Dual boot Ubuntu/Windows beste config?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:53
Beste tweakers,

Ik wil gaan beginnen met het gaan overstappen naar linux, ooit wel eens geprobeerd 6 jaar terug maarja uit gemakzucht toch snel terug naar Windows gegaan... Ja iknow :+ andere tijd. Voornaamste reden is dat ik minder afhankelijk van Microsoft/Windows wil worden (stuk privacy) en het me ook leuk lijkt om echt iets gaande weg te leren dan continue het te gebruiken en niks te weten komen eigenlijk van het systeem zelf.

Als begin wil ik dus met Ubuntu starten, heb wel al met andere distro's en ubuntu gespeeld in een VM.

Nu wil ik een dual boot draaien met windows 10, waarom zou je zeggen? Nou omdat ik voor mijn studie office 365 gebruik (wat niet kan op linux als ik me niet vergis, ja web based maar dat werkt nooit super..) en veel games die nog niet compatibel zijn in linux maar wel in Windows 10 die ik wel graag speel.

Nu is mijn uiteindelijke vraag, wat is de beste manier om deze dual boot configuratie te draaien?
Dit zijn mijn specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 154,95€ 154,95
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 73,89€ 73,89
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,-€ 39,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 88,90€ 88,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 163,45€ 163,45
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 937,64

De 500GB NVMe is op dit moment voor Windows, de andere 1TB NVMe is voor game installs + documenten/downloads.

Nu heb ik al een beetje onderzoek gedaan en kwam ik op 2 opties, op de 500gb schijf Windows 10 draaien en een partitie openstellen voor Ubuntu of een losse ssd kopen en in mijn pc bouwen.

Klopt het dat deze laatste optie de beste optie is? zo ja why want dat wordt mij niet echt duidelijk. Als dit zo is, heb ik in gedachten om een Sata SSD (geen plaats meer voor NVMe) aan te schaffen voor Windows 10 en mijn main os (wat linux gaat worden) op de NVMe installeren.

Hoor graag jullie gedachten hier over! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn voorkeur heeft twee losse disks en dan middels de boot menu van je UEFI (Bios) de gewenste disk kiezen om van te booten. Zo hou je beiden omgevingen ook beter gescheiden van elkaar.

Installeer eerst Windows en laat de 2e disk onaangetast.
Installeer dan Ubuntu op disk 2 en zorg ervoor dat je ook de Grub boot loader op de 2e disk installeert.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
Ik kan je qua hardware niet helpen maar ik heb jaren geleden zo'n beetje dezelfde weg bewandeld.
Ipv Ubuntu zou je ook eens naar Mint kunnen kijken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:23

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Room42 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:56:
Mijn voorkeur heeft twee losse disks en dan middels de boot menu van je UEFI (Bios) de gewenste disk kiezen om van te booten. Zo hou je beiden omgevingen ook beter gescheiden van elkaar.

Installeer eerst Windows en laat de 2e disk onaangetast.
Installeer dan Ubuntu op disk 2 en zorg ervoor dat je ook de Grub boot loader op de 2e disk installeert.
Dat klinkt wel een beetje lastig... dan moet je dus altijd besluiten van te voren van welke disk je wilt booten. Ik heb overigens gehad dat Windows 10 toch stiekem Grub kapot wist te maken, waarna een verse installatie van Ubuntu nodig was. Wat is erop tegen om gewoon eerst Windows 10 te installeren en dan Ubuntu alleen op die specifieke SSD en dan Ubuntu een Grub-menu te laten bouwen waardoor je gewoon kunt kiezen of je Windows of Ubuntu wil starten?

Ik snap overigens niet zo goed waarom je nu nog voor Mint zou kiezen, dat was aardig toen Windows XP nog in zwang was, nu zie ik daar de meerwaarde niet van in eigenlijk. Start gewoon met een *buntu-versie en installeer desnoods een andere desktop als je dat wil met een simpel sudo apt install XXXX-desktop :p

[ Voor 14% gewijzigd door letatcest op 22-04-2020 20:08 ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
letatcest schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:06:
[...]

Dat klinkt wel een beetje lastig... dan moet je dus altijd besluiten van te voren van welke disk je wilt booten. Ik heb overigens gehad dat Windows 10 toch stiekem Grub kapot wist te maken, waarna een verse installatie van Ubuntu nodig was. Wat is erop tegen om gewoon eerst Windows 10 te installeren en dan Ubuntu alleen op die specifieke SSD en dan Ubuntu een Grub-menu te laten bouwen waardoor je gewoon kunt kiezen of je Windows of Ubuntu wil starten?
Of je nou in het bootmenu kiest voor Windows of Linux of bij het opstarten van de computer even F8 drukt en dan de disk kiest. Voor mij maakt dat eigenlijk weinig verschil. En het voordeel dat je hebt van dat beide installaties autonoom zijn vind ik enorm groot. Dat maakt later onderhoud een stuk makkelijker. Dus geen gepiegel met de bootloaders, of een bootfix in Windows. Wat een gedoe, altijd! :X

Ja, @Ad de Jong en @letatcest, ik denk dat we de "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"-discussie beter in het daarvoor bestemde topic kunnen laten. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 22-04-2020 20:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Room42 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:12:
[...]

