Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bootcamp op een iMac Mid 2011 - EFI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:01

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Ik poog middels bootcamp Windows 8 pro te installeren op de (ingebouwde) SSD van mijn iMac (27-inch, Mid 2011) waar de optische drive dus is opgeofferd. Nu was dit al drama omdat mijn generatie (voor zover ik het snap en kan nagaan) perse met een optische drive aan de gang wil ipv icm USB stick. Daar kwam ik achter nadat ik de gewone tutorial van bootcamp had doorlopen met USB stick, DVD speler via USB met daarin W8_X64_PRO en ik na het opsplitsen van de SSD (100GB partitie) met een zwart scherm en een knipperende cursor eindigde.

Daarna heb ik gepoogd om de "info.plist" file aan te passen zodat ik de USB optie wel kreeg en is het me gelukt om een USB bootable stick te maken incl. de benodigde ondersteuningssoftware. Windows 10 aanmaken lukte me niet want die *.ISO weigert bootcamp dus met melding niet supported maar goed ik kan 8 altijd upgraden zodra het draait dacht ik. Nu werkt dat booten prima maar ik blijf gezeur houden met de Windows setup nadien. Hoop gestunt met formatteren van de partitie helpt helemaal niets;

Inmiddels zit ik dus met een opgedeelde SSD maar krijg met geen mogelijkheid de Windows setup aan de gang :/

Baal enorm dat dit geen gevalletje easy peasy is. Eerste ervaring met bootcamp is alles behalve prettig terwijl het zo makkelijk klinkt allemaal... Ik heb geen Windows (meer) in huis en wilde een Steam constructie bouwen op deze manier omdat veel spellen niet beschikbaar zijn voor MacOS. De hardware van deze iMac voldoet nog ruim voldoende mijns inziens.

[Voor 4% gewijzigd door JB op 22-05-2020 09:56]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Niemand die met hetzelfde bijltje heeft gehakt en/of mee kan denken waar dit op stuk loopt? Snap er echt niets van :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 11:59

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Waarschijnlijk heb je een (of meerdere) EFI-partities zonder naam op je SSD staan. Controleer dat eens met Schijfhulpporgramma (onder macOS dus) en verwijder deze stuk voor stuk

Voer daarna een NVRAM en SMC-reset uit en start daarna je mac met alt ingedrukt en kies voor de Windows-partitie (of anders de Windows-installer als je nog niet zover was in het proces).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of www.bartonsontheweb.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De melding is vrij helder, je hebt een EFI partitie die verkeerd geformatteerd is.

Dat kan je herstellen middels diskpart.

Shift+F10 binnen de windows installer, type dan diskpart en druk op enter. Komt er niks met Shift+F10, doe dan Shift+fn+F10 omdat de functietoetsen op het toetsenbord van je Mac in de weg kunnen zitten.

https://www.anyrecover.co...tem-partition-in-windows/

[Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 26-05-2020 16:04]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:55:
Waarschijnlijk heb je een (of meerdere) EFI-partities zonder naam op je SSD staan. Controleer dat eens met Schijfhulpporgramma (onder macOS dus) en verwijder deze stuk voor stuk

Voer daarna een NVRAM en SMC-reset uit en start daarna je mac met alt ingedrukt en kies voor de Windows-partitie (of anders de Windows-installer als je nog niet zover was in het proces).
Klopt, dit komt dus door de pogingen van het formatteren tijdens de Windows setup na EFI boot. Enige wat ik nu kan, is die 100 GB via diskutil formatteren (exFAT en FAT32 gepoogd) om daar weer vanaf te geraken.

Vervolgens loopt ie weer stuk met dezelfde melding en heb ik wederom een heleboel mini partities door de Windows setup. Proces al een aantal malen herhaalt icm andere format indeling kiezen vanuit diskutil zonder succes.

@nelizmastr Welke EFI partitie volgens jou? Er is ook een EFI boot partitie voor MacOS toch :? Durf daar niet zomaar aan te gaan "herstellen" zodat ik straks helemaal ver van huis ben of?

