.

Koen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-04 14:12
Enkele jaren geleden ook een bekeuring gehad vanuit Italie, deze werd netjes aangetekend verstuurd en dus ook gelijk geregistreerd wanneer je de bekeuring ontvangen hebt..

Boete was toen ook iets van 130 euro (zonder verhoging nog), maar moest binnen 3-4 weken betalen om de verhoging te voorkomen..

Mijn bekeuring was in het italiaans, dus ik kwam er niet veel wijs uit, een vriend van me is italiaan en heeft voor mij vertaald en ook gesproken met de lokale instanties om te verifieren of alles wel legitiem was.

Aangegeven dat ik recht heb om een Nederlandse vertaling te ontvangen, hier werdt geen gehoor aangegeven.
Mijn eigen rechtsbijstand ingeschakeld om te kijken wat er mogelijk was..
Conclusie was gewoon betalen of het risico lopen om de status "wanbetaler" te krijgen..

Gevolgen kunnen dan zijn: Ter plekke mee naar het bureau om de bekeuring te betalen, of zelfs inname van het rijbewijs + verantwoording voor een rechter met alle juridische gevolgen van dien.

Ik heb toen maar direct betaald omdat we in die tijd 2x per jaar in Italie waren voor vakantie en ik geen risico wilde lopen.
Ook al kan ik mij niet heugen dat ik deze overtreding heb begaan (door rood rijden), maar bezwaar kon je alleen lokaal bij het departement aantekenen, en niet vanaf afstand..

Dus ik vermoed soms ook wel maffia praktijken om "buitenlandertjes" te bombarderen met nep overtredingen.

[ Voor 11% gewijzigd door verstappen33 op 26-05-2020 13:29 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
Bad Brains schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:30:
@Meestervisser wanneer begint het volgende seizoen van de rijdende rechter?
Dqt moet je aan meester reid vragen ;) ;) ;)

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
gielie schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:49:
@haasrmc Wat ik niet zo snel kan teruglezen is, heb je de brief van het incassobureau aangetekend gekregen? De brief komt dus wel uit Italië door een italiaans incassobureau gestuurd? Hoe komen ze aan je adres vraag ik mij af. Kan je de brief retour afzender sturen? Ik zou hem denk ik negeren.
Negeren heeft geen enkele zin.

1. Ik hoor van ts niet dat hij de overtreding ontkent of dat hij er niet geweestt is.
2. Overheden kunnen gewoon kenteken gegevens opvragen binnen de E.U mits ze daar een rechtvaardig belang bij hebben
3. Retour zenden zal alleen leiden tot hogere kosten aangezien de boete niet verjaard is.
4. Negeren zal uiteindelijk leiden tot vervelende gevolgen als je italie weer wilt bezoeken zoals hierboven al benoemd. Zeggen van dan ga ik niet meer naar italie helpt niks want binnen de e.u. zijn er nog genoeg rechtsmogelijkheden.

Niet de echte!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-04 11:08
Ik werk bij een incassobureau die ook dit soort overtredingen behandeld.

Italiaanse wetgeving is leidend in dit geval. Zij dienen inderdaad binnen 360 dagen een aangetekende brief te sturen NADAT men de adresgegevens heeft ontvangen. Bij een huurauto kan dat dus inderdaad langer duren.

Als het goed is kan je bij het incassobureau de aangetekende brief opvragen en ook de status daarvan. Getekend of nooit opgehaald. Ook dient er een foto beschikbaar te zijn.

De boetes die de italianen rekenen zijn echt belachelijk maar wel vastgelegd in de wet. Die kunnen zomaar verdubbelen. Ik heb bekeuringen gezien van wel 900 euro.

Je kan het negeren. Dan is het aan de gemeente of deze een gerechtelijke procedure wil opstarten.
Als dit niet gebeurd sta je geregistreerd en kan je de volgende keer als je in Italië rijdt aangehouden worden en alsnog de boete moeten betalen. (die waarschijnlijk dan weer nog hoger is)

Het is niet waar dat incassobureaus boetes opkopen om er nog een centje uit te slaan. Deze worden via een partij in Italië doorgestuurd naar een incassobureau in dat land. De gemeente kan het ook via het CJIB spelen maar dan verdienen ze er niets aan. Gemeente is dus niet verplicht om het aan het CJIB te geven. Mag dus ook een derde commerciële partij zijn. Er worden tenders uitgegeven voor dit soort portefeuilles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
[...]

geen enkele overheidsorganisatie hoeft dat voor niet aangetekende brieven. Ze moet bewijzen dat het verstuurd is. Zou wel mooi zijn als de BD miet gaan controleren of jij iets ontvangen hebt en of je het gelezen hebt.
klopt maar dan vult een ambtenaar de template in en krijg je dezelfde tekst in het nederlands..... Ondertussen gaat het incassobureau gewoon door, dat zijn cowboys.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 11:54

DataGhost

iPL dev

Akemi schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:54:
Ik werk bij een incassobureau die ook dit soort overtredingen behandeld.

Italiaanse wetgeving is leidend in dit geval. Zij dienen inderdaad binnen 360 dagen een aangetekende brief te sturen NADAT men de adresgegevens heeft ontvangen. Bij een huurauto kan dat dus inderdaad langer duren.
Maar volgens mij gaat het de TS niet zozeer om de termijn van versturen van de boete, hij vindt de boete terecht. Waar het hier om gaat is of de idiote verhoging terecht is als hij de originele boete nooit heeft ontvangen, en dus nooit in de gelegenheid is geweest die te betalen. Je bent hopelijk met me eens dat die verhoging niet zomaar mag / zou moeten mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
DataGhost schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Maar volgens mij gaat het de TS niet zozeer om de termijn van versturen van de boete, hij vindt de boete terecht. Waar het hier om gaat is of de idiote verhoging terecht is als hij de originele boete nooit heeft ontvangen, en dus nooit in de gelegenheid is geweest die te betalen. Je bent hopelijk met me eens dat die verhoging niet zomaar mag / zou moeten mogen.
Waarschijnlijk vloeit een groot deel van de verhoging voort uit de italiaanse wet, daar staan ze om bekend.