Of je nou in het bootmenu kiest voor Windows of Linux of bij het opstarten van de computer even F8 drukt en dan de disk kiest. Voor mij maakt dat eigenlijk weinig verschil. En het voordeel dat je hebt van dat beide installaties autonoom zijn vind ik enorm groot. Dat maakt later onderhoud een stuk makkelijker. Dus geen gepiegel met de bootloaders, of een bootfix in Windows. Wat een gedoe, altijd! :X
Ik snap je beweegredenen, maar ik heb het gevoel dat het wel een recipe for disaster is voor mensen die er niet ervaren mee zijn...
check vv @Room42 ik weet het niet, ik heb met alles wel disasters gehad ;) Al eeuwen geen ruzie met grub, ubuntu en windows (tot vier weken terug, maar lees dat in de review van morgen)

[ Voor 13% gewijzigd door letatcest op 22-04-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
letatcest schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:15:
[...]

Ik snap je beweegredenen, maar ik heb het gevoel dat het wel een recipe for disaster is voor mensen die er niet ervaren mee zijn...
Volgens mij is het juist makkelijker! Juist dat gemix van bootloaders is vaak een recept voor bootproblemen, vooral met Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vroeger was er veel meer gedoe dan tegenwoordig. Nu maakt het met UEFI geen hol meer uit wat je wanneer installeert. Het advies om Linux op een tweede, aparte schijf te installeren klinkt leuk, maar je kan dan alsnog niet naar Linux opstarten als je Windows schijf weg is. Waarom? Dat zal ik uitleggen met wat ik voorstel dat @dutchnltweaker moet doen.

Die NVMe die je voor Windows wilt gebruiken zal de ESP en UEFI bootloaders bevatten. Hier kijkt het systeem naar voor de bootloaders om te starten. Omdat de installatie van een OS al van te voren kijkt of er een ESP aanwezig is, zal de UEFI loader hier op worden geplaatst.

Aangezien je niet wilt rommelen met schijven verwijderen en weer terug plaatsen, om op die manier twee ESP locaties te krijgen (wat mogelijk ook weer gezeik op kan leveren), kan je het beste een stukje op je Windows schijf reserveren voor Linux.

Aangezien je een schijf hebt van 500 GB, kan je daar prima een stuk van missen. 50 GB is al ruim voldoende, want je zal waarschijnlijk niet enorm veel op die schijf gaan bewaren aangezien je veel zal willen delen met Windows.

Dus maak het jezelf gemakkelijk, installeer Windows, laat wat ruimte op de schijf over (dat kan je na installatie altijd nog vrijmaken via Schijfbeheer/diskmgmt.msc) en installeer daarna Linux daar. Uiteindelijk stel je in het UEFI in dat de Grub loader eerst komt (die zal waarschijnlijk de titel hebben van de distro die je installeert), want die biedt je zonder extra moeite de optie om Windows te starten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
[...]

Ja, @Ad de Jong en @letatcest, ik denk dat we de "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8"-discussie beter in het daarvoor bestemde topic kunnen laten. ;)
Dus zoals je aangeeft, 2 schijfjes en dan bijvoorbeeld een sata ssd kopen voor windows 10 en de Nvme 500gb gebruiken voor linux? (dat wordt namelijk mijn main os of in iedergeval daar wil ik naar toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dutchnltweaker schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:41:
[...]

Dus zoals je aangeeft, 2 schijfjes en dan bijvoorbeeld een sata ssd kopen voor windows 10 en de Nvme 500gb gebruiken voor linux? (dat wordt namelijk mijn main os of in iedergeval daar wil ik naar toe).
Koppel je de NVMe dan los als je Windows gaat installeren? Anders zit je met bovenstaande uitleg.

