Tips voor mijn eerste woning?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:46:
[...]

Volgens mij is dit voorbeeld inderdaad met maatwerk interieurbouw. Maar het is meer bedoeld als voorbeeld om aan te geven dat een keuken met bovenkastjes in mijn optiek juist rust kan uitstralen.

Ander voorbeeld van IKEA
https://www.ikea.com/nl/n...l-en-duurzaam-pub07edfb0b

Deze is in (bijna) zwart en heeft daarom een heel andere uitstraling. Maar volgens mij ook wel acceptabel in de woonkamer. En zeker ook realiseerbaar, aangezien het simpel IKEA spul is.
Dit ziet er inderdaad wel mooi uit! Ik ga de keuken echter niet zelf doen want als ik de projectkeuken laat vervallen, krijg ik maar €1500 terug. Het is voor mij denk ik voordeliger om vanaf die €1500 te upgraden wat ik dus ook al gedaan heb (render) en dat kwam uit op zo'n 6500 (-1500=5k meerprijs).

Let me share my screen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:56
Geen bovenkastjes, maar rechts wel een hoge kastenwand.
Vind het an sich wel een prima opstelling, dan oogt het werkgedeelte een stuk minder druk.
Afzuigkap zijn tig oplossingen voor. Als de ruimte beperkt is zou ik liever voor meer pitten gaan dan voor een kookplaat met ingebouwde afzuiging. Je kunt er bijv. ook een koof boven maken met verlichting en plafondunit.

Of het genoeg is, is aan jou. Hoeveel zooi heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Die afzuigkap zag ik ook bij Bruyneel. Verschrikkelijk lelijk als je het mij vraagt, het is net een flat-screen waar de vertrektijden op staan >:)

[...]
Ik kwam laatst op Funda een huis tegen met zo'n afzuigkap, maar dan echt een hele brede (6-pitter). Mijn eerste gedachte toen ik die foto op het scherm kreeg: "Hangt daar nou een TV boven het fornuis???!!!1" :)

En dan is het dus niet goed....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Thanks!
Is dit op schaal of alleen het keuken gedeelte? Zo oogt mijn living echt mini. :+

Die afzuigkap zag ik ook bij Bruyneel. Verschrikkelijk lelijk als je het mij vraagt, het is net een flat-screen waar de vertrektijden op staan >:)

En geen bovenkastjes, dan heb ik dus alleen nog ruimte onder het aanrecht? Denk je dat dat genoeg is?
Het is ingezoomd op je keuken, wees gerust ;) Ga anders zelf ook even aan de slag met die keukenplanner van Ikea. Je kan er echt veel mee en je krijgt ook een idee wat allemaal kan en wat de kosten ongeveer zijn.

Qua bergruimte: Die dubbele kast rechts is voor de helft leeg en dus beschikbaar voor opslag. Je gebruikt de linkerkast voor koelkast en vriezer en daarboven en rechts is alles leeg met schappen/lades (net wat je wil).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:52:
Je moet bevroren vlees, vis of kip liever nooit in de magnetron ontdooien, je creëert een hemel voor bacteriën. Temperaturen in de magnetron liggen tussen de 50℃ en 150℃ en daardoor kan bijvoorbeeld salmonella vrij spel krijgen. Leg het van tevoren in de koelkast en laat het daar ontdooien. Heb je het onverwachts nodig? Ontdooi het dan in lauw water.
Het is misschien niet helemaal ontopic, maar bovenstaande is alleen een gevaar als je na het ontdooien de boel nog lekker een uurtje of meer laat liggen. Als je het meteen na ontdooien verwerkt krijgen bacteriën geen kans om te vermenigvuldigen.

Maar je hebt op zich een punt dat er risico's aan zitten als je het "verkeerd" doet.

Iets meer ontopic, wij hebben ook gekozen voor zo'n "echte" oven (60 cm) met een "beetje" magnetron, wat toch wel verdraaid handig is, bv. pindasaus heet maken, zoontje wil melk graag beetje warm, eten invriezen en in zijn geheel ontdooien, dat laatste kan dan op een combinatiestand met hetelucht, wat best aardig werkt. Magnetronpopcorn zal neem ik aan ook wel gaan (nog niet geprobeerd) en mocht je ooit kleine kinderen hebben, wat in dit appartement misschien wel niet aan de orde gaat zijn :) is een magnetron ook handig, bv. magnetronsterilisator, flesjes/prakjes etc. Dan is zo'n ding toch verdraaid handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Waarom de afzuigkap uit de keuken verdwijnt

Mensen, ik denk toch dat ik voor een Bora-achtige oplossing ga. Het ziet er toch wel een stuk strakker uit en ik ga ook niet heel ambitieus lopen grillen en bakken op het fornuis, dus dan heb je daar altijd een afzuigkap onder een kastje hangen.

Overigens, als ik voor zo'n Bora ding kies, kan ik de bovenkastjes laten vervallen wat een ruimtelijker gevoel oplevert.
B-Real schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:08:
Geen bovenkastjes, maar rechts wel een hoge kastenwand.
Vind het an sich wel een prima opstelling, dan oogt het werkgedeelte een stuk minder druk.
Afzuigkap zijn tig oplossingen voor. Als de ruimte beperkt is zou ik liever voor meer pitten gaan dan voor een kookplaat met ingebouwde afzuiging. Je kunt er bijv. ook een koof boven maken met verlichting en plafondunit.

