docu Planet of the Humans - kritiek op de green movement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Michael Moore presents Planet of the Humans, a documentary that dares to say what no one else will this Earth Day — that we are losing the battle to stop climate change on planet earth because we are following leaders who have taken us down the wrong road — selling out the green movement to wealthy interests and corporate America. This film is the wake-up call to the reality we are afraid to face: that in the midst of a human-caused extinction event, the environmental movement’s answer is to push for techno-fixes and band-aids. It's too little, too late.

Removed from the debate is the only thing that MIGHT save us: getting a grip on our out-of-control human presence and consumption. Why is this not THE issue? Because that would be bad for profits, bad for business. Have we environmentalists fallen for illusions, “green” illusions, that are anything but green, because we’re scared that this is the end—and we’ve pinned all our hopes on biomass, wind turbines, and electric cars?
In deze documentaire zie je een kritische kijk op de groene beweging, gaande van kritiek op elektrische auto's die via grijze stroom worden opgeladen, tot het rooien van bossen voor groene biomassa, als de enorme milieubelasting bij het produceren van zonnepanelen en windmolens en het gebrek aan cradle-to-cradle principe, dan wel de vernietiging van natuurgebieden om ruimte hiervoor te creëren.

Michael Moore (dus alles met een groot korreltje zout te nemen - daarover zo meteen meer) legt ook een aantal verbanden tussen het kapitalisme en de investeringen in de groene economie. Zo zijn er duidelijke linken tussen eigenaars van ontbossing en mijnbouwbedrijven en promotors van de groene beweging. Ook Al Gore komt aan bod. Hij heeft (toevallig of niet) net voor zijn grote hit "An Inconvenient Truth" een investeringsfonds opgericht in groene energie. De vraag is dus hoe altruïstisch hij wel eigenlijk was om deze boodschap op deze manier te verkondigen, of eerder zelf uit was op financieel gewin.

Deze documentaire heeft ook kritiek op het feit dat de oorzaak van vele milieuproblemen, de steeds groter wordende bevolking, en de daar bij toebehorende aanslag op schaarse resources van onze planeet, onderbelicht blijft.

De mening van de topicstarter:

- Het is goed dat deze documentaire is gemaakt. De laatste jaren is er een eenzijdige klimaat en groene beweging boodschap die, zo blijkt, ook allesbehalve perfect is. Het is m.i. goed om deze via dit soort platformen ook "scherp te houden" c.q. op een juiste(re) manier te weten kaderen

- Michael Moore is altijd erg biased en hij is er altijd op uit om een eenzijdige en krachtige boodschap te brengen. De feiten die aan bod komen en de bijbehorende audiovisuele inkadering zijn zeker niet altijd even objectief en genuanceerd.

- Hoewel er m.i. goede kritiek wordt gegeven en er verbanden worden gelegd die ik niet kende, komen er ook geen oplossingen aan bod.

- De kijker wordt ook verward. Langs de ene kant krijg je de indruk dat groene oplossingen niet goed zijn door o.a. het ontbreken van een cradle-to-cradle mentaliteit en het afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen voor bijvoorbeeld productie en ontginning. Langs de andere kant zijn er geen cijfers die ook de positieve effecten laten zien zoals een sterk verminderde totale fijn stof en co2 uitstoot voor zonne-en wind energie. Anders gezegd: ja de huidige productiemethoden zijn verre van perfect, maar onder de streept lijkt de conclusie toch te zijn dat je er in totaal meer goed dan slecht aan doet wanneer je gaat vergelijken met fossiele brandstof centrales zoals kolen en gas centrales.

- De docu gaat voornamelijk over de Verenigde Staten. Het is bijvoorbeeld best mogelijk dat er bijvoorbeeld strengere wetgevende kaders over de oorsprong van biomassa materiaal in Europe zijn, waardoor dit wel een duurzame(re) bron in de energiemix is. Wederom ontbreekt deze vorm van nuancering.

Waarom dit topic?