[Voor 8% gewijzigd door JB op 26-05-2020 16:33]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02:40
Heb je de juiste partitie al is geformeerd via de windows setup?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:51:
Heb je de juiste partitie al is geformeerd via de windows setup?
Ja dat zie je hierboven in mijn verhaal hopelijk? Het formatteren naar NTFS gebeurt alvorens ik de installatie van Windows überhaupt kan starten... Daarna loopt de setup meteen stuk met bovenstaande melding.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlackMonkey
JB schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:54:
[...]

Ja dat zie je hierboven in mijn verhaal hopelijk? Het formatteren naar NTFS gebeurt alvorens ik de installatie van Windows überhaupt kan starten... Daarna loopt de setup meteen stuk met bovenstaande melding.
Ik zag daar die van mac in terug, niet die van windows. Persoonlijk vermoed ik dat hij ergens na het starten van bootcamp hij de partitie weer opnieuw formatteert waardoor je eerdere handelingen in diskutil niets uithalen. Kijk is wat er gebeurd als je diskpart in de setup van windows uitvoert zoals @nelizmastr aangeeft en List disk runt.

Overigens ondersteunt jou iMac officieel geen windows 10, dus als dat je doel is zal je hem waarschijnlijk buiten bootcamp om moeten installeren (of op 8.1 blijven).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:26:
[...]

Ik zag daar die van mac in terug, niet die van windows. Persoonlijk vermoed ik dat hij ergens na het starten van bootcamp hij de partitie weer opnieuw formatteert waardoor je eerdere handelingen in diskutil niets uithalen. Kijk is wat er gebeurd als je diskpart in de setup van windows uitvoert zoals @nelizmastr aangeeft en List disk runt.

Overigens ondersteunt jou iMac officieel geen windows 10, dus als dat je doel is zal je hem waarschijnlijk buiten bootcamp om moeten installeren (of op 8.1 blijven).
Dat eerste ga ik proberen in de hoop dat ik ze kan herleiden, maar dan zal ik eerst hier terug komen met een "screenshot" voordat ik de verkeerde partities opschoon.

Mbt ondersteuning, dat weet ik. Alles gebeurt met 8 PRO en die kan ik uiteindelijk nog upgraden naar 10 maar niet tot huidige release.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
List disk geeft me dit;

DISK 0 = 931 GB (dat is de oude HDD die ook nog in de iMac zit na plaatsen SSD maar daar doe ik niets mee of ja alleen opslag indien nodig)
DISK 1 = 465 GB (de SSD incl MacOS)
DISK 2 = 0 B NO MEDIA (geen idee welke disk dit zou moeten zijn)
DISK 3 = 28 GB (de bootstick)

Een clean loslaten op mijn DISK 1 vind ik nogal heftig? Straks start mijn iMac niet meer op. Wel zie ik in de Windows setup een hele lijst (wederom) met allerlei partities (Drive 0 & 1). EFI staat er vaker in, recovery etc. maar hoe weet ik wat daar weg kan zonder MacOS om zeep te helpen?

[Voor 49% gewijzigd door JB op 26-05-2020 17:58]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackMonkey
JB schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 17:51:
List disk geeft me dit;

DISK 0 = 931 GB (dat is de oude HDD die ook nog in de iMac zit na plaatsen SSD maar daar doe ik niets mee)
DISK 1 = 465 GB (de SSD incl MacOS)
DISK 2 = 0 B NO MEDIA (geen idee welke disk dit zou moeten zijn)
DISK 3 = 28 GB (de bootstick)

Een clean loslaten op mijn DISK 1 vind ik nogal heftig? Straks start mijn iMac niet meer op. Wel zie ik in de Windows setup een hele lijst (wederom) met allerlei partities (Drive 0 & 1). EFI staat er vaker in, recovery etc. maar hoe weet ik wat daar weg kan zonder MacOS om zeep te helpen?
Zou je ook is List volume willen doen? Je moet zeker geen clean op de gehele disk loslaten!

