Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 07:07
Net als velen werk ik vanuit huis en heb ik een kleine van 2 jaar, dat vergt veel energie en zorgt ervoor dat thuiswerken moeilijk gaat.

Gelukkig heb ik een flexibele werkgever, maar dat neemt niet weg dat ik zelf ook graag weer wil bijdragen aan het bedrijf.

Dus ik was gisteravond blij dat de KDV’s en Gastouders weer open mogen vanaf 11 mei.
Echter rijst bij mij meteen de vraag, hoe zit het dan met grootouders (50-65 jaar) die normaliter ook oppassen?

Nu hebben ze al ruim 1,5 maand geen contact meer gehad, we willen hiermee ook geen risico nemen; maar dit is voor hen ook erg vervelend.

Aangezien Rutte op deze specifieke vraag geen antwoord had (werd wel gesteld na afloop van de persconferentie), vroeg ik mij af hoe jullie hiermee omgaan en of het openen van het KDV iets voor jullie veranderd ten aanzien van grootouders die oppassen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:01
Ja niet dus, die zijn al risico groep.
Mensen van die leeftijd hoeven ook niet voor de klas te staan of in een kdv te werken.
EDIT: krijg nu meerdere keren te horen dat die geen risicogroep zijn.
Maar het is wel degelijk een groep met een hoger risico dan jou als 30 jarige.

Mijn mening hierin is gewoon niet doen zolang je ouders zelf niet aangeven dat het weer kan.
Als grootouders besluiten 1,5 maand hun kleinkinderen niet te zien ivm dit virus dan kost dat al een hoop moeite en mogelijk pijn voor ze. Mijn moeder heeft het er behoorlijk zwaar mee in ieder geval.

Laat de keuze bij de grootouders. zonder pushen of hints geven.
Dat jij als ouder weer wil/moet werken is jouw probleem, niet die van hun.
Regel ergens anders opvang.

[ Voor 82% gewijzigd door FRANQ op 22-04-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Hebben je ouders overgewicht, longproblemen of andere gezondheidsrisico's?

[ Voor 36% gewijzigd door 3x3 op 22-04-2020 07:05 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
Ze zijn gezond, hebben geen overgewicht oid.

Niet hoeven werken in KDV of als Gastouders, is natuurlijk heel iets anders dan niet mogen werken.

Ik snap dat als ze diabetes, obesitas of, erger nog, kanker hadden gehad, het risico te groot zou zijn.

We hebben dan ook bewust direct toen dit bekend werd, nog voor de maatregelen van kracht waren, de keuze gemaakt om de opvang stop te zetten; om maar aan te geven dat we de ernst van de situatie begrijpen.
Ook hebben we recht op noodopvang van KDV, maar kiezen we hier ook bewust voor dit niet te doen.

Maar ik heb eigenlijk niet de behoefte om me te verdedigen, ik vroeg me simpelweg af wat andere ouders hiermee doen.

[ Voor 4% gewijzigd door DeMolT. op 22-04-2020 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 17:48
Goede vraag, wij zitten in dezelfde situatie. Tot nu toe passen mijn schoonouders niet meer op, maar we zijn al wel weer enkele keren op bezoek geweest. Je merkt dat mijn dochter (3,5) het dan toch moeilijk vind afstand te houden, en mijn schoonouders doen er dan ook niet heel panisch over.

Normaliter passen ze 2x in de week op.. wat er zometeen gaat gebeuren weet ik niet, persoonlijk heb ik het gevoel "dat het wel weer kan", zolang ze maar 100% klachtenvrij zijn.

Ik ben dus erg benieuwd naar de andere meningen in dit topic.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36
Ik denk dat het wel te verdedigen is om bij relatief jonge grootouders zonder gezondheidsproblemen je jonge kinderen (<12 jaar) langs te brengen, zolang je zelf maar ruim afstand houdt.
Mits niemand klachten heeft en de grootouders dit zien zitten uiteraard.

En belangrijkste, stel dat ze ziek worden, vind je dat een acceptabel resultaat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat kan ik doen om verspreiding van het nieuwe coronavirus te voorkomen?

Blijf zoveel mogelijk thuis.
Ontvang zo min mogelijk bezoek (maximaal 3 bezoekers) en
Houd dan 1,5 meter afstand tot elkaar.

Ga alleen naar buiten als dat nodig is.
Voor werk wanneer je niet thuis kunt werken, voor boodschappen, een frisse neus of om iets voor een ander te doen
Ga niet op bezoek bij mensen van 65 jaar of ouder en mensen met een kwetsbare gezondheid.
Ga zeker niet op bezoek als je verkoudheidsklachten hebt.

Verpleeghuizen zijn gesloten voor bezoek.
Als je naar buiten gaat, houd dan tenminste 1,5 meter afstand tot anderen (uitgezonderd gezinnen/huishoudens en kinderen tot en met 12 jaar).
Tegen groepen van meer dan 2 personen die niet 1,5 meter afstand tot elkaar houden, kan worden opgetreden.
Zorg voor goede hygiënemaatregelen:
Was je handen
20 seconden lang met water en zeep, daarna handen goed drogen
Voordat je naar buiten gaat, als je weer thuis komt, als je je neus hebt gesnoten, natuurlijk voor het eten en nadat je naar de wc bent geweest.
Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
Gebruik papieren zakdoekjes om je neus te snuiten en gooi deze daarna weg
Was daarna je handen
Schud geen handen
Houd 1,5 meter afstand (2 armlengtes) van anderen
Dit geldt voor iedereen, bijvoorbeeld op straat, in winkels, met collega’s, behalve thuis en binnen het gezin/huishouden.

Door 1,5 meter afstand te houden is de kans kleiner dat mensen elkaar besmetten.

Dus als je ouders/schoonouders geen risicogroep zijn ....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 18:55

RedFox

Heb je een OV ofzo?

FRANQ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:04:
Mensen van die leeftijd hoeven ook niet voor de klas te staan of in een kdv te werken.
Hoe kom je er precies bij dat mensen tussen de 50 en 65 tot de risicogroep behoren? Bij het RIVM kan ik namelijk alleen richtlijnen vinden over 65+

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
Nog even het stukje in de persconferentie gezocht:
YouTube: TERUGKIJKEN: Meeste maatregelen verlengd tot 20 mei, geen evenemente...

Vanaf 48:18min.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-07 15:40
Gewoon niet doen.
Moet de overheid echt alles tot in ieder detail gaan voorkauwen of kunnen we zelf ook nog nadenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1232046

En daar heb je direct het probleem te pakken. Binnen onderwijs is een groot deel 55+

Hoe ga je al die mensen vervangen, terwijl er juist een tekort is?

Mijn vrouw is in de 30 en dus Lang geen risicogroep, maar haar 2 collega’s wel.
Ze staan normaliter met 2 voor de klas, wat ook echt nodig is in het speciaal onderwijs.

Als mijn vrouw alleen voor de klas moet gaan staan, kun je haar na een week opvegen. Dat trek je niet (vooral omdat ze geen leerkracht is, maar ondersteuner). De stress die dit nu al oplevert... Ik zei al, als je het echt niet ziet zitten ben je gewoon ziek.

Je kunt niet op halve kracht aan leerkrachten draaien! De druk was al gigantisch hoog, dit zou een mokerslag zijn voor de mensen die nog wel les kunnen geven...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Lensent schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:10:
Gewoon niet doen.
Moet de overheid echt alles tot in ieder detail gaan voorkauwen of kunnen we zelf ook nog nadenken?
Dit. Dat de TS het overweegt is wmb... bijzonder...

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:34
@BlakHawk dat is exact wat mijn vriendin en haar collega's ook zeggen. Als ze halve kracht draaien moeten ze zeker dubbele uren maken?

De oude lkr vallen vaker onder risicogroepen, maar de jongere hebben vaak kinderen. Als de kinderen maar deeltijd naar school mogen moet dit ook opgelost worden. (Voor ons nog geen probleem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
RedFox schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:52:
[...]

Hoe kom je er precies bij dat mensen tussen de 50 en 65 tot de risicogroep behoren? Bij het RIVM kan ik namelijk alleen richtlijnen vinden over 65+
Nouja uitgaande van de mailing van school waarbij 2 leraressen van die leeftijd niet voor de klas gaan staan.

Kan je dat ook verwachten bij kdv of gastouderopvang.

Opa en oma kunnen (legaal en dus betaald) opvang weigeren omdat ze dat voor zichzelf veiliger vinden.

Onbetaald idem dito, maar dan heb je het over oppassen en niet structureel kinderopvang.

Uiteindelijk, wie ben jij om te zeggen dat zij op je kinderen moeten passen. Als opa en oma zelf er mee komen dat de kinderen weer welkom zijn prima.
Ga anders lekker naar een kdv of neem vrij.

De opa's en oma's van mijn kinderen ook allemaal in de 55-67 range hebben de kids gewoon wekelijks gezien. Wij zelf houden ruim afstand maar de kinderen natuurlijk niet.
Als ze er al voor kiezen om hun kleinkinderen 1,5 maand niet te zien, dan zit de corona angst hoog.
Mijn moeder heb ik al huilend aan de lijn na een weekje, stel je voor wat 1,5 maand voor doorzettingsvermogen moet opbrengen.
Anoniem: 1232046 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:12:
[...]

En daar heb je direct het probleem te pakken. Binnen onderwijs is een groot deel 55+

Hoe ga je al die mensen vervangen, terwijl er juist een tekort is?

Mijn vrouw is in de 30 en dus Lang geen risicogroep, maar haar 2 collega’s wel.
Ze staan normaliter met 2 voor de klas, wat ook echt nodig is in het speciaal onderwijs.

Als mijn vrouw alleen voor de klas moet gaan staan, kun je haar na een week opvegen. Dat trek je niet (vooral omdat ze geen leerkracht is, maar ondersteuner). De stress die dit nu al oplevert... Ik zei al, als je het echt niet ziet zitten ben je gewoon ziek.

