Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is de oorzaak van het doorbranden mobo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johnathan Wick
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik had net een nieuw (tweedehands) mobo erin gezet en zat zojuist achter de pc toen ineens het beeld uitviel.
Direct daarna rook ik een brandlucht en zag vonkjes bij mobo.
Direct de stroomschakelaar eraf gegooid en er ontstonden vlammetjes die ik uitblies, met enige moeite.

FOTO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q4uqMQyfcaRShCrOG0O-ku1cxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNDICtf2Ti8ZveIEkcGSSWf1.jpg?f=fotoalbum_large

Locatie van de brand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp7v8ZGh8iTusytthcoxqJu9cuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S5LL0rDWMTN1bYXwzMV7AsTx.png?f=user_large

Einde oefening voor het mobo, iig.

Mijn vraag is hoe kan zoiets gebeuren?
Was het mobo dan niet in orde? Lijkt me onwaarschijnlijk om een
stekker verkeerd aan te sluiten en los daarvan draaide de pc al sinds gisteren.

Ik zal een nieuw mobo moeten kopen, maar wil dit niet nog eens meemaken natuurlijk.
Vandaar dat ik naarstig op zoek ben naar de oorzaak en hopelijk kan een expert mij iets
meer vertellen.

Pfffffffff

INTEL:
Windows 10 Pro 64-bit
12GB Triple-Channel DDR3
EVGA X58 SLI Classified (R.I.P.)
Intel Core i7 920
1024MB ATI Radeon HD 6850 (Sapphire).
ZALMAN - ZM850-HP Plus
Gelid Solutions Tornado CPU koeler

[Windows 10 Enterprise] 24GB Triple-Channel DDR3 | ASUS Rampage III GENE | XEON X5675 @ 4.51 Ghz | AMD Radeon HD 7950 OC Black Edition | Cooler Master MWE Gold 550 | Cooler Master V6GT koeler

Beste antwoord (via Johnathan Wick op 12-05-2020 14:40)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:09
Johnathan Wick schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:31:
Ik had net een nieuw (tweedehands) mobo erin gezet en zat zojuist achter de pc toen ineens het beeld uitviel.
Direct de stroomschakelaar eraf gegooid en er ontstonden vlammetjes die ik uitblies, met enige moeite.

FOTO:
[Afbeelding]

Locatie van de brand:
[Afbeelding]

Ik zal een nieuw mobo moeten kopen, maar wil dit niet nog eens meemaken natuurlijk.
Vandaar dat ik naarstig op zoek ben naar de oorzaak en hopelijk kan een expert mij iets
meer vertellen.

Pfffffffff

INTEL:
Windows 10 Pro 64-bit
12GB Triple-Channel DDR3
Intel Core i7 920
ZALMAN - ZM850-HP Plus
Je heatsink op de stroomaanvoer mist. Heatsink zit er niet voor niets. Of heb je die er na je brand af gesloopt?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
Standoffs vergeten?

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:09
Wat voor voeding gebruik je en hoe oud is die?

• Johnathan Wick
  • Niet online
Nee, die zaten er keurig in.. :/

[Windows 10 Enterprise] 24GB Triple-Channel DDR3 | ASUS Rampage III GENE | XEON X5675 @ 4.51 Ghz | AMD Radeon HD 7950 OC Black Edition | Cooler Master MWE Gold 550 | Cooler Master V6GT koeler

• Johnathan Wick
  • Niet online
Mila1994 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:39:
Wat voor voeding gebruik je en hoe oud is die?
ZALMAN - ZM850-HP Plus, aantal jaren oud. PC overgenomen dus geen idee hoe oud precies.

