Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
Ivm Corona en thuiswerken op zolder, is de deurbel bij de voordeur niet altijd even duidelijk om te horen.
De bestaande installatie is bedraad en dat wil ik graag zo houden.
Draadloos betekent doorgaans: batterijen die opraken en draadloze signalen die niet altijd even ver komen.
Daarom zou ik graag de bestaande installatie zo houden (bedraad) en dan 1 draadloze bel toevoegen voor de zolder.

Nu bestaat Friedland niet meer. Overgenomen door Honeywell.
Honeywell heeft een "omvormer", de DCP917.

Echter, in hun handleiding voor de installatie van dit ding, hebben ze de normale bedrade bel wel weggelaten: https://livewell.honeywel...ds/32310602-001_Rev_B.pdf

Deze omvormer zou moeten werken met alle draadloze Honeywell bellen, conform "Activilink".
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Afgesplitst van Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel

[ Voor 15% gewijzigd door SA007 op 01-05-2020 14:34 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 21:25
Ik wil deze ook aansluiten samen met de google nest Hello deurbel en mijn draadloze bel(DC515NHGP2)
Ik krijg deze ook niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:58
Goede vraag, ik zit in hetzelfde schuitje. Werd net nog door de buurman gebeld dat mijn vriendin zich heeft buitengesloten zonder telefoon en dat ik blijkbaar de bel niet hoor omdat ik niet open doe.

Heb al eens naar die omvormer gekeken, maar ben er nog niet uit of (en zo ja, hoe) je die in serie of parallel naast een bestaande bel kan installeren. Ben nog steeds voornemens om dat uit te zoeken, dus als ik daar ooit aan toe kom dan laat ik het weten.

Iemand anders een idee of het mogelijk is de bestaande bel te behouden? Dat is voor mij wel een eis.

Update: naar aanleiding van een review op Bol.com heb ik contact opgenomen met Honeywell om deze vraag voor te leggen. Benieuwd wat hun antwoord gaat zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Basje op 18-06-2020 09:39 . Reden: Contact met Honeywell toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
Is dit systeem wellicht een oplossing? Dan kan je de bestaande bel behouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basje
Heeft dat systeem niet precies hetzelfde probleem als de Honeywell omvormer? De beschrijving van het product bevat dit:
Installeer de ACDB-7000BC draadloze deurbel set eenvoudig en snel. Volg de draden van uw bestaande deurbel-drukknop naar de meterkast en haal deze los van de huidige installatie. Sluit de KlikAanKlikUit drukknop zender vervolgens aan op uw bestaande drukknop en plaats de deurbel (ontvanger) in een stopcontact.
Dus ook hier behoud je in principe alleen de bestaande belknop en niet de bel.

Misschien dat je deze in serie of parallel zou kunnen schakelen, maar dat haal ik niet uit de beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:55
Basje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:50:
Heeft dat systeem niet precies hetzelfde probleem als de Honeywell omvormer? De beschrijving van het product bevat dit:

[...]
Dus ook hier behoud je in principe alleen de bestaande belknop en niet de bel.

Misschien dat je deze in serie of parallel zou kunnen schakelen, maar dat haal ik niet uit de beschrijving.
Hmm.. weet ik niet zeker. Dat zou je even aan de klantenservice moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Heb inmiddels gevonden dat het KAKU-systeem een extra relais nodig heeft. Ik wacht even de reactie af van Honeywell of dat bij hen ook zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 14:15
Mijn situatie, een bel bedraad aangesloten op een gong die werkt op batterijen.

Om dit om te bouwen gekocht:

Wemos D1 mini
Wemos D1 mini relais

Ik heb vervolgens:

Draad van de beldrukker -> Wemos D1 mini opvangen als switch
Draad van Relais Wemos D1 mini -> Gong

De Wemos is geflashed met Tasmota, wat gewoon goed en makkelijk in te stellen is. Deze stuurt MQTT messages uit die ik op kan vangen met elk domotica systeem waardoor ik ook notificaties krijg op m`n telefoon. En zo dus overal de bel hoor, realtime. Wat je hier nog kan doen is nog een Wemos D1 mini ombouwen met een gong, dan heb je ook een draadloze gong op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Milo85 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:39:
Is dit systeem wellicht een oplossing? Dan kan je de bestaande bel behouden.
Helaas is dit onwaar.
Bij de "bstaande bel behouden", bedoel je alleen de knop, niet de bel.
Volgens de installatie instructies moet de knop worden losgekoppeld van de bel.
En daarmee: "Uw bestaande belinstallatie komt hierdoor te vervallen."
De originele belknop wordt dan gekoppeld aan een draadloze zender op batterijen.

Naast dat ik de originele bel wil behouden, vind ik het ook raar als mijn zender een batterij nodig heeft, terwijl er al een beltrafo aanwezig is voor voeding.
Dat is typisch een batterij die je gaat vergeten en (bijna) niet kan vervangen, omdat het geen reguliere batterij is, maar een speciale.
Regulier AA en AAA heb ik wel in huis liggen, maar 12V A23 niet.
Basje schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:59:
... Ik wacht even de reactie af van Honeywell of dat bij hen ook zo is.
Heb je hier al wat van gehoord?

[ Voor 9% gewijzigd door GarBaGe op 24-06-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
GarBaGe schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:35:
Heb je hier al wat van gehoord?
Ja, ik heb antwoord gekregen, maar het was een heel generiek antwoord over hoe ik een nieuwe draadloze bel op de omvormer moest aansluiten. Ik wil daar nog op reageren, schijnbaar was mijn vraag niet duidelijk genoeg (al lijkt me dat sterk), maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Wil ook even een schema tekenen van de huidige situatie enzo. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31
GarBaGe schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:35:
Regulier AA en AAA heb ik wel in huis liggen, maar 12V A23 niet.
Niet het antwoord dat je zoekt, maar mogelijk heb je er toch wat aan: Die kosten minder dan een euro per stuk op AliExpress. Heb er hier ook een paar op voorraad voor de autosleutel en de garagepoort.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Basje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Ja, ik heb antwoord gekregen, maar het was een heel generiek antwoord over hoe ik een nieuwe draadloze bel op de omvormer moest aansluiten. Ik wil daar nog op reageren, schijnbaar was mijn vraag niet duidelijk genoeg (al lijkt me dat sterk), maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Wil ook even een schema tekenen van de huidige situatie enzo. Wordt vervolgd!
Ik heb hier nu ook een vraag over uitgezet bij Honeywell.
Kijkend naar het aansluitschema, denk ik dat het wel moet kunnen.
Simpelweg vanaf klem A1 naar de deurbel en terug naar de voeding (linker pin in schema).
In feite wordt het klassieke knop-bel schema dan parallel gezet aan de nieuwe omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ikzelf gebruik Home Assistant, en wil dit gaan installeren:
https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/

Daarmee maak je je deurbel dus slim, en kun je bijvoorbeeld een notificatie naar je telefoon sturen als de bel gaat, of je Google Home (als je die hebt) laten zeggen at de bel gaat, of een lamp laten knipperen.

Vergt wel wat meer effort, vooral als je nog geen Home Assistant draait, maar wellicht iets om te overwegen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wizardous
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 18:03
De DCP917S lijkt "gewoon" parallel aan de bestaande gong aangesloten te moeten worden. Maar op welke aansluitingen dan? Heeft iemand al antwoord van Honeywell op de gestelde vraag?

Edit: Ik heb binnen een paar uur antwoord gekregen van Honeywell en bijgevoegd aansluitschema ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovfLLNrCovrxHWlwxTHIFmM5A2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i37kOB9ltrKn5yw20I38ozyk.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door Wizardous op 29-06-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Wizardous schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:41:
Edit: Ik heb binnen een paar uur antwoord gekregen van Honeywell en bijgevoegd aansluitschema ontvangen.
Oh top! :) Wilde net vragen of je nog iets gehoord had, maar heb je edit destijds dus blijkbaar gemist. Heb je het inmiddels aangesloten? Zo ja, wat heb je gekocht? Misschien wat foto's van hoe je het uiteindelijk hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanveenendaal1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2020
@Wizardous heb je wat meer uitleg hoe je het uiteindelijk hebt aangesloten?

moet ik dat zo zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evHsCimNvFu7jxWh2lsu9FWh_eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQ5g2haVCID0WM7PS2COLnb4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door vanveenendaal1 op 17-07-2020 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizardous
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 18:03
Ik heb de twee draden die naar mijn bel (gong) gaan ook aangesloten op de DCP917S (A1 en AC1).
En daarbij heb ik een losse DC313 die gewoon op batterijen werkt en nu aangestuurd wordt door de DCP917S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De DCP917S lijkt "gewoon" parallel aan de bestaande gong aangesloten te moeten worden. Maar op welke aansluitingen dan? Heeft iemand al antwoord van Honeywell op de gestelde vraag?

[Afbeelding]
Als ik het goed begrijp kun je deze dus gewoon parallel aansluiten op de bestaande gong?

Nog geen rook uit gekomen bij jou? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-04 12:41

Ursamajor

Astrofotograaf

Zekf heb ik van kaku een acdb-7000bc op een finder 8volt relais aangesloten. Moest wel de trafo vervangen voor een 1a model.
Nu werken zowel de bestaande dingdong vaste bel als de kaku 220v deurbel als er op de bestaande vaste knop wordt gedrukt.
Geen Honeywell dus, maar meer een indicatie dat er genoeg mogelijk is als je trafo sterk genoeg is.

[ Voor 16% gewijzigd door Ursamajor op 16-08-2020 17:00 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basje
Het heeft even geduurd, maar deze week heb ik de DCP917S Omvormer en de duo-set DC515NHGP2 gekocht en vanavond aangesloten. Ik kan bevestigen dat het schema van @Wizardous klopt. Bij ons was de gong aangesloten met een rode en blauwe draad. Na wat uitzoeken bleek de rode draad onder spanning te staan en in een AC-poort te moeten, dus in dit geval in AC1, en de blauwe draad dus in A1. Dit werkte niet gelijk, maar na wat pielen bleek dat aan mij te liggen, blijkbaar zat een van de draden er niet goed in. Hieronder dus het schema met gekleurde draden.

