Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Viavia28
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 31-05 16:59
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende vraagstuk.

Ik woon in een woning waarbij inmiddels een flinke overwaarde is ontstaan.
Naast mijn woning heb ik nog enkele schulden die ik graag wil aflossen en eind volgend jaar (hopelijk) wil ik graag een mooie reis maken.

Nu had ik het plan om de woning te verkopen en de restwaarde te gebruiken om de leningen af te lossen, op reis te gaan en de rest in een nieuwe woning te stoppen met een nieuwe hypotheek. Ik ben nu echter enige tijd op zoek naar een nieuwe woning en besef dat mijn huidige woning perfect is voor me en dat ik niet per sé wil verhuizen.

Nu de vraag: Kan ik mijn plan ook uitvoeren zonder dat ik mijn woning verkoop?

Even grofweg de cijfers:

Marktwaarde woning: 600.000
Huidige hypotheek restwaarde: 247.000
Overwaarde: 353.000

Consumptieve leningen: 35.000
Kosten wereldreis: 70.000

Dan houd ik dus na het aflossen van de leningen en de wereldreis nog steeds een overwaarde van ong. 250.000 euro over.

Nieuwe situatie:
Hypotheek Box 1: 247.000
Hypotheek Box 3: 105.000
Totaal: 352.000

De maximale hypotheek die ik samen met mijn partner kan dragen bedraagt 450.000 euro.

Wanneer ik mijn woning verkoop en een andere woning koop doe ik eigenlijk precies hetzelfde, alleen blijf ik nu in mijn woning zitten. Kan dat dan niet ook gewoon?

Ik hoop dat er hier iemand is met ervaring of kennis om mij te helpen. Alvast bedankt!

[Voor 7% gewijzigd door Viavia28 op 20-05-2020 21:46. Reden: extra cijfers]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:49
Het lijkt me verstandig om een financieel adviseur om advies te vragen. Volgens mij moet er een reden zijn waarom je de overwaarde wilt opnemen.

Hier is een link met wat meer informatie: https://www.eigenhuis.nl/...overwaarde-huis-opnemen#/

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:53
Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Zie bijvoorbeeld. https://www.hypotheek-ren...gelijk#hypotheek-verhogen
Zou er gewoon eens een belletje naar je hypotheekverstrekker aan wagen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 13:09
De maximale hypotheek die ik samen met mijn partner kan dragen bedraagt 450.000 euro.
Heb je die 450.000 gebaseerd op jullie inkomsten? Of is dit bedrag ook gebaseerd op de lening van € 35.000,- die jullie hebben? In andere woorden: hoe realistisch is die € 450.000,- die je nu in je hoofd hebt zitten?

• Viavia28
President schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:54:
[...]

Heb je die 450.000 gebaseerd op jullie inkomsten? Of is dit bedrag ook gebaseerd op de lening van € 35.000,- die jullie hebben? In andere woorden: hoe realistisch is die € 450.000,- die je nu in je hoofd hebt zitten?
De 450.000 is de maximale hypotheek die wij kunnen krijgen op basis van onze huidige inkomens, exclusief de lopende leningen (omdat we die dan aflossen).

@saharoen de bijleenregeling is van toepassing bij verkoop. Maar dat willen wij dus niet.

• saharoen
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 07:46
https://www.finaforte.nl/opeethypotheek/
Als je 60 plus ben. Zal ook wel mogelijk zijn voor jongere mensen. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Viavia28 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:41:

Consumptieve leningen: 35.000
Kosten wereldreis: 70.000

[...]

Nou is het geen antwoord op jouw vraag, maar als jullie samen € 450.000 kunnen lenen, dan heb je die € 35.000 toch in no-time afgelost? Je hebt wel goed geboerd ten opzichte van je startsalaris in 2014, gefeliciteerd!

Ik ging eens echt over die cijfertjes nadenken toen ik zag dat je van plan bent om € 70.000 (!) in een wereldreis te stoppen. Dat moet wel een hele mooie reis zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-06 23:30
Hypotheek opnemen kan wel, maar je mist hypotheekrenteaftrek.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Viavia28
Siask schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Nou is het geen antwoord op jouw vraag, maar als jullie samen € 450.000 kunnen lenen, dan heb je die € 35.000 toch in no-time afgelost? Je hebt wel goed geboerd ten opzichte van je startsalaris in 2014, gefeliciteerd!

Ik ging eens echt over die cijfertjes nadenken toen ik zag dat je van plan bent om € 70.000 (!) in een wereldreis te stoppen. Dat moet wel een hele mooie reis zijn.
Klopt, maar de schulden staan nu allen op mijn naam en ik wil niet dat mijn partner mijn schulden aflost. Dus dat wil ik gescheiden houden.

En ja, we willen een jaar op wereldreis. En dan ook echt alles kunnen doen. Een keer helemaal gek en weg en daarna lekker settelen ;)

• Viavia28
JaQ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:26:
Hypotheek opnemen kan wel, maar je mist hypotheekrenteaftrek.
Klopt ja. Dat is het box 3 gedeelte. Ik zag dat je met 100.000 in box 3 maar iets van 10.000 minder kan lenen in mijn situatie. Dus die renteaftrek vind ik allemaal niet zo spannend qua impact. Ik verwacht ook dat er over een paar jaar helemaal geen sprake meer is van renteaftrek.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:59

Rukapul

Moderator General Chat
Je kunt de hypotheek ophogen bij veel aanbieders. (box3 zonder HRA)

In het geval van topicstarter is het waarschijnlijk wel beperkt.

Ten eerste kan het typisch maar tot 90% van de woningwaarde.
Ten tweede moet de totale leninghoogte onder het maximaal financieerbare blijven. 450k gaat fors lager worden met 35k schulden. Van de 450-247=203k blijft dus maar een deel over.

• Viavia28
Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:30:
Je kunt de hypotheek ophogen bij veel aanbieders. (box3 zonder HRA)

In het geval van topicstarter is het waarschijnlijk wel beperkt.

Ten eerste kan het typisch maar tot 90% van de woningwaarde.
Ten tweede moet de totale leninghoogte onder het maximaal financieerbare blijven. 450k gaat fors lager worden met 35k schulden. Van de 450-247=203k blijft dus maar een deel over.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat laatste. Hoezo gaat de 450k fors lager worden met 35k schulden? Want die los ik toch juist af daarmee? Dan heb ik die schulden toch niet meer en heb ik toch meer besteedbaar inkomen?

• Rukapul
  • Laatst online: 12:59

Rukapul

Moderator General Chat
Viavia28 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:33:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met dat laatste. Hoezo gaat de 450k fors lager worden met 35k schulden? Want die los ik toch juist af daarmee? Dan heb ik die schulden toch niet meer en heb ik toch meer besteedbaar inkomen?
Dat zul je moeten kortsluiten met de adviseur. De bank zal een vorm van zekerheid willen dat de verhoging daarvoor aangewend wordt.

• Viavia28
Rukapul schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:38:
[...]

Dat zul je moeten kortsluiten met de adviseur. De bank zal een vorm van zekerheid willen dat de verhoging daarvoor aangewend wordt.
Ja, ik hoop dat dat gewoon bij een notaris kan worden vastgelegd. En dat dat via een notaris wordt gedaan.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 00:12
Ik snap oprecht niet waarom je je tot je nek toe in de schulden wil steken voor een wereldreis met virtuele overwaarde. Los je krediet af en spaar samen voor een wereldreis.

Ik ken ook genoeg mensen die hun huis hebben verkocht in de stad, jaar weg geweest zijn en daarna in een dorp zijn gaan settelen. Hiermee verlaag je je lasten op reis en hoef je niet te lenen om op reis te kunnen, daarnaast is 70k echt veel voor een wereldreis (200 euro per dag?)

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 15-06 13:06
Je kan ook je huis verkopen, een huis kopen van alleen de overwaarde. Lekker hypotheek vrij, de bank pakt geen geld van je af. Je kan knetterhard sparen voor al die wereldreizen die je wil maken. Mensen besteden teveel waarde aan het willen wonen in een "vette dikke woning". Weet niet hoe je erin staat, maar als je ergens een leuke huis kan vinden van "alleen" de overwaarde. Dan ben je natuurlijk dik binnen.(alleen niet in amsterdam)

[Voor 3% gewijzigd door Immutable op 21-05-2020 00:04]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-06 21:20
Lukt die wereldreis niet voor de helft van het geld? Ik vind het nogal een budget...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De constructie is vrij simpel, maar je hebt een financiéle tussenpersoon nodig die door de bank wordt geaccepteerd. Je gaat hypotheek gewoon verhogen naar € 450.000. Niks mis mee, het bedrag gaat via de Notaris en die lost op het moment van tekenen nieuwe hypotheekakte de schuld af.

Het bedrag 450.000 - 247.000 = 203.000 valt in Box 3 en mag je geen rente over aftrekken. Let op, dit is echt een hele dure grap. De kosten voor oversluiten mag je ook niet meer aftrekken. Dus reken er op dat van het verschil bedrag dus nog zo een 2% af gaat + Bemiddelingskosten.

Uiteindelijk zal je dus:
203.000 - 35.000 - 10.000 (kosten) = 158.000 in het handje krijgen.

Daarnaast verlies je je NHG wat je een substantieel voordeel op rente kost, je moet rekenen op 0,7% hogere rente over het extra leningdeel (203.000).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Wim-Bart schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 02:30:
De constructie is vrij simpel, maar je hebt een financiéle tussenpersoon nodig die door de bank wordt geaccepteerd. Je gaat hypotheek gewoon verhogen naar € 450.000. Niks mis mee, het bedrag gaat via de Notaris en die lost op het moment van tekenen nieuwe hypotheekakte de schuld af.

Het bedrag 450.000 - 247.000 = 203.000 valt in Box 3 en mag je geen rente over aftrekken. Let op, dit is echt een hele dure grap. De kosten voor oversluiten mag je ook niet meer aftrekken. Dus reken er op dat van het verschil bedrag dus nog zo een 2% af gaat + Bemiddelingskosten.

Uiteindelijk zal je dus:

Daarnaast verlies je je NHG wat je een substantieel voordeel op rente kost, je moet rekenen op 0,7% hogere rente over het extra leningdeel (203.000).
De TS wil helemaal geen 450k hypotheek hebben, maar 352k. Daarnaast is de rente laag en wordt aftrek steeds verder beperkt. In het ongunstigste geval kost dit ongeveer 600 euro per jaar. Echt duur kan ik dit niet noemen.

Daarnaast zit je met 352/600 onder de 60% van de woningwaarde aan schuld. Dan is een lager rentetarief bij de meeste hypotheekverstrekkers mogelijk, daar heb je dan ook geen NHG voor nodig. Zeker omdat dit gewoon een verzekering is die bij die bedragen waarschijnlijk niet eens uit hoeft te keren. Zonde van je geld dat NHG in dit geval.