Het versturen van de boetes zal gebeuren in een automatisch proces, zal me niks verbazen als ze vrij gemakkelijk kunnen bewijzen dat het verstuurd is. Ook in italie is de automatisering toegeslagen.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

[...]
Neehoor, niks overdreven aan. Jij hebt het recht als Nederlands ingezetene om in het Nederlands aangeschreven te worden.
Dat 'recht' is aan bepaalde voorwaarden gebonden, bijvoorbeeld als de overtreding in Italië is gepleegd kan de Italiaanse staat het in het Italiaans afhandelen. Daarvoor zijn goede redenen. Stel dat de topicstarter nu een mail schrijft in het Fries naar de Italiaanse politie.... Denk je dan echt dat ze die officieel gaan laten vertalen? Omdat dat allemaal niet praktisch uitvoerbaar is heeft de EU besloten dat dit soort dingen in de landstaal van der aanklager mag.

Als de Italiaanse staat iets van een Nederlander wil, zonder dat daar een strafbaar feit aan vooraf gaat moeten ze zich wel aan de taalkeuze van de ontvanger houden.

Het advies van mensen dat je het gewoon moet negeren is buitengewoon slecht. De volgende keer als je naar Italië wil loop je een fraaie kans vast te zitten tot je het gevraagde (en alweer verhoogde) bedrag te betalen.

Dat die boetes zo snel verhoogd worden heeft te maken met het feit dat het decennia in Italië mogelijk was om betaling uit te stellen voor jaren en jaren totdat alle betrokkenen zo ongeveer dood waren. Italianen weten nu dat je een boete meteen moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
DataGhost schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Daarom moet TS ook de status van de aangetekende brief opvragen bij het incassobureau. Inclusief foto. Dan heeft hij al het bewijsmateriaal. Als hij de aangetekende brief niet heeft ontvangen kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Verstuurd is hij wel.

Helaas mag dit volgens de Italiaanse wetgeving dit wel. En daar heb je mee te maken. Wij hebben aan onze partij in Italië al gemeld dat dit niet handig is en dat men dit in Nederland ook niet gewend is. Stuurt op zijn minst nog een herinnering. Onze partij doet dit inmiddels ook. (altijd in de taal van de ontvanger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
Akemi schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:42:
[...]

Daarom moet TS ook de status van de aangetekende brief opvragen bij het incassobureau. Inclusief foto. Dan heeft hij al het bewijsmateriaal. Als hij de aangetekende brief niet heeft ontvangen kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Verstuurd is hij wel.

Helaas mag dit volgens de Italiaanse wetgeving dit wel. En daar heb je mee te maken. Wij hebben aan onze partij in Italië al gemeld dat dit niet handig is en dat men dit in Nederland ook niet gewend is. Stuurt op zijn minst nog een herinnering. Onze partij doet dit inmiddels ook. (altijd in de taal van de ontvanger)
Vergeet niet dat de italiaanse wet er van uit gaat dat je de post hebt ontvangen tenzij je het tegendeel bewijst.......

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34

Yucon

*broem*

evilution schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:17:
Ooit eens een tweetal boetes uit Siena ontvangen ivm inrijverbod of zo. Heb ik genegeerd en nooit meer wat van gehoord.
TS tot 2 weken + 1 dag geleden ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:42
haasrmc schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:04:
Beste mede tweakers,

Even in het kort wat me 2 weken geleden is overkomen. Er lag ineens een brief in de bus van een incassobureau (Als de naam relevant is, hoor ik dat graag), met het verzoek of ik even EUR. 460,60 wil betalen voor een overtreding in Pisa. Op de site van dat incassobureau kan ik inloggen en daar kan ik het originele proces-verbaal zien van de gemeente van Pisa. Datum van de overtreding was 8 augustus 2016. De hoogte van boete was origineel EUR. 116,70.
Echter, wij hebben nooit wat gehoord uit Italië en derhalve ook nooit in de gelegenheid geweest om de boete te voldoen. Voor de goede orde, wij zijn er echt niet op uit om koste wat het kost om er onder uit te komen, maar deze absurde verhoging vinden wij niet rechtvaardig. En waarom loopt dit niet via het CJIB?
Nu lees je op internet best wel veel over soortgelijke gevallen van mensen die hetzelfde is overkomen. Maar eigenlijk wil ik wel weten hoe ik in mijn recht sta en hoe zoiets verder afloopt. En daar lees je verder bijna niets over.
Zijn er hier misschien lezers die zoiets dergelijks is overkomen en/of zoiets gehoord hebben in hun omgeving.

Mvrgr.
Rob
toon volledige bericht
Je moet de boete binnen het jaar (360d) hebben ontvangen. Correctie: zij moeten het verzonden hebben binnen de 360 dagen, ik was wat te snel. Ik heb er ook ooit eentje gehad, gebeld naar het betreffende telefoonnummer, gemeld dat dit te laat was, ze gaven het toe en de boete werd geseponeerd.

Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
MacorgaZ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:52:
Dit ga ik volgen, vorig jaar november ook in Pisa, Florence en Bologna gereden maar dan met een huurauto, dat kan nog weer een vertraging en extra 'hoe zit het met de meldingstermijn'-factor opleveren....
Verschil is alleen dat je in dat geval niet met de gemeente te maken hebt, maar met het verhuurbedrijf. Zij betalen waarschijnlijk netjes de boete en verhalen hem op jou en doen er natuurlijk ook nog exorbitante handling fees van hun bij (maar dat had je natuurlijk al in de kleine lettertjes gelezen ;) ).

[ Voor 7% gewijzigd door jmzeeman op 26-05-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
HyperBart schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Je moet de boete binnen het jaar (360d) hebben ontvangen. Ik heb er ook ooit eentje gehad, gebeld naar het betreffende telefoonnummer, gemeld dat dit te laat was, ze gaven het toe en de boete werd geseponeerd.

Klaar.
Neen ze moeten de boete binnen 360 dagen hebben verstuurd, dat is iets compleet anders.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Meestervisser schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Neen ze moeten de boete binnen 360 dagen hebben verstuurd, dat is iets compleet anders.
En pas NADAT ze de NAW gegevens hebben ontvangen. Ook daar is veel discussie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:42
[...]

Je hebt gelijk, bedankt, aangepast.

