[Firewalla] Ervaringen & discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy28Z5Aco3a1UL75DULODyK_Gr8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6gRpwnf74qExeLLh0GaO2ZB1.png?f=user_large

Inleiding

Firewalla is een eenvoudig device dat ofwel in je router kan geplugd worden zonder veel configuratie ofwel je router kan vervangen (Gold en Purple modellen), en als bedoeling heeft de devices die ermee verbonden zijn te beschermen van netwerk en internet bedreigingen.

Routers

Over de tijd heen, is het aantal producten toegenomen. Hier is een overzicht van de huidige modellen (wordt geupdate):
  • Firewalla Gold
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D5FYOQsYEvb14d29NZFhoApLbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PZRf1t11bOpDvyfU5pyEid0o.png?f=user_large
    In tegenstelling tot de Red en Blues, is dit ook een echte router.
  • Firewalla Gold Plus
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0EIB04Qxyw3nXwlZo7ki3OYDLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n12kPMn84DbEl8edM8HAkZeR.webp?f=fotoalbum_large
    Een geupgrade versie van de Gold, met 4x 2.5 Gbps ethernet poorten.
  • Firewalla Purple
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rwDXMf9_3ruQyQ7qjAIctZWFh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XQjoO3Ud244EtNSUbVuGQvVT.png?f=fotoalbum_large
  • Een 'light' versie van de Gold, slechts 2 ethernet poorten (voor bvb 1x WAN en 1x LAN) maar met als extra low range WiFi. Geschikt voor snelheden tot 1 Gbps. [url="https://www.pcmag.com/reviews/firewalla"]Gedetailleerde review door PC Mag met uitgebreide beschrijving van de functionaliteit[/url] [url="https://www.techradar.com/reviews/firewalla-purple"]Review door Techradar[/url]
  • Firewalla Purple SE
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0HdUgeRY72YLpEfpBhGOgdsblw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3G6AUTpSDexIu1s1lU5BYBF.webp?f=fotoalbum_large
    Een 'light' versie van de Purple, zonder low range WiFi en iets minder krachtige hardware, eerder voorzien voor doorvoer tot 500 Mbps.
  • Firewalla Blue Plus
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kKEnPuhKdpUQVppaE-PM1Eg0Qw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sq8hUgomdiS7qGRCncBZFdbh.jpg?f=user_large
    Een update van de Blue, met snellere processor en meer RAM (2Gb)
Vergelijking van de hoofdproducten

Bron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvXxMlKyC4jlrASjPB-D_2aneLs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zdIHKUHj5aJ4TzYUFghltvLv.png?f=fotoalbum_large

WiFi access points / mesh

https://firewalla.com/products/firewalla-ap7-world

Alternatieven

Het beste lijken de producten (en al zeker de Gold en Purple) te vergelijken met pfsense en opnsense, maar dan iets gebruiksvriendelijker (en mogelijks ook iets minder tweakable).

[ Voor 103% gewijzigd door Church of Noise op 15-07-2025 06:54 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ik heb zelf een Firewalla Blue draaien, die tot nog toe zeer vlot werkt.

De reden dat ik dit topic aanmaakte is om eens te horen hoe ervaringen van andere gebruikers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hoe werkt het?
Lijkt me sterk, als ik een UTP kabeltje in mijn Draytek stop, dat hij werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 18-04-2020 22:00 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DJMaze schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:00:
Hoe werkt het?
Lijkt me sterk, als ik een UTP kabeltje in mijn Draytek stop, dat hij werkt.
Ik kom er ook niet echt uit aan de hand van de filmpjes, hoe kan dus inderdaad je Draytek ineens beslissen om verkeer over de Firewalla te laten gaan om je te beschermen.

Tenzij je allemaal "clients" moet gaan draaien op je devices, dan kan dat wel, maar dan ontgaat mij het nut, gezien zulke appjes ook een potentiele security risk zijn (privacy vooral)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-07 19:35
Het werkt volgens de website met ARP spoofing, gok dat ie daarmee dus aan je (DHCP)clients doorgeeft dat hij de gateway is, beetje een 'vieze' oplossing als je t mij vraagt.

[ Voor 23% gewijzigd door gastje01 op 18-04-2020 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
gastje01 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:23:
Het werkt volgens de website met ARP spoofing, gok dat ie daarmee dus aan je (DHCP)clients doorgeeft dat hij de gateway is, beetje een 'vieze' oplossing als je t mij vraagt.
Klinkt ook niet heel waterdicht. Beetje security through obscurity.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-07 19:35
@Church of Noise Ik mis zelf een beetje de Why van dit product. Wat was voor jou de reden om er een aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou in elk geval dit product absoluut niet in mijn netwerk willen hebben. Een apparaat wat ARP spoofing van het gateway adres doet moet je echt niet in je netwerk willen wat mij betreft.

Er zijn echt veel betere oplossingen hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 20:28
Room42 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:24:
[...]

Klinkt ook niet heel waterdicht. Beetje security through obscurity.
Lijkt mij ook.. Wat nu als je op de router zelf de FW uitschakel?
Volgens mij staat dan nog steeds je volledige netwerk open..

Normaal heb je een FW tussen het internet en de clients.
FIREWALLA lijkt mij naast de clients te staan.

Als ik zo verder naar de filmpjes kijk.
Is dit een leuke gadet, beetje iets als Disney Circle. Die werkt op een soort gelijke manier om verkeer te monitoren. en te blokeren.

Maar het inzetten als een echte FW.. Volgens mij is de interne FW van je router stukken beter dan op dit ding vertrouwen.

[ Voor 26% gewijzigd door To_Tall op 18-04-2020 23:20 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-07 12:32

donny007

Try the Nether!

Je kunt kiezen uit ARP cache poisoning of een DHCP takeover met dubbel NAT. Beide opties brengen geen echte scheiding aan tussen de netwerken.

Met twee ethernetpoorten had dit apparaat veel beter zijn werk kunnen doen, interceptie op basis van ARP cache poisoning is gewoon niet waterdicht.

Ik ben nog niet overtuigd...

[ Voor 8% gewijzigd door donny007 op 19-04-2020 02:15 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
donny007 schreef op zondag 19 april 2020 @ 02:12:
ARP cache poisoning of een DHCP takeover met dubbel NAT.
Dan houdt het hier al op.
Gebruik meerdere VLANs en dan zou ik dus voor elke VLAN zo'n apparaat moeten kopen.
Op het moment dus 4x $180.

Geen idee hoe dan mijn dual-WAN werkt.
IPv6 schijnt ook nog niet/beta te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 19-04-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ik222 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:08:
Ik zou in elk geval dit product absoluut niet in mijn netwerk willen hebben. Een apparaat wat ARP spoofing van het gateway adres doet moet je echt niet in je netwerk willen wat mij betreft.

