Leren autorijden: essentie voor beginners

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonatiuh
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-08-2020
Dag allemaal,

Ik begin aan mijn praktijklessen om te leren autorijden. Heb al één les achter de rug, vind het super spannend en leuk om met autorijden aan de slag te gaan. Echter, ik vind de hele uitleg rond schakelen enorm verwarrend. Mijn leraar gaf hier geen uitleg over, ik moest gelijk beginnen met schakelen. Vervolgens stelde ik veel vragen waardoor we tijdens de les meer aan het praten dan oefenen waren :-) Voor mij is die hele nieuwe vocabulaire ook erg verwarrend: koppeling indrukken, koppeling laten opkomen, ontkoppelen, koppeling loslaten tot aangrijpingspunt, terugschakelen, op motor remmen, ...

Mijn vraag
1. Wat moet ik wanneer doen met die koppeling?
2. Stel ik rijd 60 km/uur en moet ineens volledig stoppen mag ik dan volledig de rem indrukken of moet ik eerst schakelen?
3. Wat moet ik doen om weg te rijden?
4. Wat moet ik doen om te remmen?
5. Sommigen zeggen om te remmen: ontkoppelen + remmen. Anderen zeggen om te remmen: terugschakelen + remmen. Wat is het nou? Daarbij: hoe doe je beide manieren? (Ontkoppelen + remmen = koppelpedaal indrukken + remmen tot stilstand? versus koppelpedaal + lager schakelen + remmen)?

Wat ik enigszins begrijp tot nu toe:
- Koppeling indrukken = ontkoppelen
- Koppeling loslaten = verbinding tussen motor en wielen = rijden
- Varia info overal op Youtube enz. gezocht. Maar niemand legt het uit vanuit een beiginnersperspectief.

Conclusie: heeft iemand een basic/dummie-uitleg voor een totale leek die niets van die vocabulaire afkent, zich daar ook totaal niets bij kan voorstellen en erg visueel denkt (dus woordjes alleen helpen niet). Graag verspil ik niet al mijn praktijklessen aan uitleg aan de docent vragen.

Erg bedankt allemaal !
Groetjes,

Marjan

Beste antwoord (via Tonatiuh op 15-05-2020 22:11)

• Overdrive97
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 19:34
Toen ik een aantal jaren terug rijles heb gehad heb ik van tevoren (en ten tijde van de eerste lessen) de videoreeks van WOLF rijbewijsshop gekeken. Dit gaf me al wat meer basiskennis (naast het meekijken met ouders etc. dat ik van tevoren al maanden aan het doen was) waardoor ik de basis snel in de gaten had.
Ik zie dat ze de reeks van video's vernieuwd hebben afgelopen jaar, dus hoe goed de nieuwe video's zijn weet ik niet. Voordeel van een videoreeks: Wat je snapt kan je overslaan :)

Link naar de eerste video:
[YouTube: Autorijles fase 1 | 1. Voor en na de autorit]

Als laatste, wat anderen ook zeggen: Vooral door het doen leer je het meeste, dus 'gewoon' gaan rijden en je niet druk maken of je het rijden 'snel' of 'langzaam' oppakt. Doe het lekker op je eigen tempo.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 632581

1. Ehm, ik geloof dat het beste is om het zelf te ervaren. Ik schakel zelf rond de 25000 toerentall. Vaak na ervaring hoor je wel wanneer je moet schakelen.
2. Yep, anders sloop je ouw koppeling. En uiteindelijk na het still staan moet je uit je eerste versnelling wegrijden anders valt je auto stil.
3. Goed om je heen kijken natuurlijk :). Ligt eventueel aan de situatie.
4. Remmen!
5. Je schakelt terug omdat je van snelheid verandert naar een minder snelheid. Je gaat niet in de 5e koppeling rijden wanneer je rond de 30 zit.

Vraag 5 ligt aan jezelf. Je moet het zelf meemaken. Iedereen heeft een eigen unieke rijstijl :)

Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
2:
Altijd eerst op je rempedaal rammen als je plotseling moet remmen. Niet over schakelen en dergelijke nadenken.

Als je stoplicht nadert, eventueel terugschakelen mag, hoeft niet.
Voet van gas en rustig afremmen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hier staat een aardige uitleg, met plaatjes erbij : http://www.mijnrijschool....-de-koppeling-van-de-auto

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

Een van de dingen die je komende tijd gaat leren is dat schakelen minder te maken heeft met wegrijden, remmen en optrekken dan je nu denkt. Schakelen heeft te maken met het toerental.

Dus om een paar van je vragen te beantwoorden:
1. Je koppeling gebruik je om te kunnen schakelen of als je op zeer lage toeren zit (bijvoorbeeld optrekken).
2. Als je opeens volledig moet stoppen trap je de rem in. De auto zal dan afslaan. Maar als het doel stilstaan is, is dat geen ramp. Als je volledig wil stoppen zonder afslaan trap je ook nog ergens je koppeling in. Heb je ruim de tijd dan kan je er voor kiezen terug te schakelen en naast het rempedaal ook op de motor af te remmen. Maar dat hoeft niet in je eerste les, dat kan prima later nog.
3. Laat je rijlesinstructeur je daarbij helpen. Je moet best veel doen ineens; kijken, gassen, snelheid inschatten, navigeren, koppeling bedienen, schakelen, anticiperen. In het begin zal je instructeur helpen met de koppeling zodat je stap voor stap de juiste vaardigheden leert.
4. Het rempedaal intrappen. Remmen doe je om snelheid te minderen, en je remt tot je de gewenste snelheid hebt.
5. Ligt er aan hoe hard je rijdt, welke versnelling, hoe hard je wil rijden of stil staan, hoe veel tijd je hebt, hoe ver je vooruit kijkt.

Luister, je zit nu op rijles. Het is niet erg als je het nog niet beheerst. Als je het al kon had je geen rijles. Neem de tijd om alle stappen van rijden te leren kennen. Gun het de tijd.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 22:46
1. Wanneer je wilt schakelen naar een andere versnelling, of wanneer je bijna stil staat of weer wilt gaan rijden.
2. Indien je wilt stoppen, de rem in drukken. Wanneer je veel vertraagd zul je moeten terugschakelen dus koppelen. En wanneer je bijna stil staat sowieso de koppeling indrukken omdat anders je motor afslaat.
3. Koppeling indrukken -> 1e versnelling --> iets gas geven --> koppeling laten opkomen. Hiervoor moet je door ervaring gevoel krijgen. En dit is bij elke auto iets anders.
4. Zie 2.
5. Zie 2.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:11
Ga gewoon rijden !
Daar is de praktijkles voor.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 19:01
Anoniem: 632581 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:42:
... Ik schakel zelf rond de 25000 toerentall...
Rij je met een gasturbine? :P

Ik lees veel vragen over remmen. Daarbij is groot verschil tussen de auto rustig tot stilstand of vertraging brengen of een noodstop maken. In die laatste categorie mag je er vanuit gaan dat het niet erg is als de auto afslaat, als je remt voor een rotonde is dat wel lullig. Dat gezegd hebbende, je kunt niet alles nu bedenken en uitvragen, je moet 't leren door te doen. Als je er aan toe bent om de volgende stap op te pakken, of iets fout doet, dan hoor je 't wel. Daar is je rijinstructeur instructeur voor geworden :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genialegek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06-01-2024
Gevoelsmatig was ik ook mijn eerste les voor een groot deel kwijt aan uitleg. Dat komt ook omdat ik zelf graag weet wat ik doe en waarom ik iets doe in plaats van dat ik gewoon een kunstje uitvoer. In mijn ogen ook geen verspilde tijd of moeite. Als je weet waarom je iets doet, volgen de handelingen vanzelf.
Niet voor niets hebben belachelijk veel mensen hun rijbewijs, dus zo moeilijk kan het uiteindelijk niet zijn;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb de indruk dat je het in basis best begrijpt. Er zijn natuurlijk meerdere situaties denkbaar die elk een eigen volgorde van handelen vraagt.

Wat je nu lastig vindt is dat je bij elke handeling moet nadenken en dat het niet intuïtief gaat. Daarom gewoon lessen en niet teveel bij nadenken of redeneren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05

Reptile209

- gers -

Lees dit anders eens door, met een beetje technische achtergrond snap je misschien beter waarom je doet wat je doet: http://www.mijnrijschool....-de-koppeling-van-de-auto

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:32
Als je instructeur niet in staat is om dit duidelijk in 1 les uit te leggen dan zou ik als ik jou was overwegen om naar een andere te gaan.

Ten eerste is het makkelijker om het geen koppelingspedaal te noemen, maar een ONTkoppelingspedaal.

Als je dit pedaal indrukt ontkoppel je de motor van de versnellingsbak zodat je een andere versnelling kunt kiezen.
Je stappenplan voor schakelen is dus:
1. Ontkoppelen door het ontkoppelingspedaal in te drukken
2. De versnellingspook in de versnelling zetten welke je wilt hebben.
3. De koppeling op laten komen

Om het voor jezelf gemakkelijk te maken wanneer je nog niet zeker weet welke versnelling je kunt kiezen kun je de snelheid delen door 10 (later doe je dit op gevoel, maar fijne vuistregel voor beginners). Dit gaat dus om situaties waarbij je vertraagd, en een versnelling moet kiezen. Denk hierbij aan een rood stoplicht welke op groen springt, waardoor je na het vertragen ineens moet versnellen. Of een korte of juist lange bocht, waarbij je niet zeker weet welke je veilig kunt pakken. Of de afrit, van een snelweg.
Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e
Omdat het toerental niet ver boven stationair toerental ligt, gaat opnieuw aankoppelen een stuk makkelijker, veiliger en soepeler.
Edit: Het bovenstaande even verduidelijkt omdat veel gebruikers, zoals @Inverted_World, het toch wat ingewikkeld vonden. Het gaat dus niet op het punt om op te schakelen, maar een versnelling waar je veilig naar kunt terugschakelen. Opschakelen is dan ook relatief makkelijk, in vergelijking tot het kiezen van een lagere versnelling na het verliezen van veel snelheid.

Tijdens het afremmen gebruik je alleen het rempedaal, totdat het motortoerental richting het "stationair" toerental komt. Dit is het toerental wat de motor draait zonder dat je gas geeft. Wanneer je daar bij in de buurt komt ontkoppel je. Meestal is rond de 1200 toeren wel een mooie plek.
Volledig de rem indrukken is overigens alleen aan te raden tijdens een noodstop. Tenzij je het leuk vind dat je instructeur het dashboard eens van iets dichterbij kan bekijken. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Pyramiden op 20-05-2020 20:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Pyramiden schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:56:
Als je instructeur niet in staat is om dit duidelijk in 1 les uit te leggen dan zou ik als ik jou was overwegen om naar een andere te gaan.

Ten eerste is het makkelijker om het geen koppelingspedaal te noemen, maar een ONTkoppelingspedaal.

Als je dit pedaal indrukt ontkoppel je de motor van de versnellingsbak zodat je een andere versnelling kunt kiezen.

Om het voor jezelf gemakkelijk te maken in welke versnelling je moet zitten is het het makkelijkste om de snelheid te delen door 10 (later doe je dit op gevoel, maar fijne vuistregel voor beginners).
Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e

Tijdens het afremmen gebruik je alleen het rempedaal, totdat het motortoerental richting het "stationair" toerental komt. Dit is het toerental wat de motor draait zonder dat je gas geeft. Wanneer je daar bij in de buurt komt ontkoppel je. Meestal is rond de 1200 toeren wel een mooie plek.
toon volledige bericht
Uhh, volgens mij is dat wel erg vroeg omhoog schakelen. Zeker gezien de meeste lesauto's geen 6 versnellingen hebben vziw, maar buiten dat heb ik ook nooit in z'n 6 gereden buiten de snelweg. Verder een nette uitleg, maar zo snel schakelen heb ik nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:10
Stoelpoot schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:01:
Uhh, volgens mij is dat wel erg vroeg omhoog schakelen. Zeker gezien de meeste lesauto's geen 6 versnellingen hebben vziw, maar buiten dat heb ik ook nooit in z'n 6 gereden buiten de snelweg. Verder een nette uitleg, maar zo snel schakelen heb ik nog nooit meegemaakt.
Jij hebt geen schakelindicator in je auto begrijp ik :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
[...]

