Sanity check nieuw thuisnetwerk ontwerp, feedback gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stepspam
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Hoi allen,

Ik heb een nieuwbouw gekocht, tot nu toe heb ik altijd in oude huizen met langzame verbindingen gezeten. Na 10 jaar frustratie wil ik nu once and for all het internet een keer goed aanpakken in mijn nieuwe huis :).

Echter ben ik een enorme netwerk noob en heb ik al mijn kennis online moeten opdoen (websites, youtube). Gezien de informatie online niet echt gestructureerd is, hoop ik dat iemand mij kan helpen met een sanity check en eventueel commentaar op mijn plan. Vraag is of ik niet overdrijf bijvoorbeeld :P . Daarbij heb ik het netwerk ontwerp helemaal uitgetekend zodat deze post ook andere aspirant netwerk knutselaars zou kunnen inspireren en een goed overzicht geven van wat er bij komt kijken ;)

Uitgangspunten en eisen:
  • Glass vezel beschikbaar, interesse in het 500mb/s abbo van KPN. Experiabox verplicht.
  • Solid kabels moeten weggewerkt worden in de wand.
  • 2 IP camera's voor buitenkant huis.
  • Overal state of the art wifi, het moet gewoon snel.
  • Vaste aansluitingen voor apparatuur woonkamer, studeerkamer 1e verdieping, zolder.
  • Budget netwerk liefst 750, uitloop naar 1000 mogelijk wanneer zinvol
  • Ip camera achter minimaal 4mp en moet 10m ver scherp zijn op gezichten, budget 400 euro voor systeem
Het plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEr2NJOlIJsC7vnPmXH8JRQiIgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzFmM2iithYyV9anGoFwzyiD.jpg?f=fotoalbum_large

Beschrijving plan:
  • Experiabox aansluiten op een unmanaged switch met "korte patch,cat6" kabel (16port Linksys LGS116P 16-poorts met 8 POE+ porten.). We zetten natuurlijk de wifi uit van de experiabox.
  • 4 POE+ porten gebruiken naar het patch paneel met "korte patch,cat6, POE+" kabels. ( https://www.netwerkproduc...ktop-of-wand-montage.html). Deze vervolgens met "solid,Cat6,POE+" kabels in de wand/plafonds naar de plafond punten op de verdiepingen, en een "solid,cat6,POE+ grondkabel" naar tuinhuisje. Het einde afknippen met geschikte keystone voor stugge kabel uiteraard. Hier de Zyxel NAP102 access points (seamless roaming, nebula cloud license gratis, erg stabiel volgens reviews).
  • Dan van patchpaneel de normale"solid,Cat6" kabels aansluiten naar de wandcontactdozen in het huis voor vaste aansluitingen. En de switch op de patchpaneel met "korte,patch, cat6" kabels.Achter 2 van deze wandcontactdozen een mini switch van 5 porten.
  • Vervolgens switch aansluiten op IP camera VCR met "korte Patch, cat6" kabel, en deze via het patch paneel aansluiten met "solid,Cat6" kabels door de muur naar IP camera's.
Kosten:
  • 1x poe switch: Linksys LGS116P 16-poorts, E156
  • 2x mini switch:Linksys LGS105 5-poorts, E72
  • Patch paneel, CAT 6A - 12xRJ45 - wand montage - Zwart,E36 (can dit met cat6 kabel?)
  • 4x Zyxel NAP102, E566.
  • 16x (normale) Patchkabel Cat6 U-UTP AWG26 250MHz 0.5 mtr. - Grijs LSZH, E22
  • 6x (POE) patchkabel cat6 AWG24 0.5 meter 100% koper - Bruin, E13
  • 1x 100m rol: (ook voor poe) Installatiekabel Cat6 U-UTP AWG23 250MHz 100mtr. Eca - Grijs LSZH, E73
  • 1x 100m rol: (ik kan geen 50m vinden...) Netwerkkabel voor buiten - Cat6 AWG 23 S/FTP (PiMF) - 100 Meter (Stugge kern, LSZH): E100
  • 3x alle toebehoren wandcontactdoos: E30
  • 25x RJ45 CAT6 EASY CONNECT connector (25) voor stugge kabel: 27E
Totaal Netwerk aanleggen: E1095
  • +/- 450 euro voor nvr, hardisk & 2 camera's.
Heel benieuwd naar het commentaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Ziet er op het eerste gezicht prima uit. Waarbij je je kan afvragen of de gekozen fabrikanten logisch/goed zijn. Zeker de Zyxel's zou ik heroverwegen: TP-Link/Unifi (of MikroTik, maar dat is wat lastiger in te stellen) hebben een hogere prijs/pretverhouding. En de communities zijn heel actief (dat kan je ook aan het aantal topics op GoT zien).

Mijn tips:
  • Accesspoint buiten plaatsen voor dekking op een eventueel terras
  • Accesspoint in tuinhuis laten vervallen, tenzij je daar (vaak) in zit
  • Experiabox laten vervallen, tenzij je met telefonie zit
  • Werk met VLAN's (geldt een leercurve voor)
Complimenten voor het overzichtelijke plaatje (patchpanel heeft niet zo veel toegevoegde waarde).

[ Voor 9% gewijzigd door lier op 13-05-2020 11:29 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stepspam
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-03-2024
Bedankt voor je tips! Hoe kan ik de experiabox laten vervallen? Ik wil alleen internet maar heb het idee dat experiabox verplicht is. Heb je misschien een link naar een forum hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25

samo

yo/wassup

Ik heb mijn access point boven in het trapgat geplaatst. Daarmee heb ik zowel op zolder als op de 1ste verdieping goede ontvangst. De vloer - met vloerverwarming - is een behoorlijke blokkade voor wifi en het trapgat is daarom een handige plek voor het plaatsen van het AP.
Dat zou je één ap kunnen schelen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Stepspam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:38:
Bedankt voor je tips! Hoe kan ik de experiabox laten vervallen? Ik wil alleen internet maar heb het idee dat experiabox verplicht is. Heb je misschien een link naar een forum hierover?
Ik heb dan xs4all maar heb aan de hand van http://netwerkje.com/
alles vervangen door Mikrotik. Hoge leercurve trouwens.

Zyxel is niks mis mee trouwens.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Stepspam schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:38:
Er zijn een aantal topics:

[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3
Experiabox V10 KPN vervangen door eigen router
Experiabox V10 KPN vervangen door eigen router
[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken
KPN modem Bridgemode

Daarnaast:

https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1