Er zijn echt veel betere oplossingen hiervoor...
Laatst bij een klant op locatie ook zo'n apparaatje in het netwerk aangetroffen terwijl wij daar het zakelijke remote beheer op zijn netwerk doen én hij dus zelf ook geen eigen 'rommel' aan mag sluiten. Klant belde met de vraag / mededeling dat er één Acces Point van de ± 180 AP's op die locatie niet werkte en of ik 't ding even aan wilde zetten..... L2-Trace op basis van 't MAC adres werkte dankzij dat ding niet meer dus ik kon 't AP niet snel traceren op de switches :+

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 19-04-2020 10:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Church of Noise ondanks alle nadelen nog wel tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
DJMaze schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:00:
@Church of Noise ondanks alle nadelen nog wel tevreden?
Eigenlijk wel ja :)

Ik ben de eerste post wat aan het uitbreiden met wat meer info en antwoorden op vragen die al gesteld werden. (komt in de komende uren/dagen)
Daarbij ga ik ook aangeven waar ik voornamelijk de toegevoegde waarde zie, zoals intrusion detection/prevention, zicht op 'vreemde' netwerkactiviteit, overview van de devices op het netwerk en hun activiteit/dataverbruik, zicht op open poorten ...
Daarnaast laat de Firewalla me toe om PI-Hole als DNS te gebruiken zonder dat m'n TV-decoder stopt met werken (ISP-provided router laat niet toe om DNS in te stellen, en bij verplaatsen van DHCP naar Pi-Hole stopt de TV-decoder met werken, vermoedelijk omdat de router een aparte VLAN ervoor gebruikt...)
Ik kan me voorstellen dat 'later', zaken zoals Family Protect (blok op bepaalde domeinen zoals pron en gokken en...) en Social Hour (ingepland afsluiten van social media etc gedurende bvb een uurtje).

Een van de volgende zaken die ik overweeg binnenkort te proberen is Pi-Hole op de firewalla zelf draaien ipv op de Pi Zero W. Enige bedenking daar is dat je geen updates van de packages op de Firewalla kan draaien omdat dat blijkbaar de dependencies overhoop haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:40
Zijn er al meer tweakers die het product gebruiken? Ik heb zelf een Palo Alto fw in mijn netwerk hangen, puur voor mijn kennis en gebruikt voor het beschermen van mijn devices naar het internet met country blocks e.d., maar met kinderen en social media e.d. lijkt firewalla wel een mooie aanvulling te zijn middels de app control op de telefoon. De gold lijkt mij wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-07 11:10
ik heb 2 weken terug de blue plus besteld, nog altijd in afwachting om hem te ontvangen, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ik heb een Blue (zonder de plus), en ben gematigd tevreden.

Voordelen:
  • Mogelijkheid om per device of device group bepaalde activiteiten te blokkeren (bvb goksites, videosites, ...) zowel tijdelijk als permanent (leuk als de 11-jarige hier te lang youtube zit te kijken in z'n kamer, effe afschakelen en hij komt dra terug bij ons :)
  • Zicht op data verbruik
  • Monitoring en alerting wanneer bepaalde potentieel gevaarlijke adressen gecontacteerd worden (op basis van centraal beheerde lijst I guess)
  • Forceren van zelf gekozen DNS, ook voor devices die proberen te bypassen (voor klassieke DNS) (noot: ik kan dit niet op mijn router)
  • Er wordt stelselmatig nieuwe functionaliteit toegevoegd, en er wordt ook geluisterd naar de input van gebruikers hiervoor
Nadelen:
  • Principe: werkt volgens een soort man-in-the-middle attack kind of approach, niet echt netjes (dit is beter bij de Gold, maar die kost een pak meer
  • Hoewel het een Raspberry Pi is qua hardware, draait ie een modded OS en packages, dus zomaar updaten/upgraden lukt niet en wordt ten stelligste afgeraden
  • Als gevolg van bovenstaande, zijn de tweak mogelijkheden beperkt. Je kan bvb wel Pi-Hole installeren sinds een tijdje...
  • In het verleden heb ik al wel eens last gehad van momenten waarbij er netwerk problemen waren, ik heb ze nooit kunnen toewijzen aan de Firewalla (of aan iets anders), maar als ik de Firewalla eens rebootte of uitschakelde waren ze verdwenen. Opnieuw, moeilijk hard te maken...
  • Veel aandacht gaat recent naar functionaliteit voor de Gold, en in enige mate voor de Blue Plus. Beetje sneu als je een Blue of Red hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Die Gold is in ieder geval beter qua opzet (gewoon een fancy next-gen router/fw) dan Blue en Red i.v.m gebruikte manier om verkeer naar de router te krijgen (dat ARP....) zoals je zelf al aangeeft

418 dollar is schappelijk, met OPNSense / PFSense heb je wel voor iets minder een Qotom bijvoorbeeld, maar dan heb je geen app waar je het mee beheerd.

Al met al blij dat ze in ieder geval die Gold uitbrengen, kan wel eens interessant worden voor de -it just needs to work- mentaliteit van de nieuwe gen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinobroer
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-03-2022
Sophos UTM Home Edition op eigen hardware is dan toch een betere oplossing als ik dit zo lees

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
rinobroer schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:48:
Sophos UTM Home Edition op eigen hardware is dan toch een betere oplossing als ik dit zo lees
Hangt er een beetje van af denk ik...

Voor een tweaker is Sophos waarschijnlijk een optie, voor de gemiddelde huis-, tuin- en keukengebruiker niet.
  • Je moet zelf de nodige hardware voorzien - draait enkel op 'Intel compatible PC systems' (draait bvb niet op een Raspberry Pi)
  • Geen app?
  • Complex
Als update: ik gebruik de Blue nog steeds, en heb een Firewalla Purple besteld (dit is een eenvoudiger en dus goedkopere versie van de Gold, die dus 'fysiek' in je netwerk zit en dus geen MITM approach nodig heeft).
Het dev team is heel communicatief en voegen nog steeds met enige regelmaat functionaliteit toe, en luisteren nog steeds naar de community voor input hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 11:32

rik

Lijkt toch wel een mooie middenweg, de Purple. Balen dat met de nieuwe invoerregels de prijs zo wordt opgedreven. Heb momenteel een Ubiquiti Dream Machine Pro maar die biedt minder functionaliteit dan de Firewalla, laat staan dat je nieuwe features mag verwachten.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Church of Noise als je windows 10 en je gebruikt een live/hotmail/outlook account, kun je via Microsoft Family hetzelfde bereiken ;) https://account.microsoft.com/family/about en dat is momenteel nog gratis.

je moet wel je kids dan een email adres geven e toevoegen aan je account als kinderen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 11-09-2021 10:36 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Damic schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:35:
@Church of Noise als je windows 10 en je gebruikt een live/hotmail/outlook account, kun je via Microsoft Family hetzelfde bereiken ;) https://account.microsoft.com/family/about en dat is momenteel nog gratis.

je moet wel je kids dan een email adres geven e toevoegen aan je account als kinderen :)
Microsoft Family Safety is goed, en ik gebruik het complementair aan de Firewalla:

Microsoft Family:
  • Controle over screen time op device basis (handig voor bvb de Xbox) maar werkt enkel op Windows devices
  • Filters op sitetoegang op Windows devices
Firewalla of een gelijkaardig device heeft toch wat meer functionaliteit:
  • Netwerktoegang op alle devices (onafhenkelijk van OS)
  • Filteren van toegang, bvb tot ad of tracking diensten (nog sterker als je dit combineert met een Pi-Hole of andere DNS service)
  • Bescherming tegen netwerkintrusie
  • ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
PC Mag heeft een erg uitgebreide review van de Firewalla Purple gepubliceerd, waarin de hele functionaliteit goed uit de doeken gedaan wordt: PC Mag review Firewalla Purple. Interessant moest je meer willen weten.

Ze geven het toestel verder een rating van 4.5/5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:45
Ik heb zelf al een half jaar de firewalla gold in gebruik en een maand geleden bij mijn schoon familie er ook een neergezet die een boven verdieping verhuren.

Via de app verschillende lan netwerken gemaakt, DNS over HTTPS ingesteld en Smart queue regels gemaakt om de bandbreedte automatisch te beperken zodat een torrent van de huurders het netwerk niet onbruikbaar maakt bijvoorbeeld. Echt super simpel en overzichtelijk in te stellen als je vooraf een plan heb bedacht. :)

Thuis een 20 tal VLAN's draaien met een of meerdere virtuele servers in elke VLAN en VPN gebruikers die alleen binnen een of meerdere VLAN's bij de virtuele servers mogen komen. Draait al maanden zonder problemen. ^^

Het enige echte punt wat ik heb kunnen ontdekken is dat de webinterface een soort van "view only" pagina is. Er is niks in te stellen en eigenlijk alleen voor het inzien en onderzoeken van data/verkeer. Alles moet via de app worden ingesteld/gewijzigd.