Is redelijk laag in de toeren, maar over het algemeen geen probleem in moderne diesels. Ik heb auto's gezien waarbij er al eerder dan dit een opschakel symbool staat. Het is voor beginners een handige vuistregel als je een versnelling zoekt en er zelf nog geen gevoel bij hebt. Tig jaren terug gebruikte mijn eigen instructeur dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Pyramiden schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:03:
Is redelijk vroeg, maar over het algemeen geen probleem in moderne diesels. Ik heb auto's gezien waarbij er al eerder dan dit een opschakel symbool staat. Het is voor beginners een handige vuistregel als je een versnelling zoekt en er zelf nog geen gevoel bij hebt. Tig jaren terug gebruikte mijn eigen instructeur dit ook.
Mijn laatste benzineauto was boven de 50 (voor iets langere tijd) ook gewoon in zijn 6.

Verder kudo's dat je dit zo duidelijk uiteen kan zetten, zou mij wel moeite kosten (gaat toch allemaal vanzelf? :P )

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 15-05-2020 17:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonatiuh
Oh mijn god, ik stuurde dit bericht net uit en al 15 reacties. Ik dacht altijd dat fora's niet-responsief waren. Wauw, dit ga ik vaker doen. Merci allemaal, ga het zo lezen, moet nu naar de praktijkles.

Erg bedankt alvast ! Wat een support zeg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Je haalt je rijbewijs met rijles maar je leert pas echt goed auto rijden zodra je met je roze pas in een eigen auto stapt en zelfstandig de weg op gaat.

De vragen die je stelt worden vanzelf uitgelegd door je rij instructeur (tenminste dat mag ik hopen). Een eerste les is vaak, zo was mijn ervaring, om kennis te maken met elkaar en de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
1: Als wilt wisselen van versnelling, of als het toerental te laag word omdat je wilt stoppen.
2: Hard remmen, maar wel de koppeling intrappen na een paar meter. Anders kom je wat langzamer of niet tot stilstand
3: Koppeling indrukken. 1ste versnelling selecteren, heel licht gas geven, en de koppeling ophoog laten komen tot je voelt dat de auto wilt gaan rollen, maar nog niet rolt. Dan rustig de koppeling helemaal omhoog laten komen en je voet ervan af halen. Je kan als je de koppeling helemaal omhoog laat komen een beetje gas bijgeven, maar niet te veel.
4: Het rempendaal gebruiken, of als je diesel rijd gewoon het gas los laten. Rij zelf diesel, en krijg regelmatig te horen dat mijn remlichten stuk zijn. Dat zijn ze dus niet, ik laat gewoon het gas los.
5: wat ik doe is remmen, en op het moment dat ik begin te remmen 1 versnelling terug (of 2 als je remt en gas geeft tegelijk, maar laten we hier absoluut niet heel and toe bespreken). zodoende rem je met je ... remmen, en op de motor. Terug schakelen doe ik meestal op gevoel, maar ik schat zo rond de 1500 toeren.

- Koppeling indrukken = ontkoppelen (motor niet verbonden met de wielen)
- Koppeling loslaten/omhoog laten komen = verbinding tussen motor en wielen = rijden

PS: Als je instructeur hier geen aandacht aan wilt geven, dan zou ik een andere zoeken

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:43
Toen ik rijles had is er, op de schakelmomenten na, ook niet echt diep op ingegaan, je leert het tenslotte vanzelf tijdens het rijden, waarna het gewoonte wordt. Het teveel erbij nadenken is meestal waar het fout gaat, gewoon doen werkt het beste.
Mijn eerste keer hellingproef bijvoorbeeld, derde of vierde les, instructeur zegt: "Probeer maar weg te rijden". Dus ik rij best vlotjes weg, motor sloeg niet af. Blokje om, zelfde helling, instructeur zegt: "Bij het wegrijden moet je dit doen, dat doen, hier op letten, blablabla... Doe het nog maar een keer." Waarop ik weg wilde rijden en daarbij de auto meteen af liet slaan. Dacht er teveel bij na.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Voor mij is die hele nieuwe vocabulaire ook erg verwarrend: koppeling indrukken, koppeling laten opkomen, ontkoppelen, koppeling loslaten tot aangrijpingspunt, terugschakelen, op motor remmen, ...
Koppeling indrukken:
het (ont)koppel pedaal induwen

Koppeling op laten komen:
het (ont)koppel pedaal weer omhoog laten komen

Ontkoppelen:
zie koppeling indrukken

Koppeling loslaten:
zie koppeling op laten komen

Aangrijpingspunt:
het punt waarop de versnellingsbak en de motor nét contact maken. Met een diesel die al even gereden heeft kun je dit best simpel oefenen (heb ik ook gedaan omdat ik het in het begin ook niet helemaal snapte).
Zoek een leeg, vlak terrein.
Ga stilstaan met de auto, met de koppeling volledig ingedrukt.
Zet de versnelling in 1.
Laat dan héél langzaam het koppelpedaal opkomen.
Je voelt aan de auto dat er een punt komt waarop deze ineens héél langzaam begint te rijden. Gefeliciteerd, je hebt het aangrijpingspunt gevonden. oOo

Op de motor remmen:
Hopelijk heb je al begrepen waar het rempedaal voor is ;)
Een andere manier om snelheid te minderen, is om de weerstand van de motor te gebruiken. Probeer het maar een keer: als je rijdt, maar het gaspedaal een tel loslaat, vertraag je. En dat is de essentie van "op de motor remmen", het klinkt ingewikkeld maar feitelijk hoef je er maar bar weinig voor te doen. De motor zal namelijk zonder dat je gas geeft, automatisch zakken in toeren en je snelheid zal zich verminderen.
Je kunt op de motor remmen om vaart te verminderen wanneer je naar een verkeerslicht rijdt dat op rood staat, als je op een bocht af rijdt, als de 80-weg overgaat naar 60, etcetera. Ook dit heeft te maken met gevoel, je moet er een beetje handigheid in hebben om in te schatten wanneer je er precies gebruik van maakt en hoe ver van tevoren je op deze manier wilt/kunt remmen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:22

-tom-562

Oliesjeik

Is het heel raar als ik zeg 'vraag het aan je rij-instructeur' :? :X Daar betaal je die man/vrouw toch immers voor

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:34
1 t/m 6: vraag het je rij-instructeur

Ik reed voor het eerst auto toen ik 14 was dus vanaf de eerste rijles reed ik al zonder problemen weg, heb niks hoeven vragen eigenlijk, na 21 lessen examen, geslaagd, klaar. Het stelt echt geen drol voor.

[ Voor 105% gewijzigd door FastFred op 15-05-2020 18:35 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Overdrive97
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 19:34
Toen ik een aantal jaren terug rijles heb gehad heb ik van tevoren (en ten tijde van de eerste lessen) de videoreeks van WOLF rijbewijsshop gekeken. Dit gaf me al wat meer basiskennis (naast het meekijken met ouders etc. dat ik van tevoren al maanden aan het doen was) waardoor ik de basis snel in de gaten had.
Ik zie dat ze de reeks van video's vernieuwd hebben afgelopen jaar, dus hoe goed de nieuwe video's zijn weet ik niet. Voordeel van een videoreeks: Wat je snapt kan je overslaan :)

Link naar de eerste video:
[YouTube: Autorijles fase 1 | 1. Voor en na de autorit]

Als laatste, wat anderen ook zeggen: Vooral door het doen leer je het meeste, dus 'gewoon' gaan rijden en je niet druk maken of je het rijden 'snel' of 'langzaam' oppakt. Doe het lekker op je eigen tempo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Waarom rijden mensen nog af voor het CBR in schakels? Ik denk dat de meeste mensen die nu hun rijbewijs halen langer zullen rondrijden in een auto zonder schakelen (zeg 40 jaar) dan nog een met (zeg nog 10 jaar).

[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 15-05-2020 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 09:41
Wat ik ook kan aan raden is deze gast op YouTube. Heb zelf begin december mijn rijbewijs gehaald en heb erg veel aan zijn filmpjes gehad.

YouTube: StreetwizeTV

Er staan een tiental filmpjes op voor o.a. beginners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Rmg

[...]

Dat is het 'nieuwe rijden' wat tegenwoordig (al dik 15 jaar) de norm is tijdens lessen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-06 22:46
CyberMania schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:58:
Waarom rijden mensen nog af voor het CBR in schakels? Ik denk dat de meeste mensen die nu hun rijbewijs halen langer zullen rondrijden in een auto zonder schakelen (zeg 40 jaar) dan nog een met (zeg nog 10 jaar).
Ik denk omdat je met een automaat rijbewijs niet in een schakelauto mag rijden. Vaak begin je toch met een goedkope eerste auto (= vaak schakelauto), of wanneer je ouders geen "luxe" van een automaat (lease)auto hebben, dan zul je toch in een schakelauto moeten rijden.
En als ik naar mijzelf kijk, dan heb ik op het werk geen mogelijkheid om een automaat auto mee te krijgen. Alle busjes/poolauto's zijn schakelauto's

[ Voor 28% gewijzigd door ydderf op 15-05-2020 19:06 . Reden: Quote toegevoegd omdat er wat sneller reageren ;-) ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Andere rijschool zoeken die je wel goed uitlegt hoe je het moet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:35
Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e
Ik zou gewoon op de schakelindicator letten, die heeft elke normale auto tegenwoordig wel en de lesauto zal die ook vast hebben. Bij mijn vorige auto was het rond de 95 naar de 6 volgens de indicator, denk niet dat die blij zou zijn geweest met 60 in de 6.

En richting TS zou ik zeggen: Rustig aan, je leert het vanzelf en dan wordt het vanzelf automatisme. Niet te veel over nadenken, er zijn veel belangrijkere dingen om in de gaten te houden in het verkeer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
Alsjeblieft niet zeg. Ik hoop dat schakelbakken nog vele decennia geproduceerd zullen worden.
Rij beroepsmatig al een automaat en vind het een hele opluchting om weer in mijn schakelbak te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een aantal filmpjes zeggen meer dan 1000 woorden: YouTube: leren autorijden schakelen

Bekijk daar eens wat filmpjes van met de vragen die je stelde in je achterhoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zelfs als die jaren kloppen (betwijfel het), wat zouden die mensen die nu afrijden dan de komende 10 jaar moeten rijden? Wat is er mis met een schakelbak?
Waarom uberhaupt afrijden, de toekomst is zelfrijdende auto's toch ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
De schakelindicatoren vind ik meestal veel te vroeg met de indicatie dat de auto helemaal niet lekker aanvoelt als op dat moment doorgeschakeld wordt. Het zelf aanvoelen is prettiger. Voel hoe de auto hier op reageert. Ook zeer groot verschil met atmosferische blokken of een geblazen versie... of mechanische compressor.. of beide etc etc. Elke auto is anders.