Mijn ervaring heb je in ieder geval @haasrmc . Buiten dat incassobureau verhaaltje zou ik me over die boete an sich niet druk maken. Iemand met wat juridische achtergrond moet daar maar even op antwoorden wat je daar best mee doet, want die incasso bureau's bij jullie in NL vind ik maar iets vies. :X Mij lijkt dat als je succesvol je kan verweren (lees: zeggen/melden dat het veeeeeel te laat verzonden is) dat het probleem opgelost is?

Welke verzenddatum staat er op de brief?

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 26-05-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Yucon schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:48:
[...]

TS tot 2 weken + 1 dag geleden ook niet..
Ik al ruim 10 jaar niet :P

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
HyperBart schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:21:
[...]

Je hebt gelijk, bedankt, aangepast.

Mijn ervaring heb je in ieder geval @haasrmc . Buiten dat incassobureau verhaaltje zou ik me over die boete an sich niet druk maken. Iemand met wat juridische achtergrond moet daar maar even op antwoorden wat je daar best mee doet, want die incasso bureau's bij jullie in NL vind ik maar iets vies. :X Mij lijkt dat als je succesvol je kan verweren (lees: zeggen/melden dat het veeeeeel te laat verzonden is) dat het probleem opgelost is?

Welke verzenddatum staat er op de brief?
Op voorwaarde dat de originele boete binnen 360 dagen is verstuurd hebben ze een verjaringstermijn van minimaal 5 jaar. Kansloos dus.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:17
jmzeeman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Verschil is alleen dat je in dat geval niet met de gemeente te maken hebt, maar met het verhuurbedrijf. Zij betalen waarschijnlijk netjes de boete en verhalen hem op jou en doen er natuurlijk ook nog exorbitante handling fees van hun bij (maar dat had je natuurlijk al in de kleine lettertjes gelezen ;) ).
Ah, dat herinner ik me wel ja, 90 euro handling fee, maar als ik het hier lees heb ik er dat wel voor over :+
Het stomme is ook dat ik wel rekening hield met de ZTL... na de eerste 2 dagen. Ben benieuwd.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

Moeten ze wel bewijzen dat ze die hebben verstuurd (en naar de juiste persoon). Als je 4 jaar later die boete op je dak krijgt via een incassobureau met een 3-voud aan kosten heeft er iemand zitten slapen.
Verder, hoe terecht zijn incassokosten als de boete nooit aan de juiste persoon is aangeboden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
_JGC_ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Moeten ze wel bewijzen dat ze die hebben verstuurd (en naar de juiste persoon). Als je 4 jaar later die boete op je dak krijgt via een incassobureau met een 3-voud aan kosten heeft er iemand zitten slapen.
Verder, hoe terecht zijn incassokosten als de boete nooit aan de juiste persoon is aangeboden?
Nee zoals al door diverse mensen is uitgelegd is de Italiaanse wet heel gemakkelijk met het verhogen van de boetes, de grootste verhoging zal dus niet bij het incassobedrijf blijven plakken maar in italie.

Het is voldoende om een brief te sturen naar de kentekenhouder met het adres dat bekend is in het kentekenregister. Hoe jij kunt concluderen dat de boete nooit aan de juiste persoon is verstuurd is mij een raadsel.

Als laatste heb je dan ook nog het probleem dat de italiaanse wet zegt dat overheidspost altijd is aangekomen tenzij het tegendeel is bewezen.

Ik zou er niet aan gaan beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Meestervisser op 26-05-2020 17:26 ]

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Laatst online: 06-04 23:27
[...]
Ik ben er vrij zeker van dat de taal van je land niet doorslaggevend is maar de taal die jij machtig bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 20:43
Akemi schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:54:

Het is niet waar dat incassobureaus boetes opkopen om er nog een centje uit te slaan. Deze worden via een partij in Italië doorgestuurd naar een incassobureau in dat land. De gemeente kan het ook via het CJIB spelen maar dan verdienen ze er niets aan. Gemeente is dus niet verplicht om het aan het CJIB te geven. Mag dus ook een derde commerciële partij zijn. Er worden tenders uitgegeven voor dit soort portefeuilles.
Dus ze kopen het niet op, maar er worden wel tenders uitgeschreven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-04 21:29
Iets vergelijkbaars heb ik ook gehad, hier ging het ook over het niet ontvangen van de initiële boete.
Zie onderstaande correspondentie.
Beste heer, mevrouw, [NL incassobureau]

Op XXX heb ik van u een betaalverzoek ontvangen. Hiertegen maak ik bezwaar, dat ik hierna nader zal motiveren.
Eind XXX heb ik een brief ontvangen (gedateerd XXX) van [italiaans incassobureau] over de betreffende boete. Daarin wordt gesteld dat ik reeds op XXX een eerdere brief hierover zou moeten hebben ontvangen.
Dit is echter niet het geval. Daarmee ben ik meer dan 360 dagen later geïnformeerd over de betreffende boete, waarmee deze volgens de Italiaanse wetgeving verjaard is.

Ten tweede is in de brief van XXX geen verdere informatie over de aard van de overtreding vermeld.
Als gevolg daarvan heb ik contact geprobeerd te zoeken met XXX middels de kanalen zoals daartoe in de betreffende brief zijn vermeld. De website werkte echter niet, en per e-mail heb ik nooit een reactie ontvangen.
Daarmee zijn de verdere kosten boven het boetebedrag, zoals vermeld in uw brief, het gevolg van het (niet) handelen van XXX. Deze kosten horen mij dus niet toe te komen.

Nu uw vordering gemotiveerd is betwist, vertrouw ik er op dat u deze zult laten vervallen.

Graag ontvang ik hiervan een bevestiging.
Met vriendelijke groet,
toon volledige bericht
Geachte heer/mevrouw XXX,

Bedankt voor uw reactie.

