Random zwart scherm crash bij nieuwe pc, soms BIOS reset.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Topicstarter
Ik ben al een redelijk ervaren Tweaker en normaal zou ik een persoon zijn die andere mensen uit de brand helpt met dit soort problemen, maar de afgelopen tijd worstel ik met een relatief vaag probleem.

Achtergrond
Ik heb nieuwe onderdelen besteld voor een pc, al een tijdje geleden ~december. Het enige dat over is gekomen van mijn vorige pc is de grafische kaart, een 980 Ti van EVGA.
De pc heeft het een tijd lang vlekkeloos gedaan, totdat ik een geluidskaart had geinstalleerd die ik nog had liggen. Toen begonnen de random zwarte scherm crashes. Deze geluidskaart heeb ik weer verwijderd, maar de crashes blijven.

Symptomen van de crash
Tijdens het gamen van een zwaar spel, bijvoorbeeld Rainbow Six: Siege, vallen beide monitoren uit (ultrawide monitor waar de game op draait, second full-hd monitor met discord en dergelijke) op een zwart scherm, gaat audio nog een paar tellen door, ook op discord kan ik nog praten met mensen. Daarna valt de PC uit en reboot hij zichzelf, soms met een BIOS reset waarbij ik mijn XMP profiel van het geheugen weer opnieuw moet instellen.

Het probleem is dat de crash ronduit inconsistent is. Soms heb ik een paar dagen nergens last van en soms komt het 2x achter elkaar voor.

Hardware
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenASRock X570M Pro4€ 193,18€ 193,18
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked ACX 2.0+€ 0,-€ 0,-
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Professional€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSilverstone RL08 Zwart/Wit€ 99,90€ 99,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 60,87€ 60,87
1Geheugen internG.Skill Sniper X F4-3200C16D-32GSXWB€ 152,40€ 152,40
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 700W€ 100,90€ 100,90
1Solid state drivesCorsair Force MP510 480GB€ 96,69€ 96,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 998,94

Temperaturen
Het eerste dat ik natuurlijk verdenk, zijn de temperaturen van het systeem. De airflow in mijn systeem is exceptioneel goed (al zeg ik het zelf), waarbij mijn GPU onder load niet warmer wordt dan 73 graden op 55% ventilator en mijn CPU komt niet hoger dan 60 graden.
Ook heb ik de temperatuur van mijn NVMe SSD in de gaten gehouden, die ongeveer 65 graden wordt door mijn GPU, gezien mijn GPU zijn warme lucht er tegenaan blaast.
De temp van mijn chipset (SB) heb ik ook in de gaten gehouden gezien die van de x570 chipset wel warm kunnen worden. Ook wordt deze niet warmer dan 65 graden.
De VRM van mijn CPU heb ik ook nog gecheckt. Ik kan hiervan niet softwarematig de temperatuur in de gaten houden, dus ik heb er voor de zekerheid een 80mm fan op gezet die direct het blok koelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrMH-IxWI1GK8-zUzCpteQ2PghY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HaWwhfRL8XGIVIsRuOQ5Im9c.png?f=user_large
Hierboven heb ik een foto geplaatst van mijn airflow. De kast heeft een inverse mATX layout waardoor het misschien wat vreemd lijkt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1. Actieve VRM koeling toegevoegd
2. Memory test van windows (vergelijkbaar met memtest), geen problemen gevonden
3. De GPU voeden met 2 PSU kabel ipv 1 met de ingebouwde splitter. Dit leek wat stabieler voor een paar dagen maar de crashes komen weer opnieuw voor.
4. Memory op een lagere frequentie laten lopen (3000 ipv 3200)
5. veel googlen, no avail
6. Memory compatibility checken van moederbord. Staat niet opgegeven als compatible vanuit ASrock, maar wel vanuit G.SKILL
7. Bios update
8. Chipset driver update
9. Alle drivers van de geluidskaart verwijderd

Wat ik verdenk
* Mijn oude GPU, ik heb de koelpasta hiervan vervangen, maar misschien worden de geheugenchips/VRM's van deze kaart te heet/oud
* Mijn nieuwe PSU

Bijzonderheden
* inconsistentie van de crash
* extra load tijdens het gamen maakt niet uit, ik heb ook een paar keer Rainbow Six gestreamed (dus extra CPU load), zorgde er niet voor dat de pc vaker crashte (hij heeft eigenlijk nooit gecrasht tijdens een stream)
* heeft 3 maand goed gedraaid tot ik een geluidskaart ahd toegevoegd

Wat ik van plan ben om te testen (vul dit lijstje aan graag!)
* CPU en GPU stresstests, benchmarks gaan gewoon goed
* vervanging van PSU, ik heb nog een 850Watter liggen op de plank, weliswaar oud en gebruikt. Helaas heb ik geen andere GPU op de plank.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Heb je al geluidskaart eruit gehaald? Gewoon dat uitsluiten ik HAD vooral in het begin van windhoos 1903 update veel problemen mee.
Toen je de stuurprogramma van geluidskaart verwijderde, Gebruikte je daarna ook DDU? (zit ook opzie in voor creative drivers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:28
Speelt het probleem ook als je Windows in safe mode boot?