Je kunt niet op halve kracht aan leerkrachten draaien! De druk was al gigantisch hoog, dit zou een mokerslag zijn voor de mensen die nog wel les kunnen geven...
toon volledige bericht
Ik weet niet hoe speciaal dat onderwijs is dat ze met 2 voor de klas staan.
Maar in mijn tijd (ook speciaal onderwijs) had ik gewoon 1 leraar. Klas om en nabij de 20 man.

Rutte heeft in zijn toespraak gezegd dat ze met halve klassen gaan draaien.
Dus dan is de noodzaak van een 2e leraar misschien minder groot, en kunnen ze zo wel de oudere leraren vervangen door een jongere van een andere klas.

[ Voor 34% gewijzigd door FRANQ op 22-04-2020 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:44

Theo

moederbord

Het is net de vraag hoe de band is met je schoonouders :P Kleine kinderen kennen geen hygiëne, en kunnen het virus dus gemakkelijk op school van handen laten wisselen en het naar je schoonouders meenemen.

De relatie die jij hebt met hen bepaald of je dit risico wil nemen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Theo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:38:
De relatie die jij hebt met hen bepaald of je dit risico wil nemen.
ff hypothetisch, als je een heks van een schoonmoeder hebt lekker je kids bij haar dumpen.
Mogelijk 2 vliegen in een klap >:)

Ik mag er vanuit gaan dat je je kinderen niet structureel bij een opa/oma brengt die je niet ligt.
Dus dan kun je ze beter zelf laten beslissen.
Je hebt hele fitte mensen van 70 en je hebt hele zwakke mensen van 50. Het is dus denk ik iets waar je ook niet echt een leeftijd op kan plakken.
Zijn je (schoon) ouders gezond en fit dan zal het niet zo'n probleem zijn. Hebben ze overgewicht en/of gezondheidsproblemen zeker niet doen.

[ Voor 46% gewijzigd door FRANQ op 22-04-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Theo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:38:
Het is net de vraag hoe de band is met je schoonouders :P Kleine kinderen kennen geen hygiëne, en kunnen het virus dus gemakkelijk op school van handen laten wisselen en het naar je schoonouders meenemen.
Dat is dus nu juist bij dit virus niet zo, als we de persconferentie mogen geloven. Juist bij dit virus zijn het niet de kinderen die het virus doorgeven, maar de volwassenen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:02
ConQuestador schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:42:
[...]

Dat is dus nu juist bij dit virus niet zo, als we de persconferentie mogen geloven. Juist bij dit virus zijn het niet de kinderen die het virus doorgeven, maar de volwassenen.
Minder makkelijk is denk ik de crux hier. JA, dr. van Dissel zei dat, maar in het onderzoek waaraan hij refereerde gaan ze uit van besmettingen binnen een gezin. Het is aannemelijk dat een van de ouders daar 'patient 1' is (index) en niet het kind. Dus wat je daar test is de transmissie van ouders op kind in veruit de meeste gevallen.. Ik zou het willen stellen als 'minder makkelijk' maar niet volledig 0.

Verder moet TS zich gaan afvragen wat belangrijker is in z'n leven; werk of z'n ouders. Er is van alle kanten wel een argument te verzinnen waarom het wel of niet kan, maar bottom-line zou ik niet verantwoordelijk willen zijn voor het ziek maken van mijn ouders en als ik de kans heb om die mogelijkheid naar 0 te brengen zou ik m'n kinderen gewoon thuis houden. Sterker nog, maar dat is geheel persoonlijk, vind ik het knap egoïstisch dat TS er überhaupt over na denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1232046

FRANQ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:32:
Ik weet niet hoe speciaal dat onderwijs is dat ze met 2 voor de klas staan.
Maar in mijn tijd (ook speciaal onderwijs) had ik gewoon 1 leraar. Klas om en nabij de 20 man.

Rutte heeft in zijn toespraak gezegd dat ze met halve klassen gaan draaien.
Dus dan is de noodzaak van een 2e leraar misschien minder groot, en kunnen ze zo wel de oudere leraren vervangen door een jongere van een andere klas.
Er bestaan verschillende clusters, dit is de laatste mogelijkheid binnen het reguliere onderwijs.
Dit betekent meervoudige problemen, veelal zowel gedragsproblemen, als leerproblemen.

Ze gaat niet allen voor de klas, uitgesloten. Nog liever ontslag, dan dat.
Dan zitten we deze zomer met een overspannen moeder thuis.

Hier ga ik voor staan, gaat niet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:19
ConQuestador schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:42:
[...]

Deze lezing is niet correct. Het is zelfs niet zo gezegd. Uiteraard hebben Rutte en van Dissel geen tijd voor een cursus kansrekening of quantitatieve risicobepaling, maar het advies (kinderen naar basisschool; bezoek geen kwetsbare ouderen) reflecteert dat wel.

risico = kans op gebeurtenis * impact bij optreden gebeurtenis
kinderen naar basisschool: risico = laag * laag = laag
kinderen op bezoek naar opa/oma: risico = laag * kritiek = <vul zelf maar in>

Dit kun je zelfs nog verder uitwerken in een verwachtingswaarde van hoeveel (klein)kinderen zullen moeten gaan leven met het idee dat ze mogelijk hun (groot)ouders het graf in hebben geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Anoniem: 1232046 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:16:
[...]

Er bestaan verschillende clusters, dit is de laatste mogelijkheid binnen het reguliere onderwijs.
Dit betekent meervoudige problemen, veelal zowel gedragsproblemen, als leerproblemen.

Ze gaat niet allen voor de klas, uitgesloten. Nog liever ontslag, dan dat.
Dan zitten we deze zomer met een overspannen moeder thuis.

Hier ga ik voor staan, gaat niet gebeuren.
Denk dat je dat eerst aan moet kijken, om op voorhand hakken in het zand te zetten gaat ook niet helpen.
Alles staat nu stil, en dat moet weer in gang komen, dat gaat nou eenmaal met horten en stoten.
Ontslag lijkt me voor beide partijen onwenselijk. Je weet immers niet wat voor crisis er nog gaat komen, en dan zou ik liever een baan hebben dan niet.

Als het inderdaad zo is dat ze met een kleinere klas gaan draaien zou er toch tot een oplossing gekomen kunnen worden.
Scholen waren vrij om zelf invulling hieraan te geven, dus in dit geval beginnen ze misschien wel met een kwart klas.

Laten er normaal 20 kids in die klas zitten, heb je het over 5 man.
Bij een halve klas 10 man.
Normaal neemt ze toch ook de halve klas voor zich?

Kan me ook zo voorstellen dat er met een open deuren beleid gewerkt gaat worden, want de deurklinken hoef je dan niet aan te raken. En zo kan een leraar van een aangrensend lokaal ook komen ingrijpen als hij hoort dat er iets uit de hand loopt.

Hier zal echt geen pasklare oplossing voor zijn.
Maar er werd al in de toespraak gezegd dat de scholen zelf mogen gaan kijken hoe ze dit gaan klaarspelen.
In overleg met de medezeggenschapsraad ouderraad of wat voor raad dan ook.

Je vrouw kan haar zorgen uiten op het werk, en in overleg gaan hoe een en ander wel mogelijk is.
Misschien 3 leraren op 2 klassen, of 4 op 3. Dat er eentje continue bijspringt waar het nodig is.

ik geef maar wat input he, ik ben geen leraar :X

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 22-04-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-07 17:45
Lekker shit allemaal. Mijn moeder werkt in de thuiszorg en daar zijn ook al enkele corona gevallen helaas. Daarnaast wonen we in het buitenland en blijft bij ons de opvang voorlopig gesloten. Leuke situatie aangezien we wel moeten betalen maar een beetje tussen wal/schip vallen vwb regelingen met de Nederlandse overheid....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kinderopvang en gastouders zijn eigenlijk nooit echt "gesloten" geweest overigens. Niet iedereen mocht zijn kinderen er heen brengen. Mijn schoonzusje is gastouder en die heeft maar heel kort "zonder kinderen" gezeten. Aangezien het niet vereist is dat beide ouders een "cruciaal beroep" hebben om alsnog gebruik te kunnen maken van opvang, had ze vrij snel bijna al haar vaste kinderen gewoon weer in de opvang. Hooguit iets minder vaak dan normaal.

Ben je ervan bewust dat men er op rekent dat door de versoepeling van de maatregelen in de kinderopvang en basisscholen de transmissie van het virus lokaal weer zal toenemen. Men vindt het alleen acceptabel, omdat het dus lokaal is. Daarom mogen middelbare scholen ook niet open, omdat de leerlingen daar uit een veel groter gebied komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 16:27
Leg dat een even uit dan? 55+ is een risicogroep, toch? Enig idee hoeveel docenten er boven die leeftijd zitten? Naast mijn vader (63 en opa) werken er op die school nog zes(!!!) van de 12 docenten die die leeftijd al ruim gepasseerd zijn, hoor. KDV's en gastouderopvang is precies hetzelfde verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 09-07 12:57
mystic schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:17:
[...]

Dit. Dat de TS het overweegt is wmb... bijzonder...
Ik vind dat niet.
Waarom is het vreemd om dit te overwegen? Grootouders zijn fit en geen risicogroep. Waarom zou het dan niet kunnen?
Het is niet alsof de grootouders een hele klas kinderen op bezoek krijgen hè... Gewoon netjes de handen wassen voor je op bezoek gaat bij opa en oma.
Uiteraard niet als de kinderen of opa en oma niet fit zijn.

We gaan nu toch in kleine stapjes weer meer ruimte nemen om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld. Wat is jullie alternatief? Nog een jaartje wachten tot de boel weer in beweging komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Smuey schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:43:
[...]

Leg dat een even uit dan? 55+ is een risicogroep, toch? Enig idee hoeveel docenten er boven die leeftijd zitten? Naast mijn vader (63 en opa) werken er op die school nog zes(!!!) van de 12 docenten die die leeftijd al ruim gepasseerd zijn, hoor. KDV's en gastouderopvang is precies hetzelfde verhaal.
Leraren vanaf die leeftijd hoeven bij de school van mijn kids niet voor de klas te staan ivm risico volgens hun mailing.
Dus daar is het op gebaseerd.

