Accesspoints / Mesh nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanye
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 14:33
In mijn nieuwe woning wil ik een dekkend WIFI netwerk creëren middels access points, deze kunnen allemaal bekabeld aangesloten worden.

In mijn huidige huis heb ik Airports van Apple en dat voldeed prima al merk ik de laatste tijd wel veel snelheid verlies en uitval. Ik heb ze nu aangesloten op de volgende manier:
- Ziggo modem in bridge
- 1 ethernet naar de AirPort Extreme
- Vanuit Extreme bekabeld naar switch bij tv zodat alles bekabeld is aangesloten en 1 ethernet naar de volgende airport voor wifi boven.
- De 3e airport heb ik nooit aan de gang gekregen omdat als die erin kwam overal de wifi uitviel (?)

Mijn vraag is het volgende:

Ik had zelf de Deco M9 in gedachten (eng om hier mesh vragen te stellen als ik de meeste topics hierover zie)
- Welke access points of mesh systemen voldoen voor wat ik wil en hoe sluit ik dit aan?
Alle topics die ik zie hebben het over geen mesh nemen maar access points maar als een netwerk leek is dit wel verwarrend als ik eerlijk ben.
- Sluit ik dit hetzelfde aan als ik hiervoor ook deed, alles op de eerste access point en dan door naar de rest?
- Graag in het hele huis hetzelfde netwerk en dan wel 5ghz waar kan en de apparaten die dat niet aankunnen automatisch op 2.4 (excuus als dit een domme toevoeging is)

Overal in huis is ethernet aanwezig dus alle apparaten zullen ook zoveel mogelijk worden aangesloten hiermee het dekkende wifi netwerk is vooral voor Sonos, Hue, streamen etc.

Nogmaals, ik ben een leek op dit gebied en het voordeel wat een Deco mij lijkt te bieden is eenvoud tov Ubiquiti. Dat kan komen omdat de Ubiquiti een totaal raadsel is met zoveel producten dat ik niet weet welke ik zou moeten kiezen.

Budget is rond de 250 / 400 euro

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 12:46
Kan je meer details geven over je nieuwe woning? Hoeveel woonlagen zijn er (incl evt kelder), hoeveel woonoppervlak, etc.

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Mesh is niets anders dan een draadloze verbinding tussen de accesspoints. Dat is gelukkig niet van toepassing op jouw netwerk, aangezien overal kabels liggen.

Je vraag is nu nog veel te open, alle dualband accesspoints voldoen namelijk aan de gestelde criteria. Zoals @Gophlin akl terrecht opmerkt, hoe ziet de woning eruit? Daarnaast, waar wil je de accesspoints plaatsen (plafind/muur/staand op een kastje/whatever)?

Zorg dat je een systeem neemt waarrbij je het zendvermogen kan instellen. Daarmee doe je aan "soft band steering": de clients zullen, mits goed ingesteld, voor het 5GHz netwerk kiezen en legacy meuk kan nog steedsop de 2,4GHz band.

Goede merken waar je naar kan kijken zijn on der andere:
Ubiquiti
TP-Link
MikroTik (budgettair zeker, maar niet geschikt voor mensen die niet willen leren ;))

Wat wil je exact voor jouw budget aanschaffen (functioneel)? Krijg je op het nieuwe adres weer Ziggo?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanye
lier schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:49:
Mesh is niets anders dan een draadloze verbinding tussen de accesspoints. Dat is gelukkig niet van toepassing op jouw netwerk, aangezien overal kabels liggen.

Je vraag is nu nog veel te open, alle dualband accesspoints voldoen namelijk aan de gestelde criteria. Zoals @Gophlin akl terrecht opmerkt, hoe ziet de woning eruit? Daarnaast, waar wil je de accesspoints plaatsen (plafind/muur/staand op een kastje/whatever)?

Zorg dat je een systeem neemt waarrbij je het zendvermogen kan instellen. Daarmee doe je aan "soft band steering": de clients zullen, mits goed ingesteld, voor het 5GHz netwerk kiezen en legacy meuk kan nog steedsop de 2,4GHz band.

Goede merken waar je naar kan kijken zijn on der andere:
Ubiquiti
TP-Link
MikroTik (budgettair zeker, maar niet geschikt voor mensen die niet willen leren ;))

Wat wil je exact voor jouw budget aanschaffen (functioneel)? Krijg je op het nieuwe adres weer Ziggo?
@Gophlin
Woonoppervlakte is 254 m2 en bestaat uit 3 verdiepingen zonder kelder.

@lier

Stel ik zeg dat het budget tot 500 euro kan wat kan ik dan het beste pakken?
De access points kunnen in kastjes geplaatst worden.
Dit is voor een leek in te stellen, of ben ik dan genoodzaakt dit uit te besteden ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Kanye schreef op zondag 3 mei 2020 @ 19:08:
Woonoppervlakte is 254 m2 en bestaat uit 3 verdiepingen zonder kelder.
Je hebt geen binnenmuren? En is elke verdieping even groot (oftewel, 254/3 m2)?
Stel ik zeg dat het budget tot 500 euro kan wat kan ik dan het beste pakken?
Even de pricewatch in duiken, en filteren op de eerder genoemde merken.
De access points kunnen in kastjes geplaatst worden.
Zonde...maar ieder zijn keuze...
Dit is voor een leek in te stellen, of ben ik dan genoodzaakt dit uit te besteden ? O-)
De vraag stellen is hem beantwoorden. ;)

Overigens, iedereen kan een WiFi netwerk in de lucht brengen, maar om het echt goed te laten werken heb je de nodige kennis nodig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:49
lier schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:49:
Mesh is niets anders dan een draadloze verbinding tussen de accesspoints.
Niet persé, mesh kan ook een bedrade backhaul hebben. Het komt er op neer dat 'mesh' gewoon een marketing term is.

