JvS schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:15:
Dit is zeker niet altijd waar. Lage tonen in een kamer zijn een wonderlijk complex iets. Je luistert naar een gek 'bad' vol staande golven, Op sommige plekken hoog (buik), op sommige blekken heel laag (knoop of dal), als jij luistert naar een sub en je zit in een knoop waar het geluid toevallig net uitdooft, dan kan een sub bij buren allemachtig veel overlast veroorzaken, omdat hij wel enorm veel energie de ruimte in slingert.
Dit kan ik beamen. Lage geluiden hebben niet alleen een hele lange golf, waardoor je op de ene plek niets hoort, en en stukje verder juist wel, maar kunnen ook resonanties veroorzaken.
Ik woon in een appartement (2e verdieping), en bij beide onderappartementen zijn inmiddels 2x iemand anders ingetrokken. Sinds de laatste onderbuur is ingetrokken, hoor ik soms 's nachts en erg lage brom in de slaapkamer. Niet op een vaste tijd, en maar zo nu en dan. Deze brom is niet hard, maar wel ongelofelijk doordringend. Als je je op dat moment in 1 van de 2 slaapkamers bevindt, dan is het net alsof de tanden uit je kaak trillen. Nogmaals, zo hard is het geluid niet. Maar ik heb het idee dat het gebouw een bepaald frequentie flink versterkt.
Gelukkig komt dit maar sporadisch voor, 's nachts tenminste, en duurt het maximaal 10 minuten, dus ik vind het niet iets om moeilijk over te doen. Die enkele keer, dan stap ik even het bed uit, en ga 10 minuten later weer verder slapen.
Maar, het patroon geeft wel aan dat het hoogstwaarschijnlijk geen koelkast is (anders zou het veel regelmatiger voorkomen). Ik vermoed dat het iets is als een wasmachine die hij soms 's nachts aanzet, waarbij de vloer niet is doorgelegd, en deze dus direct op het beton staat. En die op de hoogste centrifuge stand een bepaalde trilling doorgeeft of iets dergelijks.
Het gebouw kan dus zeker wel effect hebben en geluid versterken ten opzichte van wat je zelf hoort. Maar, dan is het vaak ook heel duidelijk te herleiden naar bepaalde momenten. Als ik het verhaal van de TS zo lees, dan is dat niet het geval. De buurvrouw kan wellicht proberen om wat acoustische panelen aan de muur te hangen? Dat zou staande golven in ieder geval iets dempen, denk ik.
edit: dat krijg je er van, als je niet het hele topic leest.
Het klinkt alsof je al meer dan genoeg mee hebt gewerkt @
Larissa 1974. Ik zou op dat punt ook zoiets hebben van; zoek 't maar uit buurvrouw. Ik hoop voor je woongenot dat ze snel gaat verhuizen.
[
Voor 9% gewijzigd door
DiSiLLUSiON op 22-05-2020 23:49
]