• Whoopsie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Whoopsie

¯\_(ツ)_/¯

Ben al een tijdje aan het kijken om een firewalla purple aan te schaffen, momenteel heb ik een Ubiquiti Edgeroute X waar OpenWRT op draait.

Waar en hoe hebben jullie de Firewalla Purple gekocht (via de site gewoon?) en wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
@Whoopsie Ik heb die tijdens de kickstarter campagne gekocht.

Qua ervaring: erg positief. Doet wat het moet, is erg gebruiksvriendelijk en de developers zijn actief op het support forum, ook voor Feature Requests (nieuwe functionaliteiten), zo is er nu bvb ingebakken Unbound aanwezig, zij het voorlopig wel nog zonder verdere mogelijke tweaks aan de config - dus puur Unbound met standaard settings als recursive resolver, rechtstreeks naar de authoritative servers (dus zonder Google, Cloudflare, ...). Ook Pi-Hole kan je bvb draaien, in Docker dan.
Qua performance en stabiliteit: erg goed, absoluut geen klachten sinds de laatste paar maanden.
Ook erg gebruiksvriendelijk, makkelijk instelbare groepen en limitaties (bvb p*rn en gokken en zo uit voor de kinderen, guest groep, quarantaine groep voor nieuwe devices, ...) en goede app om alles te configureren.

[off topic: Momenteel overweeg ik de Gold Plus - zonder dat er een duidelijk andere use case is hoor, just for the sake of it. Moest dat zo zijn komt mijn Purple ter beschikking. (en mijn vorige Firewalla Blue ligt hier ondertussen stof te verzamelen).]

Alles samen: aanrader, wegens performantie én gebruiksvriendelijkheid.

• Whoopsie
  • Niet online

Whoopsie

¯\_(ツ)_/¯

@Church of Noise Goed om te horen dat je Firewalla Purple bevalt, ook het draaien van docker images kan idd handig zijn.

Is de configuratie app van buiten het netwerk ook te benaderen of is dat alleen mogelijk middels VPN?

Ik denk dat ik binnenkort een Purple bestel, inmiddels veel over gelezen en spreek me zeker aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Whoopsie schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:56:
@Church of Noise Goed om te horen dat je Firewalla Purple bevalt, ook het draaien van docker images kan idd handig zijn.

Is de configuratie app van buiten het netwerk ook te benaderen of is dat alleen mogelijk middels VPN?

Ik denk dat ik binnenkort een Purple bestel, inmiddels veel over gelezen en spreek me zeker aan.
Benaderen kan zeker van buiten het netwerk.
In de praktijk vpn ik wel steeds wanneer i.iet op het netwerk ben in de praktijk.... (goede implementatie van openvpn en wireguard, ik gebruik wireguard)

[ Voor 5% gewijzigd door Church of Noise op 18-08-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoopsie
  • Niet online

Whoopsie

¯\_(ツ)_/¯

Maar je kan blokkeren dat het niet van buiten te benaderen is?

toegang tot een firewall van buiten het netwerk vind ik toch wel een dingetje, ga toch voor alleen via VPN of lokaal in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Net getest op 4G, en de app werkt. Dat is ook wel het enige, ik ga er van uit dat de developers er voor hebben gezorgd dat dat veilig genoeg gebeurt. Ter info, standaard worden alle andere inbound flows geblokkeerd.
Ik ben niet zeker dat je het kan blokkeren, heb wat

En het is best handig om ook van op afstand te kunnen zien wat er aan de hand is op je netwerk, zonder altijd ingelogd te moeten zijn (als je bvb niet bekend bent met VPN, de target markt voor dit product gaat breder dan tweakers zou ik durven vermoeden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
Whoopsie schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:40:
Maar je kan blokkeren dat het niet van buiten te benaderen is?

toegang tot een firewall van buiten het netwerk vind ik toch wel een dingetje, ga toch voor alleen via VPN of lokaal in het netwerk.
Je moet al fysiek bij de firewalla box zijn om de app te kunnen koppelen aan een telefoon (Scannen van een QR code). Wat mij betreft is dat veiliger dan een webinterface waarop jan en alleman kan proberen aan te melden en wat gevoeliger is voor mis configuratie.

Ik heb nog niet kunnen vinden hoe toegang via de app extern geblokkeerd kan worden. (Ik zie geen flow of setting*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whoopsie
  • Niet online

Whoopsie

¯\_(ツ)_/¯

Zo vandaag een Firewalla Purple bestelt, hopelijk snel binnen.

Iemand nog tips en trick betreft de configuratie wat handig is om aan te zetten of ernaast te installeren in een docker omgeving?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Qua config: gaat heel vlot, denk vooraf misschien na hoe je wil configurere. De mogelijkheden staan op de firewalla website goed uitgelegd, met de implicaties tussen de verschillende opties, bvb Simple mode vs Router mode (met daaronder bvb DHCP vs PPPoE etc).

Wat ik ook nog deed is een WiFi AP kopen en aansluiten op m'n netwerk switch, omdat ik voordien de WiFi kreeg van de router, die nu dus vóór de FW Purple komt. Die WiFi AP hangt nu dus aan de switch áchter de FW Purple, de WiFi van de router van de provider is uitgeschakeld.

Ik draai Pi-Hole en Unbound in Docker, hier is een yaml file om van te vertrekken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
version: "2.1"

services:
  pihole:
    container_name: pihole
    image: pihole/pihole:nightly
    hostname: firewalla
    networks:
      default:
        ipv4_address: 172.16.0.2
    environment:
      TZ: 'Europe/Brussels'
      DNS1: '172.16.0.3'
      DNS2: '172.16.0.3'
      WEBPASSWORD: 'VUL-HIER-JE-WACHTWOORD-IN'
    volumes:
      - '/data/pi-hole/unbound:/opt/unbound/etc/unbound:rw'
      - '/data/pi-hole/etc-pihole:/etc/pihole'
      - './etc-dnsmasq:/etc/dnsmasq.d'
      - '/etc/localtime:/etc/localtime:ro'
    #Only required for DHCP in Pi-Hole
    #cap_add:
    #  - NET_ADMIN
    restart: unless-stopped

unbound:
    container_name: unbound
    hostname: unbound
    image: klutchell/unbound:main
    volumes:
      - ./unbound-conf:/etc/unbound/custom.conf.d
    networks:
      default:
        ipv4_address: 172.16.0.3
    ports:
      - 5335:5335/tcp
      - 5335:5335/udp
    restart: unless-stopped

networks:
  default:
    driver: bridge
    ipam:
      config:
        - subnet: 172.16.0.0/24

(ik gebruik version 2.1 ipv 3 of 3.x omdat ik poog om Unbound ook via IPv6 te laten werken, verhaal op zich...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoopsie
  • Niet online

Whoopsie

¯\_(ツ)_/¯

Klinkt als een mooi voorbeeld waar ik zeker even naar ga kijken

Router > Firewall (OpenWRT) > Switch > WiFi AP van Ubiquiti. Dus ik denk dat ik voor de Router-Mode ga omdat dat redelijk is zoals ik nu al heb.

Wellicht overwegen om een controller in docker te draaien echter zie ik daar nu even niet de voordelen van met 1 AP.

