Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Aviv1
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 03-06 22:48
Beste mensen,

Ik heb onlangs een appartement gekocht voor 1 persoon. Hartstikke leuk! Ik weet ook al vrij goed hoe ik het ga inrichten maar er een spreekwoord "je weet niet wat je niet weet".

Over een tijd heb ik een afspraak met van Wijnen voor het meer- en minderwerk. Dan kun je allemaal dingen laten veranderen aan je appartement. Zo wil ik bijvoorbeeld een kabelgoot in mijn muur laten vrezen om straks de kabels vd TV netjes weg te werken. Ik denk ook aan een vloer contactdoos middenin de woonkamer zodat er straks geen kabels over de vloer lopen voor een lamp.

Echter ben ik nu in het hoofdstuk Keuken beland. Ik heb een render laten maken bij Bruynzeel van de opstelling (kleuren beslis ik later). Zij plaatsen de keuken names van Wijnen. Op dit moment zit ik met de volgende vraag.

Hoe hoog moet de keuken? Standaard is 2.15m maar heb nu op de render 1.90m. Ik kan ook tot aan het plafond, dat is volgens mij 2.50. 2.65m

Klik voor groot!

Ook denk ik er aan om te kiezen voor een inductie met afzuiging i.p.v. de afzuigkap onder het kastje. Ik vind zo'n groot aluminium afzuigkap aan de muur namelijk niet mooi.

Het zou tof zijn als mensen hun tips kunnen delen! Ik lees uiteraard ook de stickies door!

Thanks!

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21:44

g0tanks

Moderator CSA
Aviv1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:43:
Hoe hoog moet de keuken? Standaard is 2.15m maar heb nu op de render 1.90m. Ik kan ook tot aan het plafond, dat is volgens mij 2.50.
Dat hangt toch volledig van jouw eigen voorkeur af? Hoe groot ben je zelf?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nieuwbouw dus.

Ik zou wel drie keer nadenken voor ik die aannemers relatief simpele klusjes laat doen zoals het invrezen van een kabelgoot voor je TV. Dat wordt dan straks een kabelgootje van 1000 euro.

Verder vermoed ik dat zo’n contactdoos middenin de woonwoonkamer issues gaat geven met vloerverwarming :).

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Aviv1
g0tanks schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:46:
[...]

Snap ik! De verkoper gaf mij ook geen duidelijk antwoord. Zelf ben ik 1.90m !

Maar ik zie soms dat het tot aan het plafond loopt en soms ook weer heel laag. Gezien dit als het ware een vak is met het wandje naast de deur, zou het misschien mooi zijn om dat uit te lijnen met dat wandje en dan ook net zo hoog als dat wandje te maken. Dan is er geen onbenutte ruimte. Nu heb ik zo'n lege ruimte bovenop de keuken en daar ga ik niets op zetten.

Ik vraag dit dus meer uit een design perspectief. Wat is nou mooier?? O-)
Glashelder schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:47:
Nieuwbouw dus.

Ik zou wel drie keer nadenken voor ik die aannemers relatief simpele klusjes laat doen zoals het invrezen van een kabelgoot voor je TV. Dat wordt dan straks een kabelgootje van 1000 euro.

Verder vermoed ik dat zo’n contactdoos middenin de woonwoonkamer issues gaat geven met vloerverwarming :).
Precies.. vloerverwarming idd. Daar heb je een punt.

[Voor 25% gewijzigd door Aviv1 op 16-05-2020 21:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

Je hebt het over een appartement en ik lees over afzuiging. Ga even goed na hoe de afzuiging in je appartement geregeld is. Vaak heb je in appartementen een centrale afzuiging, daar mag je geen gemotoriseerde afzuiging op aansluiten. Als je echter je eigen afzuiging hebt, bijv door de muur naar buiten, is het geen probleem.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:05
Hoogte is wat je zelf wil, wij hebben een deel wat maar 1.70 hoog is (kant vd koelkast en vriezer) en andere kant is 2 meter ivm bovenkastjes. Wij vinden zo hoog namelijk niet mooi :)

Life is what happens while you're busy making other plans

• Aviv1
Microkid schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:55:
Je hebt het over een appartement en ik lees over afzuiging. Ga even goed na hoe de afzuiging in je appartement geregeld is. Vaak heb je in appartementen een centrale afzuiging, daar mag je geen gemotoriseerde afzuiging op aansluiten. Als je echter je eigen afzuiging hebt, bijv door de muur naar buiten, is het geen probleem.
Goed punt! Het wordt dus gefilterd en weer je eigen kamer in geblazen. Niets mag naar buiten of gaat op de centrale afzuiging. Dit is dus helemaal nieuw...

Voor mij ook een reden dat ik goede afzuiging wil en zeker niet veel ga bakken, en meer in de oven ga doen met het raam op een kiertje.
frumper schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:59:
Hoogte is wat je zelf wil, wij hebben een deel wat maar 1.70 hoog is (kant vd koelkast en vriezer) en andere kant is 2 meter ivm bovenkastjes. Wij vinden zo hoog namelijk niet mooi :)
Ik lees dus net dat zwevende kastjes, en niet doortrekken naar het plafond wordt idd gezien als 'modern' dus dan doe ik dat _/-\o_

[Voor 22% gewijzigd door Aviv1 op 16-05-2020 22:01]

Acties:
  • +16Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hoe hoog moet de keuken? Standaard is 2.15m maar heb nu op de render 1.90m. Ik kan ook tot aan het plafond, dat is volgens mij 2.50.
Tot het plafond. Mijn ervaring met een keuken is dat je nooit genoeg kastruimte kunt hebben. Je eindigt altijd met veel meer zooi in de keuken dan je denkt.

• Aviv1
downtime schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:00:
[...]

Tot het plafond. Mijn ervaring met een keuken is dat je nooit genoeg kastruimte kunt hebben. Je eindigt altijd met veel meer zooi in de keuken dan je denkt.
Dat zei de Bruynzeel meneer ook. Die is bang dat ik hier (render) niet genoeg ruimte aan zal hebben. Maar ik heb liever een mooie keuken dan een met heel veel opbergruimte O-) De ervaring leert ook, hoe meer opbergruimte je hebt, hoe meer crap je in huis gaat halen om op te bergen :P En ik heb altijd nog de berging

Acties:
  • +7Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Als je 1m90 bent, kijk dan ook goed naar de hoogte van het aanrechtblad in de keuken.
Ik heb zelf nu een aanrecht op de standaardhoogte, maar ik moet dan met mijn lengte net iets voorover buigen om daarop te werken. Voor even is dat geen probleem, maar dat is voor langere tijd in de keuken absoluut niet fijn. Ik had daar bij aankoop geen rekening mee gehouden, dus dat was even zuur toen ik erachter kwam.
Als ik even google kom ik bij deze site uit die wat voorbeelden geeft van mogelijke hoogtes bij verschillende lichaamslengtes: https://www.ergonomiesite.be/hoogte-keuken/ (maar dat is natuurlijk slechts een voorbeeld).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:42

Guldan

Thee-Nerd

Ik zou ook online eens wat rondzoeken naar keukens die je mooi vind. Is dat met hoge kasten, dan weet je ook wat je voor je eigen keuken moet kiezen.

Mocht je zelf eens met zo'n keuken designer aan de slag willen dan zou ik eens wat proberen met die van IKEA. Dan kun je globaal met vorm en indeling bezig gaan. Kijk eens wat je leuk vind! Als je daar een goed idee van hebt dan kan zo'n keukenboer je ook beter helpen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• FoxLenny
  • Laatst online: 16:51
Keuken: zou ik ook tot plafond doen als het kan. Als je het lager doet komt er toch niks op behalve stof...
Kastruimte komt altijd van pas, als je bang bent teveel te gaan verzamelen beetje zelfdiscipline en kastjes wat ruimer inrichten.
Meerwerk aannemer: pas hier inderdaad heel erg mee op, kan duur grapje worden...

• Aviv1
Mensen, bedankt voor deze comments!

@EDIT hele nuttige tip. Ik stond hier dus ook niet bij stil! 90cm is voor velen te laag lees ik nu

@Guldan Ik ga gelijk aan de slag met die keukenplanner, handig!

@FoxLenny Dat dacht ik dus ook. Van dat vettige stof bovenop de kasten wil ik ook niet. Ik ben er alleen nog niet over uit of tot aan het platfond nu wél of juist niét als modern wordt beschouwd.

Iemand enige ervaring met het zelf maken van een 3D interieur ontwerp? Een kennis van mij rekent daar €250 voor (totale oppervlakte appartement is 55m2). Is dit schappelijk of kun je dit ook zelf doen met een free-trial ergens? Heb niets kunnen vinden. Misschien dat je dan een beter beeld krijgt van wat wel en niet mooi is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FoxLenny
  • Laatst online: 16:51
Hoe precies wil je 3D ontwerpen?
Zoals eerder gemeld zou je met de ikea (keuken) planner al wat ideeën kunnen op doen.
Verder ben ik ook een voorstander van een plattegrond op schaal printen, wat meubels erbij knippen en zo analoog 2D schuiven :+

Acties:
  • +5Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:06
Aviv1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:19:
[...]
@FoxLenny Dat dacht ik dus ook. Van dat vettige stof bovenop de kasten wil ik ook niet. Ik ben er alleen nog niet over uit of tot aan het platfond nu wél of juist niét als modern wordt beschouwd.

[....]
Als het modern is, doe je het dan wel? En als gezegd wordt dat dat niet modern is doe je het niet? Zou je niet gewoon kiezen wat je zelf mooi en handig vindt? Onze hoge kasten zijn 221cm hoog. Vanwege het ontwerp van de keuken waren deuren tot het plafond niet mogelijk en niet mooi. Maar ik sluit niet uit dat ik er nog eens een ombouw om maak en dat laat stucen.

• EDIT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Aviv1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:19:
Mensen, bedankt voor deze comments!

@EDIT hele nuttige tip. Ik stond hier dus ook niet bij stil! 90cm is voor velen te laag lees ik nu
Mja, het is natuurlijk ook afhankelijk van jouw eigen lichaamsbouw en voorkeur, dus staar je niet stuk op exacte cijfers, maar kijk wat fijn voor je werkt. Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Het kan ook zijn dat het voor jou wel een prima hoogte is :)
Het was puur een puntje waar je wellicht op zou kunnen letten. Nu kan zoiets nog aangepast worden, straks wordt dat wat lastiger :P

[Voor 11% gewijzigd door EDIT op 16-05-2020 22:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:48

krvabo

MATERIALISE!

EDIT schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:10:
Als je 1m90 bent, kijk dan ook goed naar de hoogte van het aanrechtblad in de keuken.
Ik heb zelf nu een aanrecht op de standaardhoogte, maar ik moet dan met mijn lengte net iets voorover buigen om daarop te werken. Voor even is dat geen probleem, maar dat is voor langere tijd in de keuken absoluut niet fijn. Ik had daar bij aankoop geen rekening mee gehouden, dus dat was even zuur toen ik erachter kwam.
Als ik even google kom ik bij deze site uit die wat voorbeelden geeft van mogelijke hoogtes bij verschillende lichaamslengtes: https://www.ergonomiesite.be/hoogte-keuken/ (maar dat is natuurlijk slechts een voorbeeld).
Yep. Ik heb mijn keuken op 97cm laten plaatsen, maar let er bij op dat dit schijnbaar wel "uitzonderlijk is", en bij mij waren bij levering de plinten te laag (keukenboer geen rekening mee gehouden), en voor m'n fornuis moest ik speciale poten meebestellen (a €100), die het dan net aankonden (dus het fornuis staat niet zo stevig als je echt graag zou willen).

Ik moet zeggen dat het hoge werkblad echt wel een verademing is voor mezelf!

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 13:28
Ik heb diepe kasten op m'n keuken geplakt, totale hoogte 252 cm. Lekker veel opbergruimte in een klein appartement. Voor de bovenste kasten heb ik wel een stoel of trappetje nodig. Ik ben er erg blij mee.

(er missen hier nog wel de plinten aan de onder en bovenkant)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aviv1
@iDaniel ziet er strak uit!