We zijn er superblij mee! Een stekkerbel onder de tv zodat je 'm ook ziet oplichten als de tv hard staat, en een draadloze bel op zolder voor de werkkamer of het dakterras, ook met lichtring. Wat ik niet bedacht had is dat de draadloze Honeywell-belknop ook gewoon werkt na het koppelen van de omvormer, en die kan een ander geluid en kleur krijgen, dus daar moet ik nog een toepassing voor vinden. En er zit blijkbaar een geheime klopfunctie op door 3x achter elkaar met korte tussenpozen op de knop te drukken, ook weer met eigen instellingen. Geinig speelgoed dus, maar de basisfunctie werkt in ieder geval goed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMBjeoUxyg8yDRNELjPDBEyAoOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YbLTIVxTynSZLp7ZkFPG4A2W.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Basje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:22:
Het heeft even geduurd, maar deze week heb ik de DCP917S Omvormer en de duo-set DC515NHGP2 gekocht en vanavond aangesloten. Ik kan bevestigen dat het schema van @Wizardous klopt. Bij ons was de gong aangesloten met een rode en blauwe draad. Na wat uitzoeken bleek de rode draad onder spanning te staan en in een AC-poort te moeten, dus in dit geval in AC1, en de blauwe draad dus in A1. Dit werkte niet gelijk, maar na wat pielen bleek dat aan mij te liggen, blijkbaar zat een van de draden er niet goed in. Hieronder dus het schema met gekleurde draden.

We zijn er superblij mee! Een stekkerbel onder de tv zodat je 'm ook ziet oplichten als de tv hard staat, en een draadloze bel op zolder voor de werkkamer of het dakterras, ook met lichtring. Wat ik niet bedacht had is dat de draadloze Honeywell-belknop ook gewoon werkt na het koppelen van de omvormer, en die kan een ander geluid en kleur krijgen, dus daar moet ik nog een toepassing voor vinden. En er zit blijkbaar een geheime klopfunctie op door 3x achter elkaar met korte tussenpozen op de knop te drukken, ook weer met eigen instellingen. Geinig speelgoed dus, maar de basisfunctie werkt in ieder geval goed!

[Afbeelding]
In de dc917 heb je nog we de batterij zitten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Wolly schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:49:
In de dc917 heb je nog we de batterij zitten toch?
Ja klopt!

De omvormer is volgens mij gewoon hetzelfde als zo'n draadloze belknop, maar in een andere formfactor. De omvormer zelf bestaat uit twee delen. Eén deel schroef je vast en daar sluit je de draden op aan. Hierop zitten 6 pinnetjes, ik vermoed dat die 1-op-1 overeenkomen met de draad-ingangen. Het andere deel werkt ook prima los, maar als je die op het vaste deel klikt dan zal het losse deel een signaal sturen als het input krijgt op (een specifieke combinatie van) de 6 pinnen. Althans, dat denk ik. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mlfGLZSdgS0npH9LkWiZOiXg4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WzxiN6o0ZMpRvmBwcxXhbNTF.jpg?f=user_large
Het achterste deel dat je vastschroeft en waar je de draden op aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC615wdferlL87ZaEwBl5MKvNPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J7HZnAYhY3mmUusIleiO9DUe.jpg?f=user_large
Het voorste deel dat je op de achterkant klikt.

Afbeeldingen hier gevonden

[ Voor 34% gewijzigd door Basje op 28-08-2020 08:01 . Reden: Afbeeldingen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vithar
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-04 21:02
Ik ben ook van plan om deze setup toe te passen om de bestaande belknop & belgong te kunnen behouden. Ik ben dan ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn na een half jaar gebruik? Vallen er zaken tegen?

Ik zag daarnaast in een paar reviews dat de batterij van de DCP917S nogal snel leeg is (soms in een week tijd); hebben jullie ook die ervaring? En de batterij van de draagbare bel?

Tenslotte staat in de data sheet van de DCP917S: https://livewell.honeywellhome.com/nl/data-sheet/?product=12162&type=accessory&code=DCP917S dat deze ook optioneel via een externe transformator gevoed kan worden; dit zal dan neem ik aan de beltrafo zijn. Hebben jullie toevallig de DCP917S ook zonder batterij geprobeerd?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basje
vithar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:33:
Ik ben ook van plan om deze setup toe te passen om de bestaande belknop & belgong te kunnen behouden. Ik ben dan ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn na een half jaar gebruik? Vallen er zaken tegen?
Wij zijn heel tevreden met onze opzet! Zoals eerder gezegd in het topic was het aansluiten een beetje gedoe, maar eenmaal goed aangesloten werkte het zoals verwacht en hebben we geen gekke dingen gehad.

Er valt niets tegen, maar één punt is misschien interessant: de Honeywell-bel/gong op batterijen deed het soms niet op de eerste plek waar ik 'm had gezet. Later bleek die op andere plekken in de kamer beter en consistenter te werken. Dat kan denk ik twee dingen betekenen: onder mijn monitor en naast mijn laptop is er interferentie met het signaal en komt die soms niet door, óf hij werkt slecht op mijn bureau omdat die boven een muur van de verdieping eronder staat (of allebei). We hebben het dan over 2 verdiepingen hoger in een nieuwbouwhuis met gewapend beton als vloer en gipsblokken voor de muren. Hoe dan ook, op een andere plek in dezelfde kamer werkt het prima.
Ik zag daarnaast in een paar reviews dat de batterij van de DCP917S nogal snel leeg is (soms in een week tijd); hebben jullie ook die ervaring? En de batterij van de draagbare bel?
De DCP917S werkt nog steeds bij ons, dus ik neem aan dat de batterij nog goed is. Hetzelfde geldt voor de draagbare bel.
Tenslotte staat in de data sheet van de DCP917S: https://livewell.honeywellhome.com/nl/data-sheet/?product=12162&type=accessory&code=DCP917S dat deze ook optioneel via een externe transformator gevoed kan worden; dit zal dan neem ik aan de beltrafo zijn. Hebben jullie toevallig de DCP917S ook zonder batterij geprobeerd?
Ik zie in de datasheet inderdaad staan dat de DCP917S gevoed kan worden op 8V/12V. In de magere beschrijving bij het apparaat zelf werd daar niets over gezegd. Het is wel toevallig ook de spanning van de laagstroom voor de analoge bel/gong. Ik heb de DCP917S niet zonder batterijen geprobeerd, maar misschien doe ik dat binnenkort even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vithar
Hier ook succes. Ik heb dezelfde set gekocht als @Basje , dus een losse DCP917S en de DC515NHGP2 met een draagbare & plug-in gong. Parallel geschakeld aan de oude gong en dit werkt uitstekend. Overigens is er ook een set verkrijgbaar waar de DCP917S al inzit; mocht je dus genoeg hebben aan 1 draagbare gong, dan kun je daarmee volstaan; de draagbare gong die daarbij zit is wel wat groter, maar heeft ook iets meer functies. Typenummer is: DC915SCV

Mijn probleem was dat de kabel naar de drukker en de kabel naar de transformator samenkomen in de gong in de hal; in de meterkast heb ik dus alleen de 2 draadjes die naar de gong gaan. Hierdoor kon ik de DCP917S dus alleen plaatsen bij de gong. Gelukkig bleek er redelijk wat loze ruimte onder het kapje van de oude gong te zitten waardoor ik de DCP917S volledig binnen het kapje van de oude gong kon plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41GHLMoqvtbvD62mf0IPfNB-61w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iDXwmTfzmp1O9uWsMQMxj7O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:22

[Afbeelding]
Hartelijk dank voor het delen, scheelde mij weer een mailtje naar Honeywell :)

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | https://www.tindie.com/products/35869/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinierco
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-03-2021
Goedemiddag,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord in dit draadje niet op heb kunnen vinden.
Ik heb de dcp917s ook gekocht, en kreeg hem met hulp van plaatjes hier werkend met de batterij. Nu wil ik hem liefst wel op de trafo gaan aansluiten, echter kom ik hier niet helemaal uit.

Ik verwacht dat er een nieuwe trafo moet komen, maar er staan op de site van honeywell of in de handleidingen geen specs voor de amperes op de trafo.

Is er iemand die de dcp917s met succes op de trafo heeft aangesloten, en is het mogelijk daar de specs van te delen?

bij voorbaad dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvdH123
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
Geïnspireerd door deze thread heb ik ook een Honeywell omvormer en gong aangeschaft. Echter loopt het bij mij niet vlekkeloos. Wellicht dat een van jullie me wijzer kan maken!

Ik heb de omvormer parallel geschakeld met de bestaande schakeling. Echter wanneer ik het frontje op de achterkant van de omvormer druk, begint de bestaande bel te zoemen en voel ik deze licht trillen. Het lampje van de Honeywell brandt en de gong gaat wel netjes af!

Het lijkt alsof er een lekstroom doorheen loopt, wellicht van de batterij? En dat deze niet voldoende spanning levert en daarom de bel niet helemaal trilt. De batterij is ook opgegaan en moet ik nu vervangen. Iemand een idee wat ik fout doe?

Dit is hoe ik het geschakeld heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eG0LOYZIgimrCmJRe3NcFMC3ol0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OrSXWMdXuA0hasUTR3LUwkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Rode en blauwe draad via de bel naar de trafo. Twee zwarte draden naar de deurbelknop en parallel de omvormer.

ms.hamar zei eerder dat er 1 draad onder spanning zou moeten staan, maar het is toch AC, dus het zou niets uit moeten maken?
Basje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:22:
Bij ons was de gong aangesloten met een rode en blauwe draad. Na wat uitzoeken bleek de rode draad onder spanning te staan en in een AC-poort te moeten, dus in dit geval in AC1, en de blauwe draad dus in A1.
Daarnaast heb ik Honeywell ook gemaild of de omvormer gevoed kan worden met de beltrafo. Dit is helaas niet het geval. Dit is wat ik van hen terugkreeg:
Deze omvormer werkt niet zonder batterij. Deze zorgt voor de stroomvoorziening van de interne elektronica.

Opmerking: Als er een verlichte drukknop wordt gebruikt, moet er een transformator worden aangesloten. Deze transformator levert alleen stroom aan de drukknop.
Als reactie op reinierco:
reinierco schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:35:
Goedemiddag,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord in dit draadje niet op heb kunnen vinden.
Ik heb de dcp917s ook gekocht, en kreeg hem met hulp van plaatjes hier werkend met de batterij. Nu wil ik hem liefst wel op de trafo gaan aansluiten, echter kom ik hier niet helemaal uit.

Ik verwacht dat er een nieuwe trafo moet komen, maar er staan op de site van honeywell of in de handleidingen geen specs voor de amperes op de trafo.

Is er iemand die de dcp917s met succes op de trafo heeft aangesloten, en is het mogelijk daar de specs van te delen?

