Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-04 14:59
Dag iedereen,

Een drietal weken terug heb ik mijn vader een nieuwe Ryzen pc gebouwd met volgende specs:

- CPU: Ryzen 3600x
- MOBO: Gigabyte X570 Aorus PRO
- GPU: GT 710
- Ram: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (2x 8gb)
- Voeding: Corsair TX550M V2
- SSD: EVO 970 plus 500 gb

We hebben het volgende voor, ongeveer één keer per dag (soms meer, soms zit er een dag tussen), herstart de computer zichzelf uit het niets. Dit zonder enige error weer te geven, er wordt geen bluescreen weergegeven (ook geen traces in de minidump map). Ondertussen hebben we het ook reeds enkele keren "live" zien gebeuren, het scherm gaat op zwart en de pc herstart zich zonder problemen. We merken meestal dat het gebeurd is, als bv Word of Powerpoint vraagt om een document te recoveren.

Ik ben in het windows logboek gedoken en daar zag ik dat er een kritieke fout-melding is telkens als er een dergelijke restart voorvalt, zijnde "kernel power event id 41".

Sinds eergisteren hebben we ook voor dat de computer volledig bevriest en met de fysieke startknop herstart moet worden, ook hier zijn geen sporen van te vinden, ook niet in het logboek.

Het meest voor de hand liggende heb ik al gedaan, alle mogelijke drivers zijn naar de recentste versie gebracht (zeker de chipset driver) alsook naar de laatste BIOS versie. Maar dit heeft het probleem niet verholpen.
Volgens Google heeft het veelal te maken met een defecte voeding, ik heb de TX550 V2 gisterenavond geswapt met een andere voeding waarvan ik weet dat die goed werkt, maar ook nu blijven de problemen aanhouden.

Het uitvallen/herstarten doet zich voor ongeacht van enige belasting, zowel 's nachts als de pc niet gebruikt wordt of overdag wanneer er verschillende office programma's en browsers openstaan.

Gezien het probleem zich volgens de logboeken voordoet van bij de ingebruikname, denk ik niet dat een herinstallatie van Windows het probleem zou oplossen.

Hebben jullie nog ideeën? Alvast bedankt!
Mochten jullie meer info willen, kan ik die steeds geven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 17:16
Gebruik XMP? zo ja zet het even uit om te testen. Corsair wil nogal (niet altijd) vreemd doen met XMP. Als het op jedec standaard snelheid gewoon werkt weet je waarschijnlijk in welke hoek je moet zoeken.

Controleer al je kabels (van voeding tot stopcontact). Ik had toevallig gisteren er een met kabelbreuk waardoor systeem op geheel willekeurige moment ging herstarten of spontaan uitging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Dag WildWilly bedankt voor je bericht!

Ja, XMP stond aan op de 3200mhz snelheid, ik heb het uitgezet eens zien wat dat geeft. Ik moet wel zeggen dat dit reeds een vervangende ram-kit is van corsair. De initieel aangekochte ram kit maakte dat de pc ieder half uur uitviel.
(Een van de ram sticks wat toen defect, toen ik de ram sticks in kwestie ik de ram sticks in mijn eigen computer stak had ik exact het zelfde). Met de vervang-kit was dit euvel verholpen.

De kabels van de voeding zitten goed vast. Het moederbord heeft wel een 8+4 pins cpu voeding configuratie, aangezien mijn voeding slechts een 8pin cpu connector heeft, is er op de extra 4 pins niets aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
TheBigBlue schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:12:
Dag WildWilly bedankt voor je bericht!

Ja, XMP stond aan op de 3200mhz snelheid, ik heb het uitgezet eens zien wat dat geeft. Ik moet wel zeggen dat dit reeds een vervangende ram-kit is van corsair. De initieel aangekochte ram kit maakte dat de pc ieder half uur uitviel.
(Een van de ram sticks wat toen defect, toen ik de ram sticks in kwestie ik de ram sticks in mijn eigen computer stak had ik exact het zelfde). Met de vervang-kit was dit euvel verholpen.