Leraren van 65+ lijkt me nogal zeldzaam omdat die met pensioen zijn.
Smobbo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:51:
[...]

Ik vind dat niet.
Waarom is het vreemd om dit te overwegen? Grootouders zijn fit en geen risicogroep. Waarom zou het dan niet kunnen?
Het is niet alsof de grootouders een hele klas kinderen op bezoek krijgen hè... Gewoon netjes de handen wassen voor je op bezoek gaat bij opa en oma.

We gaan nu toch in kleine stapjes weer meer ruimte nemen om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld. Wat is jullie alternatief? Nog een jaartje wachten tot de boel weer in beweging komt?
Sowiezo is het gebruik van opa en oma als opvang al not done in mijn ogen.
Jij kiest voor kinderen, zij hebben jou al opgevoed moeten ze jouw kinderen dan ook gaan opvoeden?

Opa en omas voor af en toe prima, maar niet structureel een of meerdere dagen per week.
Betaal ze dan ook (legaal/wit)

Sowiezo moet het HUN keuze zijn en niet die van jou om op je kinderen te gaan passen.

[ Voor 44% gewijzigd door FRANQ op 22-04-2020 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:33
Gewoon niet doen.
leg dat maar uit aan die 30% die de kinderen gewoon naar opa en oma laten gaan als het niet 50% is :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ConQuestador
Ik vind het opvallend hoeveel mensen TS simpelweg een egoist noemen, of mogelijk zelfs een potentiele ouder-moordenaar. Ik ben het namelijk 100% met hem eens.

Mijn aanname is dat we nog wel een jaar in deze situatie zitten. Betekend dit dan dat opa en oma (vitale 60ers) hun kleinkinderen een jaar niet kunnen zien?? Er zal een tijd komen dat je weer risico's moet gaan nemen, alle maatregelen zijn er niet voor om te voorkomen dat iedereen corona krijgt, maar om te voorkomen dat teveel mensen corona tegelijkertijd krijgen.

Ik blijf dus serieus overwegen om mijn kinderen toch weer bij mijn ouders en schoonouders langs te laten gaan (uiteraard mits ze 100% klachtenvrij zijn), niet alleen vanuit mijn eigen voordeel, maar ook zij zelf vinden het absoluut niet leuk dat ze hun kleinkinderen al die tijd niet kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
  • Laatst online: 27-06 16:27
FRANQ schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:52:
[...]

Leraren vanaf die leeftijd hoeven bij de school van mijn kids niet voor de klas te staan ivm risico volgens hun mailing.
Dus daar is het op gebaseerd.

Leraren van 65+ lijkt me nogal zeldzaam omdat die met pensioen zijn.

[...]

Sowiezo is het gebruik van opa en oma als opvang al not done in mijn ogen.
Jij kiest voor kinderen, zij hebben jou al opgevoed moeten ze jouw kinderen dan ook gaan opvoeden?

Opa en omas voor af en toe prima, maar niet structureel een of meerdere dagen per week.
Betaal ze dan ook (legaal/wit)

Sowiezo moet het HUN keuze zijn en niet die van jou om op je kinderen te gaan passen.
toon volledige bericht
Mooie drogredenering. Mijn vader kan pas met 67 met pensioen, hoor. En zijn collega's die in dezelfde leeftijdsgroep zitten ook. Leraren boven de 65 zijn er wel degelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Smuey op 22-04-2020 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16

BCC

Zelf nadenken! Dus als de TS en zijn ouders inschatten dat het risico acceptabel is, dan is dat toch goed?

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 22-04-2020 10:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McPoowl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-07 13:40
ConQuestador schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:56:
Ik vind het opvallend hoeveel mensen TS simpelweg een egoist noemen, of mogelijk zelfs een potentiele ouder-moordenaar. Ik ben het namelijk 100% met hem eens.

Mijn aanname is dat we nog wel een jaar in deze situatie zitten. Betekend dit dan dat opa en oma (vitale 60ers) hun kleinkinderen een jaar niet kunnen zien?? Er zal een tijd komen dat je weer risico's moet gaan nemen, alle maatregelen zijn er niet voor om te voorkomen dat iedereen corona krijgt, maar om te voorkomen dat teveel mensen corona tegelijkertijd krijgen.

Ik blijf dus serieus overwegen om mijn kinderen toch weer bij mijn ouders en schoonouders langs te laten gaan (uiteraard mits ze 100% klachtenvrij zijn), niet alleen vanuit mijn eigen voordeel, maar ook zij zelf vinden het absoluut niet leuk dat ze hun kleinkinderen al die tijd niet kunnen zien.
Hier hetzelfde. We hebben een kleine van 2 jaar, en mijn moeder heeft gisteren weer besloten dat ze wilde komen oppassen, natuurlijk alleen als iedereen klachtenvrij is. Mijn vrouw heeft de mogelijkheid om bij haar ouders te werken (die allebei niet thuis zijn) en ik zit boven op kantoor, en kom zo min mogelijk naar beneden, en als ik naar beneden moet hou ik vanzelfsprekend afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Smobbo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:51:
[...]

Ik vind dat niet.

De grootouders of TS houden al bewust 1,5 maand afstand, en zo hoort het ook. Je kunt zeggen dat het geen risico groep is maar mensen van die leeftijd zijn wel degelijk een groep met een hoger risico.

Dit overwegen is puur egoïstisch omdat mensen hun kinderen zat zijn.

Maar hé, als je je ouders een groter risico op ziek worden wilt geven, doen d:)b

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
mystic schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:03:
Oh ja is dat zo? nog niets in mijn omgeving van gemerkt.
(lekker generaliserend weer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 21:14
BCC schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:01:
[...]

Zelf nadenken! Dus als de TS en zijn ouders inschatten dat het risico acceptabel is, dan is dat toch goed?
Maar op basis wat van wat is het risico acceptabel? En de vraag is - is er echt nood? Ik snap dat het zuur is dat je elkaar al een tijdje niet hebt gezien, maar dit is geen noodzaak. Hoe vervelend het ook voor alle partijen is. Dan moet je het vermijden.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
bie100 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:55:
[...]

leg dat maar uit aan die 30% die de kinderen gewoon naar opa en oma laten gaan als het niet 50% is :P
Mijn ouders zijn 59 en zien onze zoon ook gewoon.
Hij is er ook wezen logeren.

Dit kan want zowel ouders als wij zitten thuis, zien verder niemand dus we blijven in ons eigen ecosysteempje. Verder zit niemand in de gevarenzone en is er geen onderliggend lijden.

We hebben gezamenlijk besproken dat we dit een aanvaardbaar risico vinden en zo hebben we toch nog wat verrijking in ons leven op dit moment. De volwassenen raken elkaar niet aan. Heb m'n ouders al 6 weken geen zien of knuffel gegeven en we wassen ook daar onze handen meer.
Daarnaast zitten we met dit weer in de tuin op voldoende afstand.

Met mijn post bedoelde ik dus te zeggen dat iedereen voor zichzelf met gezond verstand een juiste keuze kan en mag maken wmb.

Bij twijfel dus niet doen. Zie mijn eerste zin. En ik proef twijfel in je OP. Vandaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Lensent op 22-04-2020 10:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
[...]

Maar hé, als je je ouders een groter risico op ziek worden wilt geven, doen d:)b
Ik vraag me zeer af of mensen die deze opvatting hebben zelf kinderen hebben ...

Ik denk namelijk dat je alleen dan de beweegredenen achter dit topic kan snappen, zonder kinderen is het een rationele discussie zonder emotie..

[ Voor 17% gewijzigd door ConQuestador op 22-04-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:33
Lensent schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:11:
[...]

Mijn ouders zijn 59 en zien onze zoon ook gewoon.
Hij is er ook wezen logeren.

Dit kan want zowel ouders als wij zitten thuis, zien verder niemand dus we blijven in ons eigen ecosysteempje. Verder zit niemand in de gevarenzone en is er geen onderliggend lijden.

We hebben gezamenlijk besproken dat we dit een aanvaardbaar risico vinden en zo hebben we toch nog wat verrijking in ons leven op dit moment. De volwassenen raken elkaar niet aan. Heb m'n ouders al 6 weken geen zien of knuffel gegeven en we wassen ook daar onze handen meer.

Met mijn post bedoelde ik dus te zeggen dat iedereen voor zichzelf met gezond verstand een juiste keuze kan en mag maken wmb.

Bij twijfel dus niet doen. Zie mijn eerste zin. En ik proef twijfel in je OP. Vandaar.
toon volledige bericht
heel goed maar ik heb al eerder in een topic aangegeven dat bij mijn in de straat de grootouders gewoon oppassen op de kleinkinderen ook al vanaf 16 maart

er zijn er ook bij die de kinderen 7 dagen in de week daar heen brengen dan vraag ik me eigen oprecht af waarom ze dan aan kinderen begonnen zijn maar goed kan ook aan mijn liggen 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lensent
Dat snap je pas als je kinderen hebt.
Even je energielevels weer op peil krijgen en 2 dagen samen is veel waard.

Happy parents > happy kids > happy life

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 12:59
Gewoon niet doen.
Probleem is dat de overheid het ook niet weet. 50/50 scholen open? Dat kan alleen in de polder dat soort halve maatregelen.
ConQuestador schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:56:
Zie je wel vaker hier. ;)

Ik ga denk ik juist bij mijn ouders langs voordat de scholen weer beginnen. We zitten al zo lang in Corontaine zonder klachten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeMolT.
Zo wat een hoop stof doet dit opwaaien, vooral leuk om te lezen dat ik egoïstisch ben, het werk verkies boven mijn dochter en een doodswens heb voor zowel mijn ouders als mijn schoonouders.

Mensen zonder kids is zeker het geval hier.