Moest ik in jouw situatie zijn zou ik starten met 1 nieuwe access point en deze telkens op één van de 3 verschillende plaatsen zetten, zo kan je testen tot waar het bereik vanuit die 3 plaatsen optimaal is en hoeveel access points je nog extra nodig hebt voor een ideale dekking. Elk huis is anders, elk materiaal is anders, je kan op voorhand onmogelijk de dekking weten. Veel access points plaatsen die elkaar dan gaan storen is vragen om problemen. Zoals hierboven aangehaald is het handig om access points te hebben waarbij je hun zendkracht kan aanpassen indien nodig.

Welke accesspoint dit moet zijn .. Goh, keuze genoeg zou ik zeggen, hierboven zijn al wat voorbeelden aangehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Je adviseert redelijk ingewikkelde producten aan iemand die helemaal niet bekend is met netwerken : Goed bezig! -O-

Consumenten met weinig verstand kunnen het IMHO beter houden bij simpelere systemen en dan is de genoemde
Kanye schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 21:00:
Ik had zelf de Deco M9 in gedachten (eng om hier mesh vragen te stellen als ik de meeste topics hierover zie)
Helemaal geen gekke keuze! :)

Als je overal in huis al kabels hebt liggen dan kan je die gewoon mooi hergebruiken met een dergelijk set!

Wat je ook kan kopen : Gewoon 3 losse accesspoints van merken zoals ASUS/Fritzbox/Netgear of de wat simpelere TP-Link varianten die zonder een centrale controller werken.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
De M9 is geen gekke aankoop zeker als de Ziggo modem in bridgemode gezet kan worden zodat je alle functies die de M9 in router modus biedt ook kunt gebruiken. Het is een zeer gebruiksvriendelijke set met een degelijke app die je door de installatie begeleid.

Ik heb echter geen idee hoe de ethernet backhaul omgaat met verdelen van de snelheid. Bij een Mesh opstelling wordt eea gebalanceerd waardoor je totale snelheid wordt beïnvloed. Dit is één van de redenen waarom mesh setjes niet zo populair hier zijn.

In accespoint modus is de M9 wel te beperkt, veel functies worden uitgeschakeld en daardoor eigenlijk te duur voor wat het biedt.

[ Voor 35% gewijzigd door Miki op 04-05-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:28:
Ik heb echter geen idee hoe de ethernet backhaul omgaat met verdelen van de snelheid. Bij een Mesh opstelling wordt eea gebalanceerd waardoor je totale snelheid wordt beïnvloed.
Dat lijkt me sterk ;)
In accespoint modus is de M9 wel te beperkt, veel functies worden uitgeschakeld en daardoor eigenlijk te duur voor wat het biedt.
Is daar ergens een lijst van te vinden ?

Want in principe heb je ook niet veel nodig...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
nero355 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Dat lijkt me sterk ;)

[...]

Is daar ergens een lijst van te vinden ?

Want in principe heb je ook niet veel nodig...
Load balancing bij mesh netwerken speelt wel degelijk een rol speelt omdat de backhaul altijd verbinding moet kunnen maken alleen weet ik niet hoe TP-link dat geregeld heeft bij ethernet verbindingen.

Wat betreft uitgeschakelde functies, die kun je in de handleiding van de Deco M9 terugvinden. Wat mij bestond waren dat: parental control, anti virus, QOS en nog wat controle en inzicht zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:48:
Load balancing bij mesh netwerken speelt wel degelijk een rol speelt omdat de backhaul altijd verbinding moet kunnen maken alleen weet ik niet hoe TP-link dat geregeld heeft bij ethernet verbindingen.
Verbonden via Ethernet = Accesspoint mode, tenzij er sprake is van een echte Mesh setup en daar zijn dit soort setjes niet voor bedoeld voor zover ik weet!
Wat betreft uitgeschakelde functies, die kun je in de handleiding van de Deco M9 terugvinden. Wat mij bestond waren dat: parental control, anti virus, QOS en nog wat controle en inzicht zaken.
Dat lijkt me meer iets voor in de Router dan een accesspoint :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanye
Miki schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:28:
De M9 is geen gekke aankoop zeker als de Ziggo modem in bridgemode gezet kan worden zodat je alle functies die de M9 in router modus biedt ook kunt gebruiken. Het is een zeer gebruiksvriendelijke set met een degelijke app die je door de installatie begeleid.

Ik heb echter geen idee hoe de ethernet backhaul omgaat met verdelen van de snelheid. Bij een Mesh opstelling wordt eea gebalanceerd waardoor je totale snelheid wordt beïnvloed. Dit is één van de redenen waarom mesh setjes niet zo populair hier zijn.

Dit zijn hele nuttige toevoegingen. Ik denk inderdaad dat in mijn use case (netwerk noob) een set als de Deco M9 een goede oplossing is.

Die extra toevoegingen heb ik persoonlijk niet nodig denk ik. Dank!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Kanye schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:49:
[...]

Dit zijn hele nuttige toevoegingen. Ik denk inderdaad dat in mijn use case (netwerk noob) een set als de Deco M9 een goede oplossing is.

Die extra toevoegingen heb ik persoonlijk niet nodig denk ik. Dank!! _/-\o_
Let wel, omdat jij je Ziggo modem in bridge modus hebt kun je wel gebruiken maken van de router functie en dus ook van bijbehorende functies die ik hierboven noemde.
Pagina: 1