Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeBee2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-09-2020
Beste allen,

Mijn vader heeft heel mijn jeugd op video gelegd, waarvan mijn baby jaren op casettes. Mijn moeder houd graag van "opruimen" zo goed kan ze het dat alles zoek raakt.
Na 10 jaar heb ik mijn baby casettes ein-de-lijk gevonden. De recorder lag ook zo lang te verstoffen. Alles in elkaar gestoken: zwart beeld en geen geluid alleen wat geknisper. Ik las ergens over vuile videoknoppen. Zou dit het probleem zijn?
Alle videos geven hetzelfde resultaat, ook onze kinderspeelfilms. Of moeten we ons erbij neerleggen dat de videos gewist zijn? Dat zou ik enorm betreuren.
Ik ben 25 jaar dus snap er niet veel van; hoop dat iemand mij in makkelijke taal kan helpen om mijn verleden te redden. Mijn doel is om te kijken of de casettes het uberhaupt doen zodat ik ze kan laten digitaliseren ergens... of zelf met magix?
Ben ook best bereid om een nieuwe recorder te kopen? Of is er iemand die tegen een goede prijs wilt kijken of onze videos het nog doen en deze meteen digitaliseren?

Met vriendelijke groet,

BeeBee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:13

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier al gekeken?
Informatie over zelf VHS (Video-)banden digitaliseren

Het is wel vreemd da alle banden zwart beeld geven. Zelf heb ik recent ook een aantal VHS banden gedigitaliseerd, sommige van >20 jaar oud. En dat beeld was prima. Weet je zeker dat alles goed aangesloten is?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Recent ook al een Tweaker met een soortgelijk probleem én oplossing: VHS -> Geen beeld (ruis), wel geluid

Anders kan je wellicht nog op zoek naar een erkende tweedehands vcr. Ik zou alleen niet te vaak alle banden er doorheen halen, straks beschadig je nog wat terwijl ze misschien nog gewoon goed zijn.

En even een schopje naar workflow. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeBee2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-09-2020
Heel lief dat jullie me willen helpen, maar ik snap echt niets van die andere topics😅 ben 25jr en mondhygienist. Dit is totaaal niet mijn sector. Al die afkortingen zeggen mij ook niets🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
persoonlijk zou ik er dan zelf niet mee gaan stoeien.. beter lever je t spul in bij een prof

die weten wat ze doen en hoe ze toch de beste resultaten behalen.. kost een paar euro's maar die weten ook wat ze moeten doen als toch de band breekt, of sticky is etc

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:42
Die banden zijn vast nog goed, ik heb 30 jaar oude banden die het ook nog gewoon doen. Probeer een andere speler.

Verder is dit misschien iets voor je: https://www.bol.com/nl/p/...2PdCcw.1_4.5.ProductTitle

Er is op Youtube veel te vinden aan informatie, mensen die het voordoen: YouTube: vhs naar pc overzetten

Maar probeer die banden eerst elders af te spelen, het kan niet zo zijn dat deze van gewoon op zolder liggen gewist worden. Gezien alle banden hetzelfde resultaat geven, denk ik eerst aan de speler.

Op marktplaats prima VHS videorecorders zat, tientjeswerk.

Als je in de buurt woont mag je ze hier testen of help ik je.

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 21-04-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik denk ook echt dat het aan de speler ligt. Die VHS banden wissen niet zomaar even als je ze normaal hebt opgeborgen. Zeker als ze het allemaal niet doen is wel erg toevallig.

Ik zou het aan een klein clubje/bedrijfje uitbesteden, paar hobbyisten die het leuk vinden en die apparatuur kopen die nieuwste is en die beelden zo kunnen binnenhalen.

Zelf doen kan wel maar zonder ervaring is het zo lullig dat je niet het beste krijgt voor zoiets persoonlijks! Daarna kan je prima zelf aan de slag met bewerken. Kom je daar niet uit kan je wederom informatie inwinnen.

