Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrsmaling
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-02-2024
Goedendag.

Ik heb een glasvezel aansluiting kpn. _/-\o_
Wil de NTU en de Experiabox V10 vervangen door eigen router mediaconverter. 8)7

Nou zijn er verschillende modem routers met SFP. SFP+ poorten.
Nu had ik gelezen op de form KPN dat iemand EdgeRouter heeft aangesloten programmeren.
maar dit is zonder SFP poort.

maar ik wil dus ook de NTU vervangen verplaatsen naar de kelder want alles zit ook in de woonkamer.
En wil dat eigenlijk gewoon weg hebben. ziet er niet uit:) 8)

Wat zijn hier de beste modems / routers voor? Of kan ik gewoon het zelfde gebruiken EdgeRouter?
De glasvezel connector kan je dat door koppelen lussen? zijn hier koppelstukjes voor?
Welke glasvezel kabel moet ik hebben voor verleggen? zit hier veel verschil in?
SFP. SFP+ waarom heeft de een twee poorten en de andere maar een? SFP 1GB? . SFP+ 10GB?

Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Zou zeer gewaardeerd zijn. Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg

Beste antwoord (via rrsmaling op 04-03-2020 14:55)

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
je mag de FTU (hier zit de NTU op geklikt) onder geen enkel bedien verwijderen! de experiabox mag je gerust vervangen door een andere (je hebt hier enkel geen enkele ondersteuning van KPN)
er zijn providers (o.a. t-mobile) die de ftu vervangen door een mediaconverter, daar maken zei een sfp plug op, deze zou je makkelijk en zonder al te veel risico's kunnen los halen (zit er gewoon zoals een sfp plug in geklikt) de glasvezel fiber zit ook verwerkt in de ftu, hier moet je dus zelf een sfp plug op maken, en glasvezel is zeer gevoelig voor stof etc. vandaar dat KPN ook niet wil hebben dat je zelf de NTU op de FTU klikt, wat overigens met de nieuwe FTU's echt een kind-kan-de-was-doen klus is...
Ik zou gewoon van de FTU/NTU afblijven en een andere modem/router via de aanwezig UTP poort gebruiken.
(als je wel aan de FTU zit en je vernagelt het dan ge je een beste rekening krijgen, en ze zullen denk ik ook niet zo snel het voor je repareren...)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:18

Pazo

Mroaw?

Ik heb destijds mijn Fritzbox! (XS4all glasvezel) vervangen voor een Asus AC88U router.
Daarbij heeft mij dit topic enorm geholpen:

[KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken

Misschien heb je er wat aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 04-03-2020 09:09 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
Als je ook een switch nodig hebt zou je een switch met een SFP kunnen kopen.
Die SFP poort samen met een koperpoort in een apart WAN VLAN en die aansluiten op je Experiabox of een eigen router.

Dan hoef je niet perse een router met SFP te hebben.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:26

RnB

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij mag je zelf niet aan het FTU zitten, dit zal KPN wel kunnen beantwoorden.

Wil je geen kabel trekken vanaf het FTU naar jouw eigen router? Zo heb ik het zelf ook gedaan en ik ervaar geen problemen. De latency increase van het FTU zal in de nanoseconden zijn, dus daar hoef je het niet voor te vervangen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
je mag de FTU (hier zit de NTU op geklikt) onder geen enkel bedien verwijderen! de experiabox mag je gerust vervangen door een andere (je hebt hier enkel geen enkele ondersteuning van KPN)
er zijn providers (o.a. t-mobile) die de ftu vervangen door een mediaconverter, daar maken zei een sfp plug op, deze zou je makkelijk en zonder al te veel risico's kunnen los halen (zit er gewoon zoals een sfp plug in geklikt) de glasvezel fiber zit ook verwerkt in de ftu, hier moet je dus zelf een sfp plug op maken, en glasvezel is zeer gevoelig voor stof etc. vandaar dat KPN ook niet wil hebben dat je zelf de NTU op de FTU klikt, wat overigens met de nieuwe FTU's echt een kind-kan-de-was-doen klus is...
Ik zou gewoon van de FTU/NTU afblijven en een andere modem/router via de aanwezig UTP poort gebruiken.
(als je wel aan de FTU zit en je vernagelt het dan ge je een beste rekening krijgen, en ze zullen denk ik ook niet zo snel het voor je repareren...)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrsmaling
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-02-2024
RnB schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:39:
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij mag je zelf niet aan het FTU zitten, dit zal KPN wel kunnen beantwoorden.

Wil je geen kabel trekken vanaf het FTU naar jouw eigen router? Zo heb ik het zelf ook gedaan en ik ervaar geen problemen. De latency increase van het FTU zal in de nanoseconden zijn, dus daar hoef je het niet voor te vervangen.
Wil wel een kabel trekken dat is het probleem ook niet.
Maar het zit midden in de woonkamer.
wil het daar gewoon weg hebben verplaatsen naar de kelder.

En dat je niet en de FTU mag zitten klopt dit is eigenlijk is het net een ISRA punt van KPN.
En als het kapot defect door eigen toedoen klopt krijg je hier een rekening van.

Daar ben ik me bewust van. ;)

Probleem is echter er zijn zoveel modem/switchen maar welke is het beste. niet dat ik nou bijvoorbeeld 300 euro uitgeef.. en dat het volgend jaar weer verouderd is snapje van daar deze vragen.

ftu koppelstukje kan ik zo iets gewoon gebruiken? https://image.allekabels....multimode-sc-per-stuk.jpg

en dan deze voor verlenging https://image.allekabels....naar-sc-om2-0.5-meter.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door rrsmaling op 04-03-2020 15:23 ]

Pagina: 1