Leren autorijden: essentie voor beginners

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:49
Lesauto’s zijn de laatste die nog met handbakken worden geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
assje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:53:
[...]

Maar waarom zou je op constante snelheid 2000-2500 toeren willen? 1000-1500 is voor de meeste auto's dan ook prima (en een stuk zuiniger).

Ofwel, tijdens accelereren houd je de toeren iets hoger, als de gewenste snelheid bereikt is schakel je door naar de hoogste versnelling waar de motor nog fatsoenlijk op loopt. Bij de meeste (niet sportieve) auto's is dan de 6e versnelling al vanaf 50-60km/u.

Maar, dit is allemaal optimalisatie en niet zozeer interessant voor iemand die aan het lessen is. Daar kan het een keuze zijn om het wat simpeler te houden ten koste van efficiëntie.

Van iemand met volop rijervaring zou ik meet verwachten.
CBR-richtlijn is om te schakelen bij 2000-2500. Dat betekende voor de lesauto's dat ik de door mij aangegeven schakelmomenten moest hanteren. Dat zou ik gewoon aanhouden in ieder geval zolang je nog niet je rijbewijs hebt. Dat is namelijk wat ze willen zien en als het goed is ook wordt aangeleerd.

Overigens bedoelde ik met mijn reactie meer te zeggen, dat het gewoon heel erg per auto verschilt en je gewoon geen generiek advies kunt geven. Ik heb te weinig praktijkervaring met een handbak om te weten of 60km/h in z'n 6 werkt. Ik weet in ieder geval wel bijna zeker dat je je niet aan de "juiste" schakelmomenten kunt houden als je je daaraan houdt. Dat is tijdens je rijles wel belangrijk om dat te doen.

In ieder geval zou ik @Tonatiuh aanraden om gewoon de instructeur te vragen om de schakelmomenten aan te geven. Dat is in het begin denk ik het beste. Dan kun je eerst leren hoe je moet schakelen en daarna leer je wel een keer wanneer je moet schakelen. In het begin zoveel dingen tegelijk moeten doen is gewoon niet handig.

@Tonatiuh ik bedenk me net dat het misschien wel handig is om samen met je instructeur het doel van de rijles te bepalen. Stel je doel is om te leren schakelen. Dan kun je verschillende deeldoelstellingen formuleren:
*Wegrijden uit stilstand
*opschakelen (op aangegeven moment)
*neerschakelen (op aangegeven moment)
*zelf op het juiste moment opschakelen
*zelf neerschakelen op het juiste moment
*op het juiste moment neerschakelen bij een noodstop.
*op het juiste moment koppeling in en neerschakelen als je stil wilt gaan staan.

Je kunt wel zien dat dit erg veel is. Als je gewoon uitspreekt wat je gaat leren, is het veel makkelijker om de juiste vragen te stellen. Als het goed is weet de instructeur wat voor jou de juiste volgorde is. Dus stel dat de instructeur weet dat het het beste werkt om te beginnen met opschakelen en neerschakelen op "commando". Dan zal je dat oefenen die les. Je mag dan allerlei vragen stellen die daartoe betrekking hebben. Vragen als wanneer moet er geschakeld worden en wat moet je doen als je moet remmen, zijn niet relevant. Dat leer je op een later moment.

Misschien helpt jou dat om beter te weten wat je al moet kunnen en wat je nog niet hoeft te weten/kunnen. Jij stelt veel veel irrelevante vragen. Dat geeft mij de indruk dat je gewoon teveel wilt weten. (Is niet erg, maar leren autorijden moet in kleine stapjes)

Een relevante vraag is:
Ik heb vandaag geleerd om weg te rijden uit stilstand. Ik heb geleerd om een beetje gas bij te geven en de koppeling tot het aangrijpingspunt omhoog te laten komen. Maar hoe merk ik dat ik op het aangrijpingspunt zit?

Dat is een relevante vraag, want je geeft aan geoefend te hebben met het wegrijden. Helaas snap je nog niet hoe je weet dat je op het aangrijpingspunt zit. Er wordt echter van jou verwacht dat je dat al weet en die kennis kunt toepassen in de praktijk.

Een niet relevante vraag is wat je moet doen als je moet remmen. Daar moet je je nog helemaal niet druk om maken. Dat weet de instructeur en die zorgt dat dat op het juiste moment gebeurt. Dat hoef je nog niet te weten/kunnen, dus leidt het af van het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:43
assje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:53:
[...]