Ik weet dat veel videoclubs dit heel leuk vinden en die gezamenlijk de beste apparatuur delen. Ik doe dat niet hoor, ik ben jurist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuinsteen
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-09 23:26
Wat is het merk van je tapes?
En is het gekopieerd of originele opnames?

[ Voor 3% gewijzigd door Tuinsteen op 24-04-2020 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Tuinsteen schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 02:15:
Wat is het merk van je tapes?
En is het gekopieerd of originele opnames?
Goede tapes zijn zeker een voordeel. Indien je ze toen hebt gekopieerd van recorder naar recorder is er denk ik wat kwaliteit verloren gegaan (kan maar niet altijd zo, heb ik wel gezien). Denk ook dat het erbij hoort dat het geen perfectie is als je VHS nu afspeelt (soort van waar is mn bril). Je kan redelijk nog wel wat verbeteren maar geen topkwaliteit van maken.

Net als de oudere tapes is het ook de charme van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11
De meeste lokale fotografiewinkels kunnen een wildgroei aan video tapes digitaliseren. Ik weet niet hoeveel je er hebt, maar zolang het er geen 1000 zijn, zou ik die route overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
PageFault schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:50:
De meeste lokale fotografiewinkels kunnen een wildgroei aan video tapes digitaliseren. Ik weet niet hoeveel je er hebt, maar zolang het er geen 1000 zijn, zou ik die route overwegen.
ja heb ik eens gedaan en alles was zwart en zag geen zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:09
Als je koppen vuil zijn heb je slecht beeld, niet helemaal geen beeld. Of ze moeten zo vuil zijn dat je zelfs geen synchronisatie meer hebt. Daarover gesproken. Moderne tv's gaan heel anders met beeld om als oude (beeldbuis) tv's. Als je bij een beeldbuistv geen synchronisatie had, dan had je wel beeld, maar het rolde verticaal over het scherm. En moderne tv kan niks zonder synchronisatiesignaal dus zal een zwart beeld weergeven. Sommige tv's muten dan ook het geluid. Dus dat je niks hoort en ziet wil niet meteen zeggen dat je tapes of je recorder kapot zijn. Als je een beeldbuistv hebt, probeer het dan eens daarop.

Dat geknisper baart me meer zorgen. Hoor je dat geluid uit de recorder komen? Dan deze niet meer gebruiken, hij eet tapes op. Videorecorders bevatten een rubber aandrukrol om de tape tegen de as te drukken. Dat rubber wordt vaak hard en maakt dan kreukels in je tape, waardoor die later niet meer goed is af te spelen. Beter gebruik je voor je experimenten een kladtape die mag beschadigen en ga je pas je kinderfilms afspelen als je zeker weet dat alles goed werkt.

Ik heb het laatst ook geprobeerd, het was niet makkelijk. Mijn aandrukrol was gelukkig niet uitgedroogd, maar een aantal tandwielen van de recorder waren vergaan en de tandjes braken af. Ik heb 1 tandwiel kunnen 3d-printen, toen werkte het weer even, maar een tape later brak het volgende tandwiel.

Als je wel een werkende recorder hebt, dan nog is het lastig. Mijn tapes zijn allemaal destijds opgenomen met VHS-Hifi geluid, maar het was erg lastig om dit weer zo af te spelen. Je moet spelen met de tracking zodat beeld en geluid beide goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
PhilipsFan schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:18:
Als je koppe vuil zijn heb je slecht beeld, niet helemaal geen beeld. Of ze moeten zo vuil zijn dat je zelfs geen synchronisatie meer hebt. Daarover gesproken. Moderne tv's gaan heel anders met beeld om als oude (beeldbuis) tv's. Als je bij een beeldbuistv geen synchronisatie had, dan had je wel beeld, maar het rolde verticaal over het scherm. En moderne tv kan niks zonder synchronisatiesignaal dus zal een zwart beeld weergeven. Sommige tv's muten dan ook het geluid. Dus dat je niks hoort en ziet wil niet meteen zeggen dat je tapes of je recorder kapot zijn. Als je een beeldbuistv hebt, probeer het dan eens daarop.

