ACPI errors in esxi en ubuntu, server stervende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Hallo,

voorgeschiedenis
Ik heb al de nodige jaren een Acer Altos G5450 server. Ooit gekregen van een buurman (was over in zijn bedrijf). heeft geruime tijd in meerdere configuraties gedraaid met ESXI en allerhande (test) VM's erop. Denk aan gameservers, webservers, test OSsen etc.

Daarna heeft hij zeker 2 jaar stilgestaan (bios batterij was ook plat).

het probleem
Nu wil ik er weer mee aan de slag, maar ik krijg de boel niet draaiende.
De originele esxi usb stick zat er nog bij, heeft 1 keer geboot, maar hangt nu steeds tijdens het booten op initializing ACPI. Dit was esxi 6.5.

Heb inmiddels geprobeerd om 6.5, 6.7 en 7.0 te installeren, maar ik blijft op dezelfde issue uitkomen. Alleen bij versie 7.0 blijft hij hangen op initvmkernel vmkacpi_lateinit.

De CPU wordt niet langer ondersteund, wat ook de installatie stopt. Maar de toevoeging van allowLegacyCPU=true aan de bootcommands lost dat op. Bovendien zou die uitsluiting geen issue moeten zijn voor de bestaande 6.5 installatie.

Uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en ubuntu server erbij gepakt om KVM te gaan proberen. Maar ook daar gaat het fout bij het starten van de ISO:
ACPI: SPCR: unexpected SPCR access width. Defaulting to byte size... (buiten beeld)

Her en der zie ik tips om allerlei opties uit te schakelen in bios, maar zoveel opties heb ik niet. De enige twee die ik "logisch" vond waren:En ze lijken tot zover geen effect te hebben:
- AMD virtualization technology
- acpi srat table
Maar beide lijken niks uit te maken

De server (ja hij is oud):
Acer Altos G5450
2x AMD Opteron 2376 quadcore
24GB DDR2 PC5300p ram (4x4 + 2x4)
originele drive cage op onboard sata (2 disks er in nu)
2e drive cage op M1015 raid kaart in IT mode (kaart en disks verwijderen heeft geen zin).

Waar komt dit nou door?
Is dit stiekem gewoon einde verhaal? Of mis ik nou gewoon iets?

[tldr]
oude server wil ESXI en ubuntu server niet starten --> ACPI fout
- oude ESXI installatie (usb) --> hangt op initializing ACPI
- ESXI 6.5 & 6.7 iso --> hangt op initializing ACPI
- ESXI 7.0 iso --> hangt op initvmkernel vmkacpi_lateinit
- Ubuntu server 20.04 LTS iso --> hangt op: ACPI: SPCR: unexpected SPCR access width. Defaulting to byte size...

bios settings lijken niks uit te halen

Is de server gewoon stuk? Of mis ik iets?
[/tldr]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 17:04

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Denk dat er dan toch een bios instelling is die je over het hoofd ziet die voordat de batterij leeg ging wel goed stond.

Heb je de bios al doorgespit voor acpi C2 States?

En staat je boot drive (als hij niet start van USB) op ahci of ide mode (of raid indien mogelijk).

[ Voor 22% gewijzigd door prutser001 op 16-05-2020 07:47 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Probleem schijnt, zoals al door prutser opgemerkt, door een bios settings veroorzaakt te worden.
Misschien dat deze links, zijn niet acer specifiek, nog kunnen helpen.

https://kb.vmware.com/s/global-search/%40uri#q=initializing%20ACPI%20esxi&t=MoreContent&sort=relevancy&f:@commonsource=[Lightning%20KB,Communities]

https://www.intel.com/con...oducts/server-boards.html

Edit:
En deze kan interessant, kwam bij de vmware search ook een artikel tegen dat deze settings als oplossing aanwijst. Make sure that in your BIOS setup under PCIE that you have that you disable “Above 4GB decoding".

https://storageioblog.com...i-boot-loop-lenovo-td350/

[ Voor 36% gewijzigd door eheijnen op 16-05-2020 10:00 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik dacht ook al dat het aan een bios setting moest liggen, maar kan er niet achter komen welke.
De mmio/aspi/ahci settings die je overal leest zie ik niet terugkomen in het bios:

Ik heb voor het gemak even een paar foto's gemaakt van de bios schermen:
https://www.dropbox.com/s...eDESVdOxSf65CfjCmbOa?dl=0

AMD virtualisation, powernow en acpi srat table lijken geen invloed te hebben op het probleem
prutser001 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 07:25:
Heb je de bios al doorgespit voor acpi C2 States?

