Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende vraagstuk.
Ik woon in een woning waarbij inmiddels een flinke overwaarde is ontstaan.
Naast mijn woning heb ik nog enkele schulden die ik graag wil aflossen en eind volgend jaar (hopelijk) wil ik graag een mooie reis maken.
Nu had ik het plan om de woning te verkopen en de restwaarde te gebruiken om de leningen af te lossen, op reis te gaan en de rest in een nieuwe woning te stoppen met een nieuwe hypotheek. Ik ben nu echter enige tijd op zoek naar een nieuwe woning en besef dat mijn huidige woning perfect is voor me en dat ik niet per sé wil verhuizen.
Nu de vraag: Kan ik mijn plan ook uitvoeren zonder dat ik mijn woning verkoop?
Even grofweg de cijfers:
Marktwaarde woning: 600.000
Huidige hypotheek restwaarde: 247.000
Overwaarde: 353.000
Consumptieve leningen: 35.000
Kosten wereldreis: 70.000
Dan houd ik dus na het aflossen van de leningen en de wereldreis nog steeds een overwaarde van ong. 250.000 euro over.
Nieuwe situatie:
Hypotheek Box 1: 247.000
Hypotheek Box 3: 105.000
Totaal: 352.000
De maximale hypotheek die ik samen met mijn partner kan dragen bedraagt 450.000 euro.
Wanneer ik mijn woning verkoop en een andere woning koop doe ik eigenlijk precies hetzelfde, alleen blijf ik nu in mijn woning zitten. Kan dat dan niet ook gewoon?
Ik hoop dat er hier iemand is met ervaring of kennis om mij te helpen. Alvast bedankt!
Ik woon in een woning waarbij inmiddels een flinke overwaarde is ontstaan.
Naast mijn woning heb ik nog enkele schulden die ik graag wil aflossen en eind volgend jaar (hopelijk) wil ik graag een mooie reis maken.
Nu had ik het plan om de woning te verkopen en de restwaarde te gebruiken om de leningen af te lossen, op reis te gaan en de rest in een nieuwe woning te stoppen met een nieuwe hypotheek. Ik ben nu echter enige tijd op zoek naar een nieuwe woning en besef dat mijn huidige woning perfect is voor me en dat ik niet per sé wil verhuizen.
Nu de vraag: Kan ik mijn plan ook uitvoeren zonder dat ik mijn woning verkoop?
Even grofweg de cijfers:
Marktwaarde woning: 600.000
Huidige hypotheek restwaarde: 247.000
Overwaarde: 353.000
Consumptieve leningen: 35.000
Kosten wereldreis: 70.000
Dan houd ik dus na het aflossen van de leningen en de wereldreis nog steeds een overwaarde van ong. 250.000 euro over.
Nieuwe situatie:
Hypotheek Box 1: 247.000
Hypotheek Box 3: 105.000
Totaal: 352.000
De maximale hypotheek die ik samen met mijn partner kan dragen bedraagt 450.000 euro.
Wanneer ik mijn woning verkoop en een andere woning koop doe ik eigenlijk precies hetzelfde, alleen blijf ik nu in mijn woning zitten. Kan dat dan niet ook gewoon?
Ik hoop dat er hier iemand is met ervaring of kennis om mij te helpen. Alvast bedankt!
[ Voor 7% gewijzigd door Viavia28 op 20-05-2020 21:46 . Reden: extra cijfers ]