Iets nieuws leren: Cat6 S/FTP kabel met Shielded stekkers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:43

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ga een nieuw Wifi netwerk bouwen en wil daarvoor een toekomstbestending netwerk aanleggen.
Ik moet dus nu zelf stekkers op kabel gaan knijpen en heb o.a. deze tutorial daarvoor bekeken:

en dat ging goed, ik heb getest met normale RJ45 stekkers op een oud stuk kabel en mijn kabeltester geeft op alle lijnen (behalve ground natuurlijk) groen licht.

Maar nu het echte werk :P.

Ik heb gekocht:

- Goobay CAT6 Outdoor S/FTP (PIMF) cable, "CCA Copper mixture for SOHO"
- Shielded RJ45 stekkers
- een RJ45 knijptang
- krimpkousjes in vrolijke kleurtjes

en heb daarbij deze video:

maar vooraleer ik materiaal ga verknallen met geknutsel, wil ik even wat checken. De video laat zien dat zijn kabel alleen shielding heeft om álle pairs tegelijk, terwijl mijn kabel shielding heeft per pair:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jFNwGl667F_-GlIbjPU2-fq0Ws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gAqNmwzsVC01kBTXbd48DOSl.jpg?f=user_large

Daarbij heeft zijn kabel een 'center' van plastic (de mijne niet) en gebruikt hij ook 'copper tape' (heb ik niet) en een 'load bar' (ontbreekt bij mijn stekkertjes, ze zijn 'one piece'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1Nszo0qVCVnpVApGJ4wPoJxxuk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iqCYaXTZkImIAZwfuBzsVuRv.jpg?f=user_large

Mijn kabel heeft daarentegen wel shielding in de vorm van een dun metalen vlechtwerk om de pairs heen.
Mijn vragen:

- moet ik dit 'vlechtwerk' gewoon weghalen?
- moet ik de 'drain wire' gewoon onder de connector klemmen zonder copper tape?
- wat doe ik met de shielding van de individuele pairs? weghalen? Hoe veel/ver moet ik weghalen?
- maakt het uit dat ik geen 'load bar' heb? Is dit iets wat je altijd hebt of alleen bepaalde merken?

Veel vragen dus, maar dit is nieuw voor me en de vele video's die ik vind op YT gebruiken allemaal niet het type kabel dat ik hier heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
CCA kabel zou ik sowieso niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
tja, daar is het nu een beetje laat voor :P het ligt al in de buis :P. Het spul is ook al aangebroken dus ik kan net zo goed maar gewoon beginnen en als het niet lukt dankzij de kabel kan ik altijd nog een nieuwe rol kopen voor ik opnieuw begin.

- edit -

de bestelling net gecheckt en nergens in de productspecificaties word er over CCA gesproken overigens. Ik kon het dus niet weten dát het CCA was (als ik toen überhaupt had geweten dat ik daarop moest letten :P).

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-05-2020 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:55
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:53:
[...]

tja, daar is het nu een beetje laat voor :P het ligt al in de buis :P. Het spul is ook al aangebroken dus ik kan net zo goed maar gewoon beginnen en als het niet lukt dankzij de kabel kan ik altijd nog een nieuwe rol kopen voor ik opnieuw begin.
Nee hoor, niet te laat.
CCA kabel er uit trekken en vervangen voor 100% koperen Cat6 UTP kabel, hoef je ook niet moeilijk te doen met de shielding.

Het gaat niet om het wel of niet lukken die connectoren er op te zetten, maar om het gezeik en rare fouten die je vaak met CCA kabels tegen komt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die kabel zal nooit de geadverteerde snelheid halen, ik snap niet waarom je al die moeite doet met shielding.

Als je de kabel wilt laten liggen: knip de shielding eraf en gebruik gewone stekkers. Wil je echt CAT6 SFTP gebruiken, haal echte koperkabel en trek het opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik kocht shielded kabel omdat sommige netwerkkabels langs stroompunten lopen (de vorige eigenaar heeft de netwerkbuizen gewoon samen met de elektra getrokken) en ik dacht dat dit interferentie zou helpen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:58:
Die kabel zal nooit de geadverteerde snelheid halen, ik snap niet waarom je al die moeite doet met shielding.

Als je de kabel wilt laten liggen: knip de shielding eraf en gebruik gewone stekkers. Wil je echt CAT6 SFTP gebruiken, haal echte koperkabel en trek het opnieuw.
Ok, tips voor een goed merk met fatsoenlijke koperen kabels? Ik heb geen ervaringen met merken op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:53:
[...]