Doe het makkelijk en wijs 60-70 GB toe aan W10 op je NVMe schijf. De theoretische situatie die je wilt voorkomen weeg niet op tegen de complexiteit die je ermee op de hals haalt en je hebt geen garantie dat je systeem overweg kan met 2 ESP locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Hero of Time
Die NVMe die je voor Windows wilt gebruiken zal de ESP en UEFI bootloaders bevatten. Hier kijkt het systeem naar voor de bootloaders om te starten. Omdat de installatie van een OS al van te voren kijkt of er een ESP aanwezig is, zal de UEFI loader hier op worden geplaatst.
Je bedoelt dus ook deels de connectie tussen windows bootmanager en grub?
Aangezien je niet wilt rommelen met schijven verwijderen en weer terug plaatsen, om op die manier twee ESP locaties te krijgen (wat mogelijk ook weer gezeik op kan leveren), kan je het beste een stukje op je Windows schijf reserveren voor Linux.
Nou ik wil de schijven juist laten staan, Nvme zou dan voor Ubuntu/linux worden (dat wil ik mijn main os laten worden) en windows wil ik juist minder gaan gebruiken en daarvoor een sata ssd aanschaffen en deze in mijn pc zetten. Windows ga ik alleen voor gaming en studie gebruiken :) .
Dus maak het jezelf gemakkelijk, installeer Windows, laat wat ruimte op de schijf over (dat kan je na installatie altijd nog vrijmaken via Schijfbeheer/diskmgmt.msc) en installeer daarna Linux daar. Uiteindelijk stel je in het UEFI in dat de Grub loader eerst komt (die zal waarschijnlijk de titel hebben van de distro die je installeert), want die biedt je zonder extra moeite de optie om Windows te starten.
Was misschien niet duidelijk maar wou juist dat Ubuntu/linux naar main halen en windows naar de achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Hero of Time schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:47:
[...]

Koppel je de NVMe dan los als je Windows gaat installeren? Anders zit je met bovenstaande uitleg.

Doe het makkelijk en wijs 60-70 GB toe aan W10 op je NVMe schijf. De theoretische situatie die je wilt voorkomen weeg niet op tegen de complexiteit die je ermee op de hals haalt en je hebt geen garantie dat je systeem overweg kan met 2 ESP locaties.
Nou ik zou je zeggen, ik heb een oude ssd liggen (met 120gb) en heb deze als experiment via usb gebruikt met dualbooten met windows en dat ging wel.
Vreemd genoeg had ik wel problemen met nvidia drivers en moest ik deze verwijderen via recovery root om daarna de default naar xorg te zetten (anders kwam ik in een login bootloopt, inloggen maar continue niet in de desktop kunnen komen), was wel ubuntu 20.04 daily trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik heb nu mijn installatie als volgt:
1TB M2 nvme: Windows 10 + EFI boot met Grub (doel: deel van die schijf als extra opslag bij vid. bewerking etc., dus dat moet nog even gesplitst worden)
500GB SSD: Ubuntu 20.04
(en eventueel nog andere schijven voor extra opslag, etc, maar die zijn niet relevant)

Vroeger:
500GB SSD met Ubuntu 16.04 t/m 19.10 en Grub, samen met een sort of legale Win 10 voor heel af en toe. Wilde dat dus eigenlijk niet wijzigen, maar had de SSD niet losgekoppeld bij installeren nieuwe Win 10 op M2 drive, en Grub stuk. Pfff.. nou ja, ik had het een beetje verwacht en alles wat niet online stond gebackupped, maar toch. Meestal ben ik daar te lui voor.

Ik installeerde Win 10 (volledig legaal, niet meer iets halfs met oude Win 7 keys) op een nieuwe nvme-drive omdat ik dus HL: Alyx in VR ging spelen en eigenlijk een te ouwe bak heb daarvoor, dat viel gelukkig dus mee, maar goed, het waren een hoop lesjes voor iemand die eigenlijk nooit windows gebruikt ;)

ps: dit is dus niet mijn 'klooi computer', maar gewoon mijn desktop die het moet doen zonder gezeur, ik verwacht geen wijzigingen, behalve misschien wat hardware, in de komende jaren.

[ Voor 8% gewijzigd door letatcest op 22-04-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dutchnltweaker schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:50:
@Hero of Time
[...]

Je bedoelt dus ook deels de connectie tussen windows bootmanager en grub?
In dit geval is er geen connectie tussen die twee, want ik heb het puur over de boot procedure van je moederbord. Welke EFI loader het dus gaat starten. Later komt pas de Windows loader via Grub ter sprake. Andersom is ook mogelijk, maar vereist meer werk.
[...]

Was misschien niet duidelijk maar wou juist dat Ubuntu/linux naar main halen en windows naar de achtergrond
Was eerst niet 100% duidelijk, daarom dat ik later de indeling omdraaide.
dutchnltweaker schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:54:
[...]