Ten slotte, hoe kom je er bij dat je kosten voor het oversluiten niet mag aftrekken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viavia28
DeveloperNL schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:44:
Ik snap oprecht niet waarom je je tot je nek toe in de schulden wil steken voor een wereldreis met virtuele overwaarde. Los je krediet af en spaar samen voor een wereldreis.

Ik ken ook genoeg mensen die hun huis hebben verkocht in de stad, jaar weg geweest zijn en daarna in een dorp zijn gaan settelen. Hiermee verlaag je je lasten op reis en hoef je niet te lenen om op reis te kunnen, daarnaast is 70k echt veel voor een wereldreis (200 euro per dag?)
Beetje raar advies om te zeggen dat ik maar de stad uit moet (waar ik ben opgegroeid, mijn familie heb, vrienden heb en baan heb) omdat ik nu overwaarde heb.

Als ik het verhaal had uitgelegd dat ik mijn huis zou verkopen, met een deel van de overwaarde op reis zou gaan, en dan bij terugkomst een huis zou kopen waar ik ong. 200.000 euro eigen geld in steek, dan zou iedereen dat normaal vinden. Dan heb je exact dezelfde situatie namelijk aan het einde.

• Viavia28

Uiteindelijk zal je dus:

Waarom zou ik het oversluiten niet mogen aftrekken?
En ik heb momenteel ook geen NHG, dus dat maakt voor mij niets uit.
Die kosten zijn inderdaad ong. 10.000 euro. Die heb je echter ook wanneer je een huis verkoop en een nieuw huis koopt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Feitelijk wil je dus geld lenen voor een wereldreis en dat bedrag de komende 20 jaar tegen een lage rente aflossen? De financiële constructies daarvoor ken ik niet, maar hoe definitief is het dat je dit scenario wil?

Van die 70k ben je dus wellicht al zo’n 12k kwijt voor de doorlopende vaste lasten, doordat je je huis houdt. Wat de huizenprijzen exact gaan doen, dat weet niemand, maar ergens lijkt het niet zo te zijn dat het nu keihard gaat doorstijgen. Als het gaat dalen, gaat dat in de regio’s waar het zo hard gestegen is, ook weer hard.

Is het scenario van alles verkopen en dan dus 320k cash hebben (waar je geen vaste lasten van af hoeft te halen) niet een veel mooier scenario? Dan kan je je wereldreis korter of langer maken als je dat wil en de bezinning die je dan op doet direct in je woonsituatie om zetten. Typisch gezien doe je vaak bepaalde inzichten op, die vooral de balans tussen materiële waarde en immateriële waarde wat doet schuiven. Je leent geen 35k meer voor een auto (;)), maar wil alleen nog vervoer. Je wil misschien meer achteraf wonen. Je wilt geen 40 uur meer werken. Je wil een moestuin. Etcetera. Ik zou het fijn vinden als ik na een lange reis mijn nieuwe inzichten direct kan toepassen. Het is dan wel fijn als je bij terugkomst ergens kan crashen, maar verder moet dit altijd wel kunnen denk ik.

Of is het vooral een wereldreis zoals je normaal op vakantie gaat? Luxe hotels (al is 200 euro per dag dan al niet extreem veel, afhankelijk van waar je heen gaat), toeristische trekpleisters etc? Niets mis mee, maar dan kan ik iets beter plaatsen dat je terug wil naar dezelfde situatie...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Nu online
Viavia28 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:16:
[...]

Die kosten zijn inderdaad ong. 10.000 euro. Die heb je echter ook wanneer je een huis verkoop en een nieuw huis koopt.
Je mag oversluitkosten alleen aftrekken voor het deel van de hypotheek waarvoor je renteaftrek hebt.

Iets wat nog niet ter sprake is gekomen, hoe lang staat je huidige rente nog vast? Die 450k is nl. gebaseerd op een helemaal nieuwe hypotheek, tegen de huidige lage rente. Als je de rente nog lang hebt vast staan, dan zul je bij oversluiten ook een forse boeterente moeten betalen. Dat kan soms in de tienduizenden euro's lopen. (Iets wat niet hoeft bij verkoop.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:40
Het is waarschijnlijk een goed idee om die consumptieve leningen van 35.000 af te lossen. (hoe komen mensen daar aan...?)

En zoals anderen al zeggen: je hypotheek moet in verhouding staan tot het eigen inkomen. De marktwaarde kan over een paar jaar gehalveerd zijn.

Al met al lijkt me dit best mogelijk, vooral als je de kosten vd reis halveert.

Hoe dan?
Vooral een 2de hypotheek aangaan lijkt me de meest gewilde optie met het minste gedoe. Heb hier helaas geen ervaring mee, kan me voorstellen dat hier wel financiers voor te vinden zijn gegeven dat dit überhaupt mag van je hypotheek #1 (zie contract) .

Ps. Persoonlijk mik ik liever hypotheekvrij (31jaar, delayed gratification)

[Voor 24% gewijzigd door Harm_H op 21-05-2020 09:40]

Mijn tweakblog over de toekomst

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viavia28
ZieMaar! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:22:
Feitelijk wil je dus geld lenen voor een wereldreis en dat bedrag de komende 20 jaar tegen een lage rente aflossen? De financiële constructies daarvoor ken ik niet, maar hoe definitief is het dat je dit scenario wil?

Van die 70k ben je dus wellicht al zo’n 12k kwijt voor de doorlopende vaste lasten, doordat je je huis houdt. Wat de huizenprijzen exact gaan doen, dat weet niemand, maar ergens lijkt het niet zo te zijn dat het nu keihard gaat doorstijgen. Als het gaat dalen, gaat dat in de regio’s waar het zo hard gestegen is, ook weer hard.

Is het scenario van alles verkopen en dan dus 320k cash hebben (waar je geen vaste lasten van af hoeft te halen) niet een veel mooier scenario? Dan kan je je wereldreis korter of langer maken als je dat wil en de bezinning die je dan op doet direct in je woonsituatie om zetten. Typisch gezien doe je vaak bepaalde inzichten op, die vooral de balans tussen materiële waarde en immateriële waarde wat doet schuiven. Je leent geen 35k meer voor een auto (;)), maar wil alleen nog vervoer. Je wil misschien meer achteraf wonen. Je wilt geen 40 uur meer werken. Je wil een moestuin. Etcetera. Ik zou het fijn vinden als ik na een lange reis mijn nieuwe inzichten direct kan toepassen. Het is dan wel fijn als je bij terugkomst ergens kan crashen, maar verder moet dit altijd wel kunnen denk ik.

Of is het vooral een wereldreis zoals je normaal op vakantie gaat? Luxe hotels (al is 200 euro per dag dan al niet extreem veel, afhankelijk van waar je heen gaat), toeristische trekpleisters etc? Niets mis mee, maar dan kan ik iets beter plaatsen dat je terug wil naar dezelfde situatie...
Zo sla je het wel heel plat.
Ik heb een huis met flinke overwaarde. Die is niet alleen ontstaan vanwege de marktwerking, maar ook vanwege een verbouwing die me ong. 100.000 euro meerwaarde heeft opgeleverd.

Ik heb een aantal consumptieve leningen en daar wil ik graag vanaf. Dit kan door mijn overwaarde daarvoor te gebruiken. Daarnaast leef ik dus al enige tijd met het idee om een wereldreis te maken. Ik heb niet het idee dat ik mij hier daarvoor of voor de kosten die ik berekend heb nodig te hebben, moet verantwoorden want dat is een persoonlijke keuze.

De keuze voor mij gaat tussen drie dingen:

1. Ik verkoop mijn woning, heb een dikke smak geld waarmee ik leningen aflos, op reis ga en dan terugkom om een nieuwe woning deels mee te financieren.

Het nadeel hiervan is echter dat ik dan wel bij terugkomst een woning moet vinden. Dat is lastig in de huidige markt (Amsterdam) en ik wil niet terugkomen in een onzekere situatie

2. Ik verkoop mijn woning en koop voor de reis al een nieuwe woning. Dan heb ik die onzekerheid niet.

3. Ik verkoop mij woning niet maar neem simpelweg een hogere hypotheek.

Bij dat laatste punt zie ik hier veel reacties dat men niet snapt dat ik allerlei schulden wil aangaan, maar mijns inziens is dit dus niet anders dan situatie 2. Want als ik terugkom moet ik ook een nieuwe hypotheek, en die is waarschijnlijk dan nog hoger dan in situatie 3, wil ik een vergelijkbare woning vinden.

• Viavia28
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Je mag oversluitkosten alleen aftrekken voor het deel van de hypotheek waarvoor je renteaftrek hebt.

Iets wat nog niet ter sprake is gekomen, hoe lang staat je huidige rente nog vast? Die 450k is nl. gebaseerd op een helemaal nieuwe hypotheek, tegen de huidige lage rente. Als je de rente nog lang hebt vast staan, dan zul je bij oversluiten ook een forse boeterente moeten betalen. Dat kan soms in de tienduizenden euro's lopen. (Iets wat niet hoeft bij verkoop.)
Mijn rente staat nog 4,5 jaar vast. De boete is ong. 3000 euro.
Als ik dan een geheel nieuwe hypotheek neem dan zit daar dus ook een deel bij waarop ik recht op renteaftrek heb. Wordt dat dan gescheiden van elkaar? Want je betaalt toch gewoon een bedrag voor een notaris?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 00:12
Viavia28 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Beetje raar advies om te zeggen dat ik maar de stad uit moet (waar ik ben opgegroeid, mijn familie heb, vrienden heb en baan heb) omdat ik nu overwaarde heb.

Als ik het verhaal had uitgelegd dat ik mijn huis zou verkopen, met een deel van de overwaarde op reis zou gaan, en dan bij terugkomst een huis zou kopen waar ik ong. 200.000 euro eigen geld in steek, dan zou iedereen dat normaal vinden. Dan heb je exact dezelfde situatie namelijk aan het einde.
Het is geen advies, alleen je zegt te gaan settelen. Dan denk ik aan huis met tuin, die zijn vaak lastig te vinden in de stad (of misschien heb je dat al). Daarnaast ruim een ton extra lenen zonder dat in je huis te stoppen is een gok op de toekomst.
1) je gaat er vanuit dat de huizenmarkt stabiel of beter wordt.
2) je gaat er vanuit dat je allebei je baan houdt en weer terug mag komen na 1 jaar weg te zijn geweest.
3) je lost consumptief krediet af en gaat daarna een nieuwe schuld aan voor een ander luxe artikel (dure vakantie).

Van wie komt die wereld reis uit, van jou of je partner? Vaak is dit gedrag om mee te willen doen met vrienden.

Hou het plan dichterbij jezelf, spaar voor de vakantie en je geniet er de komende 30 jaar nog meer van. Is de wereldreis niet geslaagd als je 3 maanden gaat ipv 1 jaar?

• Rubbergrover1
  • Nu online
Die boete valt dan wel mee. (Heb je die opgave van de bank ontvangen?)