• Basje
Als ik kijk naar de ingangen die je hebt gebruikt dan lijkt het inderdaad goed te zitten. Hooguit zou ik het andersom ook even proberen.
SvdH123 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:12:
ms.hamar zei eerder dat er 1 draad onder spanning zou moeten staan, maar het is toch AC, dus het zou niets uit moeten maken?
Geen idee of dat uit mag maken, maar ze hebben niet voor niets aparte ingangen daarvoor gemaakt, denk ik? Overigens weet ik niet eens zeker of er wisselstroom uit de beltrafo komt, bij 8-12V zie je toch ook vaak dat het gelijkstroom is?

Hoe dan ook, dat is niet mijn expertisegebied, wellicht dat anderen hier kunnen bijspringen, maar ik zou dus wel even kijken welke draad onder spanning staat en die in AC1 steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvdH123
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
Bij mij werkt het inmiddels ook! De deurbel bleek op een bijzondere manier bedraad te zijn. Dus ik ben vanaf scratch begonnen en nu werkt alles naar behoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de-cvd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:57
Ik heb de gong ook vervangen. Mijn oude gong werkte op batterijen (nooit geweten, hebben het sinds ik mijn huisn heb gekocht 6 jaar geleden gedaan, batterijen verlopen in 2016 haha).

Omdat ik de oude niet hoorde op de zolder, ben ik gaan kijken naar een manier om de oude deurbel te koppelen aan een draadloze. Toen kwam ik er achter dat de oude deurbel om batterijen werkte.

Ik wilde eerst de draadloze zender bestellen en een gong (DC915SCV), maar ik ben gegaan voor 2x de Dw915S. Deze kun je ook aansluiten op een trafo (of een usb voeding, of 4x C batterijen), en werken als zender, en je kunt je oude drukknop gebruiken.

Kortom, je hoeft dus niet de converter te bestellen, maar je kunt gewoon de Dw915S gebruiken, heb je gelijk dezelfde toon door het hele huis ;)

De Dw915S is 30 euro per stuk bij amazon, dus net zo duur als de losse zender. En mocht je al een trafo hebben, dan zit je dus niet met een batterij welke leeg kan gaan. Maar mocht je geen trafo hebben (zoals ik bij de voordeur), dan werkt het dus ook, beide zijn gekoppeld aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Nice, goed gevonden! Ik dacht dat ik best goed op de site van Honeywell had gekeken, maar dit is mij echt compleet ontgaan. De handleiding (PDF) bij de DW915S bevat ook een aantal hele duidelijke aansluitschema's voor de verschillende situaties, inclusief eentje over hoe je de gong kan gebruiken zonder batterijen. Dan ga ik me toch afvragen of dat voor de converter ook zo aangesloten kan worden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Oooooooooh! Ik heb bij de omvormer ook echt met m'n neus gekeken. 8)7

Of het staat alleen in de digitale handleiding (PDF) en niet op het papier dat ik erbij kreeg... Hoe dan ook, op pagina 3 staat een aansluitschema om de omvormer aan te sluiten op de trafo op een manier die de gong kan voeden. Als ik het goed begrijp, tenminste... @vithar, wellicht heb je hier nog iets aan?

[ Voor 4% gewijzigd door Basje op 04-03-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vithar
Basje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:24:
Oooooooooh! Ik heb bij de omvormer ook echt met m'n neus gekeken. 8)7

Of het staat alleen in de digitale handleiding (PDF) en niet op het papier dat ik erbij kreeg... Hoe dan ook, op pagina 3 staat een aansluitschema om de omvormer aan te sluiten op de trafo op een manier die de gong kan voeden. Als ik het goed begrijp, tenminste... @vithar, wellicht heb je hier nog iets aan?
Helaas niet: het aansluiten van de trafo op de omvormer is alleen bruikbaar voor het voeden van een verlichte deurbel, niet ter vervanging van de batterij in de omvormer. Zie:
SvdH123 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:12:
Daarnaast heb ik Honeywell ook gemaild of de omvormer gevoed kan worden met de beltrafo. Dit is helaas niet het geval. Dit is wat ik van hen terugkreeg:
Deze omvormer werkt niet zonder batterij. Deze zorgt voor de stroomvoorziening van de interne elektronica.

Opmerking: Als er een verlichte drukknop wordt gebruikt, moet er een transformator worden aangesloten. Deze transformator levert alleen stroom aan de drukknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43

Vliegvlug

Flight Simple

de-cvd schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:09:
..
Ik wilde eerst de draadloze zender bestellen en een gong (DC915SCV), maar ik ben gegaan voor 2x de Dw915S. Deze kun je ook aansluiten op een trafo (of een usb voeding, of 4x C batterijen), en werken als zender, en je kunt je oude drukknop gebruiken.

Kortom, je hoeft dus niet de converter te bestellen, maar je kunt gewoon de Dw915S gebruiken, heb je gelijk dezelfde toon door het hele huis ;)

De Dw915S is 30 euro per stuk bij amazon, dus net zo duur als de losse zender
..
Dit is een mooie oplossing inderdaad, ben ook van plan dit te gaan doen.
(Helaas is de dw915s inmiddels gestegen naar €40. :| )

Kwam in een duitse amazon review tegen dat er wel een klein nadeel zit aan deze aanpak vs de dcp917s converter gebruiken:
De DW915S bel schakelt zijn ingang vanaf de knop blijkbaar permanent uit als iemand langer dan 15 seconden de knop ingedrukt houdt. Dat is schijnbaar een ongedocumenteerde veiligheidsfeature.
Pas als je de bel van de stroom haalt wordt hij gereset.

Nu is de kans dat iemand die belknop 15 sec ingedrukt houdt natuurlijk niet heel groot bij enkel een deurbel maar de duitser die er achter kwam heeft een intercom systeem op zijn bel en dan gebeurd het natuurlijk wel.
Wellicht handig om te weten mocht iemand ook zoiets op zijn deurbel hebben.
Link naar betreffende Amazon review
Staat ook een foto van zijn zelfgebouwde oplossing trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb net de DW915s binnen maar zie er nu op staan dat de voeding 8V 2A moet zijn en mijn beltrafo is maar 1A.

Nu staat er onderop ook op dat je een 5V USB voeding kan gebruiken, is dat ook een optie ipv via de beltrafo?

Vind het namelijk wel apart dat je bij 8V 2A nodig hebt maar bij 5V 0,5A blijkbaar volstaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 19-03-2021 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag de bel aangesloten op mijn 8V~ 1A beltrafo en de deurbel doet het gewoon prima.
De beltrafo is aangesloten op AC1 & AC2 en de drukknop op A1 & A2.
Ik kijk het nog even aan om definitief te kunnen zeggen dat 1 Ampere voldoende is maar ik heb goede hoop. :)

De tweede DW915S heb ik ook binnen gekregen dus die heb ik ook gelijk draadloos gekoppeld.
Was wel even uitzoeken hoe want de quick start guide die erbij zit met al die plaatjes heb je vrijwel niets aan.
Gelukkig is de online handleiding beter.

Wat ik wel opvallend vond was dat het koppelen niet lukte toen ik de tweede bel helemaal aan de andere kant van het huis had liggen maar dat de bel het wel deed op die plek, nadat ik ‘m voor het koppelen eerst dichterbij de vaste bel had gebracht.

Ik heb beide bellen trouwens voor een kleine 31 euro per stuk kunnen kopen op amazon.de van het warehouse. Hebben ze er nog meer van liggen zag ik.

De eerste die ik binnen kreeg had trouwens wel een kapotte AC2 connector bij de muurbesvestiging :|, die kon ik zonder probleem terugsturen voor geld terug maar heb ‘m maar gehouden omdat ik er 1 toch mobiel ga gebruiken en ik het dan zonde vind van het extra transport en dat hij dan waarschijnlijk wordt weggegooid.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 21-03-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 07:02
Ik heb dit topic ontdekt via een aanbieding melding en het ziet er zeer interessant uit. Ik vroeg me echter af of iemand het ook gelukt is om deze deurbel in Home Assistant te krijgen zodat je eventueel ook een app notificatie e.d. kan krijgen? Weet iemand wat voor draadloze verbinding gebruikt wordt?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Melantrix Daar heb ik helaas geen kennis van, ik heb de bellen puur geplaatst als ‘domme’ bellen.
Wel maakt Honeywell melding dat je er ook beweging sensoren op kan aansluiten in een van hun filmpjes.

In de handleiding staat dat de draadloze verbinding “Honeywell Home ActivLink” heet en op 868 MHz werkt.
Op basis daarvan is vast meer informatie te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 19:23
Vliegvlug schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:51:
Vandaag de bel aangesloten op mijn 8V~ 1A beltrafo en de deurbel doet het gewoon prima.
De beltrafo is aangesloten op AC1 & AC2 en de drukknop op A1 & A2.
Ik kijk het nog even aan om definitief te kunnen zeggen dat 1 Ampere voldoende is maar ik heb goede hoop. :)
Wat is nu je ervaring met die 1 Ampère na 1 maand?

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Not_Disclosed Goed dat je er naar vraagt want ik was het al weer helemaal vergeten omdat het tot nu toe probleemloos werkt! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:10:
...

Nu staat er onderop ook op dat je een 5V USB voeding kan gebruiken, is dat ook een optie ipv via de beltrafo?

Vind het namelijk wel apart dat je bij 8V 2A nodig hebt maar bij 5V 0,5A blijkbaar volstaat.
Ook nog even mijn eigen vraag beantwoorden; de bel is ook te voeden met de USB aansluiting. Dat heb ik namelijk een tijdje gedaan met de extra bel in de achterkamer omdat ik geen C-batterijen had liggen.

Dus lijkt me echt heel apart dat de bel op USB met 2,5W toekan en op de 8V beltrafo opeens 16W nodig heeft.

Enige wat ik kan bedenken is dat je met de beltrafo er ook 2 verlichte belknoppen op kan aansluiten die gebruiken vaak gloeilampjes en zijn met lange draden verbonden en dat dat scenario meer Watt vraagt.
edit: Dit blijkt niet te kloppen bij nadere inspectie van de handleiding; je kan met de beltrafo enkel de gong voeden wanneer er géén verlichte belknop op is aangesloten.
Kortom het is me een raadsel waarom Honeywell zegt dat de gong via een trafo 16W nodig heeft en via USB maar 2,5W. Het verschil tussen wissel- en gelijkstroom kan dat ook niet voldoende verklaren en de praktijk wijst uit dat een 1A beltrafo ook probleemloos werkt.