In de bijlage sturen wij u de beschikbare stukken in dit dossier. Spijtig genoeg beschikt onze opdrachtgever niet meer over het bewijs van aangetekend versturen. Om die reden zijn dan bereid de extra kosten te laten vallen. Indien u het initiële boetebedrag ad. € XXX binnen 5 werkdagen overmaakt op onze rekening, zullen wij per direct overgaan tot het sluiten van dit dossier.
Uiteraard had ik verder kunnen gaan, immers is de boete gewoon verjaard en mag deze niet meer geheven worden. Maar ik heb me door een specialist laten bijstaan die aangaf dat het dan in Italië moet voorkomen met alle rompslomp erbij. Aangezien ik ook gewoon (in dit geval) te hard had gereden, was de boete in principe terecht en heb ik dus het originele boetebedrag betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haasrmc
UPDATE:

Allereerst enorm bedankt voor de vele reacties en het meedenken.
Ik heb een week geleden een mailtje van het incassobureau gekregen met daarbij een PDF-je van het ingescande poststuk (de aangetekende brief). Deze was inderdaad binnen de 360 dagen verstuurd, en heel vaag een vakje aangekruist dat deze geweigerd was. Niet door mij, maar goed er wonen meer mensen onder dit dak.
Bij nadere bestudering van het proces-verbaal, aangetekende brief en de brief van het incassobureau, zag ik dat mijn naam niet goed was. Er ontbrak een tussenvoegsel.
Ik heb dus een mailtje teruggestuurd met de vraag waar het bewijs is van de overtreding, en ik heb ze er specifiek op gewezen dat de naam op alle stukken niet correct was. Nu kun je denken, het is maar een tussenvoegsel, maar ik vind dit erg slordig.
Vervolgens een mailtje terug ontvangen, MET NOG STEEDS DE VERKEERDE NAAM IN DE AANHEF, met de verklaring dat er geen foto is van de overtreding. Verder geen enkele verklaring over de verkeerde naam, maar als tegemoetkoming is het boete bedrag met de helft verlaagt! En of ik per direct maar wilde overmaken.
Nou, nog even niet. Ik verlang eerst nog een verklaring over het slordige gedrag met betrekking tot het bewijs en de verkeerde naam.
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:07
haasrmc schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:21:
UPDATE:

Allereerst enorm bedankt voor de vele reacties en het meedenken.
Ik heb een week geleden een mailtje van het incassobureau gekregen met daarbij een PDF-je van het ingescande poststuk (de aangetekende brief). Deze was inderdaad binnen de 360 dagen verstuurd, en heel vaag een vakje aangekruist dat deze geweigerd was. Niet door mij, maar goed er wonen meer mensen onder dit dak.
Bij nadere bestudering van het proces-verbaal, aangetekende brief en de brief van het incassobureau, zag ik dat mijn naam niet goed was. Er ontbrak een tussenvoegsel.
Ik heb dus een mailtje teruggestuurd met de vraag waar het bewijs is van de overtreding, en ik heb ze er specifiek op gewezen dat de naam op alle stukken niet correct was. Nu kun je denken, het is maar een tussenvoegsel, maar ik vind dit erg slordig.
Vervolgens een mailtje terug ontvangen, MET NOG STEEDS DE VERKEERDE NAAM IN DE AANHEF, met de verklaring dat er geen foto is van de overtreding. Verder geen enkele verklaring over de verkeerde naam, maar als tegemoetkoming is het boete bedrag met de helft verlaagt! En of ik per direct maar wilde overmaken.
Nou, nog even niet. Ik verlang eerst nog een verklaring over het slordige gedrag met betrekking tot het bewijs en de verkeerde naam.
Ik hou jullie op de hoogte.
toon volledige bericht
Dat halveren en gelijk betalen geeft aan dat het een bullshit verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haasrmc
Tja, ik wilde het niet meteen zeggen, maar het klinkt als een zwaktebod. Ik ga eerst nog even een verklaring van het incassobureau afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Indien er geen foto beschikbaar is hoef je geen incassokosten te betalen. Althans zo werkt het bij ons.

Wel bijzonder dat je naam niet goed geschreven is. De NAW gegevens worden aan de hand van je kenteken in Nederland opgevraagd. Dat zou toch goed moeten zijn tenzij iemand heeft zitten slapen daar in Italië, of bij het incassobureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:38

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Akemi schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:36:
Indien er geen foto beschikbaar is hoef je geen incassokosten te betalen. Althans zo werkt het bij ons.

Wel bijzonder dat je naam niet goed geschreven is. De NAW gegevens worden aan de hand van je kenteken in Nederland opgevraagd. Dat zou toch goed moeten zijn tenzij iemand heeft zitten slapen daar in Italië, of bij het incassobureau.
Tja. Hoeveel Nederlandse systemen gaan de mist niet in met tussenvoegsels?
Mijn achternaam heeft ook een tussenvoegsel, maar het gebeurt vaak genoeg dat dat in adresseringen niet te vinden is.

Buitenlandse kennissen van mijn oom dachten in het begin dat het zijn tweede voornaam was. Wellicht snapte de verwerker aan Italiaanse zijde deze samenstelling niet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
m-vw schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Tja. Hoeveel Nederlandse systemen gaan de mist niet in met tussenvoegsels?
Mijn achternaam heeft ook een tussenvoegsel, maar het gebeurt vaak genoeg dat dat in adresseringen niet te vinden is.

Buitenlandse kennissen van mijn oom dachten in het begin dat het zijn tweede voornaam was. Wellicht snapte de verwerker aan Italiaanse zijde deze samenstelling niet.
Dat is absoluut mogelijk, goed met namen omgaan kan lastig zijn in de ICT. Mijn huidige bank(pas) heeft niet mijn volledige voornamen omdat het systeem een max had van 18 tekens ofzo.

Deze klassieker heeft ook mooie voorbeelden:
https://www.kalzumeus.com...mers-believe-about-names/
I’ve worked with Big Freaking Enterprises which, by dint of doing business globally, have theoretically designed their systems to allow all names to work in them. I have never seen a computer system which handles names properly and doubt one exists, anywhere.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• haasrmc
Beste forumleden,

Zoals beloofd, hier een (voorlopig laatste update van dit onderwerp. Nadat ik ze nog even ze er nog even fijntjes op gewezen had dat ze mijn naam weer verkeerd gebruikt hadden en nog steeds geen (foto)-bewijs konden overleggen, heb ik een mail teruggekregen. Hierin staat het volgende:

Geachte heer/mevrouw xxxxxxxxxxxxx

Dank voor uw email. Wij kunnen u uiteraard niet dwingen om te betalen.
Indien u beslist niet tot betaling over te gaan zullen wij dit doorgeven aan onze cliënt.
Wij kunnen niet bepalen wat zij er vervolgens mee zullen doen.
U loopt hierin wel het risico dat de kosten nog meer zullen toenemen.