Of het genoeg is, is aan jou. Hoeveel zooi heb je?
@B-Real Ik heb dus niet veel zooi en ben ook niet van plan veel zooi in huis te halen. Ik ben wat keukengedoe een minimalist! Geen bovenkastjes is wel strakker maar ik moet een creatieve oploissing verzinnen voor opbergruimte met lades onder het werkblad.

Ik kan eventueel een kastje bovenop de oven doen, dan komt ie iets hoger uit maar heb ik toch weer wat extra opslagruimte.

[ Voor 96% gewijzigd door Aviv1 op 20-05-2020 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:20:

@B-Real Ik heb dus niet veel zooi en ben ook niet van plan veel zooi in huis te halen. Ik ben wat keukengedoe een minimalist! Geen bovenkastjes is wel strakker maar ik moet een creatieve oploissing verzinnen voor opbergruimte met lades onder het werkblad.

Ik kan eventueel een kastje bovenop de oven doen, dan komt ie iets hoger uit maar heb ik toch weer wat extra opslagruimte.
Ik snap de geen bovenkastjes gedachte heel goed, maar een strakke rustige wand (zoals eerder gepost) tot plafond geeft mijn inziens een ruimtelijker gevoel. Helemaal door het als meubel te behandelen, alsof het keukenblad/werkruimte een houten box is binnen de kast (werkblad in een bepaalde kleur, zelfde kleur aan onder je bovenkastjes en tegen de wanden zodat het een soort van box wordt, rustige keukenkleur met tipon kasten.

Je geeft aan dat je weinig spullen hebt, maar de kasten boven je keuken zijn juist ideaal als bergruimte voor spullen die je weinig gebruikt. Schaatsen, kampeerspullen, gereedschap, strijkbout etc. Juist in een kleine woning moet je praktisch zijn en kan je keuken meer zijn dan enkel keuken.

Ik snap de gedachte, maar ik geloof dat je een gelijk effect kan krijgen bij een keuken met veel opbergruimte.

[ Voor 16% gewijzigd door drfrisbee op 20-05-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007

DjVe

Hatsaflats!

Je moet ook nog ergens een koel/vries kast kwijt, dus je gaat toch ergens een hoge kast krijgen. Ik zou er altijd een extra kast naast zetten om van alles in op te bergen. Het is al lekker om een leeg plankje te hebben waar je snel je thuiskantoortje in kan duwen als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
drfrisbee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:21:
[...]

Ik snap de geen bovenkastjes gedachte heel goed, maar een strakke rustige wand (zoals eerder gepost) tot plafond geeft mijn inziens een ruimtelijker gevoel. Helemaal door het als meubel te behandelen, alsof het keukenblad/werkruimte een houten box is binnen de kast (werkblad in een bepaalde kleur, zelfde kleur aan onder je bovenkastjes en tegen de wanden zodat het een soort van box wordt, rustige keukenkleur met tipon kasten.

Exact! Klinkt als muziek in de oren :P Ik wil een woonkamer, geen keuken! De keuken mag gezien worden, maar mag zeker niet de center of attention worden. Het moet een beetje wegsmelten met het geheel. Dat kan deels met kleuren maar daar heb ik nog maanden de tijd voor - de opstelling moet ik binnen 3 weken weten.

Je geeft aan dat je weinig spullen hebt, maar de kasten boven je keuken zijn juist ideaal als bergruimte voor spullen die je weinig gebruikt. Schaatsen, kampeerspullen, gereedschap, strijkbout etc. Juist in een kleine woning moet je praktisch zijn en kan je keuken meer zijn dan enkel keuken.

Ik snap de gedachte, maar ik geloof dat je een gelijk effect kan krijgen bij een keuken met veel opbergruimte.
Ik ga echt geen schaatsen in mijn keuken bewaren :P Ik heb 2 technische ruimtes waar ik tot aan de nok spullen kan opslaan in kasten en ik heb een berging. Dan heb ik nog een groot sideboard op het oog van 2,2 meter breed waar ook wat spul in kan. Ik speel ook nog met het idee om mijn bed op een plateau te bouwen en zodoende daar nog storage te hebben. En als het dan écht niet past, heb ik nog mijn ouderlijk huis 20km verderop.

Kastjes zijn net werkgeheugen. Hoe meer je er van neemt, hoe meer crap je erin gaat stouwen ipv de boel comprimeren at rest op de harddisk. Als je het dan nodig hebt, duurt het even wat langer maar dat scheelt wel volgestouwde kastjes.

Maar, ik wil besef zeker dat opslagruimte een issue kan worden! Ik moet realistisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:20:
Geen bovenkastjes is wel strakker maar ik moet een creatieve oploissing verzinnen voor opbergruimte met lades onder het werkblad.

