Advies aanschaf multi-split aircosysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 19:47
Graag zou ik advies willen bij het aanschaf van een vast aircosysteem.

In eerste instantie willen we de woonkamer en de zolder voorzien, maar mocht tegen relatief weinig meerkosten slaapkamer op de 1e verdieping ook mee kunnen dan is dit een optie.

Dit is het zijaanzicht van het huis. Links de achtertuin, rechts voortuin. Bedoeling is dat de buitenunit(s) in de achtertuin komen te staan. Tussen de woning en de stenen muur op de grens is een ruimte van 1,5 meter breed.

De binnenunit van de woonkamer (130 m3) komt op 2 te hangen, en het leidingwerk kan (volgens mij) dan het handigste verder over het dak van de erker en daar verder omhoog. Op de zolder willen we een vloerunit ivm een laag plafond.

Alle units komen tegen de buitenmuur aan te hangen.

Wat ik tot nu toe samengesteld heb is als volgt:

Daikin FVXM25F (vloerunit voor op zolder)
Daikin FTXM50N (plafondunit woonkamer)
Daikin 2MXM50M9 (buitenunit)

Zou ik hierop ook nog een plafondunit voor slaapkamer 4 aan kunnen sluiten? De verwachting is dat of de airco in de woonkamer actief aan staat (overdag) en 's avonds vooral zolder (en eventueel de slaapkamer 4).

Zie ik dingen over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqu-eQX9L5K1BZ_cEECYgJcGjUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FR15AdkA7MEmYLlAShA5tMso.png?f=fotoalbum_large
Woonkamer: 130 m3 * 40 = 5200
Zolder: 48 m3 * 50 = 2402
Slaapkamer 4: 30 m3 = 1200

[ Voor 28% gewijzigd door Mrk87 op 17-05-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Twee losse "gewone" split unit airco's is meestal goedkoper en efficienter dan een multi-split.
- Is dat een plat-dak rechts van #2? Waarom zet je daar geen buitenunit(s) op, scheelt een stuk lelijke leiding.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 13:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hier is een heel topic over.

Het grote airconditioning topic - Deel 2

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Juup schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:31:
- Twee losse "gewone" split unit airco's is meestal goedkoper en efficienter dan een multi-split.
- Is dat een plat-dak rechts van #2? Waarom zet je daar geen buitenunit(s) op, scheelt een stuk lelijke leiding.
Snap ik van de single splits. Maar dan zou ik 3 buitenunits krijgen denk ik?

Is inderdaad een plat dak, maar wel in het zicht van de straat. Denk niet dat de gemeente en buurtbewoners daar blij mee gaan zijn.
Die heb ik uiteraard eerst doorgelezen. Volgens mij mag ik voor een adviesvraag een topic openen?Heb de post daar ook maar geplaatst.

[ Voor 9% gewijzigd door Mrk87 op 17-05-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 09:54
Mrk87 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:37:
Graag zou ik advies willen bij het aanschaf van een vast aircosysteem.

In eerste instantie willen we de woonkamer en de zolder voorzien, maar mocht tegen relatief weinig meerkosten slaapkamer op de 1e verdieping ook mee kunnen dan is dit een optie.

Dit is het zijaanzicht van het huis. Links de achtertuin, rechts voortuin. Bedoeling is dat de buitenunit(s) in de achtertuin komen te staan. Tussen de woning en de stenen muur op de grens is een ruimte van 1,5 meter breed.

De binnenunit van de woonkamer (130 m3) komt op 2 te hangen, en het leidingwerk kan (volgens mij) dan het handigste verder over het dak van de erker en daar verder omhoog. Op de zolder willen we een vloerunit ivm een laag plafond.

Alle units komen tegen de buitenmuur aan te hangen.