Met uitzondering van extremen of specifieke situaties is dat dus gewoon onzin.
Doe wat jezelf het beste lijkt, maar ik ben zuinig met mijn bolide en ga niet bij dit soort hele lage toerentallen rijden om brandstof uit te sparen, het is echt slecht voor de motor

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5362043

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13
aljooge schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Doe wat jezelf het beste lijkt, maar ik ben zuinig met mijn bolide en ga niet bij dit soort hele lage toerentallen rijden om brandstof uit te sparen, het is echt slecht voor de motor

Doe wat je wil maar in principe geldt hoe lager het toerental hoe minder slijtage.

Uitzondering is natuurlijk wanneer de motor gaat "bokken", plotseling vol gas als je 50km/u in zijn 6 rijdt is waarschijnlijk dus geen goed idee.

Daarom compleet begrijpelijk om voor beginners het advies eenvoudig en overzichtelijk te houden (1500-2000 voor diesel en 2000-2500 voor benzine).

Maar, voor brandstof en levensduur is het niet he optimum, als je eenmaal kunt rijden kan je dit dus optimaliseren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
assje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 17:06:
[...]

Doe wat je wil maar in principe geldt hoe lager het toerental hoe minder slijtage.

Uitzondering is natuurlijk wanneer de motor gaat "bokken", plotseling vol gas als je 50km/u in zijn 6 rijdt is waarschijnlijk dus geen goed idee.

Daarom compleet begrijpelijk om voor beginners het advies eenvoudig en overzichtelijk te houden (1500-2000 voor diesel en 2000-2500 voor benzine).

Maar, voor brandstof en levensduur is het niet he optimum, als je eenmaal kunt rijden kan je dit dus optimaliseren.
Daarnaast zijn er nog andere aspecten die een rol spelen naast slijtage en type auto. Bijvoorbeeld de verkeerssituatie en hoe snel je op wilt trekken. Dat zijn inderdaad zaken die later komen. Inderdaad maar eens een soort van vuistregel hanteren. Overigens leer je later vanzelf naar je motor te luisteren en weet je hoeveel toeren de motor maakt, zonder op de toerenteller te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 11:11
aljooge schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:41:
[...]

Ik ben ook geen fan van het 'nieuwe rijden' en dat gepruttel onderin de toeren is ook echt niet goed inderdaad. Al helemaal met E10, dan heb je bokken, afzetting in het spruitstuk én vochtophoping in de motorolie.

Ik vind het ook een kwestie van naar de motor luisteren, je hoort vanzelf wanneer het schakeltijd is en je voelt zelf ook wel aan dat zo vroeg schakelen gewoon niet gezond klinkt.

Het is daarom ook gewoon goed om bij lange ritten (en een opgewarmde motor) afentoe hoog in de toeren te rijden.

Maargoed, voor rijlessers vind ik het niet echt van belang, mede omdat ze bijna altijd in diesels rijden. Dit is meer iets als je je rijbewijs al hebt en in je eerste auto stapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rijcoachYves
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-08-2020
Voor een rij-instructeur ben je slecht op de hoogte van de regels die elders gelden dan de openbare weg. ;)

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 01-08-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@rijcoachYves Deze gelezen: Het algemeen beleid #verbodenspam

Hou het volgende keer enkel bij een topicreport. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 01-08-2020 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
vlaaing peerd schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Ik ben ook geen fan van het 'nieuwe rijden' en dat gepruttel onderin de toeren is ook echt niet goed inderdaad. Al helemaal met E10, dan heb je bokken, afzetting in het spruitstuk én vochtophoping in de motorolie.

Ik vind het ook een kwestie van naar de motor luisteren, je hoort vanzelf wanneer het schakeltijd is en je voelt zelf ook wel aan dat zo vroeg schakelen gewoon niet gezond klinkt.

Het is daarom ook gewoon goed om bij lange ritten (en een opgewarmde motor) afentoe hoog in de toeren te rijden.

Maargoed, voor rijlessers vind ik het niet echt van belang, mede omdat ze bijna altijd in diesels rijden. Dit is meer iets als je je rijbewijs al hebt en in je eerste auto stapt.
Bokken is lui autorijden, bij accelereren even terug schakelen. Vochtophoping in olie heeft helemaal niets te maken met vroeg schakelen maar met temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-06 11:11
Mapro schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:14:
[...]

