Professioneel Heftruck Syndroom
Tof! Dank je wel voor het posten. Het lijkt alsof het scherm alleen wel echt moeilijk af te lezen is met daglicht. Is dit inderdaad het geval, en zo ja, vind je dit storend? Twjfel nog een beetje tussen een normale tablet en een MagicMirror. Daarnaast lijkt het scrollen soms wat te haperen. Is dit het geval?NeFoRcE schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:38:
Zo, hierbij wat foto's een filmpje bij daglicht. Bij donker komt nog, moet ik nog maken.
Vragen? Stel ze gerust[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Video: YouTube: Waveshare Magic Mirror Daylight
Kleine update;
Je moet inderdaad wel aardig recht voor het scherm staan wil je het kunnen aflezen bij in ieder geval dachtlicht. Daarnaast het het systeem moeite met het bekijken van livestreams van camera's (rtsp). Dat trekt die Pi echt niet. Het scrollen gaat inderdaad niet 100% vlekkeloos, maar ik vind het nog niet storend. Ik wil de tabbladen eigenljk nog zo inrichten dat je niet hoeft te scrollen. Het horizontaal scrollen is een plugin die van tabblad switched, met slide effect, wat nog wel zwaar is. Dat moet ik nog even tunen.
Mocht het zo zijn dat dit niet lekker loopt, dan ga ik kijken naar een 2e handse Surface Pro 4/5. Wel een bak duurder, maar wel aanzienlijk krachtiger.
Ik krijg deze week als het goed is e.e.a. binnen zodat ik de mirror aan de muur kan maken (voedingadapter, dc omvormer, etc).
Je moet inderdaad wel aardig recht voor het scherm staan wil je het kunnen aflezen bij in ieder geval dachtlicht. Daarnaast het het systeem moeite met het bekijken van livestreams van camera's (rtsp). Dat trekt die Pi echt niet. Het scrollen gaat inderdaad niet 100% vlekkeloos, maar ik vind het nog niet storend. Ik wil de tabbladen eigenljk nog zo inrichten dat je niet hoeft te scrollen. Het horizontaal scrollen is een plugin die van tabblad switched, met slide effect, wat nog wel zwaar is. Dat moet ik nog even tunen.
Mocht het zo zijn dat dit niet lekker loopt, dan ga ik kijken naar een 2e handse Surface Pro 4/5. Wel een bak duurder, maar wel aanzienlijk krachtiger.
Ik krijg deze week als het goed is e.e.a. binnen zodat ik de mirror aan de muur kan maken (voedingadapter, dc omvormer, etc).
Heb je geen Pi4 die je kan gebruiken?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Nope. Kan 'm wel aanschaffen, maar hij gaat waarschijnlijk niet in die behuizing passen, en anders past die pi4 niet in de inbouwdoos achter het scherm.Pierre schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:17:
Heb je geen Pi4 die je kan gebruiken?
Als ik je zo hoor dan is het toch niet aan te raden..NeFoRcE schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:02:
Kleine update;
MM dan toch maar even verder zien om een tablet te gebruiken..
Heb nog een samsung tab S3
Die moet voldoen, wel nog even zien hoe ik hem aan de puur bevestig en hoe PoE te krijgen, zonder dat ik kabels op de muur zie lopen.
Dat horizontaal scrollen voor het wisselen van tabs, hoe doe je dat terug?
Dit nagevraagd bij meerdere ali sellers en allen zeiden dat het niet mogelijk zou zijn om hier een rpi 3b/rpi 4 in te plaatsen. Hier nog twijfel om hem wel/niet aan te schaffen. Denk dat ik jouw VNC experiment nog even afwacht voor ik de knoop doorhakNeFoRcE schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:19:
[...]
Nope. Kan 'm wel aanschaffen, maar hij gaat waarschijnlijk niet in die behuizing passen, en anders past die pi4 niet in de inbouwdoos achter het scherm.
Ik heb het met VNC geprobeerd toen de desktop versie van RPI OS er nog op stond. Dat werkte wel, maar je mist toch zaken zoals pinch zoom. Wel is ie sneller met klikken op knoppen. Maar scrollen blijft een delay inzitten. Wel moet ik zeggen dat ie op wifi zit. Wel bijna naast de accesspoint (50cm hemelsbreed).lubbertkramer schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:34:
[...]
Dit nagevraagd bij meerdere ali sellers en allen zeiden dat het niet mogelijk zou zijn om hier een rpi 3b/rpi 4 in te plaatsen. Hier nog twijfel om hem wel/niet aan te schaffen. Denk dat ik jouw VNC experiment nog even afwacht voor ik de knoop doorhak
Maar moet zeggen, wat ik er nu mee doe en wil gaat prima. Ik heb nu dat als we van huis zijn of naar bed gaan dat ie automatisch de mirror afsluit. En smorgens en bi thuiskomst weer aan gaat. Daardoor blijf je wel een frisse browser houden. Tot nu toe tevreden mee! Ik zal op korte termijn nog even foto's maken in het donker.