Nou ik zou je zeggen, ik heb een oude ssd liggen (met 120gb) en heb deze als experiment via usb gebruikt met dualbooten met windows en dat ging wel.
Als je die toch hebt liggen, kan je die idd wel helemaal gebruiken voor W10. Omdat je toch je systeem via UEFI boot gaat inrichten, maar de volgorde niet echt uit welk OS je eerst installeert, je moet alleen even letten op waar de ESP komt. Als je Windows na Linux installeert, zal waarschijnlijk de Windows loader eerst gebruikt worden. Dat is makkelijk om te draaien door het UEFI in te gaan via shift+herstarten vanuit Windows.
Vreemd genoeg had ik wel problemen met nvidia drivers en moest ik deze verwijderen via recovery root om daarna de default naar xorg te zetten (anders kwam ik in een login bootloopt, inloggen maar continue niet in de desktop kunnen komen), was wel ubuntu 20.04 daily trouwens.
Dat schijnt een veel voorkomend ding te zijn bij Ubuntu. Ik dacht dat ze nu als je geen aparte smaak pakt, je standaard Wayland krijgt. Het installeren van de nVidia drivers kan dan mogelijk wat gekke dingen doen met het Xorg gedeelte dat er nog is.
Maar in het verleden, voordat Wayland er was, waren er ook al mensen met issues zodra ze de gesloten drivers installeerde. Zelf gelukkig zelden problemen mee gehad. Hooguit dat de kernel module niet gebouwd kon worden, meestal doordat die nog niet geschikt was voor de kernel die ik ook als update kreeg. Overigens iets wat niet bij Ubuntu zal voorkomen omdat die geen major versie zal veranderen.

Oh, andere reden van geen beeld meer hebben na installatie van de nVidia drivers is de verkeerde versie installeren. Bijvoorbeeld de main versie terwijl je kaart in legacy zit. Anderzijds is het mogelijk dat je kaart te nieuw is en nog niet wordt ondersteund. Vanwege extra configuratie en module blacklisting dat wordt uitgevoerd door de gesloten driver kan het zijn dat fallback drivers niet gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Als je die toch hebt liggen, kan je die idd wel helemaal gebruiken voor W10. Omdat je toch je systeem via UEFI boot gaat inrichten, maar de volgorde niet echt uit welk OS je eerst installeert, je moet alleen even letten op waar de ESP komt. Als je Windows na Linux installeert, zal waarschijnlijk de Windows loader eerst gebruikt worden. Dat is makkelijk om te draaien door het UEFI in te gaan via shift+herstarten vanuit Windows.
Ja maar die 120gb ssd is al een oudje en wil toch wel iets meer ruimte voor windows dan die 120gb.
ESP? wat houdt dat in?
Dus het beste is om eerst windows te installeren en dan linux als ik het goed begrijp (maakt het gemakkelijker?).
Dat schijnt een veel voorkomend ding te zijn bij Ubuntu. Ik dacht dat ze nu als je geen aparte smaak pakt, je standaard Wayland krijgt. Het installeren van de nVidia drivers kan dan mogelijk wat gekke dingen doen met het Xorg gedeelte dat er nog is.
Maar in het verleden, voordat Wayland er was, waren er ook al mensen met issues zodra ze de gesloten drivers installeerde. Zelf gelukkig zelden problemen mee gehad. Hooguit dat de kernel module niet gebouwd kon worden, meestal doordat die nog niet geschikt was voor de kernel die ik ook als update kreeg. Overigens iets wat niet bij Ubuntu zal voorkomen omdat die geen major versie zal veranderen.
Vreemd, als ik bijvoorbeeld pop os erbij pak (even uitgeprobeerd) toen werkt de nvidia drivers legacy zonder enige problemen. Op ubuntu zelf moet ik ze dus verwijderen en werkt er geen 1 vreemd genoeg?
Ook heb ik een leuk/raar probleem met mijn wifi kaart, het betreft een ax200 intel en vanaf kernel 5.1/5.2 zit hier ondersteuning voor in. Vreemd genoeg kon ik in de Ubuntu 20.04 daily build de wifi driver niet aan de praat krijgen (kon hem vreemd genoeg niet aanvinken) , pop os gebruikt en in de install van pop os werkte de wifi kaart perfect.. maar na de install en het gebruiken van pop os werd de kaart weer niet herkend.. :+
Oh, andere reden van geen beeld meer hebben na installatie van de nVidia drivers is de verkeerde versie installeren. Bijvoorbeeld de main versie terwijl je kaart in legacy zit. Anderzijds is het mogelijk dat je kaart te nieuw is en nog niet wordt ondersteund. Vanwege extra configuratie en module blacklisting dat wordt uitgevoerd door de gesloten driver kan het zijn dat fallback drivers niet gebruikt kunnen worden.
Hij had de laatste versie gepakt .440, .435 geïnstalleerd manueel en na een reboot weer hetzelfde probleem..
zoals je wel zag heb ik op dit moment nog een nvidia 1050ti kaart uit 2016/2017 dus enige ondersteuning mag je toch wel verwachten toch? in pop os had ik bijvoorbeeld 0,0 problemen met die kaart (na wat testen ook met linux mint deze problemen niet en kon gewoon de nvidia driver installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
[...]

@Room42 Je bedoelt dat je anders windows bootmanager en grub in elkaar verweven hebt zitten en andersom als ik een losse sata ssd haal de windows install en de ubuntu install helemaal los van elkaar kan opereren en via de uefi menu kan selecteren welke ik wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
.

[ Voor 152% gewijzigd door dutchnltweaker op 23-04-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dutchnltweaker schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:46:
[...]

