Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prik75
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-12-2023
Mijn vraag:

Als externe harde schijf gebruikte ik een WD element. Op een gegeven moment was deze helemaal niet meer zichtbaar in w10. De harde schijf eruit gehaald (wd15ears) en aan mijn PC gekoppeld. De schijf is wel zichtbaar bij deze computer, maar niet toegankelijk. Wie weet wat ik nog kan proberen?

Wat heb ik geprobeerd:
- schijf herstellen(lukt niet, hij opent eigenschappen niet)
- bij het opstarten heeft het systeem aan controleren en herstellen, na een dag wachten heb ik het opgegeven. De PC opgestart zonder deze harde schijf.
- bij schijfbeheer in windows iets proberen te doen, maar hij blijft laden zonder dat er schijven zichtbaar worden. Zodra ik de schijf loskoppel worden de overige schijven wel zichtbaar.
- verschillende programma's erop losgelaten, maar blijven allemaal in een loop hangen. Programma's: disk-drill, recuva, EaseUS Partition Master 14.0, Stellar Data Recovery, Macrium Reflect, MiniTool Partition Wizard, Data Lifeguard Diagnostic for Windows (van WD), EaseUS Data Recovery Wizard.
- Laatste hoop, formatteren en gegevens terug proberen te halen. Formatteren lukte ook niet. Kan wel op de optie klikken, maar er gebeurd niks.

Woe oh wie....

Beste antwoord (via prik75 op 05-09-2020 18:28)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 17:55
PD2JK schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:36:
[...]

Inderdaad de printplaat vervangen, maar dit moet exact dezelfde zijn, zelfde type/revisie, en soms firmware versie. Maar de kans op succes met dit, is wel erg klein.
Hier ben ik het niet mee eens, zolang de motor en koppen hezelfde zijn kan je elke print uitwisselen zelfs de firmware maakt niet uit.

Dit vertel ik na tientallen data recovery's van bekenden en mede tweakers.

Zelfs 2mb 4mb 8mb printen kruislings gebruikt de data op de platters staan allemaal hetzelfde aangeslagen.

Enkel bij reparatie pcb kan je niet willekeurig chips vervangen ivm firmware revisie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Spint hij op?
Tikt hij?

Wellicht een defecte / gecrashde kop of beschadigde platter als hij blijft tikken.

Het PCB kun je nog proberen te vervangen door exact dezelfde, maar meestal zijn het de bewegende delen die defect zijn.

Nachtje in de vriezer kan soms wonderen verrichten (luchtdicht verpakken).

[ Voor 14% gewijzigd door PD2JK op 01-05-2020 10:18 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:06
Pas geleden hetzelfde gehad met een oude WD schijf van 1TB. En zoals PD2JK hierboven al zegt deed een nachtje in de vriezer wonderen.
Vanuit de vriezer direct aangesloten en de data was weer toegankelijk. Uiteraard is dit een lapmiddel dus zou ik die schijf niet blijven gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prik75
Hoi PD2JK,

Bedankt voor de reactie. Ik meen dat hij geen bijzondere geluiden maakt. Kan nog eens een tijdje observeren wat er gebeurd.

Ben geen expert, maar het PCB vervangen: printplaat deze en goed werkende harde schijf verwisselen?

Vriezer ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

prik75 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:24:
Ben geen expert, maar het PCB vervangen: printplaat deze en goed werkende harde schijf verwisselen?
Inderdaad de printplaat vervangen, maar dit moet exact dezelfde zijn, zelfde type/revisie, en soms firmware versie. Maar de kans op succes met dit, is wel erg klein.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:39
Ik ben er niet van overtuigd dat je een hardwareprobleem hebt, mogelijk zat in de aansluitinterface van de externe case een stukje software en zit je bv. tegen een stuk (encrypted) EXT3 partitie aan te kijken waar Windows niets mee kan. Bewaar ook zéker de complete externe case totdat je je data terug hebt.

Voordat je ingrijpende dingen gaat doen zoals printplaten en vriezers, zou ik éérst eens een USB-stick of CD-Rom maken met het gratis GParted erop: dat is een grafische partition editor die gemakkelijk te begrijpen is, ook voor leken. En het grootste voordeel: hij is in Nederlands en hij kan vrijwel elk soort partitie bekijken, analyseren en herstellen.
- zoek GParted op en download het
- installeer het op CD-Rom of USB-stick (let op: alle data op de stick gaat verloren!)
- sluit de probleem-harddisk aan en start je PC op van GParted (lees goed en vul de juiste keuzes in).
- laat GParted zijn werk doen, je ziet vanzelf wat hij ervan vindt en wat je herstelopties zijn.

Wat is trouwens je doel?
1. data terugkrijgen die op die harddisk staat? Heb je geen backup? :o
2. de harddisk weer in gebruik nemen?
Als je je data niet terug hoeft, kan GParted alle partities verwijderen en de harddisk formatteren in een bestandssysteem waar Windows mee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prik75
Fijn dat jullie allemaal meedenken.

Met GParted ben ik aan de slag gegaan. Als ik de schijf via de usb kabel aansluit krijg ik een foutmelding in GParted. Ik kan dan kiezen uit negeren/afbreken/opnieuw. Foutmelding: input/output error during read on /dev/sdg. Alle mogelijke opties gedaan, niks werkt.
Als ik de schijf gewoon aan het MB hang, krijg ik verschillende resultaten. Soms krijg ik een venster te zien met alle schijven, maar deze staat er niet tussen. Andere keren blijft ie hangen en dan staat onder in het scherm: /dev/sdg scannen... maar na een uurtje leek het mij dat ie niet verder zou komen. Had ik meer geduld moeten hebben?