Er wordt hierboven ergens gezegd dat je bij afremmen de koppeling ingedrukt moet worden. De auto is dan minder onder controle. Je kunt overigens prima tegelijkertijd afremmen op de motor en (bij)remmen.
Dat heeft met de waarde van het papiertje te maken lijkt me. Hiermee mag je in beide rijden maar andersom niet. Ik denk dat het begrijpen en aanvoelen van de auto met schakelen ook een positieve invloed heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Acid Vendetta op 15-05-2020 19:31 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-06 22:02

Om het voor jezelf gemakkelijk te maken in welke versnelling je moet zitten is het het makkelijkste om de snelheid te delen door 10 (later doe je dit op gevoel, maar fijne vuistregel voor beginners).
Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e
Ik zou dit aanhouden als je je auto binnen 100 dkm gesloopt wilt hebben, ook is dit voor elk merk/type anders en ook met welk brandstof je rijdt. Een diesel kan misschien wel 60 in zijn 6 door zijn koppel, maar heel je auto trilt dan en je zal moeten terugschakelen als je vaart wilt maken naast dat het gewoon slecht is voor je auto.

Auto rijden leer je pas nadat je je rijbewijs behaald hebt.

Als je een noodstop moet maken, gewoon vol op de rem gaan en net voordat je stil komt te staan koppeling indrukken (na wat ervaring, ookal heb je nooit een noodstop moeten maken, voelt dit gewoon intuitief aan en denk je er niet eens over na).

[ Voor 38% gewijzigd door Tolga07 op 15-05-2020 19:42 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e
Wil jouw wel eens een snelweg zien invoegen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:35
Acid Vendetta schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:27:
Er wordt hierboven ergens gezegd dat je bij afremmen de koppeling ingedrukt moet worden. De auto is dan minder onder controle. Je kunt overigens prima tegelijkertijd afremmen op de motor en (bij)remmen.
True. Pas ontkoppelen net voordat je stil staat. En als je twijfelt of je tussendoor weer op moet trekken kan je steeds een versnelling terugschakelen. Of je laat hem in de versnelling staan van het moment dat je begint te remmen en wanneer je weer gas kan geven ga je naar de versnelling welke op dat moment het beste past. Dat laatste zien ze volgens mij tegenwoordig het liefst, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:32

Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e

Volledig de rem indrukken is overigens alleen aan te raden tijdens een noodstop. Tenzij je het leuk vind dat je instructeur het dashboard eens van iets dichterbij kan bekijken. ;)
toon volledige bericht
Ik zou aanhouden: Dan rij je zuinig (:

15 : 2
30: 3
50: 4
70: 5
85: 6 (maar ga niet op een oprit van de snelweg schakelen als het nog geen automatisme is, kijken is belangrijker. Die auto kan ook makkelijk meer toeren draaien (:)

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 18:18

WCA

Als je niet de tijd krijgt om dingen die je niet begrijpt of aanvoelt fatsoenlijk te ontdekken, heb je een slechte rijinstructeur. Dit zijn vragen die je echt aan hem moet stellen, en hij moet die beantwoorden.

Je moet er gevoel voor krijgen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pyramiden
mvrhrln schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:41:
[...]

Wil jouw wel eens een snelweg zien invoegen ?
"Een vuistregel voor beginners" is natuurlijk moeilijk om te snappen voor sommigen, want nu moet je natuurlijk een situatie verzinnen waarin dit niet het geval is. En het is dan ook dat, een vuistregel voor zeer beginnende bestuurders om na een bocht of een remactie wat houvast te geven welke versnelling je veilig kan kiezen. Dus om voor jou de verduidelijking te geven van welke ik hoopte dat het niet nodig was:
- Dit is een vuistregel voor beginnende bestuurders
- Nee, dit gebruik je niet tijdens het invoegen
- Nee, dit gebruik je niet op een bergpas
- Nee, dit gebruik je niet als je een aanhanger trekt
- Ja, we weten dat je auto X, Y of Z hebt waarbij dit niet kan.
TheBrut3 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:20:
[...]

Ik zou gewoon op de schakelindicator letten, die heeft elke normale auto tegenwoordig wel en de lesauto zal die ook vast hebben. Bij mijn vorige auto was het rond de 95 naar de 6 volgens de indicator, denk niet dat die blij zou zijn geweest met 60 in de 6.
Dit is wel een goede, inderdaad. Als een auto een schakelindicator heeft kun je daar natuurlijk op afgaan. Echter helpt dit je niet als je hebt moeten vertragen of na een lange of korte bocht een andere dan gebruikelijke versnelling moet kiezen zonder dat je hier nog gevoel voor hebt.
Tolga07 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:38:
[...]

Ik zou dit aanhouden als je je auto binnen 100 dkm gesloopt wilt hebben, ook is dit voor elk merk/type anders en ook met welk brandstof je rijdt. Een diesel kan misschien wel 60 in zijn 6 door zijn koppel, maar heel je auto trilt dan en je zal moeten terugschakelen als je vaart wilt maken naast dat het gewoon slecht is voor je auto.
Echt totale onzin wat je hier verkondigt. Met eigenlijk alle moderne diesels is dit geen enkel probleem, en heb je niks van dat trillen. Bij de meeste auto's geeft hij zelfs aan dat je bij deze snelheden op moet schakelen. Zelfs een 1 liter Ecoboost benzineblok kan dit prima mee. Niks aan het handje:
YouTube: Tip 1 Zuinig rijden. Het op schakelen www.accuraat.nu

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 15-05-2020 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
Ik zou je aanraden een andere instructeur te proberen. Je moet een beetje een klik hebben met zo iemand, en diegene moet passen bij wat je nodig hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tonatiuh
Dag allemaal,

Heb net mijn rijles gehad en had een klein beetje van jullie tips & tricks op voorhand gelezen. Het ging vrij goed, en ben ook minder gaan nadenken. Het doen helpt inderdaad wel veel. Anderzijds, helpt het me ook om te weten hoe de motor werkt. Al jullie antwoorden heb ik gelezen nu volledig. Ze zijn allemaal een stukje van de puzzel op mijn vraag en ook erg motiverend! De WOLF-video's vind ik echt super :-)

Erg bedankt allemaal, wat een fijne ervaring zo'n forum :-)

Merci!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonatiuh
"Auto rijden leer je pas nadat je je rijbewijs behaald hebt."

Fijn om dit te lezen, dat is echt een geruststelling (niet sarcastisch, echt serieus). Dat haalt veel druk van de ketel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tonatiuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:13:
Het ging vrij goed, en ben ook minder gaan nadenken.
Jááren geleden toen ik nog rijles had zei mijn instructeur al dat het "autorijden" heet omdat je "automatisch gaat rijden". Dat is niet het zelfde als een auto met automaat rijden. Nee, dat betekent dat je minder tot niet na hoeft te denken over schakelmomenten, gas los en remmen. Dingen gaan vanzelf omdat je weet wat er gaat gebeuren en omdat je weet waar je mee bezig bent.

Voor nu: geef je zelf de tijd om te leren.

Ow, en hoe een automotor werkt kan ik je niet vertellen, geen verstand van en dat wil ik ook niet. Ik rijd in een auto en probeer dat zo goed mogelijk te doen. Als dat lukt ben ik al een heel eind. De persoon die verstand van mijn motor moet hebben is de monteur van de garage waar ik mijn auto naar toe breng wanneer er iets mee aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonatiuh
Wel ik kies voor schakelbak omdat met schakelbewijs kan je eender welke auto besturen, terwijl omgekeerd dat niet kan. Ben je in buitenland, bedrijfswagen, etc. dat zijn doorgaans schakelbakken ... dus dan sta je daar met je automatisch rijbewijs. Graag ook wil ik connectie met de auto, en ook het gevoel hebben dat ik iets aan het doen ben in auto pv van in slaap te vallen door op automaat te rijden :) Dusja geef mij maar schakelbak voor nu. Ik kies hierbij de duurste optie want mijn ouders hebben een automaat-auto en kan daar ook mee rijden maar ik kies bewust om met schakel te rijden wat me fel duurder uitkomt want moet nu zelf een auto daarvoor aanschaffen. Maar goed, daar kijk ik op zich wel naar uit.

Bestaan er links op Tweakers rond eerste aanschaf van een auto?

groetjes,

Marjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 22:59

M2M

medicijnman

Om het voor jezelf gemakkelijk te maken wanneer je nog niet zeker weet welke versnelling je kunt kiezen kun je de snelheid delen door 10 (later doe je dit op gevoel, maar fijne vuistregel voor beginners).
Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e
Dit verschilt enorm, de yaris 1.5 benzine uit 2003 had 5 versnellingen en volgde het bovenstaande overzicht prima. Meestal sloeg ik de 2e en 4e versnelling over, die waren eigenlijk overbodig. Nu is het een Opel Astra diesel uitvoering en kan ik pas bij 60 per uur enigszins comfortabel in de 4e versnelling rijden, vanaf 80 in de 5 en pas bij 100 in de 6e.

Voordeel van de yaris was dat het ding dus vanaf 50 per uur als automaat fuctioneerde. In de astra blijf ik maar aan die knuppel sjorren >:)

edit:
Op de motor remmen is ook sterk afhankelijk van het type auto. De hybride van mijn vriendin remt vrij sterk op de motor. Gas los is ook daadwerkelijk een teruglopende snelheidsmeter (en oplopende acculading). De yaris zat daar tussenin, rustig afremmend verkeer op de snelweg vereiste geen rempedaal. De Astra daarentegen blijft honderden meters rijden als je van 110 per uur het gaspedaal loslaat. een halve kilometer later rijdt je nog steeds 100+ (afhankelijk van tegenwind of meewind heb ik gemerkt). In de Astra is remmen op de motor zonder terugschakelen dus... lastig.

[ Voor 23% gewijzigd door M2M op 15-05-2020 22:34 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
toimoi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Koppeling indrukken:
het (ont)koppel pedaal induwen

Koppeling op laten komen:
het (ont)koppel pedaal weer omhoog laten komen

Ontkoppelen:
zie koppeling indrukken

Koppeling loslaten:
zie koppeling op laten komen

Aangrijpingspunt:
het punt waarop de versnellingsbak en de motor nét contact maken. Met een diesel die al even gereden heeft kun je dit best simpel oefenen (heb ik ook gedaan omdat ik het in het begin ook niet helemaal snapte).
Zoek een leeg, vlak terrein.
Ga stilstaan met de auto, met de koppeling volledig ingedrukt.
Zet de versnelling in 1.
Laat dan héél langzaam het koppelpedaal opkomen.
Je voelt aan de auto dat er een punt komt waarop deze ineens héél langzaam begint te rijden. Gefeliciteerd, je hebt het aangrijpingspunt gevonden. oOo

Op de motor remmen:
Hopelijk heb je al begrepen waar het rempedaal voor is ;)
Een andere manier om snelheid te minderen, is om de weerstand van de motor te gebruiken. Probeer het maar een keer: als je rijdt, maar het gaspedaal een tel loslaat, vertraag je. En dat is de essentie van "op de motor remmen", het klinkt ingewikkeld maar feitelijk hoef je er maar bar weinig voor te doen. De motor zal namelijk zonder dat je gas geeft, automatisch zakken in toeren en je snelheid zal zich verminderen.
Je kunt op de motor remmen om vaart te verminderen wanneer je naar een verkeerslicht rijdt dat op rood staat, als je op een bocht af rijdt, als de 80-weg overgaat naar 60, etcetera. Ook dit heeft te maken met gevoel, je moet er een beetje handigheid in hebben om in te schatten wanneer je er precies gebruik van maakt en hoe ver van tevoren je op deze manier wilt/kunt remmen.
toon volledige bericht
Merci om deze voca helemaal te geven - helpt erg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er is vast een reden waarom de instructeur je niet ineens alle informatie in één keer geeft. Waarschijnlijk is dat ook teveel van het goede. De eerste rijlessen zijn ook voor hem/haar een manier om uit te vinden wat jij allemaal al kan en weet. Er zijn natuurlijk ook tal van gasten die al jaren tractor rijden of in de auto van papa stiekem op zandwegen oefenen. Overigens is dat ook niet altijd goed. Er zijn er ook genoeg die met lessen beginnen en van allerlei verkeerde zaken hebben geleerd vooraf.