Daarnaast de opmerking waarbij het lijkt alsof wij onze kinderen dumpen bij grootouders, omdat we er zelf geen tijd voor hebben...
Mijn schoonvader en mijn moeder hebben aangegeven dat zij zelf een dag willen oppassen, dit was geen vraag vanuit ons, dit was de standaard voor hun.
Ze mogen nu hun kleindochter al 1,5 maand niet knuffelen, enig idee hoe moeilijk dat is? Ook voor mijn dochter, die vraagt steeds naar opa en oma.

Mensen die zo kortzichtig denken, voegen wmb niets toe aan deze discussie.

Bedankt voor de ouders met serieuze reacties en onderbouwing voor hun overwegingen.

Ik wacht nog even af of Rutte nog terug komt op deze vraag en dan kijken we tzt weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:19
Señor Sjon schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:53:
[...]

Probleem is dat de overheid het ook niet weet. 50/50 scholen open? Dat kan alleen in de polder dat soort halve maatregelen.
Het geschatte verschil tussen 50% en 100% op de volksgezondheid was dan ook wel de grootste ongestelde / onbeantwoorde vraag gisteren. Het bleef beperkt tot een vage verwijzing naar Scandinavië. En dat terwijl het verschil in praktische implicaties evident groot is voor alle betrokkenen. Potentieel dus een kostbare polderactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16

BCC

Nat-Water schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:08:
[...]
Maar op basis wat van wat is het risico acceptabel? En de vraag is - is er echt nood? Ik snap dat het zuur is dat je elkaar al een tijdje niet hebt gezien, maar dit is geen noodzaak. Hoe vervelend het ook voor alle partijen is. Dan moet je het vermijden.
Het is niet zo zwart wit - Ik denk dat je de psychische impact van je kleinkinderen niet meer mogen zien onderschat. Of voor kleine kinderen dat ze opa/oma niet meer mogen zien. Leven is een risico - thuis zitten brengt ook risico's met zich mee.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 22-04-2020 11:08 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-07 17:38
[...]
Prijs voor de meest sneue opmerking in dit topic is alvast voor bovenstaande en er was serieus wat competitie :O Het is ook voor grootouders lastig om hun kleinkinderen niet op te zien groeien, zeker als zij een goede band hebben met de kinderen / kleinkinderen. Het lijkt wel alsof jij je dat niet voor kan stellen, aangezien je eerste reflex is dat mensen hun kinderen wel zat moeten zijn.

Het gaat over mensen van 50 - 65, die zijn niet hoogbejaard en zullen zich binnenkort ook weer in de samenleving begeven - incl. gaan werken neem ik aan. Mits inachtname van enkele voorzorgsmaatregels, zie ik niet hoe zij een groter risico lopen dan bij een bezoek aan de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rukapul schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:02:
[...]

Het geschatte verschil tussen 50% en 100% op de volksgezondheid was dan ook wel de grootste ongestelde / onbeantwoorde vraag gisteren. Het bleef beperkt tot een vage verwijzing naar Scandinavië. En dat terwijl het verschil in praktische implicaties evident groot is voor alle betrokkenen. Potentieel dus een kostbare polderactie.
We zullen zien hoe scholen er invulling aan gaan geven. Zeker gezien er relatief veel leraren 50+ zijn zullen ze qua capaciteits problemen wel wat moeten op scholen.
50% is dan een aardig begin om te kijken wat er ook vanuit leraar/school kant mogelijk is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 12:59
Rukapul schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:02:
[...]

OMT was verdeeld, dus we gaan voor de onwerkbare oplossing.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 18:55

RedFox

Heb je een OV ofzo?

DeMolT. schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:59:
Zo wat een hoop stof doet dit opwaaien, vooral leuk om te lezen dat ik egoïstisch ben, het werk verkies boven mijn dochter en een doodswens heb voor zowel mijn ouders als mijn schoonouders.

Daarnaast de opmerking waarbij het lijkt alsof wij onze kinderen dumpen bij grootouders, omdat we er zelf geen tijd voor hebben...
Mijn schoonvader en mijn moeder hebben aangegeven dat zij zelf een dag willen oppassen, dit was geen vraag vanuit ons, dit was de standaard voor hun.
Ze mogen nu hun kleindochter al 1,5 maand niet knuffelen, enig idee hoe moeilijk dat is? Ook voor mijn dochter, die vraagt steeds naar opa en oma.

Bedankt voor de ouders met serieuze reacties en onderbouwing voor hun overwegingen.

Ik wacht nog even af of Rutte nog terug komt op deze vraag en dan kijken we tzt weer verder.
toon volledige bericht
Niet teveel aantrekken van de trollen.

Zou vooral je eigen afwegingen maken. Ik vermoed dat vanuit de overheid de komende maanden nog wel het advies komt om met iedereen buiten je gezin 1,5 meter afstand te houden. Met (kleine) kinderen en opa's en oma's is dat praktisch niet te doen. Als je ouders geen klachten hebben en verder gezond zijn zou ik ze weer op laten passen.
Wij hebben zelf ook 2 kleintjes thuis waarbij oma waarschijnlijk vanaf juni op gaat passen.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Dit als argument aandragen en dan anderen beschuldigen van kortzichtigheid. :O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-07 00:07

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Wat ik hier vaak voorbij zie komen is ''klachtenvrij'', maar ook klachtenvrij kun je Corona hebben c.q. overdragen.

Mijn vriendin werkt in het ziekenhuis in het geboortecentrum. Bij de bevalling had de dame in kwestie koorts gekregen (komt regelmatig voor tijdens bevallingen). Normaal gaat er dan een paracetamol in en verder. Nu is protocol om toch op corona te testen. De test was positief. Zonder dat de vrouw in kwestie überhaupt symptomen had, zelfs niet dat ze zich anders (slechter) voelde. Het is trouwens nog één keer voor gekomen.

Met kinderen zal dit veelal hetzelfde zijn. Mogelijk wel virus maar geen fysieke klachten. Het blijft dus toch altijd een risico waarbij je je moet afvragen of je het moet nemen. Eigen keuze natuurlijk en persoonlijke omstandigheden verschillen natuurlijk.

de veiligheidsoverweging die ik hier een aantal keer voorbij zie komen is dat de kids wel contact hebben met opa en oma maar de volwassenen afstand houden. Maar die begrijp ik dan ook niet?

Omdat mijn vriendin kort bij de vuurhaard werkt, houden wij echt afstand van onze ouders. We hebben met pasen een tuinbezoek gehad waarbij zowel kids als wij afstand hebben gehouden. Ik ben wel blij dat het KDV weer open gaat. Bij het KDV is er geen enkele begeleider in de risicocategorie en zelf zijn we niet bang om Corona te krijgen. Zo krijg, met name ik, meer mogelijkheden om meer uren te werken en werkafleiding vind ik in deze tijd fijn .

Wellicht hebben wij geluk dat onze kinderen nog niet in de basisschoolleeftijd zitten en bij ons KDV met name jonge leidsters werken. Het blijft risico's inschatten. Dat een kind graag bij opa en oma wil zijn en dat opa en oma dat ook graag willen is volgens mij in heel veel gevallen zo. Dat weegt mijn inziens wel echt een stuk minder zwaar dan de mogelijke gezondheidsrisico's die het met zich meebrengt. Ouders begrijpen wellicht de ernst van de situatie ook niet zo goed? Ik vind het dan wel mijn taak om ze daar op te wijzen.

[ Voor 15% gewijzigd door Chrosser op 22-04-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Chrosser schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:19:
Wat ik hier vaak voorbij zie komen is ''klachtenvrij'', maar ook klachtenvrij kun je Corona hebben c.q. overdragen.

Mijn vriendin werkt in het ziekenhuis in het geboortecentrum. Bij de bevalling had de dame in kwestie koorts gekregen (komt regelmatig voor tijdens bevallingen). Normaal gaat er dan een paracetamol in en verder. Nu is protocol om toch op corona te testen. De test was positief. Zonder dat de vrouw in kwestie überhaupt symptomen had, zelfs niet dat ze zich anders (slechter) voelde. Het is trouwens nog één keer voor gekomen.

Met kinderen zal dit veelal hetzelfde zijn. Mogelijk wel virus maar geen fysieke klachten. Het blijft dus toch altijd een risico waarbij je je moet afvragen of je het moet nemen. Eigen keuze natuurlijk en persoonlijke omstandigheden verschillen natuurlijk.

de veiligheidsoverweging die ik hier een aantal keer voorbij zie komen is dat de kids wel contact hebben met opa en oma maar de volwassenen afstand houden. Maar die begrijp ik dan ook niet?

Omdat mijn vriendin kort bij de vuurhaard werkt, houden wij echt afstand van onze ouders. We hebben met pasen een tuinbezoek gehad waarbij zowel kids als wij afstand hebben gehouden. Ik ben wel blij dat het KDV weer open gaat. Bij het KDV is er geen enkele begeleider in de risicocategorie en zelf zijn we niet bang om Corona te krijgen. Zo krijg, met name ik, meer mogelijkheden om meer uren te werken en werkafleiding vind ik in deze tijd fijn .
toon volledige bericht
Je laatste opmerking valt me op. Als opa en oma niet te dicht bij moeten komen waarom andere kinderen dan wel? Zijn jullie (via je vrouw) niet juist een potentiële verspreider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-07 19:03

mark-k

AKA markkNL

toon volledige bericht
Tja, je mag zelf kiezen wat je belangrijker vindt, mensenlevens, of n knuffel. Iedereen zit in deze situatie, niet doen alsof jouw ouders nu opeens de enige zijn die al 6 weken niemand zien.

Mijns inziens is het het verstandigste om te kiezen tussen of het KDV of de grootouders. Als je zelf niemand anders tegenkomt (of iig niet meer dan de grootouders) voor minimaal 2 weken (wat nu wel het geval moet zijn lijkt me) kun je prima naar je ouders toe als die geen extreme risicogroep zijn, de kans op besmetting onderling is dan miniem. Maar als je je kinderen naar een KDV gaat sturen gaat er een stuk meer interactie zijn en stijgt de kans op besmetting.
Als de grootouders dan verder niemand anders zien is het alleen mogelijk met hun leven spelen, zien zij ook nog andere mensen kan het zijn dat je indirect nog iemand anders besmet (met mogelijk ernstige gevolgen).