Als je zou willen graag inderdaad wat foto's in het donker, dan kan ik de wederhelft wellicht nog beter overtuigen. Al is ze al redelijk om en ben ik nu persoon die meer onderzoek aan het doen is om te kijken of de 3a toch niet op een of andere manier te upgraden/vervangen isNeFoRcE schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:00:
[...]
Ik heb het met VNC geprobeerd toen de desktop versie van RPI OS er nog op stond. Dat werkte wel, maar je mist toch zaken zoals pinch zoom. Wel is ie sneller met klikken op knoppen. Maar scrollen blijft een delay inzitten. Wel moet ik zeggen dat ie op wifi zit. Wel bijna naast de accesspoint (50cm hemelsbreed).
Maar moet zeggen, wat ik er nu mee doe en wil gaat prima. Ik heb nu dat als we van huis zijn of naar bed gaan dat ie automatisch de mirror afsluit. En smorgens en bi thuiskomst weer aan gaat. Daardoor blijf je wel een frisse browser houden. Tot nu toe tevreden mee! Ik zal op korte termijn nog even foto's maken in het donker.
Wil hem hier vooral informatief gaan gebruiken, een camera(rtsp)stream zou fijn zijn als dat zou werken maar kan zonder. Wel zou ik een lovelace dashboard willen tonen met o.a. mini graph en andere custom cards wat natuurlijke een zwaardere load geeft.
Touch zal ik denk ik minder gaan gebruiken al zal het bij eenmaal hebben natuurlijk anders gaan zijn.
In het HA topic gaf je al aan spraak niet geprobeerd te hebben. Heb hier zelf ook meerder Google/Nest hubs thuis staan voor spraak maar de spiegel wilde ik in de hal plaatsen waar er geen een staat en spraak dan een nice to have zou zijn. Er is helaas nog weinig op youtube over te vinden om eens te zien hoe goed de spraak zou werken.
De mirror heeft in ieder geval een hoog WAF. M'n vrouw vind hem erg mooi en ik ook. Die grafieken en Lovelace tonen gaat prima. Ook als het scherm 4u aanstaat kan ik nog normaal scrollen (geheugen loopt niet vol zeg maar). Ik heb ook een tabblad met 4 grafieken en nog wel meer zaken erop, dat gaat ook prima. Meer rekenkracht zou fijn zijn, maar helaas dus.lubbertkramer schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:06:
[...]
Als je zou willen graag inderdaad wat foto's in het donker, dan kan ik de wederhelft wellicht nog beter overtuigen. Al is ze al redelijk om en ben ik nu persoon die meer onderzoek aan het doen is om te kijken of de 3a toch niet op een of andere manier te upgraden/vervangen is![]()
Wil hem hier vooral informatief gaan gebruiken, een camera(rtsp)stream zou fijn zijn als dat zou werken maar kan zonder. Wel zou ik een lovelace dashboard willen tonen met o.a. mini graph en andere custom cards wat natuurlijke een zwaardere load geeft.
Touch zal ik denk ik minder gaan gebruiken al zal het bij eenmaal hebben natuurlijk anders gaan zijn.
In het HA topic gaf je al aan spraak niet geprobeerd te hebben. Heb hier zelf ook meerder Google/Nest hubs thuis staan voor spraak maar de spiegel wilde ik in de hal plaatsen waar er geen een staat en spraak dan een nice to have zou zijn. Er is helaas nog weinig op youtube over te vinden om eens te zien hoe goed de spraak zou werken.
Zo uit mijn hoofd wordt de Linux package 'Snowboy' gebruikt voor luisteren en Google integratie. Mogelijk dat je daar naar kan kijken. Dat staat ook op de wiki van dit apparaat.
Leuk het enthousiasme.
Ik probeer het te begrijpen maar zoals ik het zie:
-Geen volwaardige spiegel (klein)
-Geen volwaardige tablet, met name vanwege beperkte kijkhoek en de spiegeling.
Blijft alleen over dat het 'grappig' is dat het een spiegel en tablet in 1 is.
Ik zou dan toch gaan voor een normale tablet, en een grote spiegel op de gang.
Voor mij zou de spiegeling een grote irritatiefactor zijn, ipv een feature
Ik probeer het te begrijpen maar zoals ik het zie:
-Geen volwaardige spiegel (klein)
-Geen volwaardige tablet, met name vanwege beperkte kijkhoek en de spiegeling.