Persoonlijk wantrouw ik de windows setup dus zou ik altijd een backup maken van je mac volume, nu kan dat mooi want je hebt een extra schijf :). Dan kan je hem altijd restoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Zou je ook is List volume willen doen? Je moet zeker geen clean op de gehele disk loslaten!

Persoonlijk wantrouw ik de windows setup dus zou ik altijd een backup maken van je mac volume, nu kan dat mooi want je hebt een extra schijf :). Dan kan je hem altijd restoren.
Die staat al via TimeMachine op de NAS. List VOLUME;

En die lijst wordt alsmaar groter met nieuwe pogingen om Windows op de 100GB proberen te installeren :)

[Voor 42% gewijzigd door JB op 26-05-2020 18:09]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackMonkey
@JB Dit is wel gek (helemaal die met format RAW van 91 GB). Nu heb ik wel het vermoeden (ook als ik naar je eerdere foto kijk) dat hij er ook i.c.m. je andere disk een potje van maakt. Klopt het dat je nog verder naar beneden kan in die list volume? Doe anders eerst 'Select Disk 1' en dan 'list volume' en kijk dan is of je een grote partitie kan vinden die onjuist geformatteerd is of de partitie die voor je macos is. Dan kan je het daarna hopelijk juist formatteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@BlackMonkey bedankt voor het samen troubleshooten tot dusverre! De select disk commando’s doen niets, ik blijf dezelfde lijst krijgen. Select disk 0 of 1 geeft beide dezelfde lijst als hierboven.

Das ook gek toch? Ik mis gewoon de normale HDD en ook de 400 GB van MacOS ziet ie niet? Of komt dat omdat Windows die niet kan lezen door de andere structuur?

[Voor 10% gewijzigd door JB op 26-05-2020 21:00]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackMonkey
Vreemd. Mocht je de installatie nog aan hebben staan kun je nog is 'list partition' runnen? Mocht je nog/al in MacOS zitten ben ik wel benieuwd hoe hij daar de verdeling ziet in diskutil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:28:
Vreemd. Mocht je de installatie nog aan hebben staan kun je nog is 'list partition' runnen? Mocht je nog/al in MacOS zitten ben ik wel benieuwd hoe hij daar de verdeling ziet in diskutil.
In diskutil zie je dan netjes de 2 partities (100 GB voor Windows en de overige 400 GB van MacOS) met een stuk of 6 van die mini partities waar zo'n sterretjes in staan en die kan ik vanuit daar ook niet verwijderen. Kan ook daar een screenshot van maken als dat handig is :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackMonkey
Hoeft niet, deze foto is alleen van Disk 0 i.p.v. Disk 1 als ik naar de grote kijk. Kun je even de juiste selecteren en dan opnieuw 'list partition' doen?

Je kan overigens overwegen om 1TB schijf via diskpart te formateren en dan de installatie daar is op te proberen. Al zal dat vanzelfsprekend wel trager zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:30
Ik weet niet zeker of dit helpt, maar ik vraag me af of de EFI in je Mac wel compatible is met Win8/10, waarschijnlijk wil Bootcamp je Windows in BIOS/Legacy mode installeren met een hybrid MBR partitietabel. Ik heb laatst met veel geklooi een quad boot gemaakt op een Early 2009 iMac (macos, Xubuntu, win7 en win10), maar dat was niet gemakkelijk, vooral vanwege de efi beperkingen.

Bij Windows wordt een EFI boot altijd gekoppeld aan een GPT partitietabel en een Legacy bios boot altijd met een MBR partitietabel, en dat maakt eea wat onhandig. Bootcamp assistant maakt van je Mac GPT partitietabel een hybrid MBR, zodat die door pure MBR tools gesnapt wordt.

Als al die extra partities op je (bedoelde) bootschijf staan, zou ik je aanraden om in macos alles te herstellen naar 1 hfs partitie, daarna Bootcamp assistant nog eens een partitie laten maken voor Windows en dan kun je Windows via de legacy mode laten booten. Op mijn iMac lukte dat overigens alleen via een installatie vanaf DVD, niet vanaf USB.