Bekijk het dus eens verstandig, controleer wie er in het ernstigste geval allemaal besmet zou kunnen raken en weeg dat af.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dat is hier hetzelfde, en toch geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om bij ze langs te gaan. Jammer dan dat het moeilijk is. Het is crisis. Suck it up.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Anoniem: 93986 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:17:
[...]

Dit als argument aandragen en dan anderen beschuldigen van kortzichtigheid. :O
Dit. we leven in een bijzonder moment in ons leven en dan niet eens op kunnen brengen om een paar weken of misschien maanden minder contact te hebben? Deal with it en stel je niet aan. Maak wat meer foto's en stuur die door of ga videobellen. En knuffel de mensen met wie je in huis woont maar wat vaker.
FirePuma142 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:26:
[...]

Dat is hier hetzelfde, en toch geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om bij ze langs te gaan. Jammer dan dat het moeilijk is. Het is crisis. Suck it up.
Top, en zo is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Smobbo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:25:
[...]

Je laatste opmerking valt me op. Als opa en oma niet te dicht bij moeten komen waarom andere kinderen dan wel? Zijn jullie (via je vrouw) niet juist een potentiële verspreider?
We zouden potentiële verspreiders zijn inderdaad. Dat is nog iets waar we heel goed over na moeten denken. Wij komen in aanmerking voor noodopvang maar hebben hier geen gebruik van gemaakt tot nu toe. Nu hebben we wel het ''geluk'' dat mijn vrienden meteen kan testen bij klachten. Het onderscheid zit hem voor ons zelf dan in de kwetsbare doelgroep en ''niet kwetsbare''. Maar ik besef dat kinderen die op het KDV zitten die wel bij opa en oma komen dan toch besmet kunnen raken. Op een gegeven moment kun je je ook niet alles persoonlijk aantrekken.

De mensen die hun kinderen naar het KDV sturen zouden mijn inziens sowieso niet ook bij opa en oma over de vloer moeten komen. Maar dat is mijn opvatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Chrosser schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:35:
[...]

We zouden potentiële verspreiders zijn inderdaad. Dat is nog iets waar we heel goed over na moeten denken. Wij komen in aanmerking voor noodopvang maar hebben hier geen gebruik van gemaakt tot nu toe. Nu hebben we wel het ''geluk'' dat mijn vrienden meteen kan testen bij klachten. Het onderscheid zit hem voor ons zelf dan in de kwetsbare doelgroep en ''niet kwetsbare''. Maar ik besef dat kinderen die op het KDV zitten die wel bij opa en oma komen dan toch besmet kunnen raken. Op een gegeven moment kun je je ook niet alles persoonlijk aantrekken.

De mensen die hun kinderen naar het KDV sturen zouden mijn inziens sowieso niet ook bij opa en oma over de vloer moeten komen. Maar dat is mijn opvatting.
Dat je vrouw snel kan testen is idd wel een voordeel.
Het blijft een afweging van voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Smobbo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:37:
[...]

Dat je vrouw snel kan testen is idd wel een voordeel.
Het blijft een afweging van voor en nadelen.
Ja precies. Als ze het heeft is het in principe al te laat aangezien er twee weken overheen zijn gegaan. Je kunt je omgeving dan alleen nog actief informeren. Anderzijds zijn er natuurlijk ook andere kinderen met ouders uit vitale beroepen. Die moeten sowieso gaan omdat ze op het werk moeten verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 10-07 16:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

In de Volkskrant van vanmorgen staat een goed artikel over de rol van kinderen. De meeste deskundige denken nu dat het sluiten van scholen (voor jongere kinderen) overbodig is geweest en niet heeft bijgedragen aan de bestrijding.

Persoonlijk zou ik dat in mijn afweging meenemen en als volwassene voorzichtig zijn maar de kinderen gewoon naar de grootouders laten gaan. Handjes wassen als daar aankomen en weilicht ook verse kleertjes voor ze oma in de armen vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Anoniem: 310408 Dat is terugkijken en evalueren, ik hoop dat we dat nu niet elke keer gaan doen bij versoepeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
Wat een flame war...I’m out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Anoniem: 310408 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:46:
In de Volkskrant van vanmorgen staat een goed artikel over de rol van kinderen. De meeste deskundige denken nu dat het sluiten van scholen (voor jongere kinderen) overbodig is geweest en niet heeft bijgedragen aan de bestrijding.

Persoonlijk zou ik dat in mijn afweging meenemen en als volwassene voorzichtig zijn maar de kinderen gewoon naar de grootouders laten gaan. Handjes wassen als daar aankomen en weilicht ook verse kleertjes voor ze oma in de armen vliegen.
Er is een verschil tussen leerkrachten en mensen op leeftijd natuurlijk. Kwetsbare groepen moeten -helaas- nog steeds ontweken worden.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Flame war? Overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:10
DeMolT. schreef op woensdag 22 april 2020 @ 06:59:
Echter rijst bij mij meteen de vraag, hoe zit het dan met grootouders (50-65 jaar) die normaliter ook oppassen?
Je hebt hier in de afgelopen 5 weken nog niet over nagedacht?

Opvang van je kinderen is in principe een privé zaak. Je kan dus niet voor de komende weken wekelijks betaald zorgverlof gaan opnemen omdat opa en oma niet kunnen oppassen. Als het goed is heb je daar over nagedacht toen jullie besloten een dag de kinderen naar opa en oma te brengen in plaats van de kinderopvang.

En anders wordt het straks voor jou of je partner om de week een dag onbetaald verlof aan vragen :-). Mocht je vrouw in het onderwijs werken dan neem ik aan dat die geen verlof gaat aanvragen, maar dat jij dit gaat doen. Immers, die 30 kinderen die naar school gaan lijkt mij toch wat belangrijker dan het belang van jouw werkgever? Ligt er uiteraard wel aan of jij (on)misbaar bent (al vindt iedereen zichzelf snel onmisbaar, moeten we als maatschappij toch prioriteiten gaan stellen en zorg, onderwijs en transport staan daarbij bovenaan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Falcon schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:49:
@Anoniem: 310408 Dat is terugkijken en evalueren, ik hoop dat we dat nu niet elke keer gaan doen bij versoepeling.
Ik mag toch hopen dat we blijven terugkijken en evalueren. Niets mis mee om achteraf tot een andere conclusie te komen.
Half maart moest er gehandeld worden op basis van de toen beschikbare kennis. Inmiddels zijn we een maand verder en weten we meer. Ik zou het pas beangstigend of onwaarschijnlijk vinden als we nu niet tot een andere conclusie zouden komen. In het eerste geval leren we niet van onze fouten en in het tweede geval hadden we op basis van de beperkte informatie alles precies goed gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zelf vader van drie en een opa en oma die (op eigen initiatief één dag in de week oppasten) voordat de crisis uitbrak. De enige afspraak die wij voorheen met elkaar hadden: Leuk dat jullie dit doen, maar het is absoluut geen verplichting! Het zijn onze kinderen en dus onze zorg. Zij wilden graag één vaste dag oppassen, dus daar hebben wij toen ook de opvang op aangepast. Willen zij een weekje op vakantie, gaan fietsen, of wat dan ook, dan stemmen we dat onderling met elkaar af. Ik ben volgend aan hun plannen. Dus als zij besluiten lekker 3 maanden te overwinteren in een zonnig oord, dan ga ik ze niet in de weg liggen om weg te gaan. Ik moet dan zelf weer even de opvang zien te regelen voor de dag die zij normaliter oppasten. Denk dat TS dit ook zo heeft afgesproken.

Alleen nu is het geval, dat we in de ban van Corona zijn.
Ik had het "voordeel" dat mijn ouders dus aan het "overwinteren" waren toen hier Corona uitbrak. Ze zijn (vervroegd) naar huis gekomen en we hebben elkaar sinds thuiskomt niet meer fysiek gezien. Mijn ouders zijn allebei 70+, dus een risico groep.
Ja, dit is (en was) moeilijk, zeker voor de kinderen. Die waren geregeld vanuit het niets in tranen omdat ze hun opa en oma miste. Gelukkig kunnen video bellen, maar afspreken was gewoon een no go voor ons. Ook al had niemand uit ons gezin of opa en oma, klachten die op Corona zouden duiden. Maar voorkomen is beter dan genezen.

Nu kreeg ik gisteren (na de persconferentie) een belletje van opa, wanneer nu weer zouden afspreken nu de scholen en kinderdagverblijven weer open gaan...
Mijn eerste reactie was: Verzorgingstehuizen blijven dicht (nee, ze wonen nog zelfstandig), dus wij komen niet. Ouderen moeten nog beschermd worden...
Hij vond het niet leuk, dat wij nu nog de boot afhouden, want zij missen de kleinkinderen enorm. Maar hij begreep mijn boodschap wel. Ik zou het mijzelf nooit kunnen vergeven, als opa of oma wat zou overkomen, omdat wij zo nodig op bezoek moesten komen.
Ik werk "gewoon" door en kom dus ook in contact met mensen. Mijn vrouw staat voor de klas en heeft dus ook contact met anderen. Daarnaast gaan onze kinderen (2 dagen in de week) naar school / opvang en komen daar ook in contact met anderen.
Dat is voor ons de rede, om de boot af te houden. Van onszelf weten wij, dat we op de hygiëne letten. Maar wat de andere doen, daar hebben wij geen invloed op.

En over de discussie van de opvang: Noodopvang was niet alleen voor de cruciale beroepen (of waar 1 van de 2 in de cruciale sector werkzaam was). Noodopvang was voor alle ouders die zelf niet thuis zouden kunnen werken en alternatieve opvang (buren, opa en oma's, etc.) konden regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-07 08:31

toon volledige bericht
Voor mij war Rutte hier duidelijk over. Als jou kinderen jonger zijn dan 12 word er nu gezegd dat de kans dat zij ziek worden danwel het virus over brengen erg klein is. Dat is de reden dat de basisscholen open mogen.

