Domotica (schakelaar) advies (Hubitat + Zigbee / Z-wave)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayporos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-07 21:40
Hey leute,

Na wat ervaring met Philips Hue (+Google home speakers) en het kopen van een nieuw (oud, 1939 gebouwd) huis, heb ik besloten dat ik wat serieuzere domotica wil gaan toepassen.

Nu heb ik het volgende dilemma:
Ik ben op zoek naar een slimme schakelaar die alleen als relay stroom onderbreekt mits het faalt om contact te leggen met mijn Hubitat.

- ik heb een Hubitat gekocht (want: offline & snel & ondersteunt praktisch alles & complexe automatisering mogelijk)
- ik heb wat extra Philips hue lampen gekocht (zigbee) want die had ik al een paar, bevielen prima en ik had ook al een v2 philips hue hub.
- ik heb met black friday een aantal nest home mini's gekocht om in elke kamer/gang een slimme google home speaker te kunnen hebben

Mijn uiteindelijke gewenste doelsituatie is dat met behulp van slimme automatisering + motion sensors eigenlijk vrijwel alles automatisch werkt.. echter wil ik ook wel wat 'fall-back' behouden voor gasten als ook WAF (wife acceptance factor).

Dit wil ik doen door de huidige schakelaars die nu alle lampen/lichten schakelen te vervangen door slimme schakelaars.. echter dáár loop ik tegen problemen aan.

In principe komen overal Zigbee lampen te hangen, wat dus prima is want die kunnen d.m.v. mesh commando's doorgeven.. maar dan moeten ze wel stroom hebben.
En ik wil dus schakelaars die de mogelijkheid geven om lampen aan/uit te schakelen indien het domotica systeem faalt...

Dus wat ik wil is:
- een schakelaar die je indrukt
- de schakelaar stuurt vervolgens een signaal naar m'n hubitat dat ie is ingedrukt
situatie 1: hubitat ontvangt signaal en stuurt signaal naar de zigbee (hue) lamp om uit/aan te schakelen
situatie 2: hubitat ontvangt & bevestigd signaal niet, schakelaar besluit om relay te switchen waardoor hardwarematig de lamp aan/uit geschakeld wordt.

Zijn er zulke 'slimme' schakelaars die zoiets mogelijk maken? Of moet ik dan met dubbele schakelaars gaan werken (één 'softwarematige' die niet daadwerkelijk lampen schakelt en één als 'backup' welke fysiek schakelt)?

Ook zou ik trouwens wel wat tips kunnen gebruiken waar en wat te kopen... er zijn nogal wat domotica websites maar het is niet echt eenvoudig om het kaf van het koren te scheiden en ik vraag me ook af of sensors/schakelaars van ~50 euro echt nodig zijn óf of ik beter wat alibaba chinese zooi kan kopen voor minder dan de helft van dat geld?

P.s. idealiter wil ik Z-wave+ schakelaars zo veel mogelijk omdat die het minst verbruiken en niet op de wifi band zitten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:16
Om kort te zijn: nee dit bestaat niet (zover ik weet).

Je legt jezelf daarmee ook gelijk erg vast. Er zijn namelijk andere manieren om je probleem op te lossen.

Kortgezegd heb je switches op zigbee, zwave en WiFi. De drie bekende welke achter je bestaande schakelmateriaal zet:

Fibaro Dimmer 2, met de Bypass-module (à EUR60 totaal) kan los van je lamp draaien. De lamp zit dan op de fase zonder schakelaar. Nadeel is dus dat als je Z-wave hub eruit ligt je de schakelaar niet kunt gebruiken. Bij mij is de z-wave hub een zwave2mqtt wat dedicated draait voor mijn lampknoppen op een raspberry. Vanuit mqtt kunnen zowel home assistant als node red dan iets met deze acties waarmee de intelligentie dus redundant is.
Voordeel is wel dat je met de hue-app altijd je lampen kunt bedienen. Dit is mijn setup. De Hue Bridge is zo stabiel dat deze er eigenlijk niet uitligt. In mijn setup zit de intelligentie in Node Red, de Bridge heeft dus geen drukke automations, hue groepen en is een dom doorgeefluik waardoor hij betrouwbaar is.
Ik ben er erg tevreden over, maar gezien de prijs zou ik een andere schakelaar gebruiken.