De kabels van de voeding zitten goed vast. Het moederbord heeft wel een 8+4 pins cpu voeding configuratie, aangezien mijn voeding slechts een 8pin cpu connector heeft, is er op de extra 4 pins niets aangesloten.
Gigabyte en Corsair geheugen wil nog wel eens problemen geven. Op MSI werkte het wel probleemloos in XMP. Als je het nog kan omruilen adviseer ik het te doen. Als je het niet meer kan omruilen laat effe een bericht achter Dan zoek ik uit met welke timings ik de geheugen stabiel heb gekregen bij mijn partner.

4 pins heb je niet nodig ik doelde meer op de kabel van voeding naar stopcontact. Controller of het absoluut geen kabelbreuk heeft. Welke CPU cooler gebruik je stock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Omruilen gaat moeilijk zijn (initieel kocht ik de verschillende onderdelen in november), hoe dan ook het geheugen kan ik steeds gebruiken in m'n eigen pc, het is niet verloren moest het op een vervanging van het ram aankomen.

De 3600X draait op stock settings, qua koeler gebruik ik een Scythe Mugen 5 PCGH Edition.

Mijn vader liet mij ondertussen nog weten dat de bureaublad achtergrond om de zoveel tijd verdwijnt en beetje bij beetje terugkomt wanneer je met de cursor zaken op het bureaublad selecteert (geen idee of het iets met dit probleem te maken heeft, maar ik vermeld het even).

Bij het verwisselen van de voeding heb ik ook een andere voedingskabel gebruikt, aan de kabel ligt het dus niet.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
TheBigBlue schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:42:
Omruilen gaat moeilijk zijn (initieel kocht ik de verschillende onderdelen in november), hoe dan ook het geheugen kan ik steeds gebruiken in m'n eigen pc, het is niet verloren moest het op een vervanging van het ram aankomen.

De 3600X draait op stock settings, qua koeler gebruik ik een Scythe Mugen 5 PCGH Edition.

Mijn vader liet mij ondertussen nog weten dat de bureaublad achtergrond om de zoveel tijd verdwijnt en beetje bij beetje terugkomt wanneer je met de cursor zaken op het bureaublad selecteert (geen idee of het iets met dit probleem te maken heeft, maar ik vermeld het even).

Bij het verwisselen van de voeding heb ik ook een andere voedingskabel gebruikt, aan de kabel ligt het dus niet.

Bedankt!
Was de probleem weg met uitschakelen van XMP?

[ Voor 32% gewijzigd door WildWilly op 13-05-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-05 16:59

Fordox

00101010

Ik heb ook een topic met ongeveer hetzelfde probleem:
Random zwart scherm crash bij nieuwe pc, soms BIOS reset.

Ook hier zag ik een probleem die op de mijne leek:
Zelf gebouwde pc herstart zonder reden en zonder regelmaat

Het lijkt zo nu en dan vaker voor te komen met de nieuwe Ryzen systemen, ik weet ook nog niet waar de oorzaak ligt helaas.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@WildWilly Sinds ik gisternamiddag XMP heb uitgeschakeld heeft het probleem zich niet meer voorgedaan!
Om echt zeker te zijn dat het aan XPM is, laat ik de pc nog een additionele 24u aanstaan, ik bericht terug morgennamiddag ;)

@Fordox Bij jouw lijkt het eerder in combinatie met hevige belasting van het systeem te zijn? De pc van mijn vader wordt voornamelijk voor office en licht programmeer werk gebruikt.

Het lijkt er idd op dat X570 platform en/of de Ryzen 3000 reeks nog niet volledig matuur zijn.
Ik zie wel dat jezelf en de in door jouw aangehaalde case, er een Gskill ram wordt gebruikt, het zou nog eens moeilijk kunnen worden om een beter compatible ram kit te vinden (mocht het probleem uiteindelijk daaraan te wijten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
TheBigBlue schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 23:09:
@WildWilly Sinds ik gisternamiddag XMP heb uitgeschakeld heeft het probleem zich niet meer voorgedaan!
Om echt zeker te zijn dat het aan XPM is, laat ik de pc nog een additionele 24u aanstaan, ik bericht terug morgennamiddag ;)
zoek een programma genaamd Thaiphoon en maak screenshot van rapport. Kan ik hier dan checken of jou vaders geheugen modules dezelfde chips gebruiken als die van mijn partner. de freeware versie is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@WildWilly

Ik heb even een uitdraai gemaakt:

Dit is het rapport van de pc van mijn vader:

-------------------------------------------------------------
MEMORY MODULE
Manufacturer : Corsair
Series : Vengeance LPX
Part Number : CMK16GX4M2B3200C16
Serial Number : Undefined
JEDEC DIMM Label : 8GB 1Rx8 PC4-2133P-UA0-10
Architecture : DDR4 SDRAM UDIMM
Speed Grade : DDR4-2133P downbin
Capacity : 8 GB (8 components)
Organization : 1024M x64 (1 rank)
Register Manufacturer : N/A
Register Model : N/A
Manufacturing Date : Undefined
Manufacturing Location : Taiwan
Revision / Raw Card : 0000h / A0 (8 layers)
DRAM COMPONENTS
Manufacturer : Samsung
Part Number : K4A8G085WB-BCPB
Package : Standard Monolithic 78-ball FBGA
Die Density / Count : 8 Gb B-die (Boltzmann / 20 nm) / 1 die
Composition : 1024Mb x8 (64Mb x8 x 16 banks)
Input Clock Frequency : 1067 MHz (0,938 ns)
Minimum Timing Delays : 15-15-15-36-50
Read Latencies Supported : 16T, 15T, 14T, 13T, 12T, 11T, 10T...
Supply Voltage : 1,20 V
XMP Certified : 1600 MHz / 16-18-18-36-54 / 1,35 V
XMP Extreme : Not programmed
SPD Revision : 1.0 / January 2014
XMP Revision : 2.0 / December 2013

Dit is het rapport van mijn pc:

MEMORY MODULE
Manufacturer : Corsair
Series : Vengeance LPX
Part Number : CMK16GX4M2B3200C16
Serial Number : Undefined
JEDEC DIMM Label : 8GB 1Rx8 PC4-2133P-UA0-10
Architecture : DDR4 SDRAM UDIMM
Speed Grade : DDR4-2133P downbin
Capacity : 8 GB (8 components)
Organization : 1024M x64 (1 rank)
Register Manufacturer : N/A
Register Model : N/A
Manufacturing Date : Undefined
Manufacturing Location : Taiwan
Revision / Raw Card : 0000h / A0 (8 layers)
DRAM COMPONENTS
Manufacturer : Hynix
Part Number : H5AN8G8NAFR-TFC
Package : Standard Monolithic 78-ball FBGA
Die Density / Count : 8 Gb A-die (Deneb / 21 nm) / 1 die
Composition : 1024Mb x8 (64Mb x8 x 16 banks)
Input Clock Frequency : 1067 MHz (0,938 ns)
Minimum Timing Delays : 15-15-15-36-50
Read Latencies Supported : 16T, 15T, 14T, 13T, 12T, 11T, 10T...
Supply Voltage : 1,20 V
XMP Certified : 1600 MHz / 16-18-18-36-54 / 1,35 V
XMP Extreme : Not programmed
SPD Revision : 1.0 / January 2014
XMP Revision : 2.0 / December 2013

In mijn pa zijn ram worden er dus Samsung chips gebruikt terwijl in die van mij er Hynix chips gebruikt worden.
De 24u zijn nog niet om, maar het probleem heeft zich tot nu toe niet meer herhaald sinds het uitschakelen van XMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
@TheBigBlue Modules van je pa is zo te zien dezelfde als die van mijn vriend, helaas is hij op dit moment aan het spelen maar ik zal hem straks een "huishoudelijk" klusje geven zodat ik erbij kan. Als het inderdaad dezelfde is maak ik effe een screenshot van de geheugen timings.

Jou modules ben ik "nog" niet tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
Zo met deze instelling heb ik de geheugen module stabiel gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66VUHBJHg2SSkBURMY2FAfpO6j8=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/dgyG3PlB4EKsA2GPUnQ12EGQ.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHnDPYAFboItzBykY3WcUD94Ybg=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/It8JpZqtlOR4YXmhQO7H6GNw.gif?f=fotoalbum_tile

Vraag mij niet waarom de gigabyte bord vertikte normaal te werken op XMP timings 2933MT (maximaal wat een 2600x officieel ondersteund) de timings zoals in screenshot zijn EXACT hetzelfde als XMP timings en het werkt! Maar de 3000 series hebben betere geheugen controllers dus 3200 op dezelfde timings moet gewoon werken.
Dus wat je kan proberen is XMP uit.
3200MT
En exact dezelfde timings als de screenshot gebruiken.

En controleer of geheugen voltage op 1.35V draait.