Dus volgens mij mogen de kinderen bij opa en oma komen maar mag jij niet binnen 1,5m van hun voordeur komen.

dat is teminste hoe wij het zien. (Natuurlijk afhankelijk van leeftijd en asma klachten van opa en oma)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
Batavia schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:03:
[...]

Voor mij war Rutte hier duidelijk over. Als jou kinderen jonger zijn dan 12 word er nu gezegd dat de kans dat zij ziek worden danwel het virus over brengen erg klein is. Dat is de reden dat de basisscholen open mogen.

Dus volgens mij mogen de kinderen bij opa en oma komen maar mag jij niet binnen 1,5m van hun voordeur komen.

dat is teminste hoe wij het zien. (Natuurlijk afhankelijk van leeftijd en asma klachten van opa en oma)
Toch ziet de overheid dat anders.
Als u naar buiten gaat, houd dan 1,5 meter afstand tot anderen (uitgezonderd gezinnen/huishoudens en kinderen tot en met 12 jaar onderling).
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus

Dus ook 1.5m uit de buurt van opa en oma. En vooral. Blijf thuis. Minimaliseer bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 10:08

Anno

Griefmaker#2862

Batavia schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:03:
[...]

En dit vind ik persoonlijk zelf heel lastig... de kans is kleiner maar deze is er nog wel. En ook al vallen opa en oma niet in een risicogroep. Dan is er nog altijd een percentage overledenen wat niet in een risicogroep viel.

Dus dan zit er volgens mij best nog wel een risico aan. Want ook al is de kans klein dat er iemand ziek wordt en eventueel overlijd... die kans is er toch. En die vergroot je bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Nat-Water schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:08:
[...]

Toch ziet de overheid dat anders.

[...]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus

Dus ook 1.5m uit de buurt van opa en oma. En vooral. Blijf thuis. Minimaliseer bezoek.
Ik zie je links, maar ook hierin zie ik dat na 11 mei gastouders (mids niet ouder dan 70) weer "open" gaan. Dus dat is volgens mij inclusief opa en oma. Wel met beschermende maatregelen zoals dat ik niet naar binnen mag.

en voor de duidelijkheid. ja Nu is blijf thuis. Na 11 mei gastouders mogen maar geen contact volwassenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
President schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:58:
[...]

Je kan dus niet voor de komende weken wekelijks betaald zorgverlof gaan opnemen omdat opa en oma niet kunnen oppassen.
Huh? Dat kan tot nu toe ook niet...
Mijn vrouw en ik werken beide 'gewoon' door en hebben het drukker dan ooit. Daar komen nu 2 dagen bij waar de kinderen normaal op het KDV / school waren en nu dus thuis. Die dagen werken we allebei (wat uiteraard niet kan).
In de praktijk betekent dit dat we 2 dagen in de week ieders halve dagen werken en dit in de avonden / weekend weer in halen.

Opa en oma passen bij ons in principe niet vast op, enkel op verzoek (wat van beide kanten kan komen). De komende tijd (na 11 mei dus), gaan we waarschijnlijk wel kijken of de kinderen weer eens een dagje naar opa en oma kunnen. Vinden alle betrokkenen leuk en zolang iedereen fit is ook geen probleem wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:24
Mijn schoonouders passen normaal gesproken ook één dag op onze kroost. Dat doen we nu niet. Pas na de crisis zullen we dat weer hervatten.
Ik kan nog 5 dagen thuiswerken en schipper dus wat met werk. Mijn vrouw gaat wel twee dagen naar haar werk (omdat haar manager dat toch gewoon wil hebben al is het echt niet noodzakelijk...) en werkt één thuis.
Het is wel aanpoten met drie jonge kinderen maar net te doen.

[ Voor 49% gewijzigd door Cobb op 22-04-2020 12:38 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Laatst online: 10-07 12:25
Ik vind de stijl van discussiëren in dit topic erg bijzonder. Lijkt me wel een moment om iets meer te gaan modereren. Waarom mag TS deze overweging niet maken? Waarom wordt er zo zwart/wit en bot gereageerd?

Doe eens lief.

@mystic @FirePuma142 en anderen. Hou er rekening mee dat TS niet een oudermoordenaar of een zeikerd is omdat hij deze overweging heeft. Hij maakt er nota bene een topic over om advies te vragen omdat hij er niet zeker over is. Het is makkelijk praten om te zeggen dat je sowieso niets moet doen, maar er komt een moment dat mensen (ook dus grootouders) over hun mentale gezondheid gaan nadenken. Of geheelonthouding het wel waard is (ook wanneer er geen uitzicht is échte verbetering tot er een vaccin is). Dit maakt je geen egoïst. Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reacties echt te achterlijk voor woorden.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickH89 op 22-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
Smobbo schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:32:
[...]

Huh? Dat kan tot nu toe ook niet...
Mijn vrouw en ik werken beide 'gewoon' door en hebben het drukker dan ooit. Daar komen nu 2 dagen bij waar de kinderen normaal op het KDV / school waren en nu dus thuis. Die dagen werken we allebei (wat uiteraard niet kan).
In de praktijk betekent dit dat we 2 dagen in de week ieders halve dagen werken en dit in de avonden / weekend weer in halen.

Opa en oma passen bij ons in principe niet vast op, enkel op verzoek (wat van beide kanten kan komen). De komende tijd (na 11 mei dus), gaan we waarschijnlijk wel kijken of de kinderen weer eens een dagje naar opa en oma kunnen. Vinden alle betrokkenen leuk en zolang iedereen fit is ook geen probleem wat mij betreft.
Je hebt normaal recht op zorgverlof om voor je kinderen te zorgen. Dat kan zijn "mijn kind is ziek" (en kan dus niet naar de opvang) maar ook "opa en oma zijn ziek en ik heb een dag nodig om alternatief te regelen" tegen 70% van je salaris als je door die ziekte/zorg niet in staat zou zijn tot werken. Mijn werkgever heeft expliciet aangegeven dat (gebrek aan opvang) door corona hier ook onder mag vallen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof

@DeMolT.

Als ik de RIVM update bekijk (y-as) is er nagenoeg geen besmetting van kleine kinderen naar ouders en een zeer beperkte besmetting van ouders naar kinderen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAJ9oVNISYyt464EchUxaAEBARE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qsoLi10causrbDKylxcuNn45.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Batavia op 22-04-2020 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PatrickH89 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:49:

@mystic @FirePuma142 en anderen. Hou er rekening mee dat TS niet een oudermoordenaar of een zeikerd is omdat hij deze overweging heeft. Hij maakt er nota bene een topic over om advies te vragen omdat hij er niet zeker over is. Het is makkelijk praten om te zeggen dat je sowieso niets moet doen, maar er komt een moment dat mensen (ook dus grootouders) over hun mentale gezondheid gaan nadenken. Of geheelonthouding het wel waard is (ook wanneer er geen uitzicht is échte verbetering tot er een vaccin is). Dit maakt je geen egoïst. Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reacties echt te achterlijk voor woorden.
Geen enkel idee waarom je mij denkt te moeten aanspreken? Oudermoordenaar, zeikerd? Ik verwijt TS niets. Ik kwalificeer hem niet als persoon. Het enige dat ik zeg is dat er bij een crisis offers horen. En daar moeten we het mee doen.

Genoeg grootouders die hun kinderen en kleinkinderen niet of nauwelijks zien, of die op enorme afstand wonen in NL of in het buitenland. Die mensen redden het zonder crisis ook. Laten we nu niet ineens doen alsof het einde der tijden nabij is omdat de grootouders dat offer voor hun eigen gezondheid niet wensen te brengen. Waar ik overigens met de pet niet bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:10
Batavia schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:50:
[...]

Je hebt normaal recht op zorgverlof om voor je kinderen te zorgen. Dat kan zijn "mijn kind is ziek" (en kan dus niet naar de opvang) maar ook "opa en oma zijn ziek en ik heb een dag nodig om alternatief te regelen" tegen 70% van je salaris als je door die ziekte/zorg niet in staat zou zijn tot werken.
Klopt, maar als je die regeling beter bekijkt gaat dan om ongepland, niet structureel opvang. Een "mijn kind is vandaag' ziek val er onder, maar een 'mijn moeder kan de komende twee maanden niet oppassen dus ik kan op de dinsdagen niet meer werken' niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
President schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:34:
[...]

Klopt, maar als je die regeling beter bekijkt gaat dan om ongepland, niet structureel opvang. Een "mijn kind is vandaag' ziek val er onder, maar een 'mijn moeder kan de komende twee maanden niet oppassen dus ik kan op de dinsdagen niet meer werken' niet
Ik denk dat je redelijk kan argumenteren dat COVID maatregelen onverwacht en tijdelijk is. En als je dus dinsdag middag niet rond komt met opvang dat je dit gebruikt om (een korte) periode te overbruggen lijkt mij dat redelijk.

En voor de duidelijkheid, je hebt max 2 weken op basis van 40 urige werk week. Dus als je 5 dinsdagen zou claimen voor de 1e maand corona onder deze regeling zou ik dat niet gek vinden.
Ook vanuit een werkgever niet aannemende dat je de andere 4 dagen wel volledig kan werken.

Maar we dwalen af van de oorspronkelijke vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
FirePuma142 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:26:
[...]

Geen enkel idee waarom je mij denkt te moeten aanspreken? Oudermoordenaar, zeikerd? Ik verwijt TS niets. Ik kwalificeer hem niet als persoon. Het enige dat ik zeg is dat er bij een crisis offers horen. En daar moeten we het mee doen.

Genoeg grootouders die hun kinderen en kleinkinderen niet of nauwelijks zien, of die op enorme afstand wonen in NL of in het buitenland. Die mensen redden het zonder crisis ook. Laten we nu niet ineens doen alsof het einde der tijden nabij is omdat de grootouders dat offer voor hun eigen gezondheid niet wensen te brengen. Waar ik overigens met de pet niet bij kan.
Ik adresseer jou omdat jij één van de personen bent die reageert met weinig empathie, niet omdat je specifiek een van die termen gebruikt zou hebben.

