Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Inmiddels opgelost! De leeskop was smerig!

Thuis ben ik begonnen met het digitaliseren van Video8 tapes en VHS banden van mijn vriendin. Dit wilde ik twee jaar geleden al doen maar aangezien ik jonge kids heb en 40u p/w werk, geen tijd voor gevonden. Nu wel :)

stap 1 de Video8 banden digitaliseren.
Ik ben begonnen met het overzetten van de video8 tapes, met VirtualDub. De camera heb ik rechtstreeks aangesloten op de composiet aansluiting van mijn USB capturer. Het ging vrij makkelijk allemaal, alleen moest ik nog een beetje kijken naar de juiste codecs voor de beste kwaliteit / bestandgrootte. Uiteindelijk eerst alles raw gecaptured waarna ik met Handbrake alles heb omgezet naar h264. Dit is allemaal aardig gelukt.

Met dit gegeven weet ik dat alles juist is om verder te gaan met
stap 2: de VHS banden digitaliseren.
Bij de kringloop heb een een VHS recorder gekocht: Philips VR510. Deze is daar ook getest. Gaf wel een beetje ruis maar beeld was wel redelijk te zien. Band die de beste TDer gebruikte was vrij oud.

Deze heb ik aangesloten met een scart adapter met input / output switch (output seleced). Via composiet aangesloten op mijn USB capture device en aangezet.

Geen beeld, alleen maar ruis te zien. Terwijl het geluid wel perfect doorkomt.
Ik heb zitten spelen met instellingen bij “capture filter” (virtualdub) maar dat geeft geen resultaat.
Dit is bij alle banden het geval.

Ik weet even niet waar ik het nu moet zoeken dus hoop op een goede tip van jullie.

[ Voor 14% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-04-2020 17:08 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:02

FreakNL

Well do ya punk?

Begin bij het begin;

Sluit dat ding met scart op een (ouwe) TV aan.

Dat heb je in de kringloop al gedaan maar doe het gewoon nogmaals, het blijft ouwe troep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
@FreakNL Daar dacht ik in eerste instantie ook aan, heb hier alleen geen “oude” tv met scart / composiet.

De nieuwere TV heeft wel een scart naar jack converter, alleen weet ik even niet waar die ligt.
Update 1 (09:00): inmiddels de converter gevonden en ga straks de speler op de TV aansluiten.

Met al dat ruis (en geen beeld), snap ik niet waarom het geluid gewoon goed is. Wellicht dat de leeskop niet helemaal goed is?

Nu ben ik wel vrij technisch alleen nog niet zo goed op VHS niveau. Is er iets wat ik aan de leeskoppen kan doen? VHS speler openschroeven en de koppen schoonmaken met alcohol?
Update 1: Tutorial gevonden hoe je de leeskop van een VHS speler kan schoonmaken, eerst aansluiten op de TV en kijken wat daar uit komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-04-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:03
AyeAyeCaptain! schreef op maandag 13 april 2020 @ 07:32:
Met al dat ruis (en geen beeld), snap ik niet waarom het geluid gewoon goed is.
Waarschijnlijk is het geluid op je VHS band lineair mono en niet Hi-Fi stereo. Echter geluid is altijd afhankelijk van het beeldsignaal als ik mij goed herinner en op Wikipedia: VHS lees.

Volgens de handleiding op pagina 25 kun je met de SELECT knop van audiospoor wijzigen maar zie je eigenlijk wel het OSD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
FVH -> FVW :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Update 2: VHS speler op de TV aangesloten.
Als ik de band even stop krijg ik wel dit beeld (heel eventjes) (overigens ook op de pc!) te zien: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VnF4ahKxFkFW75J4oZFELjhI_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dpBoRSsKuZ0x9HogMKPRZNiB.jpg?f=fotoalbum_large Als ik de tape afspeel geeft de tv “no signal” aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-04-2020 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 13:39
Via scart gaan verschillende signalen, je hebt daar composiet en s-video. Misschien dat de videorecorder geen beeld zet op composiet maar op s-video (dit geeft over het algemeen wel beter beeld). Als jou TV alleen composiet ondersteunt, wat tegenwoordig redelijk gebruikelijk is, dan zal die uiteraard ook geen beeld geven.

Soms kun je achterop de videorecorder een knopje omzetten of de output s-video of composiet moet zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
jurry schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:46:
[...]

Waarschijnlijk is het geluid op je VHS band lineair mono en niet Hi-Fi stereo. Echter geluid is altijd afhankelijk van het beeldsignaal als ik mij goed herinner en op Wikipedia: VHS lees.

Volgens de handleiding op pagina 25 kun je met de SELECT knop van audiospoor wijzigen maar zie je eigenlijk wel het OSD?
Geen idee! De afstandsbediening heb ik er niet bij gekregen...
DutchKel schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:29:
Via scart gaan verschillende signalen, je hebt daar composiet en s-video. Misschien dat de videorecorder geen beeld zet op composiet maar op s-video (dit geeft over het algemeen wel beter beeld). Als jou TV alleen composiet ondersteunt, wat tegenwoordig redelijk gebruikelijk is, dan zal die uiteraard ook geen beeld geven.

Soms kun je achterop de videorecorder een knopje omzetten of de output s-video of composiet moet zijn.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens een S-video kabel heb liggen. Er zit in ieder geval geen Composiet / S-video schakelaar achterop de VHS speler. Wel twee maal scart, rood en wit (stereo composiet) en antenne in/uit.

[ Voor 40% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-04-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Opgelost! Update 2: VHS speler opengemaakt en de leeskop schoongemaakt met een wattenstaafje met 96% Alcohol.
Ik heb nu beeld!

[ Voor 13% gewijzigd door Zakkenwasser op 13-04-2020 14:29 ]

Pagina: 1