Blijkbaar is dit topic al heel wat jaren actueel. Ik heb veel zin/onzin gelezen, maar nog nergens iets dergelijks als wat ik hier wil voorstellen. Het vereist wel enige elektronica ervaring... Ook moet je in staat zijn om aan de draadloze deurbel knop draadjes te solderen aan het micro schakelaartje wat in de knop zit. Ik heb een deurbel van de Action, PD-9021, voor
€5.95 gebruikt!. Je kan meerdere bellen koppelen.
Meet de spanning van het micro-schakelaartje: zal iets van 3V zijn. De plus moet aan de collector, en de min aan de emittor van de transistor.
Het is een simpel circuitje met paar goedkope onderdelen:
Componenten zijn niet kririsch, een willekeurige NPN zal voldoen, andere weerstandswaarden zijn mogelijk, waarbij R1 iets van 3 tot 5x de waarde van R2 moet hebben. En R2 niet al hoog (max 10..20K!?)... Ik heb een 3mm LED gebruikt, maar een gewone 1N4148 is ook prima. Ik heb het geheel op een gaatjes print gemonteerd van 3X5 gaatjes. Het printje is opgenomen tussen de draadloze drukknop en de beltrafo, (geel omkaderd), en het geheel ergens in de meterkast bij de beltrafo gemonteerd. Het printje zelf is dermate klein, dat je een krimpkous er om heen kan doen. Anders tape of iets dergelijks, of desnoods in een klain kastje monteren.
Hier is een 3D impressie van het printje: (let niet op de transistor, ik had geen goed 3D model..)
Het is ongeveer 12x7x10mm... (maar de afbeelding lijkt veel groter...)
Wim Bloemendal