Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.
Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is een NAS als vervanging van mijn redynas NV+ waarvan onlangs de power supply het begaf.
Waarom geen kant en klare?
Ongeveer €700,- liever minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog deze HD over van de oude NAS.
Echter weet ik niet of het nog goed is om deze te blijven gebruiken. Qua Capaciteit voldoen ze nog prima en in raid is het ook niet erg als er ééntje sneuvelt maar ja ze zijn al wel oud.
Graag hoor ik jullie advies hierover.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wil heb energie zuinig hebben. Was daarom ook al gaan kijken in het energie zuinige server topic. Ik kon van de systemen daar geen kant en klare vinden die nog en beetje recent was ben daarom zelf aan de slag gegaan.
Wat denk ik nodig te hebben: systeem moet back-ups aankunnen van
laptops 1 (Mac os 512GB)
laptops 2 (Mac os 512GB)
mijn desktop 1,5 TB (Linux/win10)
media server (50GB)
totaal 2,5-3 TB
Wel wil ik als kanttekening hierbij plaatsten dat time machine ook incremental back-ups kan draaien ik wil daarom per laptop 1 tb reserveren. Wordt het 4,5-5 TB aan benodigde schijnruimte.
Als OS zat ik te denken aan FreeNAS lijkt me leuk om daarmee aan de slag t gaan. Wel een risico nieuw os voor je back-up server..
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk. Uit de andere NAS/Zuinige server topic heb ik het moederbord, HD, koeling en voeding geplukt.
Dit heb ik al zelf gevonden. Ik ga uit van het slechte geval (voor de portemonnee) dat ik de oude schijven niet ga gebruiken. Met de nieuwe schijven denk ik er niet aan om ze in raid te laten draaien. Het is een back-up server dus als het goed is... staat de data altijd nog ergens anders. Of ben ik hier wat optimistisch?
Ram geheugen ben ik helemaal niet zeker van. Maakt dit nog uit voor energie? Ik zag dat deze laag hoeveelheid volt nodig heeft. En 16GB lijkt mij zelfs een beetje overkill voor een NAS. Maar 8GB was bijna dezelfde prijs. Wellicht kan het OS dit gaan gebruiken voor caching hoorde dat dit een mogelijkheid was. En nog iets anders bij sommige moederborden heb je iets dat dual lane heet OID waarbij 2x8GB sneller is dan 1x16GB is dat hier ook het geval?
De voeding is wellicht voor dit type schijf wat overkill? Wellicht dat ik, zelf als ik de schijven vervang er nog 2 bij wil prikken en deze (4 hds) ook in raid 5 wil draaien.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De NAS komt in een kast te staan en zal bijna continue draaien. Energie gebruik is daarom belangrijk net als het niet kapot gaan van de onderdelen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik advies willen over de oude schijven.
Wel of geen RAID op de NAS.
Klopt de berekening van de benodigde ruimte?
Is de voeding de juiste voor deze kast en de schijven
Kan ik met minder RAM aan?
Zijn er nog zaken die ik kan doen om de aanschaf prijs omlaag te laten gaan?
Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit is een NAS als vervanging van mijn redynas NV+ waarvan onlangs de power supply het begaf.
Waarom geen kant en klare?
- Heb wel zin in een hobby project
- Ik merkte dat na een tijdje het os en andere software niet meer konden worden geüpdate
Ongeveer €700,- liever minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog deze HD over van de oude NAS.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB | € 114,95 | € 114,95 |
3 | Interne harde schijven | WD Green HDD, 2TB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 114,95 |
Echter weet ik niet of het nog goed is om deze te blijven gebruiken. Qua Capaciteit voldoen ze nog prima en in raid is het ook niet erg als er ééntje sneuvelt maar ja ze zijn al wel oud.
Graag hoor ik jullie advies hierover.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Wil heb energie zuinig hebben. Was daarom ook al gaan kijken in het energie zuinige server topic. Ik kon van de systemen daar geen kant en klare vinden die nog en beetje recent was ben daarom zelf aan de slag gegaan.
Wat denk ik nodig te hebben: systeem moet back-ups aankunnen van
laptops 1 (Mac os 512GB)
laptops 2 (Mac os 512GB)
mijn desktop 1,5 TB (Linux/win10)
media server (50GB)
totaal 2,5-3 TB
Wel wil ik als kanttekening hierbij plaatsten dat time machine ook incremental back-ups kan draaien ik wil daarom per laptop 1 tb reserveren. Wordt het 4,5-5 TB aan benodigde schijnruimte.
Als OS zat ik te denken aan FreeNAS lijkt me leuk om daarmee aan de slag t gaan. Wel een risico nieuw os voor je back-up server..
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk. Uit de andere NAS/Zuinige server topic heb ik het moederbord, HD, koeling en voeding geplukt.
Dit heb ik al zelf gevonden. Ik ga uit van het slechte geval (voor de portemonnee) dat ik de oude schijven niet ga gebruiken. Met de nieuwe schijven denk ik er niet aan om ze in raid te laten draaien. Het is een back-up server dus als het goed is... staat de data altijd nog ergens anders. Of ben ik hier wat optimistisch?
Ram geheugen ben ik helemaal niet zeker van. Maakt dit nog uit voor energie? Ik zag dat deze laag hoeveelheid volt nodig heeft. En 16GB lijkt mij zelfs een beetje overkill voor een NAS. Maar 8GB was bijna dezelfde prijs. Wellicht kan het OS dit gaan gebruiken voor caching hoorde dat dit een mogelijkheid was. En nog iets anders bij sommige moederborden heb je iets dat dual lane heet OID waarbij 2x8GB sneller is dan 1x16GB is dat hier ook het geval?
De voeding is wellicht voor dit type schijf wat overkill? Wellicht dat ik, zelf als ik de schijven vervang er nog 2 bij wil prikken en deze (4 hds) ook in raid 5 wil draaien.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Pentium G4560 Boxed | € 68,53 | € 68,53 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 100,06 | € 100,06 |
2 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5", 4TB | € 136,05 | € 272,10 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Wit | € 78,25 | € 78,25 |
1 | Usb-sticks | Sandisk Ultra Fit USB 3.1 128GB Zwart | € 18,57 | € 18,57 |
1 | Processorkoeling | Arctic Alpine 12 Passive | € 10,45 | € 10,45 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS16G4D26BFSB | € 79,86 | € 79,86 |
1 | Voedingen | Cooler Master V Series V550 | € 123,38 | € 123,38 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 751,20 |
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De NAS komt in een kast te staan en zal bijna continue draaien. Energie gebruik is daarom belangrijk net als het niet kapot gaan van de onderdelen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik advies willen over de oude schijven.
Wel of geen RAID op de NAS.
Klopt de berekening van de benodigde ruimte?
Is de voeding de juiste voor deze kast en de schijven
Kan ik met minder RAM aan?
Zijn er nog zaken die ik kan doen om de aanschaf prijs omlaag te laten gaan?
[ Voor 1% gewijzigd door perix op 12-05-2020 12:15 . Reden: Miste USB drive om te kunne booten. ]