Met nog een laatste kanttekening dat het bedrag uiterlijk op 22-06-2020 op hun rekening moet staan.

Ik heb besloten het hierbij te laten en we gaan kijken wat voor actie er in Italië wordt ondernomen (of niet).
Mocht er een aangetekende brief aan mij aangeboden worden, dan let ik extra goed op de naam. Wijkt deze af, dan zal ik niet de brief weigeren, maar de postbeambte er op wijzen dat ik de brief niet aan kan nemen, omdat de naam niet juist is.

Ik weet niet hoe lang dit gaat duren, maar wellicht dat ik in de toekomst nog een vervolg hier ga neerzetten. Maar op dit moment is, voor mij, deze zaak on hold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:14

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heb je iets verkeerd gedaan binnen de wetgeving van het land waar je op bezoek was? Als je deze met ja kunt beantwoorden, zou ik vanuit jou verwachten dat je het originele boetebedrag overmaakt naar de instantie die opdrachtgever is van het incassobureau of in iedergeval met dit voorstel komen richting deze instantie.

Nu is het net of je afstand neemt van je verantwoordelijkheid binnen de wetgeving van dit land, door het maar te gooien op het missen van je tussenvoegsel.

Maar goed, zal wel weer de moraalridder zijn in dit topic :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Frankrijk besliste enkele jaren geleden om iedereen met terugwerkende kracht te beboeten, auto's van bedrijven met een Fans filiaal moesten deze boete betalen met intrest en gerechtskosten. De rest ging vrijuit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• haasrmc
@Falcon,

Ik heb al verscheidene keren gevraagd om bewijs, in de vorm van een foto, maar deze konden ze mij niet geven. Ik ben mij echt niet bewust van de gemaakte fout, maar ik ontken het ook niet. Maar je bent het toch met me eens dat ik niet klakkeloos aan elk betalingsverzoek voldoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:56
haasrmc schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:33:
@Falcon,

Ik heb al verscheidene keren gevraagd om bewijs, in de vorm van een foto, maar deze konden ze mij niet geven. Ik ben mij echt niet bewust van de gemaakte fout, maar ik ontken het ook niet. Maar je bent het toch met me eens dat ik niet klakkeloos aan elk betalingsverzoek voldoe.
Idd, wie eist bewijst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Kreeg een mail van een Nederlands incasso bureau. Of ik een bedrag van zo'n 360 euro wilde voldoen omdat ik 3 jaar geleden blijkbaar een overtreding begaan heb in Florence. Dit ging ook om het inrijden van een autoluwe zone. De oorspronkelijke boete was 120 euro maar deze heb ik nooit gehad.
Bewijslast opgevraagd via het incasso bureau en daaruit bleek dat m'n naam, postcode en huisnummer verkeerd waren op de oorspronkelijke boete. Dit heb ik aangegeven aan het incasso bureau en zij gaven vervolgens aan dat dit de gegevens waren die ik aan de autoverhuurder doorgegeven zou hebben. Ik kan mij niet voorstellen dat ik deze fout gemaakt heb. Ik heb vervolgens aangegeven dat ik de oorspronkelijke boete wil betalen maar geen cent meer. Hier ging het incasso bureau niet mee akkoord.
Na nog twee brieven en een telefoontje heb ik voet bij stuk gehouden en heeft het incasso bureau aangegeven dat ze de boete terug gaan sturen naar hun client met de mededeling dat ik niet wil betalen. (wat mijns inziens niet klopt, de boete wil ik betalen maar niet het verhoogde bedrag.)
Ik weet niet of het verstandig is maar het voelde voor mij gewoon niet goed om zo'n hoog bedrag te gaan betalen terwijl ik er echt niks aan heb kunnen doen dat ik de boete niet gehad heb.

Systeem | Garmin Connect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 20:00
Brakkie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:23:
Bewijslast opgevraagd via het incasso bureau en daaruit bleek dat m'n naam, postcode en huisnummer verkeerd waren op de oorspronkelijke boete. Dit heb ik aangegeven aan het incasso bureau en zij gaven vervolgens aan dat dit de gegevens waren die ik aan de autoverhuurder doorgegeven zou hebben. Ik kan mij niet voorstellen dat ik deze fout gemaakt heb.
Je moet je toch altijd identificeren als je de auto afhaalt? Kans dat je meerdere gegevens fout doorgeeft is al klein, de kans dat je de auto mee krijgt met een verkeerde naam op het huurcontract is nog kleiner...

Laat ze dan het door jou ondertekende huurcontract maar opduiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Eddey schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:32:
[...]

Je moet je toch altijd identificeren als je de auto afhaalt? Kans dat je meerdere gegevens fout doorgeeft is al klein, de kans dat je de auto mee krijgt met een verkeerde naam op het huurcontract is nog kleiner...

Laat ze dan het door jou ondertekende huurcontract maar opduiken...
Correct, daar heb ik om gevraagd maar dat ontwijken ze met het verhaal dat dit de gegevens zijn die het verhuurbedrijf doorgegeven heeft en dat ik dat maar met hen uit moet zoeken. Heb het verhaal voor nu afgesloten. Ik zie wel of ik er ooit nog wat van hoor. :)

Systeem | Garmin Connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joëlvdijk1242
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-11-2020
Goedemiddag,

@haasrmc Ik ben zeer benieuwd hoe uw situatie tot op heden is? Ik zit namelijk in dezelfde situatie. Ik heb namelijk een track and trace code gekregen (van proces verbaal), waarbij staat dat het pakket/brief is ontvangen. Echter heb ik of mijn vriendin nergens voor getekend. Ook bij post nl kunnen ze geen handtekening vinden.

@Akemi wat bedoelt u met een foto in onderstaand:
Als het goed is kan je bij het IB de aangetekende brief opvragen en ook de status daarvan. Getekend of nooit opgehaald. Ook dient er een foto beschikbaar te zijn.

Ik hoor graag jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Joëlvdijk1242 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:40:
Goedemiddag,

@Akemi wat bedoelt u met een foto in onderstaand:
Als het goed is kan je bij het IB de aangetekende brief opvragen en ook de status daarvan. Getekend of nooit opgehaald. Ook dient er een foto beschikbaar te zijn.