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:38

Wimmel

Hello

De voeding is een Zalman ZM850 die als ik het goed zie voor het laatst werd verkocht rond 2011. Een minstens 9 jaar oude voeding is een zeer goede kanshebber voor de veroorzaker van problemen.

pricewatch: Zalman ZM850-HP

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

• Johnathan Wick
  • Niet online
Wimmel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:43:
De voeding is een Zalman ZM850 die als ik het goed zie voor het laatst werd verkocht rond 2011. Een minstens 9 jaar oude voeding is een zeer goede kanshebber voor de veroorzaker van problemen.

pricewatch: Zalman ZM850-HP
Dus, naast mobo zeker ook voeding vervangen dus?
Wat is tegenwoordig een gelijkwaardige vervanger voor die Zalmann?

• MedionAkoya
  • Laatst online: 28-11 11:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Waarom heb je je mobo vervangen?

[ Voor 4% gewijzigd door MedionAkoya op 10-05-2020 22:49 ]

Trein?

• MedionAkoya
  • Laatst online: 28-11 11:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Johnathan Wick schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:45:
[...]

Dus, naast mobo zeker ook voeding vervangen dus?
Wat is tegenwoordig een gelijkwaardige vervanger voor die Zalmann?
Kijk op Pricewatch.
https://tweakers.net/pricewatch/

https://tweakers.net/voed...Az0BJRyk3sQLIszQwAHFra2sB

Trein?

• Johnathan Wick
  • Niet online
MedionAkoya schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:49:
Waarom heb je je mobo vervangen?
Geen beeld tijdens/na opstarten pc

Paar treden gevallen en gaf geen beeld meer.
Mobo laten doormeten en bleek defect te zijn...

• Johnathan Wick
  • Niet online
Dus dit Corsair VS650 (2018) is een kwalitatief goede, mag ik aannemen? (Ik ben niet zo thuis in voedingen)

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:44
Prima voeding.

Team anti-scalp - wauw..

• Johnathan Wick
  • Niet online
Dankje, dan bestel ik die direct.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Johnathan Wick schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:52:
[...]

Geen beeld tijdens/na opstarten pc

Paar treden gevallen en gaf geen beeld meer.
Mobo laten doormeten en bleek defect te zijn...
Misschien is het iets anders wat sluiting veroorzaakt, een verbogen stand off, je GPU die een beschadiging heeft, misschien een fan die op board zit aangesloten.

Ik vind het een zeker risico dat je nu MB + Voeding gaat vervangen zonder dat andere zaken zijn uitgesloten. Daarnaast zat de 4 ping CPU power niet verkeerd om?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Johnathan Wick
  • Niet online
Wim-Bart schreef op maandag 11 mei 2020 @ 01:10:
[...]

Misschien is het iets anders wat sluiting veroorzaakt, een verbogen stand off, je GPU die een beschadiging heeft, misschien een fan die op board zit aangesloten.
Ik had alle stand offs losgehaald vanwege andere maat nieuwe mobo.
Ze waren allen in orde en correct gemonteerd.

De GPU (HD7770) die er in zat tijdens het brandje, had ik nog liggen en zat er dus niet in tijdens de trap-val..

Er zat een fan op de Gelid Solutions Tornado die (voor zover ik kan zeggen) perfect draaide,
mede doordat deze bestald was na de val.
De standaard 120mm fan was losgekoppeld omdat ik die nog wou schoonmaken en anders monteren (hij zat nml. vlakbij de Gelid fan en wou hem iets verplaatsen.
[...]

Ik vind het een zeker risico dat je nu MB + Voeding gaat vervangen zonder dat andere zaken zijn uitgesloten. Daarnaast zat de 4 ping CPU power niet verkeerd om?
Straks is dus mobo, cpu, gpu, ram, voeding en cpu koeler vervangen.

Naar mijn overtuiging zat de 4-pin correct.
ten eerste omdat hij 'klikte' en tweede omdat één zijde een ronding heeft waardoor hij andersom niet past.
(nogmaals, dat is mijn mening en ik ben geen expert op hardware gebied)

Mocht er ergens nog een risico liggen nadat mobo, cpu, gpu, ram, voeding en cpu koeler vervangen zijn,
dan hoor ik dat heel graag. Ben wel ff klaar met ongewenste verrassingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Johnathan Wick schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:59:
[...]