Ik zag toevallig vandaag op Eigen Huis en Tuin deze reportage.

In dit kleine appartement hebben ze ook de keuken tot aan het plafond doorgetrokken. Niet mis als je mij vraagt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Inderdaad. Wij zijn ook lang en hebben in onze nieuwe keuken zo'n beetje de maximale hoogte qua aanrechtblad genomen, en het is superfijn om niet meer voorover te hoeven buigen.

It takes two fools to argue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 18:37
Ik sluit aan op hierboven. Ik heb een standaard hoogte en ben zelf 1.92. Ik voel met na 10 minuten werken al alsof ik een dag op het land heb doorgebracht. Helaas zit ik in huur en is het niet anders .. Laat je goed adviseren over de gewenste hoogte van het werkblad (navel hoogte is aan te raden).

Daarnaast; kijk ook even of je dingen ook zelf kan doen. Dat die "vriend" er 250 euro voor vraagt vind ik vrij fors. Dat noem ik geen vriendendienst.
Probeer ook goed op papier te zetten wat het kost voordat je begint en dat hogere kostenop die offerte is uitgesloten. Als je pech hebt wordt dat stukje vrezen een duur grapje.

[Voor 35% gewijzigd door CuBras op 17-05-2020 00:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:30
ik ben 1,95m en heb t keukenblad op 95 cm.
Mijn vrouw is 1,65m , en kan hier nog prima op werken. Op lagere bladen kreeg ik nogal vlot last van mn rug...

qua kastjes ben ik van team 'nooit genoeg ruimte' ...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:04
Tot aan het plafond; die ruimte komt wel vol. Of je moet van het extreem opruimen "geen spullen / geen zorgen" type zijn. Maar dat weet je dan zelf wel. Appartementen zijn eigenlijk altijd te klein, dus gewoon benutten die ruimte.

Als je lang bent ook absoluut naar de werkbladhoogte kijken. Nederland is standaard ingericht voor vrouwen van gemiddelde lengte / breedte; overal te weinig hoogte, te weinig beenruimte, te weinig ruimte voor voeten, te weinig ruimte voor schouders.

Let op dat een gigantische plint onder je keukenkastje ook verlies is. Ikea heeft tegenwoordig onderkast die 80cm hoog zijn; dan heb je veel minder verlies tov een onderkast die 70 cm hoog is. Ik heb overigens achter die plint m'n noodvoorraad flessenwater liggen :+
krvabo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:28:
[...]

Yep. Ik heb mijn keuken op 97cm laten plaatsen, maar let er bij op dat dit schijnbaar wel "uitzonderlijk is", en bij mij waren bij levering de plinten te laag (keukenboer geen rekening mee gehouden), en voor m'n fornuis moest ik speciale poten meebestellen (a €100), die het dan net aankonden (dus het fornuis staat niet zo stevig als je echt graag zou willen).

Alleen maar een extra reden om geen los fornuis te nemen. Overigens is het soms wel fijn dat juist iets lager te hebben dan de rest van het werkblad. Makkelijker in de pan kijken en roeren. Daarom ook geen gas; want dan komt het weer een x cm omhoog vanwege de branders. Maar dit gaat om een nieuw appartement, dus geen gas = inductie.

Oven zou ik laag doen en dan een hoge koelkast. Eigenlijk zou ik helemaal geen inbouwkoelkast doen; want dat is ook gewoon weer 6cm verlies in de breedte. Maargoed; ik schijn daar nogal anders over te denken dan veel anderen. Inbouwkoelkasten hebben altijd 'gezeur met de deur' en zijn intern fors kleiner omdat je een kast in een kast hebt.

[Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-05-2020 00:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 21:47
Hoge kast tot plafond doen.
Je zet er anders toch wat op, en als jij het niet doet je toekomstige partner wel.

Ook komt er vet en stof op te liggen wat je gaat zien als je lang bent.

Heb het al vaker gezien, het wordt altijd een vergaarbak van kaartjes zegeltjes en ellende.

Je mist nu een kast boven je oven en je kan ook geenhoge koelkast kwijt.

Zelf heb ik jouw lengte.
Kasten onder aanrecht niveau is drama, altijd in elkaar gedoken in de kast zoeken.
Daarom zoveel mogelijk lades doen onder aanrecht niveau.
Koelkast op hoogte en lekker groot.
Bij voorkeur met digitale temperatuur regeling en zo'n fan, draaiknop is kut. (Het vriest of het is veel te warm) en met die fan heb je geen last van aanvriezen.

[Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 17-05-2020 00:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:30
FRANQ schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:13:

Kasten onder aanrecht niveau is drama, altijd in elkaar gedoken in de kast zoeken.
Daarom zoveel mogelijk lades doen onder aanrecht niveau.
QFT. Lades zijn echt heerlijk vergeleken met kastjes op kniehoogte (wel wat duurder, maar je klinkt niet alsof je budget-problemen hebt...)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:22
Kast boven de oven tot plafond laten lopen. Hoge kastjes onder aanrechtblad nemen, of plint lades , dan kunnen die paar kastjes boven je aanrecht vervallen. Kastjes inderdaad voorzien van lades.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aviv1
MeTooPV schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:44:
Kast boven de oven tot plafond laten lopen. Hoge kastjes onder aanrechtblad nemen, of plint lades , dan kunnen die paar kastjes boven je aanrecht vervallen. Kastjes inderdaad voorzien van lades.
Hoe zie je dat precies voor je? Die kastjes boven het aanrecht dus niet doortrekken tot aan het plafond en helemaal laten vervallen? Ik mis dan wel mijn afzuiginstallatie. Maar het oogt misschien wel strakker...

--
Een hele andere vraag: de zogenoemde taatsdeur. Helemaal hip tegenwoordig. De stock binnendeur zal helemaal dicht zijn. De living + keuken is niet zo groot (ongeveer 26m2).

Het zou dan mooi zijn om de deur van de living naar de gang te upgraden naar zo'n taatsdeur voor het ruimtelijke gevoel omdat je er ook doorheen kan kijken.

Kosten die van Wijnen rekent zijn echter niet mis.
Stalen industriële taatsdeur (hoog) €2.550,00
Het aanbrengen van een hoge industriële stalen binnendeur, uitgevoerd als taatsdeur (fabrikant Skygate). De binnendeur wordt geplaatst in een strak afgewerkte sparing met een afmeting van 93x259cm. De sparing wordt door de stukadoor voorzien van hoeksperen, zodat de hoeken beter beschermd zijn tegen beschadigen. Aan de draaizijde van de deur wordt er een stukje van de vloerverwarming gespaard (circa 20x20cm) vanwege de taatspot (scharnier) die in de vloer geboord moet worden.
Omdat de industriële stalen binnendeur pas geplaatst kan worden nadat de uiteindelijke vloerafwerking is gelegd, wordt de deur na oplevering geplaatst. Voor het bepalen van de sparingmaat is uitgegaan van een vloerafwerking van 12mm dik. De stalen deur is voorzien van beglazing en heeft daarom aan één zijde glaslatten. De zijde met de glaslatten wordt aan de hal zijde geplaatst.
De standaard binnendeur en kozijn zijn in deze optie verrekend.
Het feit dat de stalen deur na oplevering wordt geplaatst en dus niet gereed is bij oplevering, zou aanleiding kunnen geven tot het noteren van een opleverpunt. Met het kiezen van de optie voor de industriële stalen binnendeur gaat u er mee akkoord dat dit NIET genoteerd kan worden als opleverpunt.
De industriële stalen binnendeur is in de kleuren zwart en edel te leveren. De genoemde meerprijs is gebaseerd op de kleur zwart, voor de kleur edel geldt een andere meerprijs. Voor meer informatie vraag uw kopersbegeleider.
Ik heb er niet gek veel verstand van maar ik zie dergelijke deuren online voor ca. €1200. Het installeren lijkt mij wel een klus. Hoewel ik handige kennissen heb vraag ik mij af:

Kun je de bestaande kozijn er makkelijk uit halen zonder al teveel stukwerk?
En, hoe moeilijk is het dat er dus vloerverwarming zit en die taatspot in de vloer gevreesd wordt.

M.a.w. is de prijs van van Wijnen redelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
MeTooPV schreef op zondag 17 mei 2020 @ 00:44:
Euh... 1 unit bergruimte erbij en 4 er af is 3 negatief

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tyr0s_Fre4k
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 20:21
Als ik je afbeelding zo bekijk, bedenk even of je je oven daar wilt hebben.
Ik bak zelf redelijk veel en maak ook veel gerechten in de oven, dus voor mij is de plaatsing daar essentieel.

Mijn zwager heeft de oven precies zitten waar jij hem ook hebt, toen ik daar iets in de oven zette op een verjaardag vond ik dat zeer onpraktisch. De klep komt namelijk naar voren, waardoor je daar overheen moet reiken om iets in de oven te zetten...
Een echte polsen- en armenverbrander.

Als je de oven echt daar wilt, kijk dan naar een oven met een gewone deur, die van links naar rechts open gaat (of vice versa natuurlijk).

Verder hoe meer lades hoe beter. Ben zelf recent verhuisd van een keuken met lades naar een met kastjes. Kom veel ruimte tekort voor mn gevoel, terwijl de keuken effectief groter is.
Die klepkasten zijn de hemel! Zeker er in houden, en maak ze gerust wat hoger, past zeer veel in

Succes met alles uitzoeken, wij hebben het ontwerp meerdere malen aangepast (:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 04-06 14:11
Tyr0s_Fre4k schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:16:

Mijn zwager heeft de oven precies zitten waar jij hem ook hebt, toen ik daar iets in de oven zette op een verjaardag vond ik dat zeer onpraktisch. De klep komt namelijk naar voren, waardoor je daar overheen moet reiken om iets in de oven te zetten...
Een echte polsen- en armenverbrander.

Als je de oven echt daar wilt, kijk dan naar een oven met een gewone deur, die van links naar rechts open gaat (of vice versa natuurlijk).
Dat was mijn gedachte ook meteen. Een andere oplossing is een ovendeur die onder de oven geschoven wordt wanneer je hem open doet.

The only constant in the universe is change

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 20:14
krvabo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:28:
[...]

Als je een hoger werkblad neemt, kies dan ook voor een keuken met hogere onderkasten. Dat scheelt niet alleen in de ruimte en je hebt bovendien een keuken die 'in verhouding' is. Een keuken met een heel hoge plint vind ik zelf er niet mooi uit zien. Je kunt het 'merk' keuken hierop selecteren, sommige merken hebben alleen standaardhoogte kastjes.

Wat bovenkasten betreft is het een kwestie van smaak. Ik zou zelf voor zo hoog mogelijke kasten kiezen, ook omdat dat een rustiger beeld geeft. Maar juist heel 'lage' (vitrine-)kasten kan ook wel mooi staan, soms ook in juist een andere kleur gekozen.

Over de afzuiging, bij een keuken met bovenkasten zou ik voor zo'n ingebouwde wasemkap in het kastje kiezen die jij ook in het plaatje hebt. Die 'doorbreekt' het ontwerp niet zoals een losse aluminiumkap oid (wat je ook al benoemt). Een kookplaat met ingebouwde afzuiging lijkt mij eerlijk gezegd maar niks. Ik vind het er niet uitzien en het lijkt mij ook een crime met schoonmaken (om nog maar te zwijgen over overkokend water en baksels die buiten de pan vallen...).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:43
Aviv1 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 01:20:
[...]

Hoe zie je dat precies voor je? Die kastjes boven het aanrecht dus niet doortrekken tot aan het plafond en helemaal laten vervallen? Ik mis dan wel mijn afzuiginstallatie. Maar het oogt misschien wel strakker...

--
Een hele andere vraag: de zogenoemde taatsdeur. Helemaal hip tegenwoordig. De stock binnendeur zal helemaal dicht zijn. De living + keuken is niet zo groot (ongeveer 26m2).

Het zou dan mooi zijn om de deur van de living naar de gang te upgraden naar zo'n taatsdeur voor het ruimtelijke gevoel omdat je er ook doorheen kan kijken.