Ik hoor graag jullie reactie.
Bij de verkeersovertredingen die wij behandelen zit altijd een foto van de overtreding. Daarop is je auto te zien met kenteken. Indien het een huurauto betreft worden de gegevens bij de verhuurmaatschappij opgevraagd. Anders bij RDW. Zo komen ze uiteindelijk aan je adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joëlvdijk1242
@Akemi Bedankt voor je reactie. Er zit geen foto bij. In de mail van Call 2 Collect zit een proces verbaal + een Post NL screenshot waar staat dat er 21 januari iets bij mij is bezorgd. Ik of mijn vriendin hebben dit nooit gezien en er is hier al helemaal nooit voor getekend.

Daarnaast heb ik contact opgenomen met Safety21 S.p.A. (Dit is de zender van het originele proces verbaal). Echter, zij zeggen dat ik het moet uitzoeken met het incassobedrijf Call 2 Collect.... Alleen heeft Call 2 Collect dus €262,- bovenop de initiële boete gerekend... Ook hiermee kom ik dan uit op € 489,-. Wat zouden jullie in dit geval doen/wat zouden jullie reageren naar Cal 2 Collect? Ik hoor heel graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:06

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kreeg twee jaar geleden ( november 2018 ) ook een boete uit Italie van een huur-auto waarmee ik in juni 2018 gereden had.. Ik had te hard gereden.. Zat geen foto bij maar tijdstip en weg leek wel te kloppen.. Evenals kenteken.

Kwam overigens geen incasso aan te pas (nog), de brief kwam van:

"Comune di Maissana"
"Polizia Locale"

Wat niet klopt is dat het boetebedrag een vervaldatum van betaling had.. Er stond letterlijk in dat ik 5 dagen de tijd had om te betalen NA identificatie van bestuurder/huurder.. Maar de identificatie had plaatsgevonden op 11 oktober en de brief lag pas in november op de mat.

Na vervaldatum was de boete verdubbeld! Ik had daar echter geen zin in (ik heb immers niet de kans gehad) en heb het originele bedrag betaald.. Ik had in de PostNL app nog een screenshot gemaakt van de brief inclusief datum, waarmee ik dus kon aantonen wanneer ik de brief ontvangen had.. (sowieso een tip, om je daar voor aan te melden!)..

Ik heb er niks meer over gehoord.

In jouw geval ligt het helaas anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

Het doet me sterk denken aan 'schuld' opkopers in de VS.
Die kopen oude afgeschreven schulden op voor een prikkie en proberen dan de boel te incasseren.
Dat is hun verdienmodel.
Ik heb het vermoeden dat er met deze boetes iets soortgelijks aan de hand is.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MrMonkE schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:41:
[...]

Die kopen oude afgeschreven schulden op voor een prikkie en proberen dan de boel te incasseren.
Dat is hun verdienmodel.
Dat kan in Nederland ook, Wikipedia: Cessie

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joëlvdijk1242
Staan zij met hun cessies dan in het recht om die bedragen te innen (incl. incassokosten, die zij zelf toevoegen)? Nu snap ik ook dat Safety21 S.P.A. zegt dat ik maar zaken moet doen met het incassobureau... Zij hebben immers deze vorderingen verkocht aan Call 2 Collect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
MrMonkE schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:41:
[...]

Dat is hun verdienmodel.
Nee dat is het niet. Boetes kan je niet opkopen zoals andere schulden waar jij op doelt.

De gemeente schrijft een tender uit. Incassobureaus in Italië kunnen hier op inschrijven.
Het winnende incassobureau mag de boetes namens de gemeente innen. Daar zitten strikte regels aan vast.

De buitenlanders worden opgezocht in ons geval bij het RDW of verhuurbedrijf en dan (vaak maar niet altijd) aangeschreven door het incassobureau in Italië. Als je daar niet op reageert hebben zij de mogelijkheid om deze uit te besteden aan een incassobureau in dat specifieke land. Er wordt dus niets gekocht. Kan en mag niet met boetes.

Nu komt het vervelende met de wet in Italië. (zelfs ANWB gaat hierop nat) Volgens de wet moeten ze je binnen 360 dagen na ontvangen van adresgegevens je aangetekend aanschrijven. Als je dat niet reageert of betaald komen er echt belachelijke hoge boetes bovenop. Helemaal legit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joëlvdijk1242
@Akemi Dank voor je reactie. Het proces verbaal is volgens hen 21 januari 2020 aan mij aangeboden. Ik heb dit nooit ontvangen. Vervolgens krijg ik een brief van Call 2 Collect waarbij zij € 262,- boven het boetebedrag rekenen aan incassokosten.

Ik lees op internet dat boetes uit het buitenland alleen kunnen worden geïnd door het CJIB. Incassobureaus kunnen het wel proberen maar kunnen dit niet afdwingen. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Joëlvdijk1242 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:25:
@Akemi Bedankt voor je reactie. Er zit geen foto bij. In de mail van Call 2 Collect zit een proces verbaal + een Post NL screenshot waar staat dat er 21 januari iets bij mij is bezorgd. Ik of mijn vriendin hebben dit nooit gezien en er is hier al helemaal nooit voor getekend.
Om de foto vragen bij het incassobureau. Als ze geen foto hebben ben ik heel benieuwd hoe ze gaan bewijzen dat jij het bent geweest.
Joëlvdijk1242 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:25:
Alleen heeft Call 2 Collect dus €262,- bovenop de initiële boete gerekend... Ook hiermee kom ik dan uit op € 489,-. Wat zouden jullie in dit geval doen/wat zouden jullie reageren naar Cal 2 Collect? Ik hoor heel graag van jullie!
Mijn vermoedden is dat die 262 euro niet van C2C komt maar een boete is vanuit Italie. Wij mogen in ieder geval geen incassokosten erboven op gooien.
Joëlvdijk1242 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:45:
@Akemi Dank voor je reactie. Het proces verbaal is volgens hen 21 januari 2020 aan mij aangeboden. Ik heb dit nooit ontvangen. Vervolgens krijg ik een brief van Call 2 Collect waarbij zij € 262,- boven het boetebedrag rekenen aan incassokosten.

Ik lees op internet dat boetes uit het buitenland alleen kunnen worden geïnd door het CJIB. Incassobureaus kunnen het wel proberen maar kunnen dit niet afdwingen. Klopt dat?
Nee, dat klopt niet. De gemeente/overheid in het buitenland heeft een keuze. Ze kunnen dit inderdaad uitbesteden aan het CJIB maar dat hoeft niet. Ze mogen het ook uitbesteden aan een incassobureau.
Let wel, dit gaat over verkeersboetes !