En er sowieso maar 1 aansluitschema waarbij de gong wel met een beltrafo gevoed kan worden, zie 3e schema hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MF2vQs40wZ2qm9693WRo9e5So3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L9LWy8Hh36mSULskLbU1Iyce.jpg?f=user_large
Bij alle andere aansluitschema’s staat steeds als laatste stap vermeld “plaats de batterij(en)”.

In plaats van batterijen kan je voor de DW915 gong ook een USB voeding gebruiken, bij de DCP917 omvormer kan dat niet en zit je helaas aan zo’n knoopcel vast.
Alleen om die reden zou ik de omvormer dus niet adviseren en zo’n DW915 gong is ongeveer even duur als een omvormer dus dat maakt ook weinig uit.
Enige reden om toch voor de omvormer te gaan is wanneer je heel erg gehecht bent aan je bestaande gong en deze echt niet wilt vervangen.
Het vervangen van de oude gong voor een nieuwe is vrijwel evenveel werk als de oude behouden en de omvormer plaatsen dus qua hoeveelheid werk maakt het ook niet uit.

[ Voor 46% gewijzigd door Vliegvlug op 19-02-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Willems
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16-03 15:37
Hallo,

Blij deze informatie gevonden te hebben.
Ik heb een setje Honeywel omvormer DC915XX en gong DCP917XX gekocht, maar kreeg het niet aangesloten op mijn bestaande bedrade gong met trafo in de gang. De Honeywell info is veel te summier.

Dacht mijn probleem met de info hier opgelost te hebben door het aansluitschema wat hier staat onder ms.hamar te gebruiken. Zo zou het moeten. Helaas geen resultaat op de Honeywell.... (batterijen zittten in zowel gong als omvormer).

Ik begrijp er nu geen sikkepit meer van, en ben teleurgesteld omdat ik hier lees dat het bij anderen zo wel naar tevredenheid werkt.

Iemand tips waar mijn fout kan liggen?
Bij voorbaat dank voor de reacties,
Groet Gerard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gerard Willems schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:55:
Hallo,

Blij deze informatie gevonden te hebben.
Ik heb een setje Honeywel omvormer DC915XX en gong DCP917XX gekocht, maar kreeg het niet aangesloten op mijn bestaande bedrade gong met trafo in de gang. De Honeywell info is veel te summier.
Door die XX-en in de typenummers is me niet duidelijk wat je nu gekocht hebt?
Uit je tekst maak ik op een setje met omvormer, dat moet dan deze zijn:
DC915SCV = gong met omvormer

Maar van de DCP917 kan ik alleen deze vinden:
DCP917S = omvormer
Een losse omvormer dus, geen gong.

Lijkt me apart dat je nu twee omvormers gekocht hebt :?

Zie hier het overzicht van de Honeywell deurbellen
Laat eens weten wat je nu precies gekocht hebt.

Ik vermoed dat die DC915 set van jou dan een gong met draadloze drukknop is.
Dus daar ga ik dan maar even vanuit.

Maar wil je je huidige gong behouden en een extra draadloze gong erbij?
Waarom dan die draadloze deurknop, die heb je dan toch niet nodig?

Zelf heb ik mijn oude gong eruit gehaald en vervangen door een DW915S, dat is een losse gong die je zowel aan een bedrade drukknop als een bedrade trafo kan hangen en dus 1-op-1 je huidige gong kan vervangen met minimale aanpassingen in de bedrading.
Die gong zit waarschijnlijk ik ook in jouw DC915 set.

Die gong kan je trouwens ook helemaal draadloos gebruiken
Ipv je bestaande bedrade drukknop kan je dan natuurlijk ook de draadloze drukknop gebruiken en de gong voeden met batterijen. Dan kan je alle oude meuk eruit trekken.
Zelf ben ik alleen geen fan van je primaire bel met batterijen voeden want die zijn altijd op het meest onhandige moment leeg.
Dus de bedrade drukknop en trafo hergebruiken zou ik adviseren.

Wil je perse je huidige gong behouden dan heb je die converter wel nodig maar met het aansluiten daarvan heb ik geen ervaring.

In heb mijn oude gong dus vervangen en een tweede DW915s draadloos aan de eerste gekoppeld.
Dat zou je ook kunnen overwegen, dan heb je wel twee gongen en kan je de converter links laten liggen, moet je alleen wel een extra gong kopen.
Maar die converter kan je wel weer terugbrengen, weet niet hoe duur die is maar met een beetje geluk zit er dan weinig prijsverschil in.
Zeker als je je bestaande drukknop blijft gebruiken kan je de set met draadloze drukknop ook terugsturen en daarvoor in de plaats een losse gong halen, die is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 19:23
Naar aanleiding van het succesvol aansluiten door @Vliegvlug heb ik ook 2 maal een DW915S besteld en aangesloten op een vaste deurbelknop en een ABB Deurtrafo 8V 1A. Ik heb het aangesloten zoals aangegeven in de handleiding op pagina 3 afbeelding 3. Dus geen batterij of usb-voeding nodig.

Nu na een ruime maand merk ik dat de deurbel niet meer goed werkt. Als ik normaal kort bel dan doet de DW915S het niet. Pas als ik secondenlang de deurbelknop indruk gaat pas de gong af. Ik heb de 2e gong niet gekoppeld, hoewel dit in het begin wel goed heeft gewerkt.

Het lijkt wel of de gong eerst even spanning nodig heeft om te werken. Een dag later doet hij het weer niet meer bij normaal kort aanbellen. Wat zou er mis kunnen zijn?

A life lived in fear is a life half lived

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Not_Disclosed Lijkt me dat de drukknop niet goed contact maakt.
Misschien corrosie of zoiets. Hoeft niet aan de nieuwe gong te liggen.

Ik heb mijn gong op dezelfde manier aangesloten en heb geen problemen.

Snap ook niet wat je bedoelt met:
"Het lijkt wel of de gong eerst even spanning nodig heeft om te werken."
De manier waarop je 'm hebt aangesloten zorgt er juist voor dat de gong continu van stroom wordt voorzien, daarvoor hoef je niet op die knop te drukken, drukken is puur een detectie dat er gedrukt is waarna de gong geluid geeft.
Vandaar dat het me een probleem met de drukknop lijkt.
Maak de knop eens los en houd enkel de twee draadjes tegen elkaar aan om te zien of dat wel probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Niet direct van toepassing op deze thread, maar wel op de initiële vraag. Je kunt een bestaande bel die een fysieke gong heeft, een echte Tringgg dus, ook draadloos maken door een tril-sensor op de gong te plakken.

Hoe je die sensor uitleest is dan weer compleet afhankelijk van je setup. Ik heb zelf bijv. home assistant draaien en gebruik een Aqara trilsensoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@n9iels Dat is inderdaad ook een creatieve oplossing.
Ik ben niet thuis in tril sensoren, maar als dat een beetje plug en play is en goedkoper dan zo'n converter is dat wel aantrekkelijk.
Moet je natuurlijk al wel beschikken over een smart home platform om de sensor aan te kunnen koppelen.

Zelf heb ik dat niet vandaar dat zo'n Honeywell set voor mij een laagdrempelige oplossing was.

Ik had trouwens geen fysieke 'tringgg'-bel maar zo'n ding-dong bel waarbij een kwikschakelaar er voor zorgt dat een stokje van links naar rechts tegen twee stukken metaal slaat voor het geluid.
Beetje zoals deze bel van vithar in "Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel"
Daar heb je waarschijnlijk weer een andere sensor voor nodig want een trilsensor op zo'n plaat plakken zal het geluid waarschijnlijk niet ten goede komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Willems
Vliegvlug schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Door die XX-en in de typenummers is me niet duidelijk wat je nu gekocht hebt?
Uit je tekst maak ik op een setje met omvormer, dat moet dan deze zijn:
DC915SCV = gong met omvormer

Maar van de DCP917 kan ik alleen deze vinden:
DCP917S = omvormer
Een losse omvormer dus, geen gong.

Lijkt me apart dat je nu twee omvormers gekocht hebt :?

Zie hier het overzicht van de Honeywell deurbellen
Laat eens weten wat je nu precies gekocht hebt.

Ik vermoed dat die DC915 set van jou dan een gong met draadloze drukknop is.
Dus daar ga ik dan maar even vanuit.

Maar wil je je huidige gong behouden en een extra draadloze gong erbij?
Waarom dan die draadloze deurknop, die heb je dan toch niet nodig?

Zelf heb ik mijn oude gong eruit gehaald en vervangen door een DW915S, dat is een losse gong die je zowel aan een bedrade drukknop als een bedrade trafo kan hangen en dus 1-op-1 je huidige gong kan vervangen met minimale aanpassingen in de bedrading.
Die gong zit waarschijnlijk ik ook in jouw DC915 set.

Die gong kan je trouwens ook helemaal draadloos gebruiken
Ipv je bestaande bedrade drukknop kan je dan natuurlijk ook de draadloze drukknop gebruiken en de gong voeden met batterijen. Dan kan je alle oude meuk eruit trekken.
Zelf ben ik alleen geen fan van je primaire bel met batterijen voeden want die zijn altijd op het meest onhandige moment leeg.
Dus de bedrade drukknop en trafo hergebruiken zou ik adviseren.

Wil je perse je huidige gong behouden dan heb je die converter wel nodig maar met het aansluiten daarvan heb ik geen ervaring.

In heb mijn oude gong dus vervangen en een tweede DW915s draadloos aan de eerste gekoppeld.
Dat zou je ook kunnen overwegen, dan heb je wel twee gongen en kan je de converter links laten liggen, moet je alleen wel een extra gong kopen.
Maar die converter kan je wel weer terugbrengen, weet niet hoe duur die is maar met een beetje geluk zit er dan weinig prijsverschil in.
Zeker als je je bestaande drukknop blijft gebruiken kan je de set met draadloze drukknop ook terugsturen en daarvoor in de plaats een losse gong halen, die is goedkoper.
Ik had de set teruggestuurd en geld terug gekregen. Na een tijdje een nieuwe set bij een ander bedrijf besteld. De set bestaat uit de omvormer en een draadloze gong die ik op mij bestaande bedrade deurbel en gong aansluit. Die tweede set aangesloten en die werkt!

Alleen: de batterij van de omvormer is na een paar dagen leeg. Dat probleem lees ik ook hier en daar. Ligt dat aan de beltrafo? Dat is bij mij waarschijnlijk al een oudje.
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe beltrafo?

Goeie info hier, tnx iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Gerard Willems Ik heb geen omvormer dus ik kan je niet helpen met je vraag.
In plaats van een omvormer heb ik een DW915S gong op mijn trafo aangesloten en mijn oude gong verwijderd.
Die verzorgt dan de draadloze verbinding naar de tweede gong.