Pi-Hole is een intressante want nu een adblocker die in openwrt zit maar die is niet best dus die neem ik zeker over. Unbound wat is daar het voordeel van, ik ken die tool nog niet zo goed? Is dat voor mee privacy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ja, want je geeft al je dns queries niet aan een 3rd party zoals Cloudflare, Google,... Je gaat immers rechtstreeks naar de authoritative dns servers. Effe search hier, et staat een en anders in het pi-hole topic bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoopsie
  • Niet online

Whoopsie

¯\_(ツ)_/¯

A interessant dat klinkt ook als muziek in de oren, ga me daar zeker even in verdiepen.

Dank voor de tips e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-07 19:59
Ik heb zelf nu een Blue (dhcp mode) en dat bevalt op zich prima. Maar die ondersteunt nieuwere features niet vanwege beperkte 1GB RAM. Ik overweeg nu een Purple, maar vind de prijs + import kosten vrij fors. Zeker gezien het feit dat ik de Blue op MP heb gescoord voor €60, en die - voor hoe ik hem gebruik - 95% van de functionaliteit biedt van de duurdere modellen.

Ik mis eigenlijk maar 2 zaken echt concreet:
- MSP: https://help.firewalla.co...urity-Portal-Introduction
- Blocked flows/counters

Ik hoop dat ze in MSP uiteindelijk de dashboards/reporting/drilldown flink gaan uitbreden voor veel beter inzicht, want dat is IMO momenteel te beperkt vergeleken me tandere oplossingen. Het feit dat er een nette mobiele app bij zit maakt echter heel veel goed!

Heeft iemand ervaring met de overstap van Blue naar hogere modellen, en biedt de MSP management portal veel voordeel in de praktijk?

[ Voor 16% gewijzigd door iisworks op 03-09-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ik gebruik de normale webportal, meer dan voldoende qua drilldown voor mij (je ziet flows per device).
Heb nu tijdelijk terug de Blue draaien (Purple is RMA, Blue gaat daarna de verkoop in), en vind de Purple toch merkelijk vlotter. Ook leuk dat er meer functionaliteit is, en je op de Purple containers kunt draaien (bvb pi-hole, unbound,...).
En functioneel is een echte router waar alle data over moet toch wel iets 'netter' qua implementatie.

In een van de reviews staat een vergelijking met gelijkaardige alternatieven, en die zijn toch een stukje duurder. Een Blue is niet echt een 100% alternatief IMHO...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
Dank! Wat had je voor de Purple betaald inclusief alle bijkomende kosten? RMA sturen zal ook geen pretje zijn...

Flows zijn beperkt tot 24h op device zelf (te beperkt), op MSP geloof ik 30d.

Voor containers heb ik mijn Syno NAS al. Ik moet zeggen dat zelfs de Blue wonderwel draait. In Simple mode liepen alle Android devices 3x zo snel leeg, maar in dhcp mode eigenlijk geen centje pijn. Hoewel de data nu natuurlijk ook (2x zelfs) over de Blue lootpt, wil ook wel weer naar een echte router.

Eigenlijk lijkt de Purple me beter in mijn geval (zuiniger/kleiner/wifi).
Maar er staat nu een FWG op Marktplaats, twijfel of ik die gewoon moet nemen. :)

[Update] Heb toch maar een Purple besteld via de FW site. Hopelijk geen import kosten...

[Update2] Na 11 dagen binnen met DHL, en gelukkig geen extra kosten hoeven betalen!

[ Voor 11% gewijzigd door iisworks op 24-09-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsvt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 11:38
Zijn hier mensen die wel import kosten hebben moeten betalen? Ik overweeg er namelijk ook een te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 22:26
thijsvt schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:47:
Zijn hier mensen die wel import kosten hebben moeten betalen? Ik overweeg er namelijk ook een te bestellen.
ben ik ook wel benieuwd naar

is er geen inkoopactie te organiseren? :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
Bij de acht (firewalla gold) die ik het afgelopen jaar heb besteld nog nul keer import kosten hoeven te betalen. :)

Gebruik een van de onderstaande code's om 5$ korting te krijgen in de firewalla store. ^^
FIRELAUNCH
APPUSER8
SCHOOL2020

[ Voor 15% gewijzigd door dylan111111 op 26-10-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsvt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 11:38
Wat is jou ervaring met de firewalla gold? Gebruik je het toevallig als volledige vervanging van je modem/router van je provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
thijsvt schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:54:
Wat is jou ervaring met de firewalla gold? Gebruik je het toevallig als volledige vervanging van je modem/router van je provider?
Hier momenteel nog Ziggo 600/40 (Over een paar maanden glasvezel 1000/1000) waarbij ik de modem van de provider in bridgemodus heb laten zetten. Inderdaad (zo goed als) volledige vervanging van de modem van de provider dus. :)

Mijn ervaring met de firewalla gold is echt top, het aansluiten en opzetten was minder dan een uur werk, daarna kan je het naar eigen wens helemaal inrichten. Het heeft een berg aan opties die de modem van de provider niet heeft zoals:
- Gebruiksvriendelijke app.
- Wireguard/Openvpn server & cliënt.
- DNS over HTTPS (Geen Ziggo blokkade naar piratebay bijvoorbeeld)
- Per apparaat firewall regels kunnen instellen en tijden waarop deze regels actief moeten zijn. (Handig met kinderen ;) )
- Per apparaat kunnen zien waar naartoe en vandaan verkeer gaat.
- Apparaten in groepen kunnen zetten en firewall regels op die groep instellen.
- Inkomende of uitgaande internet blokkade op basis van land (geoblocking)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ik meen me te herinneren van wel...

Ondertussen vervang-Purple al even in huis en draait perfect.
Nog steeds erg tevreden met de keuze!

M'n eerste Purple werkt dus wel nog, maar weigert bij de initiële setup, verbinding te maken met het internet.
Er zijn nog een aantal gelijkaardige gevallen, en daar blijkt men te vermoeden dat het te maken heeft met de WAN port die plots veel een lagere 'snelheid' aangeeft. (Eerste symptoom bij alle cases is de upload snelheid die ongelooflijk traag wordt. )
Ondertussen ben ik er wel in geslaagd 'm te resetten, en ga 'm gebruiken als travel router. Als full blown router lijkt het niet te lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 22:26
Zie nu ook een firewalla purple se bij de product pagina staan.

https://firewalla.com/products/firewalla-purple-se

Zonder wifi en max doorvoer 500 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathan
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-07 18:28
Leuk apparaatje! Ik ben zeker geïnteresseerd.

Heeft iemand ProtonVPN wel eens geprobeerd icm een Firewalla met custom DNS server zoals PiHole? ProtonVPN gebruikt nl DNS leak protection, waardoor je client DNS lookups naar hun servers moet doen. Misschien begrijp ik het niet helemaal goed hoor, maar ik kreeg iig de windows app van protonVPN niet aan de praat met mijn adguard server.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik een heel aantal services heb draaien via Docker op mijn server, die ik nu via hostname kan benaderen dmv DNS rewrites in Adguard. Voordat ik Adguard had, had ik een simpele DNS server draaien op mijn NAS. Maar in beide situaties is het nu dus zo dat als ik ProtonVPN op m'n windows machine open gooi, ik niet meer bij m'n interne services kan.

[ Voor 33% gewijzigd door Leviathan op 26-12-2022 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnoniempjeFW
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-01-2023
Individuele VPN verbindingen zorgen ervoor dat de Firewalla niet meer kan meekijken. Daarom kan je ook onder andere de Private Relay van Apple blokkeren met de Target Lists.

