Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik verbruik weinig energie heeft verduurzamen zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05:07
Ik heb een tijd terug mijn eerste woning gekocht en ben altijd geïnteresseerd geweest in zonnepanelen en duurzame energie opwekken. Nu ik er een tijdje woon heb ik een beeld gekregen van wat mijn energieverbruik gaat zijn en ik zit nu op zo'n 1200kWh per jaar. Ik verbruik daarnaast 800m3 aan gas, ik zal totaal ongeveer 1000-1100eu per jaar kwijt zijn aan energie als de huidige trend zich doorzet. Dit komt grotendeels doordat ik alleen woon en doordeweeks meestal op mijn werk ben, afgelopen winter was dat erg goed zichtbaar. Ik monitor mijn verbruik via Enelogic en daarin zie ik doordeweeks relatief weinig verbruik.

Hebben investeringen in zonnepanelen zin? Mijn dak ligt op het zuiden en heeft grootste deel van de dag geen schaduw, ik moet alleen rekening houden met een dakkapel van de buren. Ik zie op dit moment geen voordeel in zonnepanelen aanschaffen of verduurzamen omdat de besparing minimaal zou zijn (20 euro per maand aan elektriciteit). Isoleren van de vloer en het dak is nog een mogelijkheid, maar lijkt mij zeer kostbaar voor weinig besparing op jaarbasis omdat ik toch niet de gehele week thuis ben. Mijn woning heeft op dit moment energielabel B, alle ramen zijn HR++ en kozijnen zijn kunststof dus weinig/geen last van tocht.

Duurzame energie vind ik wel degelijk belangrijk, maar als het financieel niet aantrekkelijk is voel ik me op dit moment nog niet genoodzaakt om die stap te nemen. Wat denken jullie van mijn situatie?

Alle reacties

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 13:26
Ik heb mijn dak wel vol liggen, terwijl ik het niet opmaak. Het gaat niet alleen over financiën in mijn optiek, er mag wat mij betreft enige goeddoennerij bij zitten.

Maar in jouw geval zou het nadenken over electrisch verwarmen met een lucht/water of misschien lucht/lucht warmtepomp om ook het gasverbruik richting 0 te krijgen ook een optie zijn. 800 kuub *0,7 = 560 euro p.j. Misschien kan je met enige aanpassingen daar ook een deuk in slaan?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je 1100 euro per jaar kwijt bent kun je 1500 euro per jaar besparen (teruggave energiebelasting). Leg 10 a 12 zonnepanelen op je dak, van de 18 a 2500 kWh die je teveel opwekt ga je gasverbruik verminderen met een lucht lucht airco.
Vloer/ dak isoleren doe je niet alleen voor besparing maar ook toename in comfort.

Tldr. Ja, alles wat je voorstelt heeft zin

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 20:31

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Verduurzamen heeft altijd zin. Maar uiteraard is het voornamelijk de stookkosten waar je op kunt winnen. Als je weinig verbruikt heeft isoleren nauwelijks zin. Je terugverdientijd wordt dan een heel stuk langer.

Wij gebruiken nu 450m3 aan gas. Als wij extra zouden isoleren (bijvoorbeeld het dak) dan zou het 10 jaar duren voor we het terug verdienen.

Zonnepanelen heeft wellicht wel nut, zodat je rekening naar 0 gaat. als je nu 1100 euro per jaar kwijt bent, ben je kwa zonnepanelen (afhankelijk van je setup natuurlijk) met een jaar of 7-10 klaar en geniet je nog 10 jaar van gratis energie.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan ik kort in zijn, ALTIJD!

Je stroom is laag maar nog wel 800 m3 gas, en wat als je een partner hebt/krijgt die de hele dag thuis is? Dan wordt het verhaal anders.

Maar goed, huidige situatie, je hebt een paar mogelijkheden:

Je legt 4 panelen van 320Wp op een klein omvormertje, dat kost je zo'n 2000,- wat de stroomrekening van zo'n 250,- weg werkt, met een jaar of 8 terugverdiend dus. Dit is wat langer omdat een klein setje nou eenmaal wat duurder per Wp uit valt, die persoon moet nog steeds komen en het dak op namelijk.

Je kan ook je hele dak vol gooien, dan heb je teveel stroom maar betaal je de gasrekening van door die te verkopen voor 11 cent.

Je kan ook een warmtepomp of andere elektrische verwarming aanschaffen waardoor je geen gas meer gebruikt voor verwarmen of warm water en zo stapgewijs gas de deur uit. Gas kost je nu 560,- zonder vastrecht dus als je dat met pv weg werkt kan het hard gaan met terugverdienen, zeker als je gas kan afsluiten.

Mogelijkheden te over, en juist jij kan dat mooi en stapsgewijs doen als je alleen woont en overdag weinig thuis bent.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• snameroc
  • Laatst online: 23-11 23:26
Ventilatie warmtepomp misschien? Samen met wat panelen.

snameroc

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
TheUninvited schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:48:
Isoleren van de vloer en het dak is nog een mogelijkheid, maar lijkt mij zeer kostbaar
Vloerisolatie is echt niet duur, en bespaard niet alleen op je stookkosten maar is enorm comfortverhogend. Wat is het bouwjaar van je woning?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• TheUninvited
No Hands schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Vloerisolatie is echt niet duur, en bespaard niet alleen op je stookkosten maar is enorm comfortverhogend. Wat is het bouwjaar van je woning?
Woning is van 1978, de vloer is van beton met tussenbalken erin. Zit een kruipruimte dus is wel redelijk toegankelijk. Ik heb geen vloerverwarming en een tegelvloer zal denk ik altijd koud aan blijven voelen. Temperatuur in mijn woonkamer zakt ook niet verder dan 1 of 2 graden als het koud is buiten na een nacht. Ik heb het idee dat het met de isolatie al redelijk goed zit, aangezien ik een tussenwoning heb verlies ik ook minder snel warmte door mijn buren.
Ik schat dat vloerisolatie zon 1500-2000 euro kost, maar ga je dat ook terugverdienen en wat is comfortverhogend? Ik zelf heb niet zo snel last van kou, daarom stook ik ook niet al te hoog is zonde van het geld en het milieu vind ik dan. Laat op de avond pak ik gewoon een deken erbij als het moet in plaats van de thermostaat een graadje hoger.