Dat geknisper baart me meer zorgen. Hoor je dat geluid uit de recorder komen? Dan deze niet meer gebruiken, hij eet tapes op. Videorecorders bevatten een rubber aandrukrol om de tape tegen de as te drukken. Dat rubber wordt vaak hard en maakt dan kreukels in je tape, waardoor die later niet meer goed is af te spelen. Beter gebruik je voor je experimenten een kladtape die mag beschadigen en ga je pas je kinderfilms afspelen als je zeker weet dat alles goed werkt.

Ik heb het laatst ook geprobeerd, het was niet makkelijk. Mijn aandrukrol was gelukkig niet uitgedroogd, maar een aantal tandwielen van de recorder waren vergaan en de tandjes braken af. Ik heb 1 tandwiel kunnen 3d-printen, toen werkte het weer even, maar een tape later brak het volgende tandwiel.

Als je wel een werkende recorder hebt, dan nog is het lastig. Mijn tapes zijn allemaal destijds opgenomen met VHS-Hifi geluid, maar het was erg lastig om dit weer zo af te spelen. Je moet spelen met de tracking zodat beeld en geluid beide goed zijn.
Ja die recorders kan je niet zo even meer kopen. Op moderne TV afspelen wordt denk ik drama heb ik nooit geprobeerd. Geluid en beeld die niet synchroon lopen is geen probleem. Editing op computer komt dat weer goed. Daarna TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
LucyLG schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:30:
[...]

Ja die recorders kan je niet zo even meer kopen. Op moderne TV afspelen wordt denk ik drama heb ik nooit geprobeerd. Geluid en beeld die niet synchroon lopen is geen probleem. Editing op computer komt dat weer goed. Daarna TV
Dat bedoelde ik niet met 'geen synchronisatie'. Ik bedoelde het videosynchronisatiesignaal. Elk beeld bevat een pulsje aan het begin zodat de tv weet dat ie een nieuw beeldje moet gaan tekenen. Voor elke beeldlijn geldt hetzelfde.

Op een beeldbuistv maakt het minder uit als die signalen wegvallen (door bv slechte koppen of een slechte tape). Je ziet dan nog steeds beeld, maar het begint niet op de goede plek. Een beeld begint bijvoorbeeld halverwege de beeldbuis. Maar een moderne tv moet het videosignaal digitaliseren en dat lukt niet als hij niet weet waar te beginnen. Dus moderne tv's laten in dat geval helemaal niks zien. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het probleem van de TS dat hij helemaal niks ziet.

Ik merkte dat probleem op bij het testen van de 'picture search' functies. Dat zijn functies waarbij de synchronisatie notoir kapot is. Een beeldbuistv laat dan wel iets zien, gebroken beeldjes, beeldjes met ruisbanden etc, maar mijn moderne tv liet helemaal niks zien bij het versneld afspelen of bij stilstaand beeld. (En dat terwijl mijn VCR destijds heel modern was met een extra kop voor 'perfect still picture' :) ).

[ Voor 16% gewijzigd door PhilipsFan op 24-04-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dit is juist prima zelf te doen, als je er maar een beetje tijd in steekt. Hifi stereo recorders uit de jaren 90 staat Marktplaats juist wel vol mee @LucyLG. Als je tandwielen moet gaan printen heb je gewoon te slecht of te oud materiaal. En dat is tevens best een risico bij het afspelen van je kostbare brommateriaal. Koop een goede Philips Panasonic of Sony met hifi stereo, uit de jaren 90 of 00. Die gaan best lang mee en werken vaak nog perfect. Samsung, Daewoo en LG links laten liggen. De fout die veel mensen maken is nl. dat ze aan de slag gaan met een slechte of te oude video die toch al aanwezig is en daarom geen goede/betere/nieuwere gebruikte willen kopen. Maar dat wil niet zeggen dat het al een beste was.