Dus dit Corsair VS650 (2018) is een kwalitatief goede, mag ik aannemen? (Ik ben niet zo thuis in voedingen)
Nee, dat is geen goede voeding. Stukken minder goed dan wat je had. Wil je iets vergelijkbaars dan kijk je naar een Corsair RM550x 2018, Bitfenix Whisper BWG550M, be quiet Straight Power 11 550w, Thermaltake GF1, Enermax Revolution D.F. Gold. Budget keuzes zijn de Cooler Master MWE V2, Corsair CXx50 (zonder M), Bitfenix Formula Gold.

Maar ik zou niet teveel geld steken in weer een X58 bord. Leg er wat bij en je hebt nieuwe hardware dat 2x zo snel is.

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 11-05-2020 07:16 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:35
Johnathan Wick schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:41:
[...]

Nee, die zaten er keurig in.. :/
Een stand-off teveel, geplaatst in de kast waar geen gat in het moederbord zit misschien?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:40

Aganim

I have a cunning plan..

Wellicht begrijp ik het niet goed, maar zat die Zalman voeding in de pc toen die van de trap stuiterde? Ik heb iets soortgelijks gezien nadat een stagiair een PC van een tafel had laten vallen. Voedingen en vallen combineren nogal slecht, het zou me niets verbazen als dat meer stuk heeft gemaakt dat in eerste instantie duidelijk was.

Nu natuurlijk te laat, maar een voeding die een flinke klap heeft gehad zou ik onder geen beding meer vertrouwen en altijd preventief vervangen.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Johnathan Wick
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:13:
[...]

Nee, dat is geen goede voeding. Stukken minder goed dan wat je had.
Ik begrijp dat deze Corsair niet modulair is en 200 watt minder aankan.
Maar ik heb een basis-systeem en 650 watt lijkt mij genoeg.

Ik bedoel, de Corsair is inderdaad minder dan de oude Zalman,
maar naar mijn idee voldoet de corsair.
Tenzij ik iets over het hoofd zie in de specs.

• Johnathan Wick
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:30:
[...]

Een stand-off teveel, geplaatst in de kast waar geen gat in het moederbord zit misschien?
Nee, ik heb de standoffs geplaatst aan de hand van de schroefgaten.

• Johnathan Wick
  • Niet online
@Aganim Nieuwe voeding is inderdaad een feit. bedankt voor je aanvullende info

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:44

HugoBoss1985

Xenotech

Na zo'n gevalletje van doorbranden/etc zou ik persoonlijk altijd en in ieder geval de voeding vervangen en wegmikken.

• Johnathan Wick
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 11 mei 2020 @ 07:13:
[...]

Budget keuzes zijn de Cooler Master MWE V2, Corsair CXx50 (zonder M), Bitfenix Formula Gold.
Welke bedoel je precies, ik krijg meerdere resultaten als ik op die namen zoek..

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Johnathan Wick schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:16:
[...]

Welke bedoel je precies, ik krijg meerdere resultaten als ik op die namen zoek..
pricewatch: Corsair CX450 pricewatch: Corsair CX550
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W echter niet beschikbaar op dit moment

[ Voor 7% gewijzigd door Uszka op 11-05-2020 10:42 ]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:56
Een voeding heeft toch een soort systeem dat hij de klap op vangt? hoe kan een moederbord door branden als de voeding het probleem geeft? Dacht dat een voeding juist moet voorkomen dat de klap ook het moederbord raakt.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 10:22

DaWaN

'r you wicked ??