Via WiFi heb je de Shelly Cloud. De 2.5 kan in detached mode draaien wat betekent dat de actie van de knoppen los gezet kan worden van de relay die de stroom schakelt. Het is dan dus eigenlijk een remote geworden te koppelen aan je hubitat/home assistant/nodered via mqtt of http.
De Shellies zijn WiFi apparaten en kunnen aan de Shelly Cloud gekoppeld worden (kan ook uit) waarmee je mogelijk de tweede stap maakt.

De derde is als zigbee. ik ken alleen geen device welke zonder load werken op je lamp. Je kan dan dus alleen de lamp via de fase aan/uit of dimmen. Misschien dat anderen meer ervaring hiermee hebben.
https://en.robbshop.nl/build-in-dimmer-hue-zigbee-robb bijvoorbeeld.
Andere optie is de hue smart button welke je aan je hue bridge hangt. Die werkt altijd wel als je allerlei moeilijke automatiseringen in je hubitat doet. Vanuit de Hue Bridge schakel je dan je lampen wat altijd wel werkt,

Mijn advies zou zijn om de shelly clouds te pakken omdat deze de beste prijs hebben voor wat ze bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayporos
Thanks voor de reactie!

Ik heb met wat uitzoekwerk wel het een en ander kunnen vinden.. zoals dit bijvoorbeeld:
http://manuals.fibaro.com...222/FGS-222-EN-A-v1.1.pdf
https://community.hubitat...ro-smart-implant/10527/57

Blijkbaar is, volgens de thread van die custom driver daar, het mogelijk om de input & output van die fibaro inbouw switch te ontkoppelen... wat 'situatie 1' van mijn doelsituatie dus mogelijk zou maken.. echter kan ik daar niks concreets vinden over of het mogelijk is om situatie 2 ook te 'hacken' zodat het mogelijk is. =/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayporos
Hmmm ik bedacht me net nog iets:

Ik kan natuurlijk gewoon een relais schakelaar gebruiken... en dan, wanneer iemand op de knop duwt:
- schakelt de relay de stroom (naar de lamp) uit
- wordt een schakelsignaal naar m'n Hubitat verstuurd
- die schakelt vervolgens de relay weer in en schakelt dan de lamp (die dan weer stroom heeft) uit

Dit werkt voor beiden situaties, want in beiden situaties is het resultaat dat de lamp uit gaat of de Hub nou werkt of niet!..

Haha... stom om zo toch zelf tot de oplossing te komen..
Ik hoop alleen dat die zigbee lampen niet een al te kutte boot-time hebben?... dan moet ik de delay wel redelijk hoog zetten namelijk. =/
En het werkt natuurlijk ook niet als de hub wél werkt maar het zigbee commando om de lamp uit te schakelen de lamp om een of andere reden niet kan bereiken..
Wellicht dat ik daarvoor dan een failsafe in moet bouwen dat wanneer iemand binnen tijd x nógmaals op de fysieke knop duwt (omdat de lamp niet uit is gegaan) hij alsnog gewoon de relay laat schakelen zonder opnieuw de relay te her-schakelen... issue is alleen dan wel dat je lamp geen stroom heeft en dus niet meer als Zigbee mesh node kan fungeren..
(die error kan gewoon gelogd worden natuurlijk zodat ik weet dat er iets mis is in het netwerk)
Naja, dat moet ik dan maar testen. :|