Je weet dat zo'n bora-achtige afzuiger ook een hoop ruimte inneemt onder je werkblad?
Dus die creatieve oplossing voor extra ruimte onder het werkblad zul je wel nodig hebben. Het zijn trouwens in de regel ook wat bredere kookplaten, dus in plaats van een extra compacte kookplaat ga je nu misschien ineens naar 80cm. Met wat uitwijkruimte ernaast ben je dan algauw een meter kwijt. Plus 60cm voor de hoge kast en 60cm voor de gootsteen (waar je ook wel enige ruimte naast zult willen hebben) houd je bij een ruimte van 3 meter dus ongeveer één keukenkastje aan echte werkruimte over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 20:46
DjVe schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:51:
Om TS een idee te geven, heb ik de ruimte zelf in 3 min ingetekend.

[Afbeelding]

Bewust wat rommelig gedaan met verschillen in lades, deuren etc. Het is ook echt niet perfect ofzo, maar meer om je een idee te geven. Kosten: €4600 bij Ikea (vaatwasser, koelkast, afzuigkap, vriezer, kookplaat, oven inbegrepen), echter wil je er wel nog een beetje mooi blad bij, dus tel daar €1000 bovenop.
Op deze manier heb je de koelkast in je 'zithoek' Ik zou de ruimte die de keuken inneemt beperken tot het linker deel. Anders 'woon' je in je keuken.

Daarnaast: Ik zou in dit geval wel voor bovenkasten (tot het plafond) gaan. Ik woon nu zelf op 50m2. Het raakt sneller vol dan je denkt. Bedenk ook dat je keuken hier in een soort 'Nis' staat met al een hoge zijmuur. Dat kadert de ruimte al af; Dat zou ik gewoon als een gegeven accepteren en hier op voortborduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Flipswix schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:49:
[...]

Bedenk ook dat je keuken hier in een soort 'Nis' staat met al een hoge zijmuur. Dat kadert de ruimte al af; Dat zou ik gewoon als een gegeven accepteren en hier op voortborduren.
Terecht punt. Dan ga ik denk ik tot aan het plafond en maak ik het zodoende alsnog wat rustiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
Aviv1 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Je moet bevroren vlees, vis of kip liever nooit in de magnetron ontdooien, je creëert een hemel voor bacteriën. Temperaturen in de magnetron liggen tussen de 50℃ en 150℃ en daardoor kan bijvoorbeeld salmonella vrij spel krijgen. Leg het van tevoren in de koelkast en laat het daar ontdooien. Heb je het onverwachts nodig? Ontdooi het dan in lauw water.
Je weet zelf ook dat wanneer je iets in lauw water ontdooit dit lang duurt, en je daardoor JUIST becteriwn de kans geeft?
Bacteriën groeien niet in 5 minuten ineens zo hard. Maar urenlang in lauw water, ja dat wilt wel.

Daar komt bij dat salmonella optimaal groeit in medium van ongeveer 36 graden. Boven 50 groeit het niet, boven 70 graden is ie dood. https://www.sciencedirect.com/topics/food-science/salmonella .

Lang verhaal kort : eten in koelkast ontdooien is best voor milieu. Eten in magnetron ontdooien is prima.
Eten in lauw water ontdooien is vragen om problemen.

Pa, gezien meeste mensen vlees nog bakken is gaat dan ook bijna alles kapot, dus zolang je dat doet maakt het allemaal niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Nog een adviesvraag.

Ik heb mijn woning inmiddels uitgetekend in Sketchup en ben met de inrichting aan het spelen.

Ik laat door van Wijnen een kabel/media -goot invrezen achter de TV. De TV heb ik nog niet en die ga ik in 2021 ook pas kopen.

Dit wordt sowieso een OLED Tv die vlak aan de muur komt als een wallpaper. Zo ver ik weet is dat momenteel de LG CX en komt Sony met de A9 die ook plat aan de muur komt, met of zonder "no-gap wall mount".

Voor jullie heb ik 2 vragen.

1) Wat vinden jullie van de hoogte van de TV? Het hart van de TV zit nu op 1,32m (loodrechte lijn)

2) De kabelgoot heeft een ingang en een uitgang. Ik kan zelf met een steenboortje nog een extra gaatje boren halverwege de goot, mocht dat nodig zijn.

De belangrijkste vraag is dus, waar zouden jullie de ingang van de goot plaatsen? Op het snijpunt of juist wat uit het midden? De uitgang zal zo'n 30cm boven de vloer uitkomen, achter het meubel dus.

Graag jullie inzicht _/-\o_ Thanks

Horizontaal X: 1,44m
Verticaal Y: 1,32m

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VVdSs8C/Schermafbeelding-2020-06-03-om-14-02-11.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/g9XNkW6/Schermafbeelding-2020-06-03-om-14-38-36.png

[ Voor 9% gewijzigd door Aviv1 op 03-06-2020 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik zou de goot links van het midden doen, op het midden tussen hart tv en rand tv.
Dit omdat daar meestal de kabel aansluitingen zitten.
En omdat in het midden de goot in de weg kan zitten voor de beugel

Neeem zo'n platte afzuigkap pijp van 100x50/60? Daar kun je stekkers makkelijker doorheen gooien.

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 03-06-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
FRANQ schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:43:
Ik zou de goot links van het midden doen, op het midden tussen hart tv en rand tv.
Dit omdat daar meestal de kabel aansluitingen zitten.
En omdat in het midden de goot in de weg kan zitten voor de beugel
Thanks! Dat lijkt mij idd beter.