Met betrekking tot wat wordt gezegd over zonnepanelen en een warmtepomp om volledig gasloos te gaan, ik lees daarover veel verhalen dat het niet werkt tenzij je een nieuwbouwwoning hebt met uitstekende isolatie? Dat mensen uiteindelijk dus duurder uit kunnen zijn omdat zo'n pomp alleen goed werkt als je veel warmte kunt vasthouden.

Alleen zonnepanelen en dan verrekenen met kosten van gas lijkt mij wel interessant maar die regels veranderen volgens mij over een aantal jaar is dat dan nog wel zinvol? 2000 euro voor zonnepanelen vind ik wel te overzien, als ik dat dan in 8 jaar terugverdien ongeveer. En later uitbreidden kan altijd nog denk ik dan.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TheUninvited schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:57:
[...]
Met betrekking tot wat wordt gezegd over zonnepanelen en een warmtepomp om volledig gasloos te gaan, ik lees daarover veel verhalen dat het niet werkt tenzij je een nieuwbouwwoning hebt met uitstekende isolatie? Dat mensen uiteindelijk dus duurder uit kunnen zijn omdat zo'n pomp alleen goed werkt als je veel warmte kunt vasthouden.
Helaas doen er zich in een gasgericht land als Nederland nogal wat indianenverhalen de rondte. Vooral radar en vereniging eigen huis maken zich hier schuldig aan.

Er lopen hier plenty topics waar je goed kan inlezen.

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

Veel verspreiders van deze FUD zijn ook gewoon mensen die verhalen gehoord hebben van CV installateurs. Dat is net als advies vragen over je elektrische auto aan een monteur die al 50 jaar aan ICE’s werkt.

De truc is om je goed te verdieping in de materie voordat je iets aan schaft. In deze branch kan je je niet zomaar laten adviseren, daarvoor zijn er gewoon teveel cowboys actief die geen idee hebben wat ze doen. Je kan bijv. niet zomaar vanaf 4000 kuub over naar een warmtepomp. Dan moet je eerst isoleren. 1200 is denk ik nog wel wat aan de hoge kant om ‘zomaar’ naar een WP te gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 10-05-2020 22:16 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-11 17:06
Je dakpannen uit 78 gaan waarschijnlijk minder lang mee dan je panelen. Ik zelf ben ook een klein verbruiker en zou met een oost west opstelling er 10 jaar over doen om het terug te verdienen. (Met de huidige salderingsregels). Verwarmen klinkt leuk maar als je straks in de zomer veel opwekt en in de winter verbruikt is het niet meer zo interessant als nu.

Vanwege de terugverdientijd in mijn situatie van 10 jaar, heb ik besloten om het niet te doen en het geld van de panelen te beleggen.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:12
Een soortgelijke afweging zijn wij ook aan het maken. Naast terugverdientijd kan je ook overwegen dat elke verduurzaaming van je woning waarschijnlijk leidt tot een waardevermeerdering van je woning op de markt. Wat je misschien niet direct ziet in jouw jaarlijkse kosten haal je er wel uit als je je woning weer verkoopt.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Rol-Co

Rol-Co

TheUninvited schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:57:
[...]

Woning is van 1978, de vloer is van beton met tussenbalken erin. Zit een kruipruimte dus is wel redelijk toegankelijk. Ik heb geen vloerverwarming en een tegelvloer zal denk ik altijd koud aan blijven voelen. Temperatuur in mijn woonkamer zakt ook niet verder dan 1 of 2 graden als het koud is buiten na een nacht. Ik heb het idee dat het met de isolatie al redelijk goed zit, aangezien ik een tussenwoning heb verlies ik ook minder snel warmte door mijn buren.
Ik schat dat vloerisolatie zon 1500-2000 euro kost, maar ga je dat ook terugverdienen en wat is comfortverhogend? Ik zelf heb niet zo snel last van kou, daarom stook ik ook niet al te hoog is zonde van het geld en het milieu vind ik dan. Laat op de avond pak ik gewoon een deken erbij als het moet in plaats van de thermostaat een graadje hoger.
Mijn huis is van 88-89 en geheel standaard af bouw, ik heb de afgelopen 8 jaar steeds iets gedaan en begonnen met zonnepanelen, daarna lucht water warmtepomp van de vermeden kosten gekocht , sww geregeld, panelen bijgelegd het jaar er op, het jaar er op weer en sinds 2 jaar al gasloos en vrij van jaarlijkse energiekosten. Het huis is nog steeds standaard isolatie, heb wel vloerverwarming.
Dat is in jouw geval niet je grootste zorg, je bent overdag weg en een lucht water warmtepomp moet het hebben van rustig maar lang warmen, dan kom je in jouw geval duurder uit dan gas, wel kan je een lucht lucht warmtepomp ophangen, snel warm als je thuis komt en ook airco in de zomer. :)
Daarmee bespaar je gas, stroom komt dan weer van dak, meer comfort, minder kosten.
Alleen zonnepanelen en dan verrekenen met kosten van gas lijkt mij wel interessant maar die regels veranderen volgens mij over een aantal jaar is dat dan nog wel zinvol?
Salderen doel je op denk ik? Klopt, dat gaat in 2023 afgebouwd worden maar gaat pas echt serieus worden tegen 2030 en dan heb jij je paneeltjes al grotendeels terugverdiend dus wie kan je wat maken? Wat denk je dat er met gas gaat gebeuren de komende 10 jaar? Beter bovenstaande actie ondernemen.
2000 euro voor zonnepanelen vind ik wel te overzien, als ik dat dan in 8 jaar terugverdien ongeveer. En later uitbreidden kan altijd nog denk ik dan.
2000 was ruwe schatting, zo uit mijn hoofd is 4x110,- paneel, 450,- omvormer, 175,- aan montage rails, dus zeg maar 1100,- aan spullen, dan nog iemand die het monteert.