Veel succes, als je nog wat achtergrond info wilt over die hybrid mbr partities en hoe verschillende oses daarop reageren:
https://rodsbooks.com/gdisk/hybrid.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:47:
Hoeft niet, deze foto is alleen van Disk 0 i.p.v. Disk 1 als ik naar de grote kijk. Kun je even de juiste selecteren en dan opnieuw 'list partition' doen?

Je kan overigens overwegen om 1TB schijf via diskpart te formateren en dan de installatie daar is op te proberen. Al zal dat vanzelfsprekend wel trager zijn.
:F Dat helpt inderdaad... Hierbij;

Wil juist de SSD gebruiken vanwege de snelheid icm Steam doeleinde :)
jorikc schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:58:
Ik weet niet zeker of dit helpt, maar ik vraag me af of de EFI in je Mac wel compatible is met Win8/10, waarschijnlijk wil Bootcamp je Windows in BIOS/Legacy mode installeren met een hybrid MBR partitietabel. Ik heb laatst met veel geklooi een quad boot gemaakt op een Early 2009 iMac (macos, Xubuntu, win7 en win10), maar dat was niet gemakkelijk, vooral vanwege de efi beperkingen.

Bij Windows wordt een EFI boot altijd gekoppeld aan een GPT partitietabel en een Legacy bios boot altijd met een MBR partitietabel, en dat maakt eea wat onhandig. Bootcamp assistant maakt van je Mac GPT partitietabel een hybrid MBR, zodat die door pure MBR tools gesnapt wordt.

Als al die extra partities op je (bedoelde) bootschijf staan, zou ik je aanraden om in macos alles te herstellen naar 1 hfs partitie, daarna Bootcamp assistant nog eens een partitie laten maken voor Windows en dan kun je Windows via de legacy mode laten booten. Op mijn iMac lukte dat overigens alleen via een installatie vanaf DVD, niet vanaf USB.

Veel succes, als je nog wat achtergrond info wilt over die hybrid mbr partities en hoe verschillende oses daarop reageren:
https://rodsbooks.com/gdisk/hybrid.html
Wat je omschrijft klinkt logisch, ook @johnkeates attendeerde me al op eea met die EFI gekkigheid. Ik kan alleen niet doen wat je schrijft want ik heb geen DVD speler meer. Ik heb dat geprobeerd middels USB DVD speler maar toen eindigde ik met een zwart scherm en knipperende cursor omdat ie alleen een bootstick maakt met ondersteuningssoftware en geen Windows OS erbij...

[Voor 47% gewijzigd door JB op 26-05-2020 22:06]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:30
Volgens mij was het mij uiteindelijk wel gelukt met usb dvd, want de ingebouwde dvd speler slikt vrijwel geen enkel schijfje meer... ik kan me niet meer herinneren of ik nu nog de efi-boot van de Windows install DVD zelf verwijderd heb. Maar het is ook best waarschijnlijk dat jouw mid 2011 weer andere rariteiten heeft tov van mijn early 2009...
Wel heb ik ook eea gelezen (toen ik mijn problemen probeerde op te lossen), dat zelfs als EFI boot lukt, dat het dan nog wel eens voorkomt dat sommige devices (geluidskaart bijvoorbeeld) niet goed willen werken met de beschikbare drivers, alsof die pas goed geïnitialiseerd worden bij een Legacy boot of vanuit macos zelf.

Anyway, sowieso wel leuk om de native EFI boot te proberen, maar ik zou wel proberen die puinhoop aan System, Reserved, Recovery partities beetje op te schonen. Liefst voor de Windows installatie ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-04 10:01
Als je ooit een fusion drive gehad hebt is er een kans dat Windows niet slim genoeg is om onderscheid te maken tussen CoreStorage containers en extended partitions. Zo kan je bijv. een protective MBR op je GPT hebben, in je GPT weer een CoreStorage PV met daarin een LV met daarin weer een MBR or GPT (dat is standaard niet zo, maar.. alles kan), en dan zie je in windows heel veel dubbele partities op dezelfde offsets.