Ik neem aan dat zo'n HDMI kabel loodrecht gaat, aangezien de meeste OLED schermen dunner zijn dan een HDMI stekker diep is? M.a.w., wijzen de HDMI ingangen naar beneden of richting de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Aviv1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:47:
[...]

Thanks! Dat lijkt mij idd beter.

Ik neem aan dat zo'n HDMI kabel loodrecht gaat, aangezien de meeste OLED schermen dunner zijn dan een HDMI stekker diep is? M.a.w., wijzen de HDMI ingangen naar beneden of richting de muur?
Meestal wijzen ze zowel naar beneden als naar links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
En anders haal je toch een verloopje. Voor een tientje heb je een haaks verloopstekkertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:04
hierbij een paar tips, die ik zelf in mijn nog te bouwen huis heb toegepast:
- veel netwerkaansluitingen. dus slaapkamer, bij de TV, misschien één bij een bureau. Ook één in het plafond, waar een PoE Accesspoint kan komen te hangen.
- Veel loze leidingen
- ik leg zelf een kabelgoot voor de TV aan. De aannemer vroeg hier 400 euro voor. De kabelgoot komt bij mij op de vloer uit. ik zorg voor grote dikke plinten die uitgehold worden. Hier komt stroom, netwerk en coax in te liggen
- de geadviseerde kijkhoogte voor een TV: de ooghoogte ligt op 1/3 van de bovenkant van de TV.

- waarom een TV meubel? Een strakke TV aan de muur, een sjieke soundbar eronder en je bent klaar. Dan kun je die oubollige TV meubel weglaten.

- ik zou ook geen bovenkasten in de keuken nemen. Misschien zou je de vaatwasser ook kunnen laten vervallen. Dit levert ruimte op en zeg nou zelf, hoeveel afwas genereert een éénpersoons huishouden.

- in plaats van PVC kun je keramisch parket overwegen. Iets duurder, veel mooier! In mijn huidige huurhuis heb ik PVC. Het glimt en beschadigd vrij snel. In het nieuwe huis komt dus keramisch parket.

[ Voor 3% gewijzigd door 107mb op 03-06-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
107mb schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:41:
- veel netwerkaansluitingen. dus slaapkamer, bij de TV, misschien één bij een bureau. Ook één in het plafond, waar een PoE Accesspoint kan komen te hangen.

Mijn appartement is zo klein dat 1 sterke AP in de meterkast alle vertrekken zal voorzien van WiFi :) Helaas heb ik geen dedicated kamer voor een bureau maar zal dit in de slaapkamer proberen.

- Veel loze leidingen

Ik ga dit denk ik achter de plinten wegwerken of ik laat een extra wandcontactdoos plaatsen.

- waarom een TV meubel? Een strakke TV aan de muur, een sjieke soundbar eronder en je bent klaar. Dan kun je die oubollige TV meubel weglaten.

Je vindt een TV meubel per definitie oubollig? Ik wilde inderdaad zo'n jaren 60 teak sideboard plaatsen. Er moet sowieso een meubel komen. Misschien dan mooi en kleiner sideboard verder naast de TV. Zoiets.

- ik zou ook geen bovenkasten in de keuken nemen. Misschien zou je de vaatwasser ook kunnen laten vervallen. Dit levert ruimte op en zeg nou zelf, hoeveel afwas genereert een éénpersoons huishouden.

Erg valide punt. Het liefst wil ik zo'n vaatwasser.

Maar geen bovenkastjes... dat stemmetje blijft terugkomen. Maar dan zit je met de afzuiging :X En afzuiging in de kookplaat betekent ook minder ruimte in de lade. Een duivels dilemma })

- in plaats van PVC kun je keramisch parket overwegen. Iets duurder, veel mooier! In mijn huidige huurhuis heb ik PVC. Het glimt en beschadigd vrij snel.

PVC wordt het idd niet. Keramisch parket is nieuw voor mij.. ! Misschien ga ik uiteindelijk voor hoogwaardig laminaat. Ik denk dat dit ook beter de warmte vasthoudt van de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:06

Saven

Administrator

Aviv1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:43:
Klik voor groot!
[Afbeelding]

Ook denk ik er aan om te kiezen voor een inductie met afzuiging i.p.v. de afzuigkap onder het kastje. Ik vind zo'n groot aluminium afzuigkap aan de muur namelijk niet mooi.

Thanks!
Mijn advies, gebruik een afzuigkap. Al dat andere werkt maar matig, lucht moet gewoon naar buiten afgevoerd worden. Wat anderen ook zeggen, trap er niet in met die filters :)

Daarnaast: verwacht je er lang te blijven wonen? Wat als vriendin/kinderen? Aan de hand daarvan beslissen of je veel of weinig investeert. Als je hier verwacht jaren te blijven wonen zou ik iig een vriezer in de keuken erbij nemen. Idem voor frezen etc. loont zich misschien niet als je er maar 2 jaar blijft zitten

[ Voor 5% gewijzigd door Saven op 03-06-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15

BrZ

Aviv1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:29:
1) Wat vinden jullie van de hoogte van de TV? Het hart van de TV zit nu op 1,32m (loodrechte lijn)
Te hoog. Je wil het midden van de tv op ooghoogte hebben, Als ik op de bank zit is dat ongeveer 1m.