Zelf draai ik verschillende VLANs met Proton. Dan kun je het verkeer nog monitoren en ook geografische of specialty servers gebruiken afhankelijk van je wensen. Op mijn telefoon draai ik Quad9 als DNS provider terwijl ik op de WiFi verbonden ben via Proton, dan zie ik bij DNS leak test van BrowserLeaks.com de Quad9 provider. Weet niet of er ook nog een DNS query naar Proton gaat. Wanneer ik de DNS van mijn telefoon op automatisch zet, wordt de Proton server gebruikt (zichtbaar op DNS leak). De firewalla DNS settings worden gebypassed.

Update:
Heb een pihole gehad als DNS server op het netwerk en ook gespeeld met de docker functionaliteit van Firewalla maar vond het nog teveel gedoe met de updates en stabiliteit. De standaard Firewalla instellingen bieden genoeg opties voor mijn netwerk.

[ Voor 15% gewijzigd door AnoniempjeFW op 14-01-2023 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-07 11:13
rinobroer schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:48:
Wat info zoekend over de Firewalla ben ik daar op uit gekomen door je opmerking en die draaid nu op een quad core xeon processor met 8GB geheugen (HP Z230 SFF en dikke vierpoorts HP NIC 🙃).

De Sophos is een volledig uitgeruste next gen firewall voor profesioneel gebruik, gratis voor thuis gebruikers en redelijk te beheren. Er achter zit een mesh netwerk van Netgear in AP mode, en het internet is er een stuk vlotter op geworden.

Maar zo bezien is de Firewalla functioneel en prijstechnisch absoluut geen verkeerd en erg volledig product, ik zou wel minimaal een purple SE nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:39
satya schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:14:
[...]

Wat info zoekend over de Firewalla ben ik daar op uit gekomen door je opmerking en die draaid nu op een quad core xeon processor met 8GB geheugen (HP Z230 SFF en dikke vierpoorts HP NIC 🙃).

De Sophos is een volledig uitgeruste next gen firewall voor profesioneel gebruik, gratis voor thuis gebruikers en redelijk te beheren. Er achter zit een mesh netwerk van Netgear in AP mode, en het internet is er een stuk vlotter op geworden.

Maar zo bezien is de Firewalla functioneel en prijstechnisch absoluut geen verkeerd en erg volledig product, ik zou wel minimaal een purple SE nemen.
Ik heb juist de Sophos (voorheen astaro) al jaren werkend gehad in mijn huis. Het grote struikelblok werd de laatste jaren de 50 ipnummers beperking. Dus ben ik verder gaan zoeken en juist uitgekomen op de Gold+

Heb hem nu enkele weken draaien (moest trouwens wel import betalen) en hij bevalt prima. Wel merk ik soms wat vertraging in apps die ik niet heb als ik op 5g zit te werken. Maar voornamelijk de video blocking functionaliteit is ideaal met kleine kinderen in huis die zelf youtube kunnen opstarten op de google tv om 6 uur in de ochtend. Voor meer ervaringen zal ik nog wel een uitgebreide recensie schrijven.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-07 11:13
Brotuck schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:17:
[...]

Ik heb juist de Sophos (voorheen astaro) al jaren werkend gehad in mijn huis. Het grote struikelblok werd de laatste jaren de 50 ipnummers beperking. Dus ben ik verder gaan zoeken en juist uitgekomen op de Gold+
Die beperking is er niet meer, nu is de limiet max 4 cores en 6GB geheugen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iisworks
Voor wie een Unifi Dream Router overweegt. Ik heb hem een paar dagen in huis gehad met een U6 Pro + U6 Lite AP, en voor het router deel uiteindelijk weer terug gegaan naar de Purple voor mijn eenvoudige home scenario. Initiele aanleiding van de upgrade waren 2.4GHz device issues met mijn TPLink router waarop kanaal keuze of chanel width niet instelbar zijn, en tot overmaat van ramp altijd 40Mhz gebruikt wordt op de 2.4Ghz band.

Op zich werkte de UDR prima (handig: Router/Wifi6 AP/Poe Switch in een!), maar qua home features viel hij behoorlijk tegen in de praktijk, insights en de App. Ik miste de traffic grafieken per device, device groups, het inzicht in flows en het parental control deel van FW app om snel even INternet of een Web Categorie uit/aan te zetten. Vrijwel alles lijkt uitgebreider op de Firewalla en vooral de app is veel geschikter voor dagelijkse zaken..

Nu dus het beste van beide werelden: de Purple voor router zaken, voor stabiele Wifi U6 Lite + U6 Pro op een Switch Lite 8 POE. Managed door controller in Docker op mijn Syno NAS. :)

[Update] Zojuist eens met meerdere ssid's + vlans gespeeld om een Guest netwerk toe te voegen voor camera's en gasten. Was in 5 minuten gepiept, perfect!
- Unifi: add network Guest (Vlan 10)
- Unifi: add wifi network, koppel aan Guest network
- Purple: Add Network - Type Vlan - Vlan ID = 10
Op FW Template "Guest network" gebruikt zodat de guests niet naar het normale LAN mogen, maar LAN devices wel naar Guest (Syno NAS -> Camera's).

[ Voor 35% gewijzigd door iisworks op 27-01-2023 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Hier ook een kleine update: nog steeds erg blij met m'n Purple, en heb zelf even overwogen om een Purple SE te kopen en de Purple te verkopen.

Echter, de afgelopen week waren er problemen met de 'kabel' van m'n provider (Proximus, fwiw) en als tijdelijke compensatie kregen we 1TB mobiele data (op het nummer van m'n partner gezien dat gelinkt is aan ons contract). Dus voor 't eerst de Wireless WAN functionaliteit van de Purple gebruikt met de mobile hotspot van de mobiele telefoon en dat werkte erg vlot. Geexperimenteerd met primair de Proximus lijn en de hotspot als fallback (switch wanneer Px er nog eens uit lag zorgde er wel voor dat calls bvb wegvielen) en ook de 'gedeelde' approach gebruikt waarbij beiden een vooraf ingesteld percentage leveren, en dat laatste viel beter mee. Uiteindelijk zelfs de GSM hotspot als primair ingesteld, en dat werkte natuurlijk vlotst qua onderbrekingen al was de totale throughput beperkter.

Alles samengenomen, erg blij dat ik de Purple heb en ga die dus houden. (en moest ik ooit een Gold nemen, zou ik de Wifi uitbreiding erbij nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
WAN backup via telefoon hotspot heb ik alleen een keer getest en dat werkte wel mooi. Nog niet nodig gehad.
Dat zal inderdaad zeker niet transparant zijn voor streams door meerdere ping test timeouts (ik las ergens binnen een minuut). Hoe lang deed een failover er ongeveer over bij jou van wan down -> wifi hotspot?

Wifi op de Purple is hier verder ook al een paar keer erg handig gebleken voor setup en als tijdelijk AP voor een nukkig apparaat (nu op Unifi AP wel OK).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ik vermoed ergens tussen 10 sec en een halve minuut (max)?
Moeilijk te zeggen gezien ik tegelijk in een call voor 't werk zat en dus vooral dat goed wilde krijgen, dus ik heb een gevoel hoe lang Teams er uit lag maar de werkelijke netwerk impact zal vermoedelijk korter zijn...

En inderdaad, bij setup en issues is de Wifi ook nuttig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cloink
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-03-2024
Mede dankzij dit topic een Purple in huis gehaald (zonder extra douanekosten O-) ) en ik kan kort zijn: wauw. Dit is echt helemaal waar ik naar op zoek was, bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blikkies
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05-07 22:57
Beste Church of Noise

Bedankt voor het starten en onderhouden van dit topic.

