Boete voor door rood rijden onterecht?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:10
Ik weet al wat men denkt bij de titel - neem je verantwoordelijkheid en betaal gewoon zonder te zeuren. Echter ik heb flink zitten Googelen en in dit geval denk ik dat het werkelijk zo is dat de lichten te strak afgesteld staan. Graag zou ik daar feedback op krijgen (de berekening dus met name, niet zozeer de moraal).

De feiten
- 80 km/weg
- Kruispunt met stoplichten (zonder aangepaste snelheidslimiet, het blijft 80)
- Geeltijd van het stoplicht 2.8 seconden
- Ik ben geflitst met 33 km/u bij een roodtijd van 0.4 seconden, positie was 2 meter over de stopstreep en een meter voorbij het verkeerslicht

Nu de rekensom;
- Bij de Vmax (80) leg je 22.22 m/s af, bij een geeltijd van 2.8 seconden ben je dus op zijn minst 62,21 meter verwijderd van het stoplicht.
- Echter als we uitgaan van een minimale vertraging van 5 m/s (dus snelheid 22,22 m/s / 5 m/s = 4,44 seconden / 49,37 meter (APK norm 2012, is er een recentere? ik kon hem niet vinden) en een reactietijd van 1 seconde / 22,22 meter kost het het 5,44 /seconden / 71,59 meter om tot stilstand te komen.
- Gaan we uit van goede remmen is de vertraging 8 m/s en zou je uitkomen 2,77 seconden / 30,86 meter + 1 seconde reactietijd / 22,22 meter komen we uit op 3,77 seconden en 53,08 meter remafstand.

Met een oudere auto of mindere remmen is het in een ongunstig geval goed mogelijk dat je niet tijdig kan stoppen. Met goede remmen lijkt het weliswaar mogelijk om 8 meter voor de stopstreep te stoppen. Echter dit is een dusdanig korte afstand dat men niet altijd zal kunnen inschatten of men nog tijdig kan remmen, bovendien duurt het remmen inclusief reactietijd langer dan de geellichttijd waardoor je toch tijdens de remperiode gas bij zou kunnen geven onder de indruk dat je niet meer tijdig kunt stoppen.

De vraag is dus, staat het stoplicht in dit geval te strak afgesteld?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Begon je al met remmen toen het stoplicht op geel sprong? Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er geen bord 70 of 60 stond voor het verkeerslicht.

[ Voor 44% gewijzigd door Wim-Bart op 26-04-2020 00:59 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:27
Wat Wim-Bart al zegt. Rem zodra je geel ziet, dat is de bedoeling tenminste. Nooit boete gehad met deze regel in het achterhoofd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ja het is remmen of gas bijgeven. Je bent geflitst met 33km/u, dus je had gewoon wat meer gas moeten geven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

De geeltijd is inderdaad niet lang genoeg als je met 1 seconde reactietijd en 5 m/s² niet voor de streep kan stoppen. Aanvechten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
Wim-Bart schreef op zondag 26 april 2020 @ 00:57:
Begon je al met remmen toen het stoplicht op geel sprong? Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er geen bord 70 of 60 stond voor het verkeerslicht.
Het is in de provincie en er staat echt geen bord bij, heb het nog nagelopen op Google maps. Alleen een bord let op stoplicht op 300 meter.
FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 00:59:
Wat Wim-Bart al zegt. Rem zodra je geel ziet, dat is de bedoeling tenminste. Nooit boete gehad met deze regel in het achterhoofd.
Punt is, ik rij in een wat oudere auto, als ik rem zodra ik geel zie ben ik volgens de berekening in de startpost nog bijna 72 meter onderweg terwijl de afstand tot het stoplicht nog maar 62 meter is. Met andere woorden ik kan niet op tijd stoppen maar ik kan ook niet op tijd doorrijden voor het rood is (zelfs niet met 80 km/u)
M!chel schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:01:
Ja het is remmen of gas bijgeven. Je bent geflitst met 33km/u, dus je had gewoon wat meer gas moeten geven!
In eerste instantie remde ik, toen ik zag dat ik niet meer kon stoppen gaf ik gas bij. Het gevolg van het feit dat de geeltijd met 2,8 seconden op een 80 weg ruim onder de norm van 3 tot 5 seconden zit. (Bron: https://www.crow.nl/downl...den-iver_januari2016.aspx)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastPinguin
Je krijgt trouwens ook geen boete als je nagenoeg stil staat iets over de stopstreep. (kan vanwege file vorming) Dus als je slechte remmen hebt dan is het niet direct een boeten. Je hebt bewust gekozen om met geel door te rijden. Jammer en gewoon betalen. Natuurlijk wel zuur, je brengt niet iemand in gevaar waarschijnlijk, maar is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik rem zelf alleen voor geel als ik het ruim van tevoren aan zie komen.
In jouw situatie had ik waarschijnlijk gewoon zonder problemen doorgereden.

Twijfelgevalletje als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:14:
Je krijgt trouwens ook geen boete als je nagenoeg stil staat iets over de stopstreep. (kan vanwege file vorming) Dus als je slechte remmen hebt dan is het niet direct een boeten. Je hebt bewust gekozen om met geel door te rijden. Jammer en gewoon betalen. Natuurlijk wel zuur, je brengt niet iemand in gevaar waarschijnlijk, maar is niet anders.
Ik heb er helemaal niet bewust voor gekozen om met geel door te rijden. Zoals je aan de berekening in de openingspost kunt zien is het met een oudere auto simpelweg niet mogelijk om te stoppen voor de stopstreep OF door volgas door te rijden voor het licht rood wordt. Je hebt dus geen andere keuze dan of tot stilstand komen voorbij het stoplicht of na in eerste instantie remmen toch gas bijgeven en met normale snelheid het kruispunt passeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:34
FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 00:59:
en je achterligger denkt er wel doorheen te kunnen en je hebt een kop-staart botsing. Degene die achterop zit is altijd fout, maar dit is een van die uitzonderingen waar dit niet zo is. Vol op de rem gaan staan wanneer het licht op geel springt is niet verstandig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:24
Als de remvertraging van jouw auto daadwerkelijk de door jou gebruikte 5m/s^2 is dan zou ik deze is laten nakijken. Wettelijk minimum is namelijk 7.2m/s^2. Blijkbaar bevat een theorieexamen website incorrect informatie en is de wettelijk minimum sinds 2011 5.8m/s^2 en auto's tussen 1967 en 2011 5.2m/s^2.

De 8m/s^2 die jij nu aanneemt als "goede remmen" is dus eigenlijk een vrij normale personen auto.

Nieuwe berekening:
  • Laten we uitgaan dat je daadwerkelijk 80km/h reed toen je het gele stoplicht voor het eerst zag.
  • Je werd geflitst 0.4 seconden nadat het stoplicht rood werd, 2 meter na de stopstreep. De 2 meter laat ik nu even links liggen.
  • Aangezien de geel-tijd volgens jou 2.8 seconden was, is er tussen het geel worden van het stoplicht en de flits 3.2 seconden geweest.
  • Haal van deze 3.2 seconde, één seconde schriktijd af en dan zit je op 2.2 seconden waarop jij geprobeerd hebt om te remmen.
  • Je bent geflitst met 33km/h, je hebt dus in 2.2 seconden met 47km/h afgeremd. 47k/h = 13.06 m/s
  • Dit betekend dat gemiddeld met 13.06 / 2.2 = 5.94 m/s^2 is afgeremd
Ik ben dus bang dat; of je auto kan niet snel genoeg afremmen(onder het wettelijk minimum),
of je hebt een verkeerde beslissing gemaakt om te remmen terwijl dit niet had gemoeten,
of je hebt te laat kunnen reageren om welke reden dan ook.

Aangezien dit bij nader inzien toch boven het wettelijk minimum ligt klopt het inderdaad dat de geel-tijd te kort is aangezien gemiddeld beter afgeremd is dan wettelijk verplicht is.

[ Voor 12% gewijzigd door CCJJVV op 26-04-2020 01:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastPinguin
Je hoeft ook niet perse stil te staan VOOR de stopstreep. Of beweer je nou dat je geen geel gezien hebt? Het is inderdaad niet handig om vol op de rem te gaan met geel, maar ik doe het toch met geel als er een flitspaal staat. Ik wil gewoon geen boete. Als de politie denkt dat dit veiliger is dan is het maar zo, moet de achterligger gewoon meer afstand houden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:41
Ik moest aan dit topic denken: Rechtszaak tegen roodlicht boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:00

DataGhost

iPL dev

Ik denk dat je het best kan aanvechten omdat de remtijd bij 8 m/s^2 zonder reactietijd vrijwel gelijk is aan de geeltijd, en een reactietijd van 1 seconde betekent dat je 22 meter na het stoplicht tot stilstand komt. Je kan redelijk aannemelijk maken (met je snelheid) dat je bedoeling niet was door rood te rijden en ook dat je niet te hard reed.

Maar het kan ook geen kwaad om die ene seconde reactietijd de volgende keer te gebruiken om in te schatten of je het nog wel zou kunnen halen. Met een roodtijd van 0.4sec en 33 km/u ben je dus ongeveer 4 meter na het stoplicht geflitst en kom je nog eens bijna 5 meter verderop tot stilstand, dat is al twee autolengtes de kruising op. Dat betekent dat je, met een remweg incl reactietijd van 53m dus 44 meter van het stoplicht vandaan was toen die op geel sprong. Op 80 km/u leg je dat in twee seconden al af, en tegen de tijd dat het rood wordt ben je al 17.6 meter verderop, dat is de kruising dus voorbij.

De betere berekening waar ik op dit uur weinig trek in had komt ondertussen van CCJJVV en dan lijkt het mij ook verstandig je auto te checken.

[ Voor 0% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2020 01:42 . Reden: schijnbaar remt je auto toch hard genoeg :P ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
Silvos schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:10:
[...]

[...]

Punt is, ik rij in een wat oudere auto, als ik rem zodra ik geel zie ben ik volgens de berekening in de startpost nog bijna 72 meter onderweg terwijl de afstand tot het stoplicht nog maar 62 meter is. Met andere woorden ik kan niet op tijd stoppen maar ik kan ook niet op tijd doorrijden voor het rood is (zelfs niet met 80 km/u)

[...]
dat kan niet
de verkeerslichten zijn afgestemd op de remkracht die je moet hebben bij de apk

dus elk voertuig wat apk heeft moet in staat zijn om op tijd te kunnen remmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

boyette schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:38:
[...]

dat kan niet
de verkeerslichten zijn afgestemd op de remkracht die je moet hebben bij de apk

dus elk voertuig wat apk heeft moet in staat zijn om op tijd te kunnen remmen
Het is niet onmogelijk dat een verkeerslicht verkeerd is afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:24
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:38:
Ik denk dat je het best kan aanvechten omdat de remtijd bij 8 m/s^2 zonder reactietijd vrijwel gelijk is aan de geeltijd, en een reactietijd van 1 seconde betekent dat je 22 meter na het stoplicht tot stilstand komt. Je kan redelijk aannemelijk maken (met je snelheid) dat je bedoeling niet was door rood te rijden en ook dat je niet te hard reed.