'Genoeg grootouders...' = 'Kinderen in Afrika...'. Hou toch op man.

Over de eigen gezondheid. Ik zeg niet dat ik niet aan 'geheelonthouding' doe, maar er zijn prima scenario's te bedenken waar je je niet aan het advies zou houden. Of waar je op zijn minst zou overwegen om dit niet te doen. Neem een situatie waarin een grootouder gaat overlijden binnen een half jaar/jaar. Is het dan waard om nu aan geheelonthouding te doen voor zeg een half jaar waar het dan voor een grootouder 'worst of both worlds' is? Wellicht niet. Ik maak die keuze voor niemand anders, maar ik kan op zijn minst de overweging begrijpen. Zwart-wit denken zonder empathie helpt niet, dit is bij uitstek een situatie die juist wel om empathie vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Batavia schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:31:
[...]

Ik zie je links, maar ook hierin zie ik dat na 11 mei gastouders (mids niet ouder dan 70) weer "open" gaan. Dus dat is volgens mij inclusief opa en oma. Wel met beschermende maatregelen zoals dat ik niet naar binnen mag.

en voor de duidelijkheid. ja Nu is blijf thuis. Na 11 mei gastouders mogen maar geen contact volwassenen.
Nu begeef ik me op glad ijs - ik kan het niet helemaal terughalen - maar is het juist niet zo dat voor onderwijs en ook opvang weer open gaan omdat juist testen ook beschikbaar wordt, net zoals bij de zorg? (Of was dat alleen onderwijs?) Als dit ook voor de opvang geldt betekent dat je geregistreerde opvang hebben, want alleen dan kan je het reguleren. Dit werkt dan niet bij opa en oma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het testen van personeel in het primair onderwijs en kinderopvang branche werd nog niet gedaan, maar is vanaf 11 mei voor deze groep wel mogelijk ivm de beslissing om deze weer te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De basisregel is toch "Blijf thuis"? Die geldt voor iedereen. Wat dan wel kan, zijn uitzonderingen. Daar moeten we m.i. geen dingen bij gaan verzinnen. Uitzonderingen zijn voor mensen die vanwege hun werk de deur uit moeten, boodschappen doen en een ommetje maken. Daarbij hou je anderhalve meter afstand.

Nu komt daar bij dat kinderen onder de 12 weer naar school mogen, weer naar de kinderopvang mogen en mogen sporten/trainen. Daarbij wordt gezegd dat als leraren of kinderen ziek zijn, ze niet naar school of de KO gaan. Vallen opa en oma onder de 'kinderopvang'? Dat lijkt mij niet, tenzij ze echt als gastouder geregistreerd staan maar dat is mijn interpretatie. Ik zou het dus vooral bij opa en oma neerleggen, maar als je de basisregel hanteert van blijf thuis tenzij uitgezonderd, lijkt het mij niet gek dat ze 'nee' zeggen.

Gewoon even een bezoekje aan opa en oma is dus absoluut niet uitgezonderd van de basisregel dus daar hoeven we niet over te discussieren lijkt me. Dat moet je gewoon niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je punt kun je op een andere wijze brengen dan een rant, bovendien generaliseer je en diskwalificeer jezelf op deze manier.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2020 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PatrickH89 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:47:
[...]

Ik adresseer jou omdat jij één van de personen bent die reageert met weinig empathie, niet omdat je specifiek een van die termen gebruikt zou hebben.
Gebruik ze dan niet als voorbeeld. Daar wordt het een beetje framerig van, alsof je me woorden in de mond probeert te leggen. Dat is niet bijzonder chique.
'Genoeg grootouders...' = 'Kinderen in Afrika...'. Hou toch op man.
Doe rustig. Geen idee waarom je je zo opwindt. Ook geen enkel idee waarom je met kinderen in Afrika op de proppen komt. Het komt allemaal nogal emotioneel over, daar waar je over dit soort dingen juist rationeel moet besluiten.

Het is nu eenmaal de realiteit voor veel grootouders buiten de crisis. Het getuigt van empathisch vermogen om je in een ander te kunnen verplaatsen. Zoals grootouders die hun kinderen niet kunnen zien door welke omstandigheid dan ook.

Het getuigt ook van empathisch vermogen een offer te brengen om anderen niet onnodig in gevaar te brengen. En dus je kinderen bij de grootouders weg te houden. Je mag gerust een andere mening hebben, maar uit die dan normaal alsjeblieft.

En wat betreft het voorbeeld van de stervende grootouder, des te meer reden om geen enkel risico te nemen om van dat jaar geen drie weken te maken. Het is letterlijk leven en dood waar je mee aan de wandel gaat. Dat besef is er lang niet altijd heb ik het idee.

[ Voor 9% gewijzigd door FirePuma142 op 22-04-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-07 17:38
Geen woorden voor dit soort praat :/ Een debat is altijd leerrijk, maar op die manier hoeft het niet.

[ Voor 64% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2020 14:25 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
Begrijp ik nu uit jou verhaal dat mensen die een vraag stellen over de nieuwe maatregelen gevaarlijk zijn? want zowel de RIVM cijfers van vanmiddag als de perconferentie van rutte geven mij de indruk dat voor kinderen jonger dan 12 de opvang weer (gedeeltelijk en onder voorwaarden) weer mag NA 11 MEI

Ik heb hem niet horen zeggen dat als die opvang door familie leden gedaan word dat er dan andere regels gelden.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De impact van de maatregelen zijn voor iedereen anders en mensen beleven dit op hun eigen manier. Ga hier niet over oordelen. Hou de discussie on-topic met onderbouwde argumenten, maar laat flames, rants en op de man achterwege

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:45
Als jouw (schoon)ouders weer op willen passen moeten ze dat lekker doen. Je belast mogelijk de zorg in dit land zwaarder. Door jezelf zo op 1 zetten. Zo schokkend is dat allemaal niet. Want er zijn heus velen met jou.

Maar als een te grote groep het gaat doen hebben wij als Nederland een probleem. En dan mogen dit soort mensen wat mij betreft wel achteraan in de rij staan bij het verdelen van de zorg.

Gelukkig (in dit geval) zijn wij een aardig volgzaam volkje. Een dergelijke vergelijking laten we achterwege

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2020 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickH89
FirePuma142 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:16:

Je mag gerust een andere mening hebben, maar uit die dan normaal alsjeblieft.
Hier wil ik me bij aansluiten, maar laten we dat dan met zijn allen doen. Als je rationeel naar de reacties in deze thread kijkt zul je toch wel toegeven dat een aantal vrij ver gaan.

Ratio en emotie gaan hand in hand in een situatie als deze, dus je zult ze allebei moeten toepassen. 'Nee is nee' helpt niemand. Overigens is de regering absoluut niet zo stellig als veel reacties hier mbt regels en adviezen. En laten we daar met zijn allen toch het meest naar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Icephase schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:07:
De basisregel is toch "Blijf thuis"? Die geldt voor iedereen. Wat dan wel kan, zijn uitzonderingen. Daar moeten we m.i. geen dingen bij gaan verzinnen. Uitzonderingen zijn voor mensen die vanwege hun werk de deur uit moeten, boodschappen doen en een ommetje maken. Daarbij hou je anderhalve meter afstand.

Nu komt daar bij dat kinderen onder de 12 weer naar school mogen, weer naar de kinderopvang mogen en mogen sporten/trainen. Daarbij wordt gezegd dat als leraren of kinderen ziek zijn, ze niet naar school of de KO gaan. Vallen opa en oma onder de 'kinderopvang'? Dat lijkt mij niet, tenzij ze echt als gastouder geregistreerd staan maar dat is mijn interpretatie. Ik zou het dus vooral bij opa en oma neerleggen, maar als je de basisregel hanteert van blijf thuis tenzij uitgezonderd, lijkt het mij niet gek dat ze 'nee' zeggen.

Gewoon even een bezoekje aan opa en oma is dus absoluut niet uitgezonderd van de basisregel dus daar hoeven we niet over te discussieren lijkt me. Dat moet je gewoon niet doen.
Maar waarom zou je geregistreerd moeten zijn? Het lijkt me juist dat de normale structurele situatie leidend moet zijn. Het grootste verschil is de leeftijdscategorie van hen die 't opvangen doen. In KDV's/PSZ's zijn 't over 't algemeen 67- want nog niet gepensioneerd en opa's/oma's die opvangen zullen over 't algemeen juist 67+ zijn, want wel gepensioneerd dus tijd;

Het lastige is dat je enerzijds als overheid niet alles voor wilt kauwen, maar aan de andere kant woorden/teksten verschillend geïnterpreteerd worden.

Hetzelfde met "Waar mogelijk, werk thuis"; Wanneer is het mogelijk? Ik heb een laptop, dus ja, het is mogelijk; Ik krijg omdat ik thuis geen goede werkplek kan creëren rugklachten als ik thuis werk, dus het is niet mogelijk; Ik ben thuis minder productief, dus het is niet mogelijk. Hoe bepaal je dat iets mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

rik86 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:17:
[...]

Maar waarom zou je geregistreerd moeten zijn? Het lijkt me juist dat de normale structurele situatie leidend moet zijn. Het grootste verschil is de leeftijdscategorie van hen die 't opvangen doen. In KDV's/PSZ's zijn 't over 't algemeen 67- want nog niet gepensioneerd en opa's/oma's die opvangen zullen over 't algemeen juist 67+ zijn, want wel gepensioneerd dus tijd;

Het lastige is dat je enerzijds als overheid niet alles voor wilt kauwen, maar aan de andere kant woorden/teksten verschillend geïnterpreteerd worden.

Hetzelfde met "Waar mogelijk, werk thuis"; Wanneer is het mogelijk? Ik heb een laptop, dus ja, het is mogelijk; Ik krijg omdat ik thuis geen goede werkplek kan creëren rugklachten als ik thuis werk, dus het is niet mogelijk; Ik ben thuis minder productief, dus het is niet mogelijk. Hoe bepaal je dat iets mogelijk is?
Klopt, vandaar dat ik ook zeg dat je van de basisregel uit moet gaan: blijf thuis, tenzij dat echt niet anders kan. Kun je thuis écht geen goede werkplek creeren of kun je écht niet productief zijn? Dan kun je dus niet anders dan naar kantoor gaan. Kun je het wel, maar levert het ongemakken op? Jammer dan, maar dan blijf je gewoon thuis.