Ik heb zelf een Purple gekocht tijdens de kickstarterfase en was zeer onder de indruk van het kleine kastje en al zijn mogelijkheden. Zo onder de indruk zelfs dat ik een bedrijf ben begonnen om Firewalla units te verkopen hier in NL. (Ik weet niet zeker of ik het hier mag promoten?) Ik zal het in een andere reactie vermelden voor het geval het verwijderd moet worden zodat deze post niet verwijderd wordt.

Mijn Purple is aangesloten op een 1Gbps glasvezel op het WAN en een Linksys Mesh op het LAN.
Helaas begon mijn Purple na een paar maanden raar te doen en zakte mijn 1 Gbps fiber snelheid naar minder dan 10mbps. Ik probeerde de box opnieuw te flashen wat niet hielp. Firewalla nam een kijkje onder de motorkap op afstand, maar kon het probleem ook niet vinden. Ik keerde terug naar mijn oude T-Mobile zyxel totdat ik een vervangende Purple ontving.

Desalniettemin een erg cool kastje met een hoop mogelijkheden!

Het verbaast me nog steeds om te zien welk verkeer er vanaf mijn apparaten wordt verzonden en met welke servers mijn apparaten communiceren.

Mocht iemand nog vragen hebben, dan zal ik mijn best doen die ook te beantwoorden.

P.S. Zoals je misschien hebt gezien werken ze nu aan een rackmount kit voor de Gold. :D

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
Voor degenen die het lokaal willen bestellen: https://www.r4it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Blikkies schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:17:
Beste Church of Noise

Bedankt voor het starten en onderhouden van dit topic.

Ik heb zelf een Purple gekocht tijdens de kickstarterfase en was zeer onder de indruk van het kleine kastje en al zijn mogelijkheden. Zo onder de indruk zelfs dat ik een bedrijf ben begonnen om Firewalla units te verkopen hier in NL. (Ik weet niet zeker of ik het hier mag promoten?) Ik zal het in een andere reactie vermelden voor het geval het verwijderd moet worden zodat deze post niet verwijderd wordt.

Mijn Purple is aangesloten op een 1Gbps glasvezel op het WAN en een Linksys Mesh op het LAN.
Helaas begon mijn Purple na een paar maanden raar te doen en zakte mijn 1 Gbps fiber snelheid naar minder dan 10mbps. Ik probeerde de box opnieuw te flashen wat niet hielp. Firewalla nam een kijkje onder de motorkap op afstand, maar kon het probleem ook niet vinden. Ik keerde terug naar mijn oude T-Mobile zyxel totdat ik een vervangende Purple ontving.

Desalniettemin een erg cool kastje met een hoop mogelijkheden!

Het verbaast me nog steeds om te zien welk verkeer er vanaf mijn apparaten wordt verzonden en met welke servers mijn apparaten communiceren.

Mocht iemand nog vragen hebben, dan zal ik mijn best doen die ook te beantwoorden.

P.S. Zoals je misschien hebt gezien werken ze nu aan een rackmount kit voor de Gold. :D

Groetjes
Met veel plezier!
Net als jou en een aantal anderen, heb ik ook het 'inzakken' voorgehad en ook bij mij werd snel, vlot en zonder veel problemen een vervangtoestel geleverd. Lijkt een batch met hardware issues geweest te zijn...
(ik heb de oude purple nog en ben van plan die als WiFi reisrouter te gebruiken...)

Als je zin hebt om de openingspost mee te helpen up to date houden, zeer welkom 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
Wat ik wel merk is dat sommige apps er erg lang over doen om te openen. Zoals banking apps, dat kan wel een minuut duren voordat ik kan inloggen. Zijn hier bekende issues van ?

Ik heb de Gold+ trouwens

Als ik op 4g/5g ga werkt het direct, dus ik denk dat het met de filtering te maken heeft, alleen hoe en wat ?

@Blikkies ik zag de MSP email onlangs, misschien heb ik (zakelijk) wel interesse. Eens kijken hoe het loopt.

[ Voor 19% gewijzigd door Brotuck op 16-03-2023 11:57 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
Brotuck schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:46:
Wat ik wel merk is dat sommige apps er erg lang over doen om te openen. Zoals banking apps, dat kan wel een minuut duren voordat ik kan inloggen. Zijn hier bekende issues van ?

Ik heb de Gold+ trouwens

Als ik op 4g/5g ga werkt het direct, dus ik denk dat het met de filtering te maken heeft, alleen hoe en wat ?

@Blikkies ik zag de MSP email onlangs, misschien heb ik (zakelijk) wel interesse. Eens kijken hoe het loopt.
Ik heb dat nog niet meegemaakt, de enige soortgelijke ervaring die ik kan bedenken is dat ik soms vind dat video's op de Dumpert mobiele app wat langzamer laden, maar dat komt doordat de add-blocker zijn werk doet. Dus nu wacht ik ongeveer 5 seconden tot een video begint te spelen in plaats van naar een advertentie van 20 seconden te kijken, nog steeds een overwinning in mijn boek :P

Wat betreft MSP, Dat zou geweldig zijn! Ik heb momenteel de MSP proef toegang, dus we zullen moeten zien hoe het zich de komende weken ontwikkelt en hoe het de zaken zal beïnvloeden, maar je bent altijd welkom om contact op te nemen. d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door Blikkies op 16-03-2023 13:39 . Reden: edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Nog een tip trouwens: het is erg makkelijk om Pi-Hole te draaien in een Docker container op de Purple en Gold (en op de Blue kon het zelfs 'native'), en ik heb nu Pi-Hole én Unbound draaien.
Beiden zijn elk apart nuttig en hebben elkaar niet noodzakelijkerwijze nodig.

Pi-Hole (zie ook het specifieke topic) laat toe om nog meer en beter aan ad- en tracker-blocking te doen (meer 'tweakable' zeg maar) en Unbound zorgt ervoor dat je zelf je eigen authoritative DNS server hebt draaien (en niet meer afhangt van Google of Cloudflare of ...).

Unbound wordt trouwens al even ook rechtstreeks ondersteund door Firewalla, maar als je ook Pi-Hole wil draaien moet je zelf je Unbound container hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:48
Als particulier vind ik $ 25,- teveel om maandelijks uit te geven voor een firewall aan een MSP. Denk daarom ook niet dat ik er veel bij particulieren kan wegzetten.

Weet eigenlijk ook niet hoe Firewalla zich kan meten met alternatieven.
We gaan het zien, er is een Purple SE onderweg.

[ Voor 26% gewijzigd door nielsn op 29-03-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
nielsn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:29:
Als particulier vind ik $ 25,- teveel om maandelijks uit te geven voor een firewall aan een MSP. Denk daarom ook niet dat ik het veel bij particulieren kan wegzetten.

Dit is precies de reden waarom ik er eentje besteld heb, er is actieve ontwikkeling op de firewall en je hebt gratis updates. Qua functionaliteit is het even wennen want de aanpak is net ff anders dan ik gewend ben.
De web interface is nogal karig, maar de app op je telefoon prima. In het begin krijg je veel meldingen over hoe je apparaten zich gedragen.

Ik ben nog steeds wel aan het vechten om een StS VPN op te bouwen met een ander merk. Dat wil nog niet zo

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Brotuck schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Dit is precies de reden waarom ik er eentje besteld heb, er is actieve ontwikkeling op de firewall en je hebt gratis updates. Qua functionaliteit is het even wennen want de aanpak is net ff anders dan ik gewend ben.
De web interface is nogal karig, maar de app op je telefoon prima. In het begin krijg je veel meldingen over hoe je apparaten zich gedragen.

Ik ben nog steeds wel aan het vechten om een StS VPN op te bouwen met een ander merk. Dat wil nog niet zo
Ik vraag me af of Firewalla dan wel een goed MSP product is. Site-to-site vpn zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
nielsn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:29:
Als particulier vind ik $ 25,- teveel om maandelijks uit te geven voor een firewall aan een MSP. Denk daarom ook niet dat ik er veel bij particulieren kan wegzetten.