Maar het kan ook geen kwaad om die ene seconde reactietijd de volgende keer te gebruiken om in te schatten of je het nog wel zou kunnen halen. Met een roodtijd van 0.4sec en 33 km/u ben je dus ongeveer 4 meter na het stoplicht geflitst en kom je nog eens bijna 5 meter verderop tot stilstand, dat is al twee autolengtes de kruising op. Dat betekent dat je, met een remweg incl reactietijd van 53m dus 44 meter van het stoplicht vandaan was toen die op geel sprong. Op 80 km/u leg je dat in twee seconden al af, en tegen de tijd dat het rood wordt ben je al 17.6 meter verderop, dat is de kruising dus voorbij.

De betere berekening waar ik op dit uur weinig trek in had komt ondertussen van CCJJVV en dan lijkt het mij ook verstandig je auto te checken.
Inprincipe toch niet zoveel aan de hand, verkeerde brond raadgepleegd en het wettelijk minimum ligt toch een stuk lager dan ik eerder benoemd had. Waardoor de geel-tijd inderdaad te laag ligt om met het wettelijke minimum op tijd te kunnen remmen.

[ Voor 3% gewijzigd door CCJJVV op 26-04-2020 01:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 12:21
Hoe weet je dat de geeltijd 2,8 sec is bij dat stoplicht? Zelf gemeten? Hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Goed. De makkelijkste berekeningen in je verweer zijn:
Zonder reactietijd: 22 m/s / 2.8 s = 7.9 m/s^2, dat is al hoger dan de wettelijke ondergrens.
Met reactietijd: 22 m/s / 1.8 s = 12.3 m/s^2, dat is meer dan 1g en daarmee kom je volgens mij in het territorium van sportwagens.
bóòbó schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:50:
Voor zover ik weet staat dat gewoon in je boete erbij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Dank voor alle reacties zover :)
bóòbó schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:50:
Dat staat tegenwoordig inderdaad bij de boete vermeld. Je krijgt 2 foto's met daarop de o.a. de geeltijd, de roodtijd van foto 1 en foto 2 en de interval tussen de twee foto's. Op zich best netjes geregeld.
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:51:
Zonder reactietijd: 22 m/s / 2.8 s = 7.9 m/s^2, dat is al hoger dan de wettelijke ondergrens.
Met reactietijd: 22 m/s / 1.8 s = 12.3 m/s^2, dat is meer dan 1g en daarmee kom je volgens mij in het territorium van sportwagens.

[...]

Voor zover ik weet staat dat gewoon in je boete erbij vermeld.
Dank voor de verduidelijking, mijn vermoeden dat het stoplicht wel erg strak staat afgesteld klopt. Al zal ik uiteraard de volgende keer iets snelheid minderen uit voorzorg bij dit kruispunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastPinguin
Het is simpel. De paal checkt de stopstreep en 2 meter na de stopstreep. Je stond niet stil na die 2 meter en dus boete. Je moet wel geel gezien hebben anders had je niet afgeremd en daarna toch besloten door te rijden. Als je gewoon stil had gestaan bij de 2de check had je geen boete. Auto achterop had jou ook niet geraakt, want die had de stopstreep wel moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:30:
Je hoeft ook niet perse stil te staan VOOR de stopstreep. Of beweer je nou dat je geen geel gezien hebt? Het is inderdaad niet handig om vol op de rem te gaan met geel, maar ik doe het toch met geel als er een flitspaal staat. Ik wil gewoon geen boete. Als de politie denkt dat dit veiliger is dan is het maar zo, moet de achterligger gewoon meer afstand houden.
FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:18:
Het is simpel. De paal checkt de stopstreep en 2 meter na de stopstreep. Je stond niet stil na die 2 meter en dus boete. Je moet wel geel gezien hebben anders had je niet afgeremd en daarna toch besloten door te rijden. Als je gewoon stil had gestaan bij de 2de check had je geen boete. Auto achterop had jou ook niet geraakt, want die had de stopstreep wel moeten halen.
Het punt is dus in dit geval dat, zoals je kunt zien aan de berekeningen in de startpost en de berekeningen die DataGhost en CCJJVV maken dat je niet in alle gevallen stil kunt staan voor/op de stopstreep omdat de geeltijd te kort is. Ik heb wel degelijk geel gezien en ben gelijk gaan remmen maar ik zag dat ik het niet ging halen, toen heb ik op te laatst iets gas bijgegeven in plaats van dat ik midden op het kruispunt stil kwam te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastPinguin
Je negeert gewoon het feit dat je niet voor/op de stopstreep stil hoeft te staan. Er zit echt een marge in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:27:
Je negeert gewoon het feit dat je niet voor/op de stopstreep stil hoeft te staan. Er zit echt een marge in.
ik heb ook wel eens gehad dat ik door nat wegdek (en achteraf niet genoeg remkracht wat in de garage bleek)
door rood gleed en geflitst werd
maar gezien de snelheid die onder de 10 km/u lag
nooit een boeite ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastPinguin
boyette schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:30:
[...]

ik heb ook wel eens gehad dat ik door nat wegdek (en achteraf niet genoeg remkracht wat in de garage bleek)
door rood gleed en geflitst werd
maar gezien de snelheid die onder de 10 km/u lag
nooit een boeite ontvangen.
Jij stond gewoon stil bij de 2de check en niets aan de hand dus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• boyette
FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:34:
[...]

Jij stond gewoon stil bij de 2de check en niets aan de hand dus.
juist dus de fout van de bestuurder hier is door eerst te remmen en vervolgens door te rijden
dus dan ben je echt door rood gereden
en dan kan je dus nergens op terugvallen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastPinguin
Kijk jij snapt het helemaal. Als hij gewoon tot stilstand was gekomen voor de 2de check (eigenlijk file vorming check) dan had hij geen boete.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
Dat zal best, maar het is niet mijn gewoonte om een noodstop te maken met een auto zonder ABS en dan alsnog half op het kruispunt uit te komen. Dan krijg ik wellicht geen boete maar ik breng wel mezelf en andere weggebruikers op een andere manier in gevaar.

Ik rij vaker op dit kruispunt en meestal gaat het goed (het is natuurlijk ook maar een ongelukkig moment van een paar meter/paar seconden). Maar toevallig had ik dus 2 weken geleden een behoorlijk ongelukkige timing waarbij ik echt niet op tijd kon remmen. Dan ga ik niet denken in een fractie van een seconde, goh als ik een paar meter na de streep stop is het ook wel goed. Je neemt een beslissing niet alleen op basis van het stoplicht maar ook op basis van omstandigheden (andere verkeersdeelnemers).
FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 02:41:
Kijk jij snapt het helemaal. Als hij gewoon tot stilstand was gekomen voor de 2de check (eigenlijk file vorming check) dan had hij geen boete.
Jammer dat jij het niet snapt, lees de berekeningen van DataGhost nog eens een keer. Het moet wel technisch haalbaar zijn om tot stilstand te komen voor de 2e check he 8)7 Ik rij niet in een Bugatti Veyron. Maargoed ik zal het onthouden, als ik voortaan een Oranje licht zie trap ik gewoon blind de rem zo diep mogelijk in ongeacht of mijn auto in een slip komt of wat voor verkeer er om me heen zit 8)

[ Voor 25% gewijzigd door Silvos op 26-04-2020 02:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastPinguin
Begrijp mij niet verkeerd, misschien had ik die boete ook wel gehad in jou situatie. Het is gewoon heel zuur, maar niets aan te doen. Gewoon net de verkeerde situatie. Ik heb dit ook meegemaakt, verdiept erin en ik stop gewoon als ik geel gezien heb als ik weet dat er zo'n klote paal staat. Er zit een marge in en mag gewoon over de stopstreep stoppen heb ik geleerd hieruit. In beroep gaan en discussie voeren heeft gewoon geen zin. Betalen en volgende keer echt stoppen bij geel.

Edit: Ik moet wel erbij zeggen dat ik nooit in een oude auto gereden heb zonder ABS en geen idee heb hoe de auto dan reageert bij flink remmen. Ik heb momenteel een auto uit 2018 met alle nieuwe technieken en tot stilstand komen is misschien veel makkelijker voor mij.

Maar toch moet je kunnen stoppen voor de 2de check als je geel hebt gezien, anders gewoon tijd voor een nieuwe auto. Auto is dan gewoon te onveilig ben ik van mening. En kan ook gewoon goedkope Kia Picanto zijn met ABS. Hoeft echt geen Bugatti te zijn en veel geld te kosten ofzo. ABS is al heel lang verplicht (nu ook EPS) bij nieuwe auto's en bijna alle tweedehands auto's hebben ABS ondertussen nu wel.

[ Voor 43% gewijzigd door FastPinguin op 26-04-2020 03:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimster
Feit is dat 2,8 seconden erg kort is, zelfs voor 50km/h. Richtlijn voor 80km/h is 5 seconden volgens deze bron: https://www.rtlnieuws.nl/...e-doorrijden-remmen%3famp
Door te Googlen op CROW en geeltijden, vond ik dit document met de aanbevolen geeltijden: https://www.crow.nl/downl...n343-paragraaf6-2016.aspx
Op deze pagina: https://www.crow.nl/publi...erslichtenregelingen-2014

[ Voor 11% gewijzigd door Jimster op 26-04-2020 04:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Jimster schreef op zondag 26 april 2020 @ 04:03:
Feit is dat 2,8 seconden erg kort is, zelfs voor 50km/h. Richtlijn voor 80km/h is 5 seconden volgens deze bron: https://www.rtlnieuws.nl/...e-doorrijden-remmen%3famp
Door te Googlen op CROW en geeltijden, vond ik dit document met de aanbevolen geeltijden: https://www.crow.nl/downl...n343-paragraaf6-2016.aspx
ik ben nog nooit een verkeerslicht tegen gekomen wat 5 secondes op oranje gaat voor het naar rood gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
boyette schreef op zondag 26 april 2020 @ 04:07:
[...]

ik ben nog nooit een verkeerslicht tegen gekomen wat 5 secondes op oranje gaat voor het naar rood gaat..
Ik weet niet hoeveel op 5 seconden staan. Maar ik denk dat je 3 seconden bij 80km veel minder vaak tegen komt dan 4+ seconden. 2,8 seconden is echt kort, dan moet je echt vol in de ankers. 5 seconde lijkt misschien lang, ik denk dat het in de realiteit wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Het is in de provincie en er staat echt geen bord bij, heb het nog nagelopen op Google maps. Alleen een bord let op stoplicht op 300 meter.
Ik zou dat nog even ter plaatse controleren, Google maakt tenslotte niet continu nieuwe foto's. Als er wel een 50km bord staat is 2,8 nog steeds wel krap, maar dan een stuk dichter bij de geadviseerde waarde van 3,5 seconde die Crow aangeeft.
In eerste instantie remde ik, toen ik zag dat ik niet meer kon stoppen gaf ik gas bij. Het gevolg van het feit dat de geeltijd met 2,8 seconden op een 80 weg ruim onder de norm van 3 tot 5 seconden zit. (Bron: https://www.crow.nl/downl...den-iver_januari2016.aspx)
Als het inderdaad gewoon 80 was, dan denk ik dat je best sterk staat met een bezwaar. Ik zou verwachten dat je met het verhaal dat je hier verteld ('ik ging remmen, ontdekte dat niet ging lukken en gaf toen weer gas bij') gewoon binnen verkeersregels van het gele licht valt; je kon niet redelijkerwijs meer stoppen zonder een gevaarlijke noodstop.
Als ze 5 seconden geeltijd hadden gegeven had je waarschijnlijk - zelfs met die 33km/h - net aan het kruispunt kunnen oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:16
Wat is de remweg bij 33 km/u, zonder reactietijd want TS was al aan het remmen. Ik vermoed dat je daar minder meter voor nodig hebt, dan voor rem loslaten en weer gas geven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sannr2
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 23:26
Als het inderdaad een 80 weg is dan was de oranje tijd 4 seconden en tegenwoordig 5 seconden volgens dit krantenartikel: https://www.ad.nl/home/stoplicht-langer-op-oranje~a036f277/

Dan zou 2.8 inderdaad te kort zijn, dus bezwaar maken.

