Ik heb een tijd terug mijn eerste woning gekocht en ben altijd geïnteresseerd geweest in zonnepanelen en duurzame energie opwekken. Nu ik er een tijdje woon heb ik een beeld gekregen van wat mijn energieverbruik gaat zijn en ik zit nu op zo'n 1200kWh per jaar. Ik verbruik daarnaast 800m3 aan gas, ik zal totaal ongeveer 1000-1100eu per jaar kwijt zijn aan energie als de huidige trend zich doorzet. Dit komt grotendeels doordat ik alleen woon en doordeweeks meestal op mijn werk ben, afgelopen winter was dat erg goed zichtbaar. Ik monitor mijn verbruik via Enelogic en daarin zie ik doordeweeks relatief weinig verbruik.
Hebben investeringen in zonnepanelen zin? Mijn dak ligt op het zuiden en heeft grootste deel van de dag geen schaduw, ik moet alleen rekening houden met een dakkapel van de buren. Ik zie op dit moment geen voordeel in zonnepanelen aanschaffen of verduurzamen omdat de besparing minimaal zou zijn (20 euro per maand aan elektriciteit). Isoleren van de vloer en het dak is nog een mogelijkheid, maar lijkt mij zeer kostbaar voor weinig besparing op jaarbasis omdat ik toch niet de gehele week thuis ben. Mijn woning heeft op dit moment energielabel B, alle ramen zijn HR++ en kozijnen zijn kunststof dus weinig/geen last van tocht.
Duurzame energie vind ik wel degelijk belangrijk, maar als het financieel niet aantrekkelijk is voel ik me op dit moment nog niet genoodzaakt om die stap te nemen. Wat denken jullie van mijn situatie?
Hebben investeringen in zonnepanelen zin? Mijn dak ligt op het zuiden en heeft grootste deel van de dag geen schaduw, ik moet alleen rekening houden met een dakkapel van de buren. Ik zie op dit moment geen voordeel in zonnepanelen aanschaffen of verduurzamen omdat de besparing minimaal zou zijn (20 euro per maand aan elektriciteit). Isoleren van de vloer en het dak is nog een mogelijkheid, maar lijkt mij zeer kostbaar voor weinig besparing op jaarbasis omdat ik toch niet de gehele week thuis ben. Mijn woning heeft op dit moment energielabel B, alle ramen zijn HR++ en kozijnen zijn kunststof dus weinig/geen last van tocht.
Duurzame energie vind ik wel degelijk belangrijk, maar als het financieel niet aantrekkelijk is voel ik me op dit moment nog niet genoodzaakt om die stap te nemen. Wat denken jullie van mijn situatie?
/f/image/87Ykk6gfmr1EIsBotRQ3r3Se.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/jx7bflCLcEwJiIdV60ssQ0j0.png?f=user_large)
/f/image/7pf3jZa8MQPVIUT33ySKxzSc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/84aYybZZRUyr9aKixlUmGhNj.png?f=fotoalbum_large)