Het is aan ons zelf om helderheid te creeren. En dat doe je niet door de regels te negeren, maar door voorbeelden met elkaar te bespreken. Dat is het 'intelligente' deel van onze lockdown. In andere landen zijn ze strikter; dat is wel duidelijker maar ook beperkender. Willen we dat we in NL niet die kant op gaan, moeten we nu 'restraint' tonen, oftewel we moeten de regels niet voordeliger voor ons gaan uitleggen dan ze zijn. En naar mijn mening gebeurt dat wel als we nu de kinderen weer 1 of 2 dagen per week naar opa en oma brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:38
Hier passen mijn schoonouders normaal gesproken 1 dag per week op (mijn ouders wonen op >2u rijden), echter heeft er 1 een niet al te beste gezondheid. Dat houden we voorlopig dus ook af. Alleen dat volhouden tot een vaccin er is vormt op een gegeven moment wel een uitdaging. Gelukkig doen onze beide werkgevers nu niet moeilijk over minder werken i.v.m. de kinderen dus hoop dat er in overleg ook voor die ene dag straks een flexibele oplossing te bedenken is, wellicht dat we om en om die dag op ons kunnen pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door Southern Sun op 22-04-2020 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
Icephase schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:47:
[...]

Klopt, vandaar dat ik ook zeg dat je van de basisregel uit moet gaan: blijf thuis, tenzij dat echt niet anders kan. Kun je thuis écht geen goede werkplek creeren of kun je écht niet productief zijn? Dan kun je dus niet anders dan naar kantoor gaan. Kun je het wel, maar levert het ongemakken op? Jammer dan, maar dan blijf je gewoon thuis.

Het is aan ons zelf om helderheid te creeren. En dat doe je niet door de regels te negeren, maar door voorbeelden met elkaar te bespreken. Dat is het 'intelligente' deel van onze lockdown. In andere landen zijn ze strikter; dat is wel duidelijker maar ook beperkender. Willen we dat we in NL niet die kant op gaan, moeten we nu 'restraint' tonen, oftewel we moeten de regels niet voordeliger voor ons gaan uitleggen dan ze zijn. En naar mijn mening gebeurt dat wel als we nu de kinderen weer 1 of 2 dagen per week naar opa en oma brengen...
Zoals ik het zie is de basis regel na 11 mei echt anders. Dan is het ik werk thuis (waar mogelijk) en kinderen (onder 12) gaan naar school EN opvang EN sportclub. Waarbij we dubbel gaan opletten om dit veilig te doen. Volwassenen niet bij elkaar, Ik probeer zo min mogelijk andere dingen te doen om dit kleine beetje luxe te faciliteren enz enz enz

Misschien een hele kleine stap. Maar toch echt een ander uitgangspunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 12:48
Wat me het meeste opvalt is dat in mijn omgeving (en familie... zucht) de oudjes zelf zich veel minder aan al die regels houden.

Daar waar ik met mijn gezin als vanaf maart zit opgesloten zie ik de oudjes op straat als hangjongeren op het bankje en in de rij inde supermarkt (ook omdat ze waarschijnlijk niet online bestellen).

Zo ook mijn moeder en schoonmoeder. Ze doen voorzichtig (zeggen ze...), kijken goed uit en geloven het verder wel. Blijkbaar heb ik eigenwijze genen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Falcon schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:49:
Zeker, maar terugkijken als je een beslissing moet nemen is juist wat de beste raadgever is. De topicstarter vraagt of zijn kinderen naar de grootouders kunnen. De ervaringen en de adviezen zeggen dat met wat aanpassingen die mogelijkheden er best zijn.

Ik had geen persoonlijke mening over de schoolsluitingen, ik koppelde dat slechts direct aan de vraagstelling en bleef daarmee on topic. Jij trekt de discussie breder en ik denk dat de topcistarter daar niets aan heeft. Hij heeft een duidelijke vraag, jouw reactie geeft geen advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Batavia schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:37:
[...]

Zoals ik het zie is de basis regel na 11 mei echt anders. Dan is het ik werk thuis (waar mogelijk) en kinderen (onder 12) gaan naar school EN opvang EN sportclub. Waarbij we dubbel gaan opletten om dit veilig te doen. Volwassenen niet bij elkaar, Ik probeer zo min mogelijk andere dingen te doen om dit kleine beetje luxe te faciliteren enz enz enz

Misschien een hele kleine stap. Maar toch echt een ander uitgangspunt
...en dat klopt dus niet. Er is geen ander uitgangspunt, er zijn slechts kleine versoepelingen op bepaalde gebieden. Iedereen moet voor zich bepalen of het niet houden aan de maatregelen opweegt tegen het risico om iemand te besmetten natuurlijk, maar er is op de meeste vlakken -en zéker op de basisgedachte- écht geen versoepeling geweest hoor!

Je moet je keuzes dus niet onderbouwen met ‘ja maar er mag weer meer dan eergisteren dus dit kan ook wel’; dat is gewoon niet waar voor de meeste dingen!

[ Voor 8% gewijzigd door Icephase op 22-04-2020 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eigenlijk is het allemaal ook een beetje NIMBY natuurlijk. Praktisch gezien wil iedereen zsm terug naar normaal. Is logisch. Risico: er vallen ouderen om. En zolang dat niet in je eigen directe omgeving is (lees: mensen om wie je geeft), zal het het merendeel ongetwijfeld worst wezen als er een willekeurige bejaarde omvalt waarvan ze niet eens weten dat die bestond. Direct verband kan totaal niet aangetoond worden, en of mensen al antistoffen hebben ook niet. Naja, technisch wel, maar capaciteitsgebrek. En dat zie je overal. Overheid speelt op safe en ik snap ze. Je wilt niet een algemene beslissing nemen waarmee je mogelijk mensen het graf in stuurt als je dat door uitstel kunt voorkomen. En dus zeg je gewoon "nog even niet", al snap je ook dat iedereen wil.
Wat iedereen individueel doet moet ie zelf weten. Maar denk aan die Nimby. Waar begint en eindigt jouw achtertuin?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hier ook een kleine van twee jaar oud die opa's en oma's mist. Maar aangezien oma 1 in een verpleeghuis werkt met demente ouderen en oma 2 in de thuiszorg komen zij niet bij ons en wij niet bij hen. Dat is best lastig, zeker als de kleine jarig is of als papa/mama even geen puf heeft, maar dat moet maar even.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Opa past normaliter 1 dag per week op en mist de klein kinderen heel erg. Maar opa is ook 65 en licht overgewicht en slaapapneu... Behoorlijk risico dus dat doen we voorlopig niet.

KDV doen we nu eens per week. Normaliter 2 keer per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Lensent schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:11:
[...]

Jullie en grootouders gaan dus niet de deur uit om bijvoorbeeld boodschappen te doen en de kinderen spelen niet met andere kinderen?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
The Eagle schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:07:
Eigenlijk is het allemaal ook een beetje NIMBY natuurlijk. Praktisch gezien wil iedereen zsm terug naar normaal. Is logisch. Risico: er vallen ouderen om. En zolang dat niet in je eigen directe omgeving is (lees: mensen om wie je geeft), zal het het merendeel ongetwijfeld worst wezen als er een willekeurige bejaarde omvalt waarvan ze niet eens weten dat die bestond. Direct verband kan totaal niet aangetoond worden, en of mensen al antistoffen hebben ook niet. Naja, technisch wel, maar capaciteitsgebrek. En dat zie je overal. Overheid speelt op safe en ik snap ze. Je wilt niet een algemene beslissing nemen waarmee je mogelijk mensen het graf in stuurt als je dat door uitstel kunt voorkomen. En dus zeg je gewoon "nog even niet", al snap je ook dat iedereen wil.
Wat iedereen individueel doet moet ie zelf weten. Maar denk aan die Nimby. Waar begint en eindigt jouw achtertuin?
Dat is precies waarom ik denk dat de situatie na 11 mei een fundamenteel ander uitgangspunt is. We komen dus in een situatie waarbij capaciteit niet meer een alles blokkerend punt is. We besmetten alleen mensen met wie we in contact komen en kinderen (tot 12)nog iets minder. Waar we dus voor moeten zorgen is inderdaad datje geen random bejaarden ga besmetten.

Maar de vraag van TS gaat dus niet om mensen die buiten je eigen achtertuin leven. Het gaat heel specifiek om (gezonde) mensen die kinderopvang taken uitvoeren die gezien de familie relatie absoluut in binnen de achtertuin horen waar er dus hele duidelijke contact relaties te leggen zijn.

De uitleggen die ik de laatste paar dagen hoor zijn echt van het nivo van (om binnen de metafoor te blijven) zolang je binnen je eigen achtertuin blijft mogen jonge kinderen daar rondrennen en ook als die dan anderhalve meter grenzen doorkruisen is dat geen probleem.

Maar nogmaals, na 11 mei pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
PcDealer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:12:
[...]

Jullie en grootouders gaan dus niet de deur uit om bijvoorbeeld boodschappen te doen en de kinderen spelen niet met andere kinderen?
Ja, er wordt boodschappen gedaan door slechts 1 gezinslid.
Mijn zoon van 4,5 speelt idd niet met andere kinderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lensent op 23-04-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
BastaRhymez schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:02:

En over de discussie van de opvang: Noodopvang was niet alleen voor de cruciale beroepen (of waar 1 van de 2 in de cruciale sector werkzaam was). Noodopvang was voor alle ouders die zelf niet thuis zouden kunnen werken en alternatieve opvang (buren, opa en oma's, etc.) konden regelen.
? Huh, dit heb ik dan echt gemist. Kan je dit onderbouwen met een bron?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Pagina: 1 2 Laatste