Als je bezwaar maakt zou ik wel je verhaal over een oude auto met mindere remmen vergeten, want dan zal de rechter al snel denken “als je weet dat je oude auto slechte remmen heeft en er komt ook nog een waarschuwingsbord dat er stoplichten aan komen, waarom ging je dan niet wat langzamer rijden alvast? Het maximum is geen verplichte snelheid”. Hou het er simpelweg op dat het voor een auto die volledig aan alle apk eisen voldoet niet mogelijk was tijdig te stoppen. Niks oud en slecht, gewoon een goede auto die voldoet aan alle eisen.

[ Voor 53% gewijzigd door Sannr2 op 26-04-2020 08:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 00:17
Jimster schreef op zondag 26 april 2020 @ 04:03:
Dit argument gaat in bezwaar en beroep alleen niet werken. Uit een uitspraak van het Hof Arnhem-Leeuwarden, de hoogste rechter op dit terrein:
Met betrekking tot de door de gemachtigde aangehaalde adviezen van het CROW met betrekking tot de geeltijd merkt het hof het volgende op. Een individuele weggebruiker kan aan een dergelijk advies, dat niet dwingend is en zich slechts tot de wegbeheerder richt, op zichzelf geen rechten ontlenen. Bovendien betreft het slechts een aanbeveling van het CROW, waarvan de wegbeheerder kan en mag afwijken. Dat CROW een ruimere geeltijd aanbeveelt betekent niet zonder meer dat het bij een kortere geeltijd niet meer mogelijk zou zijn om tijdig op verantwoorde wijze voor het rode licht te stoppen. Dit voorgaande geldt eveneens voor het door de gemachtigde aangehaalde IVER-rapport 'onderzoek geeltijden' dat (onder meer) adviseert een langere geeltijd aan te houden.
Wat betreft de mogelijkheid om te stoppen, heeft TS een argument, mits die 0,4 seconde roodtijd daadwerkelijk is gemeten twee meter na de stopstreep.

De stopafstand bij 80 km/u en een auto met een remvertraging van 5,2m/s2 is 69,69 meter aldus het Hof Arnhem-Leeuwarden:
8. Blijkens de RDW-voertuiggegevens behorende bij het kenteken van de betrokkene gaat het in het onderhavige geval om een personenauto die in gebruik is genomen op 8 januari 2008. Artikel 5.2.38, tweede lid, van de Regeling Voertuigen bepaalt dat een dergelijk voertuig moet zijn voorzien van een bedrijfsrem waarvan de remvertraging ten minste 5,2 m/s² bedraagt, welke remvertraging door moderne voertuigen als dat van de betrokkene ruimschoots wordt gehaald. Ten tijde van de gedraging was het wegdek ter plaatse droog.

9. Uitgaande van een beginsnelheid van 80 km/h (22,22 m/s), de ter plaatse geldende maximumsnelheid, en een remvertraging van 5,2 m/s² levert de remwegformule een remweg op van 47,47 meter. Wanneer daar een reactieafstand van 22,22 meter bij opgeteld wordt, blijkt dat de totale stopafstand van het voertuig 69,69 meter is.
Was de roodtijd 0,4 seconde bij het passeren van de stopstreep, dan heeft TS pech want dan had ie voldoende tijd en afstand om te remmen: (2,8 sec geeltijd + 0,4 sec roodtijd = 3,2 x 22,22 m/s =) 71,104 meter.
Was de roodtijd 0,4 seconde op het moment dat TS twee meter de stopstreep was gepasseerd, dan wordt het ingewikkeld, want dan was hij 69,104 meter van de stopstreep verwijderd toen het rood werd en kon hij het gezien de stopafstand niet halen. Dan heeft TS een argument om aan te voeren dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk was.

Vaak staat de roodtijd alleen voor het moment dat je de stopstreep passeert, maar dat is dan een kwestie die bij de kantonrechter aan de orde zal moeten komen (de kans dat hier op een bezwaar al voor TS gunstig wordt beslist, lijkt me niet heel groot).

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Alleen een bord let op stoplicht op 300 meter.
Dat had jouw trigger moeten zijn om snelheid te verminderen of te gaan verminderen. De tijd die je nodig hebt om vanaf dat bord bij het verkeerslicht te zijn is 13,5 seconden. Al die tijd kun je het stoplicht al zien (aanname van mijn kant) wanneer het stoplicht al die tijd op groen staat weet je dat het niet lang meer duurt dat het van kleur gaat veranderen.

Je bent dus te weinig aan het anticiperen geweest en hebt het op z'n beloop gelaten. Hebt op het laatste moment proberen te remmen om vervolgens met 33km/u over de streep te eindigen.

Dat het verkeerslicht slechts 2,8 seconden op oranje staat is misschien te strak maar in deze situatie een waardeloze verdediging. Bij het behalen van je rijbewijs is je verteld dat je in het verkeer moet anticiperen, dus actief aanpassen aan de situatie.

Aftikken, als leergeld beschouwen en je rijstijl aanpassen met betrekking tot het vooruitkijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:55

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

FastPinguin schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:14:
Uit ervaring kan ik je zeggen dat je die wel krijgt. Bezwaar aantekenen levert een brief terug op dat je niet door rood mag rijden en je bezwaar ongegrond is.
In hoger beroep kun je bij de rechter dan aantonen dat je wel stilstond maar iets te laat (Let wel, bij de foto staat dan ook een snelheid van 0 m/s!)*, En dan krijg je een boete voor niet stoppen voor de stop streep.

Al met al kost die vrije dag je meer dan de eerste boete gewoon betalen.

*: Toegegeven, de rechter reageerde al wat zuur en was niet makkelijk van zijn standpunt te krijgen. Toen ik sarcastisch vroeg of ik mee moest helpen met omrekenen naar km/h deed dat mijn zaak vast geen goed. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:03
Wat een moraalridders zeg. Het is toch gewoon mogelijk dat een verkeersregelinstallatie onjuist staat afgesteld? Als je met de richtlijnen van het crow en een berekening het een en ander kan onderbouwen, dan sta je gewoon best sterk in een bezwaar. Het klopt dat je mag afwijken van richtlijnen, maar daar moet je als wegbeheerder wel een goede onderbouwing voor hebben. Als die er niet is, sta je sterk met je bezwaar.

Waarom veel mensen er bij voorbaat vanuit gaan dat ts fout gehandeld heeft en ‘gewoon had moeten stoppen’ en ‘gewoon zijn leergeld moet betalen’ is mij een raadsel.

Ik zou onderbouwd bezwaar maken. Als het klopt dat verkeerslicht verkeerd staat afgesteld, dan hebben toekomstige weggebruikers er ook nog wat aan als het gecorrigeerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:45

Theo

moederbord

Bij oranje is de regel dat je moet stoppen als het kan, en anders door moet rijden.

Stel, je rijdt door met oranje, dan moet je 62 meter afleggen (met 80 km/h) in de geeltijd. Ofwel; springt het stoplicht op oranje wanneer jij minder dan 62 meter van het stoplicht verwijdert bent dan moet je doorrijden.

Je geeft zelf aan dat je met een remvertraging van 5.0 m/s2 en een reactietijd van 1 seconde 72 meter kost om af te remmen. Die reactietijd is best reëel. Ondanks dat jij minder dan 1 seconde nodig hebt om het rempedaal in te trappen heeft je auto/remsysteem ook een opstarttijd. Die één seconde tussen wanneer het stoplicht op oranje springt, en jouw voertuig daadwerkelijk begint met remmen is reeël. Ofwel, wanneer je meer dan 72 meter vn het stoplicht bent verwijdert moet je remmen wanneer het op oranje sprint.
Let wel. die 5.0 is alleen voor auto's van voor 2011. Auto's jonger dan dit die hebben 5.8 m/s2 als eis. Hiermee is de remweg gen 72 maar 65 meter.

Als je in het gebied tussen de 62 en 72 (of 65) meter bent van het stoplicht wanneer deze op oranje springt kun je dus niet stoppen, én niet doorrijden, of je rijdt met volle snelheid nét door rood, of je remt/glijdt over de stopstreep heen.

Met een remvertraging van 5.0 m/s2 is bij een snelheid van 65 km/h de 'afremafstand'en de 'doorrijdafsand' beide 50.6 meter. Ofwel; met deze remvertraging zou de maximale snelheid bij dit stoplicht 65 km/h moeten bedragen.

Met een snelheid van 80 km/h zou met een geeltijd van 3.2 seconde de 'afremafstand'en de 'doorrijdafsand' beide 71 meter bedragen.

Dus ofwel de snelheid zou naar 65 km/h moeten worden aangepast, of de geeltijd naar 3.2 seconde.

Maar ga je met deze cijfers naar de rechtbank dan is de kans aanwezig dat de bekeuring niet wordt vernietigd... Er is ook nog zoiets als anticiperend rijden en vooruit kijken. Een stoplicht kruisen met 80 km/h op gps (85 km/h op de teller) is nooit verstandig om te doen. Een rechter zal daarom het argument gebruiken dat je tijdig bent gewaarschuwd voor een stoplicht middels dat bord, en je als een goed bestuurder je daarop je snelheid aan had moeten passen.
Aan de andere kant is de kans ook aanwezig dat de rechter meegaat in deze cijfers. Ik weet niet hoe groot beide kansen zijn, maar het is iets dat je wellicht kunt proberen aan te vechten...