Je betaalt inderdaad voor alle kostenposten maar 1 bedrag (voornamelijk voor de adviseur...), maar dit mag je naar rato aftrekken. Dus even versimpeld, huidige hypotheek 250k, ton erbij lenen, 3500 kosten voor oversluiten, dan is 2500 aftrekbaar en 1000 niet.

Kun je die reis trouwens combineren met je werk? Kun je zomaar een jaar vrij nemen?

[Voor 11% gewijzigd door Rubbergrover1 op 21-05-2020 09:43]

• CornermanNL
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:41
Is er niet een mogelijkheid om de lening voor je wereldreis via een familiebank constructie te doen?
70.000 euro lenen van je ouders, of een ander familielid, en gewoon afbetalen. Dat scheelt nogal in de kosten , en je hoeft niet moeilijk te doen met notarissen aanvragen en weet ik het wat allemaal. En je kan het lenen op het moment dat je het echt nodig zou hebben.

Overigens is de overwaarde alleen een papieren waarde. Het is nogal wat om voor een wereldreis , die wellicht de komende 2 jaar niet eens doorgaat , nu een lening af te sluiten. Ik zou het idee een paar jaar opschuiven. De consumptieve lening aflossen en dan kijken wat je kan sparen voor je werldreis. En eventueel het verschil tegen die tijd lenen. Als je het al nodig hebt. Want met 20k kom je ook best ver met een beetje creativiteit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viavia28
Als ik nu een woning zou kopen van 600.000 euro met een hypotheek van 352.000 euro zie je dat dan als een groot risico? Want dat komt op hetzelfde neer.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 13:41
Hoi Ts,

Gewoon je bank bellen en informeren naar tweede hypotheek. Kan evt ook bij andere bank dan je huidige. M.i. hoeft je huidige hypothecaire lening niet aangepast te worden.

Je kan nog even in het kadaster (of je eigen stukken van de lening) kijken hoe hoog de hypothecaire inschrijving van de bank al is. Mogelijk hoef je niet eens naar de notaris als de gevestigde zekerheden al dekkend zijn voor de aanvullende opname die je wenst.

Gezien woningwaarde en inkomen lijkt het me geen probleem. In feite heb je nu € 300.000 gespaard in je huidige woning wat al een hele verdienste is. Dat jij de keuze maakt daar een deel voor te gebruiken om op reis te gaan lijkt me volkomen aan jou.

Succes!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 11:34
Harm_H schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:30:
Het is waarschijnlijk een goed idee om die consumptieve leningen van 35.000 af te lossen. (hoe komen mensen daar aan...?)
Gewoon, je drukt wat knoppen in de app van je bank en poef, je hebt 35K op je rekening. Heel makkelijk hoor.

Denk aan aanschaf auto, camper, boot, verbouwen huis dat niet in hypotheek kan, etc.

[Voor 11% gewijzigd door Gamebuster op 21-05-2020 10:26]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10-06 08:14

Lamanl

So little done, so much to do

Even over je wereld reis.
Ik dacht na wegbezuinigd te zijn even half jaartje op wereldreis(met 40K) te gaan voordat ik aan de volgende bladzijde van mijn leven zou beginnen, bijna 3 jaar later en ben nog steeds onderweg.
Er kan een hoop veranderen in een jaar tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viavia28
Lamanl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:28:
Ik dacht na wegbezuinigd te zijn even half jaartje op wereldreis(met 40K) te gaan voordat ik aan de volgende bladzijde van mijn leven zou beginnen, bijna 3 jaar later en ben nog steeds onderweg.
Haha dat klopt helemaal.
En misschien blijven we ook wel langer weg. Het is in ieder geval voor ons een must om een keer zo'n avontuur aan te gaan. En dat gaan we ook zeker doen. Ik wil alleen wel wat achter de hand hebben mochten we onverhoopt terug moeten.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17-06 20:38
Viavia28 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:47:
Als ik nu een woning zou kopen van 600.000 euro met een hypotheek van 352.000 euro zie je dat dan als een groot risico? Want dat komt op hetzelfde neer.
Of een woning van 600k met 247k hypotheek.. dus ja, als je het daarmee vergelijkt is het een groot risico..

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lamanl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:28:
Dat is deels mijn punt ook. De kans is best groot dat je ook helemaal niet naar Amsterdam terug wil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 13:32

t_captain

Moderator General Chat
Deel 1: hypotheek verhogen om consumptieve schulden in te lossen. Goed plan.

Als je slim bent, gebruik je het voordeel van de veel lagere rente om de schuld sneller in te lossen. Anders is het op lange termijn alsnog een slecht plan omdat de looptijd van je schuld stijgt.

Deel 2: langlopend krediet voor een luxe uitgave zonder enige restwaarde. Niet zo’n goed plan tenzij er dringende redenen zijn om die reis juist nu te maken. Redenen als een ernstig zieke partner. Het bedrag is ook niet mals, dit is het soort vakantie dat hoort bij een inkkmen met zes nullen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:00:
Deel 1: hypotheek verhogen om consumptieve schulden in te lossen. Goed plan.

Als je slim bent, gebruik je het voordeel van de veel lagere rente om de schuld sneller in te lossen. Anders is het op lange termijn alsnog een slecht plan omdat de looptijd van je schuld stijgt.

Deel 2: langlopend krediet voor een luxe uitgave zonder enige restwaarde. Niet zo’n goed plan tenzij er dringende redenen zijn om die reis juist nu te maken. Redenen als een ernstig zieke partner. Het bedrag is ook niet mals, dit is het soort vakantie dat hoort bij een inkkmen met zes nullen.
Zo'n reis kan voor de TS juist een enorme emotionele restwaarde hebben. Het is maar net wat je belangrijk vindt in het leven.

@Viavia28, hoe luxe of niet wil je die reis maken? En wil je tijdens de reis ook werken?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Een klassieke Ferrari uitbde jaren ‘80 heeft voor mij een enorme emotionele waarde. Dat maakt het geen verstandige aankoop.

• T-Rut
  • Laatst online: 17-06 14:04
Viavia28 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:31:
[...]

Ik heb een huis met flinke overwaarde. Die is niet alleen ontstaan vanwege de marktwerking, maar ook vanwege een verbouwing die me ong. 100.000 euro meerwaarde heeft opgeleverd.

Ik heb een aantal consumptieve leningen en daar wil ik graag vanaf. Dit kan door mijn overwaarde daarvoor te gebruiken. Daarnaast leef ik dus al enige tijd met het idee om een wereldreis te maken. Ik heb niet het idee dat ik mij hier daarvoor of voor de kosten die ik berekend heb nodig te hebben, moet verantwoorden want dat is een persoonlijke keuze.

De keuze voor mij gaat tussen drie dingen:

1. Ik verkoop mijn woning, heb een dikke smak geld waarmee ik leningen aflos, op reis ga en dan terugkom om een nieuwe woning deels mee te financieren.

Het nadeel hiervan is echter dat ik dan wel bij terugkomst een woning moet vinden. Dat is lastig in de huidige markt (Amsterdam) en ik wil niet terugkomen in een onzekere situatie

2. Ik verkoop mijn woning en koop voor de reis al een nieuwe woning. Dan heb ik die onzekerheid niet.

3. Ik verkoop mij woning niet maar neem simpelweg een hogere hypotheek.

Bij dat laatste punt zie ik hier veel reacties dat men niet snapt dat ik allerlei schulden wil aangaan, maar mijns inziens is dit dus niet anders dan situatie 2. Want als ik terugkom moet ik ook een nieuwe hypotheek, en die is waarschijnlijk dan nog hoger dan in situatie 3, wil ik een vergelijkbare woning vinden.
Bij optie een en twee cash je de overwaarde en los je je krediet af. Bij optie drie verklein je de overwaarde en verschuif jij je krediet naar een (hogere) hypotheek. Wel degelijk een groot verschil. Zeker zo in de top van de huizenmarkt waar de risico’s al groter zijn.

(En ook je verbouwing is onderhevig aan de grillen van de markt)

[Voor 3% gewijzigd door T-Rut op 21-05-2020 12:21]

• Little Bo-tweak
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-05 16:24
Niet helemaal on-topic maar uit eigen interesse. Zijn dit reguliere getallen voor de randstad? Heb je uitvoerige renovatie gedaan of laten doen om een dergelijke overwaarde te verkrijgen? En over welke tijdsperiode is dit (wanneer gekocht en voor ongeveer hoeveel). Mogelijk leef ik in een bubbel in het hoge noorden. Maar ben in stad Groningen al best blij met onze overwaarde van ongeveer 100K over periode van 5 jaar. Ik vindt 350K echt een bizar hoog bedrag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat

Uiteindelijk zal je dus:
203.000 - 35.000 - 10.000 (kosten) = 158.000 in het handje krijgent.

Ik vind je bemiddelingskosten a 2% vrij hoog. Dit moet rond de 2500 a 3000 kunnen. Plus 500-800 voor een notaris mits de hypotheek nog niet zo hoog is ingeschreven.

NHG zal bij een woning van zes ton (bijna 2x landelijk gemiddelde) meestal niet van toepassing zijn. NHG is namelijk voor woningen tot aan het gemiddelde. Een hogere risico-opslag is zeker een mogelijkheid, omdat de hypotheek van <45% naar <60% gaat. Dat verschil zal 0.1 a 0.2% bedragen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:07:
Een klassieke Ferrari uitbde jaren ‘80 heeft voor mij een enorme emotionele waarde. Dat maakt het geen verstandige aankoop.
Waarom niet? Als de TS die reis heel graag wil maken en de ervaringen die hij tijdens de reis op doet zijn hele leven kan koesteren dan is het aan de TS om af te wegen of de kosten daar tegen opwegen. Wat verstandig is, dat is toch voor iedereen anders?

Daarom vind ik het jammer dat de TS een technische vraag heeft hoe dit te regelen, maar dat er reacties komen om hem te overtuigen niet op reis te gaan. Als hij het kan betalen, waarom niet zou ik zeggen. Je leeft maar één keer. Hij heeft een flinke overwaarde dus er zijn echt wel mogelijkheden. Gewoon naar een bank stappen en vragen naar de opties. Die op een rijtje zetten en kiezen. Ik begrijp echter wel dat hij nu eerst even wil inventariseren of zijn gedachtegang een beetje klopt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• CornermanNL
Technisch is het allemaal mogelijk, maar dat er mensen zijn die wijzen op risico's is niet heel gek. Je neemt nu 70000 euro toekomstig inkomen plus rente (hoe weinig ook) op tegen een stuk vastgoed dat op papier X waard is.

Het gaat dus feitelijk om de kans dat de betalingen van deze schuld in de toekomst in gevaar komen. heb je 2 inkomens van 60000 euro per jaar of heb je 2 inkomens van 24000 per jaar. Heel verschillende uitgangspunten qua risico. En kan je die ook direct weer verdienen na terugkomst. Heb je baanbehoud afgedwongen , dan is het anders dan wanneer je zonder baan op pad gaat.