Officieel ondersteunt Apple het niet om dat je 32-bit EFI op een 64-bit CPU draait (als ik het me goed herinner voor dat model), en ze daar niet dezelfde EFI code voor gebruiken als op de latere (en eerdere) EFI implementaties. De 1.x versie had echt bootcamp support nodig, de 2.x versie kan ook windows booten zonder bootcamp support, de tussenversie heeft dacht ik een tussenloader (niet een standaard CSM).

Wat je even zou moeten doen is in macOS in een terminal
diskutil list
doen en de uitput hier plakken (tussen code tags voor de mooi). Dan is het wat makkelijker te zien wat macOS klaargezet heeft en wat Windows zou moeten pakken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Last login: Tue May 26 22:45:19 on console
iMac:~ imac$ diskutil list
/dev/disk0 (internal, physical):
   #:                       TYPE NAME                    SIZE       IDENTIFIER
   0:      GUID_partition_scheme                        *1.0 TB     disk0
   1:                        EFI EFI                     209.7 MB   disk0s1
   2:                  Apple_HFS HDD                     999.3 GB   disk0s2
   3:                 Apple_Boot Recovery HD             650.0 MB   disk0s3

/dev/disk1 (internal, physical):
   0:      GUID_partition_scheme                        *500.1 GB   disk1
   1:                        EFI EFI                     209.7 MB   disk1s1
   2:                 Apple_APFS Container disk2         400.1 GB   disk1s2
   3:                        EFI NO NAME                 104.9 MB   disk1s3
   4:           Windows Recovery                         314.6 MB   disk1s4
   5:                        EFI NO NAME                 104.9 MB   disk1s5
   6:           Windows Recovery                         314.6 MB   disk1s6
   7:                        EFI NO NAME                 104.9 MB   disk1s7
   8:         Microsoft Reserved                         134.2 MB   disk1s8
   9:           Windows Recovery                         314.6 MB   disk1s9
  10:                        EFI NO NAME                 104.9 MB   disk1s10
  11:           Windows Recovery                         314.6 MB   disk1s11
  12:                        EFI NO NAME                 104.9 MB   disk1s12
  13:       Microsoft Basic Data                         97.9 GB    disk1s13

/dev/disk2 (synthesized):
   0:      APFS Container Scheme -                      +400.1 GB   disk2
                                 Physical Store disk1s2
   1:                APFS Volume SSD                     90.2 GB    disk2s1
   2:                APFS Volume Preboot                 22.6 MB    disk2s2
   3:                APFS Volume Recovery                514.8 MB   disk2s3
   4:                APFS Volume VM                      20.5 KB    disk2s4

/dev/disk3 (external, physical):
   0:     FDisk_partition_scheme                        *31.0 GB    disk3
   1:                 DOS_FAT_32 WININSTALL              31.0 GB    disk3s1

iMac:~ imac$ 

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
Okee, dat is een vreemde setup; maar niet vreemd dat Windows dan niet echt de juiste schijf gebruikt ;-)
In principe heb je nu 8 verschillende plekjes waar de EFI bootloader nu gaat kijken, drie macOS installaties en 4 virtuele schijven.

Kan het zijn dat disk0 een 1TB HDD (of SSD?) is en disk1 een 500GB SSD?
De bootcamp installer is niet de slimste en probeert meestal gewoon de schijf die je als bootdisk gebruikt ook als bootcamp disk te gebruiken.

In jouw geval lijkt het volgende opgezet te zijn:

/dev/disk0 was je 'normale' schijf. Daar stond EFI op, de bootloader, macOS en macOS Recovery. Daarna heb je een schijf toegevoegd, /dev/disk1 en daar macOS op geïnstalleerd en/of bijgewerkt.

Op disk0 heb je nu een GPT indeling met EFI (FAT32) en twee HFS+ partities.
Op disk1 heb je een GPT indeling met EFI (FAT32), en een APFS Container (opvolger/plaatshouder van CoreStorage)

Daarnaast heb je 11 partities die achter elkaar gebouwd en toegevoegd zijn, en die zijn allemaal niet goed geformatteerd of te vinden.