8-12 panelen kost 8-12 x110, omvormer 100-150 meer en nog 2x 175 montage, monteur is iets langer bezig en kan dan oplopen tot 1100.
Ga uit van 1,- per watt peak, dus 12 x 300W is 3600Wp is 3600,- incl montage. 3600 kWh is 750,- per jaar aan stroom CQ vermeden gas ;)

@Glashelder
Het is 800 m3

@Zeus
Zie bovenstaande :)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rol-Co schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:35:
[...]

Mijn huis is van 88-89 en geheel standaard af bouw, ik heb de afgelopen 8 jaar steeds iets gedaan en begonnen met zonnepanelen, daarna lucht water warmtepomp van de vermeden kosten gekocht , sww geregeld, panelen bijgelegd het jaar er op, het jaar er op weer en sinds 2 jaar al gasloos en vrij van jaarlijkse energiekosten. Het huis is nog steeds standaard isolatie, heb wel vloerverwarming.
Niet alle huizen uit die tijd zijn gelijk qua isolatiewaarde. Die vloerwarming was retrofit neem ik aan? Want als je bij minimale radiatorcapaciteit (gangbaar af-bouw) opeens overgaat naar een warmtepomp heb je natuurlijk een probleem als het kouder wordt omdat je bij lange na niet de hoge aanvoertemperatuur haalt als de CV ketel. Al scheelt het natuurlijk dat het al jaren niet meer koud is.
[...]

Dat is in jouw geval niet je grootste zorg, je bent overdag weg en een lucht water warmtepomp moet het hebben van rustig maar lang warmen, dan kom je in jouw geval duurder uit dan gas, wel kan je een lucht water warmtepomp ophangen, snel warm als je thuis komt en ook airco in de zomer. :)
Daarmee bespaar je gas, stroom komt dan weer van dak, meer comfort, minder kosten.
Je bedoelt lucht-lucht neem ik aan?

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:25

MieJuul

3970Wp

Dat is in jouw geval niet je grootste zorg, je bent overdag weg en een lucht water warmtepomp moet het hebben van rustig maar lang warmen, dan kom je in jouw geval duurder uit dan gas, wel kan je een lucht water warmtepomp ophangen, snel warm als je thuis komt en ook airco in de zomer. :)
De tweede moet natuurlijk lucht/lucht zijn ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Windows95 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:30:
Je dakpannen uit 78 gaan waarschijnlijk minder lang mee dan je panelen. Ik zelf ben ook een klein verbruiker en zou met een oost west opstelling er 10 jaar over doen om het terug te verdienen. (Met de huidige salderingsregels). Verwarmen klinkt leuk maar als je straks in de zomer veel opwekt en in de winter verbruikt is het niet meer zo interessant als nu.
Wat bedoel je hiermee? Over het algemeen is verwarmen met welke WP dan ook (L/L, L/W, W/W) goedkoper dan op gas. Gas is duur. Dat staat nog volledig los van PV.
Vanwege de terugverdientijd in mijn situatie van 10 jaar, heb ik besloten om het niet te doen en het geld van de panelen te beleggen.
Dat heeft zoals je in deze tijd ook zo zijn risico’s :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-11 17:06
Als je nu 1kwh uur opwekt in de zomer kun je deze in de winter gewoon gebruiken. Als het salderen wordt verminderd, moet je die 1kwh voor meer geld terug kopen in de winter dan dat je hem in de zomer verkocht hebt. Het zou mij niets verbazen of we (ver) in de toekomst met slimme meters minder stroom overdag in de zomer gaan betalen en fors meer op een donkere winterdag.

Ik had overigens geen rekening gehouden met:
Glashelder schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Over het algemeen is verwarmen met welke WP dan ook (L/L, L/W, W/W) goedkoper dan op gas. Gas is duur. Dat staat nog volledig los van PV.
Waardoor het misschien wel rendabeler wordt om meer zonnepanelen te nemen. Prijs per wp wordt natuurlijk lager bij meer panelen, dus terugverdientijd korter.

Feit blijft wel dat de overheid ons van het gas afwillen, dus gas wordt waarschijnlijk alleen duurder. En het blijft een redelijk veilige investering, maar misschien niet met het hoogste rendement.

[ Voor 29% gewijzigd door Windows95 op 10-05-2020 23:18 ]

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:54:
[...]

Niet alle huizen uit die tijd zijn gelijk qua isolatiewaarde. Die vloerwarming was retrofit neem ik aan? Want als je bij minimale radiatorcapaciteit (gangbaar af-bouw) opeens overgaat naar een warmtepomp heb je natuurlijk een probleem als het kouder wordt omdat je bij lange na niet de hoge aanvoertemperatuur haalt als de CV ketel. Al scheelt het natuurlijk dat het al jaren niet meer koud is.
Nee dat zal niet, dit was een voormalig premie c woning.
Vvw was gelijk na de bouw gedaan, tijdens bouw kon niet. 1300 m3 gas verbruik hadden we, de kamer heeft 3 radiatoren en de vvw aangelegd op bijverwarming. :D
Ik heb de radiatoren in de kamer verwijderd, boven en in de gang jaga radiatoren, badkamer heb ik vvw gemaakt, de 7kW warmtepomp loopt meest van de tijd op zijn laagst en houd het warm met 3,5-4kW.
Ook met -10 wat we wel gehad hebben is het prima warm, het is vaker te warm dan te koud, 24/7 21 graden.
Je bedoelt lucht-lucht neem ik aan?
En @MieJuul
Ja was foutje, heb het aangepast. :)

• Rol-Co

Rol-Co

Windows95 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 23:10:
[...]