Kijk even bij je event viewer, misschien dat daar informatie valt te halen.

Event Viewer ==> Windows logs ==> System. Event level critical en error zijn belangrijkste/meest relevant waarschijnlijk.
Dit geeft hopelijk wat meer inzicht in de type crash die je PC oploopt.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
WildWilly schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:32:
Heb je al geluidskaart eruit gehaald? Gewoon dat uitsluiten ik HAD vooral in het begin van windhoos 1903 update veel problemen mee.
Toen je de stuurprogramma van geluidskaart verwijderde, Gebruikte je daarna ook DDU? (zit ook opzie in voor creative drivers).
Ja. Eruit gehaald en alle drivers gedeinstalleerd en handmatig verwijderd. Ook alle register edits verwijderd met een ccleaner. DDU heb ik nog niet geprobeerd. Toch verwacht ik eerder een BSOD dan een blackscreen crash. Ook ben ik niet zeker of de geluidskaart het issue was. Misschien trok deze net iets meer stroom waardoor mn PSU het niet meer kon houden, maar dat is natuurlijk gissen.
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:23:
Speelt het probleem ook als je Windows in safe mode boot?

Kijk even bij je event viewer, misschien dat daar informatie valt te halen.

Event Viewer ==> Windows logs ==> System. Event level critical en error zijn belangrijkste/meest relevant waarschijnlijk.
Dit geeft hopelijk wat meer inzicht in de type crash die je PC oploopt.
Die had ik inderdaad ook al gecheckt. Die geeft nergens driver errors en elke keer dat mn pc uitviel was dat met een Kernel Power met id 41.

Nu ik hier naar zoek zie ik een oud topic op Tweakers waarbij ze toevallig ook audio drivers aanstippen: Kernel Power Event 41 Probleem
Interessant, hier ga ik verder naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Nee in mijn geval wilde systeem ook behoorlijk willekeuring BSOD-en of soms had ik ook geen geluid en enige dat ik kon doen om dat op te lossen is tijdelijk " headphone" uitgang te selecteren en daarna terug. Maar later besluit systeem alsnog te BSOD-en. Hoogst irritant. Later bleek het dat een gedeelte van de geluidskaart stuurprogramma wat bij geleverd was met windhoos conflicten veroorzaakte met de creative drivers. Als ik goed herinner heeft jou geluidskaart ook dezelfde "SoundCore3D chip" als mijn soundblaster Z.

Ik wens je veel suc6 mijn duurde het wel 3 weken voor mijn geluidskaart normaal deed. Ik hoop dat het een ander probleem is bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Als je alleen nog geluidskaart van het moederbord hebt, zet deze uit in de bios.
En test het systeem zonder geluid!
Heb je dan nog storing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-09 21:20
Fordox schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:02:
(...)
4. Memory op een lagere frequentie laten lopen (3000 ipv 3200)
(...)
Heb je ook al het geheugen een tijdje op stock geprobeerd, zodat je echt zeker weet dat dat het niet kan zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door thomas_n op 09-05-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
WildWilly schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:10:
Nee in mijn geval wilde systeem ook behoorlijk willekeuring BSOD-en of soms had ik ook geen geluid en enige dat ik kon doen om dat op te lossen is tijdelijk " headphone" uitgang te selecteren en daarna terug. Maar later besluit systeem alsnog te BSOD-en. Hoogst irritant. Later bleek het dat een gedeelte van de geluidskaart stuurprogramma wat bij geleverd was met windhoos conflicten veroorzaakte met de creative drivers. Als ik goed herinner heeft jou geluidskaart ook dezelfde "SoundCore3D chip" als mijn soundblaster Z.

Ik wens je veel suc6 mijn duurde het wel 3 weken voor mijn geluidskaart normaal deed. Ik hoop dat het een ander probleem is bij jou.
In mijn geval heb ik geen BSOD's maar harde crashes. Mijn geluid doet het verder wel altijd.
jan99999 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 07:35:
Als je alleen nog geluidskaart van het moederbord hebt, zet deze uit in de bios.
En test het systeem zonder geluid!
Heb je dan nog storing?
Leuk idee, maar mn crashes zijn zo onregelmatig dat ik een week moet gamen zonder geluid om het te kunnen testen :p dat wordt hem niet.
thomas_n schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Heb je ook al het geheugen een tijdje op stock geprobeerd, zodat je echt zeker weet dat dat het niet kan zijn?
Nee. Misschien is dit het proberen nog wel waard, maar ik verdenk mijn geheugen niet echt.