Ja maar die 120gb ssd is al een oudje en wil toch wel iets meer ruimte voor windows dan die 120gb.
ESP? wat houdt dat in?
Dus het beste is om eerst windows te installeren en dan linux als ik het goed begrijp (maakt het gemakkelijker?).
ESP kan je met Google vinden, maar staat voor EFI System Partition.

Windows eerst installeren zou kunnen, maar dan wordt de ESP op die oude SSD gezet en dat wil je misschien niet.
Waarom denk je dat 120 GB niet genoeg is voor alleen Windows? Je spellen ga je op de 1 TB schijf zetten zei je eerder. Ik geloof niet dat je 100 GB aan programma's en andere meuk gaat installeren op een OS dat je alleen gaat gebruiken voor een spelletje. Windows zelf heeft voldoende aan 40 GB, voor sommige is 50 GB beter vanwege een paar grote programma's, maar met 60 GB heb je eigenlijk geen reden voor problemen. Of je dumpt alles ergens in je profiel, zoals downloads. Dus 120 GB zou echt geen issue moeten zijn. Zit die vol dan doe je echt iets verkeerd.
[...]

Vreemd, als ik bijvoorbeeld pop os erbij pak (even uitgeprobeerd) toen werkt de nvidia drivers legacy zonder enige problemen. Op ubuntu zelf moet ik ze dus verwijderen en werkt er geen 1 vreemd genoeg?
Ook heb ik een leuk/raar probleem met mijn wifi kaart, het betreft een ax200 intel en vanaf kernel 5.1/5.2 zit hier ondersteuning voor in. Vreemd genoeg kon ik in de Ubuntu 20.04 daily build de wifi driver niet aan de praat krijgen (kon hem vreemd genoeg niet aanvinken) , pop os gebruikt en in de install van pop os werkte de wifi kaart perfect.. maar na de install en het gebruiken van pop os werd de kaart weer niet herkend.. :+

[...]

Hij had de laatste versie gepakt .440, .435 geïnstalleerd manueel en na een reboot weer hetzelfde probleem..
zoals je wel zag heb ik op dit moment nog een nvidia 1050ti kaart uit 2016/2017 dus enige ondersteuning mag je toch wel verwachten toch? in pop os had ik bijvoorbeeld 0,0 problemen met die kaart (na wat testen ook met linux mint deze problemen niet en kon gewoon de nvidia driver installeren).
Net op de nVidia site gekeken en je GTX 1050 Ti wordt ondersteund door de 440.82 driver. Als je iig een long term kernel hebt. Ik zag er fixes voor 5.6 bij staan, dus het zou gewoon moeten werken.

Maar het is en blijft Ubuntu, die om een of andere reden altijd gedoe geeft hiermee. Misschien omdat het door dat programma komt dat je drivers aanbiedt. Pak eens gewoon apt en installeer de nvidia-driver van 440. Als het matched met wat ik in Debian zie, zou het met dit voldoende moeten zijn:
apt install nvidia-driver nvidia-kernel-dkms

Is er trouwens een reden om de gesloten drivers te installeren ipv op de nouveau driver te werken?
dutchnltweaker schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:54:
[...]

@Room42 Je bedoelt dat je anders windows bootmanager en grub in elkaar verweven hebt zitten en andersom als ik een losse sata ssd haal de windows install en de ubuntu install helemaal los van elkaar kan opereren en via de uefi menu kan selecteren welke ik wil gebruiken?
Hij zal bedoelen dat de besturingssystemen qua schijf gescheiden zijn. Mogelijk ook nog met UEFI bootloader, waardoor je dus een ESP op beide schijven hebt, maar afhankelijk van je moederbord kan dat niet lekker werken.

Het is iets dat vroeger prima kon, omdat de bootloader in het eerste stukje van de schijf stond, vlak voor de eerste partitie. Maar dat is het oude BIOS/MBR opstartmethode. Toen kon je op elke schijf een bootloader zetten als je wilde die verwees naar het OS op de schijf of een andere schijf en kon je het ook relatief makkelijk veranderen.

Maar nu is er een aparte partitie die aan het begin van de schijf moet staan. Dus het 'eventjes' verhuizen van de bootloader zit er niet in als de schijven reeds gepartitioneerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Windows eerst installeren zou kunnen, maar dan wordt de ESP op die oude SSD gezet en dat wil je misschien niet.
Waarom denk je dat 120 GB niet genoeg is voor alleen Windows? Je spellen ga je op de 1 TB schijf zetten zei je eerder. Ik geloof niet dat je 100 GB aan programma's en andere meuk gaat installeren op een OS dat je alleen gaat gebruiken voor een spelletje. Windows zelf heeft voldoende aan 40 GB, voor sommige is 50 GB beter vanwege een paar grote programma's, maar met 60 GB heb je eigenlijk geen reden voor problemen. Of je dumpt alles ergens in je profiel, zoals downloads. Dus 120 GB zou echt geen issue moeten zijn. Zit die vol dan doe je echt iets verkeerd.
Ah want als dat gebeurt?
Ja nee het zou wel genoeg zijn, maar wou deze ssd gebruiken voor mijn raspberry pi (home assistant ipv sd kaart) .
Net op de nVidia site gekeken en je GTX 1050 Ti wordt ondersteund door de 440.82 driver. Als je iig een long term kernel hebt. Ik zag er fixes voor 5.6 bij staan, dus het zou gewoon moeten werken.