[...]

Ik heb er niet gek veel verstand van maar ik zie dergelijke deuren online voor ca. €1200. Het installeren lijkt mij wel een klus. Hoewel ik handige kennissen heb vraag ik mij af:

En, hoe moeilijk is het dat er dus vloerverwarming zit en die taatspot in de vloer gevreesd wordt.

Voor een echte taatsdeur is dit redelijk, kijk maar naar de omschrijving voor wat er allemaal moet gebeuren. Voor 1200 ben je gewoon nog niet klaar en zal het waarschijnlijk een deur zijn die in het bestaande kozijn komt te hangen.
Kijk een op de site van Skantrae, daar verkopen ze nette deuren met taatsdeur-look voor niet te veel geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1

Er zijn ook gewone deuren met veel glas (of gewone deuren met een taatsdeur-look) die maar een fractie kosten van een 'echte' taatsdeur. Bijkomend voordeel is dat je die eenvoudiger weer kunt vervangen door een dichte deur. Ik vraag mij namelijk af of in een klein appartement de ruimtelijkheid van een doorzichtige deur er tegen opweegt dat als je in de kamer bent, je ook de hele tijd naar de gang/overloop kijkt en de spullen die daar eventueel staan (jassen, tassen, schoenen etc.) dus ook de hele tijd ziet. Maar dat zal ook afhangen van de indeling en inrichting van de woning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

g0tanks schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:46:
[...]

Ik zou gewoon tot het plafond doen. Dat stuk boven de kastjes daar gaat zich anders alleen maar stof verzamelen wat je ook niet wil in een keuken.

De bovenste plank daar kun je dan gewoon spullen leggen die je weinig nodig hebt. Je goede kerstservies of een of ander keukenapparaat dat je in een impuls gekocht hebt maar nooit gebruikt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Nog een tip, zorg ervoor dat er voldoende ruimte naast je kookplaat is. Je hebt niet alleen wat ruimte ernaast nodig voor handvatten, maar ook wat 'speelruimte' tijdens het koken. Op het plaatje lijkt het nu erg dicht tegen de zijwand aan te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:39
Vergeet niet dat de doorgang door de deur smaller wordt bij een taatsdeur.

Als dat huidige doorgang gewoon de standaard afmeting is, zou ik het niet doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ashundi
  • Laatst online: 17:02
Taatsdeur zou ik niet doen. Ik weet niet hoe je nu woont maar zet de deur naar de gang eens open en kijk vanaf de bank of inkijk naar de gang wel het ruimtelijke gevoel geeft dat je wilt hebben.
Persoonlijk mij namelijk nooit. Zelfs en nette opgeruimde gang niet.
Een wand met een deur die hem niet onderbreekt geeft mij meer rust en ruimtelijkheid dan een wand waardoor je naar een andere ruimte kijkt die 1,5 diep is.

Voor de keuken zou ik ook hoge kastjes kiezen.
En de oven óf onder het fornuis óf onder de koelkast ipv erbovenop. (Al weet ik niet of dat kan want dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien.)
Je wilt met hete baksels namelijk liever onder je borst werken dan boven je borst.

Maar dit is mijn mening natuurlijk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
kabeltjekabel schreef op zondag 17 mei 2020 @ 02:30:
[...]

Euh... 1 unit bergruimte erbij en 4 er af is 3 negatief
Van die 4 is 1 al geheel gevuld met de afzuigkap. Hou je 3 kleine kastjes over. Boven de oven is de ruimte gelijk aan 1,5 à 2 kastjes (veel dieper). De onderkastjes hoger maken is de rest van de ruimte. Het is dus ruimte neutraal. Maar wellicht moet je in een kleinere keuken toch meer voor praktisch gaan. Je hebt zoveel spullen in een keuken. De kastjes tot plafond zien er ook wel ok uit.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Nu online
Heb je maar 2 pitjes op de kookplaat?

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:22
Hoe klein is die kookplaat? 2 pitten? Daar zou ik zelf niet zo snel voor kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
MeTooPV schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Van die 4 is 1 al geheel gevuld met de afzuigkap. Hou je 3 kleine kastjes over. Boven de oven is de ruimte gelijk aan 1,5 à 2 kastjes (veel dieper). De onderkastjes hoger maken is de rest van de ruimte. Het is dus ruimte neutraal. Maar wellicht moet je in een kleinere keuken toch meer voor praktisch gaan. Je hebt zoveel spullen in een keuken. De kastjes tot plafond zien er ook wel ok uit.
Oke, drie kastjes. Kom je op negatief 2. Maar die zijn wel praktischer dan die grote kast doortrekken. Heb je een kast van 60+ cm diep op 2,5m hoog. Lekker handig. Alles staat daar dan achter elkaar. Die bovenkastjes zitten niemand in de weg. Hoge onderkasten natuurlijk sowieso doen.

Persoonlijk hoop ik dat de koelkasten ook eens naar >2m hoog gaan. Bijvoorbeeld 2,20 ofzo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
De ikea keuken kastjes hangen hier bijna tot aan het plafond, meer kastruimte is altijd beter.
Het bovenste plankje is niet heel makkelijk bereikbaar maar ik kan erbij.

Onder het aanrecht zijn lades makkelijker dan een deur met een plankje. Toen ikea upgradesetjes had voor keukenkastjes heb ik het deurtje hergebruikt, deze opent nu de onderste lade en het plankje is vervangen door een interne la.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeTooPV
Ikea keuken is ook geen slecht idee. Ons eerste huis is onlangs weer verkocht en de 20 jaar oude IKEA keuken zat er nog steeds in. Zag er (op de foto's) prima uit.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:43

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

--

[...]

Oh god, nog een appartement met taatsdeur. Gezien je eerdere vragen over de keuken "wat is moderner?", zou ik me eens achter de oren krabben, en gewoon nadenken wat JIJ mooi of handig vindt. Je hoeft geen VTWonen studio te hebben toch?

En 2500 euro voor een deur is compleet achterlijk. Gaat het je om het ruimtelijk gevoel, dan koop je gewoon een normale glazen deur met zwarte afwerking. Hoef je ook niet in je vloerverwarming te gaan hakken voor zo'n taatsconstructie. Een living en keuken van 26m2? Plaats helemaal geen deur, en werk het kozijn netjes af. Dat geeft een nog "ruimtelijker" gevoel dan een deur van glas en metaal.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:08
Verder vind ik in basis 2 pitjes helemaal prima. Wij hebben nu twee verplaatsbare Ikea inductie pitten en daar kan ik eigenlijk altijd heel goed mee koken. Alleen een AVG’tje vergt meer planning dan gewenst. Afgelopen februari verjaardagsdiner voor mijn vriendin gemaakt, meerdere gangen en in totaal zeven gasten, en dat was gemakkelijk.

Natuurlijk, meer pitten is makkelijker, maar ik heb liever meer aanrechtblad. (Wij zijn effectief van 2x50 cm naar 1x50 en 1x120 gegaan, dat scheelt enorm. De pitten hangen aan de muur tot ik ze nodig heb)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:37
Keuken gewoon doortrekken tot plafond kwa hoogte als kan want het is anders toch nutteloze ruimte.
En je zet spullen op de lastige plekken neer wat je amper gebruikt maar niet kan missen.

Zo te horen heeft TS geen budget problemen bij een 1e huis, ik weet nog wel aanpassing hier en daar schiet de prijs torenhoog.

Hier heb ik de muur eruit gesloopt tussen woonkamer/keuken waardoor het een open keuken werd.
dat gaf veel meer ruimte en praktische zaken kwa inrichting.

Maar 26m2 is klein dan zou ik de muur tussen woonkamer/keuken er helemaal uithalen zoveel werk is dat niet, dat is hier ook gedaan met 32m2(woonkamer/keuken), vorige bewoners hadden er een boog in gezet en dan loop je nog steeds te rotzooien met de indeling.

Inductie met afzuiging naar beneden schijnt niet zo geweldig te werken in praktijk, "rook" wil eenmaal naar boven dus moet er een zeer krachtige afzuiging in, kwa ruimte maakt het niets uit of je aan de onderkant geen kastruimte meer hebt of aan de bovenkant, en in beide gevallen is het netjes weg te werken.

Heb hier ook inductie Persoonlijk lijkt mij dat ook niets kwa schoonmaken, nu kan ik er in 1 veeg overheen met een doek en dan heb je te maken met allerlei hoekjes en gaatjes waar vuil in gaat zitten.

Edit: zelf gebruik ik in praktijk maar 1 pit en heel zelden 2 pitten, maar ook hier zit een 4 pitter in voor het geval dat, overgens nog nooit aan gestaan, ik ben dan ook niet iemand wat graag lang in de keuken wil staan.

[Voor 79% gewijzigd door mr_evil08 op 17-05-2020 12:33]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Koop vooral wat jezelf mooi vind, praktisch lijkt en het geld waard vind. Of een ander het wel of niet modern vindt is een heilloze weg.

MBT die kastjes, ik zou flink hoge units nemen, kan je meer troep kwijt wat in een kleiner appartement wel fijn is. Je woongedeelte zal waarschijnlijk weinig kastruimte hebben. Verder zou ik niet voor slechts 2 pitten gaan, ondanks dat ik niet enorm veel kook zou ik het al snel missen.

Qua taatsdeur, tja, is dat echt die 2500 waard/is er niet een betere besteding van dat geld (even er van uitgaande dat je, bij een groter budget/lagere prijzen/betere beschikbaarheid, een groter appartement gekocht had).

[Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 17-05-2020 12:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slarno
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
[...]

--

[...]

Waarom niet een gewone stalen deur met glas? Die kun je in het standaard kozijn hangen (evt zelfs opdek) en dat scheelt een hoop geld tov een taatsdeur.

Verder zou ik in de keuken altijd gaan voor minimaal 4 pitten en zo veel mogelijk opbergruimte. Daarnaast heb je relatief weinig aflegruimte, dat kan ook een irritatie punt worden. Het huis dat ik zelf gekocht heb heeft hetzelfde en ik irriteer me aan de beperkte hoeveelheid werkblad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Goede tip idd. Probeer het vooral uit. 1m05 voor 1.85 vind ik bijvoorbeeld enorm hoog. Kan me niet voorstellen dat dat comfortabel is. Mijn nieuwe keuken zit met 1.83 op 94,5, dat was 96 in de oude.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:39

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wij hebben onze Ikea keuken tot letterlijk 2 centimeter onder het plafond. Ik meen dat dat ook iets is van 2.65. Het scheelt over de volle breedte van de keuken een complete plank én het ziet er (vind ik) mooier uit.

Als je de kans hebt, zeker voor de maximale hoogte gaan. Extra kastruimte in je keuken is altijd prettig.

Qua kookplaat, idealiter inductie, 80cm of 90cm als je de ruimte hebt, met 4 of 5 pitten.
Ik bekijk nu de tekening pas goed. 80cm is dan wat optimistisch, maar ik zou idd zeker voor 4 inductie "pitten" gaan. Met 2 ga je spijt krijgen.

Wastafel en kookplat zijn bij ons omgekeerd, met iets van 40cm rechts van de kookplaat tot aan de oven en combi-magnetron. Rechts daarvan zit weer de koelkast.

De oven/magnetron zou ik lager zetten, of in een lage kast. Liever wat dichter bij de grond, dan op deze hoogte. Dat is écht naar met het uitpakken van hete spullen.

[Voor 9% gewijzigd door unezra op 17-05-2020 12:35]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 21:34
Denk er bij die hoogte van het keukenblad ook aan dat je misschien niet altijd alleen blijft.
Als je een partner krijgt die geen 1m90 is. Of je gaat het huis binnen 20 jaar verkopen. Dan is het ook fijn als de ander geen krukje nodig heeft om te koken.

Ik ben zelf 1m90 en mijn keukenblad zit relatief laag (93cm, de vorige eigenaar was klein). Maar dat is simpel opgelost met een dikke snijplank.

[Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 17-05-2020 12:37]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

RocketKoen schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:36:
Denk er bij die hoogte van het keukenblad ook aan dat je misschien niet altijd alleen blijft.
Als je een partner krijgt die geen 1m90 is. Of je gaat het huis binnen 20 jaar verkopen. Dan is het ook fijn als de ander geen krukje nodig heeft om te koken.

Ik ben zelf 1m90 en mijn keukenblad zit relatief laag (93cm, de vorige eigenaar was klein). Maar dat is simpel opgelost met een dikke snijplank.
Goede tip. :)
Ik ben zelf rond de 1.90, maar mijn vrouw is net geen 1.60.

Het aanrechtblad is een compromis, we hebben het niet laten verlagen, maar wel gekozen voor een 7cm hoge plint, waardoor het alsnog relatief laag uit komt. (Vonden we mooier, geeft een beetje het effect van een shadow-gap maar dan hoger én het is praktisch.)

Zo'n lage plint is voor TS wellicht ook een optie. Ik vind het mooier dan de standaard wat is het, 12cm of 15cm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Skygate heeft de prijzen online staan, kan je gewoon opzoeken. Verder, kijk hier eens: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 en Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Veel van je vragen zijn daar al uitgebreid beantwoord.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aviv1
Mensen, ontzettend bedankt voor alle reacties! Hier heb ik veel aan en het scheelt mij nu al €2.550,00 want die taatsdeur laat ik schieten en ga voor 'normale' deur met ramen zoals @Rubbergrover1 zegt. Overigens ga ik voor een Deense teak style, (retro look ala Mad Men 50/60's) dus vraag me af of zo'n taatsdeur überhaupt past in zo'n stijl. De hoofdwand waar de TV komt laat ik beton-look en zet er dan warme elementen voor, zoals dit:

@Jeroenneman I lolled. Ergens dacht ik ook zo. Ik wil juíst niet zo'n VTwonen crib. Het is allemaal zo inspiratieloos geworden. Zo'n taatsdeur kan wel gaaf zijn maar of het in mijn appartement staat vraag ik mij nu ook af.
Ashundi schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:28:
Taatsdeur zou ik niet doen. Ik weet niet hoe je nu woont maar zet de deur naar de gang eens open en kijk vanaf de bank of inkijk naar de gang wel het ruimtelijke gevoel geeft dat je wilt hebben.
Persoonlijk mij namelijk nooit. Zelfs en nette opgeruimde gang niet.
Een wand met een deur die hem niet onderbreekt geeft mij meer rust en ruimtelijkheid dan een wand waardoor je naar een andere ruimte kijkt die 1,5 diep is.

[..]
Goed punt. De gang is overigens 3.30m diep en de deurmaat is 93cm breed. Dan is zo'n dure deur het niet waard denk ik.

Wat betreft de kookplaat met 2 pitten. Ik gebruik bijna nooit meer dan 2 pannen omdat ik lekker maar simpel kook en veel in de oven doe! Echter, een grote wokpan belemmert wel het andere pitje, en met een 2x2 fornuis, kan je de pannen diagonaal zetten. Ik vind 1x2 wel strak, maar ik ben bang dat ik er idd spijt van ga krijgen zoals hier ook voor wordt gewaarschuwd.

Verder, ik ga morgen met de keukenboer bellen en jullie tips ter sprake brengen bij een volgende en laatste afspraak... Ook de hoogte van de oven is iets dat ik meeneem. Je ziet tegenwoordig weinig ovens op buk-hoogte maar op borst-hoogte en in een aparte unit. Wel strak als je het mij vraagt. Volgens mij moet het in mijn geval wel te doen zijn gezien mijn lengte!

Voor de geïnteresseerden, hier is de blauwdruk van het appartement. Zeg me a.u.b. niet dat het mega klein is, dat weet ik ;) Maar ik ben al wat blij dat ik na zoveel zoeken wat heb kunnen vinden in de randstad. Overpriced en klein, maar huren is ook zonde en dit is splinternieuw. Ik denk dus ook na om de ruimte zo optimaal mogelijk te benutten #nevertoosmall

Klik voor groot.

--
Een hele andere vraag. Ik ga dus voor dat Deense teak design. Ik zag in een Sonos commercial deze bank met houten frame. Dit lijkt mij echt gaaf! Helaas is dit nergens, maar dan ook nergens te vinden! Volgens mij zijn dit ook allemaal Unreal renders en geen echte foto's! Toch ben ik benieuwd of iemand weet waar je zoiets kunt kopen en als ik dit laat maken, wat voor hout is dit en heeft iemand ervaring met dergelijk maatwerk?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ashundi
  • Laatst online: 17:02
Waar ga jij je bank neerzetten? Dit lijkt mij meer voor een grote ruimte waarbij de bank midden in de ruimte staat. Denk dat jij al snel een bank tegen een muur gaat plaatsen.
Houtsoort ziet er uit als donker eiken.

[Voor 4% gewijzigd door Ashundi op 18-05-2020 09:49]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:25
Even kijken wat er gebeurd als ik deze knuppel in het hoenderhok gooi: neem géén kasten boven het aanrecht.

Huh, wat zegt ie nou? Geen kasten? Iedereen roept dat je ze moet nemen tot het plafond voor maximale opslagcapaciteit! En dat begrijp ik, maar wat je daar ook mee bereikt is dat je een ruimte optisch gezien heel "vol" maakt. En als je een appartement hebt dat niet al te groot is, zou ik het niet al te vol bouwen, om te voorkomen dat het geheel zo massief en vol oogt.

Ik woon zelf ook in een niet al te groot huis en heb er bewust voor gekozen om geen kastjes boven het aanrecht te nemen, en ook om geen kastenwand of iets dergelijks te nemen. Daardoor heb ik inderdaad niet superveel opslagruimte, maar hoeveel heb je nou eigenlijk nodig? Ik heb drie kastjes met bekers, borden, kruiden en keukenspul. En twee lades met pannen, dat alles onder het aanrecht. Voor mij is dat genoeg. En door het zo laag en minimaal te houden oogt de keuken heel ruim. Terwijl het een hok van 3x2 is :p als ik bij de buren kijk met overal kasten of zelfs een hele kastenwand, oogt het een stuk benauwder.

Zo zijn er meer dingen om een klein huis of appartement toch ruim aan te laten voelen. Bijvoorbeeld je bank: het is heel aantrekkelijk om een grote hoekbank te nemen met chaise longue, maar een kleine woonkamer is dan meteen "vol". Terwijl je met een kleine tweezitsbank en een losse stoel een ruimte veel minder vol aankleed, het geheel is luchtiger.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:04
tsja dat is ook gevoel/smaak etc.
Geen keukenkasten is echt een hype van de laatste jaren die ik vanuit praktisch oogpunt niet begrijp.
Vaak zie je dat mensen zonder bovenkastjes een andere ruimte hebben om spullen kwijt te kunnen.
Esthetisch vind ik het daarin tegen wel ruimtelijker ogen, dat klopt als een bus.

Tis maar net wat je zwaarder vind wegen.

[Voor 28% gewijzigd door barry86 op 18-05-2020 11:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barry86
Beste mensen,

Klik voor groot!
[Afbeelding]

Thanks!
Heb je al bekeken hoe het staat als de koelkast links staat?
Het kan zo zijn dat de ruimte dan groter oogt omdat het grote object meer naar achter is geplaatst (tov het aanloop/kijkpunt).

Persoonlijk zou ik de kookpit en wasbak omdraaien.

[Voor 9% gewijzigd door barry86 op 18-05-2020 11:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aviv1
Wederom dank voor de input / food for thought :9
Ashundi schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:25:
Waar ga jij je bank neerzetten? Dit lijkt mij meer voor een grote ruimte waarbij de bank midden in de ruimte staat. Denk dat jij al snel een bank tegen een muur gaat plaatsen.
Houtsoort ziet er uit als donker eiken.
Ik wil die als een losse unit in de kamer zetten zodat deze uitkijkt op de lange wand waar mijn toekomstige oled TV plat aan de muur komt. In de andere wanden zitten ramen. Dit is in mijn situatie de enige optie voor degelijk TV kijken en ook de mooiste.
Widow schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:57:
Even kijken wat er gebeurd als ik deze knuppel in het hoenderhok gooi: neem géén kasten boven het aanrecht.

Huh, wat zegt ie nou? Geen kasten? Iedereen roept dat je ze moet nemen tot het plafond voor maximale opslagcapaciteit! En dat begrijp ik, maar wat je daar ook mee bereikt is dat je een ruimte optisch gezien heel "vol" maakt. En als je een appartement hebt dat niet al te groot is, zou ik het niet al te vol bouwen, om te voorkomen dat het geheel zo massief en vol oogt.

Ik woon zelf ook in een niet al te groot huis en heb er bewust voor gekozen om geen kastjes boven het aanrecht te nemen, en ook om geen kastenwand of iets dergelijks te nemen. Daardoor heb ik inderdaad niet superveel opslagruimte, maar hoeveel heb je nou eigenlijk nodig? Ik heb drie kastjes met bekers, borden, kruiden en keukenspul. En twee lades met pannen, dat alles onder het aanrecht. Voor mij is dat genoeg. En door het zo laag en minimaal te houden oogt de keuken heel ruim. Terwijl het een hok van 3x2 is :p als ik bij de buren kijk met overal kasten of zelfs een hele kastenwand, oogt het een stuk benauwder.

Zo zijn er meer dingen om een klein huis of appartement toch ruim aan te laten voelen. Bijvoorbeeld je bank: het is heel aantrekkelijk om een grote hoekbank te nemen met chaise longue, maar een kleine woonkamer is dan meteen "vol". Terwijl je met een kleine tweezitsbank en een losse stoel een ruimte veel minder vol aankleed, het geheel is luchtiger.
Fair enough! Ik ben ook zeker bereid opbergruimte op te offeren voor functionaliteit. Ik ben geen verzamelaar van Action crap maar ik vrees dat géén bovenkastjes wel écht ruimte tekort oplevert!

Kleine elementen in een klein appartement klinkt logisch maar ik hoor juist vaak dat je beter enkele grote elementen in een kleine ruimte moet zetten om het groter te doen laten lijken.

Hoe zou jij de keuken voor je zonder katjes boven aanrecht? I.v.m. afzuigkap.

Overigens heeft dit appartement van eigen huis en tuin, ook een keuken tot aan het plafond en dat appartement was stukken kleiner dan dat van mij!

barry86 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:15:
[...]

Heb je al bekeken hoe het staat als de koelkast links staat?
Het kan zo zijn dat de ruimte dan groter oogt omdat het grote object meer naar achter is geplaatst (tov het aanloop/kijkpunt).

Persoonlijk zou ik de kookpit en wasbak omdraaien.
Ik heb er over nagedacht maar de keukenverkoper zei beter rechts, anders kijk je altijd naar zo'n grote koelkast-oven toren. Wat denken jullie?

[Voor 8% gewijzigd door Aviv1 op 18-05-2020 11:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:36

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een jaar terug een huis gekocht met een keuken nagenoeg zoals TS zou willen aanschaffen. Wij houden van van koken/bakken, maar zelfs met een extra werkbank achter de keuken was het allemaal te krap en onhandig.

Dus ik heb de keuken eruit gesloopt en we zijn opnieuw begonnen. Wij hebben ook alles laag gehouden en extra kastruimte gemaakt door een vrijstaand eiland/barretje te maken met kastjes. Alles met lades uitgevoerd, waardoor je super veel kwijt kan. De enige concessie die we hebben moeten doen is de koelkast. Die hebben we gewoon vrijstaand gelaten en in een vrij hoekje gezet naast de deur.

Ik heb geen idee wat het budget is, maar wij waren totaal 12K kwijt en dan hebben we echt een royale keuken met Falcon inductie fornuis, vaatwasser (Ikea), betonnen blad. Ik heb wel zelf een deel van het werk gedaan (kastjes opbouwen en plaatsen, koofje gemaakt, elektra). De rest is door andere gedaan :)

Mijn tips:
-Probeer eens wat verder te kijken en ga niet uit van de standaard keukens van een keukenleverancier. Hiermee creëer je echt iets unieks!
-Ga in ieder geval voor een echt goede oven, het verschil in bereiding is enorm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:56
Heb je al gekeken naar looplijnen?