Ik zou graag een kritische discussie willen starten om deze docu zo objectief mogelijk, dus op feiten gebaseerd) te kaderen. Wat is jullie mening hier over? Hierbij zou ik het leuk vinden om ook aan fact-checking te doen omdat naar mijn gevoel zeker niet alle getoonde argumenten waar zijn.

Bijvoorbeeld: Moore spreekt van een levensduur van zonnepanelen (of wekt i.i.g. sterk deze indruk) beperkt is tot 10 jaar.
Dit is fout. Empirisch kan je aantonen dat een levensduur van 20 jaar zeker realistisch is is (met de productietechnieken van toen, en zoals alles met techniek en innovatie kan dit op termijn vast ook nog uitgebreid worden). bron

Wil jij bijdragen tot deze TS? Stuur me een DM en ik maak je mede-auteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Ik heb er als leek weinig verstand van, maar alles in je zegt dat hier een deel van de waarheid in ligt. Hoe groot dat deel is, daar kun je over discussiëren maar het is een feit dat de nieuwe groene revolutie minder groen is dan je denkt. Ook ik heb in de afgelopen jaren vaak genoeg het groene aspect overwogen in mijn keuze voor bijvoorbeeld de energieleverancier. Nooit verder gedacht dan m'n neus lang is maar dankzij deze docu krijg je toch wel iets meer een kritische blik. Is de nieuwe energie nou echt veel groener of verplaatsen we het probleem? Ik denk nu toch echt aan het tweede.
Een simpel voorbeeld waar de docu echt niet over liegt is het feit dat voor bepaalde delen van de bio-industrie bomen verbrand worden om energie op te wekken. Het is dan ook te simpel, zo dacht ik vroeger, dat dit allemaal oude bomen zijn of restpartijen die we nu mooi hergebruiken. Daar is er simpelweg van veel te weinig van en vindt er dus op enorme schaal ontbossing plaats.
Daarnaast heb je nog het feit dat de voorzitter van de groene club toch weer enorm gesponsord wordt door van oudsher minder rooskleurige partijen en Al Gore toch een heeeeel stuk minder groen is dan we dachten.
Nogmaals, ik denk niet dat hij de complete waarheid vertelt, maar dat we nu massaal als zombies de groene revolutie moeten volgen....daar zit zeker wat in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Ik heb dit toevallig van de week gekeken. Ken Michael Moore verder niet.
Natuurlijk zit er achter elk groen kantje een zwart randje. Het ding is natuurlik dat als we alle technieken die de revue passeren niet proberen, we nergens komen.
Zonnepanelen, ontbossing, bio massa met autobanden erin, spiegels in de woestijn, op alles zijn minpunten te vinden en die worden heel erg benadrukt hier.
Het is naar mijn idee niet verwonderlijk dat mijnbouwmensen ook bomenkapmensen zijn. Ze zitten in een industrietak, die heeft raakvlakken en een goed ondernemer duikt daarin.
Ik heb volgens mij waterstof niet voorbij zien komen in het verhaal.

Al met al was het interessant om dit te bekijken maar het overtuigd mij er niet van dat fossielen brandstoffen niet opraken en we een aantal alternatieven nodig hebben. Deze docu benadrukte vooral hoe ales wat we als duurzaam zagen nu nog niet zo duurzaam was als we denken, of zouden willen. Maar dat i niet erg, komt tijd komt raad.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dit topic past beter in het dedicated klimaatforum. De mods daar kunnen op hun beurt bepalen of dit openblijft.

Ded> Het klimaattopic

Wat vind de @teacher ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Enige jaren geleden heb ik op dit forum ook een discussie willen beginnen.
Mijn discussiepunt was het verduurzamen van de bestaande woonhuizen/ bebouwing middels zonnepanelen, warmtepompen en andere middelen.
Mijn idee was (en is) dat het noodzakelijke vooronderzoek/ haalbaarheid per woning (type) zou moeten worden uitgevoerd door een onafhankelijke organisatie/ bureau en niet door het bedrijf dat de installaties aanlegt.