[ Voor 31% gewijzigd door WildWilly op 14-05-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@WildWilly Bedankt om het zo grondig na te gaan, ik test het zo snel mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
TheBigBlue schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:23:
@WildWilly Bedankt om het zo grondig na te gaan, ik test het zo snel mogelijk!
Natuurlijk gaat het om de meest linker kolom dat je moet kopiëren.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Ik heb de timings aangepast naar de door jouw aangegeven waardes alsook "System Memory multiplier" die ik dan op 32.00 heb gezet. (screenshot in de wetransfer link https://we.tl/t-iGfPoxWgA0)

Na het aanpassen van de timings heeft de pc, enkel malen gepowercycled maar kwam er uiteindelijk door.
Het systeem leek stabiel te zijn, ik verwacht dat mn vader er nog enkele uren op gaat werken, van zodra ik meer weer weet, rapporteer ik terug.

Het voltage lijkt 1.224V te zijn (zie bios screenshot), of lees ik de waarde op een verkeerde plek af ?

nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
TheBigBlue schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:40:
Ik heb de timings aangepast naar de door jouw aangegeven waardes alsook "System Memory multiplier" die ik dan op 32.00 heb gezet. (screenshot in de wetransfer link https://we.tl/t-iGfPoxWgA0)

Na het aanpassen van de timings heeft de pc, enkel malen gepowercycled maar kwam er uiteindelijk door.
Het systeem leek stabiel te zijn, ik verwacht dat mn vader er nog enkele uren op gaat werken, van zodra ik meer weer weet, rapporteer ik terug.

Het voltage lijkt 1.224V te zijn (zie bios screenshot), of lees ik de waarde op een verkeerde plek af ?

nogmaals dank!
Geheugen voltage moet je verhogen naar 1.35V anders wordt het niet stabiel. Maak je geen zorgen xmp waarde is 1.35V dit moet hij aan kunnen. Meeste geheugen modules kunnen tot 1.4V probeer hier niet eroverheen te komen. Ik stuur morgen wel een screenshot.(bedtijd nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Ok in M.I.T. > Advanced Voltage Settings
Hierin kan je de geheugen voltage instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
@WildWilly Het heeft even geduurd voor ik vandaag toegang had tot de pc.

Ik heb het DRAM voltage op 1.350V gezet (zie foto), maar als ik kijk in thaiphoon burner, staat er nog steeds "supply voltage 1,20V" (zie andere foto). Klopt dit ? (We transfer link naar de foto's: https://we.tl/t-k46wxj5ZgY)

Ondertussen kan ik melden dat herstart zich niet meer heeft voorgedaan sinds ik op 12 mei, XMP heb uitgeschakeld.

Wat wel nieuw is, is dat de Arduino IDE uit het niets vastloopt sinds het aanpassen van de timings en de mulitplier, het verhogen van het voltage naar 1,35V helpt hier niet.

Groeten !

[ Voor 16% gewijzigd door TheBigBlue op 15-05-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
in bios M.I.T. > PCheath zie je huidige voltages i zie dat je een andere bios hebt maar zoek iets met PC health... daar kun je zien wat je huidige voltages zijn.
Uit jou screenshot zie ik aan de rechterkant dat het 1.224V is... dat is te weining.

[ Voor 76% gewijzigd door WildWilly op 15-05-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
typhoon/spd info in cpu-z zegt alleen iets of SDP/XMP opgeslagen instellingen. Maar niet over de huidige instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ4CKsgSBAimnfr31P9kApYHlIc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VANVG9hwcFhoNrVdGNOuj5bX.gif?f=fotoalbum_large
De bios moet zo uitzien aan de rechterkant enige verschil tussen mij en jou is dat mijn geheugen op 2933 draait en de jouwe 3200. Maar zoals je ziet draait ondanks dat ik de geheugen instel op 1.35 toch op 1.38.
Dit is geheel acceptabel.

[ Voor 71% gewijzigd door WildWilly op 15-05-2020 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
Ik zie dat IK zelf een fout heb gemaakt. Je moet juist XMP aan hebben en toch geheugen timings zo instellen zoals ik deed in mijn eerdere screenshot en de voltage in te stellen op 1.35. Als je dat niet doet weigert Gigabyte buiten jedec standaard te draaien.