Ook het huis, stel er is na de rondreis geen werk, en geen inkomen, dan bestaat het gevaar dat de lasten heel snel niet betaald kunnen worden. Stel je hebt een jaar nodig om weer een baan te vinden en die betaald een stuk minder. Minder dan je lasten , wat dan ? Moet je alsnog je huis verkopen.

Stel de waarde van het huis is ineens nog maar 3 ton. En er zijn geen kopers meer want de economie ligt nog voor een deel in puin.

Het aflossen van het consumptief krediet is in principe prima. Maar om gelijk extra op te nemen om nog meer consumptie te doen is wel iets wat niet geheel risicoloos is. Al lijkt het op papier risicoloos te zijn omdat het onderpand nu 6 ton waard is.

Je moet alleen de komende 20 of 30 jaar wel de aflossing en rente kunnen blijven betalen. En daar zit het meeste risico.

Het is dan niet zo raar om het hele pand te verkopen, te reizen en daarna weer te gaan bouwen aan de toekomst. Stel dat alles nog zwak is, en je hoeft dan niet perse X euro te verdienen ben je veel flexibeler en heb je langer de tijd. En dat is niet gek na een reis die potentieel tot zoveel andere inzichten leidt dat je je leven blijvend anders wil inrichten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: december 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Viavia28 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:31:
[...]
Op papier heb je een hoop vermogen. In de praktijk een flinke schuld. Ik zou me nog eens bezinnen of het verstandig is om nog meer schuld te gaan creëren. De gevolgen van de corona crisis zijn nog niet duidelijk terwijl zowel je reisplannen als je overwaarde hierdoor beïnvloed worden. Ik zou nog lekker een half jaartje afwachten om te zien wat de gevolgen van de corona crisis zijn. Zou toch lullig zijn als straks je huis onder water staat en je ook nog eens 70k + 35k aan extra schulden hebt weten te creëren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:19
Waren we met zijn alle niet rondom de crisis van een paar jaar terug niet een beetje collectief met onze neus op de feiten gedrukt met het gebruiken van overwaarde en maximaliseren van hypotheken?

Mijn advies leef met het geld wat je hebt niet met het geld wat je moet lenen op een hypothetische vermogen.
Dat vermogen heb je pas zodra je het huis verkoopt. Leef zuiniger los je leningen af en ga op vakantie zodra je daar het geld voor hebt. Zo lastig is het allemaal niet.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 13:45

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Kan je beter niet nog ongeveer 2 jaar dik sparen voor die reis? Je kan verloopig de eerste 2 jaar toch niet op wereldreis buiten Europa. De arme landen gaan ziezo als laatste het medicijn krijgen. Het lijkt mij een beetje zonde om op wereldreis te gaan vanwege corona. Ook al heb je een vaccinatie gehad. Is het dan wel leuk in zo arm land?

Over 2 jaar ziet de huizenmarkt er heel anders uit waarschijnlijk.

Ik zou wachten en sparen misschien hoef je dan niet veel te lenen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +7Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09-06 15:58
Ben ik de enige die denkt, "WTF?".

Ja, ik ben groot voorstander om grote reizen te maken.
Maar ik hoor alleen maar "Wereld reis", "een keertje helemaal los gaan" en "70k". Dat is geen plan dat is opscheppen op de vrijdag middag borrel.

Maak eerst eens een plan wat je wil gaan doen, want 70k kan veel en veel teveel zijn voor een "wereld reis" of veel te weinig. Is maar net wat je wil gaan doen.

Ik ben wel blij dat je overkomt als een positief mens, want op dit moment door de corona/COVID is het niet echt lekker reizen zeker niet over de gehele wereld.

Zelf ben ik jaloers op iemand die 35.000 euro durf uit te geven aan "leuke dingen" ter wijl hij dit geld niet heeft.
Maar als ik dan zo je huishoudboekje bekijk zou ik je toch willen adviseren om hulp/begeleiding te zoeken want een volgend gat graven van 70.000 euro terwijl je nog een krater van 35.000 open heb liggen. Klinkt mij als iemand die in de toekomst met een goed salaris toch schuld hulpverlening nodig heeft.

Laat niemand je dromen afpakken, maar zorg wel dat het geen (financiële) nachtmerrie word

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Toch is dat niet hetzelfde.

Het grote en belangrijke verschil is dat als je je huis nu verkoopt, je de overwaarde ook daadwerkelijk realiseert.

Bovendien kun je bij het opnieuw kopen dan kijken wat de situatie dan is, hoeveel verdienen jullie dan, wat zijn de rentes, wat hebben de huizenprijzen gedaan, hoeveel steek je in dat huis. Het kan zijn dat je op dat moment concessies moet doen omdat je een deel vermogen consumptief hebt besteed. Maar hey, da's jullie keuze.

De situatie waarin je een lening nu verhoogt is m.i. echt slechter, omdat je er aan vast zit en in feite dus speculeert op de situatie in de toekomst, zonder dat je dan nog echt keuzes kunt maken, behalve hele pijnlijke, als het tegenzit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Immutable
Ik denk dat TP denkt dat overwaarde gratis geld is. Nee, het geeft je puur de mogelijkheid om "meer" te kunnen lenen. Je wilt dus gewoon platgezegd een lening aan gaan voor een wereldreis.

OVERWAARDE IS GEEN GRATIS GELD. De hele markt gaat omhoog.

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:42

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

Little Bo-tweak schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:37:
[...]

Niet helemaal on-topic maar uit eigen interesse. Zijn dit reguliere getallen voor de randstad? Heb je uitvoerige renovatie gedaan of laten doen om een dergelijke overwaarde te verkrijgen? En over welke tijdsperiode is dit (wanneer gekocht en voor ongeveer hoeveel). Mogelijk leef ik in een bubbel in het hoge noorden. Maar ben in stad Groningen al best blij met onze overwaarde van ongeveer 100K over periode van 5 jaar. Ik vindt 350K echt een bizar hoog bedrag.
Ik woon in Utrecht in een nieuwbouwhuis dat is opgeleverd in 2015 voor €350k casco (ex meerwerk). Het is nu getaxeerd op €625k.

Destijds een hypotheek afgesloten voor €325k, de rest hebben we zelf gefinancieerd (ik denk dat we er ongeveer €75k aan eigen geld in hebben gestoken). Inmiddels ook al €25k afgelost, en er staat nog €50k gespaard op een oud bankspaardeel dat we hebben meegenomen, wat vrij komt bij de verkoop van dit huis. Dus als we het voor €625k verkopen dan hou ik een potje over van €375k (iets meer, een deel is ook een annuïteitenhypotheek waarop natuurlijk ook al is afgelost). Maar dat is natuurlijk inclusief ons eigen geld dat we erin hebben gestoken, en wat we op de hypotheek al hebben afgelost.

Ik wil niet beweren dat dit standaard is, we hebben op exact het juiste moment gekocht. Dit huis is nog zwaar gesubsideerd door de gemeente bij de bouw, tegen het eind van de vorige crisis. De huizen om ons heen in deze nieuwbouwwijk die later op zijn geleverd waren al een stuk duurder bij aankoop.

You see, killbots have a preset kill limit. Knowing their weakness, I sent wave after wave of my own men at them until they reached their limit and shut down. Kif, show them the medal I won.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• CornermanNL
Het is allemaal papier, het is echt typisch dat overwaarde gelijk wordt gesteld aan cash te pinnen geld dat je kan consumeren. Of een idee van vermogen geeft.

Het is pas zover als je verkoopt , niet eerder. Je kan het in de boeken zetten als waarde en het is leuk als je je keuken wil verbouwen daarvoor je hypotheek zou moeten ophogen. Dan zou het mogelijk een slim idee zijn.

Het is nog steeds een feit dat je als je een huis ooit gekocht hebt voor 3 ton, en dat een toenmalige te verkrijgen maximale hypotheek was (wat voor veel mensen een feit is). Je risico niet direct verminderd is. Je moet nog steeds X bedrag per maand aan aflossing en rente betalen. En daar zit het risico.

Je moet x per maand verdienen om 30 jaar lang de lasten te kunnen dragen. Is het bij een scheiding leuker om ieder weg te lopen met 1,5 ton uit de overwaarde ? Natuurlijk. Heb je er iets aan op het moment van gedwongen verkoop door langdurige werkloosheid ?

Hoogstwaarschijnlijk niet zoveel, je hebt namelijk geen baan dus je leencapaciteit is nul, je hoeft hooguit minder te lenen op het moment dat je wel weer een huis gaat kopen. Al het andere is duurder.

De overwaarde wordt dus alleen geld waar je dingen mee kan doen als je verkoopt. Eerder niet. Hoe langer je aflost hoe minder je risico wordt dat je oorspronkelijk bent aangegaan. Iedere schuld die je er nog bijneemt werkt risico verhogend. Alleen aflossen werkt risico verlagend.

Opgeteld kan er een fors risico ontstaan als je toekomstige inkomsten , waar je zeker 1 jaar al van weet dat deze 0 zijn gedurende de reis , langer substantieel lager blijven dan het inkomen waarop je het risico aangaat.

Het gaat om tijd en de cash flow achter de inkomens en uitgavenstromen. Alle andere scenario's zijn gebaseerd op papier en op gelijkblijvende of betere omstandigheden in de toekomst.

[Voor 0% gewijzigd door CornermanNL op 21-05-2020 17:56. Reden: tikfouten aangepast]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
BroederM schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:53:

Maar ik hoor alleen maar "Wereld reis", "een keertje helemaal los gaan" en "70k". Dat is geen plan dat is opscheppen op de vrijdag middag borrel.

Maak eerst eens een plan wat je wil gaan doen, want 70k kan veel en veel teveel zijn voor een "wereld reis" of veel te weinig. Is maar net wat je wil gaan doen.
En wie zegt dat viavia28 dat niet al lang gedaan heeft? Moet dan eerst het hele reisplan tot in detail worden gedeeld voordat de eigenlijke vraag kan worden gesteld?

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 09:23
Immutable schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:18:
Ik denk dat TP denkt dat overwaarde gratis geld is. Nee, het geeft je puur de mogelijkheid om "meer" te kunnen lenen. Je wilt dus gewoon platgezegd een lening aan gaan voor een wereldreis.

OVERWAARDE IS GEEN GRATIS GELD. De hele markt gaat omhoog.
Idd. Overwaarde is alleen leuk als je voor de laatste keer een huis verkoopt en naar het verzorgingshuis gaat. Onee want dan pakt de staat het ook van je af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Falcon
  • Nu online

Falcon

Q.A. Engineer (.net/azure)

@Viavia28 Ik zou optie 1 overwegen, je huis verkopen en gaan. Dit puur omdat je anders nooit echt los gaat komen van je huidige leventje.

Dat hele jaar gaat je leven toch echt helemaal over de kop, en settle je misschien wel in een ander land.

Oh en vergeet geen tweakblog te openen ;)

"You never come second by putting other people first"

• analogworm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 17-06 14:45
Falcon schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:54:
@Viavia28 Ik zou optie 1 overwegen, je huis verkopen en gaan. Dit puur omdat je anders nooit echt los gaat komen van je huidige leventje.