Daarnaast vind ik zelf een tv aan de muur bevestigen met goot en dergelijke maar irritant, verplaatsen of een andere tv is gelijk veel werk. Die paar kabels vallen me echt niet op. Maar ik weet dat veel mensen het hier niet me eens zullen zijn ;)

Wat betreft vaatwasser: absoluut wel nemen :p Afwassen is een rotwerk waar je nooit zin in hebt, en als je een keer niet alleen bent is het alleen maar erger. Zo'n vaatwasserlade vind ik maar een beetje onzin, wat win je er mee, 1 extra lade van 20cm hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Aviv1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:45:
[...]
Maar geen bovenkastjes... dat stemmetje blijft terugkomen. Maar dan zit je met de afzuiging :X En afzuiging in de kookplaat betekent ook minder ruimte in de lade. Een duivels dilemma })
Waarom geen bovenkastjes?
Opbergruimte heb je echt nooit te veel.

Onze keuken is een meter of 5 lang en we hebben letterlijk de hele bovenlinie van extra hoge bovenkastjes voorzien (door zinvol plannen en het plafond hoog te laten plaatsen konden we een volle extra plank kwijt, afzuigbuis loopt over de bovenste plank heen) én we hebben in een kast van 40cm breed en 40cm diep rechts weten te persen waar de leidingkoker van het huis doorheen loopt waardoor we letterlijk 1 grote wand hebben van kasten.

We zijn met zijn 2en. We hebben geen kastruimte over. (Wel genoeg kastruimte.)

Denk ook aan een oven én een combi magnetron als je de ruimte hebt. 2 ovens, je denkt dat je het nooit nodig hebt. Wij gebruiken ze meerdere keren per maand in de praktijk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Mensen,

jullie helpen mij enorm! Maar maken het kiezen toch lastig, haha.

@Saven De lucht mag dus niet naar buiten. Het blijft binnen en vet wordt dmv filters gefilterd :) Daarom ga ik ook niet als een bezetenen bakken en braden! Gelukkig heb ik wel 4 ramen en 1 balkondeur in mijn woonkamer :) Ik verwacht er denk wel 5 jaar te wonen en later misschien te gaan verhuren.

@BrZ Okay, ik ga hem wat lager intekenen. Als ik op de bank zit dan is dat 1.09m van ooghoogte tot de vloer. Maar je kijkt ook een beetje schuin omhoog, tenzij je kaarsrecht zit.

En je hebt gelijk, je wint er 1 lade mee en betaalt een stuk meer. Aan de andere kant, voordat ik zo'n vaatwasser vol heb, ben ik 3 dagen verder :) Ik ga hem dus wel vaak draaien met weinig inhoud . Denken jullie dat zo'n lade vaatwasser ook 1/2 minder verbruikt? Of is dat een illusie?

@unezra Geen bovenkastjes zou bijdragen aan het ruimtelijke gevoel. Echter kom ik dan opslag tekort en waar doe ik mijn afzuigkap? Die heb ik nu onder een van de bovenkastjes, low profile.

2 ovens? luxepaard :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Aviv1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:25:
Mensen,
@unezra Geen bovenkastjes zou bijdragen aan het ruimtelijke gevoel. Echter kom ik dan opslag tekort en waar doe ik mijn afzuigkap? Die heb ik nu onder een van de bovenkastjes, low profile.
:) Bij ons is 'ie compleet ingebouwd. Je ziet niets van de afzuigkap.
(Wij hebben overigens een Ikea keuken.)

Oh, ingebouwde verlichting! Onder ieder kastje zit een LED paneel. Compleet vlak. Je ziet alleen een heel dun randje aan de voorkant. Geeft behoorlijk egale werkbladverlichting.

Andere leveranciers hebben dat vast ook.
2 ovens? luxepaard :p
Prijsverschil was €100 oid tov een oven en een magnetron. Maar het voelt idd wel als luxe, terwijl het helemaal niet zo belachelijk duur is. (Tegelijkertijd waren we bezig met meer dan alleen de keuken, totaal denk ik iets van €50.000 uitgegeven aan verbouwing, dus dan is het wat makkelijker YOLO als het gaat om zulke bedragen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Mensen,

Ik heb een 3D model gemaakt van mijn appartement en daar een render van getrokken.

Wat denken jullie van de keuken opstelling? Kastjes wél of niet doortrekken tot aan het plafond (huidige hoogte is 2.15m). Ik persoonlijk denk dat het doortrekken van de kastjes tot aan het plafond het geheel erg massief maakt.

Andere tips zijn welkom. Zoals je ziet is het een kleine ruimte om mee te werken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gRF1bd3/render3.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/crJkJYb/render4.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:57
Ik zou toch voor een eettafel met 4 stoelen gaan, voor de avonden dat er vrienden/familie over de vloer komen. Je kan de stoelen ook makkelijk gebruiken bij de TV als er meer mensen mee willen kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Lelletje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:16:
Ik zou toch voor een eettafel met 4 stoelen gaan, voor de avonden dat er vrienden/familie over de vloer komen. Je kan de stoelen ook makkelijk gebruiken bij de TV als er meer mensen mee willen kijken...
Goed punt. Heb idd express 2 stoelen getekend en ben van plan de 2 andere stoelen in de technische ruimte te bewaren voor het geval dat er wat volk langs komt. Ik hou van een clean look :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Goed idee, dat geeft wel een goede indruk van de (bruikbare) ruimte.