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 26-04-2020 09:26 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Feitelijk, als je de wet zwart/wit interpreteert - jurisprudentie dus daargelaten - is art 79 van het RVV vrij duidelijk en niet echt multi-interpretabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Leesvoer: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOBR:2016:3389

O.a:
Het bepaalde in artikel 68, eerste lid, van het RVV 1990 en vaste jurisprudentie in aanmerking genomen, mag in het algemeen worden verwacht dat een bestuurder te allen tijde in staat is het voertuig tijdig en op verantwoorde wijze voor een verkeerslicht tot stilstand te brengen. Van een bestuurder mag men immers verwachten dat hij anticipeert op een verkeerslicht dat hij nadert en zijn snelheid zodanig aanpast dat hij tijdig kan stoppen. Indien een driekleurig verkeerslicht geel licht uitstraalt, houdt dit in beginsel in dat moet worden gestopt, ongeacht de verwachting van de bestuurder met betrekking tot de tijd dat het verkeerslicht geel licht zal uitstralen. Slechts indien men op dat moment het verkeerslicht zo dicht genaderd is dat stoppen niet meer mogelijk is, mag men doorrijden.
Het voorgaande in aanmerking genomen, is voor de beoordeling van de kantonrechter slechts relevant of de betrokkene onder de gegeven omstandigheden tijdig heeft kunnen stoppen voor het verkeerslicht. De door het CROW gegeven adviezen met betrekking tot de geeltijd zijn daarbij niet leidend. Een individuele weggebruiker kan aan een dergelijk advies, dat niet dwingend is en zich slechts tot de wegbeheerder richt, op zichzelf ook geen rechten ontlenen. De kantonrechter zal het verweer van de gemachtigde beoordelen op basis van de omstandigheden van het geval.
Edit: persoonlijk vind ik die 1 seconde reactietijd in je berekening niet realistisch. Je rijdt af op een verkeerslicht wat al enige tijd op groen staat. Je mag verwachten dat deze op geel kan springen. Je zou dan echt geen seconde nodig mogen hebben om je voet van het gas te halen (=start van vertraging).

[ Voor 9% gewijzigd door eLScha op 26-04-2020 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:45

Theo

moederbord

schakenraadjuh schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:44:
Leesvoer: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOBR:2016:3389

O.a:

[...]

Edit: persoonlijk vind ik die 1 seconde reactietijd in je berekening niet realistisch. Je rijdt af op een verkeerslicht wat al enige tijd op groen staat. Je mag verwachten dat deze op geel kan springen. Je zou dan echt geen seconde nodig mogen hebben om je voet van het gas te halen (=start van vertraging).
De reactieseconde bestaat uit twee zaken:
- Als eerste de tijd dat het kost om idd het rempedaal in te trappen. Dit is de reactietijd van de persoon, en is veelal rond de 0.75 seconde.
- De auto zelf heeft ook een reactietijd. Het is niet dat de auto binnen één picoseconde van 0 naar een remvertraging van 5.8 m/s2 gaat. Dit gaar geleidelijk en heeft rond de 0.25 seconde nodig.

Beide tijdsvertragingen zijn bij een gemiddeld persoon in een normale auto samen 1 seconde.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
sypie schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:47:
Dat had jouw trigger moeten zijn om snelheid te verminderen of te gaan verminderen.
Nee, je moet geen snelheid minderen voor een groen verkeerslicht.
Artikel 68 lid 1 zegt dat groen licht een gebod tot doorrijden is. Artikel 62 dat je geboden moet opvolgen.

Ik mis nog een andere invalshoek in dit topic; bij rood licht mag je de stopstreep niet meer passeren. Ik maak uit verhaal van TS op dat hij met geel passeerde?

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 26-04-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Naafkap schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:53:
Wat een moraalridders zeg. Het is toch gewoon mogelijk dat een verkeersregelinstallatie onjuist staat afgesteld? Als je met de richtlijnen van het crow en een berekening het een en ander kan onderbouwen, dan sta je gewoon best sterk in een bezwaar. Het klopt dat je mag afwijken van richtlijnen, maar daar moet je als wegbeheerder wel een goede onderbouwing voor hebben. Als die er niet is, sta je sterk met je bezwaar.
Helaas spreekt de jurisprudentie je tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
frickY schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:16:
Als jij vanaf het 300meter bord al ziet dat het licht op groen staat mag je er van uitgaan dat het op het punt staat te veranderen van kleur. Hier moet je ook rekening mee houden. Dat je er 80 mag rijden wil niet zeggen dat je 80 door moet rijden totdat de kleur ineens gaat veranderen.

In de verkeersregels staat inderdaad dat je door moet rijden bij een groen licht. Er staat niet dat dit met de snelheid moet die je 300 meter daarvoor reed. Je kent de vragen van de theorie-examens van het CBR toch nog wel? "U nadert hier een kruising, wat moet u doen?" De eerste stap is" gas los. Dit geeft je meer tijd om de boel te overzien, meer tijd (en minder afstand) om te reageren en op tijd stil te staan wanneer dat nodig is (rood licht).

Er is niks mis met gas loslaten in plaats van meteen te remmen. Je mag best doorrijden met 70 om zo toch op tijd stil te kunnen staan. Ik begrijp niet zo waarom mensen pas gaan remmen wanneer het licht van kleur verandert. Vooruitkijkend naar zo'n situatie hoef je namelijk niet door rood te rijden, ook niet wanneer die maar 2,8s op oranje staat.

[ Voor 21% gewijzigd door sypie op 26-04-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

frickY schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:16:
[...]

Ik mis nog een andere invalshoek in dit topic; bij rood licht mag je de stopstreep niet meer passeren. Ik maak uit verhaal van TS op dat hij met geel passeerde?
Als hij op (afnemend) 33 km/u geflitst is met 0.4s roodtijd is hij minimaal 4 meter voorbij de streep geflitst als hij door geel reed. Dat zou je dan op de foto moeten schatten als de afstand niet bij de boete vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:12
Was dit toevallig afgelopen donderdag bij knooppunt N233 A15 bij ochtend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Anoniem: 1031525 schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:25:
[...]

Helaas spreekt de jurisprudentie je tegen.
Helaas heb je die jurispudentie niet goed gelezen en gaat die niet op in dit geval. Het gaat daar over 2.9s (geeltijd) tegen 3.0s (aanbeveling), een verschil van 0.1s. De snelheid is daar ook 50, niet 80. Even er doorheen skimmend doen ze ook een berekening met de wettelijke remvertraging, die negatief uitpakt voor de bestuurder. In deze situatie gaat het om 2.8s tegen 5.0s, bijna een factor twee, en is de berekening al langsgekomen dat je 7.9 m/s^2 nodig hebt om met 0s reactietijd tot stilstand te komen voor de stopstreep, waar wettelijk 5.8 m/s^2 de minimale vertraging is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

sypie schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:28:
[...]

Als jij vanaf het 300meter bord al ziet dat het licht op groen staat mag je er van uitgaan dat het op het punt staat te veranderen van kleur. Hier moet je ook rekening mee houden. Dat je er 80 mag rijden wil niet zeggen dat je 80 door moet rijden totdat de kleur ineens gaat veranderen.

In de verkeersregels staat inderdaad dat je door moet rijden bij een groen licht. Er staat niet dat dit met de snelheid moet die je 300 meter daarvoor reed. Je kent de vragen van de theorie-examens van het CBR toch nog wel? "U nadert hier een kruising, wat moet u doen?" De eerste stap is" gas los. Dit geeft je meer tijd om de boel te overzien, meer tijd (en minder afstand) om te reageren en op tijd stil te staan wanneer dat nodig is (rood licht).

Er is niks mis met gas loslaten in plaats van meteen te remmen. Je mag best doorrijden met 70 om zo toch op tijd stil te kunnen staan. Ik begrijp niet zo waarom mensen pas gaan remmen wanneer het licht van kleur verandert. Vooruitkijkend naar zo'n situatie hoef je namelijk niet door rood te rijden, ook niet wanneer die maar 2,8s op oranje staat.
"Gas los" volgens mij bedoel je "in de ankers voor een groen licht".
Zonder reactietijd heb je 2.8 sec om te remmen. Met 5.8 m/s^2 minimale remvertraging kom je dan uit op 58 km/u dat je mag rijden om op tijd stil te staan als het stoplicht op geel gaat. Met 1 seconde reactietijd (ook als je het verwacht realistisch) is het nog maar 37 km/u. Dat zou je voor een groen licht best wel eens een artikel 5 op kunnen leveren.

Ik begrijp zelf niet zo waarom mensen al gaan remmen voordat het licht van kleur verandert. Weet jij veel hoe lang dat stoplicht groen blijft. Er zijn er zat die echt tergend lang groen blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-06 20:11
Dan is er nog een vraag: Ging de TS rechtdoor of sloeg hij af? Je gaat immers ook niet met 80km/u de bocht door. In een onderzoek zoals deze zie je dan ook afwijkende aanbevelingen van afslaand verkeer, waarbij je ook bij 80km/u een geeltijd van 3 seconde wordt aanbevolen, omdat een motorvoertuig doorgaans niet met de volle 80km/u door de bocht gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:36:
"Gas los" volgens mij bedoel je "in de ankers voor een groen licht".
Nee ik bedoel echt gewoon gas los. Het voertuig wat je bestuurt vermindert langzaam z'n snelheid en de bestuurder is (als het goed is) op dat moment bezig met het feit dat het verkeerslicht van kleur kan veranderen en kan dus sneller reageren.

Het valt mij op dat veel mensen het "gas los" en eventueel terugschakelen niet kennen of niet toepassen. Ik zi veel op het laatste moment remmen terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. Maar ja, haast... Want als je op het laatste moment gaat remmen ben je eerder op je bestemming dan wanneer je probeert te anticiperen op een verkeerslicht zodat je al rijdende door kunt gaan... Wwanneer ik op de motor rijd probeer ik zo lang mogelijk te blijven rijden en niet de pootjes aan de grond te zetten. Vaak betekent dit dat ik voor een verkeerslicht op tijd begin met gas los, terugschakelen en met gepaste snelheid de stopstreep nader. Soms heb ik geluk, soms heb ik pech en moet ik alsnog stilstaan en de pootjes aan de grond zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Groentjuh schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:39:
Dan is er nog een vraag: Ging de TS rechtdoor of sloeg hij af? Je gaat immers ook niet met 80km/u de bocht door. In een onderzoek zoals deze zie je dan ook afwijkende aanbevelingen van afslaand verkeer, waarbij je ook bij 80km/u een geeltijd van 3 seconde wordt aanbevolen, omdat een motorvoertuig doorgaans niet met de volle 80km/u door de bocht gaat.
Dat maakt voor dit topic niet heel veel uit denk ik. TS heeft de intentie uitgesproken om te stoppen. Als hij afsloeg wordt bij een zitting gauw zat duidelijk dat de geeltijd prima afgesteld staat en heeft zijn bezwaar geen zin. Ook niet als je de duurste advocaten erop zet. Ga er lekker vanuit dat hij rechtdoor ging, hij was namelijk wel met 80 km/u door aan het kachelen en dat is niet iets wat je doorgaans doet voor een haakse bocht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
sypie schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:28:
Als jij vanaf het 300meter bord al ziet dat het licht op groen staat mag je er van uitgaan dat het op het punt staat te veranderen van kleur.
Er zijn zeer veel situaties waarin dat licht onbeperkt op groen blijft tot er conflicterend verkeer wordt detecteert door een lus.
Je hebt sowieso geen idee wat de groentijd is als je aan komt rijden.
Hier moet je ook rekening mee houden. Dat je er 80 mag rijden wil niet zeggen dat je 80 door moet rijden totdat de kleur ineens gaat veranderen.
Dat is anders precies waar dat verkeerslicht voor bedoeld is. Aangeven wie voorrang heeft om doorstroom te bevorderen.
"U nadert hier een kruising, wat moet u doen?" De eerste stap is" gas los.
Herinner jij je de bijbehorende foto nog?
Dat is een kruising zonder verkeerslichten.
Er is niks mis met gas loslaten in plaats van meteen te remmen.
Zeker. En als het onoverzichtelijk is moet je dat ook zeker doen, er zijn genoeg debielen die door rood over een kruising kunnen schieten.
Maar voor ieder groen licht je gas loslaten want stel je voor dat het geel wordt vind ik onnodig hinderen

[ Voor 0% gewijzigd door frickY op 26-04-2020 11:29 . Reden: Kruizing :$ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

sypie schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:42:
[...]