Heb dus enkel batterijen in mijn draadloze gong nodig en die gaan nu al 5 maanden mee. Zijn wel 4 C batterijen die volgens Honeywell 5 jaar mee zouden moeten gaan dus totaal wat anders dan de knoopcelbatterij van de omvormer. In de handleiding daarvan kan ik geen verwachte levensduur vinden.
Er staat wel een installatie schema in, je kan kijken of dat overeenkomt met hoe je het nu hebt aangesloten en aanpassen mocht dat niet zo zijn. Mogelijk dat dat iets te maken heeft met het snel leeg gaan van de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Willems
De batterijen van de draadloze gong zijn bij mij prima en daar ligt bij mij niet het probleem.
Dat zit hem in het snel leeggaan van het knoopcelletje in de omvormer, die functioneert alleen met een vol batterijtje.
Ik heb hem goed aangesloten, en kan alleen nog maar bedenken dat mijn beltrafo het probleem moet geven.
En dat is den deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oJf6v-IGmqmDyoEYNwqvBG0QgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEgKp87x3Jz6ucKAJT1ZG5oB.jpg?f=fotoalbum_large

En die is volgens mij niet te zwaar, of heb ik dat mis?

[ Voor 3% gewijzigd door Gerard Willems op 01-09-2021 15:42 ]

• lankras
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-04 21:22
@Gerard Willems, benieuwd of jij dit probleem inmiddels hebt opgelost, want ik heb precies hetzelfde.

De knoopcel van de omvormer is binnen een week leeg. Ik heb deze nu al twee keer vervangen, dus het is geen toeval. Wat me ook opvalt is dat de omvormer warm aanvoelt als er een werkende knoopcel in zit. Blijkbaar loopt er dus ergens stroom doorheen die deze warmte veroorzaakt. Het is echter niet zo dat mijn omvormer continue signaal naar de gong stuurt, want die gaat keurig alleen af als er op de deurbel-knop wordt gedrukt. Ik begin ook te denken dat het aan mijn trafo moet liggen, maar kan niet bedenken hoe. Ideeën welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-01 23:20
Naar aanleiding van dit topic, meer specifiek de bijdragen van @Vliegvlug, ben ik voornemens om mijn bestaande gong (Honeywell D117) te vervangen door twee DW915S's (eentje bedraad aangesloten en eentje draadloos daaraan gekoppeld).

Mijn huidige gong (de Honeywell D117) is kennelijk met 4 draadjes aangesloten op de (8V ~ 1.0A) trafo in de meterkast (Friedland 753):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqDKa3bcv3UZD8jTznswkFwkCyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7Y2DEkLKukZhoaS0jM9p9rn.jpg?f=fotoalbum_large

Er is aldus één blauw draadje aangesloten op het contactpunt "0F", twee oranje/rode draadjes op contactpunt "1" en één wit draadje op contactpunt "T3".

De (aanduiding van de) contactpunten van de DW915S (A1, A2, B1, B2, AC1 en AC2) corresponderen helaas niet met de contactpunten van mijn huidige gong. Is er iemand die mij kan vertellen op welke contactpunten van de DW915S ik deze draadjes zou moeten aansluiten?

Veel dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@lluuk
De aansluiting van je huidige gong zou ik me niet druk over maken, of je moet 'm later weer terug willen plaatsen maar in dat geval heb je de foto nog ;)

Kijk in deze online handleiding hoe je het aan moet sluiten.
Ik heb geen lampje in mijn drukknop dus heb ik de trafo direct op AC1 & AC2 aangesloten en de drukknop op A1 & A2.

Maar als je wel een lampje hebt dan hoef je zelfs maar 2 draden op de gong aan te sluiten en kan je toe met AC1 & A1.
(edit: Maar dan moet je de gong wel met batterijen of USB voeden omdat de trafo dan enkel gebruikt wordt om het lampje in de drukknop van stroom te voorzien)

Bij mij waren de draadjes van trafo en drukknop in de meterkast aan elkaar verbonden wat nodig was voor hoe de oude bel werkte.
Die heb ik los van elkaar gedraaid en dus de trafo en drukknop los richting gong gebracht.
Als je wel een lampje in de drukknop hebt kan je ze waarschijnlijk verbonden laten.

Identificeer simpelweg de kleurtjes van de draden en je komt er snel genoeg achter hoe je het moet aansluiten, het is echt vrij simpel. :)
Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 19-02-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:45:
@lluuk
De aansluiting van je huidige gong zou ik me niet druk over maken, of je moet 'm later weer terug willen plaatsen maar in dat geval heb je de foto nog ;)

Kijk in deze online handleiding hoe je het aan moet sluiten.
Ik heb geen lampje in mijn drukknop dus heb ik de trafo direct op AC1 & AC2 aangesloten en de drukknop op A1 & A2.

Maar als je wel een lampje hebt dan hoef je zelfs maar 2 draden op de gong aan te sluiten en kan je toe met AC1 & A1.

Bij mij waren de draadjes van trafo en drukknop in de meterkast aan elkaar verbonden wat nodig was voor hoe de oude bel werkte.
Die heb ik los van elkaar gedraaid en dus de trafo en drukknop los richting gong gebracht.
Als je wel een lampje in de drukknop hebt kan je ze waarschijnlijk verbonden laten.

Identificeer simpelweg de kleurtjes van de draden en je komt er snel genoeg achter hoe je het moet aansluiten, het is echt vrij simpel. :)
Succes!
Dank je voor je (snelle) reactie, @Vliegvlug! Inderdaad is niet echt relevant hoe de huidige gong is aangesloten; deze ga ik zeker niet meer terugplaatsen. Wel leek het mij handig om de huidige situatie te beschrijven en middels een foto te laten zien, omdat de verschillende (4) draden daarmee wellicht gemakkelijk te identificeren zouden zijn. Maar kennelijk werkt het niet zo...

Ik zal vanavond nog eens in de meterkast duiken om te bezien of ik de draden op andere wijze kan identificeren. Vervolgens zou ik de DW915S dan inderdaad moeten kunnen aansluiten aan de hand van - ik vermoed - het derde (onderstaande) aansluitschema in die handleiding (?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkT6gyUY_aUE-1o5v2A5n9z1jO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ujcbYUb8xYy2HRLab6fhup3V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@lluuk Dat is inderdaad het plaatje wat je nodig wanneer je geen verlichte drukknop hebt, zo heb ik het ook aangesloten.

Kijk gewoon welke kleuren draad op de trafo zijn aangesloten.
Wees wel voorzichtig als dat ding in de meterkast hangt.
Als je je daar niet veilig bij voelt kan je ook alle bel draden loshalen die buiten de meterkast zitten en ze dan doormeten met een multimeter, als je 8V wisselspanning meet weet je welke twee draadjes naar de trafo gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lluuk
Vliegvlug schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:44:
@lluuk Dat is inderdaad het plaatje wat je nodig wanneer je geen verlichte drukknop hebt, zo heb ik het ook aangesloten.

Kijk gewoon welke kleuren draad op de trafo zijn aangesloten.
Wees wel voorzichtig als dat ding in de meterkast hangt.
Als je je daar niet veilig bij voelt kan je ook alle bel draden loshalen die buiten de meterkast zitten en ze dan doormeten met een multimeter, als je 8V wisselspanning meet weet je welke twee draadjes naar de trafo gaan. ;)
Super! Volgens mij ben ik er uit; als ik het goed zie komen het oranje en witte draadje uit de transformator en moet ik deze dus aansluiten op AC1 en AC2. Het rode en blauwe draadje zijn dan dus van de drukknop en komen dan op A1 en A2. Right?? Morgen eerst maar eens de DW915S's ophalen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDAxcexMJZY62D5ruwnMz8mdBSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tm4iYN0OloamhUX0kFT0dRRD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@lluuk Zoals je het beschrijft zou het inderdaad goed moeten komen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kom dit topic net toevallig tegen. Ik wilde dit in 2017 ook al en kocht daartoe de Friedland Libra+ Converter.

Ik weet niet of deze nog bestaat. Wellicht is deze opgevolgd door het hier genoemde apparaat. Is wel iets kleiner dan wat hier getoond wordt: ik heb 'm in een intercom ingebouwd, om het belsignaal daarvan door te zetten naar twee Honeywell bellen elders in huis.

Afijn: de ervaringen: werkt prima. Gaat wel wat sneller door z'n batterij dan ik hoopte. (In ca. 1 jaar?)

[Ben inmiddels wel de geslotenheid van dat Honeywell Activlink systeem zat en dus nu op zoek of er alternatieve firmware op de verschillende componenten valt te flashen.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Laatst online: 15-04 15:39
Beste allemaal,

Ik heb een honeywell DCP917s (omvormer van bekabeld naar draadloos) en vanmiddag deed mijn draadloze bel het ineens niet meer. ik heb de batterij van de omvormer en de draadloze bel vervanger maar nog steeds werkt het niet. Ik blijf die omvormer een beetje vaag vinden. je ziet geen lampje branden oid dus geen idee of het ding stuk is of dat er iets anders is. ook zit er op de achterkant een wit knopje, waarvan ik niet weet wat het is (reset?)

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Geen idee wat er aan de hand kan zijn, maar dat knopje is volgens mij een manier om handmatig het belsignaal te versturen. (Geen garanties, heb een paar drankjes op. 🙈)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

kuwerti schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:47:
Beste allemaal,

Ik heb een honeywell DCP917s (omvormer van bekabeld naar draadloos) en vanmiddag deed mijn draadloze bel het ineens niet meer. ik heb de batterij van de omvormer en de draadloze bel vervanger maar nog steeds werkt het niet. Ik blijf die omvormer een beetje vaag vinden. je ziet geen lampje branden oid dus geen idee of het ding stuk is of dat er iets anders is. ook zit er op de achterkant een wit knopje, waarvan ik niet weet wat het is (reset?)

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ik heb niet zo’n omvormer en zou iedereen aanraden om ipv een omvormer gewoon een extra gong te plaatsen op de plek van de omvormer, zit je ook niet met die vervelende knoopcel die naar wat ik hoor niet lang mee gaat en kan je de bel tenminste voeden met een beltrafo of USB voeding of desnoods met C batterijen waarvan Honeywell aangeeft dat het 5 jaar mee zou moeten gaan.

