Mijn strategie is gespreid. Alleen is Bots een volledige black box wat het voor mij onmogelijk maakt om er ook maar een euro in te stoppen. Ik heb investeringen waar best wat risico en speculatie op zit, maar ik doe niet aan black box omdat het risico volkomen onbekend is.19Tom88 schreef op zondag 27 december 2020 @ 10:38:
[...]
Voor de één is 50 euro meer dan voor een ander. Als het onderdeel uitmaakt van een gespreide strategie is het risico acceptabel. Als je 50 euro per maand spaart / belegt / investeert zou ik eens in het beleggen-topic gaan lezen voor inspiratie
De hoeveelheid geld die het bedrijf continu bij Business Class blijft ophalen wat blijkbaar nodig is om te groeien, zonder dat enigszins zichtbaar is waarom al 8.6 miljoen euro nodig is om zoiets relatief simpels op te zetten, zonder dat er inspraak mogelijk is vanuit certificaathouders (want aandelen geven ze niet), raiset red flags bij mij.
En begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat er sprake is van kwade trouw of iets dergelijks, maar het is een club die haar business zo heeft ingericht dat ze aan niets en niemand verantwoording hoeft af te leggen en haar klanten nul transparantie laat zien. Als ze ter kwader trouw zouden zijn, dan zou het heel makkelijk zijn om na een tijdje de stekker eruit te trekken zonder dat je hen zelf veel kunt maken. Dat geldt trouwens vooral voor de aandeelhouders, wellicht minder voor de gebruiker die zijn geld erin heeft gestopt. Wel ontzettend knap dat ze dit zo voor elkaar hebben gekregen en dat zowel investeerders als gebruikers er geld in stoppen, maar da's vooral zakelijk knap.
Uiteindelijk kan het erop neerkomen dat certificaathouders nooit een euro aan dividend zien en nooit van hun certificaten af kunnen komen, en dat gebruikers verliezen lijden door een ondoorzichtige strategie waarbij je juridisch ze niets kunt maken, terwijl de bestuurders de investeringen in hun zak stoppen door managementfee-constructies. Zowel gebruikers als certificaathouders kunnen ze niets maken omdat ze niets fout doen. En ik zeg nadrukkelijk dat dit een mogelijke situatie is bij een dergelijke constructie. Omdat dat risico erin zit, transparantie mist, inclusief ook maar het minste bewijs van dat het een duurzaam businessmodel is, stop ik er geen geld in.
Transparantie is dus een absolute vereiste, en dat wordt niet geboden. Dat ook een jaarrapportage ontbreekt op hun website voor investeerders is ook vreemd.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.