FOTO:
[Afbeelding]

Locatie van de brand:
[Afbeelding]

Kortsluiting in het 12V gedeelte van het mobo.
Kan meerdere oorzaken hebben, maar de meest waarschijnlijke oorzaken zijn:
  • Te hoge mechanische belasting van het moederbord (b.v. scheuren in keramische condensatoren)
  • Kortsluiting door extern metaal (behuizing / heatsink)
  • Een te hoge 12V spanning
Een te hoge 12V is niet uit te sluiten als een voeding gevallen is. Voeding vervangen is daarom geen slecht idee. Als je een multimeter hebt, kun je de voeding aanzetten buiten de PC met een draadje en de 12V spanning meten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
mugenmarco schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:04:
Een voeding heeft toch een soort systeem dat hij de klap op vangt? hoe kan een moederbord door branden als de voeding het probleem geeft? Dacht dat een voeding juist moet voorkomen dat de klap ook het moederbord raakt.
Mwah de genoemde Zalman voeding is ruim 9 jaar oud én gevallen. Daarnaast is de voeding op zich al niet van top kwaliteit (https://www.tomshardware.com/reviews/zalman-zm750-ebt-psu,4373-3.html / https://www.tomshardware.com/reviews/zalman-zm750-ebt-psu,4373-10.html). De voorgestelde Corsair VS650 zou ik ook niet 9 jaar lang gebruiken (https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-vs650-psu,6017-6.html).

[ Voor 14% gewijzigd door xh3adshotx op 11-05-2020 11:35 ]

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-11 16:43
xh3adshotx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:31:
[...]

Mwah de genoemde Zalman voeding is ruim 9 jaar oud én gevallen. Daarnaast is de voeding op zich al niet van top kwaliteit (https://www.tomshardware.com/reviews/zalman-zm750-ebt-psu,4373-3.html / https://www.tomshardware.com/reviews/zalman-zm750-ebt-psu,4373-10.html). De voorgestelde Corsair VS650 zou ik ook niet 9 jaar lang gebruiken (https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-vs650-psu,6017-6.html).
Precies, ik snap dan ook niet waarom TS na een val van het systeem ( exclusief de GPU ) alleen het moederbord laat testen.....ik snap daarom wel dat die voeding de oorzaak kan zijn wat betreft de kortsluiting.

Qua voeding heeft iedereen denk ik altijd wel een eigen mening en merk qua voorkeur. Wat je zelf moet kijken is wil je een modulaire voeding, en welk certificaat wil je hebben. Beide doen veel met de prijs. Ik ga zelf altijd voor modulaire Corsair of Seasonic + 80 plus gold of Platinum gecertificeerde voedingen, ze kosten alleen wel wat meer. Zie bijv pricewatch: Seasonic Focus SGX Gold 450

Daarnaast ben ik het wel met xh3adshotx eens dat ik niet snap waarom die corsair-vs650 wordt aangeraden...

[ Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 11-05-2020 11:49 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Johnathan Wick
  • Niet online
Voor zover ik goed begrijp, zoek ik nu naar;
- Corsair CX550
- Cooler Master MWE Bronze 450W V2

Modulair hoeft van mij niet..

• hollandnick
Johnathan Wick schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:55:
Voor zover ik goed begrijp, zoek ik nu naar;
- Corsair CX550
- Cooler Master MWE Bronze 450W V2

Modulair hoeft van mij niet..
Begrijp wel dat het bronze gecertificeerd voedingen zijn. Zijn opzich prima hoor! Maar die keuze moet je zelf maken, of je genoegen neemt met bronze, silver gold of platinum, en niet alleen uit gaat op een advies van een Tweaker ^^

leesvoer: https://www.pcinside.info...er-en-gold-certificering/

[ Voor 11% gewijzigd door hollandnick op 11-05-2020 11:57 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kunt beter een be quiet 11 pakken. Zeker als je niet modulair wilt zijn die goed te betalen :)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:37
[...]

Dit, een voeding van 9 jaar is niet standaard de oorzaak.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:40

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Dit klinkt niet best. Test je voeding met een voedingstester. Met die tool kun je kijken of je voeding nog de standaard spanningen volgt en of hij nog werkt. Als hij tijdens het tijdens het testen kapotgaat of er brandt niks meer is hij rijp voor de sloop.

