Nope; dat gaat niet werken.NeFoRcE schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:42:
Dag allen!
Dan nog een ding, de stroomtoevoer. Hij komt op de plek waar de thermostaat hangt nu. 2 aderig kabeltje en that's it volgens mij die nu naar de ketel gaat. Ik kan hem uit de ketel trekken, en dan met zo'n mini USB aan de ene kant, en een 5V 2A aan de andere kant, maar de kabel is wel 15m-20m lang denk ik. Vraag me af of dat gaat werken?
De stroom zal tweemaal door de kabel gaan (stroom van adapter naar tablet, en een groundstroom terug) waardoor de stroom (2 ampere) dus effectief over 40 meter draad zal gaan. Stel je gebruikt hiervoor 0.75 mm2 installatiedraad van koper (gewoon usb draad is iets van 0.25mm2, 1.5mm2 gebruik je in je vaste huisinstallatie en is dus best dik draad) dan is de weerstand van dit draad 22mOhm per meter. Met 40 meter is dit 0.9 Ohm.
Dat houdt in dat met 2 ampere er een spanningsval over de kabel is van (2x0.9=) 1.8 volt. Van de 5 volt die uit je adapter komt blijft dus maar (5-1.8=) 3.2 volt over. Hier kan een tablet niks mee.
Wat je dus moet doen is ofwel de weerstand van de kabel fors verlagen, of de stroom fors verlagen. Anders gaat het echt niet werken.
De weerstand van de kabel kun je verlagen door de kabel dikker te maken. Alleen zit je dan wel aan een factor 10 te kijken waardoor dit gewoon niet haalbaar is. De kabel kun je ook proberen veel korter te maken. Loopt de CV kabel bijv in de kruipruimte? Kun je daar dan je usb voeding plaatsen zodat je niet aan zo'n enorme kabel vast zit? Idealiter wil je dat je 5 volt kabel max 4 meter in lengte is.
Andere manier is het gebruiken van een hogere spanning. De stroom kan dan omlaag, plus er is meer ruimte om een spaningsval op te vangen. Stel je kan een tablet op 19 volt aansluiten dan zal deze maar 500 mA gebruiken, en zal de spanning maar 0.5 volt inzakken. Dit is dan weer geen enkel probleem.
Er is nog een derde methode. Je zet bij je CV ketel (bijvoorbeeld) 12 volt op de kabel. Bij je tablet zet je een kleine schakelende voeding die van 12 volt 5 volt maakt. Dan is het 5 volt kabeltje misschien maar 20 centimeter lang, en zal de spanning stabiel zijn. De 12 volt zal wel inzakken, maar dit is voor de voeding dan weer geen probleem.
Maar 5 volt 2 ampere over een 20 meter usb kabel; dat zal nooit werken.
7400 Wp op het dak