Is het volgens postNL opgehaald? Is het een aangetekend stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Joëlvdijk1242 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:45:
Sorry ik lees niet goed. Nee incassobureaus kunnen niets afdwingen. Als jij weigert te betalen gaat het terug naar het incassobureau in Italië die het weer terug meldt aan de gemeente. Althans bij ons. In theorie zou de gemeente het nog naar een deurwaarder kunnen sturen maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Kost te veel en levert te weinig op.

Kan dan wel zijn dat als je de volgende keer naar Italië gaat en je staande gehouden wordt je alsnog de boete mag betalen die tegen die tijd nog een keer verdubbeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joëlvdijk1242
@Akemi Nogmaals dank. Ik snap alleen niet zo goed over welke foto je het hebt? Ik krijg het volgende van hen gestuurd:
- Oorspronkelijk proces verbaal
- Print screen van Post NL (nergens staat hier iets over een handtekening?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36gfSq_-B9ilz78RtB26b5Gz87I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRDzMw7Uz1McqnBTBSf5jRg8.jpg?f=fotoalbum_large

De boete is uiteindelijk na 60 dagen 228 euro.
Vervolgens is die nu 489 euro. 228 + 262 (lokale heffingen + onderzoekskosten?)

Je moet je voorstellen dat je ineens een rekening krijgt van €489,- zonder hier ooit van gehoord te hebben...........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joëlvdijk1242
@Akemi Hierbij komt ook dat ik aan 3 verschillende mensen bij Post NL heb gevraagd of er een handtekening in het systeem staat bij aflevering. Zij gaven alle 3 aan dat het heel vreemd was dat er geen handtekening beschikbaar is. Er loopt momenteel een onderzoek dat dit kan bewijzen. Ik ben dus nog in afwachting van dit resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
Joëlvdijk1242 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:02:
@Akemi Nogmaals dank. Ik snap alleen niet zo goed over welke foto je het hebt?
Ik weet niet om wat voor overtreding het gaat maar daar is een foto van gemaakt en die moet beschikbaar zijn. Als jij een straat bent ingereden waar het niet mag dan is daar een foto van gemaakt.
Die moet je opvragen bij het incassobureau. Geen foto? Oorspronkelijke bedrag betalen.
Joëlvdijk1242 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:02:
De boete is uiteindelijk na 60 dagen 228 euro.
Vervolgens is die nu 489 euro. 228 + 262 (lokale heffingen + onderzoekskosten?)
Je moet je voorstellen dat je ineens een rekening krijgt van €489,- zonder hier ooit van gehoord te hebben...........
Ja dat zijn vervelende dingen maar volstrekt legaal in Italië. Ik heb wel eens een boete van 90 euro naar 760 zien gaan.

Het is mij alleen niet duidelijk of het een aangetekend stuk was. Zo ja dan moet er een handtekening zijn. Heeft een buurman of iets het niet aangenomen? Of iemand anders in je huis?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:01
Knip en plak van de ANWB site:
https://www.anwb.nl/jurid...aling-verkeersboete-in-nl

CJIB
Alleen het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) is bevoegd de buitenlandse (Europese) boete te innen. Het EU-land dat de boete heeft opgelegd suurt de boete naar het CJIB met een certificaat. Hierop staat onder meer voor welke overtreding de boete is opgelegd en of er mogelijkheden zijn gegeven om in beroep te gaan. Als dit niet het geval is, dan mag de boete niet worden geïnd. Het boetebedrag betaal je aan het CJIB door middel van een acceptgiro of internetbankieren.

Incassobureaus
Door een aantal landen worden particuliere incassobureaus ingeschakeld om de boete te innen. Dit is niet verboden, maar deze incassobureaus kunnen betaling niet afdwingen, ook al dreigen zij met het instellen van een procedure voor de rechter. Alleen het CJIB kan je verplichten tot betaling van de Europese boete.

en advies Anwb in soortgelijk geval:
https://www.anwb.nl/exper...e-italie-via-call2collect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:19
Dat is verdomde duidelijk lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:38
Ik haak even aan in dit draadje omdat ik met een soortgelijk geval zit. Ik heb een brief over een parkeerboete in Zagreb (Kroatie).

- Brief is van een nederlands incassobureau gevestigd in Alkmaar
- Incassobureau die weer ingeschakeld is door een advocatenbureau uit maastricht
- Advocaten bureau is weer ingeschakeld door kroatische advocaten afdeling van "Zagreb Holding prodruznica Zagrebparking"

- Boete datum is in juni 2018
- Origineel boetebedrag: 100 kroatische Kuna (omgerekend ongeveer €13)
- Bedrag wat gevorderd wordt: €288 :')

Nu heb ik nooit een boete gezien, anders wou ik die €13 wel betalen, maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op en staat totaal niet in verhouding.

Is een mail terugsturen met de ANWB tekst en dat de tijd om de boete/brief te versturen/aan te bieden ruimschoots verlopen is?

In dit draadje van de ANWB wordt het advocaten kantoor vaak genoemd. Blijkbaar doen ze dit vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joëlvdijk1242
@Akemi Oke! Dan ga ik die foto opvragen! Het gaat inderdaad om het inrijden van een ZTL - zone. Als zij die foto niet hebben/kunnen laten zien, dan kan ik dus de oorspronkelijke boete van 228 euro betalen?