[ Voor 13% gewijzigd door Ludwig005 op 11-05-2020 12:26 ]

• Johnathan Wick
  • Niet online
Probeer nu een Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular aan te schaffen...

goed, neem ik aan?

• Ludwig005

Ludwig005

Johnathan Wick schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:16:

goed, neem ik aan?
Is zeker een nette voeding.

• pennywiser
Check de reviews. Ik zou zelf Seasonic, Corsair of Antec nemen. Bronze of Gold zegt iets over zuinigheid niet over de kwaliteit.

• hollandnick
Johnathan Wick schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:16:

goed, neem ik aan?
Of ik moet het gemist hebben, maar wellicht een idee om je volledige build in een lijstje te zetten? Die Cooler Master is opzich een prima voeding. Maar net als hierboven mij zou ik zelf voor Corsair/Seasonic/Be Quiet gaan ( vooral persoonlijke mening, ervaring en het feit dat deze merken altijd boven komen in lijsten )

• Johnathan Wick
  • Niet online
hollandnick schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:25:
[...]

Of ik moet het gemist hebben, maar wellicht een idee om je volledige build in een lijstje te zetten?
Windows 10 Pro 64-bit
12GB Triple-Channel DDR3
EVGA X58 SLI Classified (RIP)
Intel Core i7 920
ZALMAN - ZM850-HP Plus (RIP)

• hollandnick
Johnathan Wick schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Windows 10 Pro 64-bit
12GB Triple-Channel DDR3
Intel Core i7 920
juist het is overduidelijk nog maandag want dat stond gewoon in je opening post.... 8)7

Het is wel een heel erg outdated systeem. Let met triple channel dan wel op het moederbord dat je kiest ( als je alle 3 de setjes wilt gebruiken )

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Johnathan Wick De voeding hoeft niet de oorzaak te zijn, denk eerder aan verkeerd aansluiten/inbouwen.
De gebruikte voeding is oud, maar was niet slecht. niet meer geschikt voor nieuwe hardware, maar gebruikt systeem is ook al oud. misschien was het MB al half gaar, en daarom 2e hands verkocht.

Net hoeveel geld je nu wilt uitgeven aan dit oude spul...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ludwig005

Ludwig005

Johnathan Wick schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Windows 10 Pro 64-bit
12GB Triple-Channel DDR3
Intel Core i7 920
Ik zou het moederbord vervangen want ik heb geen idee of het nog hersteld zou kunnen worden.
Misschien hier naar kijken. -> V&A aangeboden: Gouwe oudjes: i7, i5, AMD, Nvidia, NH-D14, ATI. Grote verzame...

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Ludwig005 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:11:
Dit klinkt niet best. Test je voeding met een voedingstester. Met die tool kun je kijken of je voeding nog de standaard spanningen volgt en of hij nog werkt. Als hij tijdens het tijdens het testen kapotgaat of er brandt niks meer is hij rijp voor de sloop.
Dit zegt niets wat de voeding onder belasting doet of hoe "net" de geleverde spanningen zijn.

iRacing Profiel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moederbord vervangen moet sowieso, voordat componenten letterlijk in vlammen opgaan hebben chipset & traces al veel meer te verwerken gehad dan ze overleven.

Mbt voeding-discussie - ik sluit niets uit, zeker niet na een stuiterbeurt, maar ik speel met echt oud spul en zie daarbij flink wat voedingen overlijden (laatst een Olivetti uit 1985 in handen gehad met vonken waar Tesla trots op zou zijn). Toch kom ik dit soort schade op moederbord niet tegen bij stervende voedingen. Dit is typisch gevolg van kortsluiting op het moederbord zelf.

Als ik in je andere topic lees:
Systeemkast gedeukt en daarom gedemonteerd en kast rechtgebogen.
Zou ik in eerste instantie toch iets daar verdenken. Het zou - achteraf gezien - handig geweest zijn als je deze setup eerst los, buiten de kast, getest zou hebben. Andere mogelijkheid is dat de CPU zelf kortgesloten is door gedoe met de pinnen op het vorige bord. In dat geval zou het ook zoveel stroom kunnen trekken.