Hi nielsn,

Voor zover ik weet zijn de prijzen voor MSP nog niet definitief vastgesteld. Hoe kom je aan deze prijs?

Ik weet zeker dat je gaat genieten van je Purple SE!

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
Brotuck schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Hi Brotuck,

Voor de volledigheid hieronder een VPN-handleiding:

https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/5515850433683

Groetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brotuck
Blikkies schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:22:
[...]

Hi Brotuck,

Voor de volledigheid hieronder een VPN-handleiding:

https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/5515850433683

Groetjes
Dank maar ik denk met de jaren dat ik al firewall configuraties neerzet hier weinig nieuws kan vinden.

In essentie ondersteunen ze dus geen ipsec . maar enkel OpenVPN / Wireguard en Anyconnect.
De ondersteuning voor OpenVPN is op de huidige firewall waar ik nu mee werk beperkt te noemen.
Binnenkort zal ik een nieuwere (Sophos) firewall gaan inzetten en zal dit wel gaan werken.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Blikkies schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Hi nielsn,

Voor zover ik weet zijn de prijzen voor MSP nog niet definitief vastgesteld. Hoe kom je aan deze prijs?

Ik weet zeker dat je gaat genieten van je Purple SE!

Groetjes
Via Reddit heb ik me aangemeld voor meer informatie. Kreeg vervolgens een link met meer informatie.

Onderstaande screenshots zijn van die pagina.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSAzfXxKfDcJ9rIQAx_M6SxszKE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4LfQ49qHxujGolefOhdoegz6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfFa_sqHAt-jN83FW45k3Hn9yTo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/z1BKezGlbeRiaYCtXOBxBbwF.png?f=fotoalbum_tile

Ik ben sceptisch over de volwassenheid van het product (ondersteuning software en kwaliteit hardware) om het weg te zetten bij bedrijven en of particulieren.

[ Voor 6% gewijzigd door nielsn op 29-03-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
nielsn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Via Reddit heb ik me aangemeld voor meer informatie. Kreeg vervolgens een link met meer informatie.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben sceptisch over de volwassenheid van het product (ondersteuning software en kwaliteit hardware) om het weg te zetten bij bedrijven en of particulieren.
Software en hardware zijn goed wat mij betreft, maar die 25$ per box is te duur om bij particulieren weg te zetten. Wellicht voor een MSP wel interessant als je grotere bedrijven/kantoren beheerd.

Ik zie dat iemand een NPM package heeft gemaakt om de firewalla te beheren (https://www.reddit.com/r/...kage_to_talk_directly_to/) Ik ben eigenlijk geneigd om zelf een webapplicatie te maken op basis daarvan om meerdere boxen te kunnen beheren en dat zelf te kunnen hosten. (en wellicht opensource te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
Brotuck schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Dank maar ik denk met de jaren dat ik al firewall configuraties neerzet hier weinig nieuws kan vinden.

In essentie ondersteunen ze dus geen ipsec . maar enkel OpenVPN / Wireguard en Anyconnect.
De ondersteuning voor OpenVPN is op de huidige firewall waar ik nu mee werk beperkt te noemen.
Binnenkort zal ik een nieuwere (Sophos) firewall gaan inzetten en zal dit wel gaan werken.
Klopt, Only the OpenVPN & WireGuard are supported for Site to Site VPN.

Success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
nielsn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:05:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

De ondersteuning is goed, ze reageren vrij snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Mijn Purple SE heeft al sinds de 29e de status 'The item is ready for shipment'.
Inladen en versturen, chop chop!

Heb op 23 maart de bestelling geplaatst. Wachten op nieuwe apparatuur duurt sowieso altijd te lang.

De lange bezorgtijd lijkt me ook wel een probleem wanneer je de Firewalla zakelijk wegzet.
Garantieclaims duren zo wel heel erg lang en je bent eigenlijk genoodzaakt om een voorraad aan te leggen.

[ Voor 31% gewijzigd door nielsn op 06-04-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
nielsn schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:47:
Mijn Purple SE heeft al sinds de 29e de status 'The item is ready for shipment'.
Inladen en versturen, chop chop!

Heb op 23 maart de bestelling geplaatst. Wachten op nieuwe apparatuur duurt sowieso altijd te lang.

De lange bezorgtijd lijkt me ook wel een probleem wanneer je de Firewalla zakelijk wegzet.
Garantieclaims duren zo wel heel erg lang en je bent eigenlijk genoodzaakt om een voorraad aan te leggen.

* knip *. Spam.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 10-04-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
Blikkies schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:26:
[...]

Hi nielsn,

Zoals in een eerder post van mij, werd ik echt verliefd op dit product en besloot ik een bedrijf te beginnen om het lokaal te leveren.
Mocht je interesse hebben vanuit zakelijk (of persoonlijk) oogpunt, dan ben je welkom om hier een kijkje te nemen: https://www.r4it.nl

Dit zou het probleem van de lange levertijd moeten oplossen. ;)

Groetjes.
Bedankt voor je berichtje.

Maar wanneer ik de officiële prijzen vergelijk met jouw prijzen denk ik niet dat het een goed alternatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
nielsn schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:47:
[...]

Maar wanneer ik de officiële prijzen vergelijk met jouw prijzen denk ik niet dat het een goed alternatief is.
Ik heb de prijzen niet vergeleken, maar hou er rekening mee dat je ook nog ff 21% BTW zal betalen bij import

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
Brotuck schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:11:
[...]

Ik heb de prijzen niet vergeleken, maar hou er rekening mee dat je ook nog ff 21% BTW zal betalen bij import
Ik had geluk. Heb € 7,97 aan BTW en inklaringskosten moeten betalen.

Totaalbedrag was nu € 240,28 voor een Purple SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
nielsn schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:23:
[...]

Ik had de Gold Plus besteld en moest 21% belasting betalen. Maar aangezien het zakelijke aankoop was krijg ik dat toch weer terug, maar het is zo'n gedoe allemaal.

Overigens ben ik er wel heel blij mee, maar ik zie dit product nog steeds voornamelijk ingezet worden voor prive omgevingen, wellicht een vereniging hier en daar. Maar echt zakelijk ? Nee daar is het niet volwassen genoeg voor en te beperkt in opties.

De echte management zit hem op een android/ios toestel en niet in een webbrowser. Dat klinkt makkelijk en leuk maar als je dat voor 50+ klanten moet doen dan is dat zeker niet handig of overzichtelijk. Ook de logging mogelijkheden zien er leuk uit, maar ik mis er nogal was zoals een management overzicht.

Het was trouwens ook de eerste firewall waar ik handmatig QOS moest instellen om Microsoft Teams goed werkend te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Brotuck op 12-04-2023 16:48 ]

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
nielsn schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:47:
[...]

bedankt voor je feedback. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
Brotuck schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:11:
[...]

Dat klopt, transport, verzekering en belastingen komen allemaal om de hoek kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blikkies
nielsn schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:23:
[...]

Nice! Heb je het ontvangen en wat vind je ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
Blikkies schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:27:
[...]

Nice! Heb je het ontvangen en wat vind je ervan?
Het pakketje is vanochtend bezorgd. Moet nog zien wanneer ik het ga aansluiten.
In verband met thuiswerken moet het direct stabiel draaien zonder problemen, anders heb ik een boze vriendin... Kan het daardoor niet op werkdagen proberen.

Mijn toekomstige bevindingen zal ik hier zeker melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:56
Ik ontdek dit product vandaag, gek eigenlijk.