Niemand in mijn huishouden heeft getekend. Ik weet niet of één van mijn buren destijds heeft getekend... ik heb namelijk nooit iets in de bus gehad, met een bericht dat de aangetekende post ergens bij de buren ligt. Maar op die print screen kan ik niks terugvinden van een handtekening o.i.d...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMAMSNL
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-07-2021
Ik heb 10 boetes ontvangen voor het inrijden van een auto luwe zone in Verona m/e huurauto. Alle boets betreffen dezelfde overtreding zijn uitgeschreven op 3 verschillende locaties binnen een tijdsbestek van 3 uur. Totaal gaat het met verhogingen om €1.000. De overtreding is 25-10-2019 vastgesteld ik ontving 6 januari 2021 pas de aangetekende boetes. Uit de verzonden brieven is niet op te maken wanneer die zijn verstuurd, of wanneer mijn identiteit is vastgesteld. Heb tijdig bezwaar gemaakt bij de Prefect van Verona, nog geen antwoord, wel nog een nieuwe boete voor hetzelfde vergrijp op dezelfde datum.
Is het normaal dat ze je 10x beboeten voor hetzelfde vergrijp, Hoe stel ik vast wanneer de brief is verzonden? Graag advies !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:32

Dark Angel

Corvette LS Power

AMAMSNL schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:26:
Ik heb 10 boetes ontvangen voor het inrijden van een auto luwe zone in Verona m/e huurauto. Alle boets betreffen dezelfde overtreding zijn uitgeschreven op 3 verschillende locaties binnen een tijdsbestek van 3 uur. Totaal gaat het met verhogingen om €1.000. De overtreding is 25-10-2019 vastgesteld ik ontving 6 januari 2021 pas de aangetekende boetes. Uit de verzonden brieven is niet op te maken wanneer die zijn verstuurd, of wanneer mijn identiteit is vastgesteld. Heb tijdig bezwaar gemaakt bij de Prefect van Verona, nog geen antwoord, wel nog een nieuwe boete voor hetzelfde vergrijp op dezelfde datum.
Is het normaal dat ze je 10x beboeten voor hetzelfde vergrijp, Hoe stel ik vast wanneer de brief is verzonden? Graag advies !
Ja helaas wel Ik heb ze een aantal jaren geleden ook gehad. Ik was verdwaald in Bergamo. En om rond de oude stad terijden kwam je door een Milieu zone. Dus ook een stapeltje van dezelfde boetes gehad met steeds een paar minuten er tussen.

In Italie doen ze niet aan 1 boete en de rest een waarschuwing Moest echt gewoon aantal x 24 euro betalen.
Wat ook wel bijzonder was als je gelijk betaalde kreeg je nog een soort van korting op die 24 euro :X
Beetje handje klap manier van geld aftroggelen.

Edit: Ik kreeg de boetes direct van de Politie in Bergamo met een brief in het Italiaans en Engels er bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Angel op 05-02-2021 09:17 ]

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50
Dark Angel schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:16:
[...]

Ja helaas wel Ik heb ze een aantal jaren geleden ook gehad. Ik was verdwaald in Bergamo. En om rond de oude stad terijden kwam je door een Milieu zone. Dus ook een stapeltje van dezelfde boetes gehad met steeds een paar minuten er tussen.

In Italie doen ze niet aan 1 boete en de rest een waarschuwing Moest echt gewoon aantal x 24 euro betalen.
Wat ook wel bijzonder was als je gelijk betaalde kreeg je nog een soort van korting op die 24 euro :X
Beetje handje klap manier van geld aftroggelen.

Edit: Ik kreeg de boetes direct van de Politie in Bergamo met een brief in het Italiaans en Engels er bij.
Doet mij denken.. Ik heb eens met een huurauto een parkeerboete gehad in Italië in een klein stadje. Lag een papierwerk onder mijn ruitenwisser. Na een local de boel te hebben laten vertalen begreep ik al snel: “meteen betalen hier in het dorp bij lokaal politiebureau geeft de laagste boete”. Mijn grootste angst was dat bij niet betalen de boet uiteindelijk bij verhuurder zou komen en met allerlei onkosten op mijn bord / creditcard. Dus maar meteen even naar dat politiebureautje gereden en bij de bali met die bon gezwaaid. Daar keken ze nogal glazig en kwam er een multomap tevoorschijn met 100’en carbonkopien. Na lang zoeken vonden ze mijn bon moesten er minimaal 6 stempels en handtekeningen gezet op allerlei documenten. In totaal heeft de procedure aan die balie ongeveer 20 minuten geduurd en denk dat er ook minsten 20 vellen ppier aan gewijd waren. O ja, en dat was niet in 1960 maar gewoon in 2017... 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Valorian schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Doet mij denken.. Ik heb eens met een huurauto een parkeerboete gehad in Italië in een klein stadje. Lag een papierwerk onder mijn ruitenwisser. Na een local de boel te hebben laten vertalen begreep ik al snel: “meteen betalen hier in het dorp bij lokaal politiebureau geeft de laagste boete”. Mijn grootste angst was dat bij niet betalen de boet uiteindelijk bij verhuurder zou komen en met allerlei onkosten op mijn bord / creditcard. Dus maar meteen even naar dat politiebureautje gereden en bij de bali met die bon gezwaaid. Daar keken ze nogal glazig en kwam er een multomap tevoorschijn met 100’en carbonkopien. Na lang zoeken vonden ze mijn bon moesten er minimaal 6 stempels en handtekeningen gezet op allerlei documenten. In totaal heeft de procedure aan die balie ongeveer 20 minuten geduurd en denk dat er ook minsten 20 vellen ppier aan gewijd waren. O ja, en dat was niet in 1960 maar gewoon in 2017... 😅
Dus als je die uitgeschreven wordt en je gaat direct naar het politiebureau riskeer je dat de kopie zelfs nog niet is aangekomen. Benieuwd wat ze dan doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50
Blokker_1999 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Dus als je die uitgeschreven wordt en je gaat direct naar het politiebureau riskeer je dat de kopie zelfs nog niet is aangekomen. Benieuwd wat ze dan doen.
Nou ja, in mijn geval was het 's avonds bon onder de ruit vinden die 's middags was uitgeschreven, en volgende dag overdag naar het bureau. En een klein dorp (Livigno) dus denk dat ze letterlijk vanuit dat bureau'tje heen en weer gingen de parkeerplekken af. Het was voor de agent ter plekke vooral een lastige opgave de juiste carbonkopie van de bon te vinden omdat die afdrukken bijna niet leesbaar waren, dus misschien was ik er achteraf wel mee weggekomen als ik gewoon niets ondernomen had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

AMAMSNL schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 00:26:
Jep, 10x een ZTL inrijden (al is het maar één meter) is in Italië idd 10x een boete. Men werkt daar iets strenger dan hier in Nederland ;)

Er wordt niet voor niets gewaarschuwd om uit te kijken bij die ZTL's, want de pakkans is zo ongeveer 100 procent (want er staan altijd camera's).

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 2 3 Laatste