Ik sluit me aan bij het advies om alle onderdelen van deze build als verdacht/defect te beschouwen. Wil je dat niet, dan moet je ze echt een voor een gaan testen, wat je worst-case een volledige nieuwe x58 build kan kosten. Sowieso zou ik iets vervangbaars (nog een oude P4 liggen toevalig?) in de kast plaatsen voordat je een duur bord erin schroeft, want dat ligt nog meeste voor de hand.

Oslik blyat! Oslik!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-11 17:10
Heb jij zelf de koelvinnen verwijderd? Want op de foto zie ik dat je mobo nog gemonteerd is volgens mij. Want ik ken dit mobo niet zelf, maar ik kan mij voorstellen dat het koellichaam vanaf achterkant vastgezet wordt. Dus is er gedraaid zonder koellichaam?

[ Voor 42% gewijzigd door muppet99 op 11-05-2020 12:56 ]

Carpe Diem

• pennywiser
Misschien even het beste antwoord aanpassen, een psu van 9 jaar is niet een veroorzaker van brand of andere problemen zoals gesteld wordt. Nogal misleidend/fud als iemand later gaat hiernaar zoeken.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk ook niet dat de voeding hier de oorzaak van geweest gaat zijn. Ik zou dan eerder verwachten dat de PC niet meer opstart of niet meer stabiel werkt. Eventueel dat er iets in de voeding zelf stuk gaat en in een zeldzaam geval dat er een onderdeel mee stuk gaat op een minder explosieve manier.

Heb je niet toevallig een 8-pins PCI-E stekker in de CPU EPS connector gestoken? Volgens mij passen deze fysiek op elkaar maar zit de plus en min wel net omgedraaid...

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/Spsgx.png

Edit: met wat pech is je CPU ook stuk overigens.

[ Voor 32% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-05-2020 14:31 ]

• Ludwig005

Ludwig005

@Johnathan Wick Heb je de 4+4 pin cpu connector gebruikt voor cpu power of de 6+2 pin voor krachtige videokaarten?

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 13:09
Ik vind het opmerkelijk dat er al heel snel naar de voeding gewezen wordt zonder verdere informatie. Aangezien de locatie in de buurt van een schroefgat zit, zou het zomaar kunnen zijn dat in het leven van dit MOBO iemand ooit verkeerd heeft "geprikt" met zijn schroevendraaier en daarmee wat spoortjes en/of componenten beschadigd/vervormd heeft. (Het is en blijft een 2e handsje waarvan je de historie niet kent.)

Wel ben ik het eens met het advies om nu niet alleen je mobo maar ook je voeding te vervangen.

• hollandnick
ik zou het zelf niet eens laten bij alleen het mobo en voeding vervangen. Ik zou gelijk het hele systeem onderhanden nemen, en dat hoeft niet eens nieuw te zijn. Genoeg 2ehands spul te krijgen via v&a hier op tweakers.

Waar gebruik je de PC eigenlijk voor? De exacte cijfers weet ik niet maar de 920 bloomfield heb ik zelf gehad en dat waren, meen ik, beste energieverbruikers. Mocht je niet gamen is een simpele Intel NUC niet interessant als vervanging?

Acties:
  • Beste antwoord

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:09

FOTO:
[Afbeelding]

Locatie van de brand:
[Afbeelding]

meer vertellen.

Pfffffffff

INTEL:
Windows 10 Pro 64-bit
12GB Triple-Channel DDR3
Intel Core i7 920
ZALMAN - ZM850-HP Plus
Je heatsink op de stroomaanvoer mist. Heatsink zit er niet voor niets. Of heb je die er na je brand af gesloopt?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Ludwig005

Ludwig005

Er blijven genoeg vragen over voor @Johnathan Wick denk ik.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik lees net dat de pc al even werkte voor het incident. Dat maakt de theorie van de pcie stekker weinig waarschijnlijk natuurlijk. Dat van de heatsink is een goede opmerking.