Ik denk dat je keukenopstelling op deze manier behoorlijk optimaal is.
Fatsoenlijke koelkast (geen vriezer?), oven/magnetron zit er in, vaatwasser zou ik ook gewoon nemen ondanks dat deze ruimte inneemt.
Kookplaat is twee pits? Ik zou, ondanks dat het ruimte kost toch voor een compacte vier pits gaan.

Boven kastjes zijn minder diep, wat handig is omdat je dan je hoofd er niet aan stoot. Ik zou ze wel doen, anders heb je wel erg weinig kastruimte vrees ik. Daarnaast vind ik dat soort kasten handig voor bijvoorbeeld glazen. Je kunt wellicht ook nog planken overwegen, of een combinatie van bovenkastjes en planken.

Nadeel in zijn algeheelheid? Misschien iets te weinig opbergruimte, maar daar valt aan te wennen denk ik. Nogmaals, ik denk dat deze opstelling aardig optimaal is.

Je kunt daarnaast nog een kast kwijt rechts van de deur. Dat kunnen keukenkasten zijn, maar je kunt ook iets van een woonwinkel kopen natuurlijk. Misschien een dressoir? Doe je daar wel hoge keukenkasten houdt er dan rekening mee dat je woonkamer gelijk nog een stuk kleiner oogt, dat is met een dressoir minder het geval.

Ook zou je je TV meubel kunnen laten doorlopen richting de deur en deze laten overlopen in (half)hoge kast(en), zo heb je ook meer bergruimte en daar zijn ook erg toffe ideeën voor te bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:57
Als je voor minimalisme wilt gaan, je hebt ook eettafels die je kan uitschuiven voor 4 personen. Dan kan je idd de 2 stoelen in de technische ruimte bewaren. Echter denk ik dat je de technische ruimte beter kan gebruiken voor andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15

BrZ

Aviv1 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:24:
[...]

Goed punt. Heb idd express 2 stoelen getekend en ben van plan de 2 andere stoelen in de technische ruimte te bewaren voor het geval dat er wat volk langs komt. Ik hou van een clean look :P
Ik denk dat je overschat hoeveel ruimte er in die technische ruimte over blijft. Er zit daar een warmtepomp, WTW installatie, boilervat. Je mag blij zijn als er een stofzuiger bij past :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Lelletje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:27:
Als je voor minimalisme wilt gaan, je hebt ook eettafels die je kan uitschuiven voor 4 personen. Dan kan je idd de 2 stoelen in de technische ruimte bewaren. Echter denk ik dat je de technische ruimte beter kan gebruiken voor andere zaken.
Je bedoelt zo'n tafel?

Die 2 stoelen ga ik anders in de berging bewaren. Maar om permanent 4 stoelen in m'n living te hebben als ik vaak met 1 á 2 mensen ben, is niet ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
BrZ schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat je overschat hoeveel ruimte er in die technische ruimte over blijft. Er zit daar een warmtepomp, WTW installatie, boilervat. Je mag blij zijn als er een stofzuiger bij past :p
True that :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Mensen,

Heel erg bedankt voor alle tips!

Keuken is rond, althans de opstelling. De kleuren en merk apparaten kan volgend jaar nog kiezen!

Het design is gelijk gebleven. Kastjes doortrekken tot aan boven was veel te massief geworden en zou dan bestaan uit 2 bovenkasten op elkaar, omdat die hoogte niet bestond.

Bovenkastjes helemaal laten vervallen was ook geen optie gezien benodigde storage en dan kon ik mijn afzuigkap niet in een bovenkastje verstoppen.

Afzuigkap in de inductieplaat zou betekenen een hele grote inductieplaat en nog minder opslag onder het werkblad.

Al met al denk ik dat dit gewoon een strakke opstelling is met voldoende opslagruimte.

Ik heb nog een andere vraag. Ik moet de exacte plaats van de mediagoot bepalen. Daarvoor moet ik weten hoe hoog mijn TV komt. Naar alle waarschijnlijkheid wordt dit tegen die tijd een LG GX 55" Oled met no-gap wall mount.

Nu twijfel ik over de hoogte van de TV. Ik zit er ongeveer 2.40m vanaf (ongeveer achterleuning vd bank)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tQ6hrqK/Schermafbeelding-2020-06-14-om-17-49-28.png

Ik heb ongeveer bepaald met een laser-lampje op oog hoogte, kijkend vanaf 2.40m, dat het lampje op 1.20m boven de grond schijnt.

Momenteel is dat exact het midden van de TV. Men stelt dat 1/3 van de TV vanaf boven op oog hoogte moet komen, dit betekent dus dat het scherm nog iets lager zou moeten.

Wat vinden jullie? Lager of zo houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
107mb schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:41:
nee een vaatwasser is echt wel een pluspunt, ook als je alleen bent, je hoeft dat ding niet dagelijks aan te zetten, gewoon instapelen en om de 3 of 4 dagen zet je hem aan, enige wat je doet is na het eten even afspoelen met koud water en erin zetten(ervaringsdeskundige), (huizen zonder vaatwasser is veelal een zwaar minpunt).