Hou maar in gedachten dat het allemaal goedkomt uiteindelijk. Als straks je eigen wagentje rijdt, zijn dingen zo gewoon dat je er niet eens meer over hoeft na te denken. Bij je vragen dacht ik telkens... Euhm... Dat gaat vanzelf goed. Ondertussen rij ik alweer 23 jaar schadevrij dagelijk over ‘s lands wegen.

Bij de eerste lessen zal de instructeur ook lekker met je mee remmen en koppelen, dus je hoeft je alleen maar te concentreren op het ding op de weg houden. Gaandeweg laat ‘ie het steeds vaker aan jou over en je komt er ineens achter dat de motor ineens afslaat. Komt allemaal goed. Mijn instructeur liet destijds zelfs de persoon na mij terugschakelen naar de 1 bij het optrekken op een 80 km weg. Reuze leerzaam.

Kort samengevat... Komt allemaal goed. Gewoon doen wat je goed lijkt. De instructeur verbetert je wel als dat nodig is. En onthou dat je tijdens de rijlessen alleen het principe van autorijden leert. Het echte leren komt straks. Quote van mijn rij instructeur destijds: De eerste paar jaar rijdt de auto met jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tonatiuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:29:
[...]
Derglijke topics komen regelmatig hier langs:
Verkeer & Vervoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Tartarus schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:21:
Alsjeblieft niet zeg. Ik hoop dat schakelbakken nog vele decennia geproduceerd zullen worden.
Rij beroepsmatig al een automaat en vind het een hele opluchting om weer in mijn schakelbak te stappen.
Nou over 10 jaar mogen er in principe alleen nog maar elektrische auto's verkocht worden, dan ga je dus weinig schakelbakken meer zien...

Ik denk dat @CyberMania daar op doelde.

Maar, 10 jaar is nog een lange tijd en voor occasions duurt het nog wel 10 jaar daarna voordat het merendeel om is. Ik zou dus ook nog wel voor het schakelpapiertje gaan, zeker omdat als het een beetje gevoel voor hebt het nauwelijks extra kost (scheelt je wellicht paar extra lesjes wennen).

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 16-05-2020 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 22:03
Tonatiuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:13:
Heb net mijn rijles gehad en had een klein beetje van jullie tips & tricks op voorhand gelezen. Het ging vrij goed, en ben ook minder gaan nadenken. Het doen helpt inderdaad wel veel. Anderzijds, helpt het me ook om te weten hoe de motor werkt. Al jullie antwoorden heb ik gelezen nu volledig. Ze zijn allemaal een stukje van de puzzel op mijn vraag en ook erg motiverend! De WOLF-video's vind ik echt super :-)
Ik ben momenteel ook bezig met mijn rijbewijs, wel in de laatste fase (heb net 1x examen gedaan, en helaas niet gehaald). Zit nu weer te wachten totdat de chaos bij het CBR is opgelost zodat mijn aanvraag van poging 2 erdoor heen komt.

Op het begin zat ik ook enorm in de knoop, en het is altijd leuk om dan terug te kijken hoeveel je geleerd hebt. Ik had op het begin enorm moeite met schakelen IN een bocht; nu kan ik dat blind.
Wat wel bij mij nog steeds het nadeel is: ik ben een denker, en daardoor kom ikzelf soms in de knoop met mijzelf (ook de reden dat ik examen niet heb gehaald).

Al met al wens ik je heel veel succes! En als je eens een "mindere" les ertussen hebt zitten, voel je niet gedemotiveerd want het kan echt met ups en downs gaan :)

Mijn lesauto is trouwens een schakelbak Renault Clio 2020 Diesel model. Met 6 versnellingen.
Toen ik begon met lessen reed ik in een Renault Clio 2016 Diesel met 5 versnellingen. Opvallend tussen die 2 modellen hoeveel sneller je moet schakelen!

[ Voor 8% gewijzigd door Ryur op 16-05-2020 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:10

DataGhost

iPL dev

Pyramiden schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:53:
[...]

"Een vuistregel voor beginners" is natuurlijk moeilijk om te snappen voor sommigen, want nu moet je natuurlijk een situatie verzinnen waarin dit niet het geval is. En het is dan ook dat, een vuistregel voor zeer beginnende bestuurders om na een bocht of een remactie wat houvast te geven welke versnelling je veilig kan kiezen. Dus om voor jou de verduidelijking te geven van welke ik hoopte dat het niet nodig was:
- Dit is een vuistregel voor beginnende bestuurders
- Nee, dit gebruik je niet tijdens het invoegen
- Nee, dit gebruik je niet op een bergpas
- Nee, dit gebruik je niet als je een aanhanger trekt
- Ja, we weten dat je auto X, Y of Z hebt waarbij dit niet kan.
Juist voor beginners (met nog amper rijles-uren) lijkt me dit geen geweldig advies. Als je begint met rijden houd je je ogen op de weg, en niet elke paar seconden op de snelheidsmeter om te kijken wanneer je moet schakelen want dan rijd je gegarandeerd ergens tegenaan. Volgens mij leert elke normale instructeur je te schakelen op gehoor, eventueel vertelt 'ie bij welk toerental of gewoon wanneer je moet schakelen zodat je het geluid daarbij in je hoofd hebt en niet op je meters hoeft te kijken. Daarmee voorkom je inderdaad ook de situatie dat de invoegstrook op is op het moment dat je net 80 km/u rijdt. De instructeur zal raar opkijken als je zegt dat je dat doet omdat iemand op internet vertelde dat het zo moet. En zolang je de link rpm/toonhoogte/schakelmoment nog niet helemaal doorhebt zal je instructeur wel schakelindicator spelen bij iets van 4000 toeren.

En belangrijk is dat lang niet iedereen een moderne diesel rijdt waarbij dit eventueel kan en met de bijbehorende versnellingsratio's, zeker niet als beginnend bestuurder. Ik heb verschillende auto's gereden waarmee dit echt niet lekker kan, omdat ze onderin erg weinig power hebben vanwege een ultrazuinig benzineblok (nul koppel onderin), door een klein blok, door het motorontwerp en vooral door de versnellingsbak. Sommige auto's zitten in de eerste versnelling bij 30km/u al in de toerenbegrenzer, andere kunnen meer dan 100km/u halen. Dat heeft ook invloed op de tweede en verdere versnellingen, waardoor je volgens jouw schema best wel eens onder stationair-toerental zou kunnen duiken met alle gevolgen van dien (zeker als je dit stug blijft volhouden).
Nu heb ik een zware benzine-turbo en die begint pas lekker te trekken vanaf 2500 toeren waarbij die ook veel efficiënter verbrandt, dus schakelen op jouw manier kan je daarmee doen als je graag hoge onderhoudskosten en verhoogd(!) brandstofverbruik hebt. En op mijn motor schakel ik ergens tussen de 40 en 140 km/u pas door naar z'n twee en rijdt 'ie ook cruisend niet echt lekker onder 3000 toeren (icm een hoger verbruik dan een lagere versnelling en 3500rpm).
[...]

Dit is wel een goede, inderdaad. Als een auto een schakelindicator heeft kun je daar natuurlijk op afgaan. Echter helpt dit je niet als je hebt moeten vertragen of na een lange of korte bocht een andere dan gebruikelijke versnelling moet kiezen zonder dat je hier nog gevoel voor hebt.
Superzuinig gaan rijden kan je later een keertje doen, als je überhaupt kan rijden. En dan nog is het flink afhankelijk van met wat voor voertuig je rijdt. Dus ook pas als je het gevoel voor je auto doorhebt. Op dingen als schakelindicators letten is een leuke bijkomstigheid wanneer het rijden volautomatisch gaat en je minder dan een halve seconde je ogen van de weg hoeft te halen. Zeg na minimaal 100 rij-uren pas.
[...]

Echt totale onzin wat je hier verkondigt. Met eigenlijk alle moderne diesels is dit geen enkel probleem, en heb je niks van dat trillen. Bij de meeste auto's geeft hij zelfs aan dat je bij deze snelheden op moet schakelen. Zelfs een 1 liter Ecoboost benzineblok kan dit prima mee. Niks aan het handje:
YouTube: Tip 1 Zuinig rijden. Het op schakelen www.accuraat.nu
Er is een verschil tussen constante snelheid rijden en accelereren. Het ene kan best op een lager toerental, het andere niet. Op 1:32 hoor je hem een beetje gas geven na doorgeschakeld te zijn naar z'n vijf en daar hoor ik de motor op 1300rpm toch wel een beetje trillen hoor. Als ik jouw schakelschema aanhoud schakel je in die auto bij 1800, 1750, 1500, 1363 en 1300rpm, waarna je uitkomt op 1167 (2), 1125 (3), 1091 (4) en 1083 (5) rpm. Zeker in hogere versnellingen is dit funest, omdat je geneigd bent harder gas te geven (je accelereert minder hard) en je blijft langer in de lage toeren hangen. Je kan zien dat de versnellingsbak daar een beetje op aangepast is. De instructeur zegt dat 'ie tussen 1500 en 2000rpm schakelt, hij zegt er niet bij dat dat afhangt van hoe hard hij wil accelereren maar ga daar maar van uit. Op 1500rpm doorschakelen levert 972, 964, 1091 en 1192rpm op in z'n 2, 3, 4 en 5, en bij 2000rpm kom je op 1296, 1286, 1455 en 1589. Je ziet dat bij het ontwerp rekening gehouden is met de belasting op de motor, waardoor je in de hogere versnellingen op een hoger "begin"-toerental uitkomt. Maar als jij gaat schakelen op vaste snelheden in plaats van op toerentallen zet je de ontwerpers buitenspel en kom je dus in dit geval veel lager uit.

In een automaat zie je dit ook, die zakken vaak naar ontzettend lage toerentallen terug als je gewoon rijdt, maar als je het gas dan maar een millimeter dieper induwt schakelen ze al een of twee versnellingen terug, omdat de motor gewoon niet efficiënt is op zulke lage toerentallen en er ongelofelijke belastingen op komen te staan.

Als ik de minimale en maximale snelheden in elke versnelling van de auto in dat filmpje vergelijk met mijn auto, komen versnellingen 1, 3, 4 en 5 ongeveer overeen met 1, 2, 3 en 4 in mijn auto. Dus als je zou zeggen dat ik 30 in z'n drie moet rijden in mijn auto zou dat overeenkomen met 30 in z'n vier in die lesauto. Dan rijdt dat ding net stationair. Ik kan je vertellen dat ze er beide niet enorm blij mee zijn.

Dat het in moderne diesels "prima" kan is voor een groot deel te wijten aan dat ze in het laag lekker veel korte versnellingen dicht bij elkaar ontwerpen, wat Ryur ook al heeft gemerkt:
Ryur schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Mijn lesauto is trouwens een schakelbak Renault Clio 2020 Diesel model. Met 6 versnellingen.
Toen ik begon met lessen reed ik in een Renault Clio 2016 Diesel met 5 versnellingen. Opvallend tussen die 2 modellen hoeveel sneller je moet schakelen!
TL;DR: je kan niet zomaar een advies gebaseerd op alleen maar snelheid geven aangezien elke auto verschillend is en zelfs binnen hetzelfde merk en type grote verschillen kunnen zitten, zeker als je in het midden laat of dit een constante snelheid betreft of tijdens optrekken. Jouw vuistregel is eerder een geval van "er bestaat een auto X, Y of Z waarmee dit kan" en gaat voor de meeste auto's juist niet op, hoogstens cruisend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 20:39
Ik zou geen snelheden aan versnellingen gaan koppelen want dat is voor iedere auto anders. Je krijgt van zelf feeling wanneer je moet schakelen. Het zelfde wanneer je de koppeling moet intrappen met remmen. Ik rij al 3 jaar automaat en als ik een noodstop moet maken trap ik nog steeds met mijn linker voet in het luchtledige

En ja de huidige les methodes zijn gebaseerd op rustig tuffen, dus zo snel mogelijk opschakelen en als je extra vermogen nodig hebt dan schakel je maar terug.