• Johnathan Wick
  • Niet online
Ludwig005 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:29:
Er blijven genoeg vragen over voor @Johnathan Wick denk ik.
Zeker, ben vandaag hele dag onderweg geweest voor onderdelen.
Zsm antwoorden dus..

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:51

World Citizen

FreeReef.nl

Het eerste antwoord, en vele daarna hebben die standoff al aangehaald. Dit komt helaas vaak voor. Is mij ook overkomen.

Maar daarnaast kan er ook een schroefje achter gevallen zijn en daar kortsluiting maken. Of een ander stukje metaal.

Hoe dan ook, ik snap dat de standoff zo vaak aangehaald word omdat het echt 100% lijkt op kortsluiting achter het moederbord. Mensen die veel PC's bouwen herkennen dit wel.

Meest voorkomende oorzaak is dan die standoff, maar ik heb ook vaker gezien dat er een klein schroefje achter is gevallen. En dat is net zo funest.

Je schade lijkt gewoon ontzettend veel op kortsluiting schade achter het moederbord.

FreeReef.nl

• hollandnick
World Citizen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:08:
Het eerste antwoord, en vele daarna hebben die standoff al aangehaald. Dit komt helaas vaak voor. Is mij ook overkomen.

Maar daarnaast kan er ook een schroefje achter gevallen zijn en daar kortsluiting maken. Of een ander stukje metaal.

Hoe dan ook, ik snap dat de standoff zo vaak aangehaald word omdat het echt 100% lijkt op kortsluiting achter het moederbord. Mensen die veel PC's bouwen herkennen dit wel.

Meest voorkomende oorzaak is dan die standoff, maar ik heb ook vaker gezien dat er een klein schroefje achter is gevallen. En dat is net zo funest.

Je schade lijkt gewoon ontzettend veel op kortsluiting schade achter het moederbord.
Ligt het aan mij, correct me if im wrong, maar bij al mijn PC builds was het zo ( ja ik ben niet zo zorgvuldig helaas ) dat wanneer ik een schroefje ergens in de case had laten vallen, de PC überhaubt niet eens aan ging. Zit deze beveiliging niet op alle moederborden? Of toevallig altijd alleen op degene die ik kocht? :o

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Keertje uitgeschoten met de schroevendraaier? rechtsboven de brandvlek lijkt het begin van een kras te zitten

• Ludwig005

Ludwig005

-36- schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:24:
Keertje uitgeschoten met de schroevendraaier? rechtsboven de brandvlek lijkt het begin van een kras te zitten
Is dat echt een diepe kras?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ludwig005 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:54:
[...]

Is dat echt een diepe kras?
wat is diep. Als je met een kracht die genoeg is om door de lak heen te gaan een beetje ongelukkig tegen een smd condensatortje komt heb je goede kans op kortsluiting.

• Ludwig005

Ludwig005

In de mate dat er sporen/lijnen op de printplaat beschadigd zouden zijn.

• Johnathan Wick
  • Niet online
muppet99 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:54:
Heb jij zelf de koelvinnen verwijderd? Want op de foto zie ik dat je mobo nog gemonteerd is volgens mij. Want ik ken dit mobo niet zelf, maar ik kan mij voorstellen dat het koellichaam vanaf achterkant vastgezet wordt. Dus is er gedraaid zonder koellichaam?
Dit bleek de oorzaak te zijn!
De verkoper had 2 x een EVGA X58 Classified te koop.
Eén daarvan heb ik dus ontvangen en die bleek geen koelvinnen/ribben te hebben.
Daardoor liep de warmte op tot smelt / kortsluiting punt.

In mijn eerste bericht is het verschil zichtbaar tussen de 2 mobo's.
Boven is mijn verbrande mobo (geen koelvinnen)
Daaronder een stock-afbeelding van het board om brandlocatie te tonen (wel koelvinnen).