Aantal reacties destijds: nul

Als een TS een topic zou maken over "Nieuw: supersnelle Ferrari zonnepanelen!" zou dat gegarandeerd honderden reacties opleveren.

Waar het zo vaak in een lezing om gaat is het geven van exacte data en niets is zo moeilijk om dat te geven.

Mijn hobby is astronomie, nu denk je misschien dat NASA exacte Data/ informatie zou geven? mis! er worden daar net zo onbetekende, lege videoclips gemaakt als bij Discovery Channel.
Het gaat er bij NASA om de Massa -de belasting betaler- te imponeren en voor zich te houden.
En zo heeft iedere filmmaker zijn eigen middelen om zijn doel bereiken, exacte data is daarbij ondergeschikt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hier alvast wat stevige kritieken: https://www.wattisduurzaa...cu-over-duurzame-energie/

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@frisianstar Mijn reactie hangt (ook) samen met een onbegrijpelijke actie van diverse mods - verplaatsen en sluiten op een topic wat ik kort geleden hebt gestart.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:54
Jasper Vis heeft hem de film ook al aardig gefileerd:
https://twitter.com/Vision23/status/1255469070352343041
En ook milieu centraal heeft er wel iets op aan te merken:
https://nos.nl/artikel/23...s-heeft-hij-een-punt.html

Misschien moet ik de film toch maar eens bekijken binnenkort. 8)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
En deze zegt het ook goed :
https://arstechnica.com/s...han-netflixs-goop-series/
Wat een drama, trouwens, Michael Moore rijdt in een Chrysler Van van 2004 volgens zijn eigen website. Dus is wel consequent, dat weer wel...

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
Blackraven schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:26:
Jasper Vis heeft hem de film ook al aardig gefileerd:
https://twitter.com/Vision23/status/1255469070352343041
En ook milieu centraal heeft er wel iets op aan te merken:
https://nos.nl/artikel/23...s-heeft-hij-een-punt.html

Misschien moet ik de film toch maar eens bekijken binnenkort. 8)
Ik heb hem gisteren bekeken, ik vind het vrij schokkend. Zoals ik bij elke documentaire doe ben ik eens rond gaan kijken wat de kritiek is, deze is echter zwak als je alles in de film meeneemt. Bepaalde zaken zijn overgedramatiseerd, typisch Amerikaans. Echter, om veel uitspraken kan je simpelweg niet heen.

Misschien heeft het te maken met mijn eigen confirmation bias omdat ik altijd al vermoede dat het grootste probleem in ons gedrag ligt bij onze voortplantingsdrang, consumptie, ontbossing en vervuiling van de oceanen. Groene energie is een pleister op een stinkende wond, maar wel een erg smerige pleister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
No Hands schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:05:

Al met al was het interessant om dit te bekijken maar het overtuigd mij er niet van dat fossielen brandstoffen opraken en we een aantal alternatieven nodig hebben. Deze docu benadrukte vooral hoe ales wat we als duurzaam zagen nu nog niet zo duurzaam was als we denken, of zouden willen. Maar dat i niet erg, komt tijd komt raad.
Wat bedoel je precies dat het jou niet overtuigd dat fossiele brandstoffen opraken? Je ziet duidelijk dat er een overgang plaats vindt van kolen, gas en olie naar andere fossiele brandstoffen. Die andere brandstoffen zijn nu bijvoorbeeld hout, iedereen kan bedenken dat een boom planten en laten groeien 1000x langer duurt dan het kappen ervan. Kortom, het tekort komt er, niet binnen 20j maar zeker binnen 100j met het tempo wat we nu voeren. Feit dat we andere fossiele brandstoffen vinden bekent niet dat fossiele brandstoffen NIET opraken lijkt me.
Ben het ook eens dat we nieuwe dingen moeten proberen, maar zolang er niks verandert aan onze consumptie dan haalt de tijd ons vanzelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
monaldo schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:15:
[...]