Als ik sta te koken, heb ik graag de koelkast dichtbij. Daar haal ik ongeveer de helft van de benodigdheden vandaan. Verder heb ik ook graag een stukje werkblad vlakbij zodat ik terwijl ik groente sta te snijden ook in de pan kan roeren. Het stukje werkblad is bij voorkeur 1,2m (2 kastjes breed) zodat niet alleen mijn snijplank neer kan leggen, maar ook wat ruimte heb om spullen neer te leggen die gereed zijn of juist nog gesneden moeten worden. Soms moet ik iets schoonspoelen, maar dat is een korte handeling, dus als de kraan wat verder weg is vind ik dat geen probleem. Water dat onderweg ongemerkt op de grond/werkblad druppelt is meestal schoon, dus niet zo erg als ik het niet zie gebeuren en daardoor blijft liggen.
(Edit: Wat wel een probleem is zijn vuile snijplanken, dus de kraan heb ik wel graag dichtbij mijn werkblad zodat ik ze makkelijk kan afspoelen als ze vuil zijn en de kans klein is dat ik ongemerkt vuil water verlies als ik de snijplank naar de kraan breng.)

Na het eten spoel ik mijn borden af voordat ze de vaatwasser in gaan. Hierbij moet ik steeds van de kraan naar de vaatwasser en weer terug. Ook is het water dat onderweg ongemerkt op de grond/werkblad kan druppelen meestal vuil, dus de afstand tussen de vaatwasser en kraan wil ik zo klein mogelijk houden.

Verder is het al gezegd: Hoge bovenkastjes hebben meer opslagruimte. Lage bovenkastjes geven een meer ruimtelijk gevoel omdat je meer plafond kunt zien.

[Voor 9% gewijzigd door Steamwitz op 18-05-2020 12:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:56
Mijn persoonlijke voorkeurs-keuken-indeling is dus (van links naar rechts of andersom): Vaatwasser, kraan, werkblad, fornuis, koelkast.

Edit: Een vaatwasser kan ook onder je werkblad, hoewel je daar misschien ook graag je messen, snijplanken, of andere kookgerei wilt bewaren die je nodig kunt hebben bij het bereiden van je maaltijd.

[Voor 42% gewijzigd door Steamwitz op 18-05-2020 12:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
Je kan ook een aparte offerte laten maken voor de keukenkastjes boven.
Plaats je eerst onder en bekijkt dan of je boven nog wilt bijplaatsen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aviv1
DjVe schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:51:
Ik heb een jaar terug een huis gekocht met een keuken nagenoeg zoals TS zou willen aanschaffen. Wij houden van van koken/bakken, maar zelfs met een extra werkbank achter de keuken was het allemaal te krap en onhandig.

Dus ik heb de keuken eruit gesloopt en we zijn opnieuw begonnen. Wij hebben ook alles laag gehouden en extra kastruimte gemaakt door een vrijstaand eiland/barretje te maken met kastjes. Alles met lades uitgevoerd, waardoor je super veel kwijt kan. De enige concessie die we hebben moeten doen is de koelkast. Die hebben we gewoon vrijstaand gelaten en in een vrij hoekje gezet naast de deur.

Ik heb geen idee wat het budget is, maar wij waren totaal 12K kwijt en dan hebben we echt een royale keuken met Falcon inductie fornuis, vaatwasser (Ikea), betonnen blad. Ik heb wel zelf een deel van het werk gedaan (kastjes opbouwen en plaatsen, koofje gemaakt, elektra). De rest is door andere gedaan :)

Mijn tips:
-Probeer eens wat verder te kijken en ga niet uit van de standaard keukens van een keukenleverancier. Hiermee creëer je echt iets unieks!
-Ga in ieder geval voor een echt goede oven, het verschil in bereiding is enorm.
Super! Klinkt goed! Opbergruimte schijnt dus echt een aandachtspuntje te zijn, hoor het steeds vaker. Ik heb ook nagedacht voor een losstaand eiland unit ding, maar daar wil ik dan ook aan kunnen eten, anders wordt het echt te vol met ook nog een eettafel. Dat past niet. Zie blueprint hierboven :+

Ik zit nu op een dikke 6 rooitjes. Dan komt er nog wat meerwerk bij á €800 ivm wijziging in de opstelling t.o.v. projectkeuken (leidingen etc). Al met al was het iets van 7K. Wat ik dan heb zie je op de render. Dit is inclusief vaatwasser, Pelgrim oven, koelkast en inductie. De kastjes worden klasse 2 en kunnen nog door de lakstraat á €270 mocht ik wit niet mooi vinden. Klasse 1 is sociale woonbouw kwaliteit en klasse 2 is dan €80 per kastje duurder :')

Als ik alle electronica van 1 leverancier neem (e.g. Pelgrim) krijg ik €500 korting op de offerte. Op het moment ik met een andere firma in zee ga dan Bruynzeel, moet ik zelf de coördinatie regelen voor de locatie van electra/spoelpunten e.d. Lijkt mij makkelijker om bij Bruynzeel te blijven, zeker daar ik DMG groep niet echt tof vind. Irritante marketing en wazige verkooptechnieken zoals ooit is blootgelegd.

Duitsland kan wel goedkoper zijn maar nogmaals, dan ga je een paar meijertjes besparen met de kans dat e.e.a. in de soep loopt.

Welke oven raad jij aan? Bruynzeel doet zaken met Etna - Pelgrim - ATAG. Prijs loopt op richting Atag, dus Pelgrim leek mij prima? Siemens, Miele$$$, Bosh?

[Voor 44% gewijzigd door Aviv1 op 18-05-2020 22:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

[b]DjVe schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:51:[/b
Sterker nog, kijk of er plek is voor een oven én een combi magnetron.

Nu hebben wij een "wat" grotere keuken (meter of 5, 6 lang) dus ook ruimte genoeg voor beide apparaten. Toch, nu we ze hebben, gebruiken we ze vaker dan we dachten. (Soms ook om dingen even neer te zetten. Met 2 katten in huis, moet je geen eten op het aanrecht laten staan zeg maar.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aviv1
unezra schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:23:
[...]

Sterker nog, kijk of er plek is voor een oven én een combi magnetron.

Nu hebben wij een "wat" grotere keuken (meter of 5, 6 lang) dus ook ruimte genoeg voor beide apparaten. Toch, nu we ze hebben, gebruiken we ze vaker dan we dachten. (Soms ook om dingen even neer te zetten. Met 2 katten in huis, moet je geen eten op het aanrecht laten staan zeg maar.)
Combi units zijn vaak kleiner heb ik mij laten vertellen (inhoud). Dus als je de magnetronfunctie introduceert, gaat dat ten koste van de oven. Overigens heb ik iets tegen magnetron (niet tegen 5G :+ )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

Aviv1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:26:
[...]
Combi units zijn vaak kleiner heb ik mij laten vertellen (inhoud). Dus als je de magnetronfunctie introduceert, gaat dat ten koste van de oven. Overigens heb ik iets tegen magnetron (niet tegen 5G :+ )
Daarom dus 2. :)

Volgens mij zijn er wel full-size combi's, maar wij hebben een magnetron-size combi en een oven-size oven. Nu gebruiken we de magnetronfunctie behoorlijk incidenteel, maar vaker dan verwacht, 2 ovens tegelijkertijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
Aviv1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:32:
[...]

Duitsland kan wel goedkoper zijn maar nogmaals, dan ga je een paar meijertjes besparen met de kans dat e.e.a. in de soep loopt.
Die argumentatie snap ik niet. Wat is daar anders aan zodat het in de soep loopt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:29
[...]

Gewoon lekker een combi-unit nemen. Je keuken is niet al te groot, dus alle ruimte moet je optimaal benutten. Zelf heb ik een combi-oven van pelgrim en die is groot genoeg. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.franssmits.nl...en-nis-45-cm/#description
Vooral de breedte van de opening is belangrijk. Dus bediening aan de bovenkant. En plaats de oven niet te hoog, want kleinere mensen kunnen dan nooit de oven bedienen. Voor jou niet zo belangrijk maar bij een verkoop wel.

En verder zou ik vooral kiezen voor een keuken die lekker neutraal is en gericht is op een eventuele toekomstige verkoop. Dus geen Bora kookplaat met ingebouwde afzuiging, want zo'n ding kost 2500 euro en levert straks geen euro extra op. Uiteindelijk is dit je eerste appartement waar je nooit 20 jaar gaat wonen.
Persoonlijk zou ik daarom ook voor een hoogglans witte keuken gaan met een mooi composiet blad.
Was 40 jaar geleden mooi, is nu mooi, en zal over 20 jaar ook nog mooi zijn.
Zorg ervoor dat de basis goed is. Dus een mooie pvc-vloer en mooie hoge witte plinten. Het is nu heel erg verleidelijk om alles precies zo te maken als je wil, maar bij een bouwer betaal je de hoofdprijs en dat ga je nooit eruit halen.

Idem voor de badkamer. Kies de basis badkamer, upgrade hooguit je tegeltjes voor een net iets groter exemplaar. Meubel koop je later bij de ikea en installeer je zelf. Voor de douche kan je dan eventueel ook zelf een mooi scherm kopen. Scheelt echt bakken met geld.

[Voor 26% gewijzigd door chrisborst op 19-05-2020 08:32]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
[...]

Dan moet je je keukenboer vragen naar een "grote bakoven". Deze zijn qua afmetingen iets groter (60cm), maar zijn van binnen ook lekker ruim.
Een standaard combimagnetron (45cm) kun je amper iets in bakken en eigenlijk alleen iets in opwarmen.

Bijvoorbeeld zoiets: https://www.coolblue.nl/p...45/siemens-hm636gns1.html

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Aviv1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:32:
[...]

Super! Klinkt goed! Opbergruimte schijnt dus echt een aandachtspuntje te zijn, hoor het steeds vaker. Ik heb ook nagedacht voor een losstaand eiland unit ding, maar daar wil ik dan ook aan kunnen eten, anders wordt het echt te vol met ook nog een eettafel. Dat past niet. Zie blueprint hierboven :+

Ik zit nu op een dikke 6 rooitjes. Dan komt er nog wat meerwerk bij á €800 ivm wijziging in de opstelling t.o.v. projectkeuken (leidingen etc). Al met al was het iets van 7K. Wat ik dan heb zie je op de render. Dit is inclusief vaatwasser, Pelgrim oven, koelkast en inductie. De kastjes worden klasse 2 en kunnen nog door de lakstraat á €270 mocht ik wit niet mooi vinden. Klasse 1 is sociale woonbouw kwaliteit en klasse 2 is dan €80 per kastje duurder :')

Als ik alle electronica van 1 leverancier neem (e.g. Pelgrim) krijg ik €500 korting op de offerte. Op het moment ik met een andere firma in zee ga dan Bruynzeel, moet ik zelf de coördinatie regelen voor de locatie van electra/spoelpunten e.d. Lijkt mij makkelijker om bij Bruynzeel te blijven, zeker daar ik DMG groep niet echt tof vind. Irritante marketing en wazige verkooptechnieken zoals ooit is blootgelegd.

Welke oven raad jij aan? Bruynzeel doet zaken met Etna - Pelgrim - ATAG. Prijs loopt op richting Atag, dus Pelgrim leek mij prima? Siemens, Miele$$$, Bosh?
Ik ga proberen wat dieper in te gaan op mijn uitwerking. Ik heb een huis gekocht met een goede basis. Beetje saaie uitstraling, maar daar is wat aan te doen ;)

Daar zat deze keuken in:

Naast dat het onze smaak niet is, is de keuken te klein om goed mee uit de voeten te kunnen. Je hebt simpelweg te weinig ruimte om te koken. Dat zal bij jou render ook wel het geval zijn, want de afmetingen zijn nagenoeg gelijk.