Nee ik bedoel echt gewoon gas los. Het voertuig wat je bestuurt vermindert langzaam z'n snelheid en de bestuurder is (als het goed is) op dat moment bezig met het feit dat het verkeerslicht van kleur kan veranderen en kan dus sneller reageren.

Het valt mij op dat veel mensen het "gas los" en eventueel terugschakelen niet kennen of niet toepassen. Ik zi veel op het laatste moment remmen terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. Maar ja, haast... Want als je op het laatste moment gaat remmen ben je eerder op je bestemming dan wanneer je probeert te anticiperen op een verkeerslicht zodat je al rijdende door kunt gaan...
Je moet wel de hele post lezen he? Ik ken het principe van gas los en van remmen op de motor. Ik geef aan dat je toch minimaal naar 58 km/u en realistisch naar 37 km/u je gas los moet laten, wat nogal gek is op een 80km/u weg voor een groen stoplicht. Mijn auto remt zelfs op de motor niet zo hard dat dit realistisch is om minder dan 150 meter voor het stoplicht (7 seconden op 80 km/u) te doen, en voor achteropkomend verkeer is het ook lastig uit te leggen of op zijn minst frustrerend.
Wwanneer ik op de motor rijd probeer ik zo lang mogelijk te blijven rijden en niet de pootjes aan de grond te zetten. Vaak betekent dit dat ik voor een verkeerslicht op tijd begin met gas los, terugschakelen en met gepaste snelheid de stopstreep nader. Soms heb ik geluk, soms heb ik pech en moet ik alsnog stilstaan en de pootjes aan de grond zetten.
Ik rij ook motor en de engine-brake is op mijn motor enorm veel sterker dan in mijn auto. Mijn blokken en schijven gaan ook lekker lang mee ja. Niet echt een lekkere vergelijking als het over auto's gaat met andere motorblokken, gewichten en gearing.

[ Voor 28% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2020 10:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

sypie schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:47:
[...]

Dat had jouw trigger moeten zijn om snelheid te verminderen of te gaan verminderen. De tijd die je nodig hebt om vanaf dat bord bij het verkeerslicht te zijn is 13,5 seconden. Al die tijd kun je het stoplicht al zien (aanname van mijn kant) wanneer het stoplicht al die tijd op groen staat weet je dat het niet lang meer duurt dat het van kleur gaat veranderen.

Je bent dus te weinig aan het anticiperen geweest en hebt het op z'n beloop gelaten. Hebt op het laatste moment proberen te remmen om vervolgens met 33km/u over de streep te eindigen.

Dat het verkeerslicht slechts 2,8 seconden op oranje staat is misschien te strak maar in deze situatie een waardeloze verdediging. Bij het behalen van je rijbewijs is je verteld dat je in het verkeer moet anticiperen, dus actief aanpassen aan de situatie.

Aftikken, als leergeld beschouwen en je rijstijl aanpassen met betrekking tot het vooruitkijken.
Wat een onzin. Sommige stoplichten op provinciale wegen staan altijd op groen, tenzij er zich een voetganger/fietser/ander auto meldt vanaf de zijweg.
Moet je dan bij ieder stoplicht maar vast afzakken tot 50km/u omdat er misschien iets zou kunnen zijn waardoor ie op rood springt?

En hoezo "op het laatste moment" proberen te remmen? Rem jij al bij een groen stoplicht, omdat je met helderziende gaven kunt vertellen dat ie over 2 seconden op oranje springt? Dat vindt ik knap.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Waarom rij je dan alsnog volgas door als je dus al bent gewaarschuwd voor een verkeerslicht?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SmurfLink schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:48:
[...]

Waarom rij je dan alsnog volgas door als je dus al bent gewaarschuwd voor een verkeerslicht?
Omdat het licht op groen stond en het niet ongebruikelijk is dat 'ie dat blijft totdat en nadat jij er doorheen bent gereden. Daar hebben ze geel voor uitgevonden, om te laten weten dat het stoplicht binnenkort op rood gaat. Dan pas hoef je snelheid te minderen. Met jullie redenering kan je geel net zo goed afschaffen en het licht direct van groen op rood knallen, want er stond een bordje.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

SmurfLink schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:48:
[...]

Je bedoelt waarom iemand niet remt voor een groen stoplicht? Misschien omdat we dat hebben afgesproken? Of ben je net zoals Sypie iemand die aanvoelt met een derde zintuig wanneer het licht zal omspringen?

Echt joh, stoplicht betekent niet gelijk gas loslaten of remmen. Zo'n ding heeft drie standen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Remmen != gas los.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
Topic niet echt gelezen, maar als je door rood rijdt dan staat daar een sanctie op. Zo simpel is het. Ongeacht de duur van de "oranje-tijd" van een stoplicht. Die stond altijd al zo ingesteld en is niet ineens ingekort toen de TS er aangereden kwam. Los daarvan vind ik het knap dat mensen gedurende die "oranje-tijd" nog kunnen reageren op dit en dat, dan ineens toch maar bedenken dat ze door moeten of kunnen rijden etc. Dat kunnen zij allemaal bedenken in die luttele seconde(n). En ook achteraf kunnen ze nog haarfijn beschrijven wat er van ms tot ms gebeurde. Ik vind het knap.

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

elboero schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:53:
Topic niet echt gelezen, maar als je door rood rijdt dan staat daar een sanctie op. Zo simpel is het. Ongeacht de duur van de "oranje-tijd" van een stoplicht. Die stond altijd al zo ingesteld en is niet ineens ingekort toen de TS er aangereden kwam. Los daarvan vind ik het knap dat mensen gedurende die "oranje-tijd" nog kunnen reageren op dit en dat, dan ineens toch maar bedenken dat ze door moeten of kunnen rijden etc. Dat kunnen zij allemaal bedenken in die luttele seconde(n). En ook achteraf kunnen ze nog haarfijn beschrijven wat er van ms tot ms gebeurde. Ik vind het knap.
Ik zou je willen aanraden het topic dan toch eens door te lezen. Dan wordt gauw zat duidelijk dat de geeltijd niet realistisch afgesteld staat (en dat kan gebeuren) voor de geldende maximumsnelheid en de wettelijke minimumremvertraging van een auto. Ik kan best een stoplicht ergens neerzetten met een geeltijd van 0.2 seconden en er is werkelijk niemand die daar op tijd stil voor kan staan. Zeker als je er een paar keer doorheen bent gereden zou je moeten weten dat die geeltijd onrealistisch kort is wil je zeggen, toch...? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:50:
[...]

Je bedoelt waarom iemand niet remt voor een groen stoplicht? Misschien omdat we dat hebben afgesproken? Of ben je net zoals Sypie iemand die aanvoelt met een derde zintuig wanneer het licht zal omspringen?

Echt joh, stoplicht betekent niet gelijk gas loslaten of remmen. Zo'n ding heeft drie standen.
Tja, als ie groen is weet je dat ie op geel kan gaan. Ik laat toch echt altijd m'n gas een beetje los bij een verkeerslicht, zo gek vind ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SmurfLink schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:57:
[...]

Tja, als ie groen is weet je dat ie op geel kan gaan. Ik laat toch echt altijd m'n gas een beetje los bij een verkeerslicht, zo gek vind ik dat niet.
Dat is fijn voor je, maar er is een behoorlijk verschil tussen je gas een beetje loslaten en uiteindelijk 58 of zelfs 37 km/u rijden op een 80km/u-weg voor een groen stoplicht. Als jij je gas een beetje loslaat tot 70 km/u en dat stoplicht gaat op oranje, word jij ook gewoon geflitst.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2020 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 10:58:
[...]

Dat is fijn voor je, maar er is een behoorlijk verschil tussen je gas een beetje loslaten en uiteindelijk 58 of zelfs 37 km/u rijden op een 80km/u-weg voor een groen stoplicht. Als jij je gas een beetje loslaat tot 70 km/u en dat stoplicht gaat op oranje, word jij ook gewoon geflitst.
Gek dat ik nog nooit van m'n leven geflitst ben dan....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

SmurfLink schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:01:
[...]

Ik raad je aan om de kruising waar de TS het over heeft op te zoeken. De meeste stoplichten op 80km/u-wegen hebben namelijk een veel langere geeltijd dan die, anders zou je daar ook wel geflitst zijn.
Ik zeg toch gewoon "dat stoplicht", in dit topic is toch duidelijk dat het om een specifieke uitzondering gaat? Er is toch allemaal logische wiskunde langsgekomen? Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen?

[ Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2020 11:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

SmurfLink schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:01:
[...]

De meeste stoplichten staan dan ook goed afgesteld.

Typisch een "alle zwanen zijn wit, want ik heb er persoonlijk nog nooit een zwarte gezien"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:38
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 01:51:
Deze berekening werd ook gemaakt in het topic dat eerder gelinkt werd. Dit doet er niet toe.
Deze berekening is hoe snel je moet remmen als je stil wil staan voor het stoplicht rood is. Maar dat hoeft niet. De eis is namelijk stil staan voor de streep. Het stoplicht mag dan al lang rood zijn.

De vervolgberekeningen hierop gebaseerd moeten dus ook genegeerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Philip Ross op 26-04-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Philip Ross schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:07:
[...]