Dit knopje rechtsonder bedoel je?:
Afbeeldingslocatie: https://fwd.nl/app/uploads/Nest-Hello-Honeywell-installatie-2-1536x826.jpg
(uit: Basje in "Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel")

Dat knopje aan de achterkant is om de omvormer met de gong te koppelen, zie super onduidelijke handleiding
Dus probeer ze opnieuw te koppelen zou ik zeggen.
Hoe dat moet kan ik alleen niet uit die onduidelijke plaatjes van die handleiding halen :P
Dat probleem had ik ook met het koppelen van mijn twee gongen en toen heb ik ergens op de site van honeywell een handleiding gevonden waar tenminste ook tekst bij stond ipv enkel plaatjes en toen lukte het wel. :)

Edit: in deze uitgebreidere handleiding van gong en draadloze drukknop staat er ook tekst bij voor het koppelen van beiden en de plaatjes lijken hetzelfde als in de handleiding van de omvormer staan dus grote kans dat dat gewoon werkt. Betreft pagina 8.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 19-02-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Laatst online: 15-04 15:39
Vliegvlug schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb niet zo’n omvormer en zou iedereen aanraden om ipv een omvormer gewoon een extra gong te plaatsen op de plek van de omvormer, zit je ook niet met die vervelende knoopcel die naar wat ik hoor niet lang mee gaat en kan je de bel tenminste voeden met een beltrafo of USB voeding of desnoods met C batterijen waarvan Honeywell aangeeft dat het 5 jaar mee zou moeten gaan.

Dit knopje rechtsonder bedoel je?:
[Afbeelding]
(uit: Basje in "Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel")

Dat knopje aan de achterkant is om de omvormer met de gong te koppelen, zie super onduidelijke handleiding
Dus probeer ze opnieuw te koppelen zou ik zeggen.
Hoe dat moet kan ik alleen niet uit die onduidelijke plaatjes van die handleiding halen :P
Dat probleem had ik ook met het koppelen van mijn twee gongen en toen heb ik ergens op de site van honeywell een handleiding gevonden waar tenminste ook tekst bij stond ipv enkel plaatjes en toen lukte het wel. :)

Edit: in deze uitgebreidere handleiding van gong en draadloze drukknop staat er ook tekst bij voor het koppelen van beiden en de plaatjes lijken hetzelfde als in de handleiding van de omvormer staan dus grote kans dat dat gewoon werkt. Betreft pagina 8.
Hoi @Vliegvlug super bedankt voor je reactie. het is inderdaad niet te geloven hoe onduidelijk ze de handleiding hebben kunnen maken. Wat nu ook apart is: die uitgebreidere handleiding heeft inderdaad wel wat meer tekst, maar het koppelen (dat witte knopje achterop) staat dan weer niet in deze handleiding. Het blijft klooien zo en ik heb het dus nog niet voor elkaar :-( GELUKT. het draadje zat er niet goed in en met die extra handleiding is het gelukt.

Is dat batterijtje in de omvormer nu echt nodig of kan ik daar ook gewoon een vaste spanning (8v wissel) op aansluiten zodat het batterijtje niet nodig is?

[ Voor 5% gewijzigd door kuwerti op 19-02-2022 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

kuwerti schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Hoi @Vliegvlug super bedankt voor je reactie. het is inderdaad niet te geloven hoe onduidelijk ze de handleiding hebben kunnen maken. Wat nu ook apart is: die uitgebreidere handleiding heeft inderdaad wel wat meer tekst, maar het koppelen (dat witte knopje achterop) staat dan weer niet in deze handleiding. Het blijft klooien zo en ik heb het dus nog niet voor elkaar :-( GELUKT. het draadje zat er niet goed in en met die extra handleiding is het gelukt.

Is dat batterijtje in de omvormer nu echt nodig of kan ik daar ook gewoon een vaste spanning (8v wissel) op aansluiten zodat het batterijtje niet nodig is?
Fijn dat het gelukt is!

Ik heb niet zo’n omvormer maar alles wat ik gehoord en gelezen heb is dat dat ding enkel via de knoopcel te voeden is.

Als je van knutselen houdt zou je kunnen kijken of je een 3V voeding op de contactpunten voor de knoopcel kan bevestigen. ;)

edit: mbt jouw opmerking dat het drukknopje op de omvormer in die uitgebreide handleiding niet genoemd wordt; volgens mij kan je dat gewoon als de drukknop van de deurbel zien die in die handleiding voor het koppelen wordt genoemd.
Waarschijnlijk daarom ook dat @Basje zich nog vaag kon herinneren dat het als een belknop werkte bij het koppelen destijds. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 19-02-2022 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 10:06
Dat knopje werkt inderdaad hetzelfde als de drukker van de deurbel, handig als je even wilt testen dan trek je dat ding van de muur en kan je even naar de bel toe lopen.

Wat ik niet begrijp is dat bij sommige mensen die batterij zo snel leeg is. Hier zit hij er denk ik al drie jaar in en hij werkt nog steeds. Zit de knop dan wel goed aangesloten en niet op de AC aansluiting in plaats van de A?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooni
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-04 09:24
Vliegvlug schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:48:
In plaats van een omvormer heb ik een DW915S gong op mijn trafo aangesloten en mijn oude gong verwijderd.
Die verzorgt dan de draadloze verbinding naar de tweede gong.
Hoe kan je de DW915S aan een tweede gong koppelen? Op het web vind ik alleen voorbeelden van meerdere draadloze gongen afzonderlijk gekoppeld aan één draadloze belknop.

Ik zou graag mijn bedrade gong (gevoed door batterijen) vervangen door een DW915s (gevoed door 8V trafo) en daarbij de bestaande (onverlichte) bedrade deurknop behouden. Als ik het goed begrijp, is dit perfect mogelijk. Aan de bedrade gong zou ik dan een tweede draadloze gong (gevoed door batterijen) willen koppelen. Kan dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Cooni schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:04:
[...]

Hoe kan je de DW915S aan een tweede gong koppelen? Op het web vind allen voorbeelden van meerdere draadloze gongen afzonderlijk gekoppeld aan één draadloze belknop.
Zie deze handleiding, pagina 8 bovenaan, kopje “Een drukknop koppelen”.
Dat is wat je moet doen.

Wat ik wel gemerkt heb is dat het bereik voor het koppelen veel minder is dan voor het luiden wanneer hij eenmaal gekoppeld is.
Voor het koppelen moest ik de draadloze gong dichtbij de vaste gong brengen want dat lukte in eerste instantie niet op de plek aan de andere kant van het huis waar de draadloze gong wel netjes werkt nadat hij eenmaal gekoppeld was.
Ik zou graag mijn bedrade gong (gevoed door batterijen) vervangen door een DW915s (gevoed door 8V trafo) en daarbij de bestaande (onverlichte) bedrade deurknop behouden. Als ik het goed begrijp, is dit perfect mogelijk. Aan de bedrade gong zou ik dan een tweede draadloze gong (gevoed door batterijen) willen koppelen. Kan dit?
Dat is exact de setup die ik thuis heb draaien dus dat kan zeker! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widebody
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-01 19:05
Goedemiddag allen,

Wellicht is dit mosterd na de maaltijd maar ik heb recent dit draadje bekeken en naar aanleiding van jullie verhalen ook bij ons de bestaande deurbel vervangen door een semi draadloze set van Honeywell.

Eerst heb ik de DW915S aangesloten op onze bestaande bedrading. Deze werkt zonder batterijen op onze bel transformator (8V, 0,5A), in de meterkast. Wij hebben geen verlichtte deurbel knop.

Zojuist de set DC313NGHP2 (alleen de gongen, de drukknop is voor ons overbodig) gekoppeld aan de DW915S. Deze set heeft 1 stopcontact gong en 1 gong op batterijen.

Naast de bel in de gang hebben we nu ook een gong in de keuken en een draadloze die we de tuin in mee kunnen nemen.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Widebody Leuk dat je het even laat weten hier!
Die DC313NGHP2 ziet er uit als een handige set.
Vooral die plug-in bel scheelt weer gedoe met batterijen, hoewel die in mijn gong nu al ruim 2 jaar mee gaan maar dat is ergens ook geen verassing aangezien Honeywell een gebruiksduur van 5 jaar aangeeft.

Dat jouw trafo 8V - 0.5A is is interessante informatie want Honeywell geeft officieel 2A op, maar met mijn 1A trafo heb ik geen problemen en gezien jouw setup kan 0.5A dus ook.
Aangezien het feit dat de DW9125S via USB gevoed maar 2,5 Watt gebruikt lijkt me dat op zich ook niet heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:53:
hoewel die in mijn gong nu al ruim 2 jaar mee gaan maar dat is ergens ook geen verassing aangezien Honeywell een gebruiksduur van 5 jaar aangeeft.
De verrassing zit aan de andere kant: de batterij in de drukknop is steeds verrekte snel leeg. Maar daar zeggen ze op de doos even niets over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Gwaihir schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:00:
[...]

De verrassing zit aan de andere kant: de batterij in de drukknop is steeds verrekte snel leeg. Maar daar zeggen ze op de doos even niets over..
Over de knoopcel van die draadloze deurbel had ik nog geen verhalen gehoord, mijn deurbel is gewoon bedraad aangesloten en dat zou ik ook iedereen aanraden als het even kan.
Volgens Honeywell zou zo’n draadloze drukknop 2 jaar op een batterij moeten meegaan.
Hoe lang gaat de batterij bij jou mee?

Over de Honeywell DCP917S omvormer lees ik wel meerdere klachten dat de knoopcel erg snel leeg is (binnen dagen of weken) hoewel Honeywell daar een levensduur van 2 jaar voor opgeeft, maar ook iemand waarbij de batterij al 3 jaar mee gaat.
Zou die omvormer gewoon niet gebruiken en die is ook niet nodig als je enkel de Honeywell gong gebruikt. Wil je persé daarnaast je oude gong blijven gebruiken dan is hij wel nodig maar dan zou ik kijken of er een andere creatieve oplossing is qua aansluiten.
Of het toch eerst met de omvormer proberen want het kan dus wel dat die batterij lang mee gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Vliegvlug Nou, voor beiden ben ik blij als 't pakweg een jaar mee gaat. (Gelukkig wel veel meer dan dagen of weken!)

Deze woning had al een (slechte) draadloze deurbel, dus een draad voor de drukker valt eigenlijk niet meer (netjes) te trekken.

Daarnaast een bel + intercom voor 'verderop' en daar heb ik dus zo'n converter in gestopt, vorige versie:
Gwaihir in "Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel"

[Inmiddels wel ergens gelezen dat het protocol ge-reverse-engineered is. - Bleek toch helemaal niet beveiligd! Dus ik zou ze t.z.t. verder in de home automation op moeten kunnen nemen..]