Ik ben met wat ideeën/wensen gaan opschrijven:

- Leuk kleurtje
- Alles met lades
- Goed blad
- Falcon/AGA fornuis (inductie)
- Eiland met barfucntie
- Koofje met spotjes en afzuigkap
- Achterwand compleet betegeld

Nice to have:
-Quooker
-Inbouw koelkast

Ik ben vervolgens gaan kijken wat wel en niet kon. Een complete keuken laten maken bij een interieurbouwer was iets te duur. Dus we zijn gewoon naar de ikea gereden en hebben zelf een ontwerp gemaakt voor kastjes: €2200 incl de vaatwasser (€699). Het zou zoiets worden, waarbij wij het blad dan ergens anders wilde laten maken (zodat je wel het idee hebt dat het een beetje luxe keuken is)

Blad: Een lokale partij gevonden die een betonnen blad op maat heeft gegoten en achter het eiland dus extra overlengte heeft gelaten als bar. Je kan daar nu makkelijk met 3 man eten. Was behoorlijk prijzig en dat zal met andere materialen ook wel goedkoper kunnen, maar wij zijn er blij mee €4000

Tegels bij een lokale tegel-outlet gehaald en door een tegelzetter laten zetten €1000

Fornuis: Falcon Fornuis bij lokale leverancier gehaald €4000

Wat hebben we niet gedaan: Quooker (met het fornuis heb je binnen een minuut een ketel water kokende). We hebben onze koelkast gehouden en ik heb daar zelf een ombouw voor gemaakt met hout.

Wat heb ik zelf gedaan (met wat hulp): Koofje gemaakt voor afzuigkap, keuken helemaal gemonteerd, elektra voor fornuis (had geen 3-fase in de keuken). Alle materialen om dit te doen: €1000

Ik ben zelf echt geen super handige Harry, maar een Ikea keuken bouwen kan echt iedereen. Wat heb je nodig? Een goede zaag en accuboor/schroefmachine en een flinke waterpas.

Jou budget is iets lager, dus je moet ergens een concessie doen. Wat je zou kunnen doen:
  • Inductieplaat pakken met geïntegreerde afzuigkap: https://www.ikea.com/nl/n...afzuigkap-zwart-50449403/
  • Onder de kookplaat een oven plaatsen (ik gebruik zelf ook geen magnetron)
  • https://www.ikea.com/nl/nl/p/anratta-heteluchtoven-roestvrij-staal-60411720/
  • Je koelkast (desnoods inbouw met extra kastruimte) links van je deur plaatsen. Dat is toch loze ruimte en als je dat netjes doet, dan trek je je keuken mooi door in je woonkamer.
  • De achterwand deels behandelen/betegelen
  • |Een goedkoper soort blad laten maken
Ik denk dat je dan best richting je budget uit komt.

[Voor 14% gewijzigd door DjVe op 19-05-2020 09:22]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:23

BazzH

Kei-goed...

Ik snap best dat het heel leuk is om plannen te maken voor een geweldige inrichting van je eerste woning. Maar.... heb je al eens goed nagedacht over je toekomstplannen? Het zou natuurlijk heel erg zonde zijn om bijvoorbeeld 15k in een prachtige keuken te stoppen, nog eens een paar duizend extra in een luxe afwerking van het geheel (Taatsdeur, hele dure vloer.... dat soort dingen) om vervolgens over 4 of 5 jaar het appartement te verkopen en groter te gaan wonen omdat er een partner is en het appartement te klein is om met z'n tweetjes comfortabel in te wonen (mijn zwager / schoonzusje hebben om die reden het appartement van ongeveer 60 vierkante meter en zonder balkon van mijn zwager na een paar jaar alweer verkocht). Dan schrijf je namelijk wel heel veel van die investeringen af. Bij verkoop moet je namelijk concurreren met appartementen die misschien wel wat "kariger" uitgevoerd zijn, maar daardoor wel iets lager in prijs kunnen gaan zitten. En zeker op de starters / alleenstaanden markt is de prijs gewoon heel erg belangrijk. Dus of je moet gaan afschrijven, of meer moeite / tijd / geld gaan stoppen in het duurder verkopen van je appartement.

Achteraf ben ik blij, dat ik dat bij mijn eerste woning niet gedaan heb. Mijn eerste woning was niet luxe. Alles zat er wel in, maar ik heb de investeringen tot een minimum beperkt. Toen ik daarna wilde verkopen kon ik toch wel enkele duizendjes onder de vraagprijs van anderen gaan zitten, waardoor mijn appartement zelfs in een niet geweldige markt snel verkocht was tegen een voor mij prima prijs.

Ons huidige huis is al wat luxer, maar ook hier zijn we niet echt los gegaan. Nu weer verhuisplannen en we gaan nu - waarschijnlijk - naar een huis in een segment waar een wat luxere afwerking wel wenselijk zal zijn en eventuele toekomstige kopers ook wel wat te besteden hebben. Hier gaan we dus meer geld in stoppen, omdat het nu voelt als een goede investering (en het huis dermate groot zal zijn, dat we waarschijnlijk nooit meer de behoefte aan "groter" gaan hebben).

[Voor 5% gewijzigd door BazzH op 19-05-2020 09:28]

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
B-Real schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:40:
[...]

Dan moet je je keukenboer vragen naar een "grote bakoven". Deze zijn qua afmetingen iets groter (60cm), maar zijn van binnen ook lekker ruim.
Een standaard combimagnetron (45cm) kun je amper iets in bakken en eigenlijk alleen iets in opwarmen.

Bijvoorbeeld zoiets: https://www.coolblue.nl/p...45/siemens-hm636gns1.html
Dan moet je je toch maar iets beter verdiepen erin. In de oven die ik hierboven heb genoemd heb je 52 liter inhoud, die van jou 67 liter. Natuurlijk is dat 15 liter meer, maar hij is ook 15 cm hoger, en dat kan een hoop zijn in een kleine keuken. En in een 45 cm hoge oven kan je prima van alles bakken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-Real
Ik hoef mij niet meer te verdiepen, heb vorig jaar het een en ander uitgezocht en een keuze gemaakt.

Wij wilden graag een oven, maar ook een magnetron. Die laatste gebruiken we amper, dus twee apparaten vonden we niet nodig.
Dus moest het een combioven worden, alleen vonden we de 45cm varianten (a.g.v. de magnetron functie) van binnen weer te klein in vergelijking met een oven zonder magnetron functie van 45cm. Dat verschil vonden we best fors.
Een 60cm variant is iets groter inderdaad en dat kan een hoop doen in een keuken, maar wij vonden de ruimte in de binnenkant een stuk praktischer.

Ik reageerde daarmee op TS, want zijn veronderstelling klopt maar een iets ander oven heft dat nadeel op.
Combi units zijn vaak kleiner heb ik mij laten vertellen (inhoud). Dus als je de magnetronfunctie introduceert, gaat dat ten koste van de oven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
Widow schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:57:

Eens!

Dacht dat de vraag in eerste instantie ook ging over hoge kasten voor de oven apothekerskast en koelkast.
Maar bovenkastjes boven het aanrecht zou ik ook laten vervallen. Maakt het heel erg massief en jaren 90.
B-Real schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:35:
Ik hoef mij niet meer te verdiepen, heb vorig jaar het een en ander uitgezocht en een keuze gemaakt.

Wij wilden graag een oven, maar ook een magnetron. Die laatste gebruiken we amper, dus twee apparaten vonden we niet nodig.
Dus moest het een combioven worden,...
Een combioven is een compromis.
Hij werkt niet goed als oven.
En helemaal ruk als magnetron.

Tenminste dat is mijn ervaring na ervaring met een 5 tal stuks in verschillende huizen.
Wij hebben op basis van onze bevindingen nu gekozen voor een echte oven in de keuken, en een vrijstaande magnetron in het voorraadhok (wat bij de meeste mensen de trapkast is).

Wil nu alleen vanwege onderstaand youtube filmpje een nieuwe oven met self clean modus omdat je daar TOP pizza's in kunt bakken.
https://www.youtube.com/w...T2fDiSrk&feature=youtu.be _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

FRANQ schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Tenminste dat is mijn ervaring na ervaring met een 5 tal stuks in verschillende huizen.
Wij hebben op basis van onze bevindingen nu gekozen voor een echte oven in de keuken, en een vrijstaande magnetron in het voorraadhok (wat bij de meeste mensen de trapkast is).

[...]
Dat gaan wij dus ook doen in onze toekomstige huis, als er een keuken in zit die aan vervanging toe zou zijn. Gewoon een oven in de keuken en dan een magnetron in de bijkeuken / trapkast / kelderkast. Wat je ook nog weleens ziet (in wat grotre keukens) is een simpele magnetron ergens ín een kastje i.p.v. ingebouwd. Maar dan moet je daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Kasten boven het aanrecht kunnen eigenlijk alleen maar als je een heel grote leefkeuken hebt om de eerder genoemde "volle 90's look" te voorkomen. Maar als de ruimte bijvoorbeeld 5x6 meter is, dan kan het wel mooi zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Ik merk dat ik de oven amper nog gebruik nu ik een AirFryer heb. Ik zou dan eerder een vaste locatie creëren voor de AirFryer waar ik hem onder een afzuiginstallatie kan zetten.

Combiovens zijn voor mij inderdaad ruk. Een oven gebruiken we vooral als we echt grote dingen willen bakken/opwarmen, anders gaat het toch in de AirFryer. En juist die dingen passen weer slecht in een combi.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• B-Real
Zoveel mensen, zoveel wensen dus. Perfect voor TS dus die de optie kan verkennen en zijn keuze kan maken.

Een losse magnetron in een kast/bijkeuken wilde ik dus weer absoluut niet. In mijn vorige woning had ik een pracht oven van een meter breed, ideaal! Maar wel een beetje overkill, aangezien ik geen topkok/bakker ben.
In de trapkast had ik een magnetron staan, want die ontbrak in de keuken. Onhandige plek en ik gebruikte hem nooit.

Nieuwe woning moest een nieuwe keuken in. Zo'n grote oven leek ons opnieuw wel weer wat, maar die zijn flink prijzig, paste niet lekker met de layout van de keuken en nog steeds waren we geen topkok/bakker.
Plus dat, met name mijn vriendin, toch wel een magnetron wilde.
Kleine combioven was het voor ons niet, vanwege de binnenmaten dus. Een oven én een magnetron vonden we iets teveel van het goede (want de magnetron gebruiken we niet zo vaak) én kwam, opnieuw, weer niet lekker uit qua lay-out.

Nu dus een grote bakoven met magnetron functie van 60cm. Misstaat, vinden wij, niet en is voor ons het beste compromis.

Ohja, mocht iemand nog een losse combi magnetron willen aanschaffen. Ik heb hier nog een Samsung CE73J-W staan, mag voor een symbolisch bedrag weg. Is maximaal een keer of 20 gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
BazzH schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:07:
[...]

Dat gaan wij dus ook doen in onze toekomstige huis, als er een keuken in zit die aan vervanging toe zou zijn. Gewoon een oven in de keuken en dan een magnetron in de bijkeuken / trapkast / kelderkast. Wat je ook nog weleens ziet (in wat grotre keukens) is een simpele magnetron ergens ín een kastje i.p.v. ingebouwd. Maar dan moet je daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Kasten boven het aanrecht kunnen eigenlijk alleen maar als je een heel grote leefkeuken hebt om de eerder genoemde "volle 90's look" te voorkomen. Maar als de ruimte bijvoorbeeld 5x6 meter is, dan kan het wel mooi zijn.
Wij hebben dan wel 2 lage bovenkastjes, maar eigenlijk staat daar ook al zooi op vaak.
Fotolijstje (voor het stopcontact) en een vaas of karaf staan er altijd wel op.
Tot ergernis van mij.
Stopcontact had natuurlijk gewoon IN het kastje gemoeten, maar soms maak je wel eens een foutje.
Het is dat de glazen en koffie en thee in de bovenkastjes staan en ik dat handig vind, anders had ik ze eraf gehaald.

We hebben onze keuken in 2011 geplaatst
Maar die lades onder het blad tegen de muur zijn helemaal top.
De kastjes onder het eiland en onder de oven/koelkast wat minder.
Achteraf alles lades moeten doen, maar dat is ook veel duurder.