Ik ga vandaag proberen of ik met DDU alle drivers kan opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Fordox schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:52:
[...]

In mijn geval heb ik geen BSOD's maar harde crashes. Mijn geluid doet het verder wel altijd.
Welke pcie slot hebt je gebruikt voor geluidskaart? Ik zie dat moederbord 3 pcie sloten heeft.?
Gewoon een idee. Heb je PCIe gen 3 geselecteerd bios om dat uit te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
WildWilly schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:39:
[...]

Welke pcie slot hebt je gebruikt voor geluidskaart? Ik zie dat moederbord 3 pcie sloten heeft.?
Gewoon een idee. Heb je PCIe gen 3 geselecteerd bios om dat uit te sluiten?
De onderste lange PCIe x16 slot. De kaart zit er nu niet meer in, dus het forceren van pcie gen 3 heeft denk ik geen nut nu. Ook weet ik niet of ik dat uberhaupt kan instellen in de bios.

DDU heeft een paar extra dingetjes verwijderd, dus hopelijk heeft dat wat uitgehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 10-05-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Fordox schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:04:[...]

De onderste lange PCIe x16 slot. De kaart zit er nu niet meer in, dus het forceren van pcie gen 3 heeft denk ik geen nut nu. Ook weet ik niet of ik dat uberhaupt kan instellen in de bios.

DDU heeft een paar extra dingetjes verwijderd, dus hopelijk heeft dat wat uitgehaald.
Ik doelde meer op de grafische kaart die toch pcie gen3 is. Niet geschoten is altijd mis toch?

[ Voor 3% gewijzigd door WildWilly op 10-05-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
WildWilly schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Ik doelde meer op de grafische kaart die toch pcie gen3 is. Niet geschoten is altijd mis toch?
Volgens GPU-Z draait deze al op gen 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Zou dat geen probleem geven? ik zou het zowiezo eerste in de middelste slot dumpen. (de kleine)
Als ik het goed herinner zodra je iets in de tweede grote pcie doet schakelt pcie1 op 8x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Fordox schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:11:
[...]

Volgens GPU-Z draait deze al op gen 3.
Zoals ik al zei gewoon een idee.

Ik ben nogal ouderwets. Alle functies die ik niet gebruik schakel ik uit in bios en zet zoveel mogelijk opties op handmatig in plaats van "auto". Ik heb genoeg problemen gehad met "auto" instellingen. Ik zeg hierbij niet dat het met de tijd niet beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken, maar ik geloof niet dat mijn PCIe sloten het probleem zijn. Mijn GPU is nu de enige kaart in mn pc, de audiokaart is allang verwijderd maar de crashes blijven nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Fordox schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:23:
Bedankt voor het meedenken, maar ik geloof niet dat mijn PCIe sloten het probleem zijn. Mijn GPU is nu de enige kaart in mn pc, de audiokaart is allang verwijderd maar de crashes blijven nog steeds.
Ik zie net in je titel dat de BIOS (zichzelf?) reset? Zou het niet een CMOS batterij probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
WildWilly schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Ik zie net in je titel dat de BIOS (zichzelf?) reset? Zou het niet een CMOS batterij probleem zijn?
Nope, BIOS batterij is het probleem niet. Mijn settings blijven wel bewaard als ik de pc een week lang uit had. Dat mijn BIOS zich reset geeft aan dat hij waarschijnlijk een hardware issue heeft gevonden, zoals een verkeerde overclock.

Ik wou dat ik dit topic vaker kon updaten, maar de crashes komen eens in de week voor.. Dit topic lijkt trouwens ook veel op mijn probleem: Zelf gebouwde pc herstart zonder reden en zonder regelmaat alleen komt het bij mij nooit voor tijdens het browsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 11-05-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Misschien helpt occt je met stress testen. Dit kan tenminste alles belasten en kijken of je voeding het trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Topicstarter
Kleine update omtrent de problemen:

De bios reset en rare reboots zijn blijkbaar de schuld van het X570 platform die niet goed is in recoveren na een hardwarematige crash.

Wat het probleem was:
Mijn GPU was langzaam stervende, een paar dagen geleden heeft hij de geest gegeven en geeft mijn voeding aan dat hij kortsluiting heeft op de 8-pin voeding. Mn videokaart was al wel een oudje en vaak van PC naar PC verplaatst.

Een mosfet van de kaart toont de kortsluiting en het komt zeer overeen met deze video: YouTube: #FIX IT GTX 980TI EVGA MOSFET Defekt/Reparatur

Gelukkig ben ik zelf een elektrotechneut en heb ik apparatuur en ervaring tot mijn beschikking om deze te vervangen zoals de video laat zien :) Nu nog de FET bestellen en tijd ervoor vinden, ik hou het topic geupdate.

Pagina: 1