Ik heb de verkoper hierover gecontacteerd (bekende, goed aangeschreven verkoper hier)
en deze heeft mij kosteloos voorzien van een nieuw (en beter) moederbord.
Ben nu weer terug bij asus mobo en van R2G naar R3G board gegaan.

HEROPBOUW:
Dit heb ik stapsgewijs aangepakt vanzelfsprekend.
Alle onderdelen nagekeken, afgestoft, schoongemaakt en geordend.
Daarna met waterpas en winkelhaak behuizing nagelopen,
deze was nog ietswat krom en volledig rechtgezet.
Elk onderdeel met zorg en beleid geplaatst, inclusief de nieuwe modulaire voeding.

Bij eerste keer aanzetten direct aan zonder problemen.
Via de bios (cpu wijziging) door naar bureaublad.

----------------------------

Zal nog even kijken welke vragen in dit topic beantwoord kunnen worden,
Maar bovenal iedereen bedankt voor de tips en suggesties..

[ Voor 6% gewijzigd door Johnathan Wick op 12-05-2020 14:37 . Reden: Aanvulling ]

• Johnathan Wick
  • Niet online
-36- schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:24:
Nee, wat betreft schroeven e.d. heb ik vaste en voorzichtige hand.
Misschien zat de kras er al.

• Johnathan Wick
  • Niet online
World Citizen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:08:

De standoffs waren allen in orde en zijn zorgvuldig geplaatst en vastgezet.
Er waren geen schroefjes e.d. achter gevallen.

• Johnathan Wick
  • Niet online
sdk1985 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Je heatsink op de stroomaanvoer mist. Heatsink zit er niet voor niets.
Correct!! (nee, zelf niet verwijderd).

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik vind het toch wel bizar dat enkele passief koelende vinnen, in NL-klimaat, het verschil zouden maken tussen wel of niet ploffen.

Kan me haast niet voorstellen dat het doorslag gevend is. Schroeft het mobo ook geen snelheden terug bij oververhitting?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 16:18
bombadil schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:41:
Ik vind het toch wel bizar dat enkele passief koelende vinnen, in NL-klimaat, het verschil zouden maken tussen wel of niet ploffen.

Kan me haast niet voorstellen dat het doorslag gevend is. Schroeft het mobo ook geen snelheden terug bij oververhitting?
Het is niet de CPU die is geploft... Het zijn de VRM's. Die dingen worden bloedheet en hebben geen temperatuurmonitoring.

• Johnathan Wick
  • Niet online
FunFair schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:43:
[...]

Het zijn de VRM's. Die dingen worden bloedheet en hebben geen temperatuurmonitoring.
Inderdaad, dat was de naam die ik zocht ja.

Quote:
"vrm-componenten zijn doorgaans ontworpen voor een maximale temperatuur van 120 of 150 graden. Voor de levensduur is het echter wel bevorderlijk om te zorgen dat ze niet te heet worden."

• Johnathan Wick
  • Niet online
hollandnick schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:45:
[...]

Ik snap dan ook niet waarom TS na een val van het systeem ( exclusief de GPU ) alleen het moederbord laat testen.....
Ik had de pc weggebracht om te laten nakijken, wat doet het wel en wat is kapot.
De mensen waren niet enorm vriendelijk en zeiden eigenlijk geen tijd en zin te hebben(?).
Einde dag werd ik gebeld dat mobo stuk was.
Hij kon nog een nachtje blijven om alle HDD's te checken (7 stuks),
maar dat kan ik zelf ook wel.

Kortom, weet niet wat er wel of niet nagekeken is maar mobo was stuk.

• Johnathan Wick
  • Niet online
[b]Waar gebruik je de PC eigenlijk voor?
40 % Adobe Photoshop
40 % Adobe Premiere Pro
20% diversen

Geen games e.d.

[ Voor 14% gewijzigd door Johnathan Wick op 12-05-2020 15:03 ]

Pagina: 1