Deze berekening werd ook gemaakt in het topic dat eerder gelinkt werd. Dit doet er niet toe.
Deze berekening is hoe snel je moet remmen als je stil wil staan voor het stoplicht rood is. Maar dat hoeft niet. De eis is namelijk stil staan voor de streep. Het stoplicht mag dan al lang rood zijn.
Maar de afstand van TS tot het stoplicht is onbekend, en ook onbelangrijk. De remvertraging is namelijk in alle gevallen hetzelfde, tenzij je heel ver van het stoplicht vandaan bent. Je rijdt 80 km/u op x meter van het stoplicht, je rijdt 0 km/u op 0 meter van het stoplicht. Het stoplicht gaat op geel 2.8 seconden voordat het op rood gaat, dus je moet in 2.8 seconden naar 0 km/u. Als x = 3 meter ga je dat niet halen en rijd je door. Als x = remweg_van_80_naar_0 moet je maximaal remmen en kom je precies voor de stopstreep tot stilstand. Dat is waar het hier om gaat. Als x nog groter is kan je zachter remmen om op tijd tot stilstand te komen. Aangezien dat TS niet gelukt is kan je die case laten varen.
De vervolgberekeningen hierop gebaseerd moeten dus ook genegeerd worden.
Poeh. Waarom? Hoe zou het volgens jou moeten dan?

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:07
Los van alle berekeningen, als je dit laat voor komen zou ik in ieder geval documenten opvraen hoe men bij die 2.8s gekomen is, en waarom de wegbeheerder dat als geeltijd ingesteld heeft. Als je geluk hebt komt men dan ook tot het inzicht dat het te kort is (die richtlijnen zijn er niet voor niets).

Strict genomen kan een rechter dan nog zeggen "die richtlijnen zijn er voor de wegbeheerder, niet de weggebruiker. Daar kunt u geen rechten aan ontlenen". Mocht dat gebeuren kan je in theorie ook nog proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen voor de gemaakte kosten. 't Is een beetje gezocht, maar als je geluk hebt kan je uiteindelijk wel een rechter vinden die het niet op voorhand te bijdehand vindt. Nee heb je, ja kun je krijgen... :)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Freeaqingme schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:17:
Los van alle berekeningen, als je dit laat voor komen zou ik in ieder geval documenten opvraen hoe men bij die 2.8s gekomen is, en waarom de wegbeheerder dat als geeltijd ingesteld heeft. Als je geluk hebt komt men dan ook tot het inzicht dat het te kort is (die richtlijnen zijn er niet voor niets).

Strict genomen kan een rechter dan nog zeggen "die richtlijnen zijn er voor de wegbeheerder, niet de weggebruiker. Daar kunt u geen rechten aan ontlenen". Mocht dat gebeuren kan je in theorie ook nog proberen de wegbeheerder aansprakelijk te stellen voor de gemaakte kosten. 't Is een beetje gezocht, maar als je geluk hebt kan je uiteindelijk wel een rechter vinden die het niet op voorhand te bijdehand vindt. Nee heb je, ja kun je krijgen... :)
De richtlijnen zijn meer om het begrijpelijk te maken. In de wet (artikel 5.2.38) staat gewoon de minimale remvertraging die een personenauto moet halen. De benodigde remvertraging om bij de daar geldende maximumsnelheid tot stilstand te komen in de ingestelde geeltijd is veel hoger dan het wettelijk minimum. Ik zou dit zonder advocaat voor laten komen, maar ik verwacht dat het zo ver niet eens komt, dat de boel geseponeerd wordt en de geeltijd aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011

Kheos

FP ProMod
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:11:
[...]

[...]

Poeh. Waarom? Hoe zou het volgens jou moeten dan?
Zie dat andere topic.
Je moet kijken naar de afstand, niet de tijd.
Op het moment dat het oranje wordt maak je een keuze. Of je afstand tot de stopstreep is te klein en dan rij je verder aan een snelheid waarmee je over de stopstreep rijd nog voor het rood wordt. Of je remt af en komt tot stilstand aan de stopstreep. Of het licht dan nog oranje is of al rood boeit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:11:
[...]

Maar de afstand van TS tot het stoplicht is onbekend, en ook onbelangrijk. De remvertraging is namelijk in alle gevallen hetzelfde, tenzij je heel ver van het stoplicht vandaan bent. Je rijdt 80 km/u op x meter van het stoplicht, je rijdt 0 km/u op 0 meter van het stoplicht. Het stoplicht gaat op geel 2.8 seconden voordat het op rood gaat, dus je moet in 2.8 seconden naar 0 km/u. Als x = 3 meter ga je dat niet halen en rijd je door. Als x = remweg_van_80_naar_0 moet je maximaal remmen en kom je precies voor de stopstreep tot stilstand. Dat is waar het hier om gaat. Als x nog groter is kan je zachter remmen om op tijd tot stilstand te komen. Aangezien dat TS niet gelukt is kan je die case laten varen.
Nee, je hoeft dus niet in 2.8s naar stilstand. Je hoeft namelijk niet stil te staan voor het stoplicht rood is maar voor de streep. Wat er dus toe doet is dat je naar de stopafstand kijkt. Als je verder dan dat van het stolicht af bent kan je altijd voor de streep stoppen. Dus moet het licht geel worden voordat jij binnen de stopafstand bent.
Hoe lang voor je bij de streep binnen de stopafstand komt hangt weer af van je snelheid.
Deel de stopafstand door je snelheid en je weet precies hoe veel seconden voor de stopstreep je had moeten beginnen met remmen en dus de benodigde geeltijd.

Dat geeft voor een aantal snelheden de volgende cijfers bij 1 seconde reactie en 5.2m/s vertraging:
60 km/u2.6s
70 km/u2.87s
80 km/u3.14s

Dan zou je dus met extreem slechte remmen en trage reactietijd (zelfs na waarschuwingsbord) maar iets onder de 70 km/u te rijden om op tijd te kunnen stoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
Misschien kan TS voor de volledigheid ook nog even uit de doeken doen om welk kruispunt het precies gaat. Dat heb ik namelijk nog nergens voorbij zien komen, maar op basis daarvan kan wel een duidelijker beeld gevormd worden van de situatie.

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:21
Als je in een auto rijdt met slechter remmen, wat dus al toegegeven wordt waarom hou je daar niet rekening mee?, dat is je toch geleerd bij het behalen van de rijbewijs.

80 vmax is niet verplicht 80 moet rijden bij kruispunten, vooral bij een groen stoplicht altijd rekening houden dat naar rood kan gaan, en ik weet ook wel veel waaronder ik trappen het gas in bij geel licht, maar bij roodlicht camera ernaast doe ik dat dus niet.

Hier staat ook een roodlichtcamera verdacht strak afgesteld maar ik ga het niet uitlokken.
Zie het niet om je af te zeiken dat is niet de bedoeling alhoewel je dat wel zo kan lezen.

Laat ons nog wel even weten hoe het is afgelopen, daar ben ik wel benieuwd naar(veelal hoor je dat niet meer).

Wel vreemd dat hier geen pardon tijd van 1 seconden op zit, daar heb je een punt.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2020 11:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:10
Ik mis voor de context eigenlijk een Google Maps linkje waar dit precies is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Philip Ross schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:25:
[...]

Nee, je hoeft dus niet in 2.8s naar stilstand. Je hoeft namelijk niet stil te staan voor het stoplicht rood is maar voor de streep. Wat er dus toe doet is dat je naar de stopafstand kijkt. Als je verder dan dat van het stolicht af bent kan je altijd voor de streep stoppen. Dus moet het licht geel worden voordat jij binnen de stopafstand bent.
Hoe lang voor je bij de streep binnen de stopafstand komt hangt weer af van je snelheid.
Deel de stopafstand door je snelheid en je weet precies hoe veel seconden voor de stopstreep je had moeten beginnen met remmen en dus de benodigde geeltijd.
Volgens mij zeg je eigenlijk hetzelfde als wat ik zeg.
Dat geeft voor een aantal snelheden de volgende cijfers bij 1 seconde reactie en 5.2m/s vertraging:
60 km/u2.6s
70 km/u2.87s
80 km/u3.14s

Dan zou je dus met extreem slechte remmen en trage reactietijd (zelfs na waarschuwingsbord) maar iets onder de 70 km/u te rijden om op tijd te kunnen stoppen.
Heb je daar formules bij dan? Ik kom op andere getallen. Bij eenparige versnelling/vertraging vanaf/tot stilstand geldt:
v = a*t
x = t*(v0 + v1)/2 = t*(0+v)/2 = v*t/2
daaruit volgt
x = a*t*t/2
t = v/a
Om aan de stopafstand te komen bij 80 km/u (22 m/s) en 5.2 m/s^2 moet eerst t uitgerekend worden en volgt t = 4.27s. Dan volgt x = 22.2 m/s * 4.27 s / 2 = 47m, of x = 5.2m/s^2 * 4.27s * 4.27s / 2 = 47m.
x/v = t/2. Daaruit volgt t = 2x/v, en dus niet t = x/v. Ik kom dan weer op 4.27s, met een seconde reactietijd is dat een geeltijd van ruim 5s, wat schijnbaar de aanbeveling is.
Uit de formule voor eenparige versnelling komt v = 5.2 m/s^2 * 3.14s = 59 km/u en niet de 80 km/u uit jouw tabel.

In mijn eerste post zei ik wel al dat TS beter de inschatting had kunnen maken door te rijden, aangezien de remweg van zijn auto langer was dan de afstand tot het stoplicht. Maar het probleem aan een te korte geeltijd is dat je harder moet rijden om niet geflitst te worden als je besluit door te rijden. Zeker bij een stoplicht met een flitser gaat de inschatting van de bestuurder vaak verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 26-04-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:07:
[...]

Volgens mij zeg je eigenlijk hetzelfde als wat ik zeg.

[...]

Heb je daar formules bij dan? Ik kom op andere getallen.
v = a*t
x = t*(v0 + v1)/2 = t*(0+v)/2 = v*t/2 (bij eenparige versnelling/vertraging vanaf/tot stilstand)
daaruit volgt
x = a*t*t/2
t = v/a
Om aan de stopafstand te komen bij 80 km/u (22 m/s) en 5.2 m/s^2 moet eerst t uitgerekend worden en volgt t = 4.27s. Dan volgt x = 22.2 m/s * 4.27 s / 2 = 47m, of x = 5.2m/s^2 * 4.27s * 4.27s / 2 = 47m.
Tot hier ben ik het helemaal met je eens. Ik kom ook op een remafstand van 47m. Tel daar bij op de afgelegde weg tijdens de reacitetijd en dan kom je op totale stopafstand van 69.7m bij 80 km/u.

Wikipedia: Stopafstand
[...]

x/v = t/2. Daaruit volgt t = 2x/v, en dus niet t = x/v. Ik kom dan weer op 4.27s, met een seconde reactietijd is dat een geeltijd van ruim 5s, wat schijnbaar de aanbeveling is.
Dat delen door 2 is voor als je wel remt. Maar dan maakt het niet uit hoe lang je er over doet want dan sta je stil.

Als je doorrijd kan je gewoon 1 op 1 afstand door snelheid delen om kom je dus op die 3.14 seconden bij 80 km/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Philip Ross schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:16:
[...]