Doorgaans 1 19mm buis per slaapkamer is voldoende, woonkamer 2 aan beide kanten zodat je later nog met inrichting kan spelen/wijzigen.

Bij de overloop in de gang (2e verdieping) 1 loze buis voor een AP is ook voldoende, elke kamer appart nog een buis voor een AP is zwaar overkill, WiFi komt doorgaans wel door 1 muurtje heen, binnenmuren zijn vaak gasbeton en geen probleem, verdiepingsvloeren is vaak een probleem vanwege de bewapening erin.

Daarom hoor je ook zo vaak mensen mekkeren dat boven slecht WiFi is.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2020 18:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Aviv1 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:00:
Keuken is rond, althans de opstelling. De kleuren en merk apparaten kan volgend jaar nog kiezen!

Het design is gelijk gebleven. Kastjes doortrekken tot aan boven was veel te massief geworden en zou dan bestaan uit 2 bovenkasten op elkaar, omdat die hoogte niet bestond.

Bovenkastjes helemaal laten vervallen was ook geen optie gezien benodigde storage en dan kon ik mijn afzuigkap niet in een bovenkastje verstoppen.
Zelfs Ikea heeft bovenkasten van 100cm hoog.
https://www.ikea.com/nl/n...-hoogglans-wit-s09356005/

Kan me niet voorstellen dat een andere leverancier dat niet heeft.

Hoe dan ook, zou ik daar echt nog even heel goed over na denken. Wij hebben het wél doorgetrokken tot boven en ik vind het een stuk mooier dan boven je kastjes nog wat loze ruimte. (Qua stof ook, je komt daar nooit, dus hou je een enorm stofnest op 220cm boven je vloer.)
mr_evil08 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:12:
[...]
nee een vaatwasser is echt wel een pluspunt, ook als je alleen bent, je hoeft dat ding niet dagelijks aan te zetten, gewoon instapelen en om de 3 of 4 dagen zet je hem aan, enige wat je doet is na het eten even afspoelen met koud water en erin zetten(ervaringsdeskundige), (huizen zonder vaatwasser is veelal een zwaar minpunt).
Eens. Een vaatwasser zou ik écht niet achterwege laten. Het levert zo enorm veel gemak én ruimte op.
Zooi direct in de vaatwasser, is 'ie vol, aanzetten, leegruimen, klaar. Aanrecht blijft lekker leeg en opgeruimd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
unezra schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:36:
[...]

Zelfs Ikea heeft bovenkasten van 100cm hoog.
https://www.ikea.com/nl/n...-hoogglans-wit-s09356005/

Kan me niet voorstellen dat een andere leverancier dat niet heeft.

Hoe dan ook, zou ik daar echt nog even heel goed over na denken. Wij hebben het wél doorgetrokken tot boven en ik vind het een stuk mooier dan boven je kastjes nog wat loze ruimte. (Qua stof ook, je komt daar nooit, dus hou je een enorm stofnest op 220cm boven je vloer.)

[...]

Eens. Een vaatwasser zou ik écht niet achterwege laten. Het levert zo enorm veel gemak én ruimte op.
Zooi direct in de vaatwasser, is 'ie vol, aanzetten, leegruimen, klaar. Aanrecht blijft lekker leeg en opgeruimd.
Hij zei dat hij dan moest gaan werken met een plint om die gap te dichten. Het zouden sowieso 2 kastdelen worden omdat hij geen grotere bovenkasten heeft.

Ik kan de hoogte van de bovenkasten nog wijzigen omdat dit geen invloed heeft op de contactpunten e.d. Ik ga hier wederom weer over nadenken. Jouw punt over stof en loze ruimte is idd een dingetje..

Lastig, lastig |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Aviv1 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:56:
[...]

Hij zei dat hij dan moest gaan werken met een plint om die gap te dichten. Het zouden sowieso 2 kastdelen worden omdat hij geen grotere bovenkasten heeft.

Ik kan de hoogte van de bovenkasten nog wijzigen omdat dit geen invloed heeft op de contactpunten e.d. Ik ga hier wederom weer over nadenken. Jouw punt over stof en loze ruimte is idd een dingetje..

Lastig, lastig |:(
Nja, als het 2 kasten zijn zie je dat niet echt. Zolang de deur maar 1 lengte is.
Aan de zijkant zet je er gewoon een blindplaat tegenaan. Hebben wij hier ook.

Bij ons zit het spul 2cm van het plafond af, daar zit geen plaatje meer tussen, maar de kans op stof is daar ook relatief beperkt omdat het zo vlak tegen het plafond zit.

Ik zou toch serieus eens doorvragen op die kasten. Als Ikea het al kan, moet zo'n andere keukenboer het zeker ook kunnen volgens mij.

Zit je vast aan die keukenboer, of kun je nog switchen?
(Ik raad je niet per-sé Ikea aan overigens. Hebben wij té veel gezeik mee gehad. Vooral veroorzaakt door hun installateur, maar Ikea liet het qua support ook flink afweten.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:04
mr_evil08 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:12:
[...]