Als je nu 1kwh uur opwekt in de zomer kun je deze in de winter gewoon gebruiken. Als het salderen wordt verminderd, moet je die 1kwh voor meer geld terug kopen in de winter dan dat je hem in de zomer verkocht hebt. Het zou mij niets verbazen of we (ver) in de toekomst met slimme meters minder stroom overdag in de zomer gaan betalen en fors meer op een donkere winterdag.
Daarom is een buffer als een vloer en sww boiler handig, kan je de zonnestroom gelijk opmaken in warmte omzetten. Dit gaat dan over dag en nacht, ook in de winter wek je op, al is het minder.
Waardoor het misschien wel rendabeler wordt om meer zonnepanelen te nemen. Prijs per wp wordt natuurlijk lager bij meer panelen, dus terugverdientijd korter.
Ja en meer eigengebruik....
Feit blijft wel dat de overheid ons van het gas afwillen, dus gas wordt waarschijnlijk alleen duurder. En het blijft een redelijk veilige investering, maar misschien niet met het hoogste rendement.
En hoe hoog was het rendement van de cv ketel? ;) alleen al de efficientie van 4kWh warmte uit 1kWh stroom, de cv slechts 8kWh uit een cuub.

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op maandag 11 mei 2020 @ 00:01:
[...]

En hoe hoog was het rendement van de cv ketel? ;) alleen al de efficientie van 4kWh warmte uit 1kWh stroom, de cv slechts 8kWh uit een cuub.
CV ketel die maar 8 kWh aan nuttige warmte uit een kuub haalt zou maar 91% op onderwaarde zijn (82% op bovenwaarde). Geen idee waar je die vandaan haalt. De RVO heeft het in de 'Rapportage Rendement HR ketel' over een gemiddeld rendement (na metingen aan 17 systemen) van 93% op bovenwaarde, inclusief het E gebruik van de ketel (pomp).

Ofwel 9 kWh uit een kuub. Ga je dan je CV ketel de deur uit doen en koop je een warmtepomp, dan gaat die kuub gas door een gascentrale heen, wordt het ~5 kWh aan elektra en kan je warmtepomp daar 20 kWh warmte van maken bij een COP van 4.

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 02:48:
[...]

CV ketel die maar 8 kWh aan nuttige warmte uit een kuub haalt zou maar 91% op onderwaarde zijn (82% op bovenwaarde). Geen idee waar je die vandaan haalt. De RVO heeft het in de 'Rapportage Rendement HR ketel' over een gemiddeld rendement (na metingen aan 17 systemen) van 93% op bovenwaarde, inclusief het E gebruik van de ketel (pomp).

Ofwel 9 kWh uit een kuub. Ga je dan je CV ketel de deur uit doen en koop je een warmtepomp, dan gaat die kuub gas door een gascentrale heen, wordt het ~5 kWh aan elektra en kan je warmtepomp daar 20 kWh warmte van maken bij een COP van 4.
Bij benadering, de warmtepomp doet ook 4,4 COP hier.
Die cuub gaat niet voor mij door de gascentrale, ik wek per saldo meer op dan ik verbruik.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:30

Wuursj

want worst is al bezet

Het mooie van weinig verbruiken is dat je gemakkelijker op 0 uit komt :)
Hier ook 1500kwh + 600 kuub verbruik per jaar.
Met een warmtepomp (staat al in de schuur) denk ik zo op ~3500kwh uit te komen.

Dat krijg ik met met 8 x 340 wp panelen (~3k€) al op ongeveer 0 euro/jaar als je 'vermindering energiebelasting' meetelt. Terugverdientijd panelen: ~6 jaar (afbouw saldering nog niet meegenomen).
Zonnepanelen zijn dus ook met kleine installaties prima rendabel. Als je meer panelen kwijt kan, wordt het alleen maar rendabeler.

Warmtepomp is financieel alleen rendabel als je investering kosten niet al te hoog worden (en dat kan behoorlijk oplopen). Besparing van de warmtepomp wordt bij mij door het weinige verbruik zo'n 200 euro per jaar. Klinkt weinig maar is toch 30% besparing. Dat is het probleem van kleinverbruikers: hoge percantages bespartingen zijn in euro's nog steeds weinig.

Het wordt echter wel moeilijk om daar de pomp zelf met installatie van te betalen, laat staan als je nog andere investeringen zoals vloerverwarming moet doen. Bij 'grootverbruikers' hakt die 30% procent besparing er nu eenmaal harder in in absolute zin.

Geld is dan ook niet het enige dat mij drijft en ik zit al in een grote verbouwing waar verwarmingssysteem (ketel en afgifte) toch al nieuw moest.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• No Hands
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 22:54:
[...]

Niet alle huizen uit die tijd zijn gelijk qua isolatiewaarde.
jawel, dat heet bouwbesluit.

• kabeltjekabel
No Hands schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:31:
[...]

Bouwbesluit is een minimumeis, geen "gij zult bereiken en niet overschrijden".

In een wat verder verleden lagen de eisen voor sociale huur ook hoger dan vrije sector (koop), omdat daar de vrije markt verondersteld was vanzelf naar meer isolatie te gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-05-2020 21:35 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:31:
[...]

Dat is het minimum, hoewel weinig en doorgaans niet heel ruim in de projectbouw is daar gewoon van afgeweken. En er zijn verschillen in negatieve zin indien er gebouwd is met oude vergunningen. Dat laatste gebeurd vaker dan je denkt. Ontwikkelaars schieten vlak voor een verandering nog een berg aanvragen in. Opzich is dat niet heel raar, ze zijn er vaak al vele jaren mee bezig en moeten anders alles weer aanpassen. Het is dus niet alleen om wat isolatiemateriaal uit te sparen zoals sommige je soms willen laten denken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 11-05-2020 21:39 ]

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:34:
[...]

In een wat verder verleden lagen de eisen voor sociale huur ook hoger dan vrije sector (koop), omdat daar de vrije markt verondersteld was vanzelf naar meer isolatie te gaan.
Ze hebben in die tijd 3600 woningen gebouwd, dat zal echt niet beter zijn dan nodig. Maar we hebben vloer,dak,spouw isolatie en thermopane glas af bouw.

• No Hands
  • Nu online
[...]