Bokken is lui autorijden, bij accelereren even terug schakelen. Vochtophoping in olie heeft helemaal niets te maken met vroeg schakelen maar met temperatuur.
Dat weet ik, maar terugschakelen bij het accelereren is dus niet wat je leert bij het 'nieuwe rijden'. Bovendien word je het geleerd in diesels en dat vertaalt zich nog slechter naar benzines.

Bij de vochtophoping refereerde ik naar E10, niet de lage toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08
Als je bij E10 al vochtophoping hebt, dan is dat in de brandstof en niet in de olie.

Vochtophoping in de olie krijg je als je met een koude motor rijdt. Dat komt door het uitlaatgas wat deels uit water(damp) bestaat in de olie terecht komt. Dat kan doorgaans geen kwaad, want zodra je motor (en olie) op temperatuur is, verdampt dat vanzelf weer uit de olie. Tenzij je alleen maar korte stukjes rijdt en de motor nooit goed op temperatuur komt.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
@Jeroen O heeft weinig met uitlaatgassen te maken hoor. Vochtophoping in de olie komt vooral van condensatie aan de binnenzijde van de motor. Als je alleen maar korte ritjes maakt, af en toe een rit van een half uur of meer, dan wordt die olie lekker warm, verdampt het vocht er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
@FastFred

Maar waar komt dat vocht dan allemaal vandaan? Ik neem aan dat het één en ander gewoon goed is afgesloten van de buitenlucht.
Blijkbaar is stilstaan van de motor geen probleem.

Uitlaatgas daarentegen bestaat wel uit vocht want dat komt er gewoon vrij bij de verbranding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Dat zeg ik, condensatie. Een motorblok is altijd nat van binnen, van olie, maar er zijn ook delen verder naar boven waar geen olie komt als de motor niet draait, op die metalen delen krijg je condensatie. Net zoals je 's ochtends nat gras hebt zonder dat het geregend heeft

Als je een auto voor lange tijd weg zet, in de winterstalling bijvoorbeeld, dan wordt ook altijd aangeraden om de brandstoftank helemaal te vullen. Alle delen waar geen brandstof zit, daar krijg je namelijk condens. En in brandstof wil je dat al helemaal niet.

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 06-08-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Jeroen O Je aanname klopt niet. De binnenkant van de motor is niet afgesloten van de buitenlucht. Als het opwarmt wordt de druk hoger; die lucht moet er dus uit kunnen. Als de motor weer afkoelt zakt de druk, en wordt er lucht van buiten aangezogen (inclusief waterdamp). Daarom zit er wel degelijk een ventilatieslangetje naar het carter.

Toevallig heeft dat slangetje bij mijn motorfiets na een beurt eens geknikt gezeten. De druk kon nergens heen, en dat kostte vervolgens een carterpakking. Gelukkig voor mij viel dat toen onder de garantie van de verkoper.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
@DrivinUCrazy

Bedankt voor de uitleg.

Ik ben geen expert op het gebied van motoren, maar ik had wel een paar keer eerder gehoord dat je vocht uit de olie krijgt door deze goed warm te laten lopen. Dus dan moet dat vocht toch ergens vandaan komen eerst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:30

Agent47

I always close my contracts.

Niet druk maken, gewoon rijden en ervaring opdoen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:19
Gaat de discussie nu niet veel te ver over op welk moment schakelen, hoe de motor werkt, vocht in olie etc?????

@Tonatiuh Gewoon lekker gaan rijden en oefenen. Daar zijn de rijlessen voor. Niet te druk maken om de theorie erachter.

Schakel tijdens het rijden een keer op en dan merk je vanzelf of dat goed gaat of niet. Zit je in een te laag toerental zal de auto misschien wat gaan schokken, maar dan schakel je gewoon weer terug en weet je het voor de volgende keer.

Autorijden is net als fietsen. Het wordt vanzelf een gevoelsding in plaats van iets waar je continu over aan het nadenken bent. Zelf rij ik nu al een tijdje elektrisch, maar zodra ik in een "normale" auto stap waarbij ik zelf moet schakelen etc. rij ik er zo mee weg alsof ik nooit anders heb gedaan (is ook wel waar, aangezien ik pas 1 jaar elektrisch rij en de 19 ervoor gewoon benzine/diesel met handbak).

Maar dat automatischme komt niet na 1 les, dat komt niet na 2. Het kan zelfs wel 20 lessen kosten. Maar uiteindelijk gaat het allemaal vanzelf en ben je klaar om op examen te gaan en te bewijzen hoe makkelijk het allemaal gaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door PdeBie op 07-08-2020 07:21 ]

Pagina: 1 2 Laatste