[MBP2018] Bootable windows 11 USB maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 22:41

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hey, ik heb thuis een Windows pc met wat traagheidsklachten maar ook verdenking op virus. Ik wil dus graag vanaf een ander apparaat een bootable usb maken met een Windows 11 iso, om het risico op meekopieren van een virus uit te sluiten. Helaas is de tool om een nieuwe USB installer te maken die in Windows 11 ingebakken zit in dit geval dus geen optie.

Probleem is echter dat ik alleen een MacBook Pro (2018) heb liggen thuis. Het downloaden van de Windows 11 iso is vanaf de Microsoft site een peuleschil, maar omdat de *.wim file groter is dan 4GB ontstaat er een probleem omdat dit niet ondersteund wordt door FAT32. MacOS kan bestanden niet formatteren in NTFS, en Windows ondersteunt weer geen bootable ExFAT geformatteerde usb’s. Kortom, even snel iets erop zetten met een terminal is nogal wat gerommel.

Ik kom helaas ook geen freeware tooltjes tegen die dit nog kunnen, iets als Ventoy vond ik altijd heel fijn werken maar die doet het helaas ook niet op de Mac. Heeft iemand een idee van een freeware tooltje dat een bootable windows 11 us kan maken vanaf mijn mac? macOS is helemaal up to date dus geen legacy problemen daar.

Alvast dank!

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:27
kan je niet even bij buurman / vriend / bibliotheek / etc die usb maken?
want het is niet moeilijk - behalve als je in apple ecosysteem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

DeNachtwacht schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:11:

Windows ondersteunt weer geen bootable ExFAT geformatteerde usb’s.
Zo, jou heb ik lang niet gezien ;)

Weet je dat trouwens zeker? Ik heb een paar jaar terug volgens mij toch echt een Bootable Windows 10 USB op die manier gemaakt om voor familie een schone installatie op een Windows laptop te zetten.

Deze al gezien en geprobeerd?

https://www.pugetsystems.com/support/guides/w11-usb-macos/

[ Voor 7% gewijzigd door Greatsword op 09-05-2024 11:41 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Dank, ik zal het eens proberen. Dit is iig een stuk kortere terminalinstructie dan wat online te vinden is. Vaak hele epistels met instructies om die wim in stukken kleiner dan 4GB te knippen als je het online zoekt. Vraag me dus af of het werkt maar i.i.g. dank voor de tip.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je geen Windows mensen in de buurt hebben maar wel Linux mensen dan kun je ook kijken of je met Ventoy een USB kunt maken. Je kunt daarna zo de ISO van $RandomOSInstaller op de stick gooien en daarvan opstarten. Helaas heb ik van Ventoy geen Mac versie gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Greatsword schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Zo, jou heb ik lang niet gezien ;)

Weet je dat trouwens zeker? Ik heb een paar jaar terug volgens mij toch echt een Bootable Windows 10 USB op die manier gemaakt om voor familie een schone installatie op een Windows laptop te zetten.

Deze al gezien en geprobeerd?

https://www.pugetsystems.com/support/guides/w11-usb-macos/
Goed, ik heb het geprobeerd maar hiermee werkt het helaas niet. De USB werd niet geaccepteerd, ik heb een modern EFI moederbord (Aorus Elite X570), geen idee waarom het fout gaat.

Maar voor eenieder hier en het nageslacht dat dit ooit nog eens leest :9

Er is een makkelijke oplossing gelukkig vorig jaar ergens gemaakt door een hobbyist, het staat op Github en heet WinDiskWriter. Even de iso zelf regelen en met paar klikjes wordt het automatisch voor je gedaan vanaf de Mac _/-\o_

https://github.com/TechUnRestricted/WinDiskWriter/releases

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-06 16:59
sypie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:20:
Mocht je geen Windows mensen in de buurt hebben maar wel Linux mensen dan kun je ook kijken of je met Ventoy een USB kunt maken. Je kunt daarna zo de ISO van $RandomOSInstaller op de stick gooien en daarvan opstarten. Helaas heb ik van Ventoy geen Mac versie gezien.
Ik heb het dacht ik ooit jaren geleden gedaan via een Linux virtual machine vanaf mijn macbook. Werkt ook. (Wel omslachtig natuurlijk als er ook werkende macOS oplossingen voor bestaan. Maar die ik kreeg ik iig toen niet werkend, althans niet binnen de tijd die het me zou kosten om een VM te installeren.)
Pagina: 1