Het is gewoon een rijtjeswoning. Er is geen projectbouwer die even meer dan bouwbesluit gaat toepassen. Gewoon omdat het kan of mag. In 1978 mag je er gewoon vanuit gaan dat je isolatie ruk is als die nog standaard is. Zowat niks in je gevel, niks onder de vloer en amper wat in je dak. Daar doelde ik op.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:30

Wuursj

want worst is al bezet

twain4me schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:36:
[...]

Dat is het minimum, hoewel weinig en doorgaans niet heel ruim in de projectbouw is daar gewoon van afgeweken. En er zijn verschillen in negatieve zin indien er gebouwd is met oude vergunningen.
Niet alleen dat. Ik stond op het punt om eind vorig jaar een nieuwbouw huis te gaan kopen dat nog gebouwd moet worden.
Specificatie zegt voor- en achter gevel Rc 3,5.
Bouwbesluit zegt minimaal Rc 4,5.
Ontwikkelaar zegt: 'Ja maar we voldoen aan EPC 0,4 norm door wat extra zonnepanelen'
Ik zeg: 'laat maar zitten dan' want de rest zal ook wel volledig uitgeknepen zijn.

Dat is de gemiddelde instelling bij veel projecten. En zonnepanelen verkopen beter dan isolatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 11-05-2020 21:48 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• twain4me

twain4me

[...]

Er wil alleen geen hond voor betalen, al een paar keer een pilot geweest pas sinds 2 jaar is er meer belangstelling voor isolatie vanuit de kopers.

• twain4me

twain4me

Wuursj schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:44:
[...]

Niet alleen dat. Ik stond op het punt om eind vorig jaar een nieuwbouw huis te gaan kopen dat nog gebouwd moet worden.
Ontwikkelaar zegt: 'Ja maar we voldoen aan EC 0,4 norm door wat extra zonnepanelen'
Ik zeg: 'laat maar zitten dan' want de rest zal ook wel volledig uitgeknepen zijn.

Dat is de gemiddelde instelling bij veel projecten.
Ik heb een project nooit zover uitgeknepen,en zit inmiddels heel erg ver bij de project nieuwbouw vandaan. Maar die rc waarde heeft bij mijn weten een minimum exact om deze reden.. dat is wat we niet willen, raar.

Mijn huis ongeisoleerd en enkelglas is dan ook nieuwbouweis waardig.. Ik heb immers meer opwek dan gebruik.. wat een onzin. Goed dat je bent weggelopen, ik had de gemeente nog even gebeld om te vragen of ze daar wel goed bij hun hoofd zijn.
Dat is de gemiddelde instelling bij veel projecten. En zonnepanelen verkopen beter dan isolatie.
helemaal waar, ik zit in de renovatie en wat daar verkoopt is dubbelglas zonnepanelen vloerverwarming en witte gladde muren. isolatie kost zelfs geld op het moment dat het vierkante meters gaat schelen met name als je heel dichtbij een funda grens zit en er onder zakt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 11-05-2020 21:56 ]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat je vooral ook moet meenemen, maar niet in geld kan uitdrukken: het is gewoon leuk om panelen op je dak te hebben.

Net zoals een bv 16-core processor met een vette videokaart leuk is, is het gewoon leuk om stroom uit gratis zonlicht te maken en er nog geld voor te krijgen ook.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• kabeltjekabel
No Hands schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:42:
[...]

Het is gewoon een rijtjeswoning. Er is geen projectbouwer die even meer dan bouwbesluit gaat toepassen. Gewoon omdat het kan of mag. In 1978 mag je er gewoon vanuit gaan dat je isolatie ruk is als die nog standaard is. Zowat niks in je gevel, niks onder de vloer en amper wat in je dak. Daar doelde ik op.
In Ede staat een ganse wijk die qua isolatie veel beter is dan minimumeisen van die tijd. Huis uit 2003; plafond op 2,6m (bouwbesluit; 2,4m), vloer Rc 4,0 (bouwbesluit; 2,5), Dak iets van Rc 4,5 (bouwbesluit; 2,5) en zo kan ik nog wel even verder gaan.
twain4me schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:46:
[...]

Er wil alleen geen hond voor betalen, al een paar keer een pilot geweest pas sinds 2 jaar is er meer belangstelling voor isolatie vanuit de kopers.
Heb je meer info over die pilot? Kijk, ik kan me voorstellen dat als je als projectleverancier marginale isolatieverbeteringen als cashcow op de optielijst zet het niet zozeer is dat "men er niet voor wil betalen", maar dat men er geen excessieve bedragen voor over heeft. In het projectbouwtopic gaan ook gigantisch verschillende bedragen langs wat projectbouwers vragen voor het isoleren van de schuur bijvoorbeeld.
Wuursj schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:44:
[...]

Ontwikkelaar zegt: 'Ja maar we voldoen aan EPC 0,4 norm door wat extra zonnepanelen'

Handhavingsverzoek bij de gemeente doen en wat milieuclubjes optrommelen. VEH aanschrijven, flyers in de bus doen. Advocaatjes aanmoedigen om via 'no pay no cure' de bewoners op te stoken om de bouwer uit te roken. Zulke zooi moet gewoon juridisch richting faillisement gedrukt worden, anders blijven ze het doen. Stond in VEH blaadje laatst nog een verhaal van iemand die van zijn tweedehands huis de tekeningen had opgevraagd en duizenden euro's bij de bouwer heeft opgehaald omdat die de WTW voor douche en ventilatie achterwege had geleten maar wel in de EPC had meegeteld (of zoiets).

Of toevallig vergunning uit 2012-2015 ofzo?