Maar het is en blijft Ubuntu, die om een of andere reden altijd gedoe geeft hiermee. Misschien omdat het door dat programma komt dat je drivers aanbiedt. Pak eens gewoon apt en installeer de nvidia-driver van 440. Als het matched met wat ik in Debian zie, zou het met dit voldoende moeten zijn:
apt install nvidia-driver nvidia-kernel-dkms
Tja net dus Ubuntu 20.04 lts officieel gedownload en geïnstalleerd op de ssd (via usb en niet sata), weer alleen xorg.. Tja ooit eens een amd kaart gehad (oude systeem) en daar werkte het plug en play goed (betere ondersteuning). Zal wat je net aangaf een proberen!
Waarom lukt het bijvoorbeeld in Linux mint en pop os wel zonder enige problemen?
Is er trouwens een reden om de gesloten drivers te installeren ipv op de nouveau driver te werken?
Nouja ik heb steam en wil de games die eventueel mogelijk zijn wel via linux spelen.
Hij zal bedoelen dat de besturingssystemen qua schijf gescheiden zijn. Mogelijk ook nog met UEFI bootloader, waardoor je dus een ESP op beide schijven hebt, maar afhankelijk van je moederbord kan dat niet lekker werken.

Het is iets dat vroeger prima kon, omdat de bootloader in het eerste stukje van de schijf stond, vlak voor de eerste partitie. Maar dat is het oude BIOS/MBR opstartmethode. Toen kon je op elke schijf een bootloader zetten als je wilde die verwees naar het OS op de schijf of een andere schijf en kon je het ook relatief makkelijk veranderen.

Maar nu is er een aparte partitie die aan het begin van de schijf moet staan. Dus het 'eventjes' verhuizen van de bootloader zit er niet in als de schijven reeds gepartitioneerd zijn.
Ahzo begin hem te snappen!

Heb je ook nog advies omtrent het niet werken van de wifi kaart?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pp-fTCYzOSUjkHzB7FFvjOMOfQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/piakewaF8E9K3917HPzYsgJU.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de kaart sinds 1 week en had wat problemen met de eerste install in windows 10, achteraf bleekt dat de pcie slot niet werkte als andere bepaalde slots in gebruik waren (m.2 slots).
Deze werkt nu gewoon perfect, maar vreemd genoeg werkte de wifi kaart in pop os install modus maar na de install helemaal niet.. Op internet gevonden dat het sinds ubuntu 19.10 standaard moet werken. Dus ergens in de drivers werkt iets niet goed, bluetooth werkt weer wel.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 23-04-2020 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor je wifi: weggooien en je PC zoals het hoort via de kabel aansluiten. :P

Zonder gekheid, ik heb echt geen idee waarom het bij Ubuntu afgeleidde distro's zoals Mint en Pop! het wel goed gaat, maar bij plain Ubuntu niet. Misschien fixen die distro's iets, of nemen juist iets niet mee van Ubuntu waardoor je dit soort fratsen niet hebt.

Het is iig wel de reden waarom ik geen Ubuntu meer draai. Dat en de upgrades die bij mij zelden goed gingen. Heb ondertussen m'n PC al zo'n 8 jaar en draait nog steeds met de zelfde installatie van Debian Unstable, volledig bijgewerkt. Zelden problemen. In de 8 jaar dat ik deze computer heb, heb ik minder issues gehad dan in de 4 jaar dat ik begon met Ubuntu. Nou zit daar ook deels ervaring in en verbeteringen van Linux in 't algemeen. Maar met wat je nu hebt, zegt het ook wel iets. Want 6 jaar geleden waren er al issues met nVidia op Ubuntu. Daar voor vast ook wel.

Je zou de gok kunnen wagen en Debian kunnen pakken met Testing. Een rolling release nemen. En anders pak je Buster, die is vorig jaar Stable geworden en als je de trend bekijkt zou er ergens volgend jaar Bullseye uit komen.