Dat hele jaar gaat je leven toch echt helemaal over de kop, en settle je misschien wel in een ander land.

Oh en vergeet geen tweakblog te openen ;)
Yep dit dus. No strings attached en je kan écht langdurig reizen.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Ik moest na het lezen van dit topic aan de volgende video denken:
YouTube: How The Economic Machine Works by Ray Dalio

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13:25
Heel leuk en aardig al die waardeoordelen, maar TS stelt gewoon een technische vraag hoe hij zijn voornemen het beste kan regelen. In plaats van een antwoord, (zoals ga gewoon langs bij een financieel/hypotheek adviseur, krijg je beter advies dan hier) wordt er bijna alleen maar commentaar op zijn voornemen gegeven. Als TS dit graag zo wil, laat hem dan en geef gewoon antwoord op zijn vraag zonder paternalistisch te gaan lopen doen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 06:12

MLLL

Palm Treo 650

Carpe diem.

Je leeft nu, lekker alles opsparen tot je 70e met de kans dat je daarna niets meer kunt omdat je gezondheid het niet meer toelaat klinkt ook niet echt als het perfecte plan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Gijsje22 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:32:
Heel leuk en aardig al die waardeoordelen, maar TS stelt gewoon een technische vraag hoe hij zijn voornemen het beste kan regelen. In plaats van een antwoord, (zoals ga gewoon langs bij een financieel/hypotheek adviseur, krijg je beter advies dan hier) wordt er bijna alleen maar commentaar op zijn voornemen gegeven. Als TS dit graag zo wil, laat hem dan en geef gewoon antwoord op zijn vraag zonder paternalistisch te gaan lopen doen.
Maar, in de TS staat het antwoord al:
Nieuwe situatie:
Hypotheek Box 1: 247.000
Hypotheek Box 3: 105.000
Totaal: 352.000

Dus het kan.... wat is dan eigenlijk de vraag? Wellicht controleren of bij de 450k max er rekening mee gehouden is dat het box3 deel geen HRA heeft. Dan blijft alleen de vraag staan: is het mogelijk die aflossing van het consumptief krediet notarieel vast te leggen zodat dit buiten de draagkrachtberekening blijft.

[Voor 20% gewijzigd door assje op 21-05-2020 21:06]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:16
Offtopic, maar wel iets wat ik mee wil geven:

Ik heb een appartement in Amsterdam sinds 2014 en ben in 2018 een jaar in het buitenland geweest waarvan een halfjaar stage en een halfjaar reizen. Ben aan het einde van het jaar terug gekomen voor het afmaken van mijn studie. Het probleem was dat mijn appartement dat altijd mijn thuis was, niet meer als thuis voelde. Onderweg gebeurt er veel en ook als persoon verander je. Ik kwam terug als ander mens en het huis paste daar gewoon niet meer bij.
Geen garantie dat dit bij jullie ook zo is, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Ondertussen afgestudeerd en verhuist naar Zwitserland voor een nieuw avontuur =]

En zoals m'n moeder altijd zegt: geef geen geld uit dat je niet hebt

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Viavia28
Ik ben een beetje geschrokken van de mensen die hier een mening/oordeel klaar hebben liggen over wat voor mij een keuze is en van grote waarde is. Best jammer, aangezien ik gewoon een simpele vraag stel; namelijk of het mogelijk is om een deel van je hypotheek te gebruiken voor een consumptief krediet.

Als ik dit allemaal lees krijg ik het idee dat een deel van de reacties hier geplaatst wordt om mij schuldig te doen voelen voor een keuze die ik maak en een afweging die ik maak. Ik ben zelf prima in staat om de risico's in mijn leven te toetsen. Daar ik heb ik jullie niet voor nodig, anders had ik dat wel gevraagd.

Ik vind het ook raar dat mensen het wel oke vinden dat ik een woning verkoop, en met de overwaarde op reis ga en de rest weer in een nieuwe woning steek omdat ik dan zogenaamd mijn overwaarde "verzilver" en dan pas tastbare overwaarde heb, maar het gek vinden als ik mijn woning gewoon houd en mijn hypotheek verhoog, wat op precies hetzelfde neerkomt, want anders moet ik bij het zoeken van een nieuwe woning ook een hogere hypotheek nemen, omdat ik een deel van de overwaarde heb gebruikt.

Ik zie gelukkig een paar positieve reacties en dit geeft mij het gevoel dat het mogelijk is. Ik ga een afspraak maken met een financieel adviseur.

Nogmaals, jammer dat velen hier een waardeoordeel hebben over iets wat voor mij van grote waarde is en wat ik de rest van mijn leven zal koesteren en bij mij zal dragen. Daar staat geen geld tegenover. Je leeft maar een keer. Leuk dat je straks schuldenvrij in een rijtjeshuis leeft en dan als je dood gaat een woning achterlaat. En dan? Ik wil geen kinderen. Dus wat heb ik daar aan?

Bedankt aan degenen die mij een inhoudelijke reactie gaven!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Viavia28
BroederM schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:53:

Ik ben wel blij dat je overkomt als een positief mens, want op dit moment door de corona/COVID is het niet echt lekker reizen zeker niet over de gehele wereld.

Zelf ben ik jaloers op iemand die 35.000 euro durf uit te geven aan "leuke dingen" ter wijl hij dit geld niet heeft.
Maar als ik dan zo je huishoudboekje bekijk zou ik je toch willen adviseren om hulp/begeleiding te zoeken want een volgend gat graven van 70.000 euro terwijl je nog een krater van 35.000 open heb liggen. Klinkt mij als iemand die in de toekomst met een goed salaris toch schuld hulpverlening nodig heeft.

Laat niemand je dromen afpakken, maar zorg wel dat het geen (financiële) nachtmerrie word
Hierop wil ik nog wel even reageren. Vind de manier waarop jij aannames doet best schrikwekkend. Het feit dat jij mij hier neerzet als iemand die in de toekomst schuld hulpverlening nodig heeft, terwijl ik dondersgoed mijn financiële huishouding op orde heb en juist een hele bewuste keuze maak... Wat denk je nou?

Ik ga van iemand die geluk heeft dat hij een enorme overwaarde heeft naar iemand die nog steeds een enorme overwaarde heeft en tevens het geluk heeft de reis van zijn dromen te kunnen maken. wie ben jij om daarover te oordelen? En wat daarvan wijst erop dat ik een schuld hulpverlening nodig zou moeten hebben? Ik heb een woning die 600.000 euro waard is en een hypotheek van iets meer dan de helft ervan..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Siask schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Dat ligt er heel erg aan waar de reis heen gaat en of je actief een land gaat bekijken. Even terugkijkend naar onze afgelopen jaren: Vier weken rondreizen in Nieuw Zeeland 5k/persoon exclusief tickets, rondreis Indonesië-Maleisië-Singapore vier weken ook 5k/persoon. Als je een goed gevuld reisschema aanhoudt met veel reisdagen en bezoeken aan bezienswaardigheden dan tik je al snel (met zijn tweeën) de 10k per maand aan. Tuurlijk, je kan een jaar gaan "backpacken" in Australië en daar 11 maanden op een boerderij aan de slag om die ene maand echt reizen te bekostigen, maar ik gok dat de TS een uitbundiger plan heeft en veel wil zien.

Alienware M15 R2 OLED Review

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Viavia28 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:40:
Ik ben een beetje geschrokken van de mensen die hier een mening/oordeel klaar hebben liggen over wat voor mij een keuze is en van grote waarde is. Best jammer, aangezien ik gewoon een simpele vraag stel; namelijk of het mogelijk is om een deel van je hypotheek te gebruiken voor een consumptief krediet.
Ik snap je reactie en kan me er ook wel enigzins in vinden. Desalniettemin, een lening is niets meer of minder dan toekomstige inkomsten naar voren halen. Je gaat nu op wereldreis en gaat die de komende 30 jaar betalen.

Voor een woning wordt daar in de regel positiever tegenaan gekeken omdat het een waardevast investering is en het alternatief (huren) onder de streep op lange termijn vaak duurder (het effect van het naar voren halen van de besteding is dus netto positief).

Maar, het klopt ook dat het puur op getallen niet zoveel verschil maakt of je dit doet of erna een andere woning koopt. Ik zou in ieder geval zeggen kijk die video eens die ik eerder postte. Je bent namelijk absoluut niet de enige die merkt dat geld gratis is en er eens lekker tegenaan gaat.

Ter vergelijk, ik mag met mijn partner 600k lenen maar zou me bij je huidige hypotheek al niet comfortabel voelen, laat staan dat ik hem consumptief op zou willen hogen (uiteraard is dat niets meer dan een persoonlijke mening).

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Viavia28 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:16:
[...]

Omdat een gedeelte consumptief is. Heb het zelfde namelijk gedaan. En alleen een heel klein gedeelte in de kosten is maar aftrekbaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 09-06 15:58

Hierop wil ik nog wel even reageren. Vind de manier waarop jij aannames doet best schrikwekkend. Het feit dat jij mij hier neerzet als iemand die in de toekomst schuld hulpverlening nodig heeft, terwijl ik dondersgoed mijn financiële huishouding op orde heb en juist een hele bewuste keuze maak... Wat denk je nou?

Ik ga van iemand die geluk heeft dat hij een enorme overwaarde heeft naar iemand die nog steeds een enorme overwaarde heeft en tevens het geluk heeft de reis van zijn dromen te kunnen maken. wie ben jij om daarover te oordelen? En wat daarvan wijst erop dat ik een schuld hulpverlening nodig zou moeten hebben? Ik heb een woning die 600.000 euro waard is en een hypotheek van iets meer dan de helft ervan..
Auch...

Ik heb kennelijk een zenuw geraakt.

Ik twijfelde enorm of ik hier nog op zou reageren. Mijn post was en is zeker geen bedoeling om je de grond in te trappen of om met je te f#cken.

Maar het komt mij over (inderdaad mijn aanname) dat je meer een klankbord zoekt voor je plannen dan dat je daadwerkelijk een vraag stelt. Zoals velen hebben gereageerd, het antwoord lijkt vrij simpel en voor 100% zeker bel je financieel adviseur.

Dan verbaast het mij, (mij WTF moment) dat jij er voor kiest om deze constructie aan te gaan om 70.000 euro te genereren terwijl er een schuld is van 35.000 welke ontstaan is uit "Consumptieve leningen".
Je boert kennelijk goed, maar heb kennelijk boven je standaard geleefd.

Niets mis mee, wederom vele andere zeiden ook al "Carpe Diem".
De rente op deze lening zal laag zijn anders had je dit vast meegenomen in je plannen of je had deze al eerder afgelost.

Maar het komt op mij over "Wow ik heb overwaarde, wat kan ik hier voor cools mee doen, ik weet het we doen een wereld reis waar we helemaal los op gaan", inderdaad een aanname van mijn kant.

Maar als je een Topic als deze maakt, weet je toch dat verschillende meningen komen welke op beperkte informatie gedaan worden en aannames?

