Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjank
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-05-2020
Dag iedereen,

Ik heb een vraag in verband met een zelf samengestelde computer. Volgende onderdelen zitten in de pc:

AMD Ryzen 5 3600 WRAITH 3600
Asrock B450M-PRO4
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKb
PowerColor Red Dragon RX 5700XT 8GB
Sharkoon WPM700 Bronze 700W
Iiyama scherm G-master GB2760QSHU 114Hz

Ik heb deze onderdelen ingebouwd, drivers geïnstalleerd en de computer in dienst genomen. Nu valt de computer af en toe uit en start hij opnieuw op zonder reden. Ik krijg geen bluescreen, hij start enkel opnieuw op (zonder foutmelding).
Er zit ook geen regelmaat in. Soms gebeurt het als ik aan het gamen ben en dan andere keren als ik op het internet zit te surfen. In de tijd tussen de uitvallen zit ook geen regelmaat. De pc heeft al is een dag zonder uitvallen gedraaid en soms is het om het uur.

Ik heb al verschillende stresstesten gedaan op de verschillende componenten (memtest84, prime95 en furmark) maar hier komt niets uit van fouten en blijft de pc goed draaien.

Wat de pc ook al een keer gedaan heeft is het werkgeheugen terug op zijn standaard instellingen gezet van 2133mHz. Deze had ik zelf op 3200mHz gezet in de bios.
Dit doet hij wel niet elke keer als hij opnieuw opstart, dit is nog maar paar keer gebeurd.

Al de drivers zijn ook up te date. Ik weet dus zelf niet meer goed wat ik nog kan doen of waaraan het kan liggen. Hebben jullie een idee? Of wat ik eventueel nog kan doen? Zit er misschien een fout in het moederbord of iets dergelijk?

Alvast bedankt,

PJ

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
Zet er eerst maar eens een goede voeding in want de Sharkoon die je nu hebt is dat zeker niet. Dat is een antiek ding die alleen geschikt is voor systemen tot 2013. Kwaliteit is matig en de prestaties zijn ronduit slecht icm recente hardware.

Verder zou je kunnen kijken op welke settings het geheugen staat in het bios van het moederbord. Dat G.Skill geheugen heeft niet de beste compatibiliteit met Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonQuiCho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 15:25
@Pieterjank Ik zou naar het ram kijken. Je kan even met 1 stick proberen en dan kijken of het nog gebeurt. Ik denk dat 1 van de sticks faulty is. Zeker ook omdat af en toe daarvan de settings resetten. Heb je wel gechecked of ram compatible is met je moederbord?

Als dat allemaal niet werkt, kan je kijken of je niet een pinnetje van je processort per ongeluk verbogen hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door DonQuiCho op 30-04-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjank
Uszka schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:15:
Zet er eerst maar eens een goede voeding in want de Sharkoon die je nu hebt is dat zeker niet. Dat is een antiek ding die alleen geschikt is voor systemen tot 2013. Kwaliteit is matig en de prestaties zijn ronduit slecht icm recente hardware.

Verder zou je kunnen kijken op welke settings het geheugen staat in het bios van het moederbord. Dat G.Skill geheugen heeft niet de beste compatibiliteit met Ryzen.
Bedankt voor u reactie. Ik ga een nieuwe voeding bestellen en ga dan verder met testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjank
DonQuiCho schreef op donderdag 30 april 2020 @ 22:44:
@Pieterjank Ik zou naar het ram kijken. Je kan even met 1 stick proberen en dan kijken of het nog gebeurt. Ik denk dat 1 van de sticks faulty is. Zeker ook omdat af en toe daarvan de settings resetten. Heb je wel gechecked of ram compatible is met je moederbord?

Als dat allemaal niet werkt, kan je kijken of je niet een pinnetje van je processort per ongeluk verbogen hebt.
Bedankt voor de tips!
Volgens de website van G skill zijn het moederbord en geheugen compatibel. Ik heb memtest84 laten lopen en daar kwam geen fout uit. Ik zou denken dat als er een stick stuk is dat dat wel uit die test zou komen. Al ben ik er nu niet super ervaren in. Ik kan de test met 1 stick in ieder geval eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kijk eens in de Event Logs (even googlen hoe en waar je moet zoeken) wat de foutmelding is wanneer hij 'zomaar' afsluit. Als het al een fout is.
Zit Windows Update niet gewoon in de weg?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Wat staat er in de eventlog (onder system) rond de tijd van de herstart?
een "critical' melding van "kernel-Power", zonder blue screen kan duiden op een slechte of ongeschikte voeding. Het is meestal een slecht idee om een oude en/of goedkope voeding te gebruiken.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjank
Wintervacht schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:53:
Kijk eens in de Event Logs (even googlen hoe en waar je moet zoeken) wat de foutmelding is wanneer hij 'zomaar' afsluit. Als het al een fout is.
Zit Windows Update niet gewoon in de weg?
Windows is volledig geupdate. Hij is net nog eens uitgevallen en geeft niet echt een melding van iets dat fout gegaan is. Enkel van kernel power: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly

En foutmelding van volmgr: Dump file creation failed due to error during dump creation.
Ik veronderstel dat dat is omdat hij te snel afsluit om dumpfile te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjank
Allard schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:02:
Wat staat er in de eventlog (onder system) rond de tijd van de herstart?
een "critical' melding van "kernel-Power", zonder blue screen kan duiden op een slechte of ongeschikte voeding. Het is meestal een slecht idee om een oude en/of goedkope voeding te gebruiken.
Ja dat klopt. Geeft enkel critical melding op Kernel Power: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Ik heb ondertussen een nieuwe voeding besteld. Deze komt normaal dinsdag aan. Als ze geïnstalleerd is en ik geen uitval meer heb gehad zal ik het zeker en vast hier melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inteltweaker
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-05 21:16
Ik zou met 99% zekerheid kunnen zeggen dat het je voeding is. Ga voor een bekend enbetrouwbaar type voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjank
De voeding is gisteren vervangen (CooMas MWE 650 Gold FM). Jammer genoeg is hij nog eens uitgevallen op dezelfde manier. Ik heb er eens goed op gelet wat hij juist doet: scherm wordt zwart, en hij start terug op. De ventilatoren blijven wel draaien.
Ik ga mijn oude videokaart eens terug plaatsen, 1 van de 2 geheugen sticks steken (zoals iemand hier voorstelde) en dan nog eens verder testen.
Denken jullie dat het mogelijk is dat er een productiefout in het moederbord zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:18

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Pieterjank schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:35:
Wat de pc ook al een keer gedaan heeft is het werkgeheugen terug op zijn standaard instellingen gezet van 2133mHz. Deze had ik zelf op 3200mHz gezet in de bios.
Dit doet hij wel niet elke keer als hij opnieuw opstart, dit is nog maar paar keer gebeurd.
Dit zou het best wel kunnen zijn. Als ik bij mijn systeem (wel andere hardware) XMP aanzet in de bios (dus op 3200 mhz) krijg ik precies dezelfde problemen. Ik zou hem als ik jou was eens een poos op de standaard 2133 mhz laten draaien om te zien of het dan nog steeds gebeurt voordat je van alles nieuw gaat kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dwarlorf op 06-05-2020 09:18 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
Ik verwacht niet dat het geheugen stabiel sneller dan 2933 gaat lopen op dat Asrock bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjank
Update: een collega met ongeveer hetzelfde probleem zei dat het bij hem lag het aan combinatie moederbord en geheugen. Omdat ik nog binnen de termijn van het gratis retourneren zat heb ik het geheugen en moederbord teruggestuurd.
Ondertussen heb ik een ander moederbord en geheugen gekocht:
MSI B450 TOMAHAWK MAX B450
Corsair D416GB 3000-15 Vengeance

Jammer genoeg heeft dit geen verbetering gebracht. De pc blijft af en toe gewoon heropstarten zonder fout meldingen. Ik heb mijn oude videokaart er voorlopig terug ingestoken, en voorlopig blijft hij draaien zonder probleem. Ik begin dus te vermoeden dat er een fout zit in de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01:51
Heb je whocrashed al is geintstalleerd en gekeken of die crash dmp files kan vinden? Kan een conflict zijn met een driver en misschien geeft het wat meer informatie is het proberen waard.

Al is geprobeerd in een linux omgeving te zitten voor een paar dagen om windows software problemen uit te sluiten?

[ Voor 7% gewijzigd door Brozef op 15-05-2020 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdRoeterd
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-12-2021
Is er enige update over wat de oorzaak was? Ik heb recentelijk het zelfde probleem namelijk gehad, uiteindelijk meer RAM toegevoegd en vanuit daar een klein weekje lang geen problemen meer gehad. Sinds gisteren is het probleem weer doen opkomen, vandaar mijn vraag: Is je probleem opgelost? Zoja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kajvans
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-01 12:49
Ik heb het zelfde probleem met dezelfde hardware alleen heb ik een https://tweakers.net/pricewatch/742591/corsair-tx650m.html ik heb zelf gekeken in de Windows logs, ik heb altijd deze error alleen met een ander apic-id
code:
1
2
3
4
Gerapporteerd door onderdeel: Processorcore
Foutbron: Machine Check Exception
Fouttype: Cache Hierarchy Error
Processor-APIC-id: 12
geen idee wat die error is en hoe ik het moet oplossen.
Pagina: 1