Doel: data van de schijf terughalen. Daarna kan ie weg.

Vriezer optie daarna gedaan: geen resultaat.

En nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Blijkbaar is de data op de schijf erg belangrijk voor je.
Jammer dat je geen backups maakt, dat had nu zijn waarde bewezen.
Nu is vanuit datarecovery invalshoek je redmiddel een professionele recovery: reken op 500-1000+ Euro incl. een nieuwe harddisk met de gerecoverde data (dat wat nog te recoveren was).

Je moet nu een beslissing nemen hoe belangrijk de data voor je is:

1. de data is erg belangrijk en je wil die koste wat kost terughebben: je hebt er dat bedrag voor over.
Stop dan nu je pogingen voordat je het erger maakt en schakel professionele recovery in.
In dit forum staan zat posts met ervaringen daarmee.
Lees, bepaal je keuze en onderneem actie die richting in.
Vaak kan je een ruwe indicatie krijgen wat de kosten zijn.

2. de data is niet belangrijk genoeg om daar dat bedrag aan uit te geven.
Ga dan verder in dit topic en kijk dan in de richting van mensen die ervaring hebben met het verwisselen van identieke printplaten van jouw type harddisk, inclusief evt. oversolderen van de firmwarechip.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dit is het moment dat je echt beter kunt stoppen om zelf nog iets te proberen.

Neem contact op met een data recovery bedrijf, ga niet zelf lopen knutselen want dan maak je het risico alleen maar kleiner dat je data nog gered kan worden.

Als ik gemeen zou zijn zou ik zeggen dat data waarvan geen backup is gemaakt toch niets waard is. :/

Maar als jij het oneens bent met die stelling dan is dit het moment om als eerste nu de buidel te trekken en een professional te betalen om je data te redden.

Thematopic: Datarecovery

https://www.seagate.com/nl/nl/internal-hard-drives/rescue/
https://www.ontrack.com/nl-nl/

Ik heb geen relatie met deze twee bedrijven. Start tarieven liggen rond de 300-500 euro, maar kan flink oplopen, tot duizenden euros. Maar daar gaan ze alles over vertellen als ze de schijf hebben onderzocht.

Dit is zo duur omdat een professional mogelijk in een clean-room je schijf moet gaan ontmantelen en eventueel onderdelen vervangen om 'm weer aan de praat te krijgen. Arbeids en kennis-intensief.

Ik heb ze zelf nooit nodig gehad maar van de verhalen hier op het forum zijn ze wel klant-vriendelijk en transparant over de kosten. Dus je blijft zelf in de driverseat.

Als alles achter de rug is en je (een deel) van je data hebt terug weten te halen mag je tijd nemen om je te verdiepen in backups.

Thematopic: Backups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prik75
Bedankt allemaal.

Data zou ik graag terug willen, maar niet ten koste van enkele honderden euro's. Als ik al het geschreven hierboven samenvat zal ik moeten berusten in een defecte harde schijf. Of ik mij nog ga verdiepen in een identieke schijf om de boel over te zetten weet ik niet, misschien in de zomervakantie... wie weet.

Als iemand nog een laatste redmiddel zou hebben, laat maar weten. De schijf is nu toch afgeschreven!

(de backup tip heb ik eventjes doorgenomen, belangrijkere data staan dubbel weg :-) )

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
PD2JK schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:36:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens, zolang de motor en koppen hezelfde zijn kan je elke print uitwisselen zelfs de firmware maakt niet uit.

Dit vertel ik na tientallen data recovery's van bekenden en mede tweakers.

Zelfs 2mb 4mb 8mb printen kruislings gebruikt de data op de platters staan allemaal hetzelfde aangeslagen.

Enkel bij reparatie pcb kan je niet willekeurig chips vervangen ivm firmware revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
En nu als reactie, ik lees een externe schijf.

Heb je deze al uit de behuizing gehaald?
Usb controllers willen nog weleens kapot gaan als deze direct op de print zit kan je kijken of je een ander pcb kan vinden reken op prijzen rond de 100 euro alle stappen hierna kosten honderden euros per gb en alleen interessant als je je bitcoin wallet kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
En ik moet beter lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
https://nl.hddzone.com/we...d15ears-harde-schijf-pcb/

Alle revisies, nu de kunst een werkende schijf te vinden met de juiste revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prik75
Thanks! Ik ga zoeken naar een geschikte (schijf) printplaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prik75
Uiteindelijk is het gelukt.

Eerst een nieuwe PCB gekocht op HDDZONE. Gewoon erop gedaan en deed het natuurlijk niet. Daarna de chip overgezet, deed het weer niet. Kan ook zijn dat ik de chip verprutst heb hoor.
Schijf bleef onzichtbaar in het systeem in ieder geval.

Toen ik de schijf kocht, heb ik er tegelijkertijd ook ééntje voor mijn ouders besteld. Hopelijk min of meer identiek, dus het proberen waard. Dit schoot me een tijdje geleden pas te binnen. De schijf eruit gehaald bij de externe harde schijf van mijn ouders en het PCB overgezet op mijn defecte harde schijf. Na heel wat reboots en van allerlei pogingen met de programma's die aanwezig zijn bij PARTED MAGIC via een usb-stick een cloon kunnen maken.
Na 99% voltooien van de cloon werd deze afgebroken en geannuleerd. De cloon stond wel op de ontvangst harde schijf. Hier heb ik de bestanden af kunnen halen. Veel bestanden waren beschadigd, maar dat was geen probleem.

De defecte harde schijf ligt inmiddels bij het oud ijzer.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Mazzel gehad!
En nou backups gaan maken ...
Pagina: 1