Natuurlijk gun ik het je dat je een wereldreis kan maken, ik kan het aanraden zelfs. Maar als je alleen maar positieve reacties wil dan had je een andere vraag moeten stellen. Iets in de trant van "Yo mede-Tweakers, ik wil een wereldreis vinden jullie dat ik het moet doen?"

Ik sluit bewust mijn bericht af met dat je zeker je dromen waar moet maken, En je moet zeker je beslissing niet aflaten hangen van iemand zijn mening op internet.

Maar helaas lopen er teveel mensen met goede banen en salarissen rond die juist door de overvloed blind worden voor de risico's. En hierdoor, ondanks hun goede salarissen, financieel in de knoop komen. Juist voor deze groep is het erg moeilijk om op tijd de stap naar financiële hulp te maken. "Ik heb geen hulp nodig, ik verdien genoeg!"

Maar je heb helemaal gelijk, ik ken je niet, ik ken al helemaal je huishoud boekje niet. Mijn verontschuldiging dat ik je mijn mening heb gegeven op een openbaar forum.
Wat ik wel weet is dat jij financiële beslissingen neemt die ik niet zou nemen. En toch heb ik wereldreizen gemaakt en heb fors overwaarde op mijn woning.

Nogmaals:
"Maak je dromen waar, maar maak er geen nachtmerrie van."

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-06 21:20
Ik ben een beetje geschrokken van de mensen die hier een mening/oordeel klaar hebben liggen over wat voor mij een keuze is en van grote waarde is.
Ik kan mij voorstellen dat mijn reactie ('kan dat niet met de helft?') ook negatief overkwam, maar dat was zeker niet de insteek! Ik heb zelf 2x een jaar gereisd in Midden- en Zuid-Amerika. Zo'n ervaring is iets wat je je hele leven bijblijft en gewoon erg leerzaam en interessant is. Ik doel meer op het feit dat ik het idee heb dat het een erg ruim budget is, maar dat hangt natuurlijk af van de plannen die je hebt... backpacken, full luxery of iets ertussenin.

Mijn twee jaar hebben maximaal iets van 15.000 gekost, maar dat was backpacken in een toen (2003-2005) goedkoop werelddeel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Siask
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
pagani schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:57:
[...]
Dat ligt er heel erg aan waar de reis heen gaat en of je actief een land gaat bekijken.
Dat is mij bekend, ik reis ook altijd comfortabel en ter plekke leef ik ook niet als een zwerver, dus er gaat er bij mij ook wel wat doorheen :)

Maar plannen om € 70.000 op te maken aan een wereldreis terwijl je nog € 35.000 aan consumptief krediet aan de kant moet werken... the mind boggles.

Enfin, iedereen moet het zelf weten, maar kijk bij zulke strapatsen niet raar op als je de rekening een keer gepresenteerd krijgt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Nogmaals, jammer dat velen hier een waardeoordeel hebben over iets wat voor mij van grote waarde is en wat ik de rest van mijn leven zal koesteren en bij mij zal dragen. Daar staat geen geld tegenover. Je leeft maar een keer. Leuk dat je straks schuldenvrij in een rijtjeshuis leeft en dan als je dood gaat een woning achterlaat. En dan? Ik wil geen kinderen. Dus wat heb ik daar aan?

Bedankt aan degenen die mij een inhoudelijke reactie gaven!
Welkom op Tweakers, waar je bij alle vragen meteen een lading waardeoordelen krijgt, alsmede goedbedoelde en minder goedbedoelde adviezen, open deuren (help, er is iets mis met m'n Windows: opnieuw installeren!), en uiteraard het advies dat je beter Linux kunt gebruiken.

Er zijn maar 2 criteria bij een hypotheek: Je inkomen moet voldoende zijn om de nieuwe hypotheek te kunnen dragen en je huis moet voldoende (getaxeerde) waarde hebben om de nieuwe hypotheek te kunnen aflossen. Als je daaraan voldoet, kun je prima je overwaarde veranderen in hypotheek en het geld cash op je rekening krijgen. Je had zelf al door dat je over dat stuk van je hypotheek dus geen HRA kunt krijgen, want dat geldt alleen voor hypotheek die gebruikt wordt voor financiering van je hoofdverblijf.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• OverSoft
  • Laatst online: 17-06 14:26
70k is helemaal geen vreemd bedrag voor een wereldreis van een jaar. Ik ben 9 jaar geleden in iets meer dan een maand van LA naar New York gereden en was 9k kwijt. Ik heb dan ook niets gelaten tijdens die reis. Nou is de VS en Europa gewoon duur, maar ook daar kom je op een wereldreis (anders is het geen wereldreis).

Het ligt er maar net aan hoe je de reis wil maken. Wil je zuid oost Azië doen en iedere dag een kom witte rijst eten en overal op beknibbelen, ja, dan kan het met veel minder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Als dit daadwerkelijk kan, vraag ik me echt af waarom er niet meer aandacht voor die hele woningmarkt is. Echt, de tweedeling die dit geeft tussen huizenkopers in 2015 en huizenkopers in 2020 (of 2010 in 2015 als je echt een benchmark zoekt) in mogelijkheden voor beide groepen.

Slechts 5 jaar verschil terwijl beide mensen misschien wel dezelfde kwaliteiten kennen en dezelfde stappen zetten. De ene helft heeft blijkbaar een paar keer de Staatsloterij gewonnen, door basically niks te doen, en kan inderdaad zijn dromen achter nagaan zonder over geld na te hoeven denken.
De ander betaald zich blauw voor inderdaad, een afbetaald rijtjeshuis op zn 70e.

Nogmaals, beide kennen dezelfde maandlasten en kunnen in theorie zelfs collega's van elkaar zijn met hetzelfde salaris. Alleen de een is 5 jaar jonger, of 5 jaar ouder.

Het zal wel offtopic zijn, maar ben ik de enige die dit hele concept eigenlijk gewoon raar vind?

Ben heel benieuwd hoe een net afgestudeerde student met 35.000 consumptief krediet studieschuld dit verhaal leest, maar dat terzijde. Eerlijke kansen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-06 14:23
BroederM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 00:02:
[...]

Auch...

Ik twijfelde enorm of ik hier nog op zou reageren. Mijn post was en is zeker geen bedoeling om je de grond in te trappen of om met je te f#cken.

Maar het komt mij over (inderdaad mijn aanname) dat je meer een klankbord zoekt voor je plannen dan dat je daadwerkelijk een vraag stelt. Zoals velen hebben gereageerd, het antwoord lijkt vrij simpel en voor 100% zeker bel je financieel adviseur.

Dan verbaast het mij, (mij WTF moment) dat jij er voor kiest om deze constructie aan te gaan om 70.000 euro te genereren terwijl er een schuld is van 35.000 welke ontstaan is uit "Consumptieve leningen".

De rente op deze lening zal laag zijn anders had je dit vast meegenomen in je plannen of je had deze al eerder afgelost.

Maar het komt op mij over "Wow ik heb overwaarde, wat kan ik hier voor cools mee doen, ik weet het we doen een wereld reis waar we helemaal los op gaan", inderdaad een aanname van mijn kant.

Maar als je een Topic als deze maakt, weet je toch dat verschillende meningen komen welke op beperkte informatie gedaan worden en aannames?

Natuurlijk gun ik het je dat je een wereldreis kan maken, ik kan het aanraden zelfs. Maar als je alleen maar positieve reacties wil dan had je een andere vraag moeten stellen. Iets in de trant van "Yo mede-Tweakers, ik wil een wereldreis vinden jullie dat ik het moet doen?"

Ik sluit bewust mijn bericht af met dat je zeker je dromen waar moet maken, En je moet zeker je beslissing niet aflaten hangen van iemand zijn mening op internet.

Maar helaas lopen er teveel mensen met goede banen en salarissen rond die juist door de overvloed blind worden voor de risico's. En hierdoor, ondanks hun goede salarissen, financieel in de knoop komen. Juist voor deze groep is het erg moeilijk om op tijd de stap naar financiële hulp te maken. "Ik heb geen hulp nodig, ik verdien genoeg!"

Maar je heb helemaal gelijk, ik ken je niet, ik ken al helemaal je huishoud boekje niet. Mijn verontschuldiging dat ik je mijn mening heb gegeven op een openbaar forum.
Wat ik wel weet is dat jij financiële beslissingen neemt die ik niet zou nemen. En toch heb ik wereldreizen gemaakt en heb fors overwaarde op mijn woning.

Nogmaals:
Een flinke auto financieel leasen en je bent er al, geen rare actie als je een prima salaris hebt en het kan dekken, TS stelt niet dat hij een achterstand heeft bij de wehkamp ofzo, maar inderdaad, laat zon overwaarde je niet naar je hoofd steigen. Dat gezegd hebbende, 60% woning waarde tegen bijna 0 rente om je lopende dure schulden af te lossen is een no brainer! dat er dan ook een 70k wereldreis bij komt tjah, je weet waar je het aan uitgeeft en als je dat graag wilt doen.. (persoonlijk vind ik dat echt niet fijn, reizen met een dikke portemonee, heb veel meer plezier op een budget met af en toe eens een splurge, zeg, een 30k met zijn 2en en je doet al best gek, echte herinneringen maak je tenslotte niet in een 5 sterren hotel in las vegas maar in een hutje in de jungle etc). Met een wat minder caviaar vretend reisplan zit TS tegen de 50% aan woningwaarde aan hypotheek en dat is zo gek nog niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:48

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Nee.

Maar ik vind reizen dan ook luxe en vind dat je daarvoor moet sparen en niet lenen. Je kan er allerlei mooie constructies over verzinnen maar het komt er gewoon op neer dat je gaat lenen om op reis te gaan. Niet verstandig, zeker niet in deze tijd. Maargoed, das mijn mening.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 03-06 23:22
Ik wist nieteens dat het kon, je overwaarde laten uitbetalen in cash. Omdat ik dacht dat overwaarde fictief is en alleen wat zegt over het risico van de bank op dat moment.

Maar dan was dat een verkeerde aanname blijkbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viavia28
BroederM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 00:02:
[...]

Auch...

Nogmaals:
Ik zoek geen klankbord voor mijn plannen. Totaal niet. Ik ben al twee jaar bezig met het plannen van die reis. Die 70k zuig ik heus niet uit mijn duim. Het is een wereldreis, geen backpack trip in thailand. Daar komen kosten bij. Vooral in landen als Australië en de VS.

Het boeit mij helemaal niet wat jij vindt over mijn reis. Ik had ook kunnen neerzetten dat het een auto was, of een mooi horloge. Dat maakt voor de vraag die ik stel helemaal niets uit.

Ik snap ook mijn god niet hoe het kan dat mijn verhaal op jou overkom op “oh ik heb overwaarde wat kan ik allemaal doen”. Het is namelijk een heel concreet plan.

Het ging mij om het feit of wat ik wil technisch haalbaar is. Dat lijkt nu dus zo, dus ik heb mijn antwoord. Ik heb geen interventie nodig en ook zeker geen waardeoordeel. Mag je altijd geven maar het is niet waar ik op aan het wachten ben. Als ik dat wil ga ik niet naar Tweakers.