Verder gewoon geen zorgen maken, rijlesen zijn om te leren. En als alles verder goed is dan zak je echt niet op je examen als je de motor 1x laat afslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ah, lessen in een Clio. Ik wens je veel sterkte, want ik vond een Clio echt een hele vervelende "schakelcurve" hebben. Je moet zeer snel van de 1 naar de 2 (of je kunt zelfs in de 2 beginnen met rijden) en hij trekt pas lekker vanaf de 2300 tpm. Daaronder zijn ze erg lui. Maakt ook erg veel geluid voor de toeren die het blokje maakt.

Zeker niet de ideale lesauto. Dus wees getroost: bijna iedere auto hierna zal fijner schakelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 20:39
Jeroenneman schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:32:
Ah, lessen in een Clio. Ik wens je veel sterkte, want ik vond een Clio echt een hele vervelende "schakelcurve" hebben. Je moet zeer snel van de 1 naar de 2 (of je kunt zelfs in de 2 beginnen met rijden) en hij trekt pas lekker vanaf de 2300 tpm. Daaronder zijn ze erg lui. Maakt ook erg veel geluid voor de toeren die het blokje maakt.

Zeker niet de ideale lesauto. Dus wees getroost: bijna iedere auto hierna zal fijner schakelen.
Bijna alle auto's van de laatste 4 jaar hebben een hele korte 1e versnelling, zodra je rolt kan je al naar zn 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonatiuh
.

[ Voor 99% gewijzigd door Tonatiuh op 16-05-2020 22:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Ik heb m'n rijbewijs sinds november vorig jaar. Toen ik aan het lessen was heb ik ook wat topics op GoT gelezen maar iedereen zegt wat anders en de helft slaat ook nog eens als een tang op een varken, zoals 60 rijden in z'n 6... Dat soort nonsens werkt dus echt averechts voor beginnende bestuurders!

Beter is het om gewoon te gaan rijden, te doen wat de instructeur zegt en dan pak je het vanzelf op.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 16-05-2020 22:32 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonatiuh
Hej Ryur merci voor je bericht, ja ben ook een denker, daarom dat ik dat autorijden fijn vind, eens niet denken :D Hoelang heb je geoefend vooraleer je examen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tonatiuh schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:30:
Nog een vraag over verbruik. Ik zie deze twee auto's, puur ter voorbeeld om het te kunnen begrijpen:

https://www.autotrack.nl/a/peugeot-107-benzine-2008-49695695 --> hoger verbruik per liter maar het heeft A-label voor energie
https://www.autotrack.nl/...007-benzine-2006-49695187 --> lager verbruik per liter maar het heeft een D-label voor energie

Dat is toch onlogisch? :)
Hoger aantal km (afstand) per liter (brandstof), dus lager aantal liters per km. Verbruik is trouwens niet het enige criterium, volgens mij worden meerdere zaken meegewogen, zoals uitstoot en evt het gewicht.

Ik zou overigens zeker ook investeren in de mening van iemand met verstand van zaken, ook al kost het wat extra geld. Die eerste auto die je linkt heeft een APK die 8 jaar verlopen is en een kenteken van een paar dagen oud, maar nog geen tenaamstelling in Nederland. Ook al staat er dat het geen import is zou ik zeggen van wel. Het boekje is ook in het Duits en er staat een Duits kenteken op geschreven. Kan van alles betekenen want dit lijkt me nou niet echt een super-gewilde en moeilijk in NL verkrijgbare auto. Bij mij gaan er wat alarmbellen af iig.

[ Voor 28% gewijzigd door DataGhost op 16-05-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karimmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-06 12:21
Goede topic, ik ben zelf inmiddels al 'n half jaar bezig met rijlessen. Initieel wilde ik in januari al afrijden, maar uiteindelijk bleek dat ik tijdens lessen té veel nadenk. Daardoor heb ik 10 extra lessen bij moeten kopen.

Nu ben ik al een tijdje bezig met mijn 10 "lessen", ik was net klaar met m'n 4de toen de Corona gedoe kwam. Nu ben ik op weg naar les 6 (komende week). Ik ben wel zenuwachtig natuurlijk en was zelfs bang dat twee maanden zonder rijlessen mij zouden roesten. Boven verwachtingen kon ik het best goed oppakken, hierdoor heb ikzelf ook gemerkt minder na te denken en meer "doen" en opletten.

Vooral het opletten is zéér een ding. Soms let ik te veel op een aspect terwijl dan links een fietser aan komt, en die heeft dan voorrang bijvoorbeeld. Ook moet ik wel opletten om drempels (inritten) te doen met 1 (slippende koppeling).

Wat betreft het schakelen: staar je niet ál te blind op de snelheden maar luister naar de auto. Wanneer je de auto luider hoor brullen, is het tijd om naar de volgende te schakelen. Ik merk wel dat ik 1 doe <15km/h, 2 is tot 30km/h, 3 is tot 50km/h, 4 80km/h en 5 op de snelweg. scherpe bochten en/of rotondes moet ik in z'n 2 doen. Soms op lange stukken waar je 80km/h rijdt, kan je in z'n 5. Ligt compleet aan de auto, ik rijd in een VW Golf.

Mocht je een topic gaan starten over een "aanschaf eerste auto" en de bijbehorende kostenplaatje (ervan uitgaande dat wij momenteel vrij jong zijn, <25), hoor ik 't graag. Lijkt mij een interessant topic om te volgen voor de nieuwelingen.

[ Voor 10% gewijzigd door karimmm op 16-05-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
DataGhost schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 21:15:
[...]

Juist voor beginners (met nog amper rijles-uren) lijkt me dit geen geweldig advies. Als je begint met rijden houd je je ogen op de weg, en niet elke paar seconden op de snelheidsmeter om te kijken wanneer je moet schakelen want dan rijd je gegarandeerd ergens tegenaan. Volgens mij leert elke normale instructeur je te schakelen op gehoor, eventueel vertelt 'ie bij welk toerental of gewoon wanneer je moet schakelen zodat je het geluid daarbij in je hoofd hebt en niet op je meters hoeft te kijken. Daarmee voorkom je inderdaad ook de situatie dat de invoegstrook op is op het moment dat je net 80 km/u rijdt. De instructeur zal raar opkijken als je zegt dat je dat doet omdat iemand op internet vertelde dat het zo moet. En zolang je de link rpm/toonhoogte/schakelmoment nog niet helemaal doorhebt zal je instructeur wel schakelindicator spelen bij iets van 4000 toeren.
Deze vuistregel is afkomstig van een rijinstructeur, en volgens mij begrijp je hem niet helemaal goed. Dit zijn niet de opschakel momenten, maar de snelheden waarbij je veilig en gemakkelijk terug kan schakelen als je als beginnende bestuurder nog geen gevoel voor de juiste versnelling hebt. Deze zitten juist niet ver boven stationair zodat je zeer beperkt hoeft te revmatchen, dat is het hele idee. Terugschakelen kan natuurlijk niet op gehoor.
TL;DR: je kan niet zomaar een advies gebaseerd op alleen maar snelheid geven aangezien elke auto verschillend is en zelfs binnen hetzelfde merk en type grote verschillen kunnen zitten, zeker als je in het midden laat of dit een constante snelheid betreft of tijdens optrekken. Jouw vuistregel is eerder een geval van "er bestaat een auto X, Y of Z waarmee dit kan" en gaat voor de meeste auto's juist niet op, hoogstens cruisend.
Nogmaals, volgens mij heb je hem niet goed begrepen. Het zijn geen opschakel momenten, maar is een vuistregel die je toepast als je niet duidelijk hebt welke versnelling je moet pakken. Filmpje was ter ondersteuning dat dit geen enkel probleem is om dat soort toeren te draaien, en bij zo'n beetje alle lesauto's is dit helemaal geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-06 16:47
Over de schakelmomenten kiezen moet je je niet te veel zorgen maken. Je voelt wel wanneer je in een te hoge versnelling zit, je versnelt immers veel trager als je probeert op te trekken. Eens je vervolgens weet wat het ideale toerental is om te schakelen in doorsnee omstandigheden en het bij dat moment horende motorgeluid herkent hoef je niet persé meer op je toerenteller te kijken. Maar wees gerust, die feeling volgt nog wel (vanzelf) hoor. Je kan overigens i.m.o beter een net iets te hoog toerental hebben dan een te laag waarbij je je motor dichtsmoort. Te lage toerentallen zorgen bv voor roetafzetting in de motor en verstopte roetfilters in het geval van diesels. Bij een koude motor vermijdt je dan weer beter te hoge toerentallen, omdat de koude olie de boel nog niet goed kan smeren ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 12:16

D4NG3R

kiwi

:)

Ik lees veel leuke dingen over het moeten/willen schakelen op een bepaalde snelheid, bij een bepaald aantal toeren of exact wanneer een eventueel aanwezige schakelindicator het aangeeft: In de werkelijkheid zijn geen van allen echt nodig. Schakelen leer je op een gegeven moment doen op gevoel. Dat kost gewoon een zooi km's om onder de knie te krijgen wanneer je voor het eerst in een voor jouw onbekende auto rijd, zelfs als gevorderde bestuurder. (Al zal die het natuurlijk wel sneller onder de knie krijgen)

(Er zijn zelfs nog genoeg auto's op de Nederlandse weg zonder toerenteller, laat staan schakelindicator. Dat laatste heb ik in de ondertussen 8 jaar dat ik een rijbewijs heb overigens nog nooit bewust in een auto gezien.. :') )

De grootste fout welke ik persoonlijk maakte tijdens rijlessen, en ook de reden waarom ik 3 pogingen heb moeten doen voordat ik afreed, was dat ik veel en veel te gefocussed was op technisch goed rijden. Veel te strak op de nummertjes letten, elke centimeter voor me willen uitstippelen etc etc.

Niet doen, gewoon lekker gaan autorijden, je instructeur vertelt je echt wel hoe en wat. :)

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 17-05-2020 03:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
D4NG3R schreef op zondag 17 mei 2020 @ 03:47:
Ik lees veel leuke dingen over het moeten/willen schakelen op een bepaalde snelheid, bij een bepaald aantal toeren of exact wanneer een eventueel aanwezige schakelindicator het aangeeft: In de werkelijkheid zijn geen van allen echt nodig. Schakelen leer je op een gegeven moment doen op gevoel. Dat kost gewoon een zooi km's om onder de knie te krijgen wanneer je voor het eerst in een voor jouw onbekende auto rijd, zelfs als gevorderde bestuurder. (Al zal die het natuurlijk wel sneller onder de knie krijgen)

(Er zijn zelfs nog genoeg auto's op de Nederlandse weg zonder toerenteller, laat staan schakelindicator. Dat laatste heb ik in de ondertussen 8 jaar dat ik een rijbewijs heb overigens nog nooit bewust in een auto gezien.. :') )

De grootste fout welke ik persoonlijk maakte tijdens rijlessen, en ook de reden waarom ik 3 pogingen heb moeten doen voordat ik afreed, was dat ik veel en veel te gefocussed was op technisch goed rijden. Veel te strak op de nummertjes letten, elke centimeter voor me willen uitstippelen etc etc.

