Thuis NAS voor backups/hobby

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-09 11:30
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is een NAS als vervanging van mijn redynas NV+ waarvan onlangs de power supply het begaf.
Waarom geen kant en klare?
  1. Heb wel zin in een hobby project
  2. Ik merkte dat na een tijdje het os en andere software niet meer konden worden geüpdate
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €700,- liever minder.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog deze HD over van de oude NAS.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB€ 114,95€ 114,95
3Interne harde schijvenWD Green HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 114,95

Echter weet ik niet of het nog goed is om deze te blijven gebruiken. Qua Capaciteit voldoen ze nog prima en in raid is het ook niet erg als er ééntje sneuvelt maar ja ze zijn al wel oud.

Graag hoor ik jullie advies hierover.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wil heb energie zuinig hebben. Was daarom ook al gaan kijken in het energie zuinige server topic. Ik kon van de systemen daar geen kant en klare vinden die nog en beetje recent was ben daarom zelf aan de slag gegaan.

Wat denk ik nodig te hebben: systeem moet back-ups aankunnen van
laptops 1 (Mac os 512GB)
laptops 2 (Mac os 512GB)
mijn desktop 1,5 TB (Linux/win10)
media server (50GB)
totaal 2,5-3 TB

Wel wil ik als kanttekening hierbij plaatsten dat time machine ook incremental back-ups kan draaien ik wil daarom per laptop 1 tb reserveren. Wordt het 4,5-5 TB aan benodigde schijnruimte.

Als OS zat ik te denken aan FreeNAS lijkt me leuk om daarmee aan de slag t gaan. Wel een risico nieuw os voor je back-up server..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk. Uit de andere NAS/Zuinige server topic heb ik het moederbord, HD, koeling en voeding geplukt.
Dit heb ik al zelf gevonden. Ik ga uit van het slechte geval (voor de portemonnee) dat ik de oude schijven niet ga gebruiken. Met de nieuwe schijven denk ik er niet aan om ze in raid te laten draaien. Het is een back-up server dus als het goed is... staat de data altijd nog ergens anders. Of ben ik hier wat optimistisch?

Ram geheugen ben ik helemaal niet zeker van. Maakt dit nog uit voor energie? Ik zag dat deze laag hoeveelheid volt nodig heeft. En 16GB lijkt mij zelfs een beetje overkill voor een NAS. Maar 8GB was bijna dezelfde prijs. Wellicht kan het OS dit gaan gebruiken voor caching hoorde dat dit een mogelijkheid was. En nog iets anders bij sommige moederborden heb je iets dat dual lane heet OID waarbij 2x8GB sneller is dan 1x16GB is dat hier ook het geval?

De voeding is wellicht voor dit type schijf wat overkill? Wellicht dat ik, zelf als ik de schijven vervang er nog 2 bij wil prikken en deze (4 hds) ook in raid 5 wil draaien.

1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 68,53€ 68,53
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 4TB€ 136,05€ 272,10
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 78,25€ 78,25
1Usb-sticksSandisk Ultra Fit USB 3.1 128GB Zwart€ 18,57€ 18,57
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,45€ 10,45
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSB€ 79,86€ 79,86
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 123,38€ 123,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 751,20

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De NAS komt in een kast te staan en zal bijna continue draaien. Energie gebruik is daarom belangrijk net als het niet kapot gaan van de onderdelen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik advies willen over de oude schijven.
Wel of geen RAID op de NAS.
Klopt de berekening van de benodigde ruimte?
Is de voeding de juiste voor deze kast en de schijven
Kan ik met minder RAM aan?
Zijn er nog zaken die ik kan doen om de aanschaf prijs omlaag te laten gaan?

[ Voor 1% gewijzigd door perix op 12-05-2020 12:15 . Reden: Miste USB drive om te kunne booten. ]

Beste antwoord (via perix op 14-05-2020 13:47)

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Die DS420J heeft een Realtek-CPU en kan daardoor geen Docker draaien.
Voor een server is dat wel leuk omdat ie toch 24/7 draait en jij dan het hobby-projectje dat je wilde kan zoeken in home automation, PiHole, etc :)

Bambu Lab P1S Combo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perix
Ik zie dat er niet op wordt gereageerd. Zit ik in het juiste forum? Is mijn post te begrijpen? Of moet ik gewoon nog even wat meer geduld hebben?

Zag dat het wel handig was om een USB drive te hebben voor het os. Dat wordt dan deze: Sandisk Ultra Fit USB 3.1 128GB Zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom koop je geen Synology? Voor je budget koop je een leuke unit met disks erbij. Je zou bijv een 4 Bay kunnen kopen en slechts 2 slots vullen met disks. En dan later nog uitbreiden.

Als de data verloren mag gaan, kun je zonder RAID natuurlijk werken. Zo niet, dan is RAID vereist.

Ik mis je argumentatie waarom je voor zelfbouw gaat ipv een off the shelf oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Het is niet helemaal de beste plek.
Maar aan je kitlist te zien heb je Het grote zuinige server topic - deel 2 ook al gevonden. Stel daar gericht je vragen en je krijgt meestal een degelijk antwoord (hoe specifieker je vraag, hoe beter het antwoord).
Een USB stick voor een OS is meestal een slecht idee omdat USB sticks niet bestand zijn tegen langdurig veel schrijven. Denk daarbij aan de logbestandjes van een OS enzo. Een kleine SSD aan een USB adapter kan bijvoorbeeld veeel meer schrijfacties aan waardoor je servertje betrouwbaarder wordt.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:19:
[knip]
Als de data verloren mag gaan, kun je zonder RAID natuurlijk werken. Zo niet, dan is RAID vereist.
[knip]
Als de data verloren mag gaan, kun je zonder back-up natuurlijk werken. Zo niet, dan is back-up vereist.