Wat bedoel je precies dat het jou niet overtuigd dat fossiele brandstoffen opraken? Je ziet duidelijk dat er een overgang plaats vindt van kolen, gas en olie naar andere fossiele brandstoffen. Die andere brandstoffen zijn nu bijvoorbeeld hout, iedereen kan bedenken dat een boom planten en laten groeien 1000x langer duurt dan het kappen ervan. Kortom, het tekort komt er, niet binnen 20j maar zeker binnen 100j met het tempo wat we nu voeren. Feit dat we andere fossiele brandstoffen vinden bekent niet dat fossiele brandstoffen NIET opraken lijkt me.
Ben het ook eens dat we nieuwe dingen moeten proberen, maar zolang er niks verandert aan onze consumptie dan haalt de tijd ons vanzelf in.
O dat ging niet goed bij mij, daar mist een stukje zin. Ik pas het even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
reemprive schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 07:33:
[...]

omdat ik altijd al vermoede dat het grootste probleem in ons gedrag ligt bij onze voortplantingsdrang, consumptie, ontbossing en vervuiling van de oceanen.
Exact, minder mensen die minder oud hoeven te worden en die met minder of gen zinloze zooi door het leven gaan zal al flink schelen.
Maar dat is moeilijk uit te leggen aan mensen. Iedereen is geïndoctrineerd om zich maar zoveel mogelijk voor te planten. Overal reclames, die je verleiden om shit te kopen die je echt niet nodig hebt. Iedereen moet met allerlei hulpmiddelen zo lang mogelijk in leven worden gehouden want stel je voor dat je toch dood gaat als je hoogbejaard bent.
dat is de oorzaak van heel veel ellende op de aarde. Maar de aarde wint toch wel van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
joozzt schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:05:
En deze zegt het ook goed :
https://arstechnica.com/s...han-netflixs-goop-series/
Wat een drama, trouwens, Michael Moore rijdt in een Chrysler Van van 2004 volgens zijn eigen website. Dus is wel consequent, dat weer wel...
Deze website bekritiseert Moore op een aantal zaken en met name dat die geen bronnen zou vermelden, vervolgens geeft de website in 9/10 gevallen zelf ook geen bronnen, oftewel zeiken om te zeiken lijkt het meer.
Nog een voorbeeld: Where were those trees harvested? Were they byproducts of logging too small for lumber? Those questions don’t get answered.
Dit is weer iets noemen maar niet zelf met feiten komen, het duurt gemiddeld 7-10 jaar voordat een snelle boom groeit. Ieder weldenkend mens kan bedenken dat het tempo van bomen kappen voor de groene industrie vs 10 jaar nodig hebben om een nieuwe boom te hebben, niet rond rekent en we een zwaar tekort krijgen.

Daarnaast geeft Moore nergens aan dat die een groene strijder is maar juist dat die verontwaardigd is dat de groene initiatieven tot de dag van vandaag helemaal niet zo groen zijn.
Ik kreeg juist het gevoel bij de film dat het een kijkje was in de groene revolutie en dat die helemaal niet zo groen is als de meeste mensen denken.
Grappige is weer dat men zich meer druk gaat maken over de docu ipv of we idd wel de juiste kant op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:00
welke facts wil je checken?

de meeste facts zijn al gecheked,
- zonnepanelen gaan minimaal 25 jaar mee en na ca 2 jaar is de productie energie gecompenseerd
- ruimte gebruik, in NL mogelijk een issue maar in de meeste landen geen probleem
- elektrische autos' zijn zelfs CO2 efficiënter als je er alleen steenkoolstroom in stopt
- biomassa is voor een groot deel idd slecht voor het millieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Rrob schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:42:

- zonnepanelen gaan minimaal 25 jaar mee en na ca 2 jaar is de productie energie gecompenseerd
- ruimte gebruik, in NL mogelijk een issue maar in de meeste landen geen probleem
- elektrische autos' zijn zelfs CO2 efficiënter als je er alleen steenkoolstroom in stopt
Er valt genoeg te discussiëren:
- zonnepanelen gaan 25j mee, dat is 1 ding, maar wat als de zon niet schijnt, hoe krijg je dan je energie? Kolencentrale? En kun je voldoende stroom halen uit zonnepanelen of gaat het altijd gepaard met de oude manier van energie winnen? In Nederland bijv kun je nooit alle energie uit zonnepanelen halen.
- met de groeiende populatie op aarde, in 100 jaar tijd van 1.6mrd naar 7mrd......wordt ruimte overduidelijk schaars.
- elektrische auto zelf is misschien wel zuiniger, maar als je de productie ervan meeneemt, is dat nog steeds zo 100x efficiënt of valt het dan weer reuze mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Is er al ervaring met 25 jaar oude zonnepanelen?
De eerste ledlamp bij mij is al gesneuveld na 10% van de te verwachte brandduur.

Ik haal uit de film vooral de boodschap dan de groenbeweging zich laat inpakken door de grote techbedrijven, waardoor commercie belangrijker wordt dan het milieu.
En ook dat we het milieu niet gaan redden als we doorgaan met de ongebreidelde groei van de economie (lees hebzucht).

[ Voor 16% gewijzigd door JukeboxBill op 01-05-2020 14:25 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 14:18

Flo

monaldo schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:04:
[...]

Er valt genoeg te discussiëren:
- zonnepanelen gaan 25j mee, dat is 1 ding, maar wat als de zon niet schijnt, hoe krijg je dan je energie? Kolencentrale? En kun je voldoende stroom halen uit zonnepanelen of gaat het altijd gepaard met de oude manier van energie winnen? In Nederland bijv kun je nooit alle energie uit zonnepanelen halen.
- met de groeiende populatie op aarde, in 100 jaar tijd van 1.6mrd naar 7mrd......wordt ruimte overduidelijk schaars.
- elektrische auto zelf is misschien wel zuiniger, maar als je de productie ervan meeneemt, is dat nog steeds zo 100x efficiënt of valt het dan weer reuze mee?
  • Zonnepanelen gaan nog wel langer mee. Is alleen vaak een financiele reden om ze te verangen (kosten dalen nog steeds, en met nieuwe panelen hogere opbrengst per m2). Als de zon niet schijnt waait het. Of je gebruik energieopslag (stuwmeer, batterij, etc.). Of je warm te boiler thuis (of the alumininum smelter in de fabriek) op als het wel waait of de zon schijnt. Stukje markt in electriciteit die anders wordt, en door de transitie nu relatief zichtbaar en bediscussieerd wordt. Niet alsof er geen markt is voor het inkopen van kolen/gas/olie en/of de stroom die daaruit voort komt, en niet alsof die ook altijd maar aan/uit gaan zonder enige vorm van forecasting of inschatten van vraag en aanbod.....
  • Ja misschien is het wat schaars om alles in NL zelf te doen. Gellukkig zijn we ook helemaal niet gewend om energie te importeren 8)7 Al die olie, de helft van het gas, en de kolen komen allemaal uit.... niet Nederland. Waarom zou het "gewoon" zijn om ole in een groot stalen vat te gieten, dat de halve wereld over te laten varen, maar het gek vinden om bijvoorbeeld de sahara vol te gooien met zon of de diepere noordzee met wind (ik zeg niet dat dit beste oplossing is!).
  • Ja elektrische auto is efficienter over de levenscycles. Ik geloof dat met de huidige mix van electriciteit het in Polen niet altijd lukt (want bruinkool, nog niet eens steenkool) om CO2 technisch rond te komen. Komt natuurlijk bij dat de verduurzaming van de elektriciteitssecter goed op weg is, dus elk jaar is je EV een stukje CO2 vriendelijker. Daar zit geen vergelijkbare trend in qua benzine of diesel... Over niet CO2 zaken: je kunt ook even rond-googlen naar levencyclusanalyses (LCA) van elektrische autos. Altijd lastig om de uitstoot van CO2 te vergelijken met bijvoorbeeld het verwerken van de troep in lithium mijnen maar daar zijn meerdere methods voor.
Ja er is altijd genoeg te discussieren. Vraag is of altijd alles opnieuw bediscussieerd moet worden... Want dan verzanden we met zn allen in besluiteloosheid. Bij corona was de crisis of dreiging groot genoeg om er het beste van te maken ipv alles te doorgronden en in de tussentijd aan te modderen. Tuurlijk, altijd blijven uitzoeken. Alijd verbeteren.