Niet doen, gewoon lekker gaan autorijden, je instructeur vertelt je echt wel hoe en wat. :)
Ja, maar volgens mij is het beste advies toch:

wegrijden uit stilstand in 1
zodra je wat vaart hebt naar 2
daarna al vrij snel naar z'n 3.
als je daarna mee rijdt met het verkeer op 'gewone' wegen in z'n 4 of 5
of de auto/snelweg in z'n 5 of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Rmg

D4NG3R schreef op zondag 17 mei 2020 @ 03:47:

https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=CELEX%3A32012R0065 in elke schakelbakauto na 2012 zou er 1 in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:54

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoewel het ondertussen al weer 16 jaar geleden is, herinner ik mij mijn eerste rijles nog redelijk goed. Het eerste uur heb ik geen pedalen aangeraakt. Mijn instructeur bediende die pedalen terwijl ik enkel moest sturen en richting aangeven. Na dat uurtje plaatsten we ons aan de kant van een weggetje en kreeg ik wat droge theorie over de koppeling waarna ik zelf mocht beginnen met het gebruik van de pedalen.

Handgeschakeld rijden is zeer moeilijk om puur theoretisch uit te leggen. Het gaat uiteindelijk om gevoel en automatisme. Na een tijdje doe je het zonder er bij na te denken. Al moet ik zeggen dat dat bij mij veel tijd heeft gekost. Voor een deel omdat ik er te veel bij nadacht. Heel vaak ging ik van 2 naar 5 en omgekeerd omdat ik zelf die pook zijdelings duwde ipv deze zelf zijn midden te laten zoeken bijvoorbeeld. Ook bij het wegrijden heb ik heel vaak de motor doen afslaan omdat ik het te doordacht aanpakte. Hadden misschien beter die toerenteller afgeplakt zodat ik die niet kon zien.

Een goede instructeur maakt een belangrijk verschil, ik herinner mij ook nog van heel lang geleden op de TV (misschien dat er nog vlamingen hier zijn die weten hoe het programma noemde en het kunnen opzoeken) een programma dat beginnende chauffeurs volgde. En 1 van die beginnende chauffeurs zat in het traject van vrije begeleiding (waarbij de ouders je dus leren autorijden). Alleen slaagde zij (ik dacht dat ze vrouwelijk was) er niet in om vlot te vertrekken met de wagen. Wat bleek, de ouders gaven een uitleg in de vorm van "je moet de koppeling laten opkomen terwijl je het gaspedaal zachtjes induwt". Zoals TS ondertussen ook wel zal weten is het iets genuanceerder dan dat. Je laat de koppeling opkomen totdat deze grip begint te krijgen, begint dan gas te geven terwijl je de koppeling verder begint los te laten terwijl je het toerental van de motor onder controle probeerd te houden. Een ervaren chauffeur die al 20 jaar rijdt doet dat in een fractie van een seconde, zonder er bij na te denken en realiseert zich daarom zelfs niet meer wat hij/zij allemaal met de voeten doet om vertrokken te geraken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:48
Wat wel bij mij nog steeds het nadeel is: ik ben een denker, en daardoor kom ikzelf soms in de knoop met mijzelf (ook de reden dat ik examen niet heb gehaald).
Ik hoop dat je hiermee bedoeld dat je graag wil weten hoe iets werkt en niet dat je vaak in gedachten verzonken bent. In dat tweede geval hoop ik dat je je realiseert dat het ook ná het behalen van je rijbewijs een onwenselijke eigenschap in het verkeer is. Het te traag of niet reageren op veranderende verkeerssituaties is zo ongeveer het meest gevaarlijke wat er is op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon naar de instructeur luisteren. Die legt het wel uit en zal in het begin toch mee koppelen en ontkoppelen omdat hij niet wil dat zijn auto kapot gaat.

Als je ooit een racegame gespeeld hebt of een schakelbrommer gereden hebt dan snap je het basisidee al wel en moet je alleen nog het gevoel in je voet ontwikkelen/trainen. Dat haal je niet uit filmpjes. Als je dat nooit gedaan hebt moet je misschien nog iets aanleren in je hersenen maar dat stelt denk ik minder voor dan dat je aanvoelt hoe snel je de pedalen moet laten opkomen. Maar in het begin zal de instructeur hier toch mee helpen anders ben je de eerste les gewoon een uur lang de auto aan het starten elke keer als je stil gestaan hebt :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 21:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik kom dit toevallig tegen.

Over een paar weken ook de eerste proefles voor de auto. :) Nu na de (afgelaste) examens werd het maar eens tijd. :P

Waar ik ook last van heb is dat ik teveel nadenk over wat ik doe. Beetje dezelfde dingen als ik hier eerder las. Daar moet ik op gaan letten, maar dat komt ook vanzelf als je meer bezig bent, verwacht ik.

In ieder zijn de genoemde tips wel handig om in het achterhoofd te houden.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 12:16

D4NG3R

kiwi

:)

Rmg schreef op zondag 17 mei 2020 @ 07:12:
[...]

https://eur-lex.europa.eu...T/?uri=CELEX%3A32012R0065 in elke schakelbakauto na 2012 zou er 1 in moeten zitten.
[...] nog nooit bewust in een auto gezien [...]
:>

De snelheidsmeter, brandstofmeter en eventuele foutmeldingen is normaal gesproken alles waar ik op een dashboard actief naar kijk. Ik mag hopen dat iedereen vrij snel tijdens of na het halen van z'n rijbewijs leert te schakelen op gevoel, want constant binnen je auto met dingen bezig zijn is funest voor de verkeersveiligheid.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 17-05-2020 14:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:11
Omdat je met schakelervaring ook direct in een automaat kan instappen, maar met automaatervaring je niet direct een schakelbak snapt. Je kan overigens ook afrijden in een automaat, maar dan mag je niet in een schakelauto rijden.

Overigens vind ik een handbak nog altijd fijner dan een automaat en ik denk dat het per persoon verschilt.
Tonatiuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:36:

Mijn vraag
1. Wat moet ik wanneer doen met die koppeling?
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het van alle reacties er makkelijker op word. Je hebt net je eerste en mogelijk je 2e les gehad. Dit is te veel informatie.

Het gevoel komt vanzelf, soms duurt het een lesje meer.

Kort gezegd, je trapt het pedaal in om 2 redenen:
1. om te schakelen.
2. om te voorkomen dat je motor uitvalt als je afremt en onder de 700~800 toeren komt.

Geef het wat tijd, je zal vanzelf merken dat het een natuurlijke handeling word. Ik kan je als tip meegeven om afentoe een dubbel blok les te nemen (2 uur ipv 1 uur), dan blijft het wat beter hangen.

En veel plezier uiteraard, rijden kan best leuk zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Laatst online: 25-06 22:51

Om het voor jezelf gemakkelijk te maken wanneer je nog niet zeker weet welke versnelling je kunt kiezen kun je de snelheid delen door 10 (later doe je dit op gevoel, maar fijne vuistregel voor beginners).
Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e
Haha, alsjeblieft TS. Luister gewoon naar je instructeur en niet naar advies in dit topic. :)

Als je met 60 in z'n 6 iemand wilt inhalen dan kun je een frontale botsing verwachten, aangezien het je dan een minuut of 10 kost langs iemand te komen. Wat een onzin zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Tonatiuh schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:29:
[...]

Ik denk dat het wel geoorloofd is om je vraag hier neer te zetten. Geef vooraf wat informatie zoals:

1. je budget (niet alleen aanschaf, maar ook maandelijkse vaste kosten als belasting/onderhoud).
2. Het rijpatroon wat je verwacht (aantal KM per week, lange ritten, korte ritten)
3. het gebruikersdoel van je auto (rij je alleen of samen, moet je vaak spullen vervoeren, enz.)
4. specifieke wensen mbt de auto (wil je graag een grote auto, eentje die sportief is, of juist comfortabeler?)

Persoonlijk vind ik kleine hatchbacks altijd goeie auto's voor beginners. Ze zijn handig in formaat, kosten weinig en ze geven veel feedback over je rijgedrag. Vaak zit er ook niet allerhande aan hulpmateriaal op zoals parkeercamera's die je feitelijk 'lui' maken om zonder hulpmiddelen goed te leren rijden.

Kijk verder wat je van je huidige lesauto vind, is dat iets waar je jezelf in ziet rijden of zou je juist iets anders willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:04:

Waar ik ook last van heb is dat ik teveel nadenk over wat ik doe. Beetje dezelfde dingen als ik hier eerder las. Daar moet ik op gaan letten, maar dat komt ook vanzelf als je meer bezig bent, verwacht ik.
Ik denk dat veel beginnende rijders (te)veel nadenken. Dat komt ook omdat je veel handelingen voor je neus krijgt die je nooit hebt aangeleerd.

Kort gezegd: voertuigbeheersing en handelingen moeten een automatisme worden, zodat jij alle focus kan leggen op het veilig handelen in verkeerssituaties.

Je instructeur zal ook de eerste lessen vooral bezig zijn met voertuigbeheersing en daarna pas bezig gaan met je kijkgedrag en moeilijke verkeerssituaties.

Het zal voorlopig nog wel wat druk in je hoofd blijven tijdens het rijden, komt vanzelf goed naarmate je vordert. Mijn tip: hou je alleen bezig met wat je instructeur je aangeeft en hou je niet bezig met zaken die nog gaan komen.

Misschien wil je graag alles in één keer goed doen, maar het gaat gewoon stap-voor-stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Inverted_World schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:31:
Haha, alsjeblieft TS. Luister gewoon naar je instructeur en niet naar advies in dit topic. :)

Als je met 60 in z'n 6 iemand wilt inhalen dan kun je een frontale botsing verwachten, aangezien het je dan een minuut of 10 kost langs iemand te komen. Wat een onzin zeg.
Volgens mij zegt ie later ook nog dat ie bedoelt dat dit de snelheden zijn tot waar je in de betreffende versnelling kan blijven bij afremmen en terugschakelen.
karimmm schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:46:
Nu ben ik al een tijdje bezig met mijn 10 "lessen", ik was net klaar met m'n 4de toen de Corona gedoe kwam. Nu ben ik op weg naar les 6 (komende week). Ik ben wel zenuwachtig natuurlijk en was zelfs bang dat twee maanden zonder rijlessen mij zouden roesten. Boven verwachtingen kon ik het best goed oppakken, hierdoor heb ikzelf ook gemerkt minder na te denken en meer "doen" en opletten.
Oefening baart kunst. Toen ik nog, naast mijn studie, de hele dag op de weg zat en tig keer per dag een auto parkeerde, kreeg ik letterlijk iedere auto in 1x in een parkeervak zonder steken. Ik zit nu al 3 jaar dagelijks in het OV en weinig in de auto (wat ik voorheen op een dag deed doe ik nu soms net per maand, maar meestal haal ik dat zelfs niet). Dat merk ik terug in dat soort dingen, ik moet nu weer steken om een auto goed in een vak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
assje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Dat is wel één van de meest nutteloze toevoegingen van de laatste jaren, vooral omdat ze op 'eco' staan ingesteld en niet zozeer op normaal rijgedrag. Ding wilde me al met 80 in zijn 6 hebben, wat bij die auto (Skoda Octavia) gewoon protest uit het vooronder opleverde.
Omdat je met een schakelrijbewijs ook automaat mag rijden, maar andersom niet.
Rmg schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:04:
[...]

Dat is het 'nieuwe rijden' wat tegenwoordig (al dik 15 jaar) de norm is tijdens lessen
Helaas wel. Bij je motorrijlessen leer je gelukkig vlotter rijgedrag aan. :+
vlaaing peerd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat het wel geoorloofd is om je vraag hier neer te zetten. Geef vooraf wat informatie zoals:

1. je budget (niet alleen aanschaf, maar ook maandelijkse vaste kosten als belasting/onderhoud).
2. Het rijpatroon wat je verwacht (aantal KM per week, lange ritten, korte ritten)
3. het gebruikersdoel van je auto (rij je alleen of samen, moet je vaak spullen vervoeren, enz.)
4. specifieke wensen mbt de auto (wil je graag een grote auto, eentje die sportief is, of juist comfortabeler?)