Mocht je nog problemen hebben kun je proberen TRC op 55 te zetten. (Ik zag dit ergens anders in tweakers forum).

Nogmaals mijn excuses.

[ Voor 3% gewijzigd door WildWilly op 16-05-2020 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Beste @WildWilly Geen probleem, vergissen is menselijk ;)

Maar wat ik mij afvroeg, zit ik dan niet terug in de situatie waarmee ik startte?
Met de XMP instelling (zie foto 1), zit het ram automatisch terug op 1,350V (1,368V om precies te zijn).
Wil je dat ik het handmatig op 1,350V zet in het bios? (Ik heb het even getest en het lijkt geen verschil te maken voor het gerapporteerde voltage, ik heb het dan ook terug op auto gezet) (zie foto 1 en 4).

Alsook de timings (16-18-18-18-36) zijn met het XMP profiel dezelfde als in jouw foto. Het enige wat dan anders is aan de "default" instellingen is Command Rate(tCMD) dat op 1T staat en Gear Down Mode dat op Enabled is gezet.(zie foto 2 en 3) Klopt dit?

Ik zal kijken hoe stabiel het systeem is met deze settings, indien het niet stabiel is, pas tRC aan naar 55.

Tot nog toe is het systeem stabiel gebleven en zijn er geen herstarts meer geweest, ik zal zien wat het geeft met XMP terug in te schakelen. Ik hou u op de hoogte!

Wetransferlink: https://we.tl/t-Af7mkHFbxj

Nogmaals dank voor uw tijd en moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
Zoals ik al zei gigabyte doet vreemd in combinatie met corsairs XMP settings. Soms (niet altijd) wil gigabyte borden helemaal geen 1.35 volt geven maar standaard 1.2V wat te weinig is. Ik kan XMP aan zetten en alsnog handmatig instellen. Dan gebruikt mijn moederbord de handmatig ingestelde waarde. Dit is ook de reden waarom je het beter handmatig kan instellen. En alles was je handmatig instelt probeert hij niet te automatisch in te stellen via xmp of geheugen training. Ook een leuke bijeffect is doordat hij dus geen geheugen training hoeft te doen op de handmatig ingestelde waarde begint de pc eerder met Windows starten. Vergeet niet overklock profiel op te slaan.

[ Voor 9% gewijzigd door WildWilly op 17-05-2020 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Beste @WildWilly,

Ik denk dat het probleem is opgelost!
De storingen hebben zich niet meer voorgedaan sinds de aanpassingen.

U bent heel hard bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
Mooi om te horen. Graag gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Dag iedereen,

Hier ben ik weer, het probleem is jammergenoeg niet opgelost.
Na enige dagen deed het probleem zich opnieuw als vanouds voor.

Wat heb ondertussen nog geprobeerd:
-Het Vengeance kit vervangen door een Corsair value reepje van 8GB op 2666Mhz -> probleem bleef zich voordoen.
-Clean install van met de Windows 10 2004 build -> niet geholpen.
- Grafische kaart Gt710 vervangen door een GTX1070 -> niet geholpen.

Wat opvalt is dat de random herstart zich niet voordoet wanneer het systeem zwaar belast wordt, maar enkel wanneer het light gebruikt wordt of zich in idle bevindt (ik heb vandaag een AIDA64 duurtest van 8 uur gedaan zonder enig probleem).

Alleen het moederbord en de cpu zijn dus de constante, moeten we het probleem daar gaan zoeken? Of is het probleem louter software matig?

Groeten,
Andreas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-05 16:37
Heb jij in eventviewer ook errors over een hid-compliant headset? Ik had gelijkaardige problemen en na ik die headset in device manager heb uitgeschakeld heb ik geen problemen meer gehad (ondertussen 2 weken geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Ik heb het even nagekeken, errors over een Hid-compliant headset heb ik niet.