Dat delen door 2 is voor als je wel remt. Maar dan maakt het niet uit hoe lang je er over doet want dan sta je stil.
Dan ontstond hier wat verwarring door wat je direct onder de tabel zei:
Voor deze uitspraak geldt toch echt x/v = t/2 of gewoon t = v/a, bij 70 km/u met 5.2 m/s^2 is dat 3.7s, of 4.7s met reactietijd. Dat is niet mogelijk om te remmen in 2.8s geeltijd.
Als je doorrijd kan je gewoon 1 op 1 afstand door snelheid delen om kom je dus op die 3.14 seconden bij 80 km/u
Ja, ik zei dus al dat TS beter door had kunnen rijden. Maar dan nog is een geeltijd van 2.8s + roodtijd van 0.4s in totaal 3.2s, dat is maar 0.06s (of krap anderhalve meter) verschil met 3.14s en waarschijnlijk genoeg voor een flits. Dus de boel staat te strak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-06 00:17
Philip Ross schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:25:
[...]
(...)
De marge is klein bij 80 km/u, maar op tijd stil staan voor het verkeerslicht is te doen (stopstreep is een andere kwestie, maar voor deze overtreding telt het verkeerslicht). Op het moment dat het licht van groen naar geel ging, was TS ten minste ((2,8 + 0,4) x 22,22 m/s = 71,104 meter - 1 meter =) 70,004 meter van het stoplicht vandaan. Remafstand is 47,47 meter bij de minimale remvertraging van 5,2 m/s2. Bij 1 seconde reactietijd kom je op een stopafstand van 69,69 meter. Dan heb je dus een marge van 30 centimeter. Je bent wel de stopstreep gepasseerd, maar dat is een andere overtreding.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:24:
[...]

Voor deze uitspraak geldt toch echt x/v = t/2 of gewoon t = v/a, bij 70 km/u met 5.2 m/s^2 is dat 3.7s, of 4.7s met reactietijd. Dat is niet mogelijk om te remmen in 2.8s geeltijd.
Volgens mij lees je verkeerd. Als je net onder de 70 zit heb je bij die 2.8s geel tijd nog voldoende afstand om voor de streep stil te staan. Dat je daar dan 3.7s over doet maakt niet uit. Je staat stil voor de streep.

Dus die 2.8s geel tijd zou voldoende zijn om voor de streep stil te staan.
[...]

Ja, ik zei dus al dat TS beter door had kunnen rijden. Maar dan nog is een geeltijd van 2.8s + roodtijd van 0.4s in totaal 3.2s, dat is maar 0.06s (of krap anderhalve meter) verschil met 3.14s en waarschijnlijk genoeg voor een flits. Dus de boel staat te strak.
Er is toch een tijd waarin hij zowel zou kunnen stoppen als doorrijden zonder boete. Dus het is wel krap maar niet te krap.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Alle berekeningen ten spijt (want volgens mij gaan sommigen wel te kort door de bocht, maar goed); als jullie menen dat met 80 kmh over een kruising knallen “want het is toch groen” verstandig is, hoop ik jullie niet tegen te komen op de weg...

GROEN IS GEEN GARANTIE!

Dus afremmen ook al is het groen (en of dat nou naar 70, 50 of 37 kmh moet laat ik even in het midden, maar 70 lijkt me nog vrij snel eerlijk gezegd) vind ik niet meer dan normaal. Niet afremmen is gewoon ervan uitgaan dat er geen auto door rood rijdt van de andere kant en gezien dit topic wéten we dat dat soms gewoon gebeurt...

Volgens mij moet je daar in je berekeningen dus wel even rekening mee houden. Ga niet terugrekenen vanaf 80 kmh, want dan begin je dus al vanuit een situatie die eigenlijk niet de bedoeling is.

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 26-04-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Laten we maar eens goed kijken dan.
80 km/u = 22,22222222222m/s
In 2,8 second kun je 62,22222222222 meter afleggen.
In 1 seconde leg je 22,22222222222 meter af.
Dan blijft er 62,22222222222 - 22,22222222222 = 40 meter over voor de remafstand.

De vraag is nu: Kun je in 40 meter afremmen van 80 km/h naar 0!
Remweg (S)
Snelheid (V) = 22,22222222222m/s
Remvertraging (A) = 5,2m/s2 (minimaal voor een auto < 2011)
S = V2 / (2*A)
S = 22,222222222222 / (2*5,2) = 47,4833808167 meter

Dus als je precies op 62,22222222222 meter afstand zit, dan geloof ik dat je met 1 seconde reactietijd en een remvertraging van 5,2m/s2 je 7,4833808167 meter achter de stopstreep gaat staan.
In dat geval rij je met ruim 30 kilometer per uur over de streep.

Als de afstand tot het stoplicht op het moment dat geel gaat branden >= 62,22222222222 en < 69,70560303892 meter is, dan kun je niet stoppen voor de stopstreep met een remvertraging van 5,2m/s2 en ga je met doorrijden ook door rood.

3 seconde op 80km/u is volgens mij ook te strak! Maar ja, nu nog je gelijk krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:07
Icephase schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:34:

Dus afremmen ook al is het groen (en of dat nou naar 70, 50 of 37 kmh moet laat ik even in het midden, maar 70 lijkt me nog vrij snel eerlijk gezegd) vind ik niet meer dan normaal. Niet afremmen is gewoon ervan uitgaan dat er geen auto door rood rijdt van de andere kant en gezien dit topic wéten we dat dat soms gewoon gebeurt...
Ik meen dat er nog geen foto van de kruising langsgekomen is in dit topic of wel? Er zijn kruisingen waarbij je eventueel kruisend verkeer al een kilometer van te voren kan zien. Daarnaast is de kans klein dat als je met 80 km/h niet meer kan anticiperen, je dat met - bijvoorbeeld - 65km/h wel kan niet zo groot. Stel dat de kruising zich in bebost gebiedt bevindt en iemand rijdt door rood. Dan heb je die persoon met welke snelheid dan ook pas <1 seconde van te voren door. In beide gevallen gevallen te weinig ruimte om te anticiperen.

Daarnaast, heel veel afremmen bij groen komt ook de doorstroming absoluut niet ten goede. Ook de mensen die achter je zitten zullen het niet waarderen als jij ineens afremt voor een groen licht (en ook niet verwachten, daarom grotere kans op ongelukken).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Groentjuh schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:40:
Laten we maar eens goed kijken dan.
80 km/u = 22,22222222222m/s
In 2,8 second kun je 62,22222222222 meter afleggen.
In 1 seconde leg je 22,22222222222 meter af.
Dan blijft er 62,22222222222 - 22,22222222222 = 40 meter over voor de remafstand.

De vraag is nu: Kun je in 40 meter afremmen van 80 km/h naar 0!
Remweg (S)
Snelheid (V) = 22,22222222222m/s
Remvertraging (A) = 5,2m/s2 (minimaal voor een auto < 2011)
S = V2 / (2*A)
S = 22,222222222222 / (2*5,2) = 47,4833808167 meter

Dus als je precies op 62,22222222222 meter afstand zit, dan geloof ik dat je met 1 seconde reactietijd en een remvertraging van 5,2m/s2 je 7,4833808167 meter achter de stopstreep gaat staan.
In dat geval rij je met ruim 30 kilometer per uur over de streep.

Als de afstand tot het stoplicht op het moment dat geel gaat branden >= 62,22222222222 en < 69,70560303892 meter is, dan kun je niet stoppen voor de stopstreep met een remvertraging van 5,2m/s2 en ga je met doorrijden ook door rood.

3 seconde op 80km/u is volgens mij ook te strak! Maar ja, nu nog je gelijk krijgen.
Lap. Nog een.
Kijk eerst eens in dat andere topic, en dan @Philip Ross 's berekeningen na.

Jij zegt: je hebt 2.8 seconden om te stoppen. Maar dan ga je er van uit dat je moet gestopt zijn voor het rood wordt. Da's absoluut niet waar.
Je moet stoppen voor de stopstreep, maakt niet uit of het licht dan oranje of rood is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Alle berekeningen ten spijt (want volgens mij gaan sommigen wel te kort door de bocht, maar goed); als jullie menen dat met 80 kmh over een kruising knallen “want het is toch groen” verstandig is, hoop ik jullie niet tegen te komen op de weg...

GROEN IS GEEN GARANTIE!

Thuisblijven is een betere garantie. Het is geen 30km-zone waarbij jij van rechts komt, het is een overzichtelijke kruising op een provinciale weg waar 80km/u toegestaan is, dus je zicht wordt niet ontnomen doordat de boel volgebouwd is met huizen. Bij groen rij je dus gewoon door. Waar moet die auto vandaan komen dan, dat je hem niet aan ziet komen? Kijk jij nooit links, rechts en vooruit voordat je een kruising over rijdt? Ik kan dat zonder te vertragen.
Als je deze mindset op je rijexamen inzet laat de examinator je gewoon zakken.
Volgens mij moet je daar in je berekeningen dus wel even rekening mee houden. Ga niet terugrekenen vanaf 80 kmh, want dan begin je dus al vanuit een situatie die eigenlijk niet de bedoeling is.
Als de situatie niet de bedoeling is, had er wel een bord 70 of 50 gestaan voor de kruising. Die ben ik op genoeg kruisingen op provinciale 80-wegen gezien, vooral op plekken waar de situatie inderdaad geen 80 toe zou laten. Op enorm veel andere plekken kan dat prima en staat er dus ook geen bord met een snelheidsverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh

GROEN IS GEEN GARANTIE!

Ik vind dat wegbeheerders verkeerslichten dusdanig dienen af te stellen, dat als je je aan de regels houd, dat je dan nooit in een situatie moet kunnen komen waarbij je zowel bij poging tot stoppen als poging tot doorrijden door rood rijd.

Als de wegbeheerder niet wil dat mensen met 80km/u de kruising overgaan, dan kan hij/zij zoals bij genoeg kruisingen met verkeerslichten gebeurd de maximale snelheid verlagen voor de kruising en daarna weer ophogen. Er zijn genoeg plekken waar vlak voor een kruising met verkeerslichten de maximale snelheid wordt verlaagd van 80 km/u naar 50 km/u. Na de kruising wordt de maximale snelheid dan weer verhoogd naar 80km/u. Dat kan een wegbeheerder prima doen en dan kan de geeltijd gewoon 3 seconde zijn, want het verkeerlicht staat op een weg met 50km/u.

Als de wegbeheerder dat niet doet, dan vind ik dat de wegbeheerder daadwerkelijk de langere geeltijd moet gebruiken. Dat het niet verstandig is om met hoge snelheid een kruising over te gaan zal er maar weinig van weerhouden om gewoon Vmax daar te rijden. Afremmen bij groen verwacht ook niet iedereen, dus kan ook problemen opleveren in die wereld met veel afgeleide bestuurders.
Kheos schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:58:
[...]

Lap. Nog een.
Kijk eerst eens in dat andere topic, en dan @Philip Ross 's berekeningen na.