Persoonlijk vind ik kleine hatchbacks altijd goeie auto's voor beginners. Ze zijn handig in formaat, kosten weinig en ze geven veel feedback over je rijgedrag. Vaak zit er ook niet allerhande aan hulpmateriaal op zoals parkeercamera's die je feitelijk 'lui' maken om zonder hulpmiddelen goed te leren rijden.

Kijk verder wat je van je huidige lesauto vind, is dat iets waar je jezelf in ziet rijden of zou je juist iets anders willen?
toon volledige bericht
Liever doen we dat in een separaat topic. Anders vervuilt een aankoopkeuze dit topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Hier inmiddels al meer dan 20 jaar mijn rijbewijs maar ik weet nog goed hoe moeilijk het in het begin allemaal was. Je moet zoveel handelingen doen tegelijk die je nooit gedaan hebt. De auto sloeg meer af in het begin dan dat ik aan het rijden was. :+

Maar zelfs nu merk ik dat iedere auto weer anders is. Het gebakje van mijn vrouw moet je in de toeren jagen wil je dat ding vooruit krijgen. Bij mijn leasebak hoeft dat weer niet.

Het remmen naar 0 moet een gevoelskwestie worden. Ik heb altijd geleerd remmen, dan bij snelheid waarmee je in 2e versnelling kan zetten koppeling in. Ontkoppelen en naar zn 2. Als je bijna stil staat naar de 1e versnelling. Maar ik weet niet of dat nog zo is.

Nu doe ik het anders. Zeg van 80 naar 0 is afremmen op motor. Dan gedoseerd remmen, koppeling in en ontkoppelen en schakelen naar z'n 3e versnelling. Want vaak kun je in de 3 versnelling weer door. Lukt dat niet en staat het stil weer remmen en bij bijna stilstand naar zn 1. Rem bijna nooit af naar de 2e versnelling.

Zeker ook met remmen merk je wel wanneer je in een te hoge versnelling zit. Dan begint hij onrustig te lopen. Dan is moment om even terug te schakelen.

Ook met rijden op snelheid. Als je 60 in zijn 5 rijdt dan begint die van mij te bokken. Ook bij 80 in zijn 6e versnelling. Dus bij mij is 50 in zn 4, 80 in zn 5 en vanaf ongeveer 100 in zn 6.

Tja en rijden op schakelindicator dan schakel je mijn inziens te vroeg. Maar zuiniger zal het wel zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ramon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:31:
Ik heb m'n rijbewijs sinds november vorig jaar. Toen ik aan het lessen was heb ik ook wat topics op GoT gelezen maar iedereen zegt wat anders en de helft slaat ook nog eens als een tang op een varken, zoals 60 rijden in z'n 6... Dat soort nonsens werkt dus echt averechts voor beginnende bestuurders!

Beter is het om gewoon te gaan rijden, te doen wat de instructeur zegt en dan pak je het vanzelf op.
Beoordelen op 'het nieuwe rijden' wordt ook gedaan tijdens het afrijden. Hierin Twente heb je bijvoorbeeld veel 60 wegen buiten de bebouwde kom, 60 in de 6 is dan helemaal niet vreemd als het een 60 zone betreft, zeker met een moderne auto.

Desalniettemin is dit wel iets wat meer aan de auto ligt of dit realistisch is. Dit zal de rijinstructeur ook zeker wel noemen tijdens het lessen, om het via een forum te leren is wat overkill.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 08:37

Exigence

dnkroz

Señor Sjon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Helaas wel. Bij je motorrijlessen leer je gelukkig vlotter rijgedrag aan. :+
Ik zou iedere automobilist aanraden een paar motorrijlessen te nemen. Dit geeft zo veel meer inzicht in het verkeer en je eigen positie daarin, maar ook inderdaad vlotheid (niet te verwarren met snelheid). En ook dat fouten maken gewoon gebeurt, maar hoe je daar mee omgaat (fouten van jezelf én van anderen) een keuze is.

Daar hebben ze één Nederlands woord voor wat in het woordenboek van menig automobilist helaas niet voorkomt: anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
True schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:07:
[...]

Beoordelen op 'het nieuwe rijden' wordt ook gedaan tijdens het afrijden. Hierin Twente heb je bijvoorbeeld veel 60 wegen buiten de bebouwde kom, 60 in de 6 is dan helemaal niet vreemd als het een 60 zone betreft, zeker met een moderne auto.

Desalniettemin is dit wel iets wat meer aan de auto ligt of dit realistisch is. Dit zal de rijinstructeur ook zeker wel noemen tijdens het lessen, om het via een forum te leren is wat overkill.
60 in zijn 6 is voor de meeste auto's de snelste manier om de oliedruk erg laag te krijgen, veel meer dan 1.000 toeren draai je dan niet en je enige manier van anticiperen is dan nog remmen, terwijl bij een wat normale toerenbereik je ook met gasgeven uit de nesten kan houden. Alleen dat wil er vaak niet in. Zal wel door de motoropleiding komen. ;)

Maar het nieuwe rijden zie je mensen ook in de bergen toepassen omdat ze niet beter weten. Gevolg is dat ze met kokende remmen halverwege de afdaling staan ipv de motorrem te gebruiken (stelregel daar is zelfde versnelling omhoog als naar beneden).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Señor Sjon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:50:
[...]

Maar het nieuwe rijden zie je mensen ook in de bergen toepassen omdat ze niet beter weten. Gevolg is dat ze met kokende remmen halverwege de afdaling staan ipv de motorrem te gebruiken (stelregel daar is zelfde versnelling omhoog als naar beneden).
Dat zou ik bijna nog vergeten ja. Ik heb er ook eens iemand op gewezen halverwege een haardspeldbochtige weg met 1300 meter hoogteverschil omdat ik zijn remmen zelfs in mijn camper helemaal kon ruiken 8)7
Maar ook bergop is het nieuwe rijden niet zo prettig voor je auto, zeker niet als je daar nog eens een caravan achter hebt hangen. Dat is ook een goeie om te weten bij "zelfde versnelling omhoog als naar beneden", dat je beide in principe niet in z'n vijf doet zegmaar :+

Hier staat het nog best simpel en nuttig uitgelegd, hoef je nu nog niet te weten maar hou het in je achterhoofd als je een keer naar het buitenland gaat. https://www.anwb.nl/auto/...o/autorijden-in-de-bergen

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 20-05-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
vlaaing peerd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Omdat je met schakelervaring ook direct in een automaat kan instappen, maar met automaatervaring je niet direct een schakelbak snapt. Je kan overigens ook afrijden in een automaat, maar dan mag je niet in een schakelauto rijden.
Ja snap ik, maar schakels worden wel iets uit de prehistorie. Ik denk dat de mensen die nu afrijden langer zullen rijden in een automatische bak dan een schakel. Vandaar m'n antwoord. Ik heb nog steeds geen goed tegenargument gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heel goed dat je zoveel vragen hebt, maar ik denk niet dat je er geholpen mee bent als wij ze beantwoorden. Bij leren autorijden is het belangrijk om niet te veel hooi op de vork te nemen en stapsgewijs te werken. Als we nu alles uitleggen, krijg je veel te veel informatie in 1x en weet je niet meer wat je moet doen en nog erger, ben je veel te veel bezig met het goed doen, in plaats van relaxt auto te rijden.

Vragen stellen mag uiteraard. Dus laten we beginnen met de volgende vraag:
"Wat wou de instructeur jou in de eerste les leren en wat begrijp jij niet helemaal?"

Je gebruikt inderdaad je koppeling voor meerdere doeleinden. Maar ik neem aan dat jou slechts eentje is uitgelegd. Zorg er voor dat je de koppeling voor dat doeleinde goed kan gebruiken en dan komt de volgende toepassing vanzelf. Trap gewoon lekker de rem in als je moet remmen en als er iets anders nodig is (hint, dat is het) zorgt de instructeur daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 691473

CyberMania schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:19:
[...]

Ja snap ik, maar schakels worden wel iets uit de prehistorie. Ik denk dat de mensen die nu afrijden langer zullen rijden in een automatische bak dan een schakel. Vandaar m'n antwoord. Ik heb nog steeds geen goed tegenargument gehoord.
Ja, je rijdt langer in een automaat waarschijnlijk, maar je begint waarschijnlijk wel met een handbak. En dus moet je examen doen in een handbak. Lijkt me niet al te moeilijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234

Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e
Zou vast voor jouw situatie kloppen, maar dit klopt absoluut niet met de lesauto's en de auto van een vriend waarin ik gereden heb.

Het is vooral aanvoelen. Mijn instructeur gaf het in het begin aan. @Tonatiuh als je het fijn vindt, als de schakelmomenten aangegeven worden, kun je dat uiteraard gewoon vragen.

Totaal irrelevant maar in de lesauto's (Audi A3) was het eerder:
1: wegrijden tot 20-25km/h
2. 20/25 - 35-40km/h
3. 35/40 - 60km/h
4. 60- 80/100km/h
5. 80/100 - 120/130km/h
6. 130km/h

In de auto van die vriend van mij, kon je overigens wel beter 50km/h in de 4 doen. Maar het ligt er gewoon heel erg aan. Ik zou gewoon vragen de schakelmomenten aan te geven. Het is al moeilijk genoeg om het daadwerkelijke schakelen goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
assje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:03:
[...]

Les 1 van mijn rijles: Kijk niet naar de schakelindicator. Ik ben wel je schakelindicator. De ingebouwde praat poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
[...]

Ik ben momenteel ook bezig met mijn rijbewijs, wel in de laatste fase (heb net 1x examen gedaan, en helaas niet gehaald). Zit nu weer te wachten totdat de chaos bij het CBR is opgelost zodat mijn aanvraag van poging 2 erdoor heen komt.

Op het begin zat ik ook enorm in de knoop, en het is altijd leuk om dan terug te kijken hoeveel je geleerd hebt. Ik had op het begin enorm moeite met schakelen IN een bocht; nu kan ik dat blind.

Al met al wens ik je heel veel succes! En als je eens een "mindere" les ertussen hebt zitten, voel je niet gedemotiveerd want het kan echt met ups en downs gaan :)

toon volledige bericht
Ik zou je nog iets sterkers vertellen. Ik heb gelest bij een rijschool in het dorp. Zij hebben 5 auto's. Allemaal Audi A3's, overigens zijn er 2 sinds kort trouwens vervangen door Q2's (wat een kotsbakken zijn dat trouwens). Geen enkele auto had hetzelfde schakelmoment. Het verschilt gewoon heel erg per auto.

Bedoel je trouwens dat je letterlijk in de bocht schakelt? Dat moet je nooit doen, althans, niet als je niet weet wat je doet. De auto kan opeens heel raar reageren. Je moet altijd voor de bocht "klaar" zijn. Dus juiste snelheid en juiste versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
CyberMania schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:19:
[...]

Moet je het ook niet uit m'n quote wegknippen :9 Ik zei daar dat ik de voorkeur geef aan schakelbakken en mogelijkheid dat ik dan in -beide- mag rijden.

2e hands auto's met schakel zullen zeker nog 20 jaar op de markt blijven en jonge/beginnende autorijders zullen vaker die auto's kopen dan gloednieuwe electrische wagens.

Bovendien heb je de vrijheid om 's een keer de auto van je buurman te lenen ongeacht type transmissie, want je kan immers in -beide- rijden. Of 's een busje huren voor de verhuizing.