Wat je kan doen is de volgende partities verwijderen:

- disk1s3
- disk1s4
- disk1s5
- disk1s6
- disk1s7
- disk1s8
- disk1s9
- disk1s10
- disk1s11
- disk1s12

Die heb je in principe niet nodig, en bevatten nu in elk geval nog geen zinvolle data.
Dan is het daarna een kwestie van Windows zo ver krijgen om z'n BCD partitie en herstel partitie zelf aan te maken, maar geen extra EFI partitie. Als de Windows bootloader op disk1s1 terecht komt (de huidige ESP die macOS gebruikt, waarschijnlijk samen met disk0s1 - die kan ook leeg zijn) of op disk0s1 heb je dat in elk geval opgelost.

[Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 26-05-2020 23:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlackMonkey
Ik heb ook nog even voor je doorgezocht @JB, bekijk de volgende instructies is: https://gist.github.com/o...d73315483c3b26e79a8e3d350

Hierbij zorgt stap 1 er waarschijnlijk voor dat je verderop de problemen die voortkomen uit het gebruik van een USB voorkomt. Ik twijfel even of je probleem dan ook gelijk verholpen moet zijn als je de partities juist hersteld (gezien windows 8 officieel ondersteund wordt).

Stap 5 en 6 verhelpen de problemen met formattering, zoals de heren hierboven al aangeven (al komt die diagnose/error eigenlijk pas later volgens mij) en zou je ook toelaten om windows 10 te installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:05:
Ik heb ook nog even voor je doorgezocht @JB, bekijk de volgende instructies is: https://gist.github.com/o...d73315483c3b26e79a8e3d350

Hierbij zorgt stap 1 er waarschijnlijk voor dat je verderop de problemen die voortkomen uit het gebruik van een USB voorkomt. Ik twijfel even of je probleem dan ook gelijk verholpen moet zijn als je de partities juist hersteld (gezien windows 8 officieel ondersteund wordt).

Stap 5 en 6 verhelpen de problemen met formattering, zoals de heren hierboven al aangeven (al komt die diagnose/error eigenlijk pas later volgens mij) en zou je ook toelaten om windows 10 te installeren.
Het grootste probleem is dat er twee schijven en twee ESP's zijn. Windows 8 ziet de GPT's correct, dus dat valt mee in dit geval.

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@johnkeates en @BlackMonkey zeer gewaardeerd het meedenken in deze! Dit gaat mijn pet te boven. Disk 0 is inderdaad de traditionele 1TB disk waar eerst dus ook MacOS op draaide alvorens ik de SSD heb laten plaatsen. Kan dat er mee te maken hebben dat er nog sporen op staan mbt bootpartitie achtige zaken? Die schijf heb ik toentertijd wel leeg gemikt en geformatteerd zover ik me kan herinneren.

Ik zal de partities een voor een gaan verwijderen. Even de juiste commando's erbij gaan zoeken om dit vanuit de CLI te bewerkstelligen want vanuit diskutil gaat dit niet zag ik al eerder.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@BlackMonkey @johnkeates Ik krijg dit; wil graag even een check doen voordat ik andere commando's ga proberen. Met een force krijg ik dezelfde melding. Mis ik een stap of sla ik de plank mis met deze poging?

iMac:~ imac$ diskutil umountdisk /dev/disk1s3
Unmount of disk1 failed: at least one volume could not be unmounted
Unmount was dissented by PID 0

[Voor 6% gewijzigd door JB op 29-05-2020 10:14]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
Als je een enkele partitie wil unmounten moet je unmount gebruiken, unmountdisk probeert namelijk alle filesystems op de hele schijf te unmounten, maar jij wil alleen nummer 3 hebben.

Het kan zijn dat dat niet nodig is; als je df -h doet zie je welke filesystems (en op welke partities) gemount zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:27:
Als je een enkele partitie wil unmounten moet je unmount gebruiken, unmountdisk probeert namelijk alle filesystems op de hele schijf te unmounten, maar jij wil alleen nummer 3 hebben.