Gebruik een usb naar scart, via Bol paar tientjes, op Ali of Ebay zijn ze 5 euro en dit zijn exact dezelfde. Heb je nog een (Pinnacle) TV kaart welke die Windows 10 kan detecteren, dan bestaat de kans dat die ook nog een video input heeft. Gebruik vervolgens Adobe Premiere Elements, of Video Editor van Windows 10 om het signaal op te pakken en weg te schrijven. Windows 10 Video Editor kan tegenwoordig ook USB input oppakken. VLC kan je ook input mee oppakken maar dit heb ik nog niet gedaan zelf. https://www.reddit.com/r/...9kz/vhs_capture_software/ Volgende banden ga ik denk ik voortaan wel VLC voor gebruiken.

Vervolgens zet ik de avi om naar mkv om ruimte te besparen. Hiermee hou je dezelfde kwaliteit, die natuurlijk sws al niet hd was. Handbrake gebruik ik daarvoor, free en open source.

Maar misschien dat ik wat pragmatischer ben van aanpak dan anderen, ik ga ook niet uren dagen weken lopen editten achteraf bv. Het begint met een goede recorder, en daar is makkelijk aan te komen nog steeds.

[ Voor 24% gewijzigd door pennywiser op 26-04-2020 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
pennywiser schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:37:
Dit is juist prima zelf te doen, als je er maar een beetje tijd in steekt. Hifi stereo recorders uit de jaren 90 staat Marktplaats juist wel vol mee @LucyLG. Als je tandwielen moet gaan printen heb je gewoon te slecht of te oud materiaal. En dat is tevens best een risico bij het afspelen van je kostbare brommateriaal. Koop een goede Philips Panasonic of Sony met hifi stereo, uit de jaren 90 of 00. Die gaan best lang mee en werken vaak nog perfect. Samsung, Daewoo en LG links laten liggen. De fout die veel mensen maken is nl. dat ze aan de slag gaan met een slechte of te oude video die toch al aanwezig is en daarom geen goede/betere/nieuwere gebruikte willen kopen. Maar dat wil niet zeggen dat het al een beste was.

Gebruik een usb naar scart, via Bol paar tientjes, op Ali of Ebay zijn ze 5 euro en dit zijn exact dezelfde. Heb je nog een (Pinnacle) TV kaart welke die Windows 10 kan detecteren, dan bestaat de kans dat die ook nog een video input heeft. Gebruik vervolgens Adobe Premiere Elements, of Video Editor van Windows 10 om het signaal op te pakken en weg te schrijven. Windows 10 Video Editor kan tegenwoordig ook USB input oppakken. VLC kan je ook input mee oppakken maar dit heb ik nog niet gedaan zelf. https://www.reddit.com/r/...9kz/vhs_capture_software/ Volgende banden ga ik denk ik voortaan wel VLC voor gebruiken.

Vervolgens zet ik de avi om naar mkv om ruimte te besparen. Hiermee hou je dezelfde kwaliteit, die natuurlijk sws al niet hd was. Handbrake gebruik ik daarvoor, free en open source.

Maar misschien dat ik wat pragmatischer ben van aanpak dan anderen, ik ga ook niet uren dagen weken lopen editten achteraf bv. Het begint met een goede recorder, en daar is makkelijk aan te komen nog steeds.
Mijn moeder heeft nog een goede video recorder S-VHS kunnen kopen aantal jaren terug die in zeer goede staat nog was, ze was althans tevreden over de beelden die ze in de computer zag (ze kan dit redelijk wel beoordelen). Die recorder wordt aangesloten op de computer en worden geimporteerd/gecaptured (hoe exact weet ik niet en de aansluiting ook niet maar er is een truc die goed werkt). Ze zei dat ze het lastig vindt om er zo even een recorder nog te vinden, want ze zijn niet in nieuwstaat te krijgen, die goed is per definitie maar ze is wel te spreken over de recorder die ze nu heeft. Op marktplaats staan ze vast maar hoe weet je wat je koopt? Het gaat erom dat je nog een kwalitatief goede hebt en kan beoordelen of de beelden goed worden overgenomen. Indien de beelden niet top meer zijn om wat voor reden dan ook kan je die in Adobe Premiere en Edius bewerken nog en de kwaliteit zeker nog verbeteren maar er zit een beperking op (ik herhaal alleen wat ze zei, ik ben niet de echte expert). Indien jullie die exact willen weten zal ik haar advies plaatsen. Een goede videorecorder (denk super VHS) is belangrijker dan Adobe Premiere/software, want je kan geen wonderen verrichten.

