Paypal is hier in geen partij, jij hebt thuisbezorgd toestemming gegeven voor een soort van automatische incasso op je Paypal rekening. 2FA of Onetouch op je Paypal gaat je ook niet helpen.
Dat Thuisbezorgd verder geen enkele controle hierop heeft is wel degelijk hun fout.
Ik zou een klacht indienen bij Thuisbezorgd wegens het onterecht afschrijven van een niet door jou geplaatste bestelling, zij zijn verantwoordelijk voor het beheren van die Paypal koppeling en dienen dus ook de controle daarop in orde te hebben. Uiteindelijk heeft Thuisbezorgd de betaling bij Paypal gedaan, niet jij, en niet de fraudeur. Daarnaast eis je dat Thuisbezorgd optreed tegen deze fraude zoals in de overeenkomst staat aangezien jij nu hebt aangegeven dat de transactie frauduleus is (zien onder). Desnoods doe je aangifte dat Thuisbezorgd onterecht bedrag X van jouw paypal rekening heeft afgeschreven.
Verder zijn ze in overtreding van hun eigen voorwaarden artikel 5.3
De Overeenkomst kan alleen door het Restaurant worden uitgevoerd als de Klant correcte en volledige contact- en adresgegevens verstrekt bij het plaatsen van de Bestelling. De Klant heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan Takeaway.com of het Restaurant te melden.
Er zijn geen correcte en volledige contact- en adresgegevens verstrekt en dus had Thuisbezorgd de bestelling niet mogen uitvoeren.
Daarnaast kunnen ze wel degelijk volgens hun eigen voorwaarden optreden tegen fraude, artikel 6.4
Takeaway.com heeft het recht om namens het Restaurant Bestellingen te weigeren en Overeenkomsten te annuleren, indien er gerede twijfel bestaat over de juistheid of authenticiteit van de Bestelling of de contactgegevens. Indien Takeaway.com een Bestelling annuleert die al betaald is, dan zal Takeaway.com dat bedrag overboeken op de dezelfde rekening als waarvan de betaling heeft plaatsgevonden. Indien de Klant schijnbaar valse of frauduleuze Bestellingen plaatst, dan kan Takeaway.com hiervan aangifte doen bij de politie.
Er staat niet expliciet tegen wie er aangifte gedaan wordt, dit kan tegen de account houder, fraudeur of restaurant gedaan worden. Jij hebt aangegeven dat de bestelling frauduleus is, je kunt nu thuisbezorgd vragen hier tegen op te treden. Jij bent niet de Klant, dat is de gene die de bestelling heeft geplaatst en jouw naam daar voor misbruikt heeft
De definitie van Klant is volgens hun eigen voorwaarden:
Klant: een natuurlijk persoon of rechtspersoon die een Bestelling plaats via het Platform.
De Klant ben jij dus niet maar dat is de Fraudeur!
Verder vraag ik me af of Thuisbezorgd enige fraude detectie heeft als ik dit zo lees en hun voorwaarden zijn volledig gericht om zichzelf en de restaurants te beschermen, niet de klanten!
Dus iedereen, zorg dat je Paypal koppelingen in orde zijn!
[Voor 6% gewijzigd door GrooV op 06-05-2020 16:32]