- edit -

de bestelling net gecheckt en nergens in de productspecificaties word er over CCA gesproken overigens. Ik kon het dus niet weten dát het CCA was (als ik toen überhaupt had geweten dat ik daarop moest letten :P).
Als je een toekomstbestendig netwerk wilt aanleggen zou ik die zooi eruit trekken. Goobay is sowieso een Chinees prutsmerk wat vaker niet werkt dan wel, in de toekomst dus overslaan. Dozenschuivers zoals Allekabels.nl verkopen het graag omdat ze het voor een paar cent uit China kunnen halen en voor een paar euro doorverkopen. Zie mijn link eerder voor betrouwbare winkels/kabels.

Mocht je toch verder willen met die rol zou ik zoiets volgen: YouTube: Category 6A S/FTP/ F/UTP Connector - Giganet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De bedragen zijn niet schokkend en ik kan de rol waarschijnlijk nog wel retour sturen. Tips voor een goed merk kabel? Ik kan inderdaad _nu_ nog terug.

- edit -

via de pricewatch vind ik niet zoveel als ik 'cat6 rol' zoek...

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-05-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 19:40
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:00:
Ik kocht shielded kabel omdat sommige netwerkkabels langs stroompunten lopen (de vorige eigenaar heeft de netwerkbuizen gewoon samen met de elektra getrokken) en ik dacht dat dit interferentie zou helpen voorkomen.
Oh leuk! Hopelijk ga je nooit 230v op je netwerkkabels vinden, maar dat is op deze manier mogelijk. Netwerkkabels en elektra horen niet in dezelfde buis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Groentjuh schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Oh leuk! Hopelijk ga je nooit 230v op je netwerkkabels vinden, maar dat is op deze manier mogelijk. Netwerkkabels en elektra horen niet in dezelfde buis!
Voorzover ik nu heb gezien nog niet _letterlijk_ in dezelfde buis maar ik heb hier een kabel die via de bovenkant van een muurcontactdoos (waarvan de stroom via de linkerkant binnenkomt) naar de tweede doos ernaast binnenkomt. Ze lopen dus wel dicht langs elkaar en sowieso lopen de buizen onderling langs elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Just FYI.
Shielded is voor fabriekspanden etc. Waar je netwerk kabels massa's tl balken en zware electromotoren tegenkomen. Voor die paar 220 kabels waar jij het over hebt, levert sftp echt geen voordeel op.

Verder, hoewel ik mee eens ben dat Puur copper kabels beter zijn. Als het er toch al in ligt zou ik het eerst daar op proberen. Als het werkt dan is het goed.

[ Voor 33% gewijzigd door heuveltje op 14-05-2020 15:11 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:03:
De bedragen zijn niet schokkend en ik kan de rol waarschijnlijk nog wel retour sturen. Tips voor een goed merk kabel? Ik kan inderdaad _nu_ nog terug.

- edit -

via de pricewatch vind ik niet zoveel als ik 'cat6 rol' zoek...
Zelf haal ik vaak bij deze of deze webshop, Digitus/Belden is vaak prima, als het maar 100% koper is.

In dit topic staat meer info.

[ Voor 8% gewijzigd door xh3adshotx op 14-05-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
xh3adshotx schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Zelf haal ik vaak bij deze of deze webshop, Digitus/Belden is vaak prima, als het maar 100% koper is.

In dit topic staat meer info.
Zoiets?

https://www.netwerkproduc...ekabel-lszh-100m-100.html

ik ga wel een AP in de tuin hangen dus dat het outdoor kabel is komt me wel goed uit om het door de tuin te leggen. Moet ik mijn shielded stekkers dan ook weer vervangen? Ik heb nog wel gewone normale unshielded (one-piece) RJ45 stekkers liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-05-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:32

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Oh god, er is dus ook nog verschil tussen stug en soepel en ik moet beide gebruiken als ik het goed wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:44:
Oh god, er is dus ook nog verschil tussen stug en soepel en ik moet beide gebruiken als ik het goed wil doen?
Nee, je kan prima stug gebruiken maar het is wat moeilijker weg te werken want stug. Qua functie en werking maakt het geen bal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 20:06
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:44:
Stug als het vast ligt, door leidingen of vastgezet met beugels of zo.
Soepel als het kan of moet bewegen zoals patchkabels of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
vanaalten schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:19:
[...]

Stug als het vast ligt, door leidingen of vastgezet met beugels of zo.
Soepel als het kan of moet bewegen zoals patchkabels of zo.
De stekkers voor soepel zijn ook anders dan voor stug lees ik? Ik moet zowel buitenkabel leggen als patchkabels, maar ik was initieel niet van plan om patchpanelen enzo aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok....

