Hallo,
voorgeschiedenis
Ik heb al de nodige jaren een Acer Altos G5450 server. Ooit gekregen van een buurman (was over in zijn bedrijf). heeft geruime tijd in meerdere configuraties gedraaid met ESXI en allerhande (test) VM's erop. Denk aan gameservers, webservers, test OSsen etc.
Daarna heeft hij zeker 2 jaar stilgestaan (bios batterij was ook plat).
het probleem
Nu wil ik er weer mee aan de slag, maar ik krijg de boel niet draaiende.
De originele esxi usb stick zat er nog bij, heeft 1 keer geboot, maar hangt nu steeds tijdens het booten op initializing ACPI. Dit was esxi 6.5.
Heb inmiddels geprobeerd om 6.5, 6.7 en 7.0 te installeren, maar ik blijft op dezelfde issue uitkomen. Alleen bij versie 7.0 blijft hij hangen op initvmkernel vmkacpi_lateinit.
De CPU wordt niet langer ondersteund, wat ook de installatie stopt. Maar de toevoeging van allowLegacyCPU=true aan de bootcommands lost dat op. Bovendien zou die uitsluiting geen issue moeten zijn voor de bestaande 6.5 installatie.
Uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en ubuntu server erbij gepakt om KVM te gaan proberen. Maar ook daar gaat het fout bij het starten van de ISO:
ACPI: SPCR: unexpected SPCR access width. Defaulting to byte size... (buiten beeld)
Her en der zie ik tips om allerlei opties uit te schakelen in bios, maar zoveel opties heb ik niet. De enige twee die ik "logisch" vond waren:En ze lijken tot zover geen effect te hebben:
- AMD virtualization technology
- acpi srat table
Maar beide lijken niks uit te maken
De server (ja hij is oud):
Acer Altos G5450
2x AMD Opteron 2376 quadcore
24GB DDR2 PC5300p ram (4x4 + 2x4)
originele drive cage op onboard sata (2 disks er in nu)
2e drive cage op M1015 raid kaart in IT mode (kaart en disks verwijderen heeft geen zin).
Waar komt dit nou door?
Is dit stiekem gewoon einde verhaal? Of mis ik nou gewoon iets?
[tldr]
oude server wil ESXI en ubuntu server niet starten --> ACPI fout
- oude ESXI installatie (usb) --> hangt op initializing ACPI
- ESXI 6.5 & 6.7 iso --> hangt op initializing ACPI
- ESXI 7.0 iso --> hangt op initvmkernel vmkacpi_lateinit
- Ubuntu server 20.04 LTS iso --> hangt op: ACPI: SPCR: unexpected SPCR access width. Defaulting to byte size...
bios settings lijken niks uit te halen
Is de server gewoon stuk? Of mis ik iets?
[/tldr]
voorgeschiedenis
Ik heb al de nodige jaren een Acer Altos G5450 server. Ooit gekregen van een buurman (was over in zijn bedrijf). heeft geruime tijd in meerdere configuraties gedraaid met ESXI en allerhande (test) VM's erop. Denk aan gameservers, webservers, test OSsen etc.
Daarna heeft hij zeker 2 jaar stilgestaan (bios batterij was ook plat).
het probleem
Nu wil ik er weer mee aan de slag, maar ik krijg de boel niet draaiende.
De originele esxi usb stick zat er nog bij, heeft 1 keer geboot, maar hangt nu steeds tijdens het booten op initializing ACPI. Dit was esxi 6.5.
Heb inmiddels geprobeerd om 6.5, 6.7 en 7.0 te installeren, maar ik blijft op dezelfde issue uitkomen. Alleen bij versie 7.0 blijft hij hangen op initvmkernel vmkacpi_lateinit.
De CPU wordt niet langer ondersteund, wat ook de installatie stopt. Maar de toevoeging van allowLegacyCPU=true aan de bootcommands lost dat op. Bovendien zou die uitsluiting geen issue moeten zijn voor de bestaande 6.5 installatie.
Uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en ubuntu server erbij gepakt om KVM te gaan proberen. Maar ook daar gaat het fout bij het starten van de ISO:
ACPI: SPCR: unexpected SPCR access width. Defaulting to byte size... (buiten beeld)
Her en der zie ik tips om allerlei opties uit te schakelen in bios, maar zoveel opties heb ik niet. De enige twee die ik "logisch" vond waren:En ze lijken tot zover geen effect te hebben:
- AMD virtualization technology
- acpi srat table
Maar beide lijken niks uit te maken
De server (ja hij is oud):
Acer Altos G5450
2x AMD Opteron 2376 quadcore
24GB DDR2 PC5300p ram (4x4 + 2x4)
originele drive cage op onboard sata (2 disks er in nu)
2e drive cage op M1015 raid kaart in IT mode (kaart en disks verwijderen heeft geen zin).
Waar komt dit nou door?
Is dit stiekem gewoon einde verhaal? Of mis ik nou gewoon iets?
[tldr]
oude server wil ESXI en ubuntu server niet starten --> ACPI fout
- oude ESXI installatie (usb) --> hangt op initializing ACPI
- ESXI 6.5 & 6.7 iso --> hangt op initializing ACPI
- ESXI 7.0 iso --> hangt op initvmkernel vmkacpi_lateinit
- Ubuntu server 20.04 LTS iso --> hangt op: ACPI: SPCR: unexpected SPCR access width. Defaulting to byte size...
bios settings lijken niks uit te halen
Is de server gewoon stuk? Of mis ik iets?
[/tldr]