Bij Debian moet je wel wat meer zelf doen, dus dat kan je als nadeel zien. Aan de andere kant ook weer als voordeel, want omdat het systeem het niet voor je doet, met alle mogelijke gevolgen van dien dat het dus fout doet, heb je minder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Hero of Time
Voor je wifi: weggooien en je PC zoals het hoort via de kabel aansluiten. :P
Haha nou... Dat gaat dus op dit moment niet, in de toekomst gaat dit er wel komen maar tot die tijd heb ik deze nieuwe ax intel wifi kaart
Het is iig wel de reden waarom ik geen Ubuntu meer draai. Dat en de upgrades die bij mij zelden goed gingen. Heb ondertussen m'n PC al zo'n 8 jaar en draait nog steeds met de zelfde installatie van Debian Unstable, volledig bijgewerkt. Zelden problemen. In de 8 jaar dat ik deze computer heb, heb ik minder issues gehad dan in de 4 jaar dat ik begon met Ubuntu. Nou zit daar ook deels ervaring in en verbeteringen van Linux in 't algemeen. Maar met wat je nu hebt, zegt het ook wel iets. Want 6 jaar geleden waren er al issues met nVidia op Ubuntu. Daar voor vast ook wel.
Tja blijft wel erg vreemd.. pop os heeft namelijk een amd/intel versie en een nvidia versie (voor gpu drivers) en deze werkt out of the box gewoon super, linux mint ook. behalve dan de wifi kaart issue.. Vreemd dat dit toch niet out of the box werkt.
Maarja ik weet nu al dat mijn volgende kaart (ergens dit jaar) een amd gaat worden, mede de goede ondersteuning in linux en opensource.
Je zou de gok kunnen wagen en Debian kunnen pakken met Testing. Een rolling release nemen. En anders pak je Buster, die is vorig jaar Stable geworden en als je de trend bekijkt zou er ergens volgend jaar Bullseye uit komen.

Bij Debian moet je wel wat meer zelf doen, dus dat kan je als nadeel zien. Aan de andere kant ook weer als voordeel, want omdat het systeem het niet voor je doet, met alle mogelijke gevolgen van dien dat het dus fout doet, heb je minder issues.
Ah, nou ja ik wou juist met ubuntu beginnen omdat dat meestal de to-go beginners linux distro is toch.
Ik heb bijvoorbeeld manjaro geprobeerd in VM en dat sprak mij best wel aan, maar kreeg het gevoel dat het beste was als je al wat gevorderd bent in het linux wereldje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Hero of Time
Update:
https://forum.manjaro.org...g-after-restart/129001/11

Het probleem zat hem in dat de instelling in Windows 10 fastboot (power management) aanstond en door deze instelling je Windows de resources onthoud waardoor deze niet beschikbaar worden in Linux. Na dit uitgezet te hebben werkt de wifi kaart!

Vreemd genoeg blijf ik wel de foutmelding krijgen in extra stuurprogramma dat het apparaat niet zou werken.. :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

fyi, wisselen tussen xorg of wayland kan op je loginscherm ergens, daar kun je eventueel ook andere DE's kiezen mocht je die geïnstalleerd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
letatcest schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:44:
fyi, wisselen tussen xorg of wayland kan op je loginscherm ergens, daar kun je eventueel ook andere DE's kiezen mocht je die geïnstalleerd hebben
Oh ja dat wist ik, las ook ergens dat er onder wayland problemen issues waren met nvidia drivers. Getest maar dit maakt 0,0 uit, blijf er issues mee houden. Onder een andere distro zoals Pop os, Linux mint of manjaro die ik getest heb 0,0 problemen met nvidia property drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:59:
Vroeger was er veel meer gedoe dan tegenwoordig. Nu maakt het met UEFI geen hol meer uit wat je wanneer installeert. Het advies om Linux op een tweede, aparte schijf te installeren klinkt leuk, maar je kan dan alsnog niet naar Linux opstarten als je Windows schijf weg is. Waarom? Dat zal ik uitleggen met wat ik voorstel dat @dutchnltweaker moet doen.
Als je tijdens de Linux installatie een EFI Boot Partition aanmaakt maakt dat toch niks uit :?

Wat voor gezeik dan :?

Ik heb helaas geen systeem over om het op te testen, maar ik lees nu echt voor het eerst dat het een hoop ellende kan opleveren en heel eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht :$ :X
Ik heb overigens gehad dat Windows 10 toch stiekem Grub kapot wist te maken, waarna een verse installatie van Ubuntu nodig was.
Dat is gewoon te fixen met een offline mount van het systeem en een paar GRUB gerelateerde fixes en is zo gedaan! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:32:
[...]

Wat voor gezeik dan :?

Ik heb helaas geen systeem over om het op te testen, maar ik lees nu echt voor het eerst dat het een hoop ellende kan opleveren en heel eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht :$ :X
Fabrikanten nemen het vaak niet zo nauw met de standaarden. Zie de vele posts over ACPI bugs die de kernel melden. Of een laptop die 20 seconden niets staat te doen omdat er iets in de ACPI staat om dat te doen (waar Windows dan niets mee doet, want Windows).