Ik kom er echt niet aan uit jongens. Ik heb tientallen websites afgezocht en de kabels die ik vind zijn óf weer CCA, óf wel koper maar dan wel van Goobay, dan weer unshielden, dan weer niet geschikt voor buiten...

Kan iemand mij gewoon een rol aanwijzen van U/FTP, koperen kern, van een reputabel merk, soepele kern, die ik aan een cat6 shielded stekker kan knijpen? Ik ben al 2 uur aan het zoeken en het is echt frustrerend dat ik nu niet meer weet wat te kiezen :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:32
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:53:
Ok....

Ik kom er echt niet aan uit jongens. Ik heb tientallen websites afgezocht en de kabels die ik vind zijn óf weer CCA, óf wel koper maar dan wel van Goobay, dan weer unshielden, dan weer niet geschikt voor buiten...

Kan iemand mij gewoon een rol aanwijzen van U/FTP, koperen kern, van een reputabel merk, soepele kern, die ik aan een cat6 shielded stekker kan knijpen? Ik ben al 2 uur aan het zoeken en het is echt frustrerend dat ik nu niet meer weet wat te kiezen :{.
Als je je vragen nou stelt in het voorgestelde topic en daar al je informatie zoekt, dan weet je zeker dat je antwoord krijgt van mensen die hele huis zelf hebben gedaan met de juiste spullen en je de juiste informatie vind.

Die 2 uur had dus gewoon 5 minuten kunnen zijn :F

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07

Cheezus

Luiaard

HTT-Thalan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:53:
Ok....

pricewatch: König FTP CAT6 netwerkkabel op rol , 50 M, Grijs

Ik heb deze gebruikt, is gewoon 'echt' koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@HTT-Thalan

https://nl.farnell.com/be...net-pur-304-8m/dp/1891179

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 14-05-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb voorlopig maar even een rol Digitus Cat6 U/UTP op rol besteld, soepel. Dekt niet alle behoeftes af maar ik begrijp dat Cat6 wel resistenter is tegen electrische interferentie dan voorgaande types, dus ik ga die gewoon door de buis trekken en in een stekker afknijpen, zonder faceplates en kijken of ik dan de volle 1Gbit haal. Zo ja, is één kabel voldoende om één AP aan te drijven (max 800mbit per AP). Gezien de internetsnelheid 250mbit is moet dat voorlopig voldoende zijn.

Dan moet ik later nog steeds wel een keuze maken voor de kabel(s) die ik door de grondpijp naar de garage trek (ivm vorstmogelijkheid) en de grondkabel die naar de tuin en door de begroeiing moet lopen naar het outdoor AP dat daar komt. Ik monteer gewoon een switch tegen de muur in de werkkamer waar ik de kabel in termineer in plaats van een wall plate. Extra patchkabels kan ik dan maken van het restant van de rol (100m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:22:
Ik heb voorlopig maar even een rol Digitus Cat6 U/UTP op rol besteld, soepel. Dekt niet alle behoeftes af maar ik begrijp dat Cat6 wel resistenter is tegen electrische interferentie dan voorgaande types, dus ik ga die gewoon door de buis trekken en in een stekker afknijpen, zonder faceplates en kijken of ik dan de volle 1Gbit haal. Zo ja, is één kabel voldoende om één AP aan te drijven (max 800mbit per AP). Gezien de internetsnelheid 250mbit is moet dat voorlopig voldoende zijn.

Dan moet ik later nog steeds wel een keuze maken voor de kabel(s) die ik door de grondpijp naar de garage trek (ivm vorstmogelijkheid) en de grondkabel die naar de tuin en door de begroeiing moet lopen naar het outdoor AP dat daar komt. Ik monteer gewoon een switch tegen de muur in de werkkamer waar ik de kabel in termineer in plaats van een wall plate. Extra patchkabels kan ik dan maken van het restant van de rol (100m).
Digitus cat6 zou meer dan prima moeten zijn voor het beoogde doel. Kan je gewoon een connector op zetten, een faceplate zou wel netter zijn. Technisch gezien maakt dat in een thuisomgeving niet heel veel uit.

Grondkabel gebruik ik zelf de Ubiquiti ToughCable voor. Deze ligt op ongeveer 75cm diepte door een PVC buis vanuit de kruipruimte naar de schuur. Voor de zekerheid heb ik aan beide kanten een Ethernet Surge Protector hangen. Die is geaard met een metalen pin die, geloof ik, ongeveer 5 meter in de grond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
xh3adshotx schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:40:
[...]