Wat mij betreft kan het topic gesloten worden want ik heb mijn antwoord en de reacties gaan meer over in hoeverre het oke is om op reis te gaan met overwaarde..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viavia28
Hsb-3 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:16:
Ik wist nieteens dat het kon, je overwaarde laten uitbetalen in cash. Omdat ik dacht dat overwaarde fictief is en alleen wat zegt over het risico van de bank op dat moment.

Dat kan ook niet als je daarvoor geen financiële ruimte hebt. Je verhoogt gewoon je hypotheek, maar hoeft daar dus niet per se het geld van in je woning te stoppen, vanwege je overwaarde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 13:47

Yucon

*broem*

TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 04:31:
[...]
Met een wat minder caviaar vretend reisplan
:D

Tja, zoals al vaker genoemd hangt het ook erg van je bestemming af.

En wat algemener, los van de quote:

En als je kijkt naar het totale plaatje is dat niet alleen de stijging van de woningmarkt geweest en heeft TS het ook wat betreft eigen inbreng zeker niet slecht gedaan. Uiteindelijk heeft hij ook de aankoop + verbouwing voor elkaar weten te krijgen. Ik ga er daarom vanuit dat hij wel nadenkt over wat hij doet. Dus als dit z'n droom is: vooral doen. Ik zou het anders doen, maar daarvoor is het dan ook zijn droom.

Veel plezier TS :)

ik denk dat wel goed is nog even goed na te denken over de vraag hoe aannemelijk het is dat dit huis bij terugkomst nog goed bij je past. Het heeft veel voordelen het voor vertrek te verkopen. Je zegt dat je dat niet wil en daar kun je prima redenen voor hebben. Maar bedenk even goed hoe waarschijnlijk het is dat die redenen van nu bij thuiskomst nog steeds geldig zijn, want zoals gezegd: er verandert veel onderweg

edit: gekruist zo te zien. Ach, dan laat ik hem nu ook maar staan.

[Voor 5% gewijzigd door Yucon op 22-05-2020 08:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Hsb-3 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 08:16:

Je verhoogt je hypotheek en dat levert cash op.
Als over een jaar de huizenmarkt in elkaar zakt verdampt die overwaarde en als je pech hebt zit je met een huis wat minder waard is dan de hypotheek die er op zit.
Dat is het risico wat TS neemt, als alles goed gaat geen probleem maar ik kan ook wel wat scenario’s bedenken waarbij t minder uitpakt.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CornermanNL
@Viavia28 Het spijt me als ik mede de oorzaak ben van je schrikreactie. Dat was geenszins de bedoeling.

Ik wilde het even in perspectief zetten, iets dat een adviseur hoogst waarschijnlijk niet gaat doen, die houdt zich natuurlijk keurig aan de zorgplicht maar gaat niet heel ver in tijd versus risico. Dit was ook algemeen bedoeld. Ik kan niet beoordelen of in jouw situatie het risico enorm toeneemt. Wellicht verdien je heel erg goed en heb je een beroep waarbij je nooit lang werkloos bent. Geen idee.

En ik ben in mijn antwoord op je eigenlijke vraag te kort door de bocht geweest, ja het kan maar niet alle hypotheek verstrekkers geven je het bedrag zomaar op je bankrekening en stellen eisen aan wat je met het geld gaat doen. Het mag dan uitsluitend worden uitgegeven ter verbetering van de woning of aan zaken als verduurzaming. Deze eisen zijn strenger geworden om het grootschalig consumeren van overwaarde niet te gemakkelijk te maken. Waar vroeger een jacht en een auto prima in de hypotheek konden is dat nu veranderd bij veel verstrekkers. Juist om risico's binnen de perken te houden.

Het bedrag wordt dan in een depot geplaatst en zodra je een rekening van de werkzaamheden hebt kun je deze indienen en krijg je het bedrag gestort.

Ik ben overigens helemaal niet tegen lenen voor zaken die je nu kan doen en waar je later wellicht niet meer aan toekomt. En een wereldreis is dan een mooi doel. Veel plezier en succes met je afwegingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immutable

Ik vind het ook raar dat mensen het wel oke vinden dat ik een woning verkoop, en met de overwaarde op reis ga en de rest weer in een nieuwe woning steek omdat ik dan zogenaamd mijn overwaarde "verzilver" en dan pas tastbare overwaarde heb, maar het gek vinden als ik mijn woning gewoon houd en mijn hypotheek verhoog, wat op precies hetzelfde neerkomt, want anders moet ik bij het zoeken van een nieuwe woning ook een hogere hypotheek nemen, omdat ik een deel van de overwaarde heb gebruikt.
Dit is wat ik bedoelde. Jij denkt dat dit precies op hetzelfde neerkomt.

Ik was nooit negatief, wel kritisch.
En dat krijg je hier op tweakers gewoon. Je krijgt antwoorden vanuit allerlei perspectieven. Ik vind dat juist zo mooi aan tweakers, en zet mijzelf vaak aan het denken. :)

1. Ik begrijp je wens, en het verlangen ernaar. Donders, een wereldreis maken is een geweldige moment in je leven en is iets wat je hele leven verder bijblijft. Het is de ultieme ervaring. En ik gun dit jou echt. Ik gun iedereen alles.

2. Ik heb het gevoel dat jij net zoals ik soms last hebt van dopamine spikes, net zoals ik wou ik ook mijn overwaarde omzetten in een hypotheek. Ik wou zo'n 20-30k van mijn ~60-80k overwaarde opnemen om mijn voor en achtertuin aan te pakken. (En nog veel meer) Gelukkig heb ik vroeger me ingelezen over dit gevoel "voordat" je iets gaat kopen. Dat is een dopamine rush, heb mezelf aangeleerd om dit te herkennen en een X tijd te wachten zodat ik rationele keuzes ga maken. (Ja, ik ga er nu gewoon netjes voor sparen.)

3. Zie het maar zoals het is: Deze extra hypotheek lening kun je geen HRA op krijgen, aangezien dit nogal impact heeft als je een redelijk salaris hebt.

4. Je maandlasten gaan aanzienlijk omhoog. (Dit betekend voor je toekomstige IK, minder bestedingsruimte)

5. De rente op deze extra hypotheek is waarschijnlijk niet de huidige marktrente, het is een speciale vorm met een hogere risico voor de bank... wat zich natuurlijk vertaald in een hogere rente. (en dat zonder HRA)

Maar goed dit is denk ik je eerste scan, om te kijken naar de mogelijkheden. Voor zulke hoge bedragen zou ik altijd een onafhankelijke adviseur in de hand nemen die jou het complete plaatje + de risico's in kaart brengt. Advies voor jou: Wees objectief en luister ook naar de kritische toon van een adviseur en luister niet alleen naar de Dopamine rush die je nu in je lichaam hebt betreft die reis.

Ik denk dat jij waarschijnlijk een keuze zal moeten maken. (Mijn aanname) tussen hoe graag jij die reis wil maken, en wat je je eigen woning behouden waard vind. Dat is een persoonlijke keuze waar wij geen advies over kunnen geven. Dat is een waarde afweging in jezelf.

De wereldreis wordt een stuk makkelijker als je deze woning verkoopt. Ik zie dat je in een tweestrijd zit tussen de reis en je huidige woning behouden en zoekt haastig naar een oplossing om beide te kunnen behouden. Die heb je gevonden: De overwaarde, echter is dat geen oplossing. Maar gewoon een keiharde LENING met overwaarde als onderpand. (Geen verzilvering)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Viavia28
Immutable schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:10:
[...]

Dit is wat ik bedoelde. Jij denkt dat dit precies op hetzelfde neerkomt.

Ik was nooit negatief, wel kritisch.
En dat krijg je hier op tweakers gewoon. Je krijgt antwoorden vanuit allerlei perspectieven. Ik vind dat juist zo mooi aan tweakers, en zet mijzelf vaak aan het denken. :)

1. Ik begrijp je wens, en het verlangen ernaar. Donders, een wereldreis maken is een geweldige moment in je leven en is iets wat je hele leven verder bijblijft. Het is de ultieme ervaring. En ik gun dit jou echt. Ik gun iedereen alles.

2. Ik heb het gevoel dat jij net zoals ik soms last hebt van dopamine spikes, net zoals ik wou ik ook mijn overwaarde omzetten in een hypotheek. Ik wou zo'n 20-30k van mijn ~60-80k overwaarde opnemen om mijn voor en achtertuin aan te pakken. (En nog veel meer) Gelukkig heb ik vroeger me ingelezen over dit gevoel "voordat" je iets gaat kopen. Dat is een dopamine rush, heb mezelf aangeleerd om dit te herkennen en een X tijd te wachten zodat ik rationele keuzes ga maken. (Ja, ik ga er nu gewoon netjes voor sparen.)

3. Zie het maar zoals het is: Deze extra hypotheek lening kun je geen HRA op krijgen, aangezien dit nogal impact heeft als je een redelijk salaris hebt.

4. Je maandlasten gaan aanzienlijk omhoog. (Dit betekend voor je toekomstige IK, minder bestedingsruimte)

5. De rente op deze extra hypotheek is waarschijnlijk niet de huidige marktrente, het is een speciale vorm met een hogere risico voor de bank... wat zich natuurlijk vertaald in een hogere rente. (en dat zonder HRA)

Maar goed dit is denk ik je eerste scan, om te kijken naar de mogelijkheden. Voor zulke hoge bedragen zou ik altijd een onafhankelijke adviseur in de hand nemen die jou het complete plaatje + de risico's in kaart brengt. Advies voor jou: Wees objectief en luister ook naar de kritische toon van een adviseur en luister niet alleen naar de Dopamine rush die je nu in je lichaam hebt betreft die reis.

Ik denk dat jij waarschijnlijk een keuze zal moeten maken. (Mijn aanname) tussen hoe graag jij die reis wil maken, en wat je je eigen woning behouden waard vind. Dat is een persoonlijke keuze waar wij geen advies over kunnen geven. Dat is een waarde afweging in jezelf.