Het is geen commercieel iets dit, en ze deelt graag kennis en indien iemand zelf wil doen kan diegene vrijblijvend contact opnemen en zo kennis uitwisselen.

Ik zeg dus, vind een goede S-VHS recorder. Koop goede software en dat is eigenlijk het hele idee. Een slechte recorder is zonde van je tijd.

Indien iemand die dit nu aan t doen is de beelden kan plaatsen hier kan iedereen en zij ook meekijken. Ik denk namelijk dat tapes niet zomaar het grootste probleem zijn maar meer de recorder.

Ik kom erop terug! Iemand hier helpen is geen probleem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
pennywiser schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:37:
[...]
Weet ik. Ik heb een Philips VR6870 uit 1989. Die tandwielen printen was meer omdat ik die recorder graag aan de praat wil houden. Het is een heel apart loopwerk met C-loading, bijna alle VHS apparaten gebruiken M-loading. Maar in de jaren 80 en 90 was dit een heel gebruikelijk loopwerk, ik heb er ontzettend veel aan geknutseld dus het gaat mij meer om de nostalgische waarde om het apparaat aan de loop te houden. Het is best bijzonder dat dit ook gewoon lukt, op twee tandwieltjes na die ik heb moeten printen.

Voor digitaliseren is dit apparaat niet geschikt. De koppen waren destijds al versleten. Dus als ik dat zelf wil gaan doen, dan zal ik een andere machine moeten kopen. Dat was ook het plan. Ik heb er veel spijt van dat ik jaren geleden mijn Philips VR813 Super VHS recorder heb verkocht, die was nu heel goed van pas gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
de nostalgie is prima. besteed werk uit aan hobby-ist met de juiste SVHS recorder die kan alles uploaden en dan kan je zelf aan de slag ook als je dat wilt. Indien je een beoordeling wilt van de beelden van jouw recorder plaats ze hier. Zonde om nu die recorder te gebruiken want dan ben je bezig met onzin want de upload is niet goed en de bewerking is veel werk. Goede recorder kan zo alles in compu zetten en dan is het aan jou om te bewerken.

Laat maar weten. Ik weet adres die voor weinig veel doet. Ik verdien niks hoor. Het is een aanbod voor hulp. Zijn gewoon mn ouders. Die zijn met pensioen en plaatsen ook als je wilt hier het advies.

Ik ben jurist en doe hier niks mee maar zie wel wat ze kunnen voor je en zonder veel kosten. Geen acquisitie. Ze vinden het leuk.

Die tapes gaan echt niet zomaar verloren hoor maar digitaliseren is zo leuk om te zien. Top kwaliteit wordt het niet maar wel wat het nu is in ieder geval.

[ Voor 17% gewijzigd door LucyLG op 02-05-2020 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
LucyLG schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 01:11:
[...]