RAID != back-up

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perix
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:19:
Waarom koop je geen Synology? Voor je budget koop je een leuke unit met disks erbij. Je zou bijv een 4 Bay kunnen kopen en slechts 2 slots vullen met disks. En dan later nog uitbreiden.

Ik mis je argumentatie waarom je voor zelfbouw gaat ipv een off the shelf oplossing.
Dank je voor je commentaar. Hier heb ook over zitten denken. Wellicht toch handig om die te herzien. Er zijn twee zaken waarom ik toch richting zelfbouw neigde.

Ten eerste met de readynas was het maar een jaartje of 4. Wat ik wat kort vond.
Ik zie hier een indicatie van 7-8 jaar. Is dit ook de ervaring hier? Dat zou wel lang genoeg zijn.

Het andere is het hobby aspect. Zal ik nog verder over gaan denken wat er allemaal voor leuks te doen is met een synology.
hans_lenze schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:24:
Het is niet helemaal de beste plek.
Maar aan je kitlist te zien heb je Het grote zuinige server topic - deel 2 ook al gevonden. Stel daar gericht je vragen en je krijgt meestal een degelijk antwoord (hoe specifieker je vraag, hoe beter het antwoord).
Een USB stick voor een OS is meestal een slecht idee omdat USB sticks niet bestand zijn tegen langdurig veel schrijven. Denk daarbij aan de logbestandjes van een OS enzo. Een kleine SSD aan een USB adapter kan bijvoorbeeld veeel meer schrijfacties aan waardoor je servertje betrouwbaarder wordt.

[...]

Als de data verloren mag gaan, kun je zonder back-up natuurlijk werken. Zo niet, dan is back-up vereist.

RAID != back-up
Dank had al een vermoeden dat er iets niet klopte. Goed dat je meld over het schrijven zal de usb drive weghalen. De bedoeling van dit ding is dat het de backup wordt. Ik zal ook nog maar eens in het zuinige server topic vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
perix schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Dank je voor je commentaar. Hier heb ook over zitten denken. Wellicht toch handig om die te herzien. Er zijn twee zaken waarom ik toch richting zelfbouw neigde.

Ten eerste met de readynas was het maar een jaartje of 4. Wat ik wat kort vond.
Ik zie hier een indicatie van 7-8 jaar. Is dit ook de ervaring hier? Dat zou wel lang genoeg zijn.

Het andere is het hobby aspect. Zal ik nog verder over gaan denken wat er allemaal voor leuks te doen is met een synology.

[...]
Mijn ervaring is dat een Synology een jaar of tien updates krijgt. Als je een recente Synology (één met het typenummer dsxx20x) uitzoekt, ga je daar een lange tijd plezier van hebben.

In vergelijking met je kitlist gaan de meeste wel een stuk langzamer zijn omdat er een Atom processor in zit. Als het echt een server is, is dat geen probleem omdat je dan niet zit te wachten op de handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perix
Dank allen.
Dan denk dat ik maar ga voor een Synology.

Denk dat het na 8 jaar goed is om de HDs te vervangen. Zal dat ook maar meenemen.

Dan wordt het:
4Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 3TB€ 97,70€ 390,80
1NetwerkopslagSynology DS420J€ 296,75€ 296,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom niet 2x deze? pricewatch: Seagate IronWolf, 6TB (256MB cache, 7200rpm)
Meer storage voor nagenoeg dezelfde prijs.
En je kunt later je 2 vrije slots in de 420J nog uitbreiden met additionele storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:57
perix schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:53:
Met de nieuwe schijven denk ik er niet aan om ze in raid te laten draaien. Het is een back-up server dus als het goed is... staat de data altijd nog ergens anders. Of ben ik hier wat optimistisch?
Als je er voor kiest om geen raid te gebruiken, zou je ook voor een 5-bay nas kunnen gaan. Financieel heeft dat alleen zin als je ook geeft om de performance van de + modellen; met een J-model is het verschil in prijs nogal groot. Als je de NAS eenmaal hebt staan, begint de prijs van nieuwe slots weer bij een nieuwe nas of een expansie kit..

@Verwijderd Ongeveer dezelfde totaal prijs, maar twee keer zo duur als er een schijf faalt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Die DS420J heeft een Realtek-CPU en kan daardoor geen Docker draaien.
Voor een server is dat wel leuk omdat ie toch 24/7 draait en jij dan het hobby-projectje dat je wilde kan zoeken in home automation, PiHole, etc :)

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perix
Denk dat ik dan toch overstap op een iets krachtigere NAS, een ds620slim. Deze heeft een intel processor. Wel zie ik dat ik daarvoor andere schijven moet kiezen. Wat ik op et forum/reviews kan vinden zijn deze schijven ok en zo blijf ik ook nog binnen budget.

Voordat ik de andere 4 slots vol heb ben ik weer flink wat tijd verder.

2Interne harde schijvenToshiba MQ03ABB300, 3TB€ 82,-€ 164,-
1NetwerkopslagSynology DS620slim€ 488,39€ 488,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 652,39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
De DS620slim is een mooie keuze om energiezuinig een beetje te prutsen met docker containers en eventueel één of twee VMs.

Als harde schijf kan ik deze aanraden: pricewatch: Seagate Expansion Portable 5TB Zwart daar zit een normale 2,5" SATA schijf in en hij is goedkoop (zeker als je 'm met een Amazon Prime deal of een Mediamarkt BTW actie weet te scoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perix
Dank allen. Ik heb besteld:

2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 108,90€ 217,80
1NetwerkopslagSynology DS620slim€ 488,39€ 488,39
Bekijk collectie
Importeer producten