• TheUninvited
Dit topic is al weer een tijdje geleden, maar na wat twijfelen ben ik toch verder gaan kijken. Ik heb onlangs vanuit de gemeente een brief gekregen voor een collectieve inkoopactie, dit is zowel voor isolatie als zonnepanelen. Voor de zonnepanelen heb ik al de volgende offerte gehad voor 6 panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ2MaeFLoa927h0PIVC2CsAPa6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/87Ykk6gfmr1EIsBotRQ3r3Se.png?f=fotoalbum_large

Ervaringsdeskundigen die kunnen aangeven of dit een goed voorstel is? Er wordt gesteld dat dit ongeveer 400 euro oplevert per jaar (1750kwh opgewekt) en dus in iets minder dan 8 jaar is terugverdient, dat lijkt mij prima. Ze kunnen ook de BTW terugvorderen voor je als service. Heeft het zin om nog meerdere offertes op te vragen elders?

Ik ga binnenkort ook een adviseur langs laten komen voor vloerisolatie en misschien andere maatregelen. Indien 2 of meer isolatiemaatregelen worden genomen krijg je ook subsidie dus dat is ook wel interessant. Als ik daar meer over weet post ik dat hier ook.

• kabeltjekabel
Slecht voorstel

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-11 22:29
Ik zie geen isolatie in de offerte terugkomen en voor alleen panelen is dit veel te duur!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:34
TheUninvited schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:41:
Dit topic is al weer een tijdje geleden, maar na wat twijfelen ben ik toch verder gaan kijken. Ik heb onlangs vanuit de gemeente een brief gekregen voor een collectieve inkoopactie, dit is zowel voor isolatie als zonnepanelen. Voor de zonnepanelen heb ik al de volgende offerte gehad voor 6 panelen:

[Afbeelding]

Ervaringsdeskundigen die kunnen aangeven of dit een goed voorstel is? Er wordt gesteld dat dit ongeveer 400 euro oplevert per jaar (1750kwh opgewekt) en dus in iets minder dan 8 jaar is terugverdient, dat lijkt mij prima. Ze kunnen ook de BTW terugvorderen voor je als service. Heeft het zin om nog meerdere offertes op te vragen elders?

Ik ga binnenkort ook een adviseur langs laten komen voor vloerisolatie en misschien andere maatregelen. Indien 2 of meer isolatiemaatregelen worden genomen krijg je ook subsidie dus dat is ook wel interessant. Als ik daar meer over weet post ik dat hier ook.
Heeft zeker zin om meer offertes op te vragen, offertes richting de 1euro/wp zijn goede offertes. Schaduw van het dak kunnen prima opgelost worden door schaduwmanagement van een string omvormer en by pass diodes in het zonnenpaneel dus solaredge is onnodig duur.

In elkaar geklikt op een random webshop zoals solar-bouwmarkt kom ik op 2560 euro inclusief btw. Als je meer plek hebt voor panelen is het het overwegen waard want 1 tm 12 panelen is dezelfde installatie prijs, heb je alleen meer zonnepanelen, montagemateriaal, en een grotere omvormer nodig die vaak goedkoper worden in verhouding naarmate je meer nodig hebt.

https://imgur.com/a/MY64j9J

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:46
@TheUninvited @Penait1 Ik heb hier de panelen alweer een jaar geleden laten leggen door Solar Bouwmarkt, was toen inclusief installatie inderdaad iets van 90ct/Wp kwijt na teruggaaf van de BTW voor een 10x320Wp

Ik zou beginnen met eens een uit te meten hoe groot je dak oppervlak is door het tellen van de dakpannen. Omdat de omvormer en installatiekosten niet heel snel toenemen bij meer panelen kom je er in de praktijk meestal op uit dat het voordeligst is om in een keer een dakvlak vol te leggen.

• TheUninvited
Penait1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Heeft zeker zin om meer offertes op te vragen, offertes richting de 1euro/wp zijn goede offertes. Schaduw van het dak kunnen prima opgelost worden door schaduwmanagement van een string omvormer en by pass diodes in het zonnenpaneel dus solaredge is onnodig duur.

In elkaar geklikt op een random webshop zoals solar-bouwmarkt kom ik op 2560 euro inclusief btw. Als je meer plek hebt voor panelen is het het overwegen waard want 1 tm 12 panelen is dezelfde installatie prijs, heb je alleen meer zonnepanelen, montagemateriaal, en een grotere omvormer nodig die vaak goedkoper worden in verhouding naarmate je meer nodig hebt.

https://imgur.com/a/MY64j9J
Bedankt voor de informatie, ik zie inderdaad dat ze SolarEdge aanbevelen in de offerte ik zal hier een toelichting van hun kant plaatsen. Ik kan lastig bepalen of dit wel of niet nodig is, mijn dak ligt op het zuiden ik heb aan de oostkant een dakkapel van de buren, maar met 6 panelen blijf ik daar nog wel een stuk buiten schot. Verder heb ik een hoge boom voor mijn huis staan, maar de schaduw valt volgens mij mee (alleen in de winter zal de schaduw van de boom richting het dak vallen denk ik).

Dit is hoe ze het hebben ingetekend op mijn dak overigens, daar zie je het dakkapel goed staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmNdMZgF-9x10Cb53VXs7T2Qpm0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jx7bflCLcEwJiIdV60ssQ0j0.png?f=user_large
SolarEdge omvormer

Om het maximale rendement te halen zullen we de panelen aansluiten op een SolarEdge 2200H omvormer.

SolarEdge optimizers zorgen ervoor dat elk paneel afzonderlijk presteert. Op elk paneel wordt een optimizer geplaatst die vervolgens aan elkaar gekoppeld worden. Bij een SolarEdge systeem wordt het maximale uit een paneel gehaald, dit in tegenstelling tot een 'string' omvormer waarbij de prestatie van alle panelen wordt beinvloed door het 'zwakste' paneel.