Mijn moeder heeft nog een goede video recorder S-VHS kunnen kopen aantal jaren terug die in zeer goede staat nog was, ze was althans tevreden over de beelden die ze in de computer zag (ze kan dit redelijk wel beoordelen). Die recorder wordt aangesloten op de computer en worden geimporteerd/gecaptured (hoe exact weet ik niet en de aansluiting ook niet maar er is een truc die goed werkt). Ze zei dat ze het lastig vindt om er zo even een recorder nog te vinden, want ze zijn niet in nieuwstaat te krijgen, die goed is per definitie maar ze is wel te spreken over de recorder die ze nu heeft. Op marktplaats staan ze vast maar hoe weet je wat je koopt? Het gaat erom dat je nog een kwalitatief goede hebt en kan beoordelen of de beelden goed worden overgenomen. Indien de beelden niet top meer zijn om wat voor reden dan ook kan je die in Adobe Premiere en Edius bewerken nog en de kwaliteit zeker nog verbeteren maar er zit een beperking op (ik herhaal alleen wat ze zei, ik ben niet de echte expert). Indien jullie die exact willen weten zal ik haar advies plaatsen. Een goede videorecorder (denk super VHS) is belangrijker dan Adobe Premiere/software, want je kan geen wonderen verrichten.

Het is geen commercieel iets dit, en ze deelt graag kennis en indien iemand zelf wil doen kan diegene vrijblijvend contact opnemen en zo kennis uitwisselen.

Ik zeg dus, vind een goede S-VHS recorder. Koop goede software en dat is eigenlijk het hele idee. Een slechte recorder is zonde van je tijd.

Indien iemand die dit nu aan t doen is de beelden kan plaatsen hier kan iedereen en zij ook meekijken. Ik denk namelijk dat tapes niet zomaar het grootste probleem zijn maar meer de recorder.

Ik kom erop terug! Iemand hier helpen is geen probleem...
S-VHS met normale banden gaat niets opleveren aan extra kwaliteit. Wel als deze banden reeds S-VHS zijn uiteraard, maar dat merk je vanzelf, op een normale recorder doen deze heel weinig.

En hoe weet je of je op Marktplaats iets goeds koopt? Blijf bij de merken en makelij periode die ik noemde, en neem een test tape mee. Speelt die goed? Meenemen, en thuis met de test tape een proefopname maken op je pc. Wees pragmatisch en denk niet gelijk in doem scnenarios. Zelf gebruik ik de oude Philips van mijn vrouw, hifi-stereo, met ab (handig achter de pc). Die is van eind jaren 90 en doet het nog meer dan top.

Of je koopt een nieuwe, dat kan nog steeds: https://www.bol.com/nl/p/...xAHQ.1_18.19.ProductTitle

Uitbesteden kan ook, de Hema doet dit vanaf 30 euro per tape, maar als je 1x door hebt hoe simpel het is hoef je niet elke keer ergens aan te kloppen en heb je alle controle.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 02-05-2020 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
pennywiser schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:19:
[...]

S-VHS met normale banden gaat niets opleveren aan extra kwaliteit. Wel als deze banden reeds S-VHS zijn uiteraard, maar dat merk je vanzelf, op een normale recorder doen deze heel weinig.

En hoe weet je of je op Marktplaats iets goeds koopt? Blijf bij de merken en makelij periode die ik noemde, en neem een test tape mee. Speelt die goed? Meenemen, en thuis met de test tape een proefopname maken op je pc. Wees pragmatisch en denk niet gelijk in doem scnenarios. Zelf gebruik ik de oude Philips van mijn vrouw, hifi-stereo, met ab (handig achter de pc). Die is van eind jaren 90 en doet het nog meer dan top.

Of je koopt een nieuwe, dat kan nog steeds: https://www.bol.com/nl/p/...xAHQ.1_18.19.ProductTitle

Uitbesteden kan ook, de Hema doet dit vanaf 30 euro per tape, maar als je 1x door hebt hoe simpel het is hoef je niet elke keer ergens aan te kloppen en heb je alle controle.
ja SVHS en geen normale banden eens. Ik ben geen expert maar de reactie komt hier nog van de expert. Marktplaats is wellastiger want die apparaten staan vaak op tafel en kan je niet testen maar eens. Ik geloof ook dat mn moeder een Philips heeft. Ze zei wel dat indien de speler niet goed doet je in de compu geen wonderen kan verrichten. Dat je zelf kan ben ik helemaal eens. Hema heb ik gezien, was echt niet mooi en heel donker. Raad ik wel af.
Pagina: 1