Het ziet er goed uit en lijkt me een goed alternatief voor mijn huidige pfSense router.

Zijn er hier mensen met ervaringen t.o.v. pfSense?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
ericafterdark schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:53:
Ik ontdek dit product vandaag, gek eigenlijk.

Het ziet er goed uit en lijkt me een goed alternatief voor mijn huidige pfSense router.

Zijn er hier mensen met ervaringen t.o.v. pfSense?
Ligt aan je use-case, als je voor PFsense bent gegaan heb je dat vaak gedaan uit bijvoorbeeld technische redenen.

Firewalla is niet een Sysadmin-power-product zoals PFsense, maar is een Consumer product met een app die je moet gebruiken voor in te stellen.

Als PFsense niet meer in je straatje valt door welke reden dan ook, is juist OPNsense een logischere vervanger ervoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Even verder bouwend op wat @Vorkie aanbracht, ik denk dat Firewalla producten wat meer 'user friendly' zijn en iets minder afgestemd op de meer technische gebruiker (al kan je nog wel wat tweaken door bvb op het toestel Docker containers met bvb Pi-hole en Unbound te draaien). Ook de handige user app-interface zorgt ervoor dat het allemaal wat 'toegankelijk' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Ik heb de Firewalla Gold vandaag in gebruik genomen en aangesloten op glasvezel van KPN. Het was verrassend eenvoudig om in te stellen, echter werkt IPv6 niet.

De WAN kant heb ik een /48 prefix configuratie gegeven en ik zie in mijn LAN ook zoals verwacht een /64. Er is alleen geen daadwerkelijk IPv6 verkeer. Er lijkt iets mis te gaan met de gateway naar buiten want alle apparaten hebben wel degelijk IPv6 adressen.

Ik heb maar even een ticket geopend bij Firewalla en ben benieuwd wat ik fout doe.

-edit-

Fix: ericafterdark in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

[ Voor 10% gewijzigd door ericafterdark op 28-09-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
nielsn schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:49:
[...]

Het pakketje is vanochtend bezorgd. Moet nog zien wanneer ik het ga aansluiten.
In verband met thuiswerken moet het direct stabiel draaien zonder problemen, anders heb ik een boze vriendin... Kan het daardoor niet op werkdagen proberen.

Mijn toekomstige bevindingen zal ik hier zeker melden.
Deze ochtend dan toch eindelijk de Purple SE aangesloten in een apart netwerkje samen met een switch en AP achter mijn UDMP.

Het viel me direct op dat je wel heel veel meldingen krijgt over de verbonden apparaten.

Wireguard instellen werkt zeer mooi.
Vanavond zal ik een aantal port forwards instellen en dan kan ik mijn UDMP er tussenuit halen.

Begin volgens jaar krijg ik glasvezel van KPN, dan zal de Firewalla er wel weer tussenuit moeten. Twee VLANs op de WAN poort (voor internet en IPTV) zal wel niet mogelijk zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door nielsn op 25-10-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
nielsn schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:39:
[...]
...
Begin volgens jaar krijg ik glasvezel van KPN, dan zal de Firewalla er wel weer tussenuit moeten. Twee VLANs op de WAN poort (voor internet en IPTV) zal wel niet mogelijk zijn.
Ik zie nu dat de Firewalla een 'Triple play' functie heeft. De Firewalla is dus ook te gebruiken wanneer IPTV wilt kijken via glasvezel.

Zie ook: https://help.firewalla.co...n-Firewalla-Purple-Series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Goed punt @nielsn, vereist natuurlijk een managed switch (op zich geen ramp)

[ Voor 3% gewijzigd door Church of Noise op 27-10-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
nielsn schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Deze ochtend dan toch eindelijk de Purple SE aangesloten in een apart netwerkje samen met een switch en AP achter mijn UDMP.

Het viel me direct op dat je wel heel veel meldingen krijgt over de verbonden apparaten.

Wireguard instellen werkt zeer mooi.
Vanavond zal ik een aantal port forwards instellen en dan kan ik mijn UDMP er tussenuit halen.

Dat moet mogelijk zijn en anders een ticket openen bij support. Zo is het IPv6 probleem in combinatie met KPN ook opgepikt.

Wireguard werkt inderdaad fantastisch. Ik ben sowieso ontzettend tevreden over Firewalla.

Tip: mijn Firewalla Gold kwam met Ubuntu 18. Je kunt ‘m zelf flashen met Ubuntu 22. Voelt toch iets prettiger. De images en instructies staan op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
nielsn schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

Ik zie nu dat de Firewalla een 'Triple play' functie heeft. De Firewalla is dus ook te gebruiken wanneer IPTV wilt kijken via glasvezel.

Zie ook: https://help.firewalla.co...n-Firewalla-Purple-Series
Dat werkt niet met 99% van de IPTV die in NL geleverd wordt.

KPN heeft VLAN4 op de WAN voor een IPTV Interface met routes etc.. - maar de IPTV boxjes zitten gewoon in LAN en gebruiken zowel internet als de IPTVWAN interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
ericafterdark schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Dat moet mogelijk zijn en anders een ticket openen bij support. Zo is het IPv6 probleem in combinatie met KPN ook opgepikt.

Wireguard werkt inderdaad fantastisch. Ik ben sowieso ontzettend tevreden over Firewalla.

Tip: mijn Firewalla Gold kwam met Ubuntu 18. Je kunt ‘m zelf flashen met Ubuntu 22. Voelt toch iets prettiger. De images en instructies staan op de site.
Firewalla doet zichzelf automatisch updaten, maar ik begrijp geen versie upgrades ? Is er een verschil tussen de versies, voor de eindgebruikers dan ?

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Brotuck schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Firewalla doet zichzelf automatisch updaten, maar ik begrijp geen versie upgrades ? Is er een verschil tussen de versies, voor de eindgebruikers dan ?
Nee, maar het onderliggende Ubuntu OS is met versie 22 wel een stuk nieuwer dan 18. Ach, misschien is het gewoon een tik van mij om te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Welke kernel draait die?
Ik heb een a purple en die heeft onderliggend 20.04 met kernel 4.9.iets-firewalla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-07 22:22
Kan er mij iemand vertellen of de firewall Gold SE (die onderweg is) een US Stekker heeft of een EU stekker?
Indien een US Stekker, gebruiken jullie dan hiervoor gewoon een US to EU adapter of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ik meen me te herinneren dat ie met een eu stekker kwam, maar je doet me twijfelen... (purple, geen gold overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
Een vriend van mij had geen EU maar een US stekker bij zijn Firewalla Gold SE gekregen.

Van de Firewalla website:
- Firewalla Gold SE ships with a standard USA power adapter (USB-C 3A).

[ Voor 36% gewijzigd door dylan111111 op 20-12-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Mijn Gold Plus had gewoon een goede stekker erbij zitten.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
Vorkie schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Dat werkt niet met 99% van de IPTV die in NL geleverd wordt.

KPN heeft VLAN4 op de WAN voor een IPTV Interface met routes etc.. - maar de IPTV boxjes zitten gewoon in LAN en gebruiken zowel internet als de IPTVWAN interface.
Volgens mij hoeven de nieuwe TV+ ontvangers inderdaad niet meer op een apart VLAN te zitten maar voor de beste beeldkwaliteit zou je toch gebruik moeten maken van multicast.

Ah, ik lees nu het volgende: https://help.firewalla.co...34/comments/1500000108862

Heeft iemand KPN glasvezel internet in combinatie met IPTV werkend via multicast?

[ Voor 24% gewijzigd door nielsn op 29-12-2023 11:30 ]

Pagina: 1 2 Laatste