Midden in de meest recente verbouwing. Keuken is 4M70 bij 5M50 groot.

[Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 19-05-2020 10:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
chrisborst schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:29:
[...]

Dan moet je je toch maar iets beter verdiepen erin. In de oven die ik hierboven heb genoemd heb je 52 liter inhoud, die van jou 67 liter. Natuurlijk is dat 15 liter meer, maar hij is ook 15 cm hoger, en dat kan een hoop zijn in een kleine keuken. En in een 45 cm hoge oven kan je prima van alles bakken.
Dan vergelijk je dus een gewone oven met een oven met magnetron. Volgens mij neemt een losse oven plus magnetron nog altijd meer ruimte in dan een combioven. (Nog los van het feit dat je in een combioven ook gerechten kunt maken met tegelijk magnetron en ovenfunctie).

Als je een goede combinoven hebt, dan doet de magnetron het trouwens probleemloos en kun je er ook prima in bakken. Dat zal uiteraard niet het goedkoopste type zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:43

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik vraag me af wat voor speciale gerechten je dan niet kunt maken in een combi-oven? Misschien als je voor 8 man een ovenschaal wil maken, dat gaat inderdaad niet passen in een kleine oven, maar veruit de meeste tijd zul je bakken voor 2 of 3 man. Dat lukt echt prima in elke inbouw combi-oven. Nee, er passen geen twee pizza's naast elkaar in, maar soit, dan deel je de pizza's toch gewoon en gooi je er een nieuwe in, zodra de eerste klaar is?

Volgens mij hebben we het over een een-persoons appartementje, niet over een gezinswoning waar je 5 man of meer moet voeden met alleen een oven. Een aparte magnetron en oven is dan echt gewoon ruimte vernietiging. En in dit geval zeker een te overwegen compromis. Als er onbeperkt budget en ruimte was, dan ga je natuurlijk ook voor de wijnkoeler, een enorme manshoge koelkast, pitten én een aparte grillplaat, een dubbele vaatwasser etc. Maar dat is waanzin.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Jeroenneman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:45:
Ik vraag me af wat voor speciale gerechten je dan niet kunt maken in een combi-oven? Misschien als je voor 8 man een ovenschaal wil maken, dat gaat inderdaad niet passen in een kleine oven, maar veruit de meeste tijd zul je bakken voor 2 of 3 man. Dat lukt echt prima in elke inbouw combi-oven. Nee, er passen geen twee pizza's naast elkaar in, maar soit, dan deel je de pizza's toch gewoon en gooi je er een nieuwe in, zodra de eerste klaar is?

Volgens mij hebben we het over een een-persoons appartementje, niet over een gezinswoning waar je 5 man of meer moet voeden met alleen een oven. Een aparte magnetron en oven is dan echt gewoon ruimte vernietiging. En in dit geval zeker een te overwegen compromis. Als er onbeperkt budget en ruimte was, dan ga je natuurlijk ook voor de wijnkoeler, een enorme manshoge koelkast, pitten én een aparte grillplaat, een dubbele vaatwasser etc. Maar dat is waanzin.
Klopt. In een klein appartement zou ik ook voor dubbele functie gaan, maar dan wel voor een "middenmaatje" en niet zo'n apparaat met de binnenmaten van een standaard magnetron. 1 keer vrienden of familie over de vloer en je lasagneschaal past er niet eens in.

Maar mijn ouders hebben bijvoorbeeld een prachtige grote leefkeuken in een L-vorm en dan nog een losse kast met koelkast, combi-oven en nog wat bergruimte. Alle apparatuur van Miele, heeft echt wat gekost. En dan hebben ze dus zo'n te klein combi ding. Elke keer weer gepruts als ze visite hebben en de oven willen gebruiken.... Dat snap ik dus niet. En dan als klap op de vuurpijl nog een oude losse magnetron op het aanrecht, omdat die combi wel wat lastig te bedienen is (en je moet eerst de roosters eruit halen) voor een kopje warme melk....Die losse magnetron bedienen ze met 1 draaiknop (die eigenlijk altijd op dezelfde stand staat) en dan 1 drukknop voor "start" en 1 drukknop voor "stop" en een knop om het deurtje te openen. Wordt vaker gebruikt dan de Miele combi.... |:(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Het is niet alleen ruimte die er toe doet. Ik had hiervoor een simpele vrijstaande oven (geen slecht ding), maar als ik dat vergelijk met de oven in mijn nieuwe fornuis...verschil van dag en nacht. Meer vermogen beter luchtstroming en dat resulteert in ene veel beter resultaat. Aardappeltjes of frietjes uit de oven worden bijvoorbeeld echt knapperig (alsof het gefrituurd is).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
DjVe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:07:
Het is niet alleen ruimte die er toe doet. Ik had hiervoor een simpele vrijstaande oven (geen slecht ding), maar als ik dat vergelijk met de oven in mijn nieuwe fornuis...verschil van dag en nacht. Meer vermogen beter luchtstroming en dat resulteert in ene veel beter resultaat. Aardappeltjes of frietjes uit de oven worden bijvoorbeeld echt knapperig (alsof het gefrituurd is).
Klopt, bij een oven moet je eigenlijk altijd voor een goede gaan, anders heb je bijna altijd teleurstelling en had je beter geen oven kunnen hebben... (Dat geldt trouwens zowel voor combi's als voor alleen-oven ovens.)
BazzH schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Klopt. In een klein appartement zou ik ook voor dubbele functie gaan, maar dan wel voor een "middenmaatje" en niet zo'n apparaat met de binnenmaten van een standaard magnetron. 1 keer vrienden of familie over de vloer en je lasagneschaal past er niet eens in.
Je kunt daarom beter de binnenmaten vergelijken dan alleen afgaan op de buitenmaten of op de aanname 'combi is kleiner'. Sommige 60cm ovens hebben minder binnenruimte dan de ruime 45cm ovens.
(Overigens hebben volgens mij die net genoemde Siemens 60cm combi's juist wel relatief veel binnenruimte.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aviv1
chrisborst schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:22:
[...]

Gewoon lekker een combi-unit nemen. Je keuken is niet al te groot, dus alle ruimte moet je optimaal benutten. Zelf heb ik een combi-oven van pelgrim en die is groot genoeg. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.franssmits.nl...en-nis-45-cm/#description
Vooral de breedte van de opening is belangrijk. Dus bediening aan de bovenkant. En plaats de oven niet te hoog, want kleinere mensen kunnen dan nooit de oven bedienen. Voor jou niet zo belangrijk maar bij een verkoop wel.
Ik doe veel met de oven! Meer dan op het fornuis omdat het efficient is, je kan veel eten bereiden op 1 plaat met een strook bakpapier i.p.v. meerdere pannen + afwas. Ik eet veel vis, kip, groente, zoete aardappel, dus dat gaat goed in een oven. Een magnetron gebruik ik sporadisch om even wat eten snel weer wat warmer te maken. Ik ontdooi niets met een magnetron en zeker geen vlees (is ook nog eens gevaarlijk!).
En verder zou ik vooral kiezen voor een keuken die lekker neutraal is en gericht is op een eventuele toekomstige verkoop. Dus geen Bora kookplaat met ingebouwde afzuiging, want zo'n ding kost 2500 euro en levert straks geen euro extra op. Uiteindelijk is dit je eerste appartement waar je nooit 20 jaar gaat wonen.
Fair enough. Dat soort excessen laat ik ook schieten en ga het neutraal houden.
Persoonlijk zou ik daarom ook voor een hoogglans witte keuken gaan met een mooi composiet blad.
Was 40 jaar geleden mooi, is nu mooi, en zal over 20 jaar ook nog mooi zijn.
Zorg ervoor dat de basis goed is. Dus een mooie pvc-vloer en mooie hoge witte plinten. Het is nu heel erg verleidelijk om alles precies zo te maken als je wil, maar bij een bouwer betaal je de hoofdprijs en dat ga je nooit eruit halen.
Ik zit inderdaad te denken aan pvc of mooi laminaat. De kleur kom ik wel uit, het materiaal vind ik lastig te bepalen. Pvc lijkt me erg plastic-ig.
Idem voor de badkamer. Kies de basis badkamer, upgrade hooguit je tegeltjes voor een net iets groter exemplaar. Meubel koop je later bij de ikea en installeer je zelf. Voor de douche kan je dan eventueel ook zelf een mooi scherm kopen. Scheelt echt bakken met geld.
Toevallig net de offerte van de badkamerboer binnen. Project badkamer is "€0,00" maar dan heb je alleen een spiegel, wasbak, radiator en een douche zonder scherm. En een toilet.

Ik wilde dus een glazen scherm tussen de douche en wastafel.
€1.041,00 :?

Een beetje opbergruimte voor tandpasta, borstel, scheermes, deo, wattenstaafjes. Dat zet ik niet op de wasbak dus spiegel wordt spiegelkast met 2 lichtbanen. (wel een mooi kastje, hoor!!)

€712 incl €138 om het kastje te plaatsen en aanbrengen van een extra fase 0 voor de lichtbaan in het kastje.

Douche werd eentje met combinatie van rainshower + normaal. I.p.v. alleen normaal.
€395,00

Dat is €95 duurder dan de stock douche. Prima wat mij betreft maar daarbij komt nog eens:
€155 - voor het plaatsen van het wandje en het verleggen van de leidingen, wat ik niet begrijp want het is slechts een extra douchekop.

Dan staan er nog wat posten op de offerte voor montage en verplaatsing. Al met al zou dit grapje mij kosten €2.353 ;w

Ok, ik ben best bereid te betalen voor montagekosten i.p.v. zelf gaan lopen rotzooien maar dit zijn a) duurdere stukprijzen en b) vrij hoge montagekosten als je het mij vraagt.
Meubel koop je later bij de ikea en installeer je zelf. Voor de douche kan je dan eventueel ook zelf een mooi scherm kopen. Scheelt echt bakken met geld.
Nuff said :')

Ik denk dat ik dit idd afschiet en de standaard badkamer laat komen en achteraf wel even ga kijken hoe&wat en wat Ikea te bieden heeft! Thanks!
barry86 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:49:
[...]

Die argumentatie snap ik niet. Wat is daar anders aan zodat het in de soep loopt?
Bruynzeel is aangesteld door Van Wijnen om de keuken te leveren voor dit project. Zijn ook meerdere appartementen dus dat is allemaal al geregeld. Als ik een eigen vendor kies moet ik enige aanpassingen aan de tekening op tijd aanleveren aan Van Wijnen. Dat betekent dus ook dat ik zelf verantwoordelijk word voor de coördinatie e.d. Lijkt me een eventuele geldbesparing niet waard voor zo’n vrij eenvoudige keuken dat ik wil.

@BazzH Hele nuttige comment! Daar sla je de spijker op z'n kop. Ik ga dus ook geen gekke dingen met met een taatsdeur á €2.5k. Wat je zegt, het is ff leuk om er over te dagdromen maar je gaat er veel op afschrijven mocht ik verkassen. Ook al ga ik daar >3 jaar zitten gezien de zelfbewoningsplicht (halleluja, dit jaagt de huismelkers weg). Ik denk dat ik deze unit niet snel ga verkopen en in dat geval later in de verhuur gooi. Ik houd het dus simpel! Die badkamer offerte laat ik lekker schieten.

[Voor 19% gewijzigd door Aviv1 op 20-05-2020 03:23]

• Aviv1
[...]

Eens!

Dacht dat de vraag in eerste instantie ook ging over hoge kasten voor de oven apothekerskast en koelkast.
Maar bovenkastjes boven het aanrecht zou ik ook laten vervallen. Maakt het heel erg massief en jaren 90.

[...]