[ Voor 17% gewijzigd door Gwaihir op 07-05-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Gwaihir Had even gemist dat je het 1 jaar meegaan al eerder gemeld had.
Is op zich niet heel lang nee maar nog wel enigszins te overzien, misschien wordt er gewoon veel aangebeld bij jullie ;)

Als een draad naar de knop niet mogelijk is moet je toch iets inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musacha78
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-05-2023
Sorry als ik nu met een "spuit-11" vraag kom, maar mijn situatie is als volgt: ik heb een ouderwetse bedrade drukker bij de voordeur hangen en een ouderwetse ringer (kan het geen gong noemen :-)...) in de gang. Op dit moment wordt de garage omgebouwd tot werk/hobbykamer en heb ik daar ook een ringen/gong nodig.

Ik woon in een jaren twintig huis en ik wil zowel de drukker als de ringer in de gang "origineel" laten. Is het dan alsnog mogelijk om de boel uit te breiden met een draadloze gong voor in de garage?

Ik heb foto's bijgesloten van de ringer en van waar de boel is aangesloten in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWNLGxgRIkLzpRJ1T6FqctZfaqU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Lj0sGimMpPKEqkQYWy6JBh9J.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiDzf0EARQzkCyw8Z1riMM0lW4w=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/5N1PoSwzVVIoj1YtJoR5oXBR.gif?f=fotoalbum_large

• Robert67
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-03 11:55
Ik ben ook in de situatie dat ik thuiswerk en boven de bel niet hoor en daar een betaalbare oplossing voor zoek.

Na de hele draad te hebben gelezen (bedankt allemaal :) ) lijkt elke oplossing te bestaan uit het aanschaffen van minstens 2 apparaten/onderdelen (of een set met die 2 >:) )

De laatste oplossing van 2x een DW915S van €30 leek me de beste en nog betaalbaar, maar intussen is die €48! bij de goedkoopste aanbieder. 60% in prijs gestegen in 2,5 jaar vind ik nogal bizar.
Ik vind bijna €100 niet echt betaalbaar meer.

Zijn er (intussen) nog andere oplossingen?

• Gwaihir
  • Niet online
Robert67 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:29:
Na de hele draad te hebben gelezen (bedankt allemaal :) ) lijkt elke oplossing te bestaan uit het aanschaffen van minstens 2 apparaten/onderdelen (of een set met die 2 >:) )

[..]

Zijn er (intussen) nog andere oplossingen?
Zeker. Iets wat zendt en iets wat ontvangt. Zoals elke vorm van draadloze communicatie sinds de uitvinding ervan.

In welke andere oplossingsrichting wil je ons laten meedenken?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Robert67 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:29:
[..]

De laatste oplossing van 2x een DW915S van €30 leek me de beste en nog betaalbaar, maar intussen is die €48! bij de goedkoopste aanbieder. 60% in prijs gestegen in 2,5 jaar vind ik nogal bizar.
Ik vind bijna €100 niet echt betaalbaar meer.
De prijzen zijn inderdaad flink gestegen de afgelopen tijd maar jij maakt geen eerlijke vergelijking.
Die 30 euro was een Amazon warehouse deal, maw geretourneerde apparaten die voor een zacht prijsje weggaan. De reguliere prijs was €40 destijds. Nu is 20% alsnog een aardige verhoging maar niet zo dramatisch als jij het doet voorkomen.

En bij mij draaien ze al die tijd als een zonnetje, de losstaande nog op de batterijen die ik destijds geplaatst heb dus voor die €16 meer zou het voor mij een no-brainer zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basje
Wij zijn nog steeds erg blij met onze opzet zoals eerder in dit draadje beschreven! Als ik het nu opnieuw zou moeten aanleggen zou ik voor een Series 9 set kiezen. De belangrijkste reden daarvoor is dat ik het idee heb dat de bel op zolder bij ons soms niet werkt, waarschijnlijk door suboptimale ontvangst in ons nieuwbouwhuis met gewapend betonnen vloeren (speculatie). De 9-serie heeft een soort van mesh-netwerk-optie die dat misschien zou oplossen (ook speculatie). Voor wat het waard is...

• Robert67
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 25-03 11:55
Gwaihir schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:37:
[...]

Zeker. Iets wat zendt en iets wat ontvangt. Zoals elke vorm van draadloze communicatie sinds de uitvinding ervan.

In welke andere oplossingsrichting wil je ons laten meedenken?
Bijvoorbeeld gebruikmaken van het bestaande wifi netwerk. Een app die dan een push melding kan geven of draadloos wifi bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Robert67 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:44:
[...]

Bijvoorbeeld gebruikmaken van het bestaande wifi netwerk. Een app die dan een push melding kan geven of draadloos wifi bel.
uitvoering: Reolink Video Doorbell Wi-Fi

100 euro. Heb je direct een app, camera, en extra draadloze gong.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Even een tussentijdse update omdat ik dit topic weer tegen kwam:
  • Ruim 3 jaar later draait mijn DW915S nog als een zonnetje op de 1A 8V beltrafo ook al schrijft Honeywell een 2A versie voor.
  • En de tweede draadloze DW915S die ik heb draait nog steeds op zijn eerste set batterijen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bta91
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-04 11:53
Hallo, ik heb een DW915S bedraad aan de Trafo. Ik heb hier een tweede DW915S aan gekoppeld, deze werkt op de batterijen. Als ik nu aanbel, dan gaat éérst de bedrade gong af en daarna de gekoppelde gong. Is het mogelijk dat deze ook gelijk afgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

bta91 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:46:
Hallo, ik heb een DW915S bedraad aan de Trafo. Ik heb hier een tweede DW915S aan gekoppeld, deze werkt op de batterijen. Als ik nu aanbel, dan gaat éérst de bedrade gong af en daarna de gekoppelde gong. Is het mogelijk dat deze ook gelijk afgaan?
Dat is bij mij hetzelfde, zit een kleine vertraging in, dat de eerste al speelt en de tweede iets later.

De eerste gong moet het doorsturen naar de tweede en dat kost blijkbaar wat tijd.
Ik stoor me er niet aan, ook omdat de tweede gong vrij ver van de eerste staat waardoor het geluid van een van de twee zacht op de achtergrond is.
Wat natuurlijk ook de reden is om een tweede gong te nemen omdat je de eerste niet goed hoort. ;)

Denk niet dat het mogelijk is ze precies tegelijkertijd af te laten gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hier 2x draadloos. Zelfde gedrag. Geen instelling voor gespot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:42
Vliegvlug schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:23:
[...]

Dat is bij mij hetzelfde, zit een kleine vertraging in, dat de eerste al speelt en de tweede iets later.

De eerste gong moet het doorsturen naar de tweede en dat kost blijkbaar wat tijd.
Ik stoor me er niet aan, ook omdat de tweede gong vrij ver van de eerste staat waardoor het geluid van een van de twee zacht op de achtergrond is.
Wat natuurlijk ook de reden is om een tweede gong te nemen omdat je de eerste niet goed hoort. ;)

Denk niet dat het mogelijk is ze precies tegelijkertijd af te laten gaan
Is het ook mogelijk om op de tweede draadloze gong een beldrukker aan te koppelen?

Ik wil een situatie waarbij de eerste bedrade (voordeur) gong doorzet naar de tweede bedrade gong. Zodat ik de draadloze ook in de tuin kan neerzetten.
Daarnaast wil ik dat de zijdeur middels een draadloze drukknop de tweede gong aanstuurt (en eventueel bedrade eerste).
Denk je dat dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:21
Ik heb nu een bedrage beldrukker en naar bedrage gong en trafo.

In verband met renovatie / vervangen kozijnen en niet willen boren zoek ik een draadloze beldrukker-oplossing die samen met werkt met de bestaande gong etc. Iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djwim
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-04 15:17
Blijkbaar is dit topic al heel wat jaren actueel. Ik heb veel zin/onzin gelezen, maar nog nergens iets dergelijks als wat ik hier wil voorstellen. Het vereist wel enige elektronica ervaring... Ook moet je in staat zijn om aan de draadloze deurbel knop draadjes te solderen aan het micro schakelaartje wat in de knop zit. Ik heb een deurbel van de Action, PD-9021, voor €5.95 gebruikt!. Je kan meerdere bellen koppelen.
Meet de spanning van het micro-schakelaartje: zal iets van 3V zijn. De plus moet aan de collector, en de min aan de emittor van de transistor.

Het is een simpel circuitje met paar goedkope onderdelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrLCiOP-2L_uJuKj7TUX-A1BwDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRe84ZVCGwrjcFSvvzw2Ofyj.jpg?f=fotoalbum_large

Componenten zijn niet kririsch, een willekeurige NPN zal voldoen, andere weerstandswaarden zijn mogelijk, waarbij R1 iets van 3 tot 5x de waarde van R2 moet hebben. En R2 niet al hoog (max 10..20K!?)... Ik heb een 3mm LED gebruikt, maar een gewone 1N4148 is ook prima. Ik heb het geheel op een gaatjes print gemonteerd van 3X5 gaatjes. Het printje is opgenomen tussen de draadloze drukknop en de beltrafo, (geel omkaderd), en het geheel ergens in de meterkast bij de beltrafo gemonteerd. Het printje zelf is dermate klein, dat je een krimpkous er om heen kan doen. Anders tape of iets dergelijks, of desnoods in een klain kastje monteren.

Hier is een 3D impressie van het printje: (let niet op de transistor, ik had geen goed 3D model..)
Het is ongeveer 12x7x10mm... (maar de afbeelding lijkt veel groter...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utcpGLSxfKJeMDgnEqF_64T1FlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnFv65ZmLdYFG4wNlqlfONkR.jpg?f=fotoalbum_large

Wim Bloemendal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ivo-nl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:47:
Ik heb nu een bedrage beldrukker en naar bedrage gong en trafo.

In verband met renovatie / vervangen kozijnen en niet willen boren zoek ik een draadloze beldrukker-oplossing die samen met werkt met de bestaande gong etc. Iemand idee?
Honeywell, tegenwoordig Resideo genoemd, heeft speciaal hiervoor een losse draadloze convertor, de DCP917S, waarmee je dus een draadloze drukknop van Resideo kan gebruiken met behoudt van je bestaande gong.

Zelf zou ik die echter niet aanraden vanwege de beperkte levensduur van de knoopcel batterij van deze omvormer.