Maar juist omdat de energietransitie zoveel betekend voor iedereen (en niet een groepje mesen of een specifiek sector van bedrijvigheid) bemoeit ook iedereen zich er mee. Mensen met kunde en mensen zonder kunde. En helaas ook mensen met kunde gecombineerd met gevestigde belangen die de pijn uitstellen of willen voorkomen. Dat is hun goed recht, maar er zal links of rechts af en toe wat "creative destruction" moeten plaatsvinden. Anders waren we nog steeds allemaal boer, of hadden we nog steeds allemaal in de textielfabriek gewerkt, of hadden we nog allemaal olielampjes thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Energie is bij voorbaat niet duurzaam. Zodra een apparaat energie verbruikt komt het niet weer terug.
De discussie moet dan ook vooral gaan over duurzame opwekking/opslag van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is deze auto mileu 'groen'? De banden zijn gemaakt van 100% biologisch afbreekbaar materiaal.

Zon en wind energie is nu wat olie ooit was, een bijna onuitputtende bron dus ga maar los met alles wat je kan. Zuinig? Zoeken we straks wel uit. Als ik puur naar energie dichtheid kijk (en verlies van energie door het moeten rondtrekken van die accu's), mag het wel beter zijn dan, maar de ultieme oplossing?

Vond die van watiszuurzaam best wel een interessant punt:
Een film die zo overduidelijk is opgebouwd om het publiek met valse info op te hitsen, verdient geen constructieve feedback.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, hij zet sommige dingen (biomassa voornamelijk) best scheef neer, of zwaar gedateerd (Volt is al 8 jaar oud ofzo?), het stukje over religie vond ik wel interessant, niet qua waarheid maar qua denkstof. Waar veel nog de gedachte hebben 'het is niet de oplossing, maar het is een stap of in ieder geval een poging tot', zijn er veel 'boomknuffelaars' die huidige oplossingen als ultieme eenheid van toekomst zien. Het gevaar zit dat mensen moeten buigen voor zulke oplossingen, tot extreme aan toe, tot het punt komt dat het misschien helemaal niet de beste oplossing is.

Zo heb je documantaires over alliens, area 51, illuminatie, drugshandel, ik trek er nooit zo zwaar aan qua feiten, maar gewoon stukje denkstof.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 01-05-2020 14:29 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:41
Het probleem van deze docu is dat er geen facts in voorkomen. Het is een show. Maar ja, Michael Moore, dat was natuurlijk altijd al meer een shock-reporter dan een onderzoeksjournalist.
Let op: energie gecompenseerd. Dat is makkelijk voor een Chinees plant, die hoeft zijn grote hoeveelheid afvalwater niet te zuiveren. Duitse plants die dat wel deden, kwamen stukken onvoordeliger uit (vandaar dat ze nu ook weg zijn).
Heb je dat sommetje voor me? Dat de (extra) mijnschade van de accu toch netto minder is dan het voordeel van een efficiëntere motor is interessant!
'Bio'-massa is een marketingterm regelrecht uit de kolenlobby. Waar verbrand je die meuk tenslotte? Juist, een kolencentrale :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 14:18

Flo

Brent schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:30:
[...]