Het kan zijn dat dat niet nodig is; als je df -h doet zie je welke filesystems (en op welke partities) gemount zijn.
Daar krijg ik op alle partities terug;

disk1sX was already unmounted

[Voor 25% gewijzigd door JB op 29-05-2020 11:06]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
Da's prima, als ie niet mounted is kan je hem manipuleren (wissen bijv).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@johnkeates ik heb nu dit;

2:                 Apple_APFS Container disk2         400.1 GB   disk1s2
   3:                  Apple_HFS drive                   104.9 MB   disk1s3
   4:                  Apple_HFS drive                   104.9 MB   disk1s5
   5:                  Apple_HFS drive                   104.9 MB   disk1s7
   6:                  Apple_HFS drive                   524.3 MB   disk1s10
   7:       Microsoft Basic Data                         97.9 GB    disk1s13

0:      APFS Container Scheme -                      +400.1 GB   disk2
                                 Physical Store disk1s2
   1:                APFS Volume SSD                     88.9 GB    disk2s1

Nu kan ik via diskutil ook op het "minnetje" drukken om die kleintjes weg te gooien maar het partioneren loopt daarna stuk met melding;

Bewerking 1 van 5 uitvoeren: Verwijder '--'…
Er heeft zich een interne fout voorgedaan waardoor de schijf voor een van de opgegeven bewerkingen niet is gevonden. Mogelijk is dit een tijdelijk probleem. Probeer het opnieuw.
Bewerking mislukt…

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@BlackMonkey @johnkeates Is dit de juiste basis om nieuwe poging te wagen, of zijn er nog meer zaken die eerst goed moeten staan? In diskutil heb ik nog steeds een aantal kleine partities staan (*) :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnkeates
Ik denk dat je die nu idd wel veilig kan verwijderen, als het goed is kan je lege HFS volumes gewoon verwijderen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:07:
Ik denk dat je die nu idd wel veilig kan verwijderen, als het goed is kan je lege HFS volumes gewoon verwijderen.
Is me nu wel gelukt met stap voor stap de kleintjes op te ruimen;

2:                 Apple_APFS Container disk2         402.0 GB   disk1s2
   3:       Microsoft Basic Data UNTITLED                97.9 GB    disk1s7

0:      APFS Container Scheme -                      +402.0 GB   disk2
                                 Physical Store disk1s2
   1:                APFS Volume SSD                     97.7 GB    disk2s1

De UNTITLED is de partitie waar Windhoos voor bedoeld is.

Mijn boefje is liev!

• BlackMonkey
Is het nog gelukt @JB?

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
@BlackMonkey Nope, thanks for asking. Het heeft me best wat effort gekost om bovenstaande lijst te realiseren icm de nodige spanning om je hele MacOS omzeep te helpen dus eigenlijk nog steeds verlegen om advies of bovenstaande het juiste vertrekpunt is om nieuwe poging(en) te gaan wagen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlackMonkey
JB schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:59:
@BlackMonkey Nope, thanks for asking. Het heeft me best wat effort gekost om bovenstaande lijst te realiseren icm de nodige spanning om je hele MacOS omzeep te helpen dus eigenlijk nog steeds verlegen om advies of bovenstaande het juiste vertrekpunt is om nieuwe poging(en) te gaan wagen :)
Begrijpelijk. Volgens mij heb je de partities netjes staan nu en kun je weer een poging wagen. Hernoem de partitie voor windows wel naar BOOTCAMP en ik neem even aan dat je hem echt als FAT hebt geformatteerd. Onthoud wel dat het voor ons ook gissen is of het daadwerkelijk gaat lukken met jou imac.

Verder goed de instructies van deze post volgen die ik al eerder linkte: https://gist.github.com/o...d73315483c3b26e79a8e3d350

Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Ik zal ‘m formatteren als FAT. Heb in de zoektocht al andere opties gebruikt die ik gevonden had maar daar liep het ook op stuk alleen geen idee of dat mede kwam door al die kleine partities.

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True