Wil nu alleen vanwege onderstaand youtube filmpje een nieuwe oven met self clean modus omdat je daar TOP pizza's in kunt bakken.
https://www.youtube.com/w...T2fDiSrk&feature=youtu.be _/-\o_
Geen bovenkastjes? Ok :o Hmm.. hoe zie je het voor je, en met de afzuiging? "Jaren 90" , dat wil ik zeker niet! Die keuken is toch echt lastiger dan ik dacht. Ik wil dus absoluut geen "hallo hier staat een keuken" effect. Dat is en blijft lastig in zo'n kippenhok, I know! Dus ik zou heel graag een keuken willen die een beetje blendt met het geheel en als je er dan tóch naar kijkt je zoiets hebt van, Nice.

En wat betreft oven-magnetron combi. Ik heb er slechte ervaring mee: inderdaad worst of both. Dus dan liever een goede oven en geen magnetron!

• Aviv1
Mensen, nogmaals allemaal bedankt voor de erg nuttige comments! 4 pagina's food for thought waar ik zeker niet allemaal bij stil heb gestaan. Hopelijk hebben andere starters die dit gaan lezen hier ook wat aan! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chrisborst
Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 02:18:
[...]
Ik doe veel met de oven! Meer dan op het fornuis omdat het efficient is, je kan veel eten bereiden op 1 plaat met een strook bakpapier i.p.v. meerdere pannen + afwas. Ik eet veel vis, kip, groente, zoete aardappel, dus dat gaat goed in een oven. Een magnetron gebruik ik sporadisch om even wat eten snel weer wat warmer te maken. Ik ontdooi niets met een magnetron en zeker geen vlees (is ook nog eens gevaarlijk!).

Ik zit inderdaad te denken aan pvc of mooi laminaat. De kleur kom ik wel uit, het materiaal vind ik lastig te bepalen. Pvc lijkt me erg plastic-ig.
Leuk om te lezen dat je de adviezen zo ter harte neemt!

Om toch nog even terug te komen op de oven, je moet ook geen combi-magnetron kopen want dat zijn inderdaad magnetrons die pretenderen dat ze ook een oven zijn. Maar je moet een volwaardige oven kopen die toevallig ook een magnetronfunctie heeft. Die pelgrim oven kost 900 euro en is gewoon een volwaardige hetelucht oven. Zelf heb ik de voorganger en ik gebruik hem circa 3x per week als oven. Ook voor zoete aardappel etc ;)
Maar ik warm tussen de middag ook vaak even vlug iets op in de magnetron. En juist als magnetron is hij iets minder, want hij draait niet rond. Perfect voor jou volgens mijn, volwaardige oven, slechte magnetron want die ga je toch bijna niet gebruiken. Maar is wel handig voor die verdwaalde stoommaaltijd van de supermarkt of voor een eventuele verkoop/verhuur.

Over PVC, als je een mooi exemplaar uitkiest zullen veel mensen het verschil niet zien tussen pvc en echt hout. PVC is echt enorm veel beter geworden dan zoveel jaar terug. Laat het leggen (of zelf) in een mooi visgraat patroon en je heb een enorm mooie en betaalbare vloer. Mooie hoge plinten erop en klaar.

En qua deur, bij de hornbach (of andere bouwmarkten) kan je erg mooie zwarte houten deuren met glas krijgen. Zijn rond de 500 euro dus een stuk betaalbaarder. En je kan beslissen om dit te doen als je er woont. Weet je direct of het iets gaat toevoegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:01
Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 02:18:
Ik ontdooi niets met een magnetron en zeker geen vlees (is ook nog eens gevaarlijk!).
Que? Bron?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FRANQ
Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 02:58:
Hmm.. hoe zie je het voor je, en met de afzuiging? "Jaren 90" , dat wil ik zeker niet!
Hoe stel jij je een afzuigkap voor?

Zo?

Ik zo

Of zo, maar mij lijkt dit al onhandig als je tegen een muur kookt.

Een afzuigkap hoeft niet in een kastje.
Er zijn 1001 oplossingen voor een afzuigkap.

Met de absolute koploper in het horror assortiment de bora

Mijn afkeer tegen Bora even uitgelegd:
Je wil een vlakke keramische/inductie kookplaat omdat het makkelijker schoonmaakt dan met de branders of omdat je geen gas hebt.
Het makkelijk schoonmaken komt te vervallen met bora.
Bij zowat alles waarbij een olie boter saus of vloeistof aan te pas komt krijg je spetters op je kookplaat en dus ook in het rooster.
Rooster maakt moeilijk schoon, dus je stelt het uit, dus het maakt nog moeilijker schoon.
Voor makkelijker schoonmaken van het binnenwerk (want ja daar eindigen de vetten die je afzuigt) kun je de bodem verwijderen. 8)7
Maak dan die hele kookplaat opklapbaar, maar je gaat toch niet je hele keukenla of keukenkast leeghalen om je kookplaat schoon te maken?

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Bora is gewoon, zoals zoveel dingen, een compromis. De grote plus is: geen afzuigkap meer nodig en zeker in een wat kleinere keuken is dat erg mooi. De grote min is: alles wat je heel goed wegstopt is lastiger schoon te maken en te onderhouden (en vooral ook heel duur, zowel in aanschaf als onderhoud).

In een grote keuken zou ik dus ook absoluut geen Bora willen hebben. Is natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar een mooie afzuigkap (dus niet zo'n ding onder of in een kastje boven het aanrecht) kan ook iets toevoegen aan je keuken. Maar in een kleine keuken is zo'n mooie afzuigkap vaak net iets teveel van het goede. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rubbergrover1
Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 02:58:
[...]

Geen bovenkastjes? Ok :o Hmm.. hoe zie je het voor je, en met de afzuiging? "Jaren 90" , dat wil ik zeker niet! Die keuken is toch echt lastiger dan ik dacht. Ik wil dus absoluut geen "hallo hier staat een keuken" effect. Dat is en blijft lastig in zo'n kippenhok, I know! Dus ik zou heel graag een keuken willen die een beetje blendt met het geheel en als je er dan tóch naar kijkt je zoiets hebt van, Nice.
Ik zou juist wel kiezen voor bovenkastjes. Je hebt een relatief klein appartement en je zult de ruimte dus zeker kunnen gebruiken. Daarnaast denk ik dat neutrale bovenkasten tot aan het plafond het juist een rustige uitstraling geeft een ook minder een keuken-gevoel. Zoiets als dit

https://www.charlydesign....00-11e8-a9ff-063f49e9a7e4

Een budget-variant hierop in je woonkamer lijkt mij helemaal niet verkeerd.

• Rubbergrover1
FRANQ schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:24:
[...]

Hoe stel jij je een afzuigkap voor?
Omdat de keuken mijn of meer in de woonkamer staat, zou ik niet kiezen voor zo'n 'aanwezige' afzuigkap. Ik zou eerder een mooie geïntegreerde nemen, zoiets als dit

https://m.miele.nl/c/afzu...at=10558340&name=DA_2450#

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:04:
[...]

Ik zou juist wel kiezen voor bovenkastjes. Je hebt een relatief klein appartement en je zult de ruimte dus zeker kunnen gebruiken. Daarnaast denk ik dat neutrale bovenkasten tot aan het plafond het juist een rustige uitstraling geeft een ook minder een keuken-gevoel. Zoiets als dit
[Afbeelding]

Dit is inderdaad een alternatief voor kastjes boven je aanrecht. Gewoon een hele wand maken en dan de kasten boven je aanrecht hoger hangen (ze zijn dieper dan standaard kastjes boven het aanrecht, dus je wil niet het risico lopen om je hoofd telkens te stoten).

Maar met dit soort designs begin ik me steeds vaker af te vragen waarom je überhaupt nog naar een keukenboer zou gaan. Dit is eigenlijk al meer interieurbouw op maat.

• FRANQ
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:04:
[...]

[Afbeelding]

Is dit een render?

Heb zelf in de bijkeuken zoiets gedaan boven de wasmachine langs.
(wasmachine staat op een 40cm hoge onderkast)

Maar alle zaken waar ik geweest ben zeiden dat 60cm diepe bovenkastjes niet kunnen.
Uiteindelijk bij ikea gehaald, maar ook daar te horen gekregen dat het niet kon.
Heb nu opzetkasten als bovenkast gebruikt.
Werd wel een notitie in mijn order opgenomen dat ik tegen de dringende adviezen in ze ging gebruiken en dat daardoor de garantie op de HELE keuken kwam te vervallen.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:13:
[...]

Omdat de keuken mijn of meer in de woonkamer staat, zou ik niet kiezen voor zo'n 'aanwezige' afzuigkap. Ik zou eerder een mooie geïntegreerde nemen, zoiets als dit
[Afbeelding]
https://m.miele.nl/c/afzu...at=10558340&name=DA_2450#
ja als je dat wil moet je dat zeker doen.
Tenslotte is het jouw huis en onze meningen en ideeën doen er niet toe :+

Voorbeeld zoals hierboven vind ik ook wel mooi, maar dan dus inderdaad zonder zichtbare oven en dergelijke om de wand niet te onderbreken.

zo'n lage klepkast is ook mooi, maar niet altijd even praktisch, ik heb die dingen en je kan bijvoorbeeld geen wijnglazen erin kwijt.

• T-Rut
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20:32
-

[Voor 109% gewijzigd door T-Rut op 31-05-2020 15:54]

• Rubbergrover1
BazzH schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:19:
[...]

Dit is inderdaad een alternatief voor kastjes boven je aanrecht. Gewoon een hele wand maken en dan de kasten boven je aanrecht hoger hangen (ze zijn dieper dan standaard kastjes boven het aanrecht, dus je wil niet het risico lopen om je hoofd telkens te stoten).

Maar met dit soort designs begin ik me steeds vaker af te vragen waarom je überhaupt nog naar een keukenboer zou gaan. Dit is eigenlijk al meer interieurbouw op maat.
Volgens mij is dit voorbeeld inderdaad met maatwerk interieurbouw. Maar het is meer bedoeld als voorbeeld om aan te geven dat een keuken met bovenkastjes in mijn optiek juist rust kan uitstralen.

Ander voorbeeld van IKEA
https://www.ikea.com/nl/n...l-en-duurzaam-pub07edfb0b

Deze is in (bijna) zwart en heeft daarom een heel andere uitstraling. Maar volgens mij ook wel acceptabel in de woonkamer. En zeker ook realiseerbaar, aangezien het simpel IKEA spul is.

[Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-05-2020 09:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Om TS een idee te geven, heb ik de ruimte zelf in 3 min ingetekend.

Bewust wat rommelig gedaan met verschillen in lades, deuren etc. Het is ook echt niet perfect ofzo, maar meer om je een idee te geven. Kosten: €4600 bij Ikea (vaatwasser, koelkast, afzuigkap, vriezer, kookplaat, oven inbegrepen), echter wil je er wel nog een beetje mooi blad bij, dus tel daar €1000 bovenop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aviv1
Je moet bevroren vlees, vis of kip liever nooit in de magnetron ontdooien, je creëert een hemel voor bacteriën. Temperaturen in de magnetron liggen tussen de 50℃ en 150℃ en daardoor kan bijvoorbeeld salmonella vrij spel krijgen. Leg het van tevoren in de koelkast en laat het daar ontdooien. Heb je het onverwachts nodig? Ontdooi het dan in lauw water.

[Voor 3% gewijzigd door Aviv1 op 20-05-2020 10:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aviv1
DjVe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:51:
Om TS een idee te geven, heb ik de ruimte zelf in 3 min ingetekend.

[Afbeelding]

Bewust wat rommelig gedaan met verschillen in lades, deuren etc. Het is ook echt niet perfect ofzo, maar meer om je een idee te geven. Kosten: €4600 bij Ikea (vaatwasser, koelkast, afzuigkap, vriezer, kookplaat, oven inbegrepen), echter wil je er wel nog een beetje mooi blad bij, dus tel daar €1000 bovenop.
Thanks!
Is dit op schaal of alleen het keuken gedeelte? Zo oogt mijn living echt mini. :+

Die afzuigkap zag ik ook bij Bruyneel. Verschrikkelijk lelijk als je het mij vraagt, het is net een flat-screen waar de vertrektijden op staan >:)

En geen bovenkastjes, dan heb ik dus alleen nog ruimte onder het aanrecht? Denk je dat dat genoeg is?
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True