Zo wordt er ook erg losjes gedacht over de EFI implementatie en dat veroorzaakt nog wel eens bugs. Door slecht programmeren kan het systeem nogal over z'n zuiger gaan als er meer ESP gevonden wordt.

Niet zelf gezien gelukkig, maar is wel mogelijk dat het gebeurt. Dus voordat je je haren uit je hoofd trekt (als je die (nog) hebt), kan je het beter voorkomen.

Bovendien weet ik ook niet zeker of je werkelijk een extra ESP kan aanmaken in de Linux installer als er al eentje is gevonden en of die ook echt gebruikt wordt. Tijdens de Windows installatie is het 100% zeker niet mogelijk. Als deze er eentje detecteert, wordt die gebruikt. Wordt er geen gevonden, dan wordt deze aangemaakt of gaat het piepen dat de installatie niet kan door gaan.
[...]

Dat is gewoon te fixen met een offline mount van het systeem en een paar GRUB gerelateerde fixes en is zo gedaan! :)
Enige wat ik kan bedenken in dit geval is 2 scenario's:
1) De Windows installatie heeft de ESP geformatteerd (vreemd, maar ok, kan);
2) De Windows installatie heeft alle bekende registraties van EFI loaders verwijdert tijdens het proces om zichzelf toe te voegen/registreren als EFI loader.

Voor 2) is het niet nodig om allerlei extra commando's uit te voeren, als het UEFI menu een beetje mee werkt qua functionaliteit en je er eentje handmatig kan toevoegen. Anders, ja, je zal Grub dan opnieuw moeten installeren/registreren via rescue mode van de installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:24
[...]

Ik snap overigens niet zo goed waarom je nu nog voor Mint zou kiezen, dat was aardig toen Windows XP nog in zwang was, nu zie ik daar de meerwaarde niet van in eigenlijk. Start gewoon met een *buntu-versie en installeer desnoods een andere desktop als je dat wil met een simpel sudo apt install XXXX-desktop :p
Omdat Mint veel meer gericht is op het leveren van een goed werkend systeem en een prettige ervaring voor hun gebruikers. Vooral voor beginnende gebruikers die van Windows afkomen is dit veel eenvoudiger dan Ubuntu.

Ubuntu maakt in mijn ogen regelmatig nogal vreemde beslissingen die in mijn ogen vooral voldoen aan de wensen van de persoon die aan het hoofd van Ubuntu staat. (Mir, Snaps, Unity). Dit moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten maar het is iets wat mij destijds heeft doen beslissen voor Mint.

Tevens vind ik een "startbalk" erg prettig (al heb ik die dan het liefst bovenin mijn scherm) en vind Cinnamon een fijne DE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jbhc schreef op woensdag 29 april 2020 @ 23:39:
Omdat Mint veel meer gericht is op het leveren van een goed werkend systeem en een prettige ervaring voor hun gebruikers. Vooral voor beginnende gebruikers die van Windows afkomen is dit veel eenvoudiger dan Ubuntu.

Tevens vind ik een "startbalk" erg prettig (al heb ik die dan het liefst bovenin mijn scherm) en vind Cinnamon een fijne DE.
Dan is Kubuntu ook een optie IMHO, want er is zelfs een KDE for Windows als je dat zou willen! :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@nero355 Dat zou inderdaad 1 van mijn bezwaren tegen Ubuntu wegnemen :) Al zit je met KDE op Windows uiteindelijk nog steeds met Windows :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

nero355 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:32:
[...]

Misschien had ik moeten schrijven: 'en een verse installatie van Ubuntu eigenlijk net zo makkelijk was (lees: lang opgespaarde zooi opruimen)' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Update:
Vreemd genoeg nog steeds problemen met mijn videokaart (gtx 1050TI) onder Ubuntu (proprietary driver), het wil niet werken.
Onder Kubuntu, Xubuntu, Pop os, Manjaro (KDE en Gnome), linux mint 0,0 problemen met de proprietary Nvidia drivers. Vreemd dat afgeleiden distros van ubuntu geen problemen geven terwijl Ubuntu het wel geeft.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met die info lijkt het meer een probleem aan de kant van Wayland, iets wat ze bij de main Ubuntu gebruiken en de andere smaken niet. Ook Manjaro is nog niet over op Wayland vziw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Bij mij geeft het installeren van NVidia drivers op Manjaro standard zwarte schermen. Bij mijn vader op de laptop start Mint op met een zwart scherm. Op de laptop van mijn dochter moet ik Mint installeren met de optie nomodeset. Uiteindelijk heeft elke distro wel wat. :)

Gewoon even zoeken wat lekker werkt. Dan kun je van daaruit een beetje ervaring op doen met Linux en als je het dan een beetje onder de knie hebt kun je vanuit daar verder rommelen. Zo heb ik het tenminste gedaan.

Overigens mijd ik UEFI. Legacy werkt prima en ik heb nog geen reden gevonden om over te stappen.
Pagina: 1