Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domotica (schakelaar) advies (Hubitat + Zigbee / Z-wave)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• johan2009
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 28-07 14:33
Wat ik heb gedaan is Xiaomi Aqara muurschakelaars via Aliexpress naar Nederland laten komen. Let wel is afijkende maat voor inbouw. Vierkante doos nodig bij 230V versie.

Enkele schakelaars werken op 230V met relais en nuldraad. De meeste zijn knoopcel-batterijen. Ik had geen zin om batterijen te vervangen dus ik heb met een stepdown buckconvertor op 3.3V aangesloten. Samen met Zigbee2MQTT, Home Assistant en Node-RED werkt het allemaal perfect. Hue, Tradfri, Xiaomi, Gledopto praten allemaal met Zigbee2MQTT-coordinator. Een hoog DIY aka tweakers-gehalte als het jou aanstaat. Busch en Jeager maken zigbee inbouw muurschakelaars, maar daar betaal je iets van 130,- e voor!!

Wat ik in de slaapkamer heb gedaan is in de inbouwdoos een Wemos D1 mini ESP8266 heb en Gira pulsschakelaars (voor bv. zonnewering) geplaatst plus nog eens enkele relais. Pulsschakelaars zit op GPIO van Wemos waarop ESPHome draait. ESPHome communiceert via MQTT over Wifi met Home Assistant. Pulsschakelaars sturen Philips Hue lampen en Gledopto LED-strips aan. Werkt perfect. 1 keer left-click is linker Hue lamp en aan, nog eens 1 keer erop drukken is uit. double-click is LED-strip aan, nog eens 1 keer is weer uit. Wederom dit is soldeer en knutselwerk. Als je geduld hebt past het allemaal in inbouwdoos. Je ziet er niets van. Ik heb zelfs relais aangesloten die wanneer ik van huis ben uitgaan. Zo kunnen alle apparaten uit die nutteloos stroom lopen te vreten.

[Voor 28% gewijzigd door johan2009 op 06-06-2020 11:58. Reden: picas erbij]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True