Bij de overloop in de gang (2e verdieping) 1 loze buis voor een AP is ook voldoende, elke kamer appart nog een buis voor een AP is zwaar overkill....
geen AP op elke kamer, maar gewoon een PC bekabeld kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
unezra schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:59:
[...]

Nja, als het 2 kasten zijn zie je dat niet echt. Zolang de deur maar 1 lengte is.
Aan de zijkant zet je er gewoon een blindplaat tegenaan. Hebben wij hier ook.

Bij ons zit het spul 2cm van het plafond af, daar zit geen plaatje meer tussen, maar de kans op stof is daar ook relatief beperkt omdat het zo vlak tegen het plafond zit.

Ik zou toch serieus eens doorvragen op die kasten. Als Ikea het al kan, moet zo'n andere keukenboer het zeker ook kunnen volgens mij.

Zit je vast aan die keukenboer, of kun je nog switchen?
(Ik raad je niet per-sé Ikea aan overigens. Hebben wij té veel gezeik mee gehad. Vooral veroorzaakt door hun installateur, maar Ikea liet het qua support ook flink afweten.)
Ik heb even 2 renders getrokken om het verschil te zien. Wat denken jullie?

[zie hieronder]

[ Voor 13% gewijzigd door Aviv1 op 20-06-2020 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Ik vind die kasten tot aan het plafond geen porem, oogt veel te massaal. Als je daarboven spullen in wilt leggen/uitpakken ben je ook gewoon een trappetje nodig, verre van praktisch dus.

Argument van stof is waar, aan de andere kant zo'n ramp is het ook weer niet. Je ziet het ook niet snel liggen, eraf waaien doet het ook echt niet zomaar en even eens per maand een doekje eroverheen halen is ook geen grote moeite natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

B-Real schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:17:
Ik vind die kasten tot aan het plafond geen porem, oogt veel te massaal. Als je daarboven spullen in wilt leggen/uitpakken ben je ook gewoon een trappetje nodig, verre van praktisch dus.
Ik vind het juist veel rustiger ogen.

Trappetje lijkt me geen punt. Je zet er toch de spullen neer die je niet dagelijks nodig hebt en als je een beetje lengte hebt zoals ik (ik ben zelf 1.90), kun je zonder trap zeker bij de voorkant van die kastjes.

Afzuigbuis moet je ook ergens kwijt, die kan mooi in de bovenste kastjes.
Argument van stof is waar, aan de andere kant zo'n ramp is het ook weer niet. Je ziet het ook niet snel liggen, eraf waaien doet het ook echt niet zomaar en even eens per maand een doekje eroverheen halen is ook geen grote moeite natuurlijk.
Hét grote voordeel is een enorme ruimtewinst in je kastjes.

De rest is een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Over de ruimtetwinst valt niet te twisten.

Of ik het mooi vind - daar kom ik niet uit. Mijn eerste indruk, toen ik die hoge kasten tekende was gelijk; Nee! Als ik er weer naar kijk, vind ik het ook niet lelijk.

Ik heb de keukenopstelling bepaald maar de hoogte van kasten verandert daar niet eens, dus technisch gezien kan ik die zelfs volgend jaar nog aanpassen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-09 17:06
Als je een beetje handig ben zou ik je willen adviesraden om enkel loze leidingen aan te laten leggen naar de slaapkamers, berging en woonkamer. Deze kan je dan later zelf voorzien van netwerkkabel. De kosten die een aannemer hiervoor rekent is namelijk buitensporig.

Wat betreft de keuken, gezien de beperkte kastruimte en werkblad zou ik ook kiezen voor bovenkasten tot nagenoeg tegen het plafond, eventueel met een plint van 10cn erboven. De onderste kasten kan je dan eventueel ook een open kast van maken, ca. 30cm hoog in een andere kleur. Dit breekt het geheel, maakt het minder massief en de horizontale lijn laat de ruimte misschien zelf groter ogen.

Een compacte 4 persoons tafel is zeker ook aan te raden. Als is het maar als werkplek voor je belastingaangifte volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Klik voor groot
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bgQpM6w/hoog.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7jHr56k/laag.png

Ik heb aangegeven bij Bruynzeel dat ik speel met het idee om hoge kasten te nemen. Ze zeiden dat ze nooit zo hoog gaan maar ik kreeg de indruk dat het wel zou moeten kunnen als ik het echt wil.

Ik kan er nog over nadenken, het is en blijft een lastige keuze..

Maar vind die hoge kasten wel erg massief hoor.. Die bovenkast is dan 1 meter hoog!

[ Voor 9% gewijzigd door Aviv1 op 20-06-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Ik vind het in je render juist wel sjiek staan die hoogste kasten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Klopt, ik ook wel. Ik denk dat beide z'n charmes heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Aviv1 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:13:

Maar vind die hoge kasten wel erg massief hoor.. Die bovenkast is dan 1 meter hoog!
Ik vind het met hoge bovenkasten juist rustiger. En het geeft in mijn ogen eerder het beeld alsof het werkblad dieper 'in de muur' is geplaatst, in plaats van de kasten op de muur geplaatst zoals bij de lage kasten.

Maar het is natuurlijk je eigen keus. Jij moet er in leven.
Pagina: 1 2 Laatste