Blijft alleen over dat het 'grappig' is dat het een spiegel en tablet in 1 is.
Ik zou dan toch gaan voor een normale tablet, en een grote spiegel op de gang.
Voor mij zou de spiegeling een grote irritatiefactor zijn, ipv een feature
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 31-07-2020 09:08 ]
Ik ga toch voor de tablet.
Is er een reden waarom voor de full kiosk mode te gaan tov de app?
Mooi filmpje ook
YouTube: 5 things to know about wall mounted home automation tablets
Ik ben zelf naar die flat cables aan het kijken..
Is er een reden waarom voor de full kiosk mode te gaan tov de app?
Mooi filmpje ook
YouTube: 5 things to know about wall mounted home automation tablets
Ik ben zelf naar die flat cables aan het kijken..
Ook een mooie oplossing
https://intuitiveusa.com/s-mount-poe/
Maar hoe hier te krijgen...
Ik zie wel dit staan Will not charge "Adaptive Charging" devices using USB-C. Please check your device specifications
Hoe zit dat dan met de samsung tab s3?
https://intuitiveusa.com/s-mount-poe/
Maar hoe hier te krijgen...
Ik zie wel dit staan Will not charge "Adaptive Charging" devices using USB-C. Please check your device specifications
Hoe zit dat dan met de samsung tab s3?
Ik heb de magic mirror nu een maand of 2 in gebruik en ben er nog steeds heel erg blij mee. Tuurlijk, het is niet de allersnelste. Maar even de temperaturen in huis monitoren, zonnescherm laten zakken, kijken of de wasmachien klaar staat, zien wie er voor de deur staat (enorme popup met een cam-snapshot na aanbellen), en al dat soort zaken gaan er prima op!
Ik heb het als volgt opgelost:
- KlikaanKlikuit op zolder
- 24V 1A adapter verlengt naar beneden
- In de inbouwdoos achter de mirror een DCDC converter naar 12V
Vervolgens in Home assistant:
- Shutdown Mirror automation, deze stuurt een commandline script naar de Raspberri Pi A in de mirror om af te sluiten
- 1:30 minuut later schakelt de KlikaanKlikuit uit (d.m.v. RFlink 433mhz).
Elke ochtend om 7:00 gaat netjes de mirror aan, en als we naar bed gaan, schakelt deze automatisch netjes uit. Ik raak geen knop meer aan op de mirror.
- KlikaanKlikuit op zolder
- 24V 1A adapter verlengt naar beneden
- In de inbouwdoos achter de mirror een DCDC converter naar 12V
Vervolgens in Home assistant:
- Shutdown Mirror automation, deze stuurt een commandline script naar de Raspberri Pi A in de mirror om af te sluiten
- 1:30 minuut later schakelt de KlikaanKlikuit uit (d.m.v. RFlink 433mhz).
Elke ochtend om 7:00 gaat netjes de mirror aan, en als we naar bed gaan, schakelt deze automatisch netjes uit. Ik raak geen knop meer aan op de mirror.
@NeFoRcE, echt een mooi project! Heb je nu een foto van hoe die aan de muur hangt en wat je er precies achter hebt hangen om het werkend te krijgen? Ik ga binnenkort verhuizen en zit hier heel hard over na te denken
Dag!JDFS schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:23:
@NeFoRcE, echt een mooi project! Heb je nu een foto van hoe die aan de muur hangt en wat je er precies achter hebt hangen om het werkend te krijgen? Ik ga binnenkort verhuizen en zit hier heel hard over na te denken
Zeker, heb wat foto's gemaakt voor je:
/f/image/L2GQeYOVcPCCbxnnqVk4WNU0.png?f=fotoalbum_small)
en
:strip_exif()/f/image/asyit7WitsjB0PXX0J7LpHAk.jpg?f=fotoalbum_small)
Er zit dus een ingebouwde Pi3A in. De voeding komt van zolder met stroom via de oude thermostaatkabel (soort netwerkkabeltje). Boven hangt een 24V 1A adapter geplugd in een KAKU tussenstekker. Gezien de lengte van de kabel neemt de spanning af. Achter de mirror zit een inbouwdoos met daarin een DC/DC converter die de 24V weer afzwakt naar 12V.
Verder wat automatiseringen;
- Weg van huis? Dan automatisch de mirror afsluiten, en na 1,5 minuut 't stroom eraf van de KAKU
- Weer thuis? Dan stroom op de KAKU. De mirror start automatisch op.
- Na het opstarten wordt automatisch na 90 seconden op een X/Y positie een 'click' event uitgevoerd, deze logt mij automatisch in op HA
Meer info? Vraag maar raak