De wereldreis wordt een stuk makkelijker als je deze woning verkoopt. Ik zie dat je in een tweestrijd zit tussen de reis en je huidige woning behouden en zoekt haastig naar een oplossing om beide te kunnen behouden. Die heb je gevonden: De overwaarde, echter is dat geen oplossing. Maar gewoon een keiharde LENING met overwaarde als onderpand. (Geen verzilvering)
Nu doe je het weer. Ik snap dat je wilt helpen en ik waardeer het ook, maar 90% van je bericht gaat over mijn beweegredenen en heeft een soort psychologisch waardeoordeel. Daar heb ik moeite mee. Je geeft aan dat je denkt "dat ik soms last heb van dopaminespikes" Hoe kom je er in godsnaam bij om zoiets te zeggen? Je kent mij helemaal niet en weet alleen dat ik op wereldreis wil. Dus iedereen die een grote aankoop wil gaan doen heeft last van dopaminespikes en moet maar even rustig gaan nadenken? Je weet toch helemaal niet hoe lang ik hier al mee bezig ben? Je zegt ook dat ik "haastig" op zoek ben. Hoe kom je daarbij? Ik ben al twee jaar aan het plannen en heb totaal geen haast. Ik be juist voor mezelf alle mogelijke scenario's aan het uitschrijven en maak een weloverwegen beslissing die voor mij zowel financieel als persoonlijk het beste uit zal pakken.
En een van die opties is deze. Ik heb nog helemaal niets besloten en heb absoluut geen haast. Ik kan namelijk momenteel niet eens op reis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Sommige mensen zien een dergelijke reis als een uitgave. Ik zie het echter als een investering in jezelf. Het is aan een ieder om te besluiten daar wel of niet voor te lenen. @Richh, die 70k van die reis is eigenlijk ook een soort van studieschuld.

Je lijkt er goed over nagedacht te hebben, dus hup, naar de bank om te inventariseren wat de mogelijkheden zijn ;)

Op zich wel goed dat er ook wat 'aandachtspunten' langs komen, want dan kun je dat meenemen (als je dat al niet gedaan had). Dat jouw huis niet meer het 'jouwe' zou kunnen zijn na terugkomst bijvoorbeeld. Dat heeft ook wel direct met je vraag te maken. Maar goed, je kunt altijd nog verhuizen natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 13:26
-

[Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viavia28
Neuzelaar schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:44:
[...]

Ik heb hier niet het hele topic gelezen maar hier maak je een grote fout: JIJ snapt niet dat bij er te blijven dat je de overwaarde al gebruikt!! Dus er blijven wonen en de overwaarde ‘gebruiken’ om andere schulden af te lossen is het probleem gewoon verplaatsen.
Als ik mijn woning wel verkoop en het gebruik en vervolgens een nieuwe woning koop met een hogere hypotheek omdat ik dan een deel van de overwaarde (dat dan wel mijn geld is omdat ik mijn woning heb verkocht) heb verbruikt, zie je het dan anders? Het is maar net welk label je onder een schuld hangt.

In de eerste situatie is de schuld opgebouwd uit een component voor de woning, een component voor aflossing schulden en een component voor de reist. In de tweede situatie is het maar een component, namelijk voor de woning, maar is die component wel een stuk hoger. Dus komt voor mij nog steeds op hetzelfde neer.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:34
Roenie schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:40:
Sommige mensen zien een dergelijke reis als een uitgave. Ik zie het echter als een investering in jezelf. Het is aan een ieder om te besluiten daar wel of niet voor te lenen. @Richh, die 70k van die reis is eigenlijk ook een soort van studieschuld.
Yep, ik zie daarom ook mijn game PC van €5k als een investering in mezelf.

Kom op zeg, dat iemand een wereldreis wil maken, prima, ieder zijn hobby. Maar ga niet net doen alsof het voor iets anders is dan omdat je het leuk vindt om te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17-06 21:40
Ik heb het hier nog nergens gelezen, maar houdt die 70k er al rekening mee dat je je huis ook kunt verhuren in de periode dat je weg bent? Dat zou wel een aardige deuk slaan in de kosten denk ik.

(Huis met hypotheek verhuren is wel interessante vraag op zich, maar kan wel.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 13:26
-

[Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 10-03-2021 20:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viavia28
Paul C schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:02:
Ik heb het hier nog nergens gelezen, maar houdt die 70k er al rekening mee dat je je huis ook kunt verhuren in de periode dat je weg bent? Dat zou wel een aardige deuk slaan in de kosten denk ik.

(Huis met hypotheek verhuren is wel interessante vraag op zich, maar kan wel.)
Nee, dat zie ik als een extra inkomst. Daarvan zou ik dan ook de hypotheek, servicekosten etc. van moeten betalen en als er iets kapot gaat moet dat uiteraard gerepareerd worden. Dus ik zet dat geld liever opzij voor als er wat mis is met de woning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viavia28
Neuzelaar schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:06:
[...]

Maar dat is een als-als verhaal.
Als je dat huis verkoopt heb je geld, dat doe je dan op, en dàn kan je kijken op de markt of je schuld kan aangaan voor een nieuwe woning. Nu wil je alles (wat punt aan de lijn wel zal kunnen) maar als je na je reis je huis niet meer kan betalen, ben je het alsnog kwijt. Als het je dat risico waard is, doen! (serieus bedoeld)
Alles is op dit moment een "als" :)

Wat jij zegt klopt, wanneer je uitgaat van een situatie dat ik pas over een aantal jaar een nieuwe woning zal kopen. Als ik terugkom van een reis moet ik eerst weer een vast contract hebben voordat ik weer een woning kan kopen. Daar gaat tijd overheen. Maar ik ga uit van de huidige situatie. Dus ik zou vandaag de woning kunnen aflossen en morgen een nieuwe woning kunnen kopen. Dan is er in mijn situatie niets veranderd. Ik gaf al aan dat ik liever niet een woning verkoop en op reis ga zonder woning, omdat terugkomen zonder baan en woning geen fijn gevoel is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Viavia28 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Wat jij zegt klopt, wanneer je uitgaat van een situatie dat ik pas over een aantal jaar een nieuwe woning zal kopen. Als ik terugkom van een reis moet ik eerst weer een vast contract hebben voordat ik weer een woning kan kopen.
Aha, daar is eindelijk antwoord op de toch wel belangrijke vraag van een tijd geleden. Je zegt je baan dus op tijdens de wereldreis. Dat kan wel van invloed zijn op de mogelijkheid om je overwaarde op te nemen. De geldverstrekker en adviseur zullen daar namelijk wel naar vragen. Je inkomen is immers één van de zekerheden voor de lening. Zomaar de lening verhogen om je baan op te zeggen zal wel eens een lastige situatie kunnen geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viavia28
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Aha, daar is eindelijk antwoord op de toch wel belangrijke vraag van een tijd geleden. Je zegt je baan dus op tijdens de wereldreis. Dat kan wel van invloed zijn op de mogelijkheid om je overwaarde op te nemen. De geldverstrekker en adviseur zullen daar namelijk wel naar vragen. Je inkomen is immers één van de zekerheden voor de lening. Zomaar de lening verhogen om je baan op te zeggen zal wel eens een lastige situatie kunnen geven.
Als ik mijn huis verkoop doe ik dat ja. Als ik mijn huis niet verkoop, doe ik dat niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Yep, ik zie daarom ook mijn game PC van €5k als een investering in mezelf.

Kom op zeg, dat iemand een wereldreis wil maken, prima, ieder zijn hobby. Maar ga niet net doen alsof het voor iets anders is dan omdat je het leuk vindt om te doen.
Dat kun je uiteraard doen. En of dat je dat simpelweg leuk vindt of dat die game PC jou (mede) vormt, die keuze is natuurlijk aan jezelf.

Opleiding is overigens niet alleen kennis. Een wereldreis maken zal de manier waarop je tegen zaken aankijkt flink veranderen. Die nieuwe inzichten kun je zien als een waardevolle les. Vind je het ook raar als mensen geld lenen voor een opleiding of cursus?

Maar al zou de TS alleen maar in luxe hotels zitten en niets meekrijgen van wat er zich in de landen die hij bezoekt af speelt. Kortom, 100% voor de leuk. Wat dan nog?
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:19:
[...]
Je hoeft natuurlijk niet te vertellen dat je het geld voor een wereldreis gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:12
Hoeveel blijft er over van het bedrag dat je mag lenen, als je de bank vertelt dat je nu al weet dat je straks een jaar geen inkomen hebt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:39:
Hoeveel blijft er over van het bedrag dat je mag lenen, als je de bank vertelt dat je nu al weet dat je straks een jaar geen inkomen hebt?
Als je het niet vertelt, blijft dat even hoog. Je kunt immers altijd van gedachten veranderen over je plannen in het leven ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immutable
Heb je zoveel vrije uren opgebouwd dat je de tijd van de wereldreis weg kunt blijven van je werkgever?
Ik ken ook meerdere mensen die een wereldreis hebben gedaan, voornamelijk in de goedkopere regionen in de wereld. Personen zijn vaak relatief vermogend(erfenis), of diegene die dat niet was had er jaren voor gewerkt en bij de ouders gewoond en zijn huur opgezegd.
Zowel de personen met gewone inkomens, als vermogende hadden hun huur opgezegd. (relatief jonge mensen ook van rond 30)

Ik ken niemand die een wereldreis gemaakt heeft, en wel zijn huidige baan behouden heeft. Dan ben je denk ik redelijk uniek. Of heb je al iets met je baas overlegd hierover?

Want als je je overwaarde wilt opnemen, gaan je maandlasten omhoog. En dan moet je toch blijven werken? Dan kan je toch niet even 1 of 2 jaar er tussen uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13:18
@Viavia28 Iedereen lijkt te denken dat je momenteel een consumptieve financiering hebt lopen van 35k, maar volgens mij bedoel je in je OP dat je 70k voor de wereldreis wil lenen en 35k voor (andere) consumptieve doeleinden. Kan je aangeven of dit klopt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viavia28
Immutable schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:43:
Heb je zoveel vrije uren opgebouwd dat je de tijd van de wereldreis weg kunt blijven van je werkgever?
Ik ken ook meerdere mensen die een wereldreis hebben gedaan, voornamelijk in de goedkopere regionen in de wereld. Personen zijn vaak relatief vermogend(erfenis), of diegene die dat niet was had er jaren voor gewerkt en bij de ouders gewoond en zijn huur opgezegd.
Zowel de personen met gewone inkomens, als vermogende hadden hun huur opgezegd. (relatief jonge mensen ook van rond 30)

Ik ken niemand die een wereldreis gemaakt heeft, en wel zijn huidige baan behouden heeft. Dan ben je denk ik redelijk uniek. Of heb je al iets met je baas overlegd hierover?

Want als je je overwaarde wilt opnemen, gaan je maandlasten omhoog. En dan moet je toch blijven werken? Dan kan je toch niet even 1 of 2 jaar er tussen uit?
Ik kan maximaal een jaar met onbetaald verlof als ik dat zou willen. Ik kan tevens mijn woning verhuren wanneer ik op reis ga. Dat dekt de kosten voor de hypotheek en bijkomende kosten zoals pensioenopbouw en VVE kosten. Daardoor heb ik geen lasten in Nederland wanneer ik op reis ben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viavia28
Longcat schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:48:
@Viavia28 Iedereen lijkt te denken dat je momenteel een consumptieve financiering hebt lopen van 35k, maar volgens mij bedoel je in je OP dat je 70k voor de wereldreis wil lenen en 35k voor (andere) consumptieve doeleinden. Kan je aangeven of dit klopt?
Ik heb momenteel ong. 35k aan consumptief krediet open staan ja. Dat is deels een studielening en deels een lening die ik ben aangegaan om een dakopbouw met dakterras te laten bouwen.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True