Blijft slechts de overweging over: is het die extra paar lessen waard? En veel mensen antwoorden daar dus bevestigend op.

Dus ik snap niet helemaal hoe je dat níet als valide tegenargument beschouwd. Had je deze vraag pas over een jaar of 25 gesteld, dan had je mogelijk een punt. De voorlopige 20 jaar zul je echter veel mensen aantreffen die liever -beide- kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Laatst online: 25-06 22:51

Om het voor jezelf gemakkelijk te maken wanneer je nog niet zeker weet welke versnelling je kunt kiezen kun je de snelheid delen door 10 (later doe je dit op gevoel, maar fijne vuistregel voor beginners). Dit gaat dus om situaties waarbij je vertraagd, en een versnelling moet kiezen. Denk hierbij aan een rood stoplicht welke op groen springt, waardoor je na het vertragen ineens moet versnellen. Of een korte of juist lange bocht, waarbij je niet zeker weet welke je veilig kunt pakken. Of de afrit, van een snelweg.
Vanuit stilstand de 1e
Vanaf 20 de 2e
Vanaf 30 de 3e
Vanaf 40 de 4e
Vanaf 50 de 5e
Vanaf 60 de 6e
Omdat het toerental niet ver boven stationair toerental ligt, gaat opnieuw aankoppelen een stuk makkelijker, veiliger en soepeler.
Edit: Het bovenstaande even verduidelijkt omdat veel gebruikers, zoals @Inverted_World, het toch wat ingewikkeld vonden. Het gaat dus niet op het punt om op te schakelen, maar een versnelling waar je veilig naar kunt terugschakelen. Opschakelen is dan ook relatief makkelijk, in vergelijking tot het kiezen van een lagere versnelling na het verliezen van veel snelheid.

toon volledige bericht
Wellicht moet je dan duidelijker zijn in je openingspost. In plaats van 3 paginas jezelf proberen te verwoorden met ellenlange posts. (je had me overigens niet hoeven taggen hoor.)

Nogmaals aan de TS, gewoon luisteren naar de instructeur, die weet het wel. Leren rijden doe je door gewoon te rijden. Schakelen is per auto verschillend en door ervaring leer je dat snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hoi1234 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:45:
[...]

Les 1 van mijn rijles: Kijk niet naar de schakelindicator. Ik ben wel je schakelindicator. De ingebouwde praat poep.
Als hij dat zo stellig heeft gezegd praat jouw instructeur wat mij betreft gewoon poep. Er is best iets voor te zeggen om aan te geven als beginnend bestuurder niet blind te varen op de indicator aangezien die gericht is op economisch rijden. Een beginnend bestuurder kan wellicht dus lastig inschatten wanneer de indicator genegeerd moet worden (bijvoorbeeld bij invoegen).

Dat gezegd hebbende, om economisch te rijden is het in principe simpelweg gewoon "hoe eerder je schakelt hoe beter". En, bijna iedereen schakelt te laat en begrijp dit niet goed, ook lesinstructeurs en zeker mensen die aangeven dat "schakelindicatoren onzin zijn".

Let wel, economisch rijden geeft heel ander schakelgedrag dan wanneer je (snel) wilt accelereren. De eerder genoemde richtlijn voor schakelen/snelheid is dan ook vooral bij constante snelheid.
hoi1234 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:44:
Totaal irrelevant maar in de lesauto's (Audi A3) was het eerder:
1: wegrijden tot 20-25km/h
2. 20/25 - 35-40km/h
3. 35/40 - 60km/h
4. 60- 80/100km/h
5. 80/100 - 120/130km/h
6. 130km/h
Zonder de details uitgezocht te hebben of de auto te kennen durf ik je te garanderen dat dit om economisch te rijden van geen kanten klopt. Dit is praktisch een ECO-mobiel en vrijwel zeker is vanaf 80km/u de 6e versnellig bij constante snelheid al de meest economische optie (waarschijnlijk zelfs al veel eerder). Wellicht heb jij het over de schakelmomenten bij accelereren, dan kan het natuurlijk kloppen en is het afhankelijk van de situatie (hoe hard er geaccelereerd moet worden).

Hier een leuke video waarin e.e.a. duidelijk uitgelegd wordt:
Engineering Explained: When To Shift Gears For The Best Fuel Economy

Een lagere versnelling aanhouden is een overweging om makkelijk/snel te kunnen accelereren in veranderende omstandigheden. Bij constante snelheid is simpelweg de hoogste versnelling waar de auto zich nog goed bij voelt het meest economisch. En, in de regel schakelt iedereen simpelweg véél te laat (en daarom is een indicator ontzettend zinvol), ik weet mensen die aangaven niet te begrijpen waar die 6e versnelling eigenlijk voor was en hem nooit gebruikte....

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 21-05-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 06:14
Mijn ervaring is dat de schakelindicatoren zich wel aanpassen aan het gevraagde vermogen. Als je het gas tot de bodem intrapt, zal de indicator veel later adviseren om op te schakelen en soms zelfs adviseren om terug te schakelen.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Jeroen O schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:44:
Mijn ervaring is dat de schakelindicatoren zich wel aanpassen aan het gevraagde vermogen. Als je het gas tot de bodem intrapt, zal de indicator veel later adviseren om op te schakelen en soms zelfs adviseren om terug te schakelen.
Dat is ook mijn ervaring inderdaad, zou natuurlijk kunnen dat er verschillen zitten in hoe goed zo'n indicator geprogrammeerd is, dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Tonatiuh Een rijschool maakt je klaar voor het rijexamen, daar leer je de basisvaardigheden die nodig zijn voor het behalen van.. na het behalen van je rijbewijs leer je pas echt rijden. Je leert het niet online in een topic op GoT. Alles is afhankelijk in welke auto je les krijgt en waar je woont. (dorp v drukke stad. automaat v schakelbak etc) wees ook niet afhankelijk van navigatie, je moet zelf ook de verkeersborden lezen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-06 21:32
Maak je vooral niet te druk om de technische aspecten van "het in beweging zetten van een auto".
Het hele koppelen en schakelen verhaal is in begin best lastig, maar na een aantal lessen weet je niet beter.
Na >30 jaar auto rijden (pfff ik word oud) switch je zo van de één naar de andere auto, schakel of automaat, groot of klein, zonder ook maar na te denken over het schakelen/koppelen.
In een noodsituatie ga je instinctief vol op het rempedaal, zonder na te denken wat je met de koppeling doet.
De essentie van (leren) autorijden is dan ook niet de techniek, maar het ontwikkelen van een soort van 6e zintuig, waarmee je de handelingen van alle andere weggebruikers om je heen gaat voorspellen en daar naar handelen (anticiperen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Als de rijinstructeur niet uit wil leggen hoe het 'technisch' gezien werkt kun je ook gewoon maar wat doen. En vooral heel veel gas geven. Dan zal hij/zij het wel uitleggen denk ik. Of je mag de eerste tien lessen alleen sturen.

Niet helemaal ontopic, maar leren autorijden is niet zozeer het (ont)koppelen en de versnelling gebruiken. Dat is een technisch/motorische handeling en dat komt meestal wel. Wat echt autorijden is: anticiperen en samenwerken met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
assje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:32:
[...]

Als hij dat zo stellig heeft gezegd praat jouw instructeur wat mij betreft gewoon poep. Er is best iets voor te zeggen om aan te geven als beginnend bestuurder niet blind te varen op de indicator aangezien die gericht is op economisch rijden. Een beginnend bestuurder kan wellicht dus lastig inschatten wanneer de indicator genegeerd moet worden (bijvoorbeeld bij invoegen).

Dat gezegd hebbende, om economisch te rijden is het in principe simpelweg gewoon "hoe eerder je schakelt hoe beter". En, bijna iedereen schakelt te laat en begrijp dit niet goed, ook lesinstructeurs en zeker mensen die aangeven dat "schakelindicatoren onzin zijn".

Let wel, economisch rijden geeft heel ander schakelgedrag dan wanneer je (snel) wilt accelereren. De eerder genoemde richtlijn voor schakelen/snelheid is dan ook vooral bij constante snelheid.

[...]

Zonder de details uitgezocht te hebben of de auto te kennen durf ik je te garanderen dat dit om economisch te rijden van geen kanten klopt. Dit is praktisch een ECO-mobiel en vrijwel zeker is vanaf 80km/u de 6e versnellig bij constante snelheid al de meest economische optie (waarschijnlijk zelfs al veel eerder). Wellicht heb jij het over de schakelmomenten bij accelereren, dan kan het natuurlijk kloppen en is het afhankelijk van de situatie (hoe hard er geaccelereerd moet worden).

Hier een leuke video waarin e.e.a. duidelijk uitgelegd wordt:
Engineering Explained: When To Shift Gears For The Best Fuel Economy

Een lagere versnelling aanhouden is een overweging om makkelijk/snel te kunnen accelereren in veranderende omstandigheden. Bij constante snelheid is simpelweg de hoogste versnelling waar de auto zich nog goed bij voelt het meest economisch. En, in de regel schakelt iedereen simpelweg véél te laat (en daarom is een indicator ontzettend zinvol), ik weet mensen die aangaven niet te begrijpen waar die 6e versnelling eigenlijk voor was en hem nooit gebruikte....
toon volledige bericht
Ik schakelde altijd tussen 2000 en 2500. Dus precies zoals het geleerd is. 80 in 6 kan echt niet dan. Reed soms 80 in 5, maar dat was altijd een twijfel gevalletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
hoi1234 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Ik schakelde altijd tussen 2000 en 2500. Dus precies zoals het geleerd is. 80 in 6 kan echt niet dan. Reed soms 80 in 5, maar dat was altijd een twijfel gevalletje.
Het ligt erg aan de auto en aan hoe je wilt optrekken. Als je snel op wilt trekken in een auto met een potente motor, dan ziet het er heel anders uit.

Maar goed, een lesdieseltje is een ander verhaal natuurlijk. Die instructeur mag wel iets meer instructie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
hoi1234 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:27:
[...]

Maar waarom zou je op constante snelheid 2000-2500 toeren willen? 1000-1500 is voor de meeste auto's dan ook prima (en een stuk zuiniger).

Ofwel, tijdens accelereren houd je de toeren iets hoger, als de gewenste snelheid bereikt is schakel je door naar de hoogste versnelling waar de motor nog fatsoenlijk op loopt. Bij de meeste (niet sportieve) auto's is dan de 6e versnelling al vanaf 50-60km/u.

Maar, dit is allemaal optimalisatie en niet zozeer interessant voor iemand die aan het lessen is. Daar kan het een keuze zijn om het wat simpeler te houden ten koste van efficiëntie.

Van iemand met volop rijervaring zou ik meet verwachten.

[ Voor 47% gewijzigd door assje op 21-05-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:43
assje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:53:
[...]

Maar waarom zou je op constante snelheid 2000-2500 toeren willen? 1000-1500 is voor de meeste auto's dan ook prima (en een stuk zuiniger).

Ofwel, tijdens accelereren houd je de toeren iets hoger, als de gewenste snelheid bereikt is schakel je door naar de hoogste versnelling waar de motor nog fatsoenlijk op loopt. Bij de meeste (niet sportieve) auto's is dan de 6e versnelling al vanaf 50-60km/u.

Maar, dit is allemaal optimalisatie en niet zozeer interessant voor iemand die aan het lessen is. Daar kan het een keuze zijn om het wat simpeler te houden ten koste van efficiëntie.

Van iemand met volop rijervaring zou ik meet verwachten.
omdat dit soort lage toerentallen slecht is voor de motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
aljooge schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:03:
[...]

omdat dit soort lage toerentallen slecht is voor de motor.
Met uitzondering van extremen of specifieke situaties is dat dus gewoon onzin.

Pagina: 1 2 Laatste