Bootcamp op een iMac Mid 2011 - EFI

Pagina: 1
Acties:

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:42

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
Ik poog middels bootcamp Windows 8 pro te installeren op de (ingebouwde) SSD van mijn iMac (27-inch, Mid 2011) waar de optische drive dus is opgeofferd. Nu was dit al drama omdat mijn generatie (voor zover ik het snap en kan nagaan) perse met een optische drive aan de gang wil ipv icm USB stick. Daar kwam ik achter nadat ik de gewone tutorial van bootcamp had doorlopen met USB stick, DVD speler via USB met daarin W8_X64_PRO en ik na het opsplitsen van de SSD (100GB partitie) met een zwart scherm en een knipperende cursor eindigde.

Daarna heb ik gepoogd om de "info.plist" file aan te passen zodat ik de USB optie wel kreeg en is het me gelukt om een USB bootable stick te maken incl. de benodigde ondersteuningssoftware. Windows 10 aanmaken lukte me niet want die *.ISO weigert bootcamp dus met melding niet supported maar goed ik kan 8 altijd upgraden zodra het draait dacht ik. Nu werkt dat booten prima maar ik blijf gezeur houden met de Windows setup nadien. Hoop gestunt met formatteren van de partitie helpt helemaal niets;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9SW5hHoX_C0qKxknZImkfC5WLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7Tw324xWfK7BuTMEVJHYVnt.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels zit ik dus met een opgedeelde SSD maar krijg met geen mogelijkheid de Windows setup aan de gang :/

Baal enorm dat dit geen gevalletje easy peasy is. Eerste ervaring met bootcamp is alles behalve prettig terwijl het zo makkelijk klinkt allemaal... Ik heb geen Windows (meer) in huis en wilde een Steam constructie bouwen op deze manier omdat veel spellen niet beschikbaar zijn voor MacOS. De hardware van deze iMac voldoet nog ruim voldoende mijns inziens.

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 22-05-2020 09:56 ]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
List disk geeft me dit;

DISK 0 = 931 GB (dat is de oude HDD die ook nog in de iMac zit na plaatsen SSD maar daar doe ik niets mee of ja alleen opslag indien nodig)
DISK 1 = 465 GB (de SSD incl MacOS)
DISK 2 = 0 B NO MEDIA (geen idee welke disk dit zou moeten zijn)
DISK 3 = 28 GB (de bootstick)

Een clean loslaten op mijn DISK 1 vind ik nogal heftig? Straks start mijn iMac niet meer op. Wel zie ik in de Windows setup een hele lijst (wederom) met allerlei partities (Drive 0 & 1). EFI staat er vaker in, recovery etc. maar hoe weet ik wat daar weg kan zonder MacOS om zeep te helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb34nAGnhA0EfY-CNhrbZLhYdhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYd1wd6pCWnLgjLIrJdhEEAu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door JB op 26-05-2020 17:58 ]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:00:
[...]

Zou je ook is List volume willen doen? Je moet zeker geen clean op de gehele disk loslaten!

Persoonlijk wantrouw ik de windows setup dus zou ik altijd een backup maken van je mac volume, nu kan dat mooi want je hebt een extra schijf :). Dan kan je hem altijd restoren.
Die staat al via TimeMachine op de NAS. List VOLUME;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSokCfQXnITXj8Vtfvc2Or0Wk1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMdJn54JcLMpVNQmmTdvNCpQ.jpg?f=fotoalbum_large

En die lijst wordt alsmaar groter met nieuwe pogingen om Windows op de 100GB proberen te installeren :)

[ Voor 42% gewijzigd door JB op 26-05-2020 18:09 ]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:28:
Vreemd. Mocht je de installatie nog aan hebben staan kun je nog is 'list partition' runnen? Mocht je nog/al in MacOS zitten ben ik wel benieuwd hoe hij daar de verdeling ziet in diskutil.
In diskutil zie je dan netjes de 2 partities (100 GB voor Windows en de overige 400 GB van MacOS) met een stuk of 6 van die mini partities waar zo'n sterretjes in staan en die kan ik vanuit daar ook niet verwijderen. Kan ook daar een screenshot van maken als dat handig is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h98PG3EtTA1_AyN2_3v39DJoK2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PX3DZxFzcMe3DKAhQDqdhHkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
BlackMonkey schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:47:
Hoeft niet, deze foto is alleen van Disk 0 i.p.v. Disk 1 als ik naar de grote kijk. Kun je even de juiste selecteren en dan opnieuw 'list partition' doen?

Je kan overigens overwegen om 1TB schijf via diskpart te formateren en dan de installatie daar is op te proberen. Al zal dat vanzelfsprekend wel trager zijn.
:F Dat helpt inderdaad... Hierbij;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBnoZasusxgSRuT8ZYU2J5_4tlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmD4t64At0zdgVSVBJkkemGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wil juist de SSD gebruiken vanwege de snelheid icm Steam doeleinde :)
jorikc schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:58:
Ik weet niet zeker of dit helpt, maar ik vraag me af of de EFI in je Mac wel compatible is met Win8/10, waarschijnlijk wil Bootcamp je Windows in BIOS/Legacy mode installeren met een hybrid MBR partitietabel. Ik heb laatst met veel geklooi een quad boot gemaakt op een Early 2009 iMac (macos, Xubuntu, win7 en win10), maar dat was niet gemakkelijk, vooral vanwege de efi beperkingen.

Bij Windows wordt een EFI boot altijd gekoppeld aan een GPT partitietabel en een Legacy bios boot altijd met een MBR partitietabel, en dat maakt eea wat onhandig. Bootcamp assistant maakt van je Mac GPT partitietabel een hybrid MBR, zodat die door pure MBR tools gesnapt wordt.

Als al die extra partities op je (bedoelde) bootschijf staan, zou ik je aanraden om in macos alles te herstellen naar 1 hfs partitie, daarna Bootcamp assistant nog eens een partitie laten maken voor Windows en dan kun je Windows via de legacy mode laten booten. Op mijn iMac lukte dat overigens alleen via een installatie vanaf DVD, niet vanaf USB.

Veel succes, als je nog wat achtergrond info wilt over die hybrid mbr partities en hoe verschillende oses daarop reageren:
https://rodsbooks.com/gdisk/hybrid.html
Wat je omschrijft klinkt logisch, ook @johnkeates attendeerde me al op eea met die EFI gekkigheid. Ik kan alleen niet doen wat je schrijft want ik heb geen DVD speler meer. Ik heb dat geprobeerd middels USB DVD speler maar toen eindigde ik met een zwart scherm en knipperende cursor omdat ie alleen een bootstick maakt met ondersteuningssoftware en geen Windows OS erbij...

[ Voor 47% gewijzigd door JB op 26-05-2020 22:06 ]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Topicstarter
johnkeates schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:27:
Als je een enkele partitie wil unmounten moet je unmount gebruiken, unmountdisk probeert namelijk alle filesystems op de hele schijf te unmounten, maar jij wil alleen nummer 3 hebben.

Het kan zijn dat dat niet nodig is; als je df -h doet zie je welke filesystems (en op welke partities) gemount zijn.
Daar krijg ik op alle partities terug;

disk1sX was already unmounted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRrb0vQMNHJds9UpYOwvgVG_Cwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlMo5n3lkEHFWfKunKwyilpT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door JB op 29-05-2020 11:06 ]

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1