[ Voor 34% gewijzigd door Ayporos op 15-05-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:16
Wat ik lees is het een low voltage device wat niet op 230V kan draaien. Ook wel te zien aan de dunne draadjes?
Het kan dan helemaal de lamp niet aan/uitzetten omdat er geen 230V relay inzit. Leuk ding wel, ik ken alleen de oude versie.
Zie https://www.robbshop.nl/smart-implant-fibaro -> kan maar 0,15A schakelen, 8-13 volt

Je zou inderdaad wel een relayschakelaar kunnen gebruiken, maar dan moet je in je automations eerst het relay aanschakelen en dan de lamp bedienen. Voordat een hue is opgestart en dan klaar is om een scene.
Dat is niet zo maar te automatiseren omdat het kan varieren wanneer de lamp aan is.

Ja het kan wat je voorstelt, ik zou ervoor zorgen dat de lampschakelaars aan een stabiel element zitten en het dus altijd doen.Met de shelly cloud ervoor zorgen dat je het relais los koppelt van de lampschakelaar en gebruikt als een remote naar Philips Hue.
MHI: blijf bij de standaardcomponenten die iedereen gebruikt, dat is stabieler dan dit soort knutselwerk. De smart relayswitch is niet een heel veel gebruikt component (ook niet ondersteund in bv Homeassistant?) .

EDIT: zie dat er vanuit dat topic ook een custom driver is voor de FGS-222.
Lijkt mij een niche, leuk als je het zelf kan programmeren, maar ik zou op een driver die niet generiek gebruikt wordt de bedrading van mijn huis gaan aanpassen. Als bij een update de driver niet meer werkt zit je met een heel huis waar je de bedrading aan moet passen. Dan liever een softwarecomponent met een raspberry pi, waar je in geval van nood een gekloonde sdcard van hebt liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door JDunnio op 15-05-2020 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan2009
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-04 00:04
Wat ik heb gedaan is Xiaomi Aqara muurschakelaars via Aliexpress naar Nederland laten komen. Let wel is afijkende maat voor inbouw. Vierkante doos nodig bij 230V versie.

Enkele schakelaars werken op 230V met relais en nuldraad. De meeste zijn knoopcel-batterijen. Ik had geen zin om batterijen te vervangen dus ik heb met een stepdown buckconvertor op 3.3V aangesloten. Samen met Zigbee2MQTT, Home Assistant en Node-RED werkt het allemaal perfect. Hue, Tradfri, Xiaomi, Gledopto praten allemaal met Zigbee2MQTT-coordinator. Een hoog DIY aka tweakers-gehalte als het jou aanstaat. Busch en Jeager maken zigbee inbouw muurschakelaars, maar daar betaal je iets van 130,- e voor!!

Wat ik in de slaapkamer heb gedaan is in de inbouwdoos een Wemos D1 mini ESP8266 heb en Gira pulsschakelaars (voor bv. zonnewering) geplaatst plus nog eens enkele relais. Pulsschakelaars zit op GPIO van Wemos waarop ESPHome draait. ESPHome communiceert via MQTT over Wifi met Home Assistant. Pulsschakelaars sturen Philips Hue lampen en Gledopto LED-strips aan. Werkt perfect. 1 keer left-click is linker Hue lamp en aan, nog eens 1 keer erop drukken is uit. double-click is LED-strip aan, nog eens 1 keer is weer uit. Wederom dit is soldeer en knutselwerk. Als je geduld hebt past het allemaal in inbouwdoos. Je ziet er niets van. Ik heb zelfs relais aangesloten die wanneer ik van huis ben uitgaan. Zo kunnen alle apparaten uit die nutteloos stroom lopen te vreten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbLKjPg4bPnjJMSMYEuoc8cm2Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YIF803INaa0x1UVbpSeywtl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDMpNpqsZE8s4PrWCZ-sdWRJPyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dq0Pp1xDfo9yiXlb4V3oCvHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCvU1whjBYcXT6NTUatwcX_qg48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROgEWJbyARRIOHpVBq17rSbG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door johan2009 op 06-06-2020 11:58 . Reden: picas erbij ]

Pagina: 1