Het grootste voordeel ten opzichte van een ‘string’ omvormer is dat er veel meer mogelijkheden zijn om in moeilijke of schaduwsituaties het dak te benutten:

Panelen op gedeeltelijk overschaduwde plekken
Panelen installeren met verschillende oriëntatie en hellingshoeken
Ongelijke string lengtes en langere strings mogelijk
Heronimo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:17:

@TheUninvited @Penait1 Ik heb hier de panelen alweer een jaar geleden laten leggen door Solar Bouwmarkt, was toen inclusief installatie inderdaad iets van 90ct/Wp kwijt na teruggaaf van de BTW voor een 10x320Wp

Ik zou beginnen met eens een uit te meten hoe groot je dak oppervlak is door het tellen van de dakpannen. Omdat de omvormer en installatiekosten niet heel snel toenemen bij meer panelen kom je er in de praktijk meestal op uit dat het voordeligst is om in een keer een dakvlak vol te leggen.
Op basis van de afbeelding denk ik dat 9-10 panelen zou moeten kunnen, maar ik verwacht dat de panelen onderin en tegen de dakkapel aan meer schaduw gaan vangen is dat een probleem?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:29
Weet je op welk tijdstip de panelen in de zon beginnen te komen in de zomer en in de winter?
Ligt het zuiver zuid of toch een paar graden anders?
Er zijn mensen met minder schaduw problemen voor SE gegaan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het is nog steeds vrij duur. Onderin zullen ze wellicht iets meer schaduw vangen in de winter in het begin van de morgen maar dan is de opbrengst zo laag dat het niet de moeite waard is om er solaredge voor te plaatsen.

Heel misschien zou de grote schoorsteen in de morgen nog een beetje roet in het eten kunnen gooien, als je het hele dak vol legt, maar dan kun je eventueel ook met meerdere strings oplossen. Anders kun je wel optimisers inzetten, maar dat hoeft dan alleen maar op de panelen waarvan verwacht wordt dat ze schaduwproblemen gaan veroorzaken, niet voor alle alle panelen. Dat levert vooral veel op voor de installateur.

Qua vloerisolatie, je schrijft dat de kruipruimte goed toegankelijk is, met piepschuim panelen of tonzon kun je al een heel eind komen en beide zijn allebei zelf aan te leggen als je er een beetje werk in wilt steken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• TheUninvited
busscherski schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:48:
Weet je op welk tijdstip de panelen in de zon beginnen te komen in de zomer en in de winter?
Ligt het zuiver zuid of toch een paar graden anders?
Er zijn mensen met minder schaduw problemen voor SE gegaan.
Zuiver zuid niet helemaal, maar zal misschien aantal graden richting oosten afwijken. In de winter zou ik niet weten in de zomerperiode op dit moment rond een uur of 8 komt de zon op het dak en rond 9u zakt die langzaam weg achter de huizen/bomen die in het westen staan.

Ik heb de offerte met de partij doorgesproken hun vertelden het volgende:
- De panelen zijn duurder omdat het AEG is, wat hun betreft leveren die betere garantie plus zijn ze bij een fonds aangesloten die die garantie ook overneemt dus meer zekerheid wat dat betreft. Ik wil best meer betalen voor kwaliteit maar het is moeilijk meetbaar.
- De optimizers doen ze meenemen omdat ze menen dat het op die manier minder gevoelig is voor storingen van een enkel paneel en je hebt minder last van schaduwval vooral in de ochtend (dakkapel op oosten van de buren als voorbeeld) ik heb ook een hoge boom op het zuiden wat vooral in het voorjaar/najaar wat schaduw werpt

Het is ook mogelijk om zonder te nemen, daar heb ik nog geen prijs van. Ik heb wel een offerte gekregen voor 10 panelen dat is ietsje duurder maar levert natuurlijk meer op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLA79B-dxlJzBFdk8e4dOmgiJeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7pf3jZa8MQPVIUT33ySKxzSc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook naar solar-bouwmarkt gekeken, en inderdaad kom je als je geen optimizers neemt goedkoper uit, dus dat is het prijsverschil ik denk dus dat het dan de vraag is wel of niet te nemen? Iemand die daar ervaring mee heeft of die dingen goed hun werk doen of dat het niks uitmaakt?

• TheUninvited
Erasmo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:52:
Het is nog steeds vrij duur. Onderin zullen ze wellicht iets meer schaduw vangen in de winter in het begin van de morgen maar dan is de opbrengst zo laag dat het niet de moeite waard is om er solaredge voor te plaatsen.

Heel misschien zou de grote schoorsteen in de morgen nog een beetje roet in het eten kunnen gooien, als je het hele dak vol legt, maar dan kun je eventueel ook met meerdere strings oplossen. Anders kun je wel optimisers inzetten, maar dat hoeft dan alleen maar op de panelen waarvan verwacht wordt dat ze schaduwproblemen gaan veroorzaken, niet voor alle alle panelen. Dat levert vooral veel op voor de installateur.

Qua vloerisolatie, je schrijft dat de kruipruimte goed toegankelijk is, met piepschuim panelen of tonzon kun je al een heel eind komen en beide zijn allebei zelf aan te leggen als je er een beetje werk in wilt steken.
Bedankt voor je advies, ik zal eens kijken of zelf aanleggen van vloerisolatie te doen is inderdaad met tonzon lijkt mij het beste omdat dat ook de kruipruimte nog deels begaanbaar maakt. Ik moet zeggen dat de temperatuur binnen redelijk stabiel blijf ondanks dat het 30 graden is buiten. Kijken of dat de komende dagen zo blijft.

• busscherski
AEG zonnepanelen heeft niets met de echte AEG te maken.
Dat wil overigens niet zeggen dat de kwaliteit of garantie goed of slecht is.
Wel is zeker dat je extra betaald voor de naam, want ze betalen een licentievergoeding voor het voeren van de naam.

Verwijderd in "AEG slimme solar omvormers - geen beveiliging"

optimisers zijn in 9 van de 10 gevallen juist de zelf de oorzaak van storingen.
Dan is het wel handig dat je optimisers hebt, dan kun je makkelijk zien welke optimiser vervangen moet worden...

Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Als je de panelen dichtbij de dakkapel van de buren legt, dan zal SE op het moment met schaduw zeker iets meer opbrengst opleveren. Ik denk hooguit 5% extra opbrengst per jaar. Je mag zelf bedenken of je daar 15% extra aanschafkosten voor over hebt. En gemiddeld lagere betrouwbaarheid (wel 25 jaar garantie overigens, maar je bent wel enigszins afhankelijk van je installateur).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co

Rol-Co

Kan dat wel dan? Slechts 6 panelen op een SE 2200 met schaduw? @Rouske

• busscherski

• TheUninvited
busscherski schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:00:
AEG zonnepanelen heeft niets met de echte AEG te maken.
Dat wil overigens niet zeggen dat de kwaliteit of garantie goed of slecht is.
Wel is zeker dat je extra betaald voor de naam, want ze betalen een licentievergoeding voor het voeren van de naam.

Verwijderd in "AEG slimme solar omvormers - geen beveiliging"

optimisers zijn in 9 van de 10 gevallen juist de zelf de oorzaak van storingen.
Dan is het wel handig dat je optimisers hebt, dan kun je makkelijk zien welke optimiser vervangen moet worden...

Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Als je de panelen dichtbij de dakkapel van de buren legt, dan zal SE op het moment met schaduw zeker iets meer opbrengst opleveren. Ik denk hooguit 5% extra opbrengst per jaar. Je mag zelf bedenken of je daar 15% extra aanschafkosten voor over hebt. En gemiddeld lagere betrouwbaarheid (wel 25 jaar garantie overigens, maar je bent wel enigszins afhankelijk van je installateur).
Bedankt voor je toevoeging, dus SolarEdge is niet nodig/helpt weinig en kan voor storingen zorgen vanwege de extra componenten als ik het goed begrijp uit dat topic. Ik heb ook op de website van Solar Bouwmarkt wat verder lopen lezen en zie dat er ook nog een mogelijkheid is met micro omvormers van Enphase, is dat misschien een beter alternatief dan SolarEdge? Als ik het goed begrijp heb je dan per paneel een omvormer in plaats van een hele grote? Ik zie nu ook in dat het merkje weinig uitmaakt aangezien 99% uit Azie komt dus wat dat betreft kan je denker beter een goedkoper paneel nemen met dezelfde garantie. Ik ga nog wat verder lezen/verdiepen in ieder geval.

• busscherski
Enphase lijkt betrouwbaarder dan SolarEdge ja. Is ook vaak nog net iets duurder. De enige omvormer die ik ken met 25 jaar garantie.

Als je op 1 euro/Wp wilt komen zul je denk ik gewoon een string omvormer moeten nemen (Goodwe/Growatt/etc)

• TheUninvited
busscherski schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:06:
Enphase lijkt betrouwbaarder dan SolarEdge ja. Is ook vaak nog net iets duurder. De enige omvormer die ik ken met 25 jaar garantie.

Als je op 1 euro/Wp wilt komen zul je denk ik gewoon een string omvormer moeten nemen (Goodwe/Growatt/etc)
Ik vind het lastig om te bepalen of een string omvormer zelf voldoet of toch SE/Enphase, maarja stuk duurder. Als ik 10 panelen neem zou ik ook 2 strings bovenste en onderste rij kunnen maken toch? Dus als de schaduw op het onderste deel valt dat geen invloed heeft op daarboven. Zit er veel verschil in die merken omvormers of is Goodwe gewoon prima?

Dit heb ik bij elkaar geklikt nu bij de Solar Bouwmarkt, dus ex btw rond de 3000 voor 3350Wp is denk wel netjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elRVITvklOEYBive5Q3O4dvZSoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/84aYybZZRUyr9aKixlUmGhNj.png?f=fotoalbum_large

• busscherski
Ja zo zou ik het doen als ik jou was.

2 x 5 kan maar je kunt het ook aansluiten als 1 x 10, dan werkt de omvormer op een hoger rendement en er is alsnog schaduwmanagement mogelijk door middel van de diodes in de panelen.

Of je zou het als 2 x 5 kunnen laten aansluiten, dan kun je het alsnog aanpassen naar 1 x 10 om te testen als je dat wilt.

Goodwe is prima.

Bestel deze er nog even bij:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ethernet.html
of Wifi als je dat liever wilt (indien mogelijk raad ik LAN aan)

• Rol-Co

Rol-Co

TheUninvited schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Dit heb ik bij elkaar geklikt nu bij de Solar Bouwmarkt, dus ex btw rond de 3000 voor 3350Wp is denk wel netjes.
[Afbeelding]
Lol, gewoon 1200,- minder en dan heb je nog 10 panelen 335Wp ipv 310Wp, nou die marketing slogan van SE over panelen die verschillen in Wp kan nu zeker het raam uit. 8)

• busscherski
@Rol-Co
1200 euro, je hebt ze of je hebt ze niet (meer).

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 24-06-2020 20:43 ]

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:43:
@Rol-Co
1200 euro, je hebt ze of je hebt ze niet (meer).
Ja dat bedoel ik, kan je gewoon nog 10 panelen voor kopen van bijv 300W...

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:45:
[...]

Ja dat bedoel ik, kan je gewoon nog 10 panelen voor kopen van bijv 300W...
Dat is ook hoe ik altijd denk als iemand goedkoper uit is.. Ohww dan kunnen er nog X panelen bij _O-

Mijn eigen systeem heb ik ook gewoon uit een budget ontworpen, ik blijf het raar vinden dat ik dat hier niet vaker voorbij zie komen, ik snap dat het niet vaak is, maar nooit is wel heel erg weinig. -O-

• TheUninvited
Even een update voor diegene die dit topic nog tegenkomen. Uiteindelijk op aanraden van jullie ervoor gekozen om toch zonnepanelen te nemen maar dan zonder solaredge, liggen nu een paar weken op het dak en nog geen spijt van dus dat is mooi. Hele dak vol en was uiteindelijk 2800 euro kwijt, jaaropbrengst is nog even afwachten maar al best een hoop zonnige dagen gehad dus dat is een mooi begin :) Binnen nu en een jaar wil ik de keuken vervangen en ook elektrisch gaan koken. Ik ben ook nog aan het kijken naar vloerisolatie om gasverbruik nog verder te verminderen.

• busscherski
Foto?

Pagina: 1