Het probleem van deze docu is dat er geen facts in voorkomen. Het is een show. Maar ja, Michael Moore, dat was natuurlijk altijd al meer een shock-reporter dan een onderzoeksjournalist.

[...]

Let op: energie gecompenseerd. Dat is makkelijk voor een Chinees plant, die hoeft zijn grote hoeveelheid afvalwater niet te zuiveren. Duitse plants die dat wel deden, kwamen stukken onvoordeliger uit (vandaar dat ze nu ook weg zijn).

[...]

Heb je dat sommetje voor me? Dat de (extra) mijnschade van de accu toch netto minder is dan het voordeel van een efficiëntere motor is interessant!

[...]

'Bio'-massa is een marketingterm regelrecht uit de kolenlobby. Waar verbrand je die meuk tenslotte? Juist, een kolencentrale :+
https://onlinelibrary.wil.../j.1530-9290.2012.00532.x
https://www.eea.europa.eu...-from-life-cycle/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:00
Brent schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:30:

Let op: energie gecompenseerd. Dat is makkelijk voor een Chinees plant, die hoeft zijn grote hoeveelheid afvalwater niet te zuiveren.
heb je daar bewijs van?
Duitse plants die dat wel deden, kwamen stukken onvoordeliger uit (vandaar dat ze nu ook weg
dat had niet met de energiebalans te maken maar met de lage lonen en (verborgen) staatssteun in china
zie de link naar de NOS van Blackraven
daarover zijn we het eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 09:41
Rrob schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 16:26:
[...]

heb je daar bewijs van?
Zoek even het energie of klimaat topic door. De lifecycles analyses hadden op dat punt geen info, immers, China laat journalisten niet graag haar afvoerputjes zien.

Op basis van Westerse paneelproductie weten we echter wel wat het ong. zou moeten kosten.
[...]

dat had niet met de energiebalans te maken maar met de lage lonen en (verborgen) staatssteun in china
Vergeet een niet-bestaand milieubeleid niet :+
Dank!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawk79
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-05-2020
Ik vraag me af wat het nut is van het publiceren van deze docu. Als het gaat om extra brandstof te geven aan radicaal rechts dan hebben ze dat zeker gedaan. Hiermee proberen ze de Green Deal van Frans Timmermans 'niet door' te laten gaan.
Dat gezegd hebbende, er is voor zover mij bekend niemand of heel weinig mensen, ook binnen groene politieke partijen, die Biomassa als 'perfect' bestempelen. Het is hooguit een transitie model. De PVDD wil er het liefst vandaag nog mee stoppen.
Gezien alle geleverde kritiek is er ook 'uitleg' van de makers: https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=Bop8x24G_o0&feature=emb_logo

Ik vind op zich het idee van consuminderen acceptabel en iets wat ik ondersteun. Maar het negatieve idee wat in de docu wordt geschetst dat wij mensen de wereld niet kunnen redden met duurzame technologie... vind ik niet acceptabel. Al is het maar om geen gigantische paniek te zaaien want als we zeggen, laat maar zitten die groene tech, we redden de wereld toch niet dan is dat precies wat we krijgen: paniek.

Populistisch rechts radicaal echter bied dan een 'alternatief' door domweg de klimaatcrisis te ontkennen, en ze gebruiken dan deze docu om te zeggen 'als je er dan toch in gelooft dan zie je hier dat het geen zin heeft' of zoiets dergelijks. En dan zijn er nog genoeg mensen die een dergelijke zin serieus nemen.

Over consuminderen, dat wil ik ook nog even toevoegen. Ik denk dat dat ook geen houdbaar model is. Als voorbeeld, mensen kunnen prima leven zonder eten van vis. En als er geen vis meer te koop is.. dan hebben we daar zelf niet zo veel last van. Echter, we vinden het wel erg voor die beroepsvisser, botenbouwer, viskraamhouder die daardoor hun baan en inkomen verliezen... dus, gaat iedereen weer aan de zure haring, garnalen en tong om deze mensen 'te redden'.
Pagina: 1