Jij zegt: je hebt 2.8 seconden om te stoppen. Maar dan ga je er van uit dat je moet gestopt zijn voor het rood wordt. Da's absoluut niet waar.
Je moet stoppen voor de stopstreep, maakt niet uit of het licht dan oranje of rood is.
Ik zeg "je hebt 22,22222222222 meter * 2,8 seconde om te stoppen", dus ik zeg ook dat je voor de stopstreep moet staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
DataGhost schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:58:
[...]

Als de situatie niet de bedoeling is, had er wel een bord 70 of 50 gestaan voor de kruising. Die ben ik op genoeg kruisingen op provinciale 80-wegen gezien, vooral op plekken waar de situatie inderdaad geen 80 toe zou laten. Op enorm veel andere plekken kan dat prima en staat er dus ook geen bord met een snelheidsverlaging.
Dat is niet hoe de maximumsnelheid werkt.

De maximumsnelheid in nederland is zo snel als je veilig kan rijden met een bovengrens van wat dat bordje aangeeft.

Je gas iets los zodat je 70 gaat voor de stoplichten in plaats van 80 is heel normaal of anders als je weet dat er een stoplicht komt snel reageren.

In beide gevallen kan je prima stoppen voor de streep.
Groentjuh schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:00:
[...]

Ik vind dat wegbeheerders verkeerslichten dusdanig dienen af te stellen, dat als je je aan de regels houd, dat je dan nooit in een situatie moet kunnen komen waarbij je zowel bij poging tot stoppen als poging tot doorrijden door rood rijd.

Als de wegbeheerder niet wil dat mensen met 80km/u de kruising overgaan, dan kan hij/zij zoals bij genoeg kruisingen met verkeerslichten gebeurd de maximale snelheid verlagen voor de kruising en daarna weer ophogen. Er zijn genoeg plekken waar vlak voor een kruising met verkeerslichten de maximale snelheid wordt verlaagd van 80 km/u naar 50 km/u. Na de kruising wordt de maximale snelheid dan weer verhoogd naar 80km/u. Dat kan een wegbeheerder prima doen en dan kan de geeltijd gewoon 3 seconde zijn, want het verkeerlicht staat op een weg met 50km/u.

Als de wegbeheerder dat niet doet, dan vind ik dat de wegbeheerder daadwerkelijk de langere geeltijd moet gebruiken. Dat het niet verstandig is om met hoge snelheid een kruising over te gaan zal er maar weinig van weerhouden om gewoon Vmax daar te rijden. Afremmen bij groen verwacht ook niet iedereen, dus kan ook problemen opleveren in die wereld met veel afgeleide bestuurders.
De geel tijd gaat er vanuit dat je iets onder het maximum zit. Gelukkig is er ook nog een tijdje rood waarin je geen boete krijgt. Tel je die tijd bij de geel tijd op dan heb je voldoende afstand om ook met de maximumsnelheid stil te staan voor de streep of zonder boete door te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Groentjuh schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:00:
Ik zeg "je hebt 22,22222222222 meter * 2,8 seconde om te stoppen", dus ik zeg ook dat je voor de stopstreep moet staan.
Inderdaad. Waarom 2,8 seconden? Wat als het al 1 seconde rood is en ik stop voor de stopstreep? Wat als het al 2 seconden rood is en ik stop voor de stopstreep?
Jij beperkt in afstand en tijd, maar die beperking in tijd werkt zo helemaal niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Normaal als ik zo'n topic open denk ik meteen: Is er weer zo eentje die gewoon fout zat en nu misbruik van het systeem wil maken. Maar hier is het duidelijk dat de geeltijd gewoon veel te kort is, en komen mensen aan met verhalen dat je op een 80km/u weg naar de 40 moet remmen wanneer een stoplicht groen is, want er zijn geen stoplichten meer die standaard op groen staan voor de doorgaande weg? En anders moet je tot 40 remmen want stel je voor dat er iemand door rood rijdt? Gaan jullie ook bij elke zijweg die geen voorrang heeft tot onder de 50 remmen, want stel je voor dat iemand zonder te kijken de weg op gaat?

Echter één ding wat wel TS aan te rekenen valt, en verbaasd me dat nog niemand dat heeft genoemd, is dat TS heeft geremd, want dat was wel de verkeerde keuze ;). Als in: ook al was hij pas 2 seconde later op rood gegaan, dan nog was TS eerst hard in de remmen gegaan, en daarna alsnog met een relatieve slakkengang over het kruispunt gegaan. Hij had de verkeerde inschatting gemaakt dat hij nog wel op tijd stil kon komen te staan voor het stoplicht. Ik ben te lui om de wiskunde te doen, maar met de getallen schat ik dat hij met 80km/u niet door rood was gegaan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Kheos schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:10:
[...]

Inderdaad. Waarom 2,8 seconden? Wat als het al 1 seconde rood is en ik stop voor de stopstreep? Wat als het al 2 seconden rood is en ik stop voor de stopstreep?
Jij beperkt in afstand en tijd, maar die beperking in tijd werkt zo helemaal niet.
Het verkeerslicht in kwestie staat 2,8 seconde op geel. Dus 2,8 seconde voordat het rood gaat ga je kunnen reageren op rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Groentjuh schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:16:
[...]

Het verkeerslicht in kwestie staat 2,8 seconde op geel. Dus 2,8 seconde voordat het rood gaat ga je kunnen reageren op rood.
En da's dus niet relevant.
Ofwel rij je door aan een snelheid waardoor je voorbij het licht bent voor het op rood springt en dan maakt het niks uit hoeveel seconden tussen rood en geel.
Ofwel kom je tot stilstand aan de stopstreep en maakt het dus ook niet uit hoeveel tijd tussen geel en rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kheos schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:19:
[...]

Ofwel rij je door aan een snelheid waardoor je voorbij het licht bent voor het op rood springt en dan maakt het niks uit hoeveel seconden tussen rood en geel.
Ofwel kom je tot stilstand aan de stopstreep en maakt het dus ook niet uit hoeveel tijd tussen geel en rood.
Eens, tot je bij het punt komt dat je doorrijdt op de officiele snelheid, omdat realistisch gezien remmen geen goed idee meer is, en je alsnog een bekeuring krijgt omdat hij te snel op rood is gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Kheos schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:19:
[...]

Hoe zie jij dat een verkeerslicht op rood gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:14

GROEN IS GEEN GARANTIE!

Dat afremmen ligt 100% aan de kruising. Is die overzichtelijk is er geen enkele reden om gas los te laten of te remmen. Kun je niet voldoende overzien is het slim om hetzelfde te doen als bij iedere andere kruising en gas los/remmen. Standaard afremmen is onnodig.

En bij je berekeningen moet je natuurlijk altijd wel van 80 uit gaan. Je mag daar 80, dus moet de geeltijd ook berekent zijn voor 80. Is het nl. een gevaarlijke kruising waar ze willen dat je zachter moet gaan hadden ze er een bord 50 oid neer moeten zetten (wat je ook vaak ziet). Op dat moment kun je de geeltijd ook omzetten naar de tijd die voor een 50 weg geldt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Groentjuh schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:21:
[...]

Hoe zie jij dat een verkeerslicht op rood gaat?
Zodra een stoplicht op geel gaat, moet je de beslissing nemen of je voor de stopstreep tot stilstand kan komen op een normale manier. Zo ja, dan moet je remmen, zo nee, dan doorrijden. De geeltijd komt niet voor in die beslissing.

Echter dan moet het dus wel zo zijn dat als jij doorrijdt omdat normaal tot stilstand komen geen optie meer was, je geen bekeuring krijgt omdat het stoplicht een te korte geeltijd had.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Sissors schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:21:
[...]

Eens, tot je bij het punt komt dat je doorrijdt op de officiele snelheid, omdat realistisch gezien remmen geen goed idee meer is, en je alsnog een bekeuring krijgt omdat hij te snel op rood is gesprongen.
En dat wil dus zeggen dat je te dicht bij het verkeerslicht was om af te remmen dus je rijdt door dus je hebt ruimschoots de tijd om voorbij het verkeerslicht te zijn voor het op rood springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-06 23:16

Liveshort

Certified Crazy Person

Sissors schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:13:
Normaal als ik zo'n topic open denk ik meteen: Is er weer zo eentje die gewoon fout zat en nu misbruik van het systeem wil maken. Maar hier is het duidelijk dat de geeltijd gewoon veel te kort is, en komen mensen aan met verhalen dat je op een 80km/u weg naar de 40 moet remmen wanneer een stoplicht groen is, want er zijn geen stoplichten meer die standaard op groen staan voor de doorgaande weg? En anders moet je tot 40 remmen want stel je voor dat er iemand door rood rijdt? Gaan jullie ook bij elke zijweg die geen voorrang heeft tot onder de 50 remmen, want stel je voor dat iemand zonder te kijken de weg op gaat?

Echter één ding wat wel TS aan te rekenen valt, en verbaasd me dat nog niemand dat heeft genoemd, is dat TS heeft geremd, want dat was wel de verkeerde keuze ;). Als in: ook al was hij pas 2 seconde later op rood gegaan, dan nog was TS eerst hard in de remmen gegaan, en daarna alsnog met een relatieve slakkengang over het kruispunt gegaan. Hij had de verkeerde inschatting gemaakt dat hij nog wel op tijd stil kon komen te staan voor het stoplicht. Ik ben te lui om de wiskunde te doen, maar met de getallen schat ik dat hij met 80km/u niet door rood was gegaan ;).
Beste reactie hierboven. De TS heeft de situatie verkeerd ingeschat. Zittende in de auto kon de TS niet weten dat de geeltijd zo kort was en had hij redelijkerwijs nooit meer kunnen stoppen voor dit stoplicht in die situatie. Het is wel zo dat TS weg was gekomen met deze fout als het stoplicht goed was ingesteld, een geeltijd van 2.8 seconden is immers te kort voor een 80 weg (zie de vele berekeningen hierboven). Hij was dan, zoals Sissors beschrijft, met een slakkengang door groen het kruispunt over gegaan. Niet fantastisch, maar zeker ook niet illegaal. Verdient TS een boete? Kan, maar denk het strikt genomen niet. Bezwaar kan in dit geval zeker geen kwaad, al is het maar voor je medeweggebruikers.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 12:38
Geel? Ik zie al heel mijn leven oranje :D

Geel/oranje is een signaal dat je alleen moet remmen ALS dat zonder gevaar kan, Anders gas er doorrijden, zonder de max snelheid+3km te overtreden.

Als je van mening bent dat je terecht hebt gehandeld en dat goed kan onderbouwen, dan zeker aanvechten!

Er zit wel een verschil in met opzet door rood rijden en andere in gevaar brengen dan doro zo'n twijfel geval.

Suc6, want zo'n boete is vast niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Liveshort schreef op zondag 26 april 2020 @ 13:26:
[...](zie de vele berekeningen hierboven).
En die zijn dus bijna allemaal verkeerd.
Pagina: 1 2 Laatste