En staat je boot drive (als hij niet start van USB) op ahci of ide mode (of raid indien mogelijk).
zie niks staan over c2 states (acpi komt uberhaupt maar 1 keer voor)
Tot nu toe boot ik enkel van usb sticks
- de bestaande esxi installatie
- esxi installer
- ubuntu server installer

[ Voor 35% gewijzigd door timberleek op 16-05-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Acpi srat tablet? Ken het niet maar daar eens kijken?
Wel mooi man 'unganged' heeft iemand lekker zitten slapen met de vertaling.

Ik zie wel NV raid? Wat is dat?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ACPI srat table staat default op Enabled, maar ook op disabled werkt de boel niet.

NV raid is voor de onboard raid controller.
In dat menu kun je enkel de "raid" modus aanzetten voor een sata poort (1-6).
Staan allemaal op disabled.

Als hier schijven inschakelt krijg je ergens tijdens het bootproces de optie om een raid config te maken in een apart menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Kun je ESXI wel gewoon op een ssd/hdd installeren? Of kom je niet door de installatie heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
zover kom ik niet eens.

Als ik een installatie iso op een usb stick zet loopt hij vast op hetzelfde punt (nog voordat je de kans krijgt om iets te installeren).

Bij ubuntu idem dito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:46
Je zegt dat de CMOS batterij plat was, heb je hem ook vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
biomass schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:25:
Je zegt dat de CMOS batterij plat was, heb je hem ook vervangen?
Vooral Acer hardware heeft er nogal een handje van brakke shit te doen als de batterij niet vervangen wordt. Sommige systemen starten niet eens op met lege/afwezige batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Die heb ik inderdaad vervangen.

Niet met een nieuwe (die waren op). Maar een uit een ander systeem. Meette nog 2,9v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Nog wat opties die me zo invallen:
  • Heb je hardwarematig iets aan die machine veranderd. Kaartje bij geprikt, etc. Zo ja, kun je eens proberen zonder die toevoeging.
  • Toen die machine na lange tijd weer werd aangezet en je de bios-batterij had vervangen heeft die bios toen nog gevraagd om Default Settings te laden? Zo niet kun je nog een proberen om defaults te laden
  • Je kunt alle opties van de bios inventariseren en deze systematisch uitproberen. Telkens met "Defaults" als uitgangspunt.
  • Je kunt eens aan jouw buurman vragen wie die machine heeft beheerd / geinstalleerd / geleverd? Kan best zijn dat die persoon iets weet.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Ik heb een extra drive cage toegevoegd met een m1015 sas kaart. Deze heb ik inmiddels alweer verwijderd.
Verder heb ik wat met de ram hoeveelheden gespeeld. Kan nog eens proberen om terug te gaan naar 4 plankjes (minimum met 2 cpu's).

Na het vervangen van de batterij gaf het bios inderdaad aan dat de defaults geladen waren. Na een paar testjes met instellingen heb ik het gister nogmaals gereset en geprobeerd. maar geen verandering.

1 voor 1 de opties nalopen is inderdaad nog een mogelijkheid. Al hoopte ik het te voorkomen. Duurt redelijk lang om het ding steeds op te starten (hij doet telkens een volledige ram check, die niet uit kan). Iets voor de avonduurtjes

De buurman vragen heeft denk ik geen zin meer. Heb die server misschien al 10 jaar. en het bedrijf waar hij uit komt bestaat niet meer.
Pagina: 1