Maar net voor de kritieke fout zich voordoet (ten minste de twee fouten van gister) zijn het wel steeds de zelfde informatie meldingen die zich voordoen in een seconden voor de fout (gesorteerd van nieuw naar oud):
- 0:04:33: Kritiek: gebeurtenis 41, kernel power
- 0:04:33: Informatie: gebeurtenis 6, bestandssysteem filter 'npssvctriq' is geladen
- 0:04:33: Informatie: gebeurtenis 7036, VfpExt De -service heeft nu de status van driver load complete
- 0:04:33: Informatie: gebeurtenis 7036, VfpExt De -service heeft nu de status van driver load start
- 0:04:33: Informatie: gebeurtenis 6, bestandssysteem filter 'FileCrypt' is geladen en bij filterbeheer geregistreerd.
- 0:04:33: Informatie: gebeurtenis 98, Volume C:(\device\HarddiskVolume4) is in orde. U hoeft geen actie te ondernemen.
- 0:04:33: Informatie: gebeurtenis 6, bestandssysteemfilter 'Wdfilter' is geladen en bij filterbeheer geregistreerd.
- 0:04:33: Informatie: gebeurtenis 6, bestandssysteem 'Wolf' is geladen en bij filterbeheer geregistreerd
- 0:04:33: Informatie: gebeurtenis 6, bestandssysteem 'Filelnfo' is geladen en bij filterbeheer geregistreerd
- 0:04:31: Informatie: gebeurtenis 16, HAL, de IOMMU-foutrapportage is geïnitialiseerd
- 0:04:31: Informatie: gebeurtenis 20, Kernel-General, de configuratie van de schrikkelseconde is bijgewerkt, Reden: Leap second data initialized from registery during boot
- 0:04:31: Informatie: gebeurtenis 3, IsolatedUserMode, Secure Kernel started with status STATUS_SUCCESS and flags 0

Wat mij echter relevanter lijkt is de melding die net na de kritieke fout komt.
Na de kritieke fout is er info over hyperv maar ook gebeurtenis 55, Kernel-Processor-Power (Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power) Processor 0 in de groep 0 biedt de volgende energiemogelijkheden:
Type niet-actieve status: C-toestanden (niet actief) van ACPI (2 status(sen)).
Daarna wordt de zelfde melding tot Processor 11 weergegeven.

Dus mogelijk iets aan het handje met de C-states ?

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBlue
Dag iedereen,

Bij deze wil ik graag even een update geven + enkele extra vragen stellen.
Begin juni, kwam het probleem alsnog terug, zijnde:" Onverklaarbare reboots wanneer de computer niet gebruikt werd".

Zodus besloot ik alsnog een garantieverzoek te doen bij Megekko.
De tweede week van juni kwam het bord bij hen aan voor testing. Ik had hen een volledige exposé gegeven van in welke omstandigheden zich de fout voordoet en hoe het uitgelokt kan worden.
Ik hoorde lang niets van hen, maar eind juni, blijkt dat ze aan het testen gegaan zijn en dat ze de fout niet hebben kunnen vaststellen. Als ik vroeg waaruit hun test bestond kreeg ik als antwoord "20min benchmark en 20min browsen". Wat natuurlijk niet de juiste vaststellingsmethodiek is voor mijn specifieke fout. (beetje zoals naar de garage gaan voor een platte band, maar als je hem komt afhalen, de garagist zegt "de ruitenwissers werken perfect").
Omdat ze niet voor lange periodes wilden testen hebben ze het bord vervolgens doorgestuurd naar Gigabyte.
Via de Gigabyte eSupport (die vrij correct waren) kon ik vragen welke testmethodiek ze gebruikten en of ze voor enkele dagen het bord op idle konden laten lopen. Dat wilden of konden ze jammer genoeg niet doen. Het langste dat een bord getest mag worden is blijkbaar 24u, dus hebben ze gedurende 24 uur een benchmark gedraaid, waardoor de fout (die zich alleen in idle voordoet) niet kon worden vastgesteld.

Vorige vrijdag 31 juli, kreeg ik het bord eindelijk terug thuis, maar bij het openmaken van de doos, bleek de CPU backplate om de koeler te monteren verdwenen uit de doos. Megekko maakte zich er vanaf door te stellen dat het ontbreken van de backplate niet hun schuld is. Van de Gigabyte esupport kreeg ik een Duits mail adres om toebehoren op te bestellen (na een week heb ik nog niets van hen gehoord).

Wat kan ik doen om:
1, een passende backplate te verkrijgen?
2, Met welke objectieve bewijzen kan ik aantonen (aan Megekko en/of Gigabyte) dat er wel iets mis is met het bord? Bestaat er bepaalde universele testtechniek of loggers? (Ik heb meerdere logs van AIDA64 die lopen tot de pc cracht)

Alvast bedankt!
Pagina: 1