Je kan dan beter je bestaande gong gelijk vervangen door een DW915S ging die je gewoon op een trafo of usb voeding kan aansluiten.
Is evenveel werk als de omvormer plaatsen. Of je moet heel erg gehecht zijn aan het geluid van je huidige gong. :)

Zie Vliegvlug in "Draadloze deurbel aansluiten op bestaande bel"

Maar als je nu toch aan het renoveren bent en nieuwe kozijnen krijgt: doe jezelf een plezier en laat een netwerkkabel in buis plaatsen naar de plek waar je je deurbelknop wilt hebben!

Geen gedoe met batterijen in de knop die leeg kunnen raken maar nog belangrijker; misschien wil je later een camera deurbel. Een PoE gevoede deurbelcamera is echt 100x fijner dan een op batterijen via WiFi gekoppeld! (y)

En voor een normale drukknop kan je in de tussentijd gewoon die netwerkkabel gebruiken en ben je gelijk voorbereid op de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 23-01-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Djwim schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 17:29:
Blijkbaar is dit topic al heel wat jaren actueel. Ik heb veel zin/onzin gelezen, maar nog nergens iets dergelijks als wat ik hier wil voorstellen. Het vereist wel enige elektronica ervaring... Ook moet je in staat zijn om aan de draadloze deurbel knop draadjes te solderen aan het micro schakelaartje wat in de knop zit. Ik heb een deurbel van de Action, PD-9021, voor €5.95 gebruikt!. Je kan meerdere bellen koppelen.
Meet de spanning van het micro-schakelaartje: zal iets van 3V zijn. De plus moet aan de collector, en de min aan de emittor van de transistor.

Het is een simpel circuitje met paar goedkope onderdelen:
[Afbeelding]

Componenten zijn niet kririsch, een willekeurige NPN zal voldoen, andere weerstandswaarden zijn mogelijk, waarbij R1 iets van 3 tot 5x de waarde van R2 moet hebben. En R2 niet al hoog (max 10..20K!?)... Ik heb een 3mm LED gebruikt, maar een gewone 1N4148 is ook prima. Ik heb het geheel op een gaatjes print gemonteerd van 3X5 gaatjes. Het printje is opgenomen tussen de draadloze drukknop en de beltrafo, (geel omkaderd), en het geheel ergens in de meterkast bij de beltrafo gemonteerd. Het printje zelf is dermate klein, dat je een krimpkous er om heen kan doen. Anders tape of iets dergelijks, of desnoods in een klain kastje monteren.

Hier is een 3D impressie van het printje: (let niet op de transistor, ik had geen goed 3D model..)
Het is ongeveer 12x7x10mm... (maar de afbeelding lijkt veel groter...)
[Afbeelding]

Wim Bloemendal
Lang verhaal en ik geef toe dat ik weinig van electronica af weet maar het is me niet helemaal duidelijk wat het doel is van je printplaatje.

Edit: met dank aan @Paul hieronder, die duidelijk wel kaas gegeten heeft van elektronica itt ondergetekende ;), snap ik nu tenminste wat het doel van het printplaatje van @Djwim is.

Daarmee zou je in principe elke goedkope draadloze bel set met drukknop moeten kunnen gebruiken om werkend te krijgen met een bestaande bedrade deurbel.

De drukknop van het draadloze setje wordt dan op de bedrading van de bestaande bedrade deurbel installatie in de meterkast aangesloten via dat printplaatje. Dat printje zorgt er voor dat de draadloze deurknop ook wordt ‘ingedrukt’ wanneer de bedrade deurbelknop wordt ingedrukt en daarmee gaat je nieuwe draadloze gong ook over.

Leuke oplossing inderdaad als je thuis bent in elektronica en voor weinig geld een draadloze deurbelgong erbij wilt hebben! (y).

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat de draadloze deurbelknop alsnog gevoed moet worden met zijn eigen knoopcel en je daardoor alsnog tzt die batterij moet gaan vervangen terwijl dat ding in de meterkast hangt waar gewoon stroom aanwezig is.

Zoals gezegd weet ik weinig van elektronica af maar is het niet mogelijk die draadloze deurbelknop te voeden vanuit dat printje door de beltrafo daarop aan te sluiten en om te zetten naar 3V?
Je moet dan wel extra draadjes op het voedingspunt van de draadloze drukknop solderen maar als je toch al bezig bent met solderen maken die extra 2 draadjes ook niet veel uit en hoef je er daarna niet meer naar om te kijken. :)

Maar misschien maken de componenten die je nodig hebt om vanuit het printje voeding te leveren dat ding weer zoveel duurder dat het zijn doel voorbij schiet.

Uit de afbeelding maak ik op dat je printplaatje bedraad zowel een een bestaande drukknop-gong combinatie als een draadloze deurknop wordt aangesloten.

Die draadloze deurknop is dan neem ik aan ook verbonden met een draadloze gong die niet op het plaatje staat? Anders had je geen draadloze deurknop en printje nodig natuurlijk ;)

Begrijp ik dan goed dat dit is voor de situatie dat je een draadloze knop en gong toevoegt naast je bestaande bedrade deurbel maar wel wilt dat je bestaande bedrade gong ook af gaat als iemand op die nieuwe draadloze knop drukt?

En of het dan andersom ook gebeurt, dat de draadloze gong afgaat als de bedrade drukknop wordt ingedrukt, kan ik niet uit dat schema halen vanwege mijn beperkte electronica kennis.

Op zich een grappig idee maar wel een vrij niche situatie heb ik het idee.
Vooral ook doordat je vanaf de plek van de draadloze knop alsnog een bedrade verbinding naar de bestaande situatie moet maken, wat het gemak van een draadloze knop plaatsen weer teniet doet.

[ Voor 20% gewijzigd door Vliegvlug op 25-01-2025 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Vliegvlug schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:09:
Begrijp ik dan goed dat dit is voor de situatie dat je een draadloze knop en gong toevoegt naast je bestaande bedrade deurbel maar wel wilt dat je bestaande bedrade gong ook af gaat als iemand op die nieuwe draadloze knop drukt?
Andersom zo te zien, als de bedrade gong afgaat wordt de draadloze knop "ingedrukt". Als je de draadloze knop indrukt gaat de bedrade bel niet af.

De led lijkt als gelijkrichter te werken, de weerstandjes als voltage divider. Ik vraag me alleen af of R1 en R2 niet omgedraaid moeten worden, want nu is de VEB zo'n 9 volt (bij een 8 volt AC trafo, 4/5e van sqrt(2)*8). Hoewel, het is een halve gelijkrichter, geen bruggelijkrichter dus mogelijk is het maar 4,5 volt...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Paul schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:31:
[...]
Andersom zo te zien, als de bedrade gong afgaat wordt de draadloze knop "ingedrukt". Als je de draadloze knop indrukt gaat de bedrade bel niet af.
Dank voor de verheldering! (y)
De led lijkt als gelijkrichter te werken, de weerstandjes als voltage divider. Ik vraag me alleen af of R1 en R2 niet omgedraaid moeten worden, want nu is de VEB zo'n 9 volt (bij een 8 volt AC trafo, 4/5e van sqrt(2)*8). Hoewel, het is een halve gelijkrichter, geen bruggelijkrichter dus mogelijk is het maar 4,5 volt...
Als zo’n knopje normaal het indrukken detecteert met 3V lijkt 4,5V (50% meer!) me alsnog niet erg goed voor de elektronica in die draadloze deurbelknop, laat staan 9V inderdaad.

Zou jammer zijn na alle moeite van het maken van het printje en solderen op de knop dat het dan na korte tijd stuk gaat. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Vliegvlug schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:14:
Als zo’n knopje normaal het indrukken detecteert met 3V lijkt 4,5V (50% meer!) me alsnog niet erg goed voor de elektronica in die draadloze deurbelknop, laat staan 9V inderdaad.
Die 4.5V wordt gebruikt om de transistor te schakelen, de drukknop ziet alleen zijn eigen 3V.

Qua voeden van het printje, zolang die zender een beetje goed is ontworpen doet het hééél lang met een batterij. Als in, jaren; er wordt alleen stroom gebruikt als je de knop indrukt.

Als je toch de zender wil voeden met de trafo dan moeten er 4 diodes, een LM7803 en twee condensatoren bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l30FsIz4iXcWvIrmSvutEFBMPLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wI9aGuiJeeG5VMNEmy6DfIPF.png?f=fotoalbum_large

Er zijn legio andere (modernere :P ) opties, zoals een AC/DC Step Down Converter voor €2,50 op AliExpress. Een LM7803 is niet heel zuinig (het verschil tussen input en output wordt opgestookt als warmte), maar in deze toepassing is dat geen enkel probleem want zo'n zender gebruikt zo goed als niks, en 4x zo goed als niks is nog steeds zo goed als niks :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Djwim
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-04 15:17
@paul. Idd goed samengevat. Wel opmerking over Vbe... Dat zal nooit meer zijn dan ongeveer 0.7V.. R1 is niet zozeer bedoeld als spanningsdeler, maar meer om zeker te zijn dat de transistor "uit" staat als er geen spanning op staat.
Je kan de 3V idd vervangen door een voedinkje, maar ik heb al jaren de batterij niet hoeven te vervangen. (Maar misschien krijg ik niet zoveel Post NL, DHL, etc aan de deur... 😀)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-04 22:33
Vliegvlug schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:25:
[...]
En er sowieso maar 1 aansluitschema waarbij de gong wel met een beltrafo gevoed kan worden, zie 3e schema hieronder:

[knip]
Er is nog wel een ander aansluitschema zodat de deurbel verlicht is én de gong stroom krijgt, beide via de transformator. Dit aansluitschema zat bij mij in de handleiding en is voor de DW915S.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJA8XDoK5C28gQHfVEh0qPj5UIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HR1x1AQp8iyr1LzrwfRZI562.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mar-10 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Er is nog wel een ander aansluitschema zodat de deurbel verlicht is én de gong stroom krijgt, beide via de transformator. Dit aansluitschema zat bij mij in de handleiding en is voor de DW915S.

[Afbeelding]
Deze installatie wijze staat inderdaad niet tussen die andere plaatjes, daar worden de B-contacten helemaal niet gebruikt.
Dus mooie optie voor mensen die drukknoppen met lampjes hebben. (y)

Mogelijk dat daarom wordt aangegeven dat de trafo 8V bij 2A moet zijn terwijl hij het bij mij al jaren prima doet op 1A. Hoewel het me ook wat vreemd lijkt dat twee lampjes zoveel stroom trekken, zelfs al zijn het ouderwetse gloeilampjes.
Pagina: 1