Digitus cat6 zou meer dan prima moeten zijn voor het beoogde doel. Kan je gewoon een connector op zetten, een faceplate zou wel netter zijn. Technisch gezien maakt dat in een thuisomgeving niet heel veel uit.

Grondkabel gebruik ik zelf de Ubiquiti ToughCable voor. Deze ligt op ongeveer 75cm diepte door een PVC buis vanuit de kruipruimte naar de schuur. Voor de zekerheid heb ik aan beide kanten een Ethernet Surge Protector hangen. Die is geaard met een metalen pin die, geloof ik, ongeveer 5 meter in de grond zit.
Ik had liever U/FTP gehad maar die kon ik echt nérgens krijgen :/. Ga ik niet in de problemen komen met het monteren van soepele kabel op een wall plate? Ik heb begrepen dat die connectoren gemaakt zijn voor stugge/solide kernen en niet voor de zachte/twined core van een soepele kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Ik had liever U/FTP gehad maar die kon ik echt nérgens krijgen :/. Ga ik niet in de problemen komen met het monteren van soepele kabel op een wall plate? Ik heb begrepen dat die connectoren gemaakt zijn voor stugge/solide kernen en niet voor de zachte/twined core van een soepele kabel.
Naar mijn ervaring werkt het op zich gewoon om die kabels in een wall plate punchen, gewoon zorgen dat je voldoende kabel hebt en er niet teveel kracht op komt te staan. Zelf trek ik altijd teveel kabel door de buis (beide kanten) en dan rustig de wall plate bevestigen aan de kabel. Vervolgens kan een tweede persoon rustig de kabel terug trekken terwijl de ander de wall plate vasthoud. Daarna de wall plate op de doos bevestigen en de kabel aan de andere kant doorknippen en afwerken. Mocht er dan wat fout gaan heb je voldoende kabel over om het opnieuw te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07

Cheezus

Luiaard

HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Linkje van mij over het hoofd gezien? Was goedkope U/FTP en op voorraad.

Anyway, dat monteren van soepele kern op een wall plate zal wel goedkomen. Voor kabel onder de grond zou ik vooral even controleren of deze wel droog blijft. Als hier water in staat zal dit bij een standaard (binnen)kabel door de mantel heen trekken en 'zuigt' de kabel zich vol waarna het er aan de uiteindes (connector bij je switch bijvoorbeeld) uit loopt. Dat is een traag proces maar wel iets dat je natuurlijk wil voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cheezus schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Linkje van mij over het hoofd gezien? Was goedkope U/FTP en op voorraad.

Anyway, dat monteren van soepele kern op een wall plate zal wel goedkomen. Voor kabel onder de grond zou ik vooral even controleren of deze wel droog blijft. Als hier water in staat zal dit bij een standaard (binnen)kabel door de mantel heen trekken en 'zuigt' de kabel zich vol waarna het er aan de uiteindes (connector bij je switch bijvoorbeeld) uit loopt. Dat is een traag proces maar wel iets dat je natuurlijk wil voorkomen.
Dat heb ik dan gemist inderdaad, excuus :). Ik heb de U/UTP van digitus ondertussen door de muur getrokken en (voorzichtig!) op de wall plate gemonteerd. Daarna heb ik weer een kabel op aangesloten waarvan ik weet dat hij goed is (ook even nagelopen met de kabeltester).

Op het eind in de meterkast heb ik gewoon een RJ45 geknepen. Ik wilde een shielded stekker monteren, maar die heeft de draden niet naast elkaar, maar 4/4 schuin boven elkaar zitten, en zonder 'block' (het werd geadverteerd als een 2-piece stekker maar ze worden als 1-piece geleverd goddomme) krijg je de aders daar nooit in gefrummeld. I tried :(.

Maar goed, laptop geeft nu wel link speed 1000/1000mbit naar de router aan, dus missie geslaagd me dunkt.

Er ligt nu een standaard (als in, zo gekocht) Cat6 kabel door de pijp van de meterkast naar de garage. Die zit er nog gezond uit, de kruipruimte is droog, en ook die kabel geeft groen op de kabeltester. Zal binnenkort even testen of die ook 1000mbit link speed aangeeft.

Er is geen manier om signaalkwaliteit ook te testen zeker? Als ik b.v. op mijn TV-tuner kijk kan ik signaalsterke én kwaliteit checken. Dan weet ik of ik 'op het randje' zit met deze kabel of dat ik beter stugge kabel met een dikkere kern in die wall plate kan drukken.

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 18-05-2020 19:59 ]

Pagina: 1