Wat ik tot nu toe samengesteld heb is als volgt (importeren)

Daikin FVXM25F (vloerunit voor op zolder)
Daikin FTXM50N (plafondunit woonkamer)
Daikin 2MXM50M9 (buitenunit)

Zou ik hierop ook nog een plafondunit voor slaapkamer 4 aan kunnen sluiten? De verwachting is dat of de airco in de woonkamer actief aan staat (overdag) en 's avonds vooral zolder (en eventueel de slaapkamer 4).

Zie ik dingen over het hoofd?

[Afbeelding]
Woonkamer: 130 m3 * 40 = 5200
Zolder: 48 m3 * 50 = 2402
Slaapkamer 4: 30 m3 = 1200
De buitenunit kunnen maar twee binnenunits op aangesloten worden.
Om een derde aan te kunnen sluiten heb je een buitenunit uit de 3MXM-M serie nodig.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

@Mrk87 Voor 130 m3 heb je geen 5 nodig. Ik doe hier 160 m3 met een 4,2. Hou er ook rekening mee dat een 5 qua buitenmaten groter is en meer geluid maakt. Een 3,5 is meer dan genoeg. En die zolder doe je makkelijk met een 2.

En een vloermodel zou ik niet kiezen ivm koude lucht die moet zakken.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 17-05-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:54:
@Mrk87 Voor 130 m3 heb je geen 5 nodig. Ik doe hier 160 m3 met een 4,2. Hou er ook rekening mee dat een 5 qua buitenmaten groter is en meer geluid maakt. Een 3,5 is meer dan genoeg.

En een vloermodel zou ik niet kiezen ivm koude lucht die moet zakken.
Het is niet alleen de woonkamer die gekoeld moet gaan worden, maar ook de zolder en evt. een slaapkamer op de 1e verdieping. Wellicht heb je daar overheen gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mrk87 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:58:
[...]

Het is niet alleen de woonkamer die gekoeld moet gaan worden, maar ook de zolder en evt. een slaapkamer op de 1e verdieping. Wellicht heb je daar overheen gelezen?
Heb het over vermogens binnenunits. ;) Ik zou (en heb zelf) de 4,2 op een single en 2 en 2,5 op een multi. 1 bedrijfszekerheid en 2 terug moduleren ivm minimum als je niet alles tegelijk draait.

NB: kijk even goed naar de specs van die multi's . Hoe groter/meer aansluitingen, hoe hoger hun min vermogen. Dan krijg je aan/uit. Ik wil dat niet en zeker niet met verwarmen wat ik ook doe.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 17-05-2020 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:05
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:54:
@Mrk87 Voor 130 m3 heb je geen 5 nodig. Ik doe hier 160 m3 met een 4,2
Ik zit hier ook met 160m² voor de woonkamer + keuken waar ik die 5kW in gedachten voor had. Ik zou met een 4.2kW dus ook prima toekomen? Goed geïsoleerd huis, zonnewering op ZuidWest. Wil ook niet te gek gaan met dat over/onderdimensioneren? Valt er nog wat te zeggen over koelen/verwarmen daarin?Je hebt je post wat bijgewerkt zie ik nu.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 17-05-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Mrk87 Laten we aan de modjes over :)

2 vragen + 1 opmerking:
- Heb je nagedacht over om het leiding werk aan de buitenkant in dezelfde RAL-kleur als je kozijnen te spuiten? Puur voor het aanzicht.
- Specifieke reden waarom je alleen naar Daikin gekeken hebt?

Ik zie wel 1 flink nadeel aan de locatie van de buitenunit, maar kan ook zwartkijken zijn, als deze enigzins resoneert dan word dat flink versterkt door de muren er omheen.

@Juup zijn suggestie is denk ik het overwegen waard, voor het estische misschien wel om een omkasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Falcon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:24:
@Mrk87 Laten we aan de modjes over :)

2 vragen + 1 opmerking:
- Heb je nagedacht over om het leiding werk aan de buitenkant in dezelfde RAL-kleur als je kozijnen te spuiten? Puur voor het aanzicht.
- Specifieke reden waarom je alleen naar Daikin gekeken hebt?

Ik zie wel 1 flink nadeel aan de locatie van de buitenunit, maar kan ook zwartkijken zijn, als deze enigzins resoneert dan word dat flink versterkt door de muren er omheen.

@Juup zijn suggestie is denk ik het overwegen waard, voor het estische misschien wel om een omkasting.
Bedankt voor je reactie! Daikin lees ik hier op het forum wel goede ervaringen mee en bij importeren zijn ze ook goed betaalbaar.

spuiten van de afwerkgoot zal ik in overweging nemen, is wel een goed idee. ook als de unit wel op het dakje kom te staan om dan een omkasting te hebben in dezelfde kleur als bijv. de dakkapel.

Is het nog wijs om contact op te nemen met de gemeente als de unit(s) wel op het platte dakje komen te staan? Of mag dit vergunningsvrij.

[ Voor 6% gewijzigd door Mrk87 op 18-05-2020 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Ik heb een aantal reacties vanuit Het grote airconditioning topic - Deel 2 naar dit topic verplaats omdat anders dezelfde vraag op twee plaatsen behandelt werd. Een los topic openen voor een vraag mag altijd, het is niet verplicht daarvoor de grote verzamel topics te gebruiken :).

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:05
Falcon schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:24:
Ik zit ook met hetzelfde. Ik heb zwarte alu ramen RAL 9005 op een landelijke woning en zwarte regenpijpen. Als je zo een typische airco goot ergens bestelt, hoe kleur je die dan best? Motip er over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

HyperBart schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:10:
[...]

Ik zit ook met hetzelfde. Ik heb zwarte alu ramen RAL 9005 op een landelijke woning en zwarte regenpijpen. Als je zo een typische airco goot ergens bestelt, hoe kleur je die dan best? Motip er over?
Aankomende woensdagmiddag komt er een airco-meneer bij mij thuis, zal het hem vragen of ze daar ervaring mee hebben. Ik heb namelijk ook een witte knikarm die ik graag in dezelfde RAL-kleur terug zie komen.

@Mrk87 Importverhaal: Ja daar zit ik ook nog over na te denken.. volgende week krijg ik 2 offertes binnen, dus even afweging maken. Ik wil ook niet te lang meer wachten.. het is al midden mei natuurlijk ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Falcon op 18-05-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:01:
[...]

Heb het over vermogens binnenunits. ;) Ik zou (en heb zelf) de 4,2 op een single en 2 en 2,5 op een multi. 1 bedrijfszekerheid en 2 terug moduleren ivm minimum als je niet alles tegelijk draait.

NB: kijk even goed naar de specs van die multi's . Hoe groter/meer aansluitingen, hoe hoger hun min vermogen. Dan krijg je aan/uit. Ik wil dat niet en zeker niet met verwarmen wat ik ook doe.
Wat voorunits ) zou je me aanraden? Zoiets?

slaapkamer en zolder op multi 2 en 2.5

Daikin FTXM20N
Daikin FTXM25N
Daikin 2MXM40M

Woonkamer:
Daikin SB-FTXM42N

[ Voor 10% gewijzigd door Mrk87 op 18-05-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mrk87 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:06:
[...]

Wat voorunits ) zou je me aanraden? Zoiets?

slaapkamer en zolder op multi 2 en 2.5

Daikin FTXM20N
Daikin FTXM25N
Daikin 2MXM40M

Woonkamer:
Daikin SB-FTXM42N
Goed bezig. Ik heb alleen de multi 50 genomen. Kan ik ze alle twee max aanknallen zou het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Ben nog steeds aan het twijfelen. Voornamelijk om 2 units aan te muur/dak uitbouw te hebben.

Wat vinden jullie van dit setje?

Mitsubishi MSZ-AP20VG R32
Mitsubishi MSZ-AP25VG R32
Mitsubishi MSZ-